1 C.- H .1 J. staat oo k voor l J op d e bres STEM BEERNINK 5 C. H.U. 14 Minister De Pous bij opening nieuwe fabriek in Goes „economische kansen voor Zeeland" Reeks waterbouwkundige projecten Textielfabriek Vebutex in Nieuwerkerk op gang BILT Meningen uit Zeeland over het akkoord KIEST PARTIJ P. Jongeling Reactor sprak Niet evenredig Versneld tempo ALMANAK Overleg met Zeeland en Brabant gaande Mogelijkheden voor aardgas in Zeeland 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 14 MEI 1963 HUMOR EN IRONIE BI] HET OPENINGSRITUEEL... Achttien meter lange vrachtwagen stond op plaats waar men liever trein ziet MET EEN onmiskenbaar gevoel voor humor en ironie heeft de leiding van de Apparaten- en Ketelf&briek Den Haag N.V. maandagmorgen haar nieuwe fa briekshal op het havenindustrieterrein bij Goes geopend. Drs. J. W. de Pous, minister van economische zaken, die voor het verrichten van deze officiële ope ning naar Goes was gekomen, deed dapper glimlachend mee aan de handig ge vonden „wens-demonstratie". Om de clou van deze openingsgrap te doorgronden, is het nodig te weten, dat de A.KJ", al jarenlang hemel en aarde beweegt om een spoorlijnverbinding te krijgen tot in de fabriekshal, die meer dan één hectare beslaat. In die enorme hal Hgt de spoorlijn er al, maar de verbinding met de Zeeuwse lijn is er nog niet! En op deze situatie nu had de directie het „openings ritueel" afgestemd. Op de nu nog nutteloze spoorlyn in de hal stond een enorme achttien meter lange vrachtwagen. Ongetwijfeld had de A.K J.-leiding liever een fiks treinstel gezien. Met het drukken op enkele knoppen zette minister De Pous een krachtige liijsinstallatie in werking, die een reactor bestemd voor de Poolse aardolieindustrie oplichtte en langzaam op de vrachtwagen vleide. De „surrogaat-trein" was geladen.... Burgemeester mr. F. G. A. Huber van Goes had duidelijk gevoel voor deze humor, want hij besloot zijn toespraak met de wens: dat we op het goede spoor komen". Vrolijk gestemd begon minister De Pous aan dit openingsritueel, toen hem werd verzoent op de eerste knop te drukken: „In mijn bewindsperiode is me dat tot nu toe altijd aardig ge lukt", liet hij weten en drukte ge hoorzaam op de knop. Niemand min der dan de 32.000 kilo wegende reac tor zelf nam onmiddellijk daarop het woordHet was de directie-secre taresse An ja Thiery, die haar stem .geleend" had aan de reactor: zij had een door directeur J. P. Benschop samengestelde tekst opgelezen, het gesprokene was op een bandje op genomen en nu kwam er uit een luid spreker in de reactor een charmante stem. „Excellentie, hartelijk dank voor de vriendelijke woorden aan het adres van de mensen, die mij gemaakt hebben", zei de reactor, „Doordat U de eerste knop indrukte, kon ik mijn stem verhef fen. Maar ik ben nu nog zo hulpeloos. Zou U nu de tweede knop ook willen indrukken, zodat ik mijzelf kan verhef fen?" Aan dit verzoek voldeed de mi nister ook vlot en onmiddellijk werd de reactor aan vele staalkabels omhoog ge tild. En terwijl het mechanisme nijver zoem de, sprak de reactor verder: „Ik kom al in beweging voor een reis van 1500 kilo meter per auto, het is wel vlug en nu de wegen weer goed zijn ook wel veilig". De reactor een „zij" omdat ze de kleinste is van een serie van zes ver telde voorts, dat ze eigenlijk al enkele maanden eerder had moeten vertrekken, dat dit niet ging door de sneeuw- en ijsperiode en dat het vooral voor haar „grotere broers, die meer dan 50 ton wegen" moeilijk zal zqn comfortabel vervoer per auto te vinden. „Veilig, vlug en voordelig gaat het vooral per spoor", meende de spre kende reactor, „vooral bij vervoer over de Alpen en zo. Maar excellen tie, U hebt me nu al zo goed gehol pen, dat ik vast wel goed aankom en dat het zo erg niet is, dat het wat extra duur is. Ik hoop, dat ik de re putatie van Nederland, Zeeland en de A.K.F. in het buitenland eer aan zal doen". Dat buitenland is de Poolse stad Scliwet, waar de A.K.F. twee kleine (30 ton) en viër grote (ruim 50 ton) reactors moet leveren. Elf minuten voor elf was minister De Pous de grote hal binnengewandeld, ge flankeerd door de commissaris der ko ningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en de heer J. P. Benschop, directeur van het bedrijf. Ook het bijna voltallige college van gedeputeerde sta ten alleen jhr. mr. T. A. J. W. Scho- rer moest verstek laten gaan alsmede de gemeentebesturen van Goes en Kloe- tinge waren aanwezig. Na een kort wel komstwoord door ir. J. Westbroek, com missaris van de n.v., begon de minister aan zijn taak. Eerst sprak hij lovende woorden over de A.K.F.: „Een modern produktiebedrijf gezonde groei uitstekende ver wachtingen van de prestaties in de toe komst een aanwinst voor het Neder landse produktieapparaat met name een versterking voor de economische draagkracht van Zeeland. aandeel geliad in de nationale economi sche en industriële ontwikkeling". Hij wees er op, dat juist voor de industrie van „het beperkte grondgebied een zo doelmatig mogelijk gebruik" moet wor den gemaakt. Daarom ook is er een be vordering van de industrie in de afzon derlijke delen van ons land. En de mi nister somde een aantal maatregelen op infrastructuur, aanwijzing pro bleemgebieden en kerngemeenten die moeten^l „Het is zeker niet zonder resultaten ge bleven", zo stelde hij vast, „en vooral in het noorden is er een aanzienlijke ver ruiming van de werkgelegenheid geko men". „Zeeland is daar' enigszins bij achtergebleven", vervolgde de minister, die in dit verband de bijzondere positie van dit gewest noemde: een geografisch geïsoleerde ligging. „Toch is het mij_ zo sprak drs. De Pous met nadruk, „dat over een langere termjjn de eco nomische verhoudingen juist in Zee land gunstig liggen. Nu al komt er een verbetering van deze economi sche verhoudingen in zicht: Zeeland krijgt een Sloenaven aan diep vaar water, het kanaal Terneuzen-Gent wordt geschikt gemaakt voor sche pen van 50.000 ton en ook de aanleg van de industriehaven in Goes moet in dat licht bezien worden". De mi nister juichte het toe, dat de Zeeu wen zelf helpen hun isolementkluis- hij de bouw van de Oosterschelde- brug. Concluderend stelde hy dan ook vast: „De verwachting Is gewettigd, dat dit industrieel en economisch iets achter gebleven gebied, straks in een versneld tempo tot ontwikkeling zal komen. Ver schillende binnen- en buitenlandse in dustrieën tonen nu al hun belangstelling voor vestiging in Zeeland". Hy meende dat het vertrouwen in de economische toekomst van Zeeland nu al gerecht vaardigd wordt door de opening van de ze fabriek. De groei van constructiebe drijf tot grote fabriek noemde hy op merkelijk „en het personeelsaantal zal binnen 5 jaar zeker tot 700 zijn toege nomen", zo voorspelde hij. Ten slotte wenste hij niet alleen de directie, maar ook Zeeland en Goes geluk met deze fabriek. „Dit was nu echt taal uit ons hart", rea geerde Zeelands commissaris, jhr. mr. De Casembroot, spontaan. Dat Zeeland iets is achtergebleven in do-economische ontwikkeling noemde hy door het nood zakelijke herstel na de ramp begrijpe lijk. Met name wees hij er op, dat Zee land te kampen heeft gehad en nog moeite heeft door het pendelen naar el ders. „Maar als straks het Deltaplan wordt voltooid, zullen er in Zeeland al overal zoveel bedrijven zijn gevestigd, dat het pendelen veel en veel minder is dan vroeger", zo voorspelde de commis saris, die zich uiteraard ook bijzonder ingenomen toonde met de vestiging van dit bedrijf in Zeeland. CZie slot pag. 4 kol. 2) Advertentie (Slot van pag. 1) I BRUGGEN. Over het sluizencomplex by de Ho- gerwaartpolder bjj de Oosterschelde worden een spoorbrug en een ver- keersbrug gebouwd. Deze bruggen zijn vast en hebben een vrije aoor- vaarthoogte van 9,10 meter boven het normale peil van het kanaal Ant- werpen-Oosterschelde. De spoorbrug wordt een brug voor dubbelspoor. De indeling van de verkeersbrug is als volgt: breedte van de autoweg 2 x 7,25 me ter, breedte van de vluchtbermen 2 x 3,00 meter, breedte van de weg voor langzaam verkeer 5 meter, breedte van de tussenbennen met in begrip va nveiligheidsstroken, totaal 7,50 meter en breedte van de voet- f aden 2 x 1,50 meter. n de opritten worden de nodige on derdoorgangen gemaakt. Over het Nederlands gedeelte van het kanaal Antwerpen-Oosterschel- de, de Eendracht en de doorsnijding van Slaakdam en Prins Hendrikpol der, worden op een nader vast te stellen plaats verkeersbruggen ge bouwd. Deze bruggen zijn vast en hebben de volgende afmetingen: doorvaartwijdte 110 meter, vrije doorvaarthoogte: 9,10 meter, breedte van de rijweg 7,50 meter, breedte van de veiligheidsstroken 2x0,75 meter, breedte van de rijwielpaden 2x2,50 meter, breedte van de voetpaden 2x1,50 meter. Voorts wordt ter vervanging van het pontveer bij Oud- en Nieuw-Vosse- meer over de Eendracht een vaste brug voor gemengd verkeer gebouwd met de volgende afmetingen: doorvaartwijdte 110 meter, vrije doorvaarthoogte 9,10 meter, breedte van de rijweg 7,50 meter, breedte van de voetpaden 2x1,50 DE WATERKERINGEN OP NE DERLANDS GEBIED. Langs de Westerschelde wordt een nieuwe hoogwaterkerende dijk aange legd die ongeveer zal lopen van Bath tot aan de Belgische grens. De kruin hoogte van deze dijk bedraagt 9 me ter -r n-a.p. en de kruinbreedte 2,50 meter. Langs de Eendracht worden nieuwe dijken gemaakt op plaatsen, waar correcties nodig zijn. Deze dijkge- deelten krijgen de volgende afmetin- fruinhoogte 6 meter n.a.p., kruinbreedte 2 meter. Langs de doorsnijding van de Slaak dam en de Prins Hendrikpolder wor den hoogwaterkerende dijken aange legd met de volgende afmetingen: kruinhoogte 6 meter n.a.p., kruinbreedte 2,00 meter. DE WATERHUISHOUDING. Ter voorziening in de afwatering der poldergebieden, die als gevolg van de aanleg van de vaarweg zou worden verstoord, worden onder meer de navolgende werken uitgevoerd: langs de oostzijde van het kanaal Antwerpen-Oosterschelde wordt een watergang aangelegd, die door mid del van een grondduiker onder het kanaal en daarop aansluitende wa tergang in verbinding wordt ge bracht met een te bouwen uitwate ringssluis aan de Westerschelde. Aan de westzijde van de vaarweg door de Eendracht wordt in het ka der der uit te voeren correcties een uitwateringssluis vervangen door een gelykwaardige lozingsgelcgen- heicL Ter weerszijden van de doorgraving van de Prins Hendrikpolder worden watergangen aangelegd, die door een grondduiker onderling worden verbonden of er wordt op andere wijze in de afwatering voorzien. In en nabij het sluizencomplex wor den voorzieningen getroffen voor de bestrijding van de verzilting en de waterverontreiniging van het Zeeuw se Meer. DE LEIDAM IN DE OOSTER SCHELDE. Ten westen van de vaargeul door de Oosterschelde wordt een leidam aan- felegd, die de volgende afmetingen eeft: kruinhoogte 2 meter n.a.p., kruinbreedte 4 meter. Ter hoogte van Bergen op Zoom wordt een doorvaartopening ge maakt. Zeeuwse Patroon Het seizoen is nu wel echt be gonnen. Dat wil zeggen: het ons vertrouwde zomerpatroon dringt zich weer dagelijk.f aan ons op, Regen opklaring regen Dat duurt zo tot ongeveer novem ber, december en dan vjordt het weer winter. Misschien winter met vorst en sneeuw zoals jongst leden. Waarschijnlijker is echter regen opklaring-regen-opklaring.... Dat alles volgens het bekende all-season patroon. Eigenlijk geeft het niets, want we gaan gewoon met alles door. Zo zijn wij in deze streken. Ge woon doorgaan met bloesemritten, vreemdelingen trekken en bad seizoen houden. Dat iff een kwes tie van seizoenen, tun kalender. Maar niet van klimaat. Al zou het vriezen in augustus, dan gingen we nog zwemmen omdat men zulks in augustus doet. De blaadjes zitten weer aan de bomen en tussen regen en opkla ringen door vallen ze er in de herfst weer af. Zo gaat dat. Het is een kwestie van eenvoudig patroon. Meer niet. Kapper Flink mag dan een afwij kende mening propageren, we hebben er helaas geen vertrouwen in. Helaas, zeggen wij. Want wat ons betreft krijgt kapper Flink alsnog groot gelijk. Dat gwnnen vje hem van harte! En onszelf trouwens ook. Met de vage lijnen van de eerste berichten in gedachten hebben en kele hijzonder bij het Schclde-Rijn- akkoord geïnteresseerde Zeeuwen ons gisteravond hun eerste reac ties gegeven. Speciaal op het eiland Tholen heeft men veel verwachting van de kanalisering van de Een dracht. De gemeentebestuurders langs het kanaal door Zuid-Beve land zien schadeposten voor de van de scheepvaart levende midden stand en kijken tegelijk uit naar nieuwe mogelijkheden. Daar tus sen in treft men dan de reacties van de landbouw, die het tracé volgend geen reden heeft tot mopperen. Ir. M. A. Geuze te Poortvliet (voorzitter Z.L.M.): „Met de vage gegevens, waar over ik beschik, is mijn algemene in druk: niet ongunstig! Er zal met dit. tracé zo weinig mogelijk goede J bouwgrond opgeofferd behoeven te den, in tegenstelling tot eerdere plannen, die in Brabant nogal wat opeisten. De kanalisering van de Eendracht zal op de duur wel een aanpassing vragen, bijvoor beeld van de waterschappen. Het grote vraagteken blijft voorlopig het Kreek- rakplan". Burgemeester A. Schipper van Kruinin- gen: „De middenstand van Hansweert voorziet ernstige gevolgen, wanneer het kanaal door Zuid-Beveland stil wordt. Dat zal op de een of andere manier ge compenseerd moeten worden. Wij hou den de hoop gevestigd op industrialisatie langs het kanaal. In het verleden zijn er al eens besprekingen geweest over een plan met insteekhavens. Rijkswater staat was daarvoor altijd huiverig. Het internationale karakter van het vaar water ging voor. Misschien hebben wij in de toekomst een dergelijk miljoenen- project niet eens nodig. Een betere ac commodatie langs de kade zou Hans- weert al een eind in de goede richting helpen". Burgemeester C. N. F. van Sas van Wemeldingc (aan de andere kant van het kanaal): „Van oorsprong hebben wij hier een agrarische bevolking. Thans heeft een gedeelte er van zijn brood van len door het kanaal. De parlevinkers en de middenstand. Als de vaart in het ka naal aanzienlijk vermindert, heeft dat grote consequenties. Blijft de vaart naaf Gent bestaan, dan zijn er nog mogelijk heden. Ook vestiging van bedrijven en aanleg van loswallen zou een oplossing kunnen brengen. En verder houden wij het oog gericht op de pleziervaart, waarvoor tot op heden geen kansen te scheppen waren". Burgemeester J. C. W. Jobse van Ril- land-Bath: „Wij hebben met smart op dit moment zitten wachten. Het Kreek- rakplan was steeds een beetje wazig, maar nu kan er verder aan gedokterd worden. Voor onze gemeente is dat zeker van grote betekenis. Ook de kunstwer ken van rijkswaterstaat bij het nieuwe kanaal door de Kreekrak zullen leven digheid brengen. Nu weten wij tenminste hoe wij verder moeten gaan". Burgemeester mr. A. J. van der Hoeven van Tholen: „Ik juich het akkoord zeer toe. Wij hebben er lang naar uitgekeken. Ik ben erg blij, dat de scheepvaart door de Eendracht terug komt. Het zou al vreemd gaan. wanneer Tholen niet mee kan profiteren van de nieuwe ontwikke lingen in de Oosterschelde voor Bergen op Zoom". Burgemeester W. J. van Doorn van Poortvliet, (voorzitter commissie werk gelegenheid op Tholen): „De kanalise ring van de Eendracht zal Tholen onge twijfeld een heel ander beeld geven. De duwvaart zal het eiland verder open leg gen voor vestiging van bedrijven. De commissie werkgelegenheid heeft de plannen steeds met belangstelling ge volgd en deskundige voorlichting aange trokken. We kunnen de toekomst met vertrouwen tegemoet zien". Burgemeester L. J. de Jonge van St.- Phiüpsland: „Een kanaal door de Slaak dam geeft ons misschien een kans voor laad- en losplaatsen. Speciaal voor de transporten van landbouwprodukten. zo als zilveruien, komen er mogelijkheden" Burgemeester D. C. Bouwense van St.- Maartensdijk: „Nu langzamerhand alle eilanden van Zeeland via Deltadammen met elkaar verbonden raken, dreigde Tholen wat afzijdig te komen. Het Schel- de-Rijnakkoord is voor ons een kans om dichter bij het centrum van Zeeland te komen en het opent voor de streek zeker perspectieven". F. V. de Groof te Hansweert. (in- cn uit- klaringsbedrljf„Er zijn voor mij nog een heleboel vraagtekens. Wat gebeurt er met hei kanaal door Zuid-Beveland? Hoe zal de vaart op Terneuzen en Gent zich ontwikkelen?" Bij de onderhandelingen over de niemve Scheldc-Rljnverbinding is wel met de wensen van Noord-" Brabant rekening gehouden, ver klaarde minister Luns gister avond na de ondertekening van het verdrag. Er bestaat echter feen directe „koppeling" tussen et trace van de nieuwe verbin ding en de wensen van Noord- Brabant inzake een nieuw indus triegebied aan de Oosterschelde. De nieuwe Schelde-Rnnverbinding staat echter de ontwikkeling van Westbrabant niet in de weg, in tegendeel. Er worden daaroVer onderhandelingen gevoerd tussen het rijk en de provincies Noord- Brabant en Zeeland over een al ternatieve oplossing, die minister Luns „volstrekt bevredigend" noemde. Hy weigerde echter in te gaan op de details van deze op- lossing. De Belgische minister Fayat werd later het vuur na aan de schenen gelegd over de verbinding met ent. Eventuele duwvaart van Gent met de Rijn zal via de sluis bij Zandvliet bij Antwerpen die nen te geschieden, zo erkende de minister. Overigens heeft Gent naar zijn mening nog weinig be hoefte aan duwvaart. Dit ver voer is immers alleen rendabel bij massagoederen als bv. steenkool en ertsen, welk vervoer op het tra ject Gent-de Rijn niet veel voor komt. Maar er is de mogelijkheid later nog een zijkanaal naar Bath te maken, zodat Gent wél directe toegang op deze nieuwe verbinding zou krijgen. Voor het „gewone" vervoer van Gent biyft het kanaal door Zuid-Beveland ter beschikking. Dit thans overdruk ke vaarwater wordt door de nieu we verbinding aanzienlyk ontlast, aldus minister Fayat. Bergen op Zoomse joy-riders gegrepen In verband met do joy-riding in nacht van zaterdag op zondag te Ber gen op Zoom, waarvan twee inwoners uit Sint-Annaland, J. G. en XV. O., het slachtoffer werden, heeft de gemeente- !>olitie van Bergen op Zoom twee min- lerjarigen, W. J. en M. P., uit Bergen op Zoom aangehouden. Een derde motorrijtuig, dat zij ont vreemd hadden en op de Moerstraatse- baan hadden achtergelaten was aanzien lijk beschadigd, omdat W. J. er mee was gevallen. Collecte De in 's Heer-Arendskerke gehouden collecte Brood voor het hart heeft 235,71 opgebracht, Mevr. Van Eeten-de Vries bracht De echtgenote van de burgemees ter van Duiveland, mevrouw Van Eeten-de Vries, bekijkt het werk van de ateliermeisjes in de kin- der- en babgconfectiefabriek „Ve butex" te Nieuwerkerk. Maandag morgen brach zij hier officieel de produktie op gang. De nog hou ten fabriekshal is in veertien dagen opgezet en volledig inge richt. Foto P.Z.C.) Houten gebouw snel van de grond OP EEN KAAL STUK Nieuwer- kerkse grond is een industrieel re cord gevestigd. Veertien dagen ge leden was er nog geen plank te zien en gisteren (maandag) zaten in een uit hout opgetrokken atelier de eerste meisjes van liet Rotterdamse baby- en kinderconfectiebedryf „Ve butex" achter ratelende naai- en bor- duurmachines. In ijltempo heeft de firma Verliaert-Buijtendijk haar nieuwe vestiging in de gemeente Dui veland op poten gezet en gistermor gen werd de haast onstuitbare acti viteit van de nog bescheiden fabriek aan de Burgemeester Boumanstraat een uurtji te van dt turgei een uurtje afgeremd om de echtgeno te van de burgemeester, mevrouw Van Eeten-de Vries, gelegenheid te geven het produktieproces officieel op gang te brengen. Tussen de nog maar zo kort ge leden geïnstalleerde machines in de zogenaamde prefabricated hal van het bedryf waren de initia tiefnemers, de bouwers, het eerste personeel en een aantal genodig den er even by gaan zitten om de voortvarende fabriek de beste wensen mee te geven voor de toe komst. „Ik hoop, dat uw bedrijf mag groeien zoals de kinderen, die de hier vervaardigde kleding znllén dragen". Deze opmerking van de burgemees tersvrouw was voor de directeur, de heer P. J. Verhaert even later aan leiding om een'indruk te geven van de plannen rondom de vestiging in Nieuwerkerk. Op het ogenblik heeft men twaalf meisjes uit de omgeving voor het atelier aangetrokken. Bin nen anderhalf jaar wil de directie dit aantal zien te verviervoudigen. Het vervolg van de toespraak van mevrouw Van Eeteren was voor de heer Verhaert een aansporing om de Eersoneelswerving in de nabije toe- omst met zorg aan te pakken. „Wat hier gebeurt is typisch vrouwelijk". Er wordt baby- en kinderkleding ge fabriceerd en met hypermoderne ma chines volgens een ponssysteem ge borduurd. Overigens lanceerde mevr. Van Eeten ook met een „bedenking" tegen de nieuwe industrie van Nieu werkerk. „Het zal voor veel vrou wen moeilijk worden om nog huis houdelijke hulp te krflgen". Maar zij wuifde de problemen op dit punt on middellijk weer weg: „Dat zou het straks, bij het gereedkomen van de Deltadammen,' ook geworden zijn. En ik denk, dat vele moeders het nog wel prettiger vinden om hun meisje op het dorp te kunnen houden dan dat zij naar Holland of nog verder trekkenHet was dan ook haar wens, dat „Vebutex" op Nieuwer- kerkse grond een mooie en goede toekomst tegemoet mag gaan. De eerste ervaringen van het bedryf met de gemeente Duiveland waren „vlot, gemakkelyk en leuk" ge weest. In deze geest althans kwa lificeerde de nieuwe bedrijfsleider, de heer J. Smits, de medewerking van de kant van het gemeentebestuur met betrekking tot de vestiging. „Vebu- tex" heeft een perceel grond van 1115 vierkante meter grond in huur. De semi-permanente hall daarop voorziet in een praktisch ingerichte fabriek. Terzijde van de ingang vindt men een kantine en een kantoor. Daarachter, over de volle breedte, het atelier en de magazijnruimte. Tal van bloemstukken sierden het nieuwe houten gebouw en er was nachten lang doorgewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. Van verschil lende kanten kregen de firmanten gelukwensen aangeboden. Burge meester A. A. van Eeten deed aat namens het gemeentebestuur. H\j sprak van een mijlpaal voor Duive land en een primeur voor deze om geving. Een vriend van de familie Verhaert, de heer K. W- Bcerens, tastte nog even in de historie van het bedryf en prees de initiatiefne mers om hun durf en energie- „Toen Rotterdam een verdere uit breiding van de fabriek dreigde te gen te gaan, begon U aan een ex ploratietocht naar buiten. U kwam toen op Schouwen-Duiveland. Ik wens U een goede toekomst voor het filiaal. Er werd nog een toost uit gebracht op de voortvarende start van het bedrijf. Sinds maandag rato- Advertentie) (Advertentie) Welke maatregelen moeten er genomen worden ten behoeve van de aardgasvoor- ziening in de provincie Zeeland? Dit was het belangrijkste onderwerp van een onlangs gehouden vergadering van de zogenaamde contact-commissie, waarvan een lid van Gedeputeerde Sta ten voorzitter is en waarin vertegen woordigers van de Zeeuwse gasdistri- butiebedrijven zitting hebben- Deze- eerste vergadering van ge noemde commissie had het karakter van een „verkenningsbijeenkomst", zoals de heer A. J. Kaland, lid van Gedeputeerde Staten ons vertelde. Al direct kwam er een positief resul taat uit de bus: een vrij grote be reidheid om dit probleem samen tot een oplossing tc brengen. Wclko vorm voor deze aardgasvoor ziening gekozen zal worden is overigens nog niet bekend. Eerst zal een deskun dige nog een rapport uitbrengen. Ook is er een technische werkgroep inge steld, die dit probleem nader in studie zal nemen. In de statencommissie voor financiën waren vragen gesteld over deze aange legenheid. Gevraagd werd onder meer of het de bedoeling is, dat deze contact commissie zich gaat uitspreken over de vorming van een regionaal orgaan. In dit stadium is het echter nog niet mo gelijk een antwoord op deze vraag te geven. Schouwen wil bouw tehuis langdurig zieken Op Schouwen-Duiveland wordt op het ogenblik gezocht naar een oplossing voor de verzorging en verpleging v langdurig zieken. Aan de minister v sociale zaken en volksgezondheid is ver zocht In principe te beslissen, dat hier voor voorzieningen getroffen kunnen worden. In de kringen van de eilandely- ke burgemeesters en secretarissen is dit KIEST PARTII VAN DE ARBEID LIJST 2 SUURHOFF onderwerp enige tjjd geleden uitvoerig toegelicht. Thans worut onderzocht of •n combinatie met een bestaand zie kenhuis of een ander tehuis tot de mo gelijkheden behoort. Er is reeds con tact opgenomen met de Stichting Ver pleeg- en Rusthuizen „Midden-Zeeland" en met de raad van bestuur van het Zweedse Rode-Kruisziekenhuls te Zie- rik zee. Een belangryk punt in de voorbereidin gen is de betalingsregeling via de zie kenfondsen. Een inrichting voor lang durig zieken komt daarvoor in aan merking, wanneer aan bepaalde vrij zware voorwaarden kan worden vol daan. Het eiland Schouwen-Duiveland is niet in staat om alleen een dergelijke voorwaarde te „honoreren", zodat een vorm van samenwerking de volgende stap in de oriëntatie 1>U <le plannen is. Leiders KNCGV in Zeeland bespraken wedstrij dproblemen De leiders van de by de K.N.C.G.V. aan gesloten gymnastiekverenigingen in Zeeland hebben zich zaterdagmiddag in „Slot Ostcnde" te Goes verdiept In de werkzaamheden van de Kring Techni sche Commissie by het organiseren van wedstrijden. De voorzitter van de K.T.C. de heer H. L. van Noppen, gaf de aan wezige leiders en talrijke cursisten van de lelderscursus een overzicht van ver schillende problemen, die zich dnnrby voordoen. Van belang noemde de inleider, dat de data van uitvoeringen, demonstraties en wedstrijden tijdig bekend zijn. Hij maak te zijn'gehoor erop attent, dat de ver enigingen drie maanden nodig hebben om de oefenstof voor wedstrijden en dergelijke in te studeren. Naar dc me ning van de heer Van Noppen mogen de wedstrijden niet parallel lopen met de andere bezigheden van de bond. Een punt. dat bij de organisatie van derge lijke evenementen eveneens een rol speelt noemde de inleider de omstandig heid. dat dc overgrote meerderheid van de verenigingen hun uitvoeringen in de maanden februari, maart en april hou den. Verder was hy van oordeel, dat de zomer niet geschikt is om wedstryden te organiseren. Dc heer Van Noppen deelde ondc- meer mee, dat de kring bij de wedstryden in de toekomst vier bekers in plaats van twee stuks zal uitreiken. Dit betekent, dat voor elke leeftijdsgroep een beker beschikbaar wordt gesteld. Omdat het aantal aan wedstrijden deelnemende he ren gering is, werd bepaald, dat de prestaties in deze afdeling minstens met een zeven moeten worden beloond, wil men voor een beker in aanmerking komen, Op dc inleiding van de heer Van Noppen volgdo een geanimeerde bespreking. De kringsecretaris, de heer D. van Heinin gen uit Goes, die in verband met de af wezigheid van voorzitter C. Lobbezoo uit Bergen op Zoom de leiding van de bij eenkomst had. sprak een openingswoord en sloot dc vergadering met een gebed. ZEEUWSE SMOKKELAARS KREGEN IN MECHELEN ZWARE STRAFFEN De rechtbank te Mechelcn (België) heeft dezer dagen een aantal forse straf fen uitgedeeld aan zeven Nederlanders, twee Belgen en een Duitser, die allen betrokko zyn geweest bij een boter smokkel op grote schaal. Deze zaak be gon te rollen op de 26ste juni van het vorig ïiftr, toen op het kanaal van YVil- lebroe.» naar Brussel 7000 kg. Neder landse boter werd aangetroffen aan boord van het motorschip „line" van schipper A. S. uit Sas van Gent. De schipper en diens knecht, een zekere R. S. uit Antwerpen werden aangehou den cn later op vrije voeten gesteld. Uit de verhoren bleek, dat bij deze smokkel organisatie nog acht personen waren be trokken, nameiyk zes Zeeuwen, een Belg en een Duitser. Allen werden voor de rechtbank gedagvaard, doch slechts de schipper en een Belgische medeplich tige gaven daaraan gehoor. Beiden kre gen vier maanden gevangenisstraf. Het motorschip „Ilne" werd door de rechter verbeurd verklaard. Twee jaar gevan- Gent en A. F. uit Hontenisse. Drie me deplichtigen, E. P. G.. R. E. A. P. uit Hulst en P. K. uit Vlissingen kregen acht maanden gevangenisstraf, terwijl de Duitser G. R. en de Belg W. van dc W. tot vier maanden gevangenisstraf werden veroordeeld. De zes Nederlan ders. de Belg en de Duitser hadden ove rigens verstek laten gaan. Er volgde voorts een aantal geldboetes tot een totaalbedrag van 3.984.565 Belgische francs, hetgeen neerkomt op een tegenwuarde van circa f287.000, die door alle veroordeelden gezamenlijk zullen moeten worden betaald. De waar de van het schip werd geschat op ruim f70.000,do in beslag genomen boter op ruim f32.000, Advertentie) j)EN VADEPtD GETROUWE VERWACHT... VRIJ KOUD Opklaringen met in het binnenland plaatselijk enkoio buien. Overwegend matige wind tassen zuidwest en west. Vrij koud.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2