GEMENGDE GEVOELENS OVER DE VIJFDAAGSE SCHOOLWEEK Lager onderwijs: ja; ulo. en v.h.m.o.: nee KIEST PARTI1 Esso. LIJST 2 SUURHOFF CONSTANT Japanners werken als paarden UITBREIDING ONDERGRONDSE IN TOKIO MOET VÓÓR 1964 GEREED Als u zuiniger wilt koken... A.R.K.A. WIL BEWINDSMAN VOOR PERSONEELSAANGELEGENHEDEN MAANDAG 12 MEI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG VOOR HUISWERK MAKEN EN UITSLAPEN „AARDGAS RECHTSTREEKS VAN GASUNIE NAAR DE INDUSTRIE" (Van onze Haagse redactie). Minister Cals heeft het hoge woord gesproken: als de lagere scho len de 1040 schooluren per jaar maar halen, dan zullen de school inspecties de vijfdaagse schoolweek geen moeilijkheid in de weg leggen. Maar bij het middelbaar onderwijs zal de overheid de vijf daagse schoolweek niet bevorderen. In de bestaande voorschriften is niet be paald op welke wüze het aantal lesuren over de weekdagen moet worden ver deeld. De minister heeft alleen zeggen schap over de werkdagen van de rijks scholen. De eigen vrijheid van de besto ren der niet-rjjksscholen (gemeenten of particuliere organisaties) gaat het mi nisterie van onderwijs, kunsten en we tenschappen zo zeer ter harte dat minis ter Cals het bij zijn uitspraak, welke een suggestie is, gelaten heeft en zyn school inspecties niet heeft opgedragen te enquêteren welk gevolg het niet-ryks- onderwys geeft aan het ministeriële woord. De inspecties zeggen: „voor zover we er van horen gaan de lagere scholen wel over op de vijfdaagse schoolweek, maar het gaat langzaam. Langzamer dan iedereen had verwacht. Er is ook weinig overleg tussen de gemeenten onderling. Van de uloscholen en de middelbare scholen merken we niets. Misschien dat de lesroosters, die in september by ons worden ingediend, een grote verschui ving naar de vijfdaagse schoolweek te zien zullen geven, maar het ziet er niet naar uit. De ouders willen niet, de lera ren niet en de leerlingen eigenlijk ook niet. Ze hebben liever een huiswerkvrij- weekeinde". Meerderheid vóór De naar goed Nederlandse aard breed samengestelde rijkscommissie ter bestudering van de vijfdaagse school week, die na negen maanden praten en studeren een jaar geleden met een rap port kwam en die de drukkerijen zyn overbelast haar rapport eerst dezer dagen, dat is een jaar later, zag verschij nen, heeft, ten behoeve van de samenstel ling van haar rapport een enquête ge houden onder vijfduizend ouders. Ouders van kinderen met een vijfdaagse school week en ouders van kinderen met een zesdaagse schoolweek. De uitslag van de enquête wordt binnenkort gepubliceerd. Hier volgen alvast enige cijfers. Ouders van lagere-schoolklnderen zeiden, vóórdat de vijfdaagse school week was ingevoerd, voor 52 dat zij er wel wat in zagen; 18 was te gen, 30 had geen oordeel. Nadat de vijfdaagse schoolweek was ingevoerd zei 61 gunstige ervaring met de vijfdaagse schoolweek te heb ben; 13 vond de vijfdaagse school week geen verbetering, 26 had geen oordeel. Dc commissie vroeg dezelfde ouders ook wat zij dachten over het inhalen van de zaterdagse schooltijd op woensdagmid dag of met een verlenging van de dag schooltijd met ongeveer 35 minuten per dag. 72 van de ouders wist niet of net inhalen gunstig of nadelig had gewerkt. 7 had ongunstige ervaringen, 21 gunstige. Of door de vijfdaagse schoolweek het ge zinscontact was verbeterd? 31 van de ouders zei „ja". 68 „er is niets veran derd" en 1 van de ouders antwoordde „het gezinscontact is verslechterd." Geen ijsvrij meer Het zijn geen van alle cijfers die dwin gen tot een invoering van de vijfdaagse schoolweek bij het lager onderwijs. Toch komt die er. In de meeste gevallen zon der compensatie van de verloren zater dagse lesuren op woensdag of bij beetjes over de andere dagen. De meeste lagere scholen geven 1090 lesuren per jaar. Ze hebben dus een ruimte van 50 uur. Die gaat eraf. Maar dan is het lesrooster wel zo krap, dat er voortaan nauwelijks meer ruimte zal zijn om bijvoorbeeld ijs vrij te geven. Do vijfdaagse schoolweek by hot lager onderwijs komt er, omdat do leerlingen nog zo afhankelijk zijn van hun ouders (die over hot algemeen een vijfdaagse werkweek hebben!) Een onverwachte beklemtoning van de maatschappelijke noodzauk van dc doorvoering van de vijfdaagse schoolweek bij het lager on derwijs kwam dezer dagen van de Haag se wethouder van onderwijs, mr. Maar ten Vrolijk, die zyn gemeenteraad mee deelde dat op de zesdaagse scholen het schoolverzuim zaterdags sterk is toege nomen. Als de jeugd wel op school kwam, was ze vaak ongewassen..... De secretaris van de commissie ter bestudering van dc vijfdaagse school week koestert een enquêteformulier, waarop een moeder de oorzaak opgaf van de gevolgen, die de Haagse wet houder heeft geconstateerd. Ze vulde ln: ,ik ben tegen de vijfdaagse schoolweek, want die ontneemt mrj de wittebroodsweekeinden die mij ln de schoot zijn gevallen sinds mUn man vyf dagen per week werkt". De commissie heeft geen overwegende bezwaren geopperd tegen de vijfdaagse schoolweek op lagere technische scholen en op nijverheidsscholen voor meisjes. Voor meisjes wordt inhalen van de ver loren schooltijd niet nodig geacht. Ze kunnen zaterdags immers thuis helpen: en dat Is óók les. Zestig procent van de meisjes, die al een vijfdaagse schoolweek hebben, is zaterdags doende moeder te helpen, zo leerde de enquête. Niet knabbelen Voor het ulo-onderwijs, het middelbaar onderwijs, de uitgebreide en hogere tech- Advertentie/ KIEST PARTII VAN DE ARBEID nische scholen en de kweekscholen wees de commissie de vijfdaagse schoolweek af en minister Cals is het daarmee eens. De argumenten: Aan het totaal aantal lesuren kan niet geknabbeld worden. Verlenging van de schooldag met een achtste lesuur Is ongewenst. Het zeven de, laatste lesuur van nu, is al een „slap" uur. Schrapping van de vrije middagen door de week betekent opeenhoping van het huiswerk. Vakantieverkorting is vanwege de zwaarte van de studie niet aan te bevelen. Ook de leraren worden niet beter van de vrije zaterdag. Ze pre fereren gespreide vrije tijd. Bovendien kan een aantal leerkrachten, vooral bij het technisch onderwijs en op middel bare scholen alleen op zaterdag les ge ven (advocaten bijvoorbeeld die staats inrichting doceren). De commissie ls verweten dat ze het overladen lesprogramma als axioma heeft aanvaard. Men had immers ook kunnen uitgaan van het standpunt: „om dat de maatschappij der volwassenen een vijfdaagse werkweek kent, moeten ook alle schooltypen een vijfdaagse week krygen. De onderwijsprogramma's moe ten zich daarbij aanpassen." De commissie heeft echter gesteld: als we niet van de bestaande voorschriften zouden zijn uitgegaan, zouden we moe ten hebben antwoorden op de vraag hoe voorschriften dan wél dienden te luiden. De commissie had zich dan moe ten begeven in een oeverloze discussie, niet over de vijfdaagse schoolweek, maar over doel, stelsel en middelen van het Nederlands onderwijs. De onderwijs- inspecteurs die de hoofden van middel bare scholen informeel hebben gebeld met de vraag wat zij met september denken te gaan doen, hoorden: „man, ik kom de helft lestijd tekort, nu al". Mogelijk dat de uitwerking van de Mammoetwet, waardoor nieuwe schooltypen ontstaan, ook een ver snelde invoering van nieuwe, minder tijd eisende, lesmethoden zal opleve ren. Het lijkt op het ogenblik nog het enige middel om geleidelijk aan tot de vijfdaagse schoolweek ook voor scholen boven het lager onderwijs en het lagere technische onderwijs, te geraken. Huiswerk Gevraagd wat hun ulokinderen deden op hun vrije zaterdag, antwoordde 55 van de ouders: huiswerk maken. Daarna volgde: uitslapen. De rest zei: wandelen, of: sporten. Dat uitslapen (vanwege de vermoeiende vijfdaagse schoolweek) en huiswerk maken de helft van de vrije zaterdaguren in beslag neemt, bewijst dat de hoeveelheid leerstof, die nog op de scholen verwerkt moet worden, de in voering van de vijfdaagse schoolweek in derdaad op dit ogenblik in de weg staat. In dit verband zrjn nog enkele andere uitkomsten van de enquête veelzeggend. Het percentage vijfdaagse ulo-, l.t.o.- en huishoudschoolleerlingen dat op de vrije zaterdag een baantje heeft genomen va rieert tussen slechts 5 en 18 Tot doe- het-zelf werkjes komt slechts 6 a 21 Tot extra lessen, dans of muziek slechts 9 tot 16 Voor brommen heeft slechts drie procent tijd gekregen. En slechts 6 weet met zijn vrije zaterdag geen raad. 83 van de ouders van vijfdaagse ulo leerlingen heeft geantwoord: we weten eigenlijk niet of de vijfdaagse week gun stig is. Dertien procent zei: ongunstig. Slechts vyf procent: myn zoon-dochter is er beter mee af. 87 der ouders van uloleerlingen ant woordde: het gezinscontact is door de vijfdaagse schoolweek onveranderd. 12 procent zei: verbeterd. Een procent: ver slechterd. VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst Uw juwelier toont u gaarne de opnieuw uitgebreide collectie uitgebreide collectie in gladde en bewerkte modellen msta UStnAg .«a ci producten der CONSTANT-fabrithm uitsluitend via de erkende jmtliers, waar de Ueurenfotder met alle CONSTANTmodtUen gratis verkrijgbaar is. Woningfabriek naar systeem Coignet in Zaandam De N.V. betonfabriek De Meteoor, te De Steeg, heeft, zo deelt de directie mede, besloten deel te nemen in een maat schappij die zich zal bezighouden met Industriële woningbouw volgens het systeem Coignet. De Meteoor neemt in deze maatschap- deel met de Koninklijke Nederlandse atschappij voor Havenwerken N.V. te Amsterdam en Dura's Aannemings maatschappij N.V. te Rotterdam en S. A. Constructions Edmond Coignet te Parijs in de verhouding 40 op 40 op 10 10. De maatschappij, voorlopig genaamd Indeco Coignet N.V., stelt zich voor, ongeveer 800 woningen per jaar te bouwen: zogenaamde woningwetwonin gen en woningen van verschillende ty pen in de vrije sector. Voor de Industriële vervaardiging van de b(j dit systeem gebruikte betonele menten zal een fabriek worden gebouwd in Zaandam. Men verwacht dat deze in de loop van 1964 gereed zal komen. Dit zal de tweede woningfabriek volgens het ""steem Coignet in Nederland worden, lus de directie. Na acht jaar stug volhouden is de 36-jartgc Deensé uitvinder Ole Bendt Rasmunssen (rechts) er in het maken van weefsel uit plastic- vezel te verkopen. Een Ameri kaanse firma Kocht voor tioee miljoen kronen het procédé, dat volgens de uitvinder bepaalde kle- dingsoorten aanzienlijk goedkoper kan maken. De foto toont de uit vinder met een helper, Per Wolf) (links) bij een eenvoudige versie van de ntetiwe vinding in zijn werkplaatsje, dat nu wel spoedig •al worden uitgebreid. N.S.'ers krijgen nieuw uniform De ongeveer 8200 man van de Neder landse Spoorwegen die een uniform dragen zullen een nieuw pak krygen. Er waren nogal bezwaren tegen het oude kostuum, dat in 1951 was her zien, zoals de lange draagtyd, het af geven op het overhemd, en het „aan hangen" aan de stof. De kledingcommissie N.S. heeft nu een nieuwe stof uitgezocht die zowel 's zomers als 's winters gedragen kan worden. De keus is gevallen op een soort whipcord met een lichtgekleur de woldraad gemengd. Het uniform van de spoorwegman heeft nu een iets lichtere kleur gekregen. In de pantalons van het nieuwe uniform zullen geen biczen meer worden s gebracht. Voorts zijn de mouwn' mers in de colberts van de conduc teurs afgeschaft. Bij het uniform wordt een grijs over hemd, een zwarte das en zwarte schoenen gedragen. Het model van de pet zal worden gehandhaafd. Het is gebleken dat de binnenvoering van kunststof van deze pet een goede be veiliging biedt tegerv hoofdletsel. Het zal ongeveer twee en een half tot drie jaar duren voordat het gehele perso neel in het nieuwe uniform is gesto ken. Bij Port Shepstone In Natal zijn bij ge- ■echten tussen leden van stammen zeven negers gedood en elf ernstig gewond. Een groot aantal negers ls gearresteerd. Volgens radio-Moskou hebben Russische technici ln Algerije reeds ongeveer 20.000 ten opgeruimd van de versperringen aan de grenzen van het land. Hierdoor was 650 ha bouwland weer bruikbaar geworden, pij „Transgabon". De energiecommissie van het Verbond van Nederlandsclie Werkgevers, het Ne derlands Katholiek Werkgeversverbond het Verbond van Protestants-Christelijke Werkgevers in Nederland en de Vereni ging van Gebruikers van Stoomketels en Krachtwerktuigen hebben in een schryven aan de minister van Economi sche Zaken, drs. J. W. de Pous, aange drongen op rechtstreekse levering van aardgas door de N.V. Nederlandse Gas- tmie aan de industrie. De Raad van Ne derlandse Werkgeversbonden heeft aan de minister van Economische Zaken zijn instemming met het in genoemd schrij ven ingenomen standpunt kenbaar ge maakt. In het schrijven wordt gesteld, dat naar de mening van de energiecommissie der drie verbonden en het bestuur van de vereniging krachtwerktuigen te Amers foort het uitgangspunt van de aard; nota: de nationale rijkdom a op de meest verantwoorde manier aan onze volkshuishouding dienstbaar te ma ken inhoudt dat, naarmate meer aard gas voor levering op de binnenlandse markt beschikbaar komt, de prijs ervan voor industriële energieverbruikers la ger zal moeten worden gesteld, wil de vraag het aanbod kunnen volgen en het aardgas geleidelijk aan zijn intrede op méér deelmarkten kunnen doen. Met verontrusting is kennis genomen, aldus het schrijven, van het standpunt van mr. dr. K- F. O. James, voorzitter van de gemeentelijke gasvoorziening Zuid- Holland, dat de gemeentelijke gasbedrij ven ook tot taak zouden hebben de gro te industriële verbruikers van gas te voorzien. Tussenschakeling van gemeenten wordt door ondertekenaars afgewezen, omdat elke onnodige tussenschakel tussen de eigenlijke leverancier en de afnemer remmend werkt op de toepassing en doorwerking van een dynamisch prijs beleid, dat aan de verwerving van afzet voor het aardgas in de industriële sec tor ten grondslag moet liggen. Dit is het complex van 67 wonin gen in Heemskerk, waarvan de bouw op last van minister mr. J. van Aartsen is gestaakt. Gedepu teerde Staten van Noord-Holland, die, volgens een bericht in een van de ochtendbladen van vrijdag een jaar geleden toestemming hébben verleend voor het bouwen van deze huizen, hadden om die maatregel aan de minister ver zocht aangezien op de plaats waar de woningen worden gebouwd een voor de Hoogovens belangrijke verbinding met de rijksweg tus sen Haarlem en Alkmaar en de toekomstige Coentunnel-noord is ontworpen. De woningbouwvere niging ,J2igen Woningbezit Heemskerk" waarvoor de wonin gen worden gebouwd, is van plan tegen het verbod in actie te ko- Werkstudenten duwen tijdens spitsuren de treinen vol In de Japanse hoofdstad Tokio, wordt verwoed gewerkt aan de voltooiing van een netwerk van ondergrondse spoorlijnen om verlichting te brengen in de ver keerschaos en om opgewassen te zijn tegen de vergroting van de verkeersproblemen, die de Olympische Spelen van 1964 on getwijfeld met zich meebrengen. De kosten van het ondergrondse spoorwegnet worden geraamd op 500 miljard yen. Tijdens de spitsuren is het verkeer op de grote wegen in Tokio nagenoeg „verlamd". Deze chaos neemt nog dagelijks toe, want het wagenpark in Tokio wordt elke maand met 10.000 automobielen vermeerderd. Dit is niet zo vreemd, als men weet dat de hoofdstad reeds 10 miljoen inwo ners telt en dat men heeft uitgere kend dat Tokio in 1965 11 miljoen stedelingen zal tellen en in 1970 12,50 miljoen. „Verkeershel' De forensen die ln Tokio werkzaam zijn moeten zich elke ochtend en avond in de „verkeershel" begeven. Door middel van volgepakte treinen, ondergrondse treinen, bussen en trams moeten zy elke dag weer op nieuw op tyd op hun werk zien te ko men. Bij lage temperaturen wordt de situa tie nog gecompliceerder, omdat de forensen dan meer kleren aan heb ben. Om dat probleem op te lossen, huren de nationale spoorwegen werk studenten om de reizigers de afge stampte wagons binnen te duwen. Tokio is momenteel in het bezit van vier ondergrondse spoorweglijnen die te zamen een lengte van 54 kilometer bedekken. Deze vier lijnen moeten dagelyks een mensenmassa van 1.200.000 reizigers verwerken. Het stadsbestuur denkt een groot deel der problemen te hebben opgelost als de plannen om vier nieuwe lijnen aan te leggen en de oude uit te breiden, zijn verwezenlijkt. Monorail Voorts ligt het In de bedoeling om later een monorail aan te leggen. Als de aanleg van dit ondergrondse spoorwegnet in 1970 gereed zal zijn, zal Tokio na New York, Londen, Chi cago en Parijs de langste ondergrond se spoorlijn ter wereld bezitten. Alle lynen zullen door het centrum van de stad lopen en in verbinding staan met „gewone" spoorlijnen. Men is van plan om de tramlijnen die in dezelfde richting als de onder grondse lijnen lopen, te verwijderen om het wegverkeer te ontlasten. On der de grote winkelstraat van Tokio „Ginza", lopen vier lijnen, terwijl men onder die straat bezig is een centraal- ondergronds-station te bouwen van drie verdiepingen. Volgens- Japanse spoorwegautoriteiten wordt dit stati on een van de meest luxueuze onder grondse stations ter wereld. Met de uitbreiding van het oude net en de aanleg van een nieuw, zijn vier duizend werktuigkundigen en arbei ders bezig. Zij trachten om koste wat het kost de lijnen vóór 1964 gereed te hebben, maar het werk vordert slechts langzaam. Dagelijks wordt iedere lijn slechts 1,50 meter langer gemaakt. De oorzaak van dit trage tempo is, een onvaste ondergrond, met erin waterleidingen, rioolpijpen, gaspijpen en elektriciteits- en tele foonkabels, die zonder systeem onder de grond liggen en daardoor het graafwerk ernstig stagneren. 00 slachtoffers In de afgelopen elf jaar zyn 80 arbei ders by het werken aan de onder grondse spoorlijnen om het leven ge komen. Gevreesd wordt dat de inkomsten van de autoriteiten van de ondergrondse spoorwegen niet toereikend zullen zijn om de enorme investering van 500 miljard yen te dekken. De aanleg van ondergrondse spoorlijnen is na melijk veel duurder dan die van een bovengronds spoorwegnet en zelfs als een kaartje voor de metro tweemaal zoveel kost als een gewoon treinkaar tje, is dit nog niet voldoende om de kosten te dekken. De prijzen voor de metro bedragen momenteel 20 yen voor de eerste vijf kilometer en 10 yen voor iedere vier kilometer daar boven. Hoewel de Japanse autoriteiten zich er das van bewust zijn dat het onder grondse spoorwegnet de eerste tien jaren allesbehalve winstgevend zal zyn, zien zy de noodzaak van de aan leg van een dergelijk net duidelijk ïn, met de wetenschap dat het de enige manier is om verlichting in het druk kende verkeersprobleem in Tokio te brengen. Bouwvakvakantie voor 1964 vastgesteld Dat niet alleen regeren maar ook bou wen „vooruitzien is" blykt uit een dezer dagen door de bedrijfsraad voor het bouwbedrijf genomen besluit over de va kantie van de bouwvakarbeiders in 1964. Voor dat jaar is de vakantie bepaald iri de periode van 20 juli tot 1 augustus. wendU dan tot een Esso Gas depothouder.... voor het veilige gas in de veilige fles! Esso Gas is ideaal om op te koken. Ook ideaal voor Uw heetwater-voorziening (via de kraan!) en voor extra verwarming. voor meer comfort MANIFEST VASTGESTELD OP LANDELIJK APPEL Reeks üan wensen voor de komende kabinetsformateur (Van onze Haagse redactie) De A.R.K.A., de Algemene Rooms- Katholieke Ambtenarenvereni- ging, wil dat in het toekomstige kabinet een plaats zal worden in geruimd voor een bewindsman minister of staatssecretaris die zich meer onverdeeld kan inzetten voor overheidspersoneelszaken. Deze wens staat aan het slot van een manifest, dat werd vastgesteld op een zaterdag door deze ambte- narenvereniging gehouden lande lijk appel te Den Haag. Het manifest somt een aantal wensen op ten einde te bevorderen, dat daar mede bij de komende kabinetsformatie en de daarop volgende regeringsperiode voldoende rekening zal worden gehou den. Vastgesteld wordt o-a. dat de inten siteit van de overheidstaak hand over hand toeneemt. Een doelmatige vervulling van deze taak, welke er op gericht moet zijn het particulier initiatief en het particuliere bedrijfs leven eerder te stimuleren dan be lemmeren, is slechts verzekerd, al dus het manifest, indien zij mede kan worden opgedragen aan be kwaam, toegewijd en trouw over heidspersoneel. Het manifest constateert, dat in tegen stelling to grote particuliere bedryven bij de overheid nog niet een voldoend modern persi neeisbeleid bestaat. Ver der is de A.R.K.A. van mening, dat het ondanks het bestaan van een ambte narenrechter, veelal nog uiterst moeilijk is recht te verkrijgen voor het over heidspersoneel. Ook constateert het manifest, dat de in het vooruitzicht gestelde struc turele hervorming van de Centrale Commissie voor Georganiseerd Overleg in de afgelopen regerings periode niet tot stand is gekomen, ondanks de aanvankelijke plannen van de regering en de toezeggingen van de minister van binnenlandse zaken in 1959. Het totale toonbeeld met betrekking tot het overheidspersoneel bevat vol gens het manifest nog een aantal ern stige tekortkomingen. De reeds her haaldelijk geconstateerde achterstand in de salariëring der lagere en middel bare ambenaren is nog steeds niet weg genomen. Verder ontbreekt een zodanige mini mumbeloning die iedere werknemer in overheidsdienst in staat stelt op rede lijke wijze te voorzien in de beroeften van zichzelf en zyn gezin. Ook door de nog steeds gehandhaafde gemeente classificatie wordt een niet te motive ren aftrek op de bezoldiging toegepast. Gebonden Het manifest kritiseert de centrale re- feling van de salariëring van het over- eidspersoneel, waardoor de positie van de ambtenaren in dienst der lagere pu bliekrechtelijke lichamen te sterk wordt gebonden aan die van het rijksperso neel, terwijl de functies vaak een to taal verschillende taakinhoud vertonen. Het manifest zal ter kennis worden gebracht van de komende kabinetsfor mateur en verder aan dc besturen en fracties van de vijf grootste politieke partijen. Vermiste jongens teruggevonden De Rotterdamse politie heeft bekendge maakt dat de twee jongens van twaalf jaar, Cornelis Snel en Petrus Johannus de Wolf, die sinds dinsdagmorgen jL werden vermist, door de ouders zater dagmorgen vroeg zyn teruggevonden onder het spoorwegviaduct bij de Sint- Laurenskerk. Zij rijn door de ouders mee naar huis genomen om daar te ver tellen waar ze al die tyd hebben uitge hangen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 7