PASEN: wanneer en waarom? Christus' en de H. opstanding, de doop Avondmaalsviering Feest van redding en bevrijding Veebless De kerk in de paastijd Geel Hem de kans Nieuws van overal HL PONCHO Paaslied Zaterdag 13 april 1963 zaterdagnummer \X7ANNEER tien mensen uit verschillende maatschappelijke omgeving eens vragen zoudt stellen over aard en betekenis van het paasfeest, zou er alle aanleiding zijn U op wonderlijke en on bevredigende antwoorden voor te bereiden. De ker kdijken onder de ondervraagden znllen U zonder twijfel spreken van Christus' opstanding. Anderen zullen iets zeggen over paaseieren en zo. Wéér an deren zullen het antwoord geheel schuldig blijven en in elk geval onmachtig zijn, enig verband te vin den tussen een belangrijk kerkelijk feest en een zo profane bezigheid als het eten van eieren. Een feit is, dat over een zo vaststaande instelling als het paasfeest wonderlijk genoeg bijzonder ver warde denkbeelden bestaan. Een vaststaand feest? Mogen wij Pasen werkelijk zo noemen? Het éne jaar hebben wij immers een „vroege" Pasen, het andere jaar een „late". Vrij wel niemand kan U zonder op de kalender te kijken vertellen, wannéér het Pasen is. Hoe weten de heren van de kalender dat eigenlijk? Het paasfeest in zijn oudste vorm is een joods feest, gevierd in de nacht van de 14e op de 15e Nisan (maart-april). De nadruk valt in Israël op de herdenking van de uittocht der joden uit Egyp te. Het is een feest van redding en bevrijding. Van het Hebreeuwse woord ervoor, „pasach", is de naam Pascha, en Paschen afkomstig. Het christelijke paasfeest herdenkt de opstanding van Christus. Ook hier, maar dan in veel wijder strekking, is sprake van een feest van redding en bevrijding. Het christelijke paasfeest hangt met het joodse samen. De oudste christenen hebben het op de 14e Nisan gevierd, dus op de joodse datum. Dood en opstanding van Christus werden daarmee op één dag herdacht. D IX duurde tot het jaar 325, toen het Concilie van Nicaea besloot, kreeg nog een versterkte zin, doordat het toen tegeiyk Nieuwjaarsfeest was. Het begin van het nieuwe jaar onderstreepte de vernieuwing in rui mere zin, die zo sterk met de Paas- gedachte verbonden is. Willen wij tegenwoordig vaststellen, op welke datum van een bepaald jaar het (Christelijk) paasfeest valt, dan geldt de algemene regel: op de eerste zondag na volle maan na de voor- jaars aag-en-nacht-evening. Dat laat ste kan men ook eenvoudiger zeg gen: na het begin van de lente. Het begin van de lente is immers geko men, als dag en nacht na de winter voor het eerst even lang zijn. Daar mee is dan tevens duidelijk geworden, dat ook de „vroegste" Pasen nooit vóór 22 maart kan vallen en de „laat ste" Pasen nooit na 25 april. De „he ren van de kalender" hebben dus voor elk jaar vast te stellen, wanneer het na 21 maart voor de eerste maal volle maan is. En de eerste zondag die dóór op volgt, is eerste paasdag. Wij vieren tegenwoordig twee paas dagen. Vele eeuwen lang heeft men het paasfeest echter gedurende acht dagen gevierd en pas ln het jaar 1094 is dat getal tot drie dagen vermin derd. Vernieuwing Nu laten juist de volksgebruiken zien, dat de vernieuwingsge dachte van ouds aan het paasfeest tevens het stempel gegeven heeft van een lente-feest in engere zin. Dat ls ook heel begrijpelijk, wan neer men zich do betekenis voorstelt die de lente heeft voor een volk, dat in nauw verband met de natuur en met do jaargetijden leeft. In het oude Israël wordt het verband met do landbouw duidelijk in het hei lige offermaal der landbouwers. Zij aten dan het eerste, nog ongezuurde brood van do nieuwe gerstoogst. En de herders slachtten een lam van de eerste dracht van hun kudden. Reli gieuze zin krijgt dit offer, doordat de Israëlieten overeenkomstig het ver haalde in Exodus 12 het bloed van het paaslam aan de bovendorpel en de zij- posten van hun deuren streken. Na de verwoesting van Jeruzalem verviel het slachten en eten van het paaslam gelijk mot de offerdienst. Maar de sekte van de Samaritanen viert het paasfeest nog altijd op de oude wijze, op de heilige berg Gerizim. Staat dus bij christenen en joden de religieuze betekenis van het paas feest voorop, men kan de paasgebrui- ken niet begrijpen zonder in het oog te houden, aat voor dicht bh de na tuur levende volken de godsdienstige gedachte nauw met de vernieuwing aer natuur verbonden was. Over en weer hebben geestelijke en wereld lijke symbolen daarvan getuigenis af gelegd. De opstanding van Christus en de heilsbelofte zijn voor de chris tenen natuurlijk de tekenen bij uit stek van een nieuwe wereld een nieuw leven. De joden vonden voor het uit-' verkoren volk die belofte en vernieu wing in de uittocht uit Egypte, die te- en vruchtbaarheldsfeest vele pun ten van gelijkenis vertoont met ele menten uit het joodse paasfeest, herinnert hot eten van feestelijk menten i kleurde paaseieren aan het heilig of fermaal der landbouwers van Israël. En het gebruik, paaseieren te gaan zoeken die tevoren in de tuin of In de wei zijn verstopt, gelijkt zozeer op het zoeken van kievitseieren, dat de ver wantschap met het lentegebeuren daarbij niet twijfelachtig is. De Christelijke Kerk neeft ln strijdig bh i van net f „Ei-koerei' Koopvromo met palmpasen ln Am sterdam. Naar een kinderprent uit de 18de eeuw. -fo) vrr; Vi/ V '."M v x>\ O De opstanding van Jezus naar een - gravure van Julius Schnorr von Carolsfeld. hun een nieuw volksbestaan en het einde van de slavernij gaf. Elke nieu we lente, als het leven in de natuur weer opbloeit en de doodsslaap van de winter overwonnen is. krijgt de geestelijke vernieuwing als het ware zichtbare actualiteit. Pasen en de lente IN de Europese landen vond het zich verbreidende Christendom volken die op hun wijze sinds eeuwen de lente feestelijk hadden ingeluid. En als vanzelf greep men ook hier de oude lentesymbolen aan om er de reli gieuze betekenis van het paasfeest mee te onderstrepen. Het planten van een meiboom is een duidelijk symbool van het vestigen van nieuw leven. Vaak werd (en wordt nog de meiboom versierd met kransen en behangen met vruchten en eieren. De vruchten spreken in dit verband voor zichzelf. Ze drukken de wens uit, dat boom en plant even rijke vruchten zullen opleveren als de versierde mieboom. En het ei is bp uitstek het symbool van ontkiemem leven. Hiermee is dus ook verklaard, waar om het paasfeest bij ons verbonden is met „paaseieren". Zoals het hele len- met de geestelijke zin of die zin voor eenvoui zelfs konden versterken, heel bijzonder ook uit de gebruiken, die onder het volk op Palmzondag levend zijn gebleven. L lijk aan, dat de met brood en vruch ten versierde stok, die in vele delen van ons land door de jeugd nog altijd als „palmpasen" wordt rondgedra gen, een verkleinde editie is van de met vruchten behangen meiboom. Die Maar Palmzondag, de zondag vóór Pasen, is voor de Christenen ae her denking van Jezus' 'intocht in Jeru zalem. Al ln de 4e eeuw bestond in Jeruzalem het gebruik, de intocht van Jezus na te bootsen. Met die intocht begint immers de Lijdensweek, aan het einde waarvan de belofte van de opstanding staat, die met het paas feest wordt herdacht. Palmzondag en Pasen behoren onverbrekelijk bh elk aar En by de nabootsing van ae in tocht trok sinds de 4e eeuw een pro cessie met palmtakken van de Oiyf- berg midden door Jeruzalem naar de kerk der Verrijzenis. In het noorden van Europa heeft men geen palmbomen en geen palmtak ken. Men koos er voor in ae plaats takken van buksboom. En in de „palmpasen" van de jeugd vindt men zowel de vervanger van de feestelijk rondgedragen palmtak terug, als d meiboom, met het bybehorende sym bool van vruchtbaarheid en oogst in de vorm van brood en vruchten. In Gelderland. Overijsel en Drente is de palmpaas nog een vrij algemeen volksgebruik. Maar ook in de andere provincies vindt men de palmpaas in allerlei vorm. In Friesland, Holland en Utrecht schijnen vooral allerlei lekkernijen een rol bij de palmhaas te spelen. Overigens vindt men de palmpaas tot m Zuid-Frankrijk. Hoezeer deze volksgebruiken met het kerkelijke feest verweven zyn, be wijst het bekende paasliedje, dat be gint met de woorden: Palm-palm-Pasen ei-koerei Over enen zondag Krygen wij een ei. Dat op zichzelf onbegrijpelijk „ei-, koerei" heeft niet in de eerste plaats iets te maken met een paasei. Het is waarschijnlijk een verbastering van „Kyrie eleison" (Heer, erbarm U on zer), dat omstreeks deze tjjd al eeu wen geleden in de processie op Palm zondag gezongen werd. Maar ïiien mag aannemen, dat het paas-sym- bool bjj uitstek, het. ei, op deze ver- batering wel invloed heeft gehad. Alleen 't beste, goed genoeg! Binnenvering fjooilwill Schuimrubber HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN Na Pasen zal in de hervormde kerk van Hontenisse elke kerkdienst beginnen met een paar minuten ge meentezang, waardoor men hoopt het zangpeil te verbeteren. Een gemeenschappelijke paasvie ring is in Tiel, georganiseerd door het convent van niet r.-k. geestelijken. Op Goede Vrijdag was er een open avondmaalsdienst in de hervormde kerk, op paaszaterdag komt men voor een vesper bijeen in de lutherse kerk onder leiding van de lutherse predikant en enige hervormde voor gangers, op tweede paasdag is in de gereformeerde kerk een paasdienst onder leiding van een gereformeerd en een hervormd predikant. M.Z. '63 i3 de titel van een missie- en zendingsexpositie in Zaandam, die dinsdag wordt geopend en die is ge organiseerd door het convent voor geesteiyken uit Koog-Zaandijk. Het bedryfsleven in de Zaanstreek draagt een belangryit deel van de kosten. Elke vrijdag in de vastentijd heb ben christenen in een anglicaanse pa rochie in Hampshire samen geluncht met brood, kaas en koffie in een zaal bij de baptistenkerk: „War on want- lunches", die 2Yz shilling kostten en waarvan de (meer-) opbrengst be stemd was voor de anti-hongercam- pagne. Het denkbeeld kwam op bij een anglikaans geestelijke, die over legde hoe hij de vastentijd een duide lijker betekenis kon geven voor zijn parochianen. De maaltijd zag hij als een goede wyze van vasten. Met me dewerking van de plaatselijke bakker en kruidenier voor de ingrediënten en van een restaurant voor bestek werd de actie begonnen, waaraan ook de baptisten en methodisten van harte meededen. Eerst kwamen 55 mensen lunchen, daarna ging het aantal deel nemers en de gemiddelde opbrengst in stijgende lijn. Russische bakkerijen geen matses Evenmin als vorig jaar, zullen de Russische staatsbakkerijen dit jaar matses (jodenpaasbrood) bakken. Opperrabbijn Jehoeda Leb Levin van de enige synagoge, die Moskou rjjk is, heeft zijn gemeente onlangs ver teld dat een desbetreffend verzoek aan de regering is afgewezen. Als de joden dit jaar matses willen hebben, dienen zij die thuis te bak ken, aldus Levin. Er zijn naar schat ting 2% miljgen joden in Rusland. Westelyke waarnemers menen dat de regering met de hernieuwde weige ring matses voor de joden te bakken, er blijk van wil geven dat zij de gods diensten niet wenst te steunen. Er kan niet zonder meer worden gecon cludeerd dat de maatregel een uiting van anti-semitisme is. Sinds enkele jaren mogen de staatsbakkeryen ook niet meer het speciale paasbrood van de Russisch-Orthodoxe Kerk bakken. „Door Gods genade ben ik wat ik ben..." I Corinthe 15 10. Het lijkt zo op het eerste gezicht nog al zelfverzekerd, het woord wat hierboven staat afgedrukt. TJ zet uw stekels misschien al op, als U 't leestDaar heb je- weer zo'n mens, die zich siert met de christennaam en die eigengereid en zelfbewust niemand uitne- mender acht dan zichzelf! Dat gebruiken van Gods Naam neemt TJ met een korreltje zout; U kent de praktijk Toch moet TJ oppassen niet te gaan generaliseren. Want dat ge beurt nog al eens in en buiten de kerk. Hier is n.l. niet een pocher aan het woordeen mens, die op ieder en alles neerziet. Dit zinnetje is een uitspraak van de apostel Paulus, en net staat in een loflied over de betekenis van het kruis en het open graf! Paulus is met de gekruisigde en opgestane Jezus in aanraking ge komen in zijn leven. Hij heeft Hem ontmoet op de weg naar Damascus. Dat heeft hem een toontje lager doen zingen. Dat heeft hem afgebroken in eigen kracht. Hij heeft het elders dan ook over zichzelf als een „ellendig mens" Maar met het oog op wat gebeurde op Goede Vrijdag en Pasen zegt hij ook iets anders: ,JDoor Gods genade ben ik wat ik ben". En daarbij valt het accent op „Gods genade!" 't Was Gods genade die alzo lief Paulus had, dat Hij Zijn enig geboren Zoon de kruisweg op liet gaan, om ook hem te behouden, 't Was Gods genade dat de Heer van Pasen, de levende Heer hem nog trok van de weg, waarop hij liep de gloriëren in eigen kracht en op de weg des levens bracht, 't Is Gods genade waardoor hij is, wat hij is: een zondaar en nochtans: een kind van de Vader door Jezus Christus. Wanneer TJ zich christen noemt en in uw persoonlijk leven blijkt neg niets van die genade van God, dan moet TJ in deze dagen uw verhouding tot de Christus van 't kruis en 't open graf toch wél eens onder de loep nemen. Maar ik heb ook een raad voor allen, die zich dreigen dood te staren in het horizontale vlak: Richt in deze dagen uw blik eens op Jezus Christus, die ook voor U stierf en herrees uit de dood. Geef Hem de kans U net zo gelukkig te maken als Paulus! 'k Hoop, dat TJ straks mee kunt zingen, als het jubellied klinkt: „Jezus leeft en w ij met Hem MIDDELBURG. A. P. NAUTA. De eerste kerk, ontworpen door de 75-jarige architect G. Rietveld komt in Uithoorn voor de her vormde gemeente. Direct na Pasen faat de eerste paal voor een complex, at 1 miljoen kost, de grond in. Het complex omvat: een kerk, een kin derbewaarplaats en een kosterswo ning. De hoofdvorm van het kerke lijk centrum is een helder witte halve kubus, 25 meter Jang en breed en 12.50 hoog, die zich weerspiegelt in het water. Het gebouw is door een muur te scheiden in kerkruimte met een concertzaal. waaronder GORDIJNSTOFFEN ian 2 kanten even mooi Ap 6 april van het jaar 1798 kwam er een groepje mensen bijeen in een huls op de Oude Delft te Delft. Het was Goede Vrijdag. Die men sen kwamen uit onderscheiden kerken. Ze vorm den een soort conventikel, het genootschap „Christo Sacrum". Op die dag hebben zy geza- menlyk het IL Avondmaal gevierd. Voor zover bekend, is dit de eerste keer dat in ons land op deze dag dit sacrament is gehouden. Wanneer zy niet in do een of andere kerk, maar in een particulier huis samenkomen, duidt dit er reeds op dat de kerken er toen nog niet van wilden weten. En wanneer zy uit onderscheiden kerken hier bijeen waren in het byzonder voor de viering van het H. Avondmaal, vertelt dit ons ook iets van de geest die deze mannen bezielde. Ze zyn door de kerkgrenzen heengebroken en hebben het sacrament gezien als een teken waaromheen zij zich, ook by hun verdere gedeeldheid, verenigd wisten. Dit groepje mensen heeft er geen ver moeden van gehad dat een honderd jaar later hun gedachte om op de Goede Vrydag bycen te zyn onder de tekenen van het gebroken brood en de vergoten wyn, door bijna alle protestantse kerken in ons land zou zyn overgoten. Aan het begin van deze eeuw waren er hier en daar nog schamele resten (byvoorbeeld op Walcheren) waar men het anders deed en die restanten zullen ook wel opgeruimd zyn. De ge dachte heeft post gevat dat het niet anders hoort en dat de Goede Vrydag als gedenkdag van des Heren lyden en sterven, de meest geëigende dag is voor de viering van het sacrament. Het is zó geworden, dat men het heel vreemd vindt wan neer op het Paastfeest het H. Avondmaal Zou worden bediend. Toch is tot ruim honderd jaar geleden dit algemeen gebruikelijk geweest. In de jaren 1817 tot 1825 zyn er. enkele verzoeken bij de Algemene Synode der N.H. Kerk binnen gekomen om de Goede Vrijdag tot een algemeen erkende gedenkdag te verheffen. Men trok zich tot dan van deze dag lcerkeiyk niet veel aan. Wel is het in sommige streken van ons land ge bruik geweest om dan het vuilste werk te doen. De reden om deze verzoeken te doen was niet om nadruk te leggen op de erkenning van Jezus van Nazareth als het Lam Gods, doch „om het menselijk govoel te brengen onder de indruk van het aandoeniyke van Jezus' sterven". Het senti ment speelde hier dus een nog al belangryke rol. De Algemene Synode is hierop toen niet inge gaan, maar wel heeft zij aangedrongen op een avonddienst op deze dag. Van verschillende zijden is men er nadien tel kens weer mee aangekomen om de Goede Vrijdag te maken tot een algemeen erkende chris telijke gedenkdag en dan met de bedoeling deze dag te bestemmen tot de viering van het H. Avondmaal. Men heeft met deze verzoeken in zoverre succes gehad, dat op 19 november 1853 de Algemene Synode vdorstelde niet alleen een avondkerkdienst te houden, maar dan tevens het H. Avondmaal te vieren. Het was het „Nacht maal", zoals men in vele delen van ons land gewoon is te spreken. Sindsdien is het bergaf waarts gegaan met de viering van dit sacrament op het Paasfeest. In 1921 hebben we in ons land gekregen het Comité „Goede Vrydag-Herdenking", dat er by de minister van binnenlandse zaken op aandrong de Goede Vrijdag geiyk te stellen met de zondag. Daartegen kwam van verschillende zyde verzet, ook al achtte men een kerkdienst op deze dag wel gewenst. God beware ons overigens voor een Goede Vrijdag als algemeen erkende christeiyke feestdag, zoals de Hemelvaartsdag en de tweede feestdagen het zyn. In de R.-k. Kerk is dit enige dag in het jaar dat de ouwel en de wijn door de priester niet worden gezegend. oude kerk in de eerste eeuw van haar be staan, heeft helemaal geen feestdagen ge kend. Deze zyn alle van latere datum. Het ging haar niet om bepaalde dagen, maar om de heils- feiten, die al onze dagen moeten verlichten. Wan neer er een feest ontstaat, is dit allereerst het Paasfeest. Overigens kende men wel een litur gisch rytme, nl. het wekeiykse. De zondag was de dag des Heren, de dag van zyn opstanding (Openb. .1 10). Wanneer wy op Pasen zingen van de „eersteling der dagen, morgen der verryzenis" (gez. 53) is dit gezang oorspronkeiyk niet een paaslied, maar een zondagslicd zoals nog ln de vroegere evange lische gezangen staat aangegeven. In de oude kerk heeft onder het getal der zondagen toch één byzondere betekenis gekregen, omdat dit de dag was waarop de catechumenen (dat zijn zij, die het onderricht van de kerk ontvingen om zich op de doop voor te bereiden) door de doop in de gemeente werden opgenomen. Deze dienst begon men als het nog donker was. Men vierde tegeiyk het sterven en de opstanding van Christus. D' Langzaam aan is die paasdag uitgegroeid tot de stille week en nog verder tot de lijdenswe ken. Maar in die opname van de nieuwe lidmaten in de gemeente, zullen we toch wel moeten zien de oorzaak van de byzondere betekenis die het Paasfeest gekregen heeft. Doordat men het H. Avondmaal verschoven heeft naar de Goede Vrydag, ls de Palmzondag de dag geworden van de openbare belijdenis des geloofs. Het is nog altyd een vraag of dit juist is. Het is niet mogeiyk het H. Avondmaal te vieren zonder dat wij daarbij betrekken de opstanding des Heren. Wanneer ge de paasliederen in de bundels van onze kerken naleest, kunt ge daarin telkens weer vinden een nauwe betrekking tussen lyden en opstanding: „Die stervend ons het leven gaf, verrees in glorie uit het graf." I van de plechtigheden in de „Goede Week" ook wederom de oude Paas-vigilie (nachtwake) in ere hersteld. Voordien was ze verschoven geweest naar de stille zaterdag. Die Paasnacht nam reeds zeer spoedig, zoals gezegd, in de oude kerk een byzondere plaats in. Augustinus noemde haar de moeder van alle heilige nachtwaken. Dit is de nacht waarin de grote wending kwam van de dood naar het leven, van de kruisiging naar de verrijzenis. Ze was het einde van de vasten en het begin van de vreugde tijd. Een van de be standdelen van deze Paasnachtllturgie is de wij ding van het doopwater. By het doopvont aange komen bidt de priester: „Almachtige eeuwige God, zie genadig neer op de toewijding van het volk, dat gaat herboren worden, en als het hert genadig, dat zyn dorst naar het geloof door het geheim des doopsels, lichaam en ziel mogen hei ligen. Door onze Here Jezus Christus." En later: „Almachtige eeuwige God, wees te genwoordig by de geheimen uwer grote goedheid, by uw sacrament: en wil, tot herschep ping der nieuwe volken die de bron des doopsels U baart, den geest van kindschap zenden; opdat hetgeen wy, uw geringe dienaren, verrichten, kracht bekome door de werking uwer genade." „Weze dit heilig en onschuldig schepsel bevrij van alle aanval des vyands, en gezuiverd door de verwijdering van alle boosheid." In dit gedeelte moeten heel oude stukken zitten. Dit stuk van die liturgie is niet te verstaan zon der dat men daarby bedenkt dat oorspronkelijk zy, die uit het heiligdom tot het christendom overgingen, na het ontvangen onderricht, in de Paasnacht werden gedoopt. Fcitelyk behoren de opstanding van Christus, de doop en de viering van het H. Avondmaal zo nauw bijeen, dat zij zonder schade niet te scheiden zyn. H. Een gift van 108.550 heeft de hervormde gemeente van Amsterdam ontvangen van een* echtpaar uit Amersfoort voor kerkbouw in Am sterdam-Zuid en Tuindorp-Oostzaan. Het bedrag wordt geleïkelijk en over 3 jaren verdeeld. parochie (die een nieuwe kerk wil bouwen) toestemming te verlenen tot 1 januari 1966 enkele uren per zondag van het herv. kerkgebouw gebruik te maken. Twaalf procent van het totaal aantal lezers van boeken houdt zich bezig met godsdienstige boeken, die daarmee op de zesde plaats komen, na streekromans, historische romans, detectives, avonturen en populair wetenschappelijke werken en jeugd boeken. Elf procent van de mannen leest godsdienstige boeken, tegen de tectives 33 procent, historische ro mans (31). Bij het vrouwelijk deel van de boekenlezers staan de gods dienstige werken iets beter geno teerd op 12 procent. De interesse sfeer verschilt niet veel met die van de mannen. Een sociaal jaar is ingesteld voor de r.-k. jongeren, door het nationaal bestuur van het katholiek vrouweiyk jeugdwerk. In navolging van het pro testantse initiatief op dit gebied zal de r.-k. jeugd zich een jaar beschik baar stellen voor vrywillige sociale dienst in inrichtingen, ziekenhuizen, voor bejaardenverzorging, enz. Meis jes vanaf 17 jaar kunnen deelnemen. Aan het jaar gaat een cursus vooraf. Een experimenteergroep- van ruim 20 meisjes begint in september. De lutherse werkgroep voor kerk muziek houdt van 15 tot 18 juli in Den Haag een Europees-Amerikaans congres voor kerkmuziek. Het con gres beoogt de internationale samen werking óp het gebied van de evan gelische kerkmuziek verder op gang te brengen en speciaal de vraagstuk ken te behandelen, die tussen de Europese landen en Amerika bestaan. Er zijn sprekers van naam voor uit genodigd. Muzikale medewerking verlenen het N.C.R.V. vocaal ensem ble, het Utrechts Motetgezelschap, het Thiel college choir uit Greenville (Pennsylvania) en de organisten dr. Enzio Forsblom uit Helsinki, Cor Kee uit Zaandam en Willem Mudde uit Utrecht. Russisch-orthodoxe paasnachtdienst over de radio In de paasnacht vanavond van 12 uur tot omstreeks 1 uur zal het IKOR, de radio- en televisiecómmissie van de Oecumenische Raad van Ker ken, het eerste deel uitzenden van een Russisch-orthodoxe paasnachtdienst. Een niet te vaak voorkomende gelegen heid wordt daarbij benut. Het Oosterse paasfeest valt name lijk maar één keer in de zeven a acht jaar met. o?is paasfeest samen en dat is dit jaar het geval. De Russisch-orthodoxe ge meente, wier paasnachtviering men aan de radio gedeeltelijk zal kunnen meemaken (de metten en de lezing van een preek van de kerkvader Chrisostomus)is die van Rot terdam onder leiding van de archimandriet Dionisios. Waar nodig, zal de liturgie, die deels in het Nederlands (gezien de vele Nederlandse leden der ge meente), deels in het Russisch wordt gezongen en gesproken, met enig Nederlands com mentaar worden toegelicht. Dag van heden, vol van vrede, Hij die zelfs de dood regeert, heeft het leven weer verheven, als een leeuw getriomfeerd. Dag en uur, hoe moet gij wezen om uw zegepraal geprezen, God is uit het graf verrezen. O verblijden te allen tijde nu de dood, die ons zo bindt, is verslagen. Dag der dagen nu de Koning overwint. Die zijn vaandel heeft geheven, velt de vijand van het leven, doet de hel en afgrond beven. Licht in 't duister, aan uw luister zij de lof en eer gebracht, licht geprezen, thans verrezen, vol van goddelijke macht, dag die aaat voorgoed beginnen, die wij riartelijk beminnen, dag waarop wij overwinnen. Dag en stonde, die de zonde en het graf verslagen heeft, die de Vaad'ren weer doet naad'ren tot het licht dat leven geeft, dag die ons het heil doet blijken, dag met niets te vergelijken, nu de dood voorgoed moet wijken. Hij zal wekken, tot zich trekken, al de zijnen in zijn spoor, Hem omringen, Hem bezingen, engelen in juichend koor. Dag, dat ivij weer mogen hopen, God doet ons de hemel open, Laat ons in zijn zonlicht lopen. Eeuwig leven zal Hij geven, waarlijk Hij is opgestaan, zal\ ons leiden en bevrijden, biedt ons zijn bescherming aan. Christus heeft ons hoog verheven, Laten wij met Christus leven, Christus onze liefde geven. (Naar de latijnse middel eeuwse hymne: Alma dies, dulcis quies, van een onbe kende dichter. Vertaling J. W. Schulte Nord- holt, uit: „In de Waagschaal".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9