Ontwikkeling Kanaalzone mag niet
worden afgeremd door staatsgrens
Deltadijk in Borssele
kost bijna f3.000.000
Salarisverhoging is
absoluut onbevredigend
Attente hond „ontdekte" brand op
schip in „Deltahaven" Bruinisse
ALMANAK
VLÏSSINGER L. W. DE BREE KREEG
WOONZEKERHEID „ZWART OP WIT"
„De Nederlandse Loods":
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 10 APRIL
CONCLUSIE N.I.V.E.-VERGADERING
UITWISSELING VAN GEDACHTEN
TUSSEN BELGEN EN ZEEUWEN
Ook in ,de maandag te Sas van Gent gehonden vergadering van liet Nederlands
Instituut voor Efficiency afdeling Zeeland, is door verschillende sprekers weer
uitdrukkelijk gesteld, dat de Kanaalzone van Terneuzen naar Gent een econo
mische eenheid behoort te zijn en dat de verdere ontwikkeling van dit gebied
niet mag worden afgeremd door een staatsgrens. De Zeeuwse NJ.V.E.-afdeling
had voor deze bijeenkomst waarop de economische aspecten van de ontwikke
lingen in de Kanaalzone werden belicht ook een aantal Belgische overheids
functionarissen en vertegenwoordigers van aldaar gevestigde industrieën uitge
nodigd. Die economische aspecten werden van Belgische zijde belicht door de
heer R. Bultynek, secretaris van de Economische raad voor Oost-Vlaanderen te
Gent. terwijl E.T.I.-directeur drs. M. C. Verburg de Nederlandse visie weergaf.
Uitvoerig werd ook van gedachten %e-
wisesld over de arbeidsreserve in de
Vlaanderens. Daarbij bleek, dat in Oost-
Vlaanderen een vijftigtal nieuwe en mid
delgrote vestigingen de arbeidsreserve
stevig hebben aangetast. Alles inbegre
pen ook de minder-validen en insti
tutionele werklozen is er nog een re
serve van 15.000 mensen, waarvan ech
ter op korte termijn slechts een duizend
tal zal kunnen worden ingezet.
Niet afremmen
In Zeeuwsch-Vlaanderen zullen de
komende zeven a acht jaar circa
4000 mensen voor arbeidsplaatsing
vrijkomen, dacht drs. Verburg. Aan
gezien er in dezelfde periode vraag
zal zijn naar circa 2000 mensen, blijft
er nog enige ruimte over. zodat een
afremming van verdere industrialisa
tie nog niet behoeft te worden over
wogen.
Burgemeester R. A. J. den Boer uit Sas
van Gent, wilde graag de visie van het
E.T.L horen over de aardgasmogeïijk-
heden voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Drs.
Verburg zei, dat de leiding naar Goes
ongetwijfeld zal worden doorgetrokken
naar het Sloe en naar Vlïssingen en
Middelburg. En aangezien er een gas
leiding onder de Westerschelde ligt, is
het niet ondenkbaar, dat deze in de toe
komst zal worden gebruikt voor bet
vervoer van gas van Goes naar
Zeeuwsch-Vlaanderen, in plaats ran
Sluiskil naar Zuid-Beveland en Walche
ren, zoals het nu gebeurt-
De elf E.TJ.'s van Nederland hebben
opdracht gekregen een enquête in te
stellen naar de gasbehoeften in hun ge
bied. Hij dacht, dat de prijs zeer laag
zal komen te liggen, misschien wel zo
laag, dat een gedeelte van België van
aardgas kan worden voorzien. Een en
Evenals vorige week tijdens het be
zoek van de interparlementaire Bene-
luxraad kwam duidelijk tot uitdruk
king, dat tal van problemen in de
Nederlandse en Belgische Kanaal
zone niet los van elkaar zijn te den
ken en in sommige gevallen zelfs om
een gezamenlijke oplossing vragen.
Dit bleek vooral bij de discussies.
„Waarom", zo werd gesteld, „wor
den in Terneuzen en in de strook van
het Belgische gebied faciliteiten bij
industrievestiging verleend, terwijl
het zuidelijk deel van de Nederlandse
Kanaalzone daarvan verstoken is?
Van Belgische zijde werd de vraag ge
steld waarom de Nederlanders alléén
'n afvalwaterleiding gaan aanleggen, ter
wijl men op Belgisch grondgebied met
hetzelfde probleem worstelt. Sterker
nog, daar worden kapitalen uitgegeven
om (dagelijks!) een kustvaarder met in
dustrie-afvalwater naar de monding van
de Westerschelde te laten varen. Vrij al
gemeen was men het er over eens, dat
hier toch wel een groot gebrek aan
coördinatie is gebleken. Nuttig was deze
internationale bespreking ook in die zin,
dat men elkaar vragen kon stellen.
„Wat kan men de eerstvolgende jaren
op Belgisch grondgebied aan nieuwe
industrieën verwachten?", wilde men
van Nederlandse zijde weten. Met ze
kerheid kon de heer Bultynck zeggen,
dat de staalfabriek Sidemar 600 hectare
nodig heeft, dat een petroleummaat-
sehappij in dat gebied gaat bouwen en
dat een scheepswerf en een reparatie
bedrijf van elders overkomt. Voorts zijn
er plannen voor vestiging van toeleve
ringsbedrijven (uiteraard direct verband
houdend met de Sidemar), terwijl nog
terreinen ter beschikking worden gehou
den voor de zware industrieën.
De nieuwe staalfabriek te Zelzate zal de
eerste vijf tot tien jaar circa 4000 werk
nemers nodig hebben en eenmaal in vol
bedrijf 10.000 a 15.000. „Contacten met
de Hoogovens in LJmuiden hebben ons
geleerd, dat voor elke man in dergelijke
fabrieken een man nodig is in toeleve-
rings- en andere bedrijven", aldus de
heer Bultynck. Dit betekent, dat aan
8000 mensen werkgelegenheid zal kun
nen worden geboden, als de staalfabriek
te Zelzate met 4000 man begint te
draaien. Rekening houdend met andere
vestigingen dacht de heer Bultynck aan
een arbeidsgelegenheid van 12.000, als
de aanpassingsperiode achter de rug is.
Loonstructuur
Interessant was ook een vraag over de
loonstructuur. Gaat dat hoogovenbedrijf
mensen van elders ook uit Nederland
aantrekken, zo luidde de vraag. Het
loon, dat door Sidemar in de Luikse ag
glomeratie wordt betaald, ligt circa 32
procent hoger dan in de Kanaalzone,
wist de heer Bultynck te vertellen. Hij
verwachtte daardoor wel enige druk. In
Gent zyn nu al tientallen bedryven, die
ook om andere redenen herlokali
satie hebben overwogen. Andere trach
ten over te schakelen op vrouwelijke ar
beidskrachten. „Hoe ligt dat loonniveau
ten opzichte van de Nederlandse bedrij
ven?", wilde men weten. Uitgaande van
het indexcijfer 100 in Oost-Vlaanderen
en dus 133 in het Luikse, zal dat in het
Nederlandse gedeelte van de Kanaal
zone op 85 a 90 bomen, dacht drs. Ver
burg. Natuurlijk kwam daarop een reac
tie van Nederlandse zijde. „Een netelige
kwestie en niet vergelijkbaar", zo werd
het gesteld.
f Advertentie)
Centrale verwarming
S AWE MA NV
Pedentraat 19 - Middelburg Tel. 01180-2962
_eeuwse
Geluiden
Bij alle gejuich over het voorjaar,
moeten we toch ook bedenken dat
dit nieuwe jaargetij de nodige
moeilijkheden met zich mee
brengt. Men raakt er namelijk
een beetje van in de war.
Dat ondervond een Middelburgs
jochie dat maar niet kon slapen,
„omdat er alsmaar zo'n zoemer
tje in zijn kamer klonk". Pa en
ma mee naar boven, maar hoe ze
ook zochten naar het zoemertje,
Cn resultaat. Pas een uur later
zoonlief de oplossing gevon
den: ,JZoek maar niet verder",
sprak hij. „het zoemertje zit ge
woon in mijn hoofd".
Kijk, en dat is nu he voorjaar,
een nieuwe lente, een nieuw ge
luid.
In Domburg zagen twee Vlissin-
gers zich 'voor een soortgelijke,
moeilijkheid geplaatst, toen zij er
hun auto hadden geparkeerd,
maar eenmaal uitgestapt een ver
ontrustend zacht geratel vanon
der de motorkap hoorden. Maar
hoe ze ook zochten en luisterden,
de bron van het geratel werd niet
opgespoord. Pus later ontdekten
ze dat het geluid afkomstig v:as
van een windmolentje boven een
deur, waar de auto pal naast
stond.
En zo zijn er ook in het voorjaar
voortdurend moeilijkheden en we
willen maar zeggen: pas toch,
ook in dit vrolijke jaargetijde, op
uw tellen; Voortdurend!
Maar bij deze sombere geluiden
willen we het niet laten. Uit Oost-
burg stuurde een abonnee ons een
briefkaart met de volgende mede
deling:
hopelijk komt de lente werke
lijk in het land. Door de heer Le-
liaert te TJeille werd zondag jl. 7
april de eerste boerenzwaluw ge
zienDe dag daarop werd er een
waargenomen t.e Sluis (8 april).
We vullen de briefkaartschrijver
graag geruststellen: heus, de len
te komt, van 't jaar wel in het
land. Helaas is ons nog niet be
kend of dit via de greiisovergang
te Sluis of dichter bij Heille zal
gebeuren
ander zal volgens drs. Verburg afhan
gen van de vraag hoe duur of hóe goed
koop de Nederlandse en de Belgische
cokesfabrieken hun gas in de toekomst
zullen gaan leveren. „Over pijpleidingen
zullen wij ons in ieder geval geen kop
zorgen behoeven te maken", zei voor
zitter G. M- van Ginkel een tikkeltje
ironisch. „Die liggen in grote getale
voorradig in Duitsland", zo voegde hij
er aan toe, kennelijk doelend op een uit
lating, gedSan tijdens het passeren van
de stichtingsakte van de N.V. Neder
landse Gas Unie.
Uiteraard kwam ook de vaste oeverver
binding over de Westerschelde in dit ge
zelschap aan de orde. Er wordt aan alle
kanten aan gestudeerd, maar door de
regering wordt het belang van deze
verbinding nog in sterke mate onder
schat, zei drs- Verburg. Spreker zei de
stellige indruk te hebben, dat deze ver
binding een noodzakelijk element in
dit nienwe zeehavengebied over een
tiental jaren al rendabel zal zijn. Het
deed hem genoegen, dat ook in Gent en
Noord-Frankrijk al voor deze vaste ver
binding is gepleit.
Cijfers
De heer Bultynck noemde nog enkele
interessante cijfers over economische
aangelegenheden in Oost-Vlaanderen.
De sterke daling van de textielnijver
heid van 10.000 eenheden gedurende de
laatste jaren, 50.000 pendelaars en
24000 mensen definitief vertrokken
naar andere provincies (onder andere
Antwerppn en Brussel), een investering
van 3.3 miljard Belgische franks om
Oost-Vlaanderen er bovenop te helpen
(„Wij hopen, dat de kanaalwerken, die
aanvankelijk in 1965 klaar zouden zijn,
niet al te veel vertraging meer zullen
ondervinden", aldus de heer Bultynck).
Een terugloop in de landbouwsector van
104.000 tot 60.000 mensen in het tijd
vak 1950-1960. „Maar wat vooral nodig
is", zo besloot de heer Bultynck zijn in
leiding, „is een verdere integratie van
de tollen, aanpassende verbindingen op
eikaars hoofdwegen, een streven naar
goedkoper water en stroom, zo moge
lijk over de grenzen heen".
Ook op de vele overeenkomstige pro
blemen wees voorzitter Van Ginkel nog
eens in zijn dankwoord tot de beide in
leiders. Hij sprak de hoop nit, dat deze
internationale gedachtenwisseling een
'rage mag vormen tot een spoedige
en gezamenlijke verdere ontwikkeling
van hel Kanaalzonegebied, dat bij hem
met name pleitte voor een aanpassing
van de overheidsmaatregelen.
Verhoging zeedijk over 2200 meter
Oplevering
1 juli 1965
Het op Deltahoogte brengen van
de ongeveer 2200 m lange zeewe
ring van de calamiteuze Borssele-
polder is dinsdagmorgen in „De
Prins van Oranje" te Goes aanbe
steed voor bijna f 3.000.000,De
laagste inschrijver, de N.V. Zand-
Transportmij te Breda kwam tot
een bedrag van f 2.871.000,
de hoogste inschrijver, de N.V.
Aannemingsbedrijf v/h fa. B. M.
Noordenne en Zonen te Hdrdinx-
veld-Giessendam kwam met een
bedrag van f 3.600.000,uit de
bus. Het werk zal zo spoedig mo
gelijk worden gegund.
Het te verzwaren dijkgedeelte is gele
gen tussen de Noordnol (Van Citters-
polder) en het oostwaars gelegen direc
tiegebouw op de zeedijk. De verzwaarde
en verhoogde dijk krijgt een hoogte va
riërend van 9% tot 11% meter -f-
N.A-P., waarmee de Borsselse zeewe
ring de hoogste van Zuid-Beveland
wordt. Voor het werk is benodigd 775-000
kubieke meter zand, dat wordt gewon
nen bij de havenaanleg in het Sloe. In
vaktermen noemt men dat „werk met
werk maken". Het dijklichaam zal wor
den bekleed met 130.000 kubieke meter
klei, dat ter plaatse wordt afgegraven.
Het ligt in de bedoeling zo spoedig
mogelijk met de uitvoering van de
verzwaring en verhoging te begin
nen, teneinde vóór de herfst van dit
jaar weer over een veilige zeewering
te beschikken. Het totale werk zal
ruim twee jaar duren. De eerste op
leveringsdatum is 1 juli 1965.
De uitslag van de aanbesteding van het
uitvoeren van werken voor het verho
gen en verzwaren van de zeedijk van de
calamiteuze Borsselepolder van dijkpaal
32 14 m tot dijkpaal 54, met bijbe
horende werken, is:
N.V. Zand-Transport Maatschappij, Bre
da 2.871.000,N.V- Aannemings
maatschappij v.h- Hillen Roosen, Am
sterdam 2.934.000,—; N.V. v.h. J. M.
Dekker Zn., N.V- Gebr. Wijnands en
firma Gebr- Hakkens, Werkendam
2.069.900,N.V. Aannemers- en Han
delsbedrijf Van Oord. Werkendam
2.994.000,N-V. West Nederland,
Papendrecht f 3.022.000,J. G. Nelis
Zn. N.V., IJmuiden 3-084.000,—
Aannemingsmij. Jac. G. van Oord N.V-,
Utrecht 3.088.000,N.V. Aannemers
bedrijf v.h. Fa. T- den Breejen van den
Bout, Aerdenhout 3.105.000,D.
Blankevoort Zn- N.V., Bloemendaal
3.115.000,N-V. Transport- en Aan
nemingsbedrijf v.h. K- Barendregt,
's-Gravenhage 3.123.000,Fa. J. D.
Janse, Middelburg 3.160.000,Aann.
Mij. Dikkerboom Sybrandy N.V. en
AannJ3edr. C-V. Gebr. van dén Heuvel,
resp. te Oudehaske en Zierikzee
Aannemingsbedr^f „Zeeland" N.V., Mid
delburg 3-237.000,N.V Amster
damse Ballast Maatschappij. Amster
dam 3.244.300,N.V. Aanneming
Mij. v.h. J. M. Strijland, Uithoorn
3.280.000,Amsterdamse Aan
neming Mij. N.V., 's-Gravenhage
3.286.000.N.V. Maatschappij tot
Aanneming van Waterbouwwerken v.h.
A Hofman, Haarlem 3.296.000^;
Bzn., Sliedrecht 3 377.000,Hol-
landsch Aannemersbedrijf Zanen Ver
stoep N.V., 's-Gravenhage 3.384.000.
Van Hattum Blankevoort N.V., Be
verwijk 3 412.000,Algemene Aan
neming Maatschappij ALGAM NV.,
Emmen - Den Haag 3 449.000,
R. Boltje Zonen N.V., Zwolle
3-550.000.N V. Aannemersbedrijf
v.h. Fa. B. M. Noordenne Zonen, Har-
dinxveld-Giessendam 3-600.000,
Aangereden tijman lag
half uur langs de weg
Maandagavond laat heeft de tijman J. P.
uit Wemeldinge, na tc zijn aangereden
door een vrachtauto, meer dan een half
uur gewond langs een stille weg gelegen,
voordat hij verhonden en verpleegd kon
worden. P., die op een bromfiets reed,
werd op de oostelijke Kauaalxveg inge
haald door een auto met aanhanger.
Waarschijnlijk heeft P„ nadat de vracht
auto hem was gepasseerd, zijn stuur te
vroeg omgegooid, zodat hij door de aan
hanger werd geschept.
De bromfiets werd nog enkele meters
meegesleurd en de heer P. bleef met een
flinke beenwond en een hoofdwond lig
gen. Diverse auto's passeerden, doch de
tijman werd in het donker niet opge
merkt. Tenslotte werd hij gevonden door
de heer Van Ast uit Wemeldinge. die
onmiddellijk doktêl* Eckhhrt waarschuw
de. Deze verleende eerste hulp en liet
de heer P. naar het ziekenhuis Oostwal
te Goes overbrengen.
Hier de schrandere hond „ürbel"
met zijn zeventienjarige baas, die
het Antwerpse schippersgezin
Verberght in de nacht van maan
dag op dinsdag blaffend en jan
kend attent maakte op een laaien
de brand aan boord van het
vrachtschip „Chama" in de ha
ven van de Grevelingendam bij
Bruinisse.
(Foto P.Z.C.)
MAN NA ONGEVAL OP
„DE SCHELDE" OVERLEDEN
In het St.-Josephziekenhuis te Vlïssin
gen is dinsdagmorgen om vier uur
overleden de 59-jarige J. Koppejan. De
heer Koppejan werd vorige week vry-
dag ernstig gewond by een arbeidsonge
val op de werf van de N.V. Kon. Mij.
„De Schelde" te Vlissingen.
Het slachtoffer was ongehuwd. De heer
Koppejan kreeg een zwaar stuk metaal
tegen het lichaam, toen een machine, die
hij bediende, niet meer kon worden
geregeld.
Kiel voor nieuwe
veerboot P.S.D. in
Krimpen gelegd
De kiel van de derde veerboot voor
de P.S.D.-dienst Vlissingen-Bres-
kens is dinsdagmorgen gelegd op
de werf Van der Giessen-De Noord
te Krimpen aan de IJsel. Het leg
gen van één sectie gebeurde om elf
uur in aanwezigheid van de direc
teuren Smit en Pannevis van de
werf, alsmede van de gedeputeer
den M. J. van Poelje, A. J. Kaland
en J. van den Bos. Ook was aanwe
zig mr. J. L. Nieuwenhuis, direc
teur van de Provinciale Stoom
bootdiensten in Zeeland.
Verder bevonden zich in het gezelschap
genodigden enige
medewerkers
van de P-S.D. en van de werf.
De heer Smit, één der directeuren van
Van der Giessen - De Noord, toonde zich
verheugd over deze opdracht. Gedepu
teerde Van Poelje beantwoordde deze
spreker.
De veerboot zal volgend jaar maart als
derde boot op de dienst Vlissingen
Breskens in de vaart komen. De order
was door de werf in Krimpen aan de
IJsel verkregen bij een onderhandse in
schrijving, waarvoor vijf werven waren
uitgenodigd.
De nieuwe veerboot wordt vrijwel een
zusterschip van de veerboten „Prinses
Beatrix" en „Prinses Irene". De lengte
wordt 102 meter en de breedte 18 45 .me
ter. De voortstuwing; is dieselelektrisch
met vier Smit/M-A.N.-hoofdmotoren
met een gezamenlijk vermogen van
ruim 4500 pk. De dienstsnelheid wordt
14,5 mijl per uur.
Kruiningen: wachten met
uitbreiding tot Schelde-
Rijnverbinding er is
In de raad van Kruiningen lieeft bur
gemeester A. Schipper dinsdagavond
meegedeeld, dat de „KWYK"-gemeen-
ten (Kruiningen, Wemeldinge, Yerseke
en Kapelle) met uitbreidingsmogelijk
heden langs het Kanaal door Zuid-Be-
eland willen wachten op de verkorting
an de Schelde-Rijnverbinding. Als het
Moerdijkkanaal er komt, zal het Kanaal
door Zuid-Beveland belangrijk van ver
keer worden ontlast, waardoor kaden
kunnen worden aangelegd in plaats van
insteekhavens-
De raad besloot tot aankoop van diverse
perceeltjes grond in de Molenmeét,
Nieuwstraat en Slagveldstraat, zodat
daar een trottoir kan worden aange
legd. De aankoopkosten zijn omstreeks
2500 en de totaalkosten zijn 12.000,
een reden voor de heer P. H. A. Polder
man om de aantekeningen te laten
plaatsen, dat hij had tegengestemd-
Burgemeester A. Schipper wees dit
raadslid erop, dat het b. en w.-voorstel
was ontstaan mede naar aanleiding van
een pleidooi van de v-v.d.-er J. Griep,
enige maanden geleden, tot verbetering
van de Slagveldstraat.
Auto uitgebrand
Geheel uitgebraud is dinsdagavond een
personenauto op de Lange Leenweg op
de grens van Vlissingen en Koudekerke.
De eigenaar, de handelaar J. S. uit Vlis
singen, kon bijtijds uit zyn wagen sprin
gen, toen deze door een steekvlam plot
seling in lichterlaaie stond.
De oorzaak van de brand, die omstreeks
zes uur was. is onbekend. De brandweer
van Vlissingen rukte uit onder leiding
van ploegcommandant J. van As en
blustg met één waterstraal.
Burgemeester J. C. TV. Jobse van
Rilland-Bath kwam gisteren in de
hoedanigheid van Zeeuws commis
saris van de N.V. Bouwfonds Ne
derlandse Gemeenten de echtgeno
te van de bezitter van het pas uit
gereikte garantiebewijs verrassen.
Dat deed hij met de aanbieding
van een bloemetje. De heer L. TV.
de Bree kijkt lachend toe.
(Foto P.Z.C.)
Bromfietser aangereden
Dinsdagmiddag om ongeveer vijf uur is
in Bergen op Zoom op de kruising van
de Antwerpsestraat en de Guido Gezel-
lelaan een bestelauto, bestuurd door J.
B. uit Vlissingen en de bromfietser W.
V. uit Woensdrecht in botsing gekomen.
Het ongeluk ontstond, doordat B. geen
voorrang verleende. Beide voertuigen
werden licht beschadigd. Persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor.
Van Bouwfonds Nederlandse Gemeenten
Garantiebewijs voor eerste
keer in Zeeland uitgcreifel
De heer L. W. de Bree uit Vlissin
gen kan zich gelukkig prijzen.
Dank zij het feit, dat de N.V.
Bouwfonds Nederlandse Gemeen
ten als gevolmachtigd lasthebber
Scheepvaart zal
nadeel ondervinden
De gang van raken en het bereik
te resultaat bij het georganiseerd
overleg over de loodsensalarissen
zijn door liet hoofdbestuur van de
vereniging ,De Nederlandse Loods'
in zijn maandag gehouden verga
dering, absoluut onbevredigend ge
noemd. Deze kwalificatie betekent
volgens de secretaris, de heer J. W.
Ponte, dat de Scheepvaart nadeel
ondervindt, omdat het hoofdbe
stuur geen gronden aanwezig vindt
om met het oog op het personeels
tekort hij de loodsdienst de leden
aan te sporen zich tot het uiterste
in te zetten voor de belangen van
de scheepvaart.
De scheepvaart is onschuldig aan het
onbevredigend resultaat. Het hoofdbe
stuur kan evenwel niet anders conclu
deren. Het heeft zich ervan overtuigd,
dat niet alleen de regering verantwoor
delijk is voor het resultaat van het over
leg. Ook de vertegenwoordigers van de
katholieke, de christelijke en de alge
mene centrale van overheidspersoneel en
van de centrale van hogere rijksambte
naren zyn verantwoordelijk voor het re
sultaat. Gevieren vormden zij met het
Ambtenarencentrum (waarbij de Neder
landse Loods in aangesloten) de perso-
neelsdelegatie bjj het overleg.
Alleen het Ambtenarencentrum kon zich
niet verenigen met het resultaat: een sa
larisverhoging, die varieert van 32,1 tot
14,1 procent, en die terugwerkende
kracht zal hebben tot 1 januari 1961.
Namens zeventig procent van de Neder
landse loodsen stelde het Ambtenaren
centrum zich op het standpunt, dat de
salariëring van de loodsen gelijkgesteld
moet worden met die van de Nederland-
het resultaat bleef, naar de mening van
net hoofdbestuur van „De Nederlandse
Loods" beneden peil, tcrwy'l ook hot
standpunt van het Ambtenar-encentrum
en „De Nederlandse Loods" niet werd
gedeeld.
Het hoofdbestuur van „De Nederlandse
Loods" zal een beroep doen op de be
trokken autoriteiten teneinde op zeer
korte termjjn urgent geachte verbete
ringen van arbeidsvoorwaarden te ver
krijgen, terwjjl het voorts op korte ter
mijn een uitspraak verlangt over het in
calculeren van de onregelmatigheid van
de werkzaamheden in de loodsensalaris-
KAJUIT VAN „CHAMA" BRANDDE GEHEEL UIT
GEZIN ONTKWAM
AAN VUURZEE
VIA VALLUIK
AAN HUN schrandere hond „Ur-
bel" hebben de Antwerpse
schipper Charles L. Verberght
(41), zijn vrouw en zoon het. in
de nacht van maandag op dins
dag voor een belangrijk deel te
danken gehad, dat zij levend uit
de vuurzee op hun 600 tons
vrachtschip „Chama" zijn geko
men. De „Chama" lag in de zo
genaamde Oostkoplraven op de
punt van de Grevelingendam
voor Bruinisse. Een nog niet op
gehelderd defect tuin de olieka
chel in de kajuit was de oor
zaak, dat in een uur tijds alles
uitbrandde. Toen het vuur om
streeks half twee al overal om
zich heen greep begon de
scheepshond heen en weer te
rennen, te janken en te b'.uffen
en maakte zo het schippersgezin
wakker.
ia een ontluchtingskap, waarover een
zwaar ijzeren rooster lag, kon het ge
zin uit de slaapvertrekken onder de
brandende kajuit ontkomen. Op alle
omliggende schepen werd alarm ge
slagen- I'cr mobilofoon kreeg de
brandweer van Bruinisse een melding
en een kwartier later stonden de
mannen van het korp* aan de wal
van de Oostkophaven met dc stralen
klaar om te spuiten, zodra de sleep
boot „Jacobu" van schipper A. van
Lent de brandende Belgische vracht
boot van bet midden van de haven
naar de kant had getrokken. En toen
was het allemaal snel gebeurd. Van
bet huishouden restte het schippers
gezin 's morgens in alle vroegte niets
Op het dek van zijn buurschip „Ivy III"
wonderlijk genoeg eigendom van
een naamgenoot en ver familielid
zat dc rossige schipper in de loop
van de morgen naar de zwart gebla
kerde resten van zijn schip te staren.
Een wachtmeester vart de rijkspolitie
scharrelde tussen de stukken huis
raad, waaruit men met de nodige
fantasie nog een koelkast, een televi
sietoestel, een radio of een stofzuiger
kon reconstrueren.
Hij begon onmiddellijk tc vertellen over
de dappere en trouwe karaktertrek-
hij direct op Iedereen toe, maar op
hét ogenblik is hij er finaal confuus
van." Dc hond, hield zich een beetje
gedekt na al de consternatie van de
afgelopen nacht. Op een plaatje wil
de het dier nog wel, maar dan alleen
met zijn bons, de 17-jarige André
Verberght.
I aan do se..,.
avontuur met
een herhaalde verwijzing naar de
hond. „Urbel" had namelijk al eens
eerder van zich doen spreken. Toen
enkele jaren geleden in Antwerpen
een man van oen naastliggend schip
overboord sloeg. Het dier begon toen
over het dek te rennen en te janken
bij zijn baas. Die had onmiddellijk in
dc gaten, dat er iets mis was... en
hij kon de drenkeling nog juist bjj de
haren grijpen.
is opgetreden bij de bouw van zijn
woning in de Thorbeckestraat, in
het Vlissingse uitbreidingsplan
Paauwenburg, is hij in het bezit
gekomen van een schriftelijke ga
rantie voor de kwaliteit van zijn
nieuwe woning. Hij kreeg die
woonzekerheid „zwart op wit" tij
dens een officiële en tegelijk ook
enigszins feestelijke bijeenkomst,
die gistermiddag in het Vlissingse
Strandhotel werd gehouden. De
schriftelijke garantie, officieel
„Bewijs van Waarborg" geheten,
werd hem aangeboden door burge
meester J. C. W. Jobse van Ril
land-Bath, de Zeeuwse commissa
ris van de vennootschap.
De uitreiking de eerste in Zeeland
werd onder andere bijgewoond door bur
gemeester mr. B. Kolff vau Vlissingen,
de wethouder vau openbare werken, de
heer F. G. Smit, de Vlissingse directeur
van gemeentewerken, de heer D. Stam,
de heer R. R. Karsten, directeur van de
N.V., de plaatsvervangend hoofdingeni
eur-directeur van de volkshuisvesting en
bouwnijverheid in Zeeland, de heer G.
Verschoor, de heer M. Kloet, directeur
\'an het bijkantoor te Goes, het hoofd
van de technische dienst in Zeeland, de
heer D. S. van Brandwijk en de heer J.
A. Bazer, inspecteur van het bouwfonds
iu deze provincie.
Burgemeester Jobse zette in zijn toe
spraak in het kort de waarde van het
garantiebewijs uiteen. In het bewijs
staat, dat het Bouwfonds de deugdelijk
heid van de woning waarborgt. De ven
nootschap verbindt zich op grond van
deze waarborg gebreken aan de wonihg
te doen herstellen en wel, behoudens de
franchise, zonder kosten voor de op
drachtgever. Deze service strekt zich uit
tot tien jaar riadat de woning is betrok
ken. Deze geldt over deze termijn tegen
verscheuring en andere gebreken ten
gevolge van verzakking van de woning.
Alvorens het certificaat te overhandigen
vestigde de burgemeester er tie aandacht
op, dat binnenkort de 25.000ste woning
zal gereedkomen.
Indru\weHiend
Indrukwekkend vond hy dit aantal nog
niet. „Het zouden er veel meer geweest
zyn, als we niet leefden onder een stren
ge distributie van dn woningbouw. Nog
steeds wordt prioriteit gegeven aan de
woningwetwoningen. Wjj vinden dat als
Bouwfonds bijzonder jammer. We kun
nen ons nu niet ontplooien, zoals we dat
zelf zouden willen".
De heer Jobse vond het ongezond, dat er
nog zo weinig mensen in een eigen wo
ning kunnen wonen. Hy kon meedelen,
dat Nederland, wat het aantal woning
bezitters betreft, ver achteraan komt.
Na zijn uiteenzetting wenste de burge
meester de heer De Bree een prettige
toekomst toe in zijn nieuwe woning. De
heer De Bree zelf zwaaide in zyn dank
woord lof toe aan de staf van het Bouw
fonds in Zeeland. Vooral dankte hij de
heer Van Brandwijk voor z(jn adviezen.
Hij wees de aanwezige horen erop, dat
de woning van het Mimosatype
vrijwel onmiddellijk na het gereedkomen
op 30 oktober 1962 „heeft geprofiteerd
van zware najaarsstormen en daarna
van de langdurige winter. Maar", zo
voegde hij er aan toe: „wy zyn niet weg
gespoeld en niet bevroren, wy wonen
erg gelukkig in onze bungalow van het
B.G.-fonds.
V erheugd
Burgemeester Kolff van Vlissingen zei
verheugd tc zyn, dat het hier een wo
ning in Vlissingen betrof. De heer Kolff
maakte duidelijk, dat het werk van het
Bouwfonds in dc gemeente Vlissingen
is vanaf 1954 lid in de loop der jaren
terk is gegroeid
In ruim twaalf jaar tijds groeide het
aantal spaarders tot 215. Er konden
in die periode 80 woningen gebouwd
worden. Vooral loodsen en zeevaren
den hebben in Vlissingen veel belang
stelling voor het Bouwfondswerk.
Daarom aarzelde André Verberght gis
ternacht geen moment, toen de hond
hem jankend en hlaftend uit zjjn
slaap haalde. Hij nuiakte dadelijk zyn 1
heide ouders wakker. Het drietal zag
toen al, dat er via dc normale uit-
k»nK geen ontsnapping moor moge-1 Na afloop van de uitreiking vertrok het
lyk was. Dc kajuit stond in lichter- gezelschap naar plan Paauwenburg.
laaie. „De vlammen sloegen haast tot waar een bezoek word gebracht aan de
het topje yiui de televisiemust om- bungalow van de familie De Bree. Bur-
boog. We zijn door liet ontlucht"r s- gemeestcr Jobse bood mevrouw De Bree
gat nnar dek gekropen, nadat weLjaar een bloemetje aan. Vervolgens
eerst op «en tafel waren geklommen. wenj het gezelschap in de gelegenheid
Daarna hebben we iedereen in de ?esteld een kijkje tc nemen in de smaak-
buurt wakker gepord. 0| ingerichte woning, die naar een ont-
ledereen snelde daar aan de donkerevan de architecten F. Klein en H-
dam het gezin van dc brandende
„Chama" te hulp. De bemanning van KoudekerkC-
de pompboot „Zeehond" van Van den
Taks berglngshedryf zette de spuit I
op het vuur. Schipper Verberght van
de aangemeerde „Ivy III" hielp wa'
hij helpen kon. De sleepboot „Jaco-
ba" sjorde het met steen gelader
vrachtschip naar dc wal. nadat mo
bilofoonalarm aan de brandweer va"
Bruinisse was gegeven. De vrouw
van de Antwerpse schipper lie'.
claxons van geparkeerde vracht
auto's door de stille nacht loeien.;
Kortom, in een minimum van tijd
was een actief reddlngs- en blus-
singslegertje paraat
chipper Verberght was maandag iu de.
Oostkophaven gearriveerd met een
lading stortsteen. De bnind heeft hem
een schadepost van enkele tiendui
zenden guldens bezorgd Hy is ver
zekerd. Maar dat alles was niet het;
belangrijkste voor hem en zyn gezin.
„We hebben liet er levend afge
bracht". dat zei hij ons gistermorgen
drie keer heel nadrukkelijk. „En onze
trouwe „Urbel" is er lelyk van onder
de indruk...."
uit
BEWOLKT
Vooral Htiiivankcljjk zwaar bewolkt met
op de meeste plaatsen enige regen of
regenbuien. Zwakke tot matige zuldoos-
teiykc tot zuidelijke wind. Over het alge
meen ongeveer dezelfde middagtempe-
raturen.
ZON EN MAAN
11 april
Zon op 5.55
Maan op 22.02