WONINGBOUW - zeer gewichtig punt in de partijprogramma's In Oost-Souburg in 19e eeuw twee admiraals „Holle Pinkel en het Spiegelmeer" Woningnood vraagt dringend om leniging AUTOMOBILIST DIE NIET RECHTS HIELD, REED VOETGANGER AAN VRIJDAG 10 MEI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Advertentie) KROTOPRUIMING GEBIEDENDE EIS Een van de meest gewichtige pun ten uit de programma's van de po litieke partijen is zonder twijfel dat van de woningbouw. De groot ste van de politieke partijen, de K.V.P., zegt in haar programma het noodzakelijk te vinden, dat de woningbouw structureel, met durf en met fantasie wordt aangepakt om te komen tot de bouw van wo ningen, waarin dusdanige eigen tijdse voorzieningen zijn getroffen, dat zij werkelijk de mogelijkheid bieden tot een volwaardig gezins leven. De partij verlangt een re presentatief onderzoek naar de woningbehoefte, zowel regionaal als nationaal en het ontwerpen van een meerjarig woningbouwpro gramma. Dit programma behoort gericht te zijn, zo meent de K.V.P., op de bouw van wo ningen met betaalbare huren ook voor grote gezinnen, alleenstaanden, be jaarden en jonggehuwden op de bouw van eengezinshuizen en als dat niet mogelijk is etagewoningen, die in wooncomfort niet voor eengezinshuizen mogen onderdoen, op de verbetering van verouderde woningen en de vervanging van krotten, op de bouw van woningen voor particuliere exploitatie en de ver enigingsexploitatie. Voorts verlangt de K.V.P. de bevorde ring van het eigen woningbezit tegen een aanvaardbaar lastenniveau, een ver beterde toewijzing van woningen aan de gemeenten, versterking van de positie van de woningbouwcorporaties o.a. door voorrang bij de woningwetbouw boven de gemeenten, de bestemming van de woningwetwoningen in het algemeen voor de minder draagltrachtigen en een passende doorstroming naar duurdere huizen door hen, die daarvoor krachtens hun inkomen in aanmerking komen, ge leidelijke optrekking van de huren van de nieuwbouw tot het niveau, waarop rendabele exploitatie mogelijk zal zijn. Het verschil in huurprijs tussen „oude" en „nieuwe" woningen dient te berusten op een verschil in kwaliteit en woonge- rief. P.v.d.A. Wat wil nu de P.v.d.A.? Zij somt in haar verkiezingsmanifest „Om de kwaliteit van het bestaan" haar wen sen op. Op de voorgrond staat de op voering van de bouwcapaciteit, waar van een groter deel bestemd moet worden voor de woningbouw. Heel duidelijk is het program over de wo ningwetbouw, dat is de bouw van doorgaans goedkopere woningen, waaraan de grootste behoefte be staat. Het verlangt de bouw van jaar lijks tenminste 50.000 woningwetwo ningen. De overige desiderata zijn: verbetering van de kwaliteit van de woningen, een huurpolit'iek die de huren binnen de grenzen houdt van de koopkracht dei- verdiende lonen, forse aanpak van de krotopruiming en sanering, opvoering van het niveau der krotopruiming tot 15.000 krotten per jaar, bevordering van langlopende bouwplannen, het afsluiten van langlopende contracten en bevorde ring van de oprichting van niet-winst- beogende bouwbedrijven, tegengaan van de speculatie in onroerend goed, bevol kingsspreiding door middel van globale vestigingsbeperkende maatregelen voor concentratiegebieden, zowel binnen als buiten de randstad. rele aard, versnelde krotopruiming. Dui delijk wenst de V.V.D. dus meer vrijheid op het gebied van de woningbouw, zulks overeenstemming met haar algemene A.R.P. De A.R.P. huldigt ten aanzien van de gepremieerde bouw concrete op vattingen. Bij de woningbouw zo schrijft zij in haar program moet de hoogste prioriteit worden toege kend aan goedkope, maar goede wo ningen, die door de betrokkenen te gen een redelijk bedrag kunnen wor den gehuurd, ook wanneer dit nood zakelijk maakt een vergroting van het aantal te subsidiëren woningen, hetzij in de woningwet-, hetzij in de premiesector. Op grond van dewoningwet gebouwde woningen dienen in beginsel echter slechts te worden verhuurd aan gegadig den beneden een bepaalde inkomens grens. De doorstroming moet krachtig worden bevorderd. De A.R.P. is van oor deel dat ernstig overwogen behoort te worden de mogelijkheid om huurders van woningwetwoningen boven een be paalde inkomensgrens te verplichten de woning te verlaten. Zij wil er voorts alles op richten om in de komende vier jaren de schaarste aan woningen in algemene zin op te heffen. Daartoe moet de totale bouwcapaciteit vergroot worden waarbij de overheid stimulerend dient' op te treden mede door de bevordering van meer-jaren-pro- grams en een grotere continuïteit. Dat is ook nodig in het belang van de krotop ruiming. Aan de woningbouw moet de hoogste prioriteit worden verleend. Bijzondere zorg wil de A.R.P. besteden aan de grootte en de indeling der wonin gen, zodat ook aan de behoefte van grote gezinnen, bejaarden en alleen staanden kan worden voldaan. Aandacht moet worden geschonken aan de bouw van eengezinswoningen. Tenslotte ver langt de A.R.P. een verdere huuraanpas- sing en de bevordering van het eigen woningbezit. C.H.U. De C.H.TJ. wil het overheidsbeleid in de eerste plaats richten op een volledig ge bruik van de bouwcapaciteit in alle de len van het land. Nog meer dun voor heen moet worden gestreefd naar de bouw naar behoefte. In de eerstvolgende jaren moet voorrang worden verleend aan de bouw van woningen met de laag ste huren, omdat de grootste behoefte aan woningen bestaat by de groepen met lage inkomens. Die behoéfte wordt nog vergroot door de noodzakelijke krotopruiming. De C.H.U. denkt in dit verband vooral aan de wo ningwetwoningen. Daarnaast zal de bouw van huurwoningen voor de mid dengroepen, zo mogelijk als premiewo ningen, een bijdrage tot de opheffing van de woningnood kunnen leveren. Zelfs zal de bouw in de andere sectoren zo mogelijk enigszins moeten worden af geremd om de woningnood voor grote gezinnen, alleenstaanden en huwenden in korte tijd op te heffen. Kleine partijen Voor de S.G.P. geldt nog altijd het beginselprogram dat laatstelijk in fe bruari 1958 is vastgesteld. Het houdt de algemene beginselen in, waarnaar deze politieke partij zich richt. Het zegt niets over de woningbouw. Een aanwijzing omtrent haar standpunt is wellicht gelegen in artikel 14 van haar beginselprogramma, luidende: „staatsbemoeiing mag nimmer het particulier initiatief drukken. De overheid doe haar bemoeiing zo klein mogelijk zijn en beperke het getal be zoldigde ambtenaren tot het onver mijdelijke, ook opdat de belastingen niet nodeloos worden verzwaard". De C.P.N. is gauw met haar wensen klaar. Haar verkiezingsprogramma ver meldt de bouw van tenminste 50.000 wo ningwetwoningen en geen verdere huur- verhoging. De P.S.P. schrijft in haar verkiezings program, dat de huisvesting aan het particulier initiatief dient te worden ont trokken. Principieel staat zij op het standpunt van de nationalisatie van het woningbezit dat niet door de eigenaar wordt bewoond. Het programma noemt de woningnood een nationale schande en eist ter oplos sing van deze nood: strengere prijsbe- lieersing van bouwgrond en bouwmarkt, afwijzing van elke huurverhoging als onsociaal en van geen enkele waarde tot oplossing van de huidige crisis, bouw van meer woningwetwoningen, instelling van een nationaal bouw- en woningbe drijf, dat tot gezonder verhoudingen kan bijdragen en rationalisatie van de bouw bevorderen. Een DRAKACEL matras geeft 'n oase van rust Kantonrechter Middelburg Groen gevaarte V.V.D. Het programma van de V.V.D. toont een kenmerkend verschil met dut van de l'.v.d.A. en ook zij het iels minder met dat van de K.V.P. De V.V.D. schryft in haar programma: zo ruim mogelyke ontplooiing van de vryc woningbouw. Wat de woningwetbouw aangaat streeft de V.V.D. naar reservering van de wo ningwetwoningen voor gezinnen met de laagste inkomens, in het bijzonder ook voor bejaarden eventueel onder toeken ning van een extra toeslag. Voorts staat in haar programma: her stel van het evenwicht tussen de huren van oude en nieuwe woningen door de huren der laatste niet of in mindere mate te verhogen, bevordering van het eigen woningbezit door premiëring en door afschaffing van de registratierech ten op de eigendomsoverdracht van woonhuizen, bevordering van de rationa lisatie van de bouw o.a. door fabrieks matige bouw, door bouwprogramma's voor drie jaren achtereen terwille van de continuïteit en door soepele en meer uni forme bouwvoorschriften, geleidelijk herstel van de vrjje vestiging, zo spoedig mogeljjke opheffing van de contigente- ring van het bouwvolume met. behoud van een regulerend toezicht op de bouw markt uit overwegingen van conjunctu- Ondanks heftige argumenten: f30 Met tekeningen, liniaal eu veel heilige -orden trachtte de automobilist G. C. uit Middelburg ook al tijdens een eerste behandeling van zy"n zaak woensdag, kantonrechter mr. J. Moo- lenburgh zjjn onschuld te bewijzen. Maar uit de getuigenverklaringen onder meer van een hoofdagent van politie moesten de officier mr. K, P. Doedens en de kantonrechter concluderen dat de automobilist op de Varkensruarkt te Middelburg niet genoeg rechts had ge houden. Hij kwam daardoor in botsing met1 een tegemoetkomende voetganger die met een fiets aan de hand liep. Bij de botsing werd zijn rijwiel ernstig beschadigd. De verdachte automobi list argumenteerde, dat zélfs de ver balisant even na het ongeval gezegd had „je reed goed reents". Boven dien zou de verdachte, volgens zijn eigen woorden, een concept hebben getekend, dat de verbalisant hem voorhield, „Maar ik zal U vertellen" wendde de automobilist zich tot de kantonrechter „dat is natuurlijk zoekgeraakt". De of ficier van justitie twijfelde niet in het minst aan de bewijzen van de schuld van S. en hij vorderde een boete van 30 De kantonrechter vonniste conform de eis. Deze foto toont belde zijden van een gouden legpenning welke door de munt in de Duitse deelstaat Beieren zal worden geslagen ter ere van het bezoek van Kennedy aan Duitsland. Aan de voorzijde van de penning staan de koppen van Adenauer en Kennedy en hun namen. De keerzijde draagt de af beelding van de vredesduif en een latijnse spreuk. In de aangehouden zaak tegen de auto mobilist D. C. uit Veere, die in zijn woonplaats in aanrijding kwam met een bus, bestuurd door de Middelburger H. R. M., bracht de verdachte een ge tuige a décharge mee. Deze, de predi kant A. E. uit Koudekerke die naast de verdachte bestuurder zat, wist evenwel alleen te verklaren dat hij plotseling een groen gevaarte op zich af zag komen. De officier achtte op grond van de andere getuigenverklaringen bewe zen, dat de automobilist méér rechts had kunnen rijden en vorderde een.boe te van 40. Het vonnis luidde conform. De Turkse machinebankwerker S. K, D. uit Souburg, die met zijn scooter oi het jaagpad een botsing veroorzaakt zou hebben met een bromfiets was zelf niet op de zitting aanwezig, omdat hij slecht Nederlands spreekt. In zijn plaats vertelde de tolk G. K. uit Delft, hoe de zaak zich had toegedragen. De scooter-bestuurder reed op het Jaag pad en werd gewaarschuwd door een 'ietser, dat het verboden was hier te ■ijden. Toen de verdachte D. daarop fout wilde herstellen en rechtsomki maakte, kwam hij in botsing met een achteropkomende bromfiets. Hjj werd veroordeeld tot een boete van ƒ10. De landbouwer A. W. C. uit Grijpsker- ke werd als werkgever veranfwoor- deljjk gesteld voor de overtreding op het rijtijdenbesluit, die zijn werknemer maakte. Deze. de vrachtwagenchauf feur K. verzuimde in zijn werkboekje de rijtijden aan te tekenen, bovendien waren verschillende aantekeningen door- gekrast. De gemachtigde van de werk- fever verklaarde voor de kantonrechter, at controle op het werkboekje in de praktijk zeer moeilijk is uit te voeren. Niettemin legde de kantonrechter conform de efs een boete van 2 maal 3 op. De fruitkweker F. v. d. II. uit Goes reed met zyn bromfiets op de Wilhelmina- straat in Goes met een snelheid van 48 km, terwijl daar maximaal 30 km is toe gestaan. Bovendien bleek zyn snelheids meter kapot te zyn. Conform de eis kreeg hjj een boete van 10. Een boete van 7,50 kreeg de koop man H: de K. uit Vlissingen die in de Walstraat zijn auto langer had laten staan dan het parkeerverbod toestaat. Ook de automobolist J. J. D. uit Goes beging deze overtreding. De ofifcier eiste tegen hem een boe te van 10, de kantonrechter vex-- oordeelde hem tot 7,50. De zaak tegen de landbouwer S. M. uit Vrouwenpolder is aangehouden voor het horen van de verbalisant en getuigen. De landbouwer had onder aan de dijk op de Koningin Emmaweg bomen omge hakt, die het eigendom zijn van Weg schap Walcheren. „De bomen dienen al leen ter verfraaiing" bracht de land bouwer op de zitting in het midden „en ze werpen te veel schaduw op mijn land". Op 12 juni wordt het openbaar onderzoek verder voortgezet. De scholiere J. O. uit Koudekerke kreeg een boete van 3 omdat zy met haar fiets op de autobaan in plaats van op het rywielpad van de Middelburgse- straat reed. Het argument van (le rywiel- bestuurster luidde, dat het rywlelpad zo glad was. Mosselexport in seizoen 1962-'63 In hét afgelopen seizoen 1962/63 werden geëxporteerd 581.356 tonnen mosselen tegen 728.331 tonnen in het vorige sei zoen. Van deze mosselen gingen naar: België 196,247 tonnen (237,953), Frank rijk 287.762 tonnen (376.661), West- Duitsland 8.453 tonnen (3.192 tonnen), diverse landen 709 tonnen (555), inleg- gerijen 74.204 tonnen (89.911) en naar het binnenland 13.981 tonnen (20.059). Door de kwekers werden aangevoerd uit Zeeland 132.141 tonnen (70.196) en uit de Waddenzee 526.895 tonnen (736.686). Ingevoerd uit het buitenland werden 45.801 tonnen (60.935). Het gemiddelde tarra-percentage was 15.54 (14.43 proc.). De gemiddelde prijs was 11.77 (ƒ12.—). Van de 188 mosselkwekers namen (14) niet aan de leveringen deel en kwekers konden niet of juist 100 procent bereiken: 166 kwekers leverden meer dan 100 procent zodat het gemiddelde leveringspercent 120.5 procent bedroeg (148.2 proc.). 6 Het gemiddelde vleesgewicht was van de mosselen uit Zeeland 19.49 kg (21.09) en van die uit de Waddenzee 25,99 kg (24.41). 5 Zuidbevelands kanaal in de maand april Gedurende de maand april passeerden 7472 schepen, in totaal 4.016.294 ton, het Kanaal door Zxxid-Beveland. Hier van waren 5109 schepen, 2.889.157 ton, geladen en 2363, 1.127.137 ton, niet ge laden. 4672 schepen waren motorsche pen, met in totaal een tonnage van .317.432, 408 sleepboten (557.601 ton) en 29 coasters (14.124 ton). De groer lege schepen bestond uit: 1607 motor schepen (888.457 ton), 177 sleepschepen (200.873 ton) en 37 oasters (16.259 ton). Verder passeerden 533 motorsleepboten met een gezamenlijke tonnage van 9""° ton het Kanaal door Zuid-Beveland. Tot de Rijnvaart behoorden 955 geladen motorschepen (571.435 ton), 186 gela den sleepschepen (274.623 ton), 122 lege motorschepen (119.950 ton) en 19 lege sleepschepen (27.025 ton). Deze schepen kwamen allen uit de richting België. Voorts passeerden de volgende aantallen rflnvaartschepen naar België: 771 ge laden motorschepen (530.600 ton), 98 geladen sleepschepen (145.175 ton), 39 ige motorschepen (20.942 ton) en één leeg sleepsehip van 1243 ton. In nationaliteiten waren de schepen ver deeld in 4370 Nederlandse, 2196 Belgi sche, 295 Duitse, 321 Franse, 262 Zwit serse, 5 Oostenrijkse, 1 Engelse en 2 Spaanse. Er passeerden in april 182 schepen meer dan in maart. Per dag passeerden er ge middeld 249 schepen (maart 209). KERKNIEUWS Verhoging pensioenen lutherse predikanten Op de laatste zittingsdag van de Evan gelisch Lutherse synode in Amsterdam ,o Kaoi0ten, dat de predikantspensioenen worden verhoogd. Gepleit werd voor het geven van studieverlof aan predikanten. De verkiezing der synode zal nieuw worden geregeld. Eens in de vier jaar treedt de gehele synode af. De leeftijdsgrens van de synodeleden werd vastgesteld op 7t) jaar. Kerkelijke mutaties NED. HERVORMDE KEEK. Beroepen te Akker- en Murmerwoude J. Scholte, vicaris te Meppel; te Beet- sterzwaag, wijkgem. Nijbeets, G. J. Droppers te Meningeweer. Aangenomen naar Brielle, vac. J. W. Falkenburg, W. S. Duvekot te Zonne- maire; naar Zevenhoven F. de Jonge, kand. te De Bilt (Utr.). GERF. KERK. Beroepen te- NieuwveenZevenhoven W. Vetjes te Stellendam: te Dïenxen W. Dekker te Noordwijk; te Grijpskerke Z. H. Reenders, kana. te Katwijk a. zee. Prins Carl Christianhet eerste kind van Johann Georg von Ho- henzollern Sigmaringen en prinses Birgitta van Zweden, groeit als kool. Het prinsje dat een jaar oud is, leert lopen aan de hand van vader en moeder in hun huis in München. Picknicktafels in Oostburg De gemeente Oostburg plaatst op enkele punten in de plaats z.g. pick-nie tafels. Zowel de tafel als de twee bijbehorende banken staan met betonnen poten vast in de grond en hebben houten bladen. De eerste van deze tafels is op het Een hoornplantsoen vlak bij de Een- hoornput geplaatst, waar in de zomex talrijke vakantiegangers en dagjesmen sen verpozing zoeken. Reeds de eerste dag heeft men het pick-nicstel bruikt. 0 De componist Rudolf Friml Is uit New Vork vertrokken voor een tournee door Eu ropa. De 83-jarige componist van „Rose Ma rie" zal orkesten dirigeren en pianospel ten gehore brengen in Berlijn, Sofia en Zwitser land. Zijn tournee wordt door het Ameri kaanse ministerie van buitenlandse zaken ge subsidieerd. Advertentie Heel licht zijn die DRAKACEL matrassen Opgeklommen tot hoogste rang Als men met zijn auto, scooter of fiets links af wil slaan moet er in veel ge vallen tegen de ooegas aan worden voorgesorteerd, omdat men het tege moetkomende verkeer eerst zal moeten laten voorgaan. Een groot aantal weg gebruikers heeft de gewoonte om tij den het wachten het stuur alvast naar links te draaien, om, zodra de weg vrij is, te kunnen wegrijden. Dit nu is een gevaarlijke gewoonte want, mocht men door achteropkomend verkeer worden aangereden, dan zal men, wanneer de voorwielen reeds stonden gedraaid, de andere rijbaan opschieten en daardoor een grote kans lopen met het tege moetkomende verkeer in botsing te ko men. De A.N.W.B. geeft daarom het advies: laat bij voorsorteren het stuur naar rechts staan en draai dit niet eer der naar links dan wanneer er inder daad veilig aan de „Ii7iksaf" beweging kan worden begonnen. Zij vestigden er zich na hun pensionering In het stille dorpje Oost-Souburg van de negentiende eeuw hebben twee Ne derlandse admiraals hun laatste levens jaren doorgebracht. Het waren Gerrit Verdoorn van As peren (6 februari 1757- 30 oktober 1824) en Abraham Johan nes de Smit van den Broecke (13 mei 1801-1 januari 1875). Beiden zijn eer tijds als hun beroemde voorganger Mi- chiel Adriaanszoon de Ruyter door hun bekwaamehid opgeklommen van de laagste tol de hoogste rang. Opmerke lijk is, dat beiden te Souburg in dezelfde buitenplaats hebben gewoond. Zy zijn begraven op het kerkhof by het eeuwen oude kerkgebouw. Op hun graven staat een eenvoudig monument, opgericht door familie en vereerders. Verdoom van Asperen Gerrit Verdoorn van Asperen werd op 6 februari 1717 te Bergen op Zoom uit de deftige burgerstand ge boren en kreeg een opleiding voor het notarisambt. Toen in 1870 Engeland ons land de oorlog verkalarde, nam Verdoorn dienst bij de marine. Door zijn voorbeeldig gedrag en ijver door liep hij alle rangen. Het oorlogsschip „Zierikzee", waarop hij als kapitein het bevel voerde, maak te deel uit van het eskader dat onder bevel van de schout-by-nacht Zoutman, op 5 augustus 1781 slaags raakte met de Engelse vloot bij Doggersbank. Om dat de zeeslag niet door de onzen werd verloren, werd de uitslag in het vader land nog al opgehemeld. Het convooi van de Oostzee komende, leed op de Deense kust schipbreuk: Vele schepelingen verdronken. Het schip „Zierikzee" werd tot een wrak geslagen. Kapitein Verdoorn wist met een 20-tal manschappen in een jol de wal te bereiken, Hij meldde zich op 31 december te Middelbux-g bij de admi raliteit. Eerst kreeg hij het bevel over de schoener „De Dolphyn", later over het fregat „Walcheren", dat met an dere schepen patroxxlleerde voor de Zeeuwse kusten. Op 11 oktober 1797 was hij betrokken in de zeeslag bij Kamperduin, die de onzen verloren. Verdoorn streed op zijn schip tegen een drievoudige overmacht. Toen zijn schip tot een wrak was ge- scho en de meeste manschappen waren gesneuveld of verwond, moest hij zich overgeven. Na het einde van zijn krijgsgevangen schap keerde Verdoorn naar Zeeland terug, waar liij wegens zijn moedig ge drag met veel eerbetoon werd ontvan gen. Vice-admiraal In de Franse tijd werd hij commandant marine te Amsterdam met de titel schout-bij-nacht. Na de omwenteling in 1814 werd hy vice-admiraal van de Hollandse vloot. In het volgende jaar volgde zijn be noeming tot commandeur van de mili taire Willemsorde. Op 3 augustus 1815 nm hij ontslag uit de zeedienst en ging niet zfln gezin te Oost-Souburg wonen in het gewest, waar hij zich veïe vrien den vex-worven had. Hij overleed 30 oktober 1824 op 67- jarige leeftijd na een ziekte van enkele dagen. Op het naburige kerkhof had hij zijn toekomstige rustplaats te voren aangewezen. Zijn ter aardebestelling moest zonder de eerbetoon aan zijn rang en stand verschuldigd plaatsheb ben. Een vierkante pedestal met een vaas op de deksteen staat op zijn graf. In de vergaderzaal van het Zeeuwse genootschap te Middelburg hangt een prachtig levensgroot geschilderd portret van hem. Hij is 4 maal gehuwd geweest en heeft 9 kinderen gehad, 7 zonen en I 2 dochters. Bij zijn overlijden waren nog slechts 2 zonen in leven. Een van hen was commandant van een kanonneerboot, gestationeerd op de Schelde tijdens de Belgische onlusten. De Smit van den Broecke Abraham Joh. de Smit van den Broecke werd op 13 mei 1801 te Aardenburg geboren, waar zijn vader notaris was. Hij behoorde tot een gezin met tien kinderen, waarvan de zeven zonen zich min of meer hebben onderscheiden. Abraham bezocht de kostschool van de heer Vermeulen te Slnis. Deze bemerkte dat het hart van zijn leergierige leer ling uitging naar vreemde landen en gaf hem daarom reisbeschryvingcn te lezen. Hiredoor kreeg Abraham lust in zee dienst te gaan, ofschoon zijn ouders, vooral zijn moeder, daar tegen waren. Op 13-jarige leeftijd ging hij naar de kweekschool voor de scheepvaart te Amsterdam en werd in 1815 adelborst. Door zijn ijver en goed gedrag klom hij regelmatig in rang op. Hij door kruiste vele zeeën en bezocht tal van landen. In 1845 werd hg kapitein-luite nant-ter-zee, Als zodanig voerde hij het commando over de landingsdivisie by de eerste expeditie tegen Bali. Door zijn kennis en moed hierbij betoond werd hg ridder van de militaire Willemsorde. In het ministerie Van Hall was hg minister van oorlog. In actieve dienst teruggekeerd werd hij benoemd tot schout-bij-nacht. De koning benoemde hem als bewys van hoogachting tot zijn adjudant in buitengewone dienst. Hij kreeg het commando van de directie van het departement van marine te Vlissingen. Door zijn bevordering tot vice-admiraal bereikte hij de hoogste sport by de marine. Mede als blijk van hoogachting werd hy eerst ridder, later coinmandeur van de Nederlandse Leeuw. Uit de zeedienst Toen hij 60 jaar was, meende hy de zeedienst te moeten verlaten en werd hij gepensioneerd. Hij vestigde zich met zijn gezin te Oost-Souburg en bewoon de dezelfde buitenplaats, als vroeger admiraal Verdoorn. By het langdurig bezoek van Zeeland van koning Willem HI in 1862 verge zelde admiraal De Smit van den Broec ke de vorst als adjudant. By koninglijk besluit had hy indertijd tegen betaling de naam De Smit bij zijn familienaam voegen, maar deze toevoeging was niet erfelyk. Zijn grootmoeder heet te Catharina de Smit. De vriendelijke oude heer met zgn grijze baard werd door de dorpelingen gewoonlijk de admiraal genoemd. Hij was in 1838 gehuwd met Catharina Christina Abrahams, uit welk huweigk drie dochters en twee zoons werden ge boren. Beide zoons kozen ook de zee dienst. De jongste Frederik sneuvelde in 1862 op 29-jarige leeftyd in een gevecht tegen de bosnegers in Suri name. De oudste dochter huwde in 1859 met mr. Ph. J. Callenfels, kanton rechter te Vlissingen. Zij overleed in 1868 en werd in het familiegraf Callenfels op de oude begraafplaats te Vlissingen begraven, waar haar grafsteen nog te zien is. Het sterven van de admiraal was vrij plotseling. Op oudejaarsavond 1874 zat hij nog met een kleindochter op de knie gezond en wel in de gezellige huiselyke kring enweinige uren latex-, toen nauwelijks het nieuwe jaar was begon nen. blies hij de laatste adem xiit. Evenals de begrafenis van admiraal Verdoorn was ook van admiraal De Smit van den Broecke eenvoudig. Zijn vereerders hebben een eenvoudig ge denkteken op zijn grof opgericht. De familie schonk een klein legaat aan de kerkvoogdy, opdat deze het graf zou blijven onderhouden. B. J. DE MEIJ.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3