1
C.-
H
.1
J. staat oo
k voor l
J op d
e
bres
STEM BEERNINK 5 C. H.U.
14
Minister De Pous bij opening nieuwe fabriek
in Goes „economische kansen voor Zeeland"
Reeks waterbouwkundige projecten
Textielfabriek Vebutex
in Nieuwerkerk op gang
BILT
Meningen uit Zeeland
over het akkoord
KIEST PARTIJ
P. Jongeling
Reactor sprak
Niet evenredig
Versneld tempo
ALMANAK
Overleg met
Zeeland en
Brabant gaande
Mogelijkheden
voor aardgas
in Zeeland
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 14 MEI 1963
HUMOR EN IRONIE BI] HET OPENINGSRITUEEL...
Achttien meter lange vrachtwagen stond
op plaats waar men liever trein ziet
MET EEN onmiskenbaar gevoel voor humor en ironie heeft de leiding van de
Apparaten- en Ketelf&briek Den Haag N.V. maandagmorgen haar nieuwe fa
briekshal op het havenindustrieterrein bij Goes geopend. Drs. J. W. de Pous,
minister van economische zaken, die voor het verrichten van deze officiële ope
ning naar Goes was gekomen, deed dapper glimlachend mee aan de handig ge
vonden „wens-demonstratie". Om de clou van deze openingsgrap te doorgronden,
is het nodig te weten, dat de A.KJ", al jarenlang hemel en aarde beweegt om
een spoorlijnverbinding te krijgen tot in de fabriekshal, die meer dan één hectare
beslaat. In die enorme hal Hgt de spoorlijn er al, maar de verbinding met de
Zeeuwse lijn is er nog niet! En op deze situatie nu had de directie het „openings
ritueel" afgestemd. Op de nu nog nutteloze spoorlyn in de hal stond een enorme
achttien meter lange vrachtwagen. Ongetwijfeld had de A.K J.-leiding liever een
fiks treinstel gezien. Met het drukken op enkele knoppen zette minister De Pous
een krachtige liijsinstallatie in werking, die een reactor bestemd voor de
Poolse aardolieindustrie oplichtte en langzaam op de vrachtwagen vleide. De
„surrogaat-trein" was geladen.... Burgemeester mr. F. G. A. Huber van Goes
had duidelijk gevoel voor deze humor, want hij besloot zijn toespraak met de
wens: dat we op het goede spoor komen".
Vrolijk gestemd begon minister De
Pous aan dit openingsritueel, toen
hem werd verzoent op de eerste knop
te drukken: „In mijn bewindsperiode
is me dat tot nu toe altijd aardig ge
lukt", liet hij weten en drukte ge
hoorzaam op de knop. Niemand min
der dan de 32.000 kilo wegende reac
tor zelf nam onmiddellijk daarop het
woordHet was de directie-secre
taresse An ja Thiery, die haar stem
.geleend" had aan de reactor: zij had
een door directeur J. P. Benschop
samengestelde tekst opgelezen, het
gesprokene was op een bandje op
genomen en nu kwam er uit een luid
spreker in de reactor een charmante
stem.
„Excellentie, hartelijk dank voor de
vriendelijke woorden aan het adres van
de mensen, die mij gemaakt hebben",
zei de reactor, „Doordat U de eerste
knop indrukte, kon ik mijn stem verhef
fen. Maar ik ben nu nog zo hulpeloos.
Zou U nu de tweede knop ook willen
indrukken, zodat ik mijzelf kan verhef
fen?" Aan dit verzoek voldeed de mi
nister ook vlot en onmiddellijk werd de
reactor aan vele staalkabels omhoog ge
tild.
En terwijl het mechanisme nijver zoem
de, sprak de reactor verder: „Ik kom al
in beweging voor een reis van 1500 kilo
meter per auto, het is wel vlug en nu de
wegen weer goed zijn ook wel veilig".
De reactor een „zij" omdat ze de
kleinste is van een serie van zes ver
telde voorts, dat ze eigenlijk al enkele
maanden eerder had moeten vertrekken,
dat dit niet ging door de sneeuw- en
ijsperiode en dat het vooral voor haar
„grotere broers, die meer dan 50 ton
wegen" moeilijk zal zqn comfortabel
vervoer per auto te vinden.
„Veilig, vlug en voordelig gaat het
vooral per spoor", meende de spre
kende reactor, „vooral bij vervoer
over de Alpen en zo. Maar excellen
tie, U hebt me nu al zo goed gehol
pen, dat ik vast wel goed aankom
en dat het zo erg niet is, dat het wat
extra duur is. Ik hoop, dat ik de re
putatie van Nederland, Zeeland en de
A.K.F. in het buitenland eer aan zal
doen". Dat buitenland is de Poolse
stad Scliwet, waar de A.K.F. twee
kleine (30 ton) en viër grote (ruim
50 ton) reactors moet leveren.
Elf minuten voor elf was minister De
Pous de grote hal binnengewandeld, ge
flankeerd door de commissaris der ko
ningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de
Casembroot en de heer J. P. Benschop,
directeur van het bedrijf. Ook het bijna
voltallige college van gedeputeerde sta
ten alleen jhr. mr. T. A. J. W. Scho-
rer moest verstek laten gaan alsmede
de gemeentebesturen van Goes en Kloe-
tinge waren aanwezig. Na een kort wel
komstwoord door ir. J. Westbroek, com
missaris van de n.v., begon de minister
aan zijn taak.
Eerst sprak hij lovende woorden over de
A.K.F.: „Een modern produktiebedrijf
gezonde groei uitstekende ver
wachtingen van de prestaties in de toe
komst een aanwinst voor het Neder
landse produktieapparaat met name
een versterking voor de economische
draagkracht van Zeeland.
aandeel geliad in de nationale economi
sche en industriële ontwikkeling". Hij
wees er op, dat juist voor de industrie
van „het beperkte grondgebied een zo
doelmatig mogelijk gebruik" moet wor
den gemaakt. Daarom ook is er een be
vordering van de industrie in de afzon
derlijke delen van ons land. En de mi
nister somde een aantal maatregelen op
infrastructuur, aanwijzing pro
bleemgebieden en kerngemeenten die
moeten^l
„Het is zeker niet zonder resultaten ge
bleven", zo stelde hij vast, „en vooral in
het noorden is er een aanzienlijke ver
ruiming van de werkgelegenheid geko
men". „Zeeland is daar' enigszins bij
achtergebleven", vervolgde de minister,
die in dit verband de bijzondere positie
van dit gewest noemde: een geografisch
geïsoleerde ligging.
„Toch is het mij_
zo sprak drs. De Pous met nadruk,
„dat over een langere termjjn de eco
nomische verhoudingen juist in Zee
land gunstig liggen. Nu al komt er
een verbetering van deze economi
sche verhoudingen in zicht: Zeeland
krijgt een Sloenaven aan diep vaar
water, het kanaal Terneuzen-Gent
wordt geschikt gemaakt voor sche
pen van 50.000 ton en ook de aanleg
van de industriehaven in Goes moet
in dat licht bezien worden". De mi
nister juichte het toe, dat de Zeeu
wen zelf helpen hun isolementkluis-
hij de bouw van de Oosterschelde-
brug.
Concluderend stelde hy dan ook vast:
„De verwachting Is gewettigd, dat dit
industrieel en economisch iets achter
gebleven gebied, straks in een versneld
tempo tot ontwikkeling zal komen. Ver
schillende binnen- en buitenlandse in
dustrieën tonen nu al hun belangstelling
voor vestiging in Zeeland". Hy meende
dat het vertrouwen in de economische
toekomst van Zeeland nu al gerecht
vaardigd wordt door de opening van de
ze fabriek. De groei van constructiebe
drijf tot grote fabriek noemde hy op
merkelijk „en het personeelsaantal zal
binnen 5 jaar zeker tot 700 zijn toege
nomen", zo voorspelde hij. Ten slotte
wenste hij niet alleen de directie, maar
ook Zeeland en Goes geluk met deze
fabriek.
„Dit was nu echt taal uit ons hart", rea
geerde Zeelands commissaris, jhr. mr.
De Casembroot, spontaan. Dat Zeeland
iets is achtergebleven in do-economische
ontwikkeling noemde hy door het nood
zakelijke herstel na de ramp begrijpe
lijk. Met name wees hij er op, dat Zee
land te kampen heeft gehad en nog
moeite heeft door het pendelen naar el
ders. „Maar als straks het Deltaplan
wordt voltooid, zullen er in Zeeland al
overal zoveel bedrijven zijn gevestigd,
dat het pendelen veel en veel minder is
dan vroeger", zo voorspelde de commis
saris, die zich uiteraard ook bijzonder
ingenomen toonde met de vestiging van
dit bedrijf in Zeeland.
CZie slot pag. 4 kol. 2)
Advertentie
(Slot van pag. 1)
I BRUGGEN.
Over het sluizencomplex by de Ho-
gerwaartpolder bjj de Oosterschelde
worden een spoorbrug en een ver-
keersbrug gebouwd. Deze bruggen
zijn vast en hebben een vrije aoor-
vaarthoogte van 9,10 meter boven
het normale peil van het kanaal Ant-
werpen-Oosterschelde. De spoorbrug
wordt een brug voor dubbelspoor. De
indeling van de verkeersbrug is als
volgt:
breedte van de autoweg 2 x 7,25 me
ter,
breedte van de vluchtbermen 2 x 3,00
meter,
breedte van de weg voor langzaam
verkeer 5 meter,
breedte van de tussenbennen met in
begrip va nveiligheidsstroken, totaal
7,50 meter en breedte van de voet-
f aden 2 x 1,50 meter.
n de opritten worden de nodige on
derdoorgangen gemaakt.
Over het Nederlands gedeelte van
het kanaal Antwerpen-Oosterschel-
de, de Eendracht en de doorsnijding
van Slaakdam en Prins Hendrikpol
der, worden op een nader vast te
stellen plaats verkeersbruggen ge
bouwd. Deze bruggen zijn vast en
hebben de volgende afmetingen:
doorvaartwijdte 110 meter,
vrije doorvaarthoogte: 9,10 meter,
breedte van de rijweg 7,50 meter,
breedte van de veiligheidsstroken
2x0,75 meter,
breedte van de rijwielpaden 2x2,50
meter,
breedte van de voetpaden 2x1,50
meter.
Voorts wordt ter vervanging van het
pontveer bij Oud- en Nieuw-Vosse-
meer over de Eendracht een vaste
brug voor gemengd verkeer gebouwd
met de volgende afmetingen:
doorvaartwijdte 110 meter,
vrije doorvaarthoogte 9,10 meter,
breedte van de rijweg 7,50 meter,
breedte van de voetpaden 2x1,50
DE WATERKERINGEN OP NE
DERLANDS GEBIED.
Langs de Westerschelde wordt een
nieuwe hoogwaterkerende dijk aange
legd die ongeveer zal lopen van Bath
tot aan de Belgische grens. De kruin
hoogte van deze dijk bedraagt 9 me
ter -r n-a.p. en de kruinbreedte 2,50
meter.
Langs de Eendracht worden nieuwe
dijken gemaakt op plaatsen, waar
correcties nodig zijn. Deze dijkge-
deelten krijgen de volgende afmetin-
fruinhoogte 6 meter n.a.p.,
kruinbreedte 2 meter.
Langs de doorsnijding van de Slaak
dam en de Prins Hendrikpolder wor
den hoogwaterkerende dijken aange
legd met de volgende afmetingen:
kruinhoogte 6 meter n.a.p.,
kruinbreedte 2,00 meter.
DE WATERHUISHOUDING.
Ter voorziening in de afwatering der
poldergebieden, die als gevolg van de
aanleg van de vaarweg zou worden
verstoord, worden onder meer de
navolgende werken uitgevoerd:
langs de oostzijde van het kanaal
Antwerpen-Oosterschelde wordt een
watergang aangelegd, die door mid
del van een grondduiker onder het
kanaal en daarop aansluitende wa
tergang in verbinding wordt ge
bracht met een te bouwen uitwate
ringssluis aan de Westerschelde.
Aan de westzijde van de vaarweg
door de Eendracht wordt in het ka
der der uit te voeren correcties een
uitwateringssluis vervangen door
een gelykwaardige lozingsgelcgen-
heicL
Ter weerszijden van de doorgraving
van de Prins Hendrikpolder worden
watergangen aangelegd, die door
een grondduiker onderling worden
verbonden of er wordt op andere
wijze in de afwatering voorzien.
In en nabij het sluizencomplex wor
den voorzieningen getroffen voor de
bestrijding van de verzilting en de
waterverontreiniging van het Zeeuw
se Meer.
DE LEIDAM IN DE OOSTER
SCHELDE.
Ten westen van de vaargeul door de
Oosterschelde wordt een leidam aan-
felegd, die de volgende afmetingen
eeft:
kruinhoogte 2 meter n.a.p.,
kruinbreedte 4 meter.
Ter hoogte van Bergen op Zoom
wordt een doorvaartopening ge
maakt.
Zeeuwse
Patroon
Het seizoen is nu wel echt be
gonnen. Dat wil zeggen: het ons
vertrouwde zomerpatroon dringt
zich weer dagelijk.f aan ons op,
Regen opklaring regen
Dat duurt zo tot ongeveer novem
ber, december en dan vjordt het
weer winter. Misschien winter
met vorst en sneeuw zoals jongst
leden.
Waarschijnlijker is echter regen
opklaring-regen-opklaring....
Dat alles volgens het bekende
all-season patroon.
Eigenlijk geeft het niets, want
we gaan gewoon met alles door.
Zo zijn wij in deze streken. Ge
woon doorgaan met bloesemritten,
vreemdelingen trekken en bad
seizoen houden. Dat iff een kwes
tie van seizoenen, tun kalender.
Maar niet van klimaat.
Al zou het vriezen in augustus,
dan gingen we nog zwemmen
omdat men zulks in augustus
doet.
De blaadjes zitten weer aan de
bomen en tussen regen en opkla
ringen door vallen ze er in de
herfst weer af.
Zo gaat dat. Het is een kwestie
van eenvoudig patroon. Meer niet.
Kapper Flink mag dan een afwij
kende mening propageren, we
hebben er helaas geen vertrouwen
in.
Helaas, zeggen wij. Want wat ons
betreft krijgt kapper Flink alsnog
groot gelijk. Dat gwnnen vje hem
van harte!
En onszelf trouwens ook.
Met de vage lijnen van de eerste
berichten in gedachten hebben en
kele hijzonder bij het Schclde-Rijn-
akkoord geïnteresseerde Zeeuwen
ons gisteravond hun eerste reac
ties gegeven. Speciaal op het eiland
Tholen heeft men veel verwachting
van de kanalisering van de Een
dracht. De gemeentebestuurders
langs het kanaal door Zuid-Beve
land zien schadeposten voor de van
de scheepvaart levende midden
stand en kijken tegelijk uit naar
nieuwe mogelijkheden. Daar tus
sen in treft men dan de reacties
van de landbouw, die het tracé
volgend geen reden heeft tot
mopperen.
Ir. M. A. Geuze te Poortvliet (voorzitter
Z.L.M.): „Met de vage gegevens, waar
over ik beschik, is mijn algemene in
druk: niet ongunstig! Er zal met dit.
tracé zo weinig mogelijk goede J
bouwgrond opgeofferd behoeven te
den, in tegenstelling tot eerdere plannen,
die in Brabant nogal wat opeisten. De
kanalisering van de Eendracht zal op de
duur wel een aanpassing vragen, bijvoor
beeld van de waterschappen. Het grote
vraagteken blijft voorlopig het Kreek-
rakplan".
Burgemeester A. Schipper van Kruinin-
gen: „De middenstand van Hansweert
voorziet ernstige gevolgen, wanneer het
kanaal door Zuid-Beveland stil wordt.
Dat zal op de een of andere manier ge
compenseerd moeten worden. Wij hou
den de hoop gevestigd op industrialisatie
langs het kanaal. In het verleden zijn
er al eens besprekingen geweest over
een plan met insteekhavens. Rijkswater
staat was daarvoor altijd huiverig. Het
internationale karakter van het vaar
water ging voor. Misschien hebben wij
in de toekomst een dergelijk miljoenen-
project niet eens nodig. Een betere ac
commodatie langs de kade zou Hans-
weert al een eind in de goede richting
helpen".
Burgemeester C. N. F. van Sas van
Wemeldingc (aan de andere kant van
het kanaal): „Van oorsprong hebben wij
hier een agrarische bevolking. Thans
heeft een gedeelte er van zijn brood van
len door het kanaal. De parlevinkers en
de middenstand. Als de vaart in het ka
naal aanzienlijk vermindert, heeft dat
grote consequenties. Blijft de vaart naaf
Gent bestaan, dan zijn er nog mogelijk
heden. Ook vestiging van bedrijven en
aanleg van loswallen zou een oplossing
kunnen brengen. En verder houden wij
het oog gericht op de pleziervaart,
waarvoor tot op heden geen kansen te
scheppen waren".
Burgemeester J. C. W. Jobse van Ril-
land-Bath: „Wij hebben met smart op
dit moment zitten wachten. Het Kreek-
rakplan was steeds een beetje wazig,
maar nu kan er verder aan gedokterd
worden. Voor onze gemeente is dat zeker
van grote betekenis. Ook de kunstwer
ken van rijkswaterstaat bij het nieuwe
kanaal door de Kreekrak zullen leven
digheid brengen. Nu weten wij tenminste
hoe wij verder moeten gaan".
Burgemeester mr. A. J. van der Hoeven
van Tholen: „Ik juich het akkoord zeer
toe. Wij hebben er lang naar uitgekeken.
Ik ben erg blij, dat de scheepvaart door
de Eendracht terug komt. Het zou al
vreemd gaan. wanneer Tholen niet mee
kan profiteren van de nieuwe ontwikke
lingen in de Oosterschelde voor Bergen
op Zoom".
Burgemeester W. J. van Doorn van
Poortvliet, (voorzitter commissie werk
gelegenheid op Tholen): „De kanalise
ring van de Eendracht zal Tholen onge
twijfeld een heel ander beeld geven. De
duwvaart zal het eiland verder open leg
gen voor vestiging van bedrijven. De
commissie werkgelegenheid heeft de
plannen steeds met belangstelling ge
volgd en deskundige voorlichting aange
trokken. We kunnen de toekomst met
vertrouwen tegemoet zien".
Burgemeester L. J. de Jonge van St.-
Phiüpsland: „Een kanaal door de Slaak
dam geeft ons misschien een kans voor
laad- en losplaatsen. Speciaal voor de
transporten van landbouwprodukten. zo
als zilveruien, komen er mogelijkheden"
Burgemeester D. C. Bouwense van St.-
Maartensdijk: „Nu langzamerhand alle
eilanden van Zeeland via Deltadammen
met elkaar verbonden raken, dreigde
Tholen wat afzijdig te komen. Het Schel-
de-Rijnakkoord is voor ons een kans om
dichter bij het centrum van Zeeland te
komen en het opent voor de streek zeker
perspectieven".
F. V. de Groof te Hansweert. (in- cn uit-
klaringsbedrljf„Er zijn voor mij nog
een heleboel vraagtekens. Wat gebeurt
er met hei kanaal door Zuid-Beveland?
Hoe zal de vaart op Terneuzen en Gent
zich ontwikkelen?"
Bij de onderhandelingen over de
niemve Scheldc-Rljnverbinding is
wel met de wensen van Noord-"
Brabant rekening gehouden, ver
klaarde minister Luns gister
avond na de ondertekening van
het verdrag. Er bestaat echter
feen directe „koppeling" tussen
et trace van de nieuwe verbin
ding en de wensen van Noord-
Brabant inzake een nieuw indus
triegebied aan de Oosterschelde.
De nieuwe Schelde-Rnnverbinding
staat echter de ontwikkeling van
Westbrabant niet in de weg, in
tegendeel. Er worden daaroVer
onderhandelingen gevoerd tussen
het rijk en de provincies Noord-
Brabant en Zeeland over een al
ternatieve oplossing, die minister
Luns „volstrekt bevredigend"
noemde. Hy weigerde echter in te
gaan op de details van deze op-
lossing.
De Belgische minister Fayat werd
later het vuur na aan de schenen
gelegd over de verbinding met
ent. Eventuele duwvaart van
Gent met de Rijn zal via de sluis
bij Zandvliet bij Antwerpen die
nen te geschieden, zo erkende de
minister. Overigens heeft Gent
naar zijn mening nog weinig be
hoefte aan duwvaart. Dit ver
voer is immers alleen rendabel bij
massagoederen als bv. steenkool
en ertsen, welk vervoer op het tra
ject Gent-de Rijn niet veel voor
komt. Maar er is de mogelijkheid
later nog een zijkanaal naar
Bath te maken, zodat Gent wél
directe toegang op deze nieuwe
verbinding zou krijgen. Voor het
„gewone" vervoer van Gent biyft
het kanaal door Zuid-Beveland ter
beschikking. Dit thans overdruk
ke vaarwater wordt door de nieu
we verbinding aanzienlyk ontlast,
aldus minister Fayat.
Bergen op Zoomse
joy-riders gegrepen
In verband met do joy-riding in
nacht van zaterdag op zondag te Ber
gen op Zoom, waarvan twee inwoners
uit Sint-Annaland, J. G. en XV. O., het
slachtoffer werden, heeft de gemeente-
!>olitie van Bergen op Zoom twee min-
lerjarigen, W. J. en M. P., uit Bergen
op Zoom aangehouden.
Een derde motorrijtuig, dat zij ont
vreemd hadden en op de Moerstraatse-
baan hadden achtergelaten was aanzien
lijk beschadigd, omdat W. J. er mee was
gevallen.
Collecte
De in 's Heer-Arendskerke gehouden
collecte Brood voor het hart heeft
235,71 opgebracht,
Mevr. Van Eeten-de Vries bracht
De echtgenote van de burgemees
ter van Duiveland, mevrouw Van
Eeten-de Vries, bekijkt het werk
van de ateliermeisjes in de kin-
der- en babgconfectiefabriek „Ve
butex" te Nieuwerkerk. Maandag
morgen brach zij hier officieel de
produktie op gang. De nog hou
ten fabriekshal is in veertien
dagen opgezet en volledig inge
richt.
Foto P.Z.C.)
Houten gebouw
snel van de grond
OP EEN KAAL STUK Nieuwer-
kerkse grond is een industrieel re
cord gevestigd. Veertien dagen ge
leden was er nog geen plank te zien
en gisteren (maandag) zaten in een
uit hout opgetrokken atelier de
eerste meisjes van liet Rotterdamse
baby- en kinderconfectiebedryf „Ve
butex" achter ratelende naai- en bor-
duurmachines. In ijltempo heeft de
firma Verliaert-Buijtendijk haar
nieuwe vestiging in de gemeente Dui
veland op poten gezet en gistermor
gen werd de haast onstuitbare acti
viteit van de nog bescheiden fabriek
aan de Burgemeester Boumanstraat
een uurtji
te van dt
turgei
een uurtje afgeremd om de echtgeno
te van de burgemeester, mevrouw
Van Eeten-de Vries, gelegenheid te
geven het produktieproces officieel
op gang te brengen.
Tussen de nog maar zo kort ge
leden geïnstalleerde machines in
de zogenaamde prefabricated hal
van het bedryf waren de initia
tiefnemers, de bouwers, het eerste
personeel en een aantal genodig
den er even by gaan zitten om de
voortvarende fabriek de beste
wensen mee te geven voor de toe
komst. „Ik hoop, dat uw bedrijf
mag groeien zoals de kinderen,
die de hier vervaardigde kleding
znllén dragen".
Deze opmerking van de burgemees
tersvrouw was voor de directeur, de
heer P. J. Verhaert even later aan
leiding om een'indruk te geven van
de plannen rondom de vestiging in
Nieuwerkerk. Op het ogenblik heeft
men twaalf meisjes uit de omgeving
voor het atelier aangetrokken. Bin
nen anderhalf jaar wil de directie
dit aantal zien te verviervoudigen.
Het vervolg van de toespraak van
mevrouw Van Eeteren was voor de
heer Verhaert een aansporing om de
Eersoneelswerving in de nabije toe-
omst met zorg aan te pakken. „Wat
hier gebeurt is typisch vrouwelijk".
Er wordt baby- en kinderkleding ge
fabriceerd en met hypermoderne ma
chines volgens een ponssysteem ge
borduurd. Overigens lanceerde mevr.
Van Eeten ook met een „bedenking"
tegen de nieuwe industrie van Nieu
werkerk. „Het zal voor veel vrou
wen moeilijk worden om nog huis
houdelijke hulp te krflgen". Maar zij
wuifde de problemen op dit punt on
middellijk weer weg: „Dat zou het
straks, bij het gereedkomen van de
Deltadammen,' ook geworden zijn. En
ik denk, dat vele moeders het nog
wel prettiger vinden om hun meisje
op het dorp te kunnen houden dan
dat zij naar Holland of nog verder
trekkenHet was dan ook haar
wens, dat „Vebutex" op Nieuwer-
kerkse grond een mooie en goede
toekomst tegemoet mag gaan.
De eerste ervaringen van het bedryf
met de gemeente Duiveland waren
„vlot, gemakkelyk en leuk" ge
weest. In deze geest althans kwa
lificeerde de nieuwe bedrijfsleider, de
heer J. Smits, de medewerking van
de kant van het gemeentebestuur met
betrekking tot de vestiging. „Vebu-
tex" heeft een perceel grond van
1115 vierkante meter grond in huur.
De semi-permanente hall daarop
voorziet in een praktisch ingerichte
fabriek. Terzijde van de ingang vindt
men een kantine en een kantoor.
Daarachter, over de volle breedte,
het atelier en de magazijnruimte.
Tal van bloemstukken sierden het
nieuwe houten gebouw en er was
nachten lang doorgewerkt om alles
op tijd klaar te krijgen. Van verschil
lende kanten kregen de firmanten
gelukwensen aangeboden. Burge
meester A. A. van Eeten deed aat
namens het gemeentebestuur. H\j
sprak van een mijlpaal voor Duive
land en een primeur voor deze om
geving. Een vriend van de familie
Verhaert, de heer K. W- Bcerens,
tastte nog even in de historie van
het bedryf en prees de initiatiefne
mers om hun durf en energie-
„Toen Rotterdam een verdere uit
breiding van de fabriek dreigde te
gen te gaan, begon U aan een ex
ploratietocht naar buiten. U kwam
toen op Schouwen-Duiveland. Ik
wens U een goede toekomst voor het
filiaal. Er werd nog een toost uit
gebracht op de voortvarende start
van het bedrijf. Sinds maandag rato-
Advertentie)
(Advertentie)
Welke maatregelen moeten er genomen
worden ten behoeve van de aardgasvoor-
ziening in de provincie Zeeland? Dit
was het belangrijkste onderwerp van
een onlangs gehouden vergadering van
de zogenaamde contact-commissie,
waarvan een lid van Gedeputeerde Sta
ten voorzitter is en waarin vertegen
woordigers van de Zeeuwse gasdistri-
butiebedrijven zitting hebben-
Deze- eerste vergadering van ge
noemde commissie had het karakter
van een „verkenningsbijeenkomst",
zoals de heer A. J. Kaland, lid van
Gedeputeerde Staten ons vertelde. Al
direct kwam er een positief resul
taat uit de bus: een vrij grote be
reidheid om dit probleem samen tot
een oplossing tc brengen.
Wclko vorm voor deze aardgasvoor
ziening gekozen zal worden is overigens
nog niet bekend. Eerst zal een deskun
dige nog een rapport uitbrengen. Ook
is er een technische werkgroep inge
steld, die dit probleem nader in studie
zal nemen.
In de statencommissie voor financiën
waren vragen gesteld over deze aange
legenheid. Gevraagd werd onder meer
of het de bedoeling is, dat deze contact
commissie zich gaat uitspreken over de
vorming van een regionaal orgaan. In
dit stadium is het echter nog niet mo
gelijk een antwoord op deze vraag te
geven.
Schouwen wil bouw
tehuis langdurig
zieken
Op Schouwen-Duiveland wordt op het
ogenblik gezocht naar een oplossing
voor de verzorging en verpleging v
langdurig zieken. Aan de minister v
sociale zaken en volksgezondheid is ver
zocht In principe te beslissen, dat hier
voor voorzieningen getroffen kunnen
worden. In de kringen van de eilandely-
ke burgemeesters en secretarissen is dit
KIEST PARTII VAN DE ARBEID
LIJST 2 SUURHOFF
onderwerp enige tjjd geleden uitvoerig
toegelicht. Thans worut onderzocht of
•n combinatie met een bestaand zie
kenhuis of een ander tehuis tot de mo
gelijkheden behoort. Er is reeds con
tact opgenomen met de Stichting Ver
pleeg- en Rusthuizen „Midden-Zeeland"
en met de raad van bestuur van het
Zweedse Rode-Kruisziekenhuls te Zie-
rik zee.
Een belangryk punt in de voorbereidin
gen is de betalingsregeling via de zie
kenfondsen. Een inrichting voor lang
durig zieken komt daarvoor in aan
merking, wanneer aan bepaalde vrij
zware voorwaarden kan worden vol
daan. Het eiland Schouwen-Duiveland
is niet in staat om alleen een dergelijke
voorwaarde te „honoreren", zodat een
vorm van samenwerking de volgende
stap in de oriëntatie 1>U <le plannen is.
Leiders KNCGV in
Zeeland bespraken
wedstrij dproblemen
De leiders van de by de K.N.C.G.V. aan
gesloten gymnastiekverenigingen in
Zeeland hebben zich zaterdagmiddag in
„Slot Ostcnde" te Goes verdiept In de
werkzaamheden van de Kring Techni
sche Commissie by het organiseren van
wedstrijden. De voorzitter van de K.T.C.
de heer H. L. van Noppen, gaf de aan
wezige leiders en talrijke cursisten van
de lelderscursus een overzicht van ver
schillende problemen, die zich dnnrby
voordoen.
Van belang noemde de inleider, dat de
data van uitvoeringen, demonstraties en
wedstrijden tijdig bekend zijn. Hij maak
te zijn'gehoor erop attent, dat de ver
enigingen drie maanden nodig hebben
om de oefenstof voor wedstrijden en
dergelijke in te studeren. Naar dc me
ning van de heer Van Noppen mogen
de wedstrijden niet parallel lopen met
de andere bezigheden van de bond. Een
punt. dat bij de organisatie van derge
lijke evenementen eveneens een rol
speelt noemde de inleider de omstandig
heid. dat dc overgrote meerderheid van
de verenigingen hun uitvoeringen in de
maanden februari, maart en april hou
den. Verder was hy van oordeel, dat de
zomer niet geschikt is om wedstryden
te organiseren.
Dc heer Van Noppen deelde ondc- meer
mee, dat de kring bij de wedstryden in
de toekomst vier bekers in plaats van
twee stuks zal uitreiken. Dit betekent,
dat voor elke leeftijdsgroep een beker
beschikbaar wordt gesteld. Omdat het
aantal aan wedstrijden deelnemende he
ren gering is, werd bepaald, dat de
prestaties in deze afdeling minstens
met een zeven moeten worden beloond,
wil men voor een beker in aanmerking
komen,
Op dc inleiding van de heer Van Noppen
volgdo een geanimeerde bespreking. De
kringsecretaris, de heer D. van Heinin
gen uit Goes, die in verband met de af
wezigheid van voorzitter C. Lobbezoo uit
Bergen op Zoom de leiding van de bij
eenkomst had. sprak een openingswoord
en sloot dc vergadering met een gebed.
ZEEUWSE SMOKKELAARS
KREGEN IN MECHELEN
ZWARE STRAFFEN
De rechtbank te Mechelcn (België)
heeft dezer dagen een aantal forse straf
fen uitgedeeld aan zeven Nederlanders,
twee Belgen en een Duitser, die allen
betrokko zyn geweest bij een boter
smokkel op grote schaal. Deze zaak be
gon te rollen op de 26ste juni van het
vorig ïiftr, toen op het kanaal van YVil-
lebroe.» naar Brussel 7000 kg. Neder
landse boter werd aangetroffen aan
boord van het motorschip „line" van
schipper A. S. uit Sas van Gent.
De schipper en diens knecht, een zekere
R. S. uit Antwerpen werden aangehou
den cn later op vrije voeten gesteld. Uit
de verhoren bleek, dat bij deze smokkel
organisatie nog acht personen waren be
trokken, nameiyk zes Zeeuwen, een
Belg en een Duitser. Allen werden voor
de rechtbank gedagvaard, doch slechts
de schipper en een Belgische medeplich
tige gaven daaraan gehoor. Beiden kre
gen vier maanden gevangenisstraf. Het
motorschip „Ilne" werd door de rechter
verbeurd verklaard. Twee jaar gevan-
Gent en A. F. uit Hontenisse. Drie me
deplichtigen, E. P. G.. R. E. A. P. uit
Hulst en P. K. uit Vlissingen kregen
acht maanden gevangenisstraf, terwijl
de Duitser G. R. en de Belg W. van dc
W. tot vier maanden gevangenisstraf
werden veroordeeld. De zes Nederlan
ders. de Belg en de Duitser hadden ove
rigens verstek laten gaan.
Er volgde voorts een aantal geldboetes
tot een totaalbedrag van 3.984.565
Belgische francs, hetgeen neerkomt op
een tegenwuarde van circa f287.000,
die door alle veroordeelden gezamenlijk
zullen moeten worden betaald. De waar
de van het schip werd geschat op ruim
f70.000,do in beslag genomen boter
op ruim f32.000,
Advertentie)
j)EN VADEPtD
GETROUWE
VERWACHT...
VRIJ KOUD
Opklaringen met in het binnenland
plaatselijk enkoio buien. Overwegend
matige wind tassen zuidwest en west.
Vrij koud.