INGRIJPENDE SANERING VAN ZUID WESTELIJK STADSDEEL MIDDELBURG Nieuwbouw-van flats? ruim en groots gedacht Fase II moet reputatie Griffioen hooghouden Betere verkeerssituatie na uitvoering sanering NIEUWE KORTE GEERE WORDT WINKELSTRAAT TWEE BRUGGEN VOOR VERKEERSVERBINDING m HEINZ I Twee torenflats markeren het centrum; 150 bungalows, 8 villa's, 519 huizen „Middelburg W voor inwoners INDIEN NODIG ÉÉN RICHTING DONDERDAG 13 JUNI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 Het gemeentebestuur van Middelburg heeft thans de sluier gelicht van het tweede belangrijke saneringsproject: het zuidwestelijk stadsdeel binnen de vesten, enerzijds begrensd door de Poeledae- levest met Blauwedijk tot de gevangenis, anderzijds door de Vlis- singsestraat en de Gortstraat tot de Korte Geere. De sanering van deze stadswijk, zoals die thans bestudeerd wordt, maakt de volgende maatregelen mogelijk: De ver voortgeschreden krotbe- woning wordt een halt toegeroe pen; De wijk krijgt meer ruimte, om dat een nieuw bebouwings- en stratenplan wordt gesitueerd; Er wordt een mogelijkheid ge,- schapen voor de instandhouding van het winkelcentrum; De verkeers- en vooral de par keersituatie wordt ingrijpend verbeterd. Het gemeentebestuur van de Zeeuwse hoofdstad heeft gisteren een inzicht ge geven in deze en andere saneringsplan nen tijdens een persconferentie in ver band met de tentoonstellingen: Middel burg '63 Een miljoen woningen Woningbouwprijsvraag B.N.A. Deze ten toonstellingen, die zijn ingericht in de Burgerzaal en de hal van het stadhuis, worden vandaag donderdag ge opend door ir. C. de Cler, hoofd van de afdeling stedebouw van de centrale di rectie van volkshuisvesting en bouwnij verheid. De tentoonstellingen blijven ge opend tot 27 juni. grootste deel van het Domburgs Schuitvlot voor sanering in aanmer king zal moeten komen. Er komt op deze plaats of parkeerruimte of een verkeerspleintje, waarop bussen kun nen draaien, die een bezoek brengen aan het Deltacentrum, dat een plaats moet krijgen in de Kloveniersdoelen en aan Miniatuur Walcheren, dat zo als bekend achter deze doelen op het Hof van Tange gepland is. In dit verbdnd deelde wethouder VV. P. J. Baars van gemeentewerken tydens de persconferentie mee, dat de restauratie van de Kloveniersdoelen beslist dit jaar beginnen moet. De ontpleistering van het interieur van het gebouw is reeds gestart. K. en L. Geere In het geheel van de toekomstige situa tie van zuidwestelijk Middelburg is na het plan Dam-en-omgeving de sanering van de Korte en de Lange Geere de vol gende fase in de centrumverruiming van dc hoofdstad. In een later stadium vormt de sane ring van geheel „zuidwest" evenwel een noodzakelijk vervolg op de nieuwbouw in het blok Korte en Lan ge Geere. Uiteindelijk is dus een nieuw bebouwings- en stratenplan gedacht voor deze beide straten, als mede de Teerpakhuizenstraat, het Vlissings Wagenplein, Winterstraat, Achtersingel, Domburgs Schuivlot, Potten balt kerssingel, Schoorsteen- vegerssingel en Beenhouwerssingel. Op de plaats waar thans nog de huizen van de Korte en Lange Geere staan is de toekomstige uitbreiding van het Mid- delburgse winkelareaal gedacht. De nieuwe „Geere" moet dus naast de Lan ge Viele een tweede belangrijke winkel straat in de richting van de Markt wor- Nieuwe brug De toekomstige bebouwing tussen.de Achtersingel en de Schoorsteen- en Pot tenbakkerssingel is groots van opzet ge dacht. Althans op de fraaie maquette van Middelburg-tussen-de-vesten, die de ambtenaren van gemeentewerken onder leiding van stadsarchitect H. Mooibroek met veel geduld en uiterst minutieus ge bouwd hebben. Op de maquette zijn in de toekomst vier flatgebouwen gedacht, ruim van opzet en gemarkeerd door twee winkelcentra met flatbouw er bo venop. Of deze flats er inderdaad komen is nog niet zeker, wel dat er een nieuwe bebouwing komt. In deze omgeving is eveneens belangrijke ruimte voor par- keermogelrjkheden geprojecteerd van omstreeks 80 bij 100 meter, dus bijna even groot als de Markt. Tweede doorbraak Een tweede verkeersdoorbraak is ge projecteerd in de omgeving van het Huis van Bewaring in de richting van de Blauwedyk. Even voorby het zwembad (in de richting van de Sta- tionsbrug) is een verkeerspunt (toe gangskruising) geprojecteerd, het geen mogelyk zal worden als de be bouwing van Vlissings Wagenplein, Teerpakhuizenstraat en het deel van de Blamvedyk tot aan de ingangs straat naar het Huis van Bewaring geamoveerd zal worden. Op de Bïauwedjjk is vlak voor het Huis van Bewaring een nieuwe bebouwing ge dacht, aan het eind waarvan het ver keerspunt is gesitueerd. Via een nieuwe straat langs de gevangenis enerzijds en het kantoor van gemeentewerken ander zijds heeft men nu gedacht tiet inkomen de verkeer te leiden, via een nieuw te bouwen brug, terwijl het uitgaande ver keer via de Vlissïngsestraat, de Vlissing- sebrug en eveneens het verkeerspunt ge pland is. De doorbraak van de Korte Geere dwars door de huidige Lange Geerebe- bouwing hcengedacht zal ook een zeer belangrijke verkeersverbetering op leveren. De Korte Geere wordt .namelijk doorgetrokken naar de Achtersingel; in «leze nieuwe verbinding is een nieuwe brug geprojecteerd over de binnen gracht, die ongeveer 100 tot 150 meter ten oosten van de Langeviolebinnenbrug komt te liggen. Deze nieuwe verbinding wordt de route voor het verkeer, dat heb Middelburgse stadscentrum vla de Vlissingseweg en de Langevielebuitenbrug inkomt. Het uitgaande verkeer gaat grotendeels via de huidige route: Langeviele, Langevie- lebinnenbrug, Zandstraat, Langeviele buitenbrug enz. Zandstraat Deze uitgaande route is via de Zand straat gesitueerd, omdat ook het IN HEINZ SANDWICH SPREAD proeft U sappige paprika's, zoet zure augurkjes, kostelijke kruiden. Alleen zuiver natuurlijke ingrediënten. HAAL OOK ZO'N POT HEINZ SANDWICH SPREAD VANDAA j(\ sandwich A|- IV'X SPREAD Deze maquette-foto geeft een beeld van de sanering Korte en Lange Geere en omgeving. De Korte Geere (te vinden even on der het midden van de Marlet bijna rechts boven) wordt ver breed en doorgetrokken naar de Achtersingelvan onder af de eer ste straat die men tegenkomt en die begint ter hoogte van .het ho ge gebouw op de voorgrond. Over de gracht wordt daartoe (links van de noorapivnt van het hoge gebouw) een nieuwe brug ge bouwd. Deze nieuwe „Geere" moet parallel lopend met de Lan geviele een nieutoe winkelstraat worden, waarlangs het binnenko mend verkeer vanaf de Lange- vïélëbinnenbvug (links onder over de vest) moet rijden. Het wit het centrum komend verkeer rijdt via Lamgevielebinnenbrug geheel links op het eind van de gracht) naar de buitenbrug via dè Zand straat (in het.verlengde, van .de brug). Het Domburgs Schuitvlot verdwijnt en 'in de plaats er van komt een pleintje (geheel links tussen de vest en de Langeviele- binnenbrug) PLAN VOOR 900 WONINGEN MET DE tentoonstelling Middelburg '63 geeft het gemeentebestuur van Middel burg een inzicht in de ontwikkeling, zoals het zich die in de nabye toekomst (tot ongeveer 1970) heeft gedacht. Dat gebeurt met duidelyke en instructieve ma quettes van de uitbreidingsplannen Zuid I en Griffioen H, waarin respectievelijk rond 1500 en ruim 900 woningen plus winkelcentra, scholen en openbare gebou wen geprojecteerd zjfn. De beide maquettes van de uitbreidingsplannen zyn ver vaardigd door het personeel van het stedebouwkundig adviesbureau Schut. is er nog plaats voor 256 autoboxen en zes speelterreinen. Zoals bekend is kort geleden het bouw rijp maken van Zuid I en Griffioen II begonnen. In Zuid moeten volgens het schema in 1966 rond 600 woningen ge bouwd zijn, in de Griffioen wordt vol- fend jaar begonnen met de bouw van 0 vrije sectorwoningen in dat deel van het plan, grenzend aan de huidige wijk. WORDEN MOET Stedebouwkundige ir. W. F. Schut ver klaarde in een toelichting op de Grif fioenuitbreiding, dat deze tweede fase de bedoeling heeft om de reputatie van de reeds bestaande Griföóenwijk hoog te hóuden. Het plan wordt begrensd door de Seis- weg, de Laurens Stommesweg, de Dom- burgse Watergang en het Middelburgs wegje. In het gebied zijn twee hartaders (wegen) geprojecteerd, namelijk de ver lengde Berkenlaan tot de Laurens Stom- meweg (oost-weg) en een wég van om geving abattoir naar de watergang (noora-zuid). HOOGBOUW Bij het kruispunt van deze wegen is een eigen voorzieningscentrnm (win kels enz.) van deze nieuwe wyk ge situeerd. Dit „hart" van fase H wordt gemarkeerd door een torenflat van 60 woningen waarby ook het winkelcentrum een plaats zal vinden en een tweede hoog gebouw, dat in de nabyheid van de nieuwe chr. hbs wordt opgetrokken. Dit hoge ge bouw wordt een luxe verzorgingsflat ter „sterkte" van 100 bedden, indien althans de plannen van de geïnteres seerde onderneming doorgang zullen vinden. Dan zullen naast deze zörgingsflat eveneens eetzalen ge bouwd worden, terwijl voorts voor zien is in de aanleg van een vijver- party. In de omgeving van de torenflat worden verder nog vier hoogflats gebouwd. Aan de noordkant van het plan is ruimte vrij gehouden voor een belangrijk deel van de 519 eengezinswoningen, die opgetrok ken worden in Griffioen EL In de zuid westhoek is een park voor 150 bunga lows geprojecteerd en in een riante geving komen acht villa's te staan. Dan Met deze expositie Middelburg '63 1 die samen met de Iandeiyke tentoon stelling ter gelegenheid van het ge reed komen van de miljoenste wo ning, alsmede de tentoonstelling over de woningbouwprijsvraag B.N.A. in het stadhuis te bezichtigen is geeft het gemeentebestuur op duide lyke wyze aan wat Middelburg om streeks 50 jaar terug was, wat het nu is, maar vooral wat het worden moet. Behalve de maquettes over de sanerings- en uitbreidingsplannen ge beurt dat met een serie foto's en kaarten, alsmede met een instructief paneel „Middelburg in de loop der eeuwen". De beide andere tentoonstellingen, in de Burgerzaal opgesteld, geven een beeld van de B.NA..-experimentele woning bouwprijsvraag en van nieuwe materia len, constructies en nieuwe bouwsyste men. Interessant is de bijdrage „oud e nieuw" op het gebied van ken, spelen, wassen, vrijetijdsbesteding enz. Een tweede suggestief paneel laat zien, dat erin 1910 voor de huisvesting van 100 Nederlanders 21 woningen no dig waren, thans zijn het er 26. Op deze maquette-foto van het Griffioenplan is rechts de bestaan de Griffioenwijlc gelegen. De chr. h.b.s. gelegen ten oosten van het grote (witte) voetbalveld op de helft van de zuidelijke rand van het plan (de Domburgse wa tergang) vormt er de grens van. De tweede fase van de Gnf- fioenuitbreiding is links van de bestaande wijk geprojecteerd, be grensd door de watergang, de Laurens Stommesweg (geheel links) en de Seisweg (m het noor den) en de lijn chr. h.b.s. schuin rechts omhoog. Dwars door het plan lopen de twee hoofdwegen; de kruising van deze wegen is het hart van de wijk, waar het eigen voorzieningscentrum (winkels) en twee hoge gebouwen zijn ge pland: noordelijk van het krnis- jwnt een torenflat, zuidelijk bij de bocht in de wat ei-gang) een plan voor een verzorgingsfUit. Het gemeentebestuur van Middelburg wil de bevolking op duidelijke wijze voorlich ten over de ontwikkelings plannen van de hoofdstad in het kader van de industriële en economische ontsluiting van Zeeland. Het gemeente bestuur doet dat via de ten toonstelling „Middelburg '63", die gekoppeld is aan de exposities „1 miljoen wonin gen" en „Woningbouwprijs vraag B.N.A.". De tentoonstelling over Mid delburg is opgezet in de hal van het stadhuis, de beide andere exposities in de bur gerzaal van het stadhuis. De inwoners van de hoofd stad kunnen de tentoonstel lingen bezichtigen elke werk dag van half 2 tot 5 uur en van 7 tot 9 uur 's avonds. Voor de georganiseerde mid- lenstanders worden er in groepsverband speciale voor- lichtingsbijeenkomsten ge- houden, terwijl ook op aan- i vraag voor andere groepen deze mogelijkheid bestaat, Aan de tentoonstelling over j de miljoenste woning is ver- i der nog een film verbonden. C»; as SjSBiilii isiiM B«hS De verschillende saneringsplannen voor de binnenstad, die de gemeen te Middelburg thans in studie heeft, zullen in de toekomst een be langrijke verbetering van de ver keerssituatie in en vooral rond het stadscentrum tot gevolg hebben, De verkeersroutes, die het stads bestuur rond het centrum aan weerszijden van de grachten en kaaien geprojecteerd heeft, maken het mogelijk dat éénrichtingsver keer wordt ingesteld indien dat noodzakelijk zou blijken. Een belangrijk aandeel in de verkeers verbetering brengt de sanering van de Dam en omgeving, Dit plan waar over wij reeds eerder schreven voor ziet in liet slopen van de bebouwing aan de noordzijde van de Korte Delft en de zuidzijde van de Lange Giststraat. Op de zuidzijde van dc Lange Giststraat. Op deze manier wordt dus vanaf de gevel- wand van de Sint Pieterstraat tot aan het begin van de dokmuur een groot plein gevormd, waarvan een belangrijk gedeelte als parkeerruimte zal dienst doen, SPUISTRAAT Uit verkeersoogpunt onmiddellijk daarmee verbonden is het sanerings plan Spuistraat-Spaujaardstraat. De Spuistraat, die aan één zijde voor het grootste <leel wordt afgebroken, wordt namclyk (dwars door de hui dige bebouwing van de Spanjaard- straat gedacht) doorgetrokken naar de Zuidsingel ter hoogte van de her vormde school. Deze nieuwe en ver brede straat dient dan voor het ver keer in de ene, de Molstraat voor het verkeer in de andere richting. BREDE DAM In de toekomstige verkeersroutes rond het stadscentrum speelt de ver binding bij het station vanzelfspre kend een belangrijke rol. Het ge meentebestuur houdt er dan ook re kening mee, dat er een nieuwe Sta- tionsbrug gebouwd zal worden, ter wijl men thans ook een nieuwe over spanning van de kaai in plaats van de Koningsbrug in studie heeft. De plannen hiervoor gaan uit in do rich ting van oen brede dam. Wanneer dit eventueel noodzakelijk wordt zouden de Korendijk en de Kin derdijk enerzijds en de Londense Kaai, Bierkaai en Rouaanse Kaai anderzijds, éénriehtingsaders kunnen worden. Aan he.t einde van de Kinderdijk zou het ver keer dan een vernieuwde Spijkerbrug moeten passeren. WEG NAAR VEERE Ook <le uitvalsweg naar Veere wil de ge meente verbeteren. Het van Veere ko mende verkeer is in de studieplannen op normale wijze door de Nederstraat ge dacht, het naar Veere rydende verkeer zou via een gewijzigde doorbraak Klei ne Werfstraat-Dampoortstraat weer op de Nederstraat moeten arriveren. Daar voor is in de buurt van school J. een brede traverse geprojecteerd, terwijl het Smïdsbolwerk daartoe afgegraven zou moeten worden. BIJ OOSTKERK Nu het stratenbeloop in de omgeving van de Schouvvburgnieuwbouw een be langrijke verbetering ondergaat (vooral uit een oogpunt van verkeersveiligheid wordt hier goed werk verricht) denken de stadsbestuurders ook aan betere doorgaande verbindingen. Zo wordt er onder andere aan gedacht de Nieuwe Oosterséstraat door te trekken naar de Nederstraat, zodat het verkeer niet meer de vervelende bochten rond de Oostkerk hoeft te maken. Ook by het Noordpoortplein worden ver beteringen geprojecteerd. Een klein deel van de bebouwing is hier weggedacht, zodat een ruimere verkeersbaan verkre gen zal worden. In de heel verre toekomst denkt het gemeentebestuur zelfs aan een door trekking van liet Molenwater dwars door de huidige bebouwing van het ziekenhuis heen, zodat men niet meer het „bochtenwerk" rond deze instel ling moet maken. Dat zou echter be tekenen, dat het ziekenhuis zou moe ten verhuizen... WALENSINGEL De route via Klein. Vlaanderen (ïn deze straat worden in plaats van de bebou wing na het bejaardentehuis bedrijfsge bouwen en woningen geprojecteerd) wil men doortrekken via de Walensingel en het Armeniaans Schuitvlot naar Achter de Houttuinen. Op deze weg zal de slo pershamer in de toekomst dus ook wel klinken. Op deze wijze zijn we de ronte om het; stadscentrum dus wel ongeveer rondge komen. Wanneer de/.e verbeteringen alle; gerealiseerd zijn, het is bij benadering niet te schatten. Maar het is zeker goed te weten dat het stadsbestuur zioh ern stig met «leze verbeteringen bezig houdt en het is ook goed weten hoe men dit alles eventueel denkt te verwezenlijken, i k en voor nog geen vier Ribbeltjes per echte liter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 13