/SS%' JAN CIJS LOOPT HEUPWIEGEND EN SNEL Klanken uit de ether goed hè die nylons lilKolill FILMS CAMERA'S DE BOEKENPLANK Records PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer 95 145 1 1- 145 Waar zijn onze schepen? MAANDAG 20 MEI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 m DEGELIJK - BETROUWBAAR Wt lillik SB^HEL-sEIH ^BEHDHi^EISQ^ E^GElkE^EE^E BSJBQMDBÜCBB Sjcaii^ii^aE^H ^□EHkEHaiBISlk HB^ EB'fe DE '^EIg (Advertentie) FEU door C. Bauer <~Uan en voor ROMAN OVER KENYA Robert Ruark is een Amerikaan, die al geruime tijd in het oostelijk deel van Afrika woont en die in het bijzonder aandacht schonk aan Kenya. Hij is stel lig geen man, die gelooft in de nood zaak van de „blanke" aftocht uit Afri ka. Integendeel! Als men achter de fi- furen uit Ruarks boeken de opinie van e schrijver analyseert, dan zouden de blanken nog veel werk in Afrika moe ten verrichten ten bate van de inheemse bevolking, die grotendeels nog niet rijp is voor zelfbestuur. Daarnaast meent hij, dat de blanke bevolking ook recht heeft in de landen te blijven, welke zij hielpen opbouwen. In zijn jongste roman „Uhuru" (het woord betekent vrijheid) beschrijft hij het familieleven in de Europese samen leving van Kenya en hij geeft aan wat de betekenis van Uhuru voor vele ne gerdorpsbewoners is: het verdelen van de bezittingen der blanken en ophouden met werken. Geconstateerd moet wor den, dat hij een bijzonder goed leesbare roman heeft geschreven en hij weet ook sympathie te wekken voor de Europese families, die zich zo bijzonder aan Afrika hebben gehecht en voor wie het leven uitzichtloos wordt als straks een regering van inheemse politici aanvangt met het onteigenen van de bezittingen der Europeanen en een „sfeer" zal scheppen waarin de „blanke" bewoners van Kenya niet of uiterst moeilijk kun nen leven. De vertaling van „Uhuru" in het Nederlands verscheen bij de uitge verij Nieuwe Wieken N.V. te Amstel veen. TTein Zetliof heeft het Nederlands „O record 10 kilometer. Weet U hoe lang hij daarover deed? 46 mi nuten, 27,8 seconden. Ik heb het snelst in Nederland de 20 kilometer gelopen. In één uur 87 minuten en 8,2 seconden. Het 50 kilometerrecord is 4 uur 42 minuten en 45 seconden. Harold Whitlock, Olympisch kam pioen snelwandelen 1936 heeft eens geschreven. Wandelen is een econo mische beweging door voeten en be nen te heffen, geholpen door de heu pen en in evenwicht gehouden door de armen. Die Engelsen zijn enorm in snelwan delen. Daar komen de meeste cracks vandaan. In Nederland hebben we nog geen 40 beoefenaren van onze sport. We hebben hier drie verenigin gen, het Amsterdamse LAT (Lange Afstand Tippelaars), RWV uit Rot terdam en „Onder Door" uit Haar lem. Die kleine veertig leden zijn echter enthousiaste beoefenaren van de snelwandelsport. Dat moet je wel z(jn omdat de training zo zwaar is". Tweederde Ik train vijf avonden per week soms lop ik 10, soms 15, soms ''ook 30 kilometer per avond. Alleen dan bereik je iets. Wij hebben net als met zovele sporten in ons kleine land gebrek aan werkelijk deskun dige trainers. Vergeleken met het buitenland staat ons peil op twee derde van het internationaal niveau. Vijf avonden per week snelioandelt Jan Cijs door Amsterdam-Noord voor zijn training. Met lange passen, ge strekte benen en hooggeheven armen legt hij zo tientallen kilometers af. Ik snelwandel al vanaf 1949. Ik heb vroeger ook wel eens een marathon gelopen. Geloof me! Een 50 kilome- tersnelwandeltocht is zwaarder. Ik begin al een dagje ouder te wor den veertig ben ik nu en dan gaat het op de sprintafstand ja, zo noemen we de 20 kilometerrace niet zo best meer. Dan komt het te veel op snelheid aan". Draaiend Ik begin pas goed te lopen", zo vervolgt Jan Cijs enthousiast," ~als ik zo'n vijftien kilometer afge legd heb. Ik moet het van mijn uit houdingsvermogen hebben. Op de 20 kilometer leg ik het nu af tegen een Hein Zethof. Ik kan er niet meer tegen dat 2 iemand beschimpen die alles voor "z(jn sport over heeft". Voor hij weer boos wordt, loodst zijn vrouw ons handig naar de slaapkamer waar boven het bed een prachtige, grote medaillekast hangt vol met trofeeën. „Hebben ze niet, die treiteraars", zegt hji trots. „Die kast heb ik voor een prik overgenomen van een bil jartvereniging. Zelf helemaal opge knapt. Geen kunst voor mij. Ik ben timmerman. Mooi hé?t Allemaal ge- met snelwandelen!" JAN DASSEN voorbijstapten. Als figuren uit een griezelfilm be wogen de robots zich zoekend door de ruïnes. Aan de voet van de raket en vooral bij de instrumen ten voor de radiografische besturing scharrelden HOOG EN LAAG WATER nap uur meter 0.12 1.88 8.13 0.54 1.13 2.16 1.27 1.31 1.54 1.60 nap uur meter 12.39 2.06 20.30 0.85 13.47 2.34 14.06 1.54 14.22 1.84 nap uur meter 6.47 2.16 1.54 1.07 7.47 2.46 7.25 1.83 7.37 2.06 2407. Als Piloot Storm en Sandra ten huize van hun ingenieuze, nog immer vermiste, vriend Charley, niet kennis hadden gemaakt met de ro bot Pinokkio, zou hun verbazing stel lig groter geweest zijn. Robots wa ren al lang geen nieuwtje meer in de gestadig voortgaande mechanisa tie van de samenleving en toch school ■er iets onuitgesproken sinisters in de manier waarop deze twee exem plaren kwamen aangesjokt. Hun me talen hoofden met de patrijspoort achtige ogen draaiden van links naar rechts en het was nu wel heel dui delijk, dat de heren op onderzoek waren uitgestuurd. Arend en Sandra drukten zich zo mogelijk nog dieper weg tussen de bemoste stenen klompen en hoop ten dat de mechanische speurhonden althans niet in staat zouden zijn om het geluid van hun bei der hartslag te registreren, toen zjj rakelings z(J geruime tijd rond, terwijl zij nu en dan een zacht snorrend geluid voortbrachten, alsof zij met elkaar spraken... Brennan schudde mismoedig het hoofd. „Erg aardig van je Jim, maar je gelooft dat allemaal zelf ook niet. Je weet even goed als ik dat Marjorie met dit ding in haar hand werd gesignaleerd in de kel ders onder het museum van Jarrod, de plaats nota bene waarheen onze sporen ook al liepen. Wat had ze daar te ma ken? Dat verdwalen komt jou toch ze ker ook onwaarschijnlijk voor? In het gunstigste geval speelt ze in die heel zaak een ondergeschikte rol en willen Scott en Sue, hu de aandacht teveel op Scott te vallen, Marjorie er tussen schuiven. In elk geval begint het er hard op te lijken dat jij gelijk zult krijgen: dat Scott zowel Burlte als Ca thy heeft vermoord, staat als een paal boven water, maar er zit toch nog iets anders achter de hele zaak. Ik vraag me af of het niet beter zou zijn om ze alle drie maar meteen te arresteren, Scott cn Sue en Marjorie, hoewel het er veel van weg heeft dat Marjorie er al vandoor is. Heeft natuurlijk lont gero ken. Het kan ook nog zijn dat het alle maal doorgestoken kaart is, een af spraak tussen de drie. Ze hebben met goedvinden van Marjorie besloten de schuld op haar ie gooien en zij krijgt van te voren de gelegenheid hem te sme renHij haalde zijn schouders op en mompelde: „Maar ik begrijp het nietIk begrijp het niet „We moeten nou oppassen dat we ons niet teveel verliezen in speculaties", zei Shane voorzichtig. „Laten we ons voor lopig maar houden aan de draadjes die we in handen hebben. Als we die draad jes voorzichtig inpalmen krijgen we mis schien op den duur de boel wel uit de knoop. Dat we in de richting van Scott en Sue verder moeten zoeken, is wel zeker. En verder kunnen we eens pro beren of we Juffrouw Vander vel de kun nen opsporen. Ze moet toch ergens ge bleven zjjn", „Natuurlijk", zei Brennan somber, „Patterson en Burke en Cathy Gray zullen ook wel ergens gebleven zijn...". Shane ging daar nu maar niet verder op in. „Ik krijg zo langzamerhand zin om ook es een keer te gaan inbreken", zei hij peinzend. „Die keer dal jij het bij Cathy hebt gedaan, heeft nu wel niet direct zoveel 'resultaat opgelevevt, maar dat zegt nog niks". Brennan keek hem niet-begrijpend aan. „Bij Jarrod", verduidelijkte Shane. „Hoe wou je dat klaarspelen? infor meerde Brennan sceptisch. „Hoe speel je zoiets gewoonlijk klaar?" deed Shane luchtig. „Niet van te voren Jarrod opbellen natuurlijk. Maar we ko men er zonder hem ook wel in. Alles wijst toch in de richting van het mu seum. Scott woont er, Burke en Cathy kwamen er regelmatig. Sue heeft er een vreemde ontmoeting met Marjorie, die prompt daarop verdwijnt. Allemaal re denen om er nu eens op eigen houtje te gaan kijken. We zouden natuurlijk de hele boel kunnen afzetten, wat daar al heel gemakkelijk is, en er een inval doen. Maar het" nadeel van zo'n inval is volgens rnjj dat het werken is met de grove kam. Bovendien moet je er zeker van zijn dat je iets zult vinden. Als er wel iets is, maar je ziet het over het hoofd, hoef Je het voor een tweede keer meestal niet meer te proberen. Nee,, ik voor mij voel veel meer voor een dood gewoon kraakje". „Ik voel er niks voor", zei Brennan on willig. „Nou, dan niet, my ook al goed", brom de Shane onverschillig, maar listig voeg de hij er aan toe: „Ilc ben er namelijk vast van overtuigd dat we alleen op die manier iets te weten kunnen komen van de samenhang tussen die paar losse ge gevens die we in handen hebben. En het zou me niks verwonderen als we dan ook iets meer te weten zouden komen over Marjorie „Denk je dat?" vroeg Brennan hoopvol. „Zeker weten kan ilc het natuurlijk nooit, ik heb alleen maar zo'n idee..." zei Shane vaag. „Als het dan toch gebeuren moet, zullen we er maar niet te lang mee wachten", aarzelde Brennan „zullen we van nacht „Welja, waarom niet", gaf Shane groot moedig toe. hoofdstuk vhi ,Hier", Shanes vinger wees bij het licht van een zaklantaarn op de kaart die zij op hun knieën hadden uitgespreid. „We kunnen waarschijnlijk beter bij de eerst volgende zijweg rechtsaf slaan. Dan kunnen we daar dat bospad oprijden. Op die manier komen we achter het park dat bij het museum hoort. We zullen dan nog wel een stuk door het bos moe ten lopen, maar dat hindert niet, we hebben tijd genoeg. Hoe laat is het nouHij keek op het dashboard klokje. „Half-één. Niet kwaad, kunnen we om half twee binnen zijn. Dan zullen de heren toch wel op bed liggen. We moeten zorgen dat we hem op zijn laatst om vier uur weer gepiept zijn, an ders wordt het te licht". Hij knipte de zaklantaarn uit en vouwde de kaart op. Brennan schoof weer achter het stuur. Vrijwel geluidloos trok de grote, zwarte wagen weg. Tien minuten lang spraken beide mannen geen woord. Zo nu en dan gleed even het licht van een tegenligger over hun gezichten. Dan werd het weer donker. Links en rechts van de weg schoten snel de bomen voorbij. Na een tijdje zei Shane: „Daar komt die zijweg" Brennan gromde ten teken dat hij hem al had gezien. De zijweg was niet meer dan een verhard pad en de banden van de wagen maakten daarop heel wat meer lawaai dan op het be tonnen dek van de hoofdweg aie ze zo- luist verlaten hadden. Het steenslag kletste zo nu en dan luidruchtig onder tegen de wagen. „Wat een herrie", zei Brennan ontevreden, „naar mijn gevoel horen ze ons op een afstand van vijftig kilometer al aankomen. We hadden mis schien toch beter even kunnen opbellen dat we kwamen (Wordt vervolgd) MAANDAG 20 MEI. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.33 Uw gift tegen gift, lezing. 12.40 Triptiek, een programma voor mensen die vrij willen zijn. 13 00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Lichte grammofoonmu- ziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Radio- philharmonisch orkest: moderne muziek. 15.15 Lichte grammofoonmuziek. 15.35 Joodse melodieën (gr.). 15.45 Klassieke pianomuziek (gr-). 16.00 Bijbeloverden king. 16-30 Vocaal ensemble: moderne muziek. 17.00 Voor de. kleuters- 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Elektronen klavier (gr.): lichte muziek. 17.40 Beursberich ten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek- 17-50 Regeringsuitzending: Het bos in Suriname, door mej. dr. A. M. W. Men- nenga, wetenschappelijk hoofdambte naar aan de rijksuniversiteit te Utrecht. 18.00 Kerkorgelmuziek. 18.30 Met band en plaat voor U paraat. 19 00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Grammofoonmu ziek voor de jeugd- 19.30 Radiokrant. "0 Op de man af, praatje. 19.55 Licht imble. 20.10 Malmgren. hoorspelre portage. 21.30 Moderne"grammofoonmu ziek. 21.40 Viool en piano: klassieke mu ziek. 22.00 Parlementair commentaar. 22.15 Pianorecital: moderne muziek. 22.30 Nieuws en S.O S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre king. 23.05 Orgelcentrum. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 3.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n- 298 m. 1007 kc/s. 12.00 Licht ensemble en zangsoliste- 12.25 Grammofoonmuziek. 12.30 Mede delingen t.b.v, land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte gram mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Me dedelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Promenade-orkest: amusements muziek. 14-00 Zangrecital: Minneliederen en zigeunerliederen. 14.35 Is er wel ge- Advertentie) "Gold" nylons - satijn-zacht, oerfekte afwerking. tf en 9 "Teenager" nylons - de beste kous voor elke dag Ej en H j Internationale modekleuren. Verkrijgbaar o.a. bij uw kruidenier noeg vis?, rep. 14,50 Kleurrijke klan ken: muziekrevue. 15.50 Klassieke en moderne romantische muziek (gr.). 17.15 Voor de padvinders. 17.30 Dixie- landmuziek. 17-50 Militair commentaar. 18-00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Lichte orkestmuziek. 18.50 Open baar Kunstbezit. 19-00 Pianorecital: klassieke muziek. 19.30 D'Oprechte Amateur. 20.00 Nieuws. 20-05 Manhat tan Tower, muzikale impressie van New York (gr.). 21.05 Klarinet en piano: klassieke en moderne muziek. 21-30 Moord op de agenda, detective hoorspel. 22.30 Nieuws. 22-40 Actualiteiten. 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23-15 Moder ne grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. NTS: 19.30 Soldatenleven, filmpje. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politie ke partijen: P.S.P. 20.30 Waarvan Span jaarden dromen, documentaire film. 20.55 Hard tegen hard, speelfilm. 22.35- 22,40 Journaal FRANS-BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S. 14.1515.05 Schooltelevisie. 18 30 Be richten- 18.33 Voor de jeugd. 19-00 En gelse les. 20.00 Sportprogramma 20.30 A l'Ecole des vedettes, gevarieerd pro gramma. 21-35 L'Ami Joseph, speelfilm 22.00 Op zoek naar de mens: De gedach te. 23.00 Journaal. 19-00 Programma voor de jongeren. 19.25 Stalen zenuwen: Vuurwerkma kers, filmreportage. 19.40 Culturele ac tualiteiten. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.20 De geweldige, speelfilm. 21.50 Medium: Plastische kunsten. 22.20 Nieuws. Dinsdag 21 mei. hilversum i. 402 m. 746 kc/s. KRO: 7.00 Nieuws. 7-10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek en strip voor de jeugd. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9-35 Waterstan den. 9-40 Schoolradio. 10.00 Voor de kle'uters. 10.15 Moderne grammofoon muziek 10.45 Klassieke grammofoon muziek 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan vooruit, lezing. HILVERSUM II. 298 ra. 1007 kc/s. AVRO: 7.00 Nieuws. 7-10 Ochtendgym nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 800 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De Groenteman 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10 50 Voor de kleuters. 11.00 Radio-Volles- Universiteit: Grote kleine en kleine frote films van Nederlandse cineasten, oor H Wielek. 11.30 Voor de zieken. 9 Het hoofd van een subcommissie van derzoek van de Amerikaanse Senaat, John McClellan, heeft gezegd over gegevens beschikken die, als zij juist zijn, zouden wij zen op manipulaties met Amerikaanse hulp aan Perzie voor een bedrag van ruim hon derdmiljoen dollar. In Duitsland isi een dubbele bui tenspiegel voor auto's geïntrodu ceerd. Op de bovenste spiegel is het achterop komende verkeer te zien, in de onderste de wagens, welke passeren. Even puzzelen Horizontaal: 1. gang van een paard; 5. kroes; 9. love; 10. samentrekking van edel; 11. uitgebreid; 13. smal boordsel (v. hoed); 15. vordering; 16. tijdsdeel; 17. aanw. voornaamwoord; 18. zij die vordert; 20. draadje; 23. snijmiddel; 26. geul; 27. papegaai; 28. opschudding; 31. staat in M.-Afrika 33. oppervlaktemaat; 34. meisjesnaam; 35. familielid; 36. slin gerplant. Verticaal: 1. smekend verzoek; 2. taille; 3. geldstuk; 4. roeiriemen; 5. mond; 6. onderscheiding; 7. blos; 8. les in het (paard) rijden; 12. meisjesnaam; 14. als 9 horizontaal; 19. doorslagpapier; 20. het praten; 21. dril; 22. lansier; 23. he mels voedsel; 24. vreselijk; 25. rivier in Frankrijk; 29. geluid van weglopende muis; 30. met; 32. uitroep van pijn. De oplossing van de vorige puzzel is als volgt: RlOITlbl 21 mei Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 18,54 1.91 14.11 1.05 19.57 2.20 19.44 1.50 20.00 1.72 Als ze slijmerd roepen vergeet ik de wedstrijd en ram ik er op!", bijt JAN CIJS, negenvoudig nationaal kampioen snelwandelen me toe. Op zijn kleine bovenhuis in de Eerste Leliestraat in het hartje van de Amsterdamse Jordaan praten we over zijn sport. „De mensen die lachen als ze ons zien lopen, laten blijken dat ze er geen snars van begrijpen, dat ze niks van onze sport weten. Ze lachen omdat ze ons wedstrijdwandelen onnatuurlijk vinden, aanstellerig, overdreven. Kijk eens naar de Indianen in Zuid-Amerika Kijk eens naar de negers in de oerwouden van Afrika Nou ja dat kan nietik bedoel die lopen net zo Als ik hem vertel dat ik de negers op de wegen naar de Nigeriaan- se marktstad Kano heb zien lopen in snelwandeltempo en met zware las ten op hun hoofd, roept hij blij: „Ein delijk eentje, die het kan beamen. Hoe lopen die negers?" „Snel en lang", antwoord ik. „Som migen lopen 's nacht een 30 kilome ter om hun koopwaar naar de markt te brengen en de middag daarop lopen ze die dertig kilometer weer naar hun dorp terug". „Goed", zegt hij ongeduldig, „maar hoe lopen ze. Ik bedoel hoe is hun beweging?" „Ze draaien erg met hun heupen". „Dat is het!" schreeuwt hy ineens. „Dat is het. Vanuit de heupen. Een snelwandelaar loopt vanuit zijn heu pen. Daardoor maakt hy zijn pas lan ger, zonder het contact met de grond te verliezen. Dat is een hoofdwet bij het snelwandelen. Zo gauw je het contact met de grond verliest, zoals je been bij aanraking met Be grond festrekt moet zyn. Als je goed loopt oe ie dat vanzelf. Probeer dat nou eens! Kom op... hier!" HU schuift tafel en stoelen opzij en naast elkaar doen we enkele snel wandelstappen. „Voel je dat je dat alleen maar kan als je flink met je heupen draait". Dat is bij U alle maal stijf, ongetraind. Het kost je vijf iaar training om zo soepel te le ren lopen, om het schokkerige uit je bewegingen te krijgen. Door dat draaien met de heupen heb je kans je evenwicht te verliezen. Dat corrigeer je met je armen. Je arm is als 't ware een tegenwicht voor je been. Hoe hoger je arm, hoe verder dat tegenwicht van het balanspunt af is, hoe meer effect het heeft. Daarom lopen wij met hooggeheven armen. Als niets-wetende toeschouwers ons zo in de heupen zien draaien, zo met opgeheven armen zien lopen, denken ze dat we ons aanstellen, denken ze aan sommige vrouwen, die met hun achterste wiebelen. Die mensen we ten niets van bewegingen af. Een goed getraind snelwandelaar loopt een twaalf kilometer in één uur. Een fietser moet flink doortrappen om ons by te houden". CAROL door DAVID

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3