Vertraagd zeevaartschoolinternaat
ontruiming Vlissings Havendorp?
Slag bij Fort den Haak
herleefde vóór Veere
Gehele recreatieve kuststrook
W.-Z.-Vlaanderen in één hand
V itrite-torengebouw
op hoogste punt
NU
Zeeuwse
ALMANAK
Torenflat
Gezondheid
Vijfdaagse
Kleuter gedood door
vuilniswagen in
Vlissings
Havendorp
B. en w. van Oostburg menen
mmM
Schoolboeken
bestellen
VRAAG VAN RAADSLEDEN...:
Geen emballage op straat bij winkels
onder toekomstige torenflats
DE VEY
MESTDAGH
Oponthoud
Begrafenis wethouder
Oele in Ellewoutsdijk
DIPLOMA'S L.T.S.
MIDWRIIRI IIITfiRRFJKT
„VEEL VOLK"
GEVECHT BEGON:
Jongen brak bij
val drie vingers
KANONGEBULDER
Breskens dient
aangewezen als
ontwikkelingskern
Centrale functie
Samenwerking
Streekbelang
Onrechtvaardigheid
Industriekcinsen
Auto vloog uit de
bocht bii Nieuwland
HET WEER IN EUROPA
2
PROVINCIALS ZEE UW SE COURANT
ZATERDAG 20 JULI 1963
Het nieuwe internaat voor de Vlissingse zeevaartschool is gistermiddag in de
gemeenteraad van Vlissingen de aanleiding geweest voor een interessante discus
sie, waarbij zelfs de ontruiming van het Havendorp aan de orde werd gesteld.
Men weet het: de „De Ruyterschool", Nederlands grootste zeevaartschool, heeft
dringend een nieuw internaat nodig. De tegenwoordige behuizing aan de Helle
baardierstraat kan slechts honderd leerlingen herbergen en daarom stuurt men
aan op een internaat voor driehonderd leerlingen, met voldoende ruimte voor
„zelfstandige studie" en voor sport en ontspanning. Een terrein begrensd door
de Constantijn Iluygenslaan, de Vondellaan, de Vredehoflaan en de President
Rooseveltlaan zal er wellicht voor bestemd worden. Aan de raad werd nu ge
vraagd de rente en aflossing van de voorbereidingskosten (architectenkosten) voor
dit internaat te garanderen tot een bedrag van 32.000. Om dit plan te realise
ren zullen er echter enkele woningen moeten verdwijnen. En daar nu wrong de
schoen
De heer E. de Priester (p.v.d.a.zei het
nog eens duidelijk: „Dit alles zal inhou
den, dat er een aantal woningen moe
ten worden ontruimd. En als de rijks
goedkeuring voor dit internaat vlot
mocht afkomen, dan zou ik er bij b. en
w. toch wel met klem op willen aandrin
gen de ontruiming van deze woningen
niet ten koste te willen laten gaan van
de ontruiming van het Havendorp" In
dit verband wees hij er op, dat b. en w.
eerder hebben toegezegd, dat het Haven
dorp uiterlijk 31 december 1964 ont
ruimd zal zijn. In soortgelijke bewoor
dingen liet de heer S. J. Adriaanse (k.v.
p.) zich uit.
Wethouder Ch. J. Gillissen Verschage
meende een geruststellend woord te
kunnen laten horen: „Het zou mij al
meevallen als het internaat er over
vier jaar staat", zo voorspelde hij.
Bovendien voegde hij er aan toe:
„Met deze gegevens in de hand, de
ontruiming dus van een aantal wo
ningen voor de bouw van het inter
naat. kunnen we mischien met succes
pleiten voor een extra contingent wo
ningen". Maar het was slechts koren
op de molen van de heer De Priester:
„Als het internaat er over vier jaar
staat, laten we zeggen in augustus
1967, dan betekent dat dus, dat met
de bouw in augustus 1965 begonnen
moet worden. Dat is slechts zeven a
acht maanden na de uiterlijke datum
van ontruiming van het Haven
dorp".
De heer De Priester, die kennelijk wei
nig vertrouwen had in de volledige ont
ruiming van het Havendorp op 31 de
cember 1964, vreesde dat „de laatste be
woners van het Havendorp de dupe zul
len worden" van de bouw van het inter
naat, omdat de vervangende woningen
dan nodig zijn voor de realisering van
dit internaat. Wethouder W. Poppe
kwam echter met een andere, meer ge
ruststellende redenering: „We hebben
ook nog een plan voor de bouw van een
nieuwe h.t.s.", zo zei hij. „Er wordt hoge
druk uitgeoefend om de rijksgoedkeu
ring hiervoor te verkrijgen. En dat is
een plan van ongeveer zes miljoen gul
den. Die rijksgoedkeuring is er nog niet
eens. En het is dan ook niet te verwach-
Advertentie)
DE VEY MESTDAGH
m
IOEKHANDEL
ORUKKERIJ
Bellamypark 45-58 - Vlissingen
Het werd voor de twee Vlissin-
gers, die per auto naar Brabant
moesten, donderdagmiddag een
tocht vol oponthoud. Om te begin
nen was er al een stevige vertra
ging bij de Keersluis, toen daar
grote stromen van en naar de boot
voorbijtrokken. Bij Souburg ivas
ie verstopping iets minder, maar
Middelburg waar vele sjezen,
boeren en boerinnen met een brok
folklore duizenden mensen op de
been brachten) bleek moeilijk
ioor te komen. De stationsbrüg
kostte ook een zee van tijd, omdat
daar op een druk moment zo nodig
een zeilbootje onderdoor moest en
kennelijk vonden de opvarenden
een grote opendraaiende brug
spectaculairder dan een stiel en
handig gestreken mastje.
Toen de beide heren zuchtend van
opluchting eindelijk Middelburg
achter zich hadden liggen, waren
ze al bijna drie kwartier onderweg
en konden ze onmiddellijk consta
teren dat de overweg bij Middel
burg juist voor hun neus dicht
ging.
Op de weg naar Goes ontstond het
gebruikelijke scharreliverk van
het file-rijden, waarbij vooral een
op 20 kilometer per uur afgesteld
autootje een reuze aardig figuur
sloeg.
Zo kwamen ze dan eindelijk in
Goe-s, alwaar bij de overweg druk
met verkeerslichten werd gemani
puleerd. Toen het Kloetingse via
duct onder de wielen wegschoof
zuchtte de vermoeide chauffeur:
eindelijk weer eens wat ruimte,
alles lijkt vandaag wel tegen te
iverken....
Hij zag dat goed, want, tot stom
me verbazing van de beide heren
bleek even verder zelfs de Vlake-
brug door middel van rode lichten
voor het verkeer te zijn afgeslo
ten. De heren zetten de auto netjes
in de rij en wachtten. Maar dat
wachten duurde en duurde. „Die
brug staat eigenlijk helemaal niet
open!" stamelde een van beiden
verbaasd. Ze gingen kijken op de
brug. Die was normaal omlaag,
maar de roodioitte afsluitbomen
ook. En terwijl aan beide kanten
van de brug de rij van ivachtende
auto's met kilometers groeide,
werd duidelijk wat er aan de liana
was. Die bomen werden gewoon
geschilderd
ten, dat er daarom spoedig een rijks
goedkeuring te verwachten is voor het
internaat van de zeevaartschool, een
plan van twee miljoen gulden". Hij ver-
wachttee, dat het vijf 4 zes jaar zal du
ren eer het internaatsplan verwezenlijkt
kan worden.
Ook de heer C. C. Verheul (p.v.d.a.) had
nog een klacht. Hij meende, dat de rol
len omgedraaid waren. Liever had hij
gezien, dat eerst het stedebouwkundige
aspect, de definitieve plaatsbepaling van
het internaat, in de raad aan de orde
werd gesteld en pas daarna de financiële
consequenties. Wethouder F. G. Smit
liet echter weten, dat de nu gevolgde
procedure te doen gebruikelijk is. „We
hebben dat gedaan met het nieuwe stad
huis, met het nieuwe St.-Joseph-zieken-
huis, met het nieuwe politiebureau, met
de nieuwe leeszaal om slechts enkele
voorbeelden te noemen", zo argumen
teerde hij. De heer Verheul werd echter
niet overtuigd en was ten slotte de eni
ge, die wilde geacht worden te hebben
tegengestemd.
Waarschijnlijk zal binnenkort worden
begonnen met een van de drie torenflats
in het uitbreidingsplan West. In de
hoek Vredehoflaan-President Roosevelt
laan is dit plan geprojecteerd. Omdat
er in deze torenflats (begane grond) en
kel „dagwinkels voor dagelijkse levens
behoeften" moeten komen, werd de raad
nu voorgesteld de bebouwingsvoorschrif
ten uitbreidingsplannen in onderdelen
Vlissingen 1953 (plan West) te wijzigen.
Met name de heren E. T. Oosterhuis (v.
v.d.) en S. Joustra (p.v.d.a.) vreesden,
dat dit winkels zouden worden, die hun
emballage op straat zouden uitstallen.
De heer Joustra drong er zelfs op aan
helemaal geen winkels te bouwen, maar
de ruimte te bestemmen voor kleuter
scholen: „Nu moeten de kleine kinderen
over drukke verkeerswegen naar veraf
gelegen scholen". Wethouder Poppe
wees er echter op, dat voor het uitstal
len van emballage op straat bijvoor
beeld bij groentewinkels toestemming
van b. en w. verkregen moet worden.
„En dit verzoek", zo zei hij met name
tot de heer Joustra, „zal waarschijnlijk
worden afgewezen". Na deze verzeke
ring ging de raad akkoord met het voor
stel.
Het voorstel om afwijzend te beschik
ken op een verzoek om subsidie van de
r.-k. stichting voor Geestelijke Volksge
zondheid van het Zeeuwse Wit-Gele
Kruis bracht de heer W. P. Hamelinck
(k.v.p.) in het geweer. Hij wees er op,
dat zowel de provincie, als de gemeen
ten Middelburg, Goes en Terneuzen
wel reeds subsidie hebben verleend. In
verband met de samenwerking met de
algemene stichting meende hij: „Op het
gebied van de volksgezondheid vindt
men elkaar wel, maar de geestelijke
volksgezondheid heeft aspecten, die de
samenwerking bezwaarlijk maakt". Ook
de heer II. van Rooijen, sprekend na
mens de protestants-christelijke fractie,
meende, dat het standpunt, dat de Vüs
singse raad reeds in 1954 te dien aan
zien heeft ingenomen, herzien kan wor
den. Of echter een subsidie verleend
moet worden per inwoner betwijfelde hij.
Hij zocht liever de maatstaf in het aan
tal aangesloten leden. Wethouder Poppe,
die bij afwezigheid van burgemeester
mr. B. Kolff optrad als voorzitter, zeg
de toe dit voor het komende begrotings
jaar te bezien.
Tijdens de rondvraag attendeerde de
heer H. B. J. Knoop (v.v.d.) b. en w.
nog eens op een verzoek, dat hij
reeds maanden geleden gelanceerd
had: fluorisering van het drinkwater.
Wethouder Gillissen Verschage, een
van de commissarissen van de water
leidingmaatschappij Midden-Zeeland,
wees er op, dat andere gemeen
tebesturen eerst de argumentatie van
de contra-zijde hadden willen horen.
Wel zegde hij toe nogmaals dit on
derwerp in de vergadering van de
waterleidingmaatschappij aan te
snijden.
Voor een vijfdaagse schoolweek aan de
lagere scholen (dus een volledige vrije
zaterdag) gedurende het gehele jaar
pleitte de heer J. J. Kempe. Wethouder
Poppe was echter niet bereid dit toe te
zeggen. Eerst zal er op dit punt weer
een enquête moeten komen onder de
ouders. Ten slotte vroeg de heer Adri
aanse in de binnenstad borden te plaat
sen, die wijzen naar de parkeerplaatsen
op de Steenenbeer en de Wilhelmina-
straat. De heer Kempe vroeg tijdens de
kermis het terrein van de kermis (Nieu-
wendijk en Zeilmarkt) af te sluiten voor
het gemotoriseerde verkeer.
Tijdens deze raad kreeg de raad het ont
werp te zien van het mozaïek, dat aan
gebracht zal worden op het nieuwe stad
huis. Zoals bekend is dit mozaïek ont
worpen door de heer L. van Roode uit
Rotterdam. Het mozaïek, dat geplaatst
zal worden op de gevel van het nieuwe
stadhuis, stelt het wapen van het Huis
van Oranje Nassau en het wapen van de
stad Vlissingen voor, verbonden door
een blauwe band.
De driejarige Petrus Doorenboseh
is vrijdagmiddag op zijn driewie-
lertje in het Havendorp te Vlissin
gen onder een achteruitrijdende
vulinisauto geraakt. Het kind
kreeg liet lïnkervoorwiel over het
bovenlichaam en was op slag dood.
Het ongeval gebeurde vlakbij de
woning van de familie D. op een
verbindingswegje tussen de Zui
derhavenweg en de Eerste Anker
straat.
Het ongeluk ontstond omstreeks kwart
over drie toen het jongetje op zijn fiets
van de Eerste Maststraat het trottoir
van het verbindingswegje opreed. Op
hetzelfde moment reed een vuilnisauto
van gemeentewerken, bestuurd door de
36-jarige J. M. uit Vlissingen achteruit.
De auto kon niet verder vanwege een
hoop puin. Petrus H. G. J. Doorenbosch
raakte tussen het linker voor- en achter
wiel van de auto. De gewaarschuwde
arts R. Grippeling kon slechts de dood
constateren. Het stoffelijk overschot is
per ambulance overgebracht naar het
St.-Josephziekenhuis te Vlissingen.
In Ellewoutsdijk is zoals reeds ge
meld op 64-jarige leeftijd overleden
wethouder J. Oele. De begrafenis is in
middels vastgesteld op aanstaande
maandag om 12 uur. Een uur tevoren,
om elf uur, zal in de Nederlands her
vormde kerk een rouwdienst worden
gehouden.
èDe lagere technische school en de
school voor scheepswerktuigkundigen
te Middelburg krijgt er weer een oplei
ding bij: een parttime en dagopleiding
tot kok-kelner. Dit was een van de
voornaamste mededelingen, die de voor
zitter van de vereniging ,,De Ambachts
school, de heer C. Barentsen vrijdagmid
dag kon doen tijdens een bijeenkomst
in de „Concert- en Gehoorzaal". Voor de
honderden daar aanwezige leerlingen
van beide scholen was er een ande
re mededeling belangrjjk namelijk: de
bekendmaking van de namen der ge
slaagden, de bevorderden en de namen
van de leerlingen, aan wie een prijs
was toebedacht.
(Wij komen nog nader op deze bijeen
komst terug. Voor de namen van de
gediplomeerden venvijzen wij naar
pag. 7.)
Slot van pag, 1
Er was gisteren dus „veel volk op de
been", evenals in 1573, want toen
dreigden de Spanjaarden het stadje
te omsingelen, feit waarvoor de oude
V'eerenaars, de krijgsomstandigheden
van voorheen in aanmerking geno
men, veel meer belangstelling aan de
dag durfden te leggen dan thans het
geval zou zijn geweest. En terwijl het
toneel achter de zeeslag: het oude
stadje Veere met zijn fraaie stadhuis,
de Campveersche Toren en andere
historische gebouwen in een feeërie
ke verlichting werden gezet, nam de
„Spaanse vloot" onder admiraal
Beauvoir en admiraal Don Felix de
Goesman, bestaande uit een veertig
tal hulken, razeilen, heulen en drom
melaars ligplaats ongeveer 200 meter
uit de kust, vlak tegenover de haven
en de Campveersche Toren.
Van deze schepen wapperde de al
oude Bourgondische witte vlag met
een rood gehaakt liggend kruis. Het
waren vier eskaders van elk tien
schepen.
Ten oosten en ten westen daarvan
hadden de eskaders van de Prinsen-
vloot ligplaats gekozen: bij de mon
ding van het kanaal door Walcheren
het le en 3e eskader van de Veerse
vloot onder admiraal Bouwen Ewouts
(voorgesteld door de voorzitter van
de stichting „stamboek ronde- en
platbodem jachten, de heer C. J. W.
van Waning), ongeveer bij de werk-
haven het 4e en 7e eskader van de
Vlissingse vloot onder leiding van
vlootvoogd Sebastiaan de Lange
(voorgesteld door burgemeester T. H.
de Meester van Westkapelle). Deze
„eskaders" vormden een keur van
boeiers, Staverse jollen, schokkers,
hoogaarsen en Schouwers.
Het gevecht begon, toen omstreeks
tien over negen de Veerse geuzen,
onder aanvoering van admiraal
Jacob Simonsz de Rijk, militair
gouverneur van Veere (voorge
steld door schipper Henk Pape-
gaaij van de Middelburgse zeever
kenners) met enkele branders de
haven uitvoeren, op weg naar de
Spaanse vloot. Met zijn geringe
troepenmacht kon De Rijk de stad
namelijk niet tegen de Spaanse
De 12-jarige A. Herrebout te Zaamslag
kwam tijdens het spelen op het gemeen
telijk speelterrein zodanig te vallen dat
hij drie vingers van zijn rechterhand
brak. Na in het Julianaziekenhuis te
Terneuzen behandeld te zijn. kon de jon
gen naar zijn woning terugkeren.
overmacht behouden, zodat hij zijn
geluk op het water wilde beproe
ven. Tevoren waren de geuzen met
trommelaars (de Middelburgse
padvindersband in geuze-kos-
tuums) en fakkels van het stad
huis naar de haven gebracht.
Met „grote moed" stuurden de geu
zen hun branders naar de Spaanse
schepen, waarvan er spoedig enkele
in een „vuurzee" veranderd waren,
onder andere het vlaggeschip „De
Olifant". Even voor half tien kwa
men ook de vlooteskaders van de
geuzen aangevaren: in slaglinie voe
ren de eskaders van de admiraals
Ewouts en De Lange langs de Spaan
se vloot. Op alle schepen (zowel
Spaanse als Nederlandse) werd Ben
gaals vuur aangestoken, de donder
slagen waren niet van de lucht en te
gen de donkere hemel leek de tijd
400 jaar teruggezet
Dan daverden ook de Fort de
Haak-kanonnen: het zijn minia
tuur-kanonnen, zogenaamde „kat-
tekoppen", nu gemonteerd op plan
ken, die vroeger als saluuutanon-
nen dienden. En ze daverden flink
hard! Deze 150 jaar oude wapens
werden ter gelegenheid van de
zeeslag door de heer J. U. Smit.
directeur van scheepswerf Ven
der Giesen-De Noord uit Alblasser-
dam, naar Veere gebracht. De
heer Smit zelf was de comman
dant van het fort, hopman Jeroni-
mus Rollé; zijn manschappen wa
ren gerekruteerd uit werfperso-
neel, dat zijn vakantie voor dit
doel had opgeofferd. Deze geuzen
schoten als razenden, telkens op
het commando van hopman Rollé:
klaar! vuren maar'
Nogmaals zorgden de schepen van
de prinsenvloot voor een fantastisch
schouwspel, toen ze voor de tweede
maal de Spaanse vloot teisterden:
nogmaals vuurwerk, het geloei van
scheepstoeters en bengaals vuur,
waartegen de seheepszeilen fraai af
staken. Er waren zelfs schepen, die
de vijand enterden, maar de Span
jaarden ontvingen hen met water
stralen Toch bleek deze laatste
aanval beslissend: de Spaanse vloot
werd overmeesterd en in triomf de
Veerse haven binnengevoerd. De
klokken van de stadhuistoren beier
den hun vreugde over deze zege
over de stad.
En tot slot vierde het „Veerse geu-
zonvolk" feest, zich voor één avond
verzoenend, zelfs met de Spanjaar
den
Rest nog te vermelden, dat 's mid
dags b. en w. van Veere de beman
ningen van de schepen had ontvan
gen. Burgemeester jhr. I. F. den
Beer Poortugaal en voorzitter Van
Waning voerden hier het woord.
Ofschoon Oostburg geen gebieds
uitbreiding beeft gevraagd zoals
nu wordt voorgesteld, worden wij
thans genoodzaakt ons oordeel in
't openbaar te geven, zo verklaren
b. en w, van Oostburg in hun pre
advies aan de raad over het voor
stel van Ged. Staten tot herinde
ling van Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Wij doen dit, echter niet geleid
door begeerte tot een groter be
stuursgebied. Zuiver plaatselijk
bezien heeft Oostburg geen ge
biedsuitbreiding van betekenis no
dig. Maar er is geen andere op
lossing". Structureel en bestuur
lijk gezien zal naar de mening van
b. en w. de gehele recreatieve kust
strook in één bestuurlijke hand
dienen te worden gebracht. Water
landkerkje, dat zich van oudsher
het meest op Oostburg heeft ge
richt en dat zich tot heden nog niet
uitgesproken heeft, behoeft geen
strijdpunt op te leveren. Het kan
desgewenst twee kanten uit, zo
stellen b. en w. van Oostburg.
In het zeventien pagina's tellende pre
advies, dat dinsdag 9 uur in de Oost-
burgse raad aan de orde komt, hebben
b. en w. uitvoerige beschouwingen ge
wijd aan de mogelijkheden tot ontwikke
ling van de gemeenten in W.-Z.-Vlaan-
deren en aan de door Ged. Staten ge
maakte plannen. Er wordt gesteld, dat
Oostburg voldoet aan een voor platte
landsbegrippen hoge norm van leefbaar
heid, waardoor deze gemeente mede
een belangrijke functie voor W.-Z..
Vlaanderen heeft. De ontwikkeling zal
er naar de mening van b. en w. toe lei
den, dat Oostburg zich toch van nature
zal blijven ontwikkelen tot een welva
rende gemeente, mits de achteruitgang
van W.-Z.-Vlaanderen in bevolkings
grootte zich niet voortzet. De problema
tiek voor Oostburg ligt in zijn te ge
ringe bevolkingsgrootte, zo wordt ver
der in de nota gesteld- Het heeft wel
goede gemeentelijke diensten, die echter
niet zóver kunnen worden opgebouwd,
dat tot specialisatie kan worden over
gegaan. Oostburg heeft in het verleden
een aantal taken moeten dragen, die in
feite streekbelang zijn. Daarbij wordt
o.a. het onderwijs genoemd. De toekom
stige voorzieningen voor wegenverbete
ring en zwembad enz. zullen nog grote
lasten vragen.
Het bewijs is geleverd dat zelfs een
gemeente met een bevolkingsomvang
van Oostburg een centrale functie
kan vervullen. Voor deze gemeente is
er derhalve op zichzelf beschouwd
geen directe aanleiding om tot een
vergroting van de gemeentelijke
grenzen te verlangen, behoudens dan
een verruiming van het grondgebied
t.a.v. de Tragel, waar de gemeente
grens van Schoondijke praktisch sa
menvalt met de 50 km verkeersgrens
van de bebouwde kom.
Nu dit ingrijpend grenswijzigingsvoor-
stel echter aan de orde is gesteld, spre
ken b. en w. gaarne hun waardering uit
voor de visie van het provinciaal be
stuur om de adviezen van de grens
wijzigingscommissie te volgen. Wan
neer tenslotte moet worden overgegaan
tot een herziening van de gemeentelijke
indeling is het beter geen halve maat
regelen te nemen. Dertig gemeenten is
een te groot aantal om Z.-Vlaanderen te
besturen. B. en w. van Oostburg zijn
echter geen voorstander van één enkele
gemeente voor W.-Z.-Vlaanderen, zoals
wel eens wordt opgemerkt, waarbij dan
gedacht wordt aan het goed functio
nerende waterschap. Er zouden dan te
veel hoofdtaken door één gemeentebe
stuur moeten worden verricht, als land
bouw, recreatie, veeteelt, middenstand,
handel, visserij en onderwijs. Het zou
bovendien ten hoogste een gemeente met
ruim 20.000 inwoners kunnen worden,
derhalve kleiner dan Middelburg, doch
met veel meer hoofdmiddelen van be
staan.
Bestuurlijk is de gemeenteadministratie
nog niet ingesteld op het soepel beheren
van zulk een ruim gebied, zo stellen b.,
en w. verder. Hoewel de algemene stem
ming ten opzichte van één gemeente in
W.Zl-Vlaanderen vooral sterk waar
neembaar in landbouwkringen zeker
niet ongunstig is te noemen, moet vol
gens b. en w. van Oostburg de tijd hier
voor thans nog niet voldoende rijp ge
acht worden. B. en w. menen dat de
roep om één gemeente zeker niet van
Oostburg behoeft uit te gaan.
Er zijn uitingen vernomen dat gemeen
telijke herindeling overbodig zou zijn,
omdat streekobjecten te realiseren zijn
door middel van gemeenschappelijke re
gelingen. De praktijk in W-Z.-Vlaande-
ren leert echter anders, zo merken b.
en w. van Oostburg op. Het tot stand
brengen van gemeenschappelijke rege
lingen kost zeer veel inspanning hier, de
instandhouding niet minder. Zelfs de
bestaande gemeenschappelijke regelin
gen lijden onder een te veel aan gemeen
ten, want de besturen moeten tenminste
uit 14 voor West- of uit 30 bestuursleden
voor geheel Z.-Vlaanderen bestaan.
Een bestuurlijk probleem is ook, dat de
belangrijkste gemeenten in W.-Z.-Vlaan
deren ongeveer even groot of even be
langrijk zijn. Er ontbreekt een duidelijk
grotere gemeente of een gemeente wel
ke door historische grondslag als het
ware van nature bestemd is om leiding
te geven (Hulst of Zierikzee). Oostburg
is pas na de tweede wereldoorlog sterk
gegroeid, als nieuwe kern met accom
modatie, waartegenover een functiever
mindering van andere streekplaatsen te
zien valt.
Buiten de kringen der direct bij het be
stuur der gemeenten betrokkenen wor
den geen ernstige discussies gevoerd
over de thans aanhangig gemaakte
plannen, zo wordt verder in het pre
advies geconstateerd.
Onder grote belangstelling vaart
hier een eskader van de Prinsen-
vloot de Veerse haven uit. op weg
naar het „strijdtoneel".
Foto P.Z.C.)
Naar de mening van het Oostburgse
college van b. en w. zal men het voor
stel niet alleen vanuit een eng plaatse
lijk standpunt mogen beschouwen. Het
voorstel van Ged. Staten is gericht op
het streekbelang. Nu de streekssamen-
werking tussen de gemeenten onderling
hortend verloopt, menen velen mét de
hogere instanties dat een samenvoe
ging niet kan worden ontgaan. De wens
tot schaalvergroting van het bestuur
lijke appraat gaat daarmee samen.
De groter wordende afstanden naar de
raadhuizen worden wel als motief tegen
samenvoeging aangevoerd. B. en w. van
Oostburg stellen de vraag of dit wel
een reëel motief is te noemen. Als voor
beelden worden genoemd een wethouder
van IJzendijke die op 6 km van het ge
meentehuis woont en een wethouder
van Waterlandkerkje, die op 5,5 km van
zijn gemeentehuis woont. Deze afstan
den leveren blijkbaar geen bezwaar op
om een dergelijke functie uit te oefe
nen.
Wijzende op de terugloop van de be
volking, voorspellen b. en w. dat in de
nabije toekomst reeds goede woningen
leeg komen te staan in verscheidene
W.-Z.-Vlaamse gemeenten!
In het preadvies worden verder de
verschillende detailpunten van het
plan onder de loep genomen. B. en
w. vragen zich af waarom bij een
handhaven van Aardenburg en Sluis
de opheffing van andere evenzeer
leefbare, historische en naar inwo
nertal zelfs niet eens minder belang
rijke gemeenten wél verantwoord is.
Het is in feite onrechtvaardig tegen
over bijv. Schoondijke en IJzendijke.
B. en w. zijn daarom voorstanders
van het samenbrengen van Aarden
burg en Sluis.
Over het voorstel tot vereniging van
Breskens, Groede, Hoofdplaat en
Schoondijke, vragen b. en w. van Oost
burg of het wel juist is, het samengaan
van deze gemeenten in een industrie
schap als reden hiervoor te noemen. Dit
samengaan in een industrieschap is in
hoofdzaak geschied omdat het grond
gebied van Breskens zo uitermate
klein is.
De kom van Schoondijke heeft geen
noemenswaardige relatie met de kom
van Breskens. Eerder voor de hand lig
gend is, aldus het preadvies, om de
kom van deze gemeente dan te laten
aansluiten bij wat naar structuur, func
tie en samenstelling het meest aange
wezen schijnt, namelijk Oostburg. Ge
wezen wordt o.m. op het vervolgonder
wijs, dat dan in één gemeente zou ko
men. Het zakelijk en personenverkeer
vanuit Schoondijke is veel meer op
Oostburg gericht.
Verwonderlijk wordt het genoemd dat
Groede als groeiende recreatiegemeente
voor het grootste deel aan de industrie
gemeente Breskens wordt toegevoegd.
Alleen een deel dat grenst aan het in
dustrieel ontwikkelde deel van Bres
kens, is daarmee structureel verbonden.
In het stuk van b. en w. van Oostburg
wordt het verder zeer de vraag ge
noemd of één krachtige levende eenheid
van Breskens met de dorpskommen van
Schoondijke en Groede zal kunnen ont
staan. Tot heden is van enige ontwikke
ling in deze richting nimmer iets ge
bleken. Industrieontwikkeling gaat h.i.
ook niet samen met recreatieontwikke
ling.
B. en w. zijn ook weinig optimistisch
t.a.v. de mogelijkheid tot industrievesti
ging in W.-Z.-Vlaanderen. Het zal naar
het oordeel van deskundigen zelfs de
grootste moeite kosten om de thans nog
aanwezige kleinindustrie in de eerstvol
gende tien jaren te handhaven, zo groot
zal de aantrekking van arbeiders door
de kanaalzone worden. Verder wordt
gewezen op de industriële ontwikkeling
van Vlissingen, gelegen tegenover Bres
kens, met een echte industriebevolking.
Er is geen voortgang meer momenteel,
aldus het preadvies.
Wanneer men Breskens inderdaad
ontwikkeld wil zien als industriege-
meente, dan dient men Breskens aan
te wijzen als ontwikkelingskern. Al
leen daardoor kan het een goede
kans hebben. Op eigen kracht zal het
niet gelukken, evenmin als door toe
voeging van andere gemeenten, zo
menen b. en w. van Oostburg.
Tenslotte neemt het college de voorge
stelde gemeente, waarin ook Oostburg
ligt, onder de loep. Opmerkelijk wordt
het genoemd, dat G.S. geen samenvoe
ging voorstellen voor de kustgemeenten.
Zelfs met Groede bij Retranchement,
Cadzand en Nieuwvliet zou er een te
kleine gemeente in zielental komen. Er
bestaat daarom alle aanleiding om de
tegenwoordige kustgemeenten met één
der grotere kernen te verbinden. Een sa
menvoeging met Breskens is moeilijk te
verdedigen en zal ook niet gewenst wor
den. Oostburg is eigenlijk de hoofdplaats
van het land van Cadzand.
Het wordt in het preadvies duidelijk ge
noemd dat Oostburg in nauwe omgeving
ook een recreatieve functie kan krijgen.
Deze zijn in eerste aanleg aanwezig. De
bevolking van Oostburg is sterk op de
kuststrook ingesteld.
De bouwvakkers van de firma Boele en
Van Eesteren hebben vrijdag het hoog
ste punt bereikt van het torengebouw,
waarmee de Vitritefabriek te Middel
burg wordt uitgebreid, een feit, waar
voor de nationale driekleur op het ruim
Vrijdagmorgen stuurde de heer R. van
Altena uit Amstelveen zijn personenauto
te hard door de bocht in de rijksweg bij
Nieuwland. Ter hoogte van café „De Ro
de Leeuw" vloog hij uit de bocht. De wa
gen werd totaal vernield. De bestuurder
kon pas uit zijn auto bevrijd worden na
dat er een gat in het dak was gemaakt.
Met een hersenschudding en een rug
blessure moest hij naar het ziekenhuis in
Middelburg worden vervoerd. Dokter P.
J. Brons verleende eerste hulo.
30 nieter hoge gebouw gehesen werd.
Zeker was dit voor de heer A. Dinge-
manse, opzichter van de hoofdstedelijke
onderneming, een bijzonder hoog punt,
vergeleken bij de zeer kleine gebouwen
en huisjes, die hij voor Miniatuur Wal
cheren gemaakt heeft.
Het torengebouw wordt gebouwd voor
de opslag en verwerking van het glas,
dat voor het belangrijkste deel uit fles
jes van bier en frisdranken bestaat. De
uitbreiding neemt straks, waarschijnlijk
aan het eind van het jaar. de plaats in
van de Amemuidense afdeling.
Nu het hoogste punt bereikt is, kunnen
de bouwers terugzien op de verwerking
van onder andere 32 hijpalen van elk
200 ton draagkracht, 480 kubieke meter
beton, 70.000 kg betonstaal en 3500
vierkante meter stalen steigerbouw. De
toren heeft een capaciteit van 700 ton
gebroken glas.
Boven de toren op 26 meter hoogte
zijn twee watertanks van 100.000 li
ter elk gebouwd, die de watervoorzie
ning van de Vitrite-fabriek onder
constante druk voorzien.
(Foto P.Z.C.)
Londen, zwaar bewolkt,
19
gr.
Brussel, half bewolkt,
23
gr.
Parijs, half bewolkt.
24
gr.
München, onbewolkt,
25
gr.
Zürich, half bewolkt.
26
gr.
Locarno, licht bewolkt.
28
gr.
Innsbruck, regenbui.
28
gr.
Madrid, onbewolkt.
32
gr.
Mallorca. onbewolkt,
30
gr.
OVERWEGEND DROOG.
Overwegend droog weer met tijdelijke
opklaringen. Ongeveer dezelfde middag-
temperaturen. Zwakke tot matige wind
tussen zuid en west.
ZON EN MAAN.
21 juli
zon op 4.44 onder 20.48
maan op 5.09 onder 21.26
22 juli
zon op 4.45 onder 20.46
maan op 6.21 onder 21.58