VOOR niet extra DEFENSIE NIET In 1967 nog helft gewenste geld beschikbaar MEER DAN 19.1 PCT. Kroesjtsjew en Tito zijn het eens Soebandrio richt boze woorden tot En Russen brengen schepen Finse drie op GEDENKSTENEN in Schelphoek en Ouwerkerk Voldoening Urgentie en begroting AKKOORD MARIJNEN-DE JONG Budgetverdeelsleutel land-, zee- en luchtmacht blijft 2-1-1 Vandaag... Kustwacht stootte op kordon van oorlogsschepen Amerikaanse mijnwerkers gered NEDERLANDS ECHTPAAR IN CANADA VERONGELUKT Conflict om Noord-Borneo Ongeregeldheden in Serawak Incident op Oostzee KLEUTER STIKT IN KEULSE POT Tien jaar geleden grootste dijkbres van ramp beteugeld Drs. J. A. Bakker staatssecretaris economische zaken WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Politiecursus in oud slot Geen ruzie Beslissingen BRUID WACHT VERGEEFS BRUIDEGOM VERGAT SNIPPERDAG TE VRAGEN Duitsers wilden gratis kamperen „Soekarno-ia" Speurtocht Commentaar 206e jaargang - no. 201 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Directie P. van de Velde, F. B. den Boer en W de Pagter. Hoofdredactie. W. Leertouwer en G. A. de Kok 0 Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 per kw.franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen: Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 tb.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; TerneuzenArsenaalstraat 2. tel. 2911: Z.erikzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. o adv. f 4,50. Ingez med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1.50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Woensdag 28 augustus '63 Pagina 2 (Van onze Haagse redactie) De defensie-uitgaven zullen in de jaren 1964 tot en met 1967 hetzelfde percentage van de totale overheidsuitgaven blijven uit maken als voor 1963 het geval was, namelijk 19,1 procent. Dit is, zo vernemen wij uit zeer betrouwbare bron, bij de kabinets formatie overeengekomen tussen formateur Marijnen en de hui dige minister van defensie, P. J. S. de Jong. Bovendien, zo blijkt ons voorts, heeft minister De Jong zijn staatssecretarissen van marine en landmacht aangetrokken op basis van het uitgangs punt dat bij de opstelling van de defensieplannen de verdeling van de aan defensie toevallende gelden over landmacht, lucht macht en marine dezelfde verdeelsleutel zal worden gehandhaafd als op het ogenblik van kracht is. Die verdeelsleutel is en blijft 2-1-1 voor respectievelijk landmacht, luchtmacht en marine. Dat defensiebestand op basis van een status quo betekent, dat een radicale wijziging van de defensie- opzet, waarbij het accent verlegd zou worden naar een of twee van de drie krijgsmachtonderdelen de eerst komende acht jaar niet of nauwelijks te verwachten is. De huidige regering zal immers in be langrijke mate de bestellingen plaatsen op materieel dat in de jaren 1967 tot 1971 zal worden af geleverd en zij zal dus tot om streeks 1971 het karakter van de strijdmacht grotendeels bepalen. De overeenkomst Marijnen-De Jong die inhoudt dat de defensie-uitgaven het zelfde percentage zullen blijven uitma ken van de totale uitgaven van de rijks overheid als bij het optreden van het kabinet-De Quay het geval was, houdt in dat in 1967 de defensie-uitgaven niet veel meer dan ruim 300 miljoen hoger zullen zijn dan het bedrag van 2224 miljoen dat op de begroting 1963 was uitgetrokken. Uit de befaamde claimsnota van het Centraal Plan Bureau blijkt echter dat de kosten van de modernisering van de technische apparatuur van de drie strijd krachten en de bijdrage van Nederland in de verhoging van de Europese bijdrage in de N.A.V.O.-defensie zou neerkomen op een verhoging van de defensie-uitga ven van 650 miljoen in 1967 ten op zichte van thans. Aan deze wensen zal als gevolg van het akkoord Marijnen-De Jong nog niet voor de helft tegemoet kunnen worden gekomen. In dat licht bezien wordt 't thans be grijpelijk, waarom minister De Jong voor de opbouw van de politieke top van het departement van defensie de thans aan veel kritiek bloot staande z.g. verticale indeling heeft gekozen, t.w. afzonderlijke staatssecretarissen voor resp. landmacht, luchtmacht en marine. Door deze politieke func tionarissen aan te trekken op grond van hun acceptatie van de hand having van de verdeelsleutel 2-1-1 is minister De Jong er bij voorbaat van verzekerd, dat er tussen zijn staats secretarissen geen onderlinge con flicten kunnen rijzen bij de verdeling van het tekort. Het aanhouden van die verdeelsleutel betekent echter wel, dat voor een diep gaand onderzoek naar de doelmatigheid van de huidige defensie-opbouw van Ne derland met name naar de vraag of Nederland in het licht van de huidige internationale militaire gegevens nog wel de meest adequate bijdrage aan de WWVWVWWVWWWWWWWVWVV/WWWVWVt Ter herinnering aan de sluiting van het gat bij de Schelphoek op Schouwen-Duiveland, precies tien jaar geleden, heeft het water schap tegen de ruwe caisonwand een gedenksteen laten aanbren gen. Op de foto: dijkgraaf A. M. Geluk verricht de onthullings plechtigheid. De tekst aan de ge denksteen luidt: „In de worsteling om een snel herstel van de water keringen, zijn de beste tradities van ons volk gehandhaafd" (Foto P.Z.C.) N.A.V.O.-defensle levert feitelijk geen mogelijkheden meer open blijven omdat een verandering in de verdeling van gel den tussen land-, zee- en luchtmacht toch niet mogelijk is. De plannen moeten passen bij de geldverdeling en niet de geldverdeling bij militaire wenselijk heden. Er zullen in de komende vier jaren, zo wordt ons van betrouwbare zijde ver zekerd, beslissingen noodzakelijk zijn over de vervanging van de grote schepen van de marine, over de aanschaffing van enkele honderden middelzware tanks, voor de luchtmacht over kostbare nieuwe" vliegtuigen verticaal opstijgende en landende jets en geleide projectielen voor de luchtmacht. Daarmee zal wel meer dan een miljard gulden gemoeid zijn. (Van onze correspondent) Alles was gereed voor de grote dag. Het bruidje stond met haar familie in afwachting van de komst van de bruidegom gereed om naar het gemeentehuis te gaan. Maar wie er kwam, geen bruidegom. Toen men telefonisch naar zijn uitblijven informeerde, bleek dat hij rustig op zijn kan toorstoel had plaatsgenomen. Zo rustig nu ook weer niet, naar la ter bleek. Als motief voor zijn absentie gaf hij namelijk op. dat hij vergeten had een snipperdag aan te vragen en dat hij op het laatste moment niet meer vrij had durven vra gen Öp zijn zachtst gezegd een wel wat vreemd excuus. Hoe het zij, de bruiloft ging niet door. Maar alle hoop voor de toekomst is nog niet gevlogen, want het aanstaan de bruidspaar is reeds weer sa men in de kerk gesignaleerd. Ze zijn dus op de goede weg AAAAA/\AA/WWVU\AAAArtAIW\A/VAAA/WWWV\A/V\AA/U (Van onze correspondent) Het Duitse echtpaar Weiand uit Es sen verbleef tot vorige week geruime tijd op een kamping aan de Voreestweg in Julianadorp. Er was inmiddels een grote schuld ont staan. Het echtpaar vertrok daarom maar, niet zonder de belofte te hebben gedaan, dat meneer W. voor het weekeinde terug zou komen om de schuld te voldoen en tevens de 15-jarige zoon Willie, die nog even mocht blijven op te halen. Vader verscheen echter niet. Gisteren werd Willie ter beschikking gesteld van de vreemdelingenpolitie. Contact werd op genomen met het consulaat, dat ervoor zal zorgen, dat de familie W. nooit zal kunnen zeggen, dat ze eens gratis in Nederland hebben gekampeerd. Premier Kroesjtsjew en president Tito hebben overeenstemming be reikt inzake de belangrijke vraag stukken van de internationale ont wikkeling en de wederzijdse be trekkingen tussen hun landen, zo is gisteravond in Belgrado bekend gemaakt. In een communiqué, dat is uitgegeven na de besprekingen van maandag en dinsdag tussen beide staatslieden, wordt gezegd dat speciale aandacht is besteed aan de „betrekkingen op alle gebieden tussen Rusland en Joegoslavië". Ook hebben zij gesproken over „actuele kwesties" bij de uitvoering van de poli tiek van vreedzame coëxistentie, de ont wapening en de samenwerking tussen Rusland en Joegoslavië bij de hulp aan ontwikkelingslanden. Het echtpaar Alberts uit Amsterdam is bij een autobotsing in de buurt van Brantford (Ontario) in Canada oin het leven gekomen. De heer Alberts was 56 jaar en commies a bij de raad van arbeid te Amsterdam. Zijn echtgenote mevrouw M. Alberts- Buddingh was een jaar jonger. Het echt paar was twee weken geleden uit Neder land in Canada gearriveerd om hun zoon (23), die in Londen (Ontario) woont, te bezoeken. Deze is gewond in een ziekenhuis opgenomen. Bij de bot sing was de heer Alberts op slag dood, zijn vrouw overleed later aan de opgelo pen verwondingen. De Indonesische regering beschul digt Engeland er van de „integrale toepassing" van het akkoord van Manilla te vertragen. In deze be schuldiging afkomstig van de mi nister van buitenlandse zaken, Soe bandrio, wordt „spijt" betuigd wegens de Britse weigering een visum te verstrekken aan Indone sische waarnemers bij de opinie peiling der V.N. ter zake van de oprichting van de federatie Ma leisië. Via een woordvoerder, verklaarde Soe bandrio: „Deze zaak dient stellig te worden opgelost en er zal een ogenblik komen dat ik een of ander besluit zal moeten nemen". De V.N.-groep die opi nies moet peilen over de oprichting van de federatie Maleisië, is te Siboe, in Se rawak, vijandig ontvangen. De groep werd bij aankomst uit Koet- jing uitgejouwd door enige duizenden leden van de Verenigde Volkspartij van Serawak, welke tegen oprichting van de federatie is. De politie arres teerde de dragers van spandoeken met leuzen als .Tengkoe neen, Soe- karno ja". Wij wensen zelfbeschik king" en „Wij wensen vrijheid en recht". Bij het gebouw waar de commissie ver tegenwoordigers van de gemeente Siboe en van politieke stromingen daar ont ving, werden stenen geworpen naar politiemannen en journalisten. Twee autos, waarbij een van de politie, en een motorfiets van de politie werden ver nield. De politie vuurde in de lucht om de demonstranten te verdrijven. Een aantal politiemannen raakte gewond. Siboe, n stad met 20.000 inwoners, is een bolwerk van de Verenigde Volkspartij. W\AIUWUW\AA/VVAAAAA/VWWWW\AAA/WUUWUVU\A ...is het 50 jaar geleden, dat te Den Haag in aanwezigheid van koningin Wilhelmina, prins Hen drik, koningin-moeder Emma en tal van andere vorstelijke perso nen de plechtige opening plaats had van het door de Franse ar chitect L. M. Gordonnier ontwor pen en onder leiding van de Ne derlandse architect ir. J. A. G. van der Steur, gebouwde Vredes paleis. UVIMMWMMAMAMMUWWWtMAMMWWWM In Hazelton zijn de twee Ameri kaanse mijnwerkers Henry Thro ne en David Fellin heelhuids bo ven de grond gekomen na veertien dagen op honderd meter diepte in gesloten te hebben gezeten. Foto: in het ziekenhuis van Ha zelton brengt een verpleegster een glunderende Henry Throne schrif telijke gelukwensen van de bui tenwereld. Foto hiernaast: het moment waar op Throne (links met nelmj juist aan de oppervlakte komt. (Voor verslag zie pagina 3) Twee Russische torpedobootjagers en een aantal torpedoboten hebben twee Finse treilers en een motor boot aangehouden in de interna tionale wateren, 20 tot 25 kilo meter ten zuiden van Helsinki, al dus is gisteren vernomen. De Finse kustwacht ontving het nieuws van de aanhouding maandag om 8 uur 's morgens. De drie boten van de kust wacht, die naar de plaats van de aan houding koers zetten, stootten op een kordon van Russische oorlogsbodems rond de Finse treilers en de motorboot. De kustwacht kon slechts toekijken, hoe de Russen de Finse schepen opbrachten naar de kust van Estland. Op het water rond de Finse boten dreef sterke drank en men neemt aan, dat de Russen de Finse schepen van smokkelarij verdachten. Finse autoriteiten in Helsinki zijn er echter van overtuigd, dat de treilers niet bij de een of andere smokkel zijn betrokken. Functionarissen ver klaarden, dat de kustwacht het nieuws kreeg van een van de Finse treilers. Volgens de kustwacht blijkt hieruit, dat de treilers niet hebben getracht te smokkelen. Men neemt aan, dat de alcohol uit het een of andere schip, dat op weg was naar Rusland, is geworpen. De functio- De tweejarige Alex de Boer uit Volen- dam is gistermiddag gestikt nadat hij met zijn hoofd beklemd was geraakt in een Keulse pot. De pot, waarin boter werd bewaard, stond achter het huis van het jongetje klaar om te worden schoongemaakt toen de kleuter er zijn hoofd in stak. narissen zijn er echter niet zeker van, of de derde Finse boot iets met de alcohol uitstaande heeft. De twee trawlers zullen vandaag aan de Finse kustwacht worden overgedra gen, aldus een mededeling van Russi sche autoriteiten. De kustwacht is intussen begonnen met een grootscheepse speurtocht naar het schip, dat misschien de alcohol in de wa teren voor de kust van Helsinki over boord heeft gegooid. Op het ogenblik is zelfs de nationaliteit van de „kandi- daat"-smokkelboot- onbekend. Rond het gehele incident zal waarschijn lijk nog wei enkele dagen een waas van geheimzinnigheid hangen, totdat de ge arresteerde bemanningsleden misschien in vrijheid worden gesteld. Bestuur waterschap Schouwen-Duiveland" legde OP DE DAG AF tien jaar na de sluiting van de grootste bres, die de ramp van 1953 achterliet, de beruchte Schelphoek-muil in de zuidelijke zeewering van Schouwen, heeft het water schap van het eiland op dezelfde plaats de herinnering aan het dijkherstel w7akker geroepen. Op de buitenste zijkant van de plompe Phoenix-caisson, die daar nog steeds als een relikwi boven de kruin van de lange ringdijk rondom het gat uit steekt, schoof dijkgraaf A. M. Geluk gistermiddag het laken weg voor een granieten gedenk steen. „In de worsteling om een snel herstel van de waterkerin gen zijn de beste tradities van ons volk gehandhaafd". Het waren de woorden uit de troon rede van dat jaar, die het gezel schap bij de onthulling kon le zen. De treffende passage, waarmee koningin Juliana in 1953 het dijkherstel in het rampgebied heeft getypeerd. „Sluitcaissons geplaatst op 27-8- 1953" staat erboven^ in de linkerhoek van de steen gemarkeerd door het wapen van het waterschap „Schou wen-Duiveland". Op hetzelfde mo ment gistermiddag kwamen deze voor de toekomst zo belangrijke woorden ook bloot op een gedenksteen aan één van de vier „Phoenix-caissons" in de laatste dijkbres van de ramp bij Ouwerkerk. Het gevaarlijke gat, dat in een spannende nacht 6 novem ber en onder koninklijke belang stelling tien jaar terug is bedwongen met het invaren van een gelijksoor tige betonnen kolos. Het waren belangrijke momenten voor Schouwen-Duiveland, toen, in 1953. Scheepshoorns in allerlei to- naties gilden het uit over het water: weer is een dijkgat gesloten'. Dijk werkers zwaaiden met hun petten. In genieurs en uitvoerders feliciteerden elkaar. Op een grote vloot van passa giersschepen en vletten, bakken en kranen werkte zo'n ogenblik van af sluiting telkens weer bevrijdend Nu, tien jaar later dreigt dit alles te vervagen in de herinnering. Zee land heeft zich hersteld van de won den, die de ramp sloeg. Maar de cais sons, die men op twee markante pun ten in de zeewering van Schouwen- Duiveland nog kan terugvinden, ge tuigen er nog dagelijks van. Een klein ■gezelschap was gistermiddag bij de Schelphoek samengekomen om dat blijvend te onderlijnen. Met een zware gedenksteen. Het bestuur van het waterschap heeft daartoe een half jaar geleden het initiatief genomen. Toen bleek, dat van regeringswege als herinnering aan ramp en dijkher stel voorlopig geen nationaal monu ment zou worden opgericht. Sinds gisteren kan men dus de caissons als stoere monumenten kenmerken. Hun plaats m de zeewering is namelijk met koninklijke woorden van com mentaar voorzien. „Want hier de vroegere Gemene Geul is na veel moeilijkheden deze caisson van 62 meter lengte, 19 meter breedte en 18 meter hoogte geplaatst op 18 augus tus 1953. Na een paar dagen was (Zie slot pag. 2 kol. S) Velen zullen er met voldoening van hebben kennis genomen, dat de mi nister van defensie na het dodelijk schot bij de Kolonel Palmkazerne te Bussum maatregelen heeft getroffen, die het risico van herhaling moeten uitsluiten. Er is opdracht gegeven, dat het ver strekken van scherp beperkt blijft tot die posten, „waarbij het te bewaken be lang en de omstandigheden waaronder die bewaking geschiedt" een dergelijke verstrekking nodig maken. De verant woordelijkheid daarvoor ligt in elk ge val afzonderlijk bij de betrokken com mandant, die zich uiteraard daarvan na.- drukkelijk bewust zal zijn. Bovendien zal de minister doen nagaan of het in het algemeen nodig is nieuwe richtlij nen te verstrekken. Het gaat hier om een beslissing, die in het grote geheel van de defensie weliswaar niet van hemelbestormend belang is, maar die toch vertrouwen wekt. Laten we eerlijk zijn: in de ci viele wereld kijkt men argwanend naar de militaire sector en beschuldigt men de defensievakmensen vaak van al te rechtlijnig denken. Een strikte toepas sing van dit denkpa troon op het Bussum- se geval zou wellicht hebben geleid tot de conclusie: „De jongeman, die hier slachtoffer is geworden, was in elk op zicht fout en het ongeval was aan hem te wijten. Formeel gesproken zijn maatregelen dus niet nodig". Niet alzo de minister van defensie: hij neemt be sluiten, die herhaling mogelijk zullen uitsluiten. Deze ministeriële beslissing is -nu de departementale top geheel in handen is van militaire vakmensen vooral psychologisch gezien een goed besluit, afgezien nog van de feitelijke juistheid. Inderdaad een maatregel, die de burgerij voldoening geeft. De voorzitter van de Nederlandse ver eniging van wegenbouwers, ir. D. Prins, houdt rekening met de mogelijk heid, dat er dit jaar in geringer mate sprake zal zijn van uitbreiding en ver betering van het Nederlandse wegen net dan in 1962. Twee oorzaken noemde hij daarvoor: de overheid stelt onvol doende geldmiddelen ter beschikking en de stroom van opdrachten komt met horten en stoten binnen. Met andere woorden: er is geen continuïteit. Het is weer hetzelfde bezwaar, dat men ook in de wereld van de „ge wone" bouw kan horen: de overheid werkt (ook met haar vergunningen) op een te korte termijn, zodat de aan nemerswereld niet over lange perioden kan „plannen". Dat werkt vertragend en bovendien kostenverhogend doordat de ondernemers de onderbezetting gedu rende bepaalde perioden toch in hun prijzen proberen te verwerken. De op merkingen van ir. Prins doen opnieuw de vraag stellen of men in ons land ten aanzien van grote projecten niet eens moet afstappen van jaarlijkse begrotin gen. In feite (niet formeel) gebeurt dat reeds bij de Deltawerken. Weliswaar wordt elk jaar opnieuw vastgesteld hoe veel voor deze projecten moet worden uitgetrokken, maar de minister en de kamers weten maar al te goed, dat de waterstaatkundige toestand van het Deltagebied niet gedoogt halverwege met de afsluitingswerken te stoppen of zelfs maar sterk te temporiseren. Het ene werk immers lokt hier noodzakelij kerwijs het andere uit. Indien men niet zou doorwerken zouden er ongewenste waterstaatkundige situaties in Zuid west-Nederland optreden. Daarom wordt er op de bedragen voor de Delta werken haast niets beknibbeld. Bij de wegenbouw zou het eigenlijk precies zo moeten zijn, want vermindering van wegenaanleg en -verbetering brengt eveneens een noodtoestand met zich mee. Helaas is men daar blijkbaar al aan gewoon geraakt, gewoon aan ver keersopstoppingen, aan colonnerijden, gewoon ook aan verkeersongevallen. Ook dit laatste punt heeft ir. Prins ter sprake gebracht: er is een relatie tus sen de toestand van het wegennet en de verkeersveiligheid. Een aantal ver keersongevallen is namelijk terug te brengen tot onvolkomenheden van de weg. Het stelsel van de jaarbegrotingen is voor de wegenbouw niet aantrekke lijk en onjuist. Het leidt in het alge meen tot een touwtrekkerij over priori teiten tussen departementen en dien sten, terwijl de bouwwereld van jaar tot jaar in het onzekere verkeert over de grootte van de ter beschikking komen de bedragen. Daardoor komt men niet tot de zo verlangde continuïteit. In het verleden is daarom van verschillende kanten aangedrongen op de stichting van een autonoom wegenfonds, dat voor de financiering van een urgentiepro gram kan zorgdragen. Een dergelijk systeem zou inderdaad de continuïteit mogelijk maken, die én de aannemers wereld én de verkeersontwikkeling ver langen. België en Duitsland kennen reeds dergelijke fondsen, maar officiële Nederlandse kringen blijken er niet al te enthousiast voor te zijn. De woorden van ir. Prins „dit jaar minder nieu we wegen en minder verbeteringen dan in 1962" en de ontwikkeling van het verkeer echter vestigen opnieuw de aandacht op de urgentie van deze zaak. Moge zij bij de komende begrotings behandeling de aandacht van het parle ment hebben. De minister van economische zaken, prof. dr. J. E. Andriessen, zal bij de koningin voor benoeming tot staatsse cretaris op zijn departement voordragen drs. J. A. Bakker thans burgemeester van Hoogeveen. Drs. Bakker zal als staatssecretaris van economische zaken in het bijzonder wor den belast met aangelegenheden betref fende de middenstand en het toerisme, de regionale industrialisatie, de orde ningszaken met uitzondering van het prijzenbeleid. De heer Bakker is lid van de Anti-Revo lutionaire Partij. De heer Bakker werd op 29 mei 1921 in Bolsward geboren. Na in Sneek de h.b.s. te hebben doorlopen, studeerde hij aan de Nederlandse economische hoge school in Rotterdam. In 1948 deed hij daar zijn doctoraal examen. Van 1949 tot 1955 was de heer Bakker wethouder van Bolsward, van 1955 tot 1959 burge meester van Andijk en vanaf 1959 bur gemeester van Hoogeveen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1