Visserijlaboratorium Wemeldinge
zal spoedig worden opgeheven
T oeristisch Zeeland
maakt goed seizoen
Nog geen naaimachine
voor „Sportlust VI"
ALMANAK
Zeeuwse
NIEUW STADHUIS VLISSINGEN
KREEG GROTE BRANDSTOFTANK
Verf met voldoening
NA ZEVEN JAAR PROEVEN MET OESTERS
Overpl
aatsing drsA. C. Drinkwaard
naar Harlingen is aanstaande
Mechanisatie
Kanshebbers
HET WEER IN EUROPA
s
Eenzaam
VISSERIJCONTACT MET
G.S. OVER KUNSTMATIG
VERWATEREN MOSSELEN
WALCHEREN
BEVELAND
SCHOUWEN
GRIEKSE TANKER LOOSDE
MOGELIJK OLIE OP ZEE
Kraan verdween in
Westerschelde tij
Terneuzen
ZEILERS NA 3 WEKEN TERUG
Auto vloog uit
de bocht
Projectielen kwamen
bij Borssele voor de dag
In Fastnetrace
was het weer
bijna te mooi
Vuurwerk besloot
visserijfeesten
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 20 AUGUSTUS 1963
Het is zo goed als zeker, dat op vrij korte termijn het laboratorium
in Wemeldinge van het Rijksinstituut voor Visserijonderzoek zal
worden opgeheven. De thans nog in Wemeldinge gestationeerde
bioloog drs. A. C. Drinkwaard zal op een nog nader te bepalen datum
naar Harlingen worden overgeplaatst om daar te beginnen met de
eerste onderzoekingen voor het kunstmatig verwateren van mosselen.
De tweede bioloog van het laboratorium in Wemeldinge, drs. A. G.
Vlasblom, heeft enkele weken geleden reeds zijn ontslag genomen en
heeft kort daarop een functie aanvaard bij het Hydrobiologïsch In
stituut voor Deïtaonderzoek in Yerseke. Zowel drs. Drinkwaard als
drs. Vlasblom hebben zich in het visserijlaboratorium te Wemeldinge
ongeveer zeven jaar bezig gehouden met de kunstmatige kweek van
oesters. Deze werkzaamheden werden abrupt afgebroken toen in-
maart van dit jaar de ministeriële beslissing werd bekendgemaakt,
dat de oesterproef in het Veerse Gat niet zou doorgaan.
Zoals wij in de krant van zaterdag
reeds meldden gaat het rijkslaborato
rium voor visserijonderzoek te IJmuiden
onderzoeken in hoeverre het mogelijk
is in de Waddenzee kunstmatige verwa
terplaatsen voor mosselen aan te leggen.
Aan het ministerie van landbouw en
visserij zijn bepaalde terreinen genoemd,
die in aanmerking zouden komen voor
het aan de Friese kust te vestigen labo
ratorium en de technische installaties,
waarbij de voorkeur voor een bepaalde
plaats kenbaar werd gemaakt. Hierover
heeft de minister nog geen beslissing
genomen. Het staat wel vast, dat het
laboratorium en twee jaar later de
technische installaties, achter de dijk
zullen komen, aan de landzijde dus. Bui
tendijks zou het project te kostbaar
worden en te veel maatregelen eisen
tegen storm en ijsgang bijvoorbeeld.
In tegenstellingtot de natuurlijke ver
waterplaatsen in Zeeland, waar de mos
selen op een harde bodem liggen, krijgt
de kunstmatige verwaterplaats iéts van
een fabriek. In de definitieve vorm
maar eerst moet dus het proefstadium
voorbij zijn zal zo'n verwatering-
plaats lijken op een eventueel overdekt
zwembad met vakken en met voorraad-
tanks voor het zeewater en met pompen
om dit door de bassins te stuwen. De
uiteindelijke plaats zal afhangen van
het onderzoek, aldus heeft prof. dr. P.
Korringa, de directeur van het rijksin
stituut verklaard.
Prof. dr. Korringa is van mening, dat
de (wijde) omgeving van Harlingen „ho
ge ogen gooit" in de strijd om de ver
waterplaatsen, maar dat uitslagen van
het onderzoek bepalend zullen zijn. Het
water van de Waddenzee zal getest wor
den op zoutgehalte, bacteriologische ver
ontreiniging, slibgehalte, stroomsnelheid
en al zo meer. Wanneer er iets man
keert aan bijvoorbeeld het zoutgehalte
langs de plaatsen op de Friese kust,
die bij de proef m ogenschouw zullen
worden genomen, dan kan er van een
verwaterplaats in de omgeving van Har
lingen niets komen. Het samenspel van
factoren moet gunstig zijn, opdat ook
een sterke mossel kan worden verkre
gen, bestand tegen het vervoer naar
de afzetgebieden, zoals België en Frank
rijk.
Een ander facet is, dat er bij een kunst
matige verwatering gestreefd zal moe
ten worden naar een zo groot mogelijke
mechanisatie. Mede bepalend voor de
bouw van de definitieve installaties op
welke plaats dan ook, is dat dit zo dicht
mogelijk bij de produktiegebieden moet
zijn, dus de Waddenzee. De arbeidsvoor
ziening speelt ook een rol. Prof. dr. Kor
ringa verwacht dat de praktische instal
laties, dat wil zeggen de definitieve, over
acht tot tien jaar zullen kunnen wor
den gebouwd. Er zullen tachtig tot ne
gentig miljoen kg mosselen per jaar
verwerkt moeten worden.
Wanneer de proeven een gunstig resul
taat afwerpen, dan zou het gevolg kun
nen zijn dat de gehele Zeeuwse mossel-
handel en -verwerkingsindustrie naar
het noorden verhuist. Zeeland maakt
dan nog wel een kans om het centrum
van de handel te blijven, maar de grote
afstanden tussen de percelen op de Wad
denzee en de Zeeuwse bedrijven is te
groot. Prof. dr. Korringa is van mening,
dat na het afsluiten van de Oosterschel-
de de handel zich wel zal moeten ver
plaatsen naar de omgeving van de ver-
waterplaatsen, omdat er dan voor de
handel geen reden is om in Zeeland te
blijven.
Sinds enkele jaren komt bijna negentig
procent van de gehele mosselproauktie
(bijna honderd miljoen kilo per jaar)
van de banken in de Waddenzee. De
Zeeuwse mosselen op de banken in de
Oosterschelde zijn op een klein percenta
ge na, geheel uitgemoord door de mos
selparasiet, die overigens ook in het
oosten van de Waddenzee is geconsta
teerd, maar die voorlopig tot staan is
gekomen. Door de situatie in Zeeland
wordt vrijwel de gehele mosselproduktie
van de Waddenzee in schepen naar Zee
land gebracht om daar verwaterd (con-
sumptiegeschikt) te worden gemaakt en
verder te worden geconserveerd en ge
ëxporteerd.
Vele Zeeuwse mosselvissers zijn de af
gelopen jaren naar het noorden ver
huisd om daar op nieuwe percelen hun
bedrijf voort te zetten, maar de handel
is achtergebleven. Met name het mos-
Zeeland telt altijd nog van die een
zame figuren. Van die van de be
woonde wereld verstokenen, die in
hun isolement ijverig voortploete-
ren en soms zo smachten naar een
beetje vertiereen beetje warmte
van binnen...
Zo ook die twee Deltamannen bij
Bruinisse, die te werk gesteld bij de
spectaculaire aanleg van de Greve-
lingendam op een eenzame post, ver
vooruitgeschoven, toezicht houden
op de dikke kabel, waarlangs de
gondels zullen zweven die straks
het stortsteen in het water zullen
werpen.
Een voorbijganger toonde zich een
beetje begaan met hun eenzaam
heid en voelde zich verplicht een
praatje met die twee vooruitgescho-
venen te houden. Hij vroeg geïn
teresseerd naar de kabelbaan, de
dikte en de sterkte ervan.
De twee mannen stonden hem vrien
delijk te woord, Op een gegeven
moment verzuchtte een van hen:
„We moesten nog zo'n kabel heb
ben, die van hier zo langs café Bru
zou moeten lopen."
„Ook zo'n dikke?", informeerde de
voorbijganger, niet geheel begrij
pend.
,fNee, sprak de Deltaman, zo dik
als deze kabel hoeft hij niet te zijn.
Als er maar een fles jenever aan
kan hangen..."
selkantoor, het instituut dat de gehele
handel in mosselen in handen heeft en
de orders verdeelt onder de mosselboe-
ren, is nog steeds in Bergen op Zoom
gevestigd, maar wanneer er in de Wad
denzee een verwaterplaats komt, dan
zal zeer zeker ook dit kantoor verhui
zen en meteen het grootste deel van de
bedrijven meenemen.
De biologen denken, nadat het proef-
verwaterbassin in werking is gesteld,
ongeveer drie jaar nodig te hebben voor
het aftasten van de mogelijkheden. Het
ligt in de bedoeling de uitersten te vin
den waaronder de mosselen goed ver
waterd kunnen worden. En dan pas zal,
zoals gezegd, de plaats worden be
paald waar de definitieve verwaterplaats
zal worden gevestigd. Daarbij zal niet
alleen gelet worden op de biologische
omstandigheden. Het project moet groot
genoeg zijn om de steeds groeiende pro-
duktie te kunnen verwerken; er moeten
goede verbindingswegen zijn voor het
transport naar de consument (België en
Frankrijk zijn de grootste afnemers),
het achterland moet leefbaar zijn en
zoals we reeds hebben opgemerkt, vol
doende arbeidskrachten hebben. De eco
nomische, maar vooral ook de sociolo
gische factoren zullen een grote rol
gaan spelen bij het bepalen van de de
finitieve verwaterplaats. Ten slotte is
het een industrie, die jaarlijks voor meer
dan 12 miljoen produceert.
Er zijn twee grote kanshebbers in het
noorden voor het toekomstige predikaat
van mosselcentrum, en wel Harlingen
en Den Oever. Harlingen als industrie
kern, met zijn steeds verbeterende ha
ven en uitgebreide visafslag maakt een
goede kans, maar ook Den Oever komt
In aanmerking, omdat bij de plannen
van de inpoldering van het Balgzand te
vens van de gelegenheid gebruik ge
maakt zou kunnen worden, een mossel-
verwaterplaats te bouwen. Maar voordat
het probleem van definitieve vestiging
aan de orde komt, zal er nog een vijftal
jaren moeten verstrijken.
De directeur van het rijksinstituut
voor visserijonderzoek in IJmuiden
heeft het volste vertrouwen in dit
nieuwe project. Meer vertrouwen dan
indertijd bij het project Veerse Gat.
Met belangstelling wordt uitgezien
naar de bevindingen van drs. Drink
waard en zijn (waarschijnlijk 4) as
sistenten, wanneer deze binnenkort
hun laboratorium in noordwestelijk
Friesland opzetten. Hij krijgt
hulp van een onderzoekingsvaartuig
met bemanning. Wanneer de tijd
daar is, zal met waterstaat en wa
terschappen samengewerkt worden
voor de totstandkoming van een
proefbassin achter de Waddenzeedijk.
Een delegatie uit de Vereniging Zeeuw
se Visserijbelangen (Zevibel) en van
vertegenwoordigers uit het aanverwan
te bedrijfsleven heeft maandag een eer
ste oriënterend contact gehad met het
provinciaal bestuur over de problemen
over het kunstmatig verwateren van
mosselen. In Middelburg voerden zij
onder leiding van gedeputeerde M. J.
van Poelje een bespreking over de toe
komst voor de mosselcultuur in Zeeland
nu de kwestie in een urgent stadium is
gekomen en het rijkslaboratorium voor
visserijonderzoek zijn werkterrein zal
krijgen in de Waddenzee. Over 14 da
gen zal een volgende bespreking wor
den gehouden waarna het college van
G.S. zich zal beraden over eventueel te
nemen stappen.
Slot van pag. 1
bungalowkopers die we helaas allemaal
teleur moeten stellen", zo kregen wij
vanuit de Braakman te horen.
De Axelse jeugdherberg noteerde onge
veer hetzelfde aantal bezoekers als vo
rig jaar, dat wil zeggen een goede ge
middelde bezetting gedurende het hele
seizoen.
Zelfs de Walcherse kust, die 's zomers
al zo vol zit, sloeg nog records waar
records mogelijk waren. Vlissingen biedt
op alle toeristische fronten een beeld,
dat voor de betrokkenen zeker gunstig
en bevredigend genoemd moet worden.
Een hotel-restaurant bedrijf op de boule
vard maakte een matig voorseizoen,
maar later werden de bedrijfsresultaten
zo gunstig en steeg het aantal bezoekers
dusdanig, dat van een veel beter jaar
dan 1962 moet worden gesproken. Een
snackbar noteerde een veertig procent
hogere omzet (vooral dank zij de vakan
tiegangers) dan vorig jaar en ook het
Vlissingse kampeerterrein kreeg over de
hele linie, ondanks het slechte begin
meer bezoekers dan in 1962 te verwer
ken.
De Vlissingse jachthaven verwerkte en
verwerkt nog steeds een record aantal
jachten. Vorig jaar liepen er in totaal
458 binnen en nu maakt men zich op
om, wellicht nog deze week, de 500e
bezoekers feestelijk in te halen.
Ook Zoutelande geniet een beter seizoen
dan dat van 1962. Vooral omdat de pe
riode waarin gasten te Zoutelande ver
blijven, langer wordt. Door die sprei
ding, waarvoor de capaciteit niet ver
groot hoeft te worden, werd natuurlijk
wel een groter aantal overnachtingen
geboekt. Van de kampeerterreinen hoor
den wij: zo goed als alles bezet. Eten ver
huurder van strandhuisjes had al lange
tijd geen strandhokje meer over. Van
een Zoutelandse slager hoorden we dat
in deze sector evenmin reden tot klagen
bestaat en dat ook daar een grotere om
zet kon worden genoteerd.
Ook in Domburg waren de resultaten
van een meer gespreid seizoen goed
merkbaar. De belangstelling van va
kantiegangers liet in geen enkel op
zicht te wensen over en ook daar kre
gen we uit hotelbedrrjven te horen:
vol is vol. Kortom, men zit aan de
uiterste grens van de capaciteit, met
een grotere drukte dan vorig jaar.
Maandagmorgen is in de bouw van het stadhuis te Vlissingen een nieuwe fase
ingetreden. Toen is namelijk een tank geplaatst, die de nodige brandstof zal
bevatten voor de oliestookverwarming in het gebouw. De tank heeft een inhoud
van 30.000 liter. Later zullen nog twee kleine tanks van 2000 en 3000 liter er
bijgeplaatst worden. Het karwei heeft in totaal anderhalf uur in beslag geno
men. De tank met een middellijn van 2.20 meter en een lengte van ongeveer
8 meter rust op een betonnen fundering van 2.85 bij 7.60 meter. Het is de be
doeling, dat 18 november in het kantoorgedeelte gestookt kan worden. Op de
foto ziet men hoe de reusachtige tank op zijn plaats wordt gebracht.
(Foto P.Z.C.)
De hoek van duin en strand rond Kam
perland, met hotels en bungalows heeft
ook nieuwe records kunnen noteren. Het
seizoen is er tot nu toe in het algemeen
zeer goed te noemen met een flinke
stijging ten opzichte van het vorig
jaar. De jachthaven te Wolphaartsdijk
noteerde een flinke bedrijvigheid met
een groter aantal boten dan in 1962.
Ook hier is het seizoen tot nu toe goed
te noemen.
In de Sehouwse Westhoek hoorden we
nergens een somber of matig bericht be
treffende de toeristische drukte. Overal
werd een flinke stijging in overnach
tingen, leveranties of omzet genoteerd.
Een kampeerterrein te Burgh ontving
aanzienlijk meer gasten dan in 1962, een
bakker constateerde er tot zijn tevreden
heid dat ook daar het seizoen eerder
begint en later ophoudt, waarbij vaak
een vraag naar brood bestond, dip nau
welijks bevredigd kon worden.
Van een hotelbedrijf kregen wij een
soortgelijk optimistisch bericht, ook hier
een groot aantal gasten, volledige bezet
ting gedurende het hele seizoen.
Ook grote tevredenheid heerst in Haam
stede, waar een kampeerterrein op een
gegeven moment 1575 gasten telde, en
dan te bedenken dat op dat terrein
draagbare radio's en zogenaamde no
zems niet alleen voorzichtig worden ge
weerd doch zelfs volkomen verboden
zijnTen slotte Renesse: hetzelfde
gunstige beeld. Zowel op een kampeer
terrein, in een hotel als bij een bakker
is een grotere drukte en een beter sei
zoen geconstateerd dan in 1962.
Kortom: men is zeer tevreden. De toe
ristenseizoenen worden langer, drukker
en lucratiever. Zeeland is als vakantie
land langzamerhand tot in alle uithoe
ken ontdekt, want de belangstelling
geldt niet alleen de kust. De golf van
toeristen die jaarlijks over onze provin
cie spoelt, laat iets van zijn omvang mer
ken op de knelpunten ais veren en de
rijksweg van Bergen op Zoom naar
Vlissingen. En gezien de groeiende be
langstelling zal Zeeland er rekening mee
moeten houden dat die winstgevende
golf jaarlijks groter wordt....
In de nacht van zondag op maandag
heeft de Griekse tanker „Elly" van
20.000 ton mogelijk olie geloosd op de
Noordzee. Bemanningsleden van de
loodsboot zagen tenminste, dat de tan
ker vloeistof, die sterk op olie leek,
over boord zette. Het Griekse schip was
op weg naar Vlissingen am te bun
keren en om enige reparaties te onder
gaan. Daar kwam de rijkspolitie te wa
ter aan boord om een onderzoek in te
stellen. De machinist van het schip ver
klaarde bij afwezigheid van de kapi
tein dat men alleen ballastwater over
boord had gezet. Het onderzoek wordt
voortgezet.
Het Breskense jacht Sportlust VI"
heeft opnieuw honderden mijlen af
gelegd in een monsterzeilrace: de
wedstrijd van Cowes op het eiland
Wight naar Fastnet-rock en terug
(600 mijl). Vier van de zes beman
ningsleden vonden we gistermiddag
nog verenigd op het jacht in de
Breskense haven: v.l.n.r. schipper-
eigenaar Piet Vroon, Pieter Blus-
see, Meo Vroon en Frans Maas.
(Foto P.Z.C.)
Advertentie
In de nacht van zondag op maandag,
omstreeks half drie, zgn een stoom-
kraan van 150 ton, twee bulldozers en
twee grijpers van elk 5 ton bij Terneu
zen in het water van de Westerschelde
verdwenen. Het materiaal was eigendom
van Aug. Meyer Zonen's Scheepvaart
Expeditie- en Agentuur M'j N.V. te
Terneuzen.
Het ongeluk gebeurde, toen de sleepboot
Jean Claude Gerling de drijvende kraan
II van de N.V. naar de zogenaamde Put
van Terneuzen sleepte, waar de lading
van een vrachtschip in lichters moest
worden overgeslagen. Door de hoge
golfslag ging echter de ponton slinge
ren waarop de kraan was geplaatst. De
25 meter hoge kraan begon te schui
ven, nam twee bulldozers en twee
pers mee en belandde in het water,
personeelsleden konden juist op tijd aan
boord van de sleepboot worden genomen,
waarna de „Jean Claude Gerling" met
de ponton, die was blijven drijven, naar
de haven van Terneuzen terugkeerde.
Sleepboten en de „Frans Naerebout"
van het loodswezen hebben urenlang ge
tracht de plaats waar de kraan was
gezonken te localiseren. Om vier uur
's middags kon men ten slotte de juis
te ligplaats vaststellen. De Westerschel
de is daar ongeveer 25 meter diep.
Het is nog niet zeker, dat men zal
trachten het materieel te lichten. Dit
zal namelijk veel geld kosten en de ver-
zal moeten be
osten loont. Daar
het gezonken materieel buiten de scheep
vaartroute ligt, levert het voor de
scheepvaart geen gevaar op, zo meent
men in scheepvaartkringen in Terneu
zen.
In de nacht van zondag op maandag
reed de Belg C. K. uit Woidegem op de
provinciale weg ter hoogte van Kam
perland met grote snelheid in de rich
ting Wissenkerke. Door die hoge snel
heid vloog hij uit de bocht. Hij werd uit
de wagen geslingerd en kwam onder de
auto terecht. Vrij ernstig gewond werd
hij naar het Sint-Joannaziekenhuis *e
Goes overgebracht.
Negen gevaarlijke projectielen
hebben anderhalve week gelegen
in de directiekeet van de N.V.
Zandtransport Maatschappij op
het werk van de dijkverzwaring
bjj Borssele. Het oorlogstuig was
er voor de dag gehaald door drag
lines bij graafwerkzaamheden.
Drie kleine en zes met roest, zani
en klei bedekte projectielen var
ongeveer armdikte. Via de rijks
nolitie is de hulpverleningsdiens
van het ministerie van binnen
landse zaken van deze oorlogs
vondst op de hoogte gesteld
Maandagmiddag heeft een vracht
wagen van deze projectielen-
specialisten de Zandtransport
maatschappij van zijn gevaarlijke
bezit bevrijd.
NTeen, wij schaffen nog geen naai-
IN machine aan", zei gistermiddag
Piet W. Vroon (33) uit Breskens be
slist. Oogenschijnlijk is dat een uit
lating, die nergens op slaat, als men
weet, dat Piet Vroon samen met zijn
broer Meo (31), zijn plaatsgenoot
Frans Maas (26), Jan Mansholt (19)
uit Brussel, zoon van de oud-minis
ter, Pieter Blussee uit Oud-Alblas
(24) en de Oostendenaar Baoul An-
saelens (39) zojuist is teruggekeerd
van de monsterzeilrace (600 mijl)
naar de Fastnet-rock voor de Ierse
kust.
Niettemin: de verklaring is er. De
race van Cowes op het eiland Wight
naar het rotsblok (ongeveer 100 bij
100 meter), dat Fastnetrock heet, en
terug heeft in de zeilerswereld een
bijna beruchte klank. In die hoek
pleegt het gewoonlijk opmerkelijk
te spoken: felle wind zweept het wa
ter op en uit sombere, voortrazende
wolken valt striemende regen. Zelfs
de Amerikanen weten dat. Aan boord
van die Amerikaanse jachten staat
dan ook een schier onmisbaar attri-
luut: een naaimachine!
„Die Amerikanen hebben dat ook
wel nodig", weet Frans Maas, de
ontwerper van de Sportlust VI, het
jacht, waarop deze BresSiaanders
aan de race deelnamen, „want zij zijn
de oceaan overgestoken om vervol
gens aan een serie wedstrijden deel
te nemen". Hij weet ook, dat „op
de Bolero, een befaamd Amerikaans
jacht, die naaimachine voor repara
tie van zeilen soms 24 uur per dag
bijna continu staat te snorren"
Daarmee is dan voldoende geïllu
streerd wat er wordt gevergd van
de zeilen van zo'n schip als het de
oceaan oversteekt en ook nog aan
bijzonder woelige wedstrijden deel
neemt. „Nou ja", zegt Piet Vroon,
„op ons schip staat heel wat minder
zeil en daarom kan een naaimachine
me voorlopig gestolen worden".
Toch kwamen ook deze Bressiaan-
ders er niet helemaal zonder
zeilscheuren af. Aan het eind van de
race, toen het weer plotseling bij
zonder slecht werd scheurde de
spinnaker (de grote ballonfok) van
boven naar beneden Niettemin
werd het schip nog vijfde in zijn klas
se (III) en eindigde als elfde in een
veld van 130 deelnemers
Toch was het dit keer helemaal niet
zo'n woelige affaire: alleen de eerste
15 uur van de vijf en een halve dag
durende race spookte het werkelijk
en moesten de zeilers met klein tuig
beginnen. Maar voor de rest was het
een wedstrijd in prachtig weer. Wel
eindigde de race zoals ze begon:
wind en regen. In het aardedonker
en in stromende regen meerden de
schepen af. Stem vanaf de kant:
„Hoe is de naam van het schip?".
Stem vanaf een ander schip in de
Met een daverend vuurwerk, dat tot
ver in de omtrek zichtbaar was, zijn
maandagavond de Breskense visserij
feesten besloten. „Een feest, waarbij wjj
door de buitengewoon slechte weersom
standigheden nogal wat pech hebben on
dervonden, maar dat achteraf toch als
geslaagd kan worden beschouwd" zei
stichtingsvoorzitter E. Seuss, na afloop
tijdens een slotbijeenkomst in hotel
„Scheldezicht". „Het is zelfs niet uitge
sloten, dat onze reservepot niet eens
behoeft te worden aangesproken", zo
voegde hij er aan toe. „Het is namelijk
gebleken, dat zondagmiddag, toen de
tocht van de praalwagens wegens een
zeer langdurige regenbui geruime tijd
moest worden uitgesteld, de stroom van
bezoekers onophoudelijk doorging.
Opvallend bij deze elfde visserijfeesten
waren de vele toeristen, die hun va
kantie aan de West Zeeuws-Vlaamse
kust doorbrachten en juist door die
minder goede weersomstandigheden met
grote aantallen naar Breskens trokken.
Dat was ook maandagmiddag het geval,
toen op het Oranjeplein een jaarmarkt
werd gehouden, die door vele honderden
toeristen werd bezocht. Helaas kon het
standwerkersconcours niet doorgaan,
wegens gebrek aan belangstelling van
de heren van dit gilde. Stichtingsvoor
zitter Seuss dankte tijdens de slotbij
eenkomst vooral de garnalenkoningin,
mej. Willy Pesireron en haar beide hof
dames. Namens de stichting bood hij
hun een herinnering aan deze feestda
gen aan. Verder betrok hij in zijn dank
allen, die aan de feesten hun medewer
king hebben verleend, waarbij hij voor
al prees het vele werk door de orga
nisatoren verricht. „Laten we zeggen,
tot volgend jaar", zo besloot de heer
Seuss zijn slotrede van de Visserijfees
ten 1963.
stromende regen: „Rainy Day.
(Regenachtige dag).
Maar toch was het „een van de
mooiste en rustigste Fastnetraces,
die ooit verzeild is", om met Frans
Maas te spreken. De Sportlust VI
heeft het dan ook niet moeilijk ge
had. Liever nog hadden ze 't heel wat
moeilijker gehad. Zoals bijvoorbeeld
vorig jaar in de race van Cowes naar
San Sebastiaan in Spanje. Men weet
het nog: die race werd door de Sport
lust VI gewonnen. De Breskense
boot heeft dan ook een gevreesde
klank in de zeilerswereld. Frans
Maas ging ondertussen ook nu niet
alleen mee om de sport, maar ook
om te zien welke details van de boot
nog voor verbetering vatbaar zijn.
Daarom werd een enkel zeil ver
groot, een ander zeil verkleind. Maar
voor de rest wilde hij toch geen
„keukengeheimen" van zijn ontwer
pen vertellen
Eenmaal heeft de 19-jarige Jan
Mansholt zijn medevarenden de
stuipen op het lijf gehaald. Dat was
toen hij met overslaande stem, ter
wijl hij op het voorschip op wacht
stond in de nacht, schreeuwde: „een
paling" In de kajuit ving men
die woorden niet helemaal goed op.
Een ieder dacht, dat hij riep „pa
len". „En als je met zo'n 8% mijl
snelheid op een aantal palen loopt,
schrijf dan je boot maar af", zei
eigenaar-schipper Piet Vroon pes
simistisch. Geen wonder: ieder
stormde naar het dek, waar men
geen paling, maar een „paling met
een snavel", aldus Frans Maas, ont
dekte, te weten een geep. Dit kleine
avontuur bracht nog leven in de
brouwerij tijdens een rustige tocht.
Aan boord van zo'n schip let je niet
meer op de tijd", vertelde Piet Vroon
nog, „als ze na die vijf en een halve
dag gezegd hadden je heb twee da
gen gezeild, had ik het ook ge
loofd" De terugtocht van Cowes
naar Breskens ging letterlijk „ge
zwind": soms haalde het schip in de
felle wind een snelheid van elf mijlen.
Maandagmorgen omstreeks half acht
liep de Sportlust VI de Breskense ha
ven weer binnen. Het was de man
nen, die van boord stapten aan te
zien, dat ze er spijt van hadden, dat
hun trip van drie weken al weer ach
ter de rug was. „Volgend jaar moe
ten we toch eens naar de Bermuda-
race gaan", suggereerde Piet Vroon
„we moeten eens gaan werken aan
dat plan". Wie weet
(Advertentie)
Een produkt van de Sikkens Groep
Londen, regenbui
Brussel, zwaar bewolkt
Luxemburg, regenbui
Parijs, zwaar bewolkt
Nice, onbewolkt
München, onbewolkt
Locarno, licht bewolkt
Innsbruck, onbewolkt
Madrid, onbewolkt
Mallorca, onbewolkt
19 gr. C.
17 gr. C.
14 gr. C.
19 gr. C.
23 gr. C.
18 gr. C.
24 gr. C.
21 gr. C.
31 gr. C.
28 gr. C.
MINDER WIND
Opklaringen, maar ook plaatselijk een
bui. Overwegend matige westelijke wind.
Dezelfde of iets hogere temperaturen.
STRANDVERWACHTING
(Van onze weerkundige medewerker)
Depressie trekt weg, waardoor vandaag
een afnemende zuidwesten wind. Nog
een buienkans, maar ook opklaringen.
Nog vrij koel overdag: 17 a 18 graden C.
Vooruitzichten tegen woensdag: enige
verbetering, maar door zeewind nog
niet belangrijk warmer.
ZON EN MAAN
21 augustus
Zon op 5.32 onder 19.54
Maan op 7.39 onder 21.08