Even pauze...
verfrist U
het best
FLITSENDE SPRINTS OM 23 EXTRAATJES'
Harry Deegens kan het toch niet laten
Jan Grim begon pas dit seizoei.
Dies Kosten liet de chirurgen
perplex staan
Prijzenschema van de Ronde
Prijzenschema Ronde van Goes
14
WOENSDAG 26 JUNI 1963
Als je eenmaal succes
proefde
\X7ie met de 25-jarige elektricien
Harry Deegens uit Kapelle
over de rennerij praat, zou gemak
kelijk tot de gedachte kunnen ko
men, dat Deegens niet zo bijster
lang meer op zijn racefiets over de
Zeeuwse en Belgische wegen zal
draven. Misschien is het de juiste
indruk, misschien ook niet; Dee
gens zelf kan er eigenlijk niet het
beslissende antwoord op geven.
Hij heeft een hele dag inspannend
werk, heeft zijn huiselijke plichten
als man en vader te vervullen, zo
dat het wel eens aan tijd en
soms zin ontbreekt om het trai
ningsschema vol te maken.
Maar het zal voor Harry Deegens toch
niet gemakkelijk zijn om er ineens mee
te stoppen. Zeker, twee jaar geleden ga
ven zes lekke tubes in evenzovele wed
strijden achter elkaar zijn moreel een
ferme deuk, vorig jaar was er betrekke
lijk weinig over Deegens resultaten te
lezen, omdat hij de tijd en de lust niet
voor het wielrennen kon vinden, maar
Wie eenmaal het succes geproefd heeft
en Harry Deegens reed zich verschil
lende malen in uitstekende prijzen
kan toch niet zomaar besluiten om de
racefiets aan de kant te zetten.
En zo is de Kapelse renner dit voorjaar
weer met nieuwe ijver begonnen. In de
avonduren klimt hy op z'n karretje en
draait dan per week een paar trainings-
ritten van 60 a 70 kilometer, soms met
een uitschieter van 100 kilometer,
meestal over de Zeeuwse weg tot in Bra
bant en dan terug. Soms trekt hij er
*s middags om half vier tussenuit; deze
trainingsuurtjos spaart hy op door 's
morgens een uur vroeger te beginnen.
De lust is er dus weer en de resultaten
zijn een serie klasseringen rond de eex'ste
tien. „Ik merk, dat het al weer wat beter
gaat", merkte Harry Deegens op en dat
bewijst weer eens te meer, dat het ren-
nersbloed niet zo snel uit de aderen te
verdringen is.
Harry Deegens is in 1958 als nieuweling
begonnen, toen hij in die tyd samen
werkte met de Sluiskilse renner Van
Doeselaar. Een paar maal eindigde hjj
by' de eerste tien, maar stormde ook vier
keer als tweede over de finish. Deegens
kan z'n spurt namelfjk scherp afstellen
en als hij de „forme" ce pakken heeft
gaat hij niemand uit de weg.
Dat bleek het tweede jaar overduidelijk,
toen hij vlot vijf koersen op zijn naam
bracht: drie in België, twee in Neder
land, drie in de spurt en twee na een
ontsnapping in de laatste kilometers. Op
het einde van zijn tweede seizoen stapte
Deegens over naar de rij der amateurs.
Hij scheen in die status onmiddellijk in
druk te zullen gaan maken met een
voortreffelijke plaats In zijn eerste ronde
van Midden-Zeeland. In de kopgroep van
tien man raasde hij aan de z(Jdo van Miel
Verstraete, Coen Niesten en anderen
voor het grote peloton op de eindstreep
af. Hij had een prima kans, totdat... zijn
ketting vastliep.
De pechduivel bleef Harry Deegens in
1961 achtervolgen. Hjj werd eerst een
paar keer tweede en derde in België,
won in Doetinchem één der criteria, die
daar tijdens de ronde van Nederland ge
houden werden, maar reed toen zes keer
achter elkaar „plat"... Toen was de lief
hebberij er echt wel een beetje uit.
Maar wellicht komt Ilarry Deegens te
rug. Waarschijnlijk nog niet in do aan
staande ronde van Midden-Zeeland,
want de Kapelse renner denkt niet, dat
hjj wegens gebrek aan training de
eindstreep op een redelijke plaats zal ha
len. In elk geval zal liy wel tijdens de
ploegentijdrit zijn beste wieltje in het be
lang van zijn team voorzetten.
En dan maar afwachten, filosofeert
Harry rustig lot slot.
Na de draaibank de
racefiets: 500 km per week
CIMPEL door het kijken naar
wielerwedstrijden, aanvanke
lijk aan de hand van zijn vader, die
liever een koers dan een voetbal
wedstrijd ziet, is Jan Grim uit Le-
wedorp op de racefiets terechtge
komen. Dat was vier jaar geleden,
maar bijzonder veel heeft hij nog
niet van zich doen spreken om de
doodeenvoudige reden, dat de 22-
jarige metaaldraaier bij de Schel
de in Vlissingen er de kans niet toe
kreeg. Want van die vier jaar
moest hij er twee in militaire
dienst doorbrengen en die dienst
tijd is bepaald niet bevorderlijk
voor de ontwikkeling van de wie-
Iercapaciteiten.
De Lcwedorpse renner bevond zich als
dienstplichtig soldaat in Keizersveer in
het illuster gezelschap van onder meer
Wies van Dongen, die al furore had ge
maakt en deswege veel gemakkelijker
zyn commandant kon bewegen tot wat
flotsvrylieid dan een beginneling als Jan
Grim. Niettemin nam de Zeeuw twee
keer deel aan de militaire wielerkampi
oenschappen, maar deze wedstrijden
moest hy alleen maar als trainingsritten
beschouwen.
Zijn eerste jaar als nieuweling dus
kwalificeerde Jan zelf als „niet zo best".
HQ werd twee keer vijfde en klasseerde
zich vervolgens een paar maal bij de
eerste tien. Maar verder weet hij er ei
genlijk weinig over te vertellen. En am
per amateur, of hjj wordt al opgeroepen
om 's konings wapenrok te dragen.
Zo is Jan Grim eerst het huidige seizoen
als amateur in de running gekomen. In
Temse bij Antwerpen bracht h(J het tot
een uitstekende 3e plaats, de eerste klas
sieker, die hij meereed, de omloop van de
Vlaamse gewesten, beëindigde Grim als
18e, hQ werd 7e in Grobbendonk, en reed
nog een paar keer by de eerste tien. Als
Jan Grim er eenmaal bQzit, mag hij re
kenen op een goede plaats, want in de
eindsprint staat hy zijn mannetje.
Zo rekende hy ook op een goed plekje in
de 12 man sterke kopgroep, die in de
ronde van Brabant enkele weken gele
den op de finish afstormde. Maar 15 ki
lometer voor het einde vervlogen Jans
kansen, toen hij „plat" reed.
Tussen al deze goede en wat minder
goede resultaten door kwam Jan Grim
eind maart in het ziekenhuis terecht,
toen hij tydens de koers in het Belgische
Zomerghem viel. Een klapband sleurde
hem tegen de kasseien, juist toen hy een
helling afsnelde. Een week ziekenhuis en
nog eens een paar weken thuis waren
het gevolg.
Direct na de dagelijkse arbeid aan de
draaibank stapt Jan Grim op de race
fiets voor een dageiykse trainingsrit van
rond 60 kilometer. Zo komt hy met de
koersen tydens de weekeinden tot zijn
wekeiyks „rantsoen" van omstreeks 400
tot 500 kilometer.
Het wordt straks de tweede, ronde van
Midden-Zeeland voor de Lewedorpse
renner. Vorig jaar was bij eveneens van
de party, maar door gebrek aan uithou
dingsvermogen hij kon toen immers
in dienst niet trainen meende h(j er
verstandiger aan te doen by Vlissingen
af te stappen. Aan het begin van zijn
tweede ronde staat Grim er echter heel
wat gunstiger voor en ongetwyfekl zal
zQn positie in de stryd om het kampioen
schap van Zeeland, die zaterdag aan
staande in het Brabantse Prinsenbeek
gehouden wordt, een graadmeter zyn
voor zQn resultaten volgende week.
Gooi naar Nederlandse
amateurtifel....
T"\ies Kosten, de talentvolle nu 18-
jarige amateur uit Kapelle,
heeft de chirurgen van het Til-
burgse ziekenhuis amper vier jaar
geleden perplex doen staan.
Wielrennen? Neen, nooit meer. Hij
mag blij zijn als hij het er levend
afbrengt, hadden de doktoren ge
zegd nadat ze de Kapelse knaap
geopereerd hadden na een wat on
gelukkige buiteling, die toen voor
hem buitengewoon ernstige gevol
gen had.
Het gebeurde niet eens tydens een wed
strijd. De leergierige Dies Kosten, het
seizoen tevoren, net IS jaar, al clubkam
pioen van Theo Middelkamp by de adspi-
ranten, was naar Wilhelminadorp geto
gen om daar de verrichtingen gade te
slaan van de ploeg (met Jo de Koo en
Piet Rentmeester) die voor het club
kampioenschap van Nederland trainde.
Toen er in Goes enkele tubes opgehaald
moesten worden liet Dies zlcli geen twee
maal vragen om mee te gaan.
En onderweg gebeurde het: Juist toen hij
op de pedalen stond om aan te zetten,
liep de ketting van zQn fiets af. Dies
Kosten maakte een schijnbaar ongevaar
lijke bulteling, maar bleef bewusteloos
langs de weg liggen. Hot onderzoek
leerde, dat operatief Ingrijpen direct ge
boden was teneinde een blQvende be
schadiging van de hersens te voorko
men!
Bijna een week lag Dies Kosten buiten
Vervolg zie pag. 15
.succes geproefd....—
DIES KOSTEN
—....doktoren stonden perplex
WOENSDAG 26 JUNI 1963
19
Niet alleen aan de eindstreep in Goes zullen de renners hun ruggen
krommen en alle kracht uit hun lichaam persen in een flitsende sprint.
Ook tijdens de 199 kilometer lange tocht door Zuid-Beveland, Walche
ren en Noord-Beveland zullen de renners vele malen op volle snelheid
spurten: om precies te zijn 23 keer. Dat zijn de premiesprints, waarin
de renners steeds een „extraatje" kunnen verdienen. Deze premie
sprints kunnen het koersverloop nog levendiger maken dan het wel
licht reeds wordt, want iedere spurt kan aanleiding zijn tot een ont
snapping.
Renners, die sterke „terreinlopers" zyn, maar die weinig explosieve snelheid
in een sprint kunnen leggen, zullen al kilometers van te voren trachten te
ontsnappen. Maar die pure sprinters zullen steeds weer In samenwerking
met hun ploegmakkers trachten te voorkomen die ontsnappingen te verijde
len. Door al die schermutselingen Is het mogelijk, dat een groepje renners uit
het peloton ontsnapt. Is de wedstryd eenmaal in een beslissend stadium ge
treden wanneer zich bijvoorbeeld een sterke kopgroep heeft gevormd dan
is er van de zijde der renners nog maar weinig belangstelling voor de premie-
sprints: een ieder spaart dan zoveel mogclyk zijn krachten voor de allerbelang-
rykste spurt, de eindsprint! Daarom ook heeft de organisatie na Colynsplaat
geen premiesprints meer ingelegd.
De premiesprintplaatsen worden aangegeven door een spandoek, waaronder een
wit lint is uitgerold. Voor de renners worden de premiesprints 200 meter voor
de streep aangeduid door het zwaaien met een vlag. Op de volgende plaatsen
worden de premiesprints verreden:
Gemeente
Plaatsaanduiding
km
tijd
's-Heer-Arendskerke
Dorpsstraat
8
14.12
Heinkenszand
Dorpsstraat
10
14.15
's-Gravcnpolder
Provinciale weg
26
14.39
Kwadendnmme
A. de Koningstraat
31
14.46
Oudelande
Schoolstraat
40
15.00
Ellewoutsdyk
Zomerstraal
46
15.09
Driewegen
Dorpsstraat
50
15.15
Ovezande
Hoofdstraat
52
15.18
's-Heerenhoek
Molendyk
61
15.31
Nieuwdorp
Havenweg
70
15.45
Nw - en St.-Joosland
Oude Ryksweg
77
15.48
Souburg
Vlissingscstraat
88
16.12
Vlissingen
Paul Krugerstraat
95
16.21
Zoutelande
Langedamscstraat
109
16.44
Westkapelle
Zuidstraat
114
16.51
Domburg
121
17.02
Oostkapelle
Dorpsstraat
126
17.09
St.-Laurens
Noordweg
133
17.17
Vrouwenpolder
Zeedijk
148
17.42
Kamperland
Veerweg
159
17.59
Wissenkerke
Voorstraat
163
18.05
Kortgene
Hoofdstraat
171
18.26
Colynsplaat
Voorstraat
184
18.36
Voor de winnaar van het totale premleklassement is er ook weer een prijs
beschikbaar. In dit totale klassement tellen twee incidentele premiesprints niet
mee: die te Oudelnnde en te Ellewoutsdyk.
Het pry zenschema van de Ronde van Zeeland ziet er als volgt uit:
INDIVIDUEEL KLASSEMENT
le prys: Zebra trui beker van de gemeente Goes
Lauwerkrans „North State" vaan „Radium"
Racefiets t.w.v. f 350,
2e prys: Beker van de gemeente Middelburg
3e prijs: Beker van de gemeente Vlissingen
4e prijs: Beker van de gemeente Ellewoutsdyk
5e prijs: Beker van de gemeente 's-Heer-Arendskerke
6c prys: Medaille van de gemeente O.- cn W.-Souburg
7e prijs: Medaille van dc gemeente Kapelle
8e prys: Medaille van de gemeente Wemeldinge
9e prijs: Medaille van de gemeente Kortgene
10e prijs: Medaille van de gemeente Wissenkerke
11e prijs: Medaille van de gemeente Vrouwenpolder
12e prijs: Medaille van de gemeente Domburg
13e prijs: Medaille van de gemeente Wolphaartsdyk
14e prijs: Medaille van de gemeente Ovezande
15e prijs: Medaille van de gemeente Kloetlnge
16e prijs: Medaille van de gemeente 's-Hecrenhoek
17e prijs: Medaille van de gemeente Driewegen
18e prijs: Medaille van de gemeente Heinkenszand
19e prijs: Medaille van de gemeente Arnemuiden
20e prijs: Medaille van de gemeente Hoedekenskerke
2e t/m 20e prys bovendien waardebonnen tot een totaal van f 520,
Eerst aankomende Zeeuw: beker van de Provinciale Zeeuwse Courant.
Winnaar premleklassement: Coca Cola beker.
PLOEGENKLASSEMENT
le prijs: Zilveren North State Bokaal (wissclprys) biyvende copie.
6 miniatuur North State belters
Horloges t.w.v. f 66,totaal f 396, -. Aangeboden door A.K.F., Goes
2e prys: Radium beker 6 racetubcn t.w.v. 6 x f 25,is f 150,
3e prys: Vredcstcln beker 4- 6 racctuben t.w.v. 6 x f 25,is f 150,
Nieuwelingen:
le prijs: Palmtak, geschonken door Café Nationale te Goes.
Beker, geschonken door KrQger Tours, Goes.
2e prys: Medaille Pltmandruk, Goes.
3e prijs: Medaille burgemeester De Pree te Zoutelande.
le t/m 15e prys bovendien waardebonnen tot een totaal van f 195,
Adspiranten
le prys: Bloemtuil H- beker, geschonken door Horlogerie Harinck te Goes.
2e prys: Medaille Pltmandruk, Goes.
3e druk: Medaille Pltmandruk, Goes.
le t/m 10e prys bovendien waardebonnen tot een totaal van f 55,
Van-mmuut fot-minuut
ronde-reportages in
verschillende plaatsen
Reeds tydens de ploegentijdrit op vry-
dagavond en tijdens de 119 kilome
ter lange omloop door midden-Zeeland
op zaterdagmiddag zal op verschillende
plaatsen in deze provincie het laatste
nieuws over de wielerrace te horen zyn.
Via geluidsinstallaties zal de Provinciale
Zeeuwse Courant de duizenden, die het
horen willen, op de hoogte houden van
de stand van zaken. Ook hier geldt het
devies: een snelle berichtgeving!
Vrijdagavond om zes uur komt deze
P.Z.C.-reportagedienst reeds in actie op
de Goese markt, waar de ploegen zich in
formatie zullen opstellen. Daarna gaat
het samen met de renners naar de
Fruitlaan, waar de start en de aankomst
van deze ploegentijdrit te beleven is. Om
zeven uur gaat de eerste ploeg van start
en vervolgens iedere anderhalve minuut
later weer één. Men krijgt dan echter
niet alleen vertrekkende renners tc zien,
maar ook berichten over rijdende ren
ners te horen via de geluidsinstallatie.
Men weet het: het parkoers voor deze
tijdrit zie kaart op pagina 29 heeft
de vorm van een 8. Precies in het cen
trum, het snijpunt van deze 8. ligt Ove
zande. De renners passeren dit dorp dus
tweemaal: na 22 en na 36 kilometer. En
daar in Ovezande zal om klokslag zeven
uur ook een reportagewagen van de
P.Z.C. staan voor het geven van een re
portage. Wielercommentator Piet Hack
zal hier het publiek van minuut tot mi
nuut op de hoogte houden. Bovendien
zullen in samenwerking met de mo-
bilofoondienst van Vredestein vanuit
Ovezande de doorkomsttijden van de
ploegen onmiddellijk naar Goes worden
doorgezonden. In Goes is het dus moge
lijk om a la minute te zeggen welke
ploeg in Ovezande (na 22 en na 36 kilo
meter) tot nog toe de snelste is ge
weest
Zaterdagmiddag zullen in zes plaatsen
directe reportages worden gegeven door
de reportagedienst van de P.Z.C. Dat
zyn:
LEWEDORP: Begin omstreeks 1-1.50
uur.
VLISSINGEN: Begin omstreeks 15.00
uur (op de boulevard bij de Coosje Bus-
kenstraat).
MIDDELBURG: Begin omstreeks 16.40
uur (op de Markt).
DOMBURG: Begin omstreeks 16.20 uur.
KORTGENE: Begin omstreeks 17.30
uu.
GOES: Gedurende het gehele afwaclt-
tingsprograninia (op het afwachtings-
par koers).
Door het inschakelen van mobilofoons
onder meer in auto's, die in de ronde
meeryden zullen het reportages heet-
van-de-naald worden. Zo zal er een vry-
wel voortdurende verbinding zijn tussen
een mobilofoonauto, die onmiddellyk ach
ter de renners rijdt, en een mobilofoon-
wagen, die op het afwachtingsparkoers
in Goes staat. Ook hierbij verleent de
mobilofoondienst van Vredestein mede
werking.