Voor automobilisten
pauze om de drie uur
IN FRANSE VAKBONDEN WINT
STREVEN NAAR EENHEID VELD
CF.T.C. heeft het
initiatief genomen
Reclame- 1
aanbieding
1 'n I
aktentassen
Grote I
lederen I
aktentas,
I 8.97. I
I JO FIBBE I
L.P.J. van Gevaren,
DAT IS „ALMA PARKET"
Alstublieft
hier
is
uw
P.Z.C.
B&UK-
Niet alleen bij de politieke partijen
Spieren kunnen
zich ontspannen
uw vakantie
PRISMAKIJKER.
LMIHDERHOUD
Wij hebben de volgende inruilwagens
te koop
ROYALE WONING
BROOD
BANKETBAKKERIJ.
ENKELE NIEUWBOUW
WUNINGEN.
wel of niet gem.
vrije etage of flat
H.H. VLASTELERS.
GEBR, KARELSE,
OPRUIMING
De Vlieger Zn.,
GEMEENTE
SCHOONDIJKE.
TE KOOP.
een BOERDERIJ,
TARWE.
DE TARWE,
een BUNGALOW
RUIME WONING,
D
Of IDEALE VLOERBEDEKKING
H U W E L IJ K
CHR. NAT. SCHOOL
OOSTBURG.
BEKENDMAKING.
lijders (sters)
GEZINSKREDIET
Naar eenheid van links
Sterk gegroeid
Verzet in eigen kring
Kantoorhouder
P.T.T. nam geld
weg uit de kas
ï""\e lichamelijke vermoeidheid van automobilisten, die een gro
tere afstand zonder rustpauze afleggen, is een probleem, dat
vaak pas in samenhang met een ongeluk de aandacht krijgt, die
het verdient. Het wetenschappelijk onderzoek naar deze ver
moeidheid stuit helaas op aanzienlijke moeilijkheden, dezelfde,
die er oorzaak van zijn, dat de automobilist zo vaak onverschillig
staat tegenover de vermoeidheid en zijn gevolgen. Want dat ie
mand zich vermoeid voelt, laat zich nu eenmaal op geen enkele
manier meten of berekenen het is slechts een subjectieve er
varing, die echter gezien dient te worden als de uitdrukking van
fysiologische processen en veranderingen.
Geniet meer van
met een goede
Voorradig in 6 x 30, 8 x 32,
7 x 35, 8 x 40, 7 x 50, 10 x
50. 12 x 50, 15 x 60. 20 x 60.
Zuidstraat 66. Tel. UI 187-284
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiili
I met twee binnenvakken
en twee voortassen,
riem en laddersloten,
koopt U nu voor slechts I
-
iïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuTi
DAFFODIL 1962
RENAULT GORDINI 1961
MERCEDES 180 D 1961
MERCEDES 190 D 1961
MERCEDES 190 D 1961
Deze wagens worden onder
garantie verkocht.
N.V. GARAGE- EN INSTALLATIEBEDRIJF
dealer Mercedes en Triumph.
Couwervestraat 51 - Goes - Telefoon 6100.
die weinig onderhoud vraagt
die praktisch onverslijtbaar is
die vanaf 14,per m2 verkrijgbaar is.
leggen inbegrepen
die zelfs op beton uitkomst biedt.
Haven 16, Breda, telefoon 0 1600 - 3 71 60
Vraag gratis prospectus.
minder dan
75 cm
FOUT!!!
meer dan
75 cm
V PELT ANWBl 637lO~|
Bureau
DE ELF PROVINCIËN
Schotersingel 87
Tel. 0200-51894 - Haarlem
Detective-echtpaar De Vries
bekend door radio en pers.
Vrijblijvend inlichtingen in
blanco couvert.
Te koop
met centrale verwarming
(oliestook), 4 sl.kamers,
garage. Terstond te aan
vaarden.
M. BOOGAARD,
L. P. v. d. Spiegelstraat 29,
Goes - Tel. 5103
Ter overname aangeboden
een moderne
Het betreft een reeds jaren
lang bestaand bedrijf met
vaste klantenkring op een
Zeeuws dorp
Brieven onder no- 744, bur.
PJZ.C., Middelburg.
Te koop in Goes plan Zuid
nog
Spoedig te aanvaarden
Met vrije vestiging-
M. BOOGAARD,
L. P. v. d. Spiegelstr. 29,
Goes - Tel. 5105
Welke collega is in de gele
genheid om tijdelijk te hel
pen in klas 4-5 Van 22
aug. tot 1 november of
desnoods korter.
Gaarne spoedig bericht aan
de voorzitter, D. GEUZE,
Stadhouderslaan 16, tel.
(01170) 2616
Nette j.dame zoekt in Ter-
neuzen of omgev. een
met c.v. of olieverw., dou
che en keuken, per 1 okt.
Schr. Frans Bekkerstr. 61B,
Rotterdam of bellen 010-
130955 of 010-173889.
Voor het plukken van uw
vlas houden wij ons beleefd
aanbevolen met 3 moderne
machines.
LOONBEDRIJF
Tel. 01180 - 4039 en
01185-465.
Jonge vrouw, goede alg.
ontw., zoekt, na 4 jr. als
Rö-lab. werkz. te zijn gew.
interne betrekking in be
schaafd milieu, om op deze
wijze de gelegenheid te krij
gen 5 j. zoon zelf op te voe
den. Br. no. 746, bur. P.Z.C.,
Middelburg.
Huiskamer 385,
Bank 100,
Enkele stoelen
10,—. 12,—, 17,50
Vast tapijt 17,50 - 10
RESTANTEN, partij
WOLLEN DEKENS,
COUPONS.
Vloerbedekking,
gordijnstof.
WONINGINRICHTING
Stenenbeer 5-7
VLISSINGEN
Het hoofd van het gemeen
tebestuur van Sehoondijke
brengt overeenkomstig het
bepaalde in de artikelen 3
en 8 van de wederopbouw-
wet ter openbare kennis dat
vanaf heden gedurende 4
weken op de secretarie voor
een ieder een herziening van
het wederopbouwplgn ter
inzage is gelegd.
Het hoofd van het
gemeentebestuur
voornoemd,
J. C. Hoftijzer.
Te koop
ECCLES CARAVAN
i.p st. verk. 4-persoons.
T. F. Leemburg, Edison-
weg 32, Vlissingen.
(direct van eigenaar, zonder
tussenpersonen)
gelegen in Oostelijk-Gro-
ningen, groot 58.72.98 ha
akkerbouwbedrijf
De aangesloten gelegen lan
derijen bestaan voor 2/3 uit
klei en voor de rest uit
lichtere grond; zij zijn vol
ledig gedraineerd en in uit
stekende cultuurtoestand.
De landerijen zijn zeer ge
schikt voor groente- en
fruitteelt. De 40 jaar oude
gebouwen zijn zeer solide.
Aanvaarding: landerijen op
stoppel 1963; gebouwen in
nader overleg.
Betaling: 1 november 1963.
Nadere inlichtingen ten
kantore van H. Kloppen
burg, notaris te Nieuwolda
(tel. 05964-292).
Notaris VAN DISSEL te
Goes zal ten verzoeke van
de familie C. Moerdijk-Goe-
degebure, Lewedijk 39,
Nieuwdorp, bij inschrijving
verkopen:
wassende op het perceel
aan de Nieuwe West-
krayertseweg te Nieuw
dorp, groot 01.80.30 ha.
Betaling binnen 4 weken na
de gunning.
Biljetten in te leveren ten
kantore van de notaris vóór
of op 1 augustus 1963.
Te koop in Zierikzee
met grote schuur en
industrieterrein.
Terstond te aanvaarden.
M. BOOGAARD,
L- P. v. d. Spiegelstraat 29,
Goes - Tel. 5105.
Bij vonnis der arrondisse
mentsrechtbank te Middel
burg van 24 juli 1963 is
failliet verklaard Cornelis
Dirk Krijger, koopman, wo
nende te Krabbendijke aan
de Dorpsstraat 14, met be
noeming van de e.a. heer
mr. C. E. Coester, lid van
gemelde rechtbank tot rech-
ter-commissaris en van on
dergetekende tot curator.
Middelburg, 25 juli 1963.
Mr. M. Vlaming,
advocaat en procureur,
Lange Delft 76.
PROVINCIALE ZEEVW8B COURANT
ZATERDAG 27 JULI 1963
MYOPLASTIC
KLEBER
de franse
vinding zonder
veer en kussen
doet sinds 1953 In
Nederland aan
duizenden van Uw
landgenoten hun
breuk en hun
breukband vergeten.
Nu ook verkljgbaar In ultra
lichte, snel wasbare uitvoering
Myotonic.
Stobil gordels voor steun bl|
zwaarlijvigheid.
U kunt op Uw beurt deze appa
raten kosteloos proberen bil
de deskundige van
INSTITUT HERNIAIRE DE tYON,
die zitting zal houden te:
GOES: „Focus". Gr. Markt
Opril, woensdag 31 juli 10-
12 u. BERGEN OP ZOOM:
Drog. Besling, Fortuinstr.
12, dinsdag 30 juli 10-12 u.
MIDDELBURG: „Focus"
Nieuwe Burg 9, woensdag
31 juli 14-16 u. OOST
BURG: Drog Huisman,
Raadhuisplein 11, donder
dag 1 aug 13.30-15.30 u.
TERNEUZEN: Drog. Din-
gemanse, Axelsestraat 3,
donderdag 1 augustus 10.30
-12.00 u. Inlichtingen
I.H.L., Heemsteedse Dreef
258, Heemstede.
H U W E L IJ K
Wacht niet langer op een
toevallige ontmoeting, maar
tracht uw leven in de toe
komst een wending te ge
ven. Overwin uw eenzaam
heid. Weifel niet langer,
maar roept U onze bemid
deling in. In ons achttien
jarig bestaan hebben wij re
laties verkregen door het
gehele land in alle beschaaf
de kringen en van elke ge
loofsovertuiging, waardoor
reeds duizenden huwelijken
tot stand kwamen.
Te koop, zeer
uitermate geschikt voor
pension, bevattende 12 ka
mers, kelders, grote tuin
met vrije poort. Nadere in
lichtingen. Br. lett. E 20,
bur. P.Z.C., Vlissingen.
Illlllllllllllllllillllllllllllllilllllllllllllillillllllllllllll
Ook voor U staat er onge
twijfeld een geschikte we
derpartij ingeschreven. Wij
garanderen U geheimhou
ding. Vraag inlichtingen on
der blanco couvert.
GELDLENINGEN ZONDER BORG vanaf f 100,- tot f 2000.- naar
draagkracht direct beschikbaar voor
ambtenaren en werknemers in vast©
dienst. Wettelijk:geregelde voorw., geen
looncessie. RESTANTSCHULD VER
VALT BIJ OVERLIJDEN. Lichte af
lossing. Vlug, zakelijk, diskreet, des
gewenst geheel schriftelijk.
OPGERICHT 1926 NATIONALE VOLKSBANK
ROTTERDAM - MAURITSWEG 45 - TELEFOON 13 57 43
Met ingang van 20 september
gaat prinses Anne van Engeland
naar de Benenden school bij Cran-
brook, Kent. De prinses komt bij
andere meisjes op een van de
slaapzalen. De bedden moeten
door de leerlingen zelf opgemaakt
ivorden.
Op de foto een kijkje in een slaap
vertrek, waar een van de meisjes
ruist haar bed in orde brengt.
Bemiddelingskantoor ME-
TROPA, sinds 1945, Mathe-
nesserlaan 458 b, Rotter
dam, telefoon 50613-
(Van onze Parijse correspondent)
Niet alleen bij de politieke partijen in Frankrijk, maar ook in de
Franse vakbeweging is een ernstig streven naar eenheid gaande.
Van dat streven heeft de katholieke vakcentrale, de C.F.f .C., de
leiding genomen, niet zonder succes. Om dat in zijn niet onbelang
rijke consequenties te begrijpen moge een kort overzicht vooraf
gaan van de samenstelling der Franse vakbeweging.
Men telt, in s t groot gezien, drie be
langrijke vakcentrales. Daar is in de
eerste plaats de C.G.T., de Confédération
Générale du Travail. Zij is de oudste en
omdat ook bij de Franse arbeiders de
traditie nu eenmaal een grote rol speelt,
telt de C.G.T. de meeste leden. Hoeveel
leden is moeilijk na te gaan, want alle
vakbonden zijn spaarzaam met medede
lingen over hun ledenaantal. Zelfs als
de cijfers worden gepubliceerd moet
men die cum grano salis nemen. De top
leiding van de C.G.T. is volkomen in
communistische handen, maar hoe meer
men afdaalt naar de basis, hoe minder
men van die communistische invloed
merkt. De gewone leden merken er al
heel weinig van. Zij organiseren zich,
één op de vier, in een vakbond en kiezen
liefst de sterkste uit. Confessionele op
vattingen spelen in Frankrijk een veel
minder grote rol dan in Nederland, zo
dat men overal het verschijnsel tegen
komt, dat trouwe katholieken of over
tuigde socialisten zonder enig gewetens
bezwaar lid zijn van de C.G.T. Vraagt
men hun: maar de C.G.T. is toch com
munistisch, dan halen zij de schouders
op en daarmee is het gespren afgelopen.
Van de C.G.T. heeft zich als vrije, demo
cratische vakcentrale afgescheiden de
F.O. (Force Ouvrière), maar als gevolg
van bovengenoemde traditie heeft de
F.O. de oude benaming van C.G.T niet
willen loslaten en heet dus officieel:
C.G.T.-F.O., in de wandeling afgekort
tot F.O. De meeste leden zijn overtuigde
socialisten of met de socialistische par
tij sympathiserend, wat echter niet be
let, dat ook communisten of katholieken
lid zijn van de F.O.
Van de F.O. als vrije, democratische
vakcentrale is de grote concurrent de
BROM] FIETS BEPAKKING
C.F.T.C. Confédération Frangaise
des Travailleurs Chrétiens). Zoals de
naam al aanwijst hebben wij hier te
maken met een christelijke centrale,
waarbij het woord „christelijk" moet
worden opgevat als katholiek, want
het protestantisme is in het overwe
gend katholieke Frankrijk verre in
de minderheid.
De C.F.T.C. is aanvankelijk een centrale
van ambtenaren geweest, maar geleide
lijk heeft zij ook vaste grond onder de
voeten gekregen in de arbeiderswereld.
Dat is niet zonder moeite gegaan, want
in die wereld krijgt al gauw veel van
wat als „katholiek" wordt opgediend de
traditioneel verfoeide naam van „cleri-
ealisme". Alleen door zieh zoveel moge
lijk onafhankelijk te houden van de kerk
is de C.F.T.C. er in geslaagd het ver
trouwen te winnen van veel arbeiders,
in de eerste plaats natuurlijk van ka
tholieke of van huis uit katholieke ar
beiders.
De groei van de C.F.T.C. is een merk
waardige geweest. In 1955 telde zij 24.5
procent arbeiders, gestegen tot 36.01
procent in 1961. Omgekeerd daalde het
percentage ambtenaren van 20.17 in
1955 tot 15.50 in 1961 Het katholieke
stempel, dat van de aanvang op de
C.F T C lag. heeft dus niet verhinderd,
dat deze centrale haar vleugels sterk
heeft uitgebreid. Ook hier blijkt uit de
praktijk van iedere dag. dat bij vele so
cialistische of communistische arbeiders
niet de minste gêne bestaat om lid te
zfln van een katholieke vakbond. Zulk
een bond zorgt er intussen voor, dat hij
zich vrij houdt van iedere praktische in
menging van de geestelijkheid. En op
zijn beurt kiest zelfs de eenvoudigste
dorpspastoor tussen de drie vakcentrales
geen partij. De kerkelijke organisatie
bemoeit zich niet met de C.F.T.C. en de
C.F.T.C. bemoeit zich niet met haar. Ie
der zijn eigen terrein. Tussen de drie ge
noemde vakcentrales, de C.G.T., de F.O.
en de C.F.T.C. wordt bij sociale conflic
ten broederlijk samengewerkt, maar zo
dra het conflict voorbij is, keert ieder
naar eigen huis terug.
De overgrote meerderheid, ongeveer
tweederde, betwijfelt dat en wil wel van
dat signalement „katholiek" af. Ook in
ander opzicht klopt dat signalement niet
meer helemaal met de werkelijkheid
Vele Algerijnse arbeiders zijn na de on
afhankelijkheid van hun land in Frank
rijk blijven werken en zijn lid geworden
van de C.F.T.C., ondanks alle gehecht
heid aan hun Mohammedaanse gods
dienst. Wil de C.F.T.C. dat ook niet-
gelovige arbeiders haar naar alle kanten
wijd opengezette deuren binnenstromen,
dan zal -feij van etiket moeten verande
ren. Dat laatste heeft het bestuur voor
gesteld op het dezer dagen in de Parijse
voorstad Issy-les-Moulineaux gehouden
32e congres In overweging is gegevon
de C.F.T.C. om te hopen in U.G.T.,
Union Générale des Travailleurs
Daarmee is een belangrijke stap gedaan
op de weg naar eenheid in de Franse
vakbeweging. Eenheid met de F.O. in de
eerste plaats. Ook eenheid met de com
munistische C.G.T.? Daar zal geen spra
ke van zijn, zolang de topleiding van de
C.G.T. in communistische handen blijft.
Maar iedere dag wordt, én door Guy
Mollet namens de Franse socialistische
partij, én door Descamps. de actieve se
cretaris van de C.F.T.C., op de commu
nistische burcht geramd. De communis
tische arbeiders wordt voorgehouden,
hoe Lenin list, bedrog, illegaliteit en het
verbergen van de waarheid in het open
baar heeft aangeprezen om vaste voet te
krijgen in de Franse vakbeweging
hoe Kroesjtsjew mee heeft gezongen in
het koor van hen, die destijds Stalin
hebben verheerlijkt als de redder der
mensheid, de vader van alle volken en de
bloesem van de jeugd.
Men onderschatte die propaganda niet.
En ook fronse men in Nederland niet
dadelijk de wenkbrauwen, als bij een
tussentijdse verkiezing socialisten en ka
tholieken hun stem geven aan een com
munist in plaats van aan een Gaullist
Waarbij zij. vanzelfsprekend, rekenen op
wederkerigheid Wij leven, zei de secre
taris Descamps op het congres nie'
meer in de middeleeuwen, maar in de
twintigste eeuw. „De katholieke vakbe
weging beschouwt zich niet als een ver
eniging van missionarissen voor een
christelijk-sociale orde in Frankrijk of
Europa Over de nieuwe structuur van
de maatschappij hebben wij niet de
waarheid in pacht. Wij zijn vakvereni
gingsmannen en democraten. Wij maken
deel uit van de arbeidersklasse en om
dat onze vaders ten onder zijn gegaan
door sociale onrechtvaardigheid hebben
wij de strijd opgenomen voor recht en
menselijke waardigheid."
Niet iedereen in het congres dacht er
zo over als het voortvarende bestuur
Er was vooral verzet van de mijnwer
kers uit het noorden en het oosten van
(Van onze correspondent)
Om zijn in fianciële moeilijkheden ver
kerende broers en zusters te helpen
heeft de 47-jarige P.T.T.-kantoorhouder
S. te Klarenbeek gedurende langere tijd
gelden tot een bedrag van 4318 weg
genomen uit de P.T.T.-kas die onder
zijn beheer was.
De zaak is het aan het licht gekomen
toen een inwoner van Klarenbeek ging
klagen over de trage behandeling van
zijn girostortingen. S. is deze week ge
arresteerd en voor de officier van justi
tie te Zutphen geleid. De heer S. die
reeds sinds 1945 het postkantoor be
heert was een geziene figuur in Klaren
beek. Men heeft daar de indruk dat hij
uit medelijden heeft gehandeld. Zijn
broers en zuster hadden een zaak in
fotoartikelen, welk bedrijf echter niet
floreerde. Om zijn familieleden voor een
faillisement te behouden stelde S. van
tijd tot tijd gelden beschikbaar. Toen
zijn eigen geld op was sprak hij hier
voor de kas van de P.T.T. aan.
Frankrijk, die de oude benaming van
„christelijk" niet willen prijsgeven.
Maar de mijnwerkers behoren niet meer,
zoals vroeger tot de avant-garde. In de
wereld van de techniek wordt, ook in de
C.F.T.C., de toon aangegeven door de
metaalbewerkers en de arbeiders in de
chemische en elektronische bedrijven.
Speciaal van die kant wordt op naams
verandering aangedrongen in de stellige
overtuiging, dat alleen op die manier
een begin kan worden gemaakt met de
felbegeerde eenheid in de Franse vak
beweging.
Of dat lukt moet worden afgewacht.
Voorlopig hangt dat mede af van on
bekende factoren. Wie wordt opvol
ger van de Gaulle en wat gaat die
opvolger doen? In hoeverre zal
Kroesjtsjew bereid zijn het westen
tegemoet te komen als het hard te
gen hard gaat tussen Moskou en Pe
king? Zal in het Vaticaan de nieuwe
paus het voetspoor blijven volgen van
Joannes XXIII en een beroep blijven
doen op alle mensen van goede wille
Dat zijn vragen, waarop niemand nu
nog met zekerheid een antwoord kan
geven. Ook de C.F.T.C. niet, waar een
beslissing over de naamsverandering is
uitgesteld tot een buitengewoon congres.
Maar in wezen verandert dat uitstel
niets aan de voortschrijdende ontwikke
ling naar eenheid in de Franse vakbe
weging.
De demonstranten tegen de rassenschei
ding in Amerika vinden steeds weer
nieuwe methoden om het de politie
zonder direct veel verzet te bieden
moeilijk te maken hen te arresteren.
Hier een beeld van een demonstratie
welke kort geleden in New York plaats
vond: de demonstranten gingen niet al
leen op de straat liggen, doch gaven elk
aar ook nog een arm. Zesentwintig van
hen werden gearresteerd, doch dat had
de politiemensen dan ook handen vol
werk, gegeven.
In het vakantieseizoen zullen ve
len er met hun fiets of bromfiets
ou uit trekken, vaak bepakt met
een uitgebreide kampeeruitrus
ting.
Zorg er in de eerste plaats voor
dat de bagage goed vastzit, zodat
de fiets of bromfiets niet over-
beladen wordt, een goede weglig-
ging en bestuurbaarheid worden
anders ongunstig beïnvloed.
De A.N.W.B. wijst U in dit ver
band nog op het volgende: van een
te brede bepakking die aan weers
zijden van de fiets uitsteekt kunt
U op de rijwielpaden bijzonder
veel hinder ondervinden.
Houdt U er rekening mee dat een
bepakte fiets of bromfiets niet
breder mag zijn dan 75 cm. Als er
achter de fiets een aanhang-
wagentje wordt gekoppeld, dat
breder is dan 75 cm, dan mag
men met een dergelijke combina
tie geen gebruik maken van de
rijwielpaden. Het gebruik van een
aanhangwagentje achter een
bromfiets is door de wet niet toe
gestaan.
Nu valt er, sedert het Gaullisme meester
is van alle sleutelposities in Frankrijk,
een toenemend streven waar te nemen
naar eenheid van alles, wat tot de lin
kerzijde mag worden gerekend. Het
Gaullisme zelf werkt die concentratie in
de hand, want daar stelt men zich offi
cieel op het standpunt: als de Gaulle
eens weggaat, blijven er nog maar twee
krachten over: liet Gaullisme en het
communisme. Wat daar tussen ligt zal
worden verpletterd.
Zou die voorspelling uitkomen, dan zag
het er voor Frankrijk bepaald miserabel
uit. want dan hing ons allen het gevaar
boven het hoofd, dat het ijzeren gordijn
zou opschuiven tot de Middellandse Zee
en de Atlantische Oceaan. Dat socialis
ten, katholieken en liberalen er niets
voor voelen tussen die twee blokken te
worden verpletterd, spreekt vanzelf en
men moet hun erkentelijk zijn voor iede
re poging om zich daartegen te verzet
ten, ook al zijn die pogingen niet altijd
verenigbaar met Nederlandse opvattin
gen. In Frankrijk liggen de verhoudin
gen gans anders dan in ons land, waar
de communistische partij hoegenaamd
geen gewicht in de schaal legt.
In de wereld van de Franse vakbewe
ging heeft de C.F.T.C. de leiding van
het streven naar eenheid in handen
genomen. Zij is er het meest voor
aangewezen, want zij is van de vrije
vakcentralen de meest dynamische.
Haar groei gedurende de laatste
maanden is zo sterk, dat het secreta
riaat elektronische machines heeft
aangekocht om met geperforeerde
kaarten een goed overzicht te hebben
van het ledenaantal. Maar zal die
groei aanhouden, zolang op de
C.F.T.C. het stempel van „katholiek"
staat gedrukt?
wordt verricht. In deze verhoging
van de arbeid zijn nog niet eens mee-
ferekend de rust- en bewegingsar-
eid van de handen aan het stuur en
van het rechterbeen, dat het gas
pedaal bedient.
0 De Westduitse Justitie stelt momenteel een
onderzoek in naar de verspreiding in West-
Duitsland van in de Ver. Staten en Engeland
gedrukte nationaal-socialistische vlugschrif
ten.
Professor dr. Wolf Müller-Limmroth
uit Münster heeft erop gewezen, dat
reeds het zitten in rust ten opzichte
van liggen een drie tot vijf procent
frotere „energieomzet" teweeg-
rengt, die op rekening komt van de
arbeid, nodig voor het „statische
rechtovereindhouden", welke arbeid
voornamelijk door de rugspieren
e mening, dat het besturen van
een auto geen noemenswaar
dige lichamelijke inspanning ver
eist en slechts gepaard gaat met
een bijzondere concentratie der
zintuigen, is dus a priori onjuist.
Daartegenover is het wel juist,
zoals professor Müller-Limmroth
opmerkt, dat de automobielindus
trie nog zeer veel zou kunnen
doen, om deze lichamelijke belas
ting te verminderen, bijvoorbeeld
door bij het vervaardigen van
autozetels de vorm zodanig te kie
zen, dat de wervelkolom ontlast
wordt.
Verder door een doelmatige zithoog
te boven de wagenvloer, door de enig
juiste afstand tussen stoel en pedaal,
door gunstige verhoudingen tussen
stuurstanghoek, stuurdoorsnede en
stuurhoogte dingen die vaak on
dergeschikt zijn aan de „lijn" van de
carrosserie.
Maar zelfs als dit alles ideaal zou
zijn, blijft nog de arbeid, nodig
voor het rechtopzitten, die vroe
ger of later tot vermoeidheid
leidt. In eerste instantie raken de
hals- en rugspieren vermoeid en
die van het rechterbeen, na enige
tijd ook de armspieren. Dat deze
vermoeidheid op dat ogenblik sub
jectief nog niet als zodanig onder
vonden wordt, als zij lichamelijk
optreedt, heeft voornamelijk als
oorzaak, dat geleidelijk ook ande
re spieren in acatie kómen, die aan
het begin van de rit nog niets be
hoefden te presteren.
De uitbreiding van de spieractiviteit
tot vrijwel het gehele organisme
heeft echter tot gevolg, dat de hou
ding achter het stuur steeds meer
verkrampt. Een andere mogelijkheid
om de vermoeidheid te compenseren
is, dat zeer bewust in de reeds actie
ve spieren ook die vezels „aange
sproken" worden, die tot dusverre
inactief waren. Elk verslappen, ja
zelfs elke verandering van dit opzet
telijk inschakelen van nieuwe vezels
leidt echter tot aanzienlijke wijzigin
gen in de zithouding, tot oneven
wichtige stuurbewegingen en een op
de duur zeer onregelmatige wijze van
rijden.
Het inzicht in deze verschijnselen
geeft ook meteen het enig ver
standige recept teger vermoeid
heid achter het stuur: een tijdige
rustpauze, waarbij onder „tijdig"
over het algemeen een pauze ma„
ximaal om de drie uur moet wor
den verstaan. In deze pauze kun
nen de spieren zich ontspannen en
kan het in de stofwisseling der
spieren ontstane zuurstoftekort
weer worden aangevuld. Wie
tracht deze ontspanning te berei
ken met lichte beweging, bijvoor
beeld een korte wandeling heeft
bovendien nog het voordeel, dat
de bloedcirculatie geprikkeld
en versneld wordt.
VEEL KORTE PAUZES
Nu is dit recept beslist niet nieuw,
zij het, dat de grondslag ervan
wellicht niet zo bekend is. Onzeker
heid bestaat echter nog over de
vraag, of een gering aantal pauzes
van langere duur of talrijke korte
rusten doelmatiger zijn. Het ant
woord op deze vraag is gemakke
lijk af te leiden uit de polsfrequentie.
Sterkere wilsinspanningen, waarbij
bovendien nog de wens moet behoren
om vermoeidheid te overwinnen, mo
biliseren de prestatiereserves van het
lichaam en gaan gepaard met een
versnelling van de hartslag.
Hoe hoger deze frequentie wordt
en dan onafhankelijk van voor
bijgaande invloeden van effetieve
aard des te groter is ook de
vermoeidheidsgraad. Het is geble
ken, dat deze „vermoeidheidsstop-
pen" wanneer men ze in een cur
ve uitzet, tijdens de rustpauzes
aanvankelijk zeer .steil en dan
steeds vlakker, dalen,
GEEN ZUURSTOF!
Hieruit kan men concluderen,
dat de grootste „rustwaarde"
steeds in het begin van een pau
ze ligt en dat bij toenemende
duur hiervan het effect van de
rust relatief steeds geringer
wordt. Houdt men dus dikwijls
korte pauzes, dan komt het aan
vankelijk in het geheel niet tot
ontwikkeling van extreme ver-
moeidheidstoppen, terwijl de in
derdaad aanwezige belastingen
snel weer „afgevlakt" worden.
Het vaak zo ondoordacht aanbe
volen, doch beslist niet onge-
Duitse autowegen, is dan ook
vaarlijke „zuurstof tanken", zo
als die mogelijk is langs de
Duitse autowegen, is dan ook
niet meer nodig.