PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT SCHELDE-RÜNYERBINDING ZAL 260 MILJOEN KOSTEN Antwoord Kroes jtsjew is ongunstig Reeks van grootse waterbouwkundige projecten Nederlands aandeel bedraagt 22 miljoen Indonesië was gereed voor grote aanval op Biak en Hollandia aanval op Biak en AKKOORD GETEKEND - VAARWEG IS OVER S d 10 JAAR GEREED VLUCHT VAN COOPER DOOR WEER ONZEKER Luchtlandingen in zuiden waren slechts afleidingsmanoeuvres Schelde-Rijnverbinding biedt aan provincie Plastische chirurgie 206e jaargang - no. 113 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week. 8.00 perk Wa!eh,Q.f SQ-fin tol OQKt; r. OCAQ «,J.. a.'.r.raa.as ïnjj.n-i r.nn,.'TT. fn „I--./ r?n JV I Bureaus: Vlissingen: Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643)'; Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g.'red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. "red. 7853, adv. 5213);' Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red. tel. 2116, adm'tel. 2911; Zierikzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 s tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,60). „Brieven bur. oc "cn'lnr n franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. i -A.-x- Astburg: tel. 2395; Terneuzen: dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.O., Middelburg. Dinsdag 14 mei 1963 (Van een onzer redacteuren) Enkele forse handtekeningen hebben gistermiddag een defini tieve streep gezet onder een eeuwenoud geschil tussen Neder land en België. „Er is hier geen overwinnaar of overwonnene", zei minister Luns, toen op het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag tijdens een korte plechtigheid het Schelde-Rijn- akkoord werd ondertekend, waarmee Antwerpen een verkorte en voor de duwvaart geschikte vaarweg krijgt naar de Rijn. De nieuwe verbinding van kanalen, vaargeulen en sluizencomplexen zal 260 miljoen gulden kosten, waarvan Nederland slechts 22 miljoen voor haar rekening neemt. De gehele aanleg zal ongeveer acht a tien jaar in beslag nemen. Zodra het nieuwe tracé bevaarbaar is zal Bel gië de zg. Rijnvaartpremies afschaffen. Deze premies, lang een doorn in het oog van de Nederlandse rijnvaart, worden reeds „bevroren" op het bestaande peil zodra de beide regeringen het verdrag hebben ge ratificeerd. Het verdrag, dat werd onderte kend door de minister-presidenten Lefèvre en De Quay en de minis ters Fayat en Luns, voorziet in de aanleg van een reeks waterbouw kundige werken die zorgvuldig zijn ingepast in het Deltaplan. Vanuit de dokken van Antwer pen wordt een kanaal gegraven langs de oever van de Wester- schelde, door Zuid-Beveland (Kreekrakpolder) naar de Oos- terschelde. Hier eindigt het ka naal en loopt het traject door een te graven vaargeul in de Oosterschelde naar de Een dracht Deze vaarweg tussen Tholen en Brabant wordt uitge diept en verbreed en geeft aan sluiting op een te graven kanaal door St.-Philipsland naar het Volkerak. Vandaar is de vrije vaart via het Hollandse Diep naar de Rijn verzekerd. Ter bescherming van de ver schillende vaargeulen die door open water leiden, zullen in de Oosterschelde en tot diep in het Volkerak strekdammen worden aangelegd. Ook het gedeelte van het kanaal dat vanuit Antwer pen door de schorren van de Westerschelde loopt, zal door een dam worden beveiligd. In dit kanaal zal bovendien een sluizencomplex worden aange bracht, terwijl op verschillende punten van de gehele vaarroute bruggen moeten worden aange legd voor het weg- en spoorweg verkeer. geweest, kan men stellen dat het zich vooral de laatste veertig jaar sterk ge concentreerd heeft", aldus gistermiddag de gemeenschappelijke verklaring van beide regeringen. De oplossing van thans biedt België echter niet de recht streekse verbinding via het ambitieuze „Moerdqkkanaal" waarvoor men jaren lang geijverd heeft. Maar de Belgische adj.-minister van buitenlandse zaken Fayat toonde zich gisteren niettemin bijzonder tevreden met het nieuwe tra ject dat de verbinding van Antwerpen met Dordrecht van 125 km zal bekorten tot 85 km, terwijl de vaarduur van 10 k 11 uur wordt teruggebracht tot 6 uur, terwijl bovendien de capaciteit van de vaarroute wordt vergroot en de duwvaart, waarvoor in Antwerpen gro te belangstelling bestaat, minder moei lijkheden zal ondervinden. Tweemaal schuiten Op het nieuwe traject zal het schut ten, dat thans vla drie en bij het afsluiten van het Volkerak (Delta werken) via vier sluizen geschiedt, worden teruggebracht tot tweemaal. Het gehele project wordt begroot op 260 miljoen gulden, waarbij België voor haar rekening neemt: de bouwkosten op eigen grondgebied (17 miljoen) en het gehele complex beginnende vanaf de Oosterschelde tot aan het Volkerak (101 miljoen). De bouwkosten van het middengedeelte, het kanaal vanaf de Belgische grens tot aan de Oosterschel de, in totaal begroot op 140 miljoen, zullen voor 15 procent door Nederland worden gedragen. Dit betekent dat Ne derland niet meer dan 22 miljoen en België 238 miljoen financiert. De onder houdskosten op Nederlands grondge bied. begroot op 2 miljoen per jaar, zul len in de toekomst door Nederland wor den gedragen. België tevreden „Hoewel het geschil tussen België en Nederland in de loop van honderd jaar aan gedaanteverandering onderhevig is Zijkanaal Gezien het belang van het Brabantse industriegebied (Bergen op Zoom) bij een verbinding met de zee en anderzijds de verlangens van Gent om een snelle verbinding met de nieuwe route te krij gen, is in het verdrag de mogelijkheid opengelaten eventueel ten noorden van Antwerpen een zijkanaal naar de Wes terschelde aan te leggen. De kosten zullen dan gedragen moeten worden door het land dat deze aftakking wenst. Of deze verbinding ooit verwezenlijkt zal worden iykt echter zeer twijfel achtig, gezien de ontwijkende houding die beide delegaties gistermiddag op persconferentie aannamen. Dit ia een luchtopname van de enorme brug in de „trékvogelroiv- te" tussen Denemarken en West- Duitsland. De brug is de grootste van Europa en loopt van Falster naar Zeeland. De lengte van de brug is 8,6 km er zijn twee ge scheiden rijbanen overheen. (Voor verder nieuws zie pagina 3) Premier Kroes its iew van de Sow- jet-Unie heeft geantwoord op de boodschap die premier Macmillan van Engeland en president Ken nedy van de V.S. hem vorige maand zonden over de kernproe ven, zo deelt het ministerie van buitenlandse zaken in Londen mee. Het antwoord is in studie geno men. Macmillan en Kennedy wilden proberen de impasse op de Geneefse conferentie inzake een verbod van kernproeven te doorbreken. Van gewoonlijk welingelichte Ameri kaanse zijde wordt verklaard dat het Russische antwoord niet bevredigend is. De Amerikaanse onderhandelaar op de ontwapeningsconferentie in Genève, Charles Stelle, heeft gisteren gezegd dat de Russen de conferentie verder in de wielen willen rijden door terug te komen op hun besluit om inspecties ter controlering van een kernproefverbod toe te staan. Op Cape Canaveral zijn gisteren de voorbereidingen voor de op vandaag bepaalde ruimtereis van L- Gordon Cooper volgens pro gram voortgezet, doch de weers omstandigheden zijn wat minder gunstig voor het experiment ge worden. Door de meteorologen werd ge meld, dat aan de lange periode van helder weer in Florida op korte termijn een eind zou komen en dat de hemel boven Cape Ca naveral vanochtend tenminste voor de helft zou zijn bewolkt. Uiteraard hoopte men op Cape Canaveral dat de bewolking niet zo zwaar zou zyn dat de waar nemingen die bij de start van Cooper gedaan moeten worden in gevaar zullen komen. Indien het weer uitgesproken slecht zou worden, zou de reis van Cooper een dag of mogelijk langer moeten worden uitgesteld. Ook in het deel van de Atlanti sche Oceaan ter hoogte van Ber muda, waar Cooper moet worden opgepikt na 22 omwentelingen om de aarde, werd voor vandaag minder gunstig weer voorspeld. Het zou er wat regenen en de wind zou er een kritieke kracht bereiken. Maar tegen dat Cooper zijn reis zal beëindigen onge veer 34 uur na de start zal het weer in zijn doelgebied waar schijnlijk wat zijn verbeterd. Radioreportage Wanneer de vlucht van Leroy Gordon Cooper door gaat, zal do A.VR.O. in haar radioprogramma een rechtstreekse reportage van de start uitzenden. Het commen taar In deze uitzending zal wor den gegeven door Tom Nieuwen- hujjsen. De Britse communistische partij wil bij de komende algemene verkiezingen in Enge land rond 40 kandidaten stellen, zo heeft par tijsecretaris John Gollan in Londen meege deeld. Hj] zei voorts, dat het aantal partijle den van ruim 5000 in 1961 tot ruim 34.000 is gestegen. NASOETION ONTHULT DJAKARTA'S MILITAIRE PLAN IVAVIJLV/OILV VT UO g VI (Van onze speciale verslaggever in Indonesië) Als de Nederlands-Indonesische zg. Bunkeronderhandelingen te Washington niet op 15 augustus vorig jaar tot een akkoord had den geleid, zou Indonesië, in de ochtenduren van de 17de augus tus met een strijdmacht van ruim 24.000 man zowel het be stuurscentrum Hollandia als het verkeers- en luchtverdedigings centrum Biak op de noordkust van Nieuw-Guinea vanuit de lucht en uit zee hebben aangevallen. Dit verklaarde zaterdagmorgen de Indonesische viee-premier, minis ter van defensie en staf-chef van de strijdkrachten, generaal Abdoel Haris Nasoetion in een gesprek dat wij in zijn hoofdkwartier, te zamen met enkele andere Neder landse persvertegenwoordigers met hem hadden. Tjjdens de gehele duur van de Bunker- Van Royen-Soebandrio-onderliandelin- gen had Indonesië een parachutisten brigade gereed staan voor vertrek en had het een mariniers- en infanterie brigade, leder van omstreeks 8000 man, in volle zee, met de opdracht om als er geen tegenbevelen kwamen, op de 17de augustus 1962 de gegeven opdrachten uit te voeren. Het tegenbevel zou slechts komen als zou blijken dat de Bunker onderhandelingen toch een politieke op lossing van het conflict over het be twiste gebied zouden opleveren. Nasoetion voegde er aan toe, dat een -(root aantal vliegtuigen, waaronder loor de SowjeMJnie geleverde T.U.-16 straalbommenwerpers en Iljushin-28 de Russen naar Cuba hebben gebracht, gereed stond om onmiddellijk vooraf gaande aan de landing van de troepen by Hollandia en Biak een bombardement uit te voeren om de Nederlandse tegen stand te breken. Afleidingsmanoeuvre Volgens Nasoetion hadden de Indo nesische operaties die voor en tijdens de onderhandelingen te Washington werden uitgevoerd by Fak Fak, So- rong, Kaimana, Teminabuan, de Et- na-baai, Merauke en andere plaatsen op de zuidwestkust van Nieuw-Gui nea in fase 2 van het Indonesische opreatieplan, geen ander doel, dan de verplaatsing van Nederlandse troepen uit de omgeving van Hollan dia en van Biak naar de zuidwest kust uit te lokken. Generaal Nasoetion meent, dat de Indo nesische strijdkrachten met hun opera ties dat doel wel hebben bereikt. Na df overneming van het gezag in Nieuw- Guinea door de V.N. was de Indonesi sche waarnemers gebleken, dat in Hol landia niet eens een half bataljon Ne derlandse strijdkrachten was overgeble- De nieuwe Schelde-Rijnverbinding tussen Antwerpen en de Volkeraksluizen van het Deltaplan zal voor het grootste ge deelte op Zeeuws gebied komen te liggen. Dat betekent: A. Er komt een kanaal van Antwerpen naar de Oosterschelde, zo dat de rijksweg 58 en de spoorlijn naar Goes over een groot bruggencomplex zullen worden geleid. De verkeersbrug krijgt een vierbaansvveg, terwijl bovendien een baan voor langzaam verkeer wordt aangebracht. B. Er komen bruggen bij St.-Philipsland, Oud-Vossemeer, Tholen en Bath. C. De Eendracht wordt op enkele plaatsen gecorrigeerd, namelijk in twee fasen: de tweede fase wordt pas uitgevoerd nadat de Oosterschelde is afgesloten. D. Er komt een strekdam in de Oosterschelde tussen de Eerste Bathpolder en de mond van de Eendracht, maar deze dam wordt pas aangebracht na afsluiting van de Oosterschelde. Indien dit eerder zou gebeuren zouden hier te grote stroomsnelhcden ten gevolge van eb en vloed ontstaan. Deze dam, dienend voor af scherming van de vaarroute tegen ijsgang en golfslag krijgt een doorvaartopening ter hoogte van Bergen op Zoom. Er komt geen rechtstreekse kanaal verbinding tussen het kanaal Antwerpen-Oosterschelde (zoals onder meer in het Kreekrakplan is bepleit)maar in een van de verdragsbepalingen is de mogelijk heid van een dergelijk zijkanaal naar de Westerschelde wel open gelaten. Zowel Nederland als België kan er toe besluiten en verzoe ken het voor de duwvaart geschikt te maken. In het verdrag is een bepaling opgenomen waarbij is vastgelegd dat het kanaal door Zuid-Beveland niet zonder overleg met België mag worden gewijzigd of buiten gebruik mag worden gesteld. Voor de diverse werken zijn de volgende besluiten genomen: HET KANAAL VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN NAAR DE OOS TERSCHELDE. De bodemdiepte van het banaal Ant werpen-Oosterschelde bedraagt ten minste 3,40 meter n.a.p. en de bo dembreedte 90 meter. Aan de oost zijde van het kanaal wordt een berm gemaakt met een breedte van 40 me ter. Langs het kanaal worden dij ken gelegd met een kruinhoogte van tennunste 4,50 meter -J- n.a.p. en be dieningswegen met een ryweg- breede van 4,50 meter. DE VAARGEUL IN DE OOSTER SCHELDE. De bodemdiepte van de vaargeul in de Oosterschelde bedraagt ten min ste 7 meter n.a.p. en de bodem breedte 150 meter. DE EENDRACHT. Het tracé van de huidige Eendracht, wordt gecorrigeerd. De juiste vorm geving van de aansluiting aan de Oosterschelde zal nog later worden vastgesteld. De bocht van de Een dracht- bij Tholen wordt aan de Bra bantse kant (Auvergnepolder) recht getrokken- Aan de Thoolse kant wordt ten noorden van Tholen een bocht bij de Slabbekornpolder even eens rechtgetrokken. Het profiel van de Eendracht wordt in eerste instan tie verruimd tot de bodemdiepte ten minste 6 meter n.a.p. bedraagt en de bodembreedte ten minste 54 meter. Met uitzondering van de gedeelten, die reeds in een eerste instantie hun definitieve vorm hebben gekregm, wordt de Eendracht verder ver ruimd tot ten minse de volgende af metingen: bodemdiepte 6 meter n.a.p. bodembreedte 90 meter. DE DOORSNIJDING VAN SLAAK EN PRINS HENDRIKPOLDER. De juiste vormgeving van het split- singspunt Krabbenkreek=^ Eendracht en van de aansluiting aan de Kram mer zal nog nader worden vastge steld. De bodemdiepte van deze door snijding bedraagt tenminste 6 meter n.a.p. en de bodembreedte 90 i ter. De vaargeul in de schorren voor de Prins Hendrikpolder krflgt het zelfde profiel als de vaargeul door de Oosterschelde. HET SLUIZENCOMPLEX AAN DE OOSTERSCHELDE. Het sluizencomplex aan de Ooster schelde bestaat uit twee gelyke schutsluizen van de volgende afme tingen: nuttige lengte volledige sluiskolk 820 meter, doorvaartwydte van de kolk en hoog ten 24 meter. By de vormgeving van de platte grond van het sluizencomplex wordt gerekend op de bouw van een derde sluis. Aan weerszyden van de sluizen wor den voorhavens met wachtplaatsen gemaakt. By de vormgeving daar van en van de geleidingswerken naar de sluizen wordt rekening ge houden met de vaart van duw- konvooien. (Zie slot pag. 2 kol. 1) ven, niet veel meer dan 500 man dus. In Biak mischien iets meer, maar niet veel meer. Onvoldoende om de massale Indo nesische aanval op de twee centra van bestuur en verdediging te weerstaan, meent Nasoetion. Raketten Generaal Nasoetion verklaarde ons, dat de T.U.-16 straalbommenwerpers behal ve een groot aantal raketten, een aantal geleide projectielen aan boord hadden voor de vernietiging van Nederlandse zeedoelen. Hij maakte duidelijk dat met deze Russische geleide wapens, die op een afstand van 200 km van het doel kunnen worden gelanceerd, de Neder landse torpedobootjagers en fregatten zouden zijn aangevallen vóór de aanval van de Indonesische mariniersbrigade over zee op Hollandia en Biak zou be ginnen. Nasoetion verklaarde ons voorts, dat al zeer geruime tijd een groot aantal Indo nesische onderzeeboten in de wateren rond Nieuw-Guinea op post lag, om bij het eerste codetelegram, dat zou uit gaan op het moment dat uit Washington het bericht van het mislukken van de Bunker-onderhandelingen in Djakarta zou binnenkomen, grote aantallen com mandotroepen aan land te zetten. Ten minste zes van deze onderzeeboten la gen steeds voor de noordkust van Nieuw-Guinea op wacht. Maar meer dan eens was dat aantal hoger. Incident Slechts in één geval heeft zich met deze boten een incident voorgedaan, namelijk toen een van de O-boten het bericht dat de aanval definitief was afgelast niet had ontvangen. Uit de mededeling van Nasoetion werd duidelijk, dat de opdrachten die waren meegegeven inhielden, dat indien geen tegenbericht meer kwam op 17 augustus zou moeten worden overge daan tot uitvoering van het operatie- ievel. De instructies aan de O-boten werden maar eenmaal in de 24 uur ;even, als op 'n vastgesteld tijdstip alle loten even boven water kwamen. Op dag waarop het bericht van intrekking van het operatiebevel werd uitgezonden, omdat de besprekingen waren geslaagd, kon één van ae boten niet boven komen op de vastgestelde tijd. Als gevolg daarvan voerde deze boot nog na het bereiken van het Bunker- akkoord zijn opdracht uit, die enerzyds tot een diplomatiek incident heeft ge leld en anaerzyds bewees hoe vergaand bevelen waren die Indonesië reeds had uitgegeven. (Zie ook pagina 3) V.S. voor troepen in Laos De Amerikaanse regering heeft „gehoor gegeven aan een dringend verzoek van de koninklijke regering van Laos en ma terieel, in het bijzonder voor onderhoud en losse onderdelen, gegeven ter han- having van de defensieve staat van de strijdkrachten van Laos". Dit heeft een woordvoerder van het mi nisterie van defensie in Washington meegedeeld. Hy zei dat de hulp ver strekt was „overeenkomstig artikel 6 van de Geneefse akkoorden". Uit Vien tiane waren tevoren berichten ontvan gen over de aankomst van Amerikaans materieel voor de troepen van de neu- tralistische generaal Kong Le. :eheel nieuwe sfeer worden opgenomen. Iet zal zaak zijn deze ontwikkelingen met dezelfde intense aandacht te vol- ,"en als bij allerlei projecten in het leeuwse land. Dezelfde aandacht en de zelfde activiteit, waar het om nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden gaat! Wij moeten er zelf voor zorgen, dat de winst van deze nieuwe verbinding het verlies zal overtreffen. Eindelyk is het zover: de kogel van de Schelde-Rijnverbinding is door de kerk. Na een lange, lange geschiedenis veel tegenslagen en veel onderhan- m staat nu eindelijk een definitief tracé van een betere verbinding tussen Antwerpen en de Rijn op papier en dit maal ziet het er naar uit, dat tot een spoedige uitvoering zal worden beslo ten. Het is een tracé, dat voor een groot deel op Zeeuws gebied ligt en daarom behoren vandaag in deze kolom enkele aspecten van dit vooral voor Bel gië zo kostbare project te worden be handeld. In dit verband een opmerking vooraf: het is merkwaardig, dat juist in deze trjd van nieuwe dammen door Zeeland uitgerekend de oudste dam die door het Kreekrak weer wordt doorgesto ken. Dit kunstwerk uit de vorige eeuw, aanvankelijk gemaakt voor de zo vurig begeerde spoorweg naar Vlissingen, zal nu worden vervangen door een complex van sluizen en vaste bruggen, die hoog boven het Zeeuwse land zullen verrijzen. Overigens behoeft men er niet bang voor te zijn, dat deze nieuwe bruggen een „bottle-neck" voor het verkeer zul len worden: de verkeersbrug krijgt een vierbaansweg plus een baan voor lang zaam verkeer. Het is dus eerder anders om: de weg is smal, de brug breed. Daarom is het te hopen, dat de rest van rijksweg 58 naar Vlissingen snel een zelfde breedte zal krijgen Een tweede opmerking. Zo langzamer hand gaat het er op lijken, dat Zee land één geweldig concentratiepunt wordt van Nederlands grootste water bouwkundige werken. Wanneer men er een lijstje van maakt, dan zou men er haast van duizelen: afsluitdammen in de zeegaten, een enorme verbreding van het kanaal Terneuzen-Gent met bijbeho rende sluizen/ aanlegvan een Sloeha- venproject, een gigantische Oosterschel- debrug. En nu weer opnieuw een miljoe nenzaak, de Schelde-Rijnverbinding, d.w.z. een sluizencomplex met bruggen bij Rilland, bruggen bij Bath, Oud-Vos semeer, Tholen en Sint-Philipsland, ver betering van de oude Eendracht en aan leg van een strekdam door de Ooster schelde. (Tussen twee haakjes: het is wellicht goed om in Zeeland na te gaan of deze aam door een niet al te kost bare verzwaring dienstbaar als ver keersverbinding kan worden gemaakt. Voor de studie daarvan en onderhande gewest nog wel eens de neiging om te spreken over „het nieuwe gelaat" van Zeeland, maar eigenlijk is dit gelaat wel zo volkomen nieuw, dat men ae provin cie over enige jaren helemaal niet meer zal terugkennen. Het lijkt er op, alsof alle „plastische chirurgen" van de Ne derlandse waterbouw opgewekt staan te snijden en te kerven om geheel Zee land uiterlijk volledig om te vormen Nu de zaak zelf. Dit nieuwe tracé betekent voor Zeeland in de eerste plaats een verplaatsing van allerlei ac- centën (die tot dusver op het kanaal door Zuid-Beveiand vielen) naar de oostkant van de provincie. Diegenen, die afhankelijk zijn van deze scheep vaart en hun vestigingen in Wemel- dinge of Hansweert nebben, zullen dus moeten overwegen of zij met de verlegging van deze Schelde- Rijnverbinding ook hun bedrijven moeten verplaatsen. Welis waar blijft het kanaal door Zuid-Beve land een belangrijke scheepvaartweg, maar de enorme bedrijvigheid van thans zal na totstandkoming van de nieuwe verbinding zeker in de eerste jaren verdwijnen. Dat is een zéér on prettige kant van deze zaak. Voor dit aspect mag men niet blind zijn. Tervolgens komt de vraag aan de or- V de in hoeverre Zeeland profijt van deze nieuwe werken kan hebben, waar bij met name valt te denken aan de kansen via dit nieuwe tracé voor het Kreekrakplan. Wy hebben echter de af gelopen dagen niet de indruk gekregen, dat dit Kreekrakplan in Den Haag zo erg goed ligt. Minister Korthals heeft er vorige week weinig opgewekte din gen over gezegd in zijn jongste memo rie aan de Eerste Kamer („Er zijn betere plannen denkbaar") en daarbij nog eens gewezen op verschillen met het (zoveel gunstiger gelegen) Sloe- plan. De resultaten van de Schelde- Rïjnonderhandelingen, zoals die thans in een verdrag zijn vastgelegd, bevestigen naar onze mening de weinig toeschiete lijke houding van de regering jegens het Kreekrakplan. Wat ziet men na melijk? Er is in het kader van deze nieuwe verbinding geen kanaal gepro jecteerd van de Westerschelde naar het Schelde-Rijntracé. Terwijl voor een ont wikkeling van een Kreekrakplan (oude of nieuwe stijl) dit kanaal juist drin gend nodig is! Minister Luns heeft er gisteren weliswaar op gewezen, dat het verdrag de mogelijkheid van zulk een kanaal nog openlaat, hetgeen hij met name voor Gent (duwvaart) en Noord- Brabant van belang achtte. Maar zowel uit de opmerkingen van de Nederland se bewindsman als uit die van zijn Bel gische ambtgenoot kwam vast te staan, dat aan deze verbinding op dit ogenblik niet wordt gedacht. In feite betekent dit, dat zowel de belangen van Gent als die van Noord-Brabant (Kreekrakplan) bij deze onderhande lingen niet hebben meegespeeld, on danks alle verzekeringen van het tegen deel. Minister Fayat van België meen de, dat Gent eigenlijk niet mocht kla gen: het krijgt zijn zeehaven via Ter neuzen en aan een duwvaartkanaal naar de Rijn heeft het eigenlijk geen ~;efcrek. Antwerpen wel. en deze haven rijgt het kanaal nu ook. En daarmee was de zaak eigenlijk afgedaan... Tn het verleden is het Kreekrakplan vaak voorgesteld als een gemeen schappelijke aangelegenheid van Noord- Brabant en van Zeeland. Zeker, onze provincie heeft belangen bij het Kreek- rek. maar we geloven dat, zoals nu de zaken staan, de grootste aandacht van Zeeland eerst moet uitgaan naar twee belangrijke eigen projecten: Sloehaven en kanaalzone. Dat is de realiteit van het ogenblik, namelijk bezigzijn met plannen, die in uitvoering zijn en daar na rekening houden met kansen aan de Brabantse kant in de toekomst. Zee land zal Brabant weliswaar moeten blijven steunen by de verlangens naar een geïndustrialiseerd Kreekrakgebied, maar de grootste belangen van het Zeeuwse gewest liggen thans in de ka naalzone en in het Sloe. Dat is een rea liteit, die door Den Haag is en wordt gehonoreerd. Samenvattend: de nieuwe Schelde- Rijnverbinding verandert (met vele andere werken) het uiterlijk van deze provincie. Het schept problemen (We- meldinge en Hansweert), maar wellicht ook kansen! Vooral Tholen zal nu in een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1