Passiebloem Paasbloem bij uitnemendheid IIFdïti Joods Paasfeest op wijze der traditie montana Rusland kampt met scheermesjescrisis vilaniol Verrassende vinding moderniseert wasdag Waswater nu zo zacht als Meiregen films en camera's NIEUWS UIT DE KERKEN WOENSDAG 10 APRIL 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 18 J^LOEMEN determineert men met behulp van een „flora" of plantkundeboek. Eén bloem echter is er, die een onbekende plantkundige of plantenvriend lang geleden op andere wijze heeft ontleed. Die bloem is de passiebloem of „passitlora" Die „grote onbekende" bracht namelijk de passiebloem in verband met het lijden van Jezus, dat hij in de bloem verzinnebeeld zag. Wat hem op het denkbeeld deed komen om de passiebloem in de bijbelse sfeer te trekken, weten wij niet. Wel weten wij, dat het door hem ge schetste „bloemsymbool" ingang heeft gevonden en dat de passie bloem er zijn naam aan dankt. Na hem zijn er anderen gekomen, die een enigszins van de zijne afwijkende symboliek in de bloem meenden te zien. Doch allen legden zij verband tussen de fraaie vormen en kleuren van de bloem en het lijden van Jezus. W 'AT zag men in de grote ronde bloem? Een gangbare opvatting is de volgende. De tien stijve wit tige kroonblaadjes vergeleek men wat het aantal betreft met de tien Soede apostelen (dus het twaalftal minus udas en Petrus). Vijf van de tien kroon blaadjes hebben een scherp kantje. Deze vyf puntjes symboliseren (meende men) do vijf vernederingen van Jezus. In het buitenste purperblauwe deel van de driekleurige krans in het midden van de bloem zagen de „symbolisten" het kleed, dat Jezus droeg, toen Pilatus Hem naar Herodes zond. In het middelste deel van de krans zagen zij het witte kleed, dat Jezus droeg, toen Herodes Hem terugstuurde naar Pilatus. En het bruin in het midden van de passiebloem zou de linnen rok van Jezus symbolise ren. In het kruis, gevormd door de drie stampers, zagen zij het Kruis van Gol gotha. Blauw en rood DE passiebloem is niet slechts belang wekkend als „symbool", maar ook als „gewone bloem". Er zyn verschillen de soorten passiebloemen. De meeste hebben bloemen met blauw als overheer sende kleur. Byzonder fraai is een uit Zuid-Amerika afkomstige rode variëteit, doch deze „rode passiebloem" komt in Nederland weinig voor. De meeste plan tenliefhebbers moeten derhalve volstaan met de blauwe soorten te kweken. De passiebloem is een dankbare bloem om te kweken. „Moeilijk" is hij beslist niet. De langzaam groeiende soorten zQn geval, maar de badkamer is geschikt voor de kweek van passiebloemen, omdat het vochtgehalte van de lucht in dat ver trek doorgaans beantwoordt aan de eisen, die ae plant op hfet stuk van voch tigheid stelt. De voorkeur voor de bad kamer betekent evenwel niet, dat de plant in de huiskamer niet kan gedijen. Vooral, als U daar een zonnig plekje beschikbaar kunt stellen, zult U succes hebben met de kweek van die merkwaar dige en mooie bloemen. Neem dëze camera! De Sporti 6 met een fantastisch góede achromaat-lens, 2 sluitertijden diafragma f8-f11-f16, blokkering.tegen dubbele opnamen en handige film-' transporthand lë.; Geen camera biedt zoveel voor f 29.75 zeer geschikt om binnenshuis te worden gehouden. De ideale plaats binnenshuis de badkamer! Meent U nu niet, Rijke bloei DE snel groeiende soorten zyn meer op op hun plaats in de tuin dan bin nenshuis. Ook zy vragen echter veel zon. Een plekje op het zuiden bevalt hun in de regel het best. Dan groeit de klim plant snel! Een exemplaar, dat in het voorjaar slechts een halve meter hoog is, kan wanneer de plant het naar zijn zin heeft vóór de koude maanden beginnen met zyn loten tot aan de eerste verdieping reiken. In de zomermaanden draagt deze klimplant byna iedere dag een vracht bloemen. Hun schoonheid is even groot als kort stondig, want reeds tegen de avond van de dag, dat zij ontluiken, zijn zij op hun retour. Dit is echter geen reden om te treuren, want 's anderen daags opent de plant een even groot, ja, soms zelfs een groter aantal „verse" bloemen. Men noort wel eens als bezwaar opperen, dat de passiebloem niet winterhard zou zijn. Is dit bezwaar gegrond? Wij vre zen, dat in een strenge winter menige plant zou sneuvelen, maar als de winter zacht is, kunt U gerust proberen uw passiebloem in de tuin te laten overwin teren. Wel is het ook dan nodig, de plant door een dikke laag stro, sparretakken of blad tegen vorst te beschermen. bovendien aantrekkelijk maakt, is, dat men hem als „bron van geschenken" kan gebruiken. Vrienden, kennissen en relaties kan men namelijk bedenken met een stek. Dit schaadt de plant niet en als de stek goed wordt behandeld, brengt hij op zijn beurt een sqhat van bloemen voort, die een lust voor het oog zijn. De passiebloem (aldus een oud woorden boek) is" een plant, „in welks bloesem men al de werktuigen, die by het lijden van Jezus gebezigd werden, afgeschetst meent te vinden". Daarom heeft men de Sassiebloem terecht gekenschetst als e „paasbloem by uitnemendheid". Eén ;r: De plant bloeit in ons schaars in de paastijd. Niettemin is hij een plant, welks bloesem in de maanden na het paasfeest een bron van vreugde is voor alle ware bloemenvrienden. (Van een speciale correspondent). In de Sowjet-Unie is een „scheermesjes crisis" uitgebroken. Het regeringsor gaan „Iswestia" heeft zich althans onlangs zeer ernstig met dit pro bleem beziggehouden. Zoals het blad opmerkt, produceerden de Russische scheermesjesfabrieken enkele jaren geleden gemiddeld meer dan 1,2 mil jard mesjes per jaar tot enkele planningsambtenaren de indruk kre gen, dat onnodig grote voorraden on verkoopbare scheermesjes bezig wa ren zich in de winkels op te hopen. De commissie voor het staatsplan greep in en besloot, de scheermesjes- Het leidingwater is in Nederland bijna overal hard. Het wordt opge pompt uit de grond, en neemt dan bodemzouten mee, die het water veel te hard maken. Daardoor kan de waskracht van normale wasmid delen niet volledig worden benut, en wordt het gewassen textiel vaak stug. De enige oplossing zou zijn, om voortaan regenwater te gebruiken, maar wie in Nederland heeft nog een regenton Castella brengt nu op een grandioze manier uitkomst. In haar laboratoria is een zachtmaker ontwikkeld, die het leidingwater zo zacht maakt als Meiregen. Deze zachtmaker draagt de naam Antical-3 en is toegevoegd aan het nieuwste Castella wasmid del: Actief Blauw. De resultaten zijn opzienbarend. Met Castella Actief Blauw wordt 100% waskracht ontwikkeld. In het mei regen-zachte sop wordt het goed veel schoner, en van stugheid is geen sprake meer. In massa moderniseren de vrouwen nu de wasdag: alom wordt Castella Actief Blauw gevraagd en enthou siast gebruikt! WAT IS ER MET DEZE AVOND? (Van een medewerker.) „Gij zult uw zoon vertellen op die dag aldus: Dit is om hetgeen de Here mij gedaan heeft toen ik uit Egypte trok" en „Daarom, onderhoud deze inzetting ter bestemder tijd, van jaar tot jaar". Duizenden jaren geleden werd dit in het bybelboek Exodus opgetekend. Eeuw na eeuw hebben de joden dit gebod onderhouden ieder jaar weer. Geen joods boek is zo vaak herdrukt, geen zo vaak door joodse kunstenaars uit alle eeuwen verlucht als de Haganda, de vertel ling, de overlevering. Het in het boekje vervatte verhaal over de uit tocht uit Egypte inspireerde hen. Eenmaal per jaar wordt het boekje gebruikt, op de joodse datum 15 nis- san (dit jaar was dat 9 april), als het acht dagen durende Pesachfecst, het paasfeest, begint waarop de uit tocht uit Egypte wordt- herdacht. Bijna het gehele joodse jaar is met deze uittocht verweven. Immers: als God de uittocht niet had laten plaats vinden had, naar menselijke begrip pen, geen joods volk bestaan. Eeuw na eeuw hebben de joden de herin nering aan de uittocht bewaard en er als het ware steeds opnieuw aan deelgenomen tot in onze dagen. In Israël eenmaal per jaar, in de verstrooiing op belde eerste avonden van het Pesachfeest. Dan zit het joodse gezin geschaard rond te tafel, de Sedertafel, een maaltijd waarop uit de Hagada wordt gelezen, verteld en gezongen over de uittocht. Het geschiedt overal ter wereld op haast gelijke wijze, in bijna ieder joods huisgezin. Waar het niet gebeurt uit godsdienstige overtuiging,, daar wordt de Sedertafel in ere gehouden. Voor 't zelfde-geld het beste! Ilford FP3, de film met een ongelootljjk aanpassingsvermogen. Verblindend zonlicht op het strand, een1 stemmingsbeeld op een sombere dag: elk licht is hem even lief. Uw,foto's ..altijd raak" met ILFORD.natuurlijk! Op de Sederschotel, waarvoor een ge woon bord dienst kan doen, maar die vaak speciale schalen zijn, welke van grote kunstzinnigheid getuigen, prijken symbolische gerechten. Er liggen drie matzot op, het brood der ellende, dat gedurende de acht dagen van het feest wordt gegeten. Zij stellen voor de priesters, levieten en het volk Israel. Er is een gebraden beentje ter herinnering aan het paaslam, wat morror en radijs als verzinnebeelding aan de bittere tijd in Egypte doorgebracht. Voorts cha- roset, een zoet mengsel van appelen, amandelen, rozijnen, kaneel, suiker en wat wijn, naar Oosters gebruik een toespijs, die de kleur heeft van het leem waarvan de joden in slaver nij tichels moesten bakken. Dan nog een gebraden ei als teken van rou\ en wat peterselie en zoutwater om ii te dopen. Verjaardag Vier bekers wijn Worden op Seder- avond gedronken om te toasten. Er wordt immers een verjaardag ge vierd: die van de geboorte van liet joodse volk. De vier bekers herinne ren aan de vier uitdrukkingen waarmee de uittocht werd aange kondigd: „Ik zal uitvoeren", „Ik zal redden", „Ik zal verlossen" en „Ik zal nemen". Een vijfde onaangeroer de beker staat apart voor.de pro feet Elia, die Israël terug zal bren gen naar Kanaan. Het aanrichten van de Seder is een specifiek huiselijke aangelegenheid, een avond waarop het joodse gezin verenigd is. „Ieder die honger heeft, kome en ete en viere het Pesach feest mee". Eeuw na eeuw heeft de joodse huisvader deze zin gezegd bij de aanvang van de Sedertafel. In vroegere tijden, toen de verbindingen tussen de steden moeizaam waren, gebeurde het vaak dat joodse reizi gers aanklopten bij hun geloofsgeno ten in de vreemde om de uittocht mee te gedenken. De tijden zyn ver anderd en het komt niet meer Voor, dat men aanklopt bij vreemden om de Seder te vieren. I In de laatste jaren waren er velen in Nederland die, getroffen door de oor log, alleen ter wereld stonden of om andere reden niet in de gelegenheid waren de Seder aan te richten. Daar om begon de Nederlandse Israëliti sche hoofdsynagoge te Amsterdam enige jaren geleden gemeenschappe lijke Sederavonden te organiseren. In verschillende delen van Amster- dam vinden zij plaats. Zozeer ko- j men deze massale plechtigheden te gemoet aan de verlangens, dat het aantal jaarlijks stijgt. Het eerste- jaar zaten 150 mensen om de Seder-j tafel, het tweede 300, het derde 480, verleden jaar ruim 500 en dit jaar i bijna 600. In het nieuwe R.A.I.-ge-l bouw is het dat de Amsterdamse op- perrabyn A. Schuster de Seder leidt. Het door de joodse gemeente te Am sterdam genomen initiatief van ge meenschappelijke Sederviering is al dus uitgegroeid tot een nog jonge traditie die aan de eeuwenoude be leving is gekoppeld. Vraag en antwoord Niet verbroken werd de ketting, waar-( in tot- uiting komt dat ondanks al les wat liet joodse volk in de loop der eeuwen is aangedaan, het '1 Boek blijft koesteren als het kost baarste bezit. Het is dit Boek, de traditie, dat ieder jaar meer Minister Luns gaat niet naar Parijs De Nederlandse minister van buiten landse zaken, mr. J. M. A. H. Luns, neemt vandaag niet deel aan de weke lijkse bijeenkomst van de raad van de Noordatlantische Verdragsorganisatie te Parijs. De minister is wegens drukke werkzaamheden verhinderd' zich naar de Franse hoofdstad te begeven. Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken terochtend in Den Haag medegedeeld antwoord op een vraag. Zoals gemeld, had men eerder van de zijde van het ministerie van buiten landse zaken gezegd dat er rekening met de mogelijkheid gehouden kon wor den, dat minister Luns op. de bijeen komst van deze week niet aanwezig zou zijn. De nieuwe zaakgelastigde voor ons land in Djakarta, drs. C. D. Barkman bij aankomst voor het ministerie van buitenlandse za ken in Den Haag. produktie met een derde te beperken. Volgens de „Iswestia" ging men bij de berekening onder meer van de veronderstelling uit, dat de vraag naar mesjes verder zou teruglopen, omdat bij de jonge mannen baarden steeds meer in de mode schenen te komen. De maatregel bleek intussen een grote vergissing te zijn. Want hoe het ook gesteld was met de baarden van de jonge Russen, het nieuwe produktie- quotum bleek volkomen onvoldoende en schiep zelfs een soort scheermes jespsychose. Steeds weer probeerden de autoriteiten de mannelijke bevol king ervan te overtuigen, dat de pro duktie de behoefte aan mesjes volko men dekte, maar de ervaring heeft de Sowjet-burgers geleerd, dergelijke officiële toezeggingen wat sceptisch te bezien en het gevolg was dan ook dat de Russen vandaag viermaal zo veel scheermesjes kopen als zij lijk nodig hebben. scheermesjesaffaire is natuurlijk slechts een voorbeeld uit een reeks van soortgelijke voorvallen. Zo schrijft de „Iswesta" ook over een meubelcrisis. Weliswaar puilen de winkels uit van de onverkochte ta fels, stoelen en kasten, maar de kwa liteit moet wel miserabel zijn, wan neer zelfs dé „Iswestia" enkele pro- dukten „monstrueus en armoedig" noemt. Ook dit probleem heeft een omvang aangenomen, die een offi cieel onderzoek noodzakelijk maakte. Het resultaat was verontrustend: twee vijfde van alle meubelen bleek uitschot te zijn en moest door de fa brieken worden teruggenomen. De wortel van het kwaad wordt door de „Iswestia" hierin gezien, dat de be langstelling van de producenten meer op de statistieken dan op de wensen van de kopers gericht is. Wanneer de planning gericht is op 100 stoelen, dan meent een Sowjet-Russische fa brieksdirecteur een grote prestatie geleverd te hebben, wanneer hij er 110 heeft gemaakt onverschillig of iemand bereid is, die stoelen te kopen of er in te gaan zitten. In de ze diagnose ligt ongewild een zekere mate van ironie: want volgens de Sowjet-doctrine worden slechts in de kapitalistische en niet in de socialis tische landen goederen terwille van de produktie gemaakt. De burger van een westelijke industrie staat mag een dergelijke crisis hoog stens grotesk voorkomen. Maar met die constatering heeft men nog geen verklaring voor wat er achter zit. Wat hier gebeurt toont namelijk on der andere, aan, dat ook het meest perfecte planningsapparaat niet in staat is, een prognose te maken van het juiste aantal verbruiksgoederen ten behoeve van de burgers. Verder toont het duidelijk het onvermogen van het Sowjet-Russische produktie- systeem aan om artikelen van gelijk blijvende en goede kwaliteit te fabri ceren. Deze beide factoren zyn ver antwoordelijk voor crisis. En die zijn weer hoogst onaangenaam voor de Moskouse „planningsstrategen", ook al gaat het als in bovengenoemde voorbeelden, „slechts" om scheermes jes en meubelen. Advertentie Vitaminen zijn een weldaad voor de huid en beïnvloeden de stofwisseling in zeer belangrijke mate. Medici bevestigen, dat gezondheid en aanzien van de huid door vitaminen behouden en fundamenteel verbeterd worden. Daar ons lichaam echter geen vitaminen vormt, verschaft Vitamol van buitenaf deze opbouwende stoffenvoorkomt daardoor vroegtijdige vermoeidheidsverschijnselen en garandeert een sleed.' goed verzorgd uiterlijk. DE SUCCESVOLLE VITAMINE-HUIDVERZORGING Vitamol-crèmesbestrijden rimpels en kraaiepootjes, geven de huid jeugdige frisheid, verhinderen uitdroging. er toe brengt gemeenschappelijk de Seder te vieren, de herinnering te be waren aan het feit dat duizenden jaren geleden plaatsvond: dat ieder iaur nieér komen om de jongste van het gezelschap de vraag te horen stellen: Ma nisitana wat ver schilt deze avond van alle andere avonden ICn het antwoord: Awadicm Hajinie slaven waren w(| onder Farao in Egypte, maar de Eeuwige, onze God, voerde ons uit met sterke hand en machtige arm.l Zo wordt de Amsterdamse R.A.I. het; toneel van een eeuwenoude joodse I plechtigheid. C> Het nieuwe bewind In Irak heeft vijfen twintig als pro-communlstlHche beschouwde boeken verboden en alle exemplaren bij de bockhandel in beslag laten nemen. DuarbU waren geschriften van Lenin en van Mao Tse-Toen" „Nauwer samenwerken met andere godsdiensten" Mgr. Thyssen, bisschop van Larantuka in Indonesië, heeft te Vaticaanstad ver klaard voorstander te zijn van nauwere samenwerking met de andere wereld godsdiensten bij de vraagstukken waar voor de moderne werela zich geplaatst ziet. Daartoe zou een secretariaat voor de niet-christelijke religies moeten worden ingesteld, naar het voorbeeld van het secretariaat voor de eenheid der chris tenen. Mgr. Thijssen Nederlander van ge boorte, thans Indonesiër toonde zich vol lof over de verdraagzaamheid van de Indonesische overheid op religieus terrein. Ds. F. Nicolaï, vroeger te Domburg, met emeritaat De provinciale kerkvergadering van Utrecht heeft met ingang van 1 mei a.s. emeritaat verleend aan ds. F. G. H. Nicolaï, predikant van de hervormde gemeente van Vleuten (en De Haar) in de classis Utrecht. Ds. Nicolaï was van 11 oktober 1936 tot 19 januari 1947 pre dikant van de hervormde gemeente te Domburg. Secretariaat N.P.B. Tot secretaris in algemene dienst van de Nederlandse protestantenbond is be noemd mevrouw dr. A. E. A. Went- v. d. Vring, thans leidster van het vluch telingenwerk in Istanboel in opdracht van de Wereldraad van Kerken. Per 1 juni zal mevrouw Went haar nieuwe taak beginnen. Het algemeen secreta riaat wordt dan verplaatst naar Utrecht. Per 1 maart is reeds ds. J. Zuurdeeg te Wassenaar tot predikant-secretaris benoemd. Kerkelijke mutaties NEDERLANDS HERV. KERK. Beroepen te Haarlem, vacature R. 1 toez. E. Sneller te Eindhoven. Bedankt voor Leeuwarden, vac. Ph. Loggers, J. Tammeling te Koudum; voor Wasse naar (Ned. Prot. Bond) M. Wabeke te Enschede. Beroepbaarstelling: de heren J. Botma, em. predikant te Eist, Gel derland en E. Gijsbers voorheen predi kant van de Evangelische Christelijke Kerk van Nieuw-Guinea te Emmen zyn beroepbaar. GEREF. KERKEN. Beroepen te Doezum en te Harderberg (vac. D. Pasman) G. de Jong te Neede. Beroepen te Uithuizermedum C. A. Ver hoog te Wirdum (Fr.). Aangenomen naar Ens, W. F. Koelé te Tweede Exloërmond; naar Nijkerk, vac. W. Griffioen, J. Nierop te Haulerwijk. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT.) Bedankt voor Kantens, W. Wierenga te Noordbergum. CHR. GEREF. KERK. Tweetallen te Hiiversum-oost J. J. Re bel te Haarlem-noord en K. J. Velema te Hoogeveen; te Maarssen Brandsma te Rozenburg en J. de Jong te Gouda; te Oud Beijerland M. W. Nieuwenhuijze te Amsterdam-west en J. J. Rebel te Haarlem-noord: te Rotter dam-Kralingen C. v. d. Weele te Erme- lo-Putten en P. Zonneveld te Bennekom. Aangenomen naar Deventer A. j. Otter te St.-Jansklooster. EVANG. LUTHERSE KERK. ■oepen te Zeist A. Duyvendak, ponent te Alphen aan de Rijn. BAPTISTEN GEMEENTEN. Bedankt voor Zwolle S. J. Zijlstra te Eindhoven. GEREFORMEERDE GEMEENTEN. Bedankt voor Zaandam H. Ligtenberg te Oude Mirdum. Kardinaal Bea: toenadering door nieuwe formuleringen De voorzitter van het Vaticaanse secre tariaat voor eenheid onder de christe nen, kardinaal Bea, heeft iri Washing ton de hoop uitgesproken, dat het twee de Vaticaanse concilie zal voeren tot „een nieuwe en vollere nitleg" van de geloofswaarheden, waardoor misverstan den tussen de christenen zouden kunnen worden verminderd. De toenadering der christenen van de laatste jaren en in het byzonder tijdens het concilie is volgens hem een bewijs dat God „in deze tijd bijzondere genade verleent om de eenheid van allen die de naam van Zijn Zoon dragen te be vorderen". Hij zei, dat het onjuist zou zijn, als rooms-katholieken bij andere christenen de indruk zouden wekken, dat zij be reid zouden zijn dogma's op te geven om tot eenheid te komen. Hij noemde in dit verband het dogma van het pau selijk primaatschap en zyn onfeilbaar heid als een „geopenbaarde waarheid" die de Rooms-Katholieke Kerk nooit zal opgeven. „Maar deze standvastigheid en absolute trouw aan dit geheel van ons heilig geloof.... houden niet in, dat er op oecumenisch gebied niets gedaan mag worden ten aanzien van de ge- loofssfeer. Men dient onderscheid te maken tussen de inhoud van de leer en de manier waarop zij uitgedrukt wordt. 9f eigentijdse; drèss- en' weekend-shirts in tricot enkalon. bel-o-fast en sanfor plus poplin, wissewasjes... blijven mooi! 10.90 tot 18.75 Zondagsdienst bij P.T.T. op 30 april Op 30 april (koninginnedag) zal de P. T.T. de diensten uitvoeren als op zon dagen. Er zullen die dag geen post bestellingen worden uitgevoerd en in de nacht van 29 op 30 april en van 3d april op I mei rijden ",een nnchtposï- treinen. Ook voor de telegraaf- en te lefoondienst geldt de zondagsdienst. Voor 15.000 aan juwelen gestolen Voor een waarde ven f 15.000 aan ju welen hebben inbrekers maandagavond bemachtigd in een woning aan de Nieuwe Duinweg in Den Haag tijdens afwezigheid van (Ie bewoners. Toen deze om 10 uur thuiskwamen ontdekten zij, dat de kasten en laden op de slaapkamer op de eerste etage waren doorzocht en dat onder meer vermist werden een broche ter waarde van f 5000 en een horloge, een arm band, een cassette met een dozijn rin gen, een portefeuille met f 60, ëen rij bewijs en een paspoort. In hei eerste kwartaal van dit jaar zijn .129 Oostduilsers over de zwaarbewaak te grens naar Nedersaksen. in W'est-Duits- land, gevlucht. 9 De visserijgrens voor de Tar Oer zal mei ingang van 12 maart volgend jaar op iwaalf m(jl worden gebracht. Aantal communisten op Cuba nam zeer sterk toe Het lidmaatschap van de communisti sche partij op Cuba is verleden jaar bijna verJubboid, zo is maandag ver klaard door het Amerikaanse ministerie van buitenlandss za.:en. Het bureau voor inlichtingen en onder zoo!: a.s het ministerie, ;:e: in een jaar verslag over het lidmaatschap van de communistische partijen In de wereld, dat aan het begin van dit jaar naar schatting 60.000 Cubanen lid waren van een communistische party, terwijl het aantal partijleden het voorgaande jaar op 27.000 had gestaan. In het rapport werd gezegd dat er in 90 landen tussen 'de 40.000.000 en 41.000.000 partijleden waren. In novem ber 1962 was in het Russische blad „Prawda" verklaard, dat er, over de ge hele wereld 42.500.000 partijleden wa ren. Algemeen gesproken hadden zich geen frote wijzigingen voorgedaan in het le- ental der communistische partijen, al dus het verslag. Het ledental der com munistische partijen in Chili. Peru en Venezuela was toegenomen, terwijl de communistische partijen in Paraguay en India leden hadden verloren, zo werd gezegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 15