Laatste reis van de O 24 PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer Amsterdamse Benrs Klanken uit de ether Tienduizend speldjes Waar zijn onze schepen? CAROL DAY mcogwsfo IETS LEVENDIGER Even puzzelen Ds. S. H. J. Voors overleden Ds. Sneller van Eindhoven naar Haarlem Mogelijk weer verkiezingen voor conciliecommissies VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 T'oen trok een sleepboot de 0 24 de Vlissingse haven binnen en kwam de boot, die eens pa niek zaaide voor de Italiaanse marinebasis La Spezia, die in 1941 in de Middellandse Zee en in 1943 in de Indische wateren marinegeschiedenis maakte, als een ongevaarlijk, tot sloop en schroot gedoemd stuk staal te gen de wal te liggen. De 0 24 be hoorde tot de vier onderzeeërs die in de meidagen van 1940, nauwelijks of nog niet geheel afgebouwd, kans zagen Enge land te bereiken. De 0 21, de 0 22, de 0 23 en de 0 24, die van uit Engeland gingen opereren. De 0 22 ging spoedig verloren: in november 1940 ging de boot voor de Noorse kust met man en muis ten onder. De 21, de 23 en de 24 kwamen echter tot suc cesvolle acties en haalden het einde van de tweede wereldoor log. De 0 24 heeft het langst dienst gedaan; de 21 en de 23 werden reeds eerder gesloopt. En nu is dus de 0 24 aan de beurt. De boot voldeed, ook als conven tionele onderzeeër al lang' niet meer aan de eisen. De huid was dun geworden, de ma chine slecht, onder water was de boot niet geruisloos genoeg. Maar omdat de 0 24 tot 1958 als oefenboot werd gebruikt en daarna als drijvend op- laadstation voor onderzeeboten dienst deed, kon de executie zo lang wor den uitgesteld. Opmerkelijk is, dat de 0 24, ondanks de nodige aanvallen met dieptebommen, die in de loop van de tweede wereldoorlog op het schip werden gedaan, nooit werkelijk ern stige beschadigingen heeft opgelopen. ALS een log en moe zeedier ligt de O 24 tegen de kant. Een opgeleefd stuk staal, naar de slachtplaats gevoerd: het terrein van het schroot- en sloopbedrijf N.V. Nimeta aan de Vlissingse binnenhaven. De onderzeeër O 24, bekend als de Dolfijn en bekend door een reeks succesvolle ac ties in de tweede wereldoor log, heeft gisteren zijn laatste reis gemaakt. Als de oorlog uitbreekt ligt de boot, nog niet geheel afgebouwd, op de werven van de Rotterdamse Droog dok Maatschappij in Rotterdam. Proefvaarten zijn nog niet gemaakt; toch gaat de marine op 14 mei over tot „indienststelling", zoals de ar chieven formeel vermelden. Onder bevel van de luitenant ter zee eerste klasse G. D. M. van Erkel bereikt het schip behouden Engeland, waar het in Southampton wordt afge bouwd. In september 1940 is de 0 24 gereed. Onder commando van luite nant ter zee O. de Booij wordt gepa trouilleerd voor de Noorse kust. De eerste aanval, op een geëscorteerd koopvaardijschip, wordt een flop als men de torpedo's uit hopeloze posi tie moet lanceren. De eerste succes sen komen in juli 1941, in de Middel landse Zee. Nadat de „Dolfijn" dienst heeft gedaan bij convooibescherming tussen Engeland en Gibraltar, brengt men na een langdurig gevecht, vlak bij de Italiaanse marinebasis La Spe zia een zevenduizend ton metende Italiaanse tanker tot zinken. Kort daarop gaat een Italiaanse schoener dezelfde weg. In deze periode, van juli tot septem ber 1941, brengt de O 24 zes Italiaan se schepen met een totaal van 19.500 ton tot zinken. Als het schip op een Engelse werf een onderhouds beurt heeft gekregen neemt het in 1943 vanaf de basis Colombo deel aan acties in het Verre Oosten. Twee Ja panse schepen krijgen treffers van de O 24 en zinken. En passant maakt ...naar de slachtplaats gevoerd... de boot patrouillevaarten met gehei me agenten, die op de kusten van Sumatra worden afgezet. Als Japan capituleert, vaart de O 24 in de wa teren rond Australië. Het schip is zonder één ernstige voltreffer de oor log doorgekomen. De staat van dienst van de O 24, in marine-archieven bewaard, is een fei tenrelaas, ontdaan van emoties, van menselijke spanningen. Snijbranders moeten een einde maken aan een boot, die onder granaatvuur lag en met dieptebommen werd bestookt. Zoals men een oude trouwe hond, waarvan de huid dun en schurftig wordt naar een asiel moet brengen omdat ie maar niet dood wil gaan. Bij het Dousadj-speldjeshuis in Goes waren tot gistermiddag 10.500 speld jes besteld! Een aantal, dat de ver wachtingen en in bepaalde gevallen de beschikbare voorraden ver over treft. Geheel uitverkocht zijn de speldjes no. 3 (Hollestelle Goes), no. 7 (Ubica matrassen) en no. 11 (Bierfeesten Breda). Voor deze nummers zijn dus meer be stellingen binnengekomen dan er speldjes beschikbaar zijn. Waarmee dus voor het Zeeuwse Dousadj-comi- té een alleraardigst probleempje ont stond. De postzegels zijn geplakt, het geld is binnen en gedeeltelijke res titutie brengt een massa werk en moeilijkheden mee. Men heeft toen als volgt gehandeld. Allereerst zijn, voor zover de voorraad strekte, de bestellingen in volgorde van binnen komst afgewerkt. Het speldje nummer 3, (500 stuks voorradig, 1233 besteld) geeft weinig moeilijkheden. Het Goese constructie bedrijf vult het beschikbaar gestelde aantal van 500 binnenkort aan tot de benodigde 1233. Van het speldje nummer 7 waren eveneens 500 exemplaren beschik baar gesteld; het aantal bestellingen bedraagt 1036. Een tekort van 536 dus, waarvoor echter een uniek speldje zal worden verzonden, dat van de kindervakantieweek van de Terneuzense Jeugdraad, waarvan niet meer dan duizend stuks werden ge slagen. ZWIM TOT Z^?E~ Het comité-hoopt ten slotte een deel van de jongens en meisjes, die speld je no. 11 hebben besteld (500 be schikbaar, 972 aanvragen) tevreden te stellen met óf het nog vrij zeld zame Van der Heem-speldje, óf het geheel nieuwe speldje „Geertruiden- berg 750 jaar stad". Op korte termijn zullen weer enkele nieuwe bestelnummers bekend wor den gemaakt. Staalslen. Kon. Paketv. 163% 162 Schelde N.B. 265 268 Curt. Wr. Ned. '59 4% 102*8 101H St. My Ned. 143 143 Sohokbet 371% 370% Du Pont 242% 244 Ned. 60 4V2 102 102 Niev. Goud. 1153/4 117* Scholten F. 737 735 Ge Elecr. 79% 81 Ned. 47 3% 93% 93V4 v. Ommeren 252*% 254 Stokvis 184 182*/a Gen Mot. 74*4 75 Ned. '51 3Va 97*4 971/4 Rott. LL 143 142*/a Vergd Blik 366% 366% Int. Nick. 66 67 Ned 48 3V« 89 89% Schv Unie 139* 138% Vergd Mach. 226 230 Kennecot* 73 73f! Ned 50 3% 89 89% Vredest 300 300 Nat Can. 167/s 16% [Ned 55 3>/4 93*4 93*4 Industrie enz. Wilton 290Va 289% Rep Steel 40% 40% Ned '37 3 92% 92% Alb Heijn 620 625 Zwanenb. 921 920 Shell Oil 45^ 46 Gr. boek '46 92% 92% Am. drocgd. 214% 215 Interunie 198 199 Stud Pack. 7 TVs Doll. '47 88*2 88% Berg Jurg. 299 299 Robeco 229 229 Tide Water 2534 26*4 j lnv eert. 3 99ï*g* Berk. Pat. 248 248 Valeurop 765 765 U.S Steel 52 53 Ned '62-64 100* 100§ Blaauwh. 440% 436 PREMIEL. Ned. Ind '37 99A Bij enk. 790 795 Banken Alkmaar 86% 6 v» W B Len. '57 106f§ 106*3 Calvé 930% 935 A'd Bank 39(2 395 Adam 51 92% 93*/a Centr Suik. 270 267 N.H My 362 364 A'dam '50 l 87% 87% Aandelen Fokker 351% 353% R'd Bank 35734 354 A'dam 56 11 91% 92% Amst rubb. 110% 110% v. Gelder 248 */2 248% Tw Bank 322 3 22 A'dam '56 III 96 96% H. V A. 151% 150% Gist sp. 368 369 Breda 54 88 88b A.K.U. 479* 479V2 v d Heem 289 3/4 289% O bi. Dordr '56 84 84 Deli M 127 127 Heineker 468 1 465 B. N. Gem. (4*/«) 99-% 99% Eindh. '54 Hoogov 602§ 602% Internat. 259 263% B. N. Gem. '58 (5) 104% 104% Ensch. '54 35 86% Philips 152.70* 153.60* K.N. Papier 336 336 D Haag '52 I 95% 96 Unilever 179.30 180.50 K. Zout 782 797 Amerik. aand. D. Haag '52 II 95% 9734 Kon. Olie 170 17.30* Muller 320% 320% Am. Enka 33B 34% R'dam 52 1 Ned Dok 139% Am. mot. 18t5 18A R'dam 52 II 96 96b Sch. luchtv. Ned kab. 474 475 Am Tel. 124% 1253/4 R'dam '57 9434 53 H.A.L. 135* 135 Va* Netam 282 284% Anaconda 49 493/4* Utrecht '52 101 101b K.L.M. 50.50 49.90§ Ny verdal 227V4 225 Beth. St. 323/4 33 Z.-Holl '57 94b 94% K.N.S.M 151% 152 Rott. Dr. Dok 379 377 Cit. Serv, 67% 69 Z.-H0II. '59 101 101% 2493. Zodra Piloot Storm het sein tot de opstand had gegeven, brak er een geweldig tumult los. Overal in de werkhal sprongen de slavenarbeiders overeind om zich op hun ondrukkers te werpen. De robots waren volko men verrast en de meesten hunner wa ren reeds tegen de grond geslagen, voordat hun hersenradertjes en draadjes alarm-impulsen konden om zetten in arm of beenbewegingen. Stuiptrekeknd rolden zij over de vloer, totdat een fikse klap een defi nitief einde maakte aan hun korte en synthetische leven. Niet overal echter verliep alles zo vlot voor de opstandelingen Een hunner verzuimde zijn eerste klap een daalder waard te doen zijn met het gevolg, dat de beschadigde robot zich kon herstellen en de man met zijn elektrogeweer kon uitschakelen. Een seconde later was Charley hem echter reeds op de rug gesprongen. En deze roodharige drif- kop wond er geen doekjes om! tioor V^av!) immnmrninnim 61 Iets over twaalven bereikten ze het stationnetje in Towcester om te horen, dat de ochtendtrein naar Londen al ver trokken was. Dat beloofde een lange wachttijd te worden, want de volgende zou pas om tien over drie vertrekken. Gisela liet het geheel onverschillig. Ze had immers niemand, die haar in Lon den wachtte. Het kwam er in het geheel niet op aan, hoe laat ze zou aankomen. Het was een angstaanjagend losgesla gen gevoel om bij niemand meer te be horen. Ze had een vaag idee, dat de wereld stad haar weldra zou verzwelgen en zij zich totaal in zijn mensenmassa moest verliezen. Er brandde gelukkig vuur in de wachtkamer. Op een koude, houten bank gezeten, ging Gisela haar hele verleden nog eens na. Maar over die twee aparte dagen in Kasteel Hawke wilde ze vooral niet denken. Lord Quenby joeg haar zelfs bij de herinnering zo'n angst aan, dat ze zich als een nachtmerrie van iets onaf wendbaars voelde wegrennen. Ze was warm en stijf van het zitten, toen de crein eindelijk het station van Towces ter kwam binnenblazen. Gelukkig, dat te door en door warm in de coupé «tapte, want de derde, alleen voor da mes, was afschuwelijk koud. Een dikke vrouw met een voortdurend blerrende baby en nog een andere dame, die Gi sela afkeurend en zwijgzaam opnam, waren de enige reisgenoten. Er kwamen bij de verschillende stopplaatsen nog twee passagiers bij. De ruiten besloe gen, maar warmer werd het niet in het compartiment. In de eerste klasse ken de men de weelde van voetstoven. Hier in de derde voelde Gisela haar voeten langzaam maar zeker bevriezen. Ze had niets meer te eten gehad na het ontbijt van een paar happen van de twee onsmakelijke hompen brood en het glas melk en ofschoon ze geen honger voelde, rilde ze onder de dunne mantel. Maar dit kwam meer van angst dan van etenstrek en kou, maakte ze zich zelf wijs. Londen kwam steeds dichterbij. Om vijf minuten over vijf stopte de trein in het station van Euston. Gisela durfde bijna de wagen niet uit. Een plotselinge panische schrik voor het grote avontuur in een haar onbe kende wereld verlamde haar benen. De andere passagiers haastten zich echter naar het perron, en Gisela moest wel volgen. Het kabaal en de drukte om haar heen bracht het buitenmeisje nog meer in verwarring. Witkielen duwden iedereen op zij met hun zware koffers, mensen riepen over het gedreun van de machines heen. Iedereen drong zich naar de bagagewagen, voor aan de trein. Gisela liet zich maar willoos meevoe ren, in dezelfde richting. Eigenlijk moest ze een witkiel aanroepen, maar die waren al lang door anderen bespro ken, leek het wel. Voor de bagagewa gon had zich langzamerhand al een hele menigte verzameld. Witkielen laadden grote en kleine koffers uit. Gisela stond een beetje apart in de vage hoop, dat haar koffer ook wel eens aan de beurt zou komen. „Pas op, pas op, juffrouw!" Deze waarschuwingsroep deed haar op zij springen. Ze draaide zich om om de man te laten passeren en keek recht in het trotse, hooghartige gezicht van een lange heer, die op het perron op haar toeliep. Ze keken elkaar in de ogen en één ogenblik stond Gisela aan de grond genageld. Ze zag de uitdrukking od zijn gezicht veranderen van onverschillig kijken naar verbazing en ongeloof. Ze zag hem hoe langer hoe dichter bij ko men en gedreven door een razende angst, zette zij het op een lopen. Waar naar toe, kwam er niet op aan. Als ze zich voor zijn onderzoekende blik maar kon verschuilen. Ze had echter maar even hard gelopen toen een witkiel beladen met een zware koffer haar pad kruiste. Ze botste tegen hem op, probeerde op de been te blijven, maar greep zich aan de lucht vast. Ze viel in doodsangst op de grond, voel de iets hards tegen haar hoofd stoten... en het werd haar donker voor ogen. Ze lag bewusteloos op het perron van Euston in zalige onwetendheid wat haar was overkomen en nog te wachten stond. HOOFDSTUK XII. Met moeite en pijn begon bij Gisela het bewustzijn weer te dagen. Tegelijkertijd welde een verlangen in haar op aan iets angstaanjagends te willen ontkomen. Ook drong het ten slotte tot haar door dat onder haar hoofd wielen ratelden en een zachte warme deken over haar benen lag gevleid. Haar schouders rust ten tegen iets zachts en stevigs. Ze bevond zich in een rijtuig, dat haar er gens heen bracht. En naast haar, zijn ogen steeds op haar gericht zat... Lord Quenby Het eerste ogenblik kon ze - duizelig als ze nog was - zijn gelaatstrekken niet duidelijk onderscheidden. Ze dwong zich echter beter te kijken en ten slotte zag ze hem in alle scherpte. „Het gaat nu wel goed met je", merkte hij rustig op. Maar zijn stem scheen haar nog banger te maken dan ze al was. Ze probeerde in schrik overeind te komen, terwijl ze met flauwe stem stot terde: „Ik moet gaan... ik moet weg". „Rustig blijven!", klonk het op bevelen de toon. Onwillekeurig gehoorzaamde ze ogenblikkelijk. Hij legde zijn hand over haar koude vingers, die trilden onder zijn aanraking en slikte een prop van angst weg. „Je moet wel heel erg geschrokken zijn", zei hij. „Houd je ogen maar dicht en tob ner gens over. Ik zorg voor alles". „Maar hoe kan ik", begon Gisela. „Je moet doen, wat je gezegd wordt", klonk het onverbiddelijk. Ze sloot de ogen en hoopte, dat ze weer buiten be wustzijn zou raken. Kon ze nu maar sterven, in volkomen duisternis en on wetendheid worden opgenomen. Wat moet hij wel denken? Wat kon ze tegen hem zeggen om hem alles duide lijk te maken? Deze vragen tuimelden in haar hersens rond, terwijl ze gehoor zaam de ogen sloot. Doodstil hield ze zich, alhoewel elke zenuw haar pijn deed. Het was een marteling nog te moeten leven. Waarom had dit ook zo moeten gebeuren? Waarom moest ze nu juist Lord Quenby op het station van Euston tegen het lijf lopen? En toen ze van aangezicht tot aangezicht met hem stond, waarom had ze zo dom willen weglopen om op de koop toe zo idioot te vallen ook nog. (Wordt vervolgd). De meeste hoofdfondsen hebben zich gister middag van de goede kant laten zien door iets hogere koersen te registreren ten op zichte van het vorige slotniveau. Alleen Hoogovens waren bij de opening een weinig lager. Als gevolg van lichte lokale vraag opende Unilever op 180.40, daalde daarna tot 180.20 om vervolgens weer te stijgen tot 180.80. De vorige slotkoers was 179.50. Ook Kon Olie gaf een koersverbetering te zien. Dit fonds liep op van 170.80 tot 177.20 (170.30). Philips lag gevraagd in de markt waardoor dit elektro-aandeel ruim een gul den hoger noteerde op 153.90. Aan de koers daling van AKU gedurende de vorige beurs- dagen kwam donderdag een einde. De rayon aandelen verbeterden op één punt tot 480 Hoogovens min anderhalf punt op 601. In het laatste beurshalfuur verbeterde dit fonds tot 602*2. K.L.M. kreeg een lagere advies prijs. Op de overige Europese beurzen was de stemming vriendelijk. Nabeurs werd in Wallstreet bekendgemaakt dat president Kennedy een wet heeft getekent waardoor de dreigende spoorwegstaking wordt verbo den. Hierdoor heeft Wall Street, aldus de beurs, wat rust gekregen. In de scheepvaartsector was de handel kalm en de stemming nauwelijks prijshoudend. Hetzelfde kan gezegd worden van de leiden de cultures. De Staatsfondsenmarkt gaf geen veranderingen van enige betekenis te zien. De bepaling van de minister en de staats secretaris dat op gebouwen welke na 28 augustus zijn verworven de bestaande faci liteiten van de vervroegde afschrijving wordt geschorst was niet van invloed op de koers van de aandelen van de bouwmaatschap pijen alsmede van de onroerende-goederen- maatschappij en. Aandelen Metaalbuizenfabriek Excelsior werden wederom hoger geadviseerd als na werking op het overnemen van de flenzen- fabriek in Veghel. Donderdag werden in de Amerikaanse sector certificaten Illinois Cen tral Industries, Inc., die in de plaats zijn ge komen van Illinois Central Railroad voor het /WWVWVVWW^VWWSA/VvN^ Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 29 augustus. Londen 10.10%—10.10ft. New York 3.613.61'/«. Montreal 3.33^3.33A- Parijs 73.68—73.73. Brussel 7.23!'.— 7.241/.. Frankfort 90.6890.73. Stockholm 69.56%—69.611/,. Zürich 83.661283.71)2. 1.11 laan 58.14%— 58.19'/,. Kopenhagen 52.27%— 52.32%. Oslo 50.45%—50.50%. We nen 13.99%14.00%. Lissabon 12.59 —12.60%. VVWVWVVVVVVVNA^^A^^W eerst verhandeld. De adviesprijs was 39 dol lar of f 2124 per certificaat van 10 aandelen. A.N.P.-C.B.S.-BEURSINDICES. 27-8 28-7 29-8 Int. conc. 540.5 533.7 541.0 Industrie 351.0 350.2 350.3 Scheepvaart 150.4 150.1 150.5 Banken 246.6 247.9 248.1 Handel enz. 155.6 155.4 155.6 Algemeen 390.3 389.3 390.6 Verklaring; gedaan en Gleden; gedaan en laten; o Dieden; taten; a ex dividend: c VRIJDAG 30 AUGUSTUS HILVERSUM I, 402 m, 746 kc/s. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pianospel met ritmische begelei ding. 12.55 Katholiek niéuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25 Lich te orkestmuziek (gr.). 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Promenadeorkest en zang solisten: Romantische operamuziek. 14.40 Lichte grammofoanmuziek 15.00 Voor de jeugd. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Klasieke kamermuziek. 17.15 Licht instrumentaal trio. 17.40 Beursberich ten. 17.45 Lichte orkestmuziek en meis jeskoor. 18.20 Operettemelodieën. 18.50 Regeringsuitzending: Tandbederf, door J. W. Feitsma, tandarts van de genees kundige inspectie van de volksgezond heid over het voorkomen van tandbe derf. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 De Schaduw, hoorspel. 21.30 Dansorkest en solisten. 22.15 Maatschappelijk werk in ontwikkeling, reportage slotzitting wereldcongres te Nijmegen. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Noord- Holands Filharmonisch orkest en zang soliste: klasieke muziek. 23.25 Pianore cital: moderne muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m, 1007 kc/s 12.20 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Sport en recreatie, afgewis seld met grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble. 14.00 Gemengd koor: oude en moderne liederen. 14.25 In gesprek met Remco Campert. 14.45 Omroeporkest en solist: moderne muziek. 15.30 Actualiteiten. VARA: 16.00 Grepen uit de muziekge schiedenis, muzikale lezing. 16.30 Dans muziek (gr.). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Licht instrumentaal kwintet. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Ge^ sproken brief uit Vlaanderen 18.20 Elek tronisch orgel en zangsoliste: lichte mu ziek. 18.50 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht (gr.). 19.00 Voor de kinde ren. 19.10 Klassieke volksliederenbe werkingen (gr.). VPRO: 19.30 Onthul lingen, programma over vertolken en herscheppen (VI). 19.50 Weekend-Agen da. 20.00 Nieuws. 20.05 50 jaar Vredes paleis, lezing (I). 20.20 Omroeporkest: moderne muziek. 20.40 Op bezoek bij anderen, gesprek. VARA: 21.00 Tango rumba-orkest met zangsolisten. 21.30 Discussieprogramma. 22.00 't Chanson netje in huis: liedjes. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Voordracht. VARA: 23.00 Horizontaal: 1. comfort; 4. geluid; 8. bijwoord; 9. landbouwwerktuig; 10. stu dentenroeivereniging; 13. hoort bij erw tensoep; 16. heen en weer lopen; 19. godsdienst; 21. pers. vnw.; 22. afgelo pen; 23. alstublieft (Fr.); 24. dik; 25. pers. vnw.; 28. eerste termijn; 29. suk kel; 33. staat in Azië; 34. enfin (volkst.); 36. zangnoot; 37. afgemat; 39. neiging; 40. fortuin. Verticaal: 1. pers. vnw.; 2. tijdperk; 3. vrees; 5. loopjongen; 6. deel v. hals; 7. gewicht; 11. reeks; 12. riv. in Rusl.; 13. oudste; 14. voegwoord; 15. warmwater- fles; 17. sprookjesfiguren; 17. bruto min tarra; 20. kort geluidje; 21. oneindige wateroppervl.; 26. paljas; 27. uitvaag sel; 29. waterkant; 30. Ver. Staten; 31. verdwijn; 32. luwte; 33. vod; 35. op het ogenblik; 36. daterend; 38. paarde- De oplossing van de vorige puzzel is: Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Prettig weekend: lichte grammofoon muziek. 23.5524.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S VPRO: 19.30 Navigare necesse est, pro gramma over de koopvaardij. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Man van de dag: voordracht. NTS: 20.30 Een mannenhuishouding, Amerikaanse t.v.-film. VPRO: 21.50 Sport met een kleine s, documentair programma. 21.40 Blik achter de scher men, Tsjechische t.v.-productie. 22.00 Medische rubriek. NTS: 22.3522.40 Journaal en weerbericht. VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S 19.30 Teletaalles. 19.42 Internationale jeugdkroniek. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.20 De knecht van twee mees ters, blijspel. 21.55 Filmnieuws en frag menten uit nieuwe films. 22.40 Nieuws. FRANS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S 19.00 Berichten. 19.03 Katholieke uit zending. 19.35 La Garavane de l'Enfer, avonturenfilm. 20.00 Journaal. 20.30 Le Trone de Sang, Japanse film. 22.00 Esti- fal: amusementsprogramma. 22.30 Journaal. ZATERDAG 31 AUGUSTUS HILVERSUM I, 402 m, 746 kc/s. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Amsterdams kamerorkest: klassie ke muziek. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lich te grammofoonmuziek. 9.00 Djinn, ge varieerd programma. KERKNIEUWS Op achtenzestigjarige leeftijd is maan dag te Deventer overleden ds. S. H. J. Voors, emeritus predikant van de Ned. Hervormde Kerk en wonende te Gorssel. S. H. J. Voors werd 23 april 1895 in de hervormde pastorie van Heino geboren. Op 22 april 1923 werd hij door zijn va der bevestigd als predikant van de her vormde gemeente van Opperdoes. Op 18 maart 1928 verwisselde ds. Voors deze gemeente met die van Zierikzee, van waar hij op 30 oktober 1932 naar En schede vertrok. Op 1 mei 1960 ging ds. Voors met emeritaat. Zowel te Zierikzee als te Enschede nam ds. Voors actief deel aan de kerk en ge- meente-opbouwactie. Tijdens zijn onge veer vierjarige ambtsbediening te Zie rikzee gaf ds. Voors mede de stoot tot de oprichting van een aantal instellin gen, o.a. voor hulpverlening bij zieken- huisverpleging, voor hulp bij beroeps keuze en bij het instellen van de eerste Nederlandse luchtlijn van Rotterdam naar Haamstede. Deze luchtlijn werd ingesteld met het oog op de vestiging van industrie en het vreemdelingenver keer. Omdat ds. Voors nogal eens ge bruik maakte van deze luchtlijn, die met F(okker) VII toestellen werd on derhouden, werd hij in enkele schriftu ren van die dagen de „eerste vliegende predikant in Nederland" genoemd. HILVERSUM II, 298 m, 1007 kc/s VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 7.45 Elek tronisch orgelspel: lichte muziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Weg wijzer: tips voor vakantie en snipperda gen. 9.00 Postduivenberichten en och tendgymnastiek voor het gezin. 9.10 Klassieke strijkkwartetten (gr.) 9.45 Buitenlands weekoverzicht. VPRO: 10.00 De pen op papier, praatje. 10.05 Zo rijk als Job, meditatie VARA: 10.20 Klas sieke grammofoonmuziek. 10.45 Geknipt voor herhaling. Ds. E. Sneller zal zondag 1 september a.s. in de Opstandingskerk afscheid ne men van de hervormde gemeente van Eindhoven en zondagavond 8 september in de Bavokerk na vooraf 's morgens om tien uur in de Noorderkerk te zijn be vestigd door prof. dr. E. L. Smelik uit Amsterdam, intree doen als predikant van de hervormde gemeente van Haar lem. Ds. Sneller werd op 24 november 1920 te 's-Gravenhage geboren. Op 14 december 1946 werd hij bevestigd als predikant van de hervormde gemeente van Aalsum en Wetzens in de classis Dokkum. Ruim een jaar later werd ds. Sneller bevestigd als predikant in alge mene dienst. Hij was toen ruim vier jaar vlootpredikant. Daarna diende ds. Snel ler nog ruim vier jaar de hervormde ge meente van Middelburg en op 16 septem ber 1956 werd hij bevestigd als predi kant van de hervormde gemeente van Eindhoven. Tijdens zijn verblijf te Mid delburg was ds. Sneller o.a. praeses van het breed moderamen van de classicale vergadering van Middelburg, voorzitter van de classicale jeugdraad in de classis Middelburg, voorzitter van de plaatselij ke hervormde jeugdraad en van de dia- conessenarbeid te Middelburg. Verder begon hij in de Zeeuwse hoofdstad met het Open Deurwerk. Er bestaat grote kans, dat de procedu re op de tweede zitting van het Vati caans concilie zal worden gewijzigd en zelfs zouden nieuwe verkiezingen voor de concilie-commissies nodig kunnen zijn, aldus heeft de Belgische kardinaal Sue- nens verklaard in een persgesprek met The Catholic Messenger te Davenport (V.S.). De kardinaal, die lid is van de coördinatie-commissie, zei dat het bij zonder ongewoon is, wanneer „minis ters" als voorzitter optreden van „par lementaire commissies", er daarbij op wijzend dat de voorzitters van de tien concilie-commissies alle kardinalen zijn die als voorzitters of secretarissen van Romeinse congregaties (departementen) fungeren, terwijl als secretarissen der concilie-commissies ook weer ambtena ren van dezelfde congregaties optreden. (Advertentie) ABIDA 27 500 m xzo Socrota ADARA 26 voor Rio Grande naar HBBEKERK 27 te Singapore Parag ua ALGORAB 28 te Rotterdam BALONG 26 20 m w van Formosa BARENTSZEE 26 80 m xo van Port au Prince BLITAR 28 van Antwerpen te Rotterdam CALTEX AMSTERDAM 27 te Gothenburg CALTEX ARNHEM 28 380 m n ten o van Moga CALTEX THE HAGUE 27 65 m o luscat no Bone DELFT 27 van Hamburg te Bremen rem en ELIZABETH BROERE 28 280 m o. DONGEDIJK 28 van Hamburg te Madras FOREST LAKE 27 ÏOO m nw Alexandrië FOREST TOWN 28 30 m z. Masira FRIESLAND (SSM) 28 van Immingham naar Rotterdam SAASTERLAND 27 van Harlingen naar Goolc GORREDIJK 26 145 m xo van Kaap Race GRAMSBERGEN p. 28 Kaap Sint Vincent JACOB VEROLME 27 van Baltimore naar Aruba KABYLIA 29 van Trinidad te Rotterdam KLOOSTERDIJK 27 van Rotterdam te Bremen KREBSIA 28 330 m rw van Karachi LAOON 26 920 m zw van Azoren MAASLLOYD 26 van Tanga te Mombassa MARNELLOYD 26 te Longvieuw MATARAM 29 te East Londan MAUREEN 26 25 m n van Ouessant MEERKERK verm. 10-9 voor Chittagong naar Kakinada MISSISSIPPI LLOYD 28 van New Orleans naar Houston NAESS TIGER 28 van Palermo naar Banias NIEUW AMSTERDAM 29 te Cobh ONOBA 27 100 m nno Bahrein naar Thameshaven OSIRIS 25 van Charleston te Baltimore PRINS FREDERIK HENDRIK 28 van Muskegon naar Baycity RANDFONTEIN 28 van Le Havre naar Southampton SENEGALKUST 28 van Lagos naar Port Harcourt SOCRATES 25 van Paramaribo te Georgetown STAD ROTTERDAM 28 van Palermo naar Sagunto STEENKERK 28 te Bremen STRAAT SINGAPORE 27 S40 m nno eil. Adam TJI80DAS 26 van Singapore naar Hongkong TOWA 26 van Rotterdam te Buenos Aires VAN RIEBEECK 28 te Basrah VI DEN A 27 5S5 m o Mombassa WESTERTOREN 30 te Mena verw. WIEBOLD BOHMER 28 te Gibraltar WILLEM RUYS 30 te Melbourne verwacht ZAANKERK 27 rede Colombo ZAFRA 28 te Rotterdam HOOG EN LAAG WATEH 31 augustus Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge uur 11.22 11.51 12.18 12.38 0.12 nap meter 1.42 1.60 177 0.98 1.34 nap uur meter 23.48 1.67 13 nap uur meter 5.14 1.30 01 1.25 5.38 6.05 5.48 6.07 nap uur meter 17.56 1.54 1.46 1.61 1.00 1.19 18.20 18.49 18.24 18.47 1.71 1.85 1.24 1.43

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9