Visserijlaboratorium Wemeldinge zal spoedig worden opgeheven T oeristisch Zeeland maakt goed seizoen Nog geen naaimachine voor „Sportlust VI" ALMANAK Zeeuwse NIEUW STADHUIS VLISSINGEN KREEG GROTE BRANDSTOFTANK Verf met voldoening NA ZEVEN JAAR PROEVEN MET OESTERS Overpl aatsing drsA. C. Drinkwaard naar Harlingen is aanstaande Mechanisatie Kanshebbers HET WEER IN EUROPA s Eenzaam VISSERIJCONTACT MET G.S. OVER KUNSTMATIG VERWATEREN MOSSELEN WALCHEREN BEVELAND SCHOUWEN GRIEKSE TANKER LOOSDE MOGELIJK OLIE OP ZEE Kraan verdween in Westerschelde tij Terneuzen ZEILERS NA 3 WEKEN TERUG Auto vloog uit de bocht Projectielen kwamen bij Borssele voor de dag In Fastnetrace was het weer bijna te mooi Vuurwerk besloot visserijfeesten PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 20 AUGUSTUS 1963 Het is zo goed als zeker, dat op vrij korte termijn het laboratorium in Wemeldinge van het Rijksinstituut voor Visserijonderzoek zal worden opgeheven. De thans nog in Wemeldinge gestationeerde bioloog drs. A. C. Drinkwaard zal op een nog nader te bepalen datum naar Harlingen worden overgeplaatst om daar te beginnen met de eerste onderzoekingen voor het kunstmatig verwateren van mosselen. De tweede bioloog van het laboratorium in Wemeldinge, drs. A. G. Vlasblom, heeft enkele weken geleden reeds zijn ontslag genomen en heeft kort daarop een functie aanvaard bij het Hydrobiologïsch In stituut voor Deïtaonderzoek in Yerseke. Zowel drs. Drinkwaard als drs. Vlasblom hebben zich in het visserijlaboratorium te Wemeldinge ongeveer zeven jaar bezig gehouden met de kunstmatige kweek van oesters. Deze werkzaamheden werden abrupt afgebroken toen in- maart van dit jaar de ministeriële beslissing werd bekendgemaakt, dat de oesterproef in het Veerse Gat niet zou doorgaan. Zoals wij in de krant van zaterdag reeds meldden gaat het rijkslaborato rium voor visserijonderzoek te IJmuiden onderzoeken in hoeverre het mogelijk is in de Waddenzee kunstmatige verwa terplaatsen voor mosselen aan te leggen. Aan het ministerie van landbouw en visserij zijn bepaalde terreinen genoemd, die in aanmerking zouden komen voor het aan de Friese kust te vestigen labo ratorium en de technische installaties, waarbij de voorkeur voor een bepaalde plaats kenbaar werd gemaakt. Hierover heeft de minister nog geen beslissing genomen. Het staat wel vast, dat het laboratorium en twee jaar later de technische installaties, achter de dijk zullen komen, aan de landzijde dus. Bui tendijks zou het project te kostbaar worden en te veel maatregelen eisen tegen storm en ijsgang bijvoorbeeld. In tegenstellingtot de natuurlijke ver waterplaatsen in Zeeland, waar de mos selen op een harde bodem liggen, krijgt de kunstmatige verwaterplaats iéts van een fabriek. In de definitieve vorm maar eerst moet dus het proefstadium voorbij zijn zal zo'n verwatering- plaats lijken op een eventueel overdekt zwembad met vakken en met voorraad- tanks voor het zeewater en met pompen om dit door de bassins te stuwen. De uiteindelijke plaats zal afhangen van het onderzoek, aldus heeft prof. dr. P. Korringa, de directeur van het rijksin stituut verklaard. Prof. dr. Korringa is van mening, dat de (wijde) omgeving van Harlingen „ho ge ogen gooit" in de strijd om de ver waterplaatsen, maar dat uitslagen van het onderzoek bepalend zullen zijn. Het water van de Waddenzee zal getest wor den op zoutgehalte, bacteriologische ver ontreiniging, slibgehalte, stroomsnelheid en al zo meer. Wanneer er iets man keert aan bijvoorbeeld het zoutgehalte langs de plaatsen op de Friese kust, die bij de proef m ogenschouw zullen worden genomen, dan kan er van een verwaterplaats in de omgeving van Har lingen niets komen. Het samenspel van factoren moet gunstig zijn, opdat ook een sterke mossel kan worden verkre gen, bestand tegen het vervoer naar de afzetgebieden, zoals België en Frank rijk. Een ander facet is, dat er bij een kunst matige verwatering gestreefd zal moe ten worden naar een zo groot mogelijke mechanisatie. Mede bepalend voor de bouw van de definitieve installaties op welke plaats dan ook, is dat dit zo dicht mogelijk bij de produktiegebieden moet zijn, dus de Waddenzee. De arbeidsvoor ziening speelt ook een rol. Prof. dr. Kor ringa verwacht dat de praktische instal laties, dat wil zeggen de definitieve, over acht tot tien jaar zullen kunnen wor den gebouwd. Er zullen tachtig tot ne gentig miljoen kg mosselen per jaar verwerkt moeten worden. Wanneer de proeven een gunstig resul taat afwerpen, dan zou het gevolg kun nen zijn dat de gehele Zeeuwse mossel- handel en -verwerkingsindustrie naar het noorden verhuist. Zeeland maakt dan nog wel een kans om het centrum van de handel te blijven, maar de grote afstanden tussen de percelen op de Wad denzee en de Zeeuwse bedrijven is te groot. Prof. dr. Korringa is van mening, dat na het afsluiten van de Oosterschel- de de handel zich wel zal moeten ver plaatsen naar de omgeving van de ver- waterplaatsen, omdat er dan voor de handel geen reden is om in Zeeland te blijven. Sinds enkele jaren komt bijna negentig procent van de gehele mosselproauktie (bijna honderd miljoen kilo per jaar) van de banken in de Waddenzee. De Zeeuwse mosselen op de banken in de Oosterschelde zijn op een klein percenta ge na, geheel uitgemoord door de mos selparasiet, die overigens ook in het oosten van de Waddenzee is geconsta teerd, maar die voorlopig tot staan is gekomen. Door de situatie in Zeeland wordt vrijwel de gehele mosselproduktie van de Waddenzee in schepen naar Zee land gebracht om daar verwaterd (con- sumptiegeschikt) te worden gemaakt en verder te worden geconserveerd en ge ëxporteerd. Vele Zeeuwse mosselvissers zijn de af gelopen jaren naar het noorden ver huisd om daar op nieuwe percelen hun bedrijf voort te zetten, maar de handel is achtergebleven. Met name het mos- Zeeland telt altijd nog van die een zame figuren. Van die van de be woonde wereld verstokenen, die in hun isolement ijverig voortploete- ren en soms zo smachten naar een beetje vertiereen beetje warmte van binnen... Zo ook die twee Deltamannen bij Bruinisse, die te werk gesteld bij de spectaculaire aanleg van de Greve- lingendam op een eenzame post, ver vooruitgeschoven, toezicht houden op de dikke kabel, waarlangs de gondels zullen zweven die straks het stortsteen in het water zullen werpen. Een voorbijganger toonde zich een beetje begaan met hun eenzaam heid en voelde zich verplicht een praatje met die twee vooruitgescho- venen te houden. Hij vroeg geïn teresseerd naar de kabelbaan, de dikte en de sterkte ervan. De twee mannen stonden hem vrien delijk te woord, Op een gegeven moment verzuchtte een van hen: „We moesten nog zo'n kabel heb ben, die van hier zo langs café Bru zou moeten lopen." „Ook zo'n dikke?", informeerde de voorbijganger, niet geheel begrij pend. ,fNee, sprak de Deltaman, zo dik als deze kabel hoeft hij niet te zijn. Als er maar een fles jenever aan kan hangen..." selkantoor, het instituut dat de gehele handel in mosselen in handen heeft en de orders verdeelt onder de mosselboe- ren, is nog steeds in Bergen op Zoom gevestigd, maar wanneer er in de Wad denzee een verwaterplaats komt, dan zal zeer zeker ook dit kantoor verhui zen en meteen het grootste deel van de bedrijven meenemen. De biologen denken, nadat het proef- verwaterbassin in werking is gesteld, ongeveer drie jaar nodig te hebben voor het aftasten van de mogelijkheden. Het ligt in de bedoeling de uitersten te vin den waaronder de mosselen goed ver waterd kunnen worden. En dan pas zal, zoals gezegd, de plaats worden be paald waar de definitieve verwaterplaats zal worden gevestigd. Daarbij zal niet alleen gelet worden op de biologische omstandigheden. Het project moet groot genoeg zijn om de steeds groeiende pro- duktie te kunnen verwerken; er moeten goede verbindingswegen zijn voor het transport naar de consument (België en Frankrijk zijn de grootste afnemers), het achterland moet leefbaar zijn en zoals we reeds hebben opgemerkt, vol doende arbeidskrachten hebben. De eco nomische, maar vooral ook de sociolo gische factoren zullen een grote rol gaan spelen bij het bepalen van de de finitieve verwaterplaats. Ten slotte is het een industrie, die jaarlijks voor meer dan 12 miljoen produceert. Er zijn twee grote kanshebbers in het noorden voor het toekomstige predikaat van mosselcentrum, en wel Harlingen en Den Oever. Harlingen als industrie kern, met zijn steeds verbeterende ha ven en uitgebreide visafslag maakt een goede kans, maar ook Den Oever komt In aanmerking, omdat bij de plannen van de inpoldering van het Balgzand te vens van de gelegenheid gebruik ge maakt zou kunnen worden, een mossel- verwaterplaats te bouwen. Maar voordat het probleem van definitieve vestiging aan de orde komt, zal er nog een vijftal jaren moeten verstrijken. De directeur van het rijksinstituut voor visserijonderzoek in IJmuiden heeft het volste vertrouwen in dit nieuwe project. Meer vertrouwen dan indertijd bij het project Veerse Gat. Met belangstelling wordt uitgezien naar de bevindingen van drs. Drink waard en zijn (waarschijnlijk 4) as sistenten, wanneer deze binnenkort hun laboratorium in noordwestelijk Friesland opzetten. Hij krijgt hulp van een onderzoekingsvaartuig met bemanning. Wanneer de tijd daar is, zal met waterstaat en wa terschappen samengewerkt worden voor de totstandkoming van een proefbassin achter de Waddenzeedijk. Een delegatie uit de Vereniging Zeeuw se Visserijbelangen (Zevibel) en van vertegenwoordigers uit het aanverwan te bedrijfsleven heeft maandag een eer ste oriënterend contact gehad met het provinciaal bestuur over de problemen over het kunstmatig verwateren van mosselen. In Middelburg voerden zij onder leiding van gedeputeerde M. J. van Poelje een bespreking over de toe komst voor de mosselcultuur in Zeeland nu de kwestie in een urgent stadium is gekomen en het rijkslaboratorium voor visserijonderzoek zijn werkterrein zal krijgen in de Waddenzee. Over 14 da gen zal een volgende bespreking wor den gehouden waarna het college van G.S. zich zal beraden over eventueel te nemen stappen. Slot van pag. 1 bungalowkopers die we helaas allemaal teleur moeten stellen", zo kregen wij vanuit de Braakman te horen. De Axelse jeugdherberg noteerde onge veer hetzelfde aantal bezoekers als vo rig jaar, dat wil zeggen een goede ge middelde bezetting gedurende het hele seizoen. Zelfs de Walcherse kust, die 's zomers al zo vol zit, sloeg nog records waar records mogelijk waren. Vlissingen biedt op alle toeristische fronten een beeld, dat voor de betrokkenen zeker gunstig en bevredigend genoemd moet worden. Een hotel-restaurant bedrijf op de boule vard maakte een matig voorseizoen, maar later werden de bedrijfsresultaten zo gunstig en steeg het aantal bezoekers dusdanig, dat van een veel beter jaar dan 1962 moet worden gesproken. Een snackbar noteerde een veertig procent hogere omzet (vooral dank zij de vakan tiegangers) dan vorig jaar en ook het Vlissingse kampeerterrein kreeg over de hele linie, ondanks het slechte begin meer bezoekers dan in 1962 te verwer ken. De Vlissingse jachthaven verwerkte en verwerkt nog steeds een record aantal jachten. Vorig jaar liepen er in totaal 458 binnen en nu maakt men zich op om, wellicht nog deze week, de 500e bezoekers feestelijk in te halen. Ook Zoutelande geniet een beter seizoen dan dat van 1962. Vooral omdat de pe riode waarin gasten te Zoutelande ver blijven, langer wordt. Door die sprei ding, waarvoor de capaciteit niet ver groot hoeft te worden, werd natuurlijk wel een groter aantal overnachtingen geboekt. Van de kampeerterreinen hoor den wij: zo goed als alles bezet. Eten ver huurder van strandhuisjes had al lange tijd geen strandhokje meer over. Van een Zoutelandse slager hoorden we dat in deze sector evenmin reden tot klagen bestaat en dat ook daar een grotere om zet kon worden genoteerd. Ook in Domburg waren de resultaten van een meer gespreid seizoen goed merkbaar. De belangstelling van va kantiegangers liet in geen enkel op zicht te wensen over en ook daar kre gen we uit hotelbedrrjven te horen: vol is vol. Kortom, men zit aan de uiterste grens van de capaciteit, met een grotere drukte dan vorig jaar. Maandagmorgen is in de bouw van het stadhuis te Vlissingen een nieuwe fase ingetreden. Toen is namelijk een tank geplaatst, die de nodige brandstof zal bevatten voor de oliestookverwarming in het gebouw. De tank heeft een inhoud van 30.000 liter. Later zullen nog twee kleine tanks van 2000 en 3000 liter er bijgeplaatst worden. Het karwei heeft in totaal anderhalf uur in beslag geno men. De tank met een middellijn van 2.20 meter en een lengte van ongeveer 8 meter rust op een betonnen fundering van 2.85 bij 7.60 meter. Het is de be doeling, dat 18 november in het kantoorgedeelte gestookt kan worden. Op de foto ziet men hoe de reusachtige tank op zijn plaats wordt gebracht. (Foto P.Z.C.) De hoek van duin en strand rond Kam perland, met hotels en bungalows heeft ook nieuwe records kunnen noteren. Het seizoen is er tot nu toe in het algemeen zeer goed te noemen met een flinke stijging ten opzichte van het vorig jaar. De jachthaven te Wolphaartsdijk noteerde een flinke bedrijvigheid met een groter aantal boten dan in 1962. Ook hier is het seizoen tot nu toe goed te noemen. In de Sehouwse Westhoek hoorden we nergens een somber of matig bericht be treffende de toeristische drukte. Overal werd een flinke stijging in overnach tingen, leveranties of omzet genoteerd. Een kampeerterrein te Burgh ontving aanzienlijk meer gasten dan in 1962, een bakker constateerde er tot zijn tevreden heid dat ook daar het seizoen eerder begint en later ophoudt, waarbij vaak een vraag naar brood bestond, dip nau welijks bevredigd kon worden. Van een hotelbedrijf kregen wij een soortgelijk optimistisch bericht, ook hier een groot aantal gasten, volledige bezet ting gedurende het hele seizoen. Ook grote tevredenheid heerst in Haam stede, waar een kampeerterrein op een gegeven moment 1575 gasten telde, en dan te bedenken dat op dat terrein draagbare radio's en zogenaamde no zems niet alleen voorzichtig worden ge weerd doch zelfs volkomen verboden zijnTen slotte Renesse: hetzelfde gunstige beeld. Zowel op een kampeer terrein, in een hotel als bij een bakker is een grotere drukte en een beter sei zoen geconstateerd dan in 1962. Kortom: men is zeer tevreden. De toe ristenseizoenen worden langer, drukker en lucratiever. Zeeland is als vakantie land langzamerhand tot in alle uithoe ken ontdekt, want de belangstelling geldt niet alleen de kust. De golf van toeristen die jaarlijks over onze provin cie spoelt, laat iets van zijn omvang mer ken op de knelpunten ais veren en de rijksweg van Bergen op Zoom naar Vlissingen. En gezien de groeiende be langstelling zal Zeeland er rekening mee moeten houden dat die winstgevende golf jaarlijks groter wordt.... In de nacht van zondag op maandag heeft de Griekse tanker „Elly" van 20.000 ton mogelijk olie geloosd op de Noordzee. Bemanningsleden van de loodsboot zagen tenminste, dat de tan ker vloeistof, die sterk op olie leek, over boord zette. Het Griekse schip was op weg naar Vlissingen am te bun keren en om enige reparaties te onder gaan. Daar kwam de rijkspolitie te wa ter aan boord om een onderzoek in te stellen. De machinist van het schip ver klaarde bij afwezigheid van de kapi tein dat men alleen ballastwater over boord had gezet. Het onderzoek wordt voortgezet. Het Breskense jacht Sportlust VI" heeft opnieuw honderden mijlen af gelegd in een monsterzeilrace: de wedstrijd van Cowes op het eiland Wight naar Fastnet-rock en terug (600 mijl). Vier van de zes beman ningsleden vonden we gistermiddag nog verenigd op het jacht in de Breskense haven: v.l.n.r. schipper- eigenaar Piet Vroon, Pieter Blus- see, Meo Vroon en Frans Maas. (Foto P.Z.C.) Advertentie In de nacht van zondag op maandag, omstreeks half drie, zgn een stoom- kraan van 150 ton, twee bulldozers en twee grijpers van elk 5 ton bij Terneu zen in het water van de Westerschelde verdwenen. Het materiaal was eigendom van Aug. Meyer Zonen's Scheepvaart Expeditie- en Agentuur M'j N.V. te Terneuzen. Het ongeluk gebeurde, toen de sleepboot Jean Claude Gerling de drijvende kraan II van de N.V. naar de zogenaamde Put van Terneuzen sleepte, waar de lading van een vrachtschip in lichters moest worden overgeslagen. Door de hoge golfslag ging echter de ponton slinge ren waarop de kraan was geplaatst. De 25 meter hoge kraan begon te schui ven, nam twee bulldozers en twee pers mee en belandde in het water, personeelsleden konden juist op tijd aan boord van de sleepboot worden genomen, waarna de „Jean Claude Gerling" met de ponton, die was blijven drijven, naar de haven van Terneuzen terugkeerde. Sleepboten en de „Frans Naerebout" van het loodswezen hebben urenlang ge tracht de plaats waar de kraan was gezonken te localiseren. Om vier uur 's middags kon men ten slotte de juis te ligplaats vaststellen. De Westerschel de is daar ongeveer 25 meter diep. Het is nog niet zeker, dat men zal trachten het materieel te lichten. Dit zal namelijk veel geld kosten en de ver- zal moeten be osten loont. Daar het gezonken materieel buiten de scheep vaartroute ligt, levert het voor de scheepvaart geen gevaar op, zo meent men in scheepvaartkringen in Terneu zen. In de nacht van zondag op maandag reed de Belg C. K. uit Woidegem op de provinciale weg ter hoogte van Kam perland met grote snelheid in de rich ting Wissenkerke. Door die hoge snel heid vloog hij uit de bocht. Hij werd uit de wagen geslingerd en kwam onder de auto terecht. Vrij ernstig gewond werd hij naar het Sint-Joannaziekenhuis *e Goes overgebracht. Negen gevaarlijke projectielen hebben anderhalve week gelegen in de directiekeet van de N.V. Zandtransport Maatschappij op het werk van de dijkverzwaring bjj Borssele. Het oorlogstuig was er voor de dag gehaald door drag lines bij graafwerkzaamheden. Drie kleine en zes met roest, zani en klei bedekte projectielen var ongeveer armdikte. Via de rijks nolitie is de hulpverleningsdiens van het ministerie van binnen landse zaken van deze oorlogs vondst op de hoogte gesteld Maandagmiddag heeft een vracht wagen van deze projectielen- specialisten de Zandtransport maatschappij van zijn gevaarlijke bezit bevrijd. NTeen, wij schaffen nog geen naai- IN machine aan", zei gistermiddag Piet W. Vroon (33) uit Breskens be slist. Oogenschijnlijk is dat een uit lating, die nergens op slaat, als men weet, dat Piet Vroon samen met zijn broer Meo (31), zijn plaatsgenoot Frans Maas (26), Jan Mansholt (19) uit Brussel, zoon van de oud-minis ter, Pieter Blussee uit Oud-Alblas (24) en de Oostendenaar Baoul An- saelens (39) zojuist is teruggekeerd van de monsterzeilrace (600 mijl) naar de Fastnet-rock voor de Ierse kust. Niettemin: de verklaring is er. De race van Cowes op het eiland Wight naar het rotsblok (ongeveer 100 bij 100 meter), dat Fastnetrock heet, en terug heeft in de zeilerswereld een bijna beruchte klank. In die hoek pleegt het gewoonlijk opmerkelijk te spoken: felle wind zweept het wa ter op en uit sombere, voortrazende wolken valt striemende regen. Zelfs de Amerikanen weten dat. Aan boord van die Amerikaanse jachten staat dan ook een schier onmisbaar attri- luut: een naaimachine! „Die Amerikanen hebben dat ook wel nodig", weet Frans Maas, de ontwerper van de Sportlust VI, het jacht, waarop deze BresSiaanders aan de race deelnamen, „want zij zijn de oceaan overgestoken om vervol gens aan een serie wedstrijden deel te nemen". Hij weet ook, dat „op de Bolero, een befaamd Amerikaans jacht, die naaimachine voor repara tie van zeilen soms 24 uur per dag bijna continu staat te snorren" Daarmee is dan voldoende geïllu streerd wat er wordt gevergd van de zeilen van zo'n schip als het de oceaan oversteekt en ook nog aan bijzonder woelige wedstrijden deel neemt. „Nou ja", zegt Piet Vroon, „op ons schip staat heel wat minder zeil en daarom kan een naaimachine me voorlopig gestolen worden". Toch kwamen ook deze Bressiaan- ders er niet helemaal zonder zeilscheuren af. Aan het eind van de race, toen het weer plotseling bij zonder slecht werd scheurde de spinnaker (de grote ballonfok) van boven naar beneden Niettemin werd het schip nog vijfde in zijn klas se (III) en eindigde als elfde in een veld van 130 deelnemers Toch was het dit keer helemaal niet zo'n woelige affaire: alleen de eerste 15 uur van de vijf en een halve dag durende race spookte het werkelijk en moesten de zeilers met klein tuig beginnen. Maar voor de rest was het een wedstrijd in prachtig weer. Wel eindigde de race zoals ze begon: wind en regen. In het aardedonker en in stromende regen meerden de schepen af. Stem vanaf de kant: „Hoe is de naam van het schip?". Stem vanaf een ander schip in de Met een daverend vuurwerk, dat tot ver in de omtrek zichtbaar was, zijn maandagavond de Breskense visserij feesten besloten. „Een feest, waarbij wjj door de buitengewoon slechte weersom standigheden nogal wat pech hebben on dervonden, maar dat achteraf toch als geslaagd kan worden beschouwd" zei stichtingsvoorzitter E. Seuss, na afloop tijdens een slotbijeenkomst in hotel „Scheldezicht". „Het is zelfs niet uitge sloten, dat onze reservepot niet eens behoeft te worden aangesproken", zo voegde hij er aan toe. „Het is namelijk gebleken, dat zondagmiddag, toen de tocht van de praalwagens wegens een zeer langdurige regenbui geruime tijd moest worden uitgesteld, de stroom van bezoekers onophoudelijk doorging. Opvallend bij deze elfde visserijfeesten waren de vele toeristen, die hun va kantie aan de West Zeeuws-Vlaamse kust doorbrachten en juist door die minder goede weersomstandigheden met grote aantallen naar Breskens trokken. Dat was ook maandagmiddag het geval, toen op het Oranjeplein een jaarmarkt werd gehouden, die door vele honderden toeristen werd bezocht. Helaas kon het standwerkersconcours niet doorgaan, wegens gebrek aan belangstelling van de heren van dit gilde. Stichtingsvoor zitter Seuss dankte tijdens de slotbij eenkomst vooral de garnalenkoningin, mej. Willy Pesireron en haar beide hof dames. Namens de stichting bood hij hun een herinnering aan deze feestda gen aan. Verder betrok hij in zijn dank allen, die aan de feesten hun medewer king hebben verleend, waarbij hij voor al prees het vele werk door de orga nisatoren verricht. „Laten we zeggen, tot volgend jaar", zo besloot de heer Seuss zijn slotrede van de Visserijfees ten 1963. stromende regen: „Rainy Day. (Regenachtige dag). Maar toch was het „een van de mooiste en rustigste Fastnetraces, die ooit verzeild is", om met Frans Maas te spreken. De Sportlust VI heeft het dan ook niet moeilijk ge had. Liever nog hadden ze 't heel wat moeilijker gehad. Zoals bijvoorbeeld vorig jaar in de race van Cowes naar San Sebastiaan in Spanje. Men weet het nog: die race werd door de Sport lust VI gewonnen. De Breskense boot heeft dan ook een gevreesde klank in de zeilerswereld. Frans Maas ging ondertussen ook nu niet alleen mee om de sport, maar ook om te zien welke details van de boot nog voor verbetering vatbaar zijn. Daarom werd een enkel zeil ver groot, een ander zeil verkleind. Maar voor de rest wilde hij toch geen „keukengeheimen" van zijn ontwer pen vertellen Eenmaal heeft de 19-jarige Jan Mansholt zijn medevarenden de stuipen op het lijf gehaald. Dat was toen hij met overslaande stem, ter wijl hij op het voorschip op wacht stond in de nacht, schreeuwde: „een paling" In de kajuit ving men die woorden niet helemaal goed op. Een ieder dacht, dat hij riep „pa len". „En als je met zo'n 8% mijl snelheid op een aantal palen loopt, schrijf dan je boot maar af", zei eigenaar-schipper Piet Vroon pes simistisch. Geen wonder: ieder stormde naar het dek, waar men geen paling, maar een „paling met een snavel", aldus Frans Maas, ont dekte, te weten een geep. Dit kleine avontuur bracht nog leven in de brouwerij tijdens een rustige tocht. Aan boord van zo'n schip let je niet meer op de tijd", vertelde Piet Vroon nog, „als ze na die vijf en een halve dag gezegd hadden je heb twee da gen gezeild, had ik het ook ge loofd" De terugtocht van Cowes naar Breskens ging letterlijk „ge zwind": soms haalde het schip in de felle wind een snelheid van elf mijlen. Maandagmorgen omstreeks half acht liep de Sportlust VI de Breskense ha ven weer binnen. Het was de man nen, die van boord stapten aan te zien, dat ze er spijt van hadden, dat hun trip van drie weken al weer ach ter de rug was. „Volgend jaar moe ten we toch eens naar de Bermuda- race gaan", suggereerde Piet Vroon „we moeten eens gaan werken aan dat plan". Wie weet (Advertentie) Een produkt van de Sikkens Groep Londen, regenbui Brussel, zwaar bewolkt Luxemburg, regenbui Parijs, zwaar bewolkt Nice, onbewolkt München, onbewolkt Locarno, licht bewolkt Innsbruck, onbewolkt Madrid, onbewolkt Mallorca, onbewolkt 19 gr. C. 17 gr. C. 14 gr. C. 19 gr. C. 23 gr. C. 18 gr. C. 24 gr. C. 21 gr. C. 31 gr. C. 28 gr. C. MINDER WIND Opklaringen, maar ook plaatselijk een bui. Overwegend matige westelijke wind. Dezelfde of iets hogere temperaturen. STRANDVERWACHTING (Van onze weerkundige medewerker) Depressie trekt weg, waardoor vandaag een afnemende zuidwesten wind. Nog een buienkans, maar ook opklaringen. Nog vrij koel overdag: 17 a 18 graden C. Vooruitzichten tegen woensdag: enige verbetering, maar door zeewind nog niet belangrijk warmer. ZON EN MAAN 21 augustus Zon op 5.32 onder 19.54 Maan op 7.39 onder 21.08

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2