/SS%'
JAN CIJS LOOPT HEUPWIEGEND EN SNEL
Klanken uit de ether
goed hè
die
nylons
lilKolill
FILMS
CAMERA'S
DE BOEKENPLANK
Records
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
95
145 1
1- 145
Waar zijn onze schepen?
MAANDAG 20 MEI 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
m DEGELIJK - BETROUWBAAR Wt
lillik SB^HEL-sEIH
^BEHDHi^EISQ^
E^GElkE^EE^E
BSJBQMDBÜCBB
Sjcaii^ii^aE^H
^□EHkEHaiBISlk
HB^ EB'fe DE '^EIg
(Advertentie)
FEU
door
C. Bauer
<~Uan en voor
ROMAN OVER KENYA
Robert Ruark is een Amerikaan, die al
geruime tijd in het oostelijk deel van
Afrika woont en die in het bijzonder
aandacht schonk aan Kenya. Hij is stel
lig geen man, die gelooft in de nood
zaak van de „blanke" aftocht uit Afri
ka. Integendeel! Als men achter de fi-
furen uit Ruarks boeken de opinie van
e schrijver analyseert, dan zouden de
blanken nog veel werk in Afrika moe
ten verrichten ten bate van de inheemse
bevolking, die grotendeels nog niet rijp
is voor zelfbestuur. Daarnaast meent
hij, dat de blanke bevolking ook recht
heeft in de landen te blijven, welke zij
hielpen opbouwen.
In zijn jongste roman „Uhuru" (het
woord betekent vrijheid) beschrijft hij
het familieleven in de Europese samen
leving van Kenya en hij geeft aan wat
de betekenis van Uhuru voor vele ne
gerdorpsbewoners is: het verdelen van
de bezittingen der blanken en ophouden
met werken. Geconstateerd moet wor
den, dat hij een bijzonder goed leesbare
roman heeft geschreven en hij weet ook
sympathie te wekken voor de Europese
families, die zich zo bijzonder aan
Afrika hebben gehecht en voor wie het
leven uitzichtloos wordt als straks een
regering van inheemse politici aanvangt
met het onteigenen van de bezittingen
der Europeanen en een „sfeer" zal
scheppen waarin de „blanke" bewoners
van Kenya niet of uiterst moeilijk kun
nen leven. De vertaling van „Uhuru" in
het Nederlands verscheen bij de uitge
verij Nieuwe Wieken N.V. te Amstel
veen.
TTein Zetliof heeft het Nederlands
„O record 10 kilometer. Weet U
hoe lang hij daarover deed? 46 mi
nuten, 27,8 seconden. Ik heb het
snelst in Nederland de 20 kilometer
gelopen. In één uur 87 minuten en
8,2 seconden. Het 50 kilometerrecord
is 4 uur 42 minuten en 45 seconden.
Harold Whitlock, Olympisch kam
pioen snelwandelen 1936 heeft eens
geschreven. Wandelen is een econo
mische beweging door voeten en be
nen te heffen, geholpen door de heu
pen en in evenwicht gehouden door
de armen.
Die Engelsen zijn enorm in snelwan
delen. Daar komen de meeste cracks
vandaan. In Nederland hebben we
nog geen 40 beoefenaren van onze
sport. We hebben hier drie verenigin
gen, het Amsterdamse LAT (Lange
Afstand Tippelaars), RWV uit Rot
terdam en „Onder Door" uit Haar
lem. Die kleine veertig leden zijn
echter enthousiaste beoefenaren van
de snelwandelsport. Dat moet je wel
z(jn omdat de training zo zwaar is".
Tweederde
Ik train vijf avonden per week
soms lop ik 10, soms 15, soms
''ook 30 kilometer per avond. Alleen
dan bereik je iets. Wij hebben net
als met zovele sporten in ons kleine
land gebrek aan werkelijk deskun
dige trainers. Vergeleken met het
buitenland staat ons peil op twee
derde van het internationaal niveau.
Vijf avonden per week snelioandelt
Jan Cijs door Amsterdam-Noord voor
zijn training. Met lange passen, ge
strekte benen en hooggeheven armen
legt hij zo tientallen kilometers af.
Ik snelwandel al vanaf 1949. Ik heb
vroeger ook wel eens een marathon
gelopen. Geloof me! Een 50 kilome-
tersnelwandeltocht is zwaarder. Ik
begin al een dagje ouder te wor
den veertig ben ik nu en dan
gaat het op de sprintafstand ja,
zo noemen we de 20 kilometerrace
niet zo best meer. Dan komt het te
veel op snelheid aan".
Draaiend
Ik begin pas goed te lopen", zo
vervolgt Jan Cijs enthousiast,"
~als ik zo'n vijftien kilometer afge
legd heb. Ik moet het van mijn uit
houdingsvermogen hebben. Op de 20
kilometer leg ik het nu af tegen een
Hein Zethof.
Ik kan er niet meer tegen dat 2
iemand beschimpen die alles voor
"z(jn sport over heeft". Voor hij
weer boos wordt, loodst zijn vrouw
ons handig naar de slaapkamer waar
boven het bed een prachtige, grote
medaillekast hangt vol met trofeeën.
„Hebben ze niet, die treiteraars",
zegt hji trots. „Die kast heb ik voor
een prik overgenomen van een bil
jartvereniging. Zelf helemaal opge
knapt. Geen kunst voor mij. Ik ben
timmerman. Mooi hé?t Allemaal ge-
met snelwandelen!"
JAN DASSEN
voorbijstapten. Als figuren uit een griezelfilm be
wogen de robots zich zoekend door de ruïnes. Aan
de voet van de raket en vooral bij de instrumen
ten voor de radiografische besturing scharrelden
HOOG EN LAAG WATER
nap
uur meter
0.12 1.88
8.13 0.54
1.13 2.16
1.27 1.31
1.54 1.60
nap
uur meter
12.39 2.06
20.30 0.85
13.47 2.34
14.06 1.54
14.22 1.84
nap
uur meter
6.47 2.16
1.54 1.07
7.47 2.46
7.25 1.83
7.37 2.06
2407. Als Piloot Storm en Sandra
ten huize van hun ingenieuze, nog
immer vermiste, vriend Charley, niet
kennis hadden gemaakt met de ro
bot Pinokkio, zou hun verbazing stel
lig groter geweest zijn. Robots wa
ren al lang geen nieuwtje meer in
de gestadig voortgaande mechanisa
tie van de samenleving en toch school
■er iets onuitgesproken sinisters in
de manier waarop deze twee exem
plaren kwamen aangesjokt. Hun me
talen hoofden met de patrijspoort
achtige ogen draaiden van links naar
rechts en het was nu wel heel dui
delijk, dat de heren op onderzoek
waren uitgestuurd. Arend en Sandra
drukten zich zo mogelijk nog dieper
weg tussen de bemoste stenen klompen en hoop
ten dat de mechanische speurhonden althans niet
in staat zouden zijn om het geluid van hun bei
der hartslag te registreren, toen zjj rakelings
z(J geruime tijd rond, terwijl zij nu en dan een
zacht snorrend geluid voortbrachten, alsof zij
met elkaar spraken...
Brennan schudde mismoedig het hoofd.
„Erg aardig van je Jim, maar je gelooft
dat allemaal zelf ook niet. Je weet even
goed als ik dat Marjorie met dit ding in
haar hand werd gesignaleerd in de kel
ders onder het museum van Jarrod, de
plaats nota bene waarheen onze sporen
ook al liepen. Wat had ze daar te ma
ken? Dat verdwalen komt jou toch ze
ker ook onwaarschijnlijk voor?
In het gunstigste geval speelt ze in die
heel zaak een ondergeschikte rol en
willen Scott en Sue, hu de aandacht
teveel op Scott te vallen, Marjorie er
tussen schuiven. In elk geval begint het
er hard op te lijken dat jij gelijk zult
krijgen: dat Scott zowel Burlte als Ca
thy heeft vermoord, staat als een paal
boven water, maar er zit toch nog iets
anders achter de hele zaak. Ik vraag
me af of het niet beter zou zijn om ze
alle drie maar meteen te arresteren,
Scott cn Sue en Marjorie, hoewel het er
veel van weg heeft dat Marjorie er al
vandoor is. Heeft natuurlijk lont gero
ken. Het kan ook nog zijn dat het alle
maal doorgestoken kaart is, een af
spraak tussen de drie. Ze hebben met
goedvinden van Marjorie besloten de
schuld op haar ie gooien en zij krijgt
van te voren de gelegenheid hem te sme
renHij haalde zijn schouders op
en mompelde: „Maar ik begrijp het
nietIk begrijp het niet
„We moeten nou oppassen dat we ons
niet teveel verliezen in speculaties", zei
Shane voorzichtig. „Laten we ons voor
lopig maar houden aan de draadjes die
we in handen hebben. Als we die draad
jes voorzichtig inpalmen krijgen we mis
schien op den duur de boel wel uit de
knoop. Dat we in de richting van Scott
en Sue verder moeten zoeken, is wel
zeker. En verder kunnen we eens pro
beren of we Juffrouw Vander vel de kun
nen opsporen. Ze moet toch ergens ge
bleven zjjn",
„Natuurlijk", zei Brennan somber,
„Patterson en Burke en Cathy Gray
zullen ook wel ergens gebleven zijn...".
Shane ging daar nu maar niet verder op
in. „Ik krijg zo langzamerhand zin om
ook es een keer te gaan inbreken", zei
hij peinzend. „Die keer dal jij het bij
Cathy hebt gedaan, heeft nu wel niet
direct zoveel 'resultaat opgelevevt, maar
dat zegt nog niks".
Brennan keek hem niet-begrijpend aan.
„Bij Jarrod", verduidelijkte Shane.
„Hoe wou je dat klaarspelen? infor
meerde Brennan sceptisch.
„Hoe speel je zoiets gewoonlijk klaar?"
deed Shane luchtig. „Niet van te voren
Jarrod opbellen natuurlijk. Maar we ko
men er zonder hem ook wel in. Alles
wijst toch in de richting van het mu
seum. Scott woont er, Burke en Cathy
kwamen er regelmatig. Sue heeft er een
vreemde ontmoeting met Marjorie, die
prompt daarop verdwijnt. Allemaal re
denen om er nu eens op eigen houtje te
gaan kijken. We zouden natuurlijk de
hele boel kunnen afzetten, wat daar al
heel gemakkelijk is, en er een inval
doen. Maar het" nadeel van zo'n inval is
volgens rnjj dat het werken is met de
grove kam. Bovendien moet je er zeker
van zijn dat je iets zult vinden. Als er
wel iets is, maar je ziet het over het
hoofd, hoef Je het voor een tweede keer
meestal niet meer te proberen. Nee,, ik
voor mij voel veel meer voor een dood
gewoon kraakje".
„Ik voel er niks voor", zei Brennan on
willig.
„Nou, dan niet, my ook al goed", brom
de Shane onverschillig, maar listig voeg
de hij er aan toe: „Ilc ben er namelijk
vast van overtuigd dat we alleen op die
manier iets te weten kunnen komen van
de samenhang tussen die paar losse ge
gevens die we in handen hebben. En het
zou me niks verwonderen als we dan
ook iets meer te weten zouden komen
over Marjorie
„Denk je dat?" vroeg Brennan hoopvol.
„Zeker weten kan ilc het natuurlijk
nooit, ik heb alleen maar zo'n idee..."
zei Shane vaag.
„Als het dan toch gebeuren moet, zullen
we er maar niet te lang mee wachten",
aarzelde Brennan „zullen we van
nacht
„Welja, waarom niet", gaf Shane groot
moedig toe.
hoofdstuk vhi
,Hier", Shanes vinger wees bij het licht
van een zaklantaarn op de kaart die zij
op hun knieën hadden uitgespreid. „We
kunnen waarschijnlijk beter bij de eerst
volgende zijweg rechtsaf slaan. Dan
kunnen we daar dat bospad oprijden. Op
die manier komen we achter het park
dat bij het museum hoort. We zullen
dan nog wel een stuk door het bos moe
ten lopen, maar dat hindert niet, we
hebben tijd genoeg. Hoe laat is het
nouHij keek op het dashboard
klokje. „Half-één. Niet kwaad, kunnen
we om half twee binnen zijn. Dan zullen
de heren toch wel op bed liggen. We
moeten zorgen dat we hem op zijn
laatst om vier uur weer gepiept zijn, an
ders wordt het te licht". Hij knipte de
zaklantaarn uit en vouwde de kaart op.
Brennan schoof weer achter het stuur.
Vrijwel geluidloos trok de grote, zwarte
wagen weg. Tien minuten lang spraken
beide mannen geen woord. Zo nu en dan
gleed even het licht van een tegenligger
over hun gezichten. Dan werd het weer
donker. Links en rechts van de weg
schoten snel de bomen voorbij.
Na een tijdje zei Shane: „Daar komt die
zijweg" Brennan gromde ten teken dat
hij hem al had gezien. De zijweg was
niet meer dan een verhard pad en de
banden van de wagen maakten daarop
heel wat meer lawaai dan op het be
tonnen dek van de hoofdweg aie ze zo-
luist verlaten hadden. Het steenslag
kletste zo nu en dan luidruchtig onder
tegen de wagen. „Wat een herrie", zei
Brennan ontevreden, „naar mijn gevoel
horen ze ons op een afstand van vijftig
kilometer al aankomen. We hadden mis
schien toch beter even kunnen opbellen
dat we kwamen
(Wordt vervolgd)
MAANDAG 20 MEI.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.33 Uw
gift tegen gift, lezing. 12.40 Triptiek,
een programma voor mensen die vrij
willen zijn. 13 00 Nieuws. 13.15 Licht
ensemble. 13.45 Lichte grammofoonmu-
ziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Radio-
philharmonisch orkest: moderne muziek.
15.15 Lichte grammofoonmuziek. 15.35
Joodse melodieën (gr.). 15.45 Klassieke
pianomuziek (gr-). 16.00 Bijbeloverden
king. 16-30 Vocaal ensemble: moderne
muziek. 17.00 Voor de. kleuters- 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Elektronen klavier
(gr.): lichte muziek. 17.40 Beursberich
ten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek-
17-50 Regeringsuitzending: Het bos in
Suriname, door mej. dr. A. M. W. Men-
nenga, wetenschappelijk hoofdambte
naar aan de rijksuniversiteit te Utrecht.
18.00 Kerkorgelmuziek. 18.30 Met band
en plaat voor U paraat. 19 00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Grammofoonmu
ziek voor de jeugd- 19.30 Radiokrant.
"0 Op de man af, praatje. 19.55 Licht
imble. 20.10 Malmgren. hoorspelre
portage. 21.30 Moderne"grammofoonmu
ziek. 21.40 Viool en piano: klassieke mu
ziek. 22.00 Parlementair commentaar.
22.15 Pianorecital: moderne muziek.
22.30 Nieuws en S.O S.-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre
king. 23.05 Orgelcentrum. 23.25 Lichte
grammofoonmuziek. 3.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n- 298 m. 1007 kc/s.
12.00 Licht ensemble en zangsoliste-
12.25 Grammofoonmuziek. 12.30 Mede
delingen t.b.v, land- en tuinbouw. 12.33
Voor ons platteland. 12.40 Lichte gram
mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Me
dedelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Promenade-orkest: amusements
muziek. 14-00 Zangrecital: Minneliederen
en zigeunerliederen. 14.35 Is er wel ge-
Advertentie)
"Gold" nylons - satijn-zacht,
oerfekte afwerking.
tf en 9
"Teenager" nylons - de beste
kous voor elke dag
Ej en H j
Internationale modekleuren.
Verkrijgbaar o.a. bij uw kruidenier
noeg vis?, rep. 14,50 Kleurrijke klan
ken: muziekrevue. 15.50 Klassieke en
moderne romantische muziek (gr.).
17.15 Voor de padvinders. 17.30 Dixie-
landmuziek. 17-50 Militair commentaar.
18-00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing.
18.25 Lichte orkestmuziek. 18.50 Open
baar Kunstbezit. 19-00 Pianorecital:
klassieke muziek. 19.30 D'Oprechte
Amateur. 20.00 Nieuws. 20-05 Manhat
tan Tower, muzikale impressie van New
York (gr.). 21.05 Klarinet en piano:
klassieke en moderne muziek. 21-30
Moord op de agenda, detective hoorspel.
22.30 Nieuws. 22-40 Actualiteiten. 23.00
Lichte grammofoonmuziek. 23-15 Moder
ne grammofoonmuziek. 23.5524.00
Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
NTS: 19.30 Soldatenleven, filmpje. 19.45
Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politie
ke partijen: P.S.P. 20.30 Waarvan Span
jaarden dromen, documentaire film.
20.55 Hard tegen hard, speelfilm. 22.35-
22,40 Journaal
FRANS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
14.1515.05 Schooltelevisie. 18 30 Be
richten- 18.33 Voor de jeugd. 19-00 En
gelse les. 20.00 Sportprogramma 20.30
A l'Ecole des vedettes, gevarieerd pro
gramma. 21-35 L'Ami Joseph, speelfilm
22.00 Op zoek naar de mens: De gedach
te. 23.00 Journaal.
19-00 Programma voor de jongeren.
19.25 Stalen zenuwen: Vuurwerkma
kers, filmreportage. 19.40 Culturele ac
tualiteiten. 19.55 De weerman. 20.00
Nieuws. 20.20 De geweldige, speelfilm.
21.50 Medium: Plastische kunsten. 22.20
Nieuws.
Dinsdag 21 mei.
hilversum i. 402 m. 746 kc/s.
KRO: 7.00 Nieuws. 7-10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek en strip
voor de jeugd. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Voor de huisvrouw. 9-35 Waterstan
den. 9-40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kle'uters. 10.15 Moderne grammofoon
muziek 10.45 Klassieke grammofoon
muziek 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan
vooruit, lezing.
HILVERSUM II. 298 ra. 1007 kc/s.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7-10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 800
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 De Groenteman 9.05 Klassieke
grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10 50
Voor de kleuters. 11.00 Radio-Volles-
Universiteit: Grote kleine en kleine
frote films van Nederlandse cineasten,
oor H Wielek. 11.30 Voor de zieken.
9 Het hoofd van een subcommissie van
derzoek van de Amerikaanse Senaat, John
McClellan, heeft gezegd over gegevens
beschikken die, als zij juist zijn, zouden wij
zen op manipulaties met Amerikaanse hulp
aan Perzie voor een bedrag van ruim hon
derdmiljoen dollar.
In Duitsland isi een dubbele bui
tenspiegel voor auto's geïntrodu
ceerd. Op de bovenste spiegel is
het achterop komende verkeer te
zien, in de onderste de wagens,
welke passeren.
Even puzzelen
Horizontaal: 1. gang van een paard; 5.
kroes; 9. love; 10. samentrekking van
edel; 11. uitgebreid; 13. smal boordsel
(v. hoed); 15. vordering; 16. tijdsdeel;
17. aanw. voornaamwoord; 18. zij die
vordert; 20. draadje; 23. snijmiddel; 26.
geul; 27. papegaai; 28. opschudding; 31.
staat in M.-Afrika 33. oppervlaktemaat;
34. meisjesnaam; 35. familielid; 36. slin
gerplant.
Verticaal: 1. smekend verzoek; 2. taille;
3. geldstuk; 4. roeiriemen; 5. mond; 6.
onderscheiding; 7. blos; 8. les in het
(paard) rijden; 12. meisjesnaam; 14. als
9 horizontaal; 19. doorslagpapier; 20.
het praten; 21. dril; 22. lansier; 23. he
mels voedsel; 24. vreselijk; 25. rivier in
Frankrijk; 29. geluid van weglopende
muis; 30. met; 32. uitroep van pijn.
De oplossing van de vorige puzzel is als
volgt:
RlOITlbl
21 mei
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
nap
uur meter
18,54 1.91
14.11 1.05
19.57 2.20
19.44 1.50
20.00 1.72
Als ze slijmerd roepen vergeet ik de wedstrijd en ram ik er op!", bijt
JAN CIJS, negenvoudig nationaal kampioen snelwandelen me
toe. Op zijn kleine bovenhuis in de Eerste Leliestraat in het hartje
van de Amsterdamse Jordaan praten we over zijn sport.
„De mensen die lachen als ze ons zien lopen, laten blijken dat ze er geen
snars van begrijpen, dat ze niks van onze sport weten. Ze lachen omdat
ze ons wedstrijdwandelen onnatuurlijk vinden, aanstellerig, overdreven.
Kijk eens naar de Indianen in Zuid-Amerika Kijk eens naar de negers in
de oerwouden van Afrika Nou ja dat kan nietik bedoel die
lopen net zo
Als ik hem vertel dat ik de negers
op de wegen naar de Nigeriaan-
se marktstad Kano heb zien lopen in
snelwandeltempo en met zware las
ten op hun hoofd, roept hij blij: „Ein
delijk eentje, die het kan beamen.
Hoe lopen die negers?"
„Snel en lang", antwoord ik. „Som
migen lopen 's nacht een 30 kilome
ter om hun koopwaar naar de markt
te brengen en de middag daarop
lopen ze die dertig kilometer weer
naar hun dorp terug".
„Goed", zegt hij ongeduldig, „maar
hoe lopen ze. Ik bedoel hoe is hun
beweging?"
„Ze draaien erg met hun heupen".
„Dat is het!" schreeuwt hy ineens.
„Dat is het. Vanuit de heupen. Een
snelwandelaar loopt vanuit zijn heu
pen. Daardoor maakt hy zijn pas lan
ger, zonder het contact met de grond
te verliezen. Dat is een hoofdwet bij
het snelwandelen. Zo gauw je het
contact met de grond verliest, zoals
je been bij aanraking met Be grond
festrekt moet zyn. Als je goed loopt
oe ie dat vanzelf. Probeer dat nou
eens! Kom op... hier!"
HU schuift tafel en stoelen opzij en
naast elkaar doen we enkele snel
wandelstappen. „Voel je dat je dat
alleen maar kan als je flink met je
heupen draait". Dat is bij U alle
maal stijf, ongetraind. Het kost je
vijf iaar training om zo soepel te le
ren lopen, om het schokkerige uit je
bewegingen te krijgen. Door dat
draaien met de heupen heb je kans je
evenwicht te verliezen. Dat corrigeer
je met je armen. Je arm is als 't
ware een tegenwicht voor je been.
Hoe hoger je arm, hoe verder dat
tegenwicht van het balanspunt af is,
hoe meer effect het heeft. Daarom
lopen wij met hooggeheven armen.
Als niets-wetende toeschouwers ons
zo in de heupen zien draaien, zo met
opgeheven armen zien lopen, denken
ze dat we ons aanstellen, denken ze
aan sommige vrouwen, die met hun
achterste wiebelen. Die mensen we
ten niets van bewegingen af. Een
goed getraind snelwandelaar loopt
een twaalf kilometer in één uur. Een
fietser moet flink doortrappen om
ons by te houden".
CAROL
door DAVID