Weinig botsingen der systemen'
in het voetbal
sigaret..?
HUNTER
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
Klanken uit de ether
Waar zijn onze schepen?
MAANDAG 29 APRIL 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(door Herman Kuiphof)
jpr is een verhaal, dat wil, dat de grote Mannus Francken, destijds
in lang vervlogen dagen ster van H.F.C. en het Nederlands elftal,
in een wedstrijd werd geschaduwd door de spil van de tegenpartij. Een
„stopper" had men toen nog niet, maar hij trad wél als bewaker op.
Het gevolg was, dat Francken bijna niet aan de bal kwam en dat de
spil-in-kwestie zich haast niet met aanvallen had kunnen bezighouden,
zó had hij op Manus gelet. Maar toen beiden gezamenlijk het veld ver
lieten, bood de spil aan de midvoor zijn excuses aan. „Ik had je niet
steeds voor de voeten moeten lopen. Dat is geen voetballen. Er is geen
aardigheid aan. Volgende keer speel ik weer gewoon, dat beloof ik je".
Dit bijna-roerende gesprek zou in
1963 in het topvoetbal niet gehou
den kunnen worden. Het wemelt van
„schaduwende" spelers en geen spil
zal het zich veroorloven, sentiments
overwegingen te laten gelden, laat
staan excuses te offreren voor inten
sief dekkingswerk. Het is veel moei
lijker geworden, zich vrij te spelen, de
aandacht is veel meer op de defensie
komen te liggen en wie speurt naar
het begin van deze tendens, komt in
1925 terecht. Toen werd in Engeland
de buitenspelregel gewijzigd, waar
door men niet zo spoedig buitenspel
stond als voorheen en om iets terug
te doen, versterkte men de verdedi
ging met een stopperspil. Het was
dus een afweermaatregel.
Het heeft lang geduurd, eer alom de
stopperspil aanvaard werd. Conserva
tisme was een van de redenen. Be
zorgdheid om het spel te sterk in het
keurslijf van nauwkeurige dekkings
systemen te dwingen, was een ande
re. In Nederland werd de stopperspil
pas in 1947 algemeen geaccepteerd en
er moest een Britse demonstratie van
logica (Huddersfield, 82 nederlaag
van Oranje) aan te pas komen om
onze hoogste voetballeiders er van te
overtuigen, dat men mee moest op
deze weg naar efficiënter voetbalme
thoden. In het begin zag het S.S.S.
er in de praktijk niet fraai uit. Men
speelde het systeem voornamelijk
verdedigend. Spillen kleefden aan
midvoors, backs aan buitenspelers en
voetbal scheen op weg om een spel
van robots te worden.
sen hebben het in 1953 ervaren, hoe
hun starre stopperspilsysteem-opvat-
tingen het met 63 en 71 moesten
afleggen tegen de weliswaar ook te
voren ingestudeerde, maar op varia
tie en durf en speelsheid berustende
manoeuvres van de Hongaren.
Ik heb maar één ploeg aan het werk
gezien, die misschien de gelijke was
van de Hongaren: de Brazilianen.
Niet die van 1962 in Chili, toen enor
me routine en behendigheid, slimheid
en koelbloedigheid de Brazilianen op
de been hielden, maar de ploeg van
1958, het elftal van de wereldkam
pioenschappen in Zweden. Matig be
gonnen (2 gelijke spelen tegen Rus
land en Engeland) ontpopten de
Zuidamerikanen zich daar als gewel
dige bal virtuozen, die niet de fout
maakten van bijna al hun koffiekleu
rige voorgangers in het rijk van de
voetbal, die als in trance hun kunst
stukken volbrachten, begerig het ap
plaus opslorpten en het maken van
doelpunten voornamelijk aan tegen
standers overlieten. Die dan wel ma
gertjes afstaken tegen al dit specta
culair gedoe, maar daarover niet in
zorgen zaten, zolang zij aan de gun
stige kant van de score bleven.
Het knappe van de Brazilianen was
verder, dat zij hun Individuele schit-
terneigingen in toom hielden en wer
kelijk als een elftal, als een eenheid
speelden. En ten slotte was het hun
verdienste in Zweden, dat zij daar het
4-2-4 systeem introduceerden. Alle
tactische generaals, kapiteins en
eenvoudige landsknechten op de tri
bunes keken met argusogen toe. Zij
zagen, hoe de bekwame rechtsbin
nen-aanvoerder Didi voortdurend
achter zijn voorhoede speelde, hoe
een kanthalf steeds naast zijn backs-
en-spil stond en hoe de Andere kant-
half onafgebroken met Didi het wij
de middenveld bestreek. Vier ach
terspelers vier aanvallers en
daartussenin 2 verbindingslieden.
GENTO
..wij namen het over..,
Geen bewijs
Hongaarse invloed
Dat is niet gebeurd. En we moeten
de Hongaren onze erkentelijkheid
betuigen, dat z|j het waren in de
vijftiger Jaren die voetbal voor
verstarring en kopiëermethoden be-
PELE
..wij begonnen ermee..,
waard hebben. Wat Puskas, Kocsis,
Hidegkuti en Bogzik vooral aantoon
den, was, dat men de neiging tot fan
tasierijk spel niet behoeft te onder
drukken, als men systeem speelt. De
degelijke, maar fantasiearme Engel-
Het systeem werkte, na een aarze
lend begin, steeds beter. In de
halve finale tegen Frankrijk zelfs uit
stekend en in de eindstrijd tegen de
trage Zweden nog voortreffelijker.
Maar was dat een bewijs, dat het een
spelmethode was, geschikt voor
iedereen? Natuurlijk niet. Het was
gebouwd rond Didi, die een fantasti
sche aanvalsarchltect was, maar
geen afwerker. Het ging er verder
van uit, dat drie verdedigers te wei
nig kon zijn en dat men er beter
vier van kon maken. Terwijl men in
de aanval constant vier man had, te
gen bij het stoppersysteem ma
ximaal vijf, maar vaak niet meer dan
drie. Omdat daarin de binnenspelers
vaak ver „terug" moeten komen.
Een goede methode, maar ook met
bezwaren. Het jammerlijke is, dat
men in voetbal zo weinig de botsing
der systemen ziet, die het spel toch
zo aantrekkelijk zou kunnen maken.
Men volgt in het algemeen de mode
en men overtreft in slaafsheid nog
de dames, die achter „Parijs" aanlo
pen. Na 1947 ging bijna elke, zichzelf
respecterende club over tot het S.S.S.
en na 1958 is men 4-2-4 gaan spelen,
zonder dat er een voldoend aantal elf
talle noverbleef, dat S.S.S. trouw be
tuigde, of een andere methode om
armde. Daarbij heeft men meen
ik het een en ander vergeten of
gemakshalve terzijde gelaten. De
Brazilianen hadden een Didi. Zij had
den spelers, die door hun enorme
balvaardigheid en geweldige beweeg
lijkheid en conditie, de grote handi
cap van het 4-2-4 (de zwakke mid
denveldsbezetting) konden opvangen.
En zij waren, in combinatie en ook
solistisch, zó goed, dat zij over het
algemeen aanvallend speelden. Waar
op men likkebaardend zei, dat
het 4-2-4 een voortreffelijke speelwij
ze was en... zeer aanvallend.
En wat zien we nu? Dat iedereen het
speelt en vooral gebruikt om niet te
verliezen. Want die vier man op één
rijvormen een fikse barrière en wat
lét ons om diet twee man ervóór ook
terug te halen? Dan heeft de af-
weermuur nog twee bastions méér
en kan er helemaal geen muis door
heen. Zo zien we maar weer, dat
men de systemen kan ombuigen en
verdraaien naar believen. Weliswaar
staan dan enkele minnaars van atta
querend voetbal schreiend terzyde,
maar... men verliest niet gemakkelijk
en dat is zo ontzaglijk belangrijk, dat
men er de schoonheid van het spel
graag voor offert.
2389. Hoewel de Zeepbel zich met on
gekende snelheid door de stille ruim
te stortte, bood de reis slechts weinig
afwisseling voor de twee piloten. Met
verveelde gezichten zaten zij in de
commandokoepel cn lazen slaperig
de instrumenten af van het radiogra
fisch bestuurde schip. In een wijde
parabool vlogen zij om de satelliet
heen, over de schaduwgrens, tot zij
zich boven het mysterieuze „achter
hoofd" van de maan bevonden. Van
uit de hoogte was er zo goed als niets
te onderscheiden. Hier en daar wat
lichtere vlekken cn strepen, meer
niet. Nou Criehow heeft wel gelijk!
gromde Arend, 't Is hier maar een
dooie beweging! B|jna op datzelfde
ogenblik meldde de uitkijk een lichtflits op het
maanoppervlak en even later gaf de radar de
nadering van een vreemd object aan. Werd de
Zeepbel beschoten? Neen, gelukkig bleek dit
niet het geval te z|jn, want de vreemde vuurpijl
groeide uit tot een grote raket, die zich lang
zaam in dezelfde
mand begreep er
een snorrepit!
baan legde als de Zeepbel. Nie-
een sikkepit van, of zelfs maar
Advertentie
W DEGELIJK - BETROUWBAAR SBÏ
<hi. M <n. I*
ziek. 18.30 Met band en plaat voor U
paraat: amusementsmuziek (gr.). 18.50
Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en
MAANDAG 29 APRIL 1963.
HILVERSUM L 402 meter. 746 keys.
12.00 Pianorecital: klassieke muziek.
12.30 Mededelingen t-b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Elektronisch orgelspel. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de Middenstand, lezing.
13.20 Licht instrumentaal ensemble.
13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00
Klassieke grammofoonmuziek. 15.00
Onder de grond, sprookje. 16.00 Zestig
minuten voor boven de zestig- 17.00 Ou
de liedjes. 17.15 Grand Gala-orkest.
17.50 Militair commentaar. 18.00 Nws.
en commentaar. 18.20 Verkiezingstoe
spraak 18.30 Actualiteiten. 18.40 Ge
zonden voor zieken, bekendmaking van
de prijswinnaars van de Nationale Lote
rij, met muzikale omlijsting. 19.00 Par
lementair overzicht. 19.15 Regerings
uitzending: Van varen en sparen. Een
zilvervlootprogramma van Miep Diek-
mann, gepresenteerd door Herman
Stok en Elisabeth Mooij. 19-30 Maliën
kolder, hoorspel. 20.00 Nieuws. 20.05
Omroeporkest en solist: klassieke mu
ziek. 21.00 Je neemt er wat van mee....,
hobbyquiz. 21.50 Marimba. 22.30 Nws.
22.40 Tango-Rumba orkest en zangso
listen. 23.10 Op de praatstoel. 23.30
Amusementsmuziek (gr.). 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM n. 298 meter. 1007 kc/s.
12.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.2E"
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelin-
en t.b.v. land- en tuinbouw. 12-33
Jrammofoonmuziek, eventueel actuali
teiten. 12.40 Triptiek vakantietips. 13.00
Nieuws. 13.15 Accordeonorkest. 13.35
Walsmuziek (gr.). 13.55 Negro spi
als (gr.). 14.05 Schoolradio. 14 35
uit, samen thuis, gevarieerd
Openbaar
weerpraatje 19.10 Verkiezingstoe
spraak. 19-20 Lichte grammofoonmu
ziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte
gramofoonmuziek. 20.00 Dagboek van
een verleider, hoorspel. 21.30 Blaastrio:
klassieke en moderne muziek. 22.001
Volk en staat, parlementair commen
taar. 22.15 Pianorecital: moderne mu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover
denking. 22-55 Boekbespreking. 23.05
Muzikale vraagbaak. 23.40 Lichte
grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
CVK-IKOR-RKK19.30 Ken-merk, ker
kelijk magazine. 19.40 Logboek, jeugd
programma over de bijbel. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zend-
tïjdpolitieke partijen. 20.30 Actie-Dou-
sadj, documentair programma. 21.00
Duel met de dood, speelfilm. 22.50
22.55 Journaal.
FRANS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S
14.15—15.05 Schooltelevisie. 18.30 Be
richten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00
Engelse les. 19.30 Sportuitzending.
20.00 Journaal. 20.30 Voor de jeugd.
21.00 Filmprogramma. 21.30 Kleine
zak-anthologie. 22.20 Journaal.
w pro
gramma (herhaling van donderdag 18
april jl.)15.45 Klassieke grammofoon
muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Kamermuziek (gr.). 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte
grammofoonmuziek. 17-40 Beursberich
ten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek.
17.50 Regeringsuitzending: De vlag van
de Nederlandse Antillen, door J. Thur-
18.00 Orgelspel: amusementsmu-
Even puzzelen
Horizontaal. 1. waarop garen gewonden
wordt; 5. leesteken; 9. grappig dier; 10.
gemeerd; 12. telwoord; 13. niet kort;
14. patroon; 16. klein kind; 17. rivier in
Groningen (Ned.); 20. uitroep van vro
lijkheid; 21. stuiver; 22. naar beneden;
24. trede; 26. luitenant; 27. kledingstuk;
29. vervoermiddel; 31. politieman; 32.
voortreffelijke wijn; 34. deel van voet;
36. oppervl. maat; 37. boom; 39. tennis-
term; 40. overschotten (kooph.); 41.
binnen (Lat.).
Vertikaal. 1. eertijds geliefde melk-
drank; 2. Am. Luchtv. Mij.; 3. grammo
foonplaat; 4. bergruimte; 5. bediende;
6. om de grond vruchtbaar te maken; 7.
maand; 8. meisjesnaam; 11. vaarwel
(It.); 15. korte broek; 18. loot; 19. soort
wollen stof; 21. badpl. in België; 23. ge
klutst, gebakken ei; 25. kunstenaar; 26.
schaapkamelen; 28. hard schot; 30. eil.
in Middell. Zee; 31. hoge stand; 33. pa
pegaai; 35. voordat; 38. zangnoot.
De oplossing van de vorige puzzel is als
volgt:
paQBB/sQQBQS
a an/ia\ns s
EHE/'0EH\E!HE]
30
„Dan moest ik er toch maar eens gaan
kijken", vond Shanc, al zou ik er zelf
nachtmerries van overhouden".
En nu, dames cn heren, vraag ik uw
bijzondere aandacht voor de zaal der
verschrikkingen...", de rauwe stem van
de gids kreeg een onheilspellende klank.
Shane schuifelde in een grote groep be
zoekers langs de wassen beelden van
professor Jarrod. H|j was nu al voorge
steld aan tientallen staatshoofden, be
roemde kunstenaars en grote geleerden,
die daar met hun onbewogen wasgezich-
ten de bezoekers aanstaarden. Het* be
gon Shane knap de keel uit te hangen,
maar h(j sjokte geduldig mee tussen de
andere bezoekers: een klas van een
meisjesschool onder leiding van een
spichtige onderwijzeres, die de grootste
moeite had met het handhaven van de
orde onder haar pupillen; verder een
groep bezoekers die met een grote auto
bus uit het zuiden waren gekomen en
voor de rest Inwoners van de stad, die te
oordelen naar hun geringe belangstel
ling voor de eminente figuren uit de his
torie, uitsluitend waren gekomen voor
de zaal der verschrikkingen. De gids
was een kleine, dikke man met een hard
en rauw stemgeluid, HU droeg een uni-
forinpet, waarop met gouden krulletters
het woord „Gids" glinsterde. Het gezicht
onder die pet getuigde onomstotelijk dat
het gevecht tussen de man en de alcohol
reeds jaren geleden in een definitieve
zege van de alcohol was geëindigd. H(j
was genoeg welbespraakt om zUn lesje
niet zonder meer op te dreunen, maar
het van een eigen commentaar, aange
past b(j de omstandigheden, te voorzien.
„...En nu, dames en heren, vraag ik uw
bijzondere aandacht voor de zaal der
verschrikkingen. Bezoekers met een
zwak hart of een hoge bloeddruk kun
nen b|j de portier in de tussentijd een
glaasje water gaan drinken op kosten
van de zaak. De anderen verzoek ik be
leefd mij te volgen. Het vasthouden van
handjes is onder deze speciale omstan
digheden toegestaan als het tenmin
ste mijn handjes niet zUn...". Bij de
meisjes ging een onderdrukt gegiechel
op.
„Meisjes!" gebood snerpend de onderwij
zeres.
„Ach dame. laat de kinderen toch, hel
gauw genoeg huilen geblazen voor
en zonder op het antwoord van de
onderwijzeres te wachten ging h|j met
verheffing van stem verder:
„En hier. dames en heren, wandelt U
midden tussen de schurken en slachtof
fers uit alle vroegere eeuwen, hier kunt
U kennis maken met alle beroemdheden
die gestorven z|jn door het mes. door de
strop of onder de valbijl.
Hier staat U oog In oog met de mooie
vrouwen die hun echtgenoot arsenicum
voerden, met de echtgenoten die de min
naars van d'r lui vrouwen voor hun raap
schoten, met de minnaars die van lief
desverdriet in het water sprongen en
met de mooie vrouwen die door alles
van saggcrijn doodgingen en zo zijn
we dan weer het kringetje rond. dames
en heren. En dat is nog maar het begin
Aan het eind wacht U de laatste er
grootste verschrikking van deze eeuw
de lijken die sporoloos verdwenen
Shane kreunde. H|j was dus verplicht
om zich eerst nog te laten meeslepen
langs de tientallen andere beelden en
beeldengroepen voor h|j Patterson en
Burke mocht zien.
„...En hier, dames en heren, hier heb
ben we dan William Kemmler. Op drie
augustus achttienhonderd negentig
werd in de staat New York de dood
straf voor het eerst ten uitvoer gelegd
door middel van de elektrische stoel. De
man die de twijfelachtige eer te beurt
viel op deze gedenkwaardige datum op
de stoel te mogen plaatsnemen die
man ziet U hier voor U: William
Kemmler. H|j was bU zijn leven een ge
nadeloos moordenaar, maar zonder ge
nade ook was de stoel. Kijkt U dat ge
val maar es goed an, mevrouw. Dan zit
U toch liever in uw huiskamer op die
ouwe stoel waarvan de veren kapot
|n.„."
ïane herinnerde zich het geval Kemm
ler uit de verslagen van vroegere
moordzaken, die in nun tijd nogal wat
deining hadden veroorzaakt. Daarom
had hg voor Kemmler, die met een
krampachtig vertrokken gezicht op zijn
laatste zitplaats zat, meer belangstel
ling dan voor Brutus en Hendrik de
Achtste. Om hem heen was het gegrie-
zel van de menigte. Sommige leden van
de meisjesklas dreigden nadrukkelijk
met flauwvallen, welk voornemen zij
echter bij gebrek aan de nodige belang
stelling bij nader inzien toch maar niet
ten uitvoer brachten....
Na Kemmler volgden Cleopatra en Mar
cus Antonius. Shane begon een zekere
bewondering te krijgen voor het werk
van Jarrod. Hoewel hU zich niet kon
herinneren dat h|j ooit eerder aan Cleo
patra was voorgesteld, was hij ervan
overtuigd, dat de gelUkenls van Cleopa
tra sprekend getroffen was.
„Of ze leeft!'hoorde hij iemand zeg
gen. „Ja dames en heren", schetterde
ae gids, „of ze leeft. Kijk 'r maar es
goea an, je zou kunnen zweren dat ze
elk ogenblik weer die slang tegen d'r
boezem kan drukken En wat zegt U
dan wel van dit stukje werk, de moord
op president Lincoln. Daar ziet U de
arme president en hier die ellendeling
van een Booth, de moordenaar... Dit is
niet zo maar een afbeelding van een
historisch tafereeltje.,, hier. dames en
heren, hier ziet U alles opnieuw gebeu
ren, levensecht!"
Shane kon niet anders dan in stilte ook
deze beeldengroep bewonderen. Niet al
leen Lincoln leek sprekend, maar ook
Booth van wie toch slechts enkele on
duidelijke afbeeldingen bestonden,
maakte de Indruk alsof hij nog steeds
te volbrengen.
ding van de gids langzaam verder
schuifelde, bleef Shane nog wat achter.
Vooral het beeld van Lincoln scheen
hem buitengewoon te boeien. Hij boog
zich wat voorover om het nog nauw
keuriger te bekijken en daarbij stootte
hij door een onhandige beweging tegen
het bordje: „Het is verboden de heelden
aan te raken!"
Het bordje viel om, tegen Lincoln's
voet. Voorzichtig raapte Shane het op
en zette het weer op zijn plaats. Toen
slenterde hij weer achteloos verder,
maar in zijn zak had h|j nu een stuk
je was. Hij had het met een klein, vlijm
scherp mesje, van Lincoln's broek ge
stoken.
En nu, dames en heren, het grootste
en afschuwelijkste raadsel van deze
deze tijd, het demonische mysterie, dat
deze stad op dit ogenblik bezighoudt.
Achter elkaar verdwenen drie lijken, de
lijken van oud-burgemeester Patterson,
van de makelaar Burke en van een
ge, bloeiende vrouw; Cathy Gray.
Werden zij vermoord of stierven zij
natuurlijke dood? Niemand weet
Maar zeker is dat hun zelfs na de dood
geen rust werd gegund. Een krankzinni
ge misdadiger, een duivel misschien,
roofde hun lijken en niemand heeft die
ooit teruggezien. Professor Jarrod Ir
trots op dat hij de herinnering aan c
rampzaligen levend kan houden door U
hier hun beelden te tonen. Zie hen aan.
zjj staan hier als een waarschuwing,
want wanneer zal de helse macht die in
deze stad rondwaart opnieuw toeslaan
ZU staan Hier als een aanklacht, want
wanneer zal de politie die de veiligheid
der burgers hoort te beschermen, einde
lijk ingrijpen en het raadsel oplossen 1
Ziet hen aan dames en heren! Een do
delijke vrees omhuivert hun roerloze
gestalte, een dodelijke vrees neemt nu
bezit van U allen. Bent U er wel zeker
van dat U niet binnenkort in hun rij
zult staan?"
Een vrouw gilde doordringend, drie' van
de meisjes vielen flauw, zonder enige
waarschuwing dit keer. Mannenstem
men begonnen verward door elkaar te
roepen en daartussendoor klonk onop-
houdelyk het schrille geluid van de on
derwijzeres.
„Meisjes! Meisjes! Meisjes dan toch".
(wordt vervolgd)
U/ LÜUUL ibll=lli3 NU
BBEEI: Miniman
HVEiaaLJEHB/ll
RHunMaaiB/raan
0 OEMS/MB SI
iEBBHVBBBfflB
De brommandom...
Een lichtmatroos uit Aerdenhout
Moest per expresse naar de schout
Met staatsgeheime bloknootvellen
Dus mocht de man een taxi bellen.
Hij belde niet, besteeg subiet
De bromfiets van zijn zwager Piet...
In de recordtijd van zijn leven
Had hij de stukken afgegeven.
Voor deze dienst aan 't vaderland
Werd hij benoemd tot brommandant!
Zij nog gezegd: de brommachine
Krijgt Esso olie en benzine.
MET ESSO BENT U BETER UIT!
VLAAMS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S
19.00 Programma voor de jeugd, 19.30
Openbaar kunstbezit. 19.40 Zoeklicht:
culturele actualiteiten. 19.55 Weer
praatje. 20.00 Journaal. 20.20 Amuse
mentsprogramma en zang. 21.15 Docu
mentair programma over Saoedi-Ara-
bië. 22.15 Journaal.
DINSDAG 30 APRIL 1963
HILVERSUM I. 402 meter. 746 fee/s.
NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Ge
lukwens. 7.05 Nieuws. 7.15 Ochtend
gymnastiek. 7.25 Lichte grammofoon
muziek. 8.00 Gelukwens. 8.05 Nieuws.
8.20 Aubade: muzikale reportage uit
Den Helder- 8.50 Lichte grammofoon
muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Licht instrumentaal
kwintet. 10.20 Populaire grammofoon
muziek. 11.50 Impressies over het défi
lé in Soestdijk.
HILVERSUM n. 298 meter. 1007 kc/s.
NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Ge-
8.05 Nieuws. 8.20 Aubade: muzikale re
portage uit Den Helder. 8.50 En was
't vroeger nu ook al zo, mevrouw?, do
cumentair programma. 9.00 Alles op
wieltjes, een lofzang op het nationaal
vervoermidel, de fiets. 10.00 Radiophil-
harmonisch orkest en groot koor en so
list: moderne muziek. 10.45 Gods
Woord en het Koningschap, overwe
ging. 11-05 Nederlandse volksliederen.
11.35 Muziek voor fluiten.
1 KING SIZE 1
LIJST Ugtfgpl
M1
w/,T j
KERKNIEUWS
Ds. J. H. Kwint le
Den Haag overleden
In Den Haag is dezer dagen overleden
ds. J. H. Kwint, hervormd predikant
van de Duinoordkerk te Scheveningen.
Ds. Kwint werd 8 november 1900 te
Nieuw- en St.-Joosland geboren, waar
z|jn vader, later predikant te Utrecht,
;er van de hervormde gemeen
te was. Ds. Kwint werd in 1941 predi
kant te Scheveningen met als bepaalde
opdracht de Duinoordgemeente. Hij
volgde hier ds. H. W. Kreutzberg op,
Ds. Kwint was jarenlang secretaris van
de raad van de Nederlandse kerken
voor praktisch christendom en was ook
op liturgisch gebied een vooraanstaan
de persoonlijkheid.
Leken-adviseurs voor
concilie commissie
In een voor Spanje bestemde radiouit
zending heeft de adjunct-secretaris van
het concilie, mgr. Morcillo, de aarts
bisschop van Saragossa, meegedeeld, dat
enkele conciliecommissies van nu af aan
aan leken tot adviseurs zullen hebben.
De coördinatiecommissie heeft haar
goedkeuring liieraan gehecht.
Hoewel de namen van de raadgevers
nog niet bekendgemaakt zijn, is het
wel zeker, dat ooit leden van het per
manente comité tot organisatie van con
gressen voor lekenapostolaat als raad
gevers zullen optreden. Onder hen be
vindt zich de Nederlandse mej. M. Ven-
drik, voorzitster van de „Internationale
Katholieke Vrouwelijke Jeugd" te
Utrecht Het staat wel vast, dat deze
leken de volgende commissies zullen
adviseren: de commissie voor het leken
apostolaat, de subcommissie voor pers
en sociale communicatiemiddelen en de
;emengde commissie, die het schema
iver de kerk en wereld uitwerkt.
Minister Visser akkoord
met humanistische
geestelijke verzorging
Minister Visser (defensie) meent, nu ge
bleken is dat daar ernstig behoefte aan
bestaat, te moeten voldoen aan invoe
ring van geestelijke verzorging door het
Humanistisch Verbond in de strijdkrach
ten, maar hij wil vooralsnog geen uit
voeringsmaatregelen treffen alvorens de
Tweede Kamer een discussie over dit
onderwerp heeft kunnen houden.
Dit heeft de bewindsman de Tweede Ka
mer meegedeeld in een nota inzake de
invoering van de geestelijke verzorging
vanwege het genootschap het Humanis
tisch Verbond in de strijdkrachten.
Voorzien wordt onder meer in de aan
stelling van één hoofdraadsman en van
vier raadsleden. De beperkingen, die de
minister aan de onderhavige geestelijke
verzorging gesteld wil zien, zijn dezelf
de die ook gelden voor de godsdienstige
geestelijke verzorging. De geestelijke
verzorging door het Humanistisch Ver
bond zal alleen gelden voor hen, die
daaraan behoefte nebben en die deze be
hoefte schriftelijk hebben kenbaar ge
maakt.
Minister Visser zegt het vertrouwen te
hebben, dat, wanneer de geestelijke ver
zorging door het Humanistisch Verbond
zal zijn ingevoerd, de samenwerking van
de diverse groeperingen zodanig zal zijn
dat onder respectering van elkanders
standpunten en werk over en weer geen
invloed zal worden uitgeoefenrd op hen,
die zich hebben toevertrouwd aan een
teestelijke verzorger van een der on-
erscheiden richtingen.
NED. HERV. KERK.
Aangenomen naar Wijnjeterp-Duurwou-
de toezegging G. J. J. Liefting te Nie-
kerk-Oldekerk.
GEREF. GEMEENTEN.
Beroepen te Ridderkerk P. Blok te
Dirksland.
HOOG EN LAAG WATER
30 april
Vlissingen
Terneuzen
Kansweert
Zierikzee
Wemeldinge
nap
uur meter
6.45 1.76
7.17 1.92
7.50 2.04
19.22 1.52
19.47 1.68
20.21 1.80
20.15 1.28
20.42 1.47
nap
uur meter
0.44 1.93
14.04 1.87
13.54 1.41