PER ZIVELA BUKARA DRIJVEND LUILEKKERLAND en wijn zon zaterdagnummer 6 UUR VLIEGEN - Zaterdag 11 mei 1963 Het gedenkteken te Podgora, opgericht in het oude partizanennest, omdat daar de Joegoslavische marine tijdens de laatste wereldoorlog werd geboren. (Van een onzer redacteuren.) De oude, maar scherpe boeg van de „Dalmacija" snijdt geluid loos door de Adriatische Zee, splijt het diepblauwe, kristal heldere water in kleine draaikolken en vrolijke spetters. De hoge Dalma- tische kust schuift traag voorbij. Mensen slapen, praten of zingen aan dek. De mandenverkoper, die in Korcula aan boord gekomen is, heeft zijn spullen op het voordek uitgestald, bij de matrozen die touwen en trossen repareren. In de schaduw van zijn eigen manden is hij in slaap gevallen. De zachte zeebries speelt stil over zijn donkere, gerimpelde kop. Rechts schuift het dorpje Orebic voorbij en ver voor de boeg ligt als een lange, gegolfde streep het eiland Hvar. Het voorlopig einddoel van de reis. het stadje Makarska aan de Dalmatische kust. zal nog wel enkele uren op zich laten wachten. Maar wat geeft het? De dag is nog lang niet om. de zon schijnt warm en overdadig op het schip en een groep jongelui zingt warme, zonnige lie deren. Waarschijnlijk liederen van deze streek. Joegoslavische liederen, zo te horen, maar voor wie geen Joegoslavisch kent. of zoals men hier zelf zegt Servo-Kroatlsch, is zoiets moeilijk te zeggen. Trouwens, dergelijke problemen zijn tijdens deze boot tocht volmaakt onbelangrijk. Wèl belang rijk zijn de ligstoel aan dek en het flesje Pivo (bier) op de zacht en vriendelijk voortstomende „Dalmacija". Nog veel be langrijker zijn warme zon. blauwe zee en prachtig landschap aan stuurboord. En die dingen zijn hier na eenmaal gratis. Er is nog meer muziek aan boord. Overal op de dekken blijken loudspeakers te han gen waardoor muziek klinkt van een soort Italiaanse radio Veronica. De geluidsweer gave is slecht, vaak is er een onbeduidend geborrel en gekraak. Maar ook dat geeft niet. Het klinkt vrolijk en het past wel bij dit oude schip, de slapende en onbe zorgde mensen. En juist omdat er aan boord helemaal niets anders te doen was dan slapen, eten en drinken is Makarska er voordat we het weten. Makarska, middelpunt van de Ezels zijn in heel Joegoslavië zeer gewaar deerde lastdragers. Als het m.s. „Partizanka" in de haven van Makarska is bin nengelopen, is de kleine haven- pier meteen vol. Kruiers krioe len tussen de wachtende mensen door, auto's worden met veel moeite aan en van boord gehesen. De „Partizanka", iets groter dan de „Dalmacija" ligt witgeschilderd, met zijn hoge rechte boeg en kaarsrechte schoorsteen vriendelijk te wachten. Gisteren al is het schip uit Rijeka ver trokken voor de urenlange lijndienst langs de altijd boeiende Joegoslavische kust. Tussen de „duizend eilanden" door van noord naar zuid en daarna weer terug van zuid naar noord: de belangrijke ver keersverbinding van de kustgebieden, die met een handjevol schepen wordt onder houden, van de ene schilderachtige oude haven naar de andere. De „Partizanka" mag niet te lang in Ma- Makarska Rivièra, waar meneer Arman do Moreno zijn bést doet om die Rivièra met zijn uitzonderlijk goed klimaat in de kortst mogeljjke tijd wereldfaam te bezor gen. De „Dalmacija" draait de haven in en Ma karska wordt duidelijker, twee oude kerk torens, witblikkerende gevels en oude vissersboten aan de kade. Dat alles tegen het geweldige en indrukwekkende decor van de naakte, oeroude bergrug, die Ma karska juist de beschutting geeft, die het goede klimaat waarborgt. En dan blijkt er, dichterbij gekomen, een juweel van een boulevard te liggen. Een brede boulevard met palmen en zorgeloos slenterende men sen. Met terrassen onder die palmen en nauwelijks enig verkeer. Op de kademuur aan die boulevard staat een groep men sen nieuwsgierig de komst van de „Dal macija" af te wachten. De lijnscheepjes vormen de voornaamste verbinding met de buitenwereld en is het dan elke twee da gen weer niet een verrassing om te zien, wie er zoal van boord komen? Het zal meneer Moreno niet zo moeilijk vallen om, als V.V.V.-directeur zijn Makarska Rivièra beroemd te maken. Hij glimlacht slim als we er zo over praten. Hij glimlacht met spleetogen van pret en gebaart driftig van ja. Hij weet het, de natuur van zijn Rivièra zal alles doen. Hij hoeft maar de naam te noemen: Ma karska Rivièra. De Rivièra zelf doet de rest met prachtige stranden, die lui aan leunen tegen de altijd blauwe Adria. Met overdadige palmen, bloemen in alle kleu ren, zon en vrolijke terrassen. En nog veel meer. Want die Rivièra is zo'n zestig kilometer lang. Van Brela tot Baskavoda. een zon nig paradijs van stranden en palmen, met daartussen schilderachtige vissersdorpen als Podgora en Igrane, netjes tegen de berghelling geknutseld en haventjes met oude houten vissersboten, die 's nachts uitvaren, als de maan niet schijnt. „Brela is a pearl" heeft de heer Moreno nadenkend verklaard. Van Makarska naar Brela is een kwartiertje hotsen en botsen over de grote kustweg, die daar nog niet is geasfalteerd. En na dat kwartier is het duidelijk dat IVtorono gelijk heeft, Brela ligt er zoet te sluimeren tussen groene bo men aan een lange bocht van de Warme zee. Bootjes schieten als insekten over het gladde water, kinderen stappen langs de waterlijn en oudere mensen draaien zich loom in het zand. Langs het strand staan palmen en vooral brede sparren, die voor koele stukjes schaduw zorgen. Hogerop tegen de rotsige heuvels Staan de agaven en de cypressen, als statige groene pila ren op de helling. Moderne hotels liggen verstopt tussen al dat groen, vlak bij het strand. Men ziet ze nauwelijks. Van de witgele stranden in Brela hobbelt het busje terug de kustweg over. Moei zaam klimt het omhoog langs de groene helling, nietig aan de voet van die nog veel grotere hellingen van 't grijze, barre kustgebergte. De chauffeur wijst naar be neden, waar in de diepte nog een haventje ligt. Vissersboten als notedopjes daarin. Maar wij wijzen naar boven, naar de gigan tische rotswand naast de weg, waarvan de toppen tot 1700 meter reiken. De chauf feur haalt achteloos zijn schouders op. „We hoeven er niet op te klimmen", ver klaart hij lakoniek in moeizaam Duits, „en zulke muren geven een gevoel van veilig heid". Misschien was het om die veiligheid dat dit strookje Joegoslavische kust gedurende de hele tweede wereldoorlog vrij gebied bleef. De Duitse troepen drongen er niet in door en de partisanen van eigen bodem bleven er heer en meester. Vandaar mis schien ook dat hier de Joegoslavische ma rine werd geformeerd? Moreno knikt van ja. „Wacht maar even. Straks komen we langs Podgora en daar staat het mo nument". Inderdaad doemt in de verte een modern plastiek op, dat als een scherpe, gebogen naald hoog in de lucht priemt. Het staat op de rotsige helling, duidelijk zichtbaar voor wie per schip langs de kust vaart. De naald blijkt van dichtbij een vleugel van een immense vogel voor te stellen, 35 meter hoog. De andere vleugel kruist ge knakt de recht opstaande, symbool van de eens lamgeslagen vogel die zich weer op richtte. Het is een modern gedenkteken, vorig jaar vervaardigd door dé beeldhou wer Radovic die daarbij verre is gebleven van dé monumentaliteit van zovele gebou wen en kunstwerken in de communistische landen. We naderen Igrane. Het busje stopt bóven aan de weg, bij een stille kerk toren, waar kleine kinderen verbaasd kij ken naar dé mensen die uitstappen. Verder rijden is onmogelijk, want de tocht naar het haventje aan de voet van de berg gaat over trapstraatjes naar beneden en kan dli» alleen lopend gemaakt worden. Igrane is'een stil dorp van keien. Keien in haveloze huismuren en keien op de straatjes. Lager gaat het, katten sluipen rond. Een enkele stem klinkt van achter een donker raam. Het haventje met de kade lijkt een decor voor de openluchtuitvoering van een ge weldig toneelstuk, of een tableau-vivant. Vissers knopen netten bij hun schepen, anderen praten op een muurtje onder een boom, kinderen slenteren rond. De wereld lijkt hier ver weg. De vissers lachen ons vriendelijk toe: we zijn van harte welkom in Igrane. Mario Lulic, een magere man van ongeveer vijf enveertig jaar nodigt ons met brede arm zwaai uit naar zijn huis en vertelt lange verhalen, vaak in een onbegrijpelijk Joego slavisch. In de schuur naast zijn huis wijst hij trots om zich heen. Overal staan vaten. Vaten wijn, sardines, kaas en nog veel meer. Snel zet hij krukjes rond een oude tafel en uit één van de vaten rode wjjn, vult hij een soort klein tobbetje en zijn zoontje Frane van acht jaar komt aandraven met oude kaas en zulk vers brood, dat de damp er nog afslaat. Dat houten tobbetje is de bukara, dat rond gaat, van mond tot mond. Deze rode wjjn, de zogenaamde Prosek is eigenge maakt en smaakt zo heerlijk en zonnig, dat de hele Dalmatische kust je op de tong ligt. De vissers, Mario Lulic en Philip Si- mic vertellen vrolijk van het varen en' vissen op zee als de maan niet schijnt. Dan hangen ze twee grote lampen aan hun bootje en daar komen de vissen op af. De bukara gaat rond, er wordt gelachen en gezongen. Zivela bukara, leve de bu kara! Het wordt avond. In de donkere schuur met de vaten, de zware balken en de bu kara zijn tenslotte alleen nog maar de schitterende ogen te zien van de vrolijk vertellende vissers. karska blijven liggen en controleurs ma nen onderaan de valreep tot opschieten. De kade staat zwart van de wuivende mensen als de trossen worden losgegooid. De „Partizanka" draait langzaam naar de open Adriatische Zee voor een tocht van meer dan zes uur naar Dubrovnik. de oude vesting in het zuiden. Ongeveer op de helft is er nog een haven aan te doen: Korcula op het eiland Korcula. De „Parti zanka, stoot een zware, schorre schreeuw uit naar het kleiner wordende Makarska. De mensen op de kade drijven wuivend af. En dan is een periode van genoegelijke rust aangebroken, die op deze manier waar schijnlijk alleen op een boot langs de Joe goslavische kust mogelijk is: het schip glijdt rustig door het stille water met een stralende zon als trouwe begeleider. Een lekker luie dekstoel en een koel glas pivo maken de rust en het geluk volmaakt. Want er is tijdens deze verrukkelijke vaartocht zoveel te zien. Buiten het schip is er de altijd boeiende zee met zijn blau we golven, meeuwen, de steeds wisselende kustlijn met kale indrukwekkende berg toppen en schilderachtige dorpjes. En aan boord zijn er de bedrijvigheid van de bemanning en de zo uiteenlopende soorten van passagiers. Boeren en kooplieden installeren zich lui op de houten banken of zomaar op het dek, in de schaduw van wat daarvoor in aanmerking komt. Een groep scholieren voert drukke gesprekken en zingt mo derne populaire songs met Joegoslavische teksten. Toeristen schieten over de railing het ene plaatje na het andere van de hoge kustlijn aan bakboord en uit de loud speakers overal op de „Partizanka" golft zachte muziek. Voor wie rust zoekt en van de zon kan genieten, mag dezo vaartocht nog vele uren, misschien wel dagen duren. Want hier op do zonnige Adriatische Zee, tussen de groene eilnnden en de blauwe golven vallen de laatste zorgen weg. Het is een verrukkelijk feest met die warme zon! Achter ons schuift het grote eiland Brac langzaam achter de horizon, links drijft de Makarska Rivièra tegen de hoge kale bergrug traag voorbij terwijl de „Parti zanka" langzaam de lage oostpunt van het groengolvende eiland Hvar rondt. Een ernstige boer van dat eiland vertelt met schitterende ogen van zijn mooie geboorte streek. Hvar. een stuk natuurschoon van de eerste orde, vol bloemen en planten, met een prachtig geneeskrachtig natuur bad en in het westen het eindeloze verge zicht over de Adriatische Zee. „Die mar mergroeven? Nee meneer, die liggen op het buureiland Brac. Daar komt het mooiste marmer vandaan. Met dat marmer van Brac is zelfs het Witte Huis in Wash ington gebouwd!" Hij vertelt het niet zon der trots, ook al is het dan niet zijn eiland. Op het vasteland is de Makarska Rivièra voorbijgeschoven, met de dorpjes Tucepi, Podgora, Igrane en Drasnice. De meeste dorpen liggen er als grappige vogelnesten tegen de helling geplakt. Vooral de oude dorpen. Want vroeger was het gevaarlijk wonen, zo dicht aan zee. Aanvallen op de kust waren aan de orde van de dag en pas veel later, toen de tijden veranderd waren, waagden de kustbewoners het van de hellingen af te dalen en nederzettingen te bouwen aan de waterlijn. Als de „Partizanka" rond de punt van Hvar gevaren is, wisselt het panorama voor de boeg volkomen. We kijken recht in de diepe zeearm tussen het schier eiland Peljesac en het vasteland. Links en rechts van die zeearm tijzen hoge. bultige bergen uit het water op. Groene vriende lijke bulten met kale, grijze toppen. Een majestueus landschap. Vissersbootjes tuf fen uiterst, nietig langs die hoge achter grond. De „Partizanka" schuift langs de uiterste punt van het schiereiland en zoekt de enge zeestraat tussen Orebic en Korcula op. De jongelui hebben plotseling een gitaar bij de hand. Ze zingen en om beurten zorgt er één voor de begeleiding. Het bllijft een vrolijke vaartocht. Met de verrekijker is te zien dat in Kur- cula al vele nieuwsgierigen over de wallen lopen te slenteren, in afwachting van de „Partizanka". Over de oude ver dedigingswerken, met de ronde Saracenen torens vol schietgaten, kijken ze uit naar het witte schip, dat langzaam dichterbij schuift. Ja, daar komen we, gilt het schip: een lange schreeuw uit de stoomfluit. Er komt nog meer beweging op de kade en als liet schip vlak voor de haven ligt, zien we uit alle nauwe straatjes, over de kleine pleinen, uit alle hoeken en gaten, mensen naar beneden rennen. Allemaal de heuvel af en naar de kade! Over de zandstenen wallen wuiven vriendelijke palmen. Schil derachtige huizen staan in alle kleuren loom in de zon. Het wordt een hele drukte op de kade van Korcula. Enkele toeristen verlaten het schip, kooplieden met manden en bezems gaan de valreep af en andere kooplieden met manden en bezems klimmen aan boord. En als de „Partizanka" zich los maakt van deze kleine schilderachtige stad en wegstoomt, trekken vrouwen op de hoge wallen hun kleurige hoofddoeken van het hoofd en nog lang zijn die bewe gende stipjes te zien. Nieuwe uren van luieren breken aan als het schip tevreden vaart langs het 'lange eiland Mljet. Weer zo'n groen eiland, waar van een student in de rechten, die met vakantie van Belgrado naar huis reist, weet te vertellen dat er zo'n sprookjes achtig meer in dat eiland ligt, met een minstens zo sprookjesachtig eilandje in dat meer. Wat is er in dit land dan nog veel te zien! We zullen maanden en nog eens maanden nodig hebben om al dat moois te verkeimen. om van al die schoon heden te genieten. Een bediende in keurig wit jasje met koperen knopen gaat rond met de bel: tijd voor de lunch. Langzaam en lui ontworste len we ons aan de dekstoelen en het ge zang van de groep jongelui, om ons volle dig over te geven aan de bijzondere proe ven van de Joegoslavische keuken. Want neem nu bijvoorbeeld de Dalmatische ge rechten als de Djuvec, een schotel met vlees, tomaten, paprika en nog veel meer. Of de Cevapcici: stukjes kalfsvlees, afge wisseld met uien op het stokje (waaraan alles geroosterd is) in rijst met sla en tomaten. En bespoel dat alles met een van die rijke Joegoslavische wijnen, zoals de rode Blatina of de witte Zilavka, die heus voor geen Franse landwijn onderdoen. En zo vaart dat stukje luilekkerland on der de naam „Partizanka" rustig verder, een drijvend vakantieoord, vol rust en zon en vrolijkheid. Als de vorstelijke maaltijd geserveerd en de laatste stukjes inheemse kaas zijn weg gespoeld, ligt daar in de verte al Dubrov nik, die wonderlijke vestingstad, waarvan het oude gedeelte een zo merkwaardige en sprookjesachtige indruk moet maken, dat men, rondwandelend door die oude straten vol modern leven, niet weet of men wakker Is of droomt. De zonnige en vrolijke Dalmatische kust van Joegoslavië is dichterbij dan men denkt. Dat hebben velen al ont dekt en Joegoslavië is inmiddels toe- rïstenland van de eerste orde aan hef worden. En dat is geen wonder. Zij die het land kennen weten dat er een onmetelijk lange kust vol zon, vrolijk heid, goede hotels en heerlijke wijn ligt te wachten. Inmiddels maakt die schone Dalmati sche kust zich op een grote stroom van 1 vakantiegangers te ontvangen. Moderne hotels worden in het kader van een zevenjaren-plan met reuze vaart uit de grond gestampt. Toeristenbureaus bieden hun diensten aan en wegen worden aan gelegd. De Dalmatische kustweg (nu reeds tot voorbij Split geasfalteerd) zal waarschijnlijk volgend jaar geheel zijn doorgetrokken tot de oude stad Dubrov nik, waar een pracht van een vliegveld werd aangelegd. Vorig jaar werd deze K.L.M.-lijndienst voor ITE-reizen on derhouden met Comets, dit seizoen is men gestart met de grotere en geriefe lijker Vickers Viscount en men wil vol gend jaar met de Electra op Dubrovnik gaan vliegen. Een vlucht van bijna zes uur, met tussenlandingen in Diisseldorf en Zagreb. Met het oog op de toenemende belang stelling voor Joegoslavië en de verbeter de lijndienst (iedere zondag heen en terug) op Dubrovnik plaatsen wij een kleine serie artikelen over dit zonnige land. IVyuUVIIVVWMmMWVWWMMmMIVUUWUVVVMMW Igrane, een stil vissersdorp tegen de berghelling Op deze foto, die boven in het dorp werd geiiomen, ziet men het schone eiland Hvar op de achtergrond. Met de lijnboot langs de Dalmatische kust: een ware belevenir Voortdurend ziet men het steeds wisselende oude kustgebt gti voorbijschuiven. Brela, een parel aan de Adriatische kust. Korcula loopt uit als de lijnboot' dit stadje aandoet. Een schilderachtig stadje op het eiland Korcula, dikke zware wallen beschermen de oude kerken, gebouwen en kleurige huizen. (Foto's P.Z.C.) Als juf met haar schoolklas in de open lucht tekenles houdt, zijn er altijd wel een paar, die een mooi, en biütenissig plekje vinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 7