Organisatie hoopt op buitenlandse zege
Rudi Liebrechts:
fietsende schaatser
Gebr. Luylc direct
na de ronde naar huis
Het is jammer, dat er hier
in Nederland zo weinig
ysbancn zijn. Ze zyn nu be
zig met een overdekte baan
hier dicht in do omgeving van
Vlaardingen. Amsterdam is
aardig, Deventer is een leuke
baan, een echt stadionnctjc. De
training is altyd goed ver
zorgd, vooral als we na hooguit
twee mnanden naar het buiten
land gaan. 't Is altyd vroeg
naar bed, zo om negen uur,
half tien. Je moet per slot ook
weer aan het klimaat wennen.
Ik ben daar dan met Kees Ver
kerk, Poter Nottet, Gerben
Karstens, Klaas Renes, Arie
Zee, Ilenk van de Grift en Art
Schenk. Ik ben nu ook niet
meer do benjamin van de kern
ploeg. Gelukkig gaat er nu ook
een medicus mee. En een mas
seur. Dat hebben we echt wol
nodig. Maar nu, met de Olym
pische Spelen, gaat het er van
komen. Het klopte nooit hele
maal. Maar het moet toch echt
wel".
Ronde-arts dokter J. B. V.
Welten: „All
maar om
al die show"
22
WOENSDAG 26 JUNI 1963
LIET LIJKT voor een Zeeuw althans een merk
waardige wens: „Ik hoop dat nu eens een buiten
lander de Ronde van Midden-Zeeland gaat winnen"
En toch werd die verzuchting geslaakt door niemand
minder dan de heer A. G. Verhulst, initiatiefnemer en
organisatieleider van deze Zeeuwse ronde. Begrijpelijk
is deze wens echter wel, want al sinds jaar en dag is de
Ronde van Midden-Zeeland de enige wielerwedstrijd in
Nederland, die kan bogen op een werkelijk belangrijke
buitenlandse deelname, terwij! de buitenlanders toch
nimmer tot de ereplaatsen doordrongen. De Belg Walter
Muijlaert kwam in 19fil nog het verst: hij werd toen
derde.
Voor velen zijn die buitenland
se prestaties in de Ronde van
Midden-Zeeland dan ook te
leurstellend geweest. En soms
werden van enkele zijden deni
grerende opmerkingen ge
maakt over de deelname van
Belgen, Fransen, Engelsen,
Australiërs en Zwitsers in de
Zeeuwse ronde. Men vergat
daarbij echter steeds, dat Iede
re buitenlandse renner met een
grote handicap in iedere Ne
derlandse wielerronde al
thans bij de amateurs start.
Met enkele voorbeelden kan
dat geïllustreerd worden. Zo
zijn de amateurwedstrijden in
België nimmer langer dan 120
a 130 kilometer.
In Nederland gaan de klassie
kers en ook de internatio
nale Ronde van Midden-Zee
land echter over een af
stand van om en nabij 200 ki
lometer. De conclusie is dan
ook zelfs voor een leek in de
wielersport begrQpelijk: na die
eerste 130 kilometer krijgen de
Belgen en ook vele andere
buitenlanders, die in eigen land
niet aan zulke grote afstanden
gewend zyn een inzinking.
Juist in die laatste tientallen
slopende kilometers zijn de
Nederlandse amateurs, die ge
wend zijn aan de grote afstan
den, sterk in het voordeel. Een
andere handicap kan met een
Engels voorbeeld geïllustreerd
worden. In Engeland mogen
namelijk in een amateurweg
wedstrijd vrijwel nimmer meer
dan vijftig renners starten. In
de Ronde van Midden-Zeeland
gaan echter meer dan 200 ren
ners van start
Algemeen wordt het als een
voordeel voor de buitenlandse
ploegen gezien, dat de Ronde
van Midden-Zeeland nu een
tweedaagse wedstrijd is: een
tijdrit op vrijdagavond en een
omloop op zaterdagmiddag.
Ook het vlakke, altijd winderi
ge Zeeuwse land is namelijk
voor veel buitenlandse ploegen
die gewend zijn aan heuvel
achtig of zelfs bergachtig ge-
gebied een handicap Nu
echter kunnen die buitenlan
ders zich tijdens de ploegen-
Drie renners van de wieler
club B. C. F. London, die En-
tijdrit van vrijdagavond inrij
den En men verwacht met
name van de Zwitserse, van de
Duitse en van de Belgische
(RC Vooruit St.-Gillis Waes)
ploeg grote prestaties in de
ttJdrlt.
Niettemin zullen de buitenlan
ders het vooral in het begin
van de koers van zaterdagmid
dag bijzonder moeilik krygen-
De eerste tachtig kilometer
gaan namelijk over de opval
lend smalle, kronkelende bin
nenwegen van Zuid-Beveland.
Daar zal het peleton uiteen
waaieren tot een honderden
meters lang lint. Met name
die buitenlanders, die in eigen
land niet gewend zijn aan zulk
een enorme deelname, zullen
dan wellicht door een onacht
zaamheid juist de slag mis
sen
Zo bijvoorbeeld de Engelsman
geland vertegenwoordigen:
Beattee, Wilson en Bamford.
Keith Butler uit de Common
Wealth-ploeg. Deze knaap rijdt
reeds wekenlang in België,
heeft daar vier koersen gewon
nen, maar is ook gewoon aan
wedstrijden over ongeveer 130
kilometer Ook David Allen
is een coureur met een grote
continentale routine. De Duit
sers komen zelfs aan de start
met een ploeg, die geformeerd
i» rond twee geselecteerden
voor de wereldkampioenschap
pen: Bernd Riemann uit Ham
burg en Frank Berthold uit
Witten. In eigen land hebben
zij de juistheid van hun selectie
bewezen door keer op koer te
triomferen.
Opnieuw wordt echter weer
het meeste gevaar geducht van
de Belgen en met name de
ploeg van R.C. Vooruit St.-Gil
lis Waes lijkt zeer sterk. Ben
jamin de Wilde, Albert van
Vlierberghe en Frans van
Raemdonck zijn bekend gewor-
De Zwitser Manfred Hofer ze
gevierde in eigen land al vele
malen. Het is een uitstekende
klimmer, maar zal hij zich
ook in het vlakke Zeeuwse
land weren f
den door keer op keer bij de
eerste vyf te eindigen. En dan
zijn er nog de Zwitsers: Remo
von Düniken (in 1962 eerste
in de race van Lugano), Man
fred Hofer (dit seizoen reeds
twee wedstrijden in Bern ge-
wonnen), Alfred Hiltbrunner
(eerste dit jaar in Zürich) en
vooral Willy Spuhler (vele eer
ste, tweede en derde plaatsen)
en René Blunier (eerste in
Mannedorf, Bellinzona, Genève,
Wetziken, Lörrach en Zürich)
zjjn in eigen land befaamde
amateurs. Hoe zullen deze ren
ners, gewend aan stijgende en
dalende wegen, zich ir. het
vlakke Zeeland weren
Er blijven vragen. Maar één
ding is zeker: kanshebbers z\jn
er te over onder de buitenlan
ders! Misschien wordt de wens
van de organisatie vervuld.
Ze noemen hem de schaatsen
de wielrenner of de fiet
sende schaatser: Rudi Lie
brechts, geboren Vlaardinger,
22-jarige veelbelovende ama-
Rudi Liebrechts in actie te
Helsinki, op de hardrijwed-
strijden om de Europese titel
in 1961.
tenr-wielrenner en al één van
de topmensen in de Nederland
se schaatswereld. Dit jaar rydt
hy voor het eerst mee in de
Ronde van Midden-Zeeland.
„Ik wil best eens ryden in Zee
land. Ik ben er nog niet ge
weest". Successen in het wiel
rennen: kampioen van Rotter
dam in 1957, clubkampioen van
de „Rotterdamse Leeuw" en
tweede in de Nederlandse
kampioenschappen voor mili
tairen. Als junior begonnen,
zo'n negen wedstrijden als
nieuweling gewonnen en als
amateur zes overwinningen.
„Mijn maat, Toon Snoek, had
een racefiets, die kreeg ik van
hem, zo ben ik in het wielren
nen gerold". Dat was in 1957.
In dezelfde tijd, dat hij zich
ging inzetten voor de Neder
landse schaatssport. Nu gaat
hij het vijfde seizoen in als
schaatser, die de Nederlandse
kleuren mee verdedigt op de
Europese, de Olympische en de
wereldkampioenschappen: ja-
nuarl-februari 1964. Steeds
met veertien dagen tyd daar
tussen.
Als 19-jarige werd Rudi Lie
brechts derde op de we
reldkampioenschappen schaat
sen in het seizoen '60-'61. Toen
werd Henk van de Grift we
reldkampioen. Tijden: 500 me
ter in 44,4, 1500 meter in
2,20,4, 5000 m in 7.59.1, 10 km
in 16.51.2. Derde achter Henk
v. d. Grift en Victor Kositskin
en vóór Knut Johannissen, Eo-
ris Stenin en André Koupria-
noff. „Het zijn precies de lange
afstanden Ik werd tweede op
de 5 km en op de 10 km, maar
zestiende op de 1500 en 25ste
op de 500 meter. Met die 7.59.1
op de 5 kilometer was ik ook de
eerste, die de 8-minutengrens
doorbrak"
Knappe prestaties voor deze
jonge Vlaardinger, die op 17-
jarlge leeftijd lidwerd van de
Nederlandse vereniging tot be
vordering van hardryden op de
schaats in Rotterdam. „Ik be
gon met schaatsen op een gro
te en een kleine, twee verschil
lende schaatsen. Ik vloog toen
al werkelyk over de baan, ten
minste, dat zeiden de mensen.
Dat was op De Kullc en op de
vaart hier in Vlaardingen. M'n
schaatsen zaten met yzerdraad
in elkaar."
In 1958 had Rudi Liebrechts al
Slannen om naar Hamar in
óorwegen te gaan, waar de
Nederlandse A- en B-ploeg
oefenden. „Ik had geld ge
spaard, maar ik kocht toen een
brommer. Kon ik niet meer
weg. Wel het volgende jaar, in
het seizoen 1959-'60. Met 36
man van de Nederlandse B-
ploeg in december 1959. De A-
ploeg was er uiteraard ook. Na
vier weken gingen de overigen
naar huis, maar ik moest nog
een weck blijven en mee trai
nen met de kern van de A-
ploeg. Maar ik moest nog twin
tig jaar worden en ik ben nog
niet meegegaan toen naar de
Olympische Spelen. Het jaar
daarop wel, en voorgoed, met
Broekman, De Graafr, Pcsman
en v. d. Grift bijvoorbeeld."
Wielrennen is voor Rudi Lie
brechts tegelijk een soort trai
ning voor zijn schaatsloopbaan.
„Als je begint te schaatsen
moet je je voor de volle hon
derd procent geven, anders
blijft het liefhebberij. Daarom
is fietsen één van m(jn hobby's.
Of het wel goed is voor oen
schaatser? Voor mij wel, maar
Rudi met racefiets.
het is niet te zeggen of het dat
voor een ander ook is."
WOENSDAG 26 JUNI 1963
U
Goede bekenden in do Gocse
sportwereld zyn de broers
Jan en Gerrit Luyk. Hun
cafés aan de Goese Markt zijn
plaatsen waar sportliefhebbers
byeen komen om onder het ge
not van „iets nat" over hun
sport te praten. De gesprek
ken kunnen nog als eens hoog
oplaaien, want zoals te doen
gebruikelijk verschillen de me
ningen over sportaangclegen-
heden als dag en nacht. Gerrit
Luyk is do ware wielersport-
enthousiast- Broer Jan is meer
voetballiefhebber, maar als het
even kan bezoekt hy alle be
langrijke wielerevenementen,
ook ai moet hy dan naar Bel
gië ryden.
Gerrit Luyk is jurylid van de
K.N.W.U. en heeft tot nu toe
alle Rondes van Midden-Zee
land meegereden. „Het is een
pracht organisatie. Maar mis
schien is de ronde wat over de
top heen. Als je nieuwigheden
moet verzinnen En wat
geeft de tijdrit niet voor een
problemen. Daar heb jo wat
mensen voor nodig, om te zor
gen dat alles goed verloopt"
meent Gerrit.
„In de tjjd, dat ik bij de ronde
ben, neemt het personeel de
zaken in het café waar. Dan
is het toch niet druk. Zo gauw
de renners binnen zijn en de
uitslag bekend is gemaakt, ga
ik vlug naar huls. De klanten
komen toch pas na afloop van
de wedstrijd". Gerrit Luyk
vindt de Ronde van Midden-
Zeeland dus een pracht ronde.
„Maar als het waait is hy ka
pot" voegt hjj daar onmiddel
lijk aan toe. „Vorig jaar had
ik een weddenschap met Ver
hulst, dat er geen 40 man te
gelijk by de ravitaillering in
Vllssingen zouden komen. De
weddenschap heb ik gewon
nen" vertelt Gerrit Luyk, die
vindt, dat de kwaliteit van de
renners niet meer is wat zy
vroeger was.
Hoewel Jan Luyk in wezen
een voetbalenthousiast is, kan
hy toch bijzonder warm lopen
voor wielcrwedstryden. Hy
rijdt dan ook ieder jaar mee
als passagier in één van de
wagens, die de ronde volgen.
Zyn mening over de ronde is
zeer beslist: „De best georga
niseerde Ronde van Nederland.
Als je in het buitenland komt,
hoor je wel zeggen, dat het een
Goede bekenden in de Goese
sportwereld zijn Jan rechts
en Gerrit Luyk. Tot nu
toe hebben zij alle rondes van
Midden-Zeeland gevolgd. Ook
dit jaar hopen zij van de partij
te zijn.
Foto P.Z.C
van de best georganiseerde
rondes van Europa is, tenmin
ste wat de amateurs betreft.
Verhulst zou wel iemand zijn
om een Ronde van Nederland
in elkaar te draaien".
Jan Luyk vindt het jammer,
dat hy zich niet meer met de
Rondo van Midden-Zeeland
kan bemoeien. „Je hebt daar
als caféhouder geen tjjd voor.
Zo gauw de ronde is afgelopen
moet ik me naar huis haasten.
Voor de cafés is liet overigens
een beste dag. Vorig jaar was
die zaterdag na hot fruitcorso
de beste dag van het jaar. Wij
proberen nu vergunning te
krygen om vrydag tot twee
uur open te. mogen blijven. Als
we toestemming krygen zou
dat mooi zijn, want vrijdag na
de tydrit blyft iedereen in Goes
hangen", besluit Jan Luyk.
RIJKSPOLITIE WAARBORGT
ONBELEMMERDE DOORGANG
Onmisbaar by de Ronde van Midden-Zeeland cn trouwens bjj
elke karavaan, dio gebruik maakt van de openbare wegen
zyn de motorrijders van de rykspolitic. Of liet nu coionne's zijn
van auto's met burgemeesters, bejaarden of wiclerkaravancn,
steeds staan de rijkspolitiemensen klaar om voor de begeleiding
te zorgen. Zij bezorgen die coionne's en ook de Rondo van Mid
den-Zeeland een zekere vorm van legaliteit. Die éne motorryder
voor de reclamekaravaan en de twee voor de renners geven
een waarborg voor een onbelemmerde doorgang.
„De motorrijders hebben hun
Instructies. Hun aanwijzin
gen moeten worden opgevolgd.
Maar toch moeten zij zich op
dat moment niet te veel polietie-
man voelen", zo vertelt de
commandant van de verkeers
groei Middelburg van de rijks
politie, adjudant F. Eleveld.
Adjudant Eleveld is van me
ning, dat de rijkspolitiemen
sen by het begeleiden van de
Ronde van Midden-Zeeland
geen noemenswaardige moei
lijkheden ondervinden. „Inte
gendeel, wij krijgen de grootst
mogeiyke medewerking. In
de eerste plaats natuurlijk van
de organisatoren, maar ook
van het overige publick als
weggebruiker", zegt adjudant
Eleveld. „Alleen ae Zak van
Zuid-Beveland kan met al die
dykjes, wat route betreft, en
kele problemen opleveren. Ik
moet hier echter direct aan
toevoegen, dat de organisatie
zorgt voor de.nodige richtings-
pyien op punten waar ook
maar enige twijfel kan ont
staan".
De adjudant is vol lof over het
organisatiecomité, dat volgens
hem do zaken ook op ver
keerstechnisch gebied goed
aanvoelt. „Het comité heeft
onze suggestie om by Arne-
muiden de rijksweg te myden
grif gevolgd. Buiten Goes ko
men we nu niet meer op de
ryksweg. Een ander winstpunt
is, dat men de Ronde heeft
verschoven van juli naar juni".
De rijkspolitiemensen doen dit
werk met groot plezier. Het is
voor hen een afwisseling, dit
evenement. Daarom tracht
men ieder jaar andere mensen
in dc gelegenheid te stellen de
Ronde te begeleiden. „En bo
vendien is het een visitekaar
tje van de rijkspolitie", voegt
adjudant Eleveld er aan toe.
Voor dc toekomst ziet de ad
judant weinig moeilijkheden
voor de Ronde wat het steeds
toenemende verkeer betreft.
„Een bewegende colonne is na
tuurlijk altijd een obstakel
voor het verkeer. Nu men de
verkeersslagader, die de ryks
weg is, vermijdt kan in de toe
komst, wanneer de dammen
klaar zijn, alleen Noord-Beve
land cn de Zandkreekdam pro
blemen opleveren. De Ronde
draait echter op een gunstig
tijdstip, 's Zaterdagsmiddags
zijn alle toeristen reeds op ae
plaats van bestemming, want
een deel komt vrijdagavond en
een ander deel zaterdagmor
gen. Op het direct doorgaand
toeristisch verkeer heeft de
Ronde dus weinig invloed",
meent adjudant Eleveld. „Wat
de knijpuren betreft, waarop
de mensen Walcheren willen
verlaten, de karavaan heeft
dan het eiland al verlaten", zo
besluit hy. Zaterdag zullen zij
dus weer van de partij zijn: de
mensen van de rykspolitle.
Voor de reclamekaravaan één
motorryder en voor de ren
nerskaravaan twee motorry
der s.
Bovendien zal er nog een ob
servatiewaren zyn, die tussen
verschillende punten heen en
weer rydt om een goed over
zicht van het verloop van de
Ronde te krygen. De rykspo-
litiemcnsen zullen beslagen
ten ys komen. Woensdagavond
hebben zy de gehele route ver
kend en aan de moeilyke stuk
ken nog eens extra aandacht
besteed. Bovendien kunnen zy
rekenen on do steun van tien
tallen collega's van de land-
groepen, die zorgen, dat in do
verschillende plaatsen de zaak
keurig marcheert.
Op de foto:
De steun van de rijkspolitie is
bij een ronde als die van Mid
den-Zeeland onmisbaar. Ook
dit jaar wordt die medewer
king grif gegeven. Adjudant
F. Eleveld, commandant van
de verkeersgroep.
(Foto P.Z.C.)
Bclangryko mensen in de Ronde van Midden Zeeland, maar
toch min of meer buitenstaanders in de wiclerwereid, zyn
de loden van de medische dienst. Zy komen pas in actie wanneer
er iets gebeurt, dat niet In hot route-schema is opgenomen,
maar waarmee toch wel rekening is gehouden: valpartijen. Zy
zorgen ervoor, dat de renners worden opgelapt cn dat ernstig
gewonden met de ambulance worden afgevoerd. Gelukkig ko
men dezo ongelukken slechts sporadisch voor. In de Ronde van
Midden-Zeeland is er eigoniyk nog nooit een ernstig ongeluk te
betreuren geweest. Maar er kan er natuurlijk altyd wel een
gebeuren. Daarom zyn zy paraat: een tiental leden van de
Goese Rode Kruiskolonne, ronde-arts J. B. V. Welten te Goes en
rondc-apothkcr E. H. M. Geirnaerdt te Goes.
de-arts meemaakt. Hij is er van
het begin af aan by geweest.
Bij de eerste Ronde van Mid
den-Zeeland werd de Rode
Kruiscolonnc van Goes ge
vraagd de medische verzor-
Voor dokter Welten wordt het
de vyfde ronde, die hy als ron-
Buitenstaanders
Aan dc Ronde van Mldden-
I Zeeland zullen ook dit jaar
een aantal mensen meewer-
ken, dio vrywel geheel bul-
ten dc organisatie stnun.
j Zonder hun medewerking
zou de ronde echter niet
kunnen draaien. Dc hulp
van do rykspolitic en van
I do medische dienst is bij
voorbeeld onmisbaar. Bo-
langrijk zyn z.y dus wel dezo
BUITENSTAANDERS. En
dan nog de mensen, die in
eon auto do rondo volgen.
Zy zorgen voor een speciaal
cachet. Want wat zou al
leen een rennerskaravnan
betekenen
Welten was toen colonnecom
mandant. Zo is hy in de ronde
terecht gekomen. Overigens
doel hy het werk met alle ple
zier. „Ik vind het gezellig. Al
die flauwekul er omheen, al
die showbusiness. Prachtig"
De dokter heeft weinig met de
voorbereidingen voor de tocht
te maken. „Ik ga 's zaterdags
naar de Markt en daar staat
alles klaar. Ik hoef alleen
maar in te stappen". Dokter
Welten is vol bewondering
voor dc renners. „Keihard zijn
ze. Als ze in Domburg flink
zijn achter geraakt en geen
enkele kans meer hebben, slap
pen zij niet in dc bezemwagen.
Nee, zy ryden terug naar Goes
by wyze van oefening. Bij de
enorme valparty te Wemel-
dinge liep een renner een her
senschudding op. Hy reed ech
ter door en pas na afloop
kwam hij by me", vertelt dok
ter Welten.
De eerste ronde, die werd ver
reden onder een loodzware hit
te. herinnert hy zich nog goed.
„Toen heb ik voor het eerst
mensen werkelijk bovangen ge
zien door de hitte. Een van de
renners zakte vreselijk af. Wij
gingen naast hem ryden en
reikten hem door het raampje
wal zouttabletten toe. Je had
hem vies moeten zien kyken,
want hij dacht, dat het doping
was".
De behandeling van „bescha
digde" renners moet by tijd en
wyle wel onder vreemde om
standigheden gebeuren. Zo
had vorig jaar een renner een
flinke wond opgelopen, die
moest worden gehecht. De ren
ner wilde echter niet afstap-
G:n en dus moesten dc hech-
ngen onder het ryden worden
aangebracht.
„Overigens gebeuren er weinig
ongelukken", zo vervolgt dok
ter Welten, „mahr als er iets
gebeurt weet iedereen precies
wat er gedaan moet worden.
Achteraan rhdt dc ambulance
wagen, in het midden onze
auto en daartussen door rijden
de Rode Kruismensen achterop
een motorfiets, terwyi er ook
in de bezemwagen nog enkelen
zitten. Wanneer er vooraan
iets gebeurt, dan is men wel zo
verstandig om de gewonde
renner te laten liggen, tot wij
aankomen". Het meerijden in
de Ronde van Midden-Zeeland
levert weinig moeiiykheden op
voor dc praktijk van dokter
Welten. Het is dan zaterdag
middag en dan is hij vrij. Als
hij eens zondagsdienst heeft,
neemt een collega zyn dienst
Ogensebynlijk zijn er dus wat
dit betreft geen problemen.
Maar in I960 dreigde het toch
nils to gaan. Toen heeft de
rondo het bijna zonder arts
moeten doen. Dokter Welten
Het de organisatoren nauwe-
lyks twee uur voor do start
weten, dat hij verhinderd zou
zijn. liy moest assisteren by
oen bevallingHet ronde-
c 7.ïeh toen voor een
byna onoplosbaar probleem ge
steld. Slechts enkele minuten
voor het startschot viel, kwam
echter toch nog de verlossende
modedeling: dokter Welten liet
weten, dat do bevalling voor
spoedig was verlopen en dat
hij meeging. Het comité was
daarop zo dankbaar, dat het
nog tyd vond om de moeder
bloemen met een dank- en gc-
lukwoord to sturen
De medische verzorging in de
Ronde van Midden-Zeeland is
toevertrouwd aan dokter J. B.
V. Welten en aan de Rode-
Kruiscolonne te Goes. In da
karavaan zal ook deze ambu
lance van de colonne meerij
den.
Foto P.Z.C.)