GENT,
DIE
FIERE
STAD
imtmv
ryïja
BEZIENSWAARDIGHEDEN
za#erdagnummer
Tips voor Gent
Zaterdag 15 juni 1963
Ja. Gent is een fiere stad. Een grootse in
drukwekkende stad waar in een oud en mo
numentaal decorum modern nieuw leven
bruist. Ga daar bijvoorbeeld eens staan op de
brede brug over de Leie: wat een imposant en
rijk uitzicht op het hartje van deze bezige
stad. En toch, links èn rechts middeleeuwen:
oude romaanse huizen, gothische gebouwen
en fijnbesneden reneaissance-gevels. Het lijkt
allemaal een beetje onwaar, een beetje al te
mooi. Maar de drukte liegt er niet om. De
drukte aan de voeten van de oude hoge to
rens, die er in een indrukwekkende en be
roemde rij in het centrum staan.
Links de beroemde Graslei met de wondermooie
Gildehuizen in verschillende stjjlen, daarvoor
het stille donkere water van de Leie die vanuit het
groene Vlaamse land zo vriendelijk de stad komt
binnenstromen om er tussen de gebouwen en kade
muren, onder donkere bruggen en langs drukke
verkeersstraten luister bij te zetten aan het stads-
schoon van Gent.
En dat gebeurt dan vooral aan de Graslei. De
combinatie van deze oude gildehuizen en de Leie
die er stil voorbijdroomt, kan bijna niet mooier.
Want neem nu alleen al het gildehuis der vrije schip
pers dat in 1531 door de plaatselijke steenhouwer
Christoffel van den Berghe werd gebouwd: een vol
Als we weer buiten staan, zijn we na de korte
wandeling van Graslei tot St. Baafs al vervuld
van indrukken, hebben we al zoveel moois en merk
waardigs gezien dat we even schrikken als we de
kaart, zojuist ontvangen op de stedelijke dienst voor
toerisme tegenover de St. Baafs, bekijken: er is in
die relatief kleine „Kuip" van Gent nog enorm veel
te zien: het Gravensteen, het reusachtige kanon
„Dulle Griet" aan de Leie, nog een hele serie kerken,
prachtige musea, het toreken op het gildehuis der
leerlooiers, het huis De Achtersikkel en natuurlijk
het Klein Begijnhof met de grappige huisjes, waar
hét zo rustig wandelen "is langs de witgepleisterde
tuinmuren, onder de schaduw van hoge rijke bo
men. Langs het steen van Geraard de Duivel, een
somber en indrukkend middeleeuws gebouw, draai
en we naar de Schelde en deze volgend naar het
noorden staan we plotseling voor een breed stuk wa
ter, bruggen links en rechts, pakhuizen aan de
overkant.
En hier wordt het karakter van Gent eigenlek pas
goed duidelijk, hier ligt de verklaring voor het
feit dat in Gent een zo sterk modern industrieel
leven kan bruisen zonder dat het eeuwenoude de
corum en op zekere plaatsen de schilderachtige mid
deleeuwse geest aangetast worden. Want hier
stromen Schelde en Leie volkomen in elkaar over.
Hier smelt de drukke, zakelijke Schelde samen met
de dromerige, kunstzinnige Leie, hier komen nijver
heid en cultuur bij elkaar. Is het dan een wonder, dat
de fiere stad Gent daar iets van heeft meegekregen,
alle eeuwen door? Zoveel zelfs, dat een wandeling
in de Gentse sfeer al een belevenis om zichzelf is!
komen gaaf brok gothiek, zo verfijnd van afwer
king en zo zuiver van verhoudingen dat het zeker
terecht als het mooiste voorbeeld van Vlaamse go
thiek wordt aangemerkt. Maar we kunnen niet de
hele dag aan de Graslei verwonderd blijven dro
men voor de verschillende gevels, van diverse
schoonheden en tijdperken. Er is nog veel te zien,
we zullen de brug verder overgaan en de torenrij
volgen. Die indrukwekkende torenrij met als groot
sten die van de St. Niklaaskerk, het Belfort en die
van de St. Baafskathedraal.
Dit zijn zomaar drie namen, drie namen van drie
monumenten op slechts enkele tientallen meters van
elkaar verwijderd. Maar wat valt er op dat korte
stukje al niet te zien! De grootste kunstschatten
van de oude en eens zo machtige stad Gent, het
rijkste stuk geschiedenis en het knooppunt van
cultureel leven liggen hier allemaal vlak bij elkaar.
Vlak bij elkaar in „De Kuip" zoals men dit oudste
stukje Gent eertijdsnoemde, dat eeuwenoude stads
deel, grotendeels omsloten door de eindeloos voor-
stromende Schelde en Leie.
En om de hoogbejaarde leeftijd van die „Kuip" te
benaderen moeten we teruggaan tot in de zevende
eeuw toen er reeds sprake was van de opvallende ne
derzetting Ganda met kloosters als dat van St.
Baafs en St. Pieters. Straks voert onze Gentse wan
deling zeker langs het beroemde Gravensteen, dat
verrees in het belangrijkste jaar dat deze stad ge
kend heeft. Dat was 1180, het jaar waarin Gent
hoofdstad van Vlaanderen werd, toen rijkbeladen
zeeschepen binnenvoeren, de lakenindustrie zo'n
grote vlucht nam dat enkele eeuwen later Gent een
van de voornaamste Europese steden was, groter en
dichter bevolkt dan Parijs!
Is het dan zo'n wonder dat alles nog steeds die oude
grootheid en roem uitademt? Zeker niet als we
er rekening mee houden dat Gent diverse rjjke bloei
perioden heeft gekend. Nee, het is niet vreemd dat
Gent zulke grote en fiere gebouwen heeft, zulke
geweldige torens rijk is en over zulke zware poor
ten en kastelen beschikt. En daarom is die wande
ling langs de torenry zo boeiend en zo mooi.
Van de brug afgekomen laten we de Graslei links
liggen en het eerste imposante monument staat
groot en indrukwekkend voor ons: de St. Niklaas
kerk. Eigenlijk een wonderlijk bouwwerk, waarin,
verschillende bouwstijlen uit verschillende tijdper
ken een plaatsje hebben gevonden. De oudste delen
stammen al uit de dertiende eeuw en voortdurend
groeiden er gedeelten aan. Zo bleef deze kerk door
de eeuwen heen bijzonder nauw verbonden met het
dagelijkse leven van de stad Gent, vooral omdat
belangrijke middeleeuwse neringen er hun eigen
kapel hadden. Het gebouw heeft dan ook iets ver-
trouwenwekkens, men zou haast zeggen dat de zwa
re vierkante toren met de kleine spitsen op de hoe
ken gemoedelijk boven het kerkdak uitkomt.
En dan de volgende toren: het stoere Belfort met de
lakenhal, Gents trots en glorie compleet met klokke
Roeland, rjjk verleden en de koperen draak op de
spits, die drie en een halve meter groot is. Maar dat
is van de straat af niet goed te zien.
Al het stoere en fiere van deze mooie stad ligt als
het ware verankerd in dit Belfort, dit zinnebeeld van
vrijheid en kracht. Het is de moeite waard om even
te blijven rondslenteren tot de beiaard van 52 klok
ken gaat zingen. De beroemde beiaard met de
Klokke Roeland waar een rijk verleden, een oudé
cultuur en beroemde namen als die van Van Artevel-
de aankleven. En intussen is er dan ruimschoots
tijd om de klok De Triomfante te bekijken. Daarvoor
hoeft niemand op het Belfort te klimmen (hoewel
daar een lift in zit), want die klok staat gewoon op
straat. De inscriptie verschaft nadere uitleg omtrent
deze vreemde standplaats: Mijn naam is Triomfan
te, Roelands erfgenaam, gegoten in '1660 en'gebar
sten in 1914.
En dan op dit korte traject de derde toren: de groot
ste en misschien ook wel de mooiste, een specimen
van Brabantse hooggotiek uit de vijftiende en zes
tiende eeuw: de toren van de St. Baafskathedraal,
die geweldige kerk met verscliillende bouwstijlen en
beroemde kunstschatten. Men spreekt er zelfs van
de zeven wonderen van de St. Baafs, waarbij men
schilderijen rekent als het wereldberoemde Lam
Gods van de gebroeders Van Eycb, het Calvarie-
triptiek van Justus van Gent en de St. Bavo van
Rubens.
Dan herbergt de kathedraal het marmeren praal
graf van bisschop Triest door Jeroom Duquesnoy en
de opmerkelijke preekstoel van de hand van L. Del-
vaux. Ten slotte is er de vermaarde krypt, een
krocht die opvalt door soberheid en proportie. Het
heeft geen zin hier al deze kunstschatten te beschrij
ven, men moet ze gezien hebben. Men moet er rustig
de tUd voor nemen.
De Van Arteveldestad, het kunst- en nij
verheidscentrum Gent met (inclusief rand
gemeenten) ruim 250.000 inwoners, heeft
ongelofelijk veel te bieden. Meer dan vol
doende om er een geslaagde ééndagstrip
vanuit Zeeland naar toe te maken. De ver
bindingen naar Gent zjjn eenvoudig en men
kan er een lange dag van maken. Wij zul
len ons hier beperken tot een opsomming
van de bekendste en mooiste bezienswaar
digheden, (in bovenstaand artikel al min
of meer aangeduid), waaruit de Gentbe
zoeker uit Zeeland een keus kan maken.
ST.-BAAFSKATHEDRAAL, prachtig go-
thisch bouwwerk uit de dertiende tot de
zestiende eeuw, met het vermaarde veel
luik van de gebroeders Van Eyck, „De aan
bidding van het lam Gods", de krypt en
nog veel meer.
BELFORT EN LAKENHAL, de stoere to
ren met de 52 klokken tellende beiaard
(o.m. Klokke Roeland) waaraan van om
streeks 1300 tot 1910 werd gebouwd.
De toren is dagelijks van af half negen
's morgens per lift te bestijgen. Prachtig
uitzicht over Gent. De lakenhalle uit 1425
heeft een prachtige kelder en gothische
zaal.
KON. NEDERLANDSE SCHOUWBURG.
Van half september tot eind april opvoe
ringen door Nederlandse en Franse gezel
schappen.
ST.-NIKLAASKERK, grote romaanse kerk
uit de dertiende eeuw, gewijd aan de pa
troon der kramers en handelaars.
GRASLEI, de prachtige kade langs de Leie.
De mooiste specimen van oude bouwstijlen,
vooral de gothische staan er prachtig ge
conserveerd aan het water.
ST.-MICHIELSKERK. Deze stamt uit de
vijftiende tot de zeventiende eeuw en is bij
zonder rijk aan schilderijen van zeventien
de eeuwse meesters. Bijzonder is het werk
stuk van Antoon van Dijck, Christus aan
het Kruis.
'S-GRAVENSTEEN, beroemd bouwwerk
van Gent. Het wonderlijke en zeer schil
derachtige monument werd in 1180 ge
bouwd door Filips van dgn Elzas, Graaf
van Vlaanderen, geïnspireerd op de ver
sterkte kastelen in Syrië door de kruisvaar
ders opgericht. Grote zalen, kelders, mu
seum van folterwerktuigen en vanaf het
dak een mooi panorama van Gent. Ge
opend van 9 tot 18 uur.
VISMARKT. Deze ligt ten zuiden van het
Gravensteen en heeft een standbeeld van
Neptunus. De vismarkt biedt enkele uren
van de dag een gezellige bedrijvigheid.
Men kan er vrijelijk binnenlopen en in de
kleine restaurants rond de Vismarkt van
vele soorten vis smullen.
DULLE GRIET, heet het geweldige kanon
aan de Leie, eveneens dicht bq de Vis
markt. Het stamt uit het Bourgondische
tijdperk, is gesmeed uit 16.000 kg jjzer,
meet meer dan vijf meter en schoot inder
tijd stenen ballen weg van 340 kilo. Voorts
zijn zeker een bezoek waard het „Toreken",
de St.-Jacobskerk, het huis De Achtersik
kel en het Klein Begijnhof.
MUSEUM VOOR SCHONE KUNSTEN in
het Citadelpark. Modern ingericht museum
met rijke verzameling. Oude meesters als
Boch, Brueghel, Jordaens, Rubens etc. He
dendaagse meesters als Stevens, Smits,
Claus, Permeke en etsen van Jules de
Brycker.
BIJLOKE MUSEUM, met herinneringen
aan het gemeentelijk leven, met stijlka
mers en oudheidkundige verzamelingen.
ST.-BAAFSABDIJ, middeleeuwse gebou
wen, grafmonumenten en sculptuur.
MUSEUM VOOR DE GESCHIEDENIS
DER WENTENSCHAPPEN, gelegen aan
de Hofbouwlaan.
Ook valt er een klank- en lichtspel te be
wonderen in het Gravensteen. Het Interna
tionaal Muziekfestival van Gent wordt ge
houden van 24 augustus tot en met 13 sep
tember.
En voor wie de Gentse gastronomie wil
leren kennen, moet ergens maar eens een
Gentse waterzooi van kip, een Gentse huts
pot of een Vlaamse kabeljauw bestellen.
MUSEUM VOOR SIERKUNST en indus
triële vormgeving, Jan Breydelstraat.
Voorts vindt men in Gent het museum
voor volkskunde, het centrum voor kunst
ambachten St.-Pietersabdq en het opmer
kelijke schoolmuseum van L. M. Thiery.
TIPS VOOR GENT
Men kan, na overdag in Gent vele nieuwe
indrukken te hebben opgedaan, er de avond
zeer genoegelijk doorbrengen. De stad
kent vele amusementsgelegenheden, goede
restaurants en vrolijke Vlaamse café's. In
de zomer ontsteekt men bovendien de
sprookjesachtige verlichting van de mo
numenten en tijdens de gemeentefeesten
van de derde tot de vierde zondag in juli
zijn er flokloristische manifestaties, open
luchtbals en vuurwerken.