schoonheidsbehandeling
LEZERS SCHRIJVEN
gaat omlaag
in prijs!
nu f 5600"
nu f 6000r
Fa. P. WESTSTRATE ZN.
LIKDOORNS
Fa. P. WESTSTRATE ZN.
Tremirekker w\ 1878i
naar Spoorwegmuseum;
Arbeider beklemd
in kalkmolen
Genades{aq
Keus
DE A.O.W.-UITKERINGEN
HEER IN HET VERKEER
„Vader van de
myxomatose"
overleden
Kerkelijke mutaties
ONZE KI UNTIES
verwijderd met
WONDEROLIE
Fiat 1100 Urania
Fiat 1100 D
Eerste Zeeuwse Autogarage L. Blaas,
Garage P. C. de Smit,
WOENSDAG 11 SEPTEMBER .1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
StoomlocNestor' krijgt
Roosendaalse loods, waar de grond
geplaveid ismetvlekloie
geplaveid is met olievlekken en waar
de treintrekkers en rijtuigen van tijd
tot tijd grondig nagekeken worden.
Maar dan kan zij eindelijk na zovele
jaren sissend en stoom spuwend aan
haar laatste reis beginnen. Het eind
punt zal zijn: het spoorwegmuseum in
Utrecht. Voor het echter zover is, zal
Karskens nog heel wat reizen naar
Roosendaal moeten maken om te ko
men kijken naar de vorderingen van
restauratiewerkzaamheden, die door
de 57-jarige voorman-bankwerker B.
Stevens vakkundig worden uitge
voerd. Daar is hij per slot van reke
ning niet voor niets 38 jaar voor bij
,,'t spoor". Al in 1935 werd overwo
gen „De Nestor" voor het Spoorweg
museum te bestemmen. Trots kan
Karskens verklaren, dat hij daarvoor
al in zijn actieve jaren geijverd heeft.
*WWWIAAAAA<»UWW\AAAAA/\A<WWWWWV''
WWWWWWWWWWUWyWWWWWVWWWMWWWW
De machine werd echter voorlopig op
geborgen in Boxtel, stond vervolgens
een tijd in Arnhem en werd later
weer naar Maastricht overgebracht.
„De Nestor" is er tijdens het verblijf
in de Limburgse hoofdstad echter niet
beter op geworden. Integendeel. Het
was inmiddels oorlogstijd geworden
en toen de Duitsers in september 1944
al het, op het spoorwegemplacement
van Maastricht aangetroffen mate
riaal grondig vernielden, vergaten zij
ook niet de bejaarde treintrekker er
van langs te geven.
Gistermorgen in de 17-jarige kalkblus-
ser H. Scheerhoorn op het terrein van
een kalkmortelfabriek in de Spaanse
polder, Rotterdam, doordat hij uitgleed
met zijn rechterbeen in een draaiende
kalkmolen terechtgekomen. Het been
raakte beklemd en twee uit het zieken
huis Dijkzigt gekomen chirurgen heb
ben de jongen ter plaatse verdoofd en
bloedtranfusies gegeven terwijl de
brandweer de betonmolen uit elkaar
brandde om het been te bevrijden. De
politie had inmiddels maatregelen ge
nomen om een snelle tocht per zieken
auto naar Dijkzigt mogelijk te maken.
Men hoopt dat de jongen het ongeluk
zal overleven en dat het mogelijk zal
blijken het deerlijk verwonde been te
behouden.
0 De Westduitse regering heeft het stadsbe
stuur van Hamburg gelden beschikbaar ge
steld om als eerste stad in de bondsrepubliek
stations van de ondergrondse geschikt te ma
ken als schuilplaatsen tegen atoombommen.
Om te beginnen zullen twee stations in het
centrum een met een dikke laag beton ver
sterkte zoldering krijgen en stalen deuren
die snel kunnen worden gesloten.
„Kijk", zegt Karskens op de
toon van een gids, die een gezel
schapje vreemdelingen langs de
toeristische bezienswaardighe
den in een stad voert, „kijk, dat
is 'm dan". Zijn vinger wijst in
de richting van een kolossaal ge
val, dat tussen enige diesellocs
op het derde spoor in vakter
men de derde put van de oude
locloods op het Roosendaalse
spoorwegemplacement staat.
Vetederd kijkt hij naar de
ouderwetse stoomlocomotief, die
bijna tegen de achterwand van
de werkplaats staat gedrukt.
Het lijkt alsof die oude machine
zich tracht te verbergen voor de
superieure blikken van het door
elektrificatie en „verdieselïng"
zo gemoderniseerde materiaal,
zo in de geest van: „Wij voelen
ons ver boven die stoomloc ver
heven, maar helaas zijn we ge
noodzaakt de tijd in gezelschap
van dit oude ding door te bren
gen". Voor Karskens daarente
gen is het „oude ding" zijn gro
te liefde.
Week na week treint hij vanuit Hil
versum, zijn woonplaats, naar Roo
sendaal om een kijkje te nemen bij
het oude beestje. Al is Karskens met
zijn 67 jaren al weer enige tijd bij de
Nederlandsche Spoorwegen als tech
nisch assistent „uitgerangeerd", toch
kan men hem met zijn onafscheide
lijke pijp en alpinopetje op vele plaat
sen in het land tegenkomen. Dan is
hij op zoek naar materiaal, dat hij
wel eens zou kunnen gebruiken voor
de restauratie van de uit 1878 date
rende stoomloc die met een toepas
selijke naam „De Nestor" werd toe
bedeeld.
Nog ongeveer een jaar zal de loco
motief de tijd moeten slijten in deze
Karskens kan precies aanwijzen,
waar de laatste grootspoorlocomotief
de genadeslag kreeg: in de 15 mm
dikke ketelwand. Een heie tijd stond
„De Nestor" daarna zjjn tijd te ver
doen in Arnhem en vervolgens in
Nijmegen. Eerst toen de machine
naar Roosendaal werd getranspor
teerd zag het er naar uit_ dat men
de stoomloc een goede beurt zou gaan
geven.
Karskens, inmiddels gepensioneerd,
werd supervisor en bankwerker Ste
vens begon met het uitvoeren van het
niet alledaags karwei Dat het geen
onnozel werkje zou zijn, had hij zich
wel kunnen indenken. „Daar valt
niks van te. maken, daar houden we
later vast een heleboel van over als
we alles weer in elkaar gaan zetten",
zo dachten wij," vertélt Karskens.
Het zou allemaal wel meevallen, al
moet Stevens toegeven, dat er met
die uitgebreide reparatie nog al Veel
werk op zijn schouders is komen rus
ten. „Ik kan het zo zachtjesaan niet
meer alleen af". De bankwerker, die
dag in, dag uit aan de machine zit te
„prutsen", is al aardig met zijn werk
opgeschoten. Op de bekleding en het
loop en drijfwerk na de wielen
zijn een man hoog zit het hele
gevaarte nu zo goed als m elkaar.
Het mechanisme is op zijn plaats ge
bracht en alles staat nu zwaar in de
menie. Een karwei alleen al wordt
het fabriceren van een houten machi
nistenhuis dat ook bij „De Nestor"
hoort.
De keus van een oppertoezichthouder
is niet toevallig op de heer J. J.
Karskens gevallen. Deze spoorman in
hart en nieren „ik ben geboren
in een huis aan de spoorbaan, en mijn
vader is in Den Helder restaurateur
geweest" weet namelijk niet alleen
van „De Nestor" dat deze „tiender"
tot de eerste machines van 10 at
mosfeer behoorde, maar ook over ve
le andere locomotieven kan hij uren
en met kennis van zaken vertellen.
Met een aantal indrukken en techni
sche beschrijvingen heeft hij in chro
nologische volgorde de geschiedenis
van de locomotief bij het Hollandse
Spoor in boekvorm samengevat. Ook
publiceerde de vroegere technische
assistent artikelen over locomotieven
in diverse vakbladen.
En omdat hij nog al eens in het
Spoorwegmuseum te Utrecht
komt, heeft hij, al weer een tijd
je geleden het idee op gevat om
eens op populaire wijze de wer
king van de locomotieven te
gaan beschrijven. Vooral voor
de bezoekers aan het Spoorweg
museum kan deze uiteenzetting
goed van pas komen. Het boekje
is thans zo goed als klaar.
„In een ingezonden stukje in de P.Z.C.
van 2-9-1963 heeft de heer C. P. T. te
Middelburg gemeend te moeten stellen
dat de cijfers door mij in deze rubriek
genoemd, onjuist zouden zijn.
Na een gesprek, dat ik één dezer dagen
met hem heb gehad, beroept hij zich op
de Prisma-belastinggids, welke ik van
hem ter inzage had gekregen. Ik heb
hem toen trachten duidelijk te maken
dat hij mijn ingezonden stukje van 19-8-
1963 niet goed"had gelezen; dat hij ver
keerde bedragen voor de A.O.W.-uitke-
ringen in zijn artikel had opgenomen ter
berekening van het inkomen in 1963 en
dat hij een verkeerde belastingtabel had
toegepast! Hij zei, dat dit niet waar was,
maar dat de redactie van de P.Z.C. zijn
bedragen verkeerd had opgenomen....
(wat ik natuurlijk niet kan controleren).
Ik heb hem toen geadviseerd naar de
inspectie der belastingen te gaan om al
daar naar de juiste*, bedragen van de
jaaruitkeringen van de A.O.W. en de
juiste belastingbedragen te informeren,
want aldaar zijn de 'tabellen aanwezig,
die op het inkomen van iedere Neder
landse belastingplichtige van toepassing
ziin (welke tabellen ik heb gebruikt in
m'iin eerder genoemd artikel van 19-8-
1963).
Daar zal hij tot de ontdekking komen
dat de door mij genoemde cijfers en be
dragen juist zijn!
Ik handhaaf dan ook volledig hetgeen
ik in mijn stukje van 19-8-1963 heb ge
steld en de daaruit voortvloeiende con
clusie, dat onze beiaarden alleen gebaat
zijn met een drastische verhoging van de
A.O.W.-uitkeringen, welke gefinancierd
dient te worden uit de algemene midde
len, waardoor een beetle meer recht
vaardigheid in de Nederlandse inko
mensverhoudingen verkregen zal wor
den.
En als de heer C. P. T. toch van mening
blijft (wat overigens zijn goed recht is)
dat de beiaarden het nu beter hebben
dan onder Drees. moge ik hem misschien
eens vragen of hij van mening is dat de
220.000 bejaarden in Nederland, die en
kel en alleen van A.O.W. moeten rond
komen het zo goed hebben. Vraagt U
het dan maar eens aan de landelijk
voorzitter van de Algemene Bond van
Ouden van Dagen, de heer Rippen.
Door de naoorlogse kabinetten met so
cialisten is voor het eerst het recht op
een bejaardenpensioen voor onze boven-
65-jarigen tot stand gebracht. Zoals de
'"■eer Van Solunter schreef is dit door de
vooroorlogse kabinetten met figuren als
Oud, Romme en Coliin altiid nagelaten.
Toen was de „bedeling" voldoende
Nogmaals, in het naoorlogse in op
bouw zijnde Nederland onder Drees
is de A.O.W. gestegen van niets tot
f 1594,en de regeringen De Quaij en
Mariinen hebhen de A.O.W. in het
Nederland der suoerhoogconiunetuur
verhoogd tot f2454,in 1964 (op jaar
basis).
De belastingen zijn door vorige kabinet
ten praktisch evenveel verlaagd als door
de thans zittende kabinetten zonder so
cialisten (zie mijn artikel van 19-8-
,1963). Ik vraag me echter af, mijnheer
T., wat iemand, zoals menige bejaarde,
die geen belasting betaalt, met belas
tingverlaging doet (ik geloof dat hij
daar niet beter van wordt!).
Als de heer T. de moeite eens neemt zal
hij in het laatste jaarverslag van de Ne
derlandsche Bank en uit de laatste rege
ringsverklaring van het kabinet De
Quaij, waarbij de toenmalige minister
van financiëën aan het woord was, le
zen, dat de belastingdruk relatief niet
gedaald, maar gestegen is in de afgelo
pen 4 jaar.
Zoals een dezer dagen een weekblad
schreef, is Nederland een goedkoopte-
eiland met vele armoedzaaiers. Inder
daad waren de koudetoeslagen in de af
gelopen winter en de lonen, welke de
koppelbazen uitbetaalden duidelijke be
wijzen. De massa van ons volk heeft on
voldoende geprofiteerd van de super-
hoogconjunctuur en de uitlating van de
nieuwe fractieleider van de V.V.D., mr.
Geertsema, dat de A.O.W.-verhoging
eerst op de vijfde plaats zal en kan ko
men, zal de bejaarden nu niet direct als
muziek in de oren klinken...
Tot slot mijnheer T.. leest U in het ver
volg eerst goed en voordat U cijfers pu
bliceert, overtuigt U zich dan eerst goed
van de juistheid!
Middelburg. H. Gillissen.
Nederstraat lc"
Wij sluiten thans de discussie.
Noot van de redactie.
De door de P.Z.C. gestelde vraag: Wie
is nu de wegpiraat heeft betrekking op
een verkeersincident en de achterhalin!
ervan door de politie, waarover in de
nummers der P.Z.C. van 3, 4, 5 en 6
september mededelingen worden gege
ven. Dit incident heeft een algemene "en
een persoonlijke kant.
De algemene kant: De bestuurders van
twee achter elkaar rijdende auto's I en
II willen een langzamer rijdend voertuig
passeren. De bestuurder Van E. van
auto II vindt het tempo, waarmede zijn
voorligger bestuurder L. no. I passeert
te traag en tracht no. I door voortgezet
claxoneren tot groter haast aan te spo
ren. Daaruit ontwikkelt zich het be
schreven (in persoonlijke ruzie en hand
tastelijkheid van de zijde van v. E. uit
mondende) incident, volgens een politie
man was dat voor de politie een alle-
dagsgebeurtenis. De bestuurder Van E.
heeft hier foutief gehandeld. Hij had
zijn eigen tempo moeten matigen en
even wachten tot no. I weer naar de
rechter wegzijde was gekomen. Dit is
een typisch geval van niet genoeg con
sideratie opbrengen voor de ander en
alleen handelen volgens eigen verkeers-
egoïsme.
De persoonlijke kant: De schuldvraag
„wie is nu de wegpiraat" is daarmede
reeds gedeeltelijk beantwoord. Het ver
weer van Van E. zoals het in de krant
is weergegeven, is niet sfeekhoudend.
Hij motiveert zijn handtastelijk optreden
daarmede dat hij „over zijn toeren heen
was". Dit is beslist geen verontsrhuldi
ging en zijn verantwoordelijkheid voor
zijn twee meerijdende kinderen nog min.
der. Dit feit had hem juist tot meer
voorzichtigheid en geduld moeten nonen.
Dat hij als de agressieve nu de bestuur
der L. wil betichten dat deze hem en zijn
kinderen door een „opzettelijke verkeers-
manoeuvre het leven in gevaar heeft
gebracht" heeft veel weg van de tactiek
van een agressor die tracht zich te ver
dedigen, door de aangevallene als de
agressor aan te merken.
Vlissingen. H. Ehrlich
Het nationale museum in Stockholm en
de Hermitage in Leningrad wisselen teke
ningen van oude meesters uit voor tentoon
stellingen in deze maand. Er zijn o.a. werk
stukken van Rembrandt en Rubens naar
Zweden gegaan.
De Franse arts en tuberculosedeskundi-
ge dr. Paul Armand-Delille, wiens ex
perimenten met de konijnendodende
ziekte myxomatose verantwoordelijk zijn
geacht voor de verspreiding van deze
ziekte over Europa in het begin van de
jaren vijftig, is op 89-jarige leeftijd in
Parijs overleden.
Armand-Delille had twee proefkonijnen
op zijn boerderij bij Parijs met de myxo
matose besmet, erop vertrouwende dat
de muur eromheen hun ontsnapping zou
verhinderen. Ze ontsnapten echter, en zo
kon het gebeuren dat duizenden konij
nen in Frankrijk, België, Nederland,
Luxemburg en Duitsland stierven.
Om de konijnenstand op peil te houden,
lieten liefhebbers en zakelijk geïnteres
seerden myxomatosevrije konijnen uit
Amerika naar Europa komen. Maar met
het verstrijken van de tijd schenen de
konijnen voor de ziekte immuun te wor
den.
Daartoe gedwongen door een stroom
van protesten, opende een gerechtshof
in Parijs een proces, aan het einde waar
van werd bepaald dat Armand-Delille
de schade moest betalen.
Houtvesters daarentegen kenden de
dokter een gouden medaille toe, omdat
hij zo „moedig" de belangen van de
landbouw had verdedigd.
Delille -stond in Frankrijk bekend als het
enfant terrible van de academie voor de
geneeskunst, waarvan hij lid was.
Armand-Delille had ook iets tegen een
beroemd Schots instituut: whisky. Whis-
ken, zei hij, „is een nieuw vergif ge
meengoed gemaakt door snobbisme".
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Nieuw Vennep-Abbenes
(toez.D. H. Bosma te Kortenhoef. Te
Scharnegoutum (toez.) A. J. de Bue te
Pesse (Dr.). Beroepen door de Generale
Synode als predikant voor buitengewo
ne werkzaamheden (legerpredikant) B,
Eysenga te Barneveld en L. de Vrijer
te Eibargen. Beroepen door de Generale
Synode als predikant voor buitenge
wone werkzaamheden (Hervormde Ge
meente te Paramaribo) J. van der Werf
te Zweeloo. Aangenomen de benoeming
tot voorganger te Zuid-Laren (Recht
zinnig Hervormden) J. van Vliet in het
pastoraat te Sirjansland. Bedankt voor
Dalen (Dr.) Y. Strikwerda te Marssum.
De heer Joh. P. Broeder, vicaris, Noze-
manstraat 15a, Rotterdam-6, is beroep
baar.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Sellingen en te Winsum J.
Geel kandidaat te Amsterdam. Aange
nomen naar Zevenhuizen (Gron.) G.
van der Meulen te Garijp, die bedankte
voor Haamstede. Aangenomen naar
Vroomshoop (vac. K. Ubels) E. C. Kim
te Reitsum, die bedankte voor Bodegra
ven en voor Oudewater. Bedankt voor
Zwaagwesteinde M. Meijering kandidaat
te Noordeloos.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Groningen (vac. Joh. Prins)
I. de Bruyne te Rotterdam-C. en K. J.
Velema te Hogeveen. Beroepen te Dok-
kum J. de Jong te Gouda.
EVANG. LUTHERSE KERK
Benoemd tot hulpprediker te Amster
dam W. J. Manger aanstaand emeritus
predikant te Naarden-Bussum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam-C P. Blok te
Dirksland.
JACKS EN ANORAKS
TERLENKA - RIBKAMGAREN -
MANCHESTER - MOLESKIN -
TWIST- EN SPIJKERBROEKEN
OVERHEMDEN EN WEEKENDERS
Tel.
01100-7847
en 7846
Textielgroothandel
GOES
worden opgenomen tot een maximum van 8 regels.
30 ct. per regel met een minimum van 1.50. „Brieven
bur. v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C
Middelburg.
,KLRINTJES" vóór 9 uur v.m. opgeven aan onze
kantoren verschijnen in het volgende ochtendnummer
Plaatsing uitsluitend bij vooruitbetaling.
„Kleintjes'
kunnen ook worden opgegeven aan onze
agenten en bezorgers.
TE KOOP
Te koop autom. stereo wisse
laar, speelt alle platen, Philips
AG 1115, 4 mnd. oud, f 90.
Boulev. Evertsen 46, Vliss.
Te koop herenfiets, fietszitje
voor en een 1-pers. divanbed.
W. Klooslaan 22, Vlissingen.
Te koop treinentafel. opklapb.
afm. 3.10 x 1.22 m. met div.
rails, wissels, bruggen, trans
formators en verl. Tevens z.g.a.
n. Blau Punkt radio. Adres:
H. Segherslaan 166, Vlissingen.
Te koop dressoir, 2 armstoelen
en zangkanaries. P. DEN HOL
LANDER, Kasteelstraat 44 B,
Vlissingen.
Te koop in pr. st. V. Delft
kinderwagen en bedje met
uitn. b. bak. Kleur: blauw/
grijs, 50,P. VERHAGE,
Pompstation 4, Biggekerke.
Te koop aardappelrooiers, trac
tor- en paardeploegen, alle
soorten 1-tons kipwagen, 4
schijf eggen, 3 cultivators.
MARCUSSE, Oudelandë. telef.
01104—250.
Te koop dressoir en klein
bontjasje. Jasmijnstraat 38,
Middelburg.
Te koop schrijfbureau, kl. en
gr. kinderledik., driewielfietsje,
weckflessen, rotanwieg, kinder
trapauto, jongensfietsje, plm.
5 j., petr.kachel, grasmachien
tje, gaskomfoor, vloerkleed,
step. Tel. 3513, Middelburg.
Te koop 3 ossen en een vaars,
IV2 jaar oud. A. H. S. COM-
MELIN, Dorpsstraat 13, Gapin-
ge, telef. 01189590.
TE KOOP GEVRAAGD
Te koop gevr.: oude prenten,
tekeningen en boeken van Zee
land. KUNSTZAAL VAN LIER,
Markt 205, Veere, tel. 01181-367.
Te koop gevraagd op „Rozen
hof" leesboekjes( in oude spel
ling) voor het christelijk lager
onderwijs, alle deeltjes. Adres:
J. BAURDOUX, Lombardstr.
8, Middelburg.
Te koop gevraagd alle soor
ten antiek, oudheden en te
gels (blauw en gekleurd). P.
STROO, Achter de Houttuinen
50. Telef. 2262, Middelburg.
WONINGEN GEVRAAGD
Huisje of bouwgrond met uit
zicht op water te koop gevr..
tot 25 km van Joes. M. DERK-
SEN, Nachtegaallaan 8, Goes.
Te koop gevraagd een woning
in Terneuzen of naaste omge
ving. Met spoed te betrekken.
Br. onder nr. B 11, bur. P.Z.
C., Terneuzen.
WONINGEN AANGEB.
Te koop winkelhuis met pak
huis samen 45 m diep aan 2
zijden bereikbaar. Centrum
Middelburg, leeg te aanvaar
den. Te bevr. Middelburgsestr.
136, Koudekerke, tel. 01180
2770.
Te koop nieuwe eengezinswo
ning, fclijverstr. 36, 15 okt. vrij
te aanvaarden. Te bezichtigen
's morgens tussen 9 en 11 uur.
Te bevragen Clijverstraat 12,
Vlissingen.
KOST EN INWONING
Nette flinke vrouw zoekt
plaatsing als huishoudster.
Gaarne brieven met inl. onder
no. 934, bur. P.Z.C., M'burg.
Net kosthuis gezocht. Br. no.
932, bur. P.Z.C., Middelburg.
KAMERS EN PENSION
Gezellige zit-slaapkamer te
huur. Br. no. 930, bureau P.Z.
C., Middelburg.
Bej. dame vraagt 2 ongemeub.
kamers met of gebr. van keu
ken. Br. lett. P 56, bur. P.Z.
C., Vlissingen.
WONINGRUIL
Wie ruilt eengezinswoning met
tuin (nieuwbouw) voor wo
ning te Vlissingen? Br. no.
933, bur. P.Z.C., Middelburg.
VAKANTIEVERBLIJVEN
Te huur zomerwoningen a. d.
kust na 31-8. Te bevragen:
Middelburgsestraat 136, Koude
kerke, tel. 01180—2770.
Te koop of te huur caravan
met standplaats. Te bevr. Mid
delburgsestraat 136, Koudeker
ke. Tel. 01180—2770.
WATERSPORT
Te koop kajuitzeilsloep (lengte
6 m), met 3 pk b.b. motor Al-
bin, vaarklaar. Te bevragen bij
MEERMAN, scheepswerf, Arne-
muiden.
Te koop B. M. 16 m2, in pr. st.
Bezien en inl. havenmeester
WESTERWEELDE, Wolphaarts-
dijk.
TOERISME
Alle binnen- en buitenlandse
spoorbiljetten en reserveringen
rechtstreeks verkrijgbaar bij:
W. M. H. MÜLLER Co.,
Boul. de Ruyter 14, Vlissingen,
telefoon 2171.
Te huur gemeubileerde bunga
low met alle comfort in de om
geving van Terneuzen. Tot 1
maart 1964. Br. onder nr. B 12,
bur. P.Z.C., Terneuzen.
Weg met onhandige likdoorn-
ringen en gevaarlijke scheer
mesjes. Een nieuw vloeibaar
middel, NOXACORN, neemt
de pijn weg in 60 seconden.
Eeltplekken en eksterogen
verschrompelen met wortel
en al. Bevat gezuiverde won
derolie, jodium en het pijn
stillende benzocaïne. Een
flesje NOXACORN Antisep
tisch Likdoornmiddel van
f. 1.60 bespaart U veel ellende.
BIEDT ZICH AAN
Bureau Service, Nwe. Vliss.weg
88, Middelburg, tel. 011802969,
voor het verzorgen van brui
loften en partijen, kinderfees
ten en avondvoorstellingen.
Alle soorten feestartikelen.
Heeft U bruiloft of receptie?
„Concertgebouw" verhuurt U
een zaal(tje). Unieke gelegen
heid om e.v. zelf uw bruiloft
enz. te verzorgen. Vraagt vrij
blijvend prijsopgave.
Zakenman uit seizoenbedrijf
zoekt werkzaamheden van okt.
t.m. mei. Rijbewijs B.C.E. Ei
gen auto. Br. no. A 296, bur.
P.Z.C., Goes.
65-jarige zoekt enige bijver
dienste voor halve dagen of
thuis met schrijfwerk. Br. no.
928, bur. P.Z.C., Middelburg.
Jonged., (22 j.), zoekt zo spoe
dig mog. kantoorbetr. Liefst
M'burg, 3V2 j. erv. Dipl. mulo,
steno en typen. Brieven onder
no. 931, bur. P.Z.C., M'burg.
PERSONEEL
Hulp gevraagd voor smids
loodgieters- en fitterswerk.
Firma L. MEIJERS. Markt A
217, Veere, tel. 01181—218—284.
Welke erv. chauffeur wil enige
zondagen naar België rijden
met personenauto? Br. met
voll. inl. en cond. no. A 297,
bureau P.Z.C., Goes.
Gevraagd nette werkster voor
2 halve dagen in de week. L.
J. v. 'T WESTENDE, Roompot
pad no. 1, Stromenwijk, bun
galow, Middelburg.
Mevr. CROLL, Prinses Juliana-
laan 64, Rotterdam, vraagt een
net meisje in haar gezin voor
de dag of dag en nacht. Hulp
van werkster en strijkster aan
wezig. Tel. 010122422.
Gevraagd vrouw (65-70 j.),
voor inwoning. Br. no. A 299,
bur. P.Z.C., Goes.
Gevraagd wegens huwelijk van
het tegenwoordige een flink
meisje, van 's morgens half 9
tot 3 uur, of werkvrouw voor
3 morgens. Zaterdags vrij. Me
vrouw J. ALLEWIJN, St.-Pie
terstraat 9, Middelburg.
Gevr. een nette huishoudster
van middelb. leeft, bij een
wedn. alleen, oud 56 jaar. P.G.,
mooie eigen woning in Zee
land. Br. no. 935, bur. P.Z.C.,
Middelburg.
RIJLESSEN
Verkeerstheorie iedere donder
dagavond om 2 uur. Ravesteyn-
plein 19. Autorijschool „ADRI
HAMEETEMAN", Vlissingen,
telefoon 3558.
fiat 1100
Het "klassieke" type uit de Fiat-
lijn gaat in zijn nieuwste modellen
weer minder kosten, 'n Logisch
gevolg van de steeds stijgende
vraag naar deze prachtige wagen
(met bekleding van kunstleder
f.6100.-)
Beide typen met 1221 cc motor.
voor Krabbendijke e.o.: Garage J. Francke,
Dorpsstraat 84 Tel 01134 505
Goes: subagent Automobielbedrijf Garage „Noord'
Th. P. van der Weele - Nieuwstraat 50-52.
Telefoon 01100 79917792
Voor Middelburg e.o.
Markt 45 47 Telefoon 01180 2918
Oostkapelle: subagent Fa. W. van Hekken,
Dotnburgseweg 8.
Voor Sluis e.o.:
St Annastraat 49 51 Telefoon 01178 412
Autorijschool KOETSENRUY-
TER. Speciaal adres voor ver
lofgangers. Nu ook in V.W. 4
versn., goed. St.-Jacobsstraat
6, telefoon 3680, Vlissingen.
Nu ook rijles in nieuwe Sim-
ca's 1000. DAF Autorijschool
ADRI HAMEETEMAN, Rave-
steynplein 19, Vlissingen, telef.
3558.
Autorijschool WATTEL is al
leen Lange Noordstraat 44,
Middelburg. Gediplomeerd en
erkend F.N.O.P. en V.A.M.O.
R.-instructeur. Telef. 4118.
Autorijschool 'T ZAND, lest
uitsluitend met nieuw mate
riaal Fiat 1100 en Fiat 600.
Scooterles met nieuwe Hein-
kei. Wij rekenen geen inschrijf
geld. Adelaarstraat 68, Middel
burg, tel. 3623, b.g.g. 2704.
Rijschool ACTIEF, tel. 4942.
Auto f 8. scooter f 7 p. u. U
wordt geh. en gebr. Erk. en
gedipl. B.E.A. Nw. Vliss.weg
236, Middelburg.
Voor een goede en snelle op
leiding, autorijschool „MUL-
LIÉ", V.A.M.O.R. gedipl. Seis-
singel 18-20, tel. 2906, M'burg.
AUTOVERHUUR
Autoverhuur zonder chauffeur.
Opel Rekord, Opel Kapitan,
V.W. Taxi- en Garagebedrijf
GEBR. BLANKER, Klein
Vlaanderen 97, Middelburg, te
lefoon 011802865.
Auto's zonder chauffeur te
huur. J. PARENT, Vrijburgstr.
14, Souburg, telef. 01183461.
Erk. en gediplomeerd A.N.W.B.
en F.N.O.P.
Het adres voor nieuwe en be
trouwbare Volkswagens. Ver
huurbedrijf O. SOOLSMA, V.
v. Goghlaan 41, tel. 4270. Vlis
singen.
Luxe wagens en V.W.-busjes
te huur. KOPPEJAN, Dom
burg, telefoon 01188487.
Auto's te huur. Opeis Rekord
'63. Volkswagen '63 6-pers.
Simca Ariane '63. DE
MUYNCK, P. Krugerstraat 190,
tel. 011841018, Vlissingen.
AUTO'S EN MOTOREN
Te koop Ford Taunus 15 M,
ruime wagen. Met 3 maanden
garantie. Garage „DE TOE
KOMST", Dr. Stavermanstraat,
Vlissingen. Tel. 3908.
Te koop wegens aanschaf auto
een z.g.a. n. Rap Imperial
bromfiets, slechts 1600 km ge
lopen. Slagerij VISSER, Veerse-
singel 90, Middelburg.
Te_ koop Renault Dauphine
1958, in zeer goede staat, met
volle garantie. Garage „DE
TOEKOMST", Dr. Staverman
straat, Vlissingen. Tel. 3908.
Te koop van part. aan part-
Renault 4, i.pr.st. van eerste
eigenaar. Te bevr. tussen 19 en
21 uur. Hendrikstraat 201,
Vlissingen.
Te koop Cyrus bromcarrier
1962, laadverm. 200 kilo, met
gesloten bak (Sachs motor), als
nieuw. Garage „DE TOE
KOMST", Dr. Stavermanstraat
Vlissingen. Tel. 3908.
Te koop i.g.st.v. Sparta snel-
brommer met beenschilden. Na
6 uur. Berlagestraat 71. Vlis
singen, telefoon 3038.
Te koop prima auto, bestelwa
gen, tevens Stationcar en een
jongensfietsje, lft. 11-12 jaar
Turfkaai 23, Middelburg.
Te koop Renault 4 de Luxe,
bouwjaar 1959, 31.000 km ge
lopen in uitzonderlijke staat.
Vliss.st.raat 142, O.-Souburg.
Te koop V.W. bestelwagen '58,
in zeer goede staat, weinig ge
lopen. Garage ..DE TOE
KOMST", Dr. Stavermanstraat,
Vlissingen. Telefoon 3968.
Te koop Citroën, i.pr.st., keu
ringsrapport aanwezig, vaste
prijs f 500. Verk. Quakkelaar-
straat 135, Vlissingen.
Te koop diverse scooters 1960,
in uitzonderlijk goede staat,
voor aantrekkelijke prijs. Ga
rage „DE TOEKOMST", Dr.
Stavermanstraat, Vlissingen.
Telefoon 3968.
Schade aan uw auto? Dan naar
Verlorenlandstr. 7, Vlissingen,
tel. 011843046. Billijke prijzen.
Te koop Renault C 4, mooi en
goed wagentje. Garage „DE
TOEKOMST", Dr. Staverman
straat, Vlissingen. Tel. 3908.
Voor al uw lak- en spuitwerk
naar Verlorenlandstr. 7, Vlis
singen. Tel. 011843046. Billij
ke prijzen.
Te koop twee C.V. (lelijk
eendje) 1961 en 1956, als nieuw.
Garage „DE TOEKOMST", Dr.
Stavermanstraat, Vlissingen.
Telefoon 3908.
Te koop in prima staat verke
rende Simca Etoile 1962, kleur
licht grijs. Te bevragen: Da
Costastraat 6, Terneuzen.
Te koop twee Volkswagens de
Luxe, zeer mooi en goed, met
3 maanden garantie. Garage
..DE TOEKOMST", Dr. Staver
manstraat, Vlissingen. Tel. 3908
Zoekt U een goede gebruikte
auto? Wij hebben regelmatig
inruilwagens in alle prijzen en
merken. Garage MULLIÉ, Seis-
singel 1820, telefoon 2906,
Middelburg-
Autosloperij J. v. d. IJSSEL,
koopt alle aanrijschade en
sloopwagens. Eigen takelwa
gen. Telefoon 011804602—4782,
Middelburg.
Te koop Stationcar 1957, in pr.
staat, met 3 maanden garantie.
Garage „DE TOEKOMST",
Dr. Stavermanstraat, Vlissin
gen. Telefoon 3908.
Zoekt U een goede gebruikte
auto? Steeds meer dan 30
stuks voorradig. In alle prij
zen. Autohandel WOUTERSE,
Violenstraat 60, tel. 5189, Goes.
Voor
alle
soorten
REGENKLEDING
BEDRIJFSKLEDING
LEDER- EN SUÈDEKLEDING
Tel.
0 1100-7847
en 7846
Textielgroothandel
GOES
BIJEENKOMSTEN
KENNISMAKING
Evangelisatie Bogardzaal Mid
delburg. Donderdag 12 sept.
spreekt evangelist J. C. VAN
AMELROOY uit Den Haag, 's
av. 8 uur. Kom zelf en breng
anderen mede!
KEES, schrijf aan Janneke.
Br. no. A 286, bur. P.Z.C.,
Goes.
Nette alleenst. man (50 j.),
zoekt kennismaking met nette
vrouw. Huwelijk niet uitgeslo
ten. Br. no. 936, bur. P.Z.C.,
Middelburg.
Volle Evangeliegemeente Mid
delburg. Bogardzaal (boven).
A.s. vrijdag 19.30 uur spreekt
de heer J. v. d. BRINK, redac
teur van „Kracht v. Omhoog".
HUWELIJK
HUISDIEREN
Huw. Nette jonge man, N.H.,
uit goed milieu, 25 j.. 1,75 m
1., h.t.s.'er i.b.v. auto. Zou
graag kennismaken met lief
repres. meisje. Br. liefst m.
foto onder no. 937, bur. P.Z.C.,
M'burg. Serieuze brieven wor
den beantwoord.
Te koop Schotse collie, met
stamboom, oud 2 jaar. P. J.
DE BRUINE, Friesestraat 12,
Wolphaartsdijk.
Te koop een 8 wk. oude ruw
harige Belgische Herder, teef.
Prachtige roodbruine honden
met een ideaal karakter. Al
leen voor echte liefhebbers,
die een goed tehuis kunnen
verzekeren. M. C. v. IWAAR-
DEN, Olieweg 6, Aardenburg,
telefoon 01177—526.
DIVERSEN
Kuipbankstellen f 525, in alle
kleuren te leveren. Fa. PIET
DAMMAN en Zn., Nieuwstr.
29 (zijstr. v. d. L. Delft), tel.
3437, Middelburg.
LENINGEN
Dames- en ook herenhakken,
klaar in 5 min. Hakken klaar
in 5 min. Hakken klaar in 5
min., gehard leder, hard rub
ber en nylon 100 DE PAG-
TER, Walstraat 105, Vlissingen.
Gevr. door zakenman lening
van f 2000 voor 1 jaar, dus
hoge rente. Br. onder no. 929,
bur. P.Z.C., Middelburg.
Kindje blij zegt ta, ta, heeft
een plastic broekje S.G.A.
50 H. Herder scheermesjes,
0,08 mm, voor één gulden, daar
komt U op terug. „DE MAG
NEET", Vlasmarkt, Middel
burg.
Te koop als nieuwe elektrische
naaimachine in koffer, met 5 j.
schriftelijke garantie, f 165,
J. CIJSOUW, Zuidstraat 103.
Westkapelle, tel. 287.
Sportkousjes in wit, grijs,
beige, vanaf f 1,60. Wollen kin
dersokken, alle maten. JA-
COBSE TEXTIEL. K. Noord
straat 53, Middelburg.
Speldjes C.J.V., vier soorten, a
f 0,75, C.J.V.F., 1 soort, a f 1,05,
3 soorten Y.M.C.A. f 0,25 en
f 0,50, 1 soort Kapelle a f 0,50,
1 soort Hansweert a f 0,60.
Voor Zeeland bij C. J. MIE
RAS, Wijngaardstr. 34 E, Goes.
Zemen zonder naad f 2,10,
f 2,75, f 3,75, f 4,95 en f 6,95.
Genaaide zemen f 1,10 en f 1,85.
Sponsen vanaf 39 ct. „DE
MAGNEET", Vlasmarkt, Mid
delburg.
Geëtaleerd het nieuwste bank
stel. pr. kw., f 775. Komt U
kijken. Fa. PIET DAMMAN en
Zn., Nieuwstr. 29, (zijstr. v. d.
L. Delft), tel. 3437, Middelburg.
Nu is het de tijd om uw meu
belen te laten bekleden. Staal
boeken kunt U op zicht krij
gen. Fa. PIET DAMMAN en
Zn., Nieuwstraat 29, (zijstr. v.
d. L. Delft), tel. 3437, Middel*
burg.