VOOR
niet
extra
DEFENSIE NIET
In 1967 nog
helft gewenste
geld beschikbaar
MEER DAN 19.1 PCT.
Kroesjtsjew
en Tito
zijn
het
eens
Soebandrio richt boze
woorden tot En
Russen brengen
schepen
Finse
drie
op
GEDENKSTENEN in Schelphoek en Ouwerkerk
Voldoening
Urgentie en
begroting
AKKOORD MARIJNEN-DE JONG
Budgetverdeelsleutel
land-, zee- en luchtmacht blijft 2-1-1
Vandaag...
Kustwacht stootte
op kordon van
oorlogsschepen
Amerikaanse mijnwerkers gered
NEDERLANDS ECHTPAAR
IN CANADA VERONGELUKT
Conflict om Noord-Borneo
Ongeregeldheden
in Serawak
Incident op Oostzee
KLEUTER STIKT
IN KEULSE POT
Tien jaar geleden
grootste dijkbres
van ramp beteugeld
Drs. J. A. Bakker
staatssecretaris
economische zaken
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Politiecursus
in oud slot
Geen ruzie
Beslissingen
BRUID WACHT VERGEEFS
BRUIDEGOM VERGAT
SNIPPERDAG TE VRAGEN
Duitsers wilden
gratis kamperen
„Soekarno-ia"
Speurtocht
Commentaar
206e jaargang - no. 201
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Directie P. van de Velde, F. B. den Boer en W de Pagter. Hoofdredactie. W. Leertouwer en G. A. de Kok 0 Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 per kw.franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 tb.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; TerneuzenArsenaalstraat 2. tel.
2911: Z.erikzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. o adv. f 4,50. Ingez med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1.50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Woensdag 28 augustus '63
Pagina 2
(Van onze Haagse redactie)
De defensie-uitgaven zullen in de jaren 1964 tot en met 1967
hetzelfde percentage van de totale overheidsuitgaven blijven uit
maken als voor 1963 het geval was, namelijk 19,1 procent. Dit
is, zo vernemen wij uit zeer betrouwbare bron, bij de kabinets
formatie overeengekomen tussen formateur Marijnen en de hui
dige minister van defensie, P. J. S. de Jong. Bovendien, zo blijkt
ons voorts, heeft minister De Jong zijn staatssecretarissen van
marine en landmacht aangetrokken op basis van het uitgangs
punt dat bij de opstelling van de defensieplannen de verdeling
van de aan defensie toevallende gelden over landmacht, lucht
macht en marine dezelfde verdeelsleutel zal worden gehandhaafd
als op het ogenblik van kracht is. Die verdeelsleutel is en blijft
2-1-1 voor respectievelijk landmacht, luchtmacht en marine.
Dat defensiebestand op basis van
een status quo betekent, dat een
radicale wijziging van de defensie-
opzet, waarbij het accent verlegd
zou worden naar een of twee van
de drie krijgsmachtonderdelen de
eerst komende acht jaar niet of
nauwelijks te verwachten is. De
huidige regering zal immers in be
langrijke mate de bestellingen
plaatsen op materieel dat in de
jaren 1967 tot 1971 zal worden af
geleverd en zij zal dus tot om
streeks 1971 het karakter van de
strijdmacht grotendeels bepalen.
De overeenkomst Marijnen-De Jong die
inhoudt dat de defensie-uitgaven het
zelfde percentage zullen blijven uitma
ken van de totale uitgaven van de rijks
overheid als bij het optreden van het
kabinet-De Quay het geval was, houdt
in dat in 1967 de defensie-uitgaven niet
veel meer dan ruim 300 miljoen hoger
zullen zijn dan het bedrag van 2224
miljoen dat op de begroting 1963 was
uitgetrokken.
Uit de befaamde claimsnota van het
Centraal Plan Bureau blijkt echter dat
de kosten van de modernisering van de
technische apparatuur van de drie strijd
krachten en de bijdrage van Nederland
in de verhoging van de Europese bijdrage
in de N.A.V.O.-defensie zou neerkomen
op een verhoging van de defensie-uitga
ven van 650 miljoen in 1967 ten op
zichte van thans. Aan deze wensen zal
als gevolg van het akkoord Marijnen-De
Jong nog niet voor de helft tegemoet
kunnen worden gekomen.
In dat licht bezien wordt 't thans be
grijpelijk, waarom minister De Jong
voor de opbouw van de politieke top
van het departement van defensie de
thans aan veel kritiek bloot staande
z.g. verticale indeling heeft gekozen,
t.w. afzonderlijke staatssecretarissen
voor resp. landmacht, luchtmacht en
marine. Door deze politieke func
tionarissen aan te trekken op grond
van hun acceptatie van de hand
having van de verdeelsleutel 2-1-1 is
minister De Jong er bij voorbaat van
verzekerd, dat er tussen zijn staats
secretarissen geen onderlinge con
flicten kunnen rijzen bij de verdeling
van het tekort.
Het aanhouden van die verdeelsleutel
betekent echter wel, dat voor een diep
gaand onderzoek naar de doelmatigheid
van de huidige defensie-opbouw van Ne
derland met name naar de vraag of
Nederland in het licht van de huidige
internationale militaire gegevens nog
wel de meest adequate bijdrage aan de
WWVWVWWVWWWWWWWVWVV/WWWVWVt
Ter herinnering aan de sluiting
van het gat bij de Schelphoek op
Schouwen-Duiveland, precies tien
jaar geleden, heeft het water
schap tegen de ruwe caisonwand
een gedenksteen laten aanbren
gen. Op de foto: dijkgraaf A. M.
Geluk verricht de onthullings
plechtigheid. De tekst aan de ge
denksteen luidt: „In de worsteling
om een snel herstel van de water
keringen, zijn de beste tradities
van ons volk gehandhaafd"
(Foto P.Z.C.)
N.A.V.O.-defensle levert feitelijk geen
mogelijkheden meer open blijven omdat
een verandering in de verdeling van gel
den tussen land-, zee- en luchtmacht
toch niet mogelijk is. De plannen moeten
passen bij de geldverdeling en niet de
geldverdeling bij militaire wenselijk
heden.
Er zullen in de komende vier jaren, zo
wordt ons van betrouwbare zijde ver
zekerd, beslissingen noodzakelijk zijn
over de vervanging van de grote schepen
van de marine, over de aanschaffing van
enkele honderden middelzware tanks,
voor de luchtmacht over kostbare nieuwe"
vliegtuigen verticaal opstijgende en
landende jets en geleide projectielen
voor de luchtmacht. Daarmee zal wel
meer dan een miljard gulden gemoeid
zijn.
(Van onze correspondent)
Alles was gereed voor de grote
dag. Het bruidje stond met haar
familie in afwachting van de
komst van de bruidegom gereed
om naar het gemeentehuis te
gaan. Maar wie er kwam, geen
bruidegom. Toen men telefonisch
naar zijn uitblijven informeerde,
bleek dat hij rustig op zijn kan
toorstoel had plaatsgenomen. Zo
rustig nu ook weer niet, naar la
ter bleek.
Als motief voor zijn absentie gaf
hij namelijk op. dat hij vergeten
had een snipperdag aan te vragen
en dat hij op het laatste moment
niet meer vrij had durven vra
gen
Öp zijn zachtst gezegd een wel
wat vreemd excuus. Hoe het zij,
de bruiloft ging niet door. Maar
alle hoop voor de toekomst is nog
niet gevlogen, want het aanstaan
de bruidspaar is reeds weer sa
men in de kerk gesignaleerd. Ze
zijn dus op de goede weg
AAAAA/\AA/WWVU\AAAArtAIW\A/VAAA/WWWV\A/V\AA/U
(Van onze correspondent)
Het Duitse echtpaar Weiand uit Es
sen verbleef tot vorige week geruime
tijd op een kamping aan de Voreestweg
in Julianadorp.
Er was inmiddels een grote schuld ont
staan.
Het echtpaar vertrok daarom maar, niet
zonder de belofte te hebben gedaan, dat
meneer W. voor het weekeinde terug
zou komen om de schuld te voldoen en
tevens de 15-jarige zoon Willie, die nog
even mocht blijven op te halen. Vader
verscheen echter niet. Gisteren werd
Willie ter beschikking gesteld van de
vreemdelingenpolitie. Contact werd op
genomen met het consulaat, dat ervoor
zal zorgen, dat de familie W. nooit zal
kunnen zeggen, dat ze eens gratis in
Nederland hebben gekampeerd.
Premier Kroesjtsjew en president
Tito hebben overeenstemming be
reikt inzake de belangrijke vraag
stukken van de internationale ont
wikkeling en de wederzijdse be
trekkingen tussen hun landen, zo
is gisteravond in Belgrado bekend
gemaakt.
In een communiqué, dat is uitgegeven
na de besprekingen van maandag en
dinsdag tussen beide staatslieden, wordt
gezegd dat speciale aandacht is besteed
aan de „betrekkingen op alle gebieden
tussen Rusland en Joegoslavië". Ook
hebben zij gesproken over „actuele
kwesties" bij de uitvoering van de poli
tiek van vreedzame coëxistentie, de ont
wapening en de samenwerking tussen
Rusland en Joegoslavië bij de hulp aan
ontwikkelingslanden.
Het echtpaar Alberts uit Amsterdam is
bij een autobotsing in de buurt van
Brantford (Ontario) in Canada oin het
leven gekomen.
De heer Alberts was 56 jaar en commies
a bij de raad van arbeid te Amsterdam.
Zijn echtgenote mevrouw M. Alberts-
Buddingh was een jaar jonger. Het echt
paar was twee weken geleden uit Neder
land in Canada gearriveerd om hun
zoon (23), die in Londen (Ontario)
woont, te bezoeken. Deze is gewond in
een ziekenhuis opgenomen. Bij de bot
sing was de heer Alberts op slag dood,
zijn vrouw overleed later aan de opgelo
pen verwondingen.
De Indonesische regering beschul
digt Engeland er van de „integrale
toepassing" van het akkoord van
Manilla te vertragen. In deze be
schuldiging afkomstig van de mi
nister van buitenlandse zaken, Soe
bandrio, wordt „spijt" betuigd
wegens de Britse weigering een
visum te verstrekken aan Indone
sische waarnemers bij de opinie
peiling der V.N. ter zake van de
oprichting van de federatie Ma
leisië.
Via een woordvoerder, verklaarde Soe
bandrio: „Deze zaak dient stellig te
worden opgelost en er zal een ogenblik
komen dat ik een of ander besluit zal
moeten nemen". De V.N.-groep die opi
nies moet peilen over de oprichting van
de federatie Maleisië, is te Siboe, in Se
rawak, vijandig ontvangen.
De groep werd bij aankomst uit Koet-
jing uitgejouwd door enige duizenden
leden van de Verenigde Volkspartij
van Serawak, welke tegen oprichting
van de federatie is. De politie arres
teerde de dragers van spandoeken
met leuzen als .Tengkoe neen, Soe-
karno ja". Wij wensen zelfbeschik
king" en „Wij wensen vrijheid en
recht".
Bij het gebouw waar de commissie ver
tegenwoordigers van de gemeente Siboe
en van politieke stromingen daar ont
ving, werden stenen geworpen naar
politiemannen en journalisten. Twee
autos, waarbij een van de politie, en een
motorfiets van de politie werden ver
nield.
De politie vuurde in de lucht om de
demonstranten te verdrijven. Een aantal
politiemannen raakte gewond. Siboe,
n stad met 20.000 inwoners, is een
bolwerk van de Verenigde Volkspartij.
W\AIUWUW\AA/VVAAAAA/VWWWW\AAA/WUUWUVU\A
...is het 50 jaar geleden, dat te
Den Haag in aanwezigheid van
koningin Wilhelmina, prins Hen
drik, koningin-moeder Emma en
tal van andere vorstelijke perso
nen de plechtige opening plaats
had van het door de Franse ar
chitect L. M. Gordonnier ontwor
pen en onder leiding van de Ne
derlandse architect ir. J. A. G.
van der Steur, gebouwde Vredes
paleis.
UVIMMWMMAMAMMUWWWtMAMMWWWM
In Hazelton zijn de twee Ameri
kaanse mijnwerkers Henry Thro
ne en David Fellin heelhuids bo
ven de grond gekomen na veertien
dagen op honderd meter diepte in
gesloten te hebben gezeten.
Foto: in het ziekenhuis van Ha
zelton brengt een verpleegster een
glunderende Henry Throne schrif
telijke gelukwensen van de bui
tenwereld.
Foto hiernaast: het moment waar
op Throne (links met nelmj juist
aan de oppervlakte komt.
(Voor verslag zie pagina 3)
Twee Russische torpedobootjagers
en een aantal torpedoboten hebben
twee Finse treilers en een motor
boot aangehouden in de interna
tionale wateren, 20 tot 25 kilo
meter ten zuiden van Helsinki, al
dus is gisteren vernomen.
De Finse kustwacht ontving het nieuws
van de aanhouding maandag om 8 uur
's morgens. De drie boten van de kust
wacht, die naar de plaats van de aan
houding koers zetten, stootten op een
kordon van Russische oorlogsbodems
rond de Finse treilers en de motorboot.
De kustwacht kon slechts toekijken, hoe
de Russen de Finse schepen opbrachten
naar de kust van Estland.
Op het water rond de Finse boten
dreef sterke drank en men neemt
aan, dat de Russen de Finse schepen
van smokkelarij verdachten.
Finse autoriteiten in Helsinki zijn er
echter van overtuigd, dat de treilers
niet bij de een of andere smokkel
zijn betrokken. Functionarissen ver
klaarden, dat de kustwacht het
nieuws kreeg van een van de Finse
treilers. Volgens de kustwacht blijkt
hieruit, dat de treilers niet hebben
getracht te smokkelen.
Men neemt aan, dat de alcohol uit het
een of andere schip, dat op weg was
naar Rusland, is geworpen. De functio-
De tweejarige Alex de Boer uit Volen-
dam is gistermiddag gestikt nadat hij
met zijn hoofd beklemd was geraakt in
een Keulse pot.
De pot, waarin boter werd bewaard,
stond achter het huis van het jongetje
klaar om te worden schoongemaakt
toen de kleuter er zijn hoofd in stak.
narissen zijn er echter niet zeker van, of
de derde Finse boot iets met de alcohol
uitstaande heeft.
De twee trawlers zullen vandaag aan
de Finse kustwacht worden overgedra
gen, aldus een mededeling van Russi
sche autoriteiten.
De kustwacht is intussen begonnen met
een grootscheepse speurtocht naar het
schip, dat misschien de alcohol in de wa
teren voor de kust van Helsinki over
boord heeft gegooid. Op het ogenblik is
zelfs de nationaliteit van de „kandi-
daat"-smokkelboot- onbekend.
Rond het gehele incident zal waarschijn
lijk nog wei enkele dagen een waas van
geheimzinnigheid hangen, totdat de ge
arresteerde bemanningsleden misschien
in vrijheid worden gesteld.
Bestuur waterschap Schouwen-Duiveland" legde
OP DE DAG AF tien jaar na de
sluiting van de grootste bres,
die de ramp van 1953 achterliet,
de beruchte Schelphoek-muil in
de zuidelijke zeewering van
Schouwen, heeft het water
schap van het eiland op dezelfde
plaats de herinnering aan het
dijkherstel w7akker geroepen.
Op de buitenste zijkant van de
plompe Phoenix-caisson, die
daar nog steeds als een relikwi
boven de kruin van de lange
ringdijk rondom het gat uit
steekt, schoof dijkgraaf A. M.
Geluk gistermiddag het laken
weg voor een granieten gedenk
steen. „In de worsteling om een
snel herstel van de waterkerin
gen zijn de beste tradities van
ons volk gehandhaafd". Het
waren de woorden uit de troon
rede van dat jaar, die het gezel
schap bij de onthulling kon le
zen. De treffende passage,
waarmee koningin Juliana in
1953 het dijkherstel in het
rampgebied heeft getypeerd.
„Sluitcaissons geplaatst op 27-8-
1953" staat erboven^ in de linkerhoek
van de steen gemarkeerd door het
wapen van het waterschap „Schou
wen-Duiveland". Op hetzelfde mo
ment gistermiddag kwamen deze voor
de toekomst zo belangrijke woorden
ook bloot op een gedenksteen aan één
van de vier „Phoenix-caissons" in de
laatste dijkbres van de ramp bij
Ouwerkerk. Het gevaarlijke gat, dat
in een spannende nacht 6 novem
ber en onder koninklijke belang
stelling tien jaar terug is bedwongen
met het invaren van een gelijksoor
tige betonnen kolos.
Het waren belangrijke momenten
voor Schouwen-Duiveland, toen, in
1953. Scheepshoorns in allerlei to-
naties gilden het uit over het water:
weer is een dijkgat gesloten'. Dijk
werkers zwaaiden met hun petten. In
genieurs en uitvoerders feliciteerden
elkaar. Op een grote vloot van passa
giersschepen en vletten, bakken en
kranen werkte zo'n ogenblik van af
sluiting telkens weer bevrijdend
Nu, tien jaar later dreigt dit alles
te vervagen in de herinnering. Zee
land heeft zich hersteld van de won
den, die de ramp sloeg. Maar de cais
sons, die men op twee markante pun
ten in de zeewering van Schouwen-
Duiveland nog kan terugvinden, ge
tuigen er nog dagelijks van. Een klein
■gezelschap was gistermiddag bij de
Schelphoek samengekomen om dat
blijvend te onderlijnen. Met een zware
gedenksteen. Het bestuur van het
waterschap heeft daartoe een half
jaar geleden het initiatief genomen.
Toen bleek, dat van regeringswege
als herinnering aan ramp en dijkher
stel voorlopig geen nationaal monu
ment zou worden opgericht. Sinds
gisteren kan men dus de caissons als
stoere monumenten kenmerken. Hun
plaats m de zeewering is namelijk
met koninklijke woorden van com
mentaar voorzien. „Want hier de
vroegere Gemene Geul is na veel
moeilijkheden deze caisson van 62
meter lengte, 19 meter breedte en 18
meter hoogte geplaatst op 18 augus
tus 1953. Na een paar dagen was
(Zie slot pag. 2 kol. S)
Velen zullen er met voldoening van
hebben kennis genomen, dat de mi
nister van defensie na het dodelijk schot
bij de Kolonel Palmkazerne te Bussum
maatregelen heeft getroffen, die het
risico van herhaling moeten uitsluiten.
Er is opdracht gegeven, dat het ver
strekken van scherp beperkt blijft tot
die posten, „waarbij het te bewaken be
lang en de omstandigheden waaronder
die bewaking geschiedt" een dergelijke
verstrekking nodig maken. De verant
woordelijkheid daarvoor ligt in elk ge
val afzonderlijk bij de betrokken com
mandant, die zich uiteraard daarvan na.-
drukkelijk bewust zal zijn. Bovendien
zal de minister doen nagaan of het in
het algemeen nodig is nieuwe richtlij
nen te verstrekken.
Het gaat hier om een beslissing, die
in het grote geheel van de defensie
weliswaar niet van hemelbestormend
belang is, maar die toch vertrouwen
wekt. Laten we eerlijk zijn: in de ci
viele wereld kijkt men argwanend naar
de militaire sector en beschuldigt men
de defensievakmensen vaak van al te
rechtlijnig denken.
Een strikte toepas
sing van dit denkpa
troon op het Bussum-
se geval zou wellicht
hebben geleid tot de
conclusie: „De jongeman, die hier
slachtoffer is geworden, was in elk op
zicht fout en het ongeval was aan hem
te wijten. Formeel gesproken zijn
maatregelen dus niet nodig". Niet alzo
de minister van defensie: hij neemt be
sluiten, die herhaling mogelijk zullen
uitsluiten. Deze ministeriële beslissing
is -nu de departementale top geheel
in handen is van militaire vakmensen
vooral psychologisch gezien een goed
besluit, afgezien nog van de feitelijke
juistheid. Inderdaad een maatregel, die
de burgerij voldoening geeft.
De voorzitter van de Nederlandse ver
eniging van wegenbouwers, ir. D.
Prins, houdt rekening met de mogelijk
heid, dat er dit jaar in geringer mate
sprake zal zijn van uitbreiding en ver
betering van het Nederlandse wegen
net dan in 1962. Twee oorzaken noemde
hij daarvoor: de overheid stelt onvol
doende geldmiddelen ter beschikking en
de stroom van opdrachten komt met
horten en stoten binnen. Met andere
woorden: er is geen continuïteit.
Het is weer hetzelfde bezwaar, dat
men ook in de wereld van de „ge
wone" bouw kan horen: de overheid
werkt (ook met haar vergunningen) op
een te korte termijn, zodat de aan
nemerswereld niet over lange perioden
kan „plannen". Dat werkt vertragend en
bovendien kostenverhogend doordat de
ondernemers de onderbezetting gedu
rende bepaalde perioden toch in hun
prijzen proberen te verwerken. De op
merkingen van ir. Prins doen opnieuw
de vraag stellen of men in ons land ten
aanzien van grote projecten niet eens
moet afstappen van jaarlijkse begrotin
gen. In feite (niet formeel) gebeurt dat
reeds bij de Deltawerken. Weliswaar
wordt elk jaar opnieuw vastgesteld hoe
veel voor deze projecten moet worden
uitgetrokken, maar de minister en de
kamers weten maar al te goed, dat de
waterstaatkundige toestand van het
Deltagebied niet gedoogt halverwege
met de afsluitingswerken te stoppen of
zelfs maar sterk te temporiseren. Het
ene werk immers lokt hier noodzakelij
kerwijs het andere uit. Indien men niet
zou doorwerken zouden er ongewenste
waterstaatkundige situaties in Zuid
west-Nederland optreden. Daarom
wordt er op de bedragen voor de Delta
werken haast niets beknibbeld. Bij de
wegenbouw zou het eigenlijk precies
zo moeten zijn, want vermindering van
wegenaanleg en -verbetering brengt
eveneens een noodtoestand met zich
mee. Helaas is men daar blijkbaar al
aan gewoon geraakt, gewoon aan ver
keersopstoppingen, aan colonnerijden,
gewoon ook aan verkeersongevallen.
Ook dit laatste punt heeft ir. Prins ter
sprake gebracht: er is een relatie tus
sen de toestand van het wegennet en
de verkeersveiligheid. Een aantal ver
keersongevallen is namelijk terug te
brengen tot onvolkomenheden van de
weg.
Het stelsel van de jaarbegrotingen is
voor de wegenbouw niet aantrekke
lijk en onjuist. Het leidt in het alge
meen tot een touwtrekkerij over priori
teiten tussen departementen en dien
sten, terwijl de bouwwereld van jaar tot
jaar in het onzekere verkeert over de
grootte van de ter beschikking komen
de bedragen. Daardoor komt men niet
tot de zo verlangde continuïteit. In het
verleden is daarom van verschillende
kanten aangedrongen op de stichting
van een autonoom wegenfonds, dat voor
de financiering van een urgentiepro
gram kan zorgdragen. Een dergelijk
systeem zou inderdaad de continuïteit
mogelijk maken, die én de aannemers
wereld én de verkeersontwikkeling ver
langen. België en Duitsland kennen
reeds dergelijke fondsen, maar officiële
Nederlandse kringen blijken er niet al
te enthousiast voor te zijn. De woorden
van ir. Prins „dit jaar minder nieu
we wegen en minder verbeteringen dan
in 1962" en de ontwikkeling van het
verkeer echter vestigen opnieuw de
aandacht op de urgentie van deze zaak.
Moge zij bij de komende begrotings
behandeling de aandacht van het parle
ment hebben.
De minister van economische zaken,
prof. dr. J. E. Andriessen, zal bij de
koningin voor benoeming tot staatsse
cretaris op zijn departement voordragen
drs. J. A. Bakker thans burgemeester
van Hoogeveen.
Drs. Bakker zal als staatssecretaris van
economische zaken in het bijzonder wor
den belast met aangelegenheden betref
fende de middenstand en het toerisme,
de regionale industrialisatie, de orde
ningszaken met uitzondering van het
prijzenbeleid.
De heer Bakker is lid van de Anti-Revo
lutionaire Partij.
De heer Bakker werd op 29 mei 1921
in Bolsward geboren. Na in Sneek de
h.b.s. te hebben doorlopen, studeerde hij
aan de Nederlandse economische hoge
school in Rotterdam. In 1948 deed hij
daar zijn doctoraal examen. Van 1949
tot 1955 was de heer Bakker wethouder
van Bolsward, van 1955 tot 1959 burge
meester van Andijk en vanaf 1959 bur
gemeester van Hoogeveen.