De eenmansdemocratie van generaal CHARLES DE GAULLE L België kent een groot aantal intensieve tuinbouwbedrijven JOHN KORPORAAL-SNIJDEN IN 16 KM VERGETEN MEDEMINNAAR" O Lunch in Colombey Miljoenenpubliek K.V.P. Opdracht aan Romme oorzaak formatie-drama TT „Ik heb haast" DE LANDBOUW IN DE BENELUX (slot) Voor afzetapparaat moderne vorm Pluimvee „LANDRÉ ZAG 'T NIET ERG" v Première is in september Cutter van professie Mens zonder verleden Besprekingen over uitbreiding van de Veiligheidsraad Meer contact PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 29 JULI 1998 (Van onze Parijse correspondent) yandaag houdt generaal de Gaulle in de grote feestzaal van het Elysée-paleis weer een persconferentie. Een uur tevoren is de zaal, waar 600 genodigden en journalisten in gaan, tot de laatste vergulde stoel gevuld. Men komt pas binnen, nadat men zijn spe ciale invitatie en perskaart heeft getoond. Wie een tas bij zich heeft wordt beleefd verzocht aan inspecteurs van politie de inhoud te laten zien. In de zaal lopen fotografen bedrijvig rond en meten het licht. Achterin en van weerskanten opzij staan de batterijen van de televisie opgesteld. Schijnwerpers floepen aan en jagen de tempera tuur zo naar boven, dat iedereen na een kwartier met een zakdoek het voorhoofd afveegt. Precies op het afgesproken uur komt de Gaulle uit de tuin van het Elysée door zware gordijnen binnen. Eén minuut mogen de foto grafen met hun verblindende flashes hun werk doen vlak voor het podium, waar de Gaulle is gaan zitten. Vervolgens begint de gene raal met een korte inleiding, waarna de vragen mogen worden ge steld. Alle vragen zijn tevoren bij de pers dienst van het Elysée ingediend. Wie buiten de orde toch nog een vraag stelt, wordt met een korte op merking afgescheept of krijgt in het geheel geen antwoord. Op alle vra gen heeft de Gaulle zich tevoren ge prepareerd. Wat hij gaat zeggen is tot in alle bijzonderheden herhaald, hetzij voor de spiegel, hetzij met be hulp van de bandrecorder. Niets, maar dan ook niets, laat de Gaulle aan het toeval over. Tot het allerlaatste ogenblik is alles, wat hij gaat zeggen, één groot ge heim zelfs voor zijn allernaaste mede werkers, eerste minister en minis ters, die allen op de persconferentie aanwezig zijn. Wie naar hem zit te luisteren, ontkomt niet aan de indruk: daar zit een groot man. Onverschil lig of men het met hem eens is of niet. ver de Gaulle en het gaullisme is dezer dagen in Parijs een uitste kend boek (acht frank) verschenen van de hand van Pierre Viansson- Ponté, redacteur van het Parijse avondblad „le Monde": „Les Gaullis- tes, Rituel et Annuaire" (Uitgeverij Editions du Seuil). Het is niet ge schreven in een toon, die de Gaulle bespottelijk maakt, maar wel geven de eerste vijftig pagina's, die aan de Gaulle zijn gewijd, de lezer een huive ringwekkend beeld van de grote ri sico's, die Frankrijk loopt met deze éénmansdemocratie. Zijn ministers, zelfs zijn eerste minis ter, hebben niets in te brengen. Zij worden nergens in geraadpleegd, brengen in de ministerraad voor de pure vorm rapporten uit, maar pas na afloop laat de Gaulle de minister van voorlichting bij zich ontbieden en dicteert hem wat hij, de Gaulle, heeft besloten. Het is de Gaulle, die in de ministerraad de alleenspraak houdt: „De ministers luisteren gefas cineerd. \X7at zou hij, als hij twintig jaar jonger was, niet nog willen on dernemen! Toulouse, Saint-Nazaire en Clermont-Ferrand heb ben hem koel ontvangen, maar hij heeft zich gewroken met Frank fort, Hamburg, München en de arbeiders van Krupp. „Het onaangename is, dat zulke top pen in de toekomst niet meer zo ge makkelijk kunnen worden bereikt. De Gaulle kan zich niet meer tevre den stellen met een simpel beleefde ontvangst. Als God hem het leven en de kiezers hem hun stemmen sparen, zou hij nog verscheidene landen wil len bezoeken. In de naaste toekomst Iran en de Scandinavische landen. Tegenbezoeken afleggen. Naar Zuid- Amerika gaan, het continent van de toekomst. Vooral naar Afrika, van Bamako naar Brazzaville en van Yaoundé naar Algiers via Tunis en Rabat, desnoods driemaal achter elk aar. Dat zou de bekroning zijn van de dekolonisatie. En tenslotte naar Rusland, maar op voorwaarde, dat het internationale klimaat er gunstig voor is en dat hij tot het Russische volk kan praten, liefst in het Rus sisch. Philéas Fogg is er niets bij. Zijn zevenjarige ambtsperiode loopt in 1965 af. Welk een verre horizon ten als hij eventueel herkozen zou worden Wie aan de Gaulle wordt voorge steld denke niet, dat dit op de generaal ook maar enige indruk maakt. Onmiddellijk na de vluchtige handdruk bent U voor de generaal transparant, lucht geworden. U be staat eenvoudig niet meer. Ook als ge voor een particulier déjeuner op de Gaulles landgoed in Colembey-les- deux-Eglises wordt ontvangen moet ge niet denken, dat daar politieke consequenties aan vastzitten. Colom bey ligt per auto op drie uur afstand van Parijs. Het landgoed is geen Chambord of Rambouillet, maar een bescheiden, klassiek bezit van een ge pensioneerde officier, waar slechts één toren de schijn ophoudt van een kasteel. In de salon laat madame de Gaulle haar breiwerk even liggen om de gast te ontvangen. Men praat met haar over de toestand van de weg, over het weer en ook over de gene raal. Langzaam draaien de wijzers van de pendule voorbij. Precies om één uur gaan twee deuren bijna tege lijkertijd open. De Gaulle komt uit zijn werkkamer en zegt iets van: „blij, dat U gekomen bent". Men praat over de weg, over het weer en ook over de generaal. Niemand gaat zitten. Een bode kondigt aan: „Ma dame est servie". Men zet zich aan tafel. Hors d'oeuvre. Stilte. Wie daartoe de moed kan opbrengen be gint een gesprek met madame de Gaulle, die er vluchtig op ingaat. Men praat over de weg, het weer. In het gunstigste geval mompelt de ge neraal iets van ja of neen. Het vlees wordt opgediend. Stilte. Soms trekt een bezoeker de stoute schoenen aan en legt zijn laatste kaart op tafel: „Mooi weer of: slecht weer nietwaar mon général?" Als regel blijft de vraag onbeantwoord. De stoutmoedige dringt aan: „Mooi weer om te wandelen, nietwaar mon géné ral?" Geërgerd zegt de Gaulle: „U moet goed begrijpen, waarde heer, dat ik nooit wandel!" Stilte. De kof fie wordt in de salon geserveerd. Men praat over de weg. Of over het weer. Na nog enkele losse opmerkin gen verdwijnt de Gaulle naar zijn werkkamer: „Bedankt, dat U geko men bent". Waarna de bezoeker de 300 kilometer naar Parijs terugrijdt. Denoemingen zijn een bevel, waarover met de betrokkene vol- strekt geen overleg wordt gepleegd. Ook ontslagen zijn een or der, waar niemand zich aan kan onttrekken. Op die mannier werd de vroegere minister van financiën Pinay, ontslagen. Pinay was populair, omdat hij de frank weer op poten had gezet en Frankrijk financieel en economisch had gered. Dat kartonnen huis van popu- lairiteit moest verdwijnen. Bovendien had het ontslag nog een ander voordeelde Gaulle werd bevrijd van de enige man, die in de ministerraad zijn mond durfde opendoen en zich tegen de general durfde verzetten. „U zult zien", zei de Gaulle, „over zes maanden praat niemand meer over die meneer Pinay". De voorspelling kwam uit, maar was toch niet ge heel waar. Soustelle werd ontslagen bij wijze van straf. Om de buitenwe reld te laten zien, hoe ongehoorzaam heid aan de Gaulle voor de val komt. Edmond Michelet werd van justitie en Louis Terrenoire van voorlichting verwijderd met een briefje: „Mijn ar me vriend, de eerste minister heeft besloten... ik ben er zeker van, dat ge de moed zult opbrengen zijn en mijn taak te verlichten én daar zal ik U dankbaar voor zijn". Eeen deel van zijn succes heeft de Gaulle aan de toevallige omstan digheid te danken, dat sedert 1958 het aantal televisietoestellen vervier voudigd is. In dat jaar, toen hij aan de macht kwam, keken slechts een paar honderdduizend kijkers naar hem. Thans zijn het er, via de Fran se televisie, tien miljoen en dank zij Eurovisie 60 tot 80 miljoen. Maar niet toevallig is de manier, waarop hij van „Mijn televisie" ge bruik weet te maken. Hij geeft zich de moeite al zijn redevoeringen op te schrijven en die met spiegel en band- recorder uit het hoofd te leren. Bij hem vergeleken zijn alle andere tele visiesprekers artiesten van de zeven de rang. Hij weet op alle snaren van het Franse sentiment te tokkelen. Iedere dag worden de Fransen, met hem, een dag ouder en zeggen: Tiens, hij ziet er vanavond wat ver moeid uit", of: „Je bent weer goed op dreef, Chariot". En madame de Gaulle? Zeker, zij houdt zich op de achtergrond en be moeit zich niet met staatszaken of met de hoge politiek. Maar wel is zij hoedster van de christelijke moraal. Zij let op de décolletés van de vrou wen der ministers. «w»®*- (Van onze Haagse redactie). De K.V.P. ziet de oorzaak van de moei lijke kabinetsformatie in het feit dat onmiddellijk na de verkiezingen een niet logische opdracht aan informateur Rom me is gegeven. In „Opmars" het ledenblad van de K.V.P. werd in een ongesigneerd hoofd artikel gezegd: „De K.V.P. had voort zetting van het beleid van het kabinet- De Quay nadrukkelijk voorgestaan uiter aard met vermijding van enkele zwakke punten. Wanneer meteen was aangevan gen met de verwezenlijking van deze opvattingen door een reconstructie van het kabinet verschillende bewinds lieden zouden niet meer terugkeren dan had iedere K.V.P.-er dat begrepen". Het K.V.P.-blad voegt daar aan toe: „Dan was de ingewikkelde methode van werken, die nu in de opdracht van de eerste formateur (prof. Romme) was gelegen, overbodig geworden". Deze kri tiek op de opdracht van de koningin aan prof. Romme bevestigt eerdere berich ten dat ook dr. De Kort al onmiddellijk tegen deze informatieopdracht is ge weest. DRIE GESCHEIDEN RIJBANEN FOUT staat stil 0 t GOED staat stil vpeltIanwb! Ni! 16 34Q4 Op wegen met drie van elkaar geschei den rijbanen mogen bestuurders van mo torvoertuigen alleen op de middelste en de uiterst rechter rijbaan rijden, dit ge zien in de rijrichting natuurlijk. Het langzame verkeer, dus ook de bromfiet ser, mag alleen van de rechter rijbaan gebruik maken. Het is beslist verboden op de middelste rijbaan stil te staan, wilt U op een dergelijke weg parkeren dan is dat alleen op de rechter rijbaan toegestaan. In enkele situaties mag men echter ook van de linker rijbaan gebruik maken, dit wordt dan aangegeven met het bord „inrijden toegestaan". Het links afslaan op een dergelijke iveg is in het algemeen niet eenvoudig, de A.N.W.B. raadt aan daarmee uiterst voorzichtig te zijn. kinderen van de generaal en laat luiers uitdelen, maar bovenal waakt zij tegen die afschuwelijke gewoonte in de gegoede families: de scheiding. Uit haar omgeving verwijdert zij on verbiddelijk iedere gescheiden man of vrouw, schrapt van de receptielijsten iedereen, die niet kerkelijk gehuwd is, houdt iedere verdachte libertijn buiten de deur en is er zelfs in ge slaagd ministeries gesloten te hou den voor hen, bij wie men echtelijke ontrouw veronderstelt. Het liefst had de Gaulle in het zon nige zuiden gewoond. „Toen ik de Boisserie kocht, was ik garni zoensofficier in Metz. Ik liep naar de pensioengerechtigde leeftijd. Waar moet een gepensioneerde officier zich anders vestigen dan in het oosten van Frankrijk, halverwege tussen de Rijn en Parijs Bovendien had ik niet al te veel geld en dat beperkte mijn keus". Het „kasteel" is bescheiden zonder stijl, slecht ingericht zoals al die oude herenhuizen, weinig aange past in comfort. Colombey maakt thans deel uit van de legende, van het staatsblad, en met Adenauer van de historie. „Dus neemt het echtpaar de Gaulle iedere zaterdagmiddag in de D.S., met 130 kilometer per uur, de weg naar Colombey, terwijl op alle kruispunten de politie op wacht staat. In de ziekenhuizen van Troyes en van Chaumont heeft men zich voor bereid op eventuele bloedtransfusies. Helikopters van de gendarmerie staan gereed om zo nodig onmiddel lijk op te stijgen. Ongeduldig en ge- ergerd zit de Gaulle naast zijn vrouw en tikt tegen het raam, dat hen scheidt van zijn chauffeur: „Sneller, harder, want ik heb haast!" Want hij, de Gaulle, MOI, ik, ik ben tw:ati<r iaw te oud John Korporaal monteert zijn nieuwe speelfilm „De vergeten medeminnaar". Drie voorbeelden van de nieuwe Franse mode voor het komende seizoen: Links: „Highlands", een deux- pièces van Jaq. Heim, van dikke, rood-zwart geblokte wol, met bij passende laarsjes. Midden: een avondjapon van Ma rie-Jeanne Hurst, „Waterlelie" ge naamd, van bleek-rose zijde met een motiefje in reliëf. De „bal- lonrok" is van voren hoger dan van achteren. Rechts: „Tampico" van Jaques Heim is een vlotte mantel van ge ruite wollen stof in zwart en wit. Ook hier vervolmaken de kleine laarsjes van bijpassend mate riaal het geheel. Alle drie de mo dellen tonen duidelijk de nieuive, verlengde roklijn. nAfWWWVWVWWWWWWWVWtSVXn/VWWW (Van onze speciale verslaggever) ïn België bestaan een zeer groot aantal intensieve tuinbouwbe drijven. Niet minder dan 8125 van dit soort bedrijven hebben een oppervlakte van hoogstens 1 ha; 2725 tuinbouwbedrijven ko men niet verder dan 3 hectara; 423 bedrijven tellen 3 tot 5 ha; 233 hebben een omvang van 5 tot 10 ha en 83 bedrijven zijn 10 tot 20 ha groot. In totaal omvat de tuinbouw ongeveer 77.000 ha, waarvan 42.000 ha fruit en 35.000 ha groenten. Het grootste gedeelte van de groente- en fruitteelt geschiedt in de openlucht. De glascultuur omvat circa 1250 ha, waarbij de druiven, de tomaten en de bloemen de voornaamste produkten zijn. kleine boeren, die eens twijfelden aan hun toekomst, door zich te gaan toe leggen op de tuinbouw, meer zelf bewust zijn geworden. Zij hebben het vertrouwen in zichzelf w'eer terug gekregen. Op zich is het merkwaardig, dat ondanks de toeneming van het aantal grote ondernemingen, niet alle kleine bedrijven verdwijnen, maar nog een bestaan bieden. De oorzaak hiervan is de ontwikkeling van de tuinbouw. Aan de ene kant zien we dus een vermindering van het aantal gemengde bedrijven. Boeren stappen over van de veehouderij naar het akerbouwbedrijf of specialiseren zich op een groot bedrijf in de melk- en vleesproduktie. Aan de andere kant gaan veel kleine boeren zich toeleg gen op de tuinbouw. Deze ontwikke ling is in de hand gewerkt door de stijging van de koopkracht, die de vraag naar tuinbouwprodukten heeft doen toenemen. Het is natuurlijk nog de vraag of deze ontwikkeling zich zal kunnen doorzetten. Het gevaar bestaat, dat er op den duur een punt van verzadiging zal worden bereikt, zoals thans al bij de appels dreigt. Maar voor het heden kan worden vastgesteld, dat veel Een ander voorbeeld van de groei van de Belgische tuinbouw is de fruit veiling van St.-Truiden, die werd op gericht in 1939, maar eerst na de oorlog tot grote ontwikkeling kwam. In 1948 telde deze veiling 87 leden, maar vorig jaar was dit aantal reeds gestegen tot 2023. Naast appelen, pe ren, pruimen en aardbeien zijn het vooral kersen, die op deze veiling worden verhandeld. De omgeving van van St.-Truiden staat bekend om zijn grote kerseboomgaarden. Uit deze streek worden jaarlijks ook grote hoe veelheden kersen naar Nederland ge ëxporteerd. De totale omzet van deze veiling bedroeg in 1949 ruim 13 mil joen franken. In 1962 was de omzet ruim 288 miljoen tegenover 220 mil joen franken in 1961. (Van een onzer redacteuren) John Korporaal, die bezig is met zijn tweede Nederlandse speelfilm, „De vergeten mede minnaar", hoopt dat hij nog eens een film kan maken in het tempo, waarmee Cleopatra tot stand is gekomen: één shot per dag. Dat is overdreven natuur lijk, maar hij voelt zich wel op gejaagd door het tempo dat hij voor „De vergeten medemin naar" heeft moeten aanhouden: gemiddeld zestien shots per dag. Het normale aantal is negen a tien. De jachtpartij was nodig, omdat de opnamen eerst midden mei konden beginnen en voor 10 juli gedaan moesten zijn omdat hoofdrolspeler Henk van Ulsen, die dag naar Amerika zou ver trekken. John Korporaal is een stille. Hij zegt niet veel en als er wél wat uitkomt, gaat dat op een gelijkmatige toon. Wanneer hij zo zachtjes voor zich uit zegt „Landré zag het niet erg" en daarmee het nu verfilmde boek van Rico Bulthuis bedoelt, dan kan men er rustig uit afleiden dat het maan denlang praten en nog eens praten vergde eer werd goedgevonden dat de film van stapel zou lopen. En dan nog. Na weer een ander vaagweg gezegde opmerking als „Ze vonden het nodig dat er nog een nevenintri ge inkwam. Het is niet mijn opinie" is het helemaal duidelijk waarom pas op het laatste nippertje kon worden begonnen met de opnamen en die opnamen, gezien de fatale datum van 10 juli, in ijltempo moesten wor den gedraaid. John Korporaal zit nu in de mon tagekamers van de Cinetone-stu- dio's te worstelen met 16.300 m. film- en geluidsband. Er moet 3600 m van overblijven. De rest wordt weg geknipt. „Ik heb zuinig gefilmd. Eén op zes. Normaal is één op tien." Lien d'Oliviera heeft de ruwe cutting al gedaan. Het is misschien de zestig ste, of zeventigste speelfilm, die ze onderhanden heeft. De tweede cut ting doet John Korporaal zelf. Het is zijn oorspronkelijke vak. Hij heeft in 1948 op de filmschool in Rome gezeten, is daarna documentaires gaan maken voor het Marshall-plan in Pa rijs, speelde in het jaar '52 filmrol letjes in Italië, kwam twee jaar later in Mexico terecht, maakte er o.a. een speelfilm, die opzien baarde op het filmfestival te Cannes, twee jaar geleden; werd toen door mr. J. Lan dré, directeur van de Nederlandse Filmproduktie Maatschappij in Rot terdam („Makkers staakt uw wild geraas" en „Het mes") naar Neder land gehaald om de penoze-thriller „Rififi in Amsterdam" te maken en is dus nu met „De vergeten medemin naar" doende aan zijn derde speel film. De rushes beeld- en geluidsband lopen in sneltreinvaart over de snij tafel. Het luidsprekertje erboven piept als een 33-toerenplaat, die op 78 toeren wordt afgedraaid. Stop. Knip. De nieuwe einden worden aan elkaar geplakt. De weggesorteerde stukken worden opgehangen aan een rek met daaronder een soort luier mand. De producent mag ze houden en kan ze misschien ooit nog eens een keer gebruiken. „In Amerika ko men er van één film soms kilometers rushes. Er is handel in. Men maakt er een nieuwe film van. Met dit spul hier kan Landré waarschijnlijk niet veel doen. We zijn zuinig geweest. Hollands zuinig. Dat kan nu eenmaal niet anders." Het cutten moet snel, snel. De pre mière is bepaald op 26 september. Als het alleen een kwestie van mon tage was, is dat een ruime marge, maar de componist moet nog aan de gang en die zal een maand nodig hebben. Hij kan pas beginnen als hij de film in ruwe vorm gezien heeft. „Nou ja, de cutter is altijd al de man die het hardst moet werken. Dat is overal ter wereld zo. Als de regisseur klaar is, begint de haast. Het is heel normaal dat de cutter achttien uur per dag maakt". if In het kader van deze omstandig heden heeft ook de bloemencultuur een grote vlucht genomen. Vroeger gingen de bloemkwekers naar de markt in Brussel om hun produkten af te zetten. De produktie is echter zo groot geworden, dat deze markt te klein is. Andere markten, ook in het buitenland, moesten worden ge zocht. De stijgende produktie staat echter tegenover een toenemende vraag, gevolg van de grotere wel vaart. Daarom heeft men gegrepen naar het middel van het moderne afzetapparaat in de tuinbouw: de veiling. In Aalst, het centrum van de Belgische bloemkwekers, is een pracht van een bloemenveiling ge bouwd door de leerlingen van de her scholingswerkplaats. Administratie- lokalen en kantines zijn nog in aan bouw. Vooral anjers en daarnaast ook ro zen worden op de veiling aangevoerd. De bloemkwekers in de omgeving van Aalst zijn vooral anjerspecialis ten. Hun aantal is van negen van voor de oorlog gestegen tot ruim 150. Het veilingbestuur zorg er voor, dat alleen kwaliteit wordt verhandeld. Het heeft daarom een standaardkwa liteit opgesteld, waaraan de aange voerde bloemen moeten voldoen. Vo rig jaar behaalde de veiling een om zet van 50 miljoen franken, maar dit jaar is de omzet al gestegen met 20 procent. Het grootste deel van de geëxporteerde hoeveelheid gaat naar Duitsland, maar ook de export naar Frankrijk vertoont een stijgende lijn. De overheid stimuleert de activiteiten van de bloemkwekers. Zij heeft geld beschikbaar gesteld voor de oprich ting van een proefstation. Verder is er een tuinbouwschool met leerlingen zowel van 15 als van 50 jaar. De vergeten medeminnaar" is een interessant boek. Het is het verhaal van een man, die door de politie gevonden wordt in een plantsoen. Hij is zijn herinnering kwijt. In een psychiatrische kliniek wordt hij weer mens, maar een man zonder verleden. Hij probeert er zelf achter te komen wie hij vroeger ge weest is. Het lukt hem. Het boek (in 1959 als Salamander-pocket her drukt) is geschreven in de ik-stijl. Het is een strak verhaal, spannend en ook ironisch en met een verras sende ontknoping. John Korporaal zegt: „Ik heb het eens toevallig gelezen en ik vond het een uitstekend gegeven om te verfilmen. Wel moeilijk. Want door de ik-stijl moet de camera de hoofdpersoon zijn. Vreemd. Later bleek dat het boek verschillende keren op het punt heeft gestaan verfilmd te worden. Men heeft het niet aangedurfd. En ook Landré zag het niet erg. Er is nu die nevenintrige bijgekomen, omdat ze vonden dat het anders een te een- lijnig verhaal zou zijn. Zo gaat dat Je maakt een film nooit alleen. Het is toch al gek. Je woont in Mexico en geen haar op je hoofd denkt er aan dat je ooit nog eens in Holland zal filmen en nu ben je bezig met je tweede. Je komt dan wel voor andere opvattingen te staan. Sex, zeggen ze. sex moet je niet in je film brengen, want daar houdt het Nederlands pu bliek niet van. Een vriend van mij is producent geweest van „De Bijen koningin", de film die in Cannes heeft gedraaid. Er moet meer sex in de film, zei hij. De regisseur weigerde. Er zit al veel te veel sex in, vond hij. Hij heeft gelijk gekregen, want de film is eerst verboden geweest. Heb ik met „De vergeten medemin naar" geen last van. Alle sex in het boek bestaat uit één keurige regel: Toen heeft de woordeloze troost van haar zachtheid mij van de ondergang gered." De kliniekscènes zijn ge speeld in Kareol bij Aerdenhout. „Dat gebouw is een uitspatting van Ju- gendstill" vindt John Korporaal. „Een heerlijke achtergrond". De andere scènes zijn opgenomen in Haarlem, buiten, in café's, in huizen. Er is geen meter studio-werk aan te pas gekomen. „Het was soms wel moei lijk. In Amsterdam zijn ze langza merhand gewend aan filmen op straat- In Haarlem was er altijd wel iemand die door het beeld ging lopen en de camera ingrijnsde. Moet je haast hebben en een film van elf weken moeten maken in acht. Ach teraf, bij het doorzien van de rushes, denk je: ik had die en die scène wel anders willen doen, maar ik geloof dat het alles bij elkaar een fijne film aan het worden is. Die Henk van TTl«vtn_ rel ■y.jirt". Op voorstel van Guinea en Ghana zal een subcommissie van de V.N. overleg plegen met de afgevaardigden der lid staten, in het bijzonder de permanente leden van de Veiligheidsraad, over de eventuele uitbreiding van de Veiligheids raad en de economische en sociale raad om te komen tot een evenredige ver tegenwoordiging van de nieuwe lid staten die hoofdzakelijk uit Afrika af komstig zijn. De voorzitter van de commissie tot her ziening van het handvest der V.N. heeft Brazilië, Guinea, Liberia,Nederland, Ne pal, Perzië, Polen, Uruguay en de V.A.R. aangewezen als leden van de subcom missie. Tot dusver heeft de Sowjet-Unie zich steeds tegen een herziening van het handvest verzet, zolang communistisch- China buiten de volkerenorganisatie wordt gehouden. De Afrikaanse landen hebben de Russen gezegd, dat zij niet langer dit argument willen horen ge bruiken om afbreuk te doen aan de rech ten van Afrika. Maandag komt de subcommissie voor het eerst bijeen. Tien Canadezen die zowel Engels als Frans spreken, zijn door de regering belast met een onderzoek naar de verhouding tus sen de Franssprekende en de Engelsspre kende bevolkingsgroep. De commissie moet aanbevelingen doen om tot een nauwer sa mengaan van de twee groepen te komen. Brits Honduras zal op 1 januari 1964 vol ledig intern zelfbestuur krijgen, zo is van officiële zijde in Londen vernomen. Het vluchtelingenkamp Friedland aan de zonegrens in Neder-Saksen is bij wijze van voorzorgsmaatregel in quarantaine geplaatst en er is een begin gemaakt met de inenting van de bewoners, omdat er kortgeleden iemand uit Breslau heeft vertoefd, die mo gelijk met pokken besmet was. De Amerikaanse regering heeft de Poolse majoor Richard Obacz, die met zijn vrouw en twee kinderen in een vliegtuig uit Polen naar West-Berlijn vluchtte, asiel verleend. Om de kleine landbouwbedrijven in de Kempen een steun in de rug te geven door een aanvullende inkom stenbron, heeft de Belgische boeren bond in Hulshout een moderne, coöpe ratieve kippenslachterij, „Aves" ge naamd, opgericht. Op een 300 bedrij ven worden de kippen gemest. De aan- en verkoopvennootscliap van de boerenbond zorgt voor speciaal meng- voer en voor de technische voorlich ting bij het mesten. De gemiddelde bezetting van de mestbedrijven be draagt thans ongeveer 2000. De kui kens worden bij ontvangst door de meester betaald en vervolgens voor eigen risico opgefokt. Als de kippen geschikt zijn voor de slacht worden zij levend opgekocht door de slachterij tegen betaling van een voorschot, dat later wordt ver rekend met de gemiddelde opbrengst- prijs, die aan het eind van het jaar wordt vastgesteld. De slachterij, die van moderne installaties is voorzien, telt circa 80 man personeel en kan 50.000 kippen per week verwerken. Gestreefd wordt naar een standaard- produkt. De standaardisatie begint reeds bij de selectie van de kuikens en wordt voortgezet bij de voeding, de huisvesting alsmede bij de slach ting en de verwerking van de kippen. De selectie van de kuikens geschiedt in nauwe samenwerking tussen de boerenbond en de Ned. landbouwco öperatie, die een pluimveecoöperatie - (Hypeco) hebben opgericht. De Aves- slachtkip is witvlezig met flinke vlees bezetting. Zij kan vers of diepgevro ren, marktklaar, panklaar en spit- klaar worden geleverd. Vóór de ver pakking wordt zij gedroogd. De kip pen worden in steeds stijgende mate in België geconsumeerd, maar daar naast gaan er veel naar West-Duits- land. Dit land neemt bijna een derde op van het totale Belgische export- quantum. De Nederlandse bezoekers hebben in België nog veel meer in ogen schouw kunnen nemen. Zij hebben ook kennis gemaakt met een boerde rij, gespecialiseerd in melkvee en ge legen in het centrum van het indus triegebied Borinage. Het bedrijf is geheel ingesteld op de rechtstreekse verkoop aan de verbruiker. Na het melken wordt een gedeelte van de melk gebotteld, terwijl een ander ge deelte bestemd wordt voor de fabri cage van boter en kaas. Al deze produkten worden rechtstreeks uit gevent onder de verbruikers. Het is een vrijheid, die de boer in Nederland niet kent. Wel is de Belgische boer aan een vergunning verbonden, die hem onder bepaalde voorwaarden wordt verleend. Het geheel der ontwikkeling over ziende, kan men' zeggen, dat deze als resultaat heeft gehad, dat de Bel- gische landbouw steeds meer contact eeft gekregen met het buitenland. In de jaren 1947 en 1948 waren de Belgen bang voor de invoer van land- bouwprodukten. Door de grotere pro duktie is er thans meer behoefte aan uitvoermogelijkheden. Daardoor is er een andere geestelijke instelling ge groeid. De Belgische landbouw staat positiever tegenover de E.E.G. dan ten aanzien van de Benelux. Volgens prof. Boon, een der voormannen van de Belgische landbouworganisaties, zullen Nederland en België wat de land- en tuinbouw betreft, niet veel hebben aan de Benelux-Economische- Unie. Anders staat het met de E.E.G. Hier hebben beide landen dezelfde belangen, omdat zü dezelfde produk ten voortbrengen. Het Iandbouw-pro- tocol krijgt zijn oplossing in de E.E.G. of, zoals de Belgische onderminister van buitenlandse zaken, Fayat, het zei: „Nederland en België zullen sa men hun eigen georganiseerde bij drage in de E.E.G. hebben te leve ren". In de kippenslachterij van Huls hout: een meisje aan de inpak- machine. Het bedrijf werkt scherp op een zo laag mogelijke kostprijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 6