De van Martin Buber: wat vraag doen wij met ons Godsgeloof? In de gratie bij God NIEUWS VAN OVERAL AS O' handiger dan ooit! za terd ff nummer EN DE Nederlander ie dt eerste project in Noord-Chili Naar Calama Wika De Haan: van Hedenesse naar Calama Niet erboven Ook de vrouwen Slot actie „Brood voor het hart hoofdpijn, verkoudheid, griep...? Zaterdag 6 juli 1963 .- J '*r - KERKEN HELPEN ZUID-AMERIKA 1 sy 3^ SH v? ï.1 =sla:= Cen aanval op de armoede, daar gaat het om. Noord- Chili, het gebied om Calama, ten noordoosten van Antofa- gasta, verkeert in een noodsi tuatie. De aanpak van het werk moet veelomvattend zijn: so ciaal, economisch, opvoedkun dig, cultureel, godsdienstig en politiek. Het project omvat „community development": ge meenschapsontwikkeling: sa men met de mensen naar de op lossing van de problemen zoe ken. Luisteren en vragen stel len, een beeld vormen van de situatie, dan vragen aan de mensen: wat vindt U fout in uw samenleving?" AlWWWtf'j h.-LVWWWWWWV^AA/VWWWVWW Wim de Haan (39) bereidt zich met zijn echtgenote, Hanny C. de Haan- Bakker, voor op hun nieuwe taak in Noord-Chili, de leiding van het eerste project van de Wereldraad van Ker ken in Zuid-Amerika. Dit plan om vat: het stichten van kleine coöpe raties tegenover het grootgrondbe zit, dat nu welig tiert, huizenbouw, in plaats van golfplaten hutten waar in of muurtjes, waartegen de bewo ners nu slapen, nieuwe middelen van bestaan scheppen (landbouw, vee teelt, pluimveeteelt) waar nu één man, die werkt in de kopermijn van Anacondacopper in Chuquicamata, zo'n vijftien familieleden moet on derhouden in Calama, een modelfarm bevloeiingswerken, onderwijs, huis industrie. In het kort: het leven leef baar maken. Van een adjunct-directeurschap van een vormingscentrum in het rus tige West-Zeeuwsch-Vlaanderen, naar een vreemd gebied in Zuid-Amerika. „Je moet zoveel mogelijk in de we reld brengen, in plaats van eruit te halen. Ik heb op Hedenesse een jaar lang over de onderontwikkelde ge bieden gesproken. Op het laatst stikte ik er bijna in: je praatte maar over hulp, maar je deed niets. Ik wil de graag de elementaire zaken varl het vormingswerk op een andere plaats voortzetten. Nu ja, er kwam natuurlijk ook wel zin in avontuur bij. Maar als dat er niet bij is, dan lukt het ook niet". Wim de Haan is de eerste wika, wer ker in kerkelijke arbeid van de Ned. Hervormde Kerk, die naar Zuid- Amerika vertrekt. Een wika krijgt een opleiding op de sociale academie „De Horst" in Driebergen. Wim de Haan, geboren in Amsterdam, was eerst in de handel werkzaam, volgde toen de opleiding tot wika, was ver volgens drie jaar jeugdwerkleider onder middelbare scholieren in Am sterdam ('54-'57), daarna een jaar lang evangelist in de hervormde ge meente van Doesburg. Na Doesburg volgden vier maanden plaatsvervan gend directeur van het vormingscen trum „De Oorsprong" in Sint Nico- laas (Friesland) en in maart 1959 kwam hij als vormingsleider naar Hedenesse, het enige Zeeuwse vor mingscentrum, waarvan hij sinds be gin 1961 adjunct-directeur is. Hanny de Haan werd geboren onder de rook van Rotterdam en is onderwijzeres. Het echtpaar heeft twee kinderen: Renske van acht jaar en Hans-Wil lem van zes. Een Nederlander zal samen met een Argentijns ingenieur de leiding hebben van het eer ste ontwikkelingsproject van de Wereldraad van Kerken in Zuid-Amerika, dat eind dit jaar in Noord-Cliili moet be ginnen. Twaalf augustus ver trekt wika (werker in kerke lijke arbeidWim K. de Haan, nu nog adjunct-directeur van het hervormd vormingscen trum ,JEledenesse" bij Cadzand, met zijn gezin uit Nederland. Eerst krijgt hij een voorberei ding op zijn taak op de taal school van de United Presby terian Church van de Verenig de Staten in San José op Costa Rica. Tegen Kerstmis arri veert hij in Calama. Dan be gint een veelomvattend plan om de bevolking aldaar te hel pen: opzetten van landbouw en veeteelt, huizenbouw, bestrij ding van liet analfabetisme én vele andere punten staan op het programma van deze eer ste Nederlandse wika, die in Zuid-Amerika gaat werken, zo als er al verscheidene elders in de wereld bezig zijn. Voor het project heeft de Wereldraad 150.000 dollar (een half mil joen gulden) uitgetrokken. Gel den, bijeengebracht door de aangesloten kerken uit ver scheidene landen. Minstens drie jaar zal wika De Haan in Noord-Chili blijven met zijn gezin. Doel: „helping for self help": de mensen zó opleiden en zó samen met hen werken, dat na drie jaar de Chilenen zelf zijn taak kunnen overne men. in bijgaand artikel ver telt wika De Haan één en an der over dit project. Dit viertal gaat naar de Chileense plaats Noord- Calama, een middelgrote plaats van omstreeks 30.000 inwoners, in de uitloper van de Atacamawoestjjn. Daar zal het echtpaar samen met de Argentijnse landbouwingenieur Justo Maccario Op dit kaartje het noordelijke deel van Chili aan de Grote Oceaan. Mid denonder de plaats Calama in de provincie Antofagastawaar wika De Haan de leiding krijgt van het eerste hulpproject van de Wereld raad van Kerken in Zuid-Amerika. (27) uit Buenos Aires en zijn echt genote in het kader van de Inter- church Aid (interkerkelijke hulp) van de Wereldraad van Kerken het ont wikkelingsproject opzetten. De di recte werkgever is de Ayuda Chris tiana Evangelica, de interkerkelijke hulpsectie van de Chileense oecume nische raad van kerken. Eerst heeft het echtpaar nog contact met de sectie voor Latijns-Amerika van de Wereldraad van Kerken in Rochester (staat New York) en daar na volgt op de taalschool van de United Presbyterian Church in San José op Costa Rica een serie colleges over de problematiek van Latijns- Amerika en over Chili in het bijzon der. De familieDe Haan zal daar vanaf 2 september tot 13 december huizen in een bungalow en vertrekt dan naar Chili. Op deze taalschool, waaraan veertig docenten zijn ver bonden, komen allen samen, die door de kerkelijke organen, baptisten, methodisten, enzovoort, worden uit gezonden. De voorstudie voor Chili is veelom vattend en intensief. Dit is, aldus wika De Haan, beslist noodzakelijk, om goed te kunnen starten in Calama en het gebied van honderden kilo meters er omheen. Calama: een plaats, die ontstaan is door het werk in de kopermijnen. Middelen van bestaan zijn er weinig: de nitraatwinning voor de salpeter industrie is minder geworden, alleen in de kopermijnen is nog werk. Eco nomisch een labiele situatie. De be woners, voor een belangrijk deel analfabeet, worden onderhouden door familieleden, die in de kopermijn wer ken. De grond: woenstijn, regenval is er slechts één dag per jaar: ge middeld 2 mm, er groeien vrijwel al leen cactussen. Er stroomt een enkel riviertje, dat echter niet voor be vloeiing van het land kan worden ge bruikt: zout water, voorts vier oases op een gebied van 120 km2. De bevol king, mestiezen, afstammelingen van de Zuidamerikaanse Indianen, wonen in hutten van golfplaten of uit blik ken opgebouwd. Somt slaapt men te gen een muur. 's Zomers is dit wel te doen, maar 's winters (juli-augus- tus) is er zo'n acht tot negen graden vorst. Voor dit gebied, 200 km uit de Chi leense kust aan de Grote Oceaan, heeft het Chileense ministerie van TV* At. S8C0 :nfm'tó Aöp&r Ai SXi TtlftsiMè flAÖS» landbouw, waarvan een specialist aanwezig is, een plan opgesteld. Men heeft uitgezocht welke grond voor landbouw, welke voor veeteelt ge schikt kan worden gemaakt en waar beter pluimvee en bijvoorbeeld ko nijnen kunnen worden geteeld. Honderdvijftigduizend dollar, onge veer een half miljoen gulden heeft de Wereldraad van Kerken voor het pro ject uitgetrokken. Het merendeel van dit geld is afkomstig uit de actie „Brot für die Welt", die in Duitsland is gevoerd, verder is geld bijeenge bracht door de kerken in India, Indo nesië, Schotland, Nederland, Enge land en Noord-Amerika. De Argentijnse ingenieur Maccario en wika Den Haan zullen als lei ders van het project optreden, trach ten de bewoners van het gebied „op te voeden" tot zelfwerkzaamheid. „Hier moet een mentaliteitsbeïnvloe ding plaatsvinden", aldus wika Den Haan. „Maar wij moeten niet bóven de mensen staan, maar henzelf tot de overtuiging brengen, dat het project van belang is voor henzelf". De methode van werken wordt in het Engels „community development" genoemd: gemeenschapsontwikke ling, de leiding spreekt mee in de be volking en het gaat in het bijzonder om uitvoering van het werk door de mensen zelf. Uiteindelijk moeten zij zelf de leiders voortbrengen, die de taak van de Argentijnse ingenieur en van wika De Haan kunnen overne men. Dit tweetal wil onder andere een modelfarm opzetten en de mensen helpen bij de ontwikkeling van land bouw, veeteelt en pluimveeteelt. Daarbij heeft men met een belang rijk probleem te maken: het groot grondbezit. Tweehonderd boeren zijn pachter van totaal 40.000 hectare grond, in bezit van twee mensen. Er is een welig tierend agrarisch com munisme: dertig procent van de men sen is communist door gebrek aan geld en levensmogelijkheden. „Het zal dus zaak zijn", aldus wika De Haan, „de kwestie van het grootgrondbezit aan te pakken: het communisme is bezig inheems te worden er is veel infiltratie van het buitenland, vooral vanuit Peking. Dit komt voorname lijk, omdat de bevolking is losgeko men van de bindingen met de R.-K. Kerk (94 procent van de Chilenen is r.-k.). Ik geloof, dat hier de Kerk van Christus op de één of andere manier vanuit het evangelie via een andere weg nieuwe gedachten kan gevenhet in de praktijk brengen van de mede menselijkheid". Daarbij moeten wij als leiders niet eigen wijsheden verkondigen, maar zoveel mogelijk mensen moe ten meedenken en meewerken in het project, waarbij een goede verstand houding van het grootste belang is. Daarvoor is een voorbereidend stuk werk nodig. „Als wij bijvoorbeeld landbouwcoöperaties willen stichten, moeten de mensen eerst weten wat dit zijn en zij moeten er iets in zien: mentaliteitsbeïnvloeding. Belangrijk is hierbij ook het contact met de ker ken ter plaatse om dus zoveel moge lijk medewerkers te verkrijgen". In de provincie Antofagasta zijn ver scheidene kerken: baptisten, metho disten, anglicanen. Het zijn alle zen dingskerken, die in een overgangs fase naar inheemse zelfstandige ker ken, verkeren, waarbij zij dus eigen, inheemse predikanten krijgen. Het Leger des Heils heeft in Calama een „community centre", een gemeen schapscentrum, waarmee de mensen van de wereldraad in ieder geval zul len samenwerken. Wim de Haan: „je kunt je niet permitteren gescheiden te werken, maar je moet samen de moeilijkheden zien op te lossen, met die mensen, die de problemen zien. Wij zijn per slot maar met twee man. Verder zijn de pinkstergroepen er werkzaam, de „Pentacostales", de enige pinkstergroepering, die lid is van de Wereldraad. Samen met deze kerken zullen Justo Maccario en Wim de Haan de gedachten van de zorg van de kerk voor de wereld tot uitdrukking trach ten te brengen. Zij kennen elkaar reeds: de Argentijn en zijn echtgeno te hebben op de huwelijksreis gelo geerd bij wika De Haan. De vrouwen zullen behalve de huishoudelijke werkzaamheden meewerken in het project van de Wereldraad. Hanny de Haan-Bakker: „taallessen geven voor jongeren en ouderen, onderwijs, reke nen, hygiëne, leren hoe men op een goede, goedkope manier met de be staande middelen kan koken, naaien. De eenvoudigste dingen, waarbij wij als geciviliseerden niet meer stil staan. Misschien ook huisvlijt ontwik kelen. Ook apostolaatswerkzaamhe- den: een zondagsschoolklas bijvoor beeld". Wim de Haan hoopt ook, indien nood zakelijk, als voorganger te kunnen optreden in gemeenten, waar de pre dikantsplaats vacant is. „De christelijke naastenliefde moet in daden gestalte krijgen". Met een radio-uitzendingmor genavond zondag 7 juli om tien over half zeven over Hilversum I (I.K.O.R.) wordt de actie „Brood voor het hart" van de Nederlandse Zendings raad officieel besloten. In deze uitzending maakt men het eindresultaat bekend van de actie, die tot doel had een aan tal protestantse kerken in Azië Afrika, en Zuid-Amerika aan de middelen te helpen voor het opzetten van eenvoudige lec tuurcentra, om periodieken te stichten en distributie- en verkoopapparaten op te bou wen. Het programma omvat voorts vraaggesprekken rond om het voorlopig eindresultaat en mededelingen over de wijze, waarop de Nederlandse kerken in de toekomst steun aan het lectuurwerk van de jonge ker ken in genoemde landen zul len blijven geven. nimliniMiinimiiiniimimiiiiuiiinniniinMninnnininmniininmimiiHiinnmmiMiinniltiiinnminnTiniinimnnmnTinnnimnirntïir^ i Inderdaad bemerk ik, dat er b\j God geen aanneming des persoons is, maar onder elk volk is, wie Hem 1 vereert en gerechtigheid werkt. Hem welgevallig. 1 Hand. 10 vs 34 en 35. I Dit woord van Petrus klinkt, alsof hij een ontdekking doet en zo is 't ook. Heel argeloos laat hij merken, dat hij altijd gedacht heeft, dat God voorliefde koestert voor het éne volk boven het an- dere. Nu was dit de joden eigen, te menen dat zij bijzonder in de gratie stonden bij God, en dat zij daarom alleen God op rechte wij- ze vereren konden. Daar lieten zij zich op voorstaan. En nu doet I Petrus de beschamende ontdekkingdat ook een heiden als de Ro- 1 meinse officier Cornells tot God kan bidden en barmhartig kan zijn. Zo iets had hij nooit kunnen geloven. 1 Maar is dit niet hetzelfde meerderioaardigheidsgevoel, dat ons al- I len in het bloed schijnt te zitten ten opzichte van andere, met name f donkerkleurige rassen f Merkwaardig, maar hier schijnt te gelden: hoe donkerder, hoe minderwaardiger! En toch kunnen juist de ne- 1 gers ons zo beschamen door hun kinderlijk geloof, dat tegen alle 1 beproeving in stand houdt, en door hun grote liefde tot de Heer. Waarom toch die zelfverheffing en dat hun-niet-gunnen, waar wij i zelf recht op menen te hebben? Omdat wij blank zijnMaar heb- ben we daarom iets vóór bij God? Bij God moeten ive immers alle- maal onze stand ophouden en allen leven door dezelfde gratie? I In deze gratie te staan bij God, kan daarom nooit iets zijn om trots op te zijn of je zelf op te verheffen boven anderen. Want gra- tie is genade. Die bewijst Hij allen gelijkelijk. Hij ziet de persoon I niet aan. Toch is er één beslissend verschil. Daarbij gaat 't er om, of wij de God-van-deze-gratie vereren en dat tonen door gerechtigheid te 1 werken, dat is liefde en barmhartigheid te bewijzen, en dat te doen... 1 zonder aanzien des persoons. I GOES, C. METSELAAR i TiiuimimiminimiiimimmnimniinniinniiiHiiniininiimiimuminmninimmimiiminiimunnmiiimnmiHsniimiiniiiiiiHinmiinni WIKA DE HAAN ...met gezin naar Chili... In plaats van een predikant zal een team van het evangelisch man nenwerk uit Württemberg deze zo mer het campingwerk op de zuide lijke oever van het Gardameer voor zijn rekening nemen. De groep zal gedurende het hoofdseizoen zijn ten ten opslaan op een tweetal campings. Van daar uit zullen evangelische kerkdiensten en dagsluitingen gehou den wórden op vijf campings. Enkele van deze campings bieden plaats voor 10.000 mensen. Voor een gees telijke verzorging van vakantiegan gers op West-Duitse campings zijn er acht grote rijdende kerken en een aantal kleinere voertuigen. Op initiatief en onder auspiciën van het r.-k. vormingscentrum De Horstink te Amersfoort en het in stituut kerk en wereld te Driebergen zal half oktober worden begonnen met het uitgeven van een schrifte lijke cursus over het communisme. De cursus omvat 14 lessen (één les per veertien dagen, omvang ca. 20 pagina's per les) en heeft voorname lijk betrekking op het communisme in de Sowjet-Unie. Achtereenvolgens worden de historie, de politiek, de economie, de cultuur, de leer en de invloed van het communisme be handeld. Vooraanstaande kenners van het communisme in binnen- en buitenland zijn bereid gevonden de lessen te schrijven. Doel van de cur sus is te komen tot openheid in de confrontatie door een heldere uit eenzetting van de feiten en tot oor deelsvorming door inzicht in ver houdingen en achtergronden. Men kan zich aanmelden bij kerk en we reld te Driebergen en bij De Hor- stink te Amersfoort. Vertegenwoordigers van het werk der „binnenschuiermission" uit Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en Nederland kwamen in Bremen bijeen op de vierde internationale confe rentie, waar zij zich bezighielden met de vele menselijke, sociaie en kerke lijke problemen, die de varende ge meente ontmoet. Deze gemeente om-- vat in. Duitsland ruim 8000 vaartui gen, die daar op de verschillende waterwegen thuishoren. Vierduizend daarvan zijn gezinsbedrijven. Ook werd nu de nadruk gelegd op de noodzaak meer sociaal-cultureel vor mingswerk te doen, vooral onder de jongeren. Een groot probleem ver schijnt thans in deze kringen, daar in het bijzonder door het toenemen van de duw-vaart op de Rijn meer en meer de gezinnen niet meer aan boord blijven. Het worden zo man- nenbedrijven aan boord. En de ge zinsscheiding komt steeds meer voor met alle gevolgen van dien. Deze week is de aandacht gevestigd op de jood se filisoof, socioloog en theoloog Martin Bu ber, hoogleraar aan de universiteit te Jerusalem. Woensdag heeft hjj uit handen van prins Bern- hard de Erasmusprijs ontvangen en van hetgeen professor Beek by die gelegenheid heeft gezegd, hebben wij het een en ander kunnen lezen. Deze week dinsdag heeft er reeds een artikel gestaan in dit dagblad over de boeiende figuur van Bu ber, dat vooral ging over het zogenaamde chassi- disme, waardoor Buber sterk is beïnvloed en waarvan wij waarschijnlijk niet zouden weten, wanneer hij er niet over had geschreven. En hij heeft dat gedaan op zulk een wijze dat wij tel kens weer voor de vraag komen te staan: En wat doen wij nou met onsGods-geloof Is het alleen maar een overgeleverde zaak, een stuk tra ditie, of is het iets waardoor ons doen en laten in het dagelijkse leven wordt bepaald? Vanuit zijn joodse geloof stelt hij zich zelf en zijn medegelovigen deze vraag, maar hij heeft het wel geweten dat dit een vraag is die bij alle ge loof gesteld kan en moet worden. Mede daarom is het dat Buber een lezerskring heeft, die ver uitreikt boven die van zijn eigen volksgenoten. In onze studietijd zijn we het eerst met de ge schriften van Buber in aanraking gekomen. Hoe het precies kwam, weet ik niet meer, maar in eens waren nagenoeg alle theologen in Utrecht bezig met Buber en Rozenzweig en andere joodse schrijvers. De latere professor K. H. Miskotte, die van alle dingen wist waarvan zijn studiege noten nog helemaal niets Wisten, had reeds heel wat van deze joodse schrijvers gelezen. Hij is er later ook op gepromoveerd met een proefschrift: „Het wezen der joodse religie; bijdrage tot de kennis van het joodse geestesleven in dezen tijd." Toen hebben we voor het eerst een boek van Bu ber gelezen, de legende van Baal-Sjem. We zijn daardoor geboeid geworden, zonder precies te kunnen zeggen waarom. Was het de taal van Buber? Was het die mystiek waarvan dit boek zo vol is Was het dat we hier in aanraking kwa men met een heel eigensoortig joods leven, waar mee we reeds een weinig kennis hadden gemaakt door de boeken van Jean en Jerome Tharaud over het joodse leven in de Karpathen? We we ten het niet. Eerst meer dan tien jaar later heb ben we iets meer begrepen van de uitzonderlijke betekenis van Buber. Dat is geschied vooral ook door het genoemde proefschrift van professor Miskotte, dat tegenwoordig antiquarisch onge veer tienmaal meer kost dan de oorspronkelijke prijs is geweest. In het artikel in dit dagblad van 2 juli, hebt IJ reeds kunnen lezen dat Buber niet te verstaan is zonder het chassidisme. De chassisdiem wilden zeer wetsgetrouwe joden zijn. Doch er is bij hen toch ook iets anders, waardoor zij onderscheiden zijn van andere joden die zeer stipt wilden leven naar de wet van Mozes en de inzettingen en over leveringen der vaderen. Het chassidisme is een mystieke beweging geweest en als zodanig was het een reactie tegen al te wettische vroomheid. Er zijn vele soorten mystiek, maar oorspronkelijk duidt dit woord aan een bepaald stuk van het godsdienstige leven en wel dat stuk, dat beheerst wordt door een verlangen naar vereniging met God, een gevoel van verbondenheid met Hem. Het is een inwendig zich geraakt weten door God. De ziel ervaart rechtstreeks Gods aanwe zigheid. In alle godsdiensten treffen we deze mystieken aan. Het kan blijven bij een stil over peinzen van Gods verborgen omgang, een stil ge nieten van de graden van verbondenheid die men heeft bereikt. Bij de grote mystieken blijft het echter niet bij gevoelens en beschouwingen. Zij zijn eveneens mensen van de daad geweest en zo is het ook een werkelijkheid in zijn eigen le ven, waarnaar hij telkens weer heeft gezocht en nog zoekt. Het gaat er hem om „dat een mens in het gewone leven, met doelbewuste harts tocht aanwerkt op de verlossing der wereld; dan worden de zwervende vonken van de Schechina (het tegenwoordig zijn van God onder de mensen, zoals bij Israël in de woestijn met de wolkko lom, die des nachts een lichtende wolk was - H.) in iedere vertwijfelde ziel, in ieder donker ding, teruggevoerd in de eenheid van het god delijk wezen". „Wie in heiligheid, in Godgewijd heid eet en drinkt en zaken doet, die verlost me de en vernieuwt de doelloos wervelende werel den." „De enkeling is ieder uur geroepen, het is steeds weer „zijne ure". Juist dit individuele ech ter is het objectieve, is het verborgen verband met de mensen en met God." Op deze wijze krijgt het menselijk leven, ook in zijn alledaag se verloop, een bijzonder gewicht. God heeft de mens in de orde der schepselen zo gesteld, dat hij het wezen is van waaruit een wending kan komen, als hij zich n.l. door God laat gebruiken. Er is een wederkerigheid tussen God en mens, die ernstig genomen moet worden. „Maar welke we derkerigheid? die van de daad! welke daad? de arbeid van de verwerkelijking van God in de we reld." Bij alle mystieke denken en peinzen bij Bu ber, valt er grote nadruk op het doen van de wil van God. In het licht van deze gedachtengang, zullen we het leven van Buber moeten zien. Op 19 no vember 1933, toen de schaduwen van het onweer dat over de joden in Duitsland zou losbarsten al donkerder werden, heeft Buber een rede gehou den bij de heropening van het joodse leerhuis in Frankfort. Hij zegt in deze rede, dat onder alle verbindingen met de volkeren die het jodendom in de nop der geschiedenis heeft gekend, geen enkele andere „ondanks alles, zulk een diepe vruchtbaarheid heeft gehad als de Duits-joodse". Na geconstateerd te hebben dat deze verhouding in een zware crisis gekomen is. gaat hij verder: „vanuit deze verhouding zal de volksopvoeding moeten geschieden". Hij pleit er zelfs dan voor dat men elkaar ais broeders tegemoet zal treden. „Het gaat er om uit deze grote nood een deugd te maken." Uit deze zelfde gedachtengang, die niet los te maken is van heel zijn denken, maar daarmee volkomen één is, komt het ook voort dat Buber, die sinds 1938 in Palestina woonde, een andere houding tegenover Duitsland voorstond na de oorlog, dan zijn landgenoten en dat hij ge waarschuwd heeft toen het proces tegen Eich- mann begon, niet uit wraakgevoelens te handelen. Joden waren door God geroepen een andere hou ding aan te nemen. Hij heeft dit gedaan op de zelfde wijze als hij een andere houding tegen over het christendom heeft bepleit, hoewel, door de eeuwen heen het christendom ook niet met schone handen staat. God wil dat er verzoening kome en Hij wil tevens dat wij mensen daaraan meewerken. Toen Buber enkele maanden geleden vijf en tach tig jaar werd, kreeg hij ook een gelukwens van David Ben Goerion, toen nog eerste minister van Israël. Hij ondertekende het schrijven: „Uw vriend, bewonderaar en tegenstander". Dat „te genstander" zal wel voornamelijk slaan op de wijze waarop Buber de stichting van een Ara- bisch-joodse staat heeft voorgestaan, omdat hij geloofde dat het Gods wil was dat joden en Ara bieren zich verzoenden. Tot op de dag van van daag houdt hij niet op, zijn kritiek te uiten op de stichting van de staat Israël zoals deze ge worden is. Het is daarom te begrijpen dat Buber bij de grote massa van Israël geen geliefd per soon is en dat zijn boeken meer worden gele zen buiten zijn eigen land dan daarin. Hoewel hij zionist was, wilde hij geen overheersende po sitie. „Eigen onafhankelijkheid moet niet worden verworven ten koste van eens anders onafhanke lijkheid. Nederzetting van joden moet geen Ara bische boer verdringen, joodse immigratie moet niet schade veroorzaken aan de politieke status van de tegenwoordige bewoners." „Een herboren joods volk in Palestina dient niet alleen te stre ven naar vreedzaam samenleven met het Ara bische volk, doch ook naar een begripvol samen werken met dat volk voor openlegging en ontwik keling van het land." „Bereikt men een succes volle oplossing, dan zal daarmee een eerste stap, misschien wel een pioniersstap ondernomen zijn, in de richting van een rechtvaardige levens vorm tussen het ene en het andere volk." Hij is en blijft van oordeel dat Israël door God geroe pen is in deze wereld zulk een bijzondere daad te stellen. De Erasmusprijs is ingesteld voor personen oi organisaties die een uitzonderlijke verdienste heb ben gehad voor de Europese cultuur. Tot deze personen behoort Buber zonder enige twijfel en zijn invloed reikt nog verder. H. Twaalf jongemannen uit Mont- toori, metselaars, timmerlui, een elekiricien en een schilder, gaan in hun zomervakantie het r.-k. paro chiekerkje van Annay la Cote in FrankrijK opknappen. Zij zijn lid van de Katholieke Aroeiders jeugdbewe ging en helpen de Nederlandse pas toor P. Hanrath. Ze logeren bij in woners van het dorpje. Samenwerking is er sinds kort tussen Pro Rege en de centrale van katholieke militaire tehuizen bij de oprichting van militaire tehuizen in Duitsland. Men heeft besloten tot bouw van zes kleine en 7 grote te huizen. Beurtelings zal van protes tantse en van rooms-katholieke zijde een project worden uitgevoerd. Het eerste Nederlandse tehuis staat in Handorf bij Münster. Het tweede komt in Rheine. Gouden en zilveren kerkelijke voorwerpen uit de oude abdij van Oignies kan men tot en met 15 juli bekijken in het gemeentehuis van Nijvel (B.). De voorwerpen zijn voor het merendeel vervaardigd door broe der Hugo, befaamd kunstsmid,* gra veerder en ciseleerder uit de middel eeuwen. Gezamenlijk zullen de kerken van Hengelo (O.) naar buiten treden op de expositie voor industrie en handel (S.O. '63) van 2 tot 14 september in deze plaats. In een plantsoen komt een overdekte pergola. Aan weers zijden daarvan zullen bepaalde situ aties worden uitgebeeld om de be zoeker aan het nadenken te zetten over leven en geloof. Ook zijn er fototableaus. In het centrum van de 1600 m2 grote kerkelijke inzending komt een 15 meter hoog kruis van ijzeren steigerpalen. Vijf punten noemde de evangelist Billy Graham onlangs in Duitsland, die hij nastreeft in zijn „veldtoch ten". Allereerst gaat het er om de kerken bij hun eigenlijke taak van de verkondiging te helpen. Daarnaast wil hij de leden der kerken, die maar weinig van het evangelie weten, met de hele inhoud en ernst van Gods boodschap confronteren. Vervolgens is zijn opzet zijn hoorders aan te sporen de bijbel te lezen. Als vierde taak ziet hij om ook onkerkelijken, atheïsten, heidenen en aanhangers van andere godsdiensten door de verkondiging van het evangelie op te roepen tot een beslissing. En ten slotte wil hij getuigen van zijn ge loof en van zijn verzekerd zijn van het heil in Christus „om daarmee an deren aan te moedigen hetzelfde te doen". (Advertentie) Een goed idee. Strips van twee! 'ASPRO' is thans verpakt in rose cellofaan in strips van twee tablet ten, de juiste dosering om U snel van Uw pijn af te helpen. Vertrouw op 'ASPRO' de veilige doeltref fende pijnstiller, want U weet het ...2 'ASPRO's èn... U bent weer fit! Zo drukt U het tablet uit het stripje... Z Z 2 ASPRO s^...t{i&iCufeek fit!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 17