PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
SCHELDE-RÜNYERBINDING ZAL 260
MILJOEN KOSTEN
Antwoord
Kroes jtsjew
is ongunstig
Reeks van grootse waterbouwkundige projecten
Nederlands aandeel
bedraagt 22 miljoen
Indonesië was gereed voor grote
aanval op Biak en Hollandia
aanval op Biak en
AKKOORD GETEKEND - VAARWEG IS OVER S d 10 JAAR GEREED
VLUCHT VAN
COOPER DOOR
WEER ONZEKER
Luchtlandingen in zuiden waren
slechts afleidingsmanoeuvres
Schelde-Rijnverbinding biedt aan provincie
Plastische
chirurgie
206e jaargang - no. 113
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week. 8.00 perk
Wa!eh,Q.f SQ-fin tol OQKt; r. OCAQ «,J.. a.'.r.raa.as ïnjj.n-i r.nn,.'TT. fn „I--./ r?n JV
I Bureaus: Vlissingen:
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643)'; Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g.'red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. "red. 7853, adv. 5213);' Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red. tel. 2116, adm'tel.
2911; Zierikzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 s tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,60). „Brieven bur. oc "cn'lnr n
franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. i
-A.-x- Astburg: tel. 2395; Terneuzen:
dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.O., Middelburg.
Dinsdag 14 mei 1963
(Van een onzer redacteuren)
Enkele forse handtekeningen hebben gistermiddag een defini
tieve streep gezet onder een eeuwenoud geschil tussen Neder
land en België. „Er is hier geen overwinnaar of overwonnene",
zei minister Luns, toen op het ministerie van buitenlandse zaken
in Den Haag tijdens een korte plechtigheid het Schelde-Rijn-
akkoord werd ondertekend, waarmee Antwerpen een verkorte
en voor de duwvaart geschikte vaarweg krijgt naar de Rijn.
De nieuwe verbinding van kanalen, vaargeulen en sluizencomplexen
zal 260 miljoen gulden kosten, waarvan Nederland slechts 22 miljoen
voor haar rekening neemt. De gehele aanleg zal ongeveer acht a tien
jaar in beslag nemen. Zodra het nieuwe tracé bevaarbaar is zal Bel
gië de zg. Rijnvaartpremies afschaffen. Deze premies, lang een doorn
in het oog van de Nederlandse rijnvaart, worden reeds „bevroren" op
het bestaande peil zodra de beide regeringen het verdrag hebben ge
ratificeerd.
Het verdrag, dat werd onderte
kend door de minister-presidenten
Lefèvre en De Quay en de minis
ters Fayat en Luns, voorziet in de
aanleg van een reeks waterbouw
kundige werken die zorgvuldig zijn
ingepast in het Deltaplan.
Vanuit de dokken van Antwer
pen wordt een kanaal gegraven
langs de oever van de Wester-
schelde, door Zuid-Beveland
(Kreekrakpolder) naar de Oos-
terschelde. Hier eindigt het ka
naal en loopt het traject door
een te graven vaargeul in de
Oosterschelde naar de Een
dracht Deze vaarweg tussen
Tholen en Brabant wordt uitge
diept en verbreed en geeft aan
sluiting op een te graven kanaal
door St.-Philipsland naar het
Volkerak. Vandaar is de vrije
vaart via het Hollandse Diep
naar de Rijn verzekerd.
Ter bescherming van de ver
schillende vaargeulen die door
open water leiden, zullen in de
Oosterschelde en tot diep in het
Volkerak strekdammen worden
aangelegd. Ook het gedeelte van
het kanaal dat vanuit Antwer
pen door de schorren van de
Westerschelde loopt, zal door
een dam worden beveiligd. In
dit kanaal zal bovendien een
sluizencomplex worden aange
bracht, terwijl op verschillende
punten van de gehele vaarroute
bruggen moeten worden aange
legd voor het weg- en spoorweg
verkeer.
geweest, kan men stellen dat het zich
vooral de laatste veertig jaar sterk ge
concentreerd heeft", aldus gistermiddag
de gemeenschappelijke verklaring van
beide regeringen. De oplossing van
thans biedt België echter niet de recht
streekse verbinding via het ambitieuze
„Moerdqkkanaal" waarvoor men jaren
lang geijverd heeft. Maar de Belgische
adj.-minister van buitenlandse zaken
Fayat toonde zich gisteren niettemin
bijzonder tevreden met het nieuwe tra
ject dat de verbinding van Antwerpen
met Dordrecht van 125 km zal bekorten
tot 85 km, terwijl de vaarduur van 10
k 11 uur wordt teruggebracht tot 6
uur, terwijl bovendien de capaciteit van
de vaarroute wordt vergroot en de
duwvaart, waarvoor in Antwerpen gro
te belangstelling bestaat, minder moei
lijkheden zal ondervinden.
Tweemaal schuiten
Op het nieuwe traject zal het schut
ten, dat thans vla drie en bij het
afsluiten van het Volkerak (Delta
werken) via vier sluizen geschiedt,
worden teruggebracht tot tweemaal.
Het gehele project wordt begroot op
260 miljoen gulden, waarbij België voor
haar rekening neemt: de bouwkosten op
eigen grondgebied (17 miljoen) en het
gehele complex beginnende vanaf de
Oosterschelde tot aan het Volkerak
(101 miljoen). De bouwkosten van het
middengedeelte, het kanaal vanaf de
Belgische grens tot aan de Oosterschel
de, in totaal begroot op 140 miljoen,
zullen voor 15 procent door Nederland
worden gedragen. Dit betekent dat Ne
derland niet meer dan 22 miljoen en
België 238 miljoen financiert. De onder
houdskosten op Nederlands grondge
bied. begroot op 2 miljoen per jaar, zul
len in de toekomst door Nederland wor
den gedragen.
België tevreden
„Hoewel het geschil tussen België en
Nederland in de loop van honderd jaar
aan gedaanteverandering onderhevig is
Zijkanaal
Gezien het belang van het Brabantse
industriegebied (Bergen op Zoom) bij
een verbinding met de zee en anderzijds
de verlangens van Gent om een snelle
verbinding met de nieuwe route te krij
gen, is in het verdrag de mogelijkheid
opengelaten eventueel ten noorden van
Antwerpen een zijkanaal naar de Wes
terschelde aan te leggen. De kosten
zullen dan gedragen moeten worden
door het land dat deze aftakking wenst.
Of deze verbinding ooit verwezenlijkt
zal worden iykt echter zeer twijfel
achtig, gezien de ontwijkende houding
die beide delegaties gistermiddag op
persconferentie aannamen.
Dit ia een luchtopname van de
enorme brug in de „trékvogelroiv-
te" tussen Denemarken en West-
Duitsland. De brug is de grootste
van Europa en loopt van Falster
naar Zeeland. De lengte van de
brug is 8,6 km er zijn twee ge
scheiden rijbanen overheen.
(Voor verder nieuws zie pagina 3)
Premier Kroes its iew van de Sow-
jet-Unie heeft geantwoord op de
boodschap die premier Macmillan
van Engeland en president Ken
nedy van de V.S. hem vorige
maand zonden over de kernproe
ven, zo deelt het ministerie van
buitenlandse zaken in Londen mee.
Het antwoord is in studie geno
men.
Macmillan en Kennedy wilden proberen
de impasse op de Geneefse conferentie
inzake een verbod van kernproeven te
doorbreken.
Van gewoonlijk welingelichte Ameri
kaanse zijde wordt verklaard dat het
Russische antwoord niet bevredigend is.
De Amerikaanse onderhandelaar op de
ontwapeningsconferentie in Genève,
Charles Stelle, heeft gisteren gezegd
dat de Russen de conferentie verder in
de wielen willen rijden door terug te
komen op hun besluit om inspecties ter
controlering van een kernproefverbod
toe te staan.
Op Cape Canaveral zijn gisteren
de voorbereidingen voor de op
vandaag bepaalde ruimtereis van
L- Gordon Cooper volgens pro
gram voortgezet, doch de weers
omstandigheden zijn wat minder
gunstig voor het experiment ge
worden.
Door de meteorologen werd ge
meld, dat aan de lange periode
van helder weer in Florida op
korte termijn een eind zou komen
en dat de hemel boven Cape Ca
naveral vanochtend tenminste
voor de helft zou zijn bewolkt.
Uiteraard hoopte men op Cape
Canaveral dat de bewolking niet
zo zwaar zou zyn dat de waar
nemingen die bij de start van
Cooper gedaan moeten worden in
gevaar zullen komen.
Indien het weer uitgesproken
slecht zou worden, zou de reis
van Cooper een dag of mogelijk
langer moeten worden uitgesteld.
Ook in het deel van de Atlanti
sche Oceaan ter hoogte van Ber
muda, waar Cooper moet worden
opgepikt na 22 omwentelingen
om de aarde, werd voor vandaag
minder gunstig weer voorspeld.
Het zou er wat regenen en de
wind zou er een kritieke kracht
bereiken. Maar tegen dat Cooper
zijn reis zal beëindigen onge
veer 34 uur na de start zal het
weer in zijn doelgebied waar
schijnlijk wat zijn verbeterd.
Radioreportage
Wanneer de vlucht van Leroy
Gordon Cooper door gaat, zal do
A.VR.O. in haar radioprogramma
een rechtstreekse reportage van
de start uitzenden. Het commen
taar In deze uitzending zal wor
den gegeven door Tom Nieuwen-
hujjsen.
De Britse communistische partij wil bij de
komende algemene verkiezingen in Enge
land rond 40 kandidaten stellen, zo heeft par
tijsecretaris John Gollan in Londen meege
deeld. Hj] zei voorts, dat het aantal partijle
den van ruim 5000 in 1961 tot ruim 34.000 is
gestegen.
NASOETION ONTHULT DJAKARTA'S MILITAIRE PLAN
IVAVIJLV/OILV VT UO g VI
(Van onze speciale verslaggever in Indonesië)
Als de Nederlands-Indonesische zg. Bunkeronderhandelingen te
Washington niet op 15 augustus vorig jaar tot een akkoord had
den geleid, zou Indonesië, in de ochtenduren van de 17de augus
tus met een strijdmacht van ruim 24.000 man zowel het be
stuurscentrum Hollandia als het verkeers- en luchtverdedigings
centrum Biak op de noordkust van Nieuw-Guinea vanuit de
lucht en uit zee hebben aangevallen.
Dit verklaarde zaterdagmorgen de
Indonesische viee-premier, minis
ter van defensie en staf-chef van
de strijdkrachten, generaal Abdoel
Haris Nasoetion in een gesprek
dat wij in zijn hoofdkwartier, te
zamen met enkele andere Neder
landse persvertegenwoordigers
met hem hadden.
Tjjdens de gehele duur van de Bunker-
Van Royen-Soebandrio-onderliandelin-
gen had Indonesië een parachutisten
brigade gereed staan voor vertrek en
had het een mariniers- en infanterie
brigade, leder van omstreeks 8000 man,
in volle zee, met de opdracht om als er
geen tegenbevelen kwamen, op de 17de
augustus 1962 de gegeven opdrachten
uit te voeren. Het tegenbevel zou slechts
komen als zou blijken dat de Bunker
onderhandelingen toch een politieke op
lossing van het conflict over het be
twiste gebied zouden opleveren.
Nasoetion voegde er aan toe, dat een
-(root aantal vliegtuigen, waaronder
loor de SowjeMJnie geleverde T.U.-16
straalbommenwerpers en Iljushin-28
de Russen naar Cuba hebben gebracht,
gereed stond om onmiddellijk vooraf
gaande aan de landing van de troepen
by Hollandia en Biak een bombardement
uit te voeren om de Nederlandse tegen
stand te breken.
Afleidingsmanoeuvre
Volgens Nasoetion hadden de Indo
nesische operaties die voor en tijdens
de onderhandelingen te Washington
werden uitgevoerd by Fak Fak, So-
rong, Kaimana, Teminabuan, de Et-
na-baai, Merauke en andere plaatsen
op de zuidwestkust van Nieuw-Gui
nea in fase 2 van het Indonesische
opreatieplan, geen ander doel, dan
de verplaatsing van Nederlandse
troepen uit de omgeving van Hollan
dia en van Biak naar de zuidwest
kust uit te lokken.
Generaal Nasoetion meent, dat de Indo
nesische strijdkrachten met hun opera
ties dat doel wel hebben bereikt. Na df
overneming van het gezag in Nieuw-
Guinea door de V.N. was de Indonesi
sche waarnemers gebleken, dat in Hol
landia niet eens een half bataljon Ne
derlandse strijdkrachten was overgeble-
De nieuwe Schelde-Rijnverbinding tussen Antwerpen en de
Volkeraksluizen van het Deltaplan zal voor het grootste ge
deelte op Zeeuws gebied komen te liggen. Dat betekent:
A. Er komt een kanaal van Antwerpen naar de Oosterschelde, zo
dat de rijksweg 58 en de spoorlijn naar Goes over een groot
bruggencomplex zullen worden geleid. De verkeersbrug krijgt
een vierbaansvveg, terwijl bovendien een baan voor langzaam
verkeer wordt aangebracht.
B. Er komen bruggen bij St.-Philipsland, Oud-Vossemeer, Tholen
en Bath.
C. De Eendracht wordt op enkele plaatsen gecorrigeerd, namelijk
in twee fasen: de tweede fase wordt pas uitgevoerd nadat de
Oosterschelde is afgesloten.
D. Er komt een strekdam in de Oosterschelde tussen de Eerste
Bathpolder en de mond van de Eendracht, maar deze dam wordt
pas aangebracht na afsluiting van de Oosterschelde. Indien dit
eerder zou gebeuren zouden hier te grote stroomsnelhcden ten
gevolge van eb en vloed ontstaan. Deze dam, dienend voor af
scherming van de vaarroute tegen ijsgang en golfslag krijgt een
doorvaartopening ter hoogte van Bergen op Zoom.
Er komt geen rechtstreekse kanaal verbinding tussen het kanaal
Antwerpen-Oosterschelde (zoals onder meer in het Kreekrakplan
is bepleit)maar in een van de verdragsbepalingen is de mogelijk
heid van een dergelijk zijkanaal naar de Westerschelde wel open
gelaten. Zowel Nederland als België kan er toe besluiten en verzoe
ken het voor de duwvaart geschikt te maken.
In het verdrag is een bepaling opgenomen waarbij is vastgelegd
dat het kanaal door Zuid-Beveland niet zonder overleg met België
mag worden gewijzigd of buiten gebruik mag worden gesteld.
Voor de diverse werken zijn de volgende
besluiten genomen:
HET KANAAL VAN DE HAVEN
VAN ANTWERPEN NAAR DE OOS
TERSCHELDE.
De bodemdiepte van het banaal Ant
werpen-Oosterschelde bedraagt ten
minste 3,40 meter n.a.p. en de bo
dembreedte 90 meter. Aan de oost
zijde van het kanaal wordt een berm
gemaakt met een breedte van 40 me
ter. Langs het kanaal worden dij
ken gelegd met een kruinhoogte van
tennunste 4,50 meter -J- n.a.p. en be
dieningswegen met een ryweg-
breede van 4,50 meter.
DE VAARGEUL IN DE OOSTER
SCHELDE.
De bodemdiepte van de vaargeul in
de Oosterschelde bedraagt ten min
ste 7 meter n.a.p. en de bodem
breedte 150 meter.
DE EENDRACHT.
Het tracé van de huidige Eendracht,
wordt gecorrigeerd. De juiste vorm
geving van de aansluiting aan de
Oosterschelde zal nog later worden
vastgesteld. De bocht van de Een
dracht- bij Tholen wordt aan de Bra
bantse kant (Auvergnepolder) recht
getrokken- Aan de Thoolse kant
wordt ten noorden van Tholen een
bocht bij de Slabbekornpolder even
eens rechtgetrokken. Het profiel van
de Eendracht wordt in eerste instan
tie verruimd tot de bodemdiepte ten
minste 6 meter n.a.p. bedraagt
en de bodembreedte ten minste 54
meter.
Met uitzondering van de gedeelten,
die reeds in een eerste instantie hun
definitieve vorm hebben gekregm,
wordt de Eendracht verder ver
ruimd tot ten minse de volgende af
metingen:
bodemdiepte 6 meter n.a.p.
bodembreedte 90 meter.
DE DOORSNIJDING VAN SLAAK
EN PRINS HENDRIKPOLDER.
De juiste vormgeving van het split-
singspunt Krabbenkreek=^ Eendracht
en van de aansluiting aan de Kram
mer zal nog nader worden vastge
steld. De bodemdiepte van deze door
snijding bedraagt tenminste 6 meter
n.a.p. en de bodembreedte 90 i
ter. De vaargeul in de schorren voor
de Prins Hendrikpolder krflgt het
zelfde profiel als de vaargeul door
de Oosterschelde.
HET SLUIZENCOMPLEX AAN DE
OOSTERSCHELDE.
Het sluizencomplex aan de Ooster
schelde bestaat uit twee gelyke
schutsluizen van de volgende afme
tingen:
nuttige lengte volledige sluiskolk
820 meter,
doorvaartwydte van de kolk en hoog
ten 24 meter.
By de vormgeving van de platte
grond van het sluizencomplex wordt
gerekend op de bouw van een derde
sluis.
Aan weerszyden van de sluizen wor
den voorhavens met wachtplaatsen
gemaakt. By de vormgeving daar
van en van de geleidingswerken
naar de sluizen wordt rekening ge
houden met de vaart van duw-
konvooien.
(Zie slot pag. 2 kol. 1)
ven, niet veel meer dan 500 man dus. In
Biak mischien iets meer, maar niet veel
meer. Onvoldoende om de massale Indo
nesische aanval op de twee centra van
bestuur en verdediging te weerstaan,
meent Nasoetion.
Raketten
Generaal Nasoetion verklaarde ons, dat
de T.U.-16 straalbommenwerpers behal
ve een groot aantal raketten, een aantal
geleide projectielen aan boord hadden
voor de vernietiging van Nederlandse
zeedoelen. Hij maakte duidelijk dat met
deze Russische geleide wapens, die op
een afstand van 200 km van het doel
kunnen worden gelanceerd, de Neder
landse torpedobootjagers en fregatten
zouden zijn aangevallen vóór de aanval
van de Indonesische mariniersbrigade
over zee op Hollandia en Biak zou be
ginnen.
Nasoetion verklaarde ons voorts, dat al
zeer geruime tijd een groot aantal Indo
nesische onderzeeboten in de wateren
rond Nieuw-Guinea op post lag, om bij
het eerste codetelegram, dat zou uit
gaan op het moment dat uit Washington
het bericht van het mislukken van de
Bunker-onderhandelingen in Djakarta
zou binnenkomen, grote aantallen com
mandotroepen aan land te zetten. Ten
minste zes van deze onderzeeboten la
gen steeds voor de noordkust van
Nieuw-Guinea op wacht. Maar meer dan
eens was dat aantal hoger.
Incident
Slechts in één geval heeft zich met
deze boten een incident voorgedaan,
namelijk toen een van de O-boten
het bericht dat de aanval definitief
was afgelast niet had ontvangen.
Uit de mededeling van Nasoetion werd
duidelijk, dat de opdrachten die waren
meegegeven inhielden, dat indien
geen tegenbericht meer kwam op 17
augustus zou moeten worden overge
daan tot uitvoering van het operatie-
ievel. De instructies aan de O-boten
werden maar eenmaal in de 24 uur
;even, als op 'n vastgesteld tijdstip alle
loten even boven water kwamen. Op
dag waarop het bericht van intrekking
van het operatiebevel werd uitgezonden,
omdat de besprekingen waren geslaagd,
kon één van ae boten niet boven komen
op de vastgestelde tijd.
Als gevolg daarvan voerde deze boot
nog na het bereiken van het Bunker-
akkoord zijn opdracht uit, die enerzyds
tot een diplomatiek incident heeft ge
leld en anaerzyds bewees hoe vergaand
bevelen waren die Indonesië reeds
had uitgegeven.
(Zie ook pagina 3)
V.S. voor troepen
in Laos
De Amerikaanse regering heeft „gehoor
gegeven aan een dringend verzoek van
de koninklijke regering van Laos en ma
terieel, in het bijzonder voor onderhoud
en losse onderdelen, gegeven ter han-
having van de defensieve staat van de
strijdkrachten van Laos".
Dit heeft een woordvoerder van het mi
nisterie van defensie in Washington
meegedeeld. Hy zei dat de hulp ver
strekt was „overeenkomstig artikel 6
van de Geneefse akkoorden". Uit Vien
tiane waren tevoren berichten ontvan
gen over de aankomst van Amerikaans
materieel voor de troepen van de neu-
tralistische generaal Kong Le.
:eheel nieuwe sfeer worden opgenomen.
Iet zal zaak zijn deze ontwikkelingen
met dezelfde intense aandacht te vol-
,"en als bij allerlei projecten in het
leeuwse land. Dezelfde aandacht en de
zelfde activiteit, waar het om nieuwe
kansen en nieuwe mogelijkheden gaat!
Wij moeten er zelf voor zorgen, dat de
winst van deze nieuwe verbinding het
verlies zal overtreffen.
Eindelyk is het zover: de kogel van
de Schelde-Rijnverbinding is door de
kerk. Na een lange, lange geschiedenis
veel tegenslagen en veel onderhan-
m staat nu eindelijk een definitief
tracé van een betere verbinding tussen
Antwerpen en de Rijn op papier en dit
maal ziet het er naar uit, dat tot een
spoedige uitvoering zal worden beslo
ten. Het is een tracé, dat voor een
groot deel op Zeeuws gebied ligt en
daarom behoren vandaag in deze kolom
enkele aspecten van dit vooral voor Bel
gië zo kostbare project te worden be
handeld.
In dit verband een opmerking vooraf:
het is merkwaardig, dat juist in deze
trjd van nieuwe dammen door Zeeland
uitgerekend de oudste dam die door
het Kreekrak weer wordt doorgesto
ken. Dit kunstwerk uit de vorige eeuw,
aanvankelijk gemaakt voor de zo vurig
begeerde spoorweg naar Vlissingen, zal
nu worden vervangen door een complex
van sluizen en vaste bruggen, die hoog
boven het Zeeuwse land zullen verrijzen.
Overigens behoeft men er niet bang
voor te zijn, dat deze nieuwe bruggen
een „bottle-neck" voor het verkeer zul
len worden: de verkeersbrug krijgt een
vierbaansweg plus een baan voor lang
zaam verkeer. Het is dus eerder anders
om: de weg is smal, de brug breed.
Daarom is het te hopen, dat de rest van
rijksweg 58 naar Vlissingen snel een
zelfde breedte zal krijgen
Een tweede opmerking. Zo langzamer
hand gaat het er op lijken, dat Zee
land één geweldig concentratiepunt
wordt van Nederlands grootste water
bouwkundige werken. Wanneer men er
een lijstje van maakt, dan zou men er
haast van duizelen: afsluitdammen in de
zeegaten, een enorme verbreding van
het kanaal Terneuzen-Gent met bijbeho
rende sluizen/ aanlegvan een Sloeha-
venproject, een gigantische Oosterschel-
debrug. En nu weer opnieuw een miljoe
nenzaak, de Schelde-Rijnverbinding,
d.w.z. een sluizencomplex met bruggen
bij Rilland, bruggen bij Bath, Oud-Vos
semeer, Tholen en Sint-Philipsland, ver
betering van de oude Eendracht en aan
leg van een strekdam door de Ooster
schelde. (Tussen twee haakjes: het is
wellicht goed om in Zeeland na te gaan
of deze aam door een niet al te kost
bare verzwaring dienstbaar als ver
keersverbinding kan worden gemaakt.
Voor de studie daarvan en onderhande
gewest nog wel eens de neiging om te
spreken over „het nieuwe gelaat" van
Zeeland, maar eigenlijk is dit gelaat wel
zo volkomen nieuw, dat men ae provin
cie over enige jaren helemaal niet meer
zal terugkennen. Het lijkt er op, alsof
alle „plastische chirurgen" van de Ne
derlandse waterbouw opgewekt staan
te snijden en te kerven om geheel Zee
land uiterlijk volledig om te vormen
Nu de zaak zelf. Dit nieuwe tracé
betekent voor Zeeland in de eerste
plaats een verplaatsing van allerlei ac-
centën (die tot dusver op het kanaal
door Zuid-Beveiand vielen) naar de
oostkant van de provincie. Diegenen,
die afhankelijk zijn van deze scheep
vaart en hun vestigingen in Wemel-
dinge of Hansweert nebben, zullen dus
moeten overwegen of
zij met de verlegging
van deze Schelde-
Rijnverbinding ook
hun bedrijven moeten
verplaatsen. Welis
waar blijft het kanaal door Zuid-Beve
land een belangrijke scheepvaartweg,
maar de enorme bedrijvigheid van
thans zal na totstandkoming van de
nieuwe verbinding zeker in de eerste
jaren verdwijnen. Dat is een zéér on
prettige kant van deze zaak. Voor dit
aspect mag men niet blind zijn.
Tervolgens komt de vraag aan de or-
V de in hoeverre Zeeland profijt van
deze nieuwe werken kan hebben, waar
bij met name valt te denken aan de
kansen via dit nieuwe tracé voor het
Kreekrakplan. Wy hebben echter de af
gelopen dagen niet de indruk gekregen,
dat dit Kreekrakplan in Den Haag zo
erg goed ligt. Minister Korthals heeft
er vorige week weinig opgewekte din
gen over gezegd in zijn jongste memo
rie aan de Eerste Kamer („Er zijn
betere plannen denkbaar") en daarbij
nog eens gewezen op verschillen met
het (zoveel gunstiger gelegen) Sloe-
plan. De resultaten van de Schelde-
Rïjnonderhandelingen, zoals die thans in
een verdrag zijn vastgelegd, bevestigen
naar onze mening de weinig toeschiete
lijke houding van de regering jegens
het Kreekrakplan. Wat ziet men na
melijk? Er is in het kader van deze
nieuwe verbinding geen kanaal gepro
jecteerd van de Westerschelde naar het
Schelde-Rijntracé. Terwijl voor een ont
wikkeling van een Kreekrakplan (oude
of nieuwe stijl) dit kanaal juist drin
gend nodig is! Minister Luns heeft er
gisteren weliswaar op gewezen, dat het
verdrag de mogelijkheid van zulk een
kanaal nog openlaat, hetgeen hij met
name voor Gent (duwvaart) en Noord-
Brabant van belang achtte. Maar zowel
uit de opmerkingen van de Nederland
se bewindsman als uit die van zijn Bel
gische ambtgenoot kwam vast te
staan, dat aan deze verbinding op dit
ogenblik niet wordt gedacht. In feite
betekent dit, dat zowel de belangen van
Gent als die van Noord-Brabant
(Kreekrakplan) bij deze onderhande
lingen niet hebben meegespeeld, on
danks alle verzekeringen van het tegen
deel. Minister Fayat van België meen
de, dat Gent eigenlijk niet mocht kla
gen: het krijgt zijn zeehaven via Ter
neuzen en aan een duwvaartkanaal
naar de Rijn heeft het eigenlijk geen
~;efcrek. Antwerpen wel. en deze haven
rijgt het kanaal nu ook. En daarmee
was de zaak eigenlijk afgedaan...
Tn het verleden is het Kreekrakplan
vaak voorgesteld als een gemeen
schappelijke aangelegenheid van Noord-
Brabant en van Zeeland. Zeker, onze
provincie heeft belangen bij het Kreek-
rek. maar we geloven dat, zoals nu de
zaken staan, de grootste aandacht van
Zeeland eerst moet uitgaan naar twee
belangrijke eigen projecten: Sloehaven
en kanaalzone. Dat is de realiteit van
het ogenblik, namelijk bezigzijn met
plannen, die in uitvoering zijn en daar
na rekening houden met kansen aan de
Brabantse kant in de toekomst. Zee
land zal Brabant weliswaar moeten
blijven steunen by de verlangens naar
een geïndustrialiseerd Kreekrakgebied,
maar de grootste belangen van het
Zeeuwse gewest liggen thans in de ka
naalzone en in het Sloe. Dat is een rea
liteit, die door Den Haag is en wordt
gehonoreerd.
Samenvattend: de nieuwe Schelde-
Rijnverbinding verandert (met vele
andere werken) het uiterlijk van deze
provincie. Het schept problemen (We-
meldinge en Hansweert), maar wellicht
ook kansen! Vooral Tholen zal nu in een