Generaal ontkent: „ik
leidde O.A.S. niet"
INDONESIË ZENDT
FEL PROTEST AAN
REGERING MALAKKA
Rijksluchtvaartschool
wordt niet gesloten
Spoedig beslissing over vorm haven Walsoorden
KLM. GAAT
MERKBEELD
VERSTERKEN
Kortsluiting
Aan de kaak
GOUVERNEUR WALLACE LAAT SCHOOL OMSINGELEN
Mijrpe*^se arts
Br iels aan
Vandaag...
VECHTLUSTIGE
WEGPIRAAT
OPGESPOORD
Federatie Maleisië op 16 september?
„WATERMAN" EN „GROTE BEER"
ZIJN NAAR BUITENLAND VERKOCHT
„K.LM. heeft in
1969 weer
vliegers nodig"
Volgens streek
gaat vergroting
van haven nog
nie* ver genoe"
ACHT FRANSEN
VOOR DE
RECHTER
Oogstverlof voor
diensto!*chtigen
Russisch veto in
Veiligheidsraad
Man, vrouw en
kind komen om
in Zwitserland
Lierkabel breekt -
2 mannen vallen
van 25 m hoogte
Kernstopverdrag in
Amerikaanse senaat
KONINGIN BEËDIGT
STAATSSECRETARISSEN
MINISTERIE „WEET VAN NIETS"
BIJ VLIEGRAMP
IN LAOS
15 DODEN
j fjindijH j
Prinses Alexandra
buiten gevaar
PLAN-IN-STUDIE VOORZIET IN UITBREIDING
206e jaargang no. 207
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Bejaarde invasie in
Oostburg en Sluis
PROCES IN PARIJS
Arrestatie
Tussenpersonen
RACHMAN:
„GEEN SPRAKE
VAN UITSTEE
NOG MIS MET SEPTEMBER
,Geen uitstel
Meer kan regering niet zeggen
Nieuwe dijk
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 per kw.franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: Arsenaalstraat 2 tel.
2911; Zierikzee: red. tel. 2425. adm tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4.50. Ingez. iped. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). .Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Woensdag 4 september '63
Pagina 2
Voor een speciale Franse recht
bank voor staatsveiligheid is giste
ren een proces begonnen tegen acht
personen die ervan worden ver
dacht lid van de O.A.S. te zijn ge
weest. Drie van hen, onder wie ge
neraal Paul Vanuxem, 59, verklaar
den dat zij geen enkele relatie heb
ben gehad met de verboden anti-
Gaullistische organisatie van het
geheime leger (O.A.S.)
De twee anderen zijn kolonel Herve le
Barbier de Blignieres en Maurice Gin-
gembre, een Algierse industrieel.
De Blignieres gaf toe dat leden van de
O.A.S. hem benaderd hadden, maar dat
verklaarde dat hij nooit lid was gewor
den van de organisatie.
Volgens de tenlastelegging heeft Gim-
gembre die in Algiers werd gearresteerd,
Vanuxem genoemd als hoofd van de O.
A.S. in Frankrijk en De Blignieres als
ehefstaf. Blignieres, aldus de tenlaste
legging, had toen hij werd gearresteerd,
gezegd dat hij vernomen had dat
Vanuxem door generaal Salan tot hoofd
van de O.A.S. was benoemd.
Vanuxem wees alle beschuldigingen van
de hand. Later zei De Blignieres dat zijn
opmerkingen over Vanuxem verkeerd
waren opgevat. Toen kwam ook Gin-
gembre terug op zijn eerdere verklarin
gen over de generaal en de kolonel.
De minister van defensie, de lieer P. J.
S. de Jong, heeft aan de militaire bevel
hebbers opgedragen daarvoor in aan
merking komende dienstplichtigen on
verwijld met oogstverlof te zenden voor
een tijdvak van 21 dagen.
Dit besluit is genomen in overleg met de
minister van landbouw in verband met
de situatie bij de oogstwerkzaamheden.
als gevolg van de zware regenval.
Voor buitengewoon Verlof voor het ver
richten van oogstwerkzaamheden in de
landbouw en de gemengde bedrijven
komen boerenzoons en landarbeiders in
aanmerking Dit geldt echter niet alleen
ten behoeve van bedrijven waar zij voor
hun opkomst in werkelijke dienst werk
zaam waren, doch ook ten behoeve van
bedrijven waarop zij naar redelijker
wijs mag worden aangenomen ook in
het geval zij niet onder de wapenen
verbleven thans hulp zouden willen ver
lenen b.v. voor familie, vrienden of
kennissen.
Een arts uit Nijmegen, die reeds een
aanklacht wegens mishandeling bad in
gediend tegen de heer Kriels, de organi
sator van de feestelijkheden in Nijme
gen in het kader van de viering 150
jaar koninkrijk, heeft zijn advocaat op
gedragen ook een civiele procedure te
gen dè heer Briels te beginnen wegens
belediging.
De arts acht zich in zijn eer en goede
naam beledigd door uitlatingen van de
heer Briels. dat hij de arts had geslagen
„nadat deze zijn vrouw had beledigd".
Volgens de arts heeft hij mevrouw
Briels nauwelijks gezien.
WAtWlArtfVWWWkVWWWWVWWVWUVVVUVVWVMW
...is het honderd jaar geleden
dat de Nederlandse landschap- en
stadsgezichtschilder, aquarellist
etser en tekenaar Coenraad M.
Garms te Amsterdam werd gebo
ren.
Maar de prosecutie verlaat zich ook op
documenten die op Gingembre waren ge
vonden.
Van de vijf andere verdachten wordt er
een, kapitein Guy Branca, bij verstek
berecht. De anderen zijn Edith Esmonet,
Michel Oberto, Henry Rebael en Robert
Hemmerdinger. Zij worden ervan be
schuldigd min of meer te zijn opgetre
den als „tussenpersonen" van de O.A.S.
Vanuxem, een van Frankrijks meest on
derscheiden generaals schudde herhaal
delijk zijn hoofd toen de tenlastelegging
werd voorgelezen.
(Van een onzer verslaggevers)
De Utrechtse politie heeft achterhaald
wie de man is geweest die zondag jl. de
heer O. Leebaart, de tot Amerikaan ge
naturaliseerde Nederlander die directeur
van het kantoor van de Algemene
Nederlandse Vereniging voor Vreemde
lingenverkeer in New York, op de weg
van Bilthoven naar Utrecht heeft ge
dwongen met zijn wagen te stoppen en
hem daarna een vuistslag op de kaak
heeft toegediend. Het is de 38-.iarige za
kenman Van E. wonende in Utrecht.
Gisteren is hij door de politie verhoord,
waarna proces-verbaal tegen hem is op
gemaakt. De man zal zich binnenkort
voor de rechter wegens zijn onhebbelijk
optreden te verantwoorden krijgen.
De heer Leebaart was zondag bezig een
voor hem rijdende personenauto in te
halen. Toen hij op de linker weghelft
zat, kwam Van E. in zijn sportauto vlak
achter hem rijden, steeds claxonerend,
omdat de heer Leebaart de weg niet
vlug genoeg naar zijn zin voor hem vrij
maakte. Toen de Amerikaanse Neder
lander, die vrijdag jl. in Nederland ge
komen was om besprekingen met het
hoofdkantoor van de A.N.V.V. te voeren
en zich van de laatste ontwikkelingen
op toeristisch gebied in Nederland op de
hoogte te stellen, zijn inhaalmanoeuvre
beëindigd had, drukte Van E. hem op de
berm, hem dwingend te stoppen. Van E.
sprong uit zijn wagen, opende het por
tier van de auto van de heer Leebaart
en sloeg hem op het gezicht. Daarna
verdween hij.
De heer Leebaart deed aangifte bij de
politie. Hij kon het nummer van de
sportwagen opgeven. Dat heeft tot de
aanhouding van de bruut geleid.
Van E. is tot zijn daad gekomen omdat
hij blijkbaar meent dat iedereen onmid
dellijk uit de weg dient te gaan. als hij
er aan komt....
Het bestuur van de openbare
staatsschool van Tuskegee in Ala
bama heeft een bevel van gouver
neur Wallace van Alabama, de
school nog een week gesloten te
houden, naast zich neergelegd en de
school geopend. Dertien negerkin
deren zouden de lessen gaan volgen.
De gouverneur gaf het bevel om te
trachten te voorkomen dat negers
op de school toegang krijgen.
Foto: Gouverneur Wallace heeft nu
politietroepen een cordon om de
school laten leggen om iedereen te
verhinderen er binnen te gaan.
WVWWWVWWWWVWWWWWVWWWWWVWWWWVWWA
De K.L.M. zal binnenkort overgaan
tot wijziging van haar maatschap
pij-embleem. De bedoeling hiervan
is een grotere stijleenheid te bren
gen in het bestaande merkbeeld en
een meer consequente toepassing
hiervan mogelijk te maken.
Sinds 1949 heeft de maatschappij, aan
vankelijk alleen voor advertentiedoelein
den, het zgn. schijf/streep motief ge
bruikt, omdat het oude ietwat barok
ke vinkmotief zich niet meer leende
voor moderne reclame-uitingen. Dit
bleek een succes en geleidelijkaan is dit
motief ook in andere maatschappij-uitin
gen doorgevoerd. In 1959 kregen de
vliegtuigstaarten eveneens dit tot
embleem uitgegroeide merkbeeld.
Men heeft dan ook naar een oplossing
gezocht, waarbij voorop stond op
grond van uitstekende ervaring dat
het schijf/streep motief diende te wor
den gehandhaafd. In het nieuwe em
bleem zijn de strepen niet meer diago
naal, maar horizontaal en bovendien iets
breder. De letters K.L.M. zijn geheel ver
ticaal met daarboven een strak gesty-
leerd kroontje. De kleuren licht èn
donker blauw zijn versterkt, zodat de
contrastwerking groter is, terwijl de ro
de letters K.L.M. zijn vervangen door
donkerblauw.
Naar de woordvoerder van het ministerie van buitenlandse za
ken, Ganis Harsono, heeft medegedeeld, heeft de Indonesische
regering bij de regering van de Federatie Malakka „krachtig ge
protesteerd" tegen haar besluit tot afkondiging op 16 september
van de federatie Maleisië. Het protest werd in Koeala Loempoer
overhandigd.
Indonesië beschuldigt de regering
van Malakka in het protest van
„een eenzijdige handeling, in strijd
met letter en geest van de door de
topconferentie in Manilla gesloten
overeenkomsten". De woordvoer
der noemde de afkondiging van de
nieuwe federatie „roekeloos en
voorbarig".
Harsono zei, dat de maatregel van Ma
lakka vooruitloopt op het onderzoek van
de Verenigde Naties in Noord-Borneo en
het werk van secretaris-generaal Thant
negeert en kleineert".
De Sowjet-Ünie heeft gisteravond
haar veto uitgesproken over de door En
geland en de V.S. ingediende ontwerp
resolutie, waarin de moord op twee Is
raëliërs wordt veroordeeld.
De twee Israëliërs werden op 18 augus
tus aan de grens tussen Israël en Syrië
vermoord. Het was het 101ste veto van
de Sowjet-Unie.
De Rijswijkse arts de heer M. Blok, zijn
echtgenote, mevrouw BlokBlomberg
en een 13-jarig dochtertje zijn gister
middag in Zwitserland om het leven
gekomen toen hun auto over de muur
langs de Grote Sint Bernhardroute
schoot.
Een vijftienjarig dochtertje van de heer
en mevrouw Blok is met ernstige ver
wondingen opgenomen in het zieken
huis in Martigny.
De auto is in een driehonderd meter
diep ravijn gestort.
Volgens hem had Malakka op de in
Manilla met Indonesië en de Philip-
pijnen gehouden topconferentie „on
voorwaardelijk ingestemd met de
hoofdzaken van de taak van de secre
taris-generaal" in Borneo.
Minister van buitenlandse zaken Soebat
drio had gisteren een onderhoud met pre
sident Soekarno en deelde later aan
journalisten mede, dat hij mogelijk deze
maand naar New York zal gaan om de
algemene vergadering van de Verenigde
Naties bij te wonen. Dr. Soebandrio wil
de niet zeggen waarom hij een reis naar
New York overweegt.
(Van onze weerkundige
medewerker)
September begon zondag zo hoop-
vol met volop zonnig weer maar
ir zijn maandag alsook gisteren
met name in de kustprovincies
plaatselijk alweer zware buien
gevallen. Dinsdagmiddag viel in
de omgeving van Rotterdam al-
j weer 34 mm regen. Een nieuwe
depressie trekt snel naar Enge
land en het regenfront zal nog
vandaag ons land bereiken. Bij
[Jsland en boven Noord-Scandi-
navië treffen wij hoge-drukgebie-
den aan die echter te ver van ons
verwijderd liggen om de depres-
sies op een afstand te kunnen
houden. Ook voor de landbouw die
met grote oogstmoeilijkheden zit
blijven de vooruitzichten door dit
regenachtige weer ongunstig.
IrfVWWWWWWWWWWWWWWWVWWWW*
Premier Abdoel Rachman van de Fede
ratie van Malakka verklaarde naar aan
leiding van het Indonesische protest, dat
de Federatie van Maleisië op 16 septem
ber tot stand moet komen en dat er geen
sprake van nieuw uitstel kan zijn.
Door een breuk in een lierkabel zijn de
ongehuwde arbeiders J. Smit (45) uit
Zwolle en A- Rijkeboer (40) uit Meppel
gistermiddag om het leven gekomen.
Zij stonden op een grote betonnen plaat
die met behulp van een lier bij de elek
trische centrale te Harculo (gemeente
Zwollerkerspel) omhoog werd gehesen
om het dak af te dekken. Toen het ge
vaarte 25 meter boven de grond hing
brak de lierkabel, waardoor de mannen
met de plaat omlaag stortten.
De heer Rijkeboer overleed kort na aan
komst in het r.-k. ziekenhuis te Zwolle-
De heer Smit stierf enkele uren later
in het Zwolse Sophiaziekenhuis.
De fractievoorzitter van de democraten
in de Amerikaanse senaat, Mike Mans-
field, heeft meegedeeld voornemens te
zijn maandag het debat over het kern
stopverdrag van Moskou in de senaat
te laten beginnen. Hij verwacht dat het
debat één a twee weken zal duren en
dat het verdrag dan met een ruime
meerderheid zal worden aanvaard.
De koningin heeft gistermorgen ten pa-
leize Soestdijk beëdigd de heren drs. J.
A. Bakker, mr. L. de Block, mr. J. H.
Grosheide en dr. A. J. H. Bartels, resp.
staatssecretarissen van economische za
ken en buitenlandse zaken, onderwijs,
kunsten en wetenschappen en sociale
zaken en volksgezondheid.
De regeringsschepen Waterman en Groote Beer, welke door de
rederij Trans Ocean sedert 1961 waren geëploiteerd, zijn dezer
dagen naar het buitenland verkocht, zo heeft het mjnisterie van
verkeer en waterstaat gisteravond meegedeeld. In dit stadium is
het niet mogelijk nadere mededelingen over de verkoop van de
schepen te geven, zo zei het ministerie in antwoord op vragen.
)\ZmiU\AftAAA<Wt)W\ftAAAAfiAAAAAAAAAAAAftfWWm/UWWWWWWWVftAf\AftAftAAftAA/UV\AAAWWWWtA
(Van onze Haagse redactie)
De rijksluchtvaartschool, waarvan
het aantal leerlingen de afgelopen
jaren sterk is teruggelopen tenge
volge van de crisis bij de K.L.M.,
zal niet worden opgeheven. Ver
wacht wordt, dat in september
1964 met een nieuwe cursus kan
worden gestart. Van de 34 leerlin
gen die de school thans nog telt,
zullen er twintig aan het einde van
het jaar en de overigen in mei 1964
afzwaaien.
In de komende „slappe" periode zullen
de opleiding en het lesmateriaal worden
gemoderniseerd, zodat de cursus in 1964
volgens de nieuwste methodes kan aan
vangen. De directeur van de school ver
wacht, dat de K.L.M. in 1969 weer vlie
gers nodig heeft ter vervanging van de
oudere categorieën. De leerlingen die in
september 1964 in opleiding komen, zou
den dan na vijf jaar een redelijke vlie
gerstoekomst hebben. De cursus duurt
2 a 2% jaar en daarna volgen nog 2 ja
ren militaire dienst.
De voornaamste reden waarom de rijks
luchtvaartschool niet (tijdelijk) gesloten
wordt, ligt in het feit dat dan het per
soneel ongeveer 140 man zou moe
ten afvloeien. Dat zou het einde beteke
nen voor de school omdat het jaren zou
duren voordat voldoende vlieginstruc-
teurs en technisch personeel aangetrok
ken kunnen worden.
Het ministerie van verkeer en water
staat. deelde desgevraagd mede, dat
het hier „persoonlijke verwachtingen"
betreft van de directeur van de
rijksluchtvaartschool. Het ministerie
kan deze niet onderschrijven, omdat
minister Van Aartsen nog geen en
kele beslissing heeft genomen.
Vijftien Laotiaanse vluchtelingen, onder
wie zes kinderen, zijn omgekomen toen
het vliegtuig neerstortte waarmee zij uit
door de communisten beheerst gebied
werden overgebracht naar Vientiane.
Slechts één passagier, die zwaai werd
gewond, overleefde de ramp.
In Sint-Maartensdijk heeft zich kort
sluiting voorgedaan. Een voor deze
gemeente belangrijke industrievestiging
kan geen doorgang vinden, omdat de
rijksgoedkeuring niet op tijd is afgeko
men. De directie van het bedrijf besloot
namelijk - het wachten moe een oud
pand in de randstad aan te kopen ten
einde de produktie niet te lang op te
houden: er waren teveel orders. Toen dit
besluit eenmaal was genomen, kwam
plotseling de vergunning af. Helaas te
laat.
Zaken als deze komen voor in onze
huidige samenleving. Het is een sa
menleving met een bouwbureaucratie en
bovendien een bouwsituatie, die steeds
meer een knelpunt wordt voor de ont
wikkeling van het bedrijfsleven en
zoals hier voor de spreiding van de
industrie. De ambtelijke wereld zal voor
deze kortsluiting, die voorzover wij we
ten voor het eerst in Zeeland is opgetre
den, wel een verklaring kunnen geven.
Trouwens, het is ook "voor de buiten
staander begrijpelijk, dat in de huidige
bouwbureaucratie dergelijke kortsluitin
gen schier onvermijdelijk worden. Maar
net trieste is, dat ze
er niet mógen zijn. De
situatie gedoogt géén
kortsluitingen. In een
feval als dit bijvoor-
eeld wordt een stuk
regeringsbeleid bevordering van in
dustriespreiding zonder meer geneu
traliseerd. En dat is te gek. Wat is het
gevolg? Een bedrijf, dat een belangrijke
stimulans voor de Thoolse economie had
kunnen vormen vestigt zich tóch weer
in de overvolle randstad. Met de ene
hand wordt afgebroken (goedkeurings-
beleid) wat met de andere (spreiding)
ten koste van veel moeite en geld wordt
opgebouwd. Fout.
Het is bekend, dat de nieuwe minister
van volkshuisvesting en bouwnijver
heid druk bezig is met het leggen van
allerlei contacten in en rond de bouwwe
reld om na te gaan in hoeverre de hui
dige impasse kan worden doorbroken.
Impasse is inderdaad het goede woord:
de bouwcapaciteit neemt vrijwel niet toe,
wel echter de vraag. Bij de ambtsaan
vaarding van de nieuwe bewindsman is
een maand geleden van vele (tot oorde
len bevoegde) kanten verzekerd, dat
men hier de juiste keuze had gedaan:
een energiek man, een enorme werk
drift, een inventieve geest. Het lijkt ons,
dat hij in de komende maanden deze
kwaliteiten heel hard nodig zal hebben.
Hopelijk leidt dat er toe, dat kortsluitin
gen a la St.-Maartensdijk niet meer zul
len voorkomen. Als men in het onderha
vige geval de bewuste industrie had toe
gestaan een voorlopig noodgebouw op
te richten, zou het bedrijf wél op Tholen
zijn gevestigd. Maar die souplesse is niet
in het systeem opgenomen. Indien de
minister alleen al kans zou zien het ap
paraat te vereenvoudigen en te „olieën",
reeds dan is hij een lauwerkrans waard.
In Zeeland heeft men geen behoefte aan
nieuwe kortsluitingen.
De ervaring van V.V.V.-directeur Onno
Leebaart uit New York, die een
ferme oplawaai kreeg van een wegpi-
raat, is meer dan verbijsterend. De
V.V.V.-man passeert een auto, ziet zich
daarbij gehinderd door een sportwagen,
wordt vervolgens door deze wagen in de
berm gedrongen om tenslotte van de
sportwagenbestuurder een forse tik te
krijgen. Voor een dergelijk ongelooflijk
optreden is eigenlijk geen redelijk woord
te vinden. Wat is dit voor een duistere
geest, die aldus optreedt? Gesteld dat
er tussen twee bestuurders misverstan
den ontstaan over het gebruik van de
weg, dan betekent dit toch niet dat men
de medeweggebruiker tot stilstand kan
dwingen om hem te mishandelen? Figu
ren, die zich wel tot dergelijke onmaat
schappelijke handelingen laten verlei
den, hebben naar onze mening geen en
kel recht op enig meedogen als zij zich
voor de rechter moeten verantwoorden.
Het is te hopen, dat in dit geval de jus
titie over voldoende gegevens beschikt
om tot vervolging van deze wegpiraat
over te gaan. Hij behoort aan de kaak
te worden gesteld. Bijna zou men wen
sen: in de oorspronkelijke zin van het
woord.
Prinses Alexandra van Griekenland, die
een te grote dosis slaapmiddel had in
genomen, is gister door het ziekenhuis
te Venetië waarin zij is opgenomen, bui
ten levensgevaar verklaard. Zij zal het
ziekenhuis over enkele dagen al kunnen
verlaten.
A/WVAAAA/UVUVAAAAA/UUVAAAAAAAAA/UVUWAAAAAAA
Het haventje van Walsoorden,
waarin de schepen bij laag water
geheel droogvallen, krijgt in de toe
komst een functie als streekhaven.
Daartoe zal de haven belangrijk
worden uitgebreid, waardoor 300 m
nieuwe kadelengte wordt verkre
gen. Deze meest oostelijke handels-
haven van Zeeuwsch-Vlaanderen
wordt de laatste jaren steeds druk-
ker bezocht door kleinere typen'
binnenvaartschepen.
(Foto P.Z.C
In het oostelijk deel van Zeeuwsch-
Viaanderen verwacht men binnen
niet al te lange tijd een beslissing
over de vorm van de toekomstige
streekhaven te Walsoorden. Een
haven waaraan bij streek en
scheepvaart een steeds grotere be
hoefte bestaat. De huidige tijha
ven die bij laag water dus droog
valt met zijn lengte van 200 me
ter en een grootste breedte van 80
meter voldoet al lang niet c eer.
Bovendien wordt een belangrijk
deel van de kaderuimte sinds enige
tijd ingenomen door een droogdok,
waarin scheepsreparaties worden
verricht. Er is thans een plan in
studie, dat voorziet in een uitbrei
ding van de Walsoordense haven
met een geheel nieuw bassin, dwars
op de bestaande haven. De totaal
bruikbare kadelengte daarin be
draagt ruim 300 meter, de breedte
60 meter en de diepte 6.10 meter
beneden N.A.P. Een haven dus,
waar geladen kustvaarders en bin
nenvaartuigen van het type „Kem
penaar" ook bij laag water kun
nen in- en uitvaren.
In het ontwerpplan wordt gedacht
aan een combinatie van werkzaam
heden omdat het dijkvak waaraan
de haven van Walsoorden ligt als zo
genaamde zwakke plaats staat aan
gegeven en voorkomt op de urgen-
tieljjst voor verbetering van hoogwa
terkeringen ingevolge de Deltawet.
Als zodanig wil men de dijkverbe-
tering in twee fasen uitvoeren, name
lijk eerst de aanleg van een geheel
nieuwe deltadijk landinwaarts met
bijbehorende industrieterreinen, we
gen etc. De tweede fase zal dan om
vatten de verdere verbetering van
de hoogwaterkering in noordelijke
richting. De kosten van uitvoering
van beide fasen worden geraamd op
circa zeven miljoen gulden, waarvan
de gemeente Hontenisse en het cala-
miteuze waterschap Walsoorden, elk
de helft zouden moeten bijdragen.
De reden waarom men het werk in twee
fasen wil uitvoeren is gelegen in het
feit, dat het voor de streek van groot
belang wordt geacht de havenuitbrei
dingsplannen zo spoedig mogelijk te rea
liseren. Voorts, omdat met de eerste
fase snel kan worden begonnen, aange
zien over de benodigde gronden op kor
te termijn kan worden beschikt en geen
gebouwen behoeven te worden opge
ruimd. Voor de uitvoering van het twee
de gedeelte moeten wel enige panden
worden gesloopt, terwijl het zich laat
aanzien, dat over de daarvoor benodig
de gronden niet direct kan worden be
schikt. Inmiddels zijn reeds geologische
en grondmechanische onderzoeken inge
steld naar de gesteldheid van het tracé
voor de zeedijk, alsmede ten behoeve van
de havenuitbreiding. De resultaten wor
den vrij gunstig genoemd.
De uitbreiding van de haven maakt het
nodig, dat een geheel nieuw dijkvak
wordt aangelegd, bestaande uit twee
rechte gedeelten van respectievelijk ISO
en 310 meter lengte. Daar tussenin
wordt de bestaande binnendijk ver
zwaard. De kruin van de dijk achter de
haven krijgt een hoogte van 7.25 meter
plus N.A.P., die van de noordelijker ge
legen dijk 7.75 meter.
Het nieuwe bassin, dat zal worden
gegraven aan de zuidzijde van de be
staande haven krijgt een rechthoeki
ge vorm, begrensd door een stalen
damwand. Buiten het havenbassin
zijn ruime industrie- en opslagterrei
nen geprojecteerd. Het noordweste
(Zie slot pag. 2 kolom 4)