Laatste
reis van
de O 24
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
Amsterdamse Benrs
Klanken uit de ether
Tienduizend speldjes
Waar zijn onze schepen?
CAROL DAY
mcogwsfo
IETS LEVENDIGER
Even puzzelen
Ds. S. H. J. Voors overleden
Ds. Sneller van Eindhoven
naar Haarlem
Mogelijk weer verkiezingen
voor conciliecommissies
VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
T'oen trok een sleepboot de 0 24
de Vlissingse haven binnen
en kwam de boot, die eens pa
niek zaaide voor de Italiaanse
marinebasis La Spezia, die in
1941 in de Middellandse Zee en
in 1943 in de Indische wateren
marinegeschiedenis maakte, als
een ongevaarlijk, tot sloop en
schroot gedoemd stuk staal te
gen de wal te liggen. De 0 24 be
hoorde tot de vier onderzeeërs
die in de meidagen van 1940,
nauwelijks of nog niet geheel
afgebouwd, kans zagen Enge
land te bereiken. De 0 21, de
0 22, de 0 23 en de 0 24, die van
uit Engeland gingen opereren.
De 0 22 ging spoedig verloren:
in november 1940 ging de boot
voor de Noorse kust met man
en muis ten onder. De 21, de 23
en de 24 kwamen echter tot suc
cesvolle acties en haalden het
einde van de tweede wereldoor
log. De 0 24 heeft het langst
dienst gedaan; de 21 en de 23
werden reeds eerder gesloopt.
En nu is dus de 0 24 aan de beurt.
De boot voldeed, ook als conven
tionele onderzeeër al lang' niet meer
aan de eisen.
De huid was dun geworden, de ma
chine slecht, onder water was de boot
niet geruisloos genoeg. Maar omdat
de 0 24 tot 1958 als oefenboot werd
gebruikt en daarna als drijvend op-
laadstation voor onderzeeboten dienst
deed, kon de executie zo lang wor
den uitgesteld. Opmerkelijk is, dat de
0 24, ondanks de nodige aanvallen
met dieptebommen, die in de loop van
de tweede wereldoorlog op het schip
werden gedaan, nooit werkelijk ern
stige beschadigingen heeft opgelopen.
ALS een log en moe zeedier
ligt de O 24 tegen de kant.
Een opgeleefd stuk staal, naar
de slachtplaats gevoerd: het
terrein van het schroot- en
sloopbedrijf N.V. Nimeta aan
de Vlissingse binnenhaven.
De onderzeeër O 24, bekend
als de Dolfijn en bekend
door een reeks succesvolle ac
ties in de tweede wereldoor
log, heeft gisteren zijn laatste
reis gemaakt.
Als de oorlog uitbreekt ligt de boot,
nog niet geheel afgebouwd, op de
werven van de Rotterdamse Droog
dok Maatschappij in Rotterdam.
Proefvaarten zijn nog niet gemaakt;
toch gaat de marine op 14 mei over
tot „indienststelling", zoals de ar
chieven formeel vermelden. Onder
bevel van de luitenant ter zee eerste
klasse G. D. M. van Erkel bereikt
het schip behouden Engeland, waar
het in Southampton wordt afge
bouwd. In september 1940 is de 0 24
gereed. Onder commando van luite
nant ter zee O. de Booij wordt gepa
trouilleerd voor de Noorse kust. De
eerste aanval, op een geëscorteerd
koopvaardijschip, wordt een flop als
men de torpedo's uit hopeloze posi
tie moet lanceren. De eerste succes
sen komen in juli 1941, in de Middel
landse Zee. Nadat de „Dolfijn" dienst
heeft gedaan bij convooibescherming
tussen Engeland en Gibraltar, brengt
men na een langdurig gevecht, vlak
bij de Italiaanse marinebasis La Spe
zia een zevenduizend ton metende
Italiaanse tanker tot zinken. Kort
daarop gaat een Italiaanse schoener
dezelfde weg.
In deze periode, van juli tot septem
ber 1941, brengt de O 24 zes Italiaan
se schepen met een totaal van
19.500 ton tot zinken. Als het schip
op een Engelse werf een onderhouds
beurt heeft gekregen neemt het in
1943 vanaf de basis Colombo deel aan
acties in het Verre Oosten. Twee Ja
panse schepen krijgen treffers van de
O 24 en zinken. En passant maakt
...naar de slachtplaats gevoerd...
de boot patrouillevaarten met gehei
me agenten, die op de kusten van
Sumatra worden afgezet. Als Japan
capituleert, vaart de O 24 in de wa
teren rond Australië. Het schip is
zonder één ernstige voltreffer de oor
log doorgekomen.
De staat van dienst van de O 24, in
marine-archieven bewaard, is een fei
tenrelaas, ontdaan van emoties, van
menselijke spanningen. Snijbranders
moeten een einde maken aan een
boot, die onder granaatvuur lag en
met dieptebommen werd bestookt.
Zoals men een oude trouwe hond,
waarvan de huid dun en schurftig
wordt naar een asiel moet brengen
omdat ie maar niet dood wil gaan.
Bij het Dousadj-speldjeshuis in Goes
waren tot gistermiddag 10.500 speld
jes besteld! Een aantal, dat de ver
wachtingen en in bepaalde gevallen
de beschikbare voorraden ver over
treft. Geheel uitverkocht zijn de
speldjes no. 3 (Hollestelle Goes),
no. 7 (Ubica matrassen) en no. 11
(Bierfeesten Breda).
Voor deze nummers zijn dus meer be
stellingen binnengekomen dan er
speldjes beschikbaar zijn. Waarmee
dus voor het Zeeuwse Dousadj-comi-
té een alleraardigst probleempje ont
stond. De postzegels zijn geplakt, het
geld is binnen en gedeeltelijke res
titutie brengt een massa werk en
moeilijkheden mee. Men heeft toen
als volgt gehandeld. Allereerst zijn,
voor zover de voorraad strekte, de
bestellingen in volgorde van binnen
komst afgewerkt.
Het speldje nummer 3, (500 stuks
voorradig, 1233 besteld) geeft weinig
moeilijkheden. Het Goese constructie
bedrijf vult het beschikbaar gestelde
aantal van 500 binnenkort aan tot de
benodigde 1233.
Van het speldje nummer 7 waren
eveneens 500 exemplaren beschik
baar gesteld; het aantal bestellingen
bedraagt 1036. Een tekort van 536
dus, waarvoor echter een uniek
speldje zal worden verzonden, dat
van de kindervakantieweek van de
Terneuzense Jeugdraad, waarvan niet
meer dan duizend stuks werden ge
slagen.
ZWIM TOT Z^?E~
Het comité-hoopt ten slotte een deel
van de jongens en meisjes, die speld
je no. 11 hebben besteld (500 be
schikbaar, 972 aanvragen) tevreden
te stellen met óf het nog vrij zeld
zame Van der Heem-speldje, óf het
geheel nieuwe speldje „Geertruiden-
berg 750 jaar stad".
Op korte termijn zullen weer enkele
nieuwe bestelnummers bekend wor
den gemaakt.
Staalslen.
Kon. Paketv.
163%
162
Schelde N.B.
265
268
Curt. Wr.
Ned. '59 4%
102*8
101H
St. My Ned.
143
143
Sohokbet
371%
370%
Du Pont
242%
244
Ned. 60 4V2
102
102
Niev. Goud.
1153/4
117*
Scholten F.
737
735
Ge Elecr.
79%
81
Ned. 47 3%
93%
93V4
v. Ommeren
252*%
254
Stokvis
184
182*/a
Gen Mot.
74*4
75
Ned. '51 3Va
97*4
971/4
Rott. LL
143
142*/a
Vergd Blik
366%
366%
Int. Nick.
66
67
Ned 48 3V«
89
89%
Schv Unie
139*
138%
Vergd Mach.
226
230
Kennecot*
73
73f!
Ned 50 3%
89
89%
Vredest
300
300
Nat Can.
167/s
16%
[Ned 55 3>/4
93*4
93*4
Industrie enz.
Wilton
290Va
289%
Rep Steel
40%
40%
Ned '37 3
92%
92%
Alb Heijn
620
625
Zwanenb.
921
920
Shell Oil
45^
46
Gr. boek '46
92%
92%
Am. drocgd.
214%
215
Interunie
198
199
Stud Pack.
7
TVs
Doll. '47
88*2
88%
Berg Jurg.
299
299
Robeco
229
229
Tide Water
2534
26*4
j lnv eert. 3
99ï*g*
Berk. Pat.
248
248
Valeurop
765
765
U.S Steel
52
53
Ned '62-64
100*
100§
Blaauwh.
440%
436
PREMIEL.
Ned. Ind '37
99A
Bij enk.
790
795
Banken
Alkmaar
86%
6 v» W B Len. '57
106f§
106*3
Calvé
930%
935
A'd Bank
39(2
395
Adam 51
92%
93*/a
Centr Suik.
270
267
N.H My
362
364
A'dam '50 l
87%
87%
Aandelen
Fokker
351%
353%
R'd Bank
35734
354
A'dam 56 11
91%
92%
Amst rubb.
110%
110%
v. Gelder
248 */2
248%
Tw Bank
322
3 22
A'dam '56 III
96
96%
H. V A.
151%
150%
Gist sp.
368
369
Breda 54
88
88b
A.K.U.
479*
479V2
v d Heem
289 3/4
289%
O bi.
Dordr '56
84
84
Deli M
127
127
Heineker
468 1
465
B. N. Gem. (4*/«)
99-%
99%
Eindh. '54
Hoogov
602§
602%
Internat.
259
263%
B. N. Gem. '58 (5)
104%
104%
Ensch. '54
35
86%
Philips
152.70*
153.60*
K.N. Papier
336
336
D Haag '52 I
95%
96
Unilever
179.30
180.50
K. Zout
782
797
Amerik. aand.
D. Haag '52 II
95%
9734
Kon. Olie
170
17.30*
Muller
320%
320%
Am. Enka
33B
34%
R'dam 52 1
Ned Dok
139%
Am. mot.
18t5
18A
R'dam 52 II
96
96b
Sch. luchtv.
Ned kab.
474
475
Am Tel.
124%
1253/4
R'dam '57
9434
53
H.A.L.
135*
135 Va*
Netam
282
284%
Anaconda
49
493/4*
Utrecht '52
101
101b
K.L.M.
50.50
49.90§
Ny verdal
227V4
225
Beth. St.
323/4
33
Z.-Holl '57
94b
94%
K.N.S.M
151%
152
Rott. Dr. Dok
379
377
Cit. Serv,
67%
69
Z.-H0II. '59
101
101%
2493. Zodra Piloot Storm het sein
tot de opstand had gegeven, brak er
een geweldig tumult los. Overal in de
werkhal sprongen de slavenarbeiders
overeind om zich op hun ondrukkers
te werpen. De robots waren volko
men verrast en de meesten hunner wa
ren reeds tegen de grond geslagen,
voordat hun hersenradertjes en
draadjes alarm-impulsen konden om
zetten in arm of beenbewegingen.
Stuiptrekeknd rolden zij over de
vloer, totdat een fikse klap een defi
nitief einde maakte aan hun korte en
synthetische leven.
Niet overal echter verliep alles zo
vlot voor de opstandelingen Een
hunner verzuimde zijn eerste klap
een daalder waard te doen zijn met het gevolg,
dat de beschadigde robot zich kon herstellen en
de man met zijn elektrogeweer kon uitschakelen.
Een seconde later was Charley hem echter reeds
op de rug gesprongen. En deze roodharige drif-
kop wond er geen doekjes om!
tioor V^av!)
immnmrninnim
61
Iets over twaalven bereikten ze het
stationnetje in Towcester om te horen,
dat de ochtendtrein naar Londen al ver
trokken was. Dat beloofde een lange
wachttijd te worden, want de volgende
zou pas om tien over drie vertrekken.
Gisela liet het geheel onverschillig. Ze
had immers niemand, die haar in Lon
den wachtte. Het kwam er in het geheel
niet op aan, hoe laat ze zou aankomen.
Het was een angstaanjagend losgesla
gen gevoel om bij niemand meer te be
horen.
Ze had een vaag idee, dat de wereld
stad haar weldra zou verzwelgen en zij
zich totaal in zijn mensenmassa moest
verliezen. Er brandde gelukkig vuur in
de wachtkamer. Op een koude, houten
bank gezeten, ging Gisela haar hele
verleden nog eens na.
Maar over die twee aparte dagen in
Kasteel Hawke wilde ze vooral niet
denken. Lord Quenby joeg haar zelfs bij
de herinnering zo'n angst aan, dat ze
zich als een nachtmerrie van iets onaf
wendbaars voelde wegrennen. Ze was
warm en stijf van het zitten, toen de
crein eindelijk het station van Towces
ter kwam binnenblazen. Gelukkig, dat
te door en door warm in de coupé
«tapte, want de derde, alleen voor da
mes, was afschuwelijk koud. Een dikke
vrouw met een voortdurend blerrende
baby en nog een andere dame, die Gi
sela afkeurend en zwijgzaam opnam,
waren de enige reisgenoten. Er kwamen
bij de verschillende stopplaatsen nog
twee passagiers bij. De ruiten besloe
gen, maar warmer werd het niet in het
compartiment. In de eerste klasse ken
de men de weelde van voetstoven. Hier
in de derde voelde Gisela haar voeten
langzaam maar zeker bevriezen. Ze
had niets meer te eten gehad na het
ontbijt van een paar happen van de
twee onsmakelijke hompen brood en het
glas melk en ofschoon ze geen honger
voelde, rilde ze onder de dunne mantel.
Maar dit kwam meer van angst dan
van etenstrek en kou, maakte ze zich
zelf wijs.
Londen kwam steeds dichterbij. Om
vijf minuten over vijf stopte de trein in
het station van Euston.
Gisela durfde bijna de wagen niet uit.
Een plotselinge panische schrik voor
het grote avontuur in een haar onbe
kende wereld verlamde haar benen.
De andere passagiers haastten zich
echter naar het perron, en Gisela moest
wel volgen. Het kabaal en de drukte om
haar heen bracht het buitenmeisje nog
meer in verwarring. Witkielen duwden
iedereen op zij met hun zware koffers,
mensen riepen over het gedreun van de
machines heen. Iedereen drong zich
naar de bagagewagen, voor aan de
trein.
Gisela liet zich maar willoos meevoe
ren, in dezelfde richting. Eigenlijk
moest ze een witkiel aanroepen, maar
die waren al lang door anderen bespro
ken, leek het wel. Voor de bagagewa
gon had zich langzamerhand al een hele
menigte verzameld. Witkielen laadden
grote en kleine koffers uit. Gisela stond
een beetje apart in de vage hoop, dat
haar koffer ook wel eens aan de beurt
zou komen.
„Pas op, pas op, juffrouw!"
Deze waarschuwingsroep deed haar op
zij springen. Ze draaide zich om om de
man te laten passeren en keek recht in
het trotse, hooghartige gezicht van een
lange heer, die op het perron op haar
toeliep. Ze keken elkaar in de ogen en
één ogenblik stond Gisela aan de grond
genageld. Ze zag de uitdrukking od zijn
gezicht veranderen van onverschillig
kijken naar verbazing en ongeloof. Ze
zag hem hoe langer hoe dichter bij ko
men en gedreven door een razende
angst, zette zij het op een lopen.
Waar naar toe, kwam er niet op aan.
Als ze zich voor zijn onderzoekende blik
maar kon verschuilen.
Ze had echter maar even hard gelopen
toen een witkiel beladen met een zware
koffer haar pad kruiste. Ze botste tegen
hem op, probeerde op de been te blijven,
maar greep zich aan de lucht vast.
Ze viel in doodsangst op de grond, voel
de iets hards tegen haar hoofd stoten...
en het werd haar donker voor ogen.
Ze lag bewusteloos op het perron van
Euston in zalige onwetendheid wat haar
was overkomen en nog te wachten
stond.
HOOFDSTUK XII.
Met moeite en pijn begon bij Gisela het
bewustzijn weer te dagen. Tegelijkertijd
welde een verlangen in haar op aan iets
angstaanjagends te willen ontkomen.
Ook drong het ten slotte tot haar door
dat onder haar hoofd wielen ratelden
en een zachte warme deken over haar
benen lag gevleid. Haar schouders rust
ten tegen iets zachts en stevigs. Ze
bevond zich in een rijtuig, dat haar er
gens heen bracht. En naast haar, zijn
ogen steeds op haar gericht zat... Lord
Quenby
Het eerste ogenblik kon ze - duizelig
als ze nog was - zijn gelaatstrekken
niet duidelijk onderscheidden. Ze dwong
zich echter beter te kijken en ten slotte
zag ze hem in alle scherpte.
„Het gaat nu wel goed met je", merkte
hij rustig op. Maar zijn stem scheen
haar nog banger te maken dan ze al
was. Ze probeerde in schrik overeind te
komen, terwijl ze met flauwe stem stot
terde:
„Ik moet gaan... ik moet weg".
„Rustig blijven!", klonk het op bevelen
de toon. Onwillekeurig gehoorzaamde ze
ogenblikkelijk. Hij legde zijn hand over
haar koude vingers, die trilden onder
zijn aanraking en slikte een prop van
angst weg.
„Je moet wel heel erg geschrokken
zijn", zei hij.
„Houd je ogen maar dicht en tob ner
gens over. Ik zorg voor alles".
„Maar hoe kan ik", begon Gisela.
„Je moet doen, wat je gezegd wordt",
klonk het onverbiddelijk. Ze sloot de
ogen en hoopte, dat ze weer buiten be
wustzijn zou raken. Kon ze nu maar
sterven, in volkomen duisternis en on
wetendheid worden opgenomen.
Wat moet hij wel denken? Wat kon ze
tegen hem zeggen om hem alles duide
lijk te maken? Deze vragen tuimelden
in haar hersens rond, terwijl ze gehoor
zaam de ogen sloot. Doodstil hield ze
zich, alhoewel elke zenuw haar pijn
deed. Het was een marteling nog te
moeten leven. Waarom had dit ook zo
moeten gebeuren? Waarom moest ze nu
juist Lord Quenby op het station van
Euston tegen het lijf lopen? En toen ze
van aangezicht tot aangezicht met hem
stond, waarom had ze zo dom willen
weglopen om op de koop toe zo idioot
te vallen ook nog. (Wordt vervolgd).
De meeste hoofdfondsen hebben zich gister
middag van de goede kant laten zien door
iets hogere koersen te registreren ten op
zichte van het vorige slotniveau. Alleen
Hoogovens waren bij de opening een weinig
lager. Als gevolg van lichte lokale vraag
opende Unilever op 180.40, daalde daarna
tot 180.20 om vervolgens weer te stijgen
tot 180.80. De vorige slotkoers was 179.50.
Ook Kon Olie gaf een koersverbetering te
zien. Dit fonds liep op van 170.80 tot 177.20
(170.30). Philips lag gevraagd in de markt
waardoor dit elektro-aandeel ruim een gul
den hoger noteerde op 153.90. Aan de koers
daling van AKU gedurende de vorige beurs-
dagen kwam donderdag een einde. De rayon
aandelen verbeterden op één punt tot 480
Hoogovens min anderhalf punt op 601. In
het laatste beurshalfuur verbeterde dit fonds
tot 602*2. K.L.M. kreeg een lagere advies
prijs. Op de overige Europese beurzen was
de stemming vriendelijk. Nabeurs werd in
Wallstreet bekendgemaakt dat president
Kennedy een wet heeft getekent waardoor
de dreigende spoorwegstaking wordt verbo
den. Hierdoor heeft Wall Street, aldus de
beurs, wat rust gekregen.
In de scheepvaartsector was de handel kalm
en de stemming nauwelijks prijshoudend.
Hetzelfde kan gezegd worden van de leiden
de cultures. De Staatsfondsenmarkt gaf geen
veranderingen van enige betekenis te zien.
De bepaling van de minister en de staats
secretaris dat op gebouwen welke na 28
augustus zijn verworven de bestaande faci
liteiten van de vervroegde afschrijving wordt
geschorst was niet van invloed op de koers
van de aandelen van de bouwmaatschap
pijen alsmede van de onroerende-goederen-
maatschappij en.
Aandelen Metaalbuizenfabriek Excelsior
werden wederom hoger geadviseerd als na
werking op het overnemen van de flenzen-
fabriek in Veghel. Donderdag werden in de
Amerikaanse sector certificaten Illinois Cen
tral Industries, Inc., die in de plaats zijn ge
komen van Illinois Central Railroad voor het
/WWVWVVWW^VWWSA/VvN^
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 29 augustus.
Londen 10.10%—10.10ft. New York
3.613.61'/«. Montreal 3.33^3.33A-
Parijs 73.68—73.73. Brussel 7.23!'.—
7.241/.. Frankfort 90.6890.73.
Stockholm 69.56%—69.611/,. Zürich
83.661283.71)2. 1.11 laan 58.14%—
58.19'/,. Kopenhagen 52.27%—
52.32%. Oslo 50.45%—50.50%. We
nen 13.99%14.00%. Lissabon 12.59
—12.60%.
VVWVWVVVVVVVNA^^A^^W
eerst verhandeld. De adviesprijs was 39 dol
lar of f 2124 per certificaat van 10 aandelen.
A.N.P.-C.B.S.-BEURSINDICES.
27-8
28-7
29-8
Int. conc.
540.5
533.7
541.0
Industrie
351.0
350.2
350.3
Scheepvaart
150.4
150.1
150.5
Banken
246.6
247.9
248.1
Handel enz.
155.6
155.4
155.6
Algemeen
390.3
389.3
390.6
Verklaring;
gedaan en Gleden;
gedaan en laten; o
Dieden;
taten; a ex dividend: c
VRIJDAG 30 AUGUSTUS
HILVERSUM I, 402 m, 746 kc/s.
12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Pianospel met ritmische begelei
ding. 12.55 Katholiek niéuws. 13.00
Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25 Lich
te orkestmuziek (gr.). 13.45 Voor de
vrouw. 14.00 Promenadeorkest en zang
solisten: Romantische operamuziek.
14.40 Lichte grammofoanmuziek 15.00
Voor de jeugd. 15.30 Voor de zieken.
16.30 Klasieke kamermuziek. 17.15 Licht
instrumentaal trio. 17.40 Beursberich
ten. 17.45 Lichte orkestmuziek en meis
jeskoor. 18.20 Operettemelodieën. 18.50
Regeringsuitzending: Tandbederf, door
J. W. Feitsma, tandarts van de genees
kundige inspectie van de volksgezond
heid over het voorkomen van tandbe
derf. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.10
De Schaduw, hoorspel. 21.30 Dansorkest
en solisten. 22.15 Maatschappelijk werk
in ontwikkeling, reportage slotzitting
wereldcongres te Nijmegen. 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Noord-
Holands Filharmonisch orkest en zang
soliste: klasieke muziek. 23.25 Pianore
cital: moderne muziek. 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m, 1007 kc/s
12.20 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Sport en recreatie, afgewis
seld met grammofoonmuziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel
actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Licht ensemble.
14.00 Gemengd koor: oude en moderne
liederen. 14.25 In gesprek met Remco
Campert. 14.45 Omroeporkest en solist:
moderne muziek. 15.30 Actualiteiten.
VARA: 16.00 Grepen uit de muziekge
schiedenis, muzikale lezing. 16.30 Dans
muziek (gr.). 17.00 Voor de zieken.
17.30 Licht instrumentaal kwintet. 17.50
Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Ge^
sproken brief uit Vlaanderen 18.20 Elek
tronisch orgel en zangsoliste: lichte mu
ziek. 18.50 Kapel van de Koninklijke
Luchtmacht (gr.). 19.00 Voor de kinde
ren. 19.10 Klassieke volksliederenbe
werkingen (gr.). VPRO: 19.30 Onthul
lingen, programma over vertolken en
herscheppen (VI). 19.50 Weekend-Agen
da. 20.00 Nieuws. 20.05 50 jaar Vredes
paleis, lezing (I). 20.20 Omroeporkest:
moderne muziek. 20.40 Op bezoek bij
anderen, gesprek. VARA: 21.00 Tango
rumba-orkest met zangsolisten. 21.30
Discussieprogramma. 22.00 't Chanson
netje in huis: liedjes. 22.30 Nieuws.
VPRO: 22.40 Voordracht. VARA: 23.00
Horizontaal: 1. comfort; 4. geluid; 8.
bijwoord; 9. landbouwwerktuig; 10. stu
dentenroeivereniging; 13. hoort bij erw
tensoep; 16. heen en weer lopen; 19.
godsdienst; 21. pers. vnw.; 22. afgelo
pen; 23. alstublieft (Fr.); 24. dik; 25.
pers. vnw.; 28. eerste termijn; 29. suk
kel; 33. staat in Azië; 34. enfin
(volkst.); 36. zangnoot; 37. afgemat; 39.
neiging; 40. fortuin.
Verticaal: 1. pers. vnw.; 2. tijdperk; 3.
vrees; 5. loopjongen; 6. deel v. hals; 7.
gewicht; 11. reeks; 12. riv. in Rusl.; 13.
oudste; 14. voegwoord; 15. warmwater-
fles; 17. sprookjesfiguren; 17. bruto min
tarra; 20. kort geluidje; 21. oneindige
wateroppervl.; 26. paljas; 27. uitvaag
sel; 29. waterkant; 30. Ver. Staten; 31.
verdwijn; 32. luwte; 33. vod; 35. op het
ogenblik; 36. daterend; 38. paarde-
De oplossing van de vorige puzzel is:
Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10
Prettig weekend: lichte grammofoon
muziek. 23.5524.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
VPRO: 19.30 Navigare necesse est, pro
gramma over de koopvaardij. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO:
20.20 Man van de dag: voordracht.
NTS: 20.30 Een mannenhuishouding,
Amerikaanse t.v.-film. VPRO: 21.50
Sport met een kleine s, documentair
programma. 21.40 Blik achter de scher
men, Tsjechische t.v.-productie. 22.00
Medische rubriek. NTS: 22.3522.40
Journaal en weerbericht.
VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S
19.30 Teletaalles. 19.42 Internationale
jeugdkroniek. 19.55 De Weerman. 20.00
Nieuws. 20.20 De knecht van twee mees
ters, blijspel. 21.55 Filmnieuws en frag
menten uit nieuwe films. 22.40 Nieuws.
FRANS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S
19.00 Berichten. 19.03 Katholieke uit
zending. 19.35 La Garavane de l'Enfer,
avonturenfilm. 20.00 Journaal. 20.30 Le
Trone de Sang, Japanse film. 22.00 Esti-
fal: amusementsprogramma. 22.30
Journaal.
ZATERDAG 31 AUGUSTUS
HILVERSUM I, 402 m, 746 kc/s.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Amsterdams kamerorkest: klassie
ke muziek. 7.45 Geestelijke liederen.
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lich
te grammofoonmuziek. 9.00 Djinn, ge
varieerd programma.
KERKNIEUWS
Op achtenzestigjarige leeftijd is maan
dag te Deventer overleden ds. S. H. J.
Voors, emeritus predikant van de Ned.
Hervormde Kerk en wonende te Gorssel.
S. H. J. Voors werd 23 april 1895 in de
hervormde pastorie van Heino geboren.
Op 22 april 1923 werd hij door zijn va
der bevestigd als predikant van de her
vormde gemeente van Opperdoes. Op 18
maart 1928 verwisselde ds. Voors deze
gemeente met die van Zierikzee, van
waar hij op 30 oktober 1932 naar En
schede vertrok. Op 1 mei 1960 ging ds.
Voors met emeritaat.
Zowel te Zierikzee als te Enschede nam
ds. Voors actief deel aan de kerk en ge-
meente-opbouwactie. Tijdens zijn onge
veer vierjarige ambtsbediening te Zie
rikzee gaf ds. Voors mede de stoot tot
de oprichting van een aantal instellin
gen, o.a. voor hulpverlening bij zieken-
huisverpleging, voor hulp bij beroeps
keuze en bij het instellen van de eerste
Nederlandse luchtlijn van Rotterdam
naar Haamstede. Deze luchtlijn werd
ingesteld met het oog op de vestiging
van industrie en het vreemdelingenver
keer. Omdat ds. Voors nogal eens ge
bruik maakte van deze luchtlijn, die
met F(okker) VII toestellen werd on
derhouden, werd hij in enkele schriftu
ren van die dagen de „eerste vliegende
predikant in Nederland" genoemd.
HILVERSUM II, 298 m, 1007 kc/s
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.35
Van de voorpagina, praatje). 7.45 Elek
tronisch orgelspel: lichte muziek. 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Weg
wijzer: tips voor vakantie en snipperda
gen. 9.00 Postduivenberichten en och
tendgymnastiek voor het gezin. 9.10
Klassieke strijkkwartetten (gr.) 9.45
Buitenlands weekoverzicht. VPRO: 10.00
De pen op papier, praatje. 10.05 Zo rijk
als Job, meditatie VARA: 10.20 Klas
sieke grammofoonmuziek. 10.45 Geknipt
voor herhaling.
Ds. E. Sneller zal zondag 1 september
a.s. in de Opstandingskerk afscheid ne
men van de hervormde gemeente van
Eindhoven en zondagavond 8 september
in de Bavokerk na vooraf 's morgens om
tien uur in de Noorderkerk te zijn be
vestigd door prof. dr. E. L. Smelik uit
Amsterdam, intree doen als predikant
van de hervormde gemeente van Haar
lem. Ds. Sneller werd op 24 november
1920 te 's-Gravenhage geboren. Op 14
december 1946 werd hij bevestigd als
predikant van de hervormde gemeente
van Aalsum en Wetzens in de classis
Dokkum. Ruim een jaar later werd ds.
Sneller bevestigd als predikant in alge
mene dienst. Hij was toen ruim vier jaar
vlootpredikant. Daarna diende ds. Snel
ler nog ruim vier jaar de hervormde ge
meente van Middelburg en op 16 septem
ber 1956 werd hij bevestigd als predi
kant van de hervormde gemeente van
Eindhoven. Tijdens zijn verblijf te Mid
delburg was ds. Sneller o.a. praeses van
het breed moderamen van de classicale
vergadering van Middelburg, voorzitter
van de classicale jeugdraad in de classis
Middelburg, voorzitter van de plaatselij
ke hervormde jeugdraad en van de dia-
conessenarbeid te Middelburg. Verder
begon hij in de Zeeuwse hoofdstad met
het Open Deurwerk.
Er bestaat grote kans, dat de procedu
re op de tweede zitting van het Vati
caans concilie zal worden gewijzigd en
zelfs zouden nieuwe verkiezingen voor de
concilie-commissies nodig kunnen zijn,
aldus heeft de Belgische kardinaal Sue-
nens verklaard in een persgesprek met
The Catholic Messenger te Davenport
(V.S.). De kardinaal, die lid is van de
coördinatie-commissie, zei dat het bij
zonder ongewoon is, wanneer „minis
ters" als voorzitter optreden van „par
lementaire commissies", er daarbij op
wijzend dat de voorzitters van de tien
concilie-commissies alle kardinalen zijn
die als voorzitters of secretarissen van
Romeinse congregaties (departementen)
fungeren, terwijl als secretarissen der
concilie-commissies ook weer ambtena
ren van dezelfde congregaties optreden.
(Advertentie)
ABIDA 27 500 m xzo Socrota
ADARA 26 voor Rio Grande naar
HBBEKERK 27 te Singapore
Parag ua
ALGORAB 28 te Rotterdam
BALONG 26 20 m w van Formosa
BARENTSZEE 26 80 m xo van
Port au Prince
BLITAR 28 van Antwerpen te
Rotterdam
CALTEX AMSTERDAM 27 te
Gothenburg
CALTEX ARNHEM 28 380 m n
ten o van Moga
CALTEX THE HAGUE 27 65 m o
luscat no Bone
DELFT 27 van Hamburg te Bremen
rem en
ELIZABETH BROERE 28 280 m o.
DONGEDIJK 28 van Hamburg te
Madras
FOREST LAKE 27 ÏOO m nw
Alexandrië
FOREST TOWN 28 30 m z.
Masira
FRIESLAND (SSM) 28 van
Immingham naar Rotterdam
SAASTERLAND 27 van Harlingen
naar Goolc
GORREDIJK 26 145 m xo van
Kaap Race
GRAMSBERGEN p. 28 Kaap
Sint Vincent
JACOB VEROLME 27 van
Baltimore naar Aruba
KABYLIA 29 van Trinidad te
Rotterdam
KLOOSTERDIJK 27 van Rotterdam
te Bremen
KREBSIA 28 330 m rw van
Karachi
LAOON 26 920 m zw van Azoren
MAASLLOYD 26 van Tanga te
Mombassa
MARNELLOYD 26 te Longvieuw
MATARAM 29 te East Londan
MAUREEN 26 25 m n van
Ouessant
MEERKERK verm. 10-9 voor
Chittagong naar Kakinada
MISSISSIPPI LLOYD 28 van New
Orleans naar Houston
NAESS TIGER 28 van Palermo
naar Banias
NIEUW AMSTERDAM 29 te Cobh
ONOBA 27 100 m nno Bahrein
naar Thameshaven
OSIRIS 25 van Charleston te
Baltimore
PRINS FREDERIK HENDRIK 28
van Muskegon naar Baycity
RANDFONTEIN 28 van Le Havre
naar Southampton
SENEGALKUST 28 van Lagos naar
Port Harcourt
SOCRATES 25 van Paramaribo te
Georgetown
STAD ROTTERDAM 28 van Palermo
naar Sagunto
STEENKERK 28 te Bremen
STRAAT SINGAPORE 27 S40 m
nno eil. Adam
TJI80DAS 26 van Singapore naar
Hongkong
TOWA 26 van Rotterdam te
Buenos Aires
VAN RIEBEECK 28 te Basrah
VI DEN A 27 5S5 m o Mombassa
WESTERTOREN 30 te Mena verw.
WIEBOLD BOHMER 28 te Gibraltar
WILLEM RUYS 30 te Melbourne
verwacht
ZAANKERK 27 rede Colombo
ZAFRA 28 te Rotterdam
HOOG EN LAAG WATEH
31 augustus
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
uur
11.22
11.51
12.18
12.38
0.12
nap
meter
1.42
1.60
177
0.98
1.34
nap
uur meter
23.48 1.67
13
nap
uur meter
5.14 1.30
01 1.25
5.38
6.05
5.48
6.07
nap
uur meter
17.56 1.54
1.46
1.61
1.00
1.19
18.20
18.49
18.24
18.47
1.71
1.85
1.24
1.43