HELP MET DIT ETUIUE ESSsl GRATIS Aanleg van kustweg stuit op bezwaren voor Gestolen geld is, volgens politie, nog in Engeland KLACHTEN OVER OPTREDEN VAN DE DUITSE DOUANE IN ELTEN Hansaplast Dwaalspoor99 in Amsterdam Amateurs 100 jaar Internationaal Rode Kruis! Koop nu een étuitje Hansaplast tegen de normale prijs van 75 ct. De netto opbrengst is voor het Nederlandsche Roode Kruis. Zie raambiljetten bij apotheker en drogist „ONTSLUITING STRANDEN OP ANDERE WIJZE VERWEZENLIJKEN" Burgemeester: „te vroeg om een oordeel te vellen' Kunstkenner Verstoren Te vroeg In schuit Vredesprijs ter nagedachtenis paus Joannes India leidt acht bergdivisies op Dode en 6 gewonden bij verkeersongeluk in Tilburg Eerste begin met de aanleg is al gemaakt Beroering Medewerking Ambitieus DINSDAG 13 AUGUSTUS 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT f- ivï--.'Ns uvj&ïsï wondverband Het Wereldgebeuren Advertentie Inspecteur G. J. Toorenaar van het politiebureau Warmoesstraat te Amsterdam trok onmiddellijk een zeer sceptisch gezicht, toen hij gisterochtend de melding kreeg dat drie Engels sprekende jongemannen bij de „Twentsche Bank" in de Spuistraat vijftig duizend Engelse ponden wilden omwisselen in een half miljoen Nederlandse guldens. „Wij vertrouwen het zaakje niet", zo zei de man die dit „namens de Twentsche Bank" telefonisch aan de politie meedeelde. Inspec teur Toorenaar vertrouwde het ook niet, eerlijk gezegd geloofde hij er niet erg in. Maar na alle berichten over de Engelse trein- roof moest de politie wel de nodi ge voorzorgsmaatregelen nemen. Een 5x8 auto spoedde zich met loeiende sirene naar de bank en binnen enkele minuten kwamen daar ook de heer Toorenaar en enkele van zijn rechercheurs. Toen bleek dat men bij de „Twentsche Bank" van niets wist. Het telefoontje was kenne lijk afkomstig van een „grapjas" die ook wel aan de Engelse trein- roof gedacht zal hebben toen hij de politie belde... Woningen van vijf Londenaren in het oog gehouden Hamaplml Drie inwoners van Tilburg, de 43-ja- rige directeur van hotel „Riche" R. Pigmans, zijn echtgenote, mevr. K. Pigmans-Mathijssen (45 jaar) en hun zoon Wim (17 jaar) zijn gistermorgen bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Het ongeluk gebeurde in het departe ment Haute Mame dicht bij de plaats Couzon-Sur-Coulogne. De heer Pigmans reed bij een inhaal manoeuvre in een onoverzichtelijke bocht tegen een kraanwagen van de Franse spoorwegen. De heer en mevr. Pigmans en hun zoon Wim waren op slag dood. De 13-jarige zoon Richard liep zeer zware verwondingen op en werd opge nomen in een ziekenhuis in Langres. De familie was op de terugweg van een vakantie in Spanje. Honderden Britse politiemannen met speurhonden hebben gisteren in Buckinghamshire gezocht naar sporen van de daders van de sen sationele treinroof van verleden week. Belangrijke aanwijzingen zijn niet gevonden. De politie houdt ook sinds meer dan 24 uur het oog op de woningen van vijf in woners van Londense voorsteden, die ervan worden verdacht bij de treinroof betrokken te zijn geweest. Gebleken is dat geen der vijf sinds donderdag jl. meer in zijn woning heeft vertoefd. De namen der vijf verdachten zijn de po litie telefonisch medegedeeld door „ver klikkers", die goed thuis zijn in de Lon dense onderwereld. Overigens blijven er bij het Londense hoofdbureau van politie zeer vele telefoontjes binnenkomen van men sen, die menen inlichtingen te kun nen geven, welke tot aanhouding der verdachten en het achterhalen van de buit kunnen leiden. Het overgrote deel hiervan is echter afkomstig van „amateurs", die worden aangetrok ken door de uitgeloofde beloning van 2.600.000 gulden. De mogelijkheid is geopperd door A. J. Hart van de assurantiefirma die 2.000.000 gulden aan beloning heeft uit geloofd. Hoofdinspecteur MacArthur is van me ning dat meer dan één vrachtauto werd gebruikt om de postzakken uit de trein over te laden. Hij denkt dat nog een le gervoertuig en misschien een landrover werden gebruikt. Op een persconferentie in Londen zei de hoofdinspecteur, dat het onderzoek zich over heel Engeland en de wereld uit strekte. 1 MtlOtm 1 ttüklOffl.llKlK1! 1 ,uk10<ft De gestage stijging van het luchtver keer komt ook nu weer in het halfjaar lijkse overzicht van Schiphol tot uiting. Gedurende de eerste 6 maanden van dit jaar telde de luchthaven 820.412 passa giers, hetgeen 8 procent meer is dan de 759.591 over dezelfde periode van 1962. Deze stijging komt ditmaal echter ge heel voor rekening van het Europese passagiersvervoer, want op de inter continentale lijnen werd voor het gere gelde lijnvervoer een daling van 3 pro cent geboekt. Het goederenvervoer bleef nagenoeg gelijk, het postvervoer vertoonde een lichte vooruitgang. TUSSEN DEN HELDER EN HOEK VAN HOLLAND ARBEIDERS: „ZELFS BOTERHAMTROMMELS OPEN gemeente Herwen en Aerdt vor men. De weg van deze hoek van Nederland naar „de rest", dus ook naar Arnhem, of 's-Heerenberg, loopt over Elten althans de enige goede weg. De Duitsers, die er niet over dachten om als tegen prestatie voor de teruggave van dit grensgebied een nieuwe weg aan te leg gen kosten twee miljoen beloofden, dat de douanecontrole, speciaal ten aan zien van de bewoners van „het eiland", die via Elten reizen, soepel zou worden toegepast. de Tweede Kamer over de toeris tennota, welke overlegd plaatsvond op 20 juni j.l. Tijdens het overleg werd opgemerkt, dat de gehele kuststrook tussen Den Helder en Hoek van Holland circa 110 kilome ter lang is doch dat hiervan op hoogtij dagen slechts 35 km wordt bevolkt. Ge vraagd werd hoeveel kilometer hiervan voor recreatie in aanmerking zou kun nen komen en of niet meer spreiding te bereiken zou zijn door een directe weg verbinding tussen beide plaatsen. In zijn antwoord wees de staatssecreta ris er op, dat het gehele strand met uitzondering van een korte strook bij Petten toegankelijk is voor het pu bliek, doch dat de moeilijkheid schuilt in de bereikbaarheid van thans nog voor een groot deel verlaten strandgebieden. „Hoewel ontegenzeggelijk met een rechtstreekse wegverbinding tussen genoemde plaatsen door het kustge bied, inclusief de benodigde duinover gangen en parkeerplaatsen, een gro tere spreiding van het strandbezoek zou kunnen worden bewerkstelligd, zijn hieraan ook bezwaren verbonden. Een dergelijke verbinding zou name lijk, aldus de heer Gijzeis, een gewen ste diversiteit van het strandgebruik drukke en rustige stranden ern stig verstoren". De staatssecretaris voegt hieraan toe, dat in het kortgeleden uitgekomen stu dierapport „Recreatieruimten in Neder land" van de Rijksdienst voor het Natio nale Plan aan de ontsluiting van de stranden uitvoerig aandacht is besteed en dat dit rapport op dezelfde gronden een doorlopende kustweg afwijst. Hij voegt hieraan toe, dat de (voormali ge) minister van verkeer en waterstaat een gelijke mening is toegedaan. De ont sluiting zal, zo zegt hij, dan ook op ande re wijze moeten worden verwezenlijkt. Het rapport doet hiervoor bepaalde voor stellen, onder andere bepleit het een aan tal „slagen" en duinovergangen. Een misprijzend oordeel over de moder ne kunst, tot uitdrukking gebracht in een niet geheel nuchtere toestand, heeft de 35-jange Rotterdammer C. B. J. in de cel doen belanden. De man liep vrijdagavond langs een kunsthandel op de Schiedamseweg, die een werkstuk van een moderne meester had geëtaleerd: een schilderij van een wagen, waar een wiel aan ontbrak de „kunstkenner" wond zich daar zo over op dat hij een fiets pakte en deze dwars door de ruit smeet om „met het fietswiel het schilderij te completeren". Schade: 170 gulden aan de ruit en 210 gulden aan de geëtaleerde schilderijen. Op het politiebureau bleek later dat de arrestant ook wel graag onderdak wil de hebben. Werken deed hij niet veel en vaak kwam hij onder invloed thuis. Daarom ook was hij die avond de deur uitgezet. (Van onze correspondent). Sinds de overdracht van Elten op 1 augustus worden klachten ge hoord over een weinig soepel op treden van de Duitse douane tegen bewoners van „het eiland", die via Elten naar andere Nederlandse plaatsen reizen. Onder „het eiland" worden verstaan de plaatsen Lo- bith, Tolkamer, Herwen, Aerdt, Pannerden en Spijk, die samen de Drs. F. J. W. Gijzeis heeft in zijn voormalige functie van staatsse cretaris van economische zaken het standpunt onderschreven van de Rijksdienst voor het Nationale Plan, die bezwaren ziet in een door lopende kustweg van Den Helder tot Hoek van Holland. Dit blijkt uit het zojuist verschenen verslag van het mondeling overleg tussen de staatssecretaris en de vaste com missie voor economische zaken uit Na tien dagen overdracht zijn er echter klachten, dat bijvoorbeeld in de autobus, die deze route neemt, de Duitse douane bijzonder lastig is en arbeiders zelfs boterhamtrommels laat openmaken. Verder meent men, dat de douanekan toren te kort open zijn, wat op den duur nadelig kan zijn voor het vervoer van stenen. De burgemeester van Herwen en Aerdt, de heer Daalderop, heeft ken nis genomen van de klachten en zij zijn ook in de laatste gemeenteraadsverga dering ter sprake gekomen. Bovendien is aan de autobusondememing gevraagd, een rapport te maken over de ervarin gen bij het grensverkeer. Een definitief oordeel wil de burgemees ter niet vellen. „Van sommige mensen hoor ik ernstige klachten, van anderen niet. Zelf heb ik nog niets ondervonden van weinig soepel optreden. Ik geloof, dat het bepaald nog te vroeg is om een definitief oordeel te vellen". „De Duitsers hebben hier jonge douane ambtenaren ingezet, die bovendien uit een ander gedeelte van Duitsland komen en de omstandigheden hier niet kennen. Het moet allemaal nog wennen. Ik ge loof, dat we pas over een paar weken kunnen oordelen, of de Duitsers inder daad in strijd met hun toezeggingen niet soepel optreden. Zou dat inderdaad blijken, dan ben ik van mening, dat zij ook op de tekst van het verdrag ge wezen dienen te worden", verklaarde burgemeester Daalderop, die in de ge meenteraad heeft gezegd, dat hij het woord „soepel" in het verdrag nooit erg gelukkig heeft gevonden, omdat het veel te rekbaar is. Bij Scotland Yard is men van mening, dat het gestolen geld nog steeds in En geland is en misschien zelfs binnen een straal van 48 km van Cheddington, waar de nachtposttrein werd opgehou den. Al het geld dat zich in de zakken bevond, was oud bankpapier dat door de bank van Engeland zou worden ver nietigd. De recherche acht het mogelijk dat de buit nog steeds intact is en misschien onder één dak. Ze meent dat de dieven de vangst snel naar een bepaalde plaats hebben gebracht, voordat alarm gesla gen werd. Aan het hoofd van de rechercheurs van Scotland Yard, die aan de oplossing van de zaak werken, staat commander Geor ge Hatherill. Hij heeft honderd man tot zijn beschikking en kan dankbaar ge bruik maken van de contacten die er zijn met de onderwereld. De politie stelt een onderzoek in naar de juistheid van de redenering dat de bende de buit heeft verstopt in een schuit die in het Grand Union kanaal bij Cheddington tot zinken werd gebracht, terwijl de politie zich concentreerde op afzetting van de wegen. In Vaticaanstad is gisteren een brief gepubliceerd van wijlen paus Joannes, waarin gezegd wordt dat er een stichting in het leven is ge roepen voor het verlenen van een vredesprijs. Het doel van deze stichting ter nagedachtenis van Joannes de 23ste is „het aanmoe digen van initiatieven ten behoeve van de ware vrede en broeder schap onder de mensen en volke ren door het periodiek verlenen van prjjzen". Het grondkapitaal van de stich ting wordt gevormd door de ruim 800.000 gulden van de Balzan- vredesprijs, die wijlen paus Joan nes in mei van dit jaar kreeg. De stichting zal gevestigd zijn in Va ticaanstad. De prijs zal om de drie jaar worden verleend. India vormt acht nieuwe bergdivisies ter verdediging van de Himalajagrens tegen een eventuele Chinese aanval, zo is in doorgaans welingelichte kringen in Nieuw-Delhi vernomen. De Ver. Staten en Engeland zouden zich bereid hebben verklaard vijf van deze divisies uit te rusten die tegen het eind van het jaar gereed moeten zijn. Naar verluidt zullen Australië en West- Duitsland warme winterkleding voor de bergtroepen verschaffen. Volgens Indische berichten hebben de Chinezen ongeveer 130.000 militairen langs de betrokken grens samenge trokken. Bij een verkeersongeluk in Tilburg is gistermiddag de Zweedse architect La- ra F. Westman (37 jaar) om het leven gekomen. Zijn echtgenote, mevr. Peggy Westman-Reeks (35 jaar), van geboor te Engelse, verkeert in levensgevaar. Hun vier kinderen, twee jongens en twee meisjes in de leeftijd van twee tot zeven jaar zijn eveneens gewond. Mevr. Westman en haar kinderen verblijven in het Sint-EIisabethsziekenhuis. Het ongeluk gebeurde op het kruispunt van de Ringbaan oost en de Ringbaan zuid in Tilburg. De Zweedse architect wilde de Ringbaan oost oprijden, maar gaf daarbij geen voorrang aan een tankauto. De chauffeur van deze wagen, H. Baars uit Oud-Beyerland trachtte door krach tig remmen en het omgooien van het stuur een botsing te voorkomen, doch kon daarin niet slagen. De personenau to werd totaal vernield. De Organisatie voor Economische Sa menwerking en Ontwikkeling (O.E.S.O.) heeft in een economisch overzicht betref fende het Verenigd Koninkrijk voorspeld dat het programma voor de Britse eco nomische expansie wellicht nadelig kan worden beïnvloed door de ontwikkeling van de gemeenschappelijke markt. Volgens het rapport zouden de pogingen van Engeland om te streven naar een jaarlijkse economische groei van vier procent misschien niet tot het gewenste resultaat leiden „indien de gemeenschap pelijke markt zich ontwikkelt op een manier die gunstiger is" voor de lidsta ten. In het licht hiervan en gezien het feit, dat de vooruitzichten voor de expansie van de wereldhandel voor het midden van de jaren zestig „zeer twijfelachtig" zijn, meent het rapport dat het bereiken van de gewenste economische groei en het tegelijkertijd handhaven van een sterke buitenlandse handelsbalans „niet gemakkelijk" zal zijn. Volgens het overzicht is een uitbreiding van de export van essentieel belang, in dien Groot-Brittannië wil vasthouden aan het percentage van vier procent per jaar. WANNEER U bent teruggeko men van vakantie, wilt U dan zou goed en zo vriendelijk zijn: Niet voortdurend aan iedereen te vertellen, dat het plaatsje waar U geweest bent gelukkig) nog niet door liet toerisme is 'ontdekt; en als U dat toch vertelt daar niet aan toe te voegen dat er dus (ge lukkig) ook geen Nederlanders waren; niet te vertellen dat uw hotel zo veel goedkoper was dan het hotel van degenen aan wie U uw ver haaltjes zit te vertellen; niet te zeggen wat uw oordeel is over het Italiaanse, Spaanse, Franse, Britse of wat dan ook voor volk, want U bent maar een paar tientallen dagen in het buitenland geweest, U hebt er maar een heel klein stukje van gezien, U hebt slechts op z'n hoogst een paar honderd van de inboorlingen ont moet en dus is uw oordeel totaal van niet de minste betekenis en waarde; niet steeds alle prijzen van ginds met die van hier vergelijken; uw dia's en foto's strikt voor uw eigen divertissement aan te wen den en er uiv kennissen niet mee te vervelen; niet te zeggen dat die knappen de broodjes zoveel lekkerder zijn dan wat wij hier krijgen voorge zet; niet te vertellen waarom U zo gelachen hebt geen mededelingen te doen van ivat U allemaal gegeten hebt; niet te zeggen dat U de zon van daarginds zo mist; niet te vertellen dat die mensen in dat stadje wel straat-arm zijn, maar toch dol-gélukkig geen verhalen te doen over de mensen waarmee U hebt, kennis gemaakt; niet te zeggen dat U uit dat éne plaatsje bent weggevlucht omdat er zoveel Hollanders waren; niet te vertellen hoeveel lager de belastingen in Italië, of Spanje zijn en dat ze er in Frankrijk maar een slag naar slaan; niet te vertellen hoe proper uw hotel was en hoe weinig je daar voor een kreeft betaalt; niet mede te delen hoeveel kilo meter U gereden hebt: Want alleen onder deze voor waarden ben ik bereid zondag morgen een kopje koffie bij U te komen drinken, ELIAS. Burgemeester Willy Brandt heeft de zorgen om Berlijn voor een korte spanne tijds verwisseld voor de werphengel en het weekend shirt: met zijn echtgenote en zijn zoons verblijft hij op het ogenblik in Tirol, waar hij urenlang de fo rellen belaagt. De op 10 juli afgezette penningmeester van de Nederlandse Toonkunstaars Bond de heer C. H. D. Mackenzie uit Hilversum moet binnen twaalf dagen alle bescheiden en sleutels aan de N.T. B. teruggeven. Het bondsvermogen van ongeveer een kwart miljoen gulden dat hij nog bezit moet met spoed worden overgedragen aan een gerechtelijk bewaarder die dit zal beheren totdat de civiele rechter over het bezit ervan een beslissing zal hebben genomen. Dit heeft de president van de Amsterdamse rechtbank gister ochtend beslist naar aanleiding van het door de Nederlandse Toonkunstenaars- bond tegen de heer Mackenzie aange spannen kort geding, waarbij de kortge leden door het N.V.V. geroyeerde bond het bondsvermogen en andere eigendommen zoals kasstukken, corres pondentie, ledenregisters, een schrijf machine, sleutels, brandkast en bank- safe e.d. van de ex-penningmeester te rugverlangde. De president van de rechtbank achtte een voorlopige praktische voorziening noodzakelijk omdat de N.T.B. in het be lang van zijn leden de beschikking moet hebben over de bescheiden en hulpmid delen „welke hij terecht of ten onrech te al wekenlang ontbeert". Naar het oordeel van de president tast het roye ment als lid van het N.V.V. het zelf standig bestaan van de N.T.B. niet aan. Ten aanzien van het beschikkingsrecht over het bondsvermogen is volgens de president de situatie anders, omdat een beslissing daarover kan wachten tot de gewone rechter hieromtrent heeft be slist. De president achtte een beoorde ling van het gelijk in deze zaak niet de taak van de president in een kort ge ding. dat Drimmelen, behorend tot de ge meente Made, helemaal verstoken is van watersport: er zijn twee havens voor de binnenscheepvaart en een jachthaven voor 80 boten, maar met een gebrekkige accommodatie. Maar toen het plan voor een haven met 1200 jachten uit de lucht kwam vallen ging niettemin een golf van beroering door de gemeente. Zelfs de burgemeester drs. A. J. Th. W. F. M. Crul, die zich vanaf het begin met hart en ziel en achter dit plan had gezet, fronste even de werkbrauwen. Zijn aanvankelijke vrees is echter veranderd in een gezond enthousias me. Dat enthousiasme kreeg nog meer voedsel, toen op de simpele ad vertentie van de aanbesteding onmid dellijk een aanvraag kwam van een vereniging uit Breda voor meer dan honderd jachten. Gevoegd bij de 250 aanvragen voor ligplaats, die het ge meentebestuur nu al hebben bereikt is de eerste aanzet bijzonder bemoe digend. Dat is overigens ook wel nodig, want het gehele project gaat bijna drie mil joen (precies: 2,7 miljoen) kosten. Het gemeentebestuur heeft pas een geldlening gesloten van 1,8 miljoen gulden, terwijl het rijk een aanzien lijke subsidie zal verstrekken. Over de medewerking van het rijk is men in Made en Drimmelen bijzonder goed te spreken. „Wij behoefden ei genlijk helemaal niet te praten", ver telde burgemeester Crul, „wij gaven er een geargumenteerde toelichting bij en het rijk (de inter-departemen- tale commissie voor recreatie en toe risme) ging onmiddellijk met onze plannen akkoord". Een goed onthaal van het rijk dus, maar bij de provin cie was de situatie precies andersom. Er werd gepraat en nog eens gepraat, maar er kwam niets concreets uit de bus. Men heeft toen de knoop doorge hakt en de plannen zonder medewer king van de provincie verder uitge werkt. De exploitatie-opzet moest nu grondig gewijzigd worden. In de eer ste opzet zou het rijk 50 procent in de kosten bijdragen, de provincie en de gemeente elk 25 procent. De bijdrage van de provincie viel dus af. De op lossing is nu gevonden in de verho ging van de liggelden tot vier gulden per boot per vierkante meter, waar mee tevens bereikt werd, dat het ta rief aan het landelijk geldende ni veau werd aangepast. Voor het lig geld krijgt de watersportliefhebber heel veel: een volledig geoutilleerde haven met verharde taluds, drijfstei- gers, botenberging en deskundig toe zicht. lijk korte tijd met een plan voor een jachthaven van 1200 boten voor de dag te komen. Gerekend wordt, dat in 1966 het gehele project voltooid zal zijn. Misschien is het eind 1965 al mogelijk om een gedeelte van de ha ven in gebruik te nemen. Het gehele project beslaat een oppervlakte van circa 24 hectare. Op het parkeerter rein ter grootte van 18.000 vierkante meter, is plaats voor 500 auto's. Het plan is ontworpen door de Gront Mij, welke maatschappij tevens de direc tie zal voeren. Naast de aanleg van een omvangrijk watersportcentrum staat er nog meer op het programma van het ge meentebestuur van Made en Drimme len. Er zijn namelijk plannen om een kampeercentrum te stichten aan de westelijke kant van Drimmelen. De jachthaven komt oostelijk van het dorp. Ook dit plan ziet er aantrekkelijk uit. Op een terrein van 5 a 6 hectare komen eenvoudig zomerhuisjes, mo derne bungalows en plaats voor cara vans en tenten. Ook zullen voor de kinderen passende voorzieningen wor den getroffen. Zo wordt gedacht aan de aanleg van een speelwei en een kinderzwembad. Met de uitvoering van het kampeer centrum zal volgend jaar worden be gonnen. In 1965 moet het klaar zijn, een jaar eerder dan het jachthaven- complex. Dit kampeercentrum zal door particulieren geëxploiteerd moe ten worden. Drimmelen, dat lieflijke dorpje aan de rustige oevers van de Amer ten zuiden van de Bies- bosch, wordt nog niet over spoeld door een vloed van vreemdelingen. Het is nog niet ontdekt en het heeft nog vrijwel niets te bieden. Over een paar jaar zal dat heel anders zijn. Dan zal daar een jachthaven zijn aangelegd, waarin plaats is voor niet minder dan 1200 boten. Daarmee krijgt Drimmelen de grootste jachthaven van ons land. Dezer dagen zijn de eerste bulldozers en draglines verschenen voor de aan leg van een dijk rond de nieuwe ha ven. Dit complex ten behoeve van de watersport, dat bovendien nog om vat de aanleg van een uitgestrekt kampeercentrum en de bouw van een modern hotel, kan ongetwijfeld van nationale betekenis worden be schouwd. Het gaat in ieder geval ver boven het plaatselijke en regionale belang uit. Het zou overdreven zijn te beweren, In 1959 zijn de eerste stappen gezet. Er werd toen een commissie van des kundigen in het leven geroepen. Deze commissie zag kans om in betrekke-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3