INGRIJPENDE SANERING VAN ZUID
WESTELIJK STADSDEEL MIDDELBURG
Nieuwbouw-van flats?
ruim en groots gedacht
Fase II moet reputatie
Griffioen hooghouden
Betere verkeerssituatie na uitvoering sanering
NIEUWE KORTE GEERE
WORDT WINKELSTRAAT
TWEE BRUGGEN VOOR
VERKEERSVERBINDING
m
HEINZ I
Twee torenflats markeren het centrum;
150 bungalows, 8 villa's, 519 huizen
„Middelburg W
voor inwoners
INDIEN NODIG
ÉÉN RICHTING
DONDERDAG 13 JUNI 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
Het gemeentebestuur van Middelburg heeft thans de sluier gelicht
van het tweede belangrijke saneringsproject: het zuidwestelijk
stadsdeel binnen de vesten, enerzijds begrensd door de Poeledae-
levest met Blauwedijk tot de gevangenis, anderzijds door de Vlis-
singsestraat en de Gortstraat tot de Korte Geere.
De sanering van deze stadswijk,
zoals die thans bestudeerd wordt,
maakt de volgende maatregelen
mogelijk:
De ver voortgeschreden krotbe-
woning wordt een halt toegeroe
pen;
De wijk krijgt meer ruimte, om
dat een nieuw bebouwings- en
stratenplan wordt gesitueerd;
Er wordt een mogelijkheid ge,-
schapen voor de instandhouding
van het winkelcentrum;
De verkeers- en vooral de par
keersituatie wordt ingrijpend
verbeterd.
Het gemeentebestuur van de Zeeuwse
hoofdstad heeft gisteren een inzicht ge
geven in deze en andere saneringsplan
nen tijdens een persconferentie in ver
band met de tentoonstellingen: Middel
burg '63 Een miljoen woningen
Woningbouwprijsvraag B.N.A. Deze ten
toonstellingen, die zijn ingericht in de
Burgerzaal en de hal van het stadhuis,
worden vandaag donderdag ge
opend door ir. C. de Cler, hoofd van de
afdeling stedebouw van de centrale di
rectie van volkshuisvesting en bouwnij
verheid. De tentoonstellingen blijven ge
opend tot 27 juni.
grootste deel van het Domburgs
Schuitvlot voor sanering in aanmer
king zal moeten komen. Er komt op
deze plaats of parkeerruimte of een
verkeerspleintje, waarop bussen kun
nen draaien, die een bezoek brengen
aan het Deltacentrum, dat een plaats
moet krijgen in de Kloveniersdoelen
en aan Miniatuur Walcheren, dat zo
als bekend achter deze doelen op het
Hof van Tange gepland is.
In dit verbdnd deelde wethouder VV. P. J.
Baars van gemeentewerken tydens de
persconferentie mee, dat de restauratie
van de Kloveniersdoelen beslist dit jaar
beginnen moet. De ontpleistering van
het interieur van het gebouw is reeds
gestart.
K. en L. Geere
In het geheel van de toekomstige situa
tie van zuidwestelijk Middelburg is na
het plan Dam-en-omgeving de sanering
van de Korte en de Lange Geere de vol
gende fase in de centrumverruiming van
dc hoofdstad.
In een later stadium vormt de sane
ring van geheel „zuidwest" evenwel
een noodzakelijk vervolg op de
nieuwbouw in het blok Korte en Lan
ge Geere. Uiteindelijk is dus een
nieuw bebouwings- en stratenplan
gedacht voor deze beide straten, als
mede de Teerpakhuizenstraat, het
Vlissings Wagenplein, Winterstraat,
Achtersingel, Domburgs Schuivlot,
Potten balt kerssingel, Schoorsteen-
vegerssingel en Beenhouwerssingel.
Op de plaats waar thans nog de huizen
van de Korte en Lange Geere staan is
de toekomstige uitbreiding van het Mid-
delburgse winkelareaal gedacht. De
nieuwe „Geere" moet dus naast de Lan
ge Viele een tweede belangrijke winkel
straat in de richting van de Markt wor-
Nieuwe brug
De toekomstige bebouwing tussen.de
Achtersingel en de Schoorsteen- en Pot
tenbakkerssingel is groots van opzet ge
dacht. Althans op de fraaie maquette
van Middelburg-tussen-de-vesten, die de
ambtenaren van gemeentewerken onder
leiding van stadsarchitect H. Mooibroek
met veel geduld en uiterst minutieus ge
bouwd hebben. Op de maquette zijn in de
toekomst vier flatgebouwen gedacht,
ruim van opzet en gemarkeerd door
twee winkelcentra met flatbouw er bo
venop. Of deze flats er inderdaad komen
is nog niet zeker, wel dat er een nieuwe
bebouwing komt. In deze omgeving is
eveneens belangrijke ruimte voor par-
keermogelrjkheden geprojecteerd van
omstreeks 80 bij 100 meter, dus bijna
even groot als de Markt.
Tweede doorbraak
Een tweede verkeersdoorbraak is ge
projecteerd in de omgeving van het
Huis van Bewaring in de richting
van de Blauwedyk. Even voorby het
zwembad (in de richting van de Sta-
tionsbrug) is een verkeerspunt (toe
gangskruising) geprojecteerd, het
geen mogelyk zal worden als de be
bouwing van Vlissings Wagenplein,
Teerpakhuizenstraat en het deel van
de Blamvedyk tot aan de ingangs
straat naar het Huis van Bewaring
geamoveerd zal worden.
Op de Bïauwedjjk is vlak voor het Huis
van Bewaring een nieuwe bebouwing ge
dacht, aan het eind waarvan het ver
keerspunt is gesitueerd. Via een nieuwe
straat langs de gevangenis enerzijds en
het kantoor van gemeentewerken ander
zijds heeft men nu gedacht tiet inkomen
de verkeer te leiden, via een nieuw te
bouwen brug, terwijl het uitgaande ver
keer via de Vlissïngsestraat, de Vlissing-
sebrug en eveneens het verkeerspunt ge
pland is.
De doorbraak van de Korte Geere
dwars door de huidige Lange Geerebe-
bouwing hcengedacht zal ook een
zeer belangrijke verkeersverbetering op
leveren. De Korte Geere wordt .namelijk
doorgetrokken naar de Achtersingel; in
«leze nieuwe verbinding is een nieuwe
brug geprojecteerd over de binnen
gracht, die ongeveer 100 tot 150 meter
ten oosten van de Langeviolebinnenbrug
komt te liggen.
Deze nieuwe verbinding wordt de route
voor het verkeer, dat heb Middelburgse
stadscentrum vla de Vlissingseweg en
de Langevielebuitenbrug inkomt. Het
uitgaande verkeer gaat grotendeels via
de huidige route: Langeviele, Langevie-
lebinnenbrug, Zandstraat, Langeviele
buitenbrug enz.
Zandstraat
Deze uitgaande route is via de Zand
straat gesitueerd, omdat ook het
IN HEINZ SANDWICH SPREAD
proeft U sappige paprika's, zoet
zure augurkjes, kostelijke
kruiden. Alleen zuiver
natuurlijke ingrediënten.
HAAL OOK ZO'N
POT HEINZ
SANDWICH
SPREAD
VANDAA
j(\ sandwich A|-
IV'X SPREAD
Deze maquette-foto geeft een
beeld van de sanering Korte en
Lange Geere en omgeving. De
Korte Geere (te vinden even on
der het midden van de Marlet
bijna rechts boven) wordt ver
breed en doorgetrokken naar de
Achtersingelvan onder af de eer
ste straat die men tegenkomt en
die begint ter hoogte van .het ho
ge gebouw op de voorgrond. Over
de gracht wordt daartoe (links
van de noorapivnt van het hoge
gebouw) een nieuwe brug ge
bouwd. Deze nieuwe „Geere"
moet parallel lopend met de Lan
geviele een nieutoe winkelstraat
worden, waarlangs het binnenko
mend verkeer vanaf de Lange-
vïélëbinnenbvug (links onder over
de vest) moet rijden. Het wit het
centrum komend verkeer rijdt via
Lamgevielebinnenbrug geheel
links op het eind van de gracht)
naar de buitenbrug via dè Zand
straat (in het.verlengde, van .de
brug). Het Domburgs Schuitvlot
verdwijnt en 'in de plaats er van
komt een pleintje (geheel links
tussen de vest en de Langeviele-
binnenbrug)
PLAN VOOR 900 WONINGEN
MET DE tentoonstelling Middelburg '63 geeft het gemeentebestuur van Middel
burg een inzicht in de ontwikkeling, zoals het zich die in de nabye toekomst (tot
ongeveer 1970) heeft gedacht. Dat gebeurt met duidelyke en instructieve ma
quettes van de uitbreidingsplannen Zuid I en Griffioen H, waarin respectievelijk
rond 1500 en ruim 900 woningen plus winkelcentra, scholen en openbare gebou
wen geprojecteerd zjfn. De beide maquettes van de uitbreidingsplannen zyn ver
vaardigd door het personeel van het stedebouwkundig adviesbureau Schut.
is er nog plaats voor 256 autoboxen en
zes speelterreinen.
Zoals bekend is kort geleden het bouw
rijp maken van Zuid I en Griffioen II
begonnen. In Zuid moeten volgens het
schema in 1966 rond 600 woningen ge
bouwd zijn, in de Griffioen wordt vol-
fend jaar begonnen met de bouw van
0 vrije sectorwoningen in dat deel van
het plan, grenzend aan de huidige wijk.
WORDEN MOET
Stedebouwkundige ir. W. F. Schut ver
klaarde in een toelichting op de Grif
fioenuitbreiding, dat deze tweede fase
de bedoeling heeft om de reputatie van
de reeds bestaande Griföóenwijk hoog te
hóuden.
Het plan wordt begrensd door de Seis-
weg, de Laurens Stommesweg, de Dom-
burgse Watergang en het Middelburgs
wegje. In het gebied zijn twee hartaders
(wegen) geprojecteerd, namelijk de ver
lengde Berkenlaan tot de Laurens Stom-
meweg (oost-weg) en een wég van om
geving abattoir naar de watergang
(noora-zuid).
HOOGBOUW
Bij het kruispunt van deze wegen is
een eigen voorzieningscentrnm (win
kels enz.) van deze nieuwe wyk ge
situeerd. Dit „hart" van fase H
wordt gemarkeerd door een torenflat
van 60 woningen waarby ook het
winkelcentrum een plaats zal vinden
en een tweede hoog gebouw, dat
in de nabyheid van de nieuwe chr.
hbs wordt opgetrokken. Dit hoge ge
bouw wordt een luxe verzorgingsflat
ter „sterkte" van 100 bedden, indien
althans de plannen van de geïnteres
seerde onderneming doorgang zullen
vinden. Dan zullen naast deze
zörgingsflat eveneens eetzalen ge
bouwd worden, terwijl voorts voor
zien is in de aanleg van een vijver-
party.
In de omgeving van de torenflat worden
verder nog vier hoogflats gebouwd. Aan
de noordkant van het plan is ruimte vrij
gehouden voor een belangrijk deel van
de 519 eengezinswoningen, die opgetrok
ken worden in Griffioen EL In de zuid
westhoek is een park voor 150 bunga
lows geprojecteerd en in een riante
geving komen acht villa's te staan. Dan
Met deze expositie Middelburg '63 1
die samen met de Iandeiyke tentoon
stelling ter gelegenheid van het ge
reed komen van de miljoenste wo
ning, alsmede de tentoonstelling over
de woningbouwprijsvraag B.N.A. in
het stadhuis te bezichtigen is
geeft het gemeentebestuur op duide
lyke wyze aan wat Middelburg om
streeks 50 jaar terug was, wat het
nu is, maar vooral wat het worden
moet. Behalve de maquettes over de
sanerings- en uitbreidingsplannen ge
beurt dat met een serie foto's en
kaarten, alsmede met een instructief
paneel „Middelburg in de loop der
eeuwen".
De beide andere tentoonstellingen, in de
Burgerzaal opgesteld, geven een beeld
van de B.NA..-experimentele woning
bouwprijsvraag en van nieuwe materia
len, constructies en nieuwe bouwsyste
men. Interessant is de bijdrage „oud e
nieuw" op het gebied van
ken, spelen, wassen, vrijetijdsbesteding
enz. Een tweede suggestief paneel laat
zien, dat erin 1910 voor de huisvesting
van 100 Nederlanders 21 woningen no
dig waren, thans zijn het er 26.
Op deze maquette-foto van het
Griffioenplan is rechts de bestaan
de Griffioenwijlc gelegen. De chr.
h.b.s. gelegen ten oosten van
het grote (witte) voetbalveld op
de helft van de zuidelijke rand
van het plan (de Domburgse wa
tergang) vormt er de grens
van. De tweede fase van de Gnf-
fioenuitbreiding is links van de
bestaande wijk geprojecteerd, be
grensd door de watergang, de
Laurens Stommesweg (geheel
links) en de Seisweg (m het noor
den) en de lijn chr. h.b.s. schuin
rechts omhoog. Dwars door het
plan lopen de twee hoofdwegen;
de kruising van deze wegen is het
hart van de wijk, waar het eigen
voorzieningscentrum (winkels) en
twee hoge gebouwen zijn ge
pland: noordelijk van het krnis-
jwnt een torenflat, zuidelijk bij
de bocht in de wat ei-gang) een
plan voor een verzorgingsfUit.
Het gemeentebestuur van
Middelburg wil de bevolking
op duidelijke wijze voorlich
ten over de ontwikkelings
plannen van de hoofdstad in
het kader van de industriële
en economische ontsluiting
van Zeeland. Het gemeente
bestuur doet dat via de ten
toonstelling „Middelburg
'63", die gekoppeld is aan de
exposities „1 miljoen wonin
gen" en „Woningbouwprijs
vraag B.N.A.".
De tentoonstelling over Mid
delburg is opgezet in de hal
van het stadhuis, de beide
andere exposities in de bur
gerzaal van het stadhuis.
De inwoners van de hoofd
stad kunnen de tentoonstel
lingen bezichtigen elke werk
dag van half 2 tot 5 uur en
van 7 tot 9 uur 's avonds.
Voor de georganiseerde mid-
lenstanders worden er in
groepsverband speciale voor-
lichtingsbijeenkomsten ge-
houden, terwijl ook op aan-
i vraag voor andere groepen
deze mogelijkheid bestaat,
Aan de tentoonstelling over
j de miljoenste woning is ver-
i der nog een film verbonden.
C»; as
SjSBiilii isiiM B«hS
De verschillende saneringsplannen
voor de binnenstad, die de gemeen
te Middelburg thans in studie
heeft, zullen in de toekomst een be
langrijke verbetering van de ver
keerssituatie in en vooral rond het
stadscentrum tot gevolg hebben,
De verkeersroutes, die het stads
bestuur rond het centrum aan
weerszijden van de grachten en
kaaien geprojecteerd heeft, maken
het mogelijk dat éénrichtingsver
keer wordt ingesteld indien dat
noodzakelijk zou blijken.
Een belangrijk aandeel in de verkeers
verbetering brengt de sanering van de
Dam en omgeving, Dit plan waar
over wij reeds eerder schreven voor
ziet in liet slopen van de bebouwing aan
de noordzijde van de Korte Delft en de
zuidzijde van de Lange Giststraat. Op de
zuidzijde van dc Lange Giststraat. Op
deze manier wordt dus vanaf de gevel-
wand van de Sint Pieterstraat tot aan
het begin van de dokmuur een groot
plein gevormd, waarvan een belangrijk
gedeelte als parkeerruimte zal dienst
doen,
SPUISTRAAT
Uit verkeersoogpunt onmiddellijk
daarmee verbonden is het sanerings
plan Spuistraat-Spaujaardstraat. De
Spuistraat, die aan één zijde voor het
grootste <leel wordt afgebroken,
wordt namclyk (dwars door de hui
dige bebouwing van de Spanjaard-
straat gedacht) doorgetrokken naar
de Zuidsingel ter hoogte van de her
vormde school. Deze nieuwe en ver
brede straat dient dan voor het ver
keer in de ene, de Molstraat voor het
verkeer in de andere richting.
BREDE DAM
In de toekomstige verkeersroutes
rond het stadscentrum speelt de ver
binding bij het station vanzelfspre
kend een belangrijke rol. Het ge
meentebestuur houdt er dan ook re
kening mee, dat er een nieuwe Sta-
tionsbrug gebouwd zal worden, ter
wijl men thans ook een nieuwe over
spanning van de kaai in plaats van
de Koningsbrug in studie heeft. De
plannen hiervoor gaan uit in do rich
ting van oen brede dam.
Wanneer dit eventueel noodzakelijk
wordt zouden de Korendijk en de Kin
derdijk enerzijds en de Londense Kaai,
Bierkaai en Rouaanse Kaai anderzijds,
éénriehtingsaders kunnen worden. Aan
he.t einde van de Kinderdijk zou het ver
keer dan een vernieuwde Spijkerbrug
moeten passeren.
WEG NAAR VEERE
Ook <le uitvalsweg naar Veere wil de ge
meente verbeteren. Het van Veere ko
mende verkeer is in de studieplannen op
normale wijze door de Nederstraat ge
dacht, het naar Veere rydende verkeer
zou via een gewijzigde doorbraak Klei
ne Werfstraat-Dampoortstraat weer op
de Nederstraat moeten arriveren. Daar
voor is in de buurt van school J. een
brede traverse geprojecteerd, terwijl het
Smïdsbolwerk daartoe afgegraven zou
moeten worden.
BIJ OOSTKERK
Nu het stratenbeloop in de omgeving
van de Schouvvburgnieuwbouw een be
langrijke verbetering ondergaat (vooral
uit een oogpunt van verkeersveiligheid
wordt hier goed werk verricht) denken
de stadsbestuurders ook aan betere
doorgaande verbindingen. Zo wordt er
onder andere aan gedacht de Nieuwe
Oosterséstraat door te trekken naar de
Nederstraat, zodat het verkeer niet
meer de vervelende bochten rond de
Oostkerk hoeft te maken.
Ook by het Noordpoortplein worden ver
beteringen geprojecteerd. Een klein deel
van de bebouwing is hier weggedacht,
zodat een ruimere verkeersbaan verkre
gen zal worden.
In de heel verre toekomst denkt het
gemeentebestuur zelfs aan een door
trekking van liet Molenwater dwars
door de huidige bebouwing van het
ziekenhuis heen, zodat men niet meer
het „bochtenwerk" rond deze instel
ling moet maken. Dat zou echter be
tekenen, dat het ziekenhuis zou moe
ten verhuizen...
WALENSINGEL
De route via Klein. Vlaanderen (ïn deze
straat worden in plaats van de bebou
wing na het bejaardentehuis bedrijfsge
bouwen en woningen geprojecteerd) wil
men doortrekken via de Walensingel en
het Armeniaans Schuitvlot naar Achter
de Houttuinen. Op deze weg zal de slo
pershamer in de toekomst dus ook wel
klinken.
Op deze wijze zijn we de ronte om het;
stadscentrum dus wel ongeveer rondge
komen. Wanneer de/.e verbeteringen alle;
gerealiseerd zijn, het is bij benadering
niet te schatten. Maar het is zeker goed
te weten dat het stadsbestuur zioh ern
stig met «leze verbeteringen bezig houdt
en het is ook goed weten hoe men dit
alles eventueel denkt te verwezenlijken, i
k en voor nog geen vier
Ribbeltjes per echte liter