GEMENGDE GEVOELENS OVER
DE VIJFDAAGSE SCHOOLWEEK
Lager onderwijs: ja;
ulo. en v.h.m.o.: nee
KIEST PARTI1
Esso.
LIJST 2 SUURHOFF
CONSTANT
Japanners werken als paarden
UITBREIDING ONDERGRONDSE IN
TOKIO MOET VÓÓR 1964 GEREED
Als u zuiniger wilt koken...
A.R.K.A. WIL BEWINDSMAN VOOR
PERSONEELSAANGELEGENHEDEN
MAANDAG 12 MEI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG VOOR HUISWERK MAKEN EN UITSLAPEN
„AARDGAS RECHTSTREEKS
VAN GASUNIE NAAR
DE INDUSTRIE"
(Van onze Haagse redactie).
Minister Cals heeft het hoge woord gesproken: als de lagere scho
len de 1040 schooluren per jaar maar halen, dan zullen de school
inspecties de vijfdaagse schoolweek geen moeilijkheid in de weg
leggen. Maar bij het middelbaar onderwijs zal de overheid de vijf
daagse schoolweek niet bevorderen.
In de bestaande voorschriften is niet be
paald op welke wüze het aantal lesuren
over de weekdagen moet worden ver
deeld. De minister heeft alleen zeggen
schap over de werkdagen van de rijks
scholen. De eigen vrijheid van de besto
ren der niet-rjjksscholen (gemeenten of
particuliere organisaties) gaat het mi
nisterie van onderwijs, kunsten en we
tenschappen zo zeer ter harte dat minis
ter Cals het bij zijn uitspraak, welke een
suggestie is, gelaten heeft en zyn school
inspecties niet heeft opgedragen te
enquêteren welk gevolg het niet-ryks-
onderwys geeft aan het ministeriële
woord.
De inspecties zeggen: „voor zover we er
van horen gaan de lagere scholen wel
over op de vijfdaagse schoolweek, maar
het gaat langzaam. Langzamer dan
iedereen had verwacht. Er is ook weinig
overleg tussen de gemeenten onderling.
Van de uloscholen en de middelbare
scholen merken we niets. Misschien dat
de lesroosters, die in september by ons
worden ingediend, een grote verschui
ving naar de vijfdaagse schoolweek te
zien zullen geven, maar het ziet er niet
naar uit. De ouders willen niet, de lera
ren niet en de leerlingen eigenlijk ook
niet. Ze hebben liever een huiswerkvrij-
weekeinde".
Meerderheid vóór
De naar goed Nederlandse aard
breed samengestelde rijkscommissie ter
bestudering van de vijfdaagse school
week, die na negen maanden praten en
studeren een jaar geleden met een rap
port kwam en die de drukkerijen zyn
overbelast haar rapport eerst dezer
dagen, dat is een jaar later, zag verschij
nen, heeft, ten behoeve van de samenstel
ling van haar rapport een enquête ge
houden onder vijfduizend ouders. Ouders
van kinderen met een vijfdaagse school
week en ouders van kinderen met een
zesdaagse schoolweek. De uitslag van de
enquête wordt binnenkort gepubliceerd.
Hier volgen alvast enige cijfers.
Ouders van lagere-schoolklnderen
zeiden, vóórdat de vijfdaagse school
week was ingevoerd, voor 52 dat
zij er wel wat in zagen; 18 was te
gen, 30 had geen oordeel.
Nadat de vijfdaagse schoolweek was
ingevoerd zei 61 gunstige ervaring
met de vijfdaagse schoolweek te heb
ben; 13 vond de vijfdaagse school
week geen verbetering, 26 had
geen oordeel.
Dc commissie vroeg dezelfde ouders ook
wat zij dachten over het inhalen van de
zaterdagse schooltijd op woensdagmid
dag of met een verlenging van de dag
schooltijd met ongeveer 35 minuten per
dag. 72 van de ouders wist niet of net
inhalen gunstig of nadelig had gewerkt.
7 had ongunstige ervaringen, 21
gunstige.
Of door de vijfdaagse schoolweek het ge
zinscontact was verbeterd? 31 van de
ouders zei „ja". 68 „er is niets veran
derd" en 1 van de ouders antwoordde
„het gezinscontact is verslechterd."
Geen ijsvrij meer
Het zijn geen van alle cijfers die dwin
gen tot een invoering van de vijfdaagse
schoolweek bij het lager onderwijs. Toch
komt die er. In de meeste gevallen zon
der compensatie van de verloren zater
dagse lesuren op woensdag of bij beetjes
over de andere dagen. De meeste lagere
scholen geven 1090 lesuren per jaar. Ze
hebben dus een ruimte van 50 uur. Die
gaat eraf. Maar dan is het lesrooster wel
zo krap, dat er voortaan nauwelijks
meer ruimte zal zijn om bijvoorbeeld ijs
vrij te geven.
Do vijfdaagse schoolweek by hot lager
onderwijs komt er, omdat do leerlingen
nog zo afhankelijk zijn van hun ouders
(die over hot algemeen een vijfdaagse
werkweek hebben!) Een onverwachte
beklemtoning van de maatschappelijke
noodzauk van dc doorvoering van de
vijfdaagse schoolweek bij het lager on
derwijs kwam dezer dagen van de Haag
se wethouder van onderwijs, mr. Maar
ten Vrolijk, die zyn gemeenteraad mee
deelde dat op de zesdaagse scholen het
schoolverzuim zaterdags sterk is toege
nomen. Als de jeugd wel op school
kwam, was ze vaak ongewassen.....
De secretaris van de commissie ter
bestudering van dc vijfdaagse school
week koestert een enquêteformulier,
waarop een moeder de oorzaak opgaf
van de gevolgen, die de Haagse wet
houder heeft geconstateerd. Ze vulde
ln: ,ik ben tegen de vijfdaagse
schoolweek, want die ontneemt mrj
de wittebroodsweekeinden die mij ln
de schoot zijn gevallen sinds mUn
man vyf dagen per week werkt".
De commissie heeft geen overwegende
bezwaren geopperd tegen de vijfdaagse
schoolweek op lagere technische scholen
en op nijverheidsscholen voor meisjes.
Voor meisjes wordt inhalen van de ver
loren schooltijd niet nodig geacht. Ze
kunnen zaterdags immers thuis helpen:
en dat Is óók les. Zestig procent van de
meisjes, die al een vijfdaagse schoolweek
hebben, is zaterdags doende moeder te
helpen, zo leerde de enquête.
Niet knabbelen
Voor het ulo-onderwijs, het middelbaar
onderwijs, de uitgebreide en hogere tech-
Advertentie/
KIEST PARTII VAN DE ARBEID
nische scholen en de kweekscholen wees
de commissie de vijfdaagse schoolweek
af en minister Cals is het daarmee eens.
De argumenten: Aan het totaal aantal
lesuren kan niet geknabbeld worden.
Verlenging van de schooldag met een
achtste lesuur Is ongewenst. Het zeven
de, laatste lesuur van nu, is al een „slap"
uur. Schrapping van de vrije middagen
door de week betekent opeenhoping van
het huiswerk. Vakantieverkorting is
vanwege de zwaarte van de studie niet
aan te bevelen. Ook de leraren worden
niet beter van de vrije zaterdag. Ze pre
fereren gespreide vrije tijd. Bovendien
kan een aantal leerkrachten, vooral bij
het technisch onderwijs en op middel
bare scholen alleen op zaterdag les ge
ven (advocaten bijvoorbeeld die staats
inrichting doceren).
De commissie ls verweten dat ze het
overladen lesprogramma als axioma
heeft aanvaard. Men had immers ook
kunnen uitgaan van het standpunt: „om
dat de maatschappij der volwassenen
een vijfdaagse werkweek kent, moeten
ook alle schooltypen een vijfdaagse week
krygen. De onderwijsprogramma's moe
ten zich daarbij aanpassen."
De commissie heeft echter gesteld: als
we niet van de bestaande voorschriften
zouden zijn uitgegaan, zouden we moe
ten hebben antwoorden op de vraag hoe
voorschriften dan wél dienden te
luiden. De commissie had zich dan moe
ten begeven in een oeverloze discussie,
niet over de vijfdaagse schoolweek,
maar over doel, stelsel en middelen van
het Nederlands onderwijs. De onderwijs-
inspecteurs die de hoofden van middel
bare scholen informeel hebben gebeld
met de vraag wat zij met september
denken te gaan doen, hoorden: „man, ik
kom de helft lestijd tekort, nu al".
Mogelijk dat de uitwerking van de
Mammoetwet, waardoor nieuwe
schooltypen ontstaan, ook een ver
snelde invoering van nieuwe, minder
tijd eisende, lesmethoden zal opleve
ren. Het lijkt op het ogenblik nog het
enige middel om geleidelijk aan tot de
vijfdaagse schoolweek ook voor
scholen boven het lager onderwijs en
het lagere technische onderwijs, te
geraken.
Huiswerk
Gevraagd wat hun ulokinderen deden op
hun vrije zaterdag, antwoordde 55
van de ouders: huiswerk maken. Daarna
volgde: uitslapen. De rest zei: wandelen,
of: sporten. Dat uitslapen (vanwege de
vermoeiende vijfdaagse schoolweek) en
huiswerk maken de helft van de vrije
zaterdaguren in beslag neemt, bewijst
dat de hoeveelheid leerstof, die nog op
de scholen verwerkt moet worden, de in
voering van de vijfdaagse schoolweek in
derdaad op dit ogenblik in de weg staat.
In dit verband zrjn nog enkele andere
uitkomsten van de enquête veelzeggend.
Het percentage vijfdaagse ulo-, l.t.o.- en
huishoudschoolleerlingen dat op de vrije
zaterdag een baantje heeft genomen va
rieert tussen slechts 5 en 18 Tot doe-
het-zelf werkjes komt slechts 6 a 21
Tot extra lessen, dans of muziek slechts
9 tot 16 Voor brommen heeft slechts
drie procent tijd gekregen. En slechts
6 weet met zijn vrije zaterdag geen
raad.
83 van de ouders van vijfdaagse ulo
leerlingen heeft geantwoord: we weten
eigenlijk niet of de vijfdaagse week gun
stig is. Dertien procent zei: ongunstig.
Slechts vyf procent: myn zoon-dochter
is er beter mee af.
87 der ouders van uloleerlingen ant
woordde: het gezinscontact is door de
vijfdaagse schoolweek onveranderd. 12
procent zei: verbeterd. Een procent: ver
slechterd.
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
Uw juwelier toont
u gaarne de opnieuw
uitgebreide collectie
uitgebreide collectie
in gladde en bewerkte
modellen
msta
UStnAg .«a ci producten der CONSTANT-fabrithm uitsluitend via de erkende
jmtliers, waar de Ueurenfotder met alle CONSTANTmodtUen gratis verkrijgbaar is.
Woningfabriek naar
systeem Coignet
in Zaandam
De N.V. betonfabriek De Meteoor, te De
Steeg, heeft, zo deelt de directie mede,
besloten deel te nemen in een maat
schappij die zich zal bezighouden met
Industriële woningbouw volgens het
systeem Coignet.
De Meteoor neemt in deze maatschap-
deel met de Koninklijke Nederlandse
atschappij voor Havenwerken N.V.
te Amsterdam en Dura's Aannemings
maatschappij N.V. te Rotterdam en S.
A. Constructions Edmond Coignet te
Parijs in de verhouding 40 op 40 op 10
10.
De maatschappij, voorlopig genaamd
Indeco Coignet N.V., stelt zich voor,
ongeveer 800 woningen per jaar te
bouwen: zogenaamde woningwetwonin
gen en woningen van verschillende ty
pen in de vrije sector.
Voor de Industriële vervaardiging van
de b(j dit systeem gebruikte betonele
menten zal een fabriek worden gebouwd
in Zaandam. Men verwacht dat deze in
de loop van 1964 gereed zal komen. Dit
zal de tweede woningfabriek volgens het
""steem Coignet in Nederland worden,
lus de directie.
Na acht jaar stug volhouden is de
36-jartgc Deensé uitvinder Ole
Bendt Rasmunssen (rechts) er in
het maken van weefsel uit plastic-
vezel te verkopen. Een Ameri
kaanse firma Kocht voor tioee
miljoen kronen het procédé, dat
volgens de uitvinder bepaalde kle-
dingsoorten aanzienlijk goedkoper
kan maken. De foto toont de uit
vinder met een helper, Per Wolf)
(links) bij een eenvoudige versie
van de ntetiwe vinding in zijn
werkplaatsje, dat nu wel spoedig
•al worden uitgebreid.
N.S.'ers krijgen
nieuw uniform
De ongeveer 8200 man van de Neder
landse Spoorwegen die een uniform
dragen zullen een nieuw pak krygen.
Er waren nogal bezwaren tegen het
oude kostuum, dat in 1951 was her
zien, zoals de lange draagtyd, het af
geven op het overhemd, en het „aan
hangen" aan de stof.
De kledingcommissie N.S. heeft nu een
nieuwe stof uitgezocht die zowel
's zomers als 's winters gedragen kan
worden. De keus is gevallen op een
soort whipcord met een lichtgekleur
de woldraad gemengd. Het uniform
van de spoorwegman heeft nu een
iets lichtere kleur gekregen. In de
pantalons van het nieuwe uniform
zullen geen biczen meer worden s
gebracht. Voorts zijn de mouwn'
mers in de colberts van de conduc
teurs afgeschaft.
Bij het uniform wordt een grijs over
hemd, een zwarte das en zwarte
schoenen gedragen. Het model van de
pet zal worden gehandhaafd. Het is
gebleken dat de binnenvoering van
kunststof van deze pet een goede be
veiliging biedt tegerv hoofdletsel. Het
zal ongeveer twee en een half tot drie
jaar duren voordat het gehele perso
neel in het nieuwe uniform is gesto
ken.
Bij Port Shepstone In Natal zijn bij ge-
■echten tussen leden van stammen zeven
negers gedood en elf ernstig gewond. Een
groot aantal negers ls gearresteerd.
Volgens radio-Moskou hebben Russische
technici ln Algerije reeds ongeveer 20.000
ten opgeruimd van de versperringen aan
de grenzen van het land. Hierdoor was 650
ha bouwland weer bruikbaar geworden,
pij „Transgabon".
De energiecommissie van het Verbond
van Nederlandsclie Werkgevers, het Ne
derlands Katholiek Werkgeversverbond
het Verbond van Protestants-Christelijke
Werkgevers in Nederland en de Vereni
ging van Gebruikers van Stoomketels
en Krachtwerktuigen hebben in een
schryven aan de minister van Economi
sche Zaken, drs. J. W. de Pous, aange
drongen op rechtstreekse levering van
aardgas door de N.V. Nederlandse Gas-
tmie aan de industrie. De Raad van Ne
derlandse Werkgeversbonden heeft aan
de minister van Economische Zaken zijn
instemming met het in genoemd schrij
ven ingenomen standpunt kenbaar ge
maakt.
In het schrijven wordt gesteld, dat naar
de mening van de energiecommissie der
drie verbonden en het bestuur van de
vereniging krachtwerktuigen te Amers
foort het uitgangspunt van de aard;
nota: de nationale rijkdom a
op de meest verantwoorde manier aan
onze volkshuishouding dienstbaar te ma
ken inhoudt dat, naarmate meer aard
gas voor levering op de binnenlandse
markt beschikbaar komt, de prijs ervan
voor industriële energieverbruikers la
ger zal moeten worden gesteld, wil de
vraag het aanbod kunnen volgen en het
aardgas geleidelijk aan zijn intrede op
méér deelmarkten kunnen doen. Met
verontrusting is kennis genomen, aldus
het schrijven, van het standpunt van
mr. dr. K- F. O. James, voorzitter van
de gemeentelijke gasvoorziening Zuid-
Holland, dat de gemeentelijke gasbedrij
ven ook tot taak zouden hebben de gro
te industriële verbruikers van gas te
voorzien.
Tussenschakeling van gemeenten wordt
door ondertekenaars afgewezen, omdat
elke onnodige tussenschakel tussen de
eigenlijke leverancier en de afnemer
remmend werkt op de toepassing en
doorwerking van een dynamisch prijs
beleid, dat aan de verwerving van afzet
voor het aardgas in de industriële sec
tor ten grondslag moet liggen.
Dit is het complex van 67 wonin
gen in Heemskerk, waarvan de
bouw op last van minister mr. J.
van Aartsen is gestaakt. Gedepu
teerde Staten van Noord-Holland,
die, volgens een bericht in een
van de ochtendbladen van vrijdag
een jaar geleden toestemming
hébben verleend voor het bouwen
van deze huizen, hadden om die
maatregel aan de minister ver
zocht aangezien op de plaats waar
de woningen worden gebouwd een
voor de Hoogovens belangrijke
verbinding met de rijksweg tus
sen Haarlem en Alkmaar en de
toekomstige Coentunnel-noord is
ontworpen. De woningbouwvere
niging ,J2igen Woningbezit
Heemskerk" waarvoor de wonin
gen worden gebouwd, is van plan
tegen het verbod in actie te ko-
Werkstudenten
duwen tijdens
spitsuren de
treinen vol
In de Japanse hoofdstad Tokio,
wordt verwoed gewerkt aan de
voltooiing van een netwerk van
ondergrondse spoorlijnen om
verlichting te brengen in de ver
keerschaos en om opgewassen
te zijn tegen de vergroting van
de verkeersproblemen, die de
Olympische Spelen van 1964 on
getwijfeld met zich meebrengen.
De kosten van het ondergrondse
spoorwegnet worden geraamd
op 500 miljard yen.
Tijdens de spitsuren is het verkeer op
de grote wegen in Tokio nagenoeg
„verlamd". Deze chaos neemt nog
dagelijks toe, want het wagenpark
in Tokio wordt elke maand met
10.000 automobielen vermeerderd. Dit
is niet zo vreemd, als men weet dat
de hoofdstad reeds 10 miljoen inwo
ners telt en dat men heeft uitgere
kend dat Tokio in 1965 11 miljoen
stedelingen zal tellen en in 1970 12,50
miljoen.
„Verkeershel'
De forensen die ln Tokio werkzaam
zijn moeten zich elke ochtend en
avond in de „verkeershel" begeven.
Door middel van volgepakte treinen,
ondergrondse treinen, bussen en
trams moeten zy elke dag weer op
nieuw op tyd op hun werk zien te ko
men.
Bij lage temperaturen wordt de situa
tie nog gecompliceerder, omdat de
forensen dan meer kleren aan heb
ben. Om dat probleem op te lossen,
huren de nationale spoorwegen werk
studenten om de reizigers de afge
stampte wagons binnen te duwen.
Tokio is momenteel in het bezit van
vier ondergrondse spoorweglijnen die
te zamen een lengte van 54 kilometer
bedekken. Deze vier lijnen moeten
dagelyks een mensenmassa van
1.200.000 reizigers verwerken. Het
stadsbestuur denkt een groot deel der
problemen te hebben opgelost als de
plannen om vier nieuwe lijnen aan te
leggen en de oude uit te breiden, zijn
verwezenlijkt.
Monorail
Voorts ligt het In de bedoeling om
later een monorail aan te leggen. Als
de aanleg van dit ondergrondse
spoorwegnet in 1970 gereed zal zijn,
zal Tokio na New York, Londen, Chi
cago en Parijs de langste ondergrond
se spoorlijn ter wereld bezitten. Alle
lynen zullen door het centrum van de
stad lopen en in verbinding staan
met „gewone" spoorlijnen.
Men is van plan om de tramlijnen die
in dezelfde richting als de onder
grondse lijnen lopen, te verwijderen
om het wegverkeer te ontlasten. On
der de grote winkelstraat van Tokio
„Ginza", lopen vier lijnen, terwijl men
onder die straat bezig is een centraal-
ondergronds-station te bouwen van
drie verdiepingen. Volgens- Japanse
spoorwegautoriteiten wordt dit stati
on een van de meest luxueuze onder
grondse stations ter wereld.
Met de uitbreiding van het oude net
en de aanleg van een nieuw, zijn vier
duizend werktuigkundigen en arbei
ders bezig. Zij trachten om koste wat
het kost de lijnen vóór 1964 gereed te
hebben, maar het werk vordert
slechts langzaam. Dagelijks wordt
iedere lijn slechts 1,50 meter langer
gemaakt. De oorzaak van dit trage
tempo is, een onvaste ondergrond,
met erin waterleidingen, rioolpijpen,
gaspijpen en elektriciteits- en tele
foonkabels, die zonder systeem onder
de grond liggen en daardoor het
graafwerk ernstig stagneren.
00 slachtoffers
In de afgelopen elf jaar zyn 80 arbei
ders by het werken aan de onder
grondse spoorlijnen om het leven ge
komen.
Gevreesd wordt dat de inkomsten van
de autoriteiten van de ondergrondse
spoorwegen niet toereikend zullen
zijn om de enorme investering van
500 miljard yen te dekken. De aanleg
van ondergrondse spoorlijnen is na
melijk veel duurder dan die van een
bovengronds spoorwegnet en zelfs als
een kaartje voor de metro tweemaal
zoveel kost als een gewoon treinkaar
tje, is dit nog niet voldoende om de
kosten te dekken. De prijzen voor de
metro bedragen momenteel 20 yen
voor de eerste vijf kilometer en 10
yen voor iedere vier kilometer daar
boven.
Hoewel de Japanse autoriteiten zich
er das van bewust zijn dat het onder
grondse spoorwegnet de eerste tien
jaren allesbehalve winstgevend zal
zyn, zien zy de noodzaak van de aan
leg van een dergelijk net duidelijk ïn,
met de wetenschap dat het de enige
manier is om verlichting in het druk
kende verkeersprobleem in Tokio te
brengen.
Bouwvakvakantie
voor 1964
vastgesteld
Dat niet alleen regeren maar ook bou
wen „vooruitzien is" blykt uit een dezer
dagen door de bedrijfsraad voor het
bouwbedrijf genomen besluit over de va
kantie van de bouwvakarbeiders in 1964.
Voor dat jaar is de vakantie bepaald iri
de periode van 20 juli tot 1 augustus.
wendU dan tot een Esso Gas depothouder....
voor het veilige gas in de veilige fles! Esso
Gas is ideaal om op te koken. Ook ideaal voor
Uw heetwater-voorziening (via de kraan!) en
voor extra verwarming.
voor meer comfort
MANIFEST VASTGESTELD OP LANDELIJK APPEL
Reeks üan wensen
voor de komende
kabinetsformateur
(Van onze Haagse redactie)
De A.R.K.A., de Algemene Rooms-
Katholieke Ambtenarenvereni-
ging, wil dat in het toekomstige
kabinet een plaats zal worden in
geruimd voor een bewindsman
minister of staatssecretaris die
zich meer onverdeeld kan inzetten
voor overheidspersoneelszaken.
Deze wens staat aan het slot van
een manifest, dat werd vastgesteld
op een zaterdag door deze ambte-
narenvereniging gehouden lande
lijk appel te Den Haag.
Het manifest somt een aantal wensen
op ten einde te bevorderen, dat daar
mede bij de komende kabinetsformatie
en de daarop volgende regeringsperiode
voldoende rekening zal worden gehou
den.
Vastgesteld wordt o-a. dat de inten
siteit van de overheidstaak hand
over hand toeneemt. Een doelmatige
vervulling van deze taak, welke er
op gericht moet zijn het particulier
initiatief en het particuliere bedrijfs
leven eerder te stimuleren dan be
lemmeren, is slechts verzekerd, al
dus het manifest, indien zij mede
kan worden opgedragen aan be
kwaam, toegewijd en trouw over
heidspersoneel.
Het manifest constateert, dat in tegen
stelling to grote particuliere bedryven
bij de overheid nog niet een voldoend
modern persi neeisbeleid bestaat. Ver
der is de A.R.K.A. van mening, dat het
ondanks het bestaan van een ambte
narenrechter, veelal nog uiterst moeilijk
is recht te verkrijgen voor het over
heidspersoneel.
Ook constateert het manifest, dat de
in het vooruitzicht gestelde struc
turele hervorming van de Centrale
Commissie voor Georganiseerd
Overleg in de afgelopen regerings
periode niet tot stand is gekomen,
ondanks de aanvankelijke plannen
van de regering en de toezeggingen
van de minister van binnenlandse
zaken in 1959.
Het totale toonbeeld met betrekking
tot het overheidspersoneel bevat vol
gens het manifest nog een aantal ern
stige tekortkomingen. De reeds her
haaldelijk geconstateerde achterstand
in de salariëring der lagere en middel
bare ambenaren is nog steeds niet weg
genomen.
Verder ontbreekt een zodanige mini
mumbeloning die iedere werknemer in
overheidsdienst in staat stelt op rede
lijke wijze te voorzien in de beroeften
van zichzelf en zyn gezin. Ook door de
nog steeds gehandhaafde gemeente
classificatie wordt een niet te motive
ren aftrek op de bezoldiging toegepast.
Gebonden
Het manifest kritiseert de centrale re-
feling van de salariëring van het over-
eidspersoneel, waardoor de positie van
de ambtenaren in dienst der lagere pu
bliekrechtelijke lichamen te sterk wordt
gebonden aan die van het rijksperso
neel, terwijl de functies vaak een to
taal verschillende taakinhoud vertonen.
Het manifest zal ter kennis worden
gebracht van de komende kabinetsfor
mateur en verder aan dc besturen en
fracties van de vijf grootste politieke
partijen.
Vermiste jongens
teruggevonden
De Rotterdamse politie heeft bekendge
maakt dat de twee jongens van twaalf
jaar, Cornelis Snel en Petrus Johannus
de Wolf, die sinds dinsdagmorgen jL
werden vermist, door de ouders zater
dagmorgen vroeg zyn teruggevonden
onder het spoorwegviaduct bij de Sint-
Laurenskerk. Zij rijn door de ouders
mee naar huis genomen om daar te ver
tellen waar ze al die tyd hebben uitge
hangen.