SCHERPE KRITIEK OP BRITSE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN Parijse conciërges een „instituut" Lord Brabazon neemt geen blad voor de mond Vliegen blijkt duurder te zijn dan men dacht TRAGEDIE VAN HABSBURGER IN HET LAND VAN DE AZTEKEN FELLE STRIJD IN MIDDENSTAND - Ook B.B. woont hier Dagtaak begint met vuilnisvat Nee-zeggen is er niet bij De staartjes zijn voor haar Werken tot laatste uur AEG AUTOMATISCH Kritiek op Concord Overmatige concurrentie A Cf PERFECT L J\tLVI AUTOMATISCH HANDIGE OPEN GREEP VEDERLICHT Hogere salarissen Concertgebouw- en Residentie-orkest Vertrouwen voor regering-Leone Tarieven DE DROOM VAN HET KEIZERRIJK MEXICO Door iedereen in de steek gelaten Tegen de volkswil Waanzin en dood In detailhandel nu 203.317 vestigingen Spectaculair BIJ EEN HULDIGING MAANDAG 15 JULI 19631 PROVINCIALE ZEEUW SE COU RANT 7 (Van onze Londense correspondent) Vliegen mag dan in het optimistische jargon van reclamemensen goedkoper zijn dan menigeen denkt, het is de laatste tijd in ieder geval veel duurder gebleken dan de meeste luchtvaartmaatschap pijen zich ooit hebben kunnen voorstellen. Vandaar, dat er verliezen worden geleden, zware zelfs. Dat geldt niet alleen voor K.L.M., S.A.S. en andere continentale maatschappijen, maar ook voor de twee grote Britse, de British Overseas Corporation en de British European Airways, al heeft deze laat ste juist weer enige maanden winst geboekt. Hoe proberen deze Engelsen een weg te vinden uit hun impasse? De B.E.A. heeft bij de regering aangeklopt om een subsidie; de B.O.A.C. (die ieder jaar zo'n 140 miljoen gulden tekort komt) heeft de rekrutering van nieuw personeel stopgezet, in de hoop zijn mankracht van 22.000 binnen onbepaalde tijd met 800 tot 1000 te kunnen verminderen. Het spreekt vanzelf, dat dit niet de volledige oplossing kan zijn, al zal elke bezuiniging natuur lijk het commerciële aspect van de zaak verbeteren. Hier in En geland zijn de leidende figuren van de luchtvaart, die daarom nog niet alles voor het zeggen hebben, ervan overtuigd, dat men niet uitsluitend op finan cieel gebied, maar vooral ook op het gebied van de vliegtuigpoli- tiek een geheel andere weg in zal moeten slaan dan voorheen. Over het tegenwoordige beleid van de luchtvaartadministraties en van de regering (Julian Amery is minis ter voor luchtvaart) zijn scherpe woorden gezegd. Bijvoorbeeld: „De financiële structuur van de B.O.A.C. en de manier, waarop men verwacht, dat zij zal werken, is „bloody crazy". Aldus Sir Matthew Slattery, voorzit ter van het luchtvaartconcern zelf. En Lord Brabazon gooide de direc teuren van de internationale lucht vaartlijnen, die in september van het vorig jaar in Dublin voor de Inter national Air Transport Association (I.A.T.A.) bijeenkwamen de volgen de woorden in het gezicht: „Ik weet, dat U allemaal erg knap bent. Maar de wereld heeft altijd geleden van de intellectuele half-wijzen en de lucht vaart heeft daar meer dan haar deel van". Lord Brabazon is voorzitter van de Air Registration Board en staat erom bekend, dat hij geen blad voor zijn mond neemt. Hij zei verder op diezelfde vergadering: „U bent niet geslaagd. Dat een industrie, die hulp van de regering krijgt en de volledige controle van de tarieven heeft op internationaal gebied, zich financieel in zo'n slechte staat be vindt, gaat het begrip van de gewone man in de straat te boven. Wat de veiligheid van uw diensten betreft" en toen haalde Lord Brabazon nog eens flink uit „daar grenst uw optre den bijna aan misdadigheid. Wij heb ben nu iedere maand een grote vliegramp. Een betrouwbaar profeet heeft voorspeld, dat als de serie op die manier doorgaat wij elk jaar 10.000 van onze reizigers zullen do den". Hij schold echter niet slechts zijn luisteraars de huid vol, hij gaf ook de oorzaken aan van de financiële fias co's en het grote verlies in mensen levens. „Tot nu toe heeft U de idee „volkeren der aarde" opgevat in deze zin: wij helpen de rijken tegen top- snelheden en voor hoge kosten enor me afstanden af te leggen. De vol keren van deze aarde hongeren er echter naar over korte afstanden te gen geringe kosten veilig te kunnen reizen; maar wanneer dat vandaag- de-dag wordt gedaan, gebeurt het met afleggertjes". Bovengeciteerde opvattingen, die in vele deskundig-kritische kringen van de Britse luchtvaart als juist worden beschouwd, vormen ook de basis van de kritiek, die uitgeoefend wordt op de overeenkomst, zojuist tussen de Franse en de Engelse regering ge sloten tot de gemeenschappelijke bouw en exploitatie van 'n superso nisch passagiersvliegtuig van 170 mil. pond, „Concord" in 't Engels en „Concorde" in het Frans geheten, dat omstreeks 1970 van Londen en Parijs naar New York zal kunnen vliegen, maar niet dóór naar Los Angeles, omdat een vliegtuig van die omvang, met een honderdtal reizi gers aan boord, zijn brandstof in „no time" verbruikt. Behalve die kritiek is daar dan ook nog de mededeling van president Kennedy, dat hij de bouw van een Amerikaans supersonisch vliegtuig, dat een honderdvijftigtal passagiers zal kunnen vervoeren, met alle kracht zal bevorderen, om maar ge lijk op te kunnen gaan met de B.O.A.C. en Air France. Terwijl de „Concord" een snelheid van iets meer dan Mach, 2 (tweemaal de snel heid van het geluid) zal hebben, is in Amerika moet immers alles groter, hoger en duurder zijn dan waar ook ter wereld een vlieg tuig te construeren, dat Mach 3 zal halen, dus in plaats van de 2320 km per uur van de „Concord" meer dan het de bedoeling van de Amerikanen 3000 km per uur zal kunnen afleg gen. Dat is dan bedoeld om liefheb bers van snelle overtochten binnen de tijd van drie uren van Londen (of Parijs) naar New York te bren gen. Er zijn altijd gevallen, waarin het van het grootste nut kan zijn om zijn bestemming binnen de kortst mogelijke tijd te bereiken, maar in het algemeen heeft Lord Brabazon gelijk, wanneer hij zegt, dat de mees te mensen het veel plezieriger zouden vinden een beetje langer in een vliegtuig te zitten, met wat meer ruimte voor een puike maaltijd on derweg, en verzekerd van een gro tere veiligheid, dan in geweldige toestellen „door de ruimte te worden geschoten" in zitplaatsen, die te nauw zijn om zich te bewegen. Als de tendens van steeds grotere ma chines en steeds grotere snelheden doorgaat, dan zal men in de toe komst niet plaatsnemen in een vlieg tuig, maar in een raket, om even in een paar minuten overgeschoten te worden. De situatie van de luchtvaartmaat schappijen in Engeland, de genatio naliseerde en de particuliere, is op het ogenblik zo slecht, dat men er al over heeft gesproken dat hele lucht verkeer „een Beeching te geven", een nieuwe term, die ontleend is aan wat bij de spoorwegen gebeurde, die door dr. Beeching in opdracht van de re gering onder de loep zijn genomen en die als gevolg daarvan danig be snoeid zullen worden en op zakelij ker wijze geadministreerd. Van Labourzijde maakt men er de regering overigens een verwijt van, dat zij particuliere luchtlijnen begun stigt 'onder het motto dat er meer concurrentie dient te zijn. Daardoor werd de B.O.A.C. gedwongen een overeenkomst aan te gaan met de Cunardscheepvaartlijn, die zich ook op een luchtverbinding met Amerika had geworpen; hierdoor voelt de B.E.A. sterk de mededinging op zijn Europese net. Volgens de „Observer" hebben de luchtlijnen in de hele wereld in het afgelopen financiële jaar volgens een algemene schatting 500 miljoen gul den op hun diensten verloren, zon der daarbij enig interest in beschou wing te nemen. Het is duidelijk, dat er drastische wijzigingen moeten ko men in het werksysteem van de luchtvaartlijnen, waarvan er alleen maar enkele, zoals Aer Lingus en Airlinte Eireann, de twee Ierse luchtvaartlijnen, winst hebben ge boekt, een kwart miljoen pond te zamen. De verliezen zijn niet uitsluitend het gevolg van een verkeerde luchtvaart- politiek van de grote maatschap pijen; zij zijn eveneens te wijten aan de overmatige concurrentie, dikwijls een prestigekwestie van jonge, onaf hankelijk geworden landen. Elke staat of elk staatje wil zijn eigen luchtvaartlijn hebben en die niet al leen op de routes in het eigen land, maar liefst ook nog op een paar an dere laten vliegen. Zo heeft men tot zijn verbazing in Engelse kranten dure advertenties kunnen lezen van Ghana Airways die opwekken „over cocktails and dinner" donderdags uit Londen naar Zürich te vliegen en zo men wil door te reizen naar Ac cra. Een soort Finse sauna dus, van uit een land met ijs en sneeuwtoppen naar een broeikastemperatuur van rond de 36 graden Celsius met pal men en een woestijn op de achter grond. Voor wie de stelregel huldigt: variatie doet leven, is er natuurlijk iets voor te zeggen, maar overigens is dit een concurrentie op een Euro pees luchtnet, waarvan men de nood zakelijkheid moeilijk kan inzien. den van teruggekeerd, nu de trotse Hawker er voor aller ogen aan dig gelen is gevallen. Als wij dan uiteindelijk nog melding maken van de pogingen van het Britse ministerie van luchtvaart om in concurrentie met de Ameri kaanse X-15, die al met een snelheid van 6400 km per uur heeft gevlogen en een hoogte heeft bereikt van 80 km en een Russisch Mach-2-vlieg- tuig, dat een snelheid heeft van 2500 km per uur en een hoogte van 20 km kan halen te komen tot de bouw van een „ruimtevliegtuig" dat een snelheid zal kunnen hebben van 35.000 km per uur, dan hebben wij wel de voornaamste aspecten van de Britse luchtvaart de revue laten pas seren. Waar de mensheid naar toe gaat, weet niemand, maar dat zij daar met een bliksemsnelheid heenvliegt, is wel duidelijk. Advertentie J Een jonge Duitser is er in geslaagd op klaarlichte dag een bedrag van 130.000 mark uit de stadsspaarbank in Essen te ontvreem den. De dief zat al enige tijd in de lokethal op een bank. Plotseling ging hij op de bank staan en voordat iemand erop bedacht was wist hij een houten kistje met het vermelde bedrag van achter de rug van de loketjuf frouw te grissen. Op verzoek van het Concertgebouw orkest en van het Residentie-orkest heeft de staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. Y. Schol ten, aan deze orkesten toestemming verleend af te wijken van de in de be schikking van het college van rijksbe middelaars dd. 4 juli 1963 vastgestelde basissalarissen, in dier voege, dat de salarissen van de musici der genoemde orkesten respectievelijk 20 procent en ongeveer 10 procent hoger mogen zijn. De Italiaanse kamer van afgevaardig den heeft haar vertrouwen gegeven aan de nieuwe Christen-Democratische re gering van Giovanni Leone. De regering kreeg het vertrouwen met 255 stemmen voor, 225 tegen en 119 onthoudingen. Er zijn onder de opvattingen om de crisis te overwinnen twee systemen: het Amerikaanse dat de verliezen wil opvangen door de tarieven lager te maken, zodat er geen lege plaat sen meer zijn en het Europese sy steem, dat juist de tarieven wil ver hogen teneinde in zekere zin de lege plaatsen te doen* betalen door hen, die dan wél het vliegtuig hebben ge nomen. Er zijn, dat spreekt, nog tientallen andere dingen, die veranderd en verbeterd zouden moeten worden, maar dit is toch wel één van de kernkwesties. De B.E.A. heeft een tussenoplossing gevonden, die daar in bestaat, dat hij voor zijn binnen landse net van 1 april tot 13 oktober die passagiers minder laat betalen, die het erop wagen, zonder bespro ken te hebben naar een vliegveld te gaan om te zien of er een plaats vrij is. In dat geval kunnen zij direct mee tegen minder geld. Gezien de tijd, die men verliest om een vlieg- haven te bereiken, lijkt het twijfel achtig of dit systeem, tenminste in de drukke maanden, succes zal boe ken. Bovendien hebben de spoorwe gen er al tegen geprotesteerd, omdat zo'n reisje op de lange afstand dan goedkoper komt dan de treinreis. Tot slot van dit artikel nog even iets over de nieuwste typen machi nes, die in de maak zijn of waarvan „blueprints" bestaan. De belangrijk ste in dat opzicht zijn ongetwijfeld de vliegtuigen, welke verticaal kunnen opstijgen en landen en horizontaal hun afstanden kunnen afleggen. Aan het zogenoemde V.T.O.L.-principe wordt sedert enige tijd koortsachtig gewerkt in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Hierbij gaat het ook om de klandizie van de N.A.V.O., die ge vraagd heeft om supersonische jacht vliegtuigen met verticaal opstijgings vermogen, waarvan zij er een dui zendtal nodig heeft. Die grote order hopen natuurlijk Engeland en Frank rijk in de wacht te slepen; Engeland heeft daarvoor de Hawker P. 1127 in de lucht gebracht (daarvan zal de zwaardere en grotere P. 1154 worden „afgeleid") en Frankrijk de „Balzac" (die als grotere en sterkere broer de „Mirage III-V" zal hebben). West- Duitsland concurreert daarnaast nog met een VJ-101C. De luchtvaartshow in midden juni op Le Bourget ge houden, heeft ongetwijfeld laten zien hoe de kaarten liggen. Het Britse prestige is er echter niet ongeschon- (Van een medewerker) Het Franse volk heeft het Napoleon III nooit geheel vergeven, dat de mis stap van zijn Mexicaanse avontuur van 1863 tot 1867 het leger heeft verhinderd om in de Pruisisch-Oos- tenrijkse oorlog van 1866 lachende derde te worden. Zijn overschatting van maarschalk Bazaine, wiens Rijnleger zeer snel in Metz werd in gesloten en tot capitulatie gedwon gen in de Frans-Duitse oorlog van 1870, was een tweede reden om de neef van de grote Corsicaan verwij ten te maken. Want Bazaine was de generaal van het Franse expeditie korps, dat Napoleon in 1863 naar Mexico had gezonden om daar ter meerdere glorie van het jonge Fran se keizerrijk een katholieke en Ro maanse monarchie te stichten, die een tegenwicht zou moeten vormen tegen de protestantse, angelsaksische macht, die de Verenigde Staten be zig waren te worden in de Nieuwe Wereld. De tragische figuren van dit Mexicaan se avontuur waren de broeder van keizer Franz Josef van Oostenrijk- Hongarije, de eerzuchtige, romanti sche maar tevens ridderlijke dweper aartshertog Maximiliaan en diens gemalin Charlotte, die beïnvloed door de koloniale successen van haar vader, koning Leopold der Belgen, schepper van de rijke Kongokolonie voor zich en haar man hoopte op een schitterende heersersrol. De jarenlange onrust en het lijden van de uit Indianen en Mestiezen be staande bevolking van Mexico gaven Napoleon een welkome aanleiding tot ingrijpen, nadat het rijk der Az teken, door Cortez wegens zijn enor me rijkdom aan zilver in het begin der 16e eeuw bloedig onderworpen, in 1810 begonnen was aan zijn onaf hankelijkheidsstrijd. Deze strijd voerde na vele tegenslagen in 1822 tot een monarchie van tijde lijke aard, die in 1824 werd afgelost door een republiek naar voorbeeld van de grote buurman, de Verenigde Staten. In 1825 verlieten de Span jaarden hun laatste steunpunten. Een reeks meedogenloze burgertwis ten volgde, waar in 1859 door de zeer begaafde president Benito Juarez een eind aan werd gemaakt. Het land was toen echter tengevolge van de acties van buitenlandse speculan- VWVWWVWWWVUUVWUVWVWWWWWVWWA/l Ter gelegenheid van de derde ver jaardag van de onafhankelijkheid van Kongo zijn enige belangrijke straten van de hoofdstad Leopold- stad genoemd naar de mannen die aan de wieg van het vrije Kongo stonden. Foto: eerste minister Cyrïlle Adoela staat hier bij het nieuwe straatnaambord van de Avenue Patrice Loemoemba", dat hij heeft onthuld. De straat heette vroeger Avenue Josephine-Charlotte. ten, die verdienden aan het ongeluk van Mexico, volkomen uitgemergeld. De energieke Juarez bleef niets an ders over, dan met dictatoriale vol machten ingrijpende hervormingen in te voeren, die hun bekroning vonden in de opheffing van de kloosters en de confiscatie van het onvoorstelbare vermogen der kerken, dat een bittere tegenstelling vormde tot de adem benemende armoede der bevolking- Juarez kondigde tegelijkertijd de vrij heid van godsdienst af en de schei ding van kerk en staat en bovendien daagde hij de buitenlandse geld schieters uit door een moratorium te leggen op de aflossing van de ren ten der overzeese schulden. Dit raak te in eerste instantie Frankrijk, maar ook Spanje en Engeland wa ren erbij betrokken. Invloedrijke ban kiers en speculanten in Parijs gaven Napoleon III een argument in han den de beide andere machten te be wegen tot een gemeenschappelijke militaire actie tegen Mexico. De verbonden strijdkrachten landden in 1862 in Mexico. Napoleon hoopte, dat de in de secessieoorlog verwikkelde Verenigde Staten niet konden ingrij pen op grond van hun Monroe-doc- trine. Maar het gehele Mexicaanse volk kwam in oproer. Mestiezen en Indianen, liberalen en clericalen wa ren één' in de strijd tegen de indrin ger. Engeland en Spanje trokken hun troepen snel terug. Voor Napo leon echter stond zijn internationale prestige op het spel. Toen Bazaine met een grote overmacht Juarez had teruggedrongen tot de grens met de V.S., hees hij de Franse adelaar bo ven de Mexicaanse hoofdstad en trommelde op 8 juli 1863 een uit te genstanders van Juarez bestaande vergadering van notabelen bijeen, die op 11 juli Mexico tot een constitutio nele monarchie verklaarde en aarts hertog Maximiliaan voordroeg voor de keizerskroon. Franse diplomaten hadden intussen met een zeer ruim geweten en met ver valste documenten Maximiliaan be werkt. De aartshertog en zijn ge malin trokken via Rome, waar zij zich door paus Pius IX lieten wijden, over de oceaan hun tragisch lot tege moet. Het succes van hun avontuur zou afhangen van drie factoren; de overwinning van de zuidelijke sta ten in de Amerikaanse burgeroorlog, de aanwezigheid van Franse troepen in het land en de hulp van de cleri- cale partij. Maar alles liep mis. Na de overwinning van Lincoln beriep Washington zich in Parijs op de Monroeleer, die geen inmenging van het buitenland in Amerikaanse ver houdingen duldde. Washington onder steunde Juarez met geld en wapens en dwong Napoleon zijn troepen te rug te roepen. Bovendien intrigeerde generaal Bazaine tegen Maximiliaan en streefde zijn eigen eerzuchtige plannen na. Toen de hulpeloze keizer moest weigeren de eis van de paus tot teruggave van het kerkelijk ver mogen en het herstel der kloosters en orden in te willigen, kreeg hij tenslotte ook de clericalen nog tegen zich... Men bood Maximiliaan terugkeer naar Europa aan. Maar de ridderlijke man wilde zijn post niet verlaten. Keize rin Charlotte reisde vergeefs naar Parijs en Rome om daar om hulp te smeken. De mislukking voer de bij haar tot een zenuwcrisis die tenslotte overging in krankzinnig heid. Zo heeft zij in de lange jaren van haar teruggetrokken leven in een kasteel bij Brussel nooit het tra gisch lot van haar man ervaren, ïvlaximiliaan wilde een militaire be slissing forceren. Door een van zijn officieren verraden werd hij gevan gen genomen. Hij stierf drie pre sidenten van Mexico zouden hem in de komende tachtig jaar volgen in een gewelddadige dood op 19 juli 1867 als een dapper soldaat onder de kogels van het "vuurpeloton, samen met twee van zijn generaals. Kort tevoren was Juarez, bejubeld door het volk, de hoofdstad van Mexico binnengetrokken. Hij had een voor beeld gesteld en daarmee voorgoed Europese vorsten de lust ontnomen, hun prinsen op Amerikaanse tronen te zetten. Intussen zat de ware schuldige aan de tragedie in Parijs en was zelf slechts een nakomeling op de troon, wiens Mexicaanse avon tuur aan de hoven van Europa met de grootst mogelijke scepsis was ge volgd. Zijn slachtoffer Maximiliaan werd drie jaar nadat hij Mexicaanse bodem had betreden op hetzelfde schip waarmee hij was gekomen, naar Europa teruggevoerd en in We nen in de Capucjjnergroeve bijgezet. Wim Bender en Tonny Zeeberg, beiden verbonden aan het Scapi- no-Ballet in Amsterdam, zijn in het stadhuis van de hoofdstad in het huwelijk getreden. De foto toont het jonge paar gelukkig la chend bij het verlaten van het stadhuis. (Van onze economische medewerker) Er woedt in de middenstand een felle strijd. De grootwinkelbedrij ven trachten door bijzondere ver koopmethoden klanten naar zich toe te trekken, alom zien wij zelf bedieningszaken verschijnen, su permarkets worden opgericht, de branchevervaging neemt steeds grotere vormen aan, de verticale prijsbinding staat onder sterke druk. Het kan niet anders of kleine midden standers bezwijken onder die druk. In 1962 zo blijkt uit de jongste publika- tie van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek zijn er 1400 verkoopplaatsen uitgevallen, waardoor het totaal aantal vestigingen in de detailhandel van 204.712 op 1 januari 1962 tot 203.317 op 1 januari 1963 zakte. Er verdwenen 595 aardappelen-, groen ten- en fruitzaken, 241 banket- en cho colateriezaken, 506 brood- en banket bakkers, 150 kruidenierswinkels en 67 vlees- en vleeswarenwinkels. Achter deze cijfers gaat een brok wanhoop en kapitaalverlies schuil, waar de buiten wereld geen weet van heeft. Er is overigens niet louter achteruit gang geweest. Zo lezen wij uit de sta tistiek dat er o.a. 262 verkoopplaat sen voor ijzerwaren en gereedschap pen zijn bijgekomen en dat er 117 verkoopplaatsen voor meubels zijn geopend. Er waren op 1 januari jl. dus 203.317 vestigingen in de detailhandel. Dat is één vestiging op elke 57 inwoners. Per branche komen er natuurlijk heel andere cijfers te voorschijn, maar die zjjn des ondanks toch wel spectaculair. Op 1 januari 1963 was er voor: 505 in woners een kruidenierswinkel; 535 inwo ners een textielwinkel; 843 inwoners een aardappel-, groenten- en fruitzaak; 972 inwoners een brood- en banketzaak; 1005 inwoners een sigarenwinkel; 1107 inwoners een melkwinkel; 1232 inwoners een slagerij; 1325 inwoners een rijwiel zaak. Zo zouden wij kunnen doorgaan. Doch deze cijfers geven al een duidelijk beeld van de toch nog grote winkeldichtheid, die echter van jaar tot jaar kleiner wordt. Deskundigen zijn zelfs van me ning dat dit proces, in het bijzonder in de levensmiddelenbranche, nog zal door gaan. Het aantal slachtoffers zal dus nog groter worden. De detailhandel bestaat niet alleen uit winkels. Daarnaast hebben wij nog markt-, straat- en rivierhandelaren, meer dan men wel denkt. Op 1 januari waren er niet minder dan 17.679. Boven aan de rij vinden wij 4269 kooplieden die textielgoederen verkopen, op de tweede plaats komen 3569 kooplieden in bloe men en planten en op de derde plaats zien wij 1977 kooplieden in aardappelen, groenten en fruit op de voet gevolgd door 1822 kooplieden in vis. Cijfers zijn vaak eentonig maar ze kun nen ons toch wel veel over de verande ringen in onze samenleving vertellen. Advertentie SPIEGELGLADDE STALEN ZOOL VEDERLICHT (Van onze Parijse correspondent) /~*\ok op zondag gaat in Frankrijk het openbare leven door. Minis- ters houden redevoeringen en wijden monumenten of stand beelden in, kamerleden vertonen zich in hun districten en drinken met hun kiezers een apéritif, burgemeesters doen in hun gemeenten karweitjes, maar ze op werkdagen niet toe komen. Monsieur le maire, de burgemeester van het Parijse zestiende arrondissement, had het zondagmiddag jl. maar wat druk. Hij moest gouden medail les van het ministerie van arbeid uitreiken aan vier stok-oude con ciërges, van wie er één 94 jaar, alle vier nog steeds in functie. De burgemeester, van beroep advo caat, moest bij die gelegenheid na tuurlijk een grote speech afsteken. Dat ging hem, als pleiter voor de ba lie, gemakkelijk af. Hij zei om te be ginnen, onder het alziend oog van de televisiecamera's, dat hij diep ont roerd was, trés ému, in gezelschap te staan van die vier oudgedienden en ook nog in gezelschap van de vele honderden mannelijke en vrouwelijke conciërges, die uit alle hoeken en ga ten van Parijs naar het zestiende wa ren gestroomd om van die feestelijke ceremonie getuige te zijn. Als ik denk, sprak monsieur le maire met uitgespreide handen alsof hij voor de balie stond aan de vele proces sen, die ik in de afgelopen veertig jaar heb gewonnen of verloren, dan betekent mijn leven als advocaat, alus burgemeester, als kamerlid, als lid van de gemeenteraad en als lid van de provinciale staten, eig niets vergeleken bij het werk van een 94-jarige conciërge. De vier oud jes, tot tranen toe bewogen óók zeer ému! wilden dat maar al te graag geloven. Met een schuins oog keken ze naar de opgestelde gloed nieuwe medaille, streelden met hun oude en bevende vingers de bord papieren cassette, deden de doos met het dozijn zakdoekjes open en dron ken gretig hun glas champagne, eigenhandig door monsieur le maire ingeschonken. Op iedere wang drie zoenen, twaalf in totaal en toen nog met ieder van de bekroonden een paar aarzelende passen op de dans vloer van „de Club van het Zestien de". Een harmonica, begeleid door een trommelslager, speelde van „Marguérite, Marguérite, donne moi ton coeur". Geef mij je hart. Het zestiende arrondissement van Parijs is de deftige buurt. Iedereen, die zich maar een beetje Voelt, wilt er wonen, want dat geeft cachet aan het leven. Daar wonen de best gesitueerden, ook Brigitte Bardot, als ze niet onder de schijnwerpers van de film staat. Het is overwegend een rooms- katholieke buurt. Als de taxichauffeurs er heen moeten, zeggen ze: „la terre sainte", de heilige grond. De Gaulle, merkwaardig genoeg, is er niet geliefd. In geen buurt telt het spotblad „La Canard Enchaïné", de Eend aan de Ket ting, zóveel lezers als in het zestiende aan de rand van de Bois de Boulogne. Er wordt daar, zoals overal in Parijs, druk gebouwd, maar de appartemen ten zijn er peperduur: tegen de 200/250.000 gulden voor een vier-vijfkamer- woning. In al die nieuwe flatgebouwen hebben de conciërges het goed. Ze hebben een behoorlijk salaris en een uitstekende loge. Loge is de naam voor de woning van de conciërge. Maar niet alles in het zestiende is fonkel nieuw en luxueus inge richt. Er staan nog heel wat oude huizen van vier, vijf of zes verdiepingen uit vo rige eeuwen, waar de conciërge haar handen vol heeft. Een conciër ge is voor de bewoners een manus-van-alles. Zij woont, vlak bij de ingang, in haar loge, van waaruit zij over zicht heeft op alles, wat binnenkomt en vertrekt. Haar dag taak begint vroeg, een kwartier voor de vuil nisman langs komt. Dan moeten alle vuil nisbakken van alle zes verdiepingen voor de deur staan. Meestal komt de vuilniskar te gen half zeven de straat in, soms eerder, soms later. Dat hangt van de buurt en de rondgang af. Staan de bakken buiten, dan kruipt de conciërge, meestal een vrouw, nog een uur onder de veren. Maar om half negen dat is voor schrift! moet ze bij de hand zijn voor de ochtendpost. Zij is het, die de brieven en het drukwerk in ontvangst neemt en die moet ze boven brengen. Op de mat neerleggen is streng verboden. Ze moet aanbellen en al les persoonlijk afgeven. Is een bewoner niet thuis óf met vakantie dan is het haar plicht alle post te bewaren of op te sturen. Ook moet ze thuis zijn tegen half elf, als de facteur met de aangetekende stuk ken langskomt. Ze te kent voor ontvangst als de bewoner op dat uur niet thuis is. De zelfde reglementen gelden voor de mid dagpost van half vijf. Op die uren mag de conciërge haar loge niet verlaten. Per dag zijn haar twee vrije uren toegestaan voor boodschappen doen. Zijn de bewoners gemakkelijke klanten, dan rolt dat allemaal wel. Zijn ze lastig dan beknibbelen ze op die twee uur, want oh het is zo gemakkelijk de con ciërge dit of dat te laten doen. Een boodschap hier, een opdracht daar, kin deren naar school brengen of van school halen als madame boven een late soirée heeft gehad of haar beau jour niet heeft. Tot het uitvoeren van zulke privé boodschappen is de conciërge niet verplicht, maar van zijn kant is de bewoner niet verplicht met nieuwjaar een fooi te geven. En aangezien de fooien in een huis van zes verdiepingen tegen Nieuwjaar ongeveer 1200 gulden bedragen, is geen conciërge zo oliedom om te zeggen: neen, dat doe ik niet! Om werk is zulk een conciërge niet bepaald verlegen. Ze moet be ginnen haar eigen loge schoon te houden, als regel een huiskamer, een slaapkamer en een keukentje. De trappen van alle etages het deftige zestiende heeft herentrappen en diensttrappen moe ten iedere dag worden gebezemd, eens per week gestofzuigd, eens per maand worden gedweild en in de was gezet. De lift moet iedere dag een schone beurt hebben. Pas 's avonds tegen negen uur, half tien, kan de conciërge naar bed. Dan gaan alle gang en traplichten uit en op de minuut branden, d.w.z. bij iedere druk op de knop één minuut licht. Voor de conciër ge wordt het echter ver na middernacht, als een der bewoners een grote receptie houdt. In de restanten van een cocktail deelt ze meestal ruimschoots mee. Alle staartjes in de flessen zijn voor haar. Conciërges in de oude woningblokken van het zestiende ver dienen 140 gulden per drie maanden. Daar komen nog bij de 280 gulden per drie maan den aan ouderdoms pensioen en 1200 gul den per jaar aan nieuwjaarsfooien, dus ongeveer een 250 gul den per maand. De conciërge betaalt geen huur, heeft recht op gratis elektrisch licht, 90 kub. meter gas per drie maanden en 500 kilo steenkool per jaar. Daarmee heeft de doyenne van de Parijse conciërges, de vrouw van 94 jaar, het veertig jaar lang gedaan. Waarom houden zij en de andere vrouwen op hoge leeftijd er niet mee op? Om twee redenen: ze krijgen als ze de loge uitgaan óf geen wo ning, óf> ze komen in een gesticht voor ouden van dagen, waar ze zich na jaren van een betrekkelijke zelf standigheid niet thuis voelen. Iedere conciërge werkt tot haar dood toe. Of ruilt bijtijds haar loge tegen een bescheiden woning. Voor die ruil moet de eigenaar van het pand van zelfsprekend toestemming geven. De werkdag is lang, maar laat nog wel vrije tijd beschikbaar, die de één verslaapt, de ander nuttig besteedt. De burgemeester stelde ons tijdens de ceremonie voor aan een nog jon ge conciërge, „femme de lettres", die in haar vrije uren een boek schreef over de geschiedenis van de Parijse gemotoriseerde politie. Het werd gedrukt in 11.000 exemplaren (twee gulden per exemplaar) met 50-50-verdeling van de kosten. De conciërge betaalde 3000 gulden voor drukkosten, de uitgever de andere helft. Veel verkocht? vroegen we. Dat kon de conciërge nog niet zeg gen, want ofschoon het boek ander half jaar geleden op de markt was gekomen, had ze nog geen enkele afrekening gehad. Op de verkoop heeft ze niet de minste controle. Ze heeft een tweede boek in voorberei ding, maar wil eerst de bekende A.B.C.-cursus volgen: „hoe leer ik schrijven?" Kosten 37,50 inleggeld en 23 gulden per maand gedurende een half jaar. Na die zes maanden verzekert A.B.C. een vlotte pen. Toen alle kurken van de champagne flessen waren weggeknald, de brood jes en het gebak op waren, gingen de vier bekroonde oudjes, zó trots als een pauw op hun kersverse linten, naar huis. Ze hadden de dag van hun leven gehad. En ook nog op de tele visie De burgemeester gespte zijn sjerp af, volstond dit keer bij het afscheid met een handdruk en ging in het grote zestiende, druk vanwege de zondag, ook zijns weegs. Dat zit er al weer op, moet hij heb ben verzucht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 7