schoonheidsbehandeling LEZERS SCHRIJVEN gaat omlaag in prijs! nu f 5600" nu f 6000r Fa. P. WESTSTRATE ZN. LIKDOORNS Fa. P. WESTSTRATE ZN. Tremirekker w\ 1878i naar Spoorwegmuseum; Arbeider beklemd in kalkmolen Genades{aq Keus DE A.O.W.-UITKERINGEN HEER IN HET VERKEER „Vader van de myxomatose" overleden Kerkelijke mutaties ONZE KI UNTIES verwijderd met WONDEROLIE Fiat 1100 Urania Fiat 1100 D Eerste Zeeuwse Autogarage L. Blaas, Garage P. C. de Smit, WOENSDAG 11 SEPTEMBER .1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 StoomlocNestor' krijgt Roosendaalse loods, waar de grond geplaveid ismetvlekloie geplaveid is met olievlekken en waar de treintrekkers en rijtuigen van tijd tot tijd grondig nagekeken worden. Maar dan kan zij eindelijk na zovele jaren sissend en stoom spuwend aan haar laatste reis beginnen. Het eind punt zal zijn: het spoorwegmuseum in Utrecht. Voor het echter zover is, zal Karskens nog heel wat reizen naar Roosendaal moeten maken om te ko men kijken naar de vorderingen van restauratiewerkzaamheden, die door de 57-jarige voorman-bankwerker B. Stevens vakkundig worden uitge voerd. Daar is hij per slot van reke ning niet voor niets 38 jaar voor bij ,,'t spoor". Al in 1935 werd overwo gen „De Nestor" voor het Spoorweg museum te bestemmen. Trots kan Karskens verklaren, dat hij daarvoor al in zijn actieve jaren geijverd heeft. *WWWIAAAAA<»UWW\AAAAA/\A<WWWWWV'' WWWWWWWWWWUWyWWWWWVWWWMWWWW De machine werd echter voorlopig op geborgen in Boxtel, stond vervolgens een tijd in Arnhem en werd later weer naar Maastricht overgebracht. „De Nestor" is er tijdens het verblijf in de Limburgse hoofdstad echter niet beter op geworden. Integendeel. Het was inmiddels oorlogstijd geworden en toen de Duitsers in september 1944 al het, op het spoorwegemplacement van Maastricht aangetroffen mate riaal grondig vernielden, vergaten zij ook niet de bejaarde treintrekker er van langs te geven. Gistermorgen in de 17-jarige kalkblus- ser H. Scheerhoorn op het terrein van een kalkmortelfabriek in de Spaanse polder, Rotterdam, doordat hij uitgleed met zijn rechterbeen in een draaiende kalkmolen terechtgekomen. Het been raakte beklemd en twee uit het zieken huis Dijkzigt gekomen chirurgen heb ben de jongen ter plaatse verdoofd en bloedtranfusies gegeven terwijl de brandweer de betonmolen uit elkaar brandde om het been te bevrijden. De politie had inmiddels maatregelen ge nomen om een snelle tocht per zieken auto naar Dijkzigt mogelijk te maken. Men hoopt dat de jongen het ongeluk zal overleven en dat het mogelijk zal blijken het deerlijk verwonde been te behouden. 0 De Westduitse regering heeft het stadsbe stuur van Hamburg gelden beschikbaar ge steld om als eerste stad in de bondsrepubliek stations van de ondergrondse geschikt te ma ken als schuilplaatsen tegen atoombommen. Om te beginnen zullen twee stations in het centrum een met een dikke laag beton ver sterkte zoldering krijgen en stalen deuren die snel kunnen worden gesloten. „Kijk", zegt Karskens op de toon van een gids, die een gezel schapje vreemdelingen langs de toeristische bezienswaardighe den in een stad voert, „kijk, dat is 'm dan". Zijn vinger wijst in de richting van een kolossaal ge val, dat tussen enige diesellocs op het derde spoor in vakter men de derde put van de oude locloods op het Roosendaalse spoorwegemplacement staat. Vetederd kijkt hij naar de ouderwetse stoomlocomotief, die bijna tegen de achterwand van de werkplaats staat gedrukt. Het lijkt alsof die oude machine zich tracht te verbergen voor de superieure blikken van het door elektrificatie en „verdieselïng" zo gemoderniseerde materiaal, zo in de geest van: „Wij voelen ons ver boven die stoomloc ver heven, maar helaas zijn we ge noodzaakt de tijd in gezelschap van dit oude ding door te bren gen". Voor Karskens daarente gen is het „oude ding" zijn gro te liefde. Week na week treint hij vanuit Hil versum, zijn woonplaats, naar Roo sendaal om een kijkje te nemen bij het oude beestje. Al is Karskens met zijn 67 jaren al weer enige tijd bij de Nederlandsche Spoorwegen als tech nisch assistent „uitgerangeerd", toch kan men hem met zijn onafscheide lijke pijp en alpinopetje op vele plaat sen in het land tegenkomen. Dan is hij op zoek naar materiaal, dat hij wel eens zou kunnen gebruiken voor de restauratie van de uit 1878 date rende stoomloc die met een toepas selijke naam „De Nestor" werd toe bedeeld. Nog ongeveer een jaar zal de loco motief de tijd moeten slijten in deze Karskens kan precies aanwijzen, waar de laatste grootspoorlocomotief de genadeslag kreeg: in de 15 mm dikke ketelwand. Een heie tijd stond „De Nestor" daarna zjjn tijd te ver doen in Arnhem en vervolgens in Nijmegen. Eerst toen de machine naar Roosendaal werd getranspor teerd zag het er naar uit_ dat men de stoomloc een goede beurt zou gaan geven. Karskens, inmiddels gepensioneerd, werd supervisor en bankwerker Ste vens begon met het uitvoeren van het niet alledaags karwei Dat het geen onnozel werkje zou zijn, had hij zich wel kunnen indenken. „Daar valt niks van te. maken, daar houden we later vast een heleboel van over als we alles weer in elkaar gaan zetten", zo dachten wij," vertélt Karskens. Het zou allemaal wel meevallen, al moet Stevens toegeven, dat er met die uitgebreide reparatie nog al Veel werk op zijn schouders is komen rus ten. „Ik kan het zo zachtjesaan niet meer alleen af". De bankwerker, die dag in, dag uit aan de machine zit te „prutsen", is al aardig met zijn werk opgeschoten. Op de bekleding en het loop en drijfwerk na de wielen zijn een man hoog zit het hele gevaarte nu zo goed als m elkaar. Het mechanisme is op zijn plaats ge bracht en alles staat nu zwaar in de menie. Een karwei alleen al wordt het fabriceren van een houten machi nistenhuis dat ook bij „De Nestor" hoort. De keus van een oppertoezichthouder is niet toevallig op de heer J. J. Karskens gevallen. Deze spoorman in hart en nieren „ik ben geboren in een huis aan de spoorbaan, en mijn vader is in Den Helder restaurateur geweest" weet namelijk niet alleen van „De Nestor" dat deze „tiender" tot de eerste machines van 10 at mosfeer behoorde, maar ook over ve le andere locomotieven kan hij uren en met kennis van zaken vertellen. Met een aantal indrukken en techni sche beschrijvingen heeft hij in chro nologische volgorde de geschiedenis van de locomotief bij het Hollandse Spoor in boekvorm samengevat. Ook publiceerde de vroegere technische assistent artikelen over locomotieven in diverse vakbladen. En omdat hij nog al eens in het Spoorwegmuseum te Utrecht komt, heeft hij, al weer een tijd je geleden het idee op gevat om eens op populaire wijze de wer king van de locomotieven te gaan beschrijven. Vooral voor de bezoekers aan het Spoorweg museum kan deze uiteenzetting goed van pas komen. Het boekje is thans zo goed als klaar. „In een ingezonden stukje in de P.Z.C. van 2-9-1963 heeft de heer C. P. T. te Middelburg gemeend te moeten stellen dat de cijfers door mij in deze rubriek genoemd, onjuist zouden zijn. Na een gesprek, dat ik één dezer dagen met hem heb gehad, beroept hij zich op de Prisma-belastinggids, welke ik van hem ter inzage had gekregen. Ik heb hem toen trachten duidelijk te maken dat hij mijn ingezonden stukje van 19-8- 1963 niet goed"had gelezen; dat hij ver keerde bedragen voor de A.O.W.-uitke- ringen in zijn artikel had opgenomen ter berekening van het inkomen in 1963 en dat hij een verkeerde belastingtabel had toegepast! Hij zei, dat dit niet waar was, maar dat de redactie van de P.Z.C. zijn bedragen verkeerd had opgenomen.... (wat ik natuurlijk niet kan controleren). Ik heb hem toen geadviseerd naar de inspectie der belastingen te gaan om al daar naar de juiste*, bedragen van de jaaruitkeringen van de A.O.W. en de juiste belastingbedragen te informeren, want aldaar zijn de 'tabellen aanwezig, die op het inkomen van iedere Neder landse belastingplichtige van toepassing ziin (welke tabellen ik heb gebruikt in m'iin eerder genoemd artikel van 19-8- 1963). Daar zal hij tot de ontdekking komen dat de door mij genoemde cijfers en be dragen juist zijn! Ik handhaaf dan ook volledig hetgeen ik in mijn stukje van 19-8-1963 heb ge steld en de daaruit voortvloeiende con clusie, dat onze beiaarden alleen gebaat zijn met een drastische verhoging van de A.O.W.-uitkeringen, welke gefinancierd dient te worden uit de algemene midde len, waardoor een beetle meer recht vaardigheid in de Nederlandse inko mensverhoudingen verkregen zal wor den. En als de heer C. P. T. toch van mening blijft (wat overigens zijn goed recht is) dat de beiaarden het nu beter hebben dan onder Drees. moge ik hem misschien eens vragen of hij van mening is dat de 220.000 bejaarden in Nederland, die en kel en alleen van A.O.W. moeten rond komen het zo goed hebben. Vraagt U het dan maar eens aan de landelijk voorzitter van de Algemene Bond van Ouden van Dagen, de heer Rippen. Door de naoorlogse kabinetten met so cialisten is voor het eerst het recht op een bejaardenpensioen voor onze boven- 65-jarigen tot stand gebracht. Zoals de '"■eer Van Solunter schreef is dit door de vooroorlogse kabinetten met figuren als Oud, Romme en Coliin altiid nagelaten. Toen was de „bedeling" voldoende Nogmaals, in het naoorlogse in op bouw zijnde Nederland onder Drees is de A.O.W. gestegen van niets tot f 1594,en de regeringen De Quaij en Mariinen hebhen de A.O.W. in het Nederland der suoerhoogconiunetuur verhoogd tot f2454,in 1964 (op jaar basis). De belastingen zijn door vorige kabinet ten praktisch evenveel verlaagd als door de thans zittende kabinetten zonder so cialisten (zie mijn artikel van 19-8- ,1963). Ik vraag me echter af, mijnheer T., wat iemand, zoals menige bejaarde, die geen belasting betaalt, met belas tingverlaging doet (ik geloof dat hij daar niet beter van wordt!). Als de heer T. de moeite eens neemt zal hij in het laatste jaarverslag van de Ne derlandsche Bank en uit de laatste rege ringsverklaring van het kabinet De Quaij, waarbij de toenmalige minister van financiëën aan het woord was, le zen, dat de belastingdruk relatief niet gedaald, maar gestegen is in de afgelo pen 4 jaar. Zoals een dezer dagen een weekblad schreef, is Nederland een goedkoopte- eiland met vele armoedzaaiers. Inder daad waren de koudetoeslagen in de af gelopen winter en de lonen, welke de koppelbazen uitbetaalden duidelijke be wijzen. De massa van ons volk heeft on voldoende geprofiteerd van de super- hoogconjunctuur en de uitlating van de nieuwe fractieleider van de V.V.D., mr. Geertsema, dat de A.O.W.-verhoging eerst op de vijfde plaats zal en kan ko men, zal de bejaarden nu niet direct als muziek in de oren klinken... Tot slot mijnheer T.. leest U in het ver volg eerst goed en voordat U cijfers pu bliceert, overtuigt U zich dan eerst goed van de juistheid! Middelburg. H. Gillissen. Nederstraat lc" Wij sluiten thans de discussie. Noot van de redactie. De door de P.Z.C. gestelde vraag: Wie is nu de wegpiraat heeft betrekking op een verkeersincident en de achterhalin! ervan door de politie, waarover in de nummers der P.Z.C. van 3, 4, 5 en 6 september mededelingen worden gege ven. Dit incident heeft een algemene "en een persoonlijke kant. De algemene kant: De bestuurders van twee achter elkaar rijdende auto's I en II willen een langzamer rijdend voertuig passeren. De bestuurder Van E. van auto II vindt het tempo, waarmede zijn voorligger bestuurder L. no. I passeert te traag en tracht no. I door voortgezet claxoneren tot groter haast aan te spo ren. Daaruit ontwikkelt zich het be schreven (in persoonlijke ruzie en hand tastelijkheid van de zijde van v. E. uit mondende) incident, volgens een politie man was dat voor de politie een alle- dagsgebeurtenis. De bestuurder Van E. heeft hier foutief gehandeld. Hij had zijn eigen tempo moeten matigen en even wachten tot no. I weer naar de rechter wegzijde was gekomen. Dit is een typisch geval van niet genoeg con sideratie opbrengen voor de ander en alleen handelen volgens eigen verkeers- egoïsme. De persoonlijke kant: De schuldvraag „wie is nu de wegpiraat" is daarmede reeds gedeeltelijk beantwoord. Het ver weer van Van E. zoals het in de krant is weergegeven, is niet sfeekhoudend. Hij motiveert zijn handtastelijk optreden daarmede dat hij „over zijn toeren heen was". Dit is beslist geen verontsrhuldi ging en zijn verantwoordelijkheid voor zijn twee meerijdende kinderen nog min. der. Dit feit had hem juist tot meer voorzichtigheid en geduld moeten nonen. Dat hij als de agressieve nu de bestuur der L. wil betichten dat deze hem en zijn kinderen door een „opzettelijke verkeers- manoeuvre het leven in gevaar heeft gebracht" heeft veel weg van de tactiek van een agressor die tracht zich te ver dedigen, door de aangevallene als de agressor aan te merken. Vlissingen. H. Ehrlich Het nationale museum in Stockholm en de Hermitage in Leningrad wisselen teke ningen van oude meesters uit voor tentoon stellingen in deze maand. Er zijn o.a. werk stukken van Rembrandt en Rubens naar Zweden gegaan. De Franse arts en tuberculosedeskundi- ge dr. Paul Armand-Delille, wiens ex perimenten met de konijnendodende ziekte myxomatose verantwoordelijk zijn geacht voor de verspreiding van deze ziekte over Europa in het begin van de jaren vijftig, is op 89-jarige leeftijd in Parijs overleden. Armand-Delille had twee proefkonijnen op zijn boerderij bij Parijs met de myxo matose besmet, erop vertrouwende dat de muur eromheen hun ontsnapping zou verhinderen. Ze ontsnapten echter, en zo kon het gebeuren dat duizenden konij nen in Frankrijk, België, Nederland, Luxemburg en Duitsland stierven. Om de konijnenstand op peil te houden, lieten liefhebbers en zakelijk geïnteres seerden myxomatosevrije konijnen uit Amerika naar Europa komen. Maar met het verstrijken van de tijd schenen de konijnen voor de ziekte immuun te wor den. Daartoe gedwongen door een stroom van protesten, opende een gerechtshof in Parijs een proces, aan het einde waar van werd bepaald dat Armand-Delille de schade moest betalen. Houtvesters daarentegen kenden de dokter een gouden medaille toe, omdat hij zo „moedig" de belangen van de landbouw had verdedigd. Delille -stond in Frankrijk bekend als het enfant terrible van de academie voor de geneeskunst, waarvan hij lid was. Armand-Delille had ook iets tegen een beroemd Schots instituut: whisky. Whis- ken, zei hij, „is een nieuw vergif ge meengoed gemaakt door snobbisme". NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Nieuw Vennep-Abbenes (toez.D. H. Bosma te Kortenhoef. Te Scharnegoutum (toez.) A. J. de Bue te Pesse (Dr.). Beroepen door de Generale Synode als predikant voor buitengewo ne werkzaamheden (legerpredikant) B, Eysenga te Barneveld en L. de Vrijer te Eibargen. Beroepen door de Generale Synode als predikant voor buitenge wone werkzaamheden (Hervormde Ge meente te Paramaribo) J. van der Werf te Zweeloo. Aangenomen de benoeming tot voorganger te Zuid-Laren (Recht zinnig Hervormden) J. van Vliet in het pastoraat te Sirjansland. Bedankt voor Dalen (Dr.) Y. Strikwerda te Marssum. De heer Joh. P. Broeder, vicaris, Noze- manstraat 15a, Rotterdam-6, is beroep baar. GEREF. KERKEN Beroepen te Sellingen en te Winsum J. Geel kandidaat te Amsterdam. Aange nomen naar Zevenhuizen (Gron.) G. van der Meulen te Garijp, die bedankte voor Haamstede. Aangenomen naar Vroomshoop (vac. K. Ubels) E. C. Kim te Reitsum, die bedankte voor Bodegra ven en voor Oudewater. Bedankt voor Zwaagwesteinde M. Meijering kandidaat te Noordeloos. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Groningen (vac. Joh. Prins) I. de Bruyne te Rotterdam-C. en K. J. Velema te Hogeveen. Beroepen te Dok- kum J. de Jong te Gouda. EVANG. LUTHERSE KERK Benoemd tot hulpprediker te Amster dam W. J. Manger aanstaand emeritus predikant te Naarden-Bussum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-C P. Blok te Dirksland. JACKS EN ANORAKS TERLENKA - RIBKAMGAREN - MANCHESTER - MOLESKIN - TWIST- EN SPIJKERBROEKEN OVERHEMDEN EN WEEKENDERS Tel. 01100-7847 en 7846 Textielgroothandel GOES worden opgenomen tot een maximum van 8 regels. 30 ct. per regel met een minimum van 1.50. „Brieven bur. v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C Middelburg. ,KLRINTJES" vóór 9 uur v.m. opgeven aan onze kantoren verschijnen in het volgende ochtendnummer Plaatsing uitsluitend bij vooruitbetaling. „Kleintjes' kunnen ook worden opgegeven aan onze agenten en bezorgers. TE KOOP Te koop autom. stereo wisse laar, speelt alle platen, Philips AG 1115, 4 mnd. oud, f 90. Boulev. Evertsen 46, Vliss. Te koop herenfiets, fietszitje voor en een 1-pers. divanbed. W. Klooslaan 22, Vlissingen. Te koop treinentafel. opklapb. afm. 3.10 x 1.22 m. met div. rails, wissels, bruggen, trans formators en verl. Tevens z.g.a. n. Blau Punkt radio. Adres: H. Segherslaan 166, Vlissingen. Te koop dressoir, 2 armstoelen en zangkanaries. P. DEN HOL LANDER, Kasteelstraat 44 B, Vlissingen. Te koop in pr. st. V. Delft kinderwagen en bedje met uitn. b. bak. Kleur: blauw/ grijs, 50,P. VERHAGE, Pompstation 4, Biggekerke. Te koop aardappelrooiers, trac tor- en paardeploegen, alle soorten 1-tons kipwagen, 4 schijf eggen, 3 cultivators. MARCUSSE, Oudelandë. telef. 01104—250. Te koop dressoir en klein bontjasje. Jasmijnstraat 38, Middelburg. Te koop schrijfbureau, kl. en gr. kinderledik., driewielfietsje, weckflessen, rotanwieg, kinder trapauto, jongensfietsje, plm. 5 j., petr.kachel, grasmachien tje, gaskomfoor, vloerkleed, step. Tel. 3513, Middelburg. Te koop 3 ossen en een vaars, IV2 jaar oud. A. H. S. COM- MELIN, Dorpsstraat 13, Gapin- ge, telef. 01189590. TE KOOP GEVRAAGD Te koop gevr.: oude prenten, tekeningen en boeken van Zee land. KUNSTZAAL VAN LIER, Markt 205, Veere, tel. 01181-367. Te koop gevraagd op „Rozen hof" leesboekjes( in oude spel ling) voor het christelijk lager onderwijs, alle deeltjes. Adres: J. BAURDOUX, Lombardstr. 8, Middelburg. Te koop gevraagd alle soor ten antiek, oudheden en te gels (blauw en gekleurd). P. STROO, Achter de Houttuinen 50. Telef. 2262, Middelburg. WONINGEN GEVRAAGD Huisje of bouwgrond met uit zicht op water te koop gevr.. tot 25 km van Joes. M. DERK- SEN, Nachtegaallaan 8, Goes. Te koop gevraagd een woning in Terneuzen of naaste omge ving. Met spoed te betrekken. Br. onder nr. B 11, bur. P.Z. C., Terneuzen. WONINGEN AANGEB. Te koop winkelhuis met pak huis samen 45 m diep aan 2 zijden bereikbaar. Centrum Middelburg, leeg te aanvaar den. Te bevr. Middelburgsestr. 136, Koudekerke, tel. 01180 2770. Te koop nieuwe eengezinswo ning, fclijverstr. 36, 15 okt. vrij te aanvaarden. Te bezichtigen 's morgens tussen 9 en 11 uur. Te bevragen Clijverstraat 12, Vlissingen. KOST EN INWONING Nette flinke vrouw zoekt plaatsing als huishoudster. Gaarne brieven met inl. onder no. 934, bur. P.Z.C., M'burg. Net kosthuis gezocht. Br. no. 932, bur. P.Z.C., Middelburg. KAMERS EN PENSION Gezellige zit-slaapkamer te huur. Br. no. 930, bureau P.Z. C., Middelburg. Bej. dame vraagt 2 ongemeub. kamers met of gebr. van keu ken. Br. lett. P 56, bur. P.Z. C., Vlissingen. WONINGRUIL Wie ruilt eengezinswoning met tuin (nieuwbouw) voor wo ning te Vlissingen? Br. no. 933, bur. P.Z.C., Middelburg. VAKANTIEVERBLIJVEN Te huur zomerwoningen a. d. kust na 31-8. Te bevragen: Middelburgsestraat 136, Koude kerke, tel. 01180—2770. Te koop of te huur caravan met standplaats. Te bevr. Mid delburgsestraat 136, Koudeker ke. Tel. 01180—2770. WATERSPORT Te koop kajuitzeilsloep (lengte 6 m), met 3 pk b.b. motor Al- bin, vaarklaar. Te bevragen bij MEERMAN, scheepswerf, Arne- muiden. Te koop B. M. 16 m2, in pr. st. Bezien en inl. havenmeester WESTERWEELDE, Wolphaarts- dijk. TOERISME Alle binnen- en buitenlandse spoorbiljetten en reserveringen rechtstreeks verkrijgbaar bij: W. M. H. MÜLLER Co., Boul. de Ruyter 14, Vlissingen, telefoon 2171. Te huur gemeubileerde bunga low met alle comfort in de om geving van Terneuzen. Tot 1 maart 1964. Br. onder nr. B 12, bur. P.Z.C., Terneuzen. Weg met onhandige likdoorn- ringen en gevaarlijke scheer mesjes. Een nieuw vloeibaar middel, NOXACORN, neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen verschrompelen met wortel en al. Bevat gezuiverde won derolie, jodium en het pijn stillende benzocaïne. Een flesje NOXACORN Antisep tisch Likdoornmiddel van f. 1.60 bespaart U veel ellende. BIEDT ZICH AAN Bureau Service, Nwe. Vliss.weg 88, Middelburg, tel. 011802969, voor het verzorgen van brui loften en partijen, kinderfees ten en avondvoorstellingen. Alle soorten feestartikelen. Heeft U bruiloft of receptie? „Concertgebouw" verhuurt U een zaal(tje). Unieke gelegen heid om e.v. zelf uw bruiloft enz. te verzorgen. Vraagt vrij blijvend prijsopgave. Zakenman uit seizoenbedrijf zoekt werkzaamheden van okt. t.m. mei. Rijbewijs B.C.E. Ei gen auto. Br. no. A 296, bur. P.Z.C., Goes. 65-jarige zoekt enige bijver dienste voor halve dagen of thuis met schrijfwerk. Br. no. 928, bur. P.Z.C., Middelburg. Jonged., (22 j.), zoekt zo spoe dig mog. kantoorbetr. Liefst M'burg, 3V2 j. erv. Dipl. mulo, steno en typen. Brieven onder no. 931, bur. P.Z.C., M'burg. PERSONEEL Hulp gevraagd voor smids loodgieters- en fitterswerk. Firma L. MEIJERS. Markt A 217, Veere, tel. 01181—218—284. Welke erv. chauffeur wil enige zondagen naar België rijden met personenauto? Br. met voll. inl. en cond. no. A 297, bureau P.Z.C., Goes. Gevraagd nette werkster voor 2 halve dagen in de week. L. J. v. 'T WESTENDE, Roompot pad no. 1, Stromenwijk, bun galow, Middelburg. Mevr. CROLL, Prinses Juliana- laan 64, Rotterdam, vraagt een net meisje in haar gezin voor de dag of dag en nacht. Hulp van werkster en strijkster aan wezig. Tel. 010122422. Gevraagd vrouw (65-70 j.), voor inwoning. Br. no. A 299, bur. P.Z.C., Goes. Gevraagd wegens huwelijk van het tegenwoordige een flink meisje, van 's morgens half 9 tot 3 uur, of werkvrouw voor 3 morgens. Zaterdags vrij. Me vrouw J. ALLEWIJN, St.-Pie terstraat 9, Middelburg. Gevr. een nette huishoudster van middelb. leeft, bij een wedn. alleen, oud 56 jaar. P.G., mooie eigen woning in Zee land. Br. no. 935, bur. P.Z.C., Middelburg. RIJLESSEN Verkeerstheorie iedere donder dagavond om 2 uur. Ravesteyn- plein 19. Autorijschool „ADRI HAMEETEMAN", Vlissingen, telefoon 3558. fiat 1100 Het "klassieke" type uit de Fiat- lijn gaat in zijn nieuwste modellen weer minder kosten, 'n Logisch gevolg van de steeds stijgende vraag naar deze prachtige wagen (met bekleding van kunstleder f.6100.-) Beide typen met 1221 cc motor. voor Krabbendijke e.o.: Garage J. Francke, Dorpsstraat 84 Tel 01134 505 Goes: subagent Automobielbedrijf Garage „Noord' Th. P. van der Weele - Nieuwstraat 50-52. Telefoon 01100 79917792 Voor Middelburg e.o. Markt 45 47 Telefoon 01180 2918 Oostkapelle: subagent Fa. W. van Hekken, Dotnburgseweg 8. Voor Sluis e.o.: St Annastraat 49 51 Telefoon 01178 412 Autorijschool KOETSENRUY- TER. Speciaal adres voor ver lofgangers. Nu ook in V.W. 4 versn., goed. St.-Jacobsstraat 6, telefoon 3680, Vlissingen. Nu ook rijles in nieuwe Sim- ca's 1000. DAF Autorijschool ADRI HAMEETEMAN, Rave- steynplein 19, Vlissingen, telef. 3558. Autorijschool WATTEL is al leen Lange Noordstraat 44, Middelburg. Gediplomeerd en erkend F.N.O.P. en V.A.M.O. R.-instructeur. Telef. 4118. Autorijschool 'T ZAND, lest uitsluitend met nieuw mate riaal Fiat 1100 en Fiat 600. Scooterles met nieuwe Hein- kei. Wij rekenen geen inschrijf geld. Adelaarstraat 68, Middel burg, tel. 3623, b.g.g. 2704. Rijschool ACTIEF, tel. 4942. Auto f 8. scooter f 7 p. u. U wordt geh. en gebr. Erk. en gedipl. B.E.A. Nw. Vliss.weg 236, Middelburg. Voor een goede en snelle op leiding, autorijschool „MUL- LIÉ", V.A.M.O.R. gedipl. Seis- singel 18-20, tel. 2906, M'burg. AUTOVERHUUR Autoverhuur zonder chauffeur. Opel Rekord, Opel Kapitan, V.W. Taxi- en Garagebedrijf GEBR. BLANKER, Klein Vlaanderen 97, Middelburg, te lefoon 011802865. Auto's zonder chauffeur te huur. J. PARENT, Vrijburgstr. 14, Souburg, telef. 01183461. Erk. en gediplomeerd A.N.W.B. en F.N.O.P. Het adres voor nieuwe en be trouwbare Volkswagens. Ver huurbedrijf O. SOOLSMA, V. v. Goghlaan 41, tel. 4270. Vlis singen. Luxe wagens en V.W.-busjes te huur. KOPPEJAN, Dom burg, telefoon 01188487. Auto's te huur. Opeis Rekord '63. Volkswagen '63 6-pers. Simca Ariane '63. DE MUYNCK, P. Krugerstraat 190, tel. 011841018, Vlissingen. AUTO'S EN MOTOREN Te koop Ford Taunus 15 M, ruime wagen. Met 3 maanden garantie. Garage „DE TOE KOMST", Dr. Stavermanstraat, Vlissingen. Tel. 3908. Te koop wegens aanschaf auto een z.g.a. n. Rap Imperial bromfiets, slechts 1600 km ge lopen. Slagerij VISSER, Veerse- singel 90, Middelburg. Te_ koop Renault Dauphine 1958, in zeer goede staat, met volle garantie. Garage „DE TOEKOMST", Dr. Staverman straat, Vlissingen. Tel. 3908. Te koop van part. aan part- Renault 4, i.pr.st. van eerste eigenaar. Te bevr. tussen 19 en 21 uur. Hendrikstraat 201, Vlissingen. Te koop Cyrus bromcarrier 1962, laadverm. 200 kilo, met gesloten bak (Sachs motor), als nieuw. Garage „DE TOE KOMST", Dr. Stavermanstraat Vlissingen. Tel. 3908. Te koop i.g.st.v. Sparta snel- brommer met beenschilden. Na 6 uur. Berlagestraat 71. Vlis singen, telefoon 3038. Te koop prima auto, bestelwa gen, tevens Stationcar en een jongensfietsje, lft. 11-12 jaar Turfkaai 23, Middelburg. Te koop Renault 4 de Luxe, bouwjaar 1959, 31.000 km ge lopen in uitzonderlijke staat. Vliss.st.raat 142, O.-Souburg. Te koop V.W. bestelwagen '58, in zeer goede staat, weinig ge lopen. Garage ..DE TOE KOMST", Dr. Stavermanstraat, Vlissingen. Telefoon 3968. Te koop Citroën, i.pr.st., keu ringsrapport aanwezig, vaste prijs f 500. Verk. Quakkelaar- straat 135, Vlissingen. Te koop diverse scooters 1960, in uitzonderlijk goede staat, voor aantrekkelijke prijs. Ga rage „DE TOEKOMST", Dr. Stavermanstraat, Vlissingen. Telefoon 3968. Schade aan uw auto? Dan naar Verlorenlandstr. 7, Vlissingen, tel. 011843046. Billijke prijzen. Te koop Renault C 4, mooi en goed wagentje. Garage „DE TOEKOMST", Dr. Staverman straat, Vlissingen. Tel. 3908. Voor al uw lak- en spuitwerk naar Verlorenlandstr. 7, Vlis singen. Tel. 011843046. Billij ke prijzen. Te koop twee C.V. (lelijk eendje) 1961 en 1956, als nieuw. Garage „DE TOEKOMST", Dr. Stavermanstraat, Vlissingen. Telefoon 3908. Te koop in prima staat verke rende Simca Etoile 1962, kleur licht grijs. Te bevragen: Da Costastraat 6, Terneuzen. Te koop twee Volkswagens de Luxe, zeer mooi en goed, met 3 maanden garantie. Garage ..DE TOEKOMST", Dr. Staver manstraat, Vlissingen. Tel. 3908 Zoekt U een goede gebruikte auto? Wij hebben regelmatig inruilwagens in alle prijzen en merken. Garage MULLIÉ, Seis- singel 1820, telefoon 2906, Middelburg- Autosloperij J. v. d. IJSSEL, koopt alle aanrijschade en sloopwagens. Eigen takelwa gen. Telefoon 011804602—4782, Middelburg. Te koop Stationcar 1957, in pr. staat, met 3 maanden garantie. Garage „DE TOEKOMST", Dr. Stavermanstraat, Vlissin gen. Telefoon 3908. Zoekt U een goede gebruikte auto? Steeds meer dan 30 stuks voorradig. In alle prij zen. Autohandel WOUTERSE, Violenstraat 60, tel. 5189, Goes. Voor alle soorten REGENKLEDING BEDRIJFSKLEDING LEDER- EN SUÈDEKLEDING Tel. 0 1100-7847 en 7846 Textielgroothandel GOES BIJEENKOMSTEN KENNISMAKING Evangelisatie Bogardzaal Mid delburg. Donderdag 12 sept. spreekt evangelist J. C. VAN AMELROOY uit Den Haag, 's av. 8 uur. Kom zelf en breng anderen mede! KEES, schrijf aan Janneke. Br. no. A 286, bur. P.Z.C., Goes. Nette alleenst. man (50 j.), zoekt kennismaking met nette vrouw. Huwelijk niet uitgeslo ten. Br. no. 936, bur. P.Z.C., Middelburg. Volle Evangeliegemeente Mid delburg. Bogardzaal (boven). A.s. vrijdag 19.30 uur spreekt de heer J. v. d. BRINK, redac teur van „Kracht v. Omhoog". HUWELIJK HUISDIEREN Huw. Nette jonge man, N.H., uit goed milieu, 25 j.. 1,75 m 1., h.t.s.'er i.b.v. auto. Zou graag kennismaken met lief repres. meisje. Br. liefst m. foto onder no. 937, bur. P.Z.C., M'burg. Serieuze brieven wor den beantwoord. Te koop Schotse collie, met stamboom, oud 2 jaar. P. J. DE BRUINE, Friesestraat 12, Wolphaartsdijk. Te koop een 8 wk. oude ruw harige Belgische Herder, teef. Prachtige roodbruine honden met een ideaal karakter. Al leen voor echte liefhebbers, die een goed tehuis kunnen verzekeren. M. C. v. IWAAR- DEN, Olieweg 6, Aardenburg, telefoon 01177—526. DIVERSEN Kuipbankstellen f 525, in alle kleuren te leveren. Fa. PIET DAMMAN en Zn., Nieuwstr. 29 (zijstr. v. d. L. Delft), tel. 3437, Middelburg. LENINGEN Dames- en ook herenhakken, klaar in 5 min. Hakken klaar in 5 min. Hakken klaar in 5 min., gehard leder, hard rub ber en nylon 100 DE PAG- TER, Walstraat 105, Vlissingen. Gevr. door zakenman lening van f 2000 voor 1 jaar, dus hoge rente. Br. onder no. 929, bur. P.Z.C., Middelburg. Kindje blij zegt ta, ta, heeft een plastic broekje S.G.A. 50 H. Herder scheermesjes, 0,08 mm, voor één gulden, daar komt U op terug. „DE MAG NEET", Vlasmarkt, Middel burg. Te koop als nieuwe elektrische naaimachine in koffer, met 5 j. schriftelijke garantie, f 165, J. CIJSOUW, Zuidstraat 103. Westkapelle, tel. 287. Sportkousjes in wit, grijs, beige, vanaf f 1,60. Wollen kin dersokken, alle maten. JA- COBSE TEXTIEL. K. Noord straat 53, Middelburg. Speldjes C.J.V., vier soorten, a f 0,75, C.J.V.F., 1 soort, a f 1,05, 3 soorten Y.M.C.A. f 0,25 en f 0,50, 1 soort Kapelle a f 0,50, 1 soort Hansweert a f 0,60. Voor Zeeland bij C. J. MIE RAS, Wijngaardstr. 34 E, Goes. Zemen zonder naad f 2,10, f 2,75, f 3,75, f 4,95 en f 6,95. Genaaide zemen f 1,10 en f 1,85. Sponsen vanaf 39 ct. „DE MAGNEET", Vlasmarkt, Mid delburg. Geëtaleerd het nieuwste bank stel. pr. kw., f 775. Komt U kijken. Fa. PIET DAMMAN en Zn., Nieuwstr. 29, (zijstr. v. d. L. Delft), tel. 3437, Middelburg. Nu is het de tijd om uw meu belen te laten bekleden. Staal boeken kunt U op zicht krij gen. Fa. PIET DAMMAN en Zn., Nieuwstraat 29, (zijstr. v. d. L. Delft), tel. 3437, Middel* burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 11