Op Autobahn heerst een keiharde rijstijl Gratis NOVAK draagbare transistorradio ter waarde van 228 gulden 370 gulden DERT N.V. PHILIPS' GLOEILAMPENFABRIEKEN ^EEUWSCH-VLAANDEREN WEDVLUCHTEN 3 MAANDEN GRATIS TV BIJ U THUIS Dat kan alleen NOVAK Vraag vandaag nog inlichtingen bij uw NOVAK-dealer BETONMORTEL DE HANDEL IN BOUWMATERIALEN Een verstandige huisvrouw bekijkt eerst de advertenties, dan weet zij, dat zij een weloverwogen keus zal maken. Plezierrijden is hard werken VOOR VAKARTIESTEIRMIRG IS DAAR GEER PLAATS.... Niet onderschatten Daling aandacht Spiegels Deur open Barstende hoofdpijn Ledenvergadering hervormde school In een hoekje T oelatingsexamens u.t.s. Terneuzen Benelux-vlootdagen binnenkort in Oostende BIJEENKOMST VAN ZEEUWSE ORGANISTEN IN ZIERIKZEE E E s s ALLEEN BIJ FIRMA GOEDE LONEN GOEDE SOCIALE VOORZIENINGEN ZATERDAG 6 JULI 1963 WiSSGl ZGCUWS-VlaGttéGfGn PROVINCIALE ZEE UW SE COURANT 9 (Van een onzer verslaggevers). Uit Duitsland is de „Lichthupe", het knipperlichtsignaal, afkomstig. Aan Duitsland hebben we óók het misbruik te danken, dat gemaakt wordt van dit knipper lichtsignaal: het opjagen, het treiteren, het op eisen van doorgang óók waar dit niet mogelijk is, kortom, zoals de „Autokampioen" onlangs schreef, de „Schaamteloze demonstraties van lelijke karakterfouten, die de verkeersierhoudingen méér vergif tigen van regelrechte verkeersfouten". Die uitspraak liegt er niet 0111 en over drijft helaas evenmin. Dat geldt reeds enigermate voor het verkeer op onze wegen, het geldt in veel sterker mate voor het verkeer op de Duitse Autobah nen, waar de „Lichthupe" werd „uitge vonden" en eveneens het misbruik ervan (want goed gebruikt kan een knipperlichtsignaal vaak veel effectie ver zijn, dan een geluidssignaal). Dit misbruik en nog vele andere mis bruiken, samen met een keiharde rij stijl, een over het algemeen hogere snelheid dan op de Nederlandse auto wegen en een verkeersdichtheid, welke een veelvoud is van die in Nederland maken elke reis langs de Duitse Auto bahnen op zijn minst tot een dodelijk ernstige zaak, die weinig past bij de vakantiestemming, op zijn slechtst tot een enerverende, slopende bezigheid. En in elk geval tot iets, wat men bepaald nooit mag onderscheiden. Daar komt dan nog bij, dat de oudere autosnelwe- wen in Duitsland voortdurend in repa ratie zijn, waardoor, vooral in de vakan- tietijd, onvoorstelbare opstoppingen kun nen ontstaan, files soms van tien kilo meter lengte Het klinkt allemaal erg onheilspellend. Het is echter beslist niet bedoeld om a priori de vakantiepret te bederven wél echter om er op te attenderen, dat een reis naar Italië, Oostenrijk, Joego Slavië, die vrijwel altijd begint met een kleine duizend km Autobahn iets anders is, dan een zondagje toeren in Neder land. En het zijn vooral die zondagse toerders, die zich dit zullen moeten realiseren. Want juist zij worden het ernstigst bedreigd. Het zijn de mensen die hoe ze ook door de week plegen te rijden er op zondag hun gemak van nemen. Ze rijden heel rustig, ze zitten een beetje gemakkelijker ach ter het stuur, ze kijken wat rond en ach niemand misgunt het ze. Op rustige, secundaire wegen is dit allemaal niet zo heel erg. Op auto wegen begint het al de vraag te worden - hoe in strijd met het begrip recreatie ook of dit nog kan. Want met de ontspanning en de makkelijke houding, het keuvelen en rondkijken daalt ook het aan dachtsniveau. Er wordt minder in het achteruitkijk spiegeltje gekeken, de wagen wijkt nu en dan even naar links uit, wanneer rechts een mooi landschap te zien is, de reactie op een signaal van achteren is wat trager. Het is het gewone beeld van een mooie zondag in Nederland en elders. Maar niet op de Autobahn! Wie daar gaat rijden zal, voor hij op zijn rustige bestemming is aangekomen, ieder gevoel voor „lekker vrij zijn, rus tig toeren" opzij moeten zetten en be reid moeten zijn, gewoon hard en in spannend te werken. Tenminste als hij zijn gezin en zichzelf ongedeerd thuis wil brengen. De kenmerken van de Autobahn zijneen zich zeer snel af wikkelend verkeer, dat beheerst wordt door de sterksten. Met andere woorden: wie niet kan meekomen, heeft het heel moeilijk. Men dient daarbij op de vol gende punten bedacht te zijn: Vrachtauto's hebben in Duitsland de gewoonte fors door te drukken. Bo vendien beginnen zij vaak volkomen onverwacht aan een inhaalmanoeu vre waarbij zij geen rekening houden met verkeer, dat zelf aan het in halen is. Hun clignoteurs zijn dan alleen nog maar een bevestiging van wat zij bezig zijn te doen! De „Lichthupe" wordt veel gebruikt nog meer misbruikt. Men dient er daarbij rekening mee te houden, dat de normale en sporttypen van bij voorbeeld Duitslands „Wirtschafts- wundermerk", Mercedes bijzonder snel plegen te rijden. Intussen is de markante neus van dit merk van verre, ook in de achteruitkijkspiegel- te herkenen en dit alleen is al een reden, geregeld in de spiegel te kij ken. Dit is trouwens in elk opzicht noodzakelijk. Met enige overdrijving kan gezegd worden, dat wat er ach ter de wagen gebeurt misschien nog belangrijker is, dan wat er vóór ge beurt. Zeker bij een volgeladen va kantieauto is het dan ook beslist noodzakelijk, een tweede spiegel te hebben. Stoppen, laat staan parkeren op de vluchtstroken indien aanwezig is behoudens bij pech verboden. Uit sluitend op de als zodanig aange geven parkeerterreinen mag men stoppen. Moet men wegens pech toch op de parkeerstrook stoppen, dan dient het rechterportier opengezet te worden zodat het achteropkomend verkeer ziet met een stilstaande wa gen te maken te hebben. Over het algemeen zijn de invoeg- stroken korter dan in Nederland. Het is z.aak, als men een Autobahn op rijdt, hiervoor het juiste moment te kiezen en dan zo snel mogelijk te accelereren naar het algemene ver- keerstempo. Hierdoor voorkomt men, dat anderen overbodig moeten uit wijken met de daarop onvermijdelijk volgende snijpartijen. Dit alles is niet zo moeilijk, maar men moet het weten. Zoals men ook dient te weten, dat de politie bijzonder goed oplet, geen overschrijdingen van de maximumsnelheden door de vingers ziet, in het algemeen streng optreedt, en met veel meer mankracht aanwezig is dan in Nederland. Veel belangrijker echter is, dat men bij voortduring beseft, dat de aandacht niet mag verslappen en dat het ge dwongen doorjagen in een zeer druk verkeer buitengewoon vermoeiend is. TERNEUZEN Gemeentelijke badinrichtingen De gemeentelijke badinrichtingen te Ter- neuzen en Sluiskil werden in de afge lopen maand juni 1963 als volgt be zocht: Terneuzen 2024 (vorige maand 1766), Sluiskil 1234 (vorige maand 1145). Voorzitter J. P. van der Wel kon donder dagavond op de algemene ledenvergade ring van de Nederlands hervormde school te Terneuzen slechts een tiental belangstellenden welkom heten. Uit het jaarverslag bleek, dat het aantal leer lingen dat momenteel ruim 400 bedraagt nog steeds stijgt. Voor het nieuwe cur susjaar zijn 71 nieuwe leerlingen inge schreven. De bouw van het gymnastiek lokaal sleept zich nog steeds voort, toch sprak het bestuur de hoop uit, dat het lokaal in september in gebruik kan wor den genomen. Uit het verslag van de penningmeester, de heer P. Doetjes bleek, dat het grootste deel van de uit gaven op rekening kwam van de bouw van het gymnastieklokaal en de sal- tissen. De vergadering gaf toestemming tot het aangaan van een nieuwe lening voor de waarborgsom aan de gemeen te. De optelsom van voortdurende aandacht, het geraas van het verkeer en de walm van benauwende uitlaatgassen, die bij voorbeeld in het Ruhrgebied en in de omgeving van Frankfurt boven de Aut.obehn hangt op warme zomerdagen is vaak een barstende hoofdpijn en zo niet, dan toch na enkele uren rijden een wat daas gevoel. Uitermate be langrijk is dan ook, dat men zichzelf zeker de eerste maal niet overschat en zeker elke twee uur minstens een half uur rust neemt en iets verfrissends drinkt. Dat kan in een van de Rast- hauser, die al kilometers ver zijn aan geduid. Is men aan een rust toe, ga er dan ook meteen naar binnen, want soms is de afstand tot de volgende rustplaats honderd kilometer. Kan men niet door Duitsland naar het zuiden rijden zonder op die over volle Autobahnen te komen? Zeker, het kan. Men zoekt dan een paral lelroute langs de Bundesstrassen. Maar daar moet men zich niet te veel van voorstellen: ze zijn vaak smal, er is veel langzaam lokaal vrachtverkeer en van opschieten is geen sprake. En evenmin van „lek ker rustig vakantiehouden". Want ook anderen kwamen op de gedachte, niet de autoweg te nemen! Verkeersregels zijn hier niet ter sprake gebracht. Over het algemeen komen de régels in de Westeuropese landen wel overeen, maar er zijn uitzonderingen genoeg om ze in te prenten. Want wie bijvoorbeeld in Duitsland een ver keersplein zou oprijden, in de veronder stelling dat het van rechtskomend ver keer voorrang zou hebben, maakt een goede kans op veel narigheid. In Duits land heeft het verkeer óp het verkeers plein namelijk voorrang. Deze regel, en nog veel meer regels voor de meeste Europese landen zijn samengevat in het boekje „Een sprong in het ongewisse?", dat werd uitgege ven door het Verbond voor Veilig Ver keer. Dit boekje kan besteld worden op een briefkaart, gefrankeerd met 72 cent extra, bij het Verbond voor Veilig Verkeer, Utrechtsestraat 79, Hilversum. Dit boekje en een behoorlijke voorberei ding van een reis, ook wat betreft de toestand van de wagen, kunnen er voor zorgen, dat een vakantiereis naar het buitenland geen sprong in het ongewisse behoeft te zijn, zelfs de eerste keer niet. De volgende leerlingen slaagden voor het toelatingsexamen tot de schakel klas van de u.t.s. voor Zeeuwsch-Vlaan- deren te Terneuzen. Geslaagden R. Willems, Aardenburg; N. Talloen, Aardenburg; J. de Vriend, Aar denburg; L. v. Wiemeersch, Axel; E. Sorber, Axel; C. de Regt, Axel; J. de Putter, Axel; W. Herwegh, Sluiskil; J. de Feyter, Axel; P. Bolsens, Clinge; R. Baart, Hulst; A. Bentschap Knook, Hoek; G. Helmendag, Hoek; R. Lauret, Kloosterzande; A. de Deyn, Kruispolder; J. v. Driessche, Lamswaarde; H. de Loos, Oostburg: L. de Jong, Philippine; J. Reymers, Rotterdam; E. Kersbulck, Sas van Gent; P. Fermont, Sas van Gent; C. Reubens, Sluis; A. v. Tiel, Ter neuzen; C. Hofman, Terneuzen: G. Vi- veen, Terneuzen: B. Royers, Terneuzen; P. v. Langevelde, Terneuzen: J. Ha melink, Terneuzen; S. Pluym, West- dorpe; L. Boussen, IJzendijke; J. Land schoot, IJzendijke; -J. v. d. Vrede, Zaam- slag; P. Herrebout, Zaamslag; A. den Hamer, Zaamslag. Voor het toelatingsexamen tot de eerste klas slaagden: Fr. Verstraeten. Axel; M. Schonis, Axel; J. Hollebek, Spui: J. v. d. Bruele, Breda; G. de Deckere, Clinge; H. van Laarhoven Clinge; E. van Bunderen, Hengstdijk; H. Sponse- lee, Vogelwaarde; Fr. Vervaet, Hoofd plaat; F. Mannaert, Hulst.'Fr. Herwegh, Hulst; J. Kints, Kloosterzande; H. de Vlieghei', Koewacht; J. Rademakers, Koewacht; R. Fassaert, Lamswaarde; E. Buysse, Sas van Gent; J. Calbo, Ter neuzen; A. Kayser, Terneuzen; A. Arens Terneuzen; E. Haak, Westdorpe; M. Dekker, Zaamslag. CADZAND Reis bejaarden De bejaarden van Cadzand brachten woensdag tijdens de jaarlijks georgani seerde rijtoer een bezoek aan Schou wen en Duiveland. Via het veer Perk- polder-Kruiningen ging de tocht naar Bergen op Zoom, waar voor de eerste maal werd gepauzeerd en een kopje kof fie werd aangeboden. Via het veer Zijpe werd over het eiland Schouwen en Dui veland een rondrit gemaakt, waarbij in Dreischor de koffiemaaltijd werd ge bruikt en in Zierikzee werd gepauzeerd. Hierna werd de terugreis via veer Zijpe, Zuid-Beveland, Walcheren, Vlissingen- Breskens aanvaard. Burgemeester J. A. Leenhouts, die met zijn echtgenote de reis meemaakte, bracht na afloop het bestuur van het comité rijtoer bejaarden dank voor de uitnodiging tot het meemaken van deze mooie tocht en de bevolking voor de financiële steun aan deze bejaardenreis. Hr.Ms. jager Overijsel neemt van 11 tot 15 juli a.s. deel aan de Beneluxvlootda- gen, die dit jaar in Oostende zullen worden gehouden. De Koninklijke Mari ne zal hierbij tevens vertegenwoordigd zijn door Hr.Ms. oceaanmijnenveger Onverdroten; vier kustmijnenvegers van de „Dokkum"-klasse, behorende tot mijnenveeg'squadron 128; vier ondiep- watermijnenvegers van de „Van Strae- len"-klasse, behorende tot mijnenveeg squadron 205, alsmede door Hr.Ms. duikvaartuig Woerden. De mijnenveegsquadrons 123 cn 127 brengen van 12-15 juli respectievelijk een bezoek aan Nyborg en Aahus, in dezelfde periode waarin de overige sche pen van het flottielje deelnemen aan de Beneluxvlootdagen te Oostende. Op 17 juli zal het gehele flottielje weer in de respectievelijke thuishaven Den Helder en Vlissingen zijn teruggekeerd. De leden van de Nederlandse organis tenvereniging in het district Zeeland zullen vanmiddag, zaterdag, in de lu therse kerk te Zierikzee bijeenkomen. Op de agenda staat een toespraak van de heer Varel over een Zeeuws orgel, terwijl de heer Cijsouw het een en ander zal vertellen over de algemene verga dering. Ook bestaat er gelegenheid om informaties in te wannen over een ar tikel in „Het Orgel". Voor de aanvang van de vergadering zal men in de gelgenheid worden gesteld kennis te nemen van de verschillende orgels in Zierikzee. BRESKENS Collecte De Rode-Kruiscollecte heeft in Breskens 680 opgebracht. Vismijn Breskens Aan de vismijn te Breskens zijn in de week van 23 juni tot en met 29 juni de volgende hoeveelheden aangevoerd: 319 kg bot, 177 kg schar, 405 kg schol, 983 kg tong, 5 kg kabeljouw, 23 kg rog, 6 kg griet, 20 kg tarbot, 283 kg wulken, 13.831 kg export garnalen, 278 kg bin nenlandse garnalen, 616 kg onverkochte bot. De 35-jarige Londense bankbe diende Bob Platten, die twee jaar geleden het Kanaal overstak in een drijvend ledikant, gaat dat zelfde nu proberen in een van een buitenboordmotor voorzien, door hemzelf gebouwd vat, dat hij „Bucephalos" heeft gedoopt naar het paard van Alexander de Grote. Foto: Platten in zijn vat tijdens een proefvaart op enige kilome ters uit de kust bij Dover. II 111 H Uitslag wedvlucht „De Snelvliegers" te Oostburg vanuit Arras met 144 jonge duiven: 1., 4. en 8. W. Daansen, 2., 6. en 10. C. Bron, 3. E. de Milliano, 5. R. Verstraeten, 7. J. Simpelaar Mzn., 9. M. Krijger. Dezelfde vereniging vloog met 163 oude duiven vanuit Arras. Hiervan was de uitslag: 1., 6.. 9. en 10. L. F. Verheije, 2. en 5. A. Willems, 3. W. van Unen, 4. J. Simpelaar Jzn., 7. C. Bron, 8. mevr. Risseeuw. De uitslag van de wedvlucht van deze vereniging vanuit Chateauroux. met 56 duiven was: 1. en 2. R. Verstraeten, 3. en 9. J. Bakker, 4. R. Jansen. 5., 7. en 8. mevrouw Risseeuw, 6. A. Boonman, 10. P. van Hee. „Steeds Sneller" te IJzendijke hield de zer dagen een prijsvlucht uit Arras met 197 jonge duiven. De uitslag was: 1. en 6. H. Groosman, 2., 8. en 9. P. Zeegers, 3. en 4. G. Claeijs, 5. P. Neve, 7. R. Tho- maes, 10. ALievens. Ook hield de vereniging een wedvlucht met 137 oude duiven. Hiervan was de uitslag: 1. A. Mussche, 2. H. Steenaert, 3. P. Neve. 4. P. v. d. Broeke, 5. A. Boer man; 6. H. Groosman, 7. J. de Smet, 8. C. de Putter, 9. J. Depréz, 10. R. Wil lems. Uitslag vanuit Sint-Vincent. „De Vrede" te Sas van Gent. met 33 duiven. 1 P. Herreman, Terneuzen; 2 gebr. Betué-Leqoc, Sas van Gent; 3 F. Mollet. Sluiskil: 4 A. Faas, Ter neuzen: 5 J. Keida, Sas van Gent; 6 en 7 E. Wijnacker, Sas van Gent; 8 Combinatie Meij- er-Van de Bergef Terneuzen: 9 P. Goossens, Sas van Gent; 10 P.- van Meir. Terneuzen. Chateauroux, met in concours 283 duiven. 1 en 6 J. de Smidt, Terneuzen: 2 M. van de Akker, Terneuzen; 3 J. Renieqie. Sas van Gent: 4 W. Rademakers, Sas van Gent: 5 gebr. Kox, Sas van Gent: 7 gebr. Elegeert, Koewacht; 3 F. van de Akker, Axel; 9 F. Slock, Westdorpe; 10 gebr. Audenaerde. Koe wacht. Uitslagen vanuit Quiévrain. .Zondags Ver maak". Sint-Jansteen. 181 duiven, hoogste snelheid 1699.86 meter per minuut. 1 L. van Duys, De Klinge; 2 L. Strijdonck, Kieldrecht: 3 A. D'Hondt, Hulst; 4 E. Blommaert; 5 F. Blommaert; 6 E. Piessen, Clinge; 7 C. van Duijs, Clinge;- 8 en 10 P. van Hooijenwegen, Kieldrecht; 9 J. van Helsland, Hulst. Uitslagen wedvluchten vanuit Arras van zon dag 30 juni. „Nieuw Leven", Koewacht. 95 oude duiven, hoogste snelheid 14p9 meter per minuut. 1, 4 en 5 Aug. van Hooije; 2 R. de La-Ruelle; 3 A. van Dorsselaer; 6 Arth. Kindt; 7 en 8 W. Ver biest; 9 L. Seghers; 10 A. van Rumste 87 jaarlingduiven, snelheid eerste duif 147.1.5 meter per minuut. 1, 4 en 5 M. de Block: 2 Aug. van Hooije; 6 R. de La-Ruelle; 7 Arth. Rombout: 8 Arth. Kindt: 9 Raf. Martens: 10 Alph. van Rumste. 108 jonge duiven, hoogste snelheid 1387.5 me ter per minuut. 1 Raf. Martens; 2 V. de Block; 3 en 8 Cam. de Cock; 4 Ch. Suyv 5 J. Verschueren; 6 H. de Bock; 7 Cam. Bonne; 9 F. de Maaier; 10 A. van Gijsel. „C.C." Hulst. 122 oude duiven, snelheid eer ste duif 1463.8 meter per minuut. 1 Aug. van Helsland; 2 J. Everaerdt; 3 Alph. Esseling: 4 Alph. de Nijs; 5 A. van de Borg; 6 A. Eve raerdt; 7 en 10 gebr. Kuycks; 8 en 9 J. Fas saert. 120 jonge duiven, hoogste nselheid 1448.9 me ter per minuut. 1 Alph. de Maagt; 2 H. Blom maert: 3 en 10 H. Everaerd: 4 F. Wegenhau- sen: 5 Em. Buijsrogge; 6 en 9 W. Blommaert; 7 J. Everaerdt; 8 B. de Booij. Wedvluchten vanuit Quiévrain van zondag 30 juni van de postduivenhoudersvereniging „De snelle duif" te Clinge. 43 jonge duiven, hoog ste snelheid eerste duif 1540.25 meter per mi nuut. 1 en 2 Ch. van de Brande; 3 B. Pilaet; 4 E. Pilaet; 5 en 6 J. Geernaerdt; 7 J. Lern- hout: 8 P. Werbroek; 9 A. Verstraeten: 10 J. Goovaert. 33 oude duiven, hoogste snelheid eerste duif 1587.71 meter per minuut. 1, 5 en 9 M Wil- laert: 2 en 8 Th. van Goethem: 3 A. Reunitz; 4 J. Verket: 6 J. Lernhout: 7 P. Bolsens: 8 J. Goovaert. 16 jaarlingduiven, snelheid eerste duif 1573.32 meter per minuut. 1 J. Goovaert: 2 P. Brac- ké: 3 P. Bolsens; 4 A. Potter: 5 gebr Wil- laert: 6 B. Pilaet; 7 J. Colsen; 8 A. de Nijs. Wedvlucht vanuit No.von van zaterdag 29 ju ni van de duivenhoudersvereniging „Een dracht Maakt Macht" te Terneuzen. 1 en 6 D. Deurwaarder, Zaamslag; 2 en 3 gebr. Schee- le: 4 en 9 J. Zegers: 5 M. Drabbe; 7 C. de Kraker: 3 K. Oppeneer: 10 F. Verhelst. Uitslag wedvlucht vanuit Chateauroux van zaterdag 29 juni van de postduivenmaat- schappij „De Herleving" te Kloosterzande. 43 oude duiven, snelheid eerste duif 609 me ter per minuut. 1 A. Vervaat; 2 en 7 L. Blom maert: 3 J. Sponselee. Walsoorden: 4 J. Par don; 5 C. de Kort; 6 J. Sey: 8 R. Krieckaert; 9 J. de Bruijn. Uitslagen wedvluchten vanuit Arras. „Ver wachting". Axel. 112 oude duiven, snelheid le duif 1483 m p. min. 1.. 2.. 7. en 8. J. Bak ker. Zaamslag; 3„ 4. en 5. Ch. Tieleman: 6. Eug. van Dorsselaar: 9. P. de Vos. Zaamslag; 10. J. Dieleman. 143 jonge duiven, hoogste snelheid 1412 m p. min. 1. Jac. Mathijssen: 2. A. de Feijter: 3. M. Dieleman; 4. J. Sijs: 5. Th. Vink: 6., 7.. 8. en 9. P. Deij; 10. C. van Doorn. Zaamslag. Comb. Rapenburg-Hengstdijk-Boschkapelle. 108 oude duiven. 1. en 2. J. Boeijkens (H. 3. P. Dobbelaar (B.); 4. en 6. J. Wauters (B): 5.. 8. en 10. L. Lauret (B.): 7. E. Bilterijst (B.); 9. F. Serrarens (R.). 141 jonge duiven. 1. en 2. F. Serrarens (R.); 3. R. de Cock (R.); 4. R. Maas (R.): 5. A. Verheijden (R.): 6. J. Cappendijk (B.): 7. J. Remerij (B.8. Th. de Poorter (R.): 9. A. Verbraeken (B.); 10. A. Schelfhout (R.). De Eendracht". Terneuzen. 120 oude duiven, hoogste snelheid 1473.4 m p. min. 1.. 4.. 6. en 7. J de Smidt: 2. J. Willeipsen; 3. en 10. H. Koch Zn.: 5. Comb. Meijer-van de Berge: 7. Jac. de Exter: 8. Gebr. Buijze: 9. M. van de Akker. 225 jonge duiven, snelheid eerste prijswinnende duif 1436.3 m per. min. 1. L. Koch «fc Zn.: 2. J. Doorns: 3. C. de Rijke: 4. J. de Exter: 5. P. Harms: 6. Comb. Meijer- van de Berge: 7. F. van Meir; 8. J. d Smidt; A. Verpoorte; 10. A. Faas. De snelle duif". Terhole. 38 oude duiven, hoogste snelheid 1487 m p. min. 1. J. de Schrijver: 2. en 8. Ongenae; 3. en 7. All. Dob belaar: 4. L. Brand: 5. W. Cambeen: 6. Aug. Freijser; 9. J. Hillaert; 10. A. Vermeulen. „De Herleving", Kloosterzande. 70 oude dui ven. hoogste snelheid 1486,6 m p. min. 1. A. Pauwels: 2. C. de Kort; 3. en 5. E. Aarssen; 4. F. Roctus; 6. en 8. P. Laffeber: 7. en 10 C. Warrens: 9. J. de Bakker. 56 jaarlingduiven, snelheid eerste duif 1502,6 rtï per min. 1. L. Blommaert; 2. G. Hermans; 3. J. Scheerders; 4. F. Roctus; 5. P. van Goe them: 6. C. Bisschop; 7. J. de Jonghe; 8. L. Kerckacrt: 9. J. de Kort: 10. J. de Bruijn. „De Postduif", Lamswaarde. 40 jonge duiven, snelheid eerste duif 1431,7 m per min. 1. en 3. Gebr. Moorthamer; 2. A. de Poorter: 4. en 10. G. Platjouw: 5. J. Pardon: 6. en 9. L. Platjouw; 7. G. Vioen; 8. F. Pardon. 30 oude duiven, snelheid eerste duif 1494,2 m per min. 1., 5. en 6. G. Vioen; 2., 3. en 4. A. van Sikkelerus; 7. H. de Roeck; 8. L. Se ghers; 9 Th. Seghers; 10. J. Bisschop. „De Reisduif", Graauw. 66 duiven, hoogste snelheid 1478,5 m per min. 1. en 8. A. Blanc- kaert; 2 B. Plasschaert; 4. en 10. Gebr. De Koster; 5. J. van Laere; 6. Th. Weemaes; 7. P. Bouwens; 9. P. Duerinck. Uitslagen wedvluchten vanuit Doornik. „De Reisduif", Graauw. 76 jonge duiven, snelh. eerste duif 1511 m per min. 1. D. de Koster; 2. E. Matthijssen: 3. G. Serie; 4. en 7. J. van Laere: 5. Th. de Klerck: 6. A. Kouw- ijzer: 8. P. Leeraert: 9. A. Camoen: 10. H. van Campen. „De Postduif", Lamswaarde. 30 jonge duiven, hoogste snelheid 1447,9 m per min. 1. en 6. J. Platjouw: 2. en 8. J. Pardon; 4. en 9. A. van Sikkelerus: 5. L. Seghers; 7. J. Bisschop; 10. J. Compiet. „De Herleving", Kloosterzande. 108 duiven, hoogste snelheid .1552.8 m per min. 1. Gebr. Hulshout: 2. en 10. Gebr. van Poorten; 3. J. Sponselee: 4. A. Vervaat: 5. J. de Waal; 6. G. Sey: 7. J. van Goethem: 8. B. Mahu: 9. F. Maas. 30 jonge duiven, hoogste snelheid 1431,5 m per min 1.. 3.. 7. en 9. E. Aarssen; 2. en 8. F. Colpaert: 4.. 5. en 6. Gebr. Steijns; 10. P. v. Goethem. ,.De snelle duif". Terhole. 53 jonge duiven, hoogste snelheid 1498 meter per min. 1., 2., 3., 4., 5., 8. en 10. C. de Smet: 5. A. Ongenae; 7. en 9. All. Dobbelaar. E MR S een unieke aanbieding van uw Vlissingse NOVAK-dealer. Gedurende de vakantietijd ontvangt U bij huur (of koop) van de nieuwste NOVAK volautomatische grootbeeld T.V. (type 221C) zo maar GEHEEL GRATIS een NOVAK draagbare TRANSISTORRADIO van maar liefst 228 gulden. S i Wanneer U het toestel huurt, krijgt U bovendien nog drie maanden gratis huur. Dat gaat zo: bij aanschaf betaalt U de eerste maand huur. De tweede, derde en vierde maand betaalt U niets, absoluut niets. Pas de vijfde maand gaat U weer de toch al zeer lage huur betalen. Dat betekent nog eens een voordeel van ruim 140 gulden! Dus een totaal voordeel van bijna s E NIEUWENDIJK 35 VLISSINGEN - TEL. 2209 Alleen zijnde man, r.-k., vanaf 26 mei met pensioen, niet onbemiddeld, eigen nieuwe woning, prima ge ïnstalleerd aan de rand van Terneuzen, zoekt een eenv. alleen zijnde vrouw voor de huishouding. Gedacht wordt aan alleen zijnde weduwe uit gewone stand, plm. 50 a 60 jaar. Kan g'eheel zelf standig zijn. Br. nr. B 5, bur. P.Z.C., Terneuzen. «IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIUIIIEUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII PHILIPS VRAAGT MANNEN tot 40 jaar ter opleiding voor de in aanbouw zijnde fabriek te Terneuzen. en Inlichtingen op onze zittingsavonden te: TERNEUZEN: maandag 8 julo a.s. in lunchroom H. M. van Assche, v.h. Koene, Noordstraat 5, 's avonds van 7.30 tot 9.00 uur AXEL: maandag 8 juli a.s. in café „De la Paix", R. Dieleman, Noordstraat 1, 's avonds van 7.30 uur tot 9.00 uur; HOOFDPLAAT: maandag 8 juli a.s. in café „De Vriendschap", J. Martens, Kerselaan 7, 's avonds van 7.30 uur tot 8.00 u. OOSTBURG: maandag 8 juli a.s. in café „l'Ambassadeur", Een hoornplantsoen 2, 's avonds van 8.15 uur tot 9.00 uur; HULST: donderdag 11 juli a.s. in café-restaurant De Bruyn, Achter de Kerk, K. Nieuwstraat 13, 's avonds van 7.30 uur tot 9.00 uur. FABRIEK ROOSENDAAL AFD. PERSONEELZAKEN ZWAANHOEFSTRAAT 2.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 27