Even pauze... verfrist U het best FLITSENDE SPRINTS OM 23 EXTRAATJES' Harry Deegens kan het toch niet laten Jan Grim begon pas dit seizoei. Dies Kosten liet de chirurgen perplex staan Prijzenschema van de Ronde Prijzenschema Ronde van Goes 14 WOENSDAG 26 JUNI 1963 Als je eenmaal succes proefde \X7ie met de 25-jarige elektricien Harry Deegens uit Kapelle over de rennerij praat, zou gemak kelijk tot de gedachte kunnen ko men, dat Deegens niet zo bijster lang meer op zijn racefiets over de Zeeuwse en Belgische wegen zal draven. Misschien is het de juiste indruk, misschien ook niet; Dee gens zelf kan er eigenlijk niet het beslissende antwoord op geven. Hij heeft een hele dag inspannend werk, heeft zijn huiselijke plichten als man en vader te vervullen, zo dat het wel eens aan tijd en soms zin ontbreekt om het trai ningsschema vol te maken. Maar het zal voor Harry Deegens toch niet gemakkelijk zijn om er ineens mee te stoppen. Zeker, twee jaar geleden ga ven zes lekke tubes in evenzovele wed strijden achter elkaar zijn moreel een ferme deuk, vorig jaar was er betrekke lijk weinig over Deegens resultaten te lezen, omdat hij de tijd en de lust niet voor het wielrennen kon vinden, maar Wie eenmaal het succes geproefd heeft en Harry Deegens reed zich verschil lende malen in uitstekende prijzen kan toch niet zomaar besluiten om de racefiets aan de kant te zetten. En zo is de Kapelse renner dit voorjaar weer met nieuwe ijver begonnen. In de avonduren klimt hy op z'n karretje en draait dan per week een paar trainings- ritten van 60 a 70 kilometer, soms met een uitschieter van 100 kilometer, meestal over de Zeeuwse weg tot in Bra bant en dan terug. Soms trekt hij er *s middags om half vier tussenuit; deze trainingsuurtjos spaart hy op door 's morgens een uur vroeger te beginnen. De lust is er dus weer en de resultaten zijn een serie klasseringen rond de eex'ste tien. „Ik merk, dat het al weer wat beter gaat", merkte Harry Deegens op en dat bewijst weer eens te meer, dat het ren- nersbloed niet zo snel uit de aderen te verdringen is. Harry Deegens is in 1958 als nieuweling begonnen, toen hij in die tyd samen werkte met de Sluiskilse renner Van Doeselaar. Een paar maal eindigde hjj by' de eerste tien, maar stormde ook vier keer als tweede over de finish. Deegens kan z'n spurt namelfjk scherp afstellen en als hij de „forme" ce pakken heeft gaat hij niemand uit de weg. Dat bleek het tweede jaar overduidelijk, toen hij vlot vijf koersen op zijn naam bracht: drie in België, twee in Neder land, drie in de spurt en twee na een ontsnapping in de laatste kilometers. Op het einde van zijn tweede seizoen stapte Deegens over naar de rij der amateurs. Hij scheen in die status onmiddellijk in druk te zullen gaan maken met een voortreffelijke plaats In zijn eerste ronde van Midden-Zeeland. In de kopgroep van tien man raasde hij aan de z(Jdo van Miel Verstraete, Coen Niesten en anderen voor het grote peloton op de eindstreep af. Hij had een prima kans, totdat... zijn ketting vastliep. De pechduivel bleef Harry Deegens in 1961 achtervolgen. Hjj werd eerst een paar keer tweede en derde in België, won in Doetinchem één der criteria, die daar tijdens de ronde van Nederland ge houden werden, maar reed toen zes keer achter elkaar „plat"... Toen was de lief hebberij er echt wel een beetje uit. Maar wellicht komt Ilarry Deegens te rug. Waarschijnlijk nog niet in do aan staande ronde van Midden-Zeeland, want de Kapelse renner denkt niet, dat hjj wegens gebrek aan training de eindstreep op een redelijke plaats zal ha len. In elk geval zal liy wel tijdens de ploegentijdrit zijn beste wieltje in het be lang van zijn team voorzetten. En dan maar afwachten, filosofeert Harry rustig lot slot. Na de draaibank de racefiets: 500 km per week CIMPEL door het kijken naar wielerwedstrijden, aanvanke lijk aan de hand van zijn vader, die liever een koers dan een voetbal wedstrijd ziet, is Jan Grim uit Le- wedorp op de racefiets terechtge komen. Dat was vier jaar geleden, maar bijzonder veel heeft hij nog niet van zich doen spreken om de doodeenvoudige reden, dat de 22- jarige metaaldraaier bij de Schel de in Vlissingen er de kans niet toe kreeg. Want van die vier jaar moest hij er twee in militaire dienst doorbrengen en die dienst tijd is bepaald niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de wie- Iercapaciteiten. De Lcwedorpse renner bevond zich als dienstplichtig soldaat in Keizersveer in het illuster gezelschap van onder meer Wies van Dongen, die al furore had ge maakt en deswege veel gemakkelijker zyn commandant kon bewegen tot wat flotsvrylieid dan een beginneling als Jan Grim. Niettemin nam de Zeeuw twee keer deel aan de militaire wielerkampi oenschappen, maar deze wedstrijden moest hy alleen maar als trainingsritten beschouwen. Zijn eerste jaar als nieuweling dus kwalificeerde Jan zelf als „niet zo best". HQ werd twee keer vijfde en klasseerde zich vervolgens een paar maal bij de eerste tien. Maar verder weet hij er ei genlijk weinig over te vertellen. En am per amateur, of hjj wordt al opgeroepen om 's konings wapenrok te dragen. Zo is Jan Grim eerst het huidige seizoen als amateur in de running gekomen. In Temse bij Antwerpen bracht h(J het tot een uitstekende 3e plaats, de eerste klas sieker, die hij meereed, de omloop van de Vlaamse gewesten, beëindigde Grim als 18e, hQ werd 7e in Grobbendonk, en reed nog een paar keer by de eerste tien. Als Jan Grim er eenmaal bQzit, mag hij re kenen op een goede plaats, want in de eindsprint staat hy zijn mannetje. Zo rekende hy ook op een goed plekje in de 12 man sterke kopgroep, die in de ronde van Brabant enkele weken gele den op de finish afstormde. Maar 15 ki lometer voor het einde vervlogen Jans kansen, toen hij „plat" reed. Tussen al deze goede en wat minder goede resultaten door kwam Jan Grim eind maart in het ziekenhuis terecht, toen hij tydens de koers in het Belgische Zomerghem viel. Een klapband sleurde hem tegen de kasseien, juist toen hy een helling afsnelde. Een week ziekenhuis en nog eens een paar weken thuis waren het gevolg. Direct na de dagelijkse arbeid aan de draaibank stapt Jan Grim op de race fiets voor een dageiykse trainingsrit van rond 60 kilometer. Zo komt hy met de koersen tydens de weekeinden tot zijn wekeiyks „rantsoen" van omstreeks 400 tot 500 kilometer. Het wordt straks de tweede, ronde van Midden-Zeeland voor de Lewedorpse renner. Vorig jaar was bij eveneens van de party, maar door gebrek aan uithou dingsvermogen hij kon toen immers in dienst niet trainen meende h(j er verstandiger aan te doen by Vlissingen af te stappen. Aan het begin van zijn tweede ronde staat Grim er echter heel wat gunstiger voor en ongetwyfekl zal zQn positie in de stryd om het kampioen schap van Zeeland, die zaterdag aan staande in het Brabantse Prinsenbeek gehouden wordt, een graadmeter zyn voor zQn resultaten volgende week. Gooi naar Nederlandse amateurtifel.... T"\ies Kosten, de talentvolle nu 18- jarige amateur uit Kapelle, heeft de chirurgen van het Til- burgse ziekenhuis amper vier jaar geleden perplex doen staan. Wielrennen? Neen, nooit meer. Hij mag blij zijn als hij het er levend afbrengt, hadden de doktoren ge zegd nadat ze de Kapelse knaap geopereerd hadden na een wat on gelukkige buiteling, die toen voor hem buitengewoon ernstige gevol gen had. Het gebeurde niet eens tydens een wed strijd. De leergierige Dies Kosten, het seizoen tevoren, net IS jaar, al clubkam pioen van Theo Middelkamp by de adspi- ranten, was naar Wilhelminadorp geto gen om daar de verrichtingen gade te slaan van de ploeg (met Jo de Koo en Piet Rentmeester) die voor het club kampioenschap van Nederland trainde. Toen er in Goes enkele tubes opgehaald moesten worden liet Dies zlcli geen twee maal vragen om mee te gaan. En onderweg gebeurde het: Juist toen hij op de pedalen stond om aan te zetten, liep de ketting van zQn fiets af. Dies Kosten maakte een schijnbaar ongevaar lijke bulteling, maar bleef bewusteloos langs de weg liggen. Hot onderzoek leerde, dat operatief Ingrijpen direct ge boden was teneinde een blQvende be schadiging van de hersens te voorko men! Bijna een week lag Dies Kosten buiten Vervolg zie pag. 15 .succes geproefd....— DIES KOSTEN —....doktoren stonden perplex WOENSDAG 26 JUNI 1963 19 Niet alleen aan de eindstreep in Goes zullen de renners hun ruggen krommen en alle kracht uit hun lichaam persen in een flitsende sprint. Ook tijdens de 199 kilometer lange tocht door Zuid-Beveland, Walche ren en Noord-Beveland zullen de renners vele malen op volle snelheid spurten: om precies te zijn 23 keer. Dat zijn de premiesprints, waarin de renners steeds een „extraatje" kunnen verdienen. Deze premie sprints kunnen het koersverloop nog levendiger maken dan het wel licht reeds wordt, want iedere spurt kan aanleiding zijn tot een ont snapping. Renners, die sterke „terreinlopers" zyn, maar die weinig explosieve snelheid in een sprint kunnen leggen, zullen al kilometers van te voren trachten te ontsnappen. Maar die pure sprinters zullen steeds weer In samenwerking met hun ploegmakkers trachten te voorkomen die ontsnappingen te verijde len. Door al die schermutselingen Is het mogelijk, dat een groepje renners uit het peloton ontsnapt. Is de wedstryd eenmaal in een beslissend stadium ge treden wanneer zich bijvoorbeeld een sterke kopgroep heeft gevormd dan is er van de zijde der renners nog maar weinig belangstelling voor de premie- sprints: een ieder spaart dan zoveel mogclyk zijn krachten voor de allerbelang- rykste spurt, de eindsprint! Daarom ook heeft de organisatie na Colynsplaat geen premiesprints meer ingelegd. De premiesprintplaatsen worden aangegeven door een spandoek, waaronder een wit lint is uitgerold. Voor de renners worden de premiesprints 200 meter voor de streep aangeduid door het zwaaien met een vlag. Op de volgende plaatsen worden de premiesprints verreden: Gemeente Plaatsaanduiding km tijd 's-Heer-Arendskerke Dorpsstraat 8 14.12 Heinkenszand Dorpsstraat 10 14.15 's-Gravcnpolder Provinciale weg 26 14.39 Kwadendnmme A. de Koningstraat 31 14.46 Oudelande Schoolstraat 40 15.00 Ellewoutsdyk Zomerstraal 46 15.09 Driewegen Dorpsstraat 50 15.15 Ovezande Hoofdstraat 52 15.18 's-Heerenhoek Molendyk 61 15.31 Nieuwdorp Havenweg 70 15.45 Nw - en St.-Joosland Oude Ryksweg 77 15.48 Souburg Vlissingscstraat 88 16.12 Vlissingen Paul Krugerstraat 95 16.21 Zoutelande Langedamscstraat 109 16.44 Westkapelle Zuidstraat 114 16.51 Domburg 121 17.02 Oostkapelle Dorpsstraat 126 17.09 St.-Laurens Noordweg 133 17.17 Vrouwenpolder Zeedijk 148 17.42 Kamperland Veerweg 159 17.59 Wissenkerke Voorstraat 163 18.05 Kortgene Hoofdstraat 171 18.26 Colynsplaat Voorstraat 184 18.36 Voor de winnaar van het totale premleklassement is er ook weer een prijs beschikbaar. In dit totale klassement tellen twee incidentele premiesprints niet mee: die te Oudelnnde en te Ellewoutsdyk. Het pry zenschema van de Ronde van Zeeland ziet er als volgt uit: INDIVIDUEEL KLASSEMENT le prys: Zebra trui beker van de gemeente Goes Lauwerkrans „North State" vaan „Radium" Racefiets t.w.v. f 350, 2e prys: Beker van de gemeente Middelburg 3e prijs: Beker van de gemeente Vlissingen 4e prijs: Beker van de gemeente Ellewoutsdyk 5e prijs: Beker van de gemeente 's-Heer-Arendskerke 6c prys: Medaille van de gemeente O.- cn W.-Souburg 7e prijs: Medaille van dc gemeente Kapelle 8e prys: Medaille van de gemeente Wemeldinge 9e prijs: Medaille van de gemeente Kortgene 10e prijs: Medaille van de gemeente Wissenkerke 11e prijs: Medaille van de gemeente Vrouwenpolder 12e prijs: Medaille van de gemeente Domburg 13e prijs: Medaille van de gemeente Wolphaartsdyk 14e prijs: Medaille van de gemeente Ovezande 15e prijs: Medaille van de gemeente Kloetlnge 16e prijs: Medaille van de gemeente 's-Hecrenhoek 17e prijs: Medaille van de gemeente Driewegen 18e prijs: Medaille van de gemeente Heinkenszand 19e prijs: Medaille van de gemeente Arnemuiden 20e prijs: Medaille van de gemeente Hoedekenskerke 2e t/m 20e prys bovendien waardebonnen tot een totaal van f 520, Eerst aankomende Zeeuw: beker van de Provinciale Zeeuwse Courant. Winnaar premleklassement: Coca Cola beker. PLOEGENKLASSEMENT le prijs: Zilveren North State Bokaal (wissclprys) biyvende copie. 6 miniatuur North State belters Horloges t.w.v. f 66,totaal f 396, -. Aangeboden door A.K.F., Goes 2e prys: Radium beker 6 racetubcn t.w.v. 6 x f 25,is f 150, 3e prys: Vredcstcln beker 4- 6 racctuben t.w.v. 6 x f 25,is f 150, Nieuwelingen: le prijs: Palmtak, geschonken door Café Nationale te Goes. Beker, geschonken door KrQger Tours, Goes. 2e prys: Medaille Pltmandruk, Goes. 3e prijs: Medaille burgemeester De Pree te Zoutelande. le t/m 15e prys bovendien waardebonnen tot een totaal van f 195, Adspiranten le prys: Bloemtuil H- beker, geschonken door Horlogerie Harinck te Goes. 2e prys: Medaille Pltmandruk, Goes. 3e druk: Medaille Pltmandruk, Goes. le t/m 10e prys bovendien waardebonnen tot een totaal van f 55, Van-mmuut fot-minuut ronde-reportages in verschillende plaatsen Reeds tydens de ploegentijdrit op vry- dagavond en tijdens de 119 kilome ter lange omloop door midden-Zeeland op zaterdagmiddag zal op verschillende plaatsen in deze provincie het laatste nieuws over de wielerrace te horen zyn. Via geluidsinstallaties zal de Provinciale Zeeuwse Courant de duizenden, die het horen willen, op de hoogte houden van de stand van zaken. Ook hier geldt het devies: een snelle berichtgeving! Vrijdagavond om zes uur komt deze P.Z.C.-reportagedienst reeds in actie op de Goese markt, waar de ploegen zich in formatie zullen opstellen. Daarna gaat het samen met de renners naar de Fruitlaan, waar de start en de aankomst van deze ploegentijdrit te beleven is. Om zeven uur gaat de eerste ploeg van start en vervolgens iedere anderhalve minuut later weer één. Men krijgt dan echter niet alleen vertrekkende renners tc zien, maar ook berichten over rijdende ren ners te horen via de geluidsinstallatie. Men weet het: het parkoers voor deze tijdrit zie kaart op pagina 29 heeft de vorm van een 8. Precies in het cen trum, het snijpunt van deze 8. ligt Ove zande. De renners passeren dit dorp dus tweemaal: na 22 en na 36 kilometer. En daar in Ovezande zal om klokslag zeven uur ook een reportagewagen van de P.Z.C. staan voor het geven van een re portage. Wielercommentator Piet Hack zal hier het publiek van minuut tot mi nuut op de hoogte houden. Bovendien zullen in samenwerking met de mo- bilofoondienst van Vredestein vanuit Ovezande de doorkomsttijden van de ploegen onmiddellijk naar Goes worden doorgezonden. In Goes is het dus moge lijk om a la minute te zeggen welke ploeg in Ovezande (na 22 en na 36 kilo meter) tot nog toe de snelste is ge weest Zaterdagmiddag zullen in zes plaatsen directe reportages worden gegeven door de reportagedienst van de P.Z.C. Dat zyn: LEWEDORP: Begin omstreeks 1-1.50 uur. VLISSINGEN: Begin omstreeks 15.00 uur (op de boulevard bij de Coosje Bus- kenstraat). MIDDELBURG: Begin omstreeks 16.40 uur (op de Markt). DOMBURG: Begin omstreeks 16.20 uur. KORTGENE: Begin omstreeks 17.30 uu. GOES: Gedurende het gehele afwaclt- tingsprograninia (op het afwachtings- par koers). Door het inschakelen van mobilofoons onder meer in auto's, die in de ronde meeryden zullen het reportages heet- van-de-naald worden. Zo zal er een vry- wel voortdurende verbinding zijn tussen een mobilofoonauto, die onmiddellyk ach ter de renners rijdt, en een mobilofoon- wagen, die op het afwachtingsparkoers in Goes staat. Ook hierbij verleent de mobilofoondienst van Vredestein mede werking.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 26