Op Autobahn heerst
een keiharde rijstijl
Gratis NOVAK
draagbare transistorradio
ter waarde van 228 gulden
370
gulden
DERT
N.V. PHILIPS' GLOEILAMPENFABRIEKEN
^EEUWSCH-VLAANDEREN
WEDVLUCHTEN
3 MAANDEN GRATIS TV BIJ U THUIS
Dat kan alleen NOVAK
Vraag vandaag nog inlichtingen bij uw NOVAK-dealer
BETONMORTEL
DE HANDEL IN
BOUWMATERIALEN
Een
verstandige
huisvrouw
bekijkt
eerst de
advertenties,
dan weet
zij, dat
zij een
weloverwogen
keus
zal maken.
Plezierrijden is hard werken
VOOR VAKARTIESTEIRMIRG
IS DAAR GEER PLAATS....
Niet onderschatten
Daling aandacht
Spiegels
Deur open
Barstende hoofdpijn
Ledenvergadering
hervormde school
In een hoekje
T oelatingsexamens
u.t.s. Terneuzen
Benelux-vlootdagen
binnenkort in Oostende
BIJEENKOMST VAN ZEEUWSE
ORGANISTEN IN ZIERIKZEE
E
E
s
s
ALLEEN BIJ FIRMA
GOEDE LONEN
GOEDE SOCIALE
VOORZIENINGEN
ZATERDAG 6 JULI 1963 WiSSGl ZGCUWS-VlaGttéGfGn
PROVINCIALE ZEE UW SE COURANT
9
(Van een onzer verslaggevers).
Uit Duitsland is de „Lichthupe", het knipperlichtsignaal, afkomstig.
Aan Duitsland hebben we óók het misbruik te danken, dat gemaakt
wordt van dit knipper lichtsignaal: het opjagen, het treiteren, het op
eisen van doorgang óók waar dit niet mogelijk is, kortom, zoals de
„Autokampioen" onlangs schreef, de „Schaamteloze demonstraties
van lelijke karakterfouten, die de verkeersierhoudingen méér vergif
tigen van regelrechte verkeersfouten".
Die uitspraak liegt er niet 0111 en over
drijft helaas evenmin. Dat geldt reeds
enigermate voor het verkeer op onze
wegen, het geldt in veel sterker mate
voor het verkeer op de Duitse Autobah
nen, waar de „Lichthupe" werd „uitge
vonden" en eveneens het misbruik
ervan (want goed gebruikt kan een
knipperlichtsignaal vaak veel effectie
ver zijn, dan een geluidssignaal).
Dit misbruik en nog vele andere mis
bruiken, samen met een keiharde rij
stijl, een over het algemeen hogere
snelheid dan op de Nederlandse auto
wegen en een verkeersdichtheid, welke
een veelvoud is van die in Nederland
maken elke reis langs de Duitse Auto
bahnen op zijn minst tot een dodelijk
ernstige zaak, die weinig past bij de
vakantiestemming, op zijn slechtst tot
een enerverende, slopende bezigheid. En
in elk geval tot iets, wat men bepaald
nooit mag onderscheiden. Daar komt
dan nog bij, dat de oudere autosnelwe-
wen in Duitsland voortdurend in repa
ratie zijn, waardoor, vooral in de vakan-
tietijd, onvoorstelbare opstoppingen kun
nen ontstaan, files soms van tien kilo
meter lengte
Het klinkt allemaal erg onheilspellend.
Het is echter beslist niet bedoeld om a
priori de vakantiepret te bederven
wél echter om er op te attenderen, dat
een reis naar Italië, Oostenrijk, Joego
Slavië, die vrijwel altijd begint met een
kleine duizend km Autobahn iets anders
is, dan een zondagje toeren in Neder
land. En het zijn vooral die zondagse
toerders, die zich dit zullen moeten
realiseren.
Want juist zij worden het ernstigst
bedreigd. Het zijn de mensen die
hoe ze ook door de week plegen te
rijden er op zondag hun gemak
van nemen. Ze rijden heel rustig, ze
zitten een beetje gemakkelijker ach
ter het stuur, ze kijken wat rond
en ach niemand misgunt het ze.
Op rustige, secundaire wegen is dit
allemaal niet zo heel erg. Op auto
wegen begint het al de vraag te
worden - hoe in strijd met het
begrip recreatie ook of dit nog
kan. Want met de ontspanning en
de makkelijke houding, het keuvelen
en rondkijken daalt ook het aan
dachtsniveau.
Er wordt minder in het achteruitkijk
spiegeltje gekeken, de wagen wijkt nu
en dan even naar links uit, wanneer
rechts een mooi landschap te zien is,
de reactie op een signaal van achteren
is wat trager. Het is het gewone beeld
van een mooie zondag in Nederland
en elders. Maar niet op de Autobahn!
Wie daar gaat rijden zal, voor hij op
zijn rustige bestemming is aangekomen,
ieder gevoel voor „lekker vrij zijn, rus
tig toeren" opzij moeten zetten en be
reid moeten zijn, gewoon hard en in
spannend te werken. Tenminste als hij
zijn gezin en zichzelf ongedeerd thuis
wil brengen. De kenmerken van de
Autobahn zijneen zich zeer snel af
wikkelend verkeer, dat beheerst wordt
door de sterksten. Met andere woorden:
wie niet kan meekomen, heeft het heel
moeilijk. Men dient daarbij op de vol
gende punten bedacht te zijn:
Vrachtauto's hebben in Duitsland de
gewoonte fors door te drukken. Bo
vendien beginnen zij vaak volkomen
onverwacht aan een inhaalmanoeu
vre waarbij zij geen rekening houden
met verkeer, dat zelf aan het in
halen is. Hun clignoteurs zijn dan
alleen nog maar een bevestiging van
wat zij bezig zijn te doen!
De „Lichthupe" wordt veel gebruikt
nog meer misbruikt. Men dient er
daarbij rekening mee te houden, dat
de normale en sporttypen van bij
voorbeeld Duitslands „Wirtschafts-
wundermerk", Mercedes bijzonder
snel plegen te rijden. Intussen is de
markante neus van dit merk van
verre, ook in de achteruitkijkspiegel-
te herkenen en dit alleen is al een
reden, geregeld in de spiegel te kij
ken. Dit is trouwens in elk opzicht
noodzakelijk. Met enige overdrijving
kan gezegd worden, dat wat er ach
ter de wagen gebeurt misschien nog
belangrijker is, dan wat er vóór ge
beurt. Zeker bij een volgeladen va
kantieauto is het dan ook beslist
noodzakelijk, een tweede spiegel te
hebben.
Stoppen, laat staan parkeren op de
vluchtstroken indien aanwezig
is behoudens bij pech verboden. Uit
sluitend op de als zodanig aange
geven parkeerterreinen mag men
stoppen. Moet men wegens pech toch
op de parkeerstrook stoppen, dan
dient het rechterportier opengezet
te worden zodat het achteropkomend
verkeer ziet met een stilstaande wa
gen te maken te hebben.
Over het algemeen zijn de invoeg-
stroken korter dan in Nederland. Het
is z.aak, als men een Autobahn op
rijdt, hiervoor het juiste moment te
kiezen en dan zo snel mogelijk te
accelereren naar het algemene ver-
keerstempo. Hierdoor voorkomt men,
dat anderen overbodig moeten uit
wijken met de daarop onvermijdelijk
volgende snijpartijen.
Dit alles is niet zo moeilijk, maar men
moet het weten. Zoals men ook dient te
weten, dat de politie bijzonder goed
oplet, geen overschrijdingen van de
maximumsnelheden door de vingers ziet,
in het algemeen streng optreedt, en met
veel meer mankracht aanwezig is dan
in Nederland.
Veel belangrijker echter is, dat men
bij voortduring beseft, dat de aandacht
niet mag verslappen en dat het ge
dwongen doorjagen in een zeer druk
verkeer buitengewoon vermoeiend is.
TERNEUZEN
Gemeentelijke badinrichtingen
De gemeentelijke badinrichtingen te Ter-
neuzen en Sluiskil werden in de afge
lopen maand juni 1963 als volgt be
zocht: Terneuzen 2024 (vorige maand
1766), Sluiskil 1234 (vorige maand
1145).
Voorzitter J. P. van der Wel kon donder
dagavond op de algemene ledenvergade
ring van de Nederlands hervormde
school te Terneuzen slechts een tiental
belangstellenden welkom heten. Uit het
jaarverslag bleek, dat het aantal leer
lingen dat momenteel ruim 400 bedraagt
nog steeds stijgt. Voor het nieuwe cur
susjaar zijn 71 nieuwe leerlingen inge
schreven. De bouw van het gymnastiek
lokaal sleept zich nog steeds voort, toch
sprak het bestuur de hoop uit, dat het
lokaal in september in gebruik kan wor
den genomen. Uit het verslag van de
penningmeester, de heer P. Doetjes
bleek, dat het grootste deel van de uit
gaven op rekening kwam van de bouw
van het gymnastieklokaal en de sal-
tissen. De vergadering gaf toestemming
tot het aangaan van een nieuwe lening
voor de waarborgsom aan de gemeen
te.
De optelsom van voortdurende aandacht,
het geraas van het verkeer en de walm
van benauwende uitlaatgassen, die bij
voorbeeld in het Ruhrgebied en in de
omgeving van Frankfurt boven de
Aut.obehn hangt op warme zomerdagen
is vaak een barstende hoofdpijn en
zo niet, dan toch na enkele uren rijden
een wat daas gevoel. Uitermate be
langrijk is dan ook, dat men zichzelf
zeker de eerste maal niet overschat
en zeker elke twee uur minstens een
half uur rust neemt en iets verfrissends
drinkt. Dat kan in een van de Rast-
hauser, die al kilometers ver zijn aan
geduid. Is men aan een rust toe, ga er
dan ook meteen naar binnen, want soms
is de afstand tot de volgende rustplaats
honderd kilometer.
Kan men niet door Duitsland naar
het zuiden rijden zonder op die over
volle Autobahnen te komen? Zeker,
het kan. Men zoekt dan een paral
lelroute langs de Bundesstrassen.
Maar daar moet men zich niet te
veel van voorstellen: ze zijn vaak
smal, er is veel langzaam lokaal
vrachtverkeer en van opschieten is
geen sprake. En evenmin van „lek
ker rustig vakantiehouden". Want
ook anderen kwamen op de gedachte,
niet de autoweg te nemen!
Verkeersregels zijn hier niet ter sprake
gebracht. Over het algemeen komen de
régels in de Westeuropese landen wel
overeen, maar er zijn uitzonderingen
genoeg om ze in te prenten. Want
wie bijvoorbeeld in Duitsland een ver
keersplein zou oprijden, in de veronder
stelling dat het van rechtskomend ver
keer voorrang zou hebben, maakt een
goede kans op veel narigheid. In Duits
land heeft het verkeer óp het verkeers
plein namelijk voorrang.
Deze regel, en nog veel meer regels
voor de meeste Europese landen zijn
samengevat in het boekje „Een sprong
in het ongewisse?", dat werd uitgege
ven door het Verbond voor Veilig Ver
keer. Dit boekje kan besteld worden
op een briefkaart, gefrankeerd met 72
cent extra, bij het Verbond voor Veilig
Verkeer, Utrechtsestraat 79, Hilversum.
Dit boekje en een behoorlijke voorberei
ding van een reis, ook wat betreft de
toestand van de wagen, kunnen er voor
zorgen, dat een vakantiereis naar het
buitenland geen sprong in het ongewisse
behoeft te zijn, zelfs de eerste keer
niet.
De volgende leerlingen slaagden voor
het toelatingsexamen tot de schakel
klas van de u.t.s. voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren te Terneuzen.
Geslaagden R. Willems, Aardenburg; N.
Talloen, Aardenburg; J. de Vriend, Aar
denburg; L. v. Wiemeersch, Axel; E.
Sorber, Axel; C. de Regt, Axel; J. de
Putter, Axel; W. Herwegh, Sluiskil; J.
de Feyter, Axel; P. Bolsens, Clinge; R.
Baart, Hulst; A. Bentschap Knook,
Hoek; G. Helmendag, Hoek; R. Lauret,
Kloosterzande; A. de Deyn, Kruispolder;
J. v. Driessche, Lamswaarde; H. de
Loos, Oostburg: L. de Jong, Philippine;
J. Reymers, Rotterdam; E. Kersbulck,
Sas van Gent; P. Fermont, Sas van
Gent; C. Reubens, Sluis; A. v. Tiel, Ter
neuzen; C. Hofman, Terneuzen: G. Vi-
veen, Terneuzen: B. Royers, Terneuzen;
P. v. Langevelde, Terneuzen: J. Ha
melink, Terneuzen; S. Pluym, West-
dorpe; L. Boussen, IJzendijke; J. Land
schoot, IJzendijke; -J. v. d. Vrede, Zaam-
slag; P. Herrebout, Zaamslag; A. den
Hamer, Zaamslag.
Voor het toelatingsexamen tot de eerste
klas slaagden: Fr. Verstraeten. Axel;
M. Schonis, Axel; J. Hollebek, Spui: J.
v. d. Bruele, Breda; G. de Deckere,
Clinge; H. van Laarhoven Clinge; E.
van Bunderen, Hengstdijk; H. Sponse-
lee, Vogelwaarde; Fr. Vervaet, Hoofd
plaat; F. Mannaert, Hulst.'Fr. Herwegh,
Hulst; J. Kints, Kloosterzande; H. de
Vlieghei', Koewacht; J. Rademakers,
Koewacht; R. Fassaert, Lamswaarde;
E. Buysse, Sas van Gent; J. Calbo, Ter
neuzen; A. Kayser, Terneuzen; A. Arens
Terneuzen; E. Haak, Westdorpe; M.
Dekker, Zaamslag.
CADZAND
Reis bejaarden
De bejaarden van Cadzand brachten
woensdag tijdens de jaarlijks georgani
seerde rijtoer een bezoek aan Schou
wen en Duiveland. Via het veer Perk-
polder-Kruiningen ging de tocht naar
Bergen op Zoom, waar voor de eerste
maal werd gepauzeerd en een kopje kof
fie werd aangeboden. Via het veer Zijpe
werd over het eiland Schouwen en Dui
veland een rondrit gemaakt, waarbij in
Dreischor de koffiemaaltijd werd ge
bruikt en in Zierikzee werd gepauzeerd.
Hierna werd de terugreis via veer Zijpe,
Zuid-Beveland, Walcheren, Vlissingen-
Breskens aanvaard.
Burgemeester J. A. Leenhouts, die met
zijn echtgenote de reis meemaakte,
bracht na afloop het bestuur van het
comité rijtoer bejaarden dank voor de
uitnodiging tot het meemaken van deze
mooie tocht en de bevolking voor de
financiële steun aan deze bejaardenreis.
Hr.Ms. jager Overijsel neemt van 11 tot
15 juli a.s. deel aan de Beneluxvlootda-
gen, die dit jaar in Oostende zullen
worden gehouden. De Koninklijke Mari
ne zal hierbij tevens vertegenwoordigd
zijn door Hr.Ms. oceaanmijnenveger
Onverdroten; vier kustmijnenvegers
van de „Dokkum"-klasse, behorende tot
mijnenveeg'squadron 128; vier ondiep-
watermijnenvegers van de „Van Strae-
len"-klasse, behorende tot mijnenveeg
squadron 205, alsmede door Hr.Ms.
duikvaartuig Woerden.
De mijnenveegsquadrons 123 cn 127
brengen van 12-15 juli respectievelijk
een bezoek aan Nyborg en Aahus, in
dezelfde periode waarin de overige sche
pen van het flottielje deelnemen aan de
Beneluxvlootdagen te Oostende. Op 17
juli zal het gehele flottielje weer in de
respectievelijke thuishaven Den Helder
en Vlissingen zijn teruggekeerd.
De leden van de Nederlandse organis
tenvereniging in het district Zeeland
zullen vanmiddag, zaterdag, in de lu
therse kerk te Zierikzee bijeenkomen.
Op de agenda staat een toespraak van
de heer Varel over een Zeeuws orgel,
terwijl de heer Cijsouw het een en ander
zal vertellen over de algemene verga
dering. Ook bestaat er gelegenheid om
informaties in te wannen over een ar
tikel in „Het Orgel".
Voor de aanvang van de vergadering
zal men in de gelgenheid worden gesteld
kennis te nemen van de verschillende
orgels in Zierikzee.
BRESKENS
Collecte
De Rode-Kruiscollecte heeft in Breskens
680 opgebracht.
Vismijn Breskens
Aan de vismijn te Breskens zijn in de
week van 23 juni tot en met 29 juni de
volgende hoeveelheden aangevoerd:
319 kg bot, 177 kg schar, 405 kg schol,
983 kg tong, 5 kg kabeljouw, 23 kg rog,
6 kg griet, 20 kg tarbot, 283 kg wulken,
13.831 kg export garnalen, 278 kg bin
nenlandse garnalen, 616 kg onverkochte
bot.
De 35-jarige Londense bankbe
diende Bob Platten, die twee jaar
geleden het Kanaal overstak in
een drijvend ledikant, gaat dat
zelfde nu proberen in een van een
buitenboordmotor voorzien, door
hemzelf gebouwd vat, dat hij
„Bucephalos" heeft gedoopt naar
het paard van Alexander de Grote.
Foto: Platten in zijn vat tijdens
een proefvaart op enige kilome
ters uit de kust bij Dover.
II 111 H
Uitslag wedvlucht „De Snelvliegers" te
Oostburg vanuit Arras met 144 jonge
duiven: 1., 4. en 8. W. Daansen, 2., 6.
en 10. C. Bron, 3. E. de Milliano, 5. R.
Verstraeten, 7. J. Simpelaar Mzn., 9.
M. Krijger.
Dezelfde vereniging vloog met 163 oude
duiven vanuit Arras. Hiervan was de
uitslag: 1., 6.. 9. en 10. L. F. Verheije,
2. en 5. A. Willems, 3. W. van Unen, 4.
J. Simpelaar Jzn., 7. C. Bron, 8. mevr.
Risseeuw.
De uitslag van de wedvlucht van deze
vereniging vanuit Chateauroux. met 56
duiven was: 1. en 2. R. Verstraeten, 3. en
9. J. Bakker, 4. R. Jansen. 5., 7. en 8.
mevrouw Risseeuw, 6. A. Boonman, 10.
P. van Hee.
„Steeds Sneller" te IJzendijke hield de
zer dagen een prijsvlucht uit Arras met
197 jonge duiven. De uitslag was: 1. en
6. H. Groosman, 2., 8. en 9. P. Zeegers,
3. en 4. G. Claeijs, 5. P. Neve, 7. R. Tho-
maes, 10. ALievens.
Ook hield de vereniging een wedvlucht
met 137 oude duiven. Hiervan was de
uitslag: 1. A. Mussche, 2. H. Steenaert,
3. P. Neve. 4. P. v. d. Broeke, 5. A. Boer
man; 6. H. Groosman, 7. J. de Smet, 8.
C. de Putter, 9. J. Depréz, 10. R. Wil
lems.
Uitslag vanuit Sint-Vincent. „De Vrede" te
Sas van Gent. met 33 duiven. 1 P. Herreman,
Terneuzen; 2 gebr. Betué-Leqoc, Sas van
Gent; 3 F. Mollet. Sluiskil: 4 A. Faas, Ter
neuzen: 5 J. Keida, Sas van Gent; 6 en 7 E.
Wijnacker, Sas van Gent; 8 Combinatie Meij-
er-Van de Bergef Terneuzen: 9 P. Goossens,
Sas van Gent; 10 P.- van Meir. Terneuzen.
Chateauroux, met in concours 283 duiven. 1
en 6 J. de Smidt, Terneuzen: 2 M. van de
Akker, Terneuzen; 3 J. Renieqie. Sas van
Gent: 4 W. Rademakers, Sas van Gent: 5
gebr. Kox, Sas van Gent: 7 gebr. Elegeert,
Koewacht; 3 F. van de Akker, Axel; 9 F.
Slock, Westdorpe; 10 gebr. Audenaerde. Koe
wacht.
Uitslagen vanuit Quiévrain. .Zondags Ver
maak". Sint-Jansteen. 181 duiven, hoogste
snelheid 1699.86 meter per minuut. 1 L. van
Duys, De Klinge; 2 L. Strijdonck, Kieldrecht:
3 A. D'Hondt, Hulst; 4 E. Blommaert; 5 F.
Blommaert; 6 E. Piessen, Clinge; 7 C. van
Duijs, Clinge;- 8 en 10 P. van Hooijenwegen,
Kieldrecht; 9 J. van Helsland, Hulst.
Uitslagen wedvluchten vanuit Arras van zon
dag 30 juni.
„Nieuw Leven", Koewacht. 95 oude duiven,
hoogste snelheid 14p9 meter per minuut. 1, 4
en 5 Aug. van Hooije; 2 R. de La-Ruelle; 3 A.
van Dorsselaer; 6 Arth. Kindt; 7 en 8 W. Ver
biest; 9 L. Seghers; 10 A. van Rumste
87 jaarlingduiven, snelheid eerste duif 147.1.5
meter per minuut. 1, 4 en 5 M. de Block: 2
Aug. van Hooije; 6 R. de La-Ruelle; 7 Arth.
Rombout: 8 Arth. Kindt: 9 Raf. Martens: 10
Alph. van Rumste.
108 jonge duiven, hoogste snelheid 1387.5 me
ter per minuut. 1 Raf. Martens; 2 V. de
Block; 3 en 8 Cam. de Cock; 4 Ch. Suyv 5 J.
Verschueren; 6 H. de Bock; 7 Cam. Bonne;
9 F. de Maaier; 10 A. van Gijsel.
„C.C." Hulst. 122 oude duiven, snelheid eer
ste duif 1463.8 meter per minuut. 1 Aug. van
Helsland; 2 J. Everaerdt; 3 Alph. Esseling:
4 Alph. de Nijs; 5 A. van de Borg; 6 A. Eve
raerdt; 7 en 10 gebr. Kuycks; 8 en 9 J. Fas
saert.
120 jonge duiven, hoogste nselheid 1448.9 me
ter per minuut. 1 Alph. de Maagt; 2 H. Blom
maert: 3 en 10 H. Everaerd: 4 F. Wegenhau-
sen: 5 Em. Buijsrogge; 6 en 9 W. Blommaert;
7 J. Everaerdt; 8 B. de Booij.
Wedvluchten vanuit Quiévrain van zondag 30
juni van de postduivenhoudersvereniging „De
snelle duif" te Clinge. 43 jonge duiven, hoog
ste snelheid eerste duif 1540.25 meter per mi
nuut. 1 en 2 Ch. van de Brande; 3 B. Pilaet;
4 E. Pilaet; 5 en 6 J. Geernaerdt; 7 J. Lern-
hout: 8 P. Werbroek; 9 A. Verstraeten: 10 J.
Goovaert.
33 oude duiven, hoogste snelheid eerste duif
1587.71 meter per minuut. 1, 5 en 9 M Wil-
laert: 2 en 8 Th. van Goethem: 3 A. Reunitz;
4 J. Verket: 6 J. Lernhout: 7 P. Bolsens: 8 J.
Goovaert.
16 jaarlingduiven, snelheid eerste duif 1573.32
meter per minuut. 1 J. Goovaert: 2 P. Brac-
ké: 3 P. Bolsens; 4 A. Potter: 5 gebr Wil-
laert: 6 B. Pilaet; 7 J. Colsen; 8 A. de Nijs.
Wedvlucht vanuit No.von van zaterdag 29 ju
ni van de duivenhoudersvereniging „Een
dracht Maakt Macht" te Terneuzen. 1 en 6 D.
Deurwaarder, Zaamslag; 2 en 3 gebr. Schee-
le: 4 en 9 J. Zegers: 5 M. Drabbe; 7 C. de
Kraker: 3 K. Oppeneer: 10 F. Verhelst.
Uitslag wedvlucht vanuit Chateauroux van
zaterdag 29 juni van de postduivenmaat-
schappij „De Herleving" te Kloosterzande.
43 oude duiven, snelheid eerste duif 609 me
ter per minuut. 1 A. Vervaat; 2 en 7 L. Blom
maert: 3 J. Sponselee. Walsoorden: 4 J. Par
don; 5 C. de Kort; 6 J. Sey: 8 R. Krieckaert;
9 J. de Bruijn.
Uitslagen wedvluchten vanuit Arras. „Ver
wachting". Axel. 112 oude duiven, snelheid
le duif 1483 m p. min. 1.. 2.. 7. en 8. J. Bak
ker. Zaamslag; 3„ 4. en 5. Ch. Tieleman: 6.
Eug. van Dorsselaar: 9. P. de Vos. Zaamslag;
10. J. Dieleman. 143 jonge duiven, hoogste
snelheid 1412 m p. min. 1. Jac. Mathijssen: 2.
A. de Feijter: 3. M. Dieleman; 4. J. Sijs: 5.
Th. Vink: 6., 7.. 8. en 9. P. Deij; 10. C. van
Doorn. Zaamslag.
Comb. Rapenburg-Hengstdijk-Boschkapelle.
108 oude duiven. 1. en 2. J. Boeijkens (H.
3. P. Dobbelaar (B.); 4. en 6. J. Wauters (B):
5.. 8. en 10. L. Lauret (B.): 7. E. Bilterijst
(B.); 9. F. Serrarens (R.). 141 jonge duiven.
1. en 2. F. Serrarens (R.); 3. R. de Cock (R.);
4. R. Maas (R.): 5. A. Verheijden (R.): 6. J.
Cappendijk (B.): 7. J. Remerij (B.8. Th.
de Poorter (R.): 9. A. Verbraeken (B.); 10.
A. Schelfhout (R.).
De Eendracht". Terneuzen. 120 oude duiven,
hoogste snelheid 1473.4 m p. min. 1.. 4.. 6. en
7. J de Smidt: 2. J. Willeipsen; 3. en 10. H.
Koch Zn.: 5. Comb. Meijer-van de Berge:
7. Jac. de Exter: 8. Gebr. Buijze: 9. M. van
de Akker. 225 jonge duiven, snelheid eerste
prijswinnende duif 1436.3 m per. min. 1. L.
Koch «fc Zn.: 2. J. Doorns: 3. C. de Rijke: 4.
J. de Exter: 5. P. Harms: 6. Comb. Meijer-
van de Berge: 7. F. van Meir; 8. J. d Smidt;
A. Verpoorte; 10. A. Faas.
De snelle duif". Terhole. 38 oude duiven,
hoogste snelheid 1487 m p. min. 1. J. de
Schrijver: 2. en 8. Ongenae; 3. en 7. All. Dob
belaar: 4. L. Brand: 5. W. Cambeen: 6. Aug.
Freijser; 9. J. Hillaert; 10. A. Vermeulen.
„De Herleving", Kloosterzande. 70 oude dui
ven. hoogste snelheid 1486,6 m p. min. 1. A.
Pauwels: 2. C. de Kort; 3. en 5. E. Aarssen;
4. F. Roctus; 6. en 8. P. Laffeber: 7. en 10 C.
Warrens: 9. J. de Bakker.
56 jaarlingduiven, snelheid eerste duif 1502,6
rtï per min. 1. L. Blommaert; 2. G. Hermans;
3. J. Scheerders; 4. F. Roctus; 5. P. van Goe
them: 6. C. Bisschop; 7. J. de Jonghe; 8. L.
Kerckacrt: 9. J. de Kort: 10. J. de Bruijn.
„De Postduif", Lamswaarde. 40 jonge duiven,
snelheid eerste duif 1431,7 m per min. 1. en
3. Gebr. Moorthamer; 2. A. de Poorter: 4. en
10. G. Platjouw: 5. J. Pardon: 6. en 9. L.
Platjouw; 7. G. Vioen; 8. F. Pardon.
30 oude duiven, snelheid eerste duif 1494,2 m
per min. 1., 5. en 6. G. Vioen; 2., 3. en 4.
A. van Sikkelerus; 7. H. de Roeck; 8. L. Se
ghers; 9 Th. Seghers; 10. J. Bisschop.
„De Reisduif", Graauw. 66 duiven, hoogste
snelheid 1478,5 m per min. 1. en 8. A. Blanc-
kaert; 2 B. Plasschaert; 4. en 10. Gebr. De
Koster; 5. J. van Laere; 6. Th. Weemaes; 7.
P. Bouwens; 9. P. Duerinck.
Uitslagen wedvluchten vanuit Doornik.
„De Reisduif", Graauw. 76 jonge duiven,
snelh. eerste duif 1511 m per min. 1. D. de
Koster; 2. E. Matthijssen: 3. G. Serie; 4. en 7.
J. van Laere: 5. Th. de Klerck: 6. A. Kouw-
ijzer: 8. P. Leeraert: 9. A. Camoen: 10. H.
van Campen.
„De Postduif", Lamswaarde. 30 jonge duiven,
hoogste snelheid 1447,9 m per min. 1. en 6.
J. Platjouw: 2. en 8. J. Pardon; 4. en 9. A.
van Sikkelerus: 5. L. Seghers; 7. J. Bisschop;
10. J. Compiet.
„De Herleving", Kloosterzande. 108 duiven,
hoogste snelheid .1552.8 m per min. 1. Gebr.
Hulshout: 2. en 10. Gebr. van Poorten; 3. J.
Sponselee: 4. A. Vervaat: 5. J. de Waal; 6.
G. Sey: 7. J. van Goethem: 8. B. Mahu: 9.
F. Maas.
30 jonge duiven, hoogste snelheid 1431,5 m
per min 1.. 3.. 7. en 9. E. Aarssen; 2. en 8.
F. Colpaert: 4.. 5. en 6. Gebr. Steijns; 10. P.
v. Goethem.
,.De snelle duif". Terhole. 53 jonge duiven,
hoogste snelheid 1498 meter per min. 1., 2., 3.,
4., 5., 8. en 10. C. de Smet: 5. A. Ongenae; 7.
en 9. All. Dobbelaar.
E
MR
S
een unieke aanbieding van uw Vlissingse NOVAK-dealer. Gedurende de vakantietijd ontvangt U bij huur
(of koop) van de nieuwste NOVAK volautomatische grootbeeld T.V. (type 221C) zo maar GEHEEL GRATIS
een NOVAK draagbare TRANSISTORRADIO van maar liefst 228 gulden.
S
i
Wanneer U het toestel huurt, krijgt U bovendien nog drie maanden gratis huur.
Dat gaat zo: bij aanschaf betaalt U de eerste maand huur. De tweede, derde en
vierde maand betaalt U niets, absoluut niets. Pas de vijfde maand gaat U weer
de toch al zeer lage huur betalen. Dat betekent nog eens een voordeel van
ruim 140 gulden! Dus een totaal voordeel van bijna
s
E
NIEUWENDIJK 35
VLISSINGEN - TEL. 2209
Alleen zijnde man, r.-k.,
vanaf 26 mei met pensioen,
niet onbemiddeld, eigen
nieuwe woning, prima ge
ïnstalleerd aan de rand van
Terneuzen, zoekt een eenv.
alleen zijnde vrouw voor de
huishouding. Gedacht wordt
aan alleen zijnde weduwe
uit gewone stand, plm. 50 a
60 jaar. Kan g'eheel zelf
standig zijn. Br. nr. B 5,
bur. P.Z.C., Terneuzen.
«IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIUIIIEUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
PHILIPS
VRAAGT MANNEN
tot 40 jaar
ter opleiding voor de in aanbouw
zijnde fabriek te Terneuzen.
en
Inlichtingen op onze zittingsavonden te:
TERNEUZEN: maandag 8 julo a.s. in lunchroom H. M. van
Assche, v.h. Koene, Noordstraat 5, 's avonds van 7.30
tot 9.00 uur
AXEL: maandag 8 juli a.s. in café „De la Paix", R. Dieleman,
Noordstraat 1, 's avonds van 7.30 uur tot 9.00 uur;
HOOFDPLAAT: maandag 8 juli a.s. in café „De Vriendschap",
J. Martens, Kerselaan 7, 's avonds van 7.30 uur tot 8.00 u.
OOSTBURG: maandag 8 juli a.s. in café „l'Ambassadeur", Een
hoornplantsoen 2, 's avonds van 8.15 uur tot 9.00 uur;
HULST: donderdag 11 juli a.s. in café-restaurant De Bruyn,
Achter de Kerk, K. Nieuwstraat 13, 's avonds van 7.30
uur tot 9.00 uur.
FABRIEK ROOSENDAAL
AFD. PERSONEELZAKEN
ZWAANHOEFSTRAAT 2.