Kerkorgels van het rampenfonds Zuidslavische Hervormde Kerk: jong, maar met oude tradities zaterdagnummer Hei ongehoorzame kind NIEUWS VAN OVERAL Uc /rru^ %x %oéeutf lx pUt- j Zaterdag 29 juni 1963 h_jcr±-Q-r1\-aJ: voor Uw kindoren vanaf f 169.50 'J'ien jaar na de ramp van 1953 beschikken vele kerken in Zeeland, Noord- Brabant en Zuid-Holland over nieuwe kerkorgels of gerestaureerde instrumenten. Sommige daarvan staan in nieuwe kerkgebouwen. Het Rampenfonds financierde de kerkbouw en de nieuwe or gels geheel of gedeeltelijk met de genereuze giften die het fonds verkreeg uit Neder land en uit de gehele we reld. Totaal kostte hef ker- kenplan van het Rampen fonds rond tien miljoen gul den, waarvan voor orgel bouw 2,5 miljoen gulden werd besteed. Zeeland kreeg hiervan bijna de helft: om streeks 1,2 miljoen gulden. De tien miljoen gulden om vatten de aanvullende bij dragen van het Rampenfonds tussen de hersfelkosten en de rijksrampschadebijdrage. Door de bijdragen van het Rampenfonds zijn vele or gels, van voor de oorlog da terend, die geleden hadden van storm en water, opge ruimd. Daarvoor kwamen nieuwe, waardevolle instru menten in de plaats, die een verrijking van de kerkmuziek betekenen. De tijd van de harmoniums in de na de ramp gerestaureerde kerken, is bijna voorbij. In de winter van 1956 werd het eerste orgel geplaatst, in de gereformeerde kerk van Kruiningen. Hef laatste orgel in een reeks van ruim 50 komt in 1967 in de hervorm de kerk van Brouwershaven. In bijgaand artikel wordt nog eens de nadruk gelegd op de grote waarde, die men. aan de door het Ram penfonds voor orgelbouw verstrekte bijdragen moet hechten. Behandelt de jongeling, Absalom met zachtheid. 2 Sam. 18 5b. Korving David is in grote nood. Hij is door zijn zoon Absalom van de troon gestoten. Dit heeft Absalom met leugen en bedrog weten te bewerken. David is gevlucht en nu liggen twee legers tegenover elkaar, het leger van Absalom met veel soldaten en het leger van David, die zijn troepen uitgeleide heeft gedaan, want zelf mag hij niet mee van zijn vrienden. Dan geeft David aan de bevelhebbers de opdracht: behandelt mijn zoon met zachtheid. Dat is eigenlijk een heel vreemd bevel, want de strijd zal juist tegen deze opstandige zoon zijn, die de bedoeling had zijn vader te verjagen en als hij ge kund had hem op een lafhartige manier om het leven had gebracht. „Denk toch aan Absalom" zo is het woord voor deze boosaardige zoon. De vraag komt op, hoe het komtdat David zo kan pleiten om het leven van zijn zoon te sparen f Allereerst, omdat David wist ivie hij zélf was. Want hij kende zich zelf en hij wist, dat ook aan zijn handen bloed kleefde. David zag misschien wel iets van zichzélf in zijn zoon. In de tweede plaats, omdat het bloed kruipt, viaar het niet gaan kan. Hij is immers zijn zoon, en wanneer hij denktdat hij dit slechte kind moet missen, komen de tranen al boven. Het blijft toch altijd zijn zoon, hoe mis dadig een kind ook kan zijn. Is het niet zo in het leven, dat een kind waar een vader en moeder de meeste zorg en verdriet van hebben, de grootste plaats in het hart van de ouders inneemt In de derde plaats, omdat God David zo veel vergeven had en tel kens weer vergaf. David kende Gods liefde voor de ongehoorzame mens. God had David niet geschopt en vertrapt, omdat hij op aller lei wijze slechte daden had verricht. Omdat David deze liefde van God kende, daarom was David mild tegenover zijn slechte zoon. Zo zal er ook in ons leven, wanneer wij Gods liefde kennen, liefde zijn tot ons ongehoorzame kind en tot de verkeerde medemens. BRUIN 18SE. J. v. d. SAR. pen geplaatst. Wanneer dit klaar Is: het nieuwe orgel achter dit front en de frontpqpen, die mee gaan „pra ten", dan wordt het een juweel van een orgel", zegt de heer De Waard. Ook staat nog op het programma een instrument voor de gereformeerde kerk van Bruinisse. De grootste opdracht, die voor een orgel, met steun van het Rampen fonds, is verstrekt, is die voor de Vlissingse St. Jacobskerk: 39 stem men. „De genoemde orgels zijn alle min of meer in prent of bespreeksta- dium. Die voor Zierikzee en voor Baarland zullen al in opbouw zijn. Van de andere instrumenten is beslist nog geen pijp te zien. Het is nog niet zeker, of het orgel voor de gerefor meerde gemeente in Wolphaartsdyk nog dit jaar kan worden opgeleverd: de werkplaats van de orgelbouwer is afgebrand". Wat de overige provincies betreft: in Zuid-Holland zijn al geplaatst: twaalf orgels, vijf voor hervormde en vijf voor gereformeerde kerken en twee voor r.-k. kerkgebouwen. Noord-Brabant heeft er al één: in een gereformeerde kerk. Beide pro vincies hebben nog „te goed": der tien in Zuid-Holland (hervormd 5, geref. 3, r.-k. 3 en chr. geref. 2) en één voor een r.-k. kerk in Noord- Brabant. WAT VOORAFGING Voordat echter alle eindkeurings- rapporten door de hervormde or gelcommissie z(jn uitgebracht moet nog heel wat werk worden verzet. Hetzelfde werk, dat de commissie mét de deskundigen en de mensen van het Rampenfonds sinds 1957 heeft verricht. De hervormde orgel commissie, sinds 1947 officieus be staande, bij de nieuwe kerkorde der Nederlandse Hervormde Kerk in 1951 officieel, kreeg in 1954 opdracht van de hervormde synode om de toestand De Duitse Sportbond richtte een aanbeveling aan alle landelijke bon den en verenigingen op sportgebied om in overeenstemming met de ker ken zoveel mogelijk alle wedstrijden te verleggen naar de vrije zaterdag. In een zitting van het presidium van de Sportbond, waarin uitvoerig van gedachten werd gewisseld over de kwestie van de sport op zondag, werd een beroep gedaan op alle sportorga nisaties om te komen tot een geheel van manifestaties vrije zondag. Daarbij werd in het bijzonder bedoeld de laatste zondag van de maand, wanneer niet alleen geen competitie- wedstrijden, maar ook geen andere vriendschappelijke ontmoetingen ge houden zouden moeten worden. Bijna 30 procent van de wereldbe volking is christen: ongeveer 880 miljoen. Daarvan zijn ruim 60 pro cent r.-k., 25 procent protestant en 15 procent behoren tot andere kerken. Het christendom is van alle religies de grootste en de enige wereldgods dienst. De andere religies (onder meer Islam 15%, Chinese religies 14 procent, Hindoeïsme 12 procent, Boeddhisme 7 procent) zijn alleen verspreid over Azië en Afrika. In Rusland leven ongeveer 100 miljoen christenen (op 210 miljoen zielen), Azië: 50 miljoen op een bevolking van ruim 1 miljard, Afrika 40 mil joen op 200 miljoen bewoners. 9 Bedrijfsbezoeken hebben predikan ten en hulppredikers van bij het protestants interkerkelijk overleg in Lochem gemaakt. Aan deze bezoeken nemen ook deel r.-k. geestelijken en Eredikanten uit hervormde en gere- ormeerde kerken uit de omgeving. Het bedrijfsbezoek wordt gezien als een aanvulling op het tradionele huis bezoek. Op deze wijze komt een con tact tussen de predikant en de ge meenteleden in hun dagelijkse omge ving tot stand. De bedrijven verleen den veel medewerking, onder meer door voorlichting. 9 De „Brood voor het hart"-actie van de Ned. zendingsraad heeft tot nu toe 1.332.000 opgebracht. Er blijven nog steeds particuliere giften binnenkomen. Het aantal collecte opbrengsten, dat nog te verwachten is, wordt nu minder. \X7anneer alle orgels gereed zijn, heeft iedere kerk, die door de ramp schade kreeg, een goed orgel. Het Rampenfonds heeft op onbekrompen wijze hulp verleend. Als een kerk vandaag de dag voor de door liet Rampenfonds verstrekte bedragen zou moeten zorgen, dan zou dit neerkomen op mini maal drieduizend gulden per re gister gemiddeld. Dit verklaart de heer S. C. de Waard, secreta ris ran de orgelcommissie der hervormde kerk, welke commis- FINANCIFLE STEUN BI I BOUW VAN RUIM 50 ORGELS Voor dit keer nog iets over de hervormde ge meenten in Zuid-Slavië in het algemeen. Hun aantal is 16 in de Vojvodlna, dat is de streek die begrensd wordt door do Donau, de Roemeense en Hongaarse grens. Hierbjj komen 6 gemeenten in de Baranja, het stuk dat op Zuidslavisch gebied ligt tussen de Donau en Drav. Van deze laatste is er één een Kroatische gemeente. In de andere is het Hongaars de voertaal. Verder kent men nog een heleboel hervormden in de „diaspora", de ver strooiing, wel een zeventigtal groepen, waarvan er sommige de naam „gemeente" dragen, andere niet. Te zamen tellen al deze hervormden een 35.000 zielen. Al deze gemeenten liggen in een smalle strook van 600 km langs de Roemeense en Hongaarse grens. Stel U dat eens even voor, vanaf de Lim burgsBrabantse grens bjj Thorn, 'tot aan Cad- zand en dan langs heel onze zeekust tot Delfzijl. In deze gebieden zijn voorts nog een aantal evan gelisch lutherse gemeenten. Deze waren vóór de tweede wereldoorlog veel meer in aantal. Ze zijn sterk verminderd omdat deze, oorspronkelijk uit Sudeten-Duitsers bestaande nederzettingen, „te rug in 't rjjk" zijn gegaan toen Hitier hen opriep. Voor zover dat niet gebeurd is, zijn er velen ge vlucht toen de Duitse legers van hier werden te ruggeslagen. Toch is hun getal nog altijd 40.000 zielen. Behalve deze twee groepen zijn er nog baptisten en methodisten, maar allemaal met elkaar maken ze niet meer dan 1 van de bevol king uit. De servisch-orthodoxen en rooms-ka- tholieken wegen ongeveer tegen elkaar op. Ze vormen ieder een kleine 40 van de bevolking van 18 Vè miljoen. Behalve deze twee grote groe pen zijn er nog een 17 mohammedanen. De overblijvende rest van de bevolking wil gerekend worden tot geen kerk te behoren. De 35.000 her vormden vormen een kleine, weg te cijferen min derheid. Kerkelijk ztfn ze een minderheid, maar nationaal eveneens en ieder die enige fantasie heeft, kan gemakkelijk begrijpen dat dit hun leven niet al tijd even gemakkelijk maakt en dat dit voor hen als kerkelijke gemeenschap bepaalde moeilijkhe den meebrengt, waarvan we lezen in de officiële kerkelijke rapporten. Denk alleen maar aan het verkrijgen van predikanten en de opleiding daar toe. Deze hervormde kerk van Zuid-Slavië is nog jong, hoewel sommige gemeenten zeer oude cradities hebben. In Herceg Szöllös in de Baranja bijvoorbeeld, is in 1576 de eerste synode van de Hongaarse hervormde kerk gehouden, Maar de ze kleine kerk is daarom zo jong, omdat ze pas een zelfstandige eenheid geworden is na de eerste wereldoorlog. Voordien behoorden deze gemeenten bij de Hervormde Kerk van Hongarije. Vooral echter na de tweede wereldoorlog, toen de gren zen steeds meer gesloten werden, werd ook de eenzaamheid van deze kerk steeds groter. Hoewel een groot deel van deze gemeenten vlak bij Sze- gedin (Hongarije) en Temisvar (Roemenië) twee Hongaarse culturele en theologische centra ligt, waar tot in de laatste wereldoorlog predi kanten voor deze kerk werden opgeleid, zijn deze plaatsen sindsdien volkomen onbereikbaar ge worden en zo is men zonder enige opleiding voor predikanten komen te zitten. Men heeft het ge probeerd met een eigen opleiding in Feketic, maar ook dat ging niet meer. De 28 predikanten die er zijn, blijven in dienst zo lang dit maar enigszins mogelijk is, maar wanneer er een uit valt, heeft men voor hem geen vervanger. Daar komt nog een probleem bij. Deze hervorm de gemeenten bestonden uit landbouwers en uit hen die in een dorp in een landbouw-nevenbe- drijf werkzaam zijn. Toen Jozef II in 1786 de Voj- vodina bezocht, zag het er niet best uit. Het was één grote vlakte (poesta) zonder meer, een ge bied van gras, onkruid, moerassen en bossen. Wat er vroeger nog aan huizen en dorpen ge staan had, was weggevaagd toen de Turken er enige malen waren doorgetrokken. Keizer Jozef II nu zag hier mogelijkheden en hij heeft er voor gezorgd dat hier arme Hongaren en Sudeten- Duitsers zich konden vestigen. Hieronder waren ook protestanten. Met niet geringe inspanning hebben deze kolonisten en hun eerste nazaten de velden ontgonnen en de moerassen drooggelegd en zij hebben van dit gebied een van de meest welvarende streken gemaakt. Tot op heden zijn deze gemeenten landbouwende gemeenschappen gebleven. Juist in deze gebieden nu zijn de enor me kolchosen gesticht. De mogelijkheid om aan meer land te komen is er nu ten enenmale niet meer en zo zien we, wat we ook in ons eigen land kunnen waarnemen, dat steeds meerderen uit hun dorpen vertrekken naar die gebieden waar de in dustrie mensen nodig heeft. Daar ontstaan nu nieuwe groepen en gemeen schappen, die ook weer pastorale zorg verei sen, wat weer nieuwe problemen meebrengt. De ze hele ontwikkeling heeft weer het gevolg dat deze gemeenten, waar vroeger een tamelijke wel stand heerste, het financieel steeds moeilijker krijgen. Vroeger hadden deze gemeenten alle hun kerkelijke eigendommen, uit de inkomsten waar van de kosten die er normaal in een gemeente moeten worden gemaakt, werden gedekt. Nu gaat dit niet meer, aangezien deze eigendommen in land tot weinige hectaren zijn verminderd, omdat de andere overgenomen zijn door de staat. Nu is men, wat de inkomsten van een gemeente betreft, geheel afhankelijk geworden van de bijdragen uit eigen gemeente. De tractementen van de pre dikanten zjjn dan ook zó laag, dat een arbeider bij ons er beslist niet voor zou gaan werken. Maar de eerste zorg is predikanten opgeleid te krijgen. Er hebben zich enige gemeld, waaronder twee die reeds een universitaire studie in een an dere faculteit achter de rug hebben. Via de We reldraad der Kerken tracht men nu momenteel deze in het buitenland opgeleid te krijgen. Om te voorzien in de nood die er momenteel reeds is, heeft men iets moeten doen en men heeft het enige gedaan wat in een calvinistische kerk het meest aangewezen is. Men heeft aan een groep ouderlingen een extra opleiding gege ven voor-de leiding van de gemeente en men zorgt er voor dat wekelijks preken worden ge stencild, die door hen in de kerkdiensten kunnen worden gelezen, voor iedere zondag twee preken (waarvan één een catechismuspreek) met de li turgie er bij. We hebben verschillende van de hervormde pre dikanten die in Vojvedina werkzaam zijn, de bisschop in Paciz incluis, gesproken. We kunnen niet anders dan een diep respect hebben voor de ze mensen, die, onder totaal veranderde omstan digheden, bijna allen het werk moeten doen, waar voor vroeger 2 en soms 3 predikanten waren. Ter herdenking van het vierhonderjarig bestaan van •ie Heidelbergse catechismus en uit dankbaarheid om hetgeen deze kerk door dit leerboek heeft ont vangen, wilde men dit jaar iets doen en zo is be sloten dit oude leerboek in het Kroatisch te ver talen en uit te geven. Men heeft dit gedaan ook met het oog op de toe komst, omdat steeds meerdere gemeenteleden juist in het Kroatische taalgebied hun werk en woonplaats zullen vinden. H. 9 Indonesische christenstudenten ko men van 23 tot 30 augustus bijeen op het N.C.S.V.-conferentieoord Woudschoten op uitnodiging van de N.C.S.V. Er komen ongeveer 100 studenten, voor de helft studerend op Westeuropese universiteiten en voor de andere helft van universitei ten vanachter het ijzeren gordijn. Mogelyk blijven verschillende deel nemers na de conferentie nog als gast van Nederlandse gezinnen een week in ons land. De conferenties, die sinds vijf jaar worden gehouden, zijn een ontmoetingsgelegenheid voor jon geren, die elkaar weinig zien en in hun studietijd ook geen gelegenheid hebben naar hun eigen land terug te keren. menten afleveren. Maar in 1967 is de zaak echt rond. EXPO-ORGEL Dat zal dan ruim tien jaar zjjn, na dat het eerste orgel, voor de ge reformeerde kerk van Kruiningen werd overgedragen, winter 1956. Daarna volgden in Zeeland: in 1958 Kruiningen (hervormde kerk), St.- Philipsland (idem), in 1959 Eikerzee (hervormd), Oosterland (gerefor meerde kerk), Rilland-Bath, Seroos- kerke op Schouwen en Waarde (alle drie in de hervormde kerk) en in 1960 de hervormde kerk van Geers- dijk. In dé gereformeerde kerk aldaar, werd in hetzelfde jaar het orgel, dat op de Expo in Brussel in het pavil joen der protestantse kerken had ge staan, geplaatst, nadat het aan het einde van de Expo eerst een omweg had gemaakt via de r.-k. kerk in Moerdijk. Ook werden al orgels ge plaatst in Ouwerkerk (hervormd) en Zierikzee (gereformeerd), Nieuwer- kerk (hervormd) en Rilland-Bath (gereformeerd). Ook in 1960 volgde een nieuw orgel voor de gereformeerde kerk in Nieu- werkerk. In 1961 waren aan de beurt de Vrije Evangelische Gemeente in Bath, dat het enige in Duitsland ge bouwde orgel kreeg en de r.-k. kerk in die gemeente. Vier orgels werden vorig jaar geplaatst, in Arnemuiden (gereformeerd), in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Rilland-Bath en twee in Zweden ge bouwde instrumenten in respectie velijk Sirjansland (hervormd) en Zierikzee (lutherse kerk). Zoals be kend werd enige weken geleden in de evangelisch lutherse kerk te Vlissin- gen het eerste in dit jaar gereedge komen orgel in gebruik genomen. TOF KOMST Voor de toekomst staan voor Zee land nog op het programma twee van de vier In het kader van de actie in Denemarken gebouwde orgels, be stemd voor respectievelijk de Zierik- zeese Gasthuiskerk (18 stemmen), dat voorjaar 1964 klaar komt en voor de St. Willlbrordkerk ook in Zierik zee (even groot). Dat voor de r.-k. kerk hoopt men nog eind dit jaar in gebruik te kunnen hemen. Dit najaar krijgt de gereformeerde kerk in Baarland een orgel van dertien stem men. Voorts staan nog op het pro gramma nieuwe orgels voor Drei- schor (hervormd, 17 stemmen), Wol- phaartsdijk (gereformeerd. 14 stem men) en Gereformeerde Gemeente (12 stemmen). Tot slot z(jn een vijf- tienstemmig orgel voor Brouwersha ven (herv.) in de maak, dat men in 1967 mogelijk kan afleveren en één voor de hervormde St. Jacobskerk te Vlissingen. „Wij z(]n nog bezig met een koororgel voor de gereformeerde kerk van Anna Jacobapolder. Het Rampenfonds heeft daarvoor een gift verstrekt. Brouwershaven heeft een juweel van een kas met frontpjjpen, die moeten worden gerestaureerd. Van het nieuwe orgel worden nu eerst twaalf stemmen gebouwd en de voorbereiding voor nog drie stem men, maar er worden nog geen pij van de orgels in de eigen kerken na de ramp te onderzoeken. Vele orgels in hervormde kerken hadden van storm en water geleden. Maar ook andere kerken hadden met de storm en het water te kampen ge had. Iedere bezitter moest aangifte doen by het rijk en cijfers van des kundigen toevoegen: van orgelbou wers en rapporten van orgelcommis sies. „Het rijk vergoedde weliswaar op royale, schaal, maar men kon er niet van uitgaan, dat alles wat naar volledige vervanging streefde ook van het rijk terugkwam", zo zegt de se cretaris van de orgelbouwcommissie. En er moest heel wat totaal worden vervangen. Meestal moest worden geadviseerd: een nieuw orgel. De her vormde commissie kreeg tot taak, met medewerking van deskundigen, deze adviezen uit te brengen. Dit kwam mede, omdat de toenmalige vice-voorzitter van het Rampenfonds, mr. W. F. Schokking (Prins Bernhard is voorzitter) tevens voor zitter was van de hervormde orgel commissie. Als organisten-orgel- bouwdeskundigen werkten aan de commisie mee Lambert Erné, orga nist van de Nicolaïkerk in Utrecht, Willem Hülsmann (St. Joriskerk, Amersfoort), Cor Edskes (doopsge zinde gemeente, Groningen) en aan vankelijk ook nog Adriaan Engels (Grote Kerk, Den Haag). Vanuit de orgelcommissie gaan alle zaken naar de heer W. J. A. H. van Berkel, re ferendaris van het ministerie van maatschappelijk werk, adviseur van het Nationaal Rampenfonds voor de getroffen kerken. Vele gebreken aan orgels kwamen pas later aan het licht, toen het zoute water begon te werken. „In het gros van de gevallen hebben Een interieuropname van de her vormde kerk te Brouwershaven, waar in 1967 het laatste orgel, waar voor het Rampenfonds een bijdrage verstrekte, wordt geplaatst. de belanghebbenden een nieuw orgel gekregen, maar er zijn gevallen, waarby om uiteenlopende redenen niet geheel van de bouwsom kon worden uitgegaan", aldus de heer De Waard. BUITENLAND Zo'n reden was er bijvoorbeeld in Vlissingen: de hervormde St. Jacobs kerk vraagt nu om een orgel, dat méér is dan om alleen maar „bij te zingen". Ergens moest het Rampen fonds een grens trekken bij de hulp verlening. In die gevallen verstrekte het fonds een bepaald bedrag en de rest moest worden gefinancierd door het kerkbestuur. De nieuwbouwor- ders werden door de kerkvoogdijen of kerkbesturen geplaatst. De heer De Waard: „voornamelijk bij Nederland se orgelbouwers, maar omdat er zo veel hulp vanuit het buitenland was verkregen wilde men van de kant van het Rampenfonds iets terug doen, wat meer blijvende waarde had: er zy'n toch ook noodscholen en nood kerken bijvoorbeeld uit het buiten land. Daarom ging een aantal orders naar buitenlandse orgelbouwers: vier naar Denemarken, onder andere voor de beide bovengenoemde Zeeuwse kerken (plus in Moerdijk (r.-k.) en Oude Tonge (hervormd)), drie in Zwitserland (hervormde kerken in Abbenbroek en Heenvliet en de gere formeerde kerk van Zuid-Beijerland), één Frans orgel voor Simonshaven op Voorne, drie Zweedse (luth. Zierik zee, herv. Sirjansland en 's-Graven- deel) en één Duits orgel voor Rilland- Bath (vrije evangelische gemeente). Nog lang, nadat in 1967 het laatste orgel in Brouwershaven zal zijn ge plaatst, zullen in vele kerken in Zee land, Zuid-Holland en Noord-Brabant de klanken van tientallen orgels her inneren aan de financiële hulp, die vanuit ons land en uit de gehele we reld, via het Rampenfonds, aan de kerken werd verstrekt. Advertentie sie het Rampenfonds adviseerde bij deze „orgelactie" voor alle kerken, hervormd, gerefor meerd, r.-k., christelijk gerefor meerd, van de Gereformeerde Gemeente, de Lutherse en Vrije Evangelische Kerk. Er zijn or gels bij van eenentwintig stemmen en van vijf stemmen, van veertien en zeven. Een re gister is het aantal pijpen dat bij één stem hoort, het pijpe- koor. In nieuwe orgels heeft het Rampenfonds voor honderdui zenden guldens gestoken. Do helft (30) van de ruim vijftig orgels zijn voor Zeeland bestemd, de overige zijn verdeeld over Zuid- Holland (25) en Noord-Brabant (2). Ruim dertig van deze orgels ziju reeds geplaatst, waarvan 22 in Zeeland. In de toekomst komen er nog negen naar Zeeland. Noord-Bra bant heeft er reeds één en er komt e.r nog één. In Zuid-Holland zyn twaalf stuks geplaatst en dertien volgen nog. Tussen 1967, als hot laatste orgel in Brouwershaven in de hervormde kerk aldaar voor het eerst zal worden bespeeld en nu zul len orgelbouwers in binnen- en bui tenland nog drie en twintig instru- UW VASTE KEUS-.'N FASTO GEISER De hervormde kerk van Sirjansland (foto: exterieurbezit een in Zweden gebouwd orgel. (Foto P.Z.C.). 'li km stand: V-' Wat moet die Fasto geiser met 'n brander voor alle soorten gas? Jongen, dïe universele brander zal narigheid voorkomen als we hier ooit ander gas gaan krijgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9