Japan bouwt auto's - en hoe! JBj) Sport en wedstrijden Campbell is enthoussiast over zijn Australisch proefterrein - Lake Cyre Honderd uur t.v. op z'n Amerikaans en toch niet vervelend X IJl w R t KIEST PARTII Ook onder de Rjjzende Zon bloeit het economisch wonder Nummer vijf op wereldljjst 'ÜïïMK f 300 voor rybewys rtto ..- Voetballers voor „rest van de wereld" mei gaar-fiordklaar-Alidenaan Zoutkorst kan locomotief dragen MATTHEWS WEER VOETBALLER VAN HET JAAR Ingemar Johansson stopt met boksen LIJST 2 SUURHOFF i- 4" V M Sfe» ZATERDAG 11 MEI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 1 "\Ue weten dat de Japan- ners mooie rickshas bouwen maar we wisten niet dat ze zich ook aan motorfiet sen waagden!" Dat schreef een Engelse krant nog maar vier jaar geleden toen de eerste Ja panse motorrijwielen deelna men aan de Tourist Trophy (T.T.) van het eiland Man, de zwaarste motorwedstrijd ter wereld. De monteurs en rijders waren weinig spraakzaam en gingen hun eigen gang. De Japanse coureurs behaalden zeer matige resultaten en de deskundigen in de pits vertel den elkaar dat de motoren van de Hondamotorrijwielen sterk deden denken aan de NSU- motoren. Niettemin sprak men over de Japanse industrie van motorfietsen en al spoedig kwamen nieuwe berichten: er werden in Japan ook automo bielen gebouwd. De Japanse invasie op de Europese markt begon met verrekijkers en fo totoestellen, ging voort met transis tor-radiotoestellen en filmcamera's en ontwikkelt zich nu verder met motorfietsen en automobielen. Al ge ruime tijd kan men horen, dat de Ja panse automobielindustrie van plan is om de Europese markt met goed kope automobielen te overstromen. Weliswaar behoeven de grote Euro pese fabrieken zich nog geen zorg te maken over hun positie maar Japan is toch bezig zich te motoriseren. Door heel Japan vindt men de ge motoriseerde speelplaatsen waar jon gens en meisjes van twaalf tot vijf tien jaar met gaspedaal en remmen leren omgaan. De gezamenlijke Ja panse industrie heeft al meer dan zestig „Techniland" speelplaatsen ge organiseerd, waar iedereen kan rij den: Go-karts, scooters, motorrijwie len, sportmotorfietsen en renmotor- fietsen. Al jarenlang wordt in Japan de Re nault „4" in licentie gebouwd, maar daarnaast worden tal van automobie len op de markt gebracht van Ja panse constructie. In Europa trok men zich vooralsnog weinig aan van die Japanse produktie tot men attent werd op de Honda motorrijwielen. Deze motoren reden steeds beter en sneller en behaalden vele successen op de Europese circuits. Twee jaar geleden reaen de eerste Europese motorcracks voor Honda en behaal den prompt twee wereldkampioen schappen m de 125 en de 250 cc klas- Honda HONDA EEN UITZONDERING T Jorig jaar reden do Japanse Hon- V damotoren de grote wedstrijden praktisch onder elkaar uit. Ze over wonnen keer op keer in de 125, de 250 en 850 c klasse. Het wereldrecord op de 50 cc behaalde Ernst Degner op een Suzuki. Het geheim van de Japanse successen was gelegen in een motorenbouw die onwaarschijn lijke toerentallen mogelijk maakt. Zo draait de Honda 250 cc renmotor 15.000 tot 18.000 toeren per minuut (Europese Grand Prix renwagens maximaal 9000 toeren) en levert dan meer dan 45 pk. „Daar kunnen ze in Europa nog wat van leren" zei Soi- chiro Honda, de zesenvijftigjarige on beperkt eerzuchtige motorenfabri kant. Honda zelf rijdt voor eigen ge bruik in een Engelse Lotus sportwa- ten maar het is een publiek geheim at in zijn fabriek hard wordt ge werkt aan een Honda Grandprix wa gen die dit seizoen of volgend jaai fn Europa zal verschijnen. Binnen het kader van de 1500 cc rensportfor- mule voor Grandprixwagens geeft deze Hondamotor meer dan 220 pk. vermogen. Evenals overal ter wereld is de autoindustrie in Japan een uiterst genationaliseerd bedrijf. In enorme hallen groeien de wa gens even snel als in het Westen. Honda is een voorbeeld van het Ja panse economische wonder; liy be gon vyflien jaar geleden met tien duizend gulden kapitaal en heeft te genwoordig de op één na grootste motorry wiel fabriek ter wereld met een produktie van een miljoen mo torfietsen per jaar. In België wordt momenteel gewerkt aan een assem- De Japanners zijn zeer vindingrijk op het gebied van niéuwe snufjes. In Tokio rijden taxi's waarvan de ach- ilagebedrijf waar scooters, motorrij wielen, landbouwwerktuigen, trek kers en sportwagens zullen worden gebouwd. Desondanks: Honda is een uitzonde ring. Niemand behoeft bang te zijn dat Japan binnen afzienbare tijd ae wereld met goedkope motorvoertui gen op twee en vier wielen zal gaan overstromen; de andere fabrieken zijn nog te jong en te klein ente druk met de motorisering van Japan zelf. De Japanse arbeider die voor een beetje rijst werkte is verleden tijd!' hij wil een huis, televisie, een motor fiets en als het kan een automobiel. terportieren worden een drukknop op het dashboard; ook het sluiten gaaf op dezelfde wijze. Inplaats van de dradenbossen die men achter het dashboard van onze automobielen vindt werkt men in Ja pan met gedrukte bedrading. De beste automobiel van de Japanse industrie is de „Prince", gebouwd door de fabriek die in de oorlog de _v„ voor Japan wat de. Mercedes voor Duitsland is. Het is dit merk dat wordt beschouwd als de voor naamste troef van Japan op dc Europese automarkt. Overigens werkt men ook hier aan een Grand Prixwagen voor de internationale circuits. De Fair Lady is een wagen van Dat- sun, geheel en al in Japan gemaakt met een 1500 cc motor van 71 pk. De Japanse industrie zal zich in de eerste plaats concentreren op landen die zelf geen eigen grote automo bielindustrie bezitten, maar men gaat de autoproduktie steeds meer uit breiden, in 1970-hoopt men 1,8 mil joen Japanse auto's per jaar te kun nen maken, dat is meer dan Enge land en daarmee komt Japan aan na Amerika en Duitsland als de der de autoproducent ter wereld. Dat wil zeggen: als het lukt. Veelbetekenend is echter dat men in Saigon, in Bangkok, in Rangoon en Hongkong, in Djakarta en in Bom bay overal naast de neonverlichte showrooms van Volkswagen, Opel en Renault ook de namen Nissan en Toyota ziet glanzen in blauw en rood. „Over vijf jaar heeft de Euro pese automobielindustrie in dit deel van de wereld niets pieer in te bren gen" zei een sombere deskundige, „die Japanners lukt nu eenmaal al les!" nupnx wu- De Japanse industrie heeft de af gelopen jaren bewonderenswaar dige prestaties geleverd. In Japan werden de hoogste televisiemast, de snelste spoortrein, de kleine televisle- Advertentie) ontvanger en de grootste tanken ter wereld gebouwd. Maar de automo bielindustrie is nog altijd ccn stief kind van het Japanse economische wonder, de produktie van automobie len loopt nog achter bij andere lan den. Weliswaar staat Japan met een jaarproduktie van 800.000 auto's als nummer vijf op de wereldranglijst, maar tweederde daarvan zijn vracht wagens en bestelwagens. De grootste handicap van de Japanse automobiel vijftien fabrieken die elk vele typen uitbrengen. De motorisering van Japan staat nog in de kinderschoenen; het wegennet is slecht en de eerste autowegen be staan alleen op papier. De straten van de tienmiljoenenstad Tokio zijn weliswaar vol met automobielen, maar dat zyn bijna allemaal bedrijfs wagens en bestelwagens. Een rijbe wijs kost driehonderd gulden, zoveel als een fabrieksarbeider per maand verdient. Desondanks staat de vierwieler-met- dak-boven-het-hoofd bovenaan de ranglijst van de Japanse arbeider. Een van die automobielen is de Maz da Carol met een motor van 360 cc die in Hirosjlma wordt gebouwd door de Toyo Kogyo Company. De Mazda biedt plaats aan vier volwassen Japanners. Een Europeaan vindt er nauwelijks plaats. De kleine motor levert echter 18 paardekrachten en rydt tachtig km per uur! Meer dan Engeland /^Vpvallend is dat de Japanners de v_/ voorkeur geven aan de waterge- koelde motor boven de luchtgekoelde. Ook de kleinste motoren zijn vi zien van de lawaai-opslorpende wa termantel. Van de 350.000 personen- automobielen die de Japanse indus trie maakt zijn er 140.000 van het merk Datsun Bluebird (gebouwd door de firma Nissan. Dat is een soort Japanse, volkswagen. De wagen is noch van binnen noch van bulten erg modern maar wel zeer sterk ge bouwd. Do Bluebird is wat afinctin- Sen betreft ongeveer gelijk aan de •pel Rokord. Het is een van de moest geëxporteerde automobielen van Japan, die onder meer wordt gevoerd naar Griekenland, Finland en Oostenrijk. dIUIKOjMA uit Zwitserland - voor uw huid! het „natuur"lijke geheim van jeugd en. schoonheid Wereldkampioen Brazilië heeft vier man afgevaardigd voor de groep van 22 spe lers waaruit de elf besten worden gese- lecteerd om in een wedstrijd ter gelegen- heid van het honderdjarig bestaan van' de Britse voetbalbond te spelen, die dit jaar oktober in Engeland zal plaatsvin den. Joego-Slavlë en Tsjecho-Slowakije heb ben ieder drie man afgevaardigd, West- Duitaland, Hongarije, Italië en Schot land ieder twee en Frankrijk, Portugal, Rusland en Spanje ieder één speler. De vier Brazilianen zijn de aehterspeler Djalma Santos, de middenspeler voorspelers Garincha en Pele. De complete lijst, samengesteld door de F.I.F.A. (de internationale voetbalfede ratie) onder leiding van vice-president Harry'Cavan uit Noord-Ierland, ziet er als volgt uit: in het doel: Soskic (Joego slavië) en Fahrian (West-Duitsland). achterspelers: Santos (Brazilië), Matrai (Hongarije), Novak (Tsjecho-Slowa kije), Schnellinger (West-Duitsland), halfspelers: Popovic (Joego-Slavië), Zito (Brazilië) Maldini (Italië), Pluskal (Tsjecho-Slowakije), Masopust (Tsje cho-Slowakije), Mackay (Schotland), voorspelers: Garincha en Pele (Brazi lië), Kopa (Frankrijk), Albert (Honga rije), Galic (Joego-Slavië), Altafinl (Ita lië), Law (Schotland), Eusebio (Portu gal), Meshki (Rusland) en Gento (Span je). Cavan deelde mede dat verscheidene spelers niets van zich hadden laten .ho ren omdat omstreeks die tijd het seizoen gesloten is voor tournees die door het land of de club van de desbetreffende spelers worden georganiseerd. „De elf spelers, aldus Cavan, zullen wor den gekozen op basis van hun persoon lijkheid, wat belangrijker is dan doel treffendheid in clubverband". in 4 variaties: Kindermeel Bordklaar Kinderbloem Kindergries „BLUE BIRD" ZAL GEEN FATA MORGANA ZIJN „Great old" Stanley Matthews, Enge- lands grootste rechtsbuiten aller tijden, werd woensdag voor de tweede maal in zijn carrière uitgeroepen tot „voetballer van het jaar". Matthews, die nu 48 jaar is viert nog elke week triomfen als bui tenspeler van Stoke City, de vereniging van zijn jeugd, waarnaar hij het vorig seizoen terugkeerde. Het is de eerste maal in het "Vijf tienjarig bestaan van de „Football Writers Association", dat een speler tweemaal werd uitverkoren. Mat thews is al een keer gekozen als „beste voetballer van Europa". De uitslag' van de stemming voor de Britse voetballer van het jaar was: 1. Stanley Matthews (Stoke) 128 stem men; 2. Dave Mackay (Tottenham) 126; 3. Gordon Banks (Leicester City) 41: 4. 4. Jim Langley (Fulham) 38; 5. Eddie Lowe (Fulham) 28; 6. Dennis Law (Manchester United) 19. De Europese en oud-wereldkampioen in het zwaargewicht Ingemar Johansson heeft in een interview met een Stock- holms avondblad verklaard dat hij waar schijnlijk niet meer in de ring zal ko men. Johansson, die ruim een maand geleden in een gevecht over twaalf ronden tegen de Brit Brian London op punten won, maar vlak voor het einde van de ont moeting door de gong van een k.o.-ne- derlaag werd gered, zei: „Zoals de za ken nu staan, stop ik er mee. Er is1 geen prikkel meer voor me. Voor het geld hoef ik niet meer te boksen en van roem heb ik ook genoeg". (Van een speciale correspondent) E'en beeld van troosteloosheid en beloften tegelijkertijd biedt het reusachtige Zuid- australische zoutmeer Lake Eyre, waarop Donald Campbell deze maand een poging zal doen het wereldsnelheidsrecord te land te verbeteren met zijn race monster „Bluebird". Het noor delijke deel van deze zoutpan is bijna 180 kilometer lang en 65 kilometer breed, het zuidelijke deel 15 kilometer lang en 30 kilometer breed. Het laagste deel ligt 12 meter onder de zee spiegel en het totale oppervlak bedraagt 7800 vierkante kilo meter. Het stroomgebied, waarvan het meer het middelpunt vormt is bijna 1,3 mil joen vierkante kilometer groot. Lake Eyre wordt door enkele spaarzame stroompjes gevoed, er staat echter slechts zelden water in, daar de jaar lijkse neerslaghoeveelheid in dit ge bied nauwelijks 13 centimeter be draagt doch de verdamping 250 cen timeter. De zoutkorst met zijn dikte van 45 centimeter zou een locomotief kunnen dragen. Goed „weg"-dek Op het zuidelijk deel van het meer ondernam Campbell reeds in ok tober 1961 met een Jaguar ver schillende proefritten, waarbij een snelheid van ruim 160 kilometer be reikt werd. Hij kwam tot de conclu sie, dat de wegvastheid als men van een weg mag spreken hier be ter is, dan op het Amerikaanse zout meer in Utah en dat Lake Eyre het voordeel biedt van een langere ren- piste, zodat .de bestuurder de gelegen heid krijgt de wagen geleidelijk op snelheid te brengen. Storend zijn alleen een aantal zout- eilandjes. Zouden deze verwijderd kunnen worden, dan voorspelt Camp bell dit meer een grote toekomst, daar automobielfabriekanten nu al op zoek zijn naar nieuwe proefterreinen. Wanneer dit project verwerkelijkt zou worden, dan zouden de al heel oude speculaties over een mogelijke exploitatie van het meer een onver wachte wending krijgen. Het meer zelf en het omliggende gebied zijn van oudsher een plaats van Fata Morgana en dromen, die reeds menig avontuur in het verderf stortten. Nu en dan tovert het weerspiegelde he mellicht water op het droge op pervlak, maar ook geven de barsten in de zoutkorst nu en dan de indruk begroeide duinen te zijn. sindsdien elke dag opnieuw een on barmhartige zon biandde en het ge bied uitdroogde en deed verdorren. een zeearm Eens Onvruchtbaar Teneinde het gebied te ontginnen heeft men reeds met- de gedach te gespeeld, een kanaal te graven naar de Spencer Golf en zeewater naar het meer te leiden, om in deze omgeving een grotere neerslaghoe veelheid te krijgen. Na diepgaand on derzoek bleek, dat de gebieden in het noorden van de Grote Australische Bocht, in de nabyheid van de zee, tot de droogste van het continent beho ren. Een ander plan kwam van dr. J. J. C. Bradfield, de constructeur van de grote havenbrug van Sydney: hij stel de voor, in de rivieren aan de water scheiding van Queensland stuwen te bouwen en dan het water door grote buizen naar het meer te lelden ten einde op deze manier ongeveer 12.000 vierkante kilometer bodem kunstma tig te bevloeien en weideland te cre- eren voor 20 miljoen schapen. Vol gens een legende, die leeft by de in boorlingen van dit gebied spande zich eens boven het meer een groene hemel, die door bomen gedragen werd. Langs deze bomen daalden de godenzonen naar de aarde of om in vloed uit te oefenen op de mensen en hun daden. Toen werden de bomen door de goden zelf geveld, omdat zy niet meer naar de aarde terukeren wil den en voor de groene hemel kwam een blauwe in de plaats, van waar uit Volgens de mening van de weten schap lag 100 miljoen jaar gele den dwars door Australië een zeearm, van de Carpentaria Golf in het noorden naar de Grote Australi sche Bocht in het zuiden. Langzamer hand kwam het land omhoog en on geveer een miljoen jaar geleden vormde zich een honderdduizend vier kante kilometer groot meer, dat de huidige meren Eyre, Torrens Gar diner, Gregory, Calabonna en Frome omvatte. Daar de neerslag afnam, droogde het grote meer uit tot een aantal kleinere meren en daarbij gingen talrijke pre historische dieren ten gronde: de Di- prodon een log, goedmoedig en rhinocerosachtig buideldier de reu zenkangoeroe, de reuzenwombat en vele soorten alligators en schildpad den. Lake Eyre werd in 1840 door de be roemde onderzoeker E. J. Eyre ont dekt, die het echter hield voor een deel van het Torrensmeer. In de jaren daarna onderzochten verschillende expedities het gebied nader en in 1860 kreeg het zoutmeer zijn huidige naam, die overal ter wereld bekend zal worden, wanneer in de komende dagen Campbells racemonster over de vlakte zal flitsen. Advertentie A.V.R.O. oriënteerde zich in de V.S. Siebe van der Zee en Ger Lug- tenburg, de programma-leiders van de A.V.R.O.'s televisie, zijn terug uit New York, waar ze in drie weken zich georiënteerd hebben naar de ontwikkelingen in de Amerikaanse televisie. Daartoe hebben ze in die drie weken op hun hotelkamers tach tig tot honderd uur zitten televi sie-kijken, en ze hebben ook be zoekjes afgelegd in t.v.-studio's, om oude kennissen van vijf jaar geleden, toen ze ook New York bezochten, te groeten en nieuwe kennis op te doen. Ze hebben niet al programma's ge kocht, althans wilden ze nog niet zeggen wat ze van plan zyn. De tele visieprogramma's in Amerika al thans in New Vork, waar ze vooral de „Networks" van N.B.C., A.B.C. en Columbia in de gaten gehouden heb ben hebben naar hun mening een vooral verstrooiend karakter, en 's avonds is er zelfs helemaal niets anders te zien dan show en quiz en vrolijkheid. Alles technisch knap uit gevoerd en in hoog tempo maar vrywel alles ingeblikt. De studio's zyn zo geoutilleerd, dat een decor-ont- op te bouwen. New Yorkers kunnen t.v. kiezen van tien kanalen, en (Advertentie) Geslaagd.... dank zij RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) - Tel. 45432 H. B. S., Gymnasium, Onderwijzersakte. Middelbare Akten t Frans. Duits, Engels en Nederlands M.O., Tolkvertaler, Hoofd correspondent, V.T.H.-dlploma. 's morgens om kwart voor zes begint de televisie al, en houdt niet meer op voor 's nachts vier uur. Over kanaal zes krijgt de New Yorker heel de dag door berichten van het leven in zyn stad: branden, sport-gebeurtenissen, concerten, verkeers-opstoppingen. Ook voor een tourist bijzonder in structief. Opvallend in de televisie programma's is het patriotisme van de Amerikanen, by panelshows of zoiets staat altyd wel in de hoek op het toneel de Amerikaanse vlag met stars and stripes. BEELD BETER De beeldkwaliteit vonden Siebe van der Zee en Lugtenburg in Nederland beter, dat zal wel komen, menen ze, doordat de Amerikaanse toestel len ingebouwde antennes hebben. Van de 50 miljoen toestellen zijn er een miljoen voor kleuren-t.v., de N. B.C. zendt per dag al drie of vier uur kleuren-t.v. uit. Veel documentaires ziet men in Ame rika niet. Wel veel nieuws. Elke mid dag is er een rechtzitting, eerst van de politierechter, en dan van een echtscheidingszaak. Serieuze pro gramma's komen altyd overdag, of zondagsmiddags, nooit 's avonds. Sport zendt men al evenmin 's avonds uit, of het moet een bokswedstrijd zyn om de wereldtitel. Zaterdagsmor gens dan hebben de schoolkinde ren vry zendt men jeugdprogram ma's uit met een opvoedend karakter. De ouders kunnen dan een uurtje langer in bed blyven: hun kinderen leren van de t.v. netjes eten en met twee woorden spreken. Elke avond wordt er een oude romantische film gedraaid, uit sociologische onder zoeken bleek dat de kykers dan veel gelukkiger gaan slapen en mooi dro men. RECLAME Reclame op het beeldscherm vonden de A.V.R.O.-mensen wel soms hinder lijk, maar Ger Lugtenburg vond dat je er heel gauw aan wfent, en het dan niet meer ziet of er geen aan dacht- aan besteedt. Fascinerend von den beiden de Steve Allen Shows: vyf avonden per week met een enorme vaart amusement en ge sprekjes, dansjes, liedjes, en practi cal jokes. Van die tachtig of honderd uur kijken, zeiden ze beiden: we heb ben ons geen minuut verveeld. KIEST PARTII VAN DE ARBEID Even puzzelen A 9 11 w 1S V, 17 18 -;g j T 2N 23" -É '24 I, Horizontaal. 1. loods; 4. ex Russisch heerser; 7. edelmoedig; 8. lofzang; 9. korting (afk.); 11. uitbouw; 13. kolbak; 15. kippenstok; 16. trein; 17. jonge raap stelen; 21. voorgestelde vraag in ver gadering; 25. razerny; 26. voordat; 27. varkentje; 28. rilling; 29. kromme lyn; 30. proef; 31. ijzeren klauw. Verticaal. 1. knaagdier met platte staart; 2. geb. in Z.-Amerika; 3- mans naam; 4. derde toon vanaf grondtoon (muz.); 5. zijvlak v. voorhoofd: 6. uit zender en ontvanger v. radiogolven; 8. in orde!; 10. verlegen; 12. cowboysby- eenkomst; 14. huidopening; 17. vierde deel; 18. koeienmaag; 19. verdrag; 20. keizer van Abessinië; 21. vr- marine- hulpkorps; 22. vette vloeistoffen; 23. ogenblik; 24. als 11 horizontaal. De oplossing van de vorige puzzel is als volgt: I-I D aUo POL AL AK RlO MP D,E ESIË kla RID I (E SlT Model 4030 TGV, f 395.r Andere 41 ■i/lams. mortellen i/.'a. f ?55> Aftchpha) f 90- rit'* Vraag uitvoerige inlichtingen aan uw installateur of aan het Verkoopkantoor vooi Nederland: nell stutterheim n.v., DEN HAAG, POSTBUS IMS. TEl. 98 67 f,0

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 13