Ontwikkeling Kanaalzone mag niet worden afgeremd door staatsgrens Deltadijk in Borssele kost bijna f3.000.000 Salarisverhoging is absoluut onbevredigend Attente hond „ontdekte" brand op schip in „Deltahaven" Bruinisse ALMANAK VLÏSSINGER L. W. DE BREE KREEG WOONZEKERHEID „ZWART OP WIT" „De Nederlandse Loods": PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 10 APRIL CONCLUSIE N.I.V.E.-VERGADERING UITWISSELING VAN GEDACHTEN TUSSEN BELGEN EN ZEEUWEN Ook in ,de maandag te Sas van Gent gehonden vergadering van liet Nederlands Instituut voor Efficiency afdeling Zeeland, is door verschillende sprekers weer uitdrukkelijk gesteld, dat de Kanaalzone van Terneuzen naar Gent een econo mische eenheid behoort te zijn en dat de verdere ontwikkeling van dit gebied niet mag worden afgeremd door een staatsgrens. De Zeeuwse NJ.V.E.-afdeling had voor deze bijeenkomst waarop de economische aspecten van de ontwikke lingen in de Kanaalzone werden belicht ook een aantal Belgische overheids functionarissen en vertegenwoordigers van aldaar gevestigde industrieën uitge nodigd. Die economische aspecten werden van Belgische zijde belicht door de heer R. Bultynek, secretaris van de Economische raad voor Oost-Vlaanderen te Gent. terwijl E.T.I.-directeur drs. M. C. Verburg de Nederlandse visie weergaf. Uitvoerig werd ook van gedachten %e- wisesld over de arbeidsreserve in de Vlaanderens. Daarbij bleek, dat in Oost- Vlaanderen een vijftigtal nieuwe en mid delgrote vestigingen de arbeidsreserve stevig hebben aangetast. Alles inbegre pen ook de minder-validen en insti tutionele werklozen is er nog een re serve van 15.000 mensen, waarvan ech ter op korte termijn slechts een duizend tal zal kunnen worden ingezet. Niet afremmen In Zeeuwsch-Vlaanderen zullen de komende zeven a acht jaar circa 4000 mensen voor arbeidsplaatsing vrijkomen, dacht drs. Verburg. Aan gezien er in dezelfde periode vraag zal zijn naar circa 2000 mensen, blijft er nog enige ruimte over. zodat een afremming van verdere industrialisa tie nog niet behoeft te worden over wogen. Burgemeester R. A. J. den Boer uit Sas van Gent, wilde graag de visie van het E.T.L horen over de aardgasmogeïijk- heden voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Drs. Verburg zei, dat de leiding naar Goes ongetwijfeld zal worden doorgetrokken naar het Sloe en naar Vlïssingen en Middelburg. En aangezien er een gas leiding onder de Westerschelde ligt, is het niet ondenkbaar, dat deze in de toe komst zal worden gebruikt voor bet vervoer van gas van Goes naar Zeeuwsch-Vlaanderen, in plaats ran Sluiskil naar Zuid-Beveland en Walche ren, zoals het nu gebeurt- De elf E.TJ.'s van Nederland hebben opdracht gekregen een enquête in te stellen naar de gasbehoeften in hun ge bied. Hij dacht, dat de prijs zeer laag zal komen te liggen, misschien wel zo laag, dat een gedeelte van België van aardgas kan worden voorzien. Een en Evenals vorige week tijdens het be zoek van de interparlementaire Bene- luxraad kwam duidelijk tot uitdruk king, dat tal van problemen in de Nederlandse en Belgische Kanaal zone niet los van elkaar zijn te den ken en in sommige gevallen zelfs om een gezamenlijke oplossing vragen. Dit bleek vooral bij de discussies. „Waarom", zo werd gesteld, „wor den in Terneuzen en in de strook van het Belgische gebied faciliteiten bij industrievestiging verleend, terwijl het zuidelijk deel van de Nederlandse Kanaalzone daarvan verstoken is? Van Belgische zijde werd de vraag ge steld waarom de Nederlanders alléén 'n afvalwaterleiding gaan aanleggen, ter wijl men op Belgisch grondgebied met hetzelfde probleem worstelt. Sterker nog, daar worden kapitalen uitgegeven om (dagelijks!) een kustvaarder met in dustrie-afvalwater naar de monding van de Westerschelde te laten varen. Vrij al gemeen was men het er over eens, dat hier toch wel een groot gebrek aan coördinatie is gebleken. Nuttig was deze internationale bespreking ook in die zin, dat men elkaar vragen kon stellen. „Wat kan men de eerstvolgende jaren op Belgisch grondgebied aan nieuwe industrieën verwachten?", wilde men van Nederlandse zijde weten. Met ze kerheid kon de heer Bultynck zeggen, dat de staalfabriek Sidemar 600 hectare nodig heeft, dat een petroleummaat- sehappij in dat gebied gaat bouwen en dat een scheepswerf en een reparatie bedrijf van elders overkomt. Voorts zijn er plannen voor vestiging van toeleve ringsbedrijven (uiteraard direct verband houdend met de Sidemar), terwijl nog terreinen ter beschikking worden gehou den voor de zware industrieën. De nieuwe staalfabriek te Zelzate zal de eerste vijf tot tien jaar circa 4000 werk nemers nodig hebben en eenmaal in vol bedrijf 10.000 a 15.000. „Contacten met de Hoogovens in LJmuiden hebben ons geleerd, dat voor elke man in dergelijke fabrieken een man nodig is in toeleve- rings- en andere bedrijven", aldus de heer Bultynck. Dit betekent, dat aan 8000 mensen werkgelegenheid zal kun nen worden geboden, als de staalfabriek te Zelzate met 4000 man begint te draaien. Rekening houdend met andere vestigingen dacht de heer Bultynck aan een arbeidsgelegenheid van 12.000, als de aanpassingsperiode achter de rug is. Loonstructuur Interessant was ook een vraag over de loonstructuur. Gaat dat hoogovenbedrijf mensen van elders ook uit Nederland aantrekken, zo luidde de vraag. Het loon, dat door Sidemar in de Luikse ag glomeratie wordt betaald, ligt circa 32 procent hoger dan in de Kanaalzone, wist de heer Bultynck te vertellen. Hij verwachtte daardoor wel enige druk. In Gent zyn nu al tientallen bedryven, die ook om andere redenen herlokali satie hebben overwogen. Andere trach ten over te schakelen op vrouwelijke ar beidskrachten. „Hoe ligt dat loonniveau ten opzichte van de Nederlandse bedrij ven?", wilde men weten. Uitgaande van het indexcijfer 100 in Oost-Vlaanderen en dus 133 in het Luikse, zal dat in het Nederlandse gedeelte van de Kanaal zone op 85 a 90 bomen, dacht drs. Ver burg. Natuurlijk kwam daarop een reac tie van Nederlandse zijde. „Een netelige kwestie en niet vergelijkbaar", zo werd het gesteld. f Advertentie) Centrale verwarming S AWE MA NV Pedentraat 19 - Middelburg Tel. 01180-2962 _eeuwse Geluiden Bij alle gejuich over het voorjaar, moeten we toch ook bedenken dat dit nieuwe jaargetij de nodige moeilijkheden met zich mee brengt. Men raakt er namelijk een beetje van in de war. Dat ondervond een Middelburgs jochie dat maar niet kon slapen, „omdat er alsmaar zo'n zoemer tje in zijn kamer klonk". Pa en ma mee naar boven, maar hoe ze ook zochten naar het zoemertje, Cn resultaat. Pas een uur later zoonlief de oplossing gevon den: ,JZoek maar niet verder", sprak hij. „het zoemertje zit ge woon in mijn hoofd". Kijk, en dat is nu he voorjaar, een nieuwe lente, een nieuw ge luid. In Domburg zagen twee Vlissin- gers zich 'voor een soortgelijke, moeilijkheid geplaatst, toen zij er hun auto hadden geparkeerd, maar eenmaal uitgestapt een ver ontrustend zacht geratel vanon der de motorkap hoorden. Maar hoe ze ook zochten en luisterden, de bron van het geratel werd niet opgespoord. Pus later ontdekten ze dat het geluid afkomstig v:as van een windmolentje boven een deur, waar de auto pal naast stond. En zo zijn er ook in het voorjaar voortdurend moeilijkheden en we willen maar zeggen: pas toch, ook in dit vrolijke jaargetijde, op uw tellen; Voortdurend! Maar bij deze sombere geluiden willen we het niet laten. Uit Oost- burg stuurde een abonnee ons een briefkaart met de volgende mede deling: hopelijk komt de lente werke lijk in het land. Door de heer Le- liaert te TJeille werd zondag jl. 7 april de eerste boerenzwaluw ge zienDe dag daarop werd er een waargenomen t.e Sluis (8 april). We vullen de briefkaartschrijver graag geruststellen: heus, de len te komt, van 't jaar wel in het land. Helaas is ons nog niet be kend of dit via de greiisovergang te Sluis of dichter bij Heille zal gebeuren ander zal volgens drs. Verburg afhan gen van de vraag hoe duur of hóe goed koop de Nederlandse en de Belgische cokesfabrieken hun gas in de toekomst zullen gaan leveren. „Over pijpleidingen zullen wij ons in ieder geval geen kop zorgen behoeven te maken", zei voor zitter G. M- van Ginkel een tikkeltje ironisch. „Die liggen in grote getale voorradig in Duitsland", zo voegde hij er aan toe, kennelijk doelend op een uit lating, gedSan tijdens het passeren van de stichtingsakte van de N.V. Neder landse Gas Unie. Uiteraard kwam ook de vaste oeverver binding over de Westerschelde in dit ge zelschap aan de orde. Er wordt aan alle kanten aan gestudeerd, maar door de regering wordt het belang van deze verbinding nog in sterke mate onder schat, zei drs- Verburg. Spreker zei de stellige indruk te hebben, dat deze ver binding een noodzakelijk element in dit nienwe zeehavengebied over een tiental jaren al rendabel zal zijn. Het deed hem genoegen, dat ook in Gent en Noord-Frankrijk al voor deze vaste ver binding is gepleit. Cijfers De heer Bultynck noemde nog enkele interessante cijfers over economische aangelegenheden in Oost-Vlaanderen. De sterke daling van de textielnijver heid van 10.000 eenheden gedurende de laatste jaren, 50.000 pendelaars en 24000 mensen definitief vertrokken naar andere provincies (onder andere Antwerppn en Brussel), een investering van 3.3 miljard Belgische franks om Oost-Vlaanderen er bovenop te helpen („Wij hopen, dat de kanaalwerken, die aanvankelijk in 1965 klaar zouden zijn, niet al te veel vertraging meer zullen ondervinden", aldus de heer Bultynck). Een terugloop in de landbouwsector van 104.000 tot 60.000 mensen in het tijd vak 1950-1960. „Maar wat vooral nodig is", zo besloot de heer Bultynck zijn in leiding, „is een verdere integratie van de tollen, aanpassende verbindingen op eikaars hoofdwegen, een streven naar goedkoper water en stroom, zo moge lijk over de grenzen heen". Ook op de vele overeenkomstige pro blemen wees voorzitter Van Ginkel nog eens in zijn dankwoord tot de beide in leiders. Hij sprak de hoop nit, dat deze internationale gedachtenwisseling een 'rage mag vormen tot een spoedige en gezamenlijke verdere ontwikkeling van hel Kanaalzonegebied, dat bij hem met name pleitte voor een aanpassing van de overheidsmaatregelen. Verhoging zeedijk over 2200 meter Oplevering 1 juli 1965 Het op Deltahoogte brengen van de ongeveer 2200 m lange zeewe ring van de calamiteuze Borssele- polder is dinsdagmorgen in „De Prins van Oranje" te Goes aanbe steed voor bijna f 3.000.000,De laagste inschrijver, de N.V. Zand- Transportmij te Breda kwam tot een bedrag van f 2.871.000, de hoogste inschrijver, de N.V. Aannemingsbedrijf v/h fa. B. M. Noordenne en Zonen te Hdrdinx- veld-Giessendam kwam met een bedrag van f 3.600.000,uit de bus. Het werk zal zo spoedig mo gelijk worden gegund. Het te verzwaren dijkgedeelte is gele gen tussen de Noordnol (Van Citters- polder) en het oostwaars gelegen direc tiegebouw op de zeedijk. De verzwaarde en verhoogde dijk krijgt een hoogte va riërend van 9% tot 11% meter -f- N.A-P., waarmee de Borsselse zeewe ring de hoogste van Zuid-Beveland wordt. Voor het werk is benodigd 775-000 kubieke meter zand, dat wordt gewon nen bij de havenaanleg in het Sloe. In vaktermen noemt men dat „werk met werk maken". Het dijklichaam zal wor den bekleed met 130.000 kubieke meter klei, dat ter plaatse wordt afgegraven. Het ligt in de bedoeling zo spoedig mogelijk met de uitvoering van de verzwaring en verhoging te begin nen, teneinde vóór de herfst van dit jaar weer over een veilige zeewering te beschikken. Het totale werk zal ruim twee jaar duren. De eerste op leveringsdatum is 1 juli 1965. De uitslag van de aanbesteding van het uitvoeren van werken voor het verho gen en verzwaren van de zeedijk van de calamiteuze Borsselepolder van dijkpaal 32 14 m tot dijkpaal 54, met bijbe horende werken, is: N.V. Zand-Transport Maatschappij, Bre da 2.871.000,N.V- Aannemings maatschappij v.h- Hillen Roosen, Am sterdam 2.934.000,—; N.V. v.h. J. M. Dekker Zn., N.V- Gebr. Wijnands en firma Gebr- Hakkens, Werkendam 2.069.900,N.V. Aannemers- en Han delsbedrijf Van Oord. Werkendam 2.994.000,N-V. West Nederland, Papendrecht f 3.022.000,J. G. Nelis Zn. N.V., IJmuiden 3-084.000,— Aannemingsmij. Jac. G. van Oord N.V-, Utrecht 3.088.000,N.V. Aannemers bedrijf v.h. Fa. T- den Breejen van den Bout, Aerdenhout 3.105.000,D. Blankevoort Zn- N.V., Bloemendaal 3.115.000,N-V. Transport- en Aan nemingsbedrijf v.h. K- Barendregt, 's-Gravenhage 3.123.000,Fa. J. D. Janse, Middelburg 3.160.000,Aann. Mij. Dikkerboom Sybrandy N.V. en AannJ3edr. C-V. Gebr. van dén Heuvel, resp. te Oudehaske en Zierikzee Aannemingsbedr^f „Zeeland" N.V., Mid delburg 3-237.000,N.V Amster damse Ballast Maatschappij. Amster dam 3.244.300,N.V. Aanneming Mij. v.h. J. M. Strijland, Uithoorn 3.280.000,Amsterdamse Aan neming Mij. N.V., 's-Gravenhage 3.286.000.N.V. Maatschappij tot Aanneming van Waterbouwwerken v.h. A Hofman, Haarlem 3.296.000^; Bzn., Sliedrecht 3 377.000,Hol- landsch Aannemersbedrijf Zanen Ver stoep N.V., 's-Gravenhage 3.384.000. Van Hattum Blankevoort N.V., Be verwijk 3 412.000,Algemene Aan neming Maatschappij ALGAM NV., Emmen - Den Haag 3 449.000, R. Boltje Zonen N.V., Zwolle 3-550.000.N V. Aannemersbedrijf v.h. Fa. B. M. Noordenne Zonen, Har- dinxveld-Giessendam 3-600.000, Aangereden tijman lag half uur langs de weg Maandagavond laat heeft de tijman J. P. uit Wemeldinge, na tc zijn aangereden door een vrachtauto, meer dan een half uur gewond langs een stille weg gelegen, voordat hij verhonden en verpleegd kon worden. P., die op een bromfiets reed, werd op de oostelijke Kauaalxveg inge haald door een auto met aanhanger. Waarschijnlijk heeft P„ nadat de vracht auto hem was gepasseerd, zijn stuur te vroeg omgegooid, zodat hij door de aan hanger werd geschept. De bromfiets werd nog enkele meters meegesleurd en de heer P. bleef met een flinke beenwond en een hoofdwond lig gen. Diverse auto's passeerden, doch de tijman werd in het donker niet opge merkt. Tenslotte werd hij gevonden door de heer Van Ast uit Wemeldinge. die onmiddellijk doktêl* Eckhhrt waarschuw de. Deze verleende eerste hulp en liet de heer P. naar het ziekenhuis Oostwal te Goes overbrengen. Hier de schrandere hond „ürbel" met zijn zeventienjarige baas, die het Antwerpse schippersgezin Verberght in de nacht van maan dag op dinsdag blaffend en jan kend attent maakte op een laaien de brand aan boord van het vrachtschip „Chama" in de ha ven van de Grevelingendam bij Bruinisse. (Foto P.Z.C.) MAN NA ONGEVAL OP „DE SCHELDE" OVERLEDEN In het St.-Josephziekenhuis te Vlïssin gen is dinsdagmorgen om vier uur overleden de 59-jarige J. Koppejan. De heer Koppejan werd vorige week vry- dag ernstig gewond by een arbeidsonge val op de werf van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen. Het slachtoffer was ongehuwd. De heer Koppejan kreeg een zwaar stuk metaal tegen het lichaam, toen een machine, die hij bediende, niet meer kon worden geregeld. Kiel voor nieuwe veerboot P.S.D. in Krimpen gelegd De kiel van de derde veerboot voor de P.S.D.-dienst Vlissingen-Bres- kens is dinsdagmorgen gelegd op de werf Van der Giessen-De Noord te Krimpen aan de IJsel. Het leg gen van één sectie gebeurde om elf uur in aanwezigheid van de direc teuren Smit en Pannevis van de werf, alsmede van de gedeputeer den M. J. van Poelje, A. J. Kaland en J. van den Bos. Ook was aanwe zig mr. J. L. Nieuwenhuis, direc teur van de Provinciale Stoom bootdiensten in Zeeland. Verder bevonden zich in het gezelschap genodigden enige medewerkers van de P-S.D. en van de werf. De heer Smit, één der directeuren van Van der Giessen - De Noord, toonde zich verheugd over deze opdracht. Gedepu teerde Van Poelje beantwoordde deze spreker. De veerboot zal volgend jaar maart als derde boot op de dienst Vlissingen Breskens in de vaart komen. De order was door de werf in Krimpen aan de IJsel verkregen bij een onderhandse in schrijving, waarvoor vijf werven waren uitgenodigd. De nieuwe veerboot wordt vrijwel een zusterschip van de veerboten „Prinses Beatrix" en „Prinses Irene". De lengte wordt 102 meter en de breedte 18 45 .me ter. De voortstuwing; is dieselelektrisch met vier Smit/M-A.N.-hoofdmotoren met een gezamenlijk vermogen van ruim 4500 pk. De dienstsnelheid wordt 14,5 mijl per uur. Kruiningen: wachten met uitbreiding tot Schelde- Rijnverbinding er is In de raad van Kruiningen lieeft bur gemeester A. Schipper dinsdagavond meegedeeld, dat de „KWYK"-gemeen- ten (Kruiningen, Wemeldinge, Yerseke en Kapelle) met uitbreidingsmogelijk heden langs het Kanaal door Zuid-Be- eland willen wachten op de verkorting an de Schelde-Rijnverbinding. Als het Moerdijkkanaal er komt, zal het Kanaal door Zuid-Beveland belangrijk van ver keer worden ontlast, waardoor kaden kunnen worden aangelegd in plaats van insteekhavens- De raad besloot tot aankoop van diverse perceeltjes grond in de Molenmeét, Nieuwstraat en Slagveldstraat, zodat daar een trottoir kan worden aange legd. De aankoopkosten zijn omstreeks 2500 en de totaalkosten zijn 12.000, een reden voor de heer P. H. A. Polder man om de aantekeningen te laten plaatsen, dat hij had tegengestemd- Burgemeester A. Schipper wees dit raadslid erop, dat het b. en w.-voorstel was ontstaan mede naar aanleiding van een pleidooi van de v-v.d.-er J. Griep, enige maanden geleden, tot verbetering van de Slagveldstraat. Auto uitgebrand Geheel uitgebraud is dinsdagavond een personenauto op de Lange Leenweg op de grens van Vlissingen en Koudekerke. De eigenaar, de handelaar J. S. uit Vlis singen, kon bijtijds uit zyn wagen sprin gen, toen deze door een steekvlam plot seling in lichterlaaie stond. De oorzaak van de brand, die omstreeks zes uur was. is onbekend. De brandweer van Vlissingen rukte uit onder leiding van ploegcommandant J. van As en blustg met één waterstraal. Burgemeester J. C. TV. Jobse van Rilland-Bath kwam gisteren in de hoedanigheid van Zeeuws commis saris van de N.V. Bouwfonds Ne derlandse Gemeenten de echtgeno te van de bezitter van het pas uit gereikte garantiebewijs verrassen. Dat deed hij met de aanbieding van een bloemetje. De heer L. TV. de Bree kijkt lachend toe. (Foto P.Z.C.) Bromfietser aangereden Dinsdagmiddag om ongeveer vijf uur is in Bergen op Zoom op de kruising van de Antwerpsestraat en de Guido Gezel- lelaan een bestelauto, bestuurd door J. B. uit Vlissingen en de bromfietser W. V. uit Woensdrecht in botsing gekomen. Het ongeluk ontstond, doordat B. geen voorrang verleende. Beide voertuigen werden licht beschadigd. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Van Bouwfonds Nederlandse Gemeenten Garantiebewijs voor eerste keer in Zeeland uitgcreifel De heer L. W. de Bree uit Vlissin gen kan zich gelukkig prijzen. Dank zij het feit, dat de N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeen ten als gevolmachtigd lasthebber Scheepvaart zal nadeel ondervinden De gang van raken en het bereik te resultaat bij het georganiseerd overleg over de loodsensalarissen zijn door liet hoofdbestuur van de vereniging ,De Nederlandse Loods' in zijn maandag gehouden verga dering, absoluut onbevredigend ge noemd. Deze kwalificatie betekent volgens de secretaris, de heer J. W. Ponte, dat de Scheepvaart nadeel ondervindt, omdat het hoofdbe stuur geen gronden aanwezig vindt om met het oog op het personeels tekort hij de loodsdienst de leden aan te sporen zich tot het uiterste in te zetten voor de belangen van de scheepvaart. De scheepvaart is onschuldig aan het onbevredigend resultaat. Het hoofdbe stuur kan evenwel niet anders conclu deren. Het heeft zich ervan overtuigd, dat niet alleen de regering verantwoor delijk is voor het resultaat van het over leg. Ook de vertegenwoordigers van de katholieke, de christelijke en de alge mene centrale van overheidspersoneel en van de centrale van hogere rijksambte naren zyn verantwoordelijk voor het re sultaat. Gevieren vormden zij met het Ambtenarencentrum (waarbij de Neder landse Loods in aangesloten) de perso- neelsdelegatie bjj het overleg. Alleen het Ambtenarencentrum kon zich niet verenigen met het resultaat: een sa larisverhoging, die varieert van 32,1 tot 14,1 procent, en die terugwerkende kracht zal hebben tot 1 januari 1961. Namens zeventig procent van de Neder landse loodsen stelde het Ambtenaren centrum zich op het standpunt, dat de salariëring van de loodsen gelijkgesteld moet worden met die van de Nederland- het resultaat bleef, naar de mening van net hoofdbestuur van „De Nederlandse Loods" beneden peil, tcrwy'l ook hot standpunt van het Ambtenar-encentrum en „De Nederlandse Loods" niet werd gedeeld. Het hoofdbestuur van „De Nederlandse Loods" zal een beroep doen op de be trokken autoriteiten teneinde op zeer korte termjjn urgent geachte verbete ringen van arbeidsvoorwaarden te ver krijgen, terwjjl het voorts op korte ter mijn een uitspraak verlangt over het in calculeren van de onregelmatigheid van de werkzaamheden in de loodsensalaris- KAJUIT VAN „CHAMA" BRANDDE GEHEEL UIT GEZIN ONTKWAM AAN VUURZEE VIA VALLUIK AAN HUN schrandere hond „Ur- bel" hebben de Antwerpse schipper Charles L. Verberght (41), zijn vrouw en zoon het. in de nacht van maandag op dins dag voor een belangrijk deel te danken gehad, dat zij levend uit de vuurzee op hun 600 tons vrachtschip „Chama" zijn geko men. De „Chama" lag in de zo genaamde Oostkoplraven op de punt van de Grevelingendam voor Bruinisse. Een nog niet op gehelderd defect tuin de olieka chel in de kajuit was de oor zaak, dat in een uur tijds alles uitbrandde. Toen het vuur om streeks half twee al overal om zich heen greep begon de scheepshond heen en weer te rennen, te janken en te b'.uffen en maakte zo het schippersgezin wakker. ia een ontluchtingskap, waarover een zwaar ijzeren rooster lag, kon het ge zin uit de slaapvertrekken onder de brandende kajuit ontkomen. Op alle omliggende schepen werd alarm ge slagen- I'cr mobilofoon kreeg de brandweer van Bruinisse een melding en een kwartier later stonden de mannen van het korp* aan de wal van de Oostkophaven met dc stralen klaar om te spuiten, zodra de sleep boot „Jacobu" van schipper A. van Lent de brandende Belgische vracht boot van bet midden van de haven naar de kant had getrokken. En toen was het allemaal snel gebeurd. Van bet huishouden restte het schippers gezin 's morgens in alle vroegte niets Op het dek van zijn buurschip „Ivy III" wonderlijk genoeg eigendom van een naamgenoot en ver familielid zat dc rossige schipper in de loop van de morgen naar de zwart gebla kerde resten van zijn schip te staren. Een wachtmeester vart de rijkspolitie scharrelde tussen de stukken huis raad, waaruit men met de nodige fantasie nog een koelkast, een televi sietoestel, een radio of een stofzuiger kon reconstrueren. Hij begon onmiddellijk tc vertellen over de dappere en trouwe karaktertrek- hij direct op Iedereen toe, maar op hét ogenblik is hij er finaal confuus van." Dc hond, hield zich een beetje gedekt na al de consternatie van de afgelopen nacht. Op een plaatje wil de het dier nog wel, maar dan alleen met zijn bons, de 17-jarige André Verberght. I aan do se..,. avontuur met een herhaalde verwijzing naar de hond. „Urbel" had namelijk al eens eerder van zich doen spreken. Toen enkele jaren geleden in Antwerpen een man van oen naastliggend schip overboord sloeg. Het dier begon toen over het dek te rennen en te janken bij zijn baas. Die had onmiddellijk in dc gaten, dat er iets mis was... en hij kon de drenkeling nog juist bjj de haren grijpen. is opgetreden bij de bouw van zijn woning in de Thorbeckestraat, in het Vlissingse uitbreidingsplan Paauwenburg, is hij in het bezit gekomen van een schriftelijke ga rantie voor de kwaliteit van zijn nieuwe woning. Hij kreeg die woonzekerheid „zwart op wit" tij dens een officiële en tegelijk ook enigszins feestelijke bijeenkomst, die gistermiddag in het Vlissingse Strandhotel werd gehouden. De schriftelijke garantie, officieel „Bewijs van Waarborg" geheten, werd hem aangeboden door burge meester J. C. W. Jobse van Ril land-Bath, de Zeeuwse commissa ris van de vennootschap. De uitreiking de eerste in Zeeland werd onder andere bijgewoond door bur gemeester mr. B. Kolff vau Vlissingen, de wethouder vau openbare werken, de heer F. G. Smit, de Vlissingse directeur van gemeentewerken, de heer D. Stam, de heer R. R. Karsten, directeur van de N.V., de plaatsvervangend hoofdingeni eur-directeur van de volkshuisvesting en bouwnijverheid in Zeeland, de heer G. Verschoor, de heer M. Kloet, directeur \'an het bijkantoor te Goes, het hoofd van de technische dienst in Zeeland, de heer D. S. van Brandwijk en de heer J. A. Bazer, inspecteur van het bouwfonds iu deze provincie. Burgemeester Jobse zette in zijn toe spraak in het kort de waarde van het garantiebewijs uiteen. In het bewijs staat, dat het Bouwfonds de deugdelijk heid van de woning waarborgt. De ven nootschap verbindt zich op grond van deze waarborg gebreken aan de wonihg te doen herstellen en wel, behoudens de franchise, zonder kosten voor de op drachtgever. Deze service strekt zich uit tot tien jaar riadat de woning is betrok ken. Deze geldt over deze termijn tegen verscheuring en andere gebreken ten gevolge van verzakking van de woning. Alvorens het certificaat te overhandigen vestigde de burgemeester er tie aandacht op, dat binnenkort de 25.000ste woning zal gereedkomen. Indru\weHiend Indrukwekkend vond hy dit aantal nog niet. „Het zouden er veel meer geweest zyn, als we niet leefden onder een stren ge distributie van dn woningbouw. Nog steeds wordt prioriteit gegeven aan de woningwetwoningen. Wjj vinden dat als Bouwfonds bijzonder jammer. We kun nen ons nu niet ontplooien, zoals we dat zelf zouden willen". De heer Jobse vond het ongezond, dat er nog zo weinig mensen in een eigen wo ning kunnen wonen. Hy kon meedelen, dat Nederland, wat het aantal woning bezitters betreft, ver achteraan komt. Na zijn uiteenzetting wenste de burge meester de heer De Bree een prettige toekomst toe in zijn nieuwe woning. De heer De Bree zelf zwaaide in zyn dank woord lof toe aan de staf van het Bouw fonds in Zeeland. Vooral dankte hij de heer Van Brandwijk voor z(jn adviezen. Hij wees de aanwezige horen erop, dat de woning van het Mimosatype vrijwel onmiddellijk na het gereedkomen op 30 oktober 1962 „heeft geprofiteerd van zware najaarsstormen en daarna van de langdurige winter. Maar", zo voegde hij er aan toe: „wy zyn niet weg gespoeld en niet bevroren, wy wonen erg gelukkig in onze bungalow van het B.G.-fonds. V erheugd Burgemeester Kolff van Vlissingen zei verheugd tc zyn, dat het hier een wo ning in Vlissingen betrof. De heer Kolff maakte duidelijk, dat het werk van het Bouwfonds in dc gemeente Vlissingen is vanaf 1954 lid in de loop der jaren terk is gegroeid In ruim twaalf jaar tijds groeide het aantal spaarders tot 215. Er konden in die periode 80 woningen gebouwd worden. Vooral loodsen en zeevaren den hebben in Vlissingen veel belang stelling voor het Bouwfondswerk. Daarom aarzelde André Verberght gis ternacht geen moment, toen de hond hem jankend en hlaftend uit zjjn slaap haalde. Hij nuiakte dadelijk zyn 1 heide ouders wakker. Het drietal zag toen al, dat er via dc normale uit- k»nK geen ontsnapping moor moge-1 Na afloop van de uitreiking vertrok het lyk was. Dc kajuit stond in lichter- gezelschap naar plan Paauwenburg. laaie. „De vlammen sloegen haast tot waar een bezoek word gebracht aan de het topje yiui de televisiemust om- bungalow van de familie De Bree. Bur- boog. We zijn door liet ontlucht"r s- gemeestcr Jobse bood mevrouw De Bree gat nnar dek gekropen, nadat weLjaar een bloemetje aan. Vervolgens eerst op «en tafel waren geklommen. wenj het gezelschap in de gelegenheid Daarna hebben we iedereen in de ?esteld een kijkje tc nemen in de smaak- buurt wakker gepord. 0| ingerichte woning, die naar een ont- ledereen snelde daar aan de donkerevan de architecten F. Klein en H- dam het gezin van dc brandende „Chama" te hulp. De bemanning van KoudekerkC- de pompboot „Zeehond" van Van den Taks berglngshedryf zette de spuit I op het vuur. Schipper Verberght van de aangemeerde „Ivy III" hielp wa' hij helpen kon. De sleepboot „Jaco- ba" sjorde het met steen gelader vrachtschip naar dc wal. nadat mo bilofoonalarm aan de brandweer va" Bruinisse was gegeven. De vrouw van de Antwerpse schipper lie'. claxons van geparkeerde vracht auto's door de stille nacht loeien.; Kortom, in een minimum van tijd was een actief reddlngs- en blus- singslegertje paraat chipper Verberght was maandag iu de. Oostkophaven gearriveerd met een lading stortsteen. De bnind heeft hem een schadepost van enkele tiendui zenden guldens bezorgd Hy is ver zekerd. Maar dat alles was niet het; belangrijkste voor hem en zyn gezin. „We hebben liet er levend afge bracht". dat zei hij ons gistermorgen drie keer heel nadrukkelijk. „En onze trouwe „Urbel" is er lelyk van onder de indruk...." uit BEWOLKT Vooral Htiiivankcljjk zwaar bewolkt met op de meeste plaatsen enige regen of regenbuien. Zwakke tot matige zuldoos- teiykc tot zuidelijke wind. Over het alge meen ongeveer dezelfde middagtempe- raturen. ZON EN MAAN 11 april Zon op 5.55 Maan op 22.02

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2