HELP MET DIT ETUIUE
ESSsl GRATIS
Aanleg van kustweg
stuit op bezwaren
voor
Gestolen geld is,
volgens politie,
nog in Engeland
KLACHTEN OVER OPTREDEN VAN
DE DUITSE DOUANE IN ELTEN
Hansaplast
Dwaalspoor99 in
Amsterdam
Amateurs
100 jaar Internationaal Rode Kruis! Koop nu een
étuitje Hansaplast tegen de normale prijs van 75 ct.
De netto opbrengst is voor het Nederlandsche Roode
Kruis. Zie raambiljetten bij apotheker en drogist
„ONTSLUITING STRANDEN
OP ANDERE WIJZE
VERWEZENLIJKEN"
Burgemeester:
„te vroeg om een
oordeel te vellen'
Kunstkenner
Verstoren
Te vroeg
In schuit
Vredesprijs ter
nagedachtenis
paus Joannes
India leidt acht
bergdivisies op
Dode en 6 gewonden
bij verkeersongeluk
in Tilburg
Eerste begin met de aanleg is al gemaakt
Beroering
Medewerking
Ambitieus
DINSDAG 13 AUGUSTUS 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
f-
ivï--.'Ns uvj&ïsï
wondverband
Het Wereldgebeuren
Advertentie
Inspecteur G. J. Toorenaar van
het politiebureau Warmoesstraat
te Amsterdam trok onmiddellijk
een zeer sceptisch gezicht, toen
hij gisterochtend de melding
kreeg dat drie Engels sprekende
jongemannen bij de „Twentsche
Bank" in de Spuistraat vijftig
duizend Engelse ponden wilden
omwisselen in een half miljoen
Nederlandse guldens.
„Wij vertrouwen het zaakje niet",
zo zei de man die dit „namens de
Twentsche Bank" telefonisch
aan de politie meedeelde. Inspec
teur Toorenaar vertrouwde het
ook niet, eerlijk gezegd geloofde
hij er niet erg in. Maar na alle
berichten over de Engelse trein-
roof moest de politie wel de nodi
ge voorzorgsmaatregelen nemen.
Een 5x8 auto spoedde zich met
loeiende sirene naar de bank en
binnen enkele minuten kwamen
daar ook de heer Toorenaar en
enkele van zijn rechercheurs.
Toen bleek dat men bij de
„Twentsche Bank" van niets
wist. Het telefoontje was kenne
lijk afkomstig van een „grapjas"
die ook wel aan de Engelse trein-
roof gedacht zal hebben toen hij
de politie belde...
Woningen van vijf Londenaren in het oog gehouden
Hamaplml
Drie inwoners van Tilburg, de 43-ja-
rige directeur van hotel „Riche" R.
Pigmans, zijn echtgenote, mevr. K.
Pigmans-Mathijssen (45 jaar) en hun
zoon Wim (17 jaar) zijn gistermorgen
bij een verkeersongeluk om het leven
gekomen.
Het ongeluk gebeurde in het departe
ment Haute Mame dicht bij de plaats
Couzon-Sur-Coulogne.
De heer Pigmans reed bij een inhaal
manoeuvre in een onoverzichtelijke
bocht tegen een kraanwagen van de
Franse spoorwegen. De heer en mevr.
Pigmans en hun zoon Wim waren op
slag dood.
De 13-jarige zoon Richard liep zeer
zware verwondingen op en werd opge
nomen in een ziekenhuis in Langres.
De familie was op de terugweg van een
vakantie in Spanje.
Honderden Britse politiemannen
met speurhonden hebben gisteren
in Buckinghamshire gezocht naar
sporen van de daders van de sen
sationele treinroof van verleden
week. Belangrijke aanwijzingen
zijn niet gevonden.
De politie houdt ook sinds meer dan 24
uur het oog op de woningen van vijf in
woners van Londense voorsteden, die
ervan worden verdacht bij de treinroof
betrokken te zijn geweest. Gebleken is
dat geen der vijf sinds donderdag jl.
meer in zijn woning heeft vertoefd. De
namen der vijf verdachten zijn de po
litie telefonisch medegedeeld door „ver
klikkers", die goed thuis zijn in de Lon
dense onderwereld.
Overigens blijven er bij het Londense
hoofdbureau van politie zeer vele
telefoontjes binnenkomen van men
sen, die menen inlichtingen te kun
nen geven, welke tot aanhouding der
verdachten en het achterhalen van
de buit kunnen leiden. Het overgrote
deel hiervan is echter afkomstig van
„amateurs", die worden aangetrok
ken door de uitgeloofde beloning van
2.600.000 gulden.
De mogelijkheid is geopperd door A. J.
Hart van de assurantiefirma die
2.000.000 gulden aan beloning heeft uit
geloofd.
Hoofdinspecteur MacArthur is van me
ning dat meer dan één vrachtauto werd
gebruikt om de postzakken uit de trein
over te laden. Hij denkt dat nog een le
gervoertuig en misschien een landrover
werden gebruikt.
Op een persconferentie in Londen zei de
hoofdinspecteur, dat het onderzoek zich
over heel Engeland en de wereld uit
strekte.
1 MtlOtm
1 ttüklOffl.llKlK1!
1 ,uk10<ft
De gestage stijging van het luchtver
keer komt ook nu weer in het halfjaar
lijkse overzicht van Schiphol tot uiting.
Gedurende de eerste 6 maanden van dit
jaar telde de luchthaven 820.412 passa
giers, hetgeen 8 procent meer is dan de
759.591 over dezelfde periode van 1962.
Deze stijging komt ditmaal echter ge
heel voor rekening van het Europese
passagiersvervoer, want op de inter
continentale lijnen werd voor het gere
gelde lijnvervoer een daling van 3 pro
cent geboekt.
Het goederenvervoer bleef nagenoeg
gelijk, het postvervoer vertoonde een
lichte vooruitgang.
TUSSEN DEN HELDER EN HOEK VAN HOLLAND
ARBEIDERS: „ZELFS BOTERHAMTROMMELS OPEN
gemeente Herwen en Aerdt vor
men.
De weg van deze hoek van Nederland
naar „de rest", dus ook naar Arnhem,
of 's-Heerenberg, loopt over Elten
althans de enige goede weg. De Duitsers,
die er niet over dachten om als tegen
prestatie voor de teruggave van dit
grensgebied een nieuwe weg aan te leg
gen kosten twee miljoen beloofden,
dat de douanecontrole, speciaal ten aan
zien van de bewoners van „het eiland",
die via Elten reizen, soepel zou worden
toegepast.
de Tweede Kamer over de toeris
tennota, welke overlegd plaatsvond
op 20 juni j.l.
Tijdens het overleg werd opgemerkt, dat
de gehele kuststrook tussen Den Helder
en Hoek van Holland circa 110 kilome
ter lang is doch dat hiervan op hoogtij
dagen slechts 35 km wordt bevolkt. Ge
vraagd werd hoeveel kilometer hiervan
voor recreatie in aanmerking zou kun
nen komen en of niet meer spreiding te
bereiken zou zijn door een directe weg
verbinding tussen beide plaatsen.
In zijn antwoord wees de staatssecreta
ris er op, dat het gehele strand met
uitzondering van een korte strook bij
Petten toegankelijk is voor het pu
bliek, doch dat de moeilijkheid schuilt in
de bereikbaarheid van thans nog voor
een groot deel verlaten strandgebieden.
„Hoewel ontegenzeggelijk met een
rechtstreekse wegverbinding tussen
genoemde plaatsen door het kustge
bied, inclusief de benodigde duinover
gangen en parkeerplaatsen, een gro
tere spreiding van het strandbezoek
zou kunnen worden bewerkstelligd,
zijn hieraan ook bezwaren verbonden.
Een dergelijke verbinding zou name
lijk, aldus de heer Gijzeis, een gewen
ste diversiteit van het strandgebruik
drukke en rustige stranden ern
stig verstoren".
De staatssecretaris voegt hieraan toe,
dat in het kortgeleden uitgekomen stu
dierapport „Recreatieruimten in Neder
land" van de Rijksdienst voor het Natio
nale Plan aan de ontsluiting van de
stranden uitvoerig aandacht is besteed
en dat dit rapport op dezelfde gronden
een doorlopende kustweg afwijst.
Hij voegt hieraan toe, dat de (voormali
ge) minister van verkeer en waterstaat
een gelijke mening is toegedaan. De ont
sluiting zal, zo zegt hij, dan ook op ande
re wijze moeten worden verwezenlijkt.
Het rapport doet hiervoor bepaalde voor
stellen, onder andere bepleit het een aan
tal „slagen" en duinovergangen.
Een misprijzend oordeel over de moder
ne kunst, tot uitdrukking gebracht in
een niet geheel nuchtere toestand, heeft
de 35-jange Rotterdammer C. B. J. in
de cel doen belanden.
De man liep vrijdagavond langs een
kunsthandel op de Schiedamseweg, die
een werkstuk van een moderne meester
had geëtaleerd: een schilderij van een
wagen, waar een wiel aan ontbrak
de „kunstkenner" wond zich daar zo
over op dat hij een fiets pakte en deze
dwars door de ruit smeet om „met het
fietswiel het schilderij te completeren".
Schade: 170 gulden aan de ruit en 210
gulden aan de geëtaleerde schilderijen.
Op het politiebureau bleek later dat de
arrestant ook wel graag onderdak wil
de hebben. Werken deed hij niet veel en
vaak kwam hij onder invloed thuis.
Daarom ook was hij die avond de deur
uitgezet.
(Van onze correspondent).
Sinds de overdracht van Elten op
1 augustus worden klachten ge
hoord over een weinig soepel op
treden van de Duitse douane tegen
bewoners van „het eiland", die via
Elten naar andere Nederlandse
plaatsen reizen. Onder „het eiland"
worden verstaan de plaatsen Lo-
bith, Tolkamer, Herwen, Aerdt,
Pannerden en Spijk, die samen de
Drs. F. J. W. Gijzeis heeft in zijn
voormalige functie van staatsse
cretaris van economische zaken het
standpunt onderschreven van de
Rijksdienst voor het Nationale
Plan, die bezwaren ziet in een door
lopende kustweg van Den Helder
tot Hoek van Holland. Dit blijkt uit
het zojuist verschenen verslag van
het mondeling overleg tussen de
staatssecretaris en de vaste com
missie voor economische zaken uit
Na tien dagen overdracht zijn er
echter klachten, dat bijvoorbeeld in
de autobus, die deze route neemt, de
Duitse douane bijzonder lastig is en
arbeiders zelfs boterhamtrommels
laat openmaken.
Verder meent men, dat de douanekan
toren te kort open zijn, wat op den duur
nadelig kan zijn voor het vervoer van
stenen. De burgemeester van Herwen
en Aerdt, de heer Daalderop, heeft ken
nis genomen van de klachten en zij zijn
ook in de laatste gemeenteraadsverga
dering ter sprake gekomen. Bovendien
is aan de autobusondememing gevraagd,
een rapport te maken over de ervarin
gen bij het grensverkeer.
Een definitief oordeel wil de burgemees
ter niet vellen. „Van sommige mensen
hoor ik ernstige klachten, van anderen
niet. Zelf heb ik nog niets ondervonden
van weinig soepel optreden. Ik geloof,
dat het bepaald nog te vroeg is om
een definitief oordeel te vellen".
„De Duitsers hebben hier jonge douane
ambtenaren ingezet, die bovendien uit
een ander gedeelte van Duitsland komen
en de omstandigheden hier niet kennen.
Het moet allemaal nog wennen. Ik ge
loof, dat we pas over een paar weken
kunnen oordelen, of de Duitsers inder
daad in strijd met hun toezeggingen
niet soepel optreden. Zou dat inderdaad
blijken, dan ben ik van mening, dat
zij ook op de tekst van het verdrag ge
wezen dienen te worden", verklaarde
burgemeester Daalderop, die in de ge
meenteraad heeft gezegd, dat hij het
woord „soepel" in het verdrag nooit erg
gelukkig heeft gevonden, omdat het veel
te rekbaar is.
Bij Scotland Yard is men van mening,
dat het gestolen geld nog steeds in En
geland is en misschien zelfs binnen een
straal van 48 km van Cheddington,
waar de nachtposttrein werd opgehou
den. Al het geld dat zich in de zakken
bevond, was oud bankpapier dat door
de bank van Engeland zou worden ver
nietigd.
De recherche acht het mogelijk dat de
buit nog steeds intact is en misschien
onder één dak. Ze meent dat de dieven
de vangst snel naar een bepaalde plaats
hebben gebracht, voordat alarm gesla
gen werd.
Aan het hoofd van de rechercheurs van
Scotland Yard, die aan de oplossing van
de zaak werken, staat commander Geor
ge Hatherill. Hij heeft honderd man tot
zijn beschikking en kan dankbaar ge
bruik maken van de contacten die er
zijn met de onderwereld.
De politie stelt een onderzoek in naar
de juistheid van de redenering dat
de bende de buit heeft verstopt in
een schuit die in het Grand Union
kanaal bij Cheddington tot zinken
werd gebracht, terwijl de politie zich
concentreerde op afzetting van de
wegen.
In Vaticaanstad is gisteren een
brief gepubliceerd van wijlen paus
Joannes, waarin gezegd wordt dat
er een stichting in het leven is ge
roepen voor het verlenen van een
vredesprijs. Het doel van deze
stichting ter nagedachtenis van
Joannes de 23ste is „het aanmoe
digen van initiatieven ten behoeve
van de ware vrede en broeder
schap onder de mensen en volke
ren door het periodiek verlenen
van prjjzen".
Het grondkapitaal van de stich
ting wordt gevormd door de ruim
800.000 gulden van de Balzan-
vredesprijs, die wijlen paus Joan
nes in mei van dit jaar kreeg. De
stichting zal gevestigd zijn in Va
ticaanstad. De prijs zal om de drie
jaar worden verleend.
India vormt acht nieuwe bergdivisies
ter verdediging van de Himalajagrens
tegen een eventuele Chinese aanval, zo
is in doorgaans welingelichte kringen
in Nieuw-Delhi vernomen.
De Ver. Staten en Engeland zouden zich
bereid hebben verklaard vijf van deze
divisies uit te rusten die tegen het
eind van het jaar gereed moeten zijn.
Naar verluidt zullen Australië en West-
Duitsland warme winterkleding voor de
bergtroepen verschaffen.
Volgens Indische berichten hebben de
Chinezen ongeveer 130.000 militairen
langs de betrokken grens samenge
trokken.
Bij een verkeersongeluk in Tilburg is
gistermiddag de Zweedse architect La-
ra F. Westman (37 jaar) om het leven
gekomen. Zijn echtgenote, mevr. Peggy
Westman-Reeks (35 jaar), van geboor
te Engelse, verkeert in levensgevaar.
Hun vier kinderen, twee jongens en
twee meisjes in de leeftijd van twee tot
zeven jaar zijn eveneens gewond. Mevr.
Westman en haar kinderen verblijven
in het Sint-EIisabethsziekenhuis.
Het ongeluk gebeurde op het kruispunt
van de Ringbaan oost en de Ringbaan
zuid in Tilburg. De Zweedse architect
wilde de Ringbaan oost oprijden, maar
gaf daarbij geen voorrang aan een
tankauto.
De chauffeur van deze wagen, H. Baars
uit Oud-Beyerland trachtte door krach
tig remmen en het omgooien van het
stuur een botsing te voorkomen, doch
kon daarin niet slagen. De personenau
to werd totaal vernield.
De Organisatie voor Economische Sa
menwerking en Ontwikkeling (O.E.S.O.)
heeft in een economisch overzicht betref
fende het Verenigd Koninkrijk voorspeld
dat het programma voor de Britse eco
nomische expansie wellicht nadelig kan
worden beïnvloed door de ontwikkeling
van de gemeenschappelijke markt.
Volgens het rapport zouden de pogingen
van Engeland om te streven naar een
jaarlijkse economische groei van vier
procent misschien niet tot het gewenste
resultaat leiden „indien de gemeenschap
pelijke markt zich ontwikkelt op een
manier die gunstiger is" voor de lidsta
ten.
In het licht hiervan en gezien het feit,
dat de vooruitzichten voor de expansie
van de wereldhandel voor het midden
van de jaren zestig „zeer twijfelachtig"
zijn, meent het rapport dat het bereiken
van de gewenste economische groei en
het tegelijkertijd handhaven van een
sterke buitenlandse handelsbalans „niet
gemakkelijk" zal zijn.
Volgens het overzicht is een uitbreiding
van de export van essentieel belang, in
dien Groot-Brittannië wil vasthouden
aan het percentage van vier procent per
jaar.
WANNEER U bent teruggeko
men van vakantie, wilt U
dan zou goed en zo vriendelijk
zijn:
Niet voortdurend aan iedereen te
vertellen, dat het plaatsje waar U
geweest bent gelukkig) nog niet
door liet toerisme is 'ontdekt;
en als U dat toch vertelt daar niet
aan toe te voegen dat er dus (ge
lukkig) ook geen Nederlanders
waren;
niet te vertellen dat uw hotel zo
veel goedkoper was dan het hotel
van degenen aan wie U uw ver
haaltjes zit te vertellen;
niet te zeggen wat uw oordeel is
over het Italiaanse, Spaanse,
Franse, Britse of wat dan ook voor
volk, want U bent maar een paar
tientallen dagen in het buitenland
geweest, U hebt er maar een heel
klein stukje van gezien, U hebt
slechts op z'n hoogst een paar
honderd van de inboorlingen ont
moet en dus is uw oordeel totaal
van niet de minste betekenis en
waarde;
niet steeds alle prijzen van ginds
met die van hier vergelijken;
uw dia's en foto's strikt voor uw
eigen divertissement aan te wen
den en er uiv kennissen niet mee
te vervelen;
niet te zeggen dat die knappen
de broodjes zoveel lekkerder zijn
dan wat wij hier krijgen voorge
zet;
niet te vertellen waarom U zo
gelachen hebt
geen mededelingen te doen van
ivat U allemaal gegeten hebt;
niet te zeggen dat U de zon van
daarginds zo mist;
niet te vertellen dat die mensen
in dat stadje wel straat-arm zijn,
maar toch dol-gélukkig
geen verhalen te doen over de
mensen waarmee U hebt, kennis
gemaakt;
niet te zeggen dat U uit dat éne
plaatsje bent weggevlucht omdat
er zoveel Hollanders waren;
niet te vertellen hoeveel lager de
belastingen in Italië, of Spanje
zijn en dat ze er in Frankrijk
maar een slag naar slaan;
niet te vertellen hoe proper uw
hotel was en hoe weinig je daar
voor een kreeft betaalt;
niet mede te delen hoeveel kilo
meter U gereden hebt:
Want alleen onder deze voor
waarden ben ik bereid zondag
morgen een kopje koffie bij U te
komen drinken,
ELIAS.
Burgemeester Willy Brandt heeft
de zorgen om Berlijn voor een
korte spanne tijds verwisseld voor
de werphengel en het weekend
shirt: met zijn echtgenote en zijn
zoons verblijft hij op het ogenblik
in Tirol, waar hij urenlang de fo
rellen belaagt.
De op 10 juli afgezette penningmeester
van de Nederlandse Toonkunstaars
Bond de heer C. H. D. Mackenzie uit
Hilversum moet binnen twaalf dagen
alle bescheiden en sleutels aan de N.T.
B. teruggeven.
Het bondsvermogen van ongeveer een
kwart miljoen gulden dat hij nog bezit
moet met spoed worden overgedragen
aan een gerechtelijk bewaarder die dit
zal beheren totdat de civiele rechter
over het bezit ervan een beslissing zal
hebben genomen. Dit heeft de president
van de Amsterdamse rechtbank gister
ochtend beslist naar aanleiding van het
door de Nederlandse Toonkunstenaars-
bond tegen de heer Mackenzie aange
spannen kort geding, waarbij de kortge
leden door het N.V.V. geroyeerde
bond het bondsvermogen en andere
eigendommen zoals kasstukken, corres
pondentie, ledenregisters, een schrijf
machine, sleutels, brandkast en bank-
safe e.d. van de ex-penningmeester te
rugverlangde.
De president van de rechtbank achtte
een voorlopige praktische voorziening
noodzakelijk omdat de N.T.B. in het be
lang van zijn leden de beschikking moet
hebben over de bescheiden en hulpmid
delen „welke hij terecht of ten onrech
te al wekenlang ontbeert". Naar het
oordeel van de president tast het roye
ment als lid van het N.V.V. het zelf
standig bestaan van de N.T.B. niet aan.
Ten aanzien van het beschikkingsrecht
over het bondsvermogen is volgens de
president de situatie anders, omdat een
beslissing daarover kan wachten tot de
gewone rechter hieromtrent heeft be
slist. De president achtte een beoorde
ling van het gelijk in deze zaak niet de
taak van de president in een kort ge
ding.
dat Drimmelen, behorend tot de ge
meente Made, helemaal verstoken is
van watersport: er zijn twee havens
voor de binnenscheepvaart en een
jachthaven voor 80 boten, maar met
een gebrekkige accommodatie.
Maar toen het plan voor een haven
met 1200 jachten uit de lucht kwam
vallen ging niettemin een golf van
beroering door de gemeente. Zelfs de
burgemeester drs. A. J. Th. W. F. M.
Crul, die zich vanaf het begin met
hart en ziel en achter dit plan had
gezet, fronste even de werkbrauwen.
Zijn aanvankelijke vrees is echter
veranderd in een gezond enthousias
me. Dat enthousiasme kreeg nog
meer voedsel, toen op de simpele ad
vertentie van de aanbesteding onmid
dellijk een aanvraag kwam van een
vereniging uit Breda voor meer dan
honderd jachten. Gevoegd bij de 250
aanvragen voor ligplaats, die het ge
meentebestuur nu al hebben bereikt
is de eerste aanzet bijzonder bemoe
digend.
Dat is overigens ook wel nodig, want
het gehele project gaat bijna drie mil
joen (precies: 2,7 miljoen) kosten.
Het gemeentebestuur heeft pas een
geldlening gesloten van 1,8 miljoen
gulden, terwijl het rijk een aanzien
lijke subsidie zal verstrekken.
Over de medewerking van het rijk is
men in Made en Drimmelen bijzonder
goed te spreken. „Wij behoefden ei
genlijk helemaal niet te praten", ver
telde burgemeester Crul, „wij gaven
er een geargumenteerde toelichting
bij en het rijk (de inter-departemen-
tale commissie voor recreatie en toe
risme) ging onmiddellijk met onze
plannen akkoord". Een goed onthaal
van het rijk dus, maar bij de provin
cie was de situatie precies andersom.
Er werd gepraat en nog eens gepraat,
maar er kwam niets concreets uit de
bus. Men heeft toen de knoop doorge
hakt en de plannen zonder medewer
king van de provincie verder uitge
werkt. De exploitatie-opzet moest nu
grondig gewijzigd worden. In de eer
ste opzet zou het rijk 50 procent in de
kosten bijdragen, de provincie en de
gemeente elk 25 procent. De bijdrage
van de provincie viel dus af. De op
lossing is nu gevonden in de verho
ging van de liggelden tot vier gulden
per boot per vierkante meter, waar
mee tevens bereikt werd, dat het ta
rief aan het landelijk geldende ni
veau werd aangepast. Voor het lig
geld krijgt de watersportliefhebber
heel veel: een volledig geoutilleerde
haven met verharde taluds, drijfstei-
gers, botenberging en deskundig toe
zicht.
lijk korte tijd met een plan voor een
jachthaven van 1200 boten voor de
dag te komen. Gerekend wordt, dat
in 1966 het gehele project voltooid zal
zijn. Misschien is het eind 1965 al
mogelijk om een gedeelte van de ha
ven in gebruik te nemen. Het gehele
project beslaat een oppervlakte van
circa 24 hectare. Op het parkeerter
rein ter grootte van 18.000 vierkante
meter, is plaats voor 500 auto's. Het
plan is ontworpen door de Gront Mij,
welke maatschappij tevens de direc
tie zal voeren.
Naast de aanleg van een omvangrijk
watersportcentrum staat er nog
meer op het programma van het ge
meentebestuur van Made en Drimme
len. Er zijn namelijk plannen om een
kampeercentrum te stichten aan de
westelijke kant van Drimmelen. De
jachthaven komt oostelijk van het
dorp.
Ook dit plan ziet er aantrekkelijk
uit. Op een terrein van 5 a 6 hectare
komen eenvoudig zomerhuisjes, mo
derne bungalows en plaats voor cara
vans en tenten. Ook zullen voor de
kinderen passende voorzieningen wor
den getroffen. Zo wordt gedacht aan
de aanleg van een speelwei en een
kinderzwembad.
Met de uitvoering van het kampeer
centrum zal volgend jaar worden be
gonnen. In 1965 moet het klaar zijn,
een jaar eerder dan het jachthaven-
complex. Dit kampeercentrum zal
door particulieren geëxploiteerd moe
ten worden.
Drimmelen, dat lieflijke dorpje
aan de rustige oevers van de
Amer ten zuiden van de Bies-
bosch, wordt nog niet over
spoeld door een vloed van
vreemdelingen. Het is nog niet
ontdekt en het heeft nog vrijwel
niets te bieden. Over een paar
jaar zal dat heel anders zijn.
Dan zal daar een jachthaven zijn
aangelegd, waarin plaats is
voor niet minder dan 1200 boten.
Daarmee krijgt Drimmelen de
grootste jachthaven van ons
land.
Dezer dagen zijn de eerste bulldozers
en draglines verschenen voor de aan
leg van een dijk rond de nieuwe ha
ven. Dit complex ten behoeve van de
watersport, dat bovendien nog om
vat de aanleg van een uitgestrekt
kampeercentrum en de bouw van een
modern hotel, kan ongetwijfeld van
nationale betekenis worden be
schouwd. Het gaat in ieder geval ver
boven het plaatselijke en regionale
belang uit.
Het zou overdreven zijn te beweren,
In 1959 zijn de eerste stappen gezet.
Er werd toen een commissie van des
kundigen in het leven geroepen. Deze
commissie zag kans om in betrekke-