De sponsers
OPEN en GESLOTEN carrosserie op elk chassis
]Xj£oese
Voor beter UITDEUKEN en SPUITEN van uw auto's
xlf-GQRROSSERIEFABRIEK
TcC£i~f>-Eur
N.V. WED. P. DE JONGH
één bedrijf
vier afdelingen
Met UW
advertentie
komt U bij
37.000
abonnees
J.J.BACK
DKW PRIJSVERLAGING!
NU; 5685-
I NIEUWE EURO-
MIDDENKLASSE
GARAGE CARELS - GOES
„Y^ie ^W\inderl\oui(
WOENSDAG 26 JUNI 1963
dén ding is zeker: deze renner heeft niet de stimu
lerende middelen nodig, waarover zo vaak geheim
zinnig gefuisterd wordt als het over de wielersport
gaat. Letterlijk en figuurlijk opgejaagd door de
angstaanjagend blinkende tanden van de dappere
viervoeter is onze angstige coureur misschien in
staat records te breken. Ja, fa. maar zo grappig is
het nu ook weer niet. Want wat kan er gebeuren
als een keffende of blaffende hondbezeten van de
drang om huis en erf te verdedigen, plotseling in
galop naar de renners schiet t Juist: het huisdier
komt voor een wiel, de renner maakt een spectacu
laire salto, misschien duikelen weer andere renners
over hem heen en de eigenaar van het ijverige dier
is aansprakelijk voor de schade.... Daarom bij dit
grappige prentje een verzoek aan de toeschouwers:
houdt voor de duur van de doorkomst van de ren
ners uw huisdieren thuis. Ook de poezen. Renners
en dieren zijn er mee gebaat
Wy uemen deel
aan de merken-
xvedstrijd:
1. TUINBOUWZADEN
speciaal geselecteerd voor BEROEPSTUINDERS
2. BOOMKWEKERIJEN
vruchtbomen, rozen, siergewassen, laan- en sier-
bomen.
3. LANDBOUWZADEN
gras- en klaverzaden,
stoppelknollen (eigen selecties)
granen en peulvruchten
pootaardappelen
4. TUIN- EN BLOEMZADEN
AAN PARTICULIEREN
ook meststoffen en bestrydlngsmiddelen.
Verkoop in Goes: Frans den Hollanderlaan 25
Verkoop in Middelburg: Vlasmarkt 21 (L. Koole)
Agenten in geheel Zeeland.
Handig, snel
en muurvast
lijmt U
met
De moderne kunitJtoflijm
voor plasticbeklèdingsplaterr,
hard- en zachtboard, fineer,
y' rubber, trapranden, linoleum
.op hout. ipaan'derplaat. be-
torl:.i'zSr- en-z'
geen persen, geen klemmen,
CHEMISCHE FABRIEK
„PERFECTA"
GOES Tel. 01100-5964
Kleur is
leven
Iedereen kan nu
kleurenfoto's maken
met de eenvoudigste
camera.
Vraag by ons
deskundig advies.
Wij hebben voorradig
kleurenfilms
in alle maten van de
beste fabrikaten.
Tevens grote
sortering in
volautomatische
camera's,
die al het werk
voor U doen.
Wij maken ook foto
reportages in kleur,
veel mooier dan
zwart-wit - en nu
niet duur meer.
St.-Jacobsstraat 27
VLISSINGEN
Tel. 2336
DOOR HOGERE PRODUKTIE
D.K.W. JUNIOR 800 DE LUXE
meer luxe-meer comfort-meer ruimte
MAAK MORGEN ONTDEKKINGSRIT BIJ:
AUTO UNION 0000 DKW DEALER
FILIAAL: KOUDEKERKSEVVEG VLISSINGEN
Serviezen
van
ARZBERG - FRIS-EDAM
MOSA SELECT - ZAALBERG
REGINA - ROSENTHAL
WEDGWOOD.
DURJFINE TAFELCOUVERTS
o.m. model jeuncsse
Kunstnijverheid
Kristal drinkserviezen.
Toonzaal op do lo verdieping.
KUNSTHANDEL ,9 Ic ^WXwxmyWOMC
NIEUWE BURG 8-10 - MIDDELBURG
WOENSDAG 26 JUNI 1963
dacht hebben we moeten hier zelf een
klassieke wegwedstryd opbouwen, vyf
jaar ben ik met plezier voorzitter ge
weest van „Theo Middelkamp" hier in
Goes, waarin ik renners als De Roo en
Rentmeester groot heb zien worden.
Ja, dan zeg Je waarom doet een mens
zoiets. Maar het ls goed als een mens
een hobby heeft. Je moet teveel in de
vicieuze cirkel van het dageiyks werk
ronddazen. Juist omdat je een hobby
hebt kun je dat werk beter doen, dat
MAANDENLANGE
ORGANISATIE
Maandenlang neemt do organisa
tie van de Ronde van Midden-
Zeeland in beslag. Do leden van
liet organisatiecomité, die veel
van hun vrye tyd opofferen om dit
spektakelstuk tot stand te bren
gen, /.'yn: do heren A. G. Verhulst
(organisatie en produktie), J.
Bouwer (progrnmiunlciding), L.
Vuyk (presentatie), J. do Itegt
(public relations), I. Fokke sr.
(financiën), C. van Gcssel (publi
citeit ska ravaan), II. M. Slabbc-
koorn (algemene dienst), A. de
Schipper (technische wedstrijdlei
ding), I. Fokke jr. (manager), P.
van Ileso (karavaanlciding), J. J.
Evers (huishoudeiyke dienst cn
ravitaillering), J. van Stee (tech
nische dienst) en A. de Coninck
(persconimissaris)
houdt dc zaak in balans. Toch, om ook
zo'n hobby weer goed te doen, moet je
maar in één organisatie zitten. Aan pra
ten in een comité heb je niets. Er wordt
dlkwyis teveel gepraat. Dat ls er de oor
zaak van. dat zo weinig zaken goed van
dc grond komen."
Ik heb de indruk, dat Verhulst niet die
lustrumronde en de sponsors aardig in
de lift zit. Geen hoogvliegerij, maar itoch
lekker van de grond, gedegen étage-
werk in een bouwsel, waar een soepel
draaiende organisatie huist.
Toch en daar
blijf ik bij
schiet de organi
satie met het
fourneren van die
éne miss ernstig
tekort. Bij het ga
deslaan van de
jachtende karavaan denk ik daarom wel
eens: stakkers, rijdt toch niet zo hard,
het kan er maar één zijn. Maar dat
komt omdat wij de figuur van de spon-
ser nooit gekend hebben.
XWIM TOT ZMfc
NEE, wij kenden de figuur van de sponser niet. Eigenlijk schrijf
je sponsor. Maar ik houd het maar op sponser, dat is een stuk
vertrouwder. Zoals ik zei, wij kenden de sponser niet. Om met
Karei Appel te spreken Karei fietst óók wij rotzooiden
maar wat aan.
ergens in de polder tussen Veere
en Middelburg, enkele jaren na
de inundatie van Walcheren, toen
de nieuwe herverkavehngswegen
er eenvoudig om schreeuwden als
parcours gebruikt te worden, had
den wij een ronde uitgezet. Hier
raasden wij iedere avond als losge
broken kettinghonden over het
jonge asfalt, ijlende schimmen in
het vlakke, keurig geëgaliseerde
en nog volkomen kale Walcheren.
Ons materiaal tartte iedere be
schrijving. Immers, de bloem van
de Nederlandse fietsen was bij een
recentelijke uittocht in oostelijke
richting verdwenen, de binnen
landse fabrieken produceerden
nog te weinig en wat ons die eerste
naoorlogse jaren uit Frankrijk be
reikte achtten wij voor de snelhe
den die we ontwikkelden op de
grens van bruikbaarheid. We had
den er trouwens ook het geld niet
voor.
WIJ kwamen met éigen materiaal.
Hoe zal ik ooit de opbouw van myn
rijwiel uit die tijd helder kunnen oproe
pen, de chatotische schikking van
frame, stuur en pedalen, de kneepjes
aan dryfwerk en raderen toegepast, dit
samenvoegsel van tien, misschien wel
twintig fietsen. En zo zag het gehele
veld er uit. Een karavaan met wisselend
hoge en lage rywielen,. de omvang niet
afgestemd op de beryder, maar ont
leend aan het sterkste frame en de
meest bruikbare onderdelen die op een
A. G. VERHULST
,.met sponsers in zee..
gegeven moment voorhanden waren.
Lange, schrale figuren stampten op on
volwassen fietsjes voort en de kleinsten
zaagden op wonderlijk hoge kamelen in
de richting van de finish.
Toch hadden wy belovende renners in
ons midden. Ik denk byvoorbeeld aan
Willempje Besuyen, die wy Willem de
Kraker noemden omdat geen ketting het
onder zyn lompe voeten hield. Tjonge-
jonge, wat had die jongen een voeten. Ze
waren het geheim van zyn onblusbare
kracht. Toen hy op een gegeven moment
z'n pedalen door een soort van treeplan
ken verving was er voor ons geen lol
meer aan en moesten we hem by de in-
schryvingen weren.
En dan hadden we Fransje Polderman,
die we Pilderman noemden z'n zuster
werkte in een drogistery cn wil verdach
ten hem er van, dat hy heimelyk slikte.
Zo had ieder zyn byzonderheden, iedere
renner zyn karakteristiek. Eén ding
hadden we gemeen: we waren overge
voelig voor Het publiek, tien, soms wel
vijftien meisjes, afhankeiyk van het
aantal renners. Van een ronde-mlss had
den wo nooit gehoord, maar intuïtief
voelden wy, dat aan de meet eon locmto
to vullen was, het enige punt. waaraan
wy organisatorisch aandacht schonkon.
De fleur van huishoud- en meisjesscho
len, de bloem van het platteland nodig-
sieve politiek, die helaas door geen
enkel wielercomlté ls overgenomen. Dat
kusje voor de winnaar is aardig, maar
de rest van het veld kan op een houtje
byten. wy zorgden er voor, dat niemand
de hond in de pot vond en de animo voor
onze wedstryden werd zo groot, de toe
loop van amoureuze rouleurs en min
zieke pedaleurs was ten leste zo verbys-
terend, dat wij het wedstrijdelement ge
heel lieten schieten.
Voor wie verwacht, dat een dergeiyk,
uitsluitend charmant publiek een stimu
lans zou zyn voor een krachtige sprint,
een kloeke ontsnapping: de praktijk
heeft daar, op het zich langzaam her
stellende Walcheren anders geleerd. Op
den duur hebben we het fietsen er ge
heel aan gegeven. Het werden genoege-
lijke avonden, waaraan ik vaak met
weemoed terugdenk. We ontsnapten nog
wel, maar de zucht naar roem, die
merkwaardige prikkel eerste te willen
zijn was verdwenen, wy klungelden
maar wat in de meute er is daar de
basis gelegd voor menig goed huwelijk,
voor menig groot geluk. Hier was be
reikt wat men algemeen voor onmoge
lijk houdt: de organisatie had zichzelf
overbodig gemaakt.
WAT zielig, denk je dan op weg
naar de comitévoorzitter van de
Ronde van Midden-Zeeland, de
ze man is in de organisatie blij
ven steken. Maar ook hij A.
G. Verhulst te Goes blijkt een
een gelukkig getrouwd man. Met
dit verschil: hij kent de sponsers
wel. In deze vrije vertaling een
zeer juiste benaming: zij zijn het
immers, die als het ware de spons
boven de rennerskaravaan uit
knijpen: concreter: zij gooien er,
in ruil voor wat reclame, de
centjes tegenaan.
Eigenlijk heeft Verhulst deze
middag geen tijd om over spon
sers en organisatie te praten. Over
een half uurtje begint zijn Goese
spreekuur als adjunct-inspecteur
bij de raad van arbeid te Middel
burg en intusssen telefoneren de
sponsers, de ene sponser na de an
dere. Overleg. En dit overleg, voor
die twee dagen georganiseerd fiet
sen in Zeeland, is nu al zo'n tien
maanden aan de gang. In septem
ber van het vorig jaar is Verhulst
al begonnen aan de organisatie, de
voorbereiding van deze vijfde in
ternationale Ronde van Midden-
Zeeland. Zijn taak ligt vooral in
het financiële vlak hij moet de
begroting sluitend maken, vandaar
het contact met de sponsers.
Die sponsers een sigarettenfabrlek,
een benzincmaatschappy, een fris
drankonderneming om er enkele te noe
men nemen de heer Verhulst overi
gens veel werk uit handen.
„De grote kracht", vertelt hy, „de grote
kracht van die Ronde van Midden-Zee
land zit in de sponsers met de interna
tionale contacten. En in de praktijk
komt het er vaak op neer, dat we zoveel
mogeiyk werk afschuiven, waar dit
maar enigszins door de sponsers gedaan
kan worden. Wel houden we zelf de
touwtjes in handen. Er is byvoorbeeld
niet één spandoek, dat we zelf ophan
gen. Toch ben je met dit voorbereidende
werk eigenlijk al bezig voordat de ande
re ronde afgelopen is. In september ne
men we de eerste daadwerkelijke stap
pen, als de datum bepaald moet worden
voor de wielerkalender en dan moet je
weten wat je gaat doen, wat je kunt
doen, moet het raam van de organisatie
gereed zyn. Van lieverlee ga je dit in de
steigers zetten. Je maakt je program op
en de begroting en dan kom je tot zulke
schrikbarende cyfers dat je eens angstig
rond je gaat kyken. Zeventig procent
van alle organisatorische werk geldt de
financiën. In november moet je het plan
de campagne opstellen. De sponsers
moeten er zakelyk iets in zien daar
is fantasie en enthousiasme voor nodig.
Zelf moet je ook enthousiast én punctu
eel zijn. Als je met een sponser in zee
gaat moet je wat je beloofd hebt waar
maken. Dat vergt veel energie omdat je
altijd wel eens tegenslagen hebt. In de
cember neem ik er een paar dagen vrij
voor. Besprekingen voeren, corresponde
ren. Je begint met het doen van een glo
baal voorstel, als onderwerp van bespre
king aan de hand daarvan wordt de
zaak rondgebreid. De kwintessens is de
reclamewaarde van iets opsporen. Daar
voor werken we zelf veel ideeën uit. Dan
is er het contracteren van de renners.
Route uitstippelen. Eén van de eerste
werkzaamheden. We willen er zoveel
mogelijk dorpen en steden in betrekken.
Een lijst met alle wegen moet naar G.S.
en naar het ministerie, voor ontheffing.
Waar het eigenlijk om draait is dat zo'n
ronde niet stomweg is een hoop renners
laten fietsen. Er zit een hoop decorum
en show omheen. Als jc de begroting
hebt gemaakt, waarmee alle franje sa
menhangt, ga je het zaakje verkopen,
aan de man brengen. Myn interesse voor
de wielersport? Die gaat terug tot de
h.b.s.-tyd, toen ik als hobby fietste. Het
was wat in het vergeetboek geraakt, tot
ik contact kreeg met de heer Derckx,
destyds burgemeester van Heinkens-
zand. Het idee was, in verband met
Oranjefeesten eens een wielerwedstrijd
te organiseren. Dat was in de tyd van de
Nederlandse successen in de Tour de
France. Uit die wedstrijd ontstond de
kaperprys in Heinkenszand. Drie jaar
is die gereden en toen is daaruit gebo
ren de driedaagse ronde van Zeeland.
Het jaar daarop hebben we de aankomst
georganiseerd voor Olympia's Tour.
Dat kostte zoveel werk, dat we toen ge-