Meer onkerksheid onder de rooms-katholieken De rassendiscriminatie: voor de kerken een urgent probleem Hoofdpi. jn a De enige strijd zaterdagnumrrier KASKI OVER VOLKSTELLINGCIJFERS Maar weinig formele afval OECUMENISCHE PINKSTERVIERINGEN IN DEN HAAG EN ROTTERDAM NIEUWS VAN OVERAL Zaterdag 25 mei 1963 neem Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wtf ook de Here Jezus Christus als verlosser ver wachten. Phllipp. 3 20. We zijn altijd weer geneigd direct met deze tekst in te stemmen: 't Oog omhoog, het hurt naar boven, hier beneden is het niet. Maar dat loopt helaas bij ons altijd weer uit op een bepaalde vroomheid, van wat behoort en niet behoort. En daarmee rekent Paulus nu juist radicaal af. Even voor ons vers heeft Paulus het over mensen, die ala vijanden van het kruis van Christus wandelen. Wie zijn datf Neen, niet de kinderen der wereld, wat wij er zo gemakkelijk in lezen. Maar mensen die er een uiterlijke, wettische vroomheid op na houden. Als we het daarin zoeken, zullen we nooit aan de ware vreugde van het Christen zijn toekomen. Wat is dan wel het kenmerk van de burgers van het hemelrijk T Dat ze vreemdelingen en bijwoners zijn op aarde, rechtelozen en zwervers, zoals Kaïn. Maar ze verwachten midden in het vreemde land hun Koning als Bevrijder. Hun Heer, die voor hen heeft inge staan tot de kruisdood. Die daarom ook van God een naam heeft gekregen boven alle naam. Die alle machten overwonnen heeft. Die alleen kan en zal hen aan hun recht helpen. Om dat geloof en die verwachting gaat het op Hemelvaartsdag. Dat te geloven is onze vrijheid. De verzuchting uit Psalm 90: En wat daarin onze trots was, is moeite en verdriet, de ijdelheid, de leegheid van ons1 bestaan is in Christus, maar dan ook alleen in Hem opgeheven. Durven we die vrijheid wel aanT Of vinden we het te kort doen aan onze waardigheid, eigenlijk toch wel wat te godde loos. En toch, staan in deze vrijheid, dat is de enige strijd, waarop het aankomt. OUDELANDE. D. R. JONKER. De gereformeerde kerk in Axel (foto) is in 1953 gebouwd en biedt plaats aan 300 personen. De kerkgemeente omvat 440 zielen. De gemeenteleden voeren op het moment verschillende acties om gelden bijeen te brengen voor een nieuw orgel, dat tegen het eind van dit jaar zal worden geplaatst. Het orgel lcost omstreeks 25.000 en wordt in Zwolle vervaardigd. Men maakt nu nog gebruik van een harmonium. (Foto P.Z.C.) (Advertentie) Het kerkentochtcomité, dat de laat ste jaren in Botterdam verschei dene oecumenische initiatieven heeft genomen en waarin reformatorische, rooms-katholieke, oud-katholieke en Russisch-orthodoxe geestelijken sa menwerken, heeft voor het bomende pinksterfeest een oecumenisch-litur- gisch weekeinde belegd. Het weekeinde, dat vrijdag 31 mei 's avonds in de gebouwen van de Schotse kerk te Rotterdam begint, zal zondagmiddag 2 juni met een oecumenisch liefdemaal worden be sloten. De avonden eindigen met de completen en de zaterdagmiddagbij eenkomst met een kort middaggebed, de zaterdagavondbijeenkomst met de vespers. De Anglicaanse father S. M. Gibbard van de „Society of Saint John the Evangelist" spreekt over het wezen van de christelijke eerbied, dom Ambrosius Verheul O.S.B. over „Het tweede Vaticaanse concilie en de liturgie, oecumenische winstpun ten" en dr. Bertholt von Schrenk van de Lutheran Church in Amerika (Missourisynode) over de noodzaak van liturgische vernieuwingen. Woensdag 29 mei is er nog een oecu menische pinkstersamenkomst in het Rotterdamse openluchttheater „Dijk- zicht" waarvoor het thema is: „Zijn rooms-katholieken en protestanten le den van één kerk?" Christenen van alle kerken en groe peringen zullen in Den Haag sa men het pinksterfeest vieren in de grote zaal van de Haagse dierentuin met een oecumenische liefdemaaltijd, een agapè, waaraan ongeveer dui zend mensen kunnen deelnemen. De deelnemers zullen zich in groepen rond de tafels scharen. Aan elke ta fel zullen een rooms-katholiek en een reformatorisch geestelijke tezamen de functie van gastheer en tafeldienaar vervullen. Uit alle delen van het land komen hiervoor geestelijken naar Den Haag. Jongeren van de oecume nische jeugdraad zullen samen met 1'onge mensen uit het rooms-katholie- :e jeugdwerk de geestelijken assis teren. Het thema van de gesprekken is „Shaloom, vrede, gerechtigheid, eenheid, verzoening". De algehele ta felleiding berust bij ds. A. Klamer (Van een medewerker) Dij de vergelijking van de eij- fers van de volkstelling van 1960 met die van 1947 springen drie feiten het eerst en het meest in het oog: de groei van het aantal rooms-katholieken van 38.7 tot 40.4 procent van de Nederlandse bevolking, waar mee de R.-K. Kerk in Nederland thans meer zielen telt dan de Nederlands Hervormde Kerken de Gereformeerde Kerken sa men; de teruggang van de Ne derlands Hervormde Kerk van 31.0 tot 28.3 procent en de toe name van het aantal Nederlan ders, dat niet meer bij een kerk is aangesloten van 17,1 tot 18,4 procent. van het oecumenisch radiopastoraat. Hij wordt bijgestaan door pater S. Jelsma, prof. dr. J. M. van der Lin de van de broedergemeente der Hern hutters en ds. P. Lugtigheid, her vormd predikant in Den Haag. Voor het eerst zullen rooms-katho lieke waarnemers deelnemen aan een vergadering van de Lutherse Wereld federatie. mogelijk zal het zelfs de eerste maal zijn, dat er r.-k. waarne mers zijn op een vergadering van een confessionele wereldorganisatie. Van 30 juli tot 11 augustus zullen op de algemene vergadering van de federa tie in Helsinki officieel namens de R.-K. Kerk aanwezig zijn ais waarne mers prof. Johannes Witte SJ. van de pauselijke gregoriaanse universi teit in Rome en dr. Peter Blaeser M.S.C., lid van het Johann Adam Möhler instituut en lector aan de the ologische academie in Paderborn. De nationale vergadering van So malia nam een wijziging van de grondwet aan, waardoor het onwettig wordt „enige godsdienst te verbrei den of er propaganda voor te voeren dan alleen de ware godsdienst van de islam". Na Soedan, waar de afgelo pen maanden een groot aantal pro testantse zendelingen en rooms- katholieke missionarissen werd uitge wezen of niet toegelaten, is dit het tweede islamitische land, waar beper kingen worden opgelegd aan de christenen. Volgens het betrokken grondwetsartikel wordt de gewetens vrijheid wel gewaarborgd, maar al leen voor de privéuitoefening van de godsdienst. In Indonesië zijn momenteel acht staatsuniversiteiten en vele particu liere instellingen voor hoger onder wijs. waaronder drie protestants- christelijke. De christelijke studenten vereniging in Indonesië heeft totaal 15 000 leden, van wie er ook vele aan een staatsuniversiteit studeren. Er is een groot tekort aan studentenpredi kanten. De theologische middelbare school in Djakarta is in 1954 omge vormd tot een theologische hoge school. Waarschijnlijk zullen in de toekomst ook elders in Indonesië theologische scholen tot hogescholen worden verheven. Op de in het conferentiecentrum Limuru bij Nairobi (Kenya) gehou den bijeenkomst van 60 deskundigen uit de hele wereld is een Wereldbond voor christelijk radio- en televisie werk opgericht. De taak van de bond is studie, onderzoekingen en prakti sche ondernemingen op het gebied van radio en televisie te coördineren. Uitvoerend directeur van de bond is dr. Sigurd Aske, leider van de radio zender De Stem van het Evangelie te Addis Abeba (Ethiopië). In de Nederlands Hervormde Kerk hebben deze cijfers niet tot paniek en alarmkreten aanleiding gegeven, noch in anti-papistische zin, noch waar het de toekomst van de eigen kerk betreft. De cijfers hebben niet anders dan bevestigd wat werd ver wacht. Ds. M. G. Groenenberg uit Utrecht, Lid van het moderamen van de hervormde synode, heeft onlangs ook rustig verteld, dat verwacht wordt, dat de volgende volkstelling een verdere ternggang te zien zal ge ven. In plaats van jammerkreten te slaken en in paniek te geraken is men in de leiding van de Nederlands Her vormde Kerk bezig met een rustige ontleding van de cijfers en een bezin ning op de vraag, hoe de Nederlands Hervormde Kerk in de huidige situa tie haar rol van volkskerk moet en kan blyven vervullen. Aan de andere kant is men in de R.-K. Kerk niet uitgebroken in juich kreten over de cijfers, die op het eer ste gezicht wel gunstig zijn voor Rome. Ook hier heeft men zich gezet tot een kalme, bijna wetenschappelijk koele ontleding van de cijfers en tot een bezinning op de achtergronden ervan. Het eerste resultaat van deze bezinning en ontleding is een rapport van het katholiek Sociaal-ICerkelijk Instituut (KASKI) te Den Haag on der de titel „Kerkelijkheid en kerks heid in Nederland". In 't KASKI-rapport zijn behalve de cijfers van de volkstelling van 1960 ook de gegevens van de kerkelijke re gistratie van de R.-K. Kerk in 1960 verwerkt. Het rapport stelt vast, dat de groei van de r.-k. bevolkingsgroep in hoofdzaak het gevolg is van het hogere geboortecijfer van de rooms- katholieken in Nederland. Het ziet geen reden om aan te nemen, dat de toeneming van de onkerkelijkheid in Nederland voor méér dan een klein gedeelte aan de r.-k. bevolkingsgroep is toe te schrijven. Voorzover de rooms-katholieken deel hadden aan de toeneming van de onkerkelijkheid ligt het zwaartepunt in de stedelijke gebieden. In de r.-k. plattelandsgebie den is van een onkerkelijkheid nog niet of nauwelijks sprake. In de over wegend r.-k. steden is de toeneming van de onkerkelijkheid in het alge meen aanzienlijk geringer dan In ste den met een „gemengde" bevolking. In de steden met „gemengde" bevol king is het percentage rooms-katho lieken meestal aanzienlijk gestegen. Eén van de voornaamste conclusies van het rapport is, dat van for mele afval van de R.-K. Kerk (dat men dus daadwerkelijk bedankt voor de kerk) nog maar weinig sprake is. Terwijl men de kerk als zodanig niet loslaat, is wel sprake van een toene mend loslaten van een aantal tradi tionele gedragingen en regels, die de r.-k. bevolkingsgroep in Nederland tot dusver hebben gekenmerkt. Rand kerkelijkheid en onkerksheid het slecht of in het geheel niet voldoen aan de minimumeisen, die de kerk aan de gelovigen stelt nemen on der de Nederlandse rooms-katholie ken toe. Deze verschijnselen blijken o.a. uit de afneming van de „politieke ortho doxie" (in concreto de daling van het aantal rooms-katholieken, dat op de K.V.P. stemt), in de daling van het geboortecijfer onder de rooms-katho lieken en in de verandering van de kerkelijke gedragsregels. Deze door breking van de traditionele gedrags regels en gedragingen heeft zich niet overal op hetzelfde tijdstip voltrok ken en is evenmin overal even ver voortgeschreden. De geestelijke achtergrond van deze ontwikkeling ziet het rapport vooral in het feit, dat het r.-k. volksdeel zich in deze tijd, waarin zich op allerlei gebied revolutionaire veranderingen voltrekken, in een periode van herbe zinning en heroriëntering bevindt. „In deze fase van overgang en worste ling", aldus het rapport, wordt bü de overgrote meerderheid van de (katholieke) bevolking niet de gods dienstige gezindheid aangetast, maar zijn de verwaarlozing van, de onze kerheid over en de spanningen rond de uitingsvormen ervan, vooral in re ligieuze akten, zeer toegenomen". Uit de cijfers van de kerkelijke regis tratie blijkt, dat het aantal gelovigen dat zijn paasplichten niet vervult (non-paschantie) vrijwel overal toe neemt. De non-paschantie stijgt het minst snel in die gebieden waar dit verschijnsel al geruime tijd gaande is en het snelst in de gebieden, die er het langst voor gespaard bleven. Het zondagsmisbezoek vertoont eveneens een dalende lijn, waarbij het sterkste verval optreedt in de arbeidersparo chies (soms tot 25 procent van de zondagsplichtigen of nog lager). Ook een dalende lijn vertoont het commu nieniveau (het aantal communies per paschant) behalve in het bisdom Gro ningen. De achteruitgang is ook hier weer het snelst in de gebieden, die het langst voor achteruitgang van het communieniveau bewaard bleven. Verder vertoont het aantal priester roepingen en overige roepingen een dalende tendens. De bisdommen Gro ningen en Haarlem weerstaan het best de teruggang, terwijl die terug gang het grootst was in de bisdom men Roermond en Den Bosch. Uit deze gegevens leidt het rapport af, dat naar uiterlijke gedragingen ge meten de „traditionele religieuze vi taliteit" voortgaand wordt aangetast. Ook op het maatschappelijk-cultu- rele vlak worden de traditionele normen en het gedragspatroon min of meer aangetast. In de eerste plaats is er een relatief snelle teruggang van het geboortecijfer van de rooms- katholieken in de laatste decennia. Hoewel het r.-k. geboortecijfer nog aanmerkelijk boven dat van de ande re gezindten blijft, daalt het sneller, zo blijkt uit de cijfers. „Dit voorbeeld wordt mede gekozen", aldus het rap port, „omdat het nog eens de aan dacht kan vestigen op de ernstige persoonlijke conflicten die uit een be wuste beheersing van het geboorte niveau kunnen voortvloeien." Een tweede illustratie vormt de con stante daling van het aantal rooms- katholieken, dat op de K.V.P. stemt. Deze neergaande lyn is overal te con stateren, aldus het rapport, zij het dat deze ontwikkeling op het platteland minder ver is voortgeschreden dan in de steden; onder de traditionele socia le groeperingen minder ver dan onder de nieuwe sociale groepen; onder de oudere leeftijdsgroepen minder ver dan onder de jongere. Het aantal rooms-katholieken, dat niet op de katholieke politieke partij stemt, is ongeveer even groot als het aantal non-paschanten zodat de ver wachting voor de hand ligt, dat het ook bij benadering dezelfde groep rooms-katholieken betreft. De „poli tieke orthodoxie" daalde van 1954 tot 1962 in Zeeland tot 82,0 procent, in Groningen van 98,0 tot 94,0 procent, in Friesland van ongeveer 100 pro cent tot 97,0 In Drente van ongeveer 100 tot 93,0 procent en in Overijsel van 100 tot 95,0 procent. In Noord- Holland is het percentage tot 83,0 ge daald en in Zuid-Holland tot 79,0. In zijn slotconclusies zegt het rap port, dat de weerstand van het r.-k. volksdeel tegen de formele onkerke lijkheid duidelijk is. Dit geldt met name in het zuiden van het land. Maar ook in de confessioneel ge mengde delen van Nederland is de weerstand van de rooms-katholieken tegen een formele afval sterk. On danks deze weerstand tegen formele onkerkelijkheid zijn de aanwijzingen voor een allerwege toenemende on kerksheid evenzeer duidelijk. De on kerksheid heeft vooral in de oude ge- industrialiseerde stedelijke gebieden hier en daar ernstige vormen aange nomen en zij schrijdt vooral snel voort in de gebieden, die het langst weerstand boden aan de neergang van de kerksheid. Uit dit rapport blykt, dat er In de R.-K. Kerk, ondanks de gunstige volkstellingcijfers intern ontwikkelin gen gaande zijn, die een ongunstiger beeld geven dan deze cijfers en die tot bezorgdheid aanleiding moeten ge ven. Dat men in de R.-K. Kerk deze verschijnselen duidelijk en openhartig signaleert, is op zich al een gunstig teken. Een kalme weloverwogen en eerlijke diagnose is immers een eerste vereiste voor maatregelen voor her stel. Bij het stellen van de diagnose en het zoeken naar herstel zal men stellig kunnen leren van de Neder lands Hervormde Kerk, waar soort gelijke verschijnselen als zich no in de R.-K. Kerk voordoen al veel langer gaande zyn en al veel verder zijn voortgeschreden. De vrees lijkt niet ongegrond dat de voortschrijdende onkerksheid bij Rome evenals dat in de Nederlands Hervormde Kerk het geval is geweest ook in toenemende mate zal leiden tot onkerkelijkheid, al zal de R.-K. Kerk op grond van haar kerkleer de mensen langer formeel kunnen vast houden dan de Nederlands Hervorm de Kerk. In elk geval staan de Neder lands Hervormde Kerk en de Rooms- Katholieke Kerk in dezelfde tijd, wor den zij geconfronteerd met dezelfde ontwikkelingen op sociaal, econo misch en cultureel terrein, komen zij ook voor dezelfde uitdaging van on kerksheid en onkerkelijkheid te staan. Op het gebied van het kerke- lljk-sociologisch en godsdienst-psy chologisch onderzoek zal men elkaar in toenemende mate tegenkomen. Alleen al op grond van deze feiten zou het voor de hand liggen, dat de Nederlands Hervormde Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk In toenemen de mate bereid znlien zijn, van elkaar te Ieren en zelfs op bepaalde pnnten samen te werken. Advertentie) kort gezegd O.K. 993 cc, 4-cilinder, 47 PK. 120 km/uur. Olieverversen om de 5000 km. Geen smeerpunten. 4 comfortabele zitplaatsen, extra grote kofferruimte. Ruim uitzicht. Dealer voor Zuid- en Noord-Beveland LOUISSE- GOES N.V. Westwal 25, tel. 01100-6210. Dealer voor Walcheren: LOUISSE- MIDDELBURG N.V. Gortstraat 60-62 telefoon 01180-2146. Eenvoudig maar stijlvol is het kerk gebouw van de hervormde gemeente in Westkapelle, dat in 1951 is ge bouwd ter vervanging van het in de oorlog verwoeste gebouw. De kerk biedt plaats aan 460 personen, de hervormde gemeente telt 1700 zielen. (Foto P.Z.C. de rassen, maar ook uit Amerika worden de laat ste tijd telkens weer moeilijkheden gemeld. Nu is het de stad Birmingham in de staat Alabama, die in het middelpunt van de belangstelling staat. Zelfs zyn daar een 900 kinderen gearresteerd, die gingen bidden voor het gemeentehuis, opdat de „rassenbarrières' zouden mogen verdwijnen. Dr. Martin Luther King en zijn broer zijn de leiders van dc beweging, die protesteert tegen de rassen discriminatie, maar die dit doet op een manier waarbij geen geweld wordt gebruikt. De kerk heeft ook hiermee te maken en daarom zijn aan de kerken een aantal vragen ter overdenking aangeboden In die staten waar het wringt: „Is een blanke in elke willekeurige situatie in ver band met iemand van andere huidskleur, alleen omdat hU blank is, de meerdere?". „Hoe staat de Kerk van Jezus Christus temidden van deze ver schillen van inzicht?" „Zijn negers ménsen, net als blanken mensen zijn al naar gelang him ge drag of wangedrag?". Tot nu toe zitten ook de kerken in bepaalde gedeelten van Amerika in grote verlegenheid en zij hebben 't aldaar nog niet kunnen opbrengen te komen tot overleg tus sen de rassen-groeperingen. Er zijn aldaar enkele kerken die, zij het schoorvoetend, negers hebben toegelaten. De spanningen tussen de ra33en spe len zich ook hier af binnen de christelijke groe peringen en juist daar worden ze echt pijnlijk, want hier staat men direct voor „de dienst der verzoening". Toch ligt, bij alle narigheid en hardheid die ook hier is, de zaait toch wat anders dan in Zuid- Afrika. Deze week spraken we iemand die enige jaren gewerkt heeft in een Amerikaanse stad in een van de noordelijke staten, waar een groot percentage van de bevolking neger is. In zijn werk had hij veel met hen te maken. Hij verze kerde dat het hier in wezen geen rassen- maar een klassen-kwestie is. Het gedrag van de negers zelf bepaalt voor een belangrijk gedeelte de hou ding die tegenover hen wordt aangenomen. Wan neer een dokter in een ziekenhuis een neger-col lega naast zich heeft, gaat hij met hem om als met iedere andere collega. En hier zijn het, naar zijn zeggen, juist de kerken die er van uit gaan dat alle apartheid uit den boze is. Een neger heeft in Amerika dezelfde rechten als ieder an der. Bovendien neemt de regering hier een ande re houding aan. Maar wéér vond hij de opmer king in het laatste nummer van „Vrij Nederland", van de vorige week, dat Amerika zich gelukkig mag prjizer dat Zuid Afrika er is. Hier is het een kwestie van tijd dat de discriminatie tussen de rassen zal zyn opgeheven. In Zuid-Afrika is de politiek van de regering er op gericht deze te be stendigen. In Christus is noch jood, noch Griek, schrijft de apostel Paulus, die in de wereld van zijn dagen ook het een en ander te maken had met de ras senkwestie. Het onderscheid tussen de rassen kunnen we niet ontkennen, maar het gevaar ligt daar, waar een anti-houding ontstaat en men het ene ras ver verheven boven het andere gaat stel len en dan is het natuurlijk zo, dat men eigen ras op de hoogste trap van de ladder zet. In alle gruwelijkheid hebben wij dat beleefd met het an tisemitisme. Wanneer we er in de kerk niet van uit gaan dat voor God en voor Christus ieder mens gelijk is, zijn we het heidendom nabij. Daarom mogen we geen discriminatie gaan toe passen alleen om het feit dat iemand van een an der ras is. Als we dat wel gaan doen, komen we vanzelf in een bijgelovigheid terecht, waar men gaat denken in een wit-zwart patroon. De We reldraad van Kerken heeft een en andermaal een waarschuwende vinger opgestoken. Ze heeft een paar jaar geleden een delegatie naar Zuid-Afrika gestuurd, met als enig resultaat dat de Zuid- afrikaanse blanke kerken zich uit de Wereldraad terugtrokken. En in de Amerikaanse staten, waar de toestand het meest urgent is, hebben de ker ken feitelijk ook verstek laten gaan, hoewei ze uit andere delen van Amerika op verschillende wijze zijn aangespoord de dienst der verzoening praktisch ter hand te nemen. In dezen is er, wat de kerken in die bijzondere delen betreft, ook waarlijk niet te roemen. Wat wij in dezen beleven zijn de stuiptrekkin gen van een periode die feitelijk al voorbij is. Maar onze gedachten kunnen de stormachtige gang van deze tijd moeilijk bijhouden en ons den ken zit nog te veel vast in een voorbijgegane periode. We denken hier niet aan de tqd toen door onze vaderen scheepsladingen negers werden ver voerd om er rijke winst mee te maken, maar wel aan een periode van bijvoorbeeld 100 jaar gele den, toen men tegen de edele zendeling en ont dekkingsreiziger David Livingstone te velde trok omdat hij ook de neger beschouwde als een vol waardig mens en zich daarom verzette tegen de slavenhandel. Door heel de geschiedenis heen zien we hoe wij mensen de gedachtemvereld van voorbijgegane perioden zo moeilijk kwyt raken, omdat we deze te vanzelfsprekend zyn gaan vinden, Het is te- hopen dat de kerken in de omstreden gebieden de rechte weg mogen vinden. De houding van de neger-kerken, zowel in Zuid-Afrika als in Ame rika is, by alle opkomen voor hun rechten, toch zo, dat ze niet liever willen dan meedoen aan de dienst der verzoening. Althans, nu is die houding nog zo. H. Het kerkgebouw van de Gerefor meerde Kerk Vrijgemaakt te Terneu- zen, waarvan deze foto het exterieui toontwerd 15 juli 1961 in gebruik genomen. Ruim 250 personen vinden er een plaats. De kerkgemeente telt 360 zielen. Rondom de toegangsdeu ren zijn geglazuurde tegels aange bracht. (Foto P.Z.C.) 7orig jaar is de Zuidafrikaanse hoogleraar in V de theologie, prof. dr. A. S. Geyser, afgezet als predikant van de Nederduits Hervormde Kerk en hem is ontslag gegeven als hoogleraar aan de universiteit te Pretoria, waar hij tot dan zyn lessen gaf. Dit is gebeurd in een besloten zitting van de daartoe gekozen commissie van deze kerk, op grond van een aanklacht van een drietal studenten dat hij, naar aanleiding van Pliil. 2 5II ketterse en onbijbelse leringen verkondigde. Hoe die aanklachten precies luidden, is niet officieel bekendgemaakt, maar het zal wel geweest zyn dat lijj, naar aanleiding van dit bij belgedeelte heeft gesproken over de eenheid der mensheid voor God en voor Christus, waarom ook de kerk geen onderscheid mag maken en daarmee trapte hjj op de Zuidafrikaanse zere teen. Hoewel alles zich in beslotenheid had afgespeeld, was leder er toch van overtuigd dat professor Geyser moest verdwijnen, niet terwille van een kerkelljk-theologische kwestie, maar om zijn vi sie op het rassenvraagstuk, wat in dat land het allermoeilijkste punt is, dat ligt te wachten op een oplossing. Wie wel eens Zuid-Afrikanen heeft gesproken en daaronder ook die het niet zo direct eens zijn met de maatregelen die de regering in dezen neemt, proeft dat men daar in een lastig parket zit, waarover het voor ons gemakkelijker is te praten dan voor hen. De praktische moeilijk- Ijk niet gering. Een van de moei- lee men in de N. H. Kerk van s nog niet allereerst dat men re geringsgetrouw wil zijn, maar dat er, sinds de vorige eeuw reeds, een artikel in haar „kerkwet" is, waarin staat dat alleen blanken lid van de kerk kunnen zijn. Wat betreft de apartheid is de kerk in zekere zin de regering vóór geweest, althans deze kerk. Prof. Geyser heeft in zijn afzetting niet berust, maar hij ls in beroep gegaan bij het Hoogge rechtshof. Dat is geen kerkelijke, maar een we reldlijke instantie. Dit gerechtshof had niet te oordelen over de uitleg van het betreffende schriftgedeelte, maar wel stond het voor de vraag of het kerkelijk proces goed was gevoerd, het proces namelijk, dat achter gesloten deuren had plaatsgevonden. Dit kon ze niet, zonder dat alle stukken op tafel kwamen, waarvoor de kerkelijke commisie terugdeinsde. Zoals we de vorige week hebben kunnen lezen, moest de commissie terug krabbelen. Ze heeft dat gedaan in een verklaring dat hun uitleg van profesor Geysers uitleg „on opzettelijk onjuist" is geweest, bij welke uitspraak de hoogleraar zich heeft neergelegd. In Zuid-Afrika hebben we te maken met een ras sen-kwestie. Ze wordt gewoonlijk aangeduid met het woord „apartheidspolitiek". Men kent daar vijf groepen. Afrikanen, Engelsen, negers, kleur lingen en Indiërs, voor wie alles zoveel mogelijk apart moet worden gehouden. Niet alleen uit Zuid-Afrika horen we over moeiijkheden tussen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9