Zeeuwse Polderbond
wil formule 95-5
„De Schelde" bouwt vier
Russische koelschepen
Volgende maand begint aanleg van
snelweg over de Grevelingendam
Ir. W. de Beijl nieuwe
H.I.D. in Zeeland
BARON COLLOT D'ESCURY LEGDE
EERSTE STEEN VOOR BOERDERIJ
Welkome order uit Sowjet-Unie
Tweehaansroute: weg van ll/z m breed
met vrij uitzicht naar beide kanten
Zeeuwse
ALMANAK
Kind onder auto
in Vlissingen
MET 28 VAN 42 STEMMEN
DOOR STATEN BENOEMD
m schakel
Vs over op
Vaag
VAN BRUINISSE NAAR GOEREE-OVERFLAKKEE
HET WEER IN EUROPA
Haringvliet
Mededeling van dijkgraaf
„STANDPUNT
KRACHTIG
UITDRAGEN"
Voor werkgelegenheid op
werf van hoogste belang
Felle concurrentie
Gulfpride
SELECT SINGLE-G
Onderdeel ruilverkaveling Kleverskerke
Bungalow-boerderij
uniek in Walcheren
V oorbereidingen
DE VEY
MESTDAGH
Gentsluis van
■Terneuzen voor
schepen van
70.000 ton
Waterstaat: „niets
van bekend"
D. Kodde veertig
jaar in Staten
Goese periode
Vlissingen
Militair
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 12 JULI 1963
1 juli 1964 te handhaven. Zodra
de gondels zijn gearriveerd kan met het
stortwerk worden begonnen. Wel is de
vertraging er oorzaak van dat het ka-
belbaanexperiment van de zomer naar
het ongunstige najaar is verschoven.
Men hoopt nu bij de Deltadienst maar op
een rustig naseizoen zonder veel stor
men en dan is de vertraging in het pro
gram misschien nog door middel van
3ag-en-nacht-werk op te vangen. De de
pots zijn gevuld met 140.000 ton stort-
steen. De kabels worden op het ogenblik
gespannen. Het spel kan beginnen.
Midden in het Haringvliet, in de grote
bouwkuip voor het spuisluizenconrplex,
vorderen de werkzaamheden ook goed.
Van de zeventien imposante sluisdelen
zijn er thans twaalf in ruwbouw gereed.
Twee sluissegmenten groeien onder de
handen van betonwerkers met hun op
vallend robuuste en vernuftige appara
tuur. Tussen de drie meeste noordelijke
pijlers van het sluizencomplex moet men
aan de drie laatste overspanningen van
voorgespannen beton nog beginnen.
In de komende herfst zullen de stalen
schuiven 34 in totaal worden aan
gevoerd. Aan geweldige armen zullen
deze in de volgende bouwperiode wor
den ingehangen voor de sluisopeningen
om het zeewater tegen te houden of -
open het rivierwater en ijs door te la
ten. Het centrale bedieningsgebouw bij
het begin van de sluis met zijn flatallure
is op het ogenblik bijna gereed. Van het
dakterras af heeft men een verrassend
uitzicht over de indrukwekkende werken
in het Haringvliet: de spuisluizen, de
schutsluis voor de scheepvaart en de
nieuwe vissershaven voor de schippers
van Stellendam, Ouddorp en Goeree.
Ongeveer 22 meter boven de beton
nen sluisvloer werken wegenbouwers
aan wat straks een stukje van Ne
derlands meest spectaculaire toeris
tische route zal worden: de snelweg
Randstad HollandVlissingen over
de Deltadammen langs de Noordzee.
In de algemene vergadering van
het waterschap „Het Vrije van
Sluis" heeft dijkgraaf J. B. Becu
donderdagmorgen gezegd het te
betreuren dat de toegezegde we
genwetgeving, welke de water
schappen financiële verlichting
moet geven, nog niet in zicht is.
Voorts besprak hij de bekend ge
worden bijdrage deltawet, waarbij
zoals bekend de bijdrage van
het rijk is gebracht op 75 en die
van belanghebbenden op 25 Dit
De N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen heeft
uit de Sowjet-Unie opdracht ontvangen voor de bouw van vier visver-
werkingskoelschepen met een draagvermogen van 2600 ton. De con
tracten hiervoor werden in Moskou ondertekend door de president van
V.O. Sudo-import, de heer Rasin en de president-directeur van „De
Schelde", de heer J. W. Hupkes. Bij de ondertekening was ook aanwe
zig de Russische onderminister voor de buitenlandse handel, de heer
I. F. Semichastnov. De nieuwe opdracht, die „De Schelde" een van de
bestgevulde orderportefeuilles onder de Nederlandse werven geeft, is
voor de werkgelegenheid op de werf van het hoogste belang.
De Sowjet-Unie breidt thans op grote
schaal haar vloot van schepen ten be
hoeve van de verre visserij uit. Werven
uit de gehele wereld dingen mee naar
deze opdrachten, die uiteraard in deze
voor de scheepsbouw zeer moeilijke ja
ren, een welkome aanvulling van de
orderportefeuilles kunnen betekenen.
Door de felle concurrentie zijn de voor
waarden waarop deze opdrachten ver
kregen worden zodanig, dat het alleen
voor uiterst efficiënte bedrijven moge
lijk is, deze te accepteren.
Énige tijd gelegen werden door V.O.
Sudo-import te Moskou opdrachten ver
strekt aan werven in Zweden, Dene
marken en Japan.
De schepen die ,,De Schelde" thans zal
bouwen, worden geheel geautomatiseer
de visverwerkingskoelschepen met 2600
ton draagvermogen en een vriescapa-
citeit van 50 ton per 22 uur. Zij zullen
worden voortgestuwd door Schelde-Sul-
zermotoren van het type TAD-48 met
een nominaal vermogen van 3000 apk
bij 225 omwentelingen per minuut. De
continu werkende diepvriesinstallatie is
van een geheel nieuw, door „De Schel
de" vervaardigd ontwerp. De schepen
zullen in de loop van 1965 worden op
geleverd.
De contacten tussen „De Schelde" en
Sudo-import dateren uit 1950, toen „De
Schelde" opdracht ontving voor de
bouw van drie vrachtschepen met ijs-
versterking. Enige jaren later werden
In de Kasteelstraat te Vlissingen is don
derdag omstreeks 12 uur het 2-jarige
zoontje van de fam. V. tegen een per
sonenauto gelopen. Het kind liep een
verwonding aan het rechteroog op. De
auto, bestuurd door mevrouw A. A. B.
te Vlissingen, reed in de richting van
de Hobeinstraat. Het kind liep plotse
ling de rijbaan op en ondanks krach
tig remmen kon de bestuurster van de
personenauto een botsing niet meer
voorkomen.
wederom drie van deze schepen besteld.
Zij varen onder de namen „Lena, „Ob"
en „Yenisei", „Angara, „Indigirka" en
„Baikal". De „Lena" en de „Ob" na
men indertijd deel aan het Internatio
nale Geophysisch Jaar en hebben door
hun speciale constructie en hoge kwali
teit zeer bijgedragen tot het verder
verkennen van het Zuidpoolgebied.
MWVWWWWWWVWWWWWW
Baron K. J. A. Collot d'Escury 1
legt hier de eerste steen voor de
bungalow-boerderij in de Oranje- i
polder. (Foto P.Z.C.)
percentage van 75 kan door het
rijk worden verhoogd, mits in het
betrokken gebied volledige concen
tratie van dijkbeheer heeft plaats
gevonden. „In principe betekent
dit, dat voor geheel West-
Zeeuwsch-Vlaanderen verhoging
mogelijk is, indien de calamiteuze
polders met het Vrije van Sluis
één geheel zullen gaan vormen",
aldus de heer Becu.
Dijkgraaf Becu maakte in deze ver
gadering ook het standpunt bekend
van de Zeeuwse Polder- en Water-
schapsbond over deze aangelegen
heid. Daarin wordt gesteld, dat het
belang van de Deltawerken algemeen
is en in de toekomst de geconcen
treerde polders in Zeeland nun taak
moeten kunnen blijven verrichten,
zonder dat de kosten de draagkracht
van betrokkenen te boven gaan.
Voort? dat de verschillende wa
terschappen nu reeds jaren ten
behoeve van dé 'zeeweringen be
draden betalen; welke de ntr erkende
draagkracht verre te boven gaan.
Verder wordt gesteld dat de verbe
terde zeeweringen toch nog grote on
derhoudskosten en risico's zullen mee
brengen en dat het bepalen van de
draagkracht in het kader van de bij-
dragewet Deltawerken slechts een
éénmalige opname is.
Gezien dit alles zal volgens de
heer Becu worden aangedrongen
op:
le Het algemeen landelijk subsidie
percentage van het rijk te bren
gen op 95 pet, zodat voor de be
trokken gebieden slechts 5 pet
overblijft;
2e de noodzakelijkheid van een alge
mene bijdragewet, zulks mede ter
vervanging van de wet van 1870
op de calamiteuze polders, waar-
Met 28 van de 42 stemmen is ir.
W. de Beijl te Goes donderdag
morgen in de vergadering van
de provinciale staten van Zee
land benoemd tot hoofdinge
nieur-directeur van de provin
ciale waterstaat in Zeeland. Ir.
L. W. Lievense uit IJmuiden
een geboren Zeeuw die twee
de op de voordracht stond, ver
enigde 14 stemmen op zijn
naam.
De nieuw benoemde H.I.D. is mo
menteel districtsingenieur van de
provinciale waterstaat in Goes, te
vens hoofd van de afdeling bijzon
dere werken. Hij is de opvolger van
wijlen ir. J. G. Snip, die enkele maan
den geleden overleed.
Ir. De Beijl zei ons tijdens een kort
telefonisch interview bijzonder ver
heugd te zijn over deze benoeming.
„Ik heb negen jaar lang prettig in
(Advertentie)
v.: AG-
f :l;'V
ïfi Dè motorolie van-vandaag
in regelen worden gesteld, zoda
nig dat de geconcentreerde pol
ders zekerheid krijgen, dat ook
in de toekomst het beheer en on
derhoud van de zeeweringen (dij
ken, duinen, glooiingen, hoofden,
e.d.) beperkt blijft tot maximaal
10 pet van de huurwaarde onge
bouwd en 5 pet van de huurwaar
de gebouwd, op basis van de
grondbelasting.
„Wij zullen dit standpunt krachtig
uitdragen en proberen door een eens
gezind landelijk standpunt, samen
met het landbouwschap en de Unie
van Waterschapsbonden, iets te be
reiken", aldus de heer Becu.
Het was donderdagmiddag een
grote dag voor de ruilverkave
lingscommissie van Kleverskerke.
Toen werd namelijk de eerste
steen gelegd van een boerderij in
de Oranjepolder. De eigenaar van
de boerderij, de heer P. Brasser,
verlaat zijn eigendom in Klevers
kerke en zorgt zodoende voor
ruimte voor de ruilverkaveling. De
nieuwe boerderij staat op een
Kroondomein. De rentmeester van
het Kroondomein, baron K. J. A.
Collot d'Escury uit Kloosterzande
legde de eerste steen van de boer
derij, die door zijn vorm uniek is
in Walcheren. Naast de schuur, die
lager is dan het gebruikelijke type,
staat een bungalow.
De heer P. Brasser, die de grond in
pacht heeft, sprak bij deze gelegenheid
de hoop uit, dat de samenwerking met
het Kroondomein in de komende jaren
goed zal zijn. Baron Collot d'Escury,
voor wie het de eerste keer was, dat
hij een steenlegging moest verrichten,
zei daar zeker van te zijn.
„We kennen elkaar nog niet lang", al
dus baron Collot d'Escury, „maar het
feit, dat U de eerste bent, die het offer
brengt uw eigendommen op te geven
om een pachtboerderij te betrekken zegt
al genoeg. Wij hebben het volste vertrou
wen in uw werk op het kroondomein".
De vele aanwezigen onder wie burge
meester A. Hack van Arnemuiden en de
beide wethouders de heren J. Siereveld
en S. van Hemert gingen vervolgens
naar de woning van de heer Brasser in
Kleverskerke.
Hier sprak de heer J. Polderdijk, voor
zitter van de ruilverkavelingscommis
sie over het belang van deze boerderij-
bouw. „Het is namelijk de bedoeling,
dat als het ruilverkavelingsplan klaar
is, de kleine bedrijven gesaneerd zijn.
De streefdatum daarvoor is 15 oktober.
Er blijven drie grote bedrijven in Kle
verskerke zelf en de rest gaat dan naar
de Flevopolder of blijft in het ruilverka-
velingsgebied. De minimumgrootte van
de bedrijven is dan 20 hectare", vertelde
de heer Polderdijk ons.
Burgemeester A. Hack sprak over de
opleving, die het ruilverkavelingsplan
in Kleverskerke bracht. „Het is alleen
jammer, dat de romantiek van de slin
gerpaadjes en bruggetjes verloren gaat,
maar de moderne tijd stelt nu eenmaal
zijn eisen", aldus de burgemeester.
De heer G. Tuinhof, de architect van
de boerderij bedankte ten slotte mede
namens aannemer M. Fraanje van Le-
wedorp b. en w. voor de vlotte wijze,
waarop de benodigde vergunningen wa
ren verleend.
VOLGENDE MAAND zal op de eerste vier kilometer van de Greve-
lingendam-in-aanleg voor de wal van Bruinisse een begin worden
gemaakt met de aanleg van de tweebaans autosnelweg tussen Dui-
veland en Flakkee. Een weg met een breedte van ongeveer 7,5 meter
over de kruin van de dijk, die over een jaar streefdatum 1 juli
1964 voor het verkeer zal worden opengesteld. De weg komt te
liggen westelijk van de asfaltweg voor langzaam verkeer, die thans
reeds voor dienstverkeer en materiaaltransport wordt benut. In de
buurt van Bruinisse zal de aanloop naar de oprit voor de Deltaroute
ontspruiten aan een splitsing met de rijksweg 18 van Zijpe naar
Zierikzee. Over een viaduct bij de Noorddijk van Bruinisse, de brug
van de nieuwe schutsluis bij de vissershaven en de straks bijna zes
kilometer lange Grevelingendam zal de weg dan Goeree-Overflakkee
binnenlopen.
Daar wordt ook al hard gewerkt
aan de afrit, die aansluiting geeft op
het eilandelijk wegennet naar de Ha
ringvlietbrug. Over deze, ook op 1
juli 1964 open te stellen brug, zal
de dammenweg dan via de Zuidhol
landse eilanden naar Rotterdam lei
den. De afstand tussen Zierikzee en
Rotterdam wordt hiermee met on
geveer veertig kilometer bekort.
Na een voorjaar van minder spectacu
lair routinewerk staan er bij twee in uit
voering zijnde Deltawerken de Greve
lingendam en het spuisluizencomplex in
het Haringvliet bij Hellevoetsluis
thans weer enkele markante momen
ten op het werkschema.
Deze maand nog wordt op de kop van
de Grevelingendam de eerste gondel ver
wacht voor de kabelbaan, die Franse
bouwers hebben ontworpen om het laat
ste sluitgat in deze secundaire dijk tus
sen Schouwen-Duiveland en Goeree-
Overflakkee te overspannen. Tien van
deze gondels, te vergelijken met omge
keerde auto's, zullen over enkele maan
den met hun wielen langs een vuistdik
ke kabel glijden en bij iedere rit boven
het water tien ton stortsteen naar bene
den laten vallen. Driehonderdzestig ton
per uur. Twee maanden lang, in een
haast eindeloze continudienst, voeren
de gondels boven dit laatste, nog 1200
meter brede stuk open water hun „bom
bardementen" uit. Totdat ten slotte een
stenen dam uit het water omhoogrijst.
Een ruwe dam, gefundeerd op een drem
pel onder water, die op de Grevelin-
genbodem tussen de landhoofden van de
dam is geformeerd uit de modernste ma
terialen op dit gebied: asfalt, zinkstuk-
ken, grintbestorting en nylonfolie.
Donderdag heeft rijkswaterstaat tij
dens een persexcursie de laatste
voorbereidingen voor het kabelbaan
experiment laten zien. In de stroom-
geul, die Duiveland bij Bruinisse nog
steeds van Goeree-Overflakkee ver
wijderd houdt, lagen zes drijvende
bokken tussen de torens voor de ka
belbaan. Met hun omhoog geheven
„armen" tilden zij, keurig in het ge
lid, de katrollen waarover de 90 mm.
dikke kabel met een slakkegang naar
de overkant werd getrokken.
Een dunnere kabel, op de wal verbon
den aan een lier, sleepte het zware
exemplaar achter zich aan, zoals bij het
meren van een schip eerst een werplijn
wordt uitgegooid om contact te maken
met de wal. De grote drijvende bokken
in het water zorgden er bij deze ma
noeuvre voor, dat de kabel niet over de
bodem kon schuren.
De afsluiting van het laatste stuk open
water in de Grevelingendam is een ex
periment. De Deltadienst wil voor de
toekomst meer pijlen op haar boog heb
ben bij het bedwingen van de zeearmen.
Nu de methode met doorlaatcaissons een
succes is geworden fungeert de Greve
lingendam als proefobject voor een zo
genaamde geleidelijke sluiting. Daarom
is in Grenoble (Fr.) voor vijf miljoen
gulden aan kabelbaan besteld, waarmee
een dijkdichting zal worden uitgevoerd,
zoals die in Nederland nog niet eerder is
geprobeerd.
De aflevering van de onderdelen, met
name de motorgondels, heeft nogal ge
stagneerd. De strenge winter en stakin
gen in Frankrijk zijn daaraan debet. De
speling in het bouwprogramma voor de
Grevelingendam is hierdoor vrij sterk
geslonken. Toch zal rijkswaterstaat alles
op haren en snaren zetten om de streef
datum voor de opening van de snelweg
(Advertentie)
Wij verzorgen
graag de levering
van uw School
boeken
komt U voor de
vakantie even bij ons
aanlopen
Bellamypark 45-58 - Vlissingen
Wij zijn er altijd van uitgegaan
dat het kopen van een kat in de
zak nimmer aanbevelenswaardig
is. Zoiets is immers een ontzettend
vage zaak.
Maar Oostkapelle staat in dit op
zicht voor niets, zo lazen wij als
kop boven een artikel in onze
eigen P.Z.C.
Want wat doet OostkapelleHet
koopt een boerderij met gesloten
deuren. Een soort kat in de zak
dus. Want laten we eerlijk zijn,
wat heb je nou aan een boerderij
met gesloten deuren?
Ten eerste kan je d'r gewoon niet
in. En daar is een boerderij toch
immers niet voor, om er niet in
te kunnen? En dan nog wat, wat
zit er achter die gesloten deuren?
Waarschijnlijk helemaal niets,
geen koe. geen paard, kortom
geen kip. Want iemand die kans
ziet zijn boerderij met gesloten
deuren te verkopen zal toch ze
ker wel zo slim zijn om eerst al
les eruit te halen...
Nee, dan op de veiling Terneuzen,
daar hield een slimme fruitkwe
ker het ook in het vage, doch nie
mand had dat zo gauw in de ga
ten. Hij voerde er een partij peren
aan die hij kunstig en handig vol
gens eigen inzichten via allerlei
combinaties had gekweekt. Maar
hoe moest hij zijn nieuwe soort
noemen? Zonder naam konden ze
niet geveild worden.
Op een ,^ekere plaatskreeg me
neer een helder idee en daar hij
vroeger ook wel eens wat Frans
had geleerd, kwam hij tot de ele
gant klinkende naam: „Poires aux
plé".
En aldus werden ze geveild-
Dat ze mogen smaken.'
In het Haringvliet is de afgelopen
jaren hard gewerkt aan de bouw
van een enorm spuisluizencom
plex, waarvan deze foto een beeld
geeft. (Foto P.Z.C.)
Schepen G. van den Daele te Gent heeft,
naar de Gazet van Antwerpen donder
dag meldde, meegedeeld, dat de in aan
bouw zijnde sluis te Terneuzen niet
12.50 nieter diepte zal hebben, maar
gebracht wordt op 13.50 meter voor
schepen tot 70 000 ton. In verband hier
mee zal het Sifferdok te Gent op de
de laatste strook tot dergelijke diepte
worden uitgegraven en staat men voor
het ontwerp van een nieuw dok te
Kluizen. Uit deze opmerking zou men
dus kunnen afleiden, dat het plan be
staat de sluis niet meer voor schepen
tot 50.000 ton, zoals in de bedoeling
ligt, maar dus voor nog grotere vaar
tuigen in te richten.
De heer Van den Daele, schepen van
de haven te Gent en van de eléktrici-
teitsdiensten, zei dit op de jaarverga
dering van de Vereniging der Gentse
Zee vaart belangen.
De opmerking van de heer Van den
Daele kon van Nederlandse zijde niet
worden bevestigd. Van de zijde van het
bouwbureau „Werken kanaal van Ter
neuzen" te Terneuzen verklaarde men,
dat van deze wijziging in het sluizen-
project niets bekend is. Van de kant
van het departement van verkeer en
waterstaat in Den Haag vond men de
gemaakte opmerking „niet reëel". Ook
hier kon men niets zeggen. „De sluis is
nog steeds op 12.50 meter gepland",
aldus Den Haag. Men wees erop, dat
nog steeds in studie is, van gezamen
lijke Belgische en Nederlandse zijde,
welke diepgang, lengte en breedte de
toe te laten schepen mogen hebben.
„Dit is een kwestie van nadere studie".
De sluis zou, volgens het betreffende
traktaat, eerst 11.80 meter diep
zijn, maar dit is later gebracht op 12,82
meter beneden N.A.P. Aan de kanaal
zijde zal een drempel worden aange
bracht van -10.37 voor de wering van
het zout.
De nestor van de Zeeuwse statenleden,,
de S.G.P.-fractievoorzitter D. Kodde uit
Zoutelande, was 3 juli jl. veertrig jaar
lid van Provinciale Staten van Zeeland.
Dit deelde de commissaris der koningin,
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot mede
aan het begin van de donderdagmorgen
gehouden statenzitting. Helaas kon jhr.
De Casembroot zich niet persoonlijk tot
de heer Kodde richten, omdat deze de
vergadering wegens ziekte niet kon bij
wonen. De heer De Casembroot ver
klaarde in een korte toespraak grote
waardering te hebben voor de capacitei
ten van de heer Kodde. Op voorstel van
de voorzitter verzonden de staten een
felicitatietelegram aan de heer Kodde,
waarin hem tevens beterschap werd toe
gewenst. De heer Kodde is momenteel
opgenomen in het ziekenhuis „Bethes-
da" te Vlissingen.
(Advertentie)
Ir. W. de Beijl te Goes, de nieuwe 5
I; hoofdingenieur-directeur van de
provinciale waterstaat in Zeeland.
(Foto P.Z.C).
'VWI/VWWWWWWWWWIAJWVWWWWWWWW
Zeeland gewerkt. Het verheugt me
daarom zeer in mijn nieuwe functie
mijn werk hier voort te kunnen zet
ten", aldus de pas benoemde H.I.D.
De Zeeuwse werkperiode van de heer
De Beijl ving aan in 1954, toen hij
een benoeming aanvaardde als dis
trictsingenieur van de provinciale
waterstaat op Schouwen-Duiveland.
Hier heeft hij zich voornamelijk be
ziggehouden met het voorbereiden
van plannen voor verbetering van
zwakke plaatsen in de zeeweringen.
Provinciale waterstaat deed dat toen
voor de nog niet geconcentreerde pol
ders en waterschappen op Schouwen-
Duiveland. In samenwerking met de
herverkaveling is ir. De Beijl voorts
nauw bij de wegenaanleg op Schou
wen betrokken geweest.
In zijn zevenjarige Goese periode
van 1956 tot heden heeft de nieu
we H.I.D. enkele belangrijke werken
tot stand zien komen, bij de voorbe
reiding en uitvoering, waarvan hij
nauw was betrokken: de veerhaven
te Kats met aansluitende weg; de
voorbereiding van de toekomstige
Sloeweg, de wegen naar de Veerse-
Gatdam enz.
Sinds ruim een jaar is de heer De
Beijl wijlen ir. Snip opgevolgd als
hoofd van het Bureau Bijzondere
Werken. „Een interessante functie",
volgens ir. De Beijl, waarin hij met
vele facetten van de waterstaatswer
ken in Zeeland kennis heeft kunnen
maken. Het aanvaarden van deze
functie naast zijn werk als districts-
igenieur heeft ir. De Beijl eind vorig
jaar genoopt enkele bestuursfuncties,
die hij vervulde, neer te leggen. Zo
was hij o.m. lid van het Moderamen
der geref. kerk te Goes, bestuurslid
van de A.R.-kiesvereniging én be
stuurslid van de leeszaal.
Ir. De Beijl gehuwd en vader van
drie kinderen werd 10 februari
1920 in Vlissingen geboren. In 1937
behaalde hij aan de rijks h.b.s. het
diploma B. Na zijn middelbare
schoolopleiding koos hij voor een mi
litaire loopbaan. Tot 1940 studeerde
hij aan de Koninklijke Militaire Aca
demie te Breda. Wegens de oorlog
moest hij zijn studie afbreken. Ver
volgens ging hij naar Delft, waar hij
aan de Technische Hogeschool de
colleges volgde. In 1942 werd zijn
studie aan de T.H. abrupt afgebro
ken doordat hij door de bezetter werd
geïnterneerd. Zijn gevangenschap
duurde tot 1945.
Na de bevrijding van ons land ging
ir. De Beijl in militaire dienst. Hij
werd als tweede luitenant ingedeeld
bij de Genie. Gedurende een studie
verlof van negen maanden behaalde
hij in 1948 aan de T.H. te Delft het
diploma civiel ingenieur. In 1949
volgde zijn benoeming tot kapitein
der Genie. Tijdens de politionele actie
in het toenmalige Nederlands Indië
was ir. De Beijl commandant van
een geniecompagnie. Voorts heeft hij
tijdens zijn korte militaire loopbaan,
die hij in 1954 beëindigde nog een
staffunctie vervuld bij de Inspectie
der Genie.
Op 16 juni 1954 aanvaarde de nieuwe
H.I.D. een benoeming als districts
ingenieur van de provinciale water
staat in Zierikzee. Op 18 juni 1956
kwam hij in dezelfde functie naar
Goes. Sedert 1962 is ir. De Beijl te
vens hoofd van de afdeling bijzon
dere werken van de provinciale wa
terstaat in Zeeland.
Brussel, regenbul
18 gr.
C.
Luxemburg, zwaar bewolkt
17 gr.
G.
Parijs, zwaar bewolkt
20 gr. C.
Nice, licht bewolkt
26 gr. C.
München, zwaar bewolkt
20 gr.
C.
Zürichj zwaar bewolkt
18 gr.
c.
Wenen, zwaar bewolkt
22 gr.
c.
Innsbruck, zwaar bewolkt
20 gr.
c.
Rome, onbewolkt
31 gr.
c.
Madrid, licht bewolkt
30 gr.
c.
Mallorca, licht bewolkt
30 gr.
c.
ZONNIGE PERIODEN.
Zonnige perioden maar in de loop van
de dag enkele verspreid voorkomende
buien. Zwakke tot matige veranderlijke
wind. Ongeveer dezelfde middagtempe-
raturen.
STRANDVERWACHTING.
(Van onze weerkundige medewerker).
Kleine buienstoring trekt van Engeland
via onze omgeving naar het oosten.
Vandaag plaatselijk een bui en een ma
tige zuidwestelijke wind. Overdag 17-
18 graden C„ zeewater 16 graden C.
Vooruitzichten: achter genoemde storing
is tegen het weekeinde een stabieler en
zonniger weertype te verwachten.
ZON EN MAAN.
13 juli
zon op 4.34 onder 20.56
maan op 0.01 onder 12.11