De sponsers OPEN en GESLOTEN carrosserie op elk chassis ]Xj£oese Voor beter UITDEUKEN en SPUITEN van uw auto's xlf-GQRROSSERIEFABRIEK TcC£i~f>-Eur N.V. WED. P. DE JONGH één bedrijf vier afdelingen Met UW advertentie komt U bij 37.000 abonnees J.J.BACK DKW PRIJSVERLAGING! NU; 5685- I NIEUWE EURO- MIDDENKLASSE GARAGE CARELS - GOES „Y^ie ^W\inderl\oui( WOENSDAG 26 JUNI 1963 dén ding is zeker: deze renner heeft niet de stimu lerende middelen nodig, waarover zo vaak geheim zinnig gefuisterd wordt als het over de wielersport gaat. Letterlijk en figuurlijk opgejaagd door de angstaanjagend blinkende tanden van de dappere viervoeter is onze angstige coureur misschien in staat records te breken. Ja, fa. maar zo grappig is het nu ook weer niet. Want wat kan er gebeuren als een keffende of blaffende hondbezeten van de drang om huis en erf te verdedigen, plotseling in galop naar de renners schiet t Juist: het huisdier komt voor een wiel, de renner maakt een spectacu laire salto, misschien duikelen weer andere renners over hem heen en de eigenaar van het ijverige dier is aansprakelijk voor de schade.... Daarom bij dit grappige prentje een verzoek aan de toeschouwers: houdt voor de duur van de doorkomst van de ren ners uw huisdieren thuis. Ook de poezen. Renners en dieren zijn er mee gebaat Wy uemen deel aan de merken- xvedstrijd: 1. TUINBOUWZADEN speciaal geselecteerd voor BEROEPSTUINDERS 2. BOOMKWEKERIJEN vruchtbomen, rozen, siergewassen, laan- en sier- bomen. 3. LANDBOUWZADEN gras- en klaverzaden, stoppelknollen (eigen selecties) granen en peulvruchten pootaardappelen 4. TUIN- EN BLOEMZADEN AAN PARTICULIEREN ook meststoffen en bestrydlngsmiddelen. Verkoop in Goes: Frans den Hollanderlaan 25 Verkoop in Middelburg: Vlasmarkt 21 (L. Koole) Agenten in geheel Zeeland. Handig, snel en muurvast lijmt U met De moderne kunitJtoflijm voor plasticbeklèdingsplaterr, hard- en zachtboard, fineer, y' rubber, trapranden, linoleum .op hout. ipaan'derplaat. be- torl:.i'zSr- en-z' geen persen, geen klemmen, CHEMISCHE FABRIEK „PERFECTA" GOES Tel. 01100-5964 Kleur is leven Iedereen kan nu kleurenfoto's maken met de eenvoudigste camera. Vraag by ons deskundig advies. Wij hebben voorradig kleurenfilms in alle maten van de beste fabrikaten. Tevens grote sortering in volautomatische camera's, die al het werk voor U doen. Wij maken ook foto reportages in kleur, veel mooier dan zwart-wit - en nu niet duur meer. St.-Jacobsstraat 27 VLISSINGEN Tel. 2336 DOOR HOGERE PRODUKTIE D.K.W. JUNIOR 800 DE LUXE meer luxe-meer comfort-meer ruimte MAAK MORGEN ONTDEKKINGSRIT BIJ: AUTO UNION 0000 DKW DEALER FILIAAL: KOUDEKERKSEVVEG VLISSINGEN Serviezen van ARZBERG - FRIS-EDAM MOSA SELECT - ZAALBERG REGINA - ROSENTHAL WEDGWOOD. DURJFINE TAFELCOUVERTS o.m. model jeuncsse Kunstnijverheid Kristal drinkserviezen. Toonzaal op do lo verdieping. KUNSTHANDEL ,9 Ic ^WXwxmyWOMC NIEUWE BURG 8-10 - MIDDELBURG WOENSDAG 26 JUNI 1963 dacht hebben we moeten hier zelf een klassieke wegwedstryd opbouwen, vyf jaar ben ik met plezier voorzitter ge weest van „Theo Middelkamp" hier in Goes, waarin ik renners als De Roo en Rentmeester groot heb zien worden. Ja, dan zeg Je waarom doet een mens zoiets. Maar het ls goed als een mens een hobby heeft. Je moet teveel in de vicieuze cirkel van het dageiyks werk ronddazen. Juist omdat je een hobby hebt kun je dat werk beter doen, dat MAANDENLANGE ORGANISATIE Maandenlang neemt do organisa tie van de Ronde van Midden- Zeeland in beslag. Do leden van liet organisatiecomité, die veel van hun vrye tyd opofferen om dit spektakelstuk tot stand te bren gen, /.'yn: do heren A. G. Verhulst (organisatie en produktie), J. Bouwer (progrnmiunlciding), L. Vuyk (presentatie), J. do Itegt (public relations), I. Fokke sr. (financiën), C. van Gcssel (publi citeit ska ravaan), II. M. Slabbc- koorn (algemene dienst), A. de Schipper (technische wedstrijdlei ding), I. Fokke jr. (manager), P. van Ileso (karavaanlciding), J. J. Evers (huishoudeiyke dienst cn ravitaillering), J. van Stee (tech nische dienst) en A. de Coninck (persconimissaris) houdt dc zaak in balans. Toch, om ook zo'n hobby weer goed te doen, moet je maar in één organisatie zitten. Aan pra ten in een comité heb je niets. Er wordt dlkwyis teveel gepraat. Dat ls er de oor zaak van. dat zo weinig zaken goed van dc grond komen." Ik heb de indruk, dat Verhulst niet die lustrumronde en de sponsors aardig in de lift zit. Geen hoogvliegerij, maar itoch lekker van de grond, gedegen étage- werk in een bouwsel, waar een soepel draaiende organisatie huist. Toch en daar blijf ik bij schiet de organi satie met het fourneren van die éne miss ernstig tekort. Bij het ga deslaan van de jachtende karavaan denk ik daarom wel eens: stakkers, rijdt toch niet zo hard, het kan er maar één zijn. Maar dat komt omdat wij de figuur van de spon- ser nooit gekend hebben. XWIM TOT ZMfc NEE, wij kenden de figuur van de sponser niet. Eigenlijk schrijf je sponsor. Maar ik houd het maar op sponser, dat is een stuk vertrouwder. Zoals ik zei, wij kenden de sponser niet. Om met Karei Appel te spreken Karei fietst óók wij rotzooiden maar wat aan. ergens in de polder tussen Veere en Middelburg, enkele jaren na de inundatie van Walcheren, toen de nieuwe herverkavehngswegen er eenvoudig om schreeuwden als parcours gebruikt te worden, had den wij een ronde uitgezet. Hier raasden wij iedere avond als losge broken kettinghonden over het jonge asfalt, ijlende schimmen in het vlakke, keurig geëgaliseerde en nog volkomen kale Walcheren. Ons materiaal tartte iedere be schrijving. Immers, de bloem van de Nederlandse fietsen was bij een recentelijke uittocht in oostelijke richting verdwenen, de binnen landse fabrieken produceerden nog te weinig en wat ons die eerste naoorlogse jaren uit Frankrijk be reikte achtten wij voor de snelhe den die we ontwikkelden op de grens van bruikbaarheid. We had den er trouwens ook het geld niet voor. WIJ kwamen met éigen materiaal. Hoe zal ik ooit de opbouw van myn rijwiel uit die tijd helder kunnen oproe pen, de chatotische schikking van frame, stuur en pedalen, de kneepjes aan dryfwerk en raderen toegepast, dit samenvoegsel van tien, misschien wel twintig fietsen. En zo zag het gehele veld er uit. Een karavaan met wisselend hoge en lage rywielen,. de omvang niet afgestemd op de beryder, maar ont leend aan het sterkste frame en de meest bruikbare onderdelen die op een A. G. VERHULST ,.met sponsers in zee.. gegeven moment voorhanden waren. Lange, schrale figuren stampten op on volwassen fietsjes voort en de kleinsten zaagden op wonderlijk hoge kamelen in de richting van de finish. Toch hadden wy belovende renners in ons midden. Ik denk byvoorbeeld aan Willempje Besuyen, die wy Willem de Kraker noemden omdat geen ketting het onder zyn lompe voeten hield. Tjonge- jonge, wat had die jongen een voeten. Ze waren het geheim van zyn onblusbare kracht. Toen hy op een gegeven moment z'n pedalen door een soort van treeplan ken verving was er voor ons geen lol meer aan en moesten we hem by de in- schryvingen weren. En dan hadden we Fransje Polderman, die we Pilderman noemden z'n zuster werkte in een drogistery cn wil verdach ten hem er van, dat hy heimelyk slikte. Zo had ieder zyn byzonderheden, iedere renner zyn karakteristiek. Eén ding hadden we gemeen: we waren overge voelig voor Het publiek, tien, soms wel vijftien meisjes, afhankeiyk van het aantal renners. Van een ronde-mlss had den wo nooit gehoord, maar intuïtief voelden wy, dat aan de meet eon locmto to vullen was, het enige punt. waaraan wy organisatorisch aandacht schonkon. De fleur van huishoud- en meisjesscho len, de bloem van het platteland nodig- sieve politiek, die helaas door geen enkel wielercomlté ls overgenomen. Dat kusje voor de winnaar is aardig, maar de rest van het veld kan op een houtje byten. wy zorgden er voor, dat niemand de hond in de pot vond en de animo voor onze wedstryden werd zo groot, de toe loop van amoureuze rouleurs en min zieke pedaleurs was ten leste zo verbys- terend, dat wij het wedstrijdelement ge heel lieten schieten. Voor wie verwacht, dat een dergeiyk, uitsluitend charmant publiek een stimu lans zou zyn voor een krachtige sprint, een kloeke ontsnapping: de praktijk heeft daar, op het zich langzaam her stellende Walcheren anders geleerd. Op den duur hebben we het fietsen er ge heel aan gegeven. Het werden genoege- lijke avonden, waaraan ik vaak met weemoed terugdenk. We ontsnapten nog wel, maar de zucht naar roem, die merkwaardige prikkel eerste te willen zijn was verdwenen, wy klungelden maar wat in de meute er is daar de basis gelegd voor menig goed huwelijk, voor menig groot geluk. Hier was be reikt wat men algemeen voor onmoge lijk houdt: de organisatie had zichzelf overbodig gemaakt. WAT zielig, denk je dan op weg naar de comitévoorzitter van de Ronde van Midden-Zeeland, de ze man is in de organisatie blij ven steken. Maar ook hij A. G. Verhulst te Goes blijkt een een gelukkig getrouwd man. Met dit verschil: hij kent de sponsers wel. In deze vrije vertaling een zeer juiste benaming: zij zijn het immers, die als het ware de spons boven de rennerskaravaan uit knijpen: concreter: zij gooien er, in ruil voor wat reclame, de centjes tegenaan. Eigenlijk heeft Verhulst deze middag geen tijd om over spon sers en organisatie te praten. Over een half uurtje begint zijn Goese spreekuur als adjunct-inspecteur bij de raad van arbeid te Middel burg en intusssen telefoneren de sponsers, de ene sponser na de an dere. Overleg. En dit overleg, voor die twee dagen georganiseerd fiet sen in Zeeland, is nu al zo'n tien maanden aan de gang. In septem ber van het vorig jaar is Verhulst al begonnen aan de organisatie, de voorbereiding van deze vijfde in ternationale Ronde van Midden- Zeeland. Zijn taak ligt vooral in het financiële vlak hij moet de begroting sluitend maken, vandaar het contact met de sponsers. Die sponsers een sigarettenfabrlek, een benzincmaatschappy, een fris drankonderneming om er enkele te noe men nemen de heer Verhulst overi gens veel werk uit handen. „De grote kracht", vertelt hy, „de grote kracht van die Ronde van Midden-Zee land zit in de sponsers met de interna tionale contacten. En in de praktijk komt het er vaak op neer, dat we zoveel mogeiyk werk afschuiven, waar dit maar enigszins door de sponsers gedaan kan worden. Wel houden we zelf de touwtjes in handen. Er is byvoorbeeld niet één spandoek, dat we zelf ophan gen. Toch ben je met dit voorbereidende werk eigenlijk al bezig voordat de ande re ronde afgelopen is. In september ne men we de eerste daadwerkelijke stap pen, als de datum bepaald moet worden voor de wielerkalender en dan moet je weten wat je gaat doen, wat je kunt doen, moet het raam van de organisatie gereed zyn. Van lieverlee ga je dit in de steigers zetten. Je maakt je program op en de begroting en dan kom je tot zulke schrikbarende cyfers dat je eens angstig rond je gaat kyken. Zeventig procent van alle organisatorische werk geldt de financiën. In november moet je het plan de campagne opstellen. De sponsers moeten er zakelyk iets in zien daar is fantasie en enthousiasme voor nodig. Zelf moet je ook enthousiast én punctu eel zijn. Als je met een sponser in zee gaat moet je wat je beloofd hebt waar maken. Dat vergt veel energie omdat je altijd wel eens tegenslagen hebt. In de cember neem ik er een paar dagen vrij voor. Besprekingen voeren, corresponde ren. Je begint met het doen van een glo baal voorstel, als onderwerp van bespre king aan de hand daarvan wordt de zaak rondgebreid. De kwintessens is de reclamewaarde van iets opsporen. Daar voor werken we zelf veel ideeën uit. Dan is er het contracteren van de renners. Route uitstippelen. Eén van de eerste werkzaamheden. We willen er zoveel mogelijk dorpen en steden in betrekken. Een lijst met alle wegen moet naar G.S. en naar het ministerie, voor ontheffing. Waar het eigenlijk om draait is dat zo'n ronde niet stomweg is een hoop renners laten fietsen. Er zit een hoop decorum en show omheen. Als jc de begroting hebt gemaakt, waarmee alle franje sa menhangt, ga je het zaakje verkopen, aan de man brengen. Myn interesse voor de wielersport? Die gaat terug tot de h.b.s.-tyd, toen ik als hobby fietste. Het was wat in het vergeetboek geraakt, tot ik contact kreeg met de heer Derckx, destyds burgemeester van Heinkens- zand. Het idee was, in verband met Oranjefeesten eens een wielerwedstrijd te organiseren. Dat was in de tyd van de Nederlandse successen in de Tour de France. Uit die wedstrijd ontstond de kaperprys in Heinkenszand. Drie jaar is die gereden en toen is daaruit gebo ren de driedaagse ronde van Zeeland. Het jaar daarop hebben we de aankomst georganiseerd voor Olympia's Tour. Dat kostte zoveel werk, dat we toen ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 17