Waterschap gaat wateroverlast te
lijf met duur machinepark
HELP MET
liansaplasl
GRATIS
KRUIS
Oud-leerlingen van
voeren feestend naar
zeevaartschool
Vlissingen
Urkers voerden eerste
haring in Breskens aan
Vier Zeeuwen gewond
bij ongeval te Wouw
ALMANAK
Weer kan fruitweek
in Goes niet deren
Roosendaler kwam
NOODSITUATIE OP NOORD- BEVELAND
TE HOOG PEIL VEERSE
MEER MAAKTE GOEDE
LOZING NIET MOGELIJK
MISSTAPJE
Schoon
MIMOSA
HART VERLOREN
EXTRA (OOGST)VERLOF
VOOR ZEEUWSE MILITAIREN
Gouden speld voor
Goese filmoperateur
om het leven
HET WEER IN EUROPA
REKEST
KNELPUNTEN
Senoritas-Rood
In het bekende rode blik
Zeeuwse
Waarschuwing voor
fruittelers
Geen appelen klas II
naar West-Duitsland
VROEGER DAN ANDERS
Goede prijs voor
partij van 40 ton
PENDELAARS REDEN HUISWAARTS
Provinciale dag van
vrouwenorganisaties
te Temeuzen
Op naar de top
van de Euromast
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1963
Het waterschap Noord-Beveland
verkeert in een „noodsituatie". Zo
noemden diverse aanwezigen de
moeilijke positie waarin men op
Noord-Beveland tengevolge van de
regenwateroverlast is komen te
verkeren, tijdens de gisteravond in
de Stadswijnkelder te Kortgene
gehouden vergadering. Men liet
het echter niet bij vaststelling van
deplorabele feiten. De hoofdinge
landen namen zonder één tegen
stem het voorstel van het dage
lijks bestuur aan om niet minder
dan 130.000 te investeren in de
verdere mechanisatie van onder
houd sloten en waterleidingen.
Dit betekent voor de ingelanden
10.per ha per jaar meer aan
dijkgeschot.
Waterschapsvoorzitter M. W. van
Arenthals lichtte de moeilijkheden in
zijn openingswoord toe. Als belangrijk
ste oorzaken van de te hoge waterstand
noemde hij:
De abnormaal grote regenval in au
gustus met op enkele plaatsen 217 mm
in 21 dagen.
De te hoge waterstand in de Zand-
kreek maakte lozing van het polderwa
ter niet optimaal mogelijk.
De te geringe waterberging in de pol
ders, de te ondiepe en vaak slecht func
tionerende drainage.
De slechter wordende structuur van
de grond door gebruik van steeds zwaar
der materiaal-
De te geringe capaciteit van enkele
duikers.
Vervuiling van sloten en watergangen
doordat na het maaien van bermen de
afval bleef liggen.
Samenspel van deze factoren hebben
het zo ongunstige beeld opgeleverd.
De ernst van de situatie werd door
de voorzitter als volgt geschetst:
„...de wateroverlast is zó hoog ge
stegen, dat hierdoor zeer grote ver
liezen aan onze nog te velde staande
gewassen is en vermoedelijk nog zal
worden toegebracht. Met lede ogen
zien we onze oogst, die voor een zeer
groot gedeelte nog niet is geborgen,
al is het dan reeds 5 september en die
we met de grootste moeite en zorg
in dit wederom moeilijke jaar 1963
hebben opgekweekt en verzorgd,
voor een groot gedeelte ten gronde
gaan door de nog steeds voortduren
de regenbuien".
Wat het eerstgenoemde punt, de zware
regenval betreft: daaraan kunnen de
Noordbevelandse landbouwers vanzelf
sprekend niet veel veranderen. Wat het
tweede punt betreft, de waterstand in
het Veerse Meer, werden reeds belang
rijke stappen ondernomen. Het peil was
tot vlak voor de grote regenval 10 cm
boven N.A.P., te hoog voor een goede
lozing, zodat de polderwaterstand zeer
hoog moest worden opgevoerd. Bespre
king met ir. Zuurdeeg, hoofdingenieur
directeur van rijkswaterstaat in Zee
land, had echter tot resultaat, dat met
beperkte voorrang bij eb is getracht het
peil zoveel mogelijk te verlagen. Het is
nu reeds teruggebracht tot 17 cm be
neden N.A.P. (winteipeil min. 30 A.N.
P.) waardoor 't mogelijk werd via de nog
intact zijnde zeesluizen in de Jacoba- en
Onrustpolder zoveel mogelijk water te
lozen.
Inmiddels heeft het waterschapsbestuur
reeds adhesie betuigd aan een rekest,
dat door de Wissenkerkepolder aan de
hoofdingenieur van de Deltadienst werd
gezonden. In dit rekest wordt gewezen
op de moeilijkheden door wateroverlast,
ten dele ontstaan door de waterstand
in de voormalige Zandkreek en door
niet aangepaste gemalen. De Delta
dienst wordt verzocht maatregelen te
treffen.
Wat de overige punten betreft, die
de wateroverlast mede hebben ver
oorzaakt, steekt het waterschap de
hand in eigen boezem: sloten en wa
tergangen moeten worden schoonge
maakt en uitgediept, duikers moeten
een grotere capaciteit krijgen en de
grondgebruikers moeten zelf, zo mo
gelijk meer de hand slaan aan het
schoonhouden van de slootbermen.
Het knelpunt is echter nog steeds, dat
de landbouwers door gebrek aan perso
neel, zelf niet aan werkzaamheden aan
sloten en watergangen toekomen. Daar
om werd reeds eerder gesteld dat het
waterschap deze taak zou overnemen,
een beslissing op grond waarvan eertijds
belangrijke aankopen werden gedaan,
zoals een zogenaamde Komeetgrijper.
Het verzorgingspeil moet ondanks dat,
drastisch worden verhoogd. Het dage
lijks bestuur legde dan ook een voorstel
op tafel, dat de aanschaf beoogt van
onder meer een grijper, een hydraulische
kraan, een tractor, een taludmaai- en
harkgarnituur, een maaibak en een mo-
torpomp, samen voor 130.000. En ook
al ging men hier zonder tegenstemmen
mee akkoord, enige discussie ging er
toch zeker aan vooraf.
Wat betreft de „knelpunten" in het
Noordbevelandse uitwateringsbestel,
kampt het waterschap met nog weer
andere moeilijkheden, namelijk de op
handen zijnde ruilverkaveling. Zolang
men niet weet hoe het toekomstige beeld
prec'es zal worden, iS bijvoorbeeld ver
groting van duikers en verbreding van
sloten en watergangen een onzekere
zaak. Het zijn echter diezelfde sloten,
duikers en watergangen die er mede oor
zaak van zijn, dat de gemalen zo weinig
polderwater aangevoerd krijgen, dat ze
niet op volle capaciteit kunnen werken,
zelfs niet nu het peil van het Veerse
Meer werd verlaagd.
En daar komt dan nog de vervuiling
van de sloten bij. Alvorens besloten
werd tot de grote investering over te
gaan, bracht de heer G. de Jonge de
discussie op gang, door te stellen: „We
moeten nu machines kopen om sloten
te laten reinigen, dat zou het waterschap
van ons overnemen, omdat wij er geen
personeel voor hebben. Maar nu blijkt
dat het waterschap er evenmin perso
neel voor heeft (een bedrag moest onder
meer gevoteerd worden voor het aan
trekken van personeel). Waarom doen
we niet een stap terug en gaan we niet
zelf weer sloten schoonmaken En dan
met een strenge schouw en desnoods
boete!"
Ziin voorstel vond niet veel instemming.
Wel kwam men tot de overtuiging dat
zelfs na aankoop van al het nieuwe ma
teriaal een zomerschouw geen overbo
digheid zal zijn en men besloot dit punt
te gaan bestuderen om het in de ko
mende wintervergadering aan de orde
te stellen. Ook zal een onderzoek wor
den ingesteld naar de „knelpunten", zo
als te smalle duikers, sloten en water
gangen. Eerst zal men over de nieuwe
situatie na de ruilverkaveling worden
voorgelicht, waarna de technisch ambte
naar een opsomming zal geven van de
op te heffen knelpunten. Dit mede naar
aanleiding van een uitroep in de verga
dering, nadat de voorzitter had gezegd
dat nien gezien de ruilverkaveling nog
niet weet waar men aan toe is, „maar
moeten we daar op wachten
Advertentie)
De vertrouwde naam voor een lekker licht sigaartje
De directie van de A.K.F. in Goes
heeft er voor gezorgd, dat ver-
schillende openluchtfestiviteiten,
die de Goese Middenstand Centra- 1
le in de fruitweek gaat organise-
ren, bij slecht weer beslist niet in
het water hoeven te vallen. Dank 1
zij deze medewerking kan bij 1
slecht weer de mosselmaaltijd met I
het optreden van de Tirolerband 1
„Die Lustige Bursehen" op de
openingsavond van de fruitweek, 1
zaterdag 14 september, om acht 1
uur in de enorme fabriekshal
worden gehouden. Datzelfde geldt i
voor de dansdemonstratie, die het
kampioensdanspaar Wim Voeten
en Jeanne Assman dinsdagavond
geven en de judodemonstraties
met Anton Geesmk op woensdag-
avond. 1
Met medewerking van de A.M.Z. f
zal dan een pendeldienst worden
gereden vanaf de Markt naar de
A.K.F. en na afloop weer terug.
imMunmmiiiiiiiiiiiiimuiiiiiiiuiniiiiiiiiHiiniinmiiiiinwiiimimiiiiT
(Advertentie)
Honderd jaar Internationaal Rode-
Kruis! Koop een étuitje Hansa-
plast tegen de normale prijs van
75 ct. Be. netto opbrengst is voor
het Rode Krv'S. Let op de raam
biljetten bij apotheker en drogist
Slot van pagina 1
slagen moest worden. Die leraar ont
stak zo in woede, „dat hij mij be
werkte met een stoel". Nu, 25 jaar
later, ging de tragiek van dit ver
haal verloren in de hilariteit. „In het
vervolg doen we zulke karweitjes
met z'n drieën", heeft directeur Vijn
toen tegen de voorzitter en de secre
taris van het schoolbestuur gezegd...
En waar men ook kwam in de trein,
overal kon men herinneringen horen
ophalen. Namen van legendarische
schepen werden genoemd, stuntjes,
die in vroeger jaren op de zeevaart
school waren uitgehaald, werden
weer eens verteld en namen van ha
venplaatsen, waar het goed toeven
was, werden soms vergezeld van
een knipoogje of een elleboogstootje
uitgesproken. Kortom: hier bleek
wel, dat wie verre reizen doet inder
daad veel kan verhalen
De Londense straatveger Snowey
Tobin is een man naar ons hart.
Beeft hij niet verklaard dat juist
de Middelburgse Markt zo schoon
is? En dat zei hij niet in Middel
burg, om aldaar volle zalen met
autoriteiten mild te stemmen, nee
hij zei het op een plaats waar
waarschijnlijk niemand wist waar
het goede Middelburg lag. Hij zei
het op de beroemde Broadway in
New York en en passant veegde
hij erkende stadsdelen als Rode
Plein in Moskou, Champs Elysée
in Parijs en Broadway iv New
York als inferieur van de tafel.
Dat is nog eens straatvegen!
Al die beroemde pleinen en stra
ten leggen het af tegen d'aloude
Middelburgse Markt.
We moeten echter nuchter blijven
en erbij vermelden dat genoemde
Snowey Tobin op een echte zo
merse dag naar Middelburg is ge
reisd. En aangezien een goede
zomerse dag hier altijd voor vele
zware regenbuien garant staat,
moest die Markt van Middelburg
bij zijn bezoek wel keurig schoon
zijn....
Wat dat betreft zit het pleinen als
het Rode en straten als de Champs
Elisée en Broadway klimatolo
gisch wel eens een beetje tegen.
Snowey Tobin heeft over die regen
beleefdheidshalve niet willen spre
ken, daar zijn contacten met de
provinciale en plaatselijke Middel
burgse V.V.V. altijd uitstekend
geweest zijn...
Aan boord van de „Koningin Wilhel-
mina", die tegen twaalven de steven
richtte naar Vlissingen, werden al
die herinneringsverhalen bij tijd en
wijle onderbroken. Want het tochtje-
over-zee mag dan voor deze oud-leer
lingen geen bijzonderheid zijn, toch
krijgen ze aan boord van hun sche
pen zelden of nooit gracieus draaien
de en schrijdende mannequins voor de
brug of in de mess te zien. En dat
nu was hier wel het geval: Marion,
Magda, Frangoise, Marianne en Elon-
ka wiegden van salon naar salon en
zelfs een enkel misstapje op het zacht
deinende schip deed niets af aan hun
charme. De explicatie van mevrouw
Sierenberg uit Amsterdam bevatte
weliswaar vaktermen, die alleen een
vrouw naar waarde kan schatten,
maar uitdrukkingen als „deze blouse
is door zijn eenvoud geraffineerd" of
„dit japonnetje is een tikje verleide
lijk" gingen er bij de oud-leerlingen
tóch ook wel in. De vereniging van
oud-leerlingen, modehuis Bobbe en
maison Van Daalen hadden succes.
Vrijwel alle „lichtingen" van de Vlis-
singse zeevaartschool waren getuige
van dit modieuze intermezzo, dat
plaatshad na een etentje.
Zelfs de oudste lichting had nog een
vertegenwoordiger: de 87-jarige ka
pitein J. Spaanderman, die nu in Kat
wijk aan Zee woont. Hij kwam op de
Vlissingse school toen nog bij de
tonnenbrug in het jaar dat dit on
derwijsinstituut werd opgericht: 1903-
En hij heeft ze allemaal nog meege
maakt: de zeilschepen, de stoomsche
pen, de motorschepen. Wie op een
vroeg uur in de avond wel aan de
t.v. gekluisterd zit, heeft oud-kapi
tein Spaanderman onlangs nog op de
beeldbuis kunnen zien. Dat was in
het programma „Navigare necesse
est". Hij is namelijk een van de zeer
weinigen, die uit eigen ondervinding
nog kan verhalen van de zeilvaart
rond Kaap Hoorn.
Hij deed het als leerling-matroos op
de bark „Senior", een tocht van Mel
bourne naar Falmouth. „Het was een
heel avontuur, we deden er soms da
gen over, een hard avontuur", ver
telde oud-kapitein Spaanderman ons
gisteren op de „Koningin Wilhelmi-
na". Later is hij kapitein geworden
bij de Stoomvaart Maatschappij Zee
land, onder meer op de „Meckelen-
burg".
Deze 87-jarige was niet de enige van
die eerste lichting. Er was ook de 83-
jarige F. H. Jilleba uit Vlissingen,
die zelfs nog wat eerder op de Vlis
singse zeevaartschool kwam. Als de
dag van gisteren herinnert hij zich
nog de eerste directeur van de school,
de heer Visser. Vrijwel direct na zijn
opleidingstijd werd hij aangesteld als
loods en deed dat tot 1932. Natuur
lijk: de oudste leraar was er ook. Dat
is de 78-jarige heer Jan Schouten uit
Rheden, die wiskunde gaf- „Ik heb
hier zelfs nog een leerling uit 1921
ontmoet", vertelde hij voldaan. Nu is
deze vitale gepensioneerde nog altijd
erelid van de Vereniging van Oud
leerlingen.
De oudste oud-leraar van de Vlis-
singse zeevaartschool was ook bij
het jubileumfeest: de 78-jarige heer
Jan Schouten, die van 1918 tot 1950
wiskundelessen aan de „De Ruyter-
school" gaf.
(Foto P.Z.C.j
De waarschuwingsdienst voor de tuin
bouw in Zeeland herinnert de fruittelers
eraan, dat de komende dagen de eerste
rupsjes van de vruchtbladroller kunnen
verschijnen. De dienst acht een bestrij
ding van deze rupsjes gewenst en wijst
erop, dat wellicht na tien tot veertien
dagen de bestrijding dient te worden
herhaald. De dienst wijst voorts op de
vetligheidstermijn van de te gebruiken
middelen.
Ook zullen de larven van de zuringblad-
wesp in de komende dagen schade kun
nen véroorzaken aan de late rassen. De
fruittelers wordt geadviseerd het on
kruid kort te houden en zo nodig be
spuitingen tegen deze larven uit te voe
ren met de bekende middelen. Tenslotte
wijst de dienst erop, dat op gevoelige
appelrassen als Golden Delicious het no
dig is bespuitingen tegen gloeosporium
met een tegen deze schimmelziekte
werkzame fungicide tot tien dagen voor
de oogst te blijven uitvoeren.
Met ingang van 8 september aanstaan
de zal het niet meer mogelijk zijn ap
pelen van klas II naar West-Duitsland
uit te voeren. Dit land zal met ingang
van die datum de invoer van alle va
riëteiten van klas II uit alle E.E.G.-
Ianden tot nader order verbieden.
Trouwens Gerrit („Mimosa") Blok
(33) was er ook. „De grootste rad
draaier, de grootste artiest, die ik
ooit onder mijn leerlingen heb ge
had", zoals oud-directeur Vijn van
hem vertelde. Gerrit zette bijvoor
beeld de klok in de school eens een
uur voor, ging naar de directeur om
te vertellen, dat „de jongens" de klok
hadden voorgezet. Resultaat: hele
school moest een uur nablijven, al
leen brave Gerrit mocht naar huis.
Hij dankte zijn bijnaam aan een
edele daad: op de Kleine Markt in
Vlissingen verkocht een bejaarde mi
mosaverkoper bijna niets. Gerrit
ging even „standwerken" en verkocht
niet alleen de mimosa, maar zelfs de
blikken. De mimosaverkoper moest
hem ten slotte smeken zijn handkar
toch alsjeblieft niet te verkopen...
's Avonds tussen vijf uur en half zes
kwam in Vlissingen tijdelijk een ein
de aan het ophalen van de herinne
ringen en aan de feestvreugde. Even
nog zorgde de harmonie „Ons Genoe
gen" met een daverend muzikaal
welkom voor een hoogtepunt, maar
toen ging men zich gereed maken
voor een vergadering en een diner in
het Scheldekvvartier. Natuurlijk ver
tegenwoordigde burgemeester rar. B.
Koiff daar het Vlissingse gemeente
bestuur. Een eregast was ook de heer
Mohammed Nazir, ambassadeur van
Indonesië in Zwitserland, die ook
oud-leerling van de Vlissingse zee
vaartschool is.
Natuurlijk had de heer G. K. Brou
wer, directeur van de zeevaartschool,
's avonds tijdens het koud buffet een
bijzonder woord van welkom voor
déze ambassadeur. Hij stelde er prijs
op te verklaren, dat juist de zeeva
renden verheugd zijn, dat de betrek
kingen tussen Nederland en Indonesië
hersteld zijn. Ook had hij een verkla
ring voor het feit, dat aan dit 60-
jarig jubileum zoveel aandacht is ge
schonken: „Nu zijn er nog oud-leer
lingen van het eerste cursusjaar en
de kans daarop is toch klein bij het
75-jarig bestaan".
De zeevaarthistorie van Vlissingen
werd door burgemeester mr. B. Kolff
onder de loep genomen. Hij kwam ten
slotte tot de conclusie, dat vele oud
leerlingen hun hart aan Vlissingen,
maar ook in Vlissingen verloren heb
ben. Dat kon oud-leerling Gerrit
(„Mimosa") Blok bevestigen: „Het
onderwijs heeft me niet gebracht wat
ik er van verwacht had", bekende hij
eerlijk, „maar Vlissingen wel: ik
vond er mijn vrouw". Niettemin
noemde hij de Vl'ssingse zeevaart
school een voortreffelijk instituut,
„maar er zijn twee tekortkomingen:
er moet ook nog een cursus voor hos
pita's en een cursus voor zeevrouwen
komen"
De heer Mohammed Nazir verklaar
de gefundeerd, dat het Vlissingse on
derwijs inderdaad tot het beste be
hoort. „Als commandant van de ma
rine en als minister van de scheep
vaart in Indonesië, heb ik destijds
vele academiën voor zeeofficieren en
zeevaartscholen bezocht. Daarom kan
ik gemakkelijk vergelijken. En ik
moet zeggen, dat het onderwijs aan
de Hollandse zeevaartscholen tot het
beste behoort", aldus deze ambassa
deur, die 31 jaar geleden in Vlissin
gen afstudeerde. Op de muziek van
Baby den Toonder en zijn band was
het daarna nog geruime tijd gezellig
toeven in het Scheldekwartier.
Een paar honderd Zeeuwse dienstplich
tigen in hoofdzaak boerenzoons
genieten momenteel van een extra verlof
van drie weken. Het zijn de militairen,
die in aanmerking komen voor oogst-
verlof van 21 dagen. De minister van
defensie heeft in overleg met de minis
ter van landbouw dit besluit genomen in
verband met de situatie bij de oogst-
werkzaamheden.
Onder meer van de zijde van het land
bouwschap in Zeeland was gevraagS
soepel te zijn in gevallen, waarin oogst-
verlof werd gevraagd. Voor velen is het
daarom meegevallen, dat de boeren
zoons en landarbeiders in militaire
dienst drie weken oogstverlof hebben
gekregen.
Alle militairen, die met oogstverlof
gaan, genieten dat verlof met behoud
van soldij of wedde. Ook het vervoer
van de militairen komt voor rijksre
kening. Met deze maatregel wil de
minister onder meer aangeven, dat
hij de verlofregeling zo soepel moge-
lijk toegepast wenst te zien.
De gouden steekspeld van de Nederland
se Bioscoop Bond vormde donderdag
avond de bekroning van het zilveren ju
bileum van filmoperateur D. A. Schrij
ver uit Goes. Het ereteken werd hem
met het bijbehorende certificaat uitge
reikt door de vice-voorzitter van de
Goese muziekvereniging „Euphonia", de
heer P. A. E. Schrijver, in verband met
de afwezigheid van de chef van de heer
Schrijver, bioscoopexploitant C. J. van
Liere uit Goes. „Euphonia" bracht de
jubilaris onder leiding van directeur A.
van de Cingel een klinkende serenade.
Tijdens deze korte feestelijke plechtig
heid hield Euphonia's vice-voorzitter een
toespraakje, waarin hij de heer Schrij
ver namens de heer Van Liere bedankte
voor zijn werk in deze „zilveren perio
de". Het ereteken van de bioscoopbond
zag hij als een onderscheiding, die de
waardering voor het werk en de trouw
van de jubilaris nog eens nadrukkelijk
onderstreept. „Onmisbaar", noemde de
heer Schrijver de jubilerende operateur:
„Want ten slotte houdt U de film „draai
end", voegde hij eraan toe.
Voor de acte wiskunde L.O. slaagde te
's-Gravenhage, de heer G. F. v. d. Beek
te Westkapelle.
Veel vroeger dan in voorgaande jaren is
donderdagmiddag in de haven van Bres
kens de eerste haring aangevoerd. Deze
maal waren het evenwel niet de Urker
gebroeders Van den Berg, die geduren
de een groot aantal jaren de kanaalha
ring te Breskens aanvoerden en daar
mee reeds een respectabel aantal „blau
we wimpels" veroverden. Maar toch zal
de door de gemeente Breskens uitgeloof
de erewimpel voor de bemanning, die de
eerste haring in deze haven aanvoert
weer naar Urk gaan. Even na drie uur
meerde het haringspan UK 244 (Pieter)
van Rein Bos en de UK 243 (Vertrou
wen) van Jan Bos voor de vismijn,
waar direct een grote belangstelling be-
Drie pendelaars uit Vlissingen en
één uit Schore werden donderdag
avond vrij ernstig gewond bij een
verkeersongeval tussen Bergen op
Zoom en Roosendaal, ter hoogte
van Wouw, waarbij de 50-jarige
Roosendaler J. de Beer om het le
ven kwam.
Zwaar gewond werd de Vlissinger
J. Gebraad, die de auto van de
Zeeuwse pendelaars bestuurde. Even
eens werd ernstig gewond F. van
Daele. uit Vlissingen, terwijl twee
andere pendelaars, S. van Iioeve-
ringhe uit Schore en F. Windt uit
Vlissingen, minder ernstige kwetsu
ren opliepen. Zij werden allen naar
het Algemeen Burger Gasthuis in
Bergen op Zoom overgebracht. De
vijfde inzittende van de Zeeuwse au
to, A. Rottier uit Souburg, liep en
kele lichte verwondingen op.
Het ongeluk gebeurde kort na zes uur.
De Roosendaalse accountant en belas
tingconsulent De Beer vader van zes
kinderen die met zijn auto in de rich
ting Breda reed, wilde een voor hem
rijdende vrachtauto passeren, juist op
hét moment, dat de auto met Zeeuwse
pendelaars naderde. In volle vaart re
den beide auto's op elkaar in.
De botsing was zo hevig, dat de wagen
van de Roosendaler finaal in tweeën
werd gescheurd: het voorste deel kwam
aan de rechterzijde van de weg terecht
en het achterste gedeelte aan de linker
zijde. De B., die uit de auto werd ge
slingerd, overleed ter plaatse.
Kort nadat het ongeluk was gebeurd,
botste een Amsterdammer met zijn per
sonenauto tegen de resten van de auto
van De B. De man werd daarbij licht
gewond. Het verkeer werd door het on
geluk ernstig gestagneerd en moest
worden omgelegd via Wouw.
ymWMWWWMWVWWWWWWWWWVWIfWWIfWimAf
stond voor deze beide fraaie en moder
ne haringkotters.
Eén van de eersten, die schipper Rein
Bos kwam begroeten en feliciteren was
burgemeester J. A. Eekhout. Het Urker
span, dat 22% uur had gevaren om de
210 mijl vanaf de Engelse kust naar
Breskens te overbruggen voerde een
flinke hoeveelheid haring aan. Veertig
ton verse en grote haring, waarvan er
gemiddeld maar vijf in een kilo gaan.
De prijs was ook best. Schipper Rein
Bos had een kwartje de kilo verwacht.
De eerste twintig ton bracht 27,36 en
de tweede even grote hoeveelheid
28,03 per honderd kilo op. Een beste
besomming, vond de bemanning.
Schipper Rein Bos vertelde, dat hij
half juli was begonnen met het ha
ringvissen achter de Doggersbank.
Begin augustus kwamen er berichten
over grote hoeveelheden haring on
der de Engelse kust, waar nu de vlo
ten van verschillende landen hun net
ten uitwerpen. Er wordt bijzonder
veel gevangen en ook aangevoerd in
IJmuiden, waar goede prijzen zijn be
taald. „Ik had zo het idee, dat er
vandaag weieens veel in IJmuiden
kon worden aangevoerd en dat de
prijs daar hoogstens een kwartje kon
worden", vertrouwde de heer Bos ons
toe. „Daarom besloot ik Breskens
binnen te lopen". Hij dacht dat zulks
ook de marktspreiding ten goede
zou komen.
In Breskens zelf verwacht men, dat de
vrij goede prijs van rond 27 en 28 cent
per kilogram weieens aanleiding kan
zijn, dat ook anderen Breskens weer als
tijdelijke thuishaven gaan kiezen. Vooral
als de haring weer meer de Franse kust
opzoekt. Immers, dan ligt Breskens een
paar uur dichterbij dan IJmuiden.
De eerste haring veroorzaakte weer on
middellijk de bekende gezellige drukte
rondom de Breskense vismijn.
(Foto P.Z.C.)
Deze foto toont de auto, waarmee
donderdagavond op de rijksweg on
der Wouw vijf Zeeuwse pendelaars
een ernstige botsing hadden. Vier
van hen werden daarbij ernstig ge
wond en een Roosendaalse accoun
tant kwam om het leven.
Het bestuur van de Nederlandse Fede
ratie voor Vrouwelijke Vrijwillige Hulp
verlening organiseert vrijdag 27 septem
ber in hotel „Rotterdam" te Terneuzen
een provinciale dag voor de verschillen
de vrouwenorganisaties. Mevrouw S. C.
de Casembroot baronesse van der Feltz,
presidente van de Provinciale Federatie
zal de bijeenkomst openen. Hierna
spreekt mejuffrouw W. J. H. Westera,
medewerkster in algemene dienst van
de Stichting Zeeland over: „Wat is er
gebeurd met het geld voor de Zeeuwse
collecte?"
's Middags houdt de heer H. A. Roe-
bers, geneesheer-directeur van het zee
hospitium „Zonneveld" te Oostkapelle
een inleiding over „De behandeling van
het spastische kind".
Advertentie
Brussel, regen
Parijs, zwaar bewolkt
Nice, onbewolkt
München, regen
Ziirich, onbewolkt
Innsbruck, geheel bewolkt
Rome, licht bewolkt
Madrid. Licht bewolkt
Mallorea. licht bewolkt
17 gr.
18 gr.
27 gr.
15 gr.
16 gr.
15 gr.
29 gr.
27 gr.
27 gr.
BUIEN
Toenemende buienactiviteit met plaat
selijk onweer. Overwegend matige wind
tussen west en noordwest. Maximum
temperaturen van 15 tot 18 graden.
ZON EN MAAN
7 september
Zon op 5.59 onder 19.36
Maan op 21.18 onder 10.26