Generaal ontkent: „ik leidde O.A.S. niet" INDONESIË ZENDT FEL PROTEST AAN REGERING MALAKKA Rijksluchtvaartschool wordt niet gesloten Spoedig beslissing over vorm haven Walsoorden KLM. GAAT MERKBEELD VERSTERKEN Kortsluiting Aan de kaak GOUVERNEUR WALLACE LAAT SCHOOL OMSINGELEN Mijrpe*^se arts Br iels aan Vandaag... VECHTLUSTIGE WEGPIRAAT OPGESPOORD Federatie Maleisië op 16 september? „WATERMAN" EN „GROTE BEER" ZIJN NAAR BUITENLAND VERKOCHT „K.LM. heeft in 1969 weer vliegers nodig" Volgens streek gaat vergroting van haven nog nie* ver genoe" ACHT FRANSEN VOOR DE RECHTER Oogstverlof voor diensto!*chtigen Russisch veto in Veiligheidsraad Man, vrouw en kind komen om in Zwitserland Lierkabel breekt - 2 mannen vallen van 25 m hoogte Kernstopverdrag in Amerikaanse senaat KONINGIN BEËDIGT STAATSSECRETARISSEN MINISTERIE „WEET VAN NIETS" BIJ VLIEGRAMP IN LAOS 15 DODEN j fjindijH j Prinses Alexandra buiten gevaar PLAN-IN-STUDIE VOORZIET IN UITBREIDING 206e jaargang no. 207 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Bejaarde invasie in Oostburg en Sluis PROCES IN PARIJS Arrestatie Tussenpersonen RACHMAN: „GEEN SPRAKE VAN UITSTEE NOG MIS MET SEPTEMBER ,Geen uitstel Meer kan regering niet zeggen Nieuwe dijk PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 per kw.franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen: Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: Arsenaalstraat 2 tel. 2911; Zierikzee: red. tel. 2425. adm tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4.50. Ingez. iped. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). .Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Woensdag 4 september '63 Pagina 2 Voor een speciale Franse recht bank voor staatsveiligheid is giste ren een proces begonnen tegen acht personen die ervan worden ver dacht lid van de O.A.S. te zijn ge weest. Drie van hen, onder wie ge neraal Paul Vanuxem, 59, verklaar den dat zij geen enkele relatie heb ben gehad met de verboden anti- Gaullistische organisatie van het geheime leger (O.A.S.) De twee anderen zijn kolonel Herve le Barbier de Blignieres en Maurice Gin- gembre, een Algierse industrieel. De Blignieres gaf toe dat leden van de O.A.S. hem benaderd hadden, maar dat verklaarde dat hij nooit lid was gewor den van de organisatie. Volgens de tenlastelegging heeft Gim- gembre die in Algiers werd gearresteerd, Vanuxem genoemd als hoofd van de O. A.S. in Frankrijk en De Blignieres als ehefstaf. Blignieres, aldus de tenlaste legging, had toen hij werd gearresteerd, gezegd dat hij vernomen had dat Vanuxem door generaal Salan tot hoofd van de O.A.S. was benoemd. Vanuxem wees alle beschuldigingen van de hand. Later zei De Blignieres dat zijn opmerkingen over Vanuxem verkeerd waren opgevat. Toen kwam ook Gin- gembre terug op zijn eerdere verklarin gen over de generaal en de kolonel. De minister van defensie, de lieer P. J. S. de Jong, heeft aan de militaire bevel hebbers opgedragen daarvoor in aan merking komende dienstplichtigen on verwijld met oogstverlof te zenden voor een tijdvak van 21 dagen. Dit besluit is genomen in overleg met de minister van landbouw in verband met de situatie bij de oogstwerkzaamheden. als gevolg van de zware regenval. Voor buitengewoon Verlof voor het ver richten van oogstwerkzaamheden in de landbouw en de gemengde bedrijven komen boerenzoons en landarbeiders in aanmerking Dit geldt echter niet alleen ten behoeve van bedrijven waar zij voor hun opkomst in werkelijke dienst werk zaam waren, doch ook ten behoeve van bedrijven waarop zij naar redelijker wijs mag worden aangenomen ook in het geval zij niet onder de wapenen verbleven thans hulp zouden willen ver lenen b.v. voor familie, vrienden of kennissen. Een arts uit Nijmegen, die reeds een aanklacht wegens mishandeling bad in gediend tegen de heer Kriels, de organi sator van de feestelijkheden in Nijme gen in het kader van de viering 150 jaar koninkrijk, heeft zijn advocaat op gedragen ook een civiele procedure te gen dè heer Briels te beginnen wegens belediging. De arts acht zich in zijn eer en goede naam beledigd door uitlatingen van de heer Briels. dat hij de arts had geslagen „nadat deze zijn vrouw had beledigd". Volgens de arts heeft hij mevrouw Briels nauwelijks gezien. WAtWlArtfVWWWkVWWWWVWWVWUVVVUVVWVMW ...is het honderd jaar geleden dat de Nederlandse landschap- en stadsgezichtschilder, aquarellist etser en tekenaar Coenraad M. Garms te Amsterdam werd gebo ren. Maar de prosecutie verlaat zich ook op documenten die op Gingembre waren ge vonden. Van de vijf andere verdachten wordt er een, kapitein Guy Branca, bij verstek berecht. De anderen zijn Edith Esmonet, Michel Oberto, Henry Rebael en Robert Hemmerdinger. Zij worden ervan be schuldigd min of meer te zijn opgetre den als „tussenpersonen" van de O.A.S. Vanuxem, een van Frankrijks meest on derscheiden generaals schudde herhaal delijk zijn hoofd toen de tenlastelegging werd voorgelezen. (Van een onzer verslaggevers) De Utrechtse politie heeft achterhaald wie de man is geweest die zondag jl. de heer O. Leebaart, de tot Amerikaan ge naturaliseerde Nederlander die directeur van het kantoor van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemde lingenverkeer in New York, op de weg van Bilthoven naar Utrecht heeft ge dwongen met zijn wagen te stoppen en hem daarna een vuistslag op de kaak heeft toegediend. Het is de 38-.iarige za kenman Van E. wonende in Utrecht. Gisteren is hij door de politie verhoord, waarna proces-verbaal tegen hem is op gemaakt. De man zal zich binnenkort voor de rechter wegens zijn onhebbelijk optreden te verantwoorden krijgen. De heer Leebaart was zondag bezig een voor hem rijdende personenauto in te halen. Toen hij op de linker weghelft zat, kwam Van E. in zijn sportauto vlak achter hem rijden, steeds claxonerend, omdat de heer Leebaart de weg niet vlug genoeg naar zijn zin voor hem vrij maakte. Toen de Amerikaanse Neder lander, die vrijdag jl. in Nederland ge komen was om besprekingen met het hoofdkantoor van de A.N.V.V. te voeren en zich van de laatste ontwikkelingen op toeristisch gebied in Nederland op de hoogte te stellen, zijn inhaalmanoeuvre beëindigd had, drukte Van E. hem op de berm, hem dwingend te stoppen. Van E. sprong uit zijn wagen, opende het por tier van de auto van de heer Leebaart en sloeg hem op het gezicht. Daarna verdween hij. De heer Leebaart deed aangifte bij de politie. Hij kon het nummer van de sportwagen opgeven. Dat heeft tot de aanhouding van de bruut geleid. Van E. is tot zijn daad gekomen omdat hij blijkbaar meent dat iedereen onmid dellijk uit de weg dient te gaan. als hij er aan komt.... Het bestuur van de openbare staatsschool van Tuskegee in Ala bama heeft een bevel van gouver neur Wallace van Alabama, de school nog een week gesloten te houden, naast zich neergelegd en de school geopend. Dertien negerkin deren zouden de lessen gaan volgen. De gouverneur gaf het bevel om te trachten te voorkomen dat negers op de school toegang krijgen. Foto: Gouverneur Wallace heeft nu politietroepen een cordon om de school laten leggen om iedereen te verhinderen er binnen te gaan. WVWWWVWWWWVWWWWWVWWWWWVWWWWVWWA De K.L.M. zal binnenkort overgaan tot wijziging van haar maatschap pij-embleem. De bedoeling hiervan is een grotere stijleenheid te bren gen in het bestaande merkbeeld en een meer consequente toepassing hiervan mogelijk te maken. Sinds 1949 heeft de maatschappij, aan vankelijk alleen voor advertentiedoelein den, het zgn. schijf/streep motief ge bruikt, omdat het oude ietwat barok ke vinkmotief zich niet meer leende voor moderne reclame-uitingen. Dit bleek een succes en geleidelijkaan is dit motief ook in andere maatschappij-uitin gen doorgevoerd. In 1959 kregen de vliegtuigstaarten eveneens dit tot embleem uitgegroeide merkbeeld. Men heeft dan ook naar een oplossing gezocht, waarbij voorop stond op grond van uitstekende ervaring dat het schijf/streep motief diende te wor den gehandhaafd. In het nieuwe em bleem zijn de strepen niet meer diago naal, maar horizontaal en bovendien iets breder. De letters K.L.M. zijn geheel ver ticaal met daarboven een strak gesty- leerd kroontje. De kleuren licht èn donker blauw zijn versterkt, zodat de contrastwerking groter is, terwijl de ro de letters K.L.M. zijn vervangen door donkerblauw. Naar de woordvoerder van het ministerie van buitenlandse za ken, Ganis Harsono, heeft medegedeeld, heeft de Indonesische regering bij de regering van de Federatie Malakka „krachtig ge protesteerd" tegen haar besluit tot afkondiging op 16 september van de federatie Maleisië. Het protest werd in Koeala Loempoer overhandigd. Indonesië beschuldigt de regering van Malakka in het protest van „een eenzijdige handeling, in strijd met letter en geest van de door de topconferentie in Manilla gesloten overeenkomsten". De woordvoer der noemde de afkondiging van de nieuwe federatie „roekeloos en voorbarig". Harsono zei, dat de maatregel van Ma lakka vooruitloopt op het onderzoek van de Verenigde Naties in Noord-Borneo en het werk van secretaris-generaal Thant negeert en kleineert". De Sowjet-Ünie heeft gisteravond haar veto uitgesproken over de door En geland en de V.S. ingediende ontwerp resolutie, waarin de moord op twee Is raëliërs wordt veroordeeld. De twee Israëliërs werden op 18 augus tus aan de grens tussen Israël en Syrië vermoord. Het was het 101ste veto van de Sowjet-Unie. De Rijswijkse arts de heer M. Blok, zijn echtgenote, mevrouw BlokBlomberg en een 13-jarig dochtertje zijn gister middag in Zwitserland om het leven gekomen toen hun auto over de muur langs de Grote Sint Bernhardroute schoot. Een vijftienjarig dochtertje van de heer en mevrouw Blok is met ernstige ver wondingen opgenomen in het zieken huis in Martigny. De auto is in een driehonderd meter diep ravijn gestort. Volgens hem had Malakka op de in Manilla met Indonesië en de Philip- pijnen gehouden topconferentie „on voorwaardelijk ingestemd met de hoofdzaken van de taak van de secre taris-generaal" in Borneo. Minister van buitenlandse zaken Soebat drio had gisteren een onderhoud met pre sident Soekarno en deelde later aan journalisten mede, dat hij mogelijk deze maand naar New York zal gaan om de algemene vergadering van de Verenigde Naties bij te wonen. Dr. Soebandrio wil de niet zeggen waarom hij een reis naar New York overweegt. (Van onze weerkundige medewerker) September begon zondag zo hoop- vol met volop zonnig weer maar ir zijn maandag alsook gisteren met name in de kustprovincies plaatselijk alweer zware buien gevallen. Dinsdagmiddag viel in de omgeving van Rotterdam al- j weer 34 mm regen. Een nieuwe depressie trekt snel naar Enge land en het regenfront zal nog vandaag ons land bereiken. Bij [Jsland en boven Noord-Scandi- navië treffen wij hoge-drukgebie- den aan die echter te ver van ons verwijderd liggen om de depres- sies op een afstand te kunnen houden. Ook voor de landbouw die met grote oogstmoeilijkheden zit blijven de vooruitzichten door dit regenachtige weer ongunstig. IrfVWWWWWWWWWWWWWWWVWWWW* Premier Abdoel Rachman van de Fede ratie van Malakka verklaarde naar aan leiding van het Indonesische protest, dat de Federatie van Maleisië op 16 septem ber tot stand moet komen en dat er geen sprake van nieuw uitstel kan zijn. Door een breuk in een lierkabel zijn de ongehuwde arbeiders J. Smit (45) uit Zwolle en A- Rijkeboer (40) uit Meppel gistermiddag om het leven gekomen. Zij stonden op een grote betonnen plaat die met behulp van een lier bij de elek trische centrale te Harculo (gemeente Zwollerkerspel) omhoog werd gehesen om het dak af te dekken. Toen het ge vaarte 25 meter boven de grond hing brak de lierkabel, waardoor de mannen met de plaat omlaag stortten. De heer Rijkeboer overleed kort na aan komst in het r.-k. ziekenhuis te Zwolle- De heer Smit stierf enkele uren later in het Zwolse Sophiaziekenhuis. De fractievoorzitter van de democraten in de Amerikaanse senaat, Mike Mans- field, heeft meegedeeld voornemens te zijn maandag het debat over het kern stopverdrag van Moskou in de senaat te laten beginnen. Hij verwacht dat het debat één a twee weken zal duren en dat het verdrag dan met een ruime meerderheid zal worden aanvaard. De koningin heeft gistermorgen ten pa- leize Soestdijk beëdigd de heren drs. J. A. Bakker, mr. L. de Block, mr. J. H. Grosheide en dr. A. J. H. Bartels, resp. staatssecretarissen van economische za ken en buitenlandse zaken, onderwijs, kunsten en wetenschappen en sociale zaken en volksgezondheid. De regeringsschepen Waterman en Groote Beer, welke door de rederij Trans Ocean sedert 1961 waren geëploiteerd, zijn dezer dagen naar het buitenland verkocht, zo heeft het mjnisterie van verkeer en waterstaat gisteravond meegedeeld. In dit stadium is het niet mogelijk nadere mededelingen over de verkoop van de schepen te geven, zo zei het ministerie in antwoord op vragen. )\ZmiU\AftAAA<Wt)W\ftAAAAfiAAAAAAAAAAAAftfWWm/UWWWWWWWVftAf\AftAftAAftAA/UV\AAAWWWWtA (Van onze Haagse redactie) De rijksluchtvaartschool, waarvan het aantal leerlingen de afgelopen jaren sterk is teruggelopen tenge volge van de crisis bij de K.L.M., zal niet worden opgeheven. Ver wacht wordt, dat in september 1964 met een nieuwe cursus kan worden gestart. Van de 34 leerlin gen die de school thans nog telt, zullen er twintig aan het einde van het jaar en de overigen in mei 1964 afzwaaien. In de komende „slappe" periode zullen de opleiding en het lesmateriaal worden gemoderniseerd, zodat de cursus in 1964 volgens de nieuwste methodes kan aan vangen. De directeur van de school ver wacht, dat de K.L.M. in 1969 weer vlie gers nodig heeft ter vervanging van de oudere categorieën. De leerlingen die in september 1964 in opleiding komen, zou den dan na vijf jaar een redelijke vlie gerstoekomst hebben. De cursus duurt 2 a 2% jaar en daarna volgen nog 2 ja ren militaire dienst. De voornaamste reden waarom de rijks luchtvaartschool niet (tijdelijk) gesloten wordt, ligt in het feit dat dan het per soneel ongeveer 140 man zou moe ten afvloeien. Dat zou het einde beteke nen voor de school omdat het jaren zou duren voordat voldoende vlieginstruc- teurs en technisch personeel aangetrok ken kunnen worden. Het ministerie van verkeer en water staat. deelde desgevraagd mede, dat het hier „persoonlijke verwachtingen" betreft van de directeur van de rijksluchtvaartschool. Het ministerie kan deze niet onderschrijven, omdat minister Van Aartsen nog geen en kele beslissing heeft genomen. Vijftien Laotiaanse vluchtelingen, onder wie zes kinderen, zijn omgekomen toen het vliegtuig neerstortte waarmee zij uit door de communisten beheerst gebied werden overgebracht naar Vientiane. Slechts één passagier, die zwaai werd gewond, overleefde de ramp. In Sint-Maartensdijk heeft zich kort sluiting voorgedaan. Een voor deze gemeente belangrijke industrievestiging kan geen doorgang vinden, omdat de rijksgoedkeuring niet op tijd is afgeko men. De directie van het bedrijf besloot namelijk - het wachten moe een oud pand in de randstad aan te kopen ten einde de produktie niet te lang op te houden: er waren teveel orders. Toen dit besluit eenmaal was genomen, kwam plotseling de vergunning af. Helaas te laat. Zaken als deze komen voor in onze huidige samenleving. Het is een sa menleving met een bouwbureaucratie en bovendien een bouwsituatie, die steeds meer een knelpunt wordt voor de ont wikkeling van het bedrijfsleven en zoals hier voor de spreiding van de industrie. De ambtelijke wereld zal voor deze kortsluiting, die voorzover wij we ten voor het eerst in Zeeland is opgetre den, wel een verklaring kunnen geven. Trouwens, het is ook "voor de buiten staander begrijpelijk, dat in de huidige bouwbureaucratie dergelijke kortsluitin gen schier onvermijdelijk worden. Maar net trieste is, dat ze er niet mógen zijn. De situatie gedoogt géén kortsluitingen. In een feval als dit bijvoor- eeld wordt een stuk regeringsbeleid bevordering van in dustriespreiding zonder meer geneu traliseerd. En dat is te gek. Wat is het gevolg? Een bedrijf, dat een belangrijke stimulans voor de Thoolse economie had kunnen vormen vestigt zich tóch weer in de overvolle randstad. Met de ene hand wordt afgebroken (goedkeurings- beleid) wat met de andere (spreiding) ten koste van veel moeite en geld wordt opgebouwd. Fout. Het is bekend, dat de nieuwe minister van volkshuisvesting en bouwnijver heid druk bezig is met het leggen van allerlei contacten in en rond de bouwwe reld om na te gaan in hoeverre de hui dige impasse kan worden doorbroken. Impasse is inderdaad het goede woord: de bouwcapaciteit neemt vrijwel niet toe, wel echter de vraag. Bij de ambtsaan vaarding van de nieuwe bewindsman is een maand geleden van vele (tot oorde len bevoegde) kanten verzekerd, dat men hier de juiste keuze had gedaan: een energiek man, een enorme werk drift, een inventieve geest. Het lijkt ons, dat hij in de komende maanden deze kwaliteiten heel hard nodig zal hebben. Hopelijk leidt dat er toe, dat kortsluitin gen a la St.-Maartensdijk niet meer zul len voorkomen. Als men in het onderha vige geval de bewuste industrie had toe gestaan een voorlopig noodgebouw op te richten, zou het bedrijf wél op Tholen zijn gevestigd. Maar die souplesse is niet in het systeem opgenomen. Indien de minister alleen al kans zou zien het ap paraat te vereenvoudigen en te „olieën", reeds dan is hij een lauwerkrans waard. In Zeeland heeft men geen behoefte aan nieuwe kortsluitingen. De ervaring van V.V.V.-directeur Onno Leebaart uit New York, die een ferme oplawaai kreeg van een wegpi- raat, is meer dan verbijsterend. De V.V.V.-man passeert een auto, ziet zich daarbij gehinderd door een sportwagen, wordt vervolgens door deze wagen in de berm gedrongen om tenslotte van de sportwagenbestuurder een forse tik te krijgen. Voor een dergelijk ongelooflijk optreden is eigenlijk geen redelijk woord te vinden. Wat is dit voor een duistere geest, die aldus optreedt? Gesteld dat er tussen twee bestuurders misverstan den ontstaan over het gebruik van de weg, dan betekent dit toch niet dat men de medeweggebruiker tot stilstand kan dwingen om hem te mishandelen? Figu ren, die zich wel tot dergelijke onmaat schappelijke handelingen laten verlei den, hebben naar onze mening geen en kel recht op enig meedogen als zij zich voor de rechter moeten verantwoorden. Het is te hopen, dat in dit geval de jus titie over voldoende gegevens beschikt om tot vervolging van deze wegpiraat over te gaan. Hij behoort aan de kaak te worden gesteld. Bijna zou men wen sen: in de oorspronkelijke zin van het woord. Prinses Alexandra van Griekenland, die een te grote dosis slaapmiddel had in genomen, is gister door het ziekenhuis te Venetië waarin zij is opgenomen, bui ten levensgevaar verklaard. Zij zal het ziekenhuis over enkele dagen al kunnen verlaten. A/WVAAAA/UVUVAAAAA/UUVAAAAAAAAA/UVUWAAAAAAA Het haventje van Walsoorden, waarin de schepen bij laag water geheel droogvallen, krijgt in de toe komst een functie als streekhaven. Daartoe zal de haven belangrijk worden uitgebreid, waardoor 300 m nieuwe kadelengte wordt verkre gen. Deze meest oostelijke handels- haven van Zeeuwsch-Vlaanderen wordt de laatste jaren steeds druk- ker bezocht door kleinere typen' binnenvaartschepen. (Foto P.Z.C In het oostelijk deel van Zeeuwsch- Viaanderen verwacht men binnen niet al te lange tijd een beslissing over de vorm van de toekomstige streekhaven te Walsoorden. Een haven waaraan bij streek en scheepvaart een steeds grotere be hoefte bestaat. De huidige tijha ven die bij laag water dus droog valt met zijn lengte van 200 me ter en een grootste breedte van 80 meter voldoet al lang niet c eer. Bovendien wordt een belangrijk deel van de kaderuimte sinds enige tijd ingenomen door een droogdok, waarin scheepsreparaties worden verricht. Er is thans een plan in studie, dat voorziet in een uitbrei ding van de Walsoordense haven met een geheel nieuw bassin, dwars op de bestaande haven. De totaal bruikbare kadelengte daarin be draagt ruim 300 meter, de breedte 60 meter en de diepte 6.10 meter beneden N.A.P. Een haven dus, waar geladen kustvaarders en bin nenvaartuigen van het type „Kem penaar" ook bij laag water kun nen in- en uitvaren. In het ontwerpplan wordt gedacht aan een combinatie van werkzaam heden omdat het dijkvak waaraan de haven van Walsoorden ligt als zo genaamde zwakke plaats staat aan gegeven en voorkomt op de urgen- tieljjst voor verbetering van hoogwa terkeringen ingevolge de Deltawet. Als zodanig wil men de dijkverbe- tering in twee fasen uitvoeren, name lijk eerst de aanleg van een geheel nieuwe deltadijk landinwaarts met bijbehorende industrieterreinen, we gen etc. De tweede fase zal dan om vatten de verdere verbetering van de hoogwaterkering in noordelijke richting. De kosten van uitvoering van beide fasen worden geraamd op circa zeven miljoen gulden, waarvan de gemeente Hontenisse en het cala- miteuze waterschap Walsoorden, elk de helft zouden moeten bijdragen. De reden waarom men het werk in twee fasen wil uitvoeren is gelegen in het feit, dat het voor de streek van groot belang wordt geacht de havenuitbrei dingsplannen zo spoedig mogelijk te rea liseren. Voorts, omdat met de eerste fase snel kan worden begonnen, aange zien over de benodigde gronden op kor te termijn kan worden beschikt en geen gebouwen behoeven te worden opge ruimd. Voor de uitvoering van het twee de gedeelte moeten wel enige panden worden gesloopt, terwijl het zich laat aanzien, dat over de daarvoor benodig de gronden niet direct kan worden be schikt. Inmiddels zijn reeds geologische en grondmechanische onderzoeken inge steld naar de gesteldheid van het tracé voor de zeedijk, alsmede ten behoeve van de havenuitbreiding. De resultaten wor den vrij gunstig genoemd. De uitbreiding van de haven maakt het nodig, dat een geheel nieuw dijkvak wordt aangelegd, bestaande uit twee rechte gedeelten van respectievelijk ISO en 310 meter lengte. Daar tussenin wordt de bestaande binnendijk ver zwaard. De kruin van de dijk achter de haven krijgt een hoogte van 7.25 meter plus N.A.P., die van de noordelijker ge legen dijk 7.75 meter. Het nieuwe bassin, dat zal worden gegraven aan de zuidzijde van de be staande haven krijgt een rechthoeki ge vorm, begrensd door een stalen damwand. Buiten het havenbassin zijn ruime industrie- en opslagterrei nen geprojecteerd. Het noordweste (Zie slot pag. 2 kolom 4)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1