Zeeuwse Polderbond wil formule 95-5 „De Schelde" bouwt vier Russische koelschepen Volgende maand begint aanleg van snelweg over de Grevelingendam Ir. W. de Beijl nieuwe H.I.D. in Zeeland BARON COLLOT D'ESCURY LEGDE EERSTE STEEN VOOR BOERDERIJ Welkome order uit Sowjet-Unie Tweehaansroute: weg van ll/z m breed met vrij uitzicht naar beide kanten Zeeuwse ALMANAK Kind onder auto in Vlissingen MET 28 VAN 42 STEMMEN DOOR STATEN BENOEMD m schakel Vs over op Vaag VAN BRUINISSE NAAR GOEREE-OVERFLAKKEE HET WEER IN EUROPA Haringvliet Mededeling van dijkgraaf „STANDPUNT KRACHTIG UITDRAGEN" Voor werkgelegenheid op werf van hoogste belang Felle concurrentie Gulfpride SELECT SINGLE-G Onderdeel ruilverkaveling Kleverskerke Bungalow-boerderij uniek in Walcheren V oorbereidingen DE VEY MESTDAGH Gentsluis van ■Terneuzen voor schepen van 70.000 ton Waterstaat: „niets van bekend" D. Kodde veertig jaar in Staten Goese periode Vlissingen Militair 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 12 JULI 1963 1 juli 1964 te handhaven. Zodra de gondels zijn gearriveerd kan met het stortwerk worden begonnen. Wel is de vertraging er oorzaak van dat het ka- belbaanexperiment van de zomer naar het ongunstige najaar is verschoven. Men hoopt nu bij de Deltadienst maar op een rustig naseizoen zonder veel stor men en dan is de vertraging in het pro gram misschien nog door middel van 3ag-en-nacht-werk op te vangen. De de pots zijn gevuld met 140.000 ton stort- steen. De kabels worden op het ogenblik gespannen. Het spel kan beginnen. Midden in het Haringvliet, in de grote bouwkuip voor het spuisluizenconrplex, vorderen de werkzaamheden ook goed. Van de zeventien imposante sluisdelen zijn er thans twaalf in ruwbouw gereed. Twee sluissegmenten groeien onder de handen van betonwerkers met hun op vallend robuuste en vernuftige appara tuur. Tussen de drie meeste noordelijke pijlers van het sluizencomplex moet men aan de drie laatste overspanningen van voorgespannen beton nog beginnen. In de komende herfst zullen de stalen schuiven 34 in totaal worden aan gevoerd. Aan geweldige armen zullen deze in de volgende bouwperiode wor den ingehangen voor de sluisopeningen om het zeewater tegen te houden of - open het rivierwater en ijs door te la ten. Het centrale bedieningsgebouw bij het begin van de sluis met zijn flatallure is op het ogenblik bijna gereed. Van het dakterras af heeft men een verrassend uitzicht over de indrukwekkende werken in het Haringvliet: de spuisluizen, de schutsluis voor de scheepvaart en de nieuwe vissershaven voor de schippers van Stellendam, Ouddorp en Goeree. Ongeveer 22 meter boven de beton nen sluisvloer werken wegenbouwers aan wat straks een stukje van Ne derlands meest spectaculaire toeris tische route zal worden: de snelweg Randstad HollandVlissingen over de Deltadammen langs de Noordzee. In de algemene vergadering van het waterschap „Het Vrije van Sluis" heeft dijkgraaf J. B. Becu donderdagmorgen gezegd het te betreuren dat de toegezegde we genwetgeving, welke de water schappen financiële verlichting moet geven, nog niet in zicht is. Voorts besprak hij de bekend ge worden bijdrage deltawet, waarbij zoals bekend de bijdrage van het rijk is gebracht op 75 en die van belanghebbenden op 25 Dit De N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen heeft uit de Sowjet-Unie opdracht ontvangen voor de bouw van vier visver- werkingskoelschepen met een draagvermogen van 2600 ton. De con tracten hiervoor werden in Moskou ondertekend door de president van V.O. Sudo-import, de heer Rasin en de president-directeur van „De Schelde", de heer J. W. Hupkes. Bij de ondertekening was ook aanwe zig de Russische onderminister voor de buitenlandse handel, de heer I. F. Semichastnov. De nieuwe opdracht, die „De Schelde" een van de bestgevulde orderportefeuilles onder de Nederlandse werven geeft, is voor de werkgelegenheid op de werf van het hoogste belang. De Sowjet-Unie breidt thans op grote schaal haar vloot van schepen ten be hoeve van de verre visserij uit. Werven uit de gehele wereld dingen mee naar deze opdrachten, die uiteraard in deze voor de scheepsbouw zeer moeilijke ja ren, een welkome aanvulling van de orderportefeuilles kunnen betekenen. Door de felle concurrentie zijn de voor waarden waarop deze opdrachten ver kregen worden zodanig, dat het alleen voor uiterst efficiënte bedrijven moge lijk is, deze te accepteren. Énige tijd gelegen werden door V.O. Sudo-import te Moskou opdrachten ver strekt aan werven in Zweden, Dene marken en Japan. De schepen die ,,De Schelde" thans zal bouwen, worden geheel geautomatiseer de visverwerkingskoelschepen met 2600 ton draagvermogen en een vriescapa- citeit van 50 ton per 22 uur. Zij zullen worden voortgestuwd door Schelde-Sul- zermotoren van het type TAD-48 met een nominaal vermogen van 3000 apk bij 225 omwentelingen per minuut. De continu werkende diepvriesinstallatie is van een geheel nieuw, door „De Schel de" vervaardigd ontwerp. De schepen zullen in de loop van 1965 worden op geleverd. De contacten tussen „De Schelde" en Sudo-import dateren uit 1950, toen „De Schelde" opdracht ontving voor de bouw van drie vrachtschepen met ijs- versterking. Enige jaren later werden In de Kasteelstraat te Vlissingen is don derdag omstreeks 12 uur het 2-jarige zoontje van de fam. V. tegen een per sonenauto gelopen. Het kind liep een verwonding aan het rechteroog op. De auto, bestuurd door mevrouw A. A. B. te Vlissingen, reed in de richting van de Hobeinstraat. Het kind liep plotse ling de rijbaan op en ondanks krach tig remmen kon de bestuurster van de personenauto een botsing niet meer voorkomen. wederom drie van deze schepen besteld. Zij varen onder de namen „Lena, „Ob" en „Yenisei", „Angara, „Indigirka" en „Baikal". De „Lena" en de „Ob" na men indertijd deel aan het Internatio nale Geophysisch Jaar en hebben door hun speciale constructie en hoge kwali teit zeer bijgedragen tot het verder verkennen van het Zuidpoolgebied. MWVWWWWWWVWWWWWW Baron K. J. A. Collot d'Escury 1 legt hier de eerste steen voor de bungalow-boerderij in de Oranje- i polder. (Foto P.Z.C.) percentage van 75 kan door het rijk worden verhoogd, mits in het betrokken gebied volledige concen tratie van dijkbeheer heeft plaats gevonden. „In principe betekent dit, dat voor geheel West- Zeeuwsch-Vlaanderen verhoging mogelijk is, indien de calamiteuze polders met het Vrije van Sluis één geheel zullen gaan vormen", aldus de heer Becu. Dijkgraaf Becu maakte in deze ver gadering ook het standpunt bekend van de Zeeuwse Polder- en Water- schapsbond over deze aangelegen heid. Daarin wordt gesteld, dat het belang van de Deltawerken algemeen is en in de toekomst de geconcen treerde polders in Zeeland nun taak moeten kunnen blijven verrichten, zonder dat de kosten de draagkracht van betrokkenen te boven gaan. Voort? dat de verschillende wa terschappen nu reeds jaren ten behoeve van dé 'zeeweringen be draden betalen; welke de ntr erkende draagkracht verre te boven gaan. Verder wordt gesteld dat de verbe terde zeeweringen toch nog grote on derhoudskosten en risico's zullen mee brengen en dat het bepalen van de draagkracht in het kader van de bij- dragewet Deltawerken slechts een éénmalige opname is. Gezien dit alles zal volgens de heer Becu worden aangedrongen op: le Het algemeen landelijk subsidie percentage van het rijk te bren gen op 95 pet, zodat voor de be trokken gebieden slechts 5 pet overblijft; 2e de noodzakelijkheid van een alge mene bijdragewet, zulks mede ter vervanging van de wet van 1870 op de calamiteuze polders, waar- Met 28 van de 42 stemmen is ir. W. de Beijl te Goes donderdag morgen in de vergadering van de provinciale staten van Zee land benoemd tot hoofdinge nieur-directeur van de provin ciale waterstaat in Zeeland. Ir. L. W. Lievense uit IJmuiden een geboren Zeeuw die twee de op de voordracht stond, ver enigde 14 stemmen op zijn naam. De nieuw benoemde H.I.D. is mo menteel districtsingenieur van de provinciale waterstaat in Goes, te vens hoofd van de afdeling bijzon dere werken. Hij is de opvolger van wijlen ir. J. G. Snip, die enkele maan den geleden overleed. Ir. De Beijl zei ons tijdens een kort telefonisch interview bijzonder ver heugd te zijn over deze benoeming. „Ik heb negen jaar lang prettig in (Advertentie) v.: AG- f :l;'V ïfi Dè motorolie van-vandaag in regelen worden gesteld, zoda nig dat de geconcentreerde pol ders zekerheid krijgen, dat ook in de toekomst het beheer en on derhoud van de zeeweringen (dij ken, duinen, glooiingen, hoofden, e.d.) beperkt blijft tot maximaal 10 pet van de huurwaarde onge bouwd en 5 pet van de huurwaar de gebouwd, op basis van de grondbelasting. „Wij zullen dit standpunt krachtig uitdragen en proberen door een eens gezind landelijk standpunt, samen met het landbouwschap en de Unie van Waterschapsbonden, iets te be reiken", aldus de heer Becu. Het was donderdagmiddag een grote dag voor de ruilverkave lingscommissie van Kleverskerke. Toen werd namelijk de eerste steen gelegd van een boerderij in de Oranjepolder. De eigenaar van de boerderij, de heer P. Brasser, verlaat zijn eigendom in Klevers kerke en zorgt zodoende voor ruimte voor de ruilverkaveling. De nieuwe boerderij staat op een Kroondomein. De rentmeester van het Kroondomein, baron K. J. A. Collot d'Escury uit Kloosterzande legde de eerste steen van de boer derij, die door zijn vorm uniek is in Walcheren. Naast de schuur, die lager is dan het gebruikelijke type, staat een bungalow. De heer P. Brasser, die de grond in pacht heeft, sprak bij deze gelegenheid de hoop uit, dat de samenwerking met het Kroondomein in de komende jaren goed zal zijn. Baron Collot d'Escury, voor wie het de eerste keer was, dat hij een steenlegging moest verrichten, zei daar zeker van te zijn. „We kennen elkaar nog niet lang", al dus baron Collot d'Escury, „maar het feit, dat U de eerste bent, die het offer brengt uw eigendommen op te geven om een pachtboerderij te betrekken zegt al genoeg. Wij hebben het volste vertrou wen in uw werk op het kroondomein". De vele aanwezigen onder wie burge meester A. Hack van Arnemuiden en de beide wethouders de heren J. Siereveld en S. van Hemert gingen vervolgens naar de woning van de heer Brasser in Kleverskerke. Hier sprak de heer J. Polderdijk, voor zitter van de ruilverkavelingscommis sie over het belang van deze boerderij- bouw. „Het is namelijk de bedoeling, dat als het ruilverkavelingsplan klaar is, de kleine bedrijven gesaneerd zijn. De streefdatum daarvoor is 15 oktober. Er blijven drie grote bedrijven in Kle verskerke zelf en de rest gaat dan naar de Flevopolder of blijft in het ruilverka- velingsgebied. De minimumgrootte van de bedrijven is dan 20 hectare", vertelde de heer Polderdijk ons. Burgemeester A. Hack sprak over de opleving, die het ruilverkavelingsplan in Kleverskerke bracht. „Het is alleen jammer, dat de romantiek van de slin gerpaadjes en bruggetjes verloren gaat, maar de moderne tijd stelt nu eenmaal zijn eisen", aldus de burgemeester. De heer G. Tuinhof, de architect van de boerderij bedankte ten slotte mede namens aannemer M. Fraanje van Le- wedorp b. en w. voor de vlotte wijze, waarop de benodigde vergunningen wa ren verleend. VOLGENDE MAAND zal op de eerste vier kilometer van de Greve- lingendam-in-aanleg voor de wal van Bruinisse een begin worden gemaakt met de aanleg van de tweebaans autosnelweg tussen Dui- veland en Flakkee. Een weg met een breedte van ongeveer 7,5 meter over de kruin van de dijk, die over een jaar streefdatum 1 juli 1964 voor het verkeer zal worden opengesteld. De weg komt te liggen westelijk van de asfaltweg voor langzaam verkeer, die thans reeds voor dienstverkeer en materiaaltransport wordt benut. In de buurt van Bruinisse zal de aanloop naar de oprit voor de Deltaroute ontspruiten aan een splitsing met de rijksweg 18 van Zijpe naar Zierikzee. Over een viaduct bij de Noorddijk van Bruinisse, de brug van de nieuwe schutsluis bij de vissershaven en de straks bijna zes kilometer lange Grevelingendam zal de weg dan Goeree-Overflakkee binnenlopen. Daar wordt ook al hard gewerkt aan de afrit, die aansluiting geeft op het eilandelijk wegennet naar de Ha ringvlietbrug. Over deze, ook op 1 juli 1964 open te stellen brug, zal de dammenweg dan via de Zuidhol landse eilanden naar Rotterdam lei den. De afstand tussen Zierikzee en Rotterdam wordt hiermee met on geveer veertig kilometer bekort. Na een voorjaar van minder spectacu lair routinewerk staan er bij twee in uit voering zijnde Deltawerken de Greve lingendam en het spuisluizencomplex in het Haringvliet bij Hellevoetsluis thans weer enkele markante momen ten op het werkschema. Deze maand nog wordt op de kop van de Grevelingendam de eerste gondel ver wacht voor de kabelbaan, die Franse bouwers hebben ontworpen om het laat ste sluitgat in deze secundaire dijk tus sen Schouwen-Duiveland en Goeree- Overflakkee te overspannen. Tien van deze gondels, te vergelijken met omge keerde auto's, zullen over enkele maan den met hun wielen langs een vuistdik ke kabel glijden en bij iedere rit boven het water tien ton stortsteen naar bene den laten vallen. Driehonderdzestig ton per uur. Twee maanden lang, in een haast eindeloze continudienst, voeren de gondels boven dit laatste, nog 1200 meter brede stuk open water hun „bom bardementen" uit. Totdat ten slotte een stenen dam uit het water omhoogrijst. Een ruwe dam, gefundeerd op een drem pel onder water, die op de Grevelin- genbodem tussen de landhoofden van de dam is geformeerd uit de modernste ma terialen op dit gebied: asfalt, zinkstuk- ken, grintbestorting en nylonfolie. Donderdag heeft rijkswaterstaat tij dens een persexcursie de laatste voorbereidingen voor het kabelbaan experiment laten zien. In de stroom- geul, die Duiveland bij Bruinisse nog steeds van Goeree-Overflakkee ver wijderd houdt, lagen zes drijvende bokken tussen de torens voor de ka belbaan. Met hun omhoog geheven „armen" tilden zij, keurig in het ge lid, de katrollen waarover de 90 mm. dikke kabel met een slakkegang naar de overkant werd getrokken. Een dunnere kabel, op de wal verbon den aan een lier, sleepte het zware exemplaar achter zich aan, zoals bij het meren van een schip eerst een werplijn wordt uitgegooid om contact te maken met de wal. De grote drijvende bokken in het water zorgden er bij deze ma noeuvre voor, dat de kabel niet over de bodem kon schuren. De afsluiting van het laatste stuk open water in de Grevelingendam is een ex periment. De Deltadienst wil voor de toekomst meer pijlen op haar boog heb ben bij het bedwingen van de zeearmen. Nu de methode met doorlaatcaissons een succes is geworden fungeert de Greve lingendam als proefobject voor een zo genaamde geleidelijke sluiting. Daarom is in Grenoble (Fr.) voor vijf miljoen gulden aan kabelbaan besteld, waarmee een dijkdichting zal worden uitgevoerd, zoals die in Nederland nog niet eerder is geprobeerd. De aflevering van de onderdelen, met name de motorgondels, heeft nogal ge stagneerd. De strenge winter en stakin gen in Frankrijk zijn daaraan debet. De speling in het bouwprogramma voor de Grevelingendam is hierdoor vrij sterk geslonken. Toch zal rijkswaterstaat alles op haren en snaren zetten om de streef datum voor de opening van de snelweg (Advertentie) Wij verzorgen graag de levering van uw School boeken komt U voor de vakantie even bij ons aanlopen Bellamypark 45-58 - Vlissingen Wij zijn er altijd van uitgegaan dat het kopen van een kat in de zak nimmer aanbevelenswaardig is. Zoiets is immers een ontzettend vage zaak. Maar Oostkapelle staat in dit op zicht voor niets, zo lazen wij als kop boven een artikel in onze eigen P.Z.C. Want wat doet OostkapelleHet koopt een boerderij met gesloten deuren. Een soort kat in de zak dus. Want laten we eerlijk zijn, wat heb je nou aan een boerderij met gesloten deuren? Ten eerste kan je d'r gewoon niet in. En daar is een boerderij toch immers niet voor, om er niet in te kunnen? En dan nog wat, wat zit er achter die gesloten deuren? Waarschijnlijk helemaal niets, geen koe. geen paard, kortom geen kip. Want iemand die kans ziet zijn boerderij met gesloten deuren te verkopen zal toch ze ker wel zo slim zijn om eerst al les eruit te halen... Nee, dan op de veiling Terneuzen, daar hield een slimme fruitkwe ker het ook in het vage, doch nie mand had dat zo gauw in de ga ten. Hij voerde er een partij peren aan die hij kunstig en handig vol gens eigen inzichten via allerlei combinaties had gekweekt. Maar hoe moest hij zijn nieuwe soort noemen? Zonder naam konden ze niet geveild worden. Op een ,^ekere plaatskreeg me neer een helder idee en daar hij vroeger ook wel eens wat Frans had geleerd, kwam hij tot de ele gant klinkende naam: „Poires aux plé". En aldus werden ze geveild- Dat ze mogen smaken.' In het Haringvliet is de afgelopen jaren hard gewerkt aan de bouw van een enorm spuisluizencom plex, waarvan deze foto een beeld geeft. (Foto P.Z.C.) Schepen G. van den Daele te Gent heeft, naar de Gazet van Antwerpen donder dag meldde, meegedeeld, dat de in aan bouw zijnde sluis te Terneuzen niet 12.50 nieter diepte zal hebben, maar gebracht wordt op 13.50 meter voor schepen tot 70 000 ton. In verband hier mee zal het Sifferdok te Gent op de de laatste strook tot dergelijke diepte worden uitgegraven en staat men voor het ontwerp van een nieuw dok te Kluizen. Uit deze opmerking zou men dus kunnen afleiden, dat het plan be staat de sluis niet meer voor schepen tot 50.000 ton, zoals in de bedoeling ligt, maar dus voor nog grotere vaar tuigen in te richten. De heer Van den Daele, schepen van de haven te Gent en van de eléktrici- teitsdiensten, zei dit op de jaarverga dering van de Vereniging der Gentse Zee vaart belangen. De opmerking van de heer Van den Daele kon van Nederlandse zijde niet worden bevestigd. Van de zijde van het bouwbureau „Werken kanaal van Ter neuzen" te Terneuzen verklaarde men, dat van deze wijziging in het sluizen- project niets bekend is. Van de kant van het departement van verkeer en waterstaat in Den Haag vond men de gemaakte opmerking „niet reëel". Ook hier kon men niets zeggen. „De sluis is nog steeds op 12.50 meter gepland", aldus Den Haag. Men wees erop, dat nog steeds in studie is, van gezamen lijke Belgische en Nederlandse zijde, welke diepgang, lengte en breedte de toe te laten schepen mogen hebben. „Dit is een kwestie van nadere studie". De sluis zou, volgens het betreffende traktaat, eerst 11.80 meter diep zijn, maar dit is later gebracht op 12,82 meter beneden N.A.P. Aan de kanaal zijde zal een drempel worden aange bracht van -10.37 voor de wering van het zout. De nestor van de Zeeuwse statenleden,, de S.G.P.-fractievoorzitter D. Kodde uit Zoutelande, was 3 juli jl. veertrig jaar lid van Provinciale Staten van Zeeland. Dit deelde de commissaris der koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot mede aan het begin van de donderdagmorgen gehouden statenzitting. Helaas kon jhr. De Casembroot zich niet persoonlijk tot de heer Kodde richten, omdat deze de vergadering wegens ziekte niet kon bij wonen. De heer De Casembroot ver klaarde in een korte toespraak grote waardering te hebben voor de capacitei ten van de heer Kodde. Op voorstel van de voorzitter verzonden de staten een felicitatietelegram aan de heer Kodde, waarin hem tevens beterschap werd toe gewenst. De heer Kodde is momenteel opgenomen in het ziekenhuis „Bethes- da" te Vlissingen. (Advertentie) Ir. W. de Beijl te Goes, de nieuwe 5 I; hoofdingenieur-directeur van de provinciale waterstaat in Zeeland. (Foto P.Z.C). 'VWI/VWWWWWWWWWIAJWVWWWWWWWW Zeeland gewerkt. Het verheugt me daarom zeer in mijn nieuwe functie mijn werk hier voort te kunnen zet ten", aldus de pas benoemde H.I.D. De Zeeuwse werkperiode van de heer De Beijl ving aan in 1954, toen hij een benoeming aanvaardde als dis trictsingenieur van de provinciale waterstaat op Schouwen-Duiveland. Hier heeft hij zich voornamelijk be ziggehouden met het voorbereiden van plannen voor verbetering van zwakke plaatsen in de zeeweringen. Provinciale waterstaat deed dat toen voor de nog niet geconcentreerde pol ders en waterschappen op Schouwen- Duiveland. In samenwerking met de herverkaveling is ir. De Beijl voorts nauw bij de wegenaanleg op Schou wen betrokken geweest. In zijn zevenjarige Goese periode van 1956 tot heden heeft de nieu we H.I.D. enkele belangrijke werken tot stand zien komen, bij de voorbe reiding en uitvoering, waarvan hij nauw was betrokken: de veerhaven te Kats met aansluitende weg; de voorbereiding van de toekomstige Sloeweg, de wegen naar de Veerse- Gatdam enz. Sinds ruim een jaar is de heer De Beijl wijlen ir. Snip opgevolgd als hoofd van het Bureau Bijzondere Werken. „Een interessante functie", volgens ir. De Beijl, waarin hij met vele facetten van de waterstaatswer ken in Zeeland kennis heeft kunnen maken. Het aanvaarden van deze functie naast zijn werk als districts- igenieur heeft ir. De Beijl eind vorig jaar genoopt enkele bestuursfuncties, die hij vervulde, neer te leggen. Zo was hij o.m. lid van het Moderamen der geref. kerk te Goes, bestuurslid van de A.R.-kiesvereniging én be stuurslid van de leeszaal. Ir. De Beijl gehuwd en vader van drie kinderen werd 10 februari 1920 in Vlissingen geboren. In 1937 behaalde hij aan de rijks h.b.s. het diploma B. Na zijn middelbare schoolopleiding koos hij voor een mi litaire loopbaan. Tot 1940 studeerde hij aan de Koninklijke Militaire Aca demie te Breda. Wegens de oorlog moest hij zijn studie afbreken. Ver volgens ging hij naar Delft, waar hij aan de Technische Hogeschool de colleges volgde. In 1942 werd zijn studie aan de T.H. abrupt afgebro ken doordat hij door de bezetter werd geïnterneerd. Zijn gevangenschap duurde tot 1945. Na de bevrijding van ons land ging ir. De Beijl in militaire dienst. Hij werd als tweede luitenant ingedeeld bij de Genie. Gedurende een studie verlof van negen maanden behaalde hij in 1948 aan de T.H. te Delft het diploma civiel ingenieur. In 1949 volgde zijn benoeming tot kapitein der Genie. Tijdens de politionele actie in het toenmalige Nederlands Indië was ir. De Beijl commandant van een geniecompagnie. Voorts heeft hij tijdens zijn korte militaire loopbaan, die hij in 1954 beëindigde nog een staffunctie vervuld bij de Inspectie der Genie. Op 16 juni 1954 aanvaarde de nieuwe H.I.D. een benoeming als districts ingenieur van de provinciale water staat in Zierikzee. Op 18 juni 1956 kwam hij in dezelfde functie naar Goes. Sedert 1962 is ir. De Beijl te vens hoofd van de afdeling bijzon dere werken van de provinciale wa terstaat in Zeeland. Brussel, regenbul 18 gr. C. Luxemburg, zwaar bewolkt 17 gr. G. Parijs, zwaar bewolkt 20 gr. C. Nice, licht bewolkt 26 gr. C. München, zwaar bewolkt 20 gr. C. Zürichj zwaar bewolkt 18 gr. c. Wenen, zwaar bewolkt 22 gr. c. Innsbruck, zwaar bewolkt 20 gr. c. Rome, onbewolkt 31 gr. c. Madrid, licht bewolkt 30 gr. c. Mallorca, licht bewolkt 30 gr. c. ZONNIGE PERIODEN. Zonnige perioden maar in de loop van de dag enkele verspreid voorkomende buien. Zwakke tot matige veranderlijke wind. Ongeveer dezelfde middagtempe- raturen. STRANDVERWACHTING. (Van onze weerkundige medewerker). Kleine buienstoring trekt van Engeland via onze omgeving naar het oosten. Vandaag plaatselijk een bui en een ma tige zuidwestelijke wind. Overdag 17- 18 graden C„ zeewater 16 graden C. Vooruitzichten: achter genoemde storing is tegen het weekeinde een stabieler en zonniger weertype te verwachten. ZON EN MAAN. 13 juli zon op 4.34 onder 20.56 maan op 0.01 onder 12.11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2