Voor automobilisten pauze om de drie uur IN FRANSE VAKBONDEN WINT STREVEN NAAR EENHEID VELD CF.T.C. heeft het initiatief genomen Reclame- 1 aanbieding 1 'n I aktentassen Grote I lederen I aktentas, I 8.97. I I JO FIBBE I L.P.J. van Gevaren, DAT IS „ALMA PARKET" Alstublieft hier is uw P.Z.C. B&UK- Niet alleen bij de politieke partijen Spieren kunnen zich ontspannen uw vakantie PRISMAKIJKER. LMIHDERHOUD Wij hebben de volgende inruilwagens te koop ROYALE WONING BROOD BANKETBAKKERIJ. ENKELE NIEUWBOUW WUNINGEN. wel of niet gem. vrije etage of flat H.H. VLASTELERS. GEBR, KARELSE, OPRUIMING De Vlieger Zn., GEMEENTE SCHOONDIJKE. TE KOOP. een BOERDERIJ, TARWE. DE TARWE, een BUNGALOW RUIME WONING, D Of IDEALE VLOERBEDEKKING H U W E L IJ K CHR. NAT. SCHOOL OOSTBURG. BEKENDMAKING. lijders (sters) GEZINSKREDIET Naar eenheid van links Sterk gegroeid Verzet in eigen kring Kantoorhouder P.T.T. nam geld weg uit de kas ï""\e lichamelijke vermoeidheid van automobilisten, die een gro tere afstand zonder rustpauze afleggen, is een probleem, dat vaak pas in samenhang met een ongeluk de aandacht krijgt, die het verdient. Het wetenschappelijk onderzoek naar deze ver moeidheid stuit helaas op aanzienlijke moeilijkheden, dezelfde, die er oorzaak van zijn, dat de automobilist zo vaak onverschillig staat tegenover de vermoeidheid en zijn gevolgen. Want dat ie mand zich vermoeid voelt, laat zich nu eenmaal op geen enkele manier meten of berekenen het is slechts een subjectieve er varing, die echter gezien dient te worden als de uitdrukking van fysiologische processen en veranderingen. Geniet meer van met een goede Voorradig in 6 x 30, 8 x 32, 7 x 35, 8 x 40, 7 x 50, 10 x 50. 12 x 50, 15 x 60. 20 x 60. Zuidstraat 66. Tel. UI 187-284 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiili I met twee binnenvakken en twee voortassen, riem en laddersloten, koopt U nu voor slechts I - iïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuTi DAFFODIL 1962 RENAULT GORDINI 1961 MERCEDES 180 D 1961 MERCEDES 190 D 1961 MERCEDES 190 D 1961 Deze wagens worden onder garantie verkocht. N.V. GARAGE- EN INSTALLATIEBEDRIJF dealer Mercedes en Triumph. Couwervestraat 51 - Goes - Telefoon 6100. die weinig onderhoud vraagt die praktisch onverslijtbaar is die vanaf 14,per m2 verkrijgbaar is. leggen inbegrepen die zelfs op beton uitkomst biedt. Haven 16, Breda, telefoon 0 1600 - 3 71 60 Vraag gratis prospectus. minder dan 75 cm FOUT!!! meer dan 75 cm V PELT ANWBl 637lO~| Bureau DE ELF PROVINCIËN Schotersingel 87 Tel. 0200-51894 - Haarlem Detective-echtpaar De Vries bekend door radio en pers. Vrijblijvend inlichtingen in blanco couvert. Te koop met centrale verwarming (oliestook), 4 sl.kamers, garage. Terstond te aan vaarden. M. BOOGAARD, L. P. v. d. Spiegelstraat 29, Goes - Tel. 5103 Ter overname aangeboden een moderne Het betreft een reeds jaren lang bestaand bedrijf met vaste klantenkring op een Zeeuws dorp Brieven onder no- 744, bur. PJZ.C., Middelburg. Te koop in Goes plan Zuid nog Spoedig te aanvaarden Met vrije vestiging- M. BOOGAARD, L. P. v. d. Spiegelstr. 29, Goes - Tel. 5105 Welke collega is in de gele genheid om tijdelijk te hel pen in klas 4-5 Van 22 aug. tot 1 november of desnoods korter. Gaarne spoedig bericht aan de voorzitter, D. GEUZE, Stadhouderslaan 16, tel. (01170) 2616 Nette j.dame zoekt in Ter- neuzen of omgev. een met c.v. of olieverw., dou che en keuken, per 1 okt. Schr. Frans Bekkerstr. 61B, Rotterdam of bellen 010- 130955 of 010-173889. Voor het plukken van uw vlas houden wij ons beleefd aanbevolen met 3 moderne machines. LOONBEDRIJF Tel. 01180 - 4039 en 01185-465. Jonge vrouw, goede alg. ontw., zoekt, na 4 jr. als Rö-lab. werkz. te zijn gew. interne betrekking in be schaafd milieu, om op deze wijze de gelegenheid te krij gen 5 j. zoon zelf op te voe den. Br. no. 746, bur. P.Z.C., Middelburg. Huiskamer 385, Bank 100, Enkele stoelen 10,—. 12,—, 17,50 Vast tapijt 17,50 - 10 RESTANTEN, partij WOLLEN DEKENS, COUPONS. Vloerbedekking, gordijnstof. WONINGINRICHTING Stenenbeer 5-7 VLISSINGEN Het hoofd van het gemeen tebestuur van Sehoondijke brengt overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 3 en 8 van de wederopbouw- wet ter openbare kennis dat vanaf heden gedurende 4 weken op de secretarie voor een ieder een herziening van het wederopbouwplgn ter inzage is gelegd. Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, J. C. Hoftijzer. Te koop ECCLES CARAVAN i.p st. verk. 4-persoons. T. F. Leemburg, Edison- weg 32, Vlissingen. (direct van eigenaar, zonder tussenpersonen) gelegen in Oostelijk-Gro- ningen, groot 58.72.98 ha akkerbouwbedrijf De aangesloten gelegen lan derijen bestaan voor 2/3 uit klei en voor de rest uit lichtere grond; zij zijn vol ledig gedraineerd en in uit stekende cultuurtoestand. De landerijen zijn zeer ge schikt voor groente- en fruitteelt. De 40 jaar oude gebouwen zijn zeer solide. Aanvaarding: landerijen op stoppel 1963; gebouwen in nader overleg. Betaling: 1 november 1963. Nadere inlichtingen ten kantore van H. Kloppen burg, notaris te Nieuwolda (tel. 05964-292). Notaris VAN DISSEL te Goes zal ten verzoeke van de familie C. Moerdijk-Goe- degebure, Lewedijk 39, Nieuwdorp, bij inschrijving verkopen: wassende op het perceel aan de Nieuwe West- krayertseweg te Nieuw dorp, groot 01.80.30 ha. Betaling binnen 4 weken na de gunning. Biljetten in te leveren ten kantore van de notaris vóór of op 1 augustus 1963. Te koop in Zierikzee met grote schuur en industrieterrein. Terstond te aanvaarden. M. BOOGAARD, L- P. v. d. Spiegelstraat 29, Goes - Tel. 5105. Bij vonnis der arrondisse mentsrechtbank te Middel burg van 24 juli 1963 is failliet verklaard Cornelis Dirk Krijger, koopman, wo nende te Krabbendijke aan de Dorpsstraat 14, met be noeming van de e.a. heer mr. C. E. Coester, lid van gemelde rechtbank tot rech- ter-commissaris en van on dergetekende tot curator. Middelburg, 25 juli 1963. Mr. M. Vlaming, advocaat en procureur, Lange Delft 76. PROVINCIALE ZEEVW8B COURANT ZATERDAG 27 JULI 1963 MYOPLASTIC KLEBER de franse vinding zonder veer en kussen doet sinds 1953 In Nederland aan duizenden van Uw landgenoten hun breuk en hun breukband vergeten. Nu ook verkljgbaar In ultra lichte, snel wasbare uitvoering Myotonic. Stobil gordels voor steun bl| zwaarlijvigheid. U kunt op Uw beurt deze appa raten kosteloos proberen bil de deskundige van INSTITUT HERNIAIRE DE tYON, die zitting zal houden te: GOES: „Focus". Gr. Markt Opril, woensdag 31 juli 10- 12 u. BERGEN OP ZOOM: Drog. Besling, Fortuinstr. 12, dinsdag 30 juli 10-12 u. MIDDELBURG: „Focus" Nieuwe Burg 9, woensdag 31 juli 14-16 u. OOST BURG: Drog Huisman, Raadhuisplein 11, donder dag 1 aug 13.30-15.30 u. TERNEUZEN: Drog. Din- gemanse, Axelsestraat 3, donderdag 1 augustus 10.30 -12.00 u. Inlichtingen I.H.L., Heemsteedse Dreef 258, Heemstede. H U W E L IJ K Wacht niet langer op een toevallige ontmoeting, maar tracht uw leven in de toe komst een wending te ge ven. Overwin uw eenzaam heid. Weifel niet langer, maar roept U onze bemid deling in. In ons achttien jarig bestaan hebben wij re laties verkregen door het gehele land in alle beschaaf de kringen en van elke ge loofsovertuiging, waardoor reeds duizenden huwelijken tot stand kwamen. Te koop, zeer uitermate geschikt voor pension, bevattende 12 ka mers, kelders, grote tuin met vrije poort. Nadere in lichtingen. Br. lett. E 20, bur. P.Z.C., Vlissingen. Illlllllllllllllllillllllllllllllilllllllllllllillillllllllllllll Ook voor U staat er onge twijfeld een geschikte we derpartij ingeschreven. Wij garanderen U geheimhou ding. Vraag inlichtingen on der blanco couvert. GELDLENINGEN ZONDER BORG vanaf f 100,- tot f 2000.- naar draagkracht direct beschikbaar voor ambtenaren en werknemers in vast© dienst. Wettelijk:geregelde voorw., geen looncessie. RESTANTSCHULD VER VALT BIJ OVERLIJDEN. Lichte af lossing. Vlug, zakelijk, diskreet, des gewenst geheel schriftelijk. OPGERICHT 1926 NATIONALE VOLKSBANK ROTTERDAM - MAURITSWEG 45 - TELEFOON 13 57 43 Met ingang van 20 september gaat prinses Anne van Engeland naar de Benenden school bij Cran- brook, Kent. De prinses komt bij andere meisjes op een van de slaapzalen. De bedden moeten door de leerlingen zelf opgemaakt ivorden. Op de foto een kijkje in een slaap vertrek, waar een van de meisjes ruist haar bed in orde brengt. Bemiddelingskantoor ME- TROPA, sinds 1945, Mathe- nesserlaan 458 b, Rotter dam, telefoon 50613- (Van onze Parijse correspondent) Niet alleen bij de politieke partijen in Frankrijk, maar ook in de Franse vakbeweging is een ernstig streven naar eenheid gaande. Van dat streven heeft de katholieke vakcentrale, de C.F.f .C., de leiding genomen, niet zonder succes. Om dat in zijn niet onbelang rijke consequenties te begrijpen moge een kort overzicht vooraf gaan van de samenstelling der Franse vakbeweging. Men telt, in s t groot gezien, drie be langrijke vakcentrales. Daar is in de eerste plaats de C.G.T., de Confédération Générale du Travail. Zij is de oudste en omdat ook bij de Franse arbeiders de traditie nu eenmaal een grote rol speelt, telt de C.G.T. de meeste leden. Hoeveel leden is moeilijk na te gaan, want alle vakbonden zijn spaarzaam met medede lingen over hun ledenaantal. Zelfs als de cijfers worden gepubliceerd moet men die cum grano salis nemen. De top leiding van de C.G.T. is volkomen in communistische handen, maar hoe meer men afdaalt naar de basis, hoe minder men van die communistische invloed merkt. De gewone leden merken er al heel weinig van. Zij organiseren zich, één op de vier, in een vakbond en kiezen liefst de sterkste uit. Confessionele op vattingen spelen in Frankrijk een veel minder grote rol dan in Nederland, zo dat men overal het verschijnsel tegen komt, dat trouwe katholieken of over tuigde socialisten zonder enig gewetens bezwaar lid zijn van de C.G.T. Vraagt men hun: maar de C.G.T. is toch com munistisch, dan halen zij de schouders op en daarmee is het gespren afgelopen. Van de C.G.T. heeft zich als vrije, demo cratische vakcentrale afgescheiden de F.O. (Force Ouvrière), maar als gevolg van bovengenoemde traditie heeft de F.O. de oude benaming van C.G.T niet willen loslaten en heet dus officieel: C.G.T.-F.O., in de wandeling afgekort tot F.O. De meeste leden zijn overtuigde socialisten of met de socialistische par tij sympathiserend, wat echter niet be let, dat ook communisten of katholieken lid zijn van de F.O. Van de F.O. als vrije, democratische vakcentrale is de grote concurrent de BROM] FIETS BEPAKKING C.F.T.C. Confédération Frangaise des Travailleurs Chrétiens). Zoals de naam al aanwijst hebben wij hier te maken met een christelijke centrale, waarbij het woord „christelijk" moet worden opgevat als katholiek, want het protestantisme is in het overwe gend katholieke Frankrijk verre in de minderheid. De C.F.T.C. is aanvankelijk een centrale van ambtenaren geweest, maar geleide lijk heeft zij ook vaste grond onder de voeten gekregen in de arbeiderswereld. Dat is niet zonder moeite gegaan, want in die wereld krijgt al gauw veel van wat als „katholiek" wordt opgediend de traditioneel verfoeide naam van „cleri- ealisme". Alleen door zieh zoveel moge lijk onafhankelijk te houden van de kerk is de C.F.T.C. er in geslaagd het ver trouwen te winnen van veel arbeiders, in de eerste plaats natuurlijk van ka tholieke of van huis uit katholieke ar beiders. De groei van de C.F.T.C. is een merk waardige geweest. In 1955 telde zij 24.5 procent arbeiders, gestegen tot 36.01 procent in 1961. Omgekeerd daalde het percentage ambtenaren van 20.17 in 1955 tot 15.50 in 1961 Het katholieke stempel, dat van de aanvang op de C.F T C lag. heeft dus niet verhinderd, dat deze centrale haar vleugels sterk heeft uitgebreid. Ook hier blijkt uit de praktijk van iedere dag. dat bij vele so cialistische of communistische arbeiders niet de minste gêne bestaat om lid te zfln van een katholieke vakbond. Zulk een bond zorgt er intussen voor, dat hij zich vrij houdt van iedere praktische in menging van de geestelijkheid. En op zijn beurt kiest zelfs de eenvoudigste dorpspastoor tussen de drie vakcentrales geen partij. De kerkelijke organisatie bemoeit zich niet met de C.F.T.C. en de C.F.T.C. bemoeit zich niet met haar. Ie der zijn eigen terrein. Tussen de drie ge noemde vakcentrales, de C.G.T., de F.O. en de C.F.T.C. wordt bij sociale conflic ten broederlijk samengewerkt, maar zo dra het conflict voorbij is, keert ieder naar eigen huis terug. De overgrote meerderheid, ongeveer tweederde, betwijfelt dat en wil wel van dat signalement „katholiek" af. Ook in ander opzicht klopt dat signalement niet meer helemaal met de werkelijkheid Vele Algerijnse arbeiders zijn na de on afhankelijkheid van hun land in Frank rijk blijven werken en zijn lid geworden van de C.F.T.C., ondanks alle gehecht heid aan hun Mohammedaanse gods dienst. Wil de C.F.T.C. dat ook niet- gelovige arbeiders haar naar alle kanten wijd opengezette deuren binnenstromen, dan zal -feij van etiket moeten verande ren. Dat laatste heeft het bestuur voor gesteld op het dezer dagen in de Parijse voorstad Issy-les-Moulineaux gehouden 32e congres In overweging is gegevon de C.F.T.C. om te hopen in U.G.T., Union Générale des Travailleurs Daarmee is een belangrijke stap gedaan op de weg naar eenheid in de Franse vakbeweging. Eenheid met de F.O. in de eerste plaats. Ook eenheid met de com munistische C.G.T.? Daar zal geen spra ke van zijn, zolang de topleiding van de C.G.T. in communistische handen blijft. Maar iedere dag wordt, én door Guy Mollet namens de Franse socialistische partij, én door Descamps. de actieve se cretaris van de C.F.T.C., op de commu nistische burcht geramd. De communis tische arbeiders wordt voorgehouden, hoe Lenin list, bedrog, illegaliteit en het verbergen van de waarheid in het open baar heeft aangeprezen om vaste voet te krijgen in de Franse vakbeweging hoe Kroesjtsjew mee heeft gezongen in het koor van hen, die destijds Stalin hebben verheerlijkt als de redder der mensheid, de vader van alle volken en de bloesem van de jeugd. Men onderschatte die propaganda niet. En ook fronse men in Nederland niet dadelijk de wenkbrauwen, als bij een tussentijdse verkiezing socialisten en ka tholieken hun stem geven aan een com munist in plaats van aan een Gaullist Waarbij zij. vanzelfsprekend, rekenen op wederkerigheid Wij leven, zei de secre taris Descamps op het congres nie' meer in de middeleeuwen, maar in de twintigste eeuw. „De katholieke vakbe weging beschouwt zich niet als een ver eniging van missionarissen voor een christelijk-sociale orde in Frankrijk of Europa Over de nieuwe structuur van de maatschappij hebben wij niet de waarheid in pacht. Wij zijn vakvereni gingsmannen en democraten. Wij maken deel uit van de arbeidersklasse en om dat onze vaders ten onder zijn gegaan door sociale onrechtvaardigheid hebben wij de strijd opgenomen voor recht en menselijke waardigheid." Niet iedereen in het congres dacht er zo over als het voortvarende bestuur Er was vooral verzet van de mijnwer kers uit het noorden en het oosten van (Van onze correspondent) Om zijn in fianciële moeilijkheden ver kerende broers en zusters te helpen heeft de 47-jarige P.T.T.-kantoorhouder S. te Klarenbeek gedurende langere tijd gelden tot een bedrag van 4318 weg genomen uit de P.T.T.-kas die onder zijn beheer was. De zaak is het aan het licht gekomen toen een inwoner van Klarenbeek ging klagen over de trage behandeling van zijn girostortingen. S. is deze week ge arresteerd en voor de officier van justi tie te Zutphen geleid. De heer S. die reeds sinds 1945 het postkantoor be heert was een geziene figuur in Klaren beek. Men heeft daar de indruk dat hij uit medelijden heeft gehandeld. Zijn broers en zuster hadden een zaak in fotoartikelen, welk bedrijf echter niet floreerde. Om zijn familieleden voor een faillisement te behouden stelde S. van tijd tot tijd gelden beschikbaar. Toen zijn eigen geld op was sprak hij hier voor de kas van de P.T.T. aan. Frankrijk, die de oude benaming van „christelijk" niet willen prijsgeven. Maar de mijnwerkers behoren niet meer, zoals vroeger tot de avant-garde. In de wereld van de techniek wordt, ook in de C.F.T.C., de toon aangegeven door de metaalbewerkers en de arbeiders in de chemische en elektronische bedrijven. Speciaal van die kant wordt op naams verandering aangedrongen in de stellige overtuiging, dat alleen op die manier een begin kan worden gemaakt met de felbegeerde eenheid in de Franse vak beweging. Of dat lukt moet worden afgewacht. Voorlopig hangt dat mede af van on bekende factoren. Wie wordt opvol ger van de Gaulle en wat gaat die opvolger doen? In hoeverre zal Kroesjtsjew bereid zijn het westen tegemoet te komen als het hard te gen hard gaat tussen Moskou en Pe king? Zal in het Vaticaan de nieuwe paus het voetspoor blijven volgen van Joannes XXIII en een beroep blijven doen op alle mensen van goede wille Dat zijn vragen, waarop niemand nu nog met zekerheid een antwoord kan geven. Ook de C.F.T.C. niet, waar een beslissing over de naamsverandering is uitgesteld tot een buitengewoon congres. Maar in wezen verandert dat uitstel niets aan de voortschrijdende ontwikke ling naar eenheid in de Franse vakbe weging. De demonstranten tegen de rassenschei ding in Amerika vinden steeds weer nieuwe methoden om het de politie zonder direct veel verzet te bieden moeilijk te maken hen te arresteren. Hier een beeld van een demonstratie welke kort geleden in New York plaats vond: de demonstranten gingen niet al leen op de straat liggen, doch gaven elk aar ook nog een arm. Zesentwintig van hen werden gearresteerd, doch dat had de politiemensen dan ook handen vol werk, gegeven. In het vakantieseizoen zullen ve len er met hun fiets of bromfiets ou uit trekken, vaak bepakt met een uitgebreide kampeeruitrus ting. Zorg er in de eerste plaats voor dat de bagage goed vastzit, zodat de fiets of bromfiets niet over- beladen wordt, een goede weglig- ging en bestuurbaarheid worden anders ongunstig beïnvloed. De A.N.W.B. wijst U in dit ver band nog op het volgende: van een te brede bepakking die aan weers zijden van de fiets uitsteekt kunt U op de rijwielpaden bijzonder veel hinder ondervinden. Houdt U er rekening mee dat een bepakte fiets of bromfiets niet breder mag zijn dan 75 cm. Als er achter de fiets een aanhang- wagentje wordt gekoppeld, dat breder is dan 75 cm, dan mag men met een dergelijke combina tie geen gebruik maken van de rijwielpaden. Het gebruik van een aanhangwagentje achter een bromfiets is door de wet niet toe gestaan. Nu valt er, sedert het Gaullisme meester is van alle sleutelposities in Frankrijk, een toenemend streven waar te nemen naar eenheid van alles, wat tot de lin kerzijde mag worden gerekend. Het Gaullisme zelf werkt die concentratie in de hand, want daar stelt men zich offi cieel op het standpunt: als de Gaulle eens weggaat, blijven er nog maar twee krachten over: liet Gaullisme en het communisme. Wat daar tussen ligt zal worden verpletterd. Zou die voorspelling uitkomen, dan zag het er voor Frankrijk bepaald miserabel uit. want dan hing ons allen het gevaar boven het hoofd, dat het ijzeren gordijn zou opschuiven tot de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Dat socialis ten, katholieken en liberalen er niets voor voelen tussen die twee blokken te worden verpletterd, spreekt vanzelf en men moet hun erkentelijk zijn voor iede re poging om zich daartegen te verzet ten, ook al zijn die pogingen niet altijd verenigbaar met Nederlandse opvattin gen. In Frankrijk liggen de verhoudin gen gans anders dan in ons land, waar de communistische partij hoegenaamd geen gewicht in de schaal legt. In de wereld van de Franse vakbewe ging heeft de C.F.T.C. de leiding van het streven naar eenheid in handen genomen. Zij is er het meest voor aangewezen, want zij is van de vrije vakcentralen de meest dynamische. Haar groei gedurende de laatste maanden is zo sterk, dat het secreta riaat elektronische machines heeft aangekocht om met geperforeerde kaarten een goed overzicht te hebben van het ledenaantal. Maar zal die groei aanhouden, zolang op de C.F.T.C. het stempel van „katholiek" staat gedrukt? wordt verricht. In deze verhoging van de arbeid zijn nog niet eens mee- ferekend de rust- en bewegingsar- eid van de handen aan het stuur en van het rechterbeen, dat het gas pedaal bedient. 0 De Westduitse Justitie stelt momenteel een onderzoek in naar de verspreiding in West- Duitsland van in de Ver. Staten en Engeland gedrukte nationaal-socialistische vlugschrif ten. Professor dr. Wolf Müller-Limmroth uit Münster heeft erop gewezen, dat reeds het zitten in rust ten opzichte van liggen een drie tot vijf procent frotere „energieomzet" teweeg- rengt, die op rekening komt van de arbeid, nodig voor het „statische rechtovereindhouden", welke arbeid voornamelijk door de rugspieren e mening, dat het besturen van een auto geen noemenswaar dige lichamelijke inspanning ver eist en slechts gepaard gaat met een bijzondere concentratie der zintuigen, is dus a priori onjuist. Daartegenover is het wel juist, zoals professor Müller-Limmroth opmerkt, dat de automobielindus trie nog zeer veel zou kunnen doen, om deze lichamelijke belas ting te verminderen, bijvoorbeeld door bij het vervaardigen van autozetels de vorm zodanig te kie zen, dat de wervelkolom ontlast wordt. Verder door een doelmatige zithoog te boven de wagenvloer, door de enig juiste afstand tussen stoel en pedaal, door gunstige verhoudingen tussen stuurstanghoek, stuurdoorsnede en stuurhoogte dingen die vaak on dergeschikt zijn aan de „lijn" van de carrosserie. Maar zelfs als dit alles ideaal zou zijn, blijft nog de arbeid, nodig voor het rechtopzitten, die vroe ger of later tot vermoeidheid leidt. In eerste instantie raken de hals- en rugspieren vermoeid en die van het rechterbeen, na enige tijd ook de armspieren. Dat deze vermoeidheid op dat ogenblik sub jectief nog niet als zodanig onder vonden wordt, als zij lichamelijk optreedt, heeft voornamelijk als oorzaak, dat geleidelijk ook ande re spieren in acatie kómen, die aan het begin van de rit nog niets be hoefden te presteren. De uitbreiding van de spieractiviteit tot vrijwel het gehele organisme heeft echter tot gevolg, dat de hou ding achter het stuur steeds meer verkrampt. Een andere mogelijkheid om de vermoeidheid te compenseren is, dat zeer bewust in de reeds actie ve spieren ook die vezels „aange sproken" worden, die tot dusverre inactief waren. Elk verslappen, ja zelfs elke verandering van dit opzet telijk inschakelen van nieuwe vezels leidt echter tot aanzienlijke wijzigin gen in de zithouding, tot oneven wichtige stuurbewegingen en een op de duur zeer onregelmatige wijze van rijden. Het inzicht in deze verschijnselen geeft ook meteen het enig ver standige recept teger vermoeid heid achter het stuur: een tijdige rustpauze, waarbij onder „tijdig" over het algemeen een pauze ma„ ximaal om de drie uur moet wor den verstaan. In deze pauze kun nen de spieren zich ontspannen en kan het in de stofwisseling der spieren ontstane zuurstoftekort weer worden aangevuld. Wie tracht deze ontspanning te berei ken met lichte beweging, bijvoor beeld een korte wandeling heeft bovendien nog het voordeel, dat de bloedcirculatie geprikkeld en versneld wordt. VEEL KORTE PAUZES Nu is dit recept beslist niet nieuw, zij het, dat de grondslag ervan wellicht niet zo bekend is. Onzeker heid bestaat echter nog over de vraag, of een gering aantal pauzes van langere duur of talrijke korte rusten doelmatiger zijn. Het ant woord op deze vraag is gemakke lijk af te leiden uit de polsfrequentie. Sterkere wilsinspanningen, waarbij bovendien nog de wens moet behoren om vermoeidheid te overwinnen, mo biliseren de prestatiereserves van het lichaam en gaan gepaard met een versnelling van de hartslag. Hoe hoger deze frequentie wordt en dan onafhankelijk van voor bijgaande invloeden van effetieve aard des te groter is ook de vermoeidheidsgraad. Het is geble ken, dat deze „vermoeidheidsstop- pen" wanneer men ze in een cur ve uitzet, tijdens de rustpauzes aanvankelijk zeer .steil en dan steeds vlakker, dalen, GEEN ZUURSTOF! Hieruit kan men concluderen, dat de grootste „rustwaarde" steeds in het begin van een pau ze ligt en dat bij toenemende duur hiervan het effect van de rust relatief steeds geringer wordt. Houdt men dus dikwijls korte pauzes, dan komt het aan vankelijk in het geheel niet tot ontwikkeling van extreme ver- moeidheidstoppen, terwijl de in derdaad aanwezige belastingen snel weer „afgevlakt" worden. Het vaak zo ondoordacht aanbe volen, doch beslist niet onge- Duitse autowegen, is dan ook vaarlijke „zuurstof tanken", zo als die mogelijk is langs de Duitse autowegen, is dan ook niet meer nodig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 6