K.L.M. LEED VERLIES VAN IN 1962 EEN 75 MILJOEN Inkomsten stegen met bijna 24 miljoen Nipkowschijven voor Rudi Carrell en H. A. Gomperts 0MH00GKLAPPENDE BRUG WIERP ARBEIDERS HOOG IN DE LUCHT Als uit katapult weggeschoten... HoekvanHolland kreeg een nieuwe reddingsboot SENAAT UIT WAARDERING VOOR WERK VAN MINISTER KORTHALS Contact met de West was goed RUMOER IN BELGIË ROND DE NIEUWE ,STARFIGHTER DONDERDAG 18 APRIL 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 WEGVALLEN VAN BIAK KOST f30 MILJOEN (Van onze Haagse redactie). De K.L.M. sluit het boekjaar 1962 af met een verlies van 75.513.000 gulden, ruim één miljoen minder dan 1961. Dit on gunstige resultaat is voornamelijk het gevolg van de grote kosten, namelijk ruim 19,5 miljoen, van de reorganisatie. Deze post, ge boekt in 1962, zal worden besteed in 1963 en volgende jaren. Zonder deze noodzakelijke kosten ziet de winst- en verliesrekening er bepaald niet zo ongunstig uit: de vervoers- en overige inkomsten bedroegen in totaal 24 miljoen méér dan in 1961, de bedrijfskos ten daalden met 8,5 miljoen gulden, aldus blijkt uit het jaarver slag over 1962. Is het saldo bedrijfsinkomsten en be drijfskosten dus in totaal aanzienlek gunstiger dan in het voorgaande boek jaar, de noodzakelijke kosten, die ge maakt moeten worden voor de afvloei ingsregeling van personeel, alsmede het feit, dat er geen bedrag is vrijgekomen, zoals vorig boekjaar, uit voorzieningen voor belasting naar de winst, drukken dit resultaat weer tot het peil van vorig boekjaar. De reorganisatiekosten dienen gezien te worden als de aanloop tot een herstel van de maatschappij. Intussen is er ook voor het jaar 1963 reden tot zorgen: de Ijjn naar Biak is komen te vervallen en de bruto-opbrengst uit deze lyn wordt geschat op circa 30 miljoen gulden. In K.L.M.-kringen ls men niet pessimistisch over de komende herope ning van de Djakarta-route, doch men wijst erop, dat deze in feite een door trekking is van de bestaande Singapore- lijn en ziet hierin dan ook voorshands geen compensatie voor Biak. Wachten op „groen" Intussen spreekt het jaarverslag nauwe lijks over de toekomst. Het moet hier over vaag blijven omdat de K.L.M. wacht op wat in de top „het groene licht van de regering" genoemd wordt: het vrijgeven van de weg naar moderni sering van de vloot, waarvoor de rege ring de garanties heeft verstrekt. Op 9 mei vindt de algemene aandeelhouders vergadering plaats. Men hoopt dat dan ook de beslissing van de regering be kend zal zijn. Eén of vijf De balans over 1962 geeft intussen ten aanzien van de solvabiliteit geen fraai beeld: de verhouding liquide middelen schulden is één op vijf en dit zou een reden tot ernstige ongerustheid zijn, ware het niet, dat de staat zich bereid heeft verklaard de K.L.M. in de vorm van garanties bij te staan. Intussen heeft het bedrijf nog geen be roep op deze garanties behoeven te doen. Zou de K.L.M., zo meent men In de leiding van het bedrjjf, in staat zjjn de kosten te drukken en. het vervoerèln- komen op te voeren, dan behoeft het zich, ondanks de 1 5 verhouding over de liquiditeit geen zorgen te maken. Intussen is het voor de K.L.M. en in feite voor elk luchtvaartbedrijf bijzonder moeilijk de kosten te vermin deren. Een aantal kosten ligt volko men vast en feitelijk is besparing alleen te bereiken door bezuiniging in de fiersoneelssector. Uit de winst- en ver- iesrekening blijkt intussen, dat ook dit hoge kosten van incidentele aard mee brengt. Men is ervan overtuigd, dat alleen mei de post salarissen in de kos- tensector iets groots te bereiken valt. Zoals bekend is reeds veel personeel afgevloeid, Over een volgende ronde is echter, alweer in afwachting van het antwoord van de regering, nog niets te zeggen slechts dit: een vlootmoder- nisering brengt mee en derhalve i aan personeel. Lage opbrengst Vergelijkt men de K.L.M. intussen met andere luchtvaartbedrijven wat de exploitatie betreft, dan komt zjj niet slecht tevoorschijn. Uit een ver gelijking met de Scandinavische maatschappij S.A.S. en met de Swiss air blljjkt bijvoorbeeld, dat de kos ten per tonkilometer produktic hjj de K.L.M. 81 cent bedragen, bij de S.A.S. 93 cent en bjj de Swissair 98 cent. Hot aantal employés per mil joen tonkilometer produktic bedraagt bij de K.L.M. 2(1, bjj do Swissair 21 en bjj do S.A.S. 23 cent. Drie factoren echter beïnvloeden de re sultaten van de K.L.M. ongunstig: ten eerste de luchtvaartpolitieko zwakheid van Nederland. Geen week gaat er voorbij, zo gaf men ons te verstaan, of de K.L.M. heeft wel hier of daar een tegenslag op luchtvaartpolitiek terrein te boeken. Ten tweede de lage opbrengst per tonkilometer. Terwijl deze bij S.A.S. en Swissair bijvoorbeeld 1.60 bedraagt is zij bij de K.L.M. slechts 1,20. Achtergebleven Een van de oorzaken van deze lage opbrengst is het feit, dat bjj de K.L.M. de verhouding vracht-passage ongunstig Advertentie Mevrouw P. verbrak de sleur radicaal Zó was hot: el-ke morgon weer brood i van do vorige dag altijd oud. En toen opeens oen nieuw soort brood op tafel: Finnbrod Het krokant-1 brood dat maandenlang kersvers! blijft en zo lekker smaakt. Manlief is nu vergeten dat hij 's morgens nooit wildo eten. De kinderen zijn dol op gezónd Finnbrod De 'oud- brood-slcur' ia verbroken. Koop bij uw kruidenier of bakker óók zo'n pak Finnbrod. Het hóórt bi) elke broodmaaltijd. U kunt kiezen, wit of bruin. ligt. Zo krjjgt de K.L.M. uit passages 70 procent van haar inkomsten tegen bij voorbeeld de S.A.S. 79 procent. Verder heeft de K.L.M. minder eerste klassevervoer en de vrees is gewettigd dat dit nog verder zal verminderen, nu bijvoorbeeld een groot aantal plaatsen in West-Duitsland rechtstreekse verbin dingen heeft met de V.S. De K.L.M. blijft achter, zo werd ons te verstaan gegeven, bij de groei van de wereldluchtvaart. Dit is alleen De stichting „Prijs van de televisiekritiek", opgericht door het gezelschap van tele visiecritici heeft twee zilveren Nipkowschijven toegekend aan Rudi Carrell en H. A. Gomperts. De Nipkowsehijf wordt elk jaar uitgereikt aan die televisiemedewerkers, die tot opvallende prestaties zijn gekomen. Rudi Carrell krjjgt zijn schijf voor het feit, dat hij zijn televisieshow voor de VARA zelf schrijft, pro duceert en regisseert en ook de teksten van de liedjes van de medewerkers schrijft. Deze pres tatie wordt door het gezelschap van televisiecritici, in ons land uniek genoemd. De journalist H. A. Gomperts, is verantwoordelijk voor de rubriek „literaire ontmoetingen" van de A.V.R.O. Deze rubriek staat, aldus het gezelschap op een bijzonder hoog peil. De prijzen zullen worden uitge reikt op 22 april aanstaande in „Het wapen van Amsterdam" te 's-Gravenland. Kwart miljoen voor hulp aan Bali landschc Roode Kruis" ruim een kwart miljoen aan giften ontvangen voor hulp verlening aan de slachtoffers van de vujkaaiiuitbar.sting op Bali; om precies te zjjn 250.578,39. Voor dit geld heeft het Roode Kruis in de afgelopen weken lakens, dekens, bloedplasma, medicijnen en kindervoe ding aan het Indonesische Roode Kruis gezonden. Verder zijn onderweg, of zul len nog worden gezonden: 80.000 vita- minetablctten, 135.000 sulfatabletten, 6000 handdoeken, 5000 molton dekens en drie cn een halve ton spliterwten. Meester-baklcer Toni Stopp Ani uit de Engelse plaats Winder is hier bezig aan een van de vijf reuzentaartendie hij moet maken voor de bruiloft van prinses Alex andra van Kent en Angus Ogilvy, volgende weelc woensdag in Lon den. De taart van vier verdiepin genis 1.20 meter hoog en heeft een doorsnee van 45 cm. Zij draagt de emblemen ran de En gelse koninklijke familie en van Schotland. op te vangen door een nog grotere verkoopsinspanning en een voortdu rende kostenbewaking. En dit ach terblijven is dan de derde grote fac tor, die de ontwikkeling van de K.L.M. ongunstig beïnvloedt. Zo is bijvoorbeeld op de noord-atlanrl- sche route de bezettingsgraad van de K.L.M.-vliegtuigen achtergebleven bij de algemene bezettingsgraad. Een andere oorzaak van de lage opbrengst per ton kilometer is, dat de K.L.M. veel I.T.E.- vervoer heeft, dat nu eenmaal minder opbrengt. Over de I.A.T.A.-tarieven is de K.L.M. tevreden, slechts acht men het eersteklas-tarief te hoog. Het bedrjjf blijft streven naar interna tionale samenwerking, doch ook hier over kan in het jaarverslag weinig wor den gezegd: een nauwe samenwerking met S.A.S. en Swissair is van de baan, de Air Union staat nog op zo losse schroeven, dat hierover niets beslist kan worden. Doch in principe blijft de KX. AL kandidaat voor het toetreden tot een combinatie van luchtvaartmaatschap pijen. Vier gewonden bij vreemd ongeval Het onverhoeds omhoog klappen gister middag van een elektrische ophaalbrug over de Zwolsevaart in de Noordoostpol der heeft tot gevolg gehad, dat vier arbeiders, die op de brug bezig waren het wegdek te vernieuwen, gewond zijn geraakt. De mannen, die, als uit een katapult afgeschoten, door de lucht vlo gen, kwamen van vrij grote hoogte op de weg terecht. Zjj zjjn allen naar het ziekenhuis in Enimeloord overgebracht. Voor zover bekend, is geen van hen in levensgevaar. Het wegdek was grotendeels van de brug verwijderd en vermoedelijk is daar door het evenwicht verstoord. Het op- haalmechanisme werkt namelijk met een contragewicht, dat zich in de kelders van de brug bevindt. De arbeiders kon den enige balken niet goed bereiken en hadden de brugwachter verzocht de brug wat omhoog te draaien. Toen de brugwachter de grendel had weggescho ven om aan dit verzoek gevolg te kun nen geven, schoot de lichter geworden brug met een klap omhoog. De brug is hierdoor ernstig ontzet en het zal ver moedelijk enige weken duren, alvorens hij weer kan worden gebruikt. Het Wereldgebeuren Crematie V.P.R.O.- erevoorzitster In het crematorium te Drieliuis-Wester- •eld is gistermiddag het stoffelijk over schot verast van mejuffrouw dr. N. A. Bruining, in leven erevoorzitster van V.PJt.O., die op 76-jarige leeftijd iu Den Haag overleed. Er waren vele belangstel lenden, onder andere uit omroepkringen. Als eerste sprak dr. J. A. de Koning, voorzitter van de V.P.R.O., die memo reerde, dat mejuffrouw dr Bruining bij na dertig jaar, van de oprichting af, voorzitster is geweest van de V.P.R.O. „Zij was de enige vrouwelijke voorzitter van een omroepvereniging in ons land en zij heeft dat gedaan, waardig en met 'n inslag van vrouwelijke voornaamheid", aldus dr. De Koning. Daarna sprak ds. D. J. Mïedema uit Dokkum. hoofdbe stuurder van de Vereniging van Vrijzin nige Hervormden in Nederland. Hij zei onder meer: „De wereld heeft vrijzinnig christendom nodig. Voor dat woord heeft z(j fier en trouw gestaan". In memoriam mej. N. A. Bruining Vanavond zal de voorzitter van de V.P.R.O., dr. J. A. de Koning, na de journaaluitzending van de t.v. een kort in memoriam uitspreken ter nagedach tenis aan mej. N. A. Bruining, Sn leven erevoorzitster van de V.P-RO. De vier gewonden zijn de 26-jarige S. van Dijk uit Lemmer, de 48-jarige S. der Koehoorn uit Lemmer, de 58- jarige J- Wijnands uit Lemmer en de 59-jarige H. ten Napel uit Vollen- hove. Zij werkten aan het wegdek voor het aannemingsbedrijf J. Visser te Lemmer. De brug ligt bij Krag- genburg in de nabijheid van het ge maal Smeenge. PROJECTIEL ONTPLOFT, ARBEIDER GEWOND De 25-jarige los-arbeider P. van Delft uit Dongen in dienst bij de rijkswater staat is ernstig gewond geraakt aan hoofd en handen toen hij gistermorgen bij het kappen van bermstruiken langs de Dongense weg te Tilburg met zijn hand bijl op een projectiel sloeg, dat explo deerde. Collega's, die na de ontploffing toesnel den, vonden Van D. op de grond liggen. Met voornamelijk brandwonden werd hij naar het St. Elisabeth ziekenhuis te Til burg overgebracht. Levensgevaar wordt niet aanwezig geacht. Bjj onderzoek is gebleken, dat het pro jectiel een zogenaamde mondingsvuur- nabootser was. die bij Nederlandse le- geroefeningen wordt gebruikt en ver moedelijk bü militaire oefeningen onop gemerkt in het struikgewas is terecht gekomen zonder te ontploffen. DOOR BLIKSEM GEEN KINDER T.V.-UURTJE Een plotseling opgekomen onweersbui, die aan zware plensbuien gepaard ging, heeft gistermiddag veel kinderplezier bedorven. Uitgerekend tijdens het t.v.-kinderuurtje sloeg de bliksem in een hoogspannings leiding en verstoorde daarmee de stroom- levering aan Naarden-Bussum en dus ook van de televisiestudio's. Twintig mi nuten lang bleven de kijkkastjes duister. KONINGIN ELIZABETH VAN BELGIË KOMT OP VOOR COMMUNIST Koningin Elisabeth van België, de 86- jarige grootmoeder van koning Boude- wijn, heeft volgens de Belgische radio een telegram gezonden aan generaal Franco met de vraag genade te verle nen aan de Spaanse communistenleider Kulien Grimau. Volgens berichten uit Madrid zou Gri mau worden berecht wegens zijn aan deel in de jongste stakingen in Spanje. Dit was gisteren aanleiding voor een honderdtal leden van de Spaanse kolo nie in Brussel om voor de Spaanse am bassade te protesteren. Enkelen van hen drongen het gebouw binnen en vernielden een aantal ruiten. Huwelijk prinses Alexandra op T.V. Woensdag 24 april neemt de N.T.S- om vijf voor half twaalf tot ongeveer kwart over een de rechtstreekse Eurovisiereportage over van de huwelijksinzegening in de Westminster Abdij in Lon den, van prinses Alexandra van Kent en de heer Ogilvy, waarbij ook de Nederlandse prinsessen Irene en Margriet aanwezig zul len zijn. Het commentaar bij deze uitzen ding wordt verzorgd door Netty Kleywegt-Rosenfelt en ds. A. C. van den Bos. KOSTEN LEVENSONDERHOUD STEGEN IN NEDERLAND MET VIER PROCENT Lonen in industrie 12 procent hoger Van de voornaamste Europese lan den is Italië het land waar de kos ten van levensonderhoud het afge lopen jaar het meest zijn gestegen. Op de tweede plaats komt Frank rijk. Dit blijkt uit een rapport van de kamer van koophandel en fabrieken in Parjjs in haar maandelijks conjunctuurover zicht. In de meeste Europese landen is een niet onbelangrijke stijging van de kosten van het levensonderhond geregis treerd. Van eind 1961 tot eind 1962 was dit In Italië 7,5 procent, in Frankrijk 5,1 procent, in Nederland 4 procent, in West-Duitsland 3,6 procent, in Engeland 2,6 en in België 2 procent. De snellere stijging in Frankrijk en Ita lië moet volgens de samenstellers van het rapport worden toegeschreven aan de stijging van de levensmiddelenprijzen en de huren. De stijging van de huren bedroeg in december 1962 ten opzichte van 1958 in Frankrijk 64 en in Italië 51 procent tegen in West-Duitsland, Neder land en Engeland 20 tot 25 procent. Lonen De lonen in de industrie zjjn volgens het rapport verleden jaar in Italië met 18 procent gestegen, in Nederland met 12, in West-Duitsland met 11, in Frankrjjk met 10 en in België en Engeland met 4 tot 5 procent. Schipper Willem van Seters, men senredder nummer één van Hoek van Holland, heeft gistermorgen een nieuwe reddingsboot onder zjjn hoede gekregen, die hem in de steeds terugkerende strjjd tegen de zee nóg betere kansen moet geven dan de al befaamd geworden „President Jan Leis". Het schip werd gebouwd bij de werf „De Merwede" in Hardinx- veld-Giessendam en draagt hoewel nog niet gedoopt de naam „Koningin Juliana". Prins Bernhard aanvaardde de red dingsboot gistermorgen tijdens een korte proefvaart in zijn func tie van erevoorzitter van de Ko ninklijke Zuidhollandse Maat schappij tot Redding van Schip breukelingen. De prins was daar bij vergezeld van zijn particulier secretaris mr. A. E. van Braam Houckgeest. De „Koningin Juliana" biedt de redders alles, wat zij zich maar wensen kunnen. De motoren zjjn met hun gezamenlijk vermogen van 340 pk aanmerkelijk zwaar der dan die van de „Jan Leis". De afmetingen zijn ruimer (leng te 21.05 meter, breedte 4,36 me ter en diepgang 1,50 meter) en de verblijven voor de drenkelingen beter uitgerust. Het schip heeft een geheel gelaste stalen romp en een gesloten aluminium stuurhuis. De twee schroeven werken in tunnels, die in de romp zijn inge bouwd. Foto: prins Bernhard maakt ken nis met de bemanning, die tot nu toe op de befaamde president Jan Leis" heeft gevaren. KABINET VICE-MINISTER-PRESIDENT (Van onze parlementaire redacteur) Aan de vice-minister-president zjjn de zorgen opgedragen van het contact met Suriname en de Nederlandse Antillen. Als vice-minister-president fungeert de minister van verkeer en waterstaat, drs. Korthals. Gisteren verscheen hij in de Eerste Kamer om er de begroting 1963 van het kabinet van de vice-minister- president te verdedigen. Hij had er geen moeite mee. want alle sprekers zwaaiden hem uitbundig lof vanger (k.v.p.) en ook van de afgevaardigde, de heer Baas (hoewel drs. Korthals zich van de V.V.D. heeft gedistancieerd), alsmede van de heer Cammelbeeck, sprekende namens de P.v.d.A. „Onze bezwaren tegen het kabi net-de Quay gelden stellig niet de vice- minister-president", aldus de heer Cam melbeeck. Centrale vraagpunten in het debat waren de positie van de K.L.M. in de West, de vestiging van Nederlandse bedrjjven aldaar en de positie van de jonge Surinamers in Nederland. Minister Korthals antwoordde dat het Westindische bedrijf van de K.L.M. jarenlang tientallen miljoe nen verlies heeft geleden en dat zij een charterovereenkomst met de Venezolaanse maatschappij VIASA is aangegaan, omdat op die manier de K.L.M.-lijnen met snellere machi nes kunnen worden onderhouden. Dan nog liever Verder deelde hjj mee dat het georgani seerde bedrijfsleven, dat tot dusverre inderdaad weinig animo heeft gehad om zich in de West te vestigen, zich juist dezer dagen met minister De Pous van economische zaken in verbinding heeft gesteld over deze aangelegenheid. Van uit de Kamer was gevraagd om regi ringsgaranties voor industrieën, die zie in de West willen vestigen. Het opvangen van jonge Surinamers iu Nederland zag minister Korthals in de eerste plaats als een taak van het par ticuliere initiatief. Als de regering van Suriname de Nederlandse regering zou vragen de jonge Surinamers eveneens op de een of andere wijze te begelei den, dan zal op een dergelijk verzoen ze ker positief worden gereageerd. zwemmen" president Kennedy's speciale opinie peiler Livingston Merchant heeft na :n kort oponthoud in Den Haag, waar hij deze week met de Nederlandse rege ring heeft gesproken, zijn reis gisteren voortgezet. Na zijn tournee door de gro tere Westeuropese landen eerder dit jaar, bezoekt hij thans de kleinere ten einde te weten te komen hoe Amerika's N.A.V.O.-partners denken over de op richting van een N.A.V.O.-kernmacht. De besprekingen, welke Livingston Mer chant op deze tocht door Europa voert, hebben het karakter van een voorlopige verkenning. Zij zijn een uitvloeisel van het akkoord van Nassau, waarbij presi dent Kennedy en premier Macmillaa van Engeland indertijd besloten een N.A.V.O.-kernzwaard te stichten, waar voor Amerika de kernwapens zou leve ren. Deze overeenkomst tussen Macmillan en Kennedy wekte toen het ongenoegen van president de Gaulle van Frankrijk. De Fransen waren namelijk druk bezig met de voorbereidingen voor de vorming van een eigen atoommacht en de plan nen, die op Nassau werden gesmeed, doorkruisten de Franse opzet Het ge volg was een ernstige verkilling in de betrekkingen tussen Frankrijk enerzijds en Engeland en Amerika anderzijds. President Kennedy begreep, dat met pre sident de Gaulle moeilijk te praten was en hij zond daarom zijn speciale verte genwoordiger Livingston Mercrant naar Europa om de plannen van de Ameri kaanse regering toe te lichten. Living ston Merchant kreeg de opdracht mee vooral acht te slaan op de reacties in Londen, Bonn en Parijs, hetgeen erop wees, dat Kennedy bereid was eventueel met een compromis te komen. ston Merchant achter de rug zijn komt het vraagstuk van een atoom zwaard voor de NA..V.O. in wat duide lijker licht. Belangwekkend was vooral de reactie van Parijs. Pas de laatste we ken is men daarover iets te weten geko men. Hoewel president de Gaulle offi cieel nog niets heeft gezegd, wordt uit de Franse hoofdstad bericht, dat Frank rijk eventueel in de toekomst genegen zou zijn een aantal met kernwapens uit te rusten vliegtuigen ter beschikking van de N.A.V.O. te stellen zonder echter Daarmee verandert in wezen weinig, want het Franse standpunt, dat Frank rijk als grote Westeuropese mogendheid het recht heeft op een zelfstandig atoom wapen werd niet opgegeven. Een pluspunt is echter, dat de Gaulle zich niet meer geheel afzijdig houdt en dat deze toenadering wellicht kan leiden tot een oplossing van de politieke pro blemen, welke de eenheid van de wes terse wereld bedreigen. ding opgevallen van premier Mac millan. Hoewel er verkiezingen voor de deur staan in Engeland vormt die ge beurtenis toch niet een volstrekt bevre digende verklaring voor het feit, dat de leider van de rBitse conservatieve rege ring plotseling uit een ander vaatje is gaan tappen. Premier Macmillan heeft namelijk in zjjn aankondiging, dat hij de verkie zingscampagne der conservatieven zal leiden, verklaard, dat een der belang rijkste punten in het conservatieve pro gramma zal zijn het vasthouden aan een eigen nationaal afschrikkingswapen. Dit afschrikkingswapen zal een kernwapen zijn. Deze mededeling van premier Macmillan heeft enige verwarring gesticht in de Britse politieke wereld en het linkse weekblad „The Observer" schreef zelfs over een „onversneden Brits Gaullisme, dat voor vele Britten moeilijk te -verte ren zal zijn". Hoewel men Macmillans verklaring kan zien als een stelling nemen tegenover de Labourpartij, is het toch bepaald on waarschijnlijk, dat de Engelse regerings leider om nationaal-politieke redenen de Amerikanen in de steek zou laten. Waarschijnlijker achten sommige poli tici het. dat ook president Kennedy de aanvankelijke Amerikaanse plannen wil herzien en dat de president wat water in de wijn wil doen. Dit compromis, waarop in de reacties uit Londen en Parijs wordt gewezen, zou inhouden, dat de N.A.V.O.-atoommacht de vorm krijgt van een multinationale strijdmacht van bestaande vloot- en luchtmachtonderdelen. De uitrusting van deze strijdmacht zou met steun van de Verenigde Staten geschieden, zodat de kosten voor de Westeuropese landen niet te hoog zouden worden. Op 5 mei nationale programma s op radio en de t.v. De nationale bevrijding zal dit jaar op dezelfde wijze worden herdacht als in de jaren tussen de lustrumvieringen van 1955 en 1960 het geval is geweest. Nu 5 mei dit jaar op zondag valt, zullen op die dag nationale programma's over de radio en televisie worden uitgezonden, terwijl van de openbare gebouwen de Nederlandse vlag zal wapperen en de op nationale feestdagen gebruikelijke verlichting zal worden aangebracht. Daarnaast zullen er plaatselijke feeste lijkheden zijn, die al naar het karakter ervan ook eventueel op maandag 6 mei zullen plaatshebben. Niet op maximaal vermogen bruikbaar Kosten zouden veel hoger worden dan was geraamd Twee Belgische kranten hebben gisteren de eis gesteld, dat geen nieuwe uitgaven worden gedaan voor de elektronische uitrusting van de „Starfighter" voordat daarvoor goedkeuring is verkre gen van het Belgische parle ment. Aanleiding zijn de verklaringen van de laatste dagen, dat dit nieuwe straal vliegtuig voor de luehtmachten van België, Duitsland, Italië en Neder land niet op maximaal vermogen bruikbaar zal zijn voor interceptie- opdrachten en dat de Amerikaanse regering niet bereid zal zijn een aan deel te nemen in de veel hoger dan geraamde kosten voor de elektroni sche uitrusting. Oorspronkelijk was de prijs voor het uit gebreide systeem van radarinstalla ties en elektronische apparaten op de grond N.A.T.O. Air Defence Ground Environment geraamd op 300 miljoen dollar. De Verenigde Sta ten zouden daarvan een derde voor hun rekening nemen. De rest zou worden gedragen door de vier N.A.V.O.-partners Duitsland, Italië, België en Nederland. 900 miljoen De chef-staf van de Belgische lucht macht, generaal-majoor-vlieger Hen ry, verklaarde bovendien de vorige week, dat zonder deze uitrusting de „Starfigliter" niet volledig dienst zal kunnen doen als interceptiewapen. ,,De Standaard" schrijft naar aanleiding van deze ontwikkeling, dat de rege ring „tegenover het parlement klare taal moet spreken". Het parlement kan eerst beslissen over de extra uit gaven indien bekend is. over welke bedragen het gaat en voor welk per centage de ..Starfighter" operatio neel is, zonder de dure infrastruc tuur. Je werkelijke kosten zouden echter on- feveer 900 miljoen dollar gaan be- ragen en van Amerikaanse zijde zou althans voorlopig geen bereidheid be staan de aanvankelijk toegezegde bij drage te verhogen. Dit zou voor Bel gië betekenen, dat voor de elektroni sche uitrusting voor de „Starfighter" niet 200 miljoen frank, maai- tussen de 800 en 1000 miljoen frank zou moeten worden betaald. Schroothoop -a Libre Belgique" vraagt zich af, of „onze nieuwe Starfighters naar de schroothoop moeten". Het blad her innert aan de „aankoop van de F 104 G onder Amerikaanse druk" en voegt hier aan toe: „men weet in deze af faire niet wie de meeste blaam treft: de Amerikaanse leiders die ons heb ben bedrogen, of de Belgische minis ters die zich hebben laten bedriegen". een Drobleem voor de kleinere N.A. V.O.-landen. Zoals bekend heeft minis ter Luns verklaard, dat Nederland in verband met de financiële kant van de zaak de voorkeur geeft aan een „multi nationale" strijdmacht boven een „mul tilateraal" kernzwaard, waarvoor nieu we vloot- of luchtmachteenheden nodig zouden zjjn. Maar ook wanneer het probleem van de kosten is opgelost, blijven er nog twee moeilijke vraagstukken over. In de eer ste plaats is dat de kwestie van het beheer. De ODlossing waarop Frankrijk en bljjkens Macmillans jongste uitlatin gen ook Engeland aanstuurt, houdt in, dat de N.A.V.O.-partners de zeggen schap blijven houden over de door hen ingebrachte strijdmachtonderdelen. Dat is dan niet geheel volgens de oorspron- keliike bedoelingen van de Verenigde Staten, die juist het toenemen van het aantal kernmogendheden wilden voorko men. De Verenigde Staten zullen in ieder geval willen vasthouden aan hun veto recht. Een ander moeilijk punt werd dezer da- een gesignaleerd door „The Observer". Dit weekblad vreesde, dat West-Duits land op de duur geen genoegen zal ne men met een multinationale N.A.V.O.- atoommacht, waarbij het zelf niet over een kernwapen zou mogen beschikken. Bonn zou daarom volgens het blad meer voelen voor een multilaterale kernvloot met gemengde bemanningen, waaraan ook West-Duitsland zou kunnen deelne men. In strijd met deze gevolgtrekking is dan weer een opmerking van de Westduitse marineattaché in Londen, een ex-U- bootkapitein, die een vloot van gemeng de bemanningen zeer resoluut afwees met de woorden: ..Dan ga ik nog liever zwemmen". Het is dus nog niet duidelijk hoe het „atoomzwaard" in Europa er straks zal uitzien LIVINGSTON MERCHANT ...Kennedy's opiniepeiler...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 5