„Verzinsels rond doel heilsleger" De de Presbyterian vernieuwing Alliance der Kerk en STOF TOT MEDITATIE NIEUWS VAN OVERAL ZEISS IKON Verspreid Eigentijds Zaterdag 8 juni 1963 Morgen, negen juni A.D. 1963, is het zondag Trvnitatis.'Dat wil zeggen: zondag van de Drie-eenheid. Eigenlijk zouden we dan in alle reforma torische kerken ook ons geloof moeten belijden met het zogenaamde Athanasianum, de belijdenis van Athanasius, één van de Oecumenische .Symbolen. We verontschuldigen ons echter altijd met onweerlegbare redenen: te lang, te zwaar, te hoog en te veel voor een gewone kerk dienst. Zodoende ontsnappen we aan de belijdenis, die ons bewaart voor het heidendom. Het lijkt mij daarom bijzonder stichtend door middel van deze meditatie een ieder, die dit leest, uit te nodigen zich bezig te laten houden door de stof tot mediteren, die deze belijdenis ons verschaft. Met name door wat er aangaande de Drie-eenheid hier wordt beledenGe zult er wel een poosje uzelf in kwijt kunnen raken. Het is in staat vjerkelijk een heel mensenleven, ja het leven der Kerk in de liefde, te ■vullen! Uit geloof tot geloof belijdt de Kerk in het eerste deel van het Athanasium, dat: ....Het algemene geloof nu is, dat wij één God in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de Eenheid eren, zonder de personen te vermengen of het wezen te delen. Want een ander is de Persoon van de Vader, een ander van de Zoon, een ander van de Heilige Geest. Maar één is de Godheid- van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, gelijk Hun heerlijkheid en gelijk van eeuwigheid Hun majesteit. Zoals de Vader, zo is de Zoon, zo ook de Heilige Geest. Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen ook de Heilige Geest. Onmetelijk is de Vaderonmetelijk de Zoon, onmetelijk ook de Heilige Geest. Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuvng ook de Heilige Geest, en toch zijn er niet drie Eeuwigen, maar één Eeuwige, zoals er niet drie Ongeschapenen zijn, of drie Onmetelijken, maar één Ongeschapene en één Onmetelijke. Evenzo is de Vader almachtig, almachtig de Zoon, almachtig ook de Heilige Geest, en toch niet drie Almachtigen, maar één Almachtige. Zo is de Vader God en de Zoon God en de Heilige Geest God, en toch zijn er niet drie Goden, maar één God. Zo is de Vader Here en de Zoon Here en de Heilige Geest Here, en toch zijn er niet drie Heren, maar één Here, want zoals wij door de Christelijke waarheid elke Persoon afzonderlijk als God en Here moe ten belijden, zo mogen wij naar het algemeen geloof niet van drie Goden of Heren spreken. De Vader is door niemand gemaakt of ge schapen of géboren. De Zoon is door niemand gemaakt of geschapen, maar geboren. De Heilige Geest, niet gemaakt of geschapen of gebo ren, gaat van de Vader en de Zoon uit. Eén Vader dus, niet drie Vaders, één Zoon, niet drie Zonen, één Heilige Geestniet drie Heilige Geesten. En in deze Drie-eenheid nis niet eerder of laterniet groter of kleiner, maar alle drie Personen zijn met elkander van gelijke eeuwigheid en elkander gelijk, zodat in alles, gelijk boven reeds gezegd is, de Eenheid in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in Eenheid te eren is. Wie derhalve behouden wil worden, moet aldus over de Drie-eenheid denken. Tot zover de „Belijdenis van Athanasius". P.S. Het icoord „algemeen" betekent hier katholiek, omdat Jezus Christus is gestorven als een verzoening voor onze zonden, „en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehéle wereld". (1 Joh. 2:2). SINT-LAURENS. S. W. KOK, V.D.M. Totdat de Rooms-Katholieke Kerk een nieuwe paus heeft, treedt kardi naal Benedetto Aloisi Masella (foto) op als beheerder van de kerkelijke goederen. Tevens is kardinaal Masella nu hoofd van het college van S2 kar dinalen. Het conclaaf voor de paus keuze begint 19 juni. In het witte hervormde kerkje te Huis ter Heide zijn vanaf Pinksteren iedere zondag om négen uur korte kerkdiensten voor hen, die er op uit trekken. Hervormde, gereformeerde, lutherse, doopsgezinde en remon strantse predikanten zullen voorgaan. Het kerkje staat aan de rijksstraat- Zeshonderd ééndagskuikens heeft de Ned. Zondagsschool Vereniging deze week verzonden naar Birma voor de voedselvoorziening. Deze kuikenactie kwam tot stand na veel overleg, on der andere met de Oecumenische stichting voor hulp aan kerken en vluchtelingen. De kuikens zijn aange kocht uit de opbrengst van de kerst actie, die 50.000 opbracht. In Ran goon worden de kuikens in kleine aantallen verspreid over de dorpen. Verder gaan naar Birma: voeder bakken, eiermandjes en kunstmoe ders, een koloniehok en men heeft gevraagd om breek- en mengmachi nes. Ook wordt gedacht over een elektrische broedmachine. Per zen ding kuikens worden 60 kleine boer derijen in de gelegenheid gesteld een eigen pluimveestapël te beginnen. Niet alleen Birma wordt hiermee ge holpen: er ontstaat op deze wijze ook een band tussen de zondagsschool kinderen in dat land en Nederland. In een schaapskooi in het nationale park „De Kennemerduinen" zijn deze zomer eveneens oecumenische dien sten,waarin predikanten van alle pro testantse kerken voorgaan. Centraal thema is van alle diensten „de mens in de recreatie". Het park ligt aan de zeeweg van Overveen naar het „Bloe- mendaalse strand". •De nationale raad van de Broeder schap der Verzoening in de V.S. ver klaarde, dat de pogingen van blanke christelijke leiders om de geweldloze negerdemonstraties tegen de rassen scheiding te matigen een grote fout betekenen. Met name stond dit in verband met een boodschap van dr. Billy Graham aan dr. Martin Luther King met het advies „de remmen wat aan te zetten". De fellowship meent, dat blanke christenen allang schouder aan schouder hadden moe ten strijden met de zwarte broeders om een eind te maken aan de discri minatie. „Christenen moeten dank baar zijn voor de geest van geweld loosheid en liefde, die karakteristiek was voor de demonstraties in Bir mingham", aldus de verklaring van de Fellowship of Reconciliation. Een jaar na de bijbelactie „Een goed woord voor Amsterdam" heb ben ds. W. A. Smit (hervormd), ds. H. van Boeyen (gereformeerd) en pastoor Solleveld (r.-k.) in Amster dam het initiatief voor een nieuwe actie genomen. In overleg met lei dende figuren van hun kerken in het gebied van Amsterdam en met mede werking van de directeuren van het kerkelijk maatschappelijk werk doen zij een appèl onder de leus: „geloven met handen en voeten". Het wil zijn een actie van Pinksteren tot Pink steren. Doel is dat op de zondag voor Pinksteren (26 mei) in prediking en toespraken de nadruk wordt gelegd op wat de leden der gemeenten wereldgarantie C0NTAREX vanaf f 1224.- pen. De protestantse kerken in Oost- Duitsland hebben een verklaring uit gegeven, waarin zij hun houding te genover het communistische bewind uiteenzetten. Volgens dit stuk, dat als leidraad voor de protestantse geestelijkheid is bedoeld, moet het gezag van de staat worden aanvaard. ..De dragers van dit gezag bevinden zich echter in Gods hand en zijn hem ondergeschikt, zelfs als zij trachten zich meester te maken van het ge weten van de mensen en inbreuk maken op de taak van de kerk. Dit neemt niet weg, dat i de waarheid moeten al moeten wij daarvoor lijden, wij zouden ongehoorzaam zijn aan God, als wij niet de waarheid spreken, zwijgen over het machtmisbruik en de mensen meer gehoorzamen dan God", aldus de verklaring. h—LJ t f* t Nederlandse keukens VANAF 169,50 Het korps Vlissingen van het Leger des Heils, het oudste in Zeeland, herdenkt op 22 sep tember van dit jaar het 75-ja- rig bestaan. De week van 21 tot en met 29 september staat in het teken van de jubileum viering. Het muziekkorps van Vldardingen (35 man) komt 21 september onder leiding van kapelmeester D. Geus, naar Vlissingen, in de week zijn er diverse samenkomsten. Het tweede weekeind is er een evangelisatiesamenkomst in één der Vlissingse zalen. Dan speelt het muziekkorps uit Dordrecht van kapelmeester G. v. d. Heijden. Het korps Mid delburg dateert van 13 juli 1889, 28 november van dat jaar vólgde Yerseke, daarna Goes (7 mei 1892), Terneuzen (15 november 1896en tot slot Zierikzee op 29 september 1932. De onlana-. aangcsl.i-Ule bevel voerend officier, kapitein J. Ruijsink (27) van Vlissingen, vertelde ons iets over de Leger- historie in Vlissingen. Kapitein Ruijsink was eerst drie jaar in de tuinsteden van Amsterdam werkzaam. Hij maakte voorts onder meer een toernee met het nationaal muziekkorps door Amerika. Waf onopvallend staat in Biervliet de hervormde kerk (foto, met er naast het jeugdgebouw). Het kerkgebouw dateert uit 1660 en bevat drie fraaie gebrandschilderde ramen van S00 jaar oud, vervaardigd door Gornelis van Barlaar te Middelburg. Deze stellen voor Willem Beukels- zoon, het gewest Zeeland en prins Willem van Oranje. De kerk, die plaats biedt aan 350 personen, werd in de oorlog verwoest; de restauratie was in 191/7 gereed. De gemeente telt ruim, 900 zielen. Het kerkgebouw is 's zomers de gehele dag open, Vele toeristen komen de kerk bekijken. Deze is opgenomen in de Westerschelderonte van de A.N.W.B. (Foto P.Z.C.) Een kleine maand geleden verschenen de eerste berichten in de dagbladen van de vergadering van liet bestuur van de „Presbyterian Alliance". Het kwam samen in Debrecen en de gastvrouw was de Hervormde Kerk van Hongarije. Debrecen is het middelpunt van het Hongaarse Calvinisme en het heeft een universiteit, die vroeger van deze Hervormde Kerk uitging. In Vlissingen vinden we het bekende standbeeld van Michiel Adriaanszoon de Ruyter, maar in Debrecen vinden we er ook een, op het Johannes Calvijnplein. Dat komt zo. Hongarije is een land waar de kerkhervorming onmiddellijk een behoor lijke omvang had, vooral eerst door invloed van de Hussieten uit Bohemen. Eerst ontstond er een Lutherse kerk, die er nog is en nog steeds een sterke buitenlandse inslag heeft. Later kreeg de hervorming uit Zwitserland, vooral die van Cal- vijn uit Genève een overwegende betekenis en toen ontstond de Hervormde (Gereformeerde) Kerk van Hongarije, die zuiver Hongaars is. Na 1600 kwam het land steeds meer in de greep van de Contra-Reformatie, die met de macht van de Habsburgers achter zich, heel Hongarije" wilde „zuiveren". Het was toen levensgevaarlijk om predikant te zijn, evenals in Frankrijk en andere landen. Hongaarse predikanten die gevangen ge nomen waren, werden als slaven verkocht. Een zestiental van hen kwam als galeislaven terecht op de Franse vloot. Tot hulp van de koning van Spanje (politiek is er altijd veel mogelijk) werd De Ruyter in 1675 naar de Middellandse Zee ge zonden. Na de slag bij de Stromboli in januari 1676 heeft hij de Hongaarse predikanten bevrijd en bij zich aan boord genomen. Dit gebeurde een paar maanden voor hij sneuvelde. Uit dankbaar heid voor dit feit heeft men voor hem in Debre cen een standbeeld opgericht en sindsdien is er steeds een zeer goede band gebleven tussen de Hongaarse Hervormde Kerk en de Nederlandse. Vóór de laatste wereldoorlog studeerde er al tijd een aantal Hongaarse theologische studenten in ons land, daartoe in staat gesteld door een fonds, dat voor dit doel was geschonken. Die Hongaarse Hervormde Kerk maakt nog steeds 20 procent van de bevolking uit. Naar de laatste opgave die ons ter beschikking staat, is 27 pro cent van de bevolking in dat land protestant en 60 procent rooms-katholiek. In dit Hongaarse Debrecen .vergaderde nu het bestuur van de Presbyterian Alliance. Pres byter is ouderling. Een kerk die op het vaste land van Europa hervormd, gereformeerd, réfor- mé, reformiert heet, noemt men in Engeland pres- byterian church, omdat dit wel het bijzondere kenmerk van deze groep kerken is, dat zij groter nadruk leggen op de plaats van de ouderling, die met de dienaren des Woords de gemeente leiden. Het is zelfs zó, dat men het ambt van herder en leraar niet hoger stelt dan dat van de presby ter, de ouderling. Overal in Europa vindt men dit kerktype. De Hongaarse Hervormde Kerk is de belangrijkste in Oost-Europa. Doordat deze achter het IJzeren Gordijn ligt, is haar positie niet altijd even ge makkelijk. Maar aan de andere kant is het een kerk die in staat is, zoals zij na de laatste we reldoorlog bewezen heeft, een bemiddelende po sitie in te nemen. De Presbyterian Alliance heeft twee secties, een Europese en een Amerikaanse. Door de emigratie naar het land aan de overzijde van de Atlantische Oceaan, zijn ook daar aller lei soorten van presbyteriaanse, gereformeerde, hervormde kerken ontstaan. Deze hebben zich alle aangesloten tot een verbond, om met elkaar overleg te kunnen plegen over bepaalde zaken, die min of meer hen alle aangaan. De Alliance kwam tot stand in 1877 te Edinburgh, de hoofd stad van Schotland, een van de meest presbyte riaanse streken. Haar hoofdkwartier heeft zij, hoe kan het anders, in Genève. Verschillende perma nente commissies zijn er ingesteld, zoals een theo logische, een voor praktische aangelegenheden en er is ook een commissie voor de bestudering van het rooms-katholicisme Iedere vier jaar komt het bestuur bijeen. Wan neer men de vorige maand in Hongarije ver gaderde, had dit een bijzondere reden. De Her vormde Kerk aldaar wilde het feit herdenken dat 400 jaar geleden de Heidelbergse Catechismus in het Hongaars werd vertaald. Dat is dus reeds ge schied enkele maanden nadat de eerste druk van dit leerboek van de persen kwam. Wanneer we de berichten lezen, heeft men ginds aan de her denking veel meer gedaan dan bijvoorbeeld In ons land. Het schijnt dat juist deze Heidelbergse Catechismus de Hervormde Kerk van Hongarije heeft gevormd en gemaakt tot wat ze is geweest en nog is, zodat zij in staat was aan de storm van de Contra-Reformatie weerstand te bieden, zij het dan ook dat zij hieruit niet ongeschonden tevoorschijn kwam. Juist omdat men op het vier de eeuwfeest van de Heidelbergse Catechismus bijzondere nadruk wilde leggen, was men er op gesteld het bestuur van de Presbyterian Alliance in zijn midden te hebben. In het Franse weekblad „Réforme" van 18 mei vonden we een uitvoerig verslag van deze verga dering en nadien in „Woord en Dienst" van 25 mei. We hebben ook gelezen de verklaring die het bestuur meende te moeten geven ten aanzien van het gesprek dat er tegenwoordig is met Rome. Met dankbaarheid is gewag gemaakt van het werk van de drie waarnemers van de Alliance, die aanwezig waren op het Vaticaanse concilie Maar dan wordt gewaarschuwd „tegen verwach tingen als zouden de hervormde kerken een te rugkeer in de schoot van de R.-K. Kerk overwe gen of omgekeerd dat de R.-K. Kerk de weg van het protestantisme zou hebben ingeslagen". De verklaring zegt voorts iets van de Heidelbergse Catechismus en naar aanleiding daarvan ver volgt zij met het een en ander te zeggen over de vernieuwing der kerk, „die de hervormers hebben geput uit de bronnen van de Bijbel en hoezeer wij ons mogen verheugen over de bijbelse her nieuwingsbeweging in alle kerken". „Een waar achtige oecumeniciteit bestaat daarin, dat wij gaan ontdekken en ontvangen, wat andere ker ken naar voren brengen in hun gehoorzame on derwerping aan het evangelie. Daarom moeten alle kerken zich gelijkwaardig beschouwen voor Jezus Christus. Verder is nadruk gelegd op „het recht van ieder mens op godsdienstvrijheid en gewetensvrijheid in alle landen, steden en ge- Nu is het merkwaardige (we lazen het in beide verslagen) dat de verhouding tot Rome in het geheel niet op de agenda stond. Toch kwam men hierop telkens weer terug, omdat de afge vaardigden uit die landen, waar de leden van de hervormde-gereformeerde kerken een minderheid, soms een kleine minderheid vormen temidden van een rooms-katholieke meerderheid, er telkens weer op terugkwamen. Ze hebben zoiets gezegd als: Gij afgevaardigden, die komt uit een land met een protestantse meerderheid, gij kunt ge makkelijk praten van oecumeniciteit en van het gesprek met Rome, maar ge moet bij ons eens zien hoe de zaken liggen. Wij bemerken nog niet veel van die totaal veranderde houding. Zo is het te begrijpen dat de verklaring spreekt dat er moet worden gewaakt „om zich nimmer in te laten met voortijdige toenaderingen in schijnbaar opportune omstandigheden". Het is goed dat ook deze stem wordt gehoord en dat des te meer omdat ze komt van kleine kerken wat het zielental betreft. H. De crypte van de Sint Pieter F\e eerste werkzaamheden van het Leger des Heils in Ne derland waren voor velen nieuw. Ook in Vlissingen. Allerlei fan- tatasieën deden de ronde over de evangelisatiewerkzaamheden van het Leger. Toen dan ook op 22 september 1888 onder kapi tein Koopmans, met assistentie van luitenant Pieters de eerste samenkomst in „Tivoli" aan de Gravestraat in Vlissingen werd gehouden waren tallozen op de been om nu eens te zien wat dit „leger" deed. KORPS VLISSINGEN LEGER DES HEILS DRIEKWART EEUW „Reeds geruimen tijd vóór het uur van aanvang, verdrong men zich als het ware voor de nog gesloten deur, om toch vooral de gelegenheid te vin den zijne nieuwsgierigheid, die door allerlei meer of minder juiste verha len en praatjes in hoge mate was ge prikkeld, te kunnen bevredigen", al dus de Vlissingse Courant van woens dag 26 september 1888. De zaal liep geheel vol en men bleef zelfs buiten staan luisteren. Politie kwam er aan te pas. De Vlissingsche Courant raadde de lezers voorts aan persoonlijk naar de legerbijeenkomsten toe te gaan „op dat althans paal en perk wordt ge steld aan stellig onjuiste verzinsels, die ten aanzien van het doel en het optreden van het heilsleger de ronde doen". Het Leger des Heilskorps heeft zich in die 75 jaar van zijn bestaan de nodige bekendheid verworven in Vlissingen, zoals het heilsleger nu wel overal in ons land en de gehele wereld zijn plaats heeft gekregen. „Het gaat ons er om, evangeliserend te werken. Daarnaast menen wij dit werk alleen te kunnen bereiken, als de mensen niet meer in maatschappe lijke nood verkeren. Dat willen wij die jubileumweek in Vlissingen de monstreren", aldus kapitein Ruijsink. Uit het korpsgeschiedenisboek toont hij ons de groei van het Vlissingse korps: van een klein getal 75 jaar ge leden, tot nu omstreeks 100 soldaten, een gitaargroep van 150 leden en dan nog de nodige belangstellenden. „In het Leger begint men met niets. In Afrika kwamen drie mensen van liet Leger aan wal. Uien vroeg „waar zijn de soldaten". Het antwoord was: „die werven wij hier". Het Vlissingse korps kreeg na een paar jaar een nieuw gebouw in de Gravestraat, waarvoor de eerste steen in december 1889 werd gelegd e ndat april 1890 werd geopend. Mei 1905 maakte men de eerste mars door de stad en september 1911 was er een bidstond samen met andere kerken, waarop sprak ds. Oberman. In een geïllumineerd gebouw, vierde men van 17 tot en met 25 september 1938 het 50-jarig bestaan. Comman dant Bouwe Vlas, de eerste Neder landse commandant van het Leger, was voor die gelegenheid aanwezig en burgemeester Van VVoelderen sprak een felicïtatïewoord. De hele week waren er samenkomsten onder leiding van vroegere bevelvoerende officieren. Er zijn verscheidene in Vlissingen geboren personen die als officier functies in het Leger bekleden. In Dordrecht zijn majoor en mevrouw Gerstel. Mevrouw Gerstel was in de oorlog en kort daarna korpssecreta ris en tevens plaatsvervangend bevel voerend officier in Vlissingen. In Den Haag, op het divisie-hoofdkantoor ze telt majoor J. P. Bijl en kapiteine T. Bijl is thans werkzaam in het kinder tehuis te Groningen. Oók in Den Haag is kapitein Zürhaar en in Ant werpen kapiteine Vinet-Zürhaar. Ka piteine U. Koolwijk ten slote werkt in het kindertehuis te Zeist. Nadat de bezettende macht 28 maart 1941 liet Leger des Heilsgebouw had verzegeld waren er huissamenkom sten. Acht juni daarop mocht men als „geloofsgemeenschap" zonder uni form weer op straat verschijnen. „De bekende hoedjes waren in dozen op- Het lcorpsboek vertelt onder meer hoe men in juli 18S9 met kinder samenkomsten begon, nadat men in januari de korpsvlag had gekre gen. Er was altijd bijzonder veel be langstelling voor de samenkomsten. „Wij zjjn nu de greep op de massa kwijt, het opwekkingsidee is wegge- ebd: er bleef een vaste groep over, hoewel het Leger zich niet als „ge- settled" wil zien. Maar in een veran derende tijd brengen wij dezelfde boodschap, maar op eigentijdse wijze. De instelling van de mensen is nu heel anders: vroeger wist men nog wel iets van liet evangelie,' nu ver tellen wij het vanaf de eenvoudigste dingen". Eigentijds: als voorbeeld noemt kapitein Ruijsink de Vlissingse gitaargroep: de jeugd voelt zich aan getrokken tot de gitaar en gitaarido len: geef ze dan een gitaar. KAPITEIN J. RUIJSINK: i het leger begint men met niets... (Foto P.Z.C.) gestapeld en de heilsofficieren droe gen bolhoeden", vertelt kapitein Rujj- sink. Eén juni 1942 werd de zaal in de Gra vestraat gebombardeerd, men ging naar een noodzaak Oktober 1944 kwam het water: alleen de lutherse kerk in Vlissingen was nog bruikbaar. De Vlissingse kerkgemeenschappen en het Leger des Heils kwamen hier UW VASTE KEUS:'N FASTO GEISER LiFTEND NAAR ZEELAND Omdat hij een treinaansluiting had gemist, besloot een jonge Leger des Heilsofficier onlangs te proberen liftend zijn korps in Zeeland te bereiken. Na enig vruchteloos duim- opsteken. stopte plotseling aan de kant van de drukke ver keersweg een personenauto. De heilsofficier haastte zich naar de wagen. Uit het raampje liing de be stuurder: een aalmoezenier. „We willen het servies graag compleet maken, stap maar in", zei hij opgewekt. Naast hem zat al een passagier. Het ivas een dominee. om de beurt bijeen bij het licht van carbidlantaarns. Na de oorlog ging het weer bergop waarts met het Vlissingse korps, tot enkele jaren geleden men het nieuwe gebouw aan de Dr. Stavermanstraat in gebruik kon nemen mede dank zij financiële steun van het Vlissingse bedrijfsleven en van de burgerij. De crypte onder de Sint Pieter, waar paus Joannes XXIII is bijgezet, is ontstaan toen in de zestiende eeuw de in de vierde eeuw door keizer Constanten boven het „graf van Petrus" gebouwde basiliek werd afgebroken om plaats te maken voor het huidige renaissance- bouwwerk van Bramante. Het grondvlak van de oude basiliek werd toen overwelfd. Wat voor het „graf van Petrus" wordt gehouden, is onder de cryp te bij opgravingen tijdens de twee de wereldoorlog aan de dag ge komen. Volgens oudheidkundigen bevindt dit graf zich op de plaats van een oude heidense begraafplaats. Vanuit de door Constantjjn op deze plaats gebouwde basiliek kon men in de vroege middeleeuwen door een klein raam de plaats van het graf van Petrus zien. Dit raampje werd dichtgemaakt toen de Sara- cenen in de negende eeuw Rome bedreigden. De gewelven bevatten thans de graf stenen van achttien pausen. Men heeft toegang tot de crypte via een deur in de zuidelijke muur van de basiliek. Voor het bezich tigen van het graf van Petrus is echter speciale toestemming en begeleiding nodig. Het is een ruimte met witgekalkte muren waarop oude reliefs en mo zaïeken uit cfe basilek van keizer Constantijn zijn aangebracht. Geeft Fasto alleen maar warm water, baas? Nee, jongen, hééf water in de keuken en lekker warm water onder de douche. Da's makkelijk en... veilig!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 19