PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
PROF. DR. BEEL INFORMATEUR
Vliegtuig mogelijk
door granaat geraakt
In 3 van 4 Zeeuwse steden: geen parkeerschijven
Koningin sprak met
prof. De Quay
DEN HAAG HECHT BELANG AAN WOORDJE SPOEDIG
IN OPDRACHT
Vandaag...
Paratyfus bij
militairen in
Utrecht
ISRAËL KRIJGT
HAWK-
RAKETTEN
De ramp bij Sennelager
Britten schoten
met mortieren
VOORLOPIG NOG GEEN ADVIES
VAN S.E.R. OVER MINIMUMLOON
Later kans op
verbetering
Hogere premies
voor auto
verzekering
Alleen Middelburg
zal er binnen twee
jaar toe overgaan
Misverstanden
Prijsbinding
Kroesitsjew werd
in Oost-Berlijn
koel ontvangen
206e jaargang no. 151
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week. 8,00 perkw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vllaslngen:
0».g.&_ red. 3508, adv. 3647/3643): Middelburg: Maikt 51, tel. 3841 Cb.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red. 78?3,_ adv.^SMS); _°ostburg:, teL J395^ Tememen^rMnaalstraat^2>hteL
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer
Wals trant 58-60, tel. 1?.~1,-
2911; Zierikzee: -ed. tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p.
Zaterdag 29 juni 1963
Gevecht tegen
tijd en kilometers
Pagina 4
m. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). „Brieven bur. i
er. Giro 3-59300 P.Z.C.. Middelburg.
(Van onze Haagse redactie)
De koningin zelf heeft gisteren de minister van staat dr. L. J. M.
Beel verzocht „een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid
om te komen tot de spoedige vorming van een kabinet, dat zich
verzekerd kan achten van een vruchtbare samenwerking met de
volksvertegenwoordiging". De nieuwe informateur werd be
noemd nadat de koningin eerst op paleis Soestdijk een onderhoud
had gehad met de huidige minister-president dr. J. E. de Quay.
Dr. Beel, die vice-president van de
Raad van State is, zal het week
einde besteden aan het bestuderen
van de grote hoeveelheid stukken
die tijdens de inforxnatie-Romme
en de formatie-De Kort zijn gepro
duceerd. De informateur zal niet
zijn intrek nemen in het kabinet
van premier De Quay op het Plein
1813 zoals Romme en De Kort
maar in zijn woning te Wasse
naar verblijven.
De opdracht aan dr. Beel is ongeveer
""ini'^'idend aan die welke hij in 1959
toen hy het kabinet-De Quay
geiykiuidend aan die welke hij in 1959
ontving toen hy het kabinet-De Quay
als informateur voorbereidde. Het wordt
in Den Haag niet zonder betekenis t
acht dat de koningin eerst premier 1
Quay heeft ontvangen.
Zelfde basis
De kans wordt zeer groot geacht, al
dus leidende K.V.P.-kringen gister
avond in Den Haag. dat ae koningin
prof. De Quay heeft gevraagd of ny
opnieuw als minister-president zou
is het 50 jaar geleden, dat
ingevolge een twist over de buit
verdeling van de eerste Balkan
oorlog. de tweede Balkanoorlog
uitbrak tussen enerzijds Bulgarye
en anderzyds Griekenland. Servië,
Turkije en Roemenië. De oorlog
viel ten nadele uit van Bulgarye.
Dit land moest by de vrede van
Boekarest op 10 augustus d.a.v.
belangryke stukken grondgebied
afstaan.
MORGEN
is het 100 jaar geleden, dat
de Nederlandse schilder, etser,
aquarellist en tekenaar J. J. Reyn-
ders te Emmen werd geboren.
Bij het detachement Utrecht van het
depot verbindingstroepen in de Hojel-
ka/.erno in Utrecht zyn verschijnselen
van paratyfus geconstateerd. Bij wijze
van voorzorgsmaatregel zyn veertien
militairen tijdelijk in aparte lokaliteiten
ondergebracht. Zy z'yn geen bedpatiën-
teu.
militair geneeskundige dienst stelt
haard van de
Tot de toeristische attracties van
Ópper-Beieren behoort tegenwoor
dig ook een tocht ver vlot over de
Isur. In Beieren heeft men ont
dekt dat de vlottenvroeger alleen
gebruikt uit noodzaak bij het
transport van boomstammen
stroomafwaarts, een belangrijk
middel zijn om deviezen te verdie
nen. Ieder seizoen worden zo'n
honderd vlottochten gemaakt
(foto) en op zondagen ziet men
soms meerdere dichtbevolkte vlot
ten op de laar drijven.
PROF. BEEL
...opnieuw beginnen...
willen optreden. Men houdt er sterk
rekening mee, dat prof. De Quay de
koningin bevestigend heeft geant
woord. Dit zou betekenen, dat uitein-
delyk een voortzetting van de huidi
ge basis, dus met V.V.D. en zonder
P.v.d.A., tot stand dient te worden
gebracht. Immers, de uitspraak van
prof. De Quay dat hij niet in één ka
binet wenst zitting te nemen met de
socialisten, is al te duidelijk geweest
om aan voorby' te gaan.
Wel is zeker, aldus deze welingelichte
kringen, dat alvorens tot voortzetting
van samenwerking met de V.V.D. kan
worden gekomen, men eerst op een aan
vaardbare wijze de socialisten de deur
zou moeten weigeren.
In dit opzicht acht men de publikatie
vandaag van de prognoses van het Cen
traal Planbureau van bijzondere beteke
nis. Op grond van bepaalde cijfers, dus
wat financieel mogelyk is, zou men dan
een breekpunt kunnen vinden. Dr. Beel
zou dan moeten onderzoeken of op
grond van de kwantificering de P.v.d.A.
afgestoten moet worden. Is dit het ge
val dan is de K.V.P. verlost van de „hy
potheek" die de falende dr. De Kort
haar heeft opgelegd, namelijk zijn alge
meen als onvoldoende gemotiveerd ge
achte afwijzing van de socialisten.
Men hecht grote betekenis aan het feit,
dat het woord „spoedig" in de opdracht
is genoemd. Daaruit kan worden afge
leid dat een langdurige informatie en
formatie onwaarschynhjk is.
Geschrokken
Prof. Beel zei gisteren „geschrok
ken te zijn van de stapel". Spre
kende over het woord „spoedig,:
in de opdracht, zei de woordvoer
der van prof. Beel, dat deze in 1959
in twaalf dagen tijds zijn infor
matie had voltooid.
Het Amerikaanse ministerie van defen
sie heeft bekendgemaakt dat de Verenig
de Staten en Israël een overeenkomst
hebben gesloten waarbij Israël lucht
doelraketten van hot type-IIawk tot een
waarde van ongeveer 25 miljoen dollar
zal kunnen kopen. Het ministerie wilde
niet zeggen hoeveel raketten dit zullen
zyn.
Het Britse Rijnleger heeft gisteren
de mogelijkheid geopperd dat het
Belgische transportvliegtuig dat
woensdag bij Detmold is neerge-
Suikeroogst op
Cuba slecht
Premier dr. Fidel Castro van Cuba heeft
in een redevoering te Havana gezegd,
dat de suikeroogst 1968 de slechtste is
sinds de invoering van zyn bewind. Dit
was het gevolg van „onze onervarenheid,
9 tekortkomingen, onze vergissin
gen" en van de ergste droogte sinds 60
jaar.
stort, door Britse militairen is
neergeschoten.
De woordvoerder van het Britse leger
deelde mede dat de Belgische commis
sie van onderzoek een communiqué had
uitgegeven, waarin gezegd werd dat
het toestel mogelyk door een Britse
granaat was neergestort.
„Britse troepen waren inderdaad
bezig met kleine wapens en mortier
vuur te oefenen op de dag van het
ongeluk", zei hij, „maar het lucht
verkeer was ervoor gewaarschuwd
dat boven het oefengebied niet onder
de 10.000 voet mocht worden gevlo
gen".
Bij het vernemen dat het Belgische
vliegtuig op een hoogte van slechts
750 voet vloog toen hij door een explo
sie werd getroffen, zei dc Britse woord
voerder: „Het kan op die hoogte door
iets zyn geraakt."
Hy voegde er echter nadrukkelijk aan
toe dat „er niets had kunnen gebeuren
wanneer het vliegtuig boven 10.000
voet (ongeveer 3000 meter) was geble-
Te laag
Een beeld van de gespannen sfeer
in Georgetown, dè hoofdstad van
Brits Guyana; gewapende schild
wachten bewaken liet met prik
keldraad omgeven huis van pre
mier Cheddi Jagan tegen aari val
en van opstandige tegenstanders
van diens bewind.
NIEUW CONCEPT ADVIES INGEDIEND
Werkzaamheden
werden onderbroken
(Van onze Haagse redactie)
Er komt voorlopig nog geen
van de Sociaal-Economische Raad
over het vraagstuk van het mini
mumloon. Aan het begin van de
gisteren gehouden vergadering
van de S.E.R. deelde de voorzit
ter, prof. dr. G. M. Verrijn Stuart
mede, dat de commissie, die dit
advies voorbereidt, haar werk
zaamheden heeft moeten onderbre
ken. Naar aanleiding van het ge
meenschappelijke actie-program
van N.V.V. en K.A.B. was er na
melijk een nieuw concept-advies
bij de commissie ingediend, waar
op de werkgevers- en werknemers
leden besloten de kwestie van de
achterblijvers eerst in de Stichting
van den Arbeid te bespreken.
Prof. Verrijn Stuart zei deze vertraging
in het uitbrengen van het rapport van
de commissie zeer te betreuren. Hij
wees in dit verband op de eigen ver
antwoordelijkheid van de commissie en
de S.E.R. en vond het wenselijk, dat de
commissie-miniumloon haar advies in
de septembervergadering van de S.E.R.
zou voorleggen.
missie, inclusief de Kroonleden was,
de besprekingen uit te stellen. Een
tijdig advies is belangrijk, aldus de
heer Kloos, maar een goed advies
is van veel groter belang.
Van zijn kant was hij bereid de zaak te
bespoedigen, maar in vei-band met de
vakanties wilde hij nog een vraagteken
zetten achter de wens van de voorzit
ter om de zaak in de septembervergade
ring van de S.E.R. aan de orde te stellen.
Goed advies
De heer A. Kloos (N.V.V.) deelde me
de, dat het de wens van de hele com-
Prinses Margriet
heeft lichte
hersenschudding
Prinses Margriet heeft een lichte her
senschudding opgelopen, toen ze een
paar dagen geleden bij haar grootmoe
der prinses Armgard, op het kasteel
„YVarmelo" in Diepenheim van een trap
viel. Prinses Margriet wordt thuis op
paleis Soestdijk verpleegd.
Begrip
Prof. Verryn Stuart zei begrip te hebben
voor de argumenten wat de vakantie
betreft, maar gezien de voorgeschiedenis
achtte hy het niet gewenst, dat weer een
lang uitstel zal optreden.
(Van onze weerkundige
medewerker)
De uit Frankryk afkomstige on
weersstoring heeft gisteren op bij
zonder onaangename wijze over
last veroorzaakt. Er stak een har
de tot stormachtige wind op met
sterke regenbuien. Het weer zal
ook vandaag nog een wisselvallig
karakter houden met kans op een
regen- of onweersbui er een
slechts langzaam in kracht afne
mende zuid tot zuidwestelijke
wind. De temperatuur zal te laag
voor de tijd van het jaar zijn. Er
is een kans, dat een geleidelijke
verbetering zal intreden, die zon
dag zonder strubbelingen zal
doorzetten. We mogen dan meer
opklaringen verwachten en de
temperatuur kan in een stijgende
beweging geraken.
Als gevolg van de ongunstige re
sultaten van de autoverzekering
zullen de in Nederland werkende
autoassuradeuren met ingang van
1 augustus een premieverhoging
invoeren van 10 procent voor
W.A.-verzekeringen en van vijf
tien procent voor gecombineerde
W.A.- en cascoverzekeringen.
De meeste verzekeraars zuUen daarbij
een in guldens uitgedrukte minimum-
verhoging toepassen van f 20,voor
W.A.-verzekeringen en f 60 voor gecom
bineerde W.A.- en cascoverzekeringen.
De premieverhoging zal vooralsnog niet
gelden voor bromfietsen, scooters en
motorrijwielen en ook niet voor land-
bouwtractoren.
De verhoogde premietarieven zullen var
toepassing zyn op alle op of na 1 augus
tus gesloten nieuwe verzekeringen. Voor
bestaande verzekeringen zullen de pre
mies worden aangepast bij vervanging
van een verzekerd motorrijtuig of bij
verandering van eigenaar.
Deze premieverhoging staat 'los van de
gevolgen die zullen voortvloeien uit de
invoering van de wet op de verplichte
W.A.-verzekering voor motorrytuigen.
Over de consequenties daarvan zullen de
maatschappijen zich nog moeten bera
den.
Een onderzoek van de contactcommissie
motorrijtuigverzekering naar de be
drijfsresultaten van automobielassura
deuren heeft aangetoond, dat deze be
drijfstak in Nederland in de afgelopen
jaren een technisch verlies heeft opge
leverd: het totaal aan 3chade uitgekeer
de bedrag is groter geweest dan de ont
vangen premie, na aftrek van provisie
en onkosten. Het schadepercentage
steeg in de afgelopen jaren voortdurend
en vertoonde vooral in 1962 een aanzien
lijke toeneming ten opzichte van het
reeds ongunstige jaar 1961.
NOG GEEN GELEIDEBRIEF VOOR
ENGELANDVAARDER DEPAEPE
(Van onze Brugse correspondent)
In de Brugse gemeenteraad had gisteravond een woelige discussie plaats
over het veelbesproken privilege van de visscherie. De heer Victor Depaepe
wil zoals bekend met het scheepje „Carles EL" naar de Britse territoriale
wateren teneinde een proces uit te lokken dat zal moeten uitmaken of deze
keure, in 1566 geschonken door Karei II van Engeland en Schotland,
nog rechtsgeldig is.
Hy moet echter in het bezit zyn van een door het Brugse stadsbestuur
afgegeven geleïdebrief. Burgemeester P. Vandamme wilde tot nu toe niet
ingaan op het verzoek van de heer Depaepe. Deze laatste had de zaak ter
goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De heer Depaepe hield een krachtig pleidooi voor zyn zaak. Hij vroeg
voorts stemming en onderstreepte dat hij ook zonder de geleidebrief zou
uitvaren. Het debat nam een gunstige wending door de tussenkomst van
mr. A. Claes van de Partij voor Vrijheid en Vooruitgang. Deze stelde voor
toch een geleidebrief te verlenen, echter met de beperking dat het Brugse
stadsbestuur geen enkele verantwoordelijkheid op zich wenst te nemen,
noch juridisch, noch financieel.
Burgemeester Vandamme stelde voor een college samen te stellen uit de
advocaten die in de gemeenteraad zetelen. Zij zullen in overleg met de heer
Victor Depaepe een tekst opstellen en zodra deze klaar is zal de gemeente
raad opnieuw worden byeengeroepen om te beslissen of een dergelijk docu
ment mag worden afgeleverd.
TIJD IS NOG NIET RIJP
Zeeland is op één enkele uitzonde
ring na nog niet rijp voor parkeer-
schrijven of parkeermetersTot
deze conclusie zijn wij gekomen na
gesprekken met politiefunctiona
rissen in de vier grote Zeeuwse
steden Middelburg, Vlissingeu,
Terneuzen en Goes, die in aanmer
king zouden kunnen komen voor
parkeerschijven en -meters. Noch
in Vlissingen, Goes of Terneuzen
acht men de parkeersituatie mo
menteel zodanig, dat men een mo
gelijke oplossing door gebruik van
meters en schijven nodig oordeelt.
Alleen de Zeeuwse hoofdstad maakt
daarop een uitzondering. „De zaak is
nog in studie, maar niettemin denken
we ernstig aan het invoeren van par-
keerschyven voor verschillende stra
ten en pleinen in de binnenstad. Ik
zie het er van komen, dat we binnen
twee jaar zullen overgaan tot aan
schaffing van parkeerschijven. Het
gaat er met name om het lang-par-
keren tegen te gaan". Dit zei ons
commissaris M. A. Reneman van de
gemeentepolitie te Middelburg.
Wanneer Middelburg inderdaad overgaat
tot invoering van parkeerschyven,
plaatst het zich wat dit betreft op één
hoogte met steden als Enschede, Utrecht
Arnhem, Leiden, Delft en Amersfoort,
die het parkeerprobleem met meters en
schyven of een combinatie van beide
willen bestrijden.
„Er is de laatste tijd een sterk toene
mende belangstelling voor parkeerschij
ven en -meters", verklaarde ons een
functionaris van de A.N.W.B. in Den
Haag. „Verschillende grote gemeenten
hebben al schijven of meters geplaatst
of zullen daartoe in de nabije toekomst
overgaan. „En hij voegde er aan toe:
„Wat Zeeland betreft, weten we alleen,
dat Middelburg plannen in deze richting
heeft".
Proef
ze gedachten gaan uit. naar parkeer-
scliijveu, met name voor de smalle stra
ten in de binnenstad. Wanneer we tot
aanschaffing van de schijven overgaan,
is nog niet bekend. Mogelijk gaan we
eerst een proef nemen op bepaalde piel
en in bepaalde straten".
Inspecteur S. E. Siebels van de gemeen
tepolitie te Goes zei er dit van: „We
hebben ons standpunt nog niet bepaald,
maar ik geloof niet, dat er voor ons veel
inzit. Parkeerschyven en parkeermeters
scheppen nog geen parkeerruimte".
Volgens de Goese politie-inspecteur valt
het met de parkeerruimte nog wel mee
in Goes, hoewel de situatie dinsdags
marktdag bijzonder moeilijk is. De
heer Siebels ziet parkeermeters- en
schijven meer als een oplossing voor
grote steden dan voor gemeenten met
een inwonertal als Goes.
„Belangstelling hebben we wel, maar
voorlopig gaan we er echter nog niet
toe over", zo reageerde adjudant E.
Russcher van de gemeentepolitie te
Terneuzen. Het parkeervraagstuk in
de binnenstand heeft, naar ae adju
dant verklaarde, wel degelijk de aan
dacht van de plaatselyke autoritei
ten, maar zolang er aan de rand
van de binnenstad nog voldoende
plaats is om auto's neer te zetten,
acht men de tyd nog niet rijp voor
meters of schijven.
„Tussen twee en vijf jaar zullen we er
mogelijk toe moeten overgaan, maar nu
zeker nog niet", was het commentaar
van commissaris J. van Marion van de
Vlissingse gemeentepolitie. „De gemeen
te Vlissingen heeft momenteel nog geen
parkeerschijfplannen in voorbereiding.
;ien de huidige parkeercapaciteit acht
commissaris van Marion dit nog niet no
dig. „In de toekomst moeten we er re
kening mee houden, dat het parkeer
vraagstuk nijpender zal worden. We
zullen daarom naar parkeerschijven
„meters zijn veel te star en te statisch"
toegroeien. Daarom mijn prognose:
over twee tot vyf jaar".
Men ziet: al zijn ook de grote gemeen
ten in Zeeland niet zonder parkeerzor-
gen, op dit moment is men in drie van
de vier steden nog niet toe aan parkeer-
scliijven en/of meters. Maar als men be
denkt, dat de komende 12 jaar het au
topark in Nederland bjjna verdrievou
digd zal worden, dan is het duidelijk, dat
ook de Zeeuwse steden op den duur het
dan steeds nijpender wordende parkeer
probleem mede met behulp van schijven
en meters zullen moeten bestrijden. In
dit licht moet men de uitspraken van
de verschillende politiefunctionarissen
zien in drie van de vier gemeenten:
"Op dit ogenblik nog geen schijven of
meters, maar mogelyk wel in de toe
komst".
Heel Nederland heeft dank zij krant,
radio, televisie enz. welhaast van
uur tot uur kunnen meeleven met de
mislukte poging tot kabinetsformatie.
De (thans ex-) formateur dr. De Kort
zei daarover donderdag jl., dat de for
matie „vrijwel op straat gebeurde".
Wat echter bij al deze openbaarheid
het meest opviel was niet het noeste
zwoegen van de heer De Kort om tot
een aanvaardbaar regeringsprogram te
komen, maar de reeksen misverstanden,
waarmee zajn formatiepoging omgeven
was. Als de heer De Kort verklaarde,
dat een bepaalde fractieleider een eis
had gesteld, dan was die fractieleider
nauwelyks enkele minuten later al in
de ether of op het beeldscherm, of bij
een groep journalisten om te verzeke
ren, dat de mededeling van de heer De
Kort onjuist was. dat men weinig had
geëist, dat men alleen maar had willen
praten, dat een compromis niet was
uitgesloten enz.
Voor de fractieleider van de P.v.d-A.
was het bepaald een diepe teleurstel
ling toen hij vernam, dat dr. De Kort
de P.v.d.A. had uitgeschakeld. De frac
tieleider leefde namelyk in het misver
stand, dat hy praktisch tot overeen
stemming was gekomen met dr. De
Kort. De fractielei
der van de V-VJD. t"I
de heer Toxopeus I V* I
leefde al evenzeer in I fl anmjn
een misverstand,
want hy belde woens
dag jl. dr. De Kort op om de forma
teur aan te moedigen en tegelyk te ver
zekeren, dat er nog best te praten viel
over een compromis, toen dr. De Kort
al besloten had de bijl er bij neer te
werpen vanwege des heren Toxopeus'
starre houding!
Uit al deze misverstanden moet men
afleiden, dat de afgetreden formateur
het spel van de kabinetsformatie het
zij niet subtiel genoeg, hetzij veel te
subtiel heeft willen spelen en daardoor
brokken heeft gemaakt.
Hij heeft er goed aan gedaan zijn op
dracht terug te geven aan H.M. de Ko
ningin.
Nu is dan prof. dr. Beel tot informa
teur benoemd. Hij zal alvorens tot
formatie van een kabinet wordt overge
gaan de moeilijke vraag moeten beant
woorden of de K.V.P. zal samengaan
met de P.v.d.A. in een nieuw kabinet.
De K.V.P.-kamerfractie is op dit punt
verdeeld.
Veel zal dus afhangen van de wyze
waarop de heer Beel zijn voorbereiding
van de kabinetsformatie aannemelijk
weet te maken voor zijn eigen partij.
Daarbij heeft hij een groot voordeel: hg
weet nu, dat verzamelen van bouwste
nen zoals prof. Romme heeft gedaan
niet tot het gewenste resultaat leidt.
Hij weet ook, dat de poging van dr. De
Kort om met nagenoeg alle partyen te
loven en te bieden uitloopt op brokken-
maken.
Wellicht concludeert de heer Beel daar
uit, dat hij allereerst voor zichzelf moet
vaststellen met welke partijencombina-
tie hy „in zee" wil gaan en dat hij pas
na het vaststellen van die combinatie
moet proberen een regeringsprogram te
formuleren. Dan vermijdt hij de mis
verstanden waaraan de formatiepoging
De Kort te gronde ging!
Nederland is een landje, waar het
wemelt van prijsafspraken en an
dere bindingen, die gericht zijn op het
beperken van de concurrentie in het be-
dry'fsleven. De vraag is dan ook her
haaldelijk gesteld of één van de meest
voorkomende vorm van prijsafspraak
namelijk de verticale prijsbinding belet
moet worden door de overheid.
Men weet, dat byvoorbeeld honderden
fabrikanten van merkartikelen de
kleinhandelaars verplichten, die merk
artikelen tegen een vaste prijs te ver
kopen. Het is aan een detaillist, die
door de aard van zijn bedrijf of zijn
grotere omzet een merkartikel goedko-
.per zou kunnen leveren, niet toege
staan dit voordeeltje aan de consument
te gunnen.
Nu heeft kort geleden een speciale
commissie advies uitgebracht aan
de staatssecretaris van economische za
ken over die verticale prijsbinding. Het
advies is bijzonder uitvoerig en bepaald
wel deskundig samengesteld. Na lezing
van dat advies is het volkomen duide-
lyk dat niet het verzamelde studiema
teriaal, maar het vooraf reeds ingeno
men standpunt van de commissieleden
beslissend is geweest voor hun sympa
thie of antipathie jegens de verticale
prijsbinding. Een deel van de commis
sieleden nam een welwillende houding
aan tegenover hen, die prysbinding
wensten en een ander deel deed datzelf
de tegenover hen. die het verbieden van
verticale prysbinding onmisbaar acht
ten voor een gezonde concurrentie.
De commissie kon niet tot een eenstem
mig advies komen en zij zegt in haar
rapport, dat men er beter aan doet niet
te denken aan een algehele afwijzing of
een algehele aanvaarding van de verti
cale prysbinding, want zo eenvoudig
Toch komen in het rapport de voor
standers van de verticale prysbin
ding wel heel nadrukkelijk en erg uit
voerig aan het woord. Zij pogen on
getwijfeld met het oog op him zakelijke
belangen de verticale prijsbinding
voor te stellen als een van de gelukkig
ste verschynselen in het economisch
leven van Nederland.
En dat is bepaald niet juist. Die prijs
binding kan nuttig werken en kan no
dig zijn. maar zij kan ook heel ver
keerd werken. Daarom zou stellig de
minister van economische zaken het
recht moeten hebben die prysbinding
in „ongunstige" gevallen te verbieden
en vooral ook de ..straffen", welke in
bepaalde prijsbindingsovereenkomsten
zyn vastgesteld, sterk te begrenzen.
De Oostberlijners hebben de Russische
prenijer, Nikita Kroesjtsjew beleefd,
maar koel ontvangen.
Volgens westelijke journalisten met veel
ervaring, die in het gezelschap van
Kroesjtsjew waren bij diens intocht in
Oost-Berlyn, waren er op zyn hoogst
300.000 mensen langs de route. Maar
minstens de helft van hen waren kin
deren en „jonge pioniers".