Weinig botsingen der systemen' in het voetbal sigaret..? HUNTER PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer Klanken uit de ether Waar zijn onze schepen? MAANDAG 29 APRIL 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (door Herman Kuiphof) jpr is een verhaal, dat wil, dat de grote Mannus Francken, destijds in lang vervlogen dagen ster van H.F.C. en het Nederlands elftal, in een wedstrijd werd geschaduwd door de spil van de tegenpartij. Een „stopper" had men toen nog niet, maar hij trad wél als bewaker op. Het gevolg was, dat Francken bijna niet aan de bal kwam en dat de spil-in-kwestie zich haast niet met aanvallen had kunnen bezighouden, zó had hij op Manus gelet. Maar toen beiden gezamenlijk het veld ver lieten, bood de spil aan de midvoor zijn excuses aan. „Ik had je niet steeds voor de voeten moeten lopen. Dat is geen voetballen. Er is geen aardigheid aan. Volgende keer speel ik weer gewoon, dat beloof ik je". Dit bijna-roerende gesprek zou in 1963 in het topvoetbal niet gehou den kunnen worden. Het wemelt van „schaduwende" spelers en geen spil zal het zich veroorloven, sentiments overwegingen te laten gelden, laat staan excuses te offreren voor inten sief dekkingswerk. Het is veel moei lijker geworden, zich vrij te spelen, de aandacht is veel meer op de defensie komen te liggen en wie speurt naar het begin van deze tendens, komt in 1925 terecht. Toen werd in Engeland de buitenspelregel gewijzigd, waar door men niet zo spoedig buitenspel stond als voorheen en om iets terug te doen, versterkte men de verdedi ging met een stopperspil. Het was dus een afweermaatregel. Het heeft lang geduurd, eer alom de stopperspil aanvaard werd. Conserva tisme was een van de redenen. Be zorgdheid om het spel te sterk in het keurslijf van nauwkeurige dekkings systemen te dwingen, was een ande re. In Nederland werd de stopperspil pas in 1947 algemeen geaccepteerd en er moest een Britse demonstratie van logica (Huddersfield, 82 nederlaag van Oranje) aan te pas komen om onze hoogste voetballeiders er van te overtuigen, dat men mee moest op deze weg naar efficiënter voetbalme thoden. In het begin zag het S.S.S. er in de praktijk niet fraai uit. Men speelde het systeem voornamelijk verdedigend. Spillen kleefden aan midvoors, backs aan buitenspelers en voetbal scheen op weg om een spel van robots te worden. sen hebben het in 1953 ervaren, hoe hun starre stopperspilsysteem-opvat- tingen het met 63 en 71 moesten afleggen tegen de weliswaar ook te voren ingestudeerde, maar op varia tie en durf en speelsheid berustende manoeuvres van de Hongaren. Ik heb maar één ploeg aan het werk gezien, die misschien de gelijke was van de Hongaren: de Brazilianen. Niet die van 1962 in Chili, toen enor me routine en behendigheid, slimheid en koelbloedigheid de Brazilianen op de been hielden, maar de ploeg van 1958, het elftal van de wereldkam pioenschappen in Zweden. Matig be gonnen (2 gelijke spelen tegen Rus land en Engeland) ontpopten de Zuidamerikanen zich daar als gewel dige bal virtuozen, die niet de fout maakten van bijna al hun koffiekleu rige voorgangers in het rijk van de voetbal, die als in trance hun kunst stukken volbrachten, begerig het ap plaus opslorpten en het maken van doelpunten voornamelijk aan tegen standers overlieten. Die dan wel ma gertjes afstaken tegen al dit specta culair gedoe, maar daarover niet in zorgen zaten, zolang zij aan de gun stige kant van de score bleven. Het knappe van de Brazilianen was verder, dat zij hun Individuele schit- terneigingen in toom hielden en wer kelijk als een elftal, als een eenheid speelden. En ten slotte was het hun verdienste in Zweden, dat zij daar het 4-2-4 systeem introduceerden. Alle tactische generaals, kapiteins en eenvoudige landsknechten op de tri bunes keken met argusogen toe. Zij zagen, hoe de bekwame rechtsbin nen-aanvoerder Didi voortdurend achter zijn voorhoede speelde, hoe een kanthalf steeds naast zijn backs- en-spil stond en hoe de Andere kant- half onafgebroken met Didi het wij de middenveld bestreek. Vier ach terspelers vier aanvallers en daartussenin 2 verbindingslieden. GENTO ..wij namen het over.., Geen bewijs Hongaarse invloed Dat is niet gebeurd. En we moeten de Hongaren onze erkentelijkheid betuigen, dat z|j het waren in de vijftiger Jaren die voetbal voor verstarring en kopiëermethoden be- PELE ..wij begonnen ermee.., waard hebben. Wat Puskas, Kocsis, Hidegkuti en Bogzik vooral aantoon den, was, dat men de neiging tot fan tasierijk spel niet behoeft te onder drukken, als men systeem speelt. De degelijke, maar fantasiearme Engel- Het systeem werkte, na een aarze lend begin, steeds beter. In de halve finale tegen Frankrijk zelfs uit stekend en in de eindstrijd tegen de trage Zweden nog voortreffelijker. Maar was dat een bewijs, dat het een spelmethode was, geschikt voor iedereen? Natuurlijk niet. Het was gebouwd rond Didi, die een fantasti sche aanvalsarchltect was, maar geen afwerker. Het ging er verder van uit, dat drie verdedigers te wei nig kon zijn en dat men er beter vier van kon maken. Terwijl men in de aanval constant vier man had, te gen bij het stoppersysteem ma ximaal vijf, maar vaak niet meer dan drie. Omdat daarin de binnenspelers vaak ver „terug" moeten komen. Een goede methode, maar ook met bezwaren. Het jammerlijke is, dat men in voetbal zo weinig de botsing der systemen ziet, die het spel toch zo aantrekkelijk zou kunnen maken. Men volgt in het algemeen de mode en men overtreft in slaafsheid nog de dames, die achter „Parijs" aanlo pen. Na 1947 ging bijna elke, zichzelf respecterende club over tot het S.S.S. en na 1958 is men 4-2-4 gaan spelen, zonder dat er een voldoend aantal elf talle noverbleef, dat S.S.S. trouw be tuigde, of een andere methode om armde. Daarbij heeft men meen ik het een en ander vergeten of gemakshalve terzijde gelaten. De Brazilianen hadden een Didi. Zij had den spelers, die door hun enorme balvaardigheid en geweldige beweeg lijkheid en conditie, de grote handi cap van het 4-2-4 (de zwakke mid denveldsbezetting) konden opvangen. En zij waren, in combinatie en ook solistisch, zó goed, dat zij over het algemeen aanvallend speelden. Waar op men likkebaardend zei, dat het 4-2-4 een voortreffelijke speelwij ze was en... zeer aanvallend. En wat zien we nu? Dat iedereen het speelt en vooral gebruikt om niet te verliezen. Want die vier man op één rijvormen een fikse barrière en wat lét ons om diet twee man ervóór ook terug te halen? Dan heeft de af- weermuur nog twee bastions méér en kan er helemaal geen muis door heen. Zo zien we maar weer, dat men de systemen kan ombuigen en verdraaien naar believen. Weliswaar staan dan enkele minnaars van atta querend voetbal schreiend terzyde, maar... men verliest niet gemakkelijk en dat is zo ontzaglijk belangrijk, dat men er de schoonheid van het spel graag voor offert. 2389. Hoewel de Zeepbel zich met on gekende snelheid door de stille ruim te stortte, bood de reis slechts weinig afwisseling voor de twee piloten. Met verveelde gezichten zaten zij in de commandokoepel cn lazen slaperig de instrumenten af van het radiogra fisch bestuurde schip. In een wijde parabool vlogen zij om de satelliet heen, over de schaduwgrens, tot zij zich boven het mysterieuze „achter hoofd" van de maan bevonden. Van uit de hoogte was er zo goed als niets te onderscheiden. Hier en daar wat lichtere vlekken cn strepen, meer niet. Nou Criehow heeft wel gelijk! gromde Arend, 't Is hier maar een dooie beweging! B|jna op datzelfde ogenblik meldde de uitkijk een lichtflits op het maanoppervlak en even later gaf de radar de nadering van een vreemd object aan. Werd de Zeepbel beschoten? Neen, gelukkig bleek dit niet het geval te z|jn, want de vreemde vuurpijl groeide uit tot een grote raket, die zich lang zaam in dezelfde mand begreep er een snorrepit! baan legde als de Zeepbel. Nie- een sikkepit van, of zelfs maar Advertentie W DEGELIJK - BETROUWBAAR SBÏ <hi. M <n. I* ziek. 18.30 Met band en plaat voor U paraat: amusementsmuziek (gr.). 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en MAANDAG 29 APRIL 1963. HILVERSUM L 402 meter. 746 keys. 12.00 Pianorecital: klassieke muziek. 12.30 Mededelingen t-b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Elektronisch orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand, lezing. 13.20 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00 Klassieke grammofoonmuziek. 15.00 Onder de grond, sprookje. 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig- 17.00 Ou de liedjes. 17.15 Grand Gala-orkest. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nws. en commentaar. 18.20 Verkiezingstoe spraak 18.30 Actualiteiten. 18.40 Ge zonden voor zieken, bekendmaking van de prijswinnaars van de Nationale Lote rij, met muzikale omlijsting. 19.00 Par lementair overzicht. 19.15 Regerings uitzending: Van varen en sparen. Een zilvervlootprogramma van Miep Diek- mann, gepresenteerd door Herman Stok en Elisabeth Mooij. 19-30 Maliën kolder, hoorspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest en solist: klassieke mu ziek. 21.00 Je neemt er wat van mee...., hobbyquiz. 21.50 Marimba. 22.30 Nws. 22.40 Tango-Rumba orkest en zangso listen. 23.10 Op de praatstoel. 23.30 Amusementsmuziek (gr.). 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM n. 298 meter. 1007 kc/s. 12.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.2E" Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelin- en t.b.v. land- en tuinbouw. 12-33 Jrammofoonmuziek, eventueel actuali teiten. 12.40 Triptiek vakantietips. 13.00 Nieuws. 13.15 Accordeonorkest. 13.35 Walsmuziek (gr.). 13.55 Negro spi als (gr.). 14.05 Schoolradio. 14 35 uit, samen thuis, gevarieerd Openbaar weerpraatje 19.10 Verkiezingstoe spraak. 19-20 Lichte grammofoonmu ziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte gramofoonmuziek. 20.00 Dagboek van een verleider, hoorspel. 21.30 Blaastrio: klassieke en moderne muziek. 22.001 Volk en staat, parlementair commen taar. 22.15 Pianorecital: moderne mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover denking. 22-55 Boekbespreking. 23.05 Muzikale vraagbaak. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S CVK-IKOR-RKK19.30 Ken-merk, ker kelijk magazine. 19.40 Logboek, jeugd programma over de bijbel. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zend- tïjdpolitieke partijen. 20.30 Actie-Dou- sadj, documentair programma. 21.00 Duel met de dood, speelfilm. 22.50 22.55 Journaal. FRANS-BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S 14.15—15.05 Schooltelevisie. 18.30 Be richten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Engelse les. 19.30 Sportuitzending. 20.00 Journaal. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Filmprogramma. 21.30 Kleine zak-anthologie. 22.20 Journaal. w pro gramma (herhaling van donderdag 18 april jl.)15.45 Klassieke grammofoon muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Kamermuziek (gr.). 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17-40 Beursberich ten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: De vlag van de Nederlandse Antillen, door J. Thur- 18.00 Orgelspel: amusementsmu- Even puzzelen Horizontaal. 1. waarop garen gewonden wordt; 5. leesteken; 9. grappig dier; 10. gemeerd; 12. telwoord; 13. niet kort; 14. patroon; 16. klein kind; 17. rivier in Groningen (Ned.); 20. uitroep van vro lijkheid; 21. stuiver; 22. naar beneden; 24. trede; 26. luitenant; 27. kledingstuk; 29. vervoermiddel; 31. politieman; 32. voortreffelijke wijn; 34. deel van voet; 36. oppervl. maat; 37. boom; 39. tennis- term; 40. overschotten (kooph.); 41. binnen (Lat.). Vertikaal. 1. eertijds geliefde melk- drank; 2. Am. Luchtv. Mij.; 3. grammo foonplaat; 4. bergruimte; 5. bediende; 6. om de grond vruchtbaar te maken; 7. maand; 8. meisjesnaam; 11. vaarwel (It.); 15. korte broek; 18. loot; 19. soort wollen stof; 21. badpl. in België; 23. ge klutst, gebakken ei; 25. kunstenaar; 26. schaapkamelen; 28. hard schot; 30. eil. in Middell. Zee; 31. hoge stand; 33. pa pegaai; 35. voordat; 38. zangnoot. De oplossing van de vorige puzzel is als volgt: paQBB/sQQBQS a an/ia\ns s EHE/'0EH\E!HE] 30 „Dan moest ik er toch maar eens gaan kijken", vond Shanc, al zou ik er zelf nachtmerries van overhouden". En nu, dames cn heren, vraag ik uw bijzondere aandacht voor de zaal der verschrikkingen...", de rauwe stem van de gids kreeg een onheilspellende klank. Shane schuifelde in een grote groep be zoekers langs de wassen beelden van professor Jarrod. H|j was nu al voorge steld aan tientallen staatshoofden, be roemde kunstenaars en grote geleerden, die daar met hun onbewogen wasgezich- ten de bezoekers aanstaarden. Het* be gon Shane knap de keel uit te hangen, maar h(j sjokte geduldig mee tussen de andere bezoekers: een klas van een meisjesschool onder leiding van een spichtige onderwijzeres, die de grootste moeite had met het handhaven van de orde onder haar pupillen; verder een groep bezoekers die met een grote auto bus uit het zuiden waren gekomen en voor de rest Inwoners van de stad, die te oordelen naar hun geringe belangstel ling voor de eminente figuren uit de his torie, uitsluitend waren gekomen voor de zaal der verschrikkingen. De gids was een kleine, dikke man met een hard en rauw stemgeluid, HU droeg een uni- forinpet, waarop met gouden krulletters het woord „Gids" glinsterde. Het gezicht onder die pet getuigde onomstotelijk dat het gevecht tussen de man en de alcohol reeds jaren geleden in een definitieve zege van de alcohol was geëindigd. H(j was genoeg welbespraakt om zUn lesje niet zonder meer op te dreunen, maar het van een eigen commentaar, aange past b(j de omstandigheden, te voorzien. „...En nu, dames en heren, vraag ik uw bijzondere aandacht voor de zaal der verschrikkingen. Bezoekers met een zwak hart of een hoge bloeddruk kun nen b|j de portier in de tussentijd een glaasje water gaan drinken op kosten van de zaak. De anderen verzoek ik be leefd mij te volgen. Het vasthouden van handjes is onder deze speciale omstan digheden toegestaan als het tenmin ste mijn handjes niet zUn...". Bij de meisjes ging een onderdrukt gegiechel op. „Meisjes!" gebood snerpend de onderwij zeres. „Ach dame. laat de kinderen toch, hel gauw genoeg huilen geblazen voor en zonder op het antwoord van de onderwijzeres te wachten ging h|j met verheffing van stem verder: „En hier. dames en heren, wandelt U midden tussen de schurken en slachtof fers uit alle vroegere eeuwen, hier kunt U kennis maken met alle beroemdheden die gestorven z|jn door het mes. door de strop of onder de valbijl. Hier staat U oog In oog met de mooie vrouwen die hun echtgenoot arsenicum voerden, met de echtgenoten die de min naars van d'r lui vrouwen voor hun raap schoten, met de minnaars die van lief desverdriet in het water sprongen en met de mooie vrouwen die door alles van saggcrijn doodgingen en zo zijn we dan weer het kringetje rond. dames en heren. En dat is nog maar het begin Aan het eind wacht U de laatste er grootste verschrikking van deze eeuw de lijken die sporoloos verdwenen Shane kreunde. H|j was dus verplicht om zich eerst nog te laten meeslepen langs de tientallen andere beelden en beeldengroepen voor h|j Patterson en Burke mocht zien. „...En hier, dames en heren, hier heb ben we dan William Kemmler. Op drie augustus achttienhonderd negentig werd in de staat New York de dood straf voor het eerst ten uitvoer gelegd door middel van de elektrische stoel. De man die de twijfelachtige eer te beurt viel op deze gedenkwaardige datum op de stoel te mogen plaatsnemen die man ziet U hier voor U: William Kemmler. H|j was bU zijn leven een ge nadeloos moordenaar, maar zonder ge nade ook was de stoel. Kijkt U dat ge val maar es goed an, mevrouw. Dan zit U toch liever in uw huiskamer op die ouwe stoel waarvan de veren kapot |n.„." ïane herinnerde zich het geval Kemm ler uit de verslagen van vroegere moordzaken, die in nun tijd nogal wat deining hadden veroorzaakt. Daarom had hg voor Kemmler, die met een krampachtig vertrokken gezicht op zijn laatste zitplaats zat, meer belangstel ling dan voor Brutus en Hendrik de Achtste. Om hem heen was het gegrie- zel van de menigte. Sommige leden van de meisjesklas dreigden nadrukkelijk met flauwvallen, welk voornemen zij echter bij gebrek aan de nodige belang stelling bij nader inzien toch maar niet ten uitvoer brachten.... Na Kemmler volgden Cleopatra en Mar cus Antonius. Shane begon een zekere bewondering te krijgen voor het werk van Jarrod. Hoewel hU zich niet kon herinneren dat h|j ooit eerder aan Cleo patra was voorgesteld, was hij ervan overtuigd, dat de gelUkenls van Cleopa tra sprekend getroffen was. „Of ze leeft!'hoorde hij iemand zeg gen. „Ja dames en heren", schetterde ae gids, „of ze leeft. Kijk 'r maar es goea an, je zou kunnen zweren dat ze elk ogenblik weer die slang tegen d'r boezem kan drukken En wat zegt U dan wel van dit stukje werk, de moord op president Lincoln. Daar ziet U de arme president en hier die ellendeling van een Booth, de moordenaar... Dit is niet zo maar een afbeelding van een historisch tafereeltje.,, hier. dames en heren, hier ziet U alles opnieuw gebeu ren, levensecht!" Shane kon niet anders dan in stilte ook deze beeldengroep bewonderen. Niet al leen Lincoln leek sprekend, maar ook Booth van wie toch slechts enkele on duidelijke afbeeldingen bestonden, maakte de Indruk alsof hij nog steeds te volbrengen. ding van de gids langzaam verder schuifelde, bleef Shane nog wat achter. Vooral het beeld van Lincoln scheen hem buitengewoon te boeien. Hij boog zich wat voorover om het nog nauw keuriger te bekijken en daarbij stootte hij door een onhandige beweging tegen het bordje: „Het is verboden de heelden aan te raken!" Het bordje viel om, tegen Lincoln's voet. Voorzichtig raapte Shane het op en zette het weer op zijn plaats. Toen slenterde hij weer achteloos verder, maar in zijn zak had h|j nu een stuk je was. Hij had het met een klein, vlijm scherp mesje, van Lincoln's broek ge stoken. En nu, dames en heren, het grootste en afschuwelijkste raadsel van deze deze tijd, het demonische mysterie, dat deze stad op dit ogenblik bezighoudt. Achter elkaar verdwenen drie lijken, de lijken van oud-burgemeester Patterson, van de makelaar Burke en van een ge, bloeiende vrouw; Cathy Gray. Werden zij vermoord of stierven zij natuurlijke dood? Niemand weet Maar zeker is dat hun zelfs na de dood geen rust werd gegund. Een krankzinni ge misdadiger, een duivel misschien, roofde hun lijken en niemand heeft die ooit teruggezien. Professor Jarrod Ir trots op dat hij de herinnering aan c rampzaligen levend kan houden door U hier hun beelden te tonen. Zie hen aan. zjj staan hier als een waarschuwing, want wanneer zal de helse macht die in deze stad rondwaart opnieuw toeslaan ZU staan Hier als een aanklacht, want wanneer zal de politie die de veiligheid der burgers hoort te beschermen, einde lijk ingrijpen en het raadsel oplossen 1 Ziet hen aan dames en heren! Een do delijke vrees omhuivert hun roerloze gestalte, een dodelijke vrees neemt nu bezit van U allen. Bent U er wel zeker van dat U niet binnenkort in hun rij zult staan?" Een vrouw gilde doordringend, drie' van de meisjes vielen flauw, zonder enige waarschuwing dit keer. Mannenstem men begonnen verward door elkaar te roepen en daartussendoor klonk onop- houdelyk het schrille geluid van de on derwijzeres. „Meisjes! Meisjes! Meisjes dan toch". (wordt vervolgd) U/ LÜUUL ibll=lli3 NU BBEEI: Miniman HVEiaaLJEHB/ll RHunMaaiB/raan 0 OEMS/MB SI iEBBHVBBBfflB De brommandom... Een lichtmatroos uit Aerdenhout Moest per expresse naar de schout Met staatsgeheime bloknootvellen Dus mocht de man een taxi bellen. Hij belde niet, besteeg subiet De bromfiets van zijn zwager Piet... In de recordtijd van zijn leven Had hij de stukken afgegeven. Voor deze dienst aan 't vaderland Werd hij benoemd tot brommandant! Zij nog gezegd: de brommachine Krijgt Esso olie en benzine. MET ESSO BENT U BETER UIT! VLAAMS-BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S 19.00 Programma voor de jeugd, 19.30 Openbaar kunstbezit. 19.40 Zoeklicht: culturele actualiteiten. 19.55 Weer praatje. 20.00 Journaal. 20.20 Amuse mentsprogramma en zang. 21.15 Docu mentair programma over Saoedi-Ara- bië. 22.15 Journaal. DINSDAG 30 APRIL 1963 HILVERSUM I. 402 meter. 746 fee/s. NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Ge lukwens. 7.05 Nieuws. 7.15 Ochtend gymnastiek. 7.25 Lichte grammofoon muziek. 8.00 Gelukwens. 8.05 Nieuws. 8.20 Aubade: muzikale reportage uit Den Helder- 8.50 Lichte grammofoon muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Licht instrumentaal kwintet. 10.20 Populaire grammofoon muziek. 11.50 Impressies over het défi lé in Soestdijk. HILVERSUM n. 298 meter. 1007 kc/s. NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Ge- 8.05 Nieuws. 8.20 Aubade: muzikale re portage uit Den Helder. 8.50 En was 't vroeger nu ook al zo, mevrouw?, do cumentair programma. 9.00 Alles op wieltjes, een lofzang op het nationaal vervoermidel, de fiets. 10.00 Radiophil- harmonisch orkest en groot koor en so list: moderne muziek. 10.45 Gods Woord en het Koningschap, overwe ging. 11-05 Nederlandse volksliederen. 11.35 Muziek voor fluiten. 1 KING SIZE 1 LIJST Ugtfgpl M1 w/,T j KERKNIEUWS Ds. J. H. Kwint le Den Haag overleden In Den Haag is dezer dagen overleden ds. J. H. Kwint, hervormd predikant van de Duinoordkerk te Scheveningen. Ds. Kwint werd 8 november 1900 te Nieuw- en St.-Joosland geboren, waar z|jn vader, later predikant te Utrecht, ;er van de hervormde gemeen te was. Ds. Kwint werd in 1941 predi kant te Scheveningen met als bepaalde opdracht de Duinoordgemeente. Hij volgde hier ds. H. W. Kreutzberg op, Ds. Kwint was jarenlang secretaris van de raad van de Nederlandse kerken voor praktisch christendom en was ook op liturgisch gebied een vooraanstaan de persoonlijkheid. Leken-adviseurs voor concilie commissie In een voor Spanje bestemde radiouit zending heeft de adjunct-secretaris van het concilie, mgr. Morcillo, de aarts bisschop van Saragossa, meegedeeld, dat enkele conciliecommissies van nu af aan aan leken tot adviseurs zullen hebben. De coördinatiecommissie heeft haar goedkeuring liieraan gehecht. Hoewel de namen van de raadgevers nog niet bekendgemaakt zijn, is het wel zeker, dat ooit leden van het per manente comité tot organisatie van con gressen voor lekenapostolaat als raad gevers zullen optreden. Onder hen be vindt zich de Nederlandse mej. M. Ven- drik, voorzitster van de „Internationale Katholieke Vrouwelijke Jeugd" te Utrecht Het staat wel vast, dat deze leken de volgende commissies zullen adviseren: de commissie voor het leken apostolaat, de subcommissie voor pers en sociale communicatiemiddelen en de ;emengde commissie, die het schema iver de kerk en wereld uitwerkt. Minister Visser akkoord met humanistische geestelijke verzorging Minister Visser (defensie) meent, nu ge bleken is dat daar ernstig behoefte aan bestaat, te moeten voldoen aan invoe ring van geestelijke verzorging door het Humanistisch Verbond in de strijdkrach ten, maar hij wil vooralsnog geen uit voeringsmaatregelen treffen alvorens de Tweede Kamer een discussie over dit onderwerp heeft kunnen houden. Dit heeft de bewindsman de Tweede Ka mer meegedeeld in een nota inzake de invoering van de geestelijke verzorging vanwege het genootschap het Humanis tisch Verbond in de strijdkrachten. Voorzien wordt onder meer in de aan stelling van één hoofdraadsman en van vier raadsleden. De beperkingen, die de minister aan de onderhavige geestelijke verzorging gesteld wil zien, zijn dezelf de die ook gelden voor de godsdienstige geestelijke verzorging. De geestelijke verzorging door het Humanistisch Ver bond zal alleen gelden voor hen, die daaraan behoefte nebben en die deze be hoefte schriftelijk hebben kenbaar ge maakt. Minister Visser zegt het vertrouwen te hebben, dat, wanneer de geestelijke ver zorging door het Humanistisch Verbond zal zijn ingevoerd, de samenwerking van de diverse groeperingen zodanig zal zijn dat onder respectering van elkanders standpunten en werk over en weer geen invloed zal worden uitgeoefenrd op hen, die zich hebben toevertrouwd aan een teestelijke verzorger van een der on- erscheiden richtingen. NED. HERV. KERK. Aangenomen naar Wijnjeterp-Duurwou- de toezegging G. J. J. Liefting te Nie- kerk-Oldekerk. GEREF. GEMEENTEN. Beroepen te Ridderkerk P. Blok te Dirksland. HOOG EN LAAG WATER 30 april Vlissingen Terneuzen Kansweert Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 6.45 1.76 7.17 1.92 7.50 2.04 19.22 1.52 19.47 1.68 20.21 1.80 20.15 1.28 20.42 1.47 nap uur meter 0.44 1.93 14.04 1.87 13.54 1.41

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3