Organisatie hoopt op buitenlandse zege Rudi Liebrechts: fietsende schaatser Gebr. Luylc direct na de ronde naar huis Het is jammer, dat er hier in Nederland zo weinig ysbancn zijn. Ze zyn nu be zig met een overdekte baan hier dicht in do omgeving van Vlaardingen. Amsterdam is aardig, Deventer is een leuke baan, een echt stadionnctjc. De training is altyd goed ver zorgd, vooral als we na hooguit twee mnanden naar het buiten land gaan. 't Is altyd vroeg naar bed, zo om negen uur, half tien. Je moet per slot ook weer aan het klimaat wennen. Ik ben daar dan met Kees Ver kerk, Poter Nottet, Gerben Karstens, Klaas Renes, Arie Zee, Ilenk van de Grift en Art Schenk. Ik ben nu ook niet meer do benjamin van de kern ploeg. Gelukkig gaat er nu ook een medicus mee. En een mas seur. Dat hebben we echt wol nodig. Maar nu, met de Olym pische Spelen, gaat het er van komen. Het klopte nooit hele maal. Maar het moet toch echt wel". Ronde-arts dokter J. B. V. Welten: „All maar om al die show" 22 WOENSDAG 26 JUNI 1963 LIET LIJKT voor een Zeeuw althans een merk waardige wens: „Ik hoop dat nu eens een buiten lander de Ronde van Midden-Zeeland gaat winnen" En toch werd die verzuchting geslaakt door niemand minder dan de heer A. G. Verhulst, initiatiefnemer en organisatieleider van deze Zeeuwse ronde. Begrijpelijk is deze wens echter wel, want al sinds jaar en dag is de Ronde van Midden-Zeeland de enige wielerwedstrijd in Nederland, die kan bogen op een werkelijk belangrijke buitenlandse deelname, terwij! de buitenlanders toch nimmer tot de ereplaatsen doordrongen. De Belg Walter Muijlaert kwam in 19fil nog het verst: hij werd toen derde. Voor velen zijn die buitenland se prestaties in de Ronde van Midden-Zeeland dan ook te leurstellend geweest. En soms werden van enkele zijden deni grerende opmerkingen ge maakt over de deelname van Belgen, Fransen, Engelsen, Australiërs en Zwitsers in de Zeeuwse ronde. Men vergat daarbij echter steeds, dat Iede re buitenlandse renner met een grote handicap in iedere Ne derlandse wielerronde al thans bij de amateurs start. Met enkele voorbeelden kan dat geïllustreerd worden. Zo zijn de amateurwedstrijden in België nimmer langer dan 120 a 130 kilometer. In Nederland gaan de klassie kers en ook de internatio nale Ronde van Midden-Zee land echter over een af stand van om en nabij 200 ki lometer. De conclusie is dan ook zelfs voor een leek in de wielersport begrQpelijk: na die eerste 130 kilometer krijgen de Belgen en ook vele andere buitenlanders, die in eigen land niet aan zulke grote afstanden gewend zyn een inzinking. Juist in die laatste tientallen slopende kilometers zijn de Nederlandse amateurs, die ge wend zijn aan de grote afstan den, sterk in het voordeel. Een andere handicap kan met een Engels voorbeeld geïllustreerd worden. In Engeland mogen namelijk in een amateurweg wedstrijd vrijwel nimmer meer dan vijftig renners starten. In de Ronde van Midden-Zeeland gaan echter meer dan 200 ren ners van start Algemeen wordt het als een voordeel voor de buitenlandse ploegen gezien, dat de Ronde van Midden-Zeeland nu een tweedaagse wedstrijd is: een tijdrit op vrijdagavond en een omloop op zaterdagmiddag. Ook het vlakke, altijd winderi ge Zeeuwse land is namelijk voor veel buitenlandse ploegen die gewend zijn aan heuvel achtig of zelfs bergachtig ge- gebied een handicap Nu echter kunnen die buitenlan ders zich tijdens de ploegen- Drie renners van de wieler club B. C. F. London, die En- tijdrit van vrijdagavond inrij den En men verwacht met name van de Zwitserse, van de Duitse en van de Belgische (RC Vooruit St.-Gillis Waes) ploeg grote prestaties in de ttJdrlt. Niettemin zullen de buitenlan ders het vooral in het begin van de koers van zaterdagmid dag bijzonder moeilik krygen- De eerste tachtig kilometer gaan namelijk over de opval lend smalle, kronkelende bin nenwegen van Zuid-Beveland. Daar zal het peleton uiteen waaieren tot een honderden meters lang lint. Met name die buitenlanders, die in eigen land niet gewend zijn aan zulk een enorme deelname, zullen dan wellicht door een onacht zaamheid juist de slag mis sen Zo bijvoorbeeld de Engelsman geland vertegenwoordigen: Beattee, Wilson en Bamford. Keith Butler uit de Common Wealth-ploeg. Deze knaap rijdt reeds wekenlang in België, heeft daar vier koersen gewon nen, maar is ook gewoon aan wedstrijden over ongeveer 130 kilometer Ook David Allen is een coureur met een grote continentale routine. De Duit sers komen zelfs aan de start met een ploeg, die geformeerd i» rond twee geselecteerden voor de wereldkampioenschap pen: Bernd Riemann uit Ham burg en Frank Berthold uit Witten. In eigen land hebben zij de juistheid van hun selectie bewezen door keer op koer te triomferen. Opnieuw wordt echter weer het meeste gevaar geducht van de Belgen en met name de ploeg van R.C. Vooruit St.-Gil lis Waes lijkt zeer sterk. Ben jamin de Wilde, Albert van Vlierberghe en Frans van Raemdonck zijn bekend gewor- De Zwitser Manfred Hofer ze gevierde in eigen land al vele malen. Het is een uitstekende klimmer, maar zal hij zich ook in het vlakke Zeeuwse land weren f den door keer op keer bij de eerste vyf te eindigen. En dan zijn er nog de Zwitsers: Remo von Düniken (in 1962 eerste in de race van Lugano), Man fred Hofer (dit seizoen reeds twee wedstrijden in Bern ge- wonnen), Alfred Hiltbrunner (eerste dit jaar in Zürich) en vooral Willy Spuhler (vele eer ste, tweede en derde plaatsen) en René Blunier (eerste in Mannedorf, Bellinzona, Genève, Wetziken, Lörrach en Zürich) zjjn in eigen land befaamde amateurs. Hoe zullen deze ren ners, gewend aan stijgende en dalende wegen, zich ir. het vlakke Zeeland weren Er blijven vragen. Maar één ding is zeker: kanshebbers z\jn er te over onder de buitenlan ders! Misschien wordt de wens van de organisatie vervuld. Ze noemen hem de schaatsen de wielrenner of de fiet sende schaatser: Rudi Lie brechts, geboren Vlaardinger, 22-jarige veelbelovende ama- Rudi Liebrechts in actie te Helsinki, op de hardrijwed- strijden om de Europese titel in 1961. tenr-wielrenner en al één van de topmensen in de Nederland se schaatswereld. Dit jaar rydt hy voor het eerst mee in de Ronde van Midden-Zeeland. „Ik wil best eens ryden in Zee land. Ik ben er nog niet ge weest". Successen in het wiel rennen: kampioen van Rotter dam in 1957, clubkampioen van de „Rotterdamse Leeuw" en tweede in de Nederlandse kampioenschappen voor mili tairen. Als junior begonnen, zo'n negen wedstrijden als nieuweling gewonnen en als amateur zes overwinningen. „Mijn maat, Toon Snoek, had een racefiets, die kreeg ik van hem, zo ben ik in het wielren nen gerold". Dat was in 1957. In dezelfde tijd, dat hij zich ging inzetten voor de Neder landse schaatssport. Nu gaat hij het vijfde seizoen in als schaatser, die de Nederlandse kleuren mee verdedigt op de Europese, de Olympische en de wereldkampioenschappen: ja- nuarl-februari 1964. Steeds met veertien dagen tyd daar tussen. Als 19-jarige werd Rudi Lie brechts derde op de we reldkampioenschappen schaat sen in het seizoen '60-'61. Toen werd Henk van de Grift we reldkampioen. Tijden: 500 me ter in 44,4, 1500 meter in 2,20,4, 5000 m in 7.59.1, 10 km in 16.51.2. Derde achter Henk v. d. Grift en Victor Kositskin en vóór Knut Johannissen, Eo- ris Stenin en André Koupria- noff. „Het zijn precies de lange afstanden Ik werd tweede op de 5 km en op de 10 km, maar zestiende op de 1500 en 25ste op de 500 meter. Met die 7.59.1 op de 5 kilometer was ik ook de eerste, die de 8-minutengrens doorbrak" Knappe prestaties voor deze jonge Vlaardinger, die op 17- jarlge leeftijd lidwerd van de Nederlandse vereniging tot be vordering van hardryden op de schaats in Rotterdam. „Ik be gon met schaatsen op een gro te en een kleine, twee verschil lende schaatsen. Ik vloog toen al werkelyk over de baan, ten minste, dat zeiden de mensen. Dat was op De Kullc en op de vaart hier in Vlaardingen. M'n schaatsen zaten met yzerdraad in elkaar." In 1958 had Rudi Liebrechts al Slannen om naar Hamar in óorwegen te gaan, waar de Nederlandse A- en B-ploeg oefenden. „Ik had geld ge spaard, maar ik kocht toen een brommer. Kon ik niet meer weg. Wel het volgende jaar, in het seizoen 1959-'60. Met 36 man van de Nederlandse B- ploeg in december 1959. De A- ploeg was er uiteraard ook. Na vier weken gingen de overigen naar huis, maar ik moest nog een weck blijven en mee trai nen met de kern van de A- ploeg. Maar ik moest nog twin tig jaar worden en ik ben nog niet meegegaan toen naar de Olympische Spelen. Het jaar daarop wel, en voorgoed, met Broekman, De Graafr, Pcsman en v. d. Grift bijvoorbeeld." Wielrennen is voor Rudi Lie brechts tegelijk een soort trai ning voor zijn schaatsloopbaan. „Als je begint te schaatsen moet je je voor de volle hon derd procent geven, anders blijft het liefhebberij. Daarom is fietsen één van m(jn hobby's. Of het wel goed is voor oen schaatser? Voor mij wel, maar Rudi met racefiets. het is niet te zeggen of het dat voor een ander ook is." WOENSDAG 26 JUNI 1963 U Goede bekenden in do Gocse sportwereld zyn de broers Jan en Gerrit Luyk. Hun cafés aan de Goese Markt zijn plaatsen waar sportliefhebbers byeen komen om onder het ge not van „iets nat" over hun sport te praten. De gesprek ken kunnen nog als eens hoog oplaaien, want zoals te doen gebruikelijk verschillen de me ningen over sportaangclegen- heden als dag en nacht. Gerrit Luyk is do ware wielersport- enthousiast- Broer Jan is meer voetballiefhebber, maar als het even kan bezoekt hy alle be langrijke wielerevenementen, ook ai moet hy dan naar Bel gië ryden. Gerrit Luyk is jurylid van de K.N.W.U. en heeft tot nu toe alle Rondes van Midden-Zee land meegereden. „Het is een pracht organisatie. Maar mis schien is de ronde wat over de top heen. Als je nieuwigheden moet verzinnen En wat geeft de tijdrit niet voor een problemen. Daar heb jo wat mensen voor nodig, om te zor gen dat alles goed verloopt" meent Gerrit. „In de tjjd, dat ik bij de ronde ben, neemt het personeel de zaken in het café waar. Dan is het toch niet druk. Zo gauw de renners binnen zijn en de uitslag bekend is gemaakt, ga ik vlug naar huls. De klanten komen toch pas na afloop van de wedstrijd". Gerrit Luyk vindt de Ronde van Midden- Zeeland dus een pracht ronde. „Maar als het waait is hy ka pot" voegt hjj daar onmiddel lijk aan toe. „Vorig jaar had ik een weddenschap met Ver hulst, dat er geen 40 man te gelijk by de ravitaillering in Vllssingen zouden komen. De weddenschap heb ik gewon nen" vertelt Gerrit Luyk, die vindt, dat de kwaliteit van de renners niet meer is wat zy vroeger was. Hoewel Jan Luyk in wezen een voetbalenthousiast is, kan hy toch bijzonder warm lopen voor wielcrwedstryden. Hy rijdt dan ook ieder jaar mee als passagier in één van de wagens, die de ronde volgen. Zyn mening over de ronde is zeer beslist: „De best georga niseerde Ronde van Nederland. Als je in het buitenland komt, hoor je wel zeggen, dat het een Goede bekenden in de Goese sportwereld zijn Jan rechts en Gerrit Luyk. Tot nu toe hebben zij alle rondes van Midden-Zeeland gevolgd. Ook dit jaar hopen zij van de partij te zijn. Foto P.Z.C van de best georganiseerde rondes van Europa is, tenmin ste wat de amateurs betreft. Verhulst zou wel iemand zijn om een Ronde van Nederland in elkaar te draaien". Jan Luyk vindt het jammer, dat hy zich niet meer met de Rondo van Midden-Zeeland kan bemoeien. „Je hebt daar als caféhouder geen tjjd voor. Zo gauw de ronde is afgelopen moet ik me naar huis haasten. Voor de cafés is liet overigens een beste dag. Vorig jaar was die zaterdag na hot fruitcorso de beste dag van het jaar. Wij proberen nu vergunning te krygen om vrydag tot twee uur open te. mogen blijven. Als we toestemming krygen zou dat mooi zijn, want vrijdag na de tydrit blyft iedereen in Goes hangen", besluit Jan Luyk. RIJKSPOLITIE WAARBORGT ONBELEMMERDE DOORGANG Onmisbaar by de Ronde van Midden-Zeeland cn trouwens bjj elke karavaan, dio gebruik maakt van de openbare wegen zyn de motorrijders van de rykspolitic. Of liet nu coionne's zijn van auto's met burgemeesters, bejaarden of wiclerkaravancn, steeds staan de rijkspolitiemensen klaar om voor de begeleiding te zorgen. Zij bezorgen die coionne's en ook de Rondo van Mid den-Zeeland een zekere vorm van legaliteit. Die éne motorryder voor de reclamekaravaan en de twee voor de renners geven een waarborg voor een onbelemmerde doorgang. „De motorrijders hebben hun Instructies. Hun aanwijzin gen moeten worden opgevolgd. Maar toch moeten zij zich op dat moment niet te veel polietie- man voelen", zo vertelt de commandant van de verkeers groei Middelburg van de rijks politie, adjudant F. Eleveld. Adjudant Eleveld is van me ning, dat de rijkspolitiemen sen by het begeleiden van de Ronde van Midden-Zeeland geen noemenswaardige moei lijkheden ondervinden. „Inte gendeel, wij krijgen de grootst mogeiyke medewerking. In de eerste plaats natuurlijk van de organisatoren, maar ook van het overige publick als weggebruiker", zegt adjudant Eleveld. „Alleen ae Zak van Zuid-Beveland kan met al die dykjes, wat route betreft, en kele problemen opleveren. Ik moet hier echter direct aan toevoegen, dat de organisatie zorgt voor de.nodige richtings- pyien op punten waar ook maar enige twijfel kan ont staan". De adjudant is vol lof over het organisatiecomité, dat volgens hem do zaken ook op ver keerstechnisch gebied goed aanvoelt. „Het comité heeft onze suggestie om by Arne- muiden de rijksweg te myden grif gevolgd. Buiten Goes ko men we nu niet meer op de ryksweg. Een ander winstpunt is, dat men de Ronde heeft verschoven van juli naar juni". De rijkspolitiemensen doen dit werk met groot plezier. Het is voor hen een afwisseling, dit evenement. Daarom tracht men ieder jaar andere mensen in dc gelegenheid te stellen de Ronde te begeleiden. „En bo vendien is het een visitekaar tje van de rijkspolitie", voegt adjudant Eleveld er aan toe. Voor dc toekomst ziet de ad judant weinig moeilijkheden voor de Ronde wat het steeds toenemende verkeer betreft. „Een bewegende colonne is na tuurlijk altijd een obstakel voor het verkeer. Nu men de verkeersslagader, die de ryks weg is, vermijdt kan in de toe komst, wanneer de dammen klaar zijn, alleen Noord-Beve land cn de Zandkreekdam pro blemen opleveren. De Ronde draait echter op een gunstig tijdstip, 's Zaterdagsmiddags zijn alle toeristen reeds op ae plaats van bestemming, want een deel komt vrijdagavond en een ander deel zaterdagmor gen. Op het direct doorgaand toeristisch verkeer heeft de Ronde dus weinig invloed", meent adjudant Eleveld. „Wat de knijpuren betreft, waarop de mensen Walcheren willen verlaten, de karavaan heeft dan het eiland al verlaten", zo besluit hy. Zaterdag zullen zij dus weer van de partij zijn: de mensen van de rykspolitle. Voor de reclamekaravaan één motorryder en voor de ren nerskaravaan twee motorry der s. Bovendien zal er nog een ob servatiewaren zyn, die tussen verschillende punten heen en weer rydt om een goed over zicht van het verloop van de Ronde te krygen. De rykspo- litiemcnsen zullen beslagen ten ys komen. Woensdagavond hebben zy de gehele route ver kend en aan de moeilyke stuk ken nog eens extra aandacht besteed. Bovendien kunnen zy rekenen on do steun van tien tallen collega's van de land- groepen, die zorgen, dat in do verschillende plaatsen de zaak keurig marcheert. Op de foto: De steun van de rijkspolitie is bij een ronde als die van Mid den-Zeeland onmisbaar. Ook dit jaar wordt die medewer king grif gegeven. Adjudant F. Eleveld, commandant van de verkeersgroep. (Foto P.Z.C.) Bclangryko mensen in de Ronde van Midden Zeeland, maar toch min of meer buitenstaanders in de wiclerwereid, zyn de loden van de medische dienst. Zy komen pas in actie wanneer er iets gebeurt, dat niet In hot route-schema is opgenomen, maar waarmee toch wel rekening is gehouden: valpartijen. Zy zorgen ervoor, dat de renners worden opgelapt cn dat ernstig gewonden met de ambulance worden afgevoerd. Gelukkig ko men dezo ongelukken slechts sporadisch voor. In de Ronde van Midden-Zeeland is er eigoniyk nog nooit een ernstig ongeluk te betreuren geweest. Maar er kan er natuurlijk altyd wel een gebeuren. Daarom zyn zy paraat: een tiental leden van de Goese Rode Kruiskolonne, ronde-arts J. B. V. Welten te Goes en rondc-apothkcr E. H. M. Geirnaerdt te Goes. de-arts meemaakt. Hij is er van het begin af aan by geweest. Bij de eerste Ronde van Mid den-Zeeland werd de Rode Kruiscolonnc van Goes ge vraagd de medische verzor- Voor dokter Welten wordt het de vyfde ronde, die hy als ron- Buitenstaanders Aan dc Ronde van Mldden- I Zeeland zullen ook dit jaar een aantal mensen meewer- ken, dio vrywel geheel bul- ten dc organisatie stnun. j Zonder hun medewerking zou de ronde echter niet kunnen draaien. Dc hulp van do rykspolitic en van I do medische dienst is bij voorbeeld onmisbaar. Bo- langrijk zyn z.y dus wel dezo BUITENSTAANDERS. En dan nog de mensen, die in eon auto do rondo volgen. Zy zorgen voor een speciaal cachet. Want wat zou al leen een rennerskaravnan betekenen Welten was toen colonnecom mandant. Zo is hy in de ronde terecht gekomen. Overigens doel hy het werk met alle ple zier. „Ik vind het gezellig. Al die flauwekul er omheen, al die showbusiness. Prachtig" De dokter heeft weinig met de voorbereidingen voor de tocht te maken. „Ik ga 's zaterdags naar de Markt en daar staat alles klaar. Ik hoef alleen maar in te stappen". Dokter Welten is vol bewondering voor dc renners. „Keihard zijn ze. Als ze in Domburg flink zijn achter geraakt en geen enkele kans meer hebben, slap pen zij niet in dc bezemwagen. Nee, zy ryden terug naar Goes by wyze van oefening. Bij de enorme valparty te Wemel- dinge liep een renner een her senschudding op. Hy reed ech ter door en pas na afloop kwam hij by me", vertelt dok ter Welten. De eerste ronde, die werd ver reden onder een loodzware hit te. herinnert hy zich nog goed. „Toen heb ik voor het eerst mensen werkelijk bovangen ge zien door de hitte. Een van de renners zakte vreselijk af. Wij gingen naast hem ryden en reikten hem door het raampje wal zouttabletten toe. Je had hem vies moeten zien kyken, want hij dacht, dat het doping was". De behandeling van „bescha digde" renners moet by tijd en wyle wel onder vreemde om standigheden gebeuren. Zo had vorig jaar een renner een flinke wond opgelopen, die moest worden gehecht. De ren ner wilde echter niet afstap- G:n en dus moesten dc hech- ngen onder het ryden worden aangebracht. „Overigens gebeuren er weinig ongelukken", zo vervolgt dok ter Welten, „mahr als er iets gebeurt weet iedereen precies wat er gedaan moet worden. Achteraan rhdt dc ambulance wagen, in het midden onze auto en daartussen door rijden de Rode Kruismensen achterop een motorfiets, terwyi er ook in de bezemwagen nog enkelen zitten. Wanneer er vooraan iets gebeurt, dan is men wel zo verstandig om de gewonde renner te laten liggen, tot wij aankomen". Het meerijden in de Ronde van Midden-Zeeland levert weinig moeiiykheden op voor dc praktijk van dokter Welten. Het is dan zaterdag middag en dan is hij vrij. Als hij eens zondagsdienst heeft, neemt een collega zyn dienst Ogensebynlijk zijn er dus wat dit betreft geen problemen. Maar in I960 dreigde het toch nils to gaan. Toen heeft de rondo het bijna zonder arts moeten doen. Dokter Welten Het de organisatoren nauwe- lyks twee uur voor do start weten, dat hij verhinderd zou zijn. liy moest assisteren by oen bevallingHet ronde- c 7.ïeh toen voor een byna onoplosbaar probleem ge steld. Slechts enkele minuten voor het startschot viel, kwam echter toch nog de verlossende modedeling: dokter Welten liet weten, dat do bevalling voor spoedig was verlopen en dat hij meeging. Het comité was daarop zo dankbaar, dat het nog tyd vond om de moeder bloemen met een dank- en gc- lukwoord to sturen De medische verzorging in de Ronde van Midden-Zeeland is toevertrouwd aan dokter J. B. V. Welten en aan de Rode- Kruiscolonne te Goes. In da karavaan zal ook deze ambu lance van de colonne meerij den. Foto P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 23