Passiebloem
Paasbloem bij
uitnemendheid
IIFdïti
Joods Paasfeest op
wijze der traditie
montana
Rusland kampt met
scheermesjescrisis
vilaniol
Verrassende vinding
moderniseert wasdag
Waswater nu
zo zacht als Meiregen
films en
camera's
NIEUWS UIT DE KERKEN
WOENSDAG 10 APRIL 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
18
J^LOEMEN determineert men met behulp van een „flora" of
plantkundeboek. Eén bloem echter is er, die een onbekende
plantkundige of plantenvriend lang geleden op andere wijze heeft
ontleed. Die bloem is de passiebloem of „passitlora"
Die „grote onbekende" bracht namelijk de passiebloem in verband
met het lijden van Jezus, dat hij in de bloem verzinnebeeld zag. Wat
hem op het denkbeeld deed komen om de passiebloem in de bijbelse
sfeer te trekken, weten wij niet. Wel weten wij, dat het door hem ge
schetste „bloemsymbool" ingang heeft gevonden en dat de passie
bloem er zijn naam aan dankt. Na hem zijn er anderen gekomen, die
een enigszins van de zijne afwijkende symboliek in de bloem meenden
te zien. Doch allen legden zij verband tussen de fraaie vormen en
kleuren van de bloem en het lijden van Jezus.
W
'AT zag men in de grote ronde
bloem? Een gangbare opvatting
is de volgende. De tien stijve wit
tige kroonblaadjes vergeleek men
wat het aantal betreft met de tien
Soede apostelen (dus het twaalftal minus
udas en Petrus). Vijf van de tien kroon
blaadjes hebben een scherp kantje. Deze
vyf puntjes symboliseren (meende men)
do vijf vernederingen van Jezus.
In het buitenste purperblauwe deel van
de driekleurige krans in het midden van
de bloem zagen de „symbolisten" het
kleed, dat Jezus droeg, toen Pilatus Hem
naar Herodes zond. In het middelste
deel van de krans zagen zij het witte
kleed, dat Jezus droeg, toen Herodes
Hem terugstuurde naar Pilatus. En het
bruin in het midden van de passiebloem
zou de linnen rok van Jezus symbolise
ren. In het kruis, gevormd door de drie
stampers, zagen zij het Kruis van Gol
gotha.
Blauw en rood
DE passiebloem is niet slechts belang
wekkend als „symbool", maar ook
als „gewone bloem". Er zyn verschillen
de soorten passiebloemen. De meeste
hebben bloemen met blauw als overheer
sende kleur. Byzonder fraai is een uit
Zuid-Amerika afkomstige rode variëteit,
doch deze „rode passiebloem" komt in
Nederland weinig voor. De meeste plan
tenliefhebbers moeten derhalve volstaan
met de blauwe soorten te kweken.
De passiebloem is een dankbare bloem
om te kweken. „Moeilijk" is hij beslist
niet. De langzaam groeiende soorten zQn
geval, maar de badkamer is geschikt
voor de kweek van passiebloemen, omdat
het vochtgehalte van de lucht in dat ver
trek doorgaans beantwoordt aan de
eisen, die ae plant op hfet stuk van voch
tigheid stelt. De voorkeur voor de bad
kamer betekent evenwel niet, dat de
plant in de huiskamer niet kan gedijen.
Vooral, als U daar een zonnig plekje
beschikbaar kunt stellen, zult U succes
hebben met de kweek van die merkwaar
dige en mooie bloemen.
Neem dëze camera!
De Sporti 6 met een
fantastisch góede
achromaat-lens,
2 sluitertijden
diafragma f8-f11-f16,
blokkering.tegen
dubbele opnamen
en handige film-'
transporthand lë.;
Geen camera biedt
zoveel voor f 29.75
zeer geschikt om binnenshuis te worden
gehouden. De ideale plaats binnenshuis
de badkamer! Meent U nu niet,
Rijke bloei
DE snel groeiende soorten zyn meer op
op hun plaats in de tuin dan bin
nenshuis. Ook zy vragen echter veel zon.
Een plekje op het zuiden bevalt hun in
de regel het best. Dan groeit de klim
plant snel! Een exemplaar, dat in het
voorjaar slechts een halve meter hoog
is, kan wanneer de plant het naar
zijn zin heeft vóór de koude maanden
beginnen met zyn loten tot aan de eerste
verdieping reiken. In de zomermaanden
draagt deze klimplant byna iedere dag
een vracht bloemen.
Hun schoonheid is even groot als kort
stondig, want reeds tegen de avond van
de dag, dat zij ontluiken, zijn zij op hun
retour. Dit is echter geen reden om te
treuren, want 's anderen daags opent
de plant een even groot, ja, soms zelfs
een groter aantal „verse" bloemen.
Men noort wel eens als bezwaar opperen,
dat de passiebloem niet winterhard zou
zijn. Is dit bezwaar gegrond? Wij vre
zen, dat in een strenge winter menige
plant zou sneuvelen, maar als de winter
zacht is, kunt U gerust proberen uw
passiebloem in de tuin te laten overwin
teren. Wel is het ook dan nodig, de plant
door een dikke laag stro, sparretakken
of blad tegen vorst te beschermen.
bovendien aantrekkelijk maakt, is, dat
men hem als „bron van geschenken"
kan gebruiken. Vrienden, kennissen en
relaties kan men namelijk bedenken met
een stek. Dit schaadt de plant niet en
als de stek goed wordt behandeld, brengt
hij op zijn beurt een sqhat van bloemen
voort, die een lust voor het oog zijn.
De passiebloem (aldus een oud woorden
boek) is" een plant, „in welks bloesem
men al de werktuigen, die by het lijden
van Jezus gebezigd werden, afgeschetst
meent te vinden". Daarom heeft men de
Sassiebloem terecht gekenschetst als
e „paasbloem by uitnemendheid". Eén
;r: De plant bloeit in ons
schaars in de paastijd. Niettemin is hij
een plant, welks bloesem in de maanden
na het paasfeest een bron van vreugde
is voor alle ware bloemenvrienden.
(Van een speciale correspondent).
In de Sowjet-Unie is een „scheermesjes
crisis" uitgebroken. Het regeringsor
gaan „Iswestia" heeft zich althans
onlangs zeer ernstig met dit pro
bleem beziggehouden. Zoals het blad
opmerkt, produceerden de Russische
scheermesjesfabrieken enkele jaren
geleden gemiddeld meer dan 1,2 mil
jard mesjes per jaar tot enkele
planningsambtenaren de indruk kre
gen, dat onnodig grote voorraden on
verkoopbare scheermesjes bezig wa
ren zich in de winkels op te hopen.
De commissie voor het staatsplan
greep in en besloot, de scheermesjes-
Het leidingwater is in Nederland
bijna overal hard. Het wordt opge
pompt uit de grond, en neemt dan
bodemzouten mee, die het water
veel te hard maken. Daardoor kan
de waskracht van normale wasmid
delen niet volledig worden benut, en
wordt het gewassen textiel vaak
stug. De enige oplossing zou zijn, om
voortaan regenwater te gebruiken,
maar wie in Nederland heeft nog een
regenton
Castella brengt nu op een grandioze
manier uitkomst. In haar laboratoria
is een zachtmaker ontwikkeld, die
het leidingwater zo zacht maakt als
Meiregen. Deze zachtmaker draagt
de naam Antical-3 en is toegevoegd
aan het nieuwste Castella wasmid
del: Actief Blauw.
De resultaten zijn opzienbarend. Met
Castella Actief Blauw wordt 100%
waskracht ontwikkeld. In het mei
regen-zachte sop wordt het goed veel
schoner, en van stugheid is geen
sprake meer.
In massa moderniseren de vrouwen
nu de wasdag: alom wordt Castella
Actief Blauw gevraagd en enthou
siast gebruikt!
WAT IS ER MET
DEZE AVOND?
(Van een medewerker.)
„Gij zult uw zoon vertellen op die dag
aldus: Dit is om hetgeen de Here
mij gedaan heeft toen ik uit Egypte
trok" en „Daarom, onderhoud deze
inzetting ter bestemder tijd, van jaar
tot jaar". Duizenden jaren geleden
werd dit in het bybelboek Exodus
opgetekend. Eeuw na eeuw hebben
de joden dit gebod onderhouden ieder
jaar weer. Geen joods boek is zo
vaak herdrukt, geen zo vaak door
joodse kunstenaars uit alle eeuwen
verlucht als de Haganda, de vertel
ling, de overlevering. Het in het
boekje vervatte verhaal over de uit
tocht uit Egypte inspireerde hen.
Eenmaal per jaar wordt het boekje
gebruikt, op de joodse datum 15 nis-
san (dit jaar was dat 9 april), als
het acht dagen durende Pesachfecst,
het paasfeest, begint waarop de uit
tocht uit Egypte wordt- herdacht.
Bijna het gehele joodse jaar is met
deze uittocht verweven. Immers: als
God de uittocht niet had laten plaats
vinden had, naar menselijke begrip
pen, geen joods volk bestaan. Eeuw
na eeuw hebben de joden de herin
nering aan de uittocht bewaard en
er als het ware steeds opnieuw aan
deelgenomen tot in onze dagen.
In Israël eenmaal per jaar, in de
verstrooiing op belde eerste avonden
van het Pesachfeest. Dan zit het
joodse gezin geschaard rond te tafel,
de Sedertafel, een maaltijd waarop
uit de Hagada wordt gelezen, verteld
en gezongen over de uittocht. Het
geschiedt overal ter wereld op haast
gelijke wijze, in bijna ieder joods
huisgezin. Waar het niet gebeurt uit
godsdienstige overtuiging,, daar
wordt de Sedertafel in ere gehouden.
Voor 't zelfde-geld
het beste!
Ilford FP3, de film
met een ongelootljjk
aanpassingsvermogen.
Verblindend zonlicht
op het strand, een1
stemmingsbeeld op een
sombere dag: elk licht
is hem even lief.
Uw,foto's ..altijd raak"
met
ILFORD.natuurlijk!
Op de Sederschotel, waarvoor een ge
woon bord dienst kan doen, maar
die vaak speciale schalen zijn, welke
van grote kunstzinnigheid getuigen,
prijken symbolische gerechten. Er
liggen drie matzot op, het brood der
ellende, dat gedurende de acht dagen
van het feest wordt gegeten. Zij
stellen voor de priesters, levieten en
het volk Israel. Er is een gebraden
beentje ter herinnering aan het
paaslam, wat morror en radijs als
verzinnebeelding aan de bittere tijd
in Egypte doorgebracht. Voorts cha-
roset, een zoet mengsel van appelen,
amandelen, rozijnen, kaneel, suiker
en wat wijn, naar Oosters gebruik
een toespijs, die de kleur heeft van
het leem waarvan de joden in slaver
nij tichels moesten bakken. Dan nog
een gebraden ei als teken van rou\
en wat peterselie en zoutwater om ii
te dopen.
Verjaardag
Vier bekers wijn Worden op Seder-
avond gedronken om te toasten. Er
wordt immers een verjaardag ge
vierd: die van de geboorte van liet
joodse volk. De vier bekers herinne
ren aan de vier uitdrukkingen
waarmee de uittocht werd aange
kondigd: „Ik zal uitvoeren", „Ik zal
redden", „Ik zal verlossen" en „Ik
zal nemen". Een vijfde onaangeroer
de beker staat apart voor.de pro
feet Elia, die Israël terug zal bren
gen naar Kanaan.
Het aanrichten van de Seder is een
specifiek huiselijke aangelegenheid,
een avond waarop het joodse gezin
verenigd is. „Ieder die honger heeft,
kome en ete en viere het Pesach
feest mee". Eeuw na eeuw heeft de
joodse huisvader deze zin gezegd bij
de aanvang van de Sedertafel. In
vroegere tijden, toen de verbindingen
tussen de steden moeizaam waren,
gebeurde het vaak dat joodse reizi
gers aanklopten bij hun geloofsgeno
ten in de vreemde om de uittocht
mee te gedenken. De tijden zyn ver
anderd en het komt niet meer Voor,
dat men aanklopt bij vreemden om
de Seder te vieren. I
In de laatste jaren waren er velen in
Nederland die, getroffen door de oor
log, alleen ter wereld stonden of om
andere reden niet in de gelegenheid
waren de Seder aan te richten. Daar
om begon de Nederlandse Israëliti
sche hoofdsynagoge te Amsterdam
enige jaren geleden gemeenschappe
lijke Sederavonden te organiseren.
In verschillende delen van Amster-
dam vinden zij plaats. Zozeer ko- j
men deze massale plechtigheden te
gemoet aan de verlangens, dat het
aantal jaarlijks stijgt. Het eerste-
jaar zaten 150 mensen om de Seder-j
tafel, het tweede 300, het derde 480,
verleden jaar ruim 500 en dit jaar i
bijna 600. In het nieuwe R.A.I.-ge-l
bouw is het dat de Amsterdamse op-
perrabyn A. Schuster de Seder leidt.
Het door de joodse gemeente te Am
sterdam genomen initiatief van ge
meenschappelijke Sederviering is al
dus uitgegroeid tot een nog jonge
traditie die aan de eeuwenoude be
leving is gekoppeld.
Vraag en antwoord
Niet verbroken werd de ketting, waar-(
in tot- uiting komt dat ondanks al
les wat liet joodse volk in de loop
der eeuwen is aangedaan, het '1
Boek blijft koesteren als het kost
baarste bezit. Het is dit Boek, de
traditie, dat ieder jaar meer
Minister Luns gaat
niet naar Parijs
De Nederlandse minister van buiten
landse zaken, mr. J. M. A. H. Luns,
neemt vandaag niet deel aan de weke
lijkse bijeenkomst van de raad van de
Noordatlantische Verdragsorganisatie
te Parijs. De minister is wegens drukke
werkzaamheden verhinderd' zich naar
de Franse hoofdstad te begeven.
Dit heeft een woordvoerder van het
ministerie van buitenlandse zaken
terochtend in Den Haag medegedeeld
antwoord op een vraag.
Zoals gemeld, had men eerder van de
zijde van het ministerie van buiten
landse zaken gezegd dat er rekening
met de mogelijkheid gehouden kon wor
den, dat minister Luns op. de bijeen
komst van deze week niet aanwezig zou
zijn.
De nieuwe zaakgelastigde voor
ons land in Djakarta, drs. C. D.
Barkman bij aankomst voor het
ministerie van buitenlandse za
ken in Den Haag.
produktie met een derde te beperken.
Volgens de „Iswestia" ging men bij
de berekening onder meer van de
veronderstelling uit, dat de vraag
naar mesjes verder zou teruglopen,
omdat bij de jonge mannen baarden
steeds meer in de mode schenen te
komen.
De maatregel bleek intussen een grote
vergissing te zijn. Want hoe het ook
gesteld was met de baarden van de
jonge Russen, het nieuwe produktie-
quotum bleek volkomen onvoldoende
en schiep zelfs een soort scheermes
jespsychose. Steeds weer probeerden
de autoriteiten de mannelijke bevol
king ervan te overtuigen, dat de pro
duktie de behoefte aan mesjes volko
men dekte, maar de ervaring heeft
de Sowjet-burgers geleerd, dergelijke
officiële toezeggingen wat sceptisch
te bezien en het gevolg was dan ook
dat de Russen vandaag viermaal zo
veel scheermesjes kopen als zij
lijk nodig hebben.
scheermesjesaffaire is natuurlijk
slechts een voorbeeld uit een reeks
van soortgelijke voorvallen. Zo
schrijft de „Iswesta" ook over een
meubelcrisis. Weliswaar puilen de
winkels uit van de onverkochte ta
fels, stoelen en kasten, maar de kwa
liteit moet wel miserabel zijn, wan
neer zelfs dé „Iswestia" enkele pro-
dukten „monstrueus en armoedig"
noemt. Ook dit probleem heeft een
omvang aangenomen, die een offi
cieel onderzoek noodzakelijk maakte.
Het resultaat was verontrustend:
twee vijfde van alle meubelen bleek
uitschot te zijn en moest door de fa
brieken worden teruggenomen.
De wortel van het kwaad wordt door de
„Iswestia" hierin gezien, dat de be
langstelling van de producenten meer
op de statistieken dan op de wensen
van de kopers gericht is. Wanneer de
planning gericht is op 100 stoelen,
dan meent een Sowjet-Russische fa
brieksdirecteur een grote prestatie
geleverd te hebben, wanneer hij er
110 heeft gemaakt onverschillig
of iemand bereid is, die stoelen te
kopen of er in te gaan zitten. In de
ze diagnose ligt ongewild een zekere
mate van ironie: want volgens de
Sowjet-doctrine worden slechts in de
kapitalistische en niet in de socialis
tische landen goederen terwille van
de produktie gemaakt.
De burger van een westelijke industrie
staat mag een dergelijke crisis hoog
stens grotesk voorkomen. Maar met
die constatering heeft men nog geen
verklaring voor wat er achter zit.
Wat hier gebeurt toont namelijk on
der andere, aan, dat ook het meest
perfecte planningsapparaat niet in
staat is, een prognose te maken van
het juiste aantal verbruiksgoederen
ten behoeve van de burgers. Verder
toont het duidelijk het onvermogen
van het Sowjet-Russische produktie-
systeem aan om artikelen van gelijk
blijvende en goede kwaliteit te fabri
ceren. Deze beide factoren zyn ver
antwoordelijk voor crisis. En die zijn
weer hoogst onaangenaam voor de
Moskouse „planningsstrategen", ook
al gaat het als in bovengenoemde
voorbeelden, „slechts" om scheermes
jes en meubelen.
Advertentie
Vitaminen zijn een weldaad voor de huid
en beïnvloeden de stofwisseling in zeer belangrijke mate.
Medici bevestigen, dat gezondheid en aanzien van de huid door
vitaminen behouden en fundamenteel verbeterd worden.
Daar ons lichaam echter geen vitaminen vormt, verschaft Vitamol
van buitenaf deze opbouwende stoffenvoorkomt daardoor
vroegtijdige vermoeidheidsverschijnselen en garandeert een sleed.'
goed verzorgd uiterlijk.
DE SUCCESVOLLE VITAMINE-HUIDVERZORGING
Vitamol-crèmesbestrijden rimpels en kraaiepootjes, geven de huid
jeugdige frisheid, verhinderen uitdroging.
er toe brengt gemeenschappelijk de
Seder te vieren, de herinnering te be
waren aan het feit dat duizenden
jaren geleden plaatsvond: dat ieder
iaur nieér komen om de jongste van
het gezelschap de vraag te horen
stellen: Ma nisitana wat ver
schilt deze avond van alle andere
avonden
ICn het antwoord:
Awadicm Hajinie slaven waren
w(| onder Farao in Egypte, maar de
Eeuwige, onze God, voerde ons uit
met sterke hand en machtige arm.l
Zo wordt de Amsterdamse R.A.I. het;
toneel van een eeuwenoude joodse I
plechtigheid.
C> Het nieuwe bewind In Irak heeft vijfen
twintig als pro-communlstlHche beschouwde
boeken verboden en alle exemplaren bij de
bockhandel in beslag laten nemen. DuarbU
waren geschriften van Lenin en van Mao
Tse-Toen"
„Nauwer samenwerken met
andere godsdiensten"
Mgr. Thyssen, bisschop van Larantuka
in Indonesië, heeft te Vaticaanstad ver
klaard voorstander te zijn van nauwere
samenwerking met de andere wereld
godsdiensten bij de vraagstukken waar
voor de moderne werela zich geplaatst
ziet.
Daartoe zou een secretariaat voor de
niet-christelijke religies moeten worden
ingesteld, naar het voorbeeld van het
secretariaat voor de eenheid der chris
tenen.
Mgr. Thijssen Nederlander van ge
boorte, thans Indonesiër toonde zich
vol lof over de verdraagzaamheid van
de Indonesische overheid op religieus
terrein.
Ds. F. Nicolaï, vroeger te
Domburg, met emeritaat
De provinciale kerkvergadering van
Utrecht heeft met ingang van 1 mei a.s.
emeritaat verleend aan ds. F. G. H.
Nicolaï, predikant van de hervormde
gemeente van Vleuten (en De Haar) in
de classis Utrecht. Ds. Nicolaï was van
11 oktober 1936 tot 19 januari 1947 pre
dikant van de hervormde gemeente te
Domburg.
Secretariaat N.P.B.
Tot secretaris in algemene dienst van
de Nederlandse protestantenbond is be
noemd mevrouw dr. A. E. A. Went-
v. d. Vring, thans leidster van het vluch
telingenwerk in Istanboel in opdracht
van de Wereldraad van Kerken. Per
1 juni zal mevrouw Went haar nieuwe
taak beginnen. Het algemeen secreta
riaat wordt dan verplaatst naar Utrecht.
Per 1 maart is reeds ds. J. Zuurdeeg
te Wassenaar tot predikant-secretaris
benoemd.
Kerkelijke mutaties
NEDERLANDS HERV. KERK.
Beroepen te Haarlem, vacature R. 1
toez. E. Sneller te Eindhoven. Bedankt
voor Leeuwarden, vac. Ph. Loggers, J.
Tammeling te Koudum; voor Wasse
naar (Ned. Prot. Bond) M. Wabeke te
Enschede. Beroepbaarstelling: de heren
J. Botma, em. predikant te Eist, Gel
derland en E. Gijsbers voorheen predi
kant van de Evangelische Christelijke
Kerk van Nieuw-Guinea te Emmen
zyn beroepbaar.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Doezum en te Harderberg
(vac. D. Pasman) G. de Jong te Neede.
Beroepen te Uithuizermedum C. A. Ver
hoog te Wirdum (Fr.).
Aangenomen naar Ens, W. F. Koelé te
Tweede Exloërmond; naar Nijkerk, vac.
W. Griffioen, J. Nierop te Haulerwijk.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT.)
Bedankt voor Kantens, W. Wierenga
te Noordbergum.
CHR. GEREF. KERK.
Tweetallen te Hiiversum-oost J. J. Re
bel te Haarlem-noord en K. J. Velema
te Hoogeveen; te Maarssen
Brandsma te Rozenburg en J. de Jong
te Gouda; te Oud Beijerland M. W.
Nieuwenhuijze te Amsterdam-west en J.
J. Rebel te Haarlem-noord: te Rotter
dam-Kralingen C. v. d. Weele te Erme-
lo-Putten en P. Zonneveld te Bennekom.
Aangenomen naar Deventer A. j. Otter
te St.-Jansklooster.
EVANG. LUTHERSE KERK.
■oepen te Zeist A. Duyvendak,
ponent te Alphen aan de Rijn.
BAPTISTEN GEMEENTEN.
Bedankt voor Zwolle S. J. Zijlstra te
Eindhoven.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN.
Bedankt voor Zaandam H. Ligtenberg
te Oude Mirdum.
Kardinaal Bea: toenadering
door nieuwe formuleringen
De voorzitter van het Vaticaanse secre
tariaat voor eenheid onder de christe
nen, kardinaal Bea, heeft iri Washing
ton de hoop uitgesproken, dat het twee
de Vaticaanse concilie zal voeren tot
„een nieuwe en vollere nitleg" van de
geloofswaarheden, waardoor misverstan
den tussen de christenen zouden kunnen
worden verminderd.
De toenadering der christenen van de
laatste jaren en in het byzonder tijdens
het concilie is volgens hem een bewijs
dat God „in deze tijd bijzondere genade
verleent om de eenheid van allen die
de naam van Zijn Zoon dragen te be
vorderen".
Hij zei, dat het onjuist zou zijn, als
rooms-katholieken bij andere christenen
de indruk zouden wekken, dat zij be
reid zouden zijn dogma's op te geven
om tot eenheid te komen. Hij noemde
in dit verband het dogma van het pau
selijk primaatschap en zyn onfeilbaar
heid als een „geopenbaarde waarheid"
die de Rooms-Katholieke Kerk nooit zal
opgeven. „Maar deze standvastigheid
en absolute trouw aan dit geheel van
ons heilig geloof.... houden niet in, dat
er op oecumenisch gebied niets gedaan
mag worden ten aanzien van de ge-
loofssfeer. Men dient onderscheid te
maken tussen de inhoud van de leer en
de manier waarop zij uitgedrukt wordt.
9f
eigentijdse; drèss- en'
weekend-shirts in tricot
enkalon. bel-o-fast en
sanfor plus poplin,
wissewasjes... blijven
mooi! 10.90 tot 18.75
Zondagsdienst bij
P.T.T. op 30 april
Op 30 april (koninginnedag) zal de P.
T.T. de diensten uitvoeren als op zon
dagen. Er zullen die dag geen post
bestellingen worden uitgevoerd en in de
nacht van 29 op 30 april en van 3d
april op I mei rijden ",een nnchtposï-
treinen. Ook voor de telegraaf- en te
lefoondienst geldt de zondagsdienst.
Voor 15.000 aan
juwelen gestolen
Voor een waarde ven f 15.000 aan ju
welen hebben inbrekers maandagavond
bemachtigd in een woning aan de
Nieuwe Duinweg in Den Haag tijdens
afwezigheid van (Ie bewoners.
Toen deze om 10 uur thuiskwamen
ontdekten zij, dat de kasten en laden
op de slaapkamer op de eerste etage
waren doorzocht en dat onder meer
vermist werden een broche ter waarde
van f 5000 en een horloge, een arm
band, een cassette met een dozijn rin
gen, een portefeuille met f 60, ëen rij
bewijs en een paspoort.
In hei eerste kwartaal van dit jaar
zijn .129 Oostduilsers over de zwaarbewaak
te grens naar Nedersaksen. in W'est-Duits-
land, gevlucht.
9 De visserijgrens voor de Tar Oer zal mei
ingang van 12 maart volgend jaar op iwaalf
m(jl worden gebracht.
Aantal communisten
op Cuba nam zeer
sterk toe
Het lidmaatschap van de communisti
sche partij op Cuba is verleden jaar
bijna verJubboid, zo is maandag ver
klaard door het Amerikaanse ministerie
van buitenlandss za.:en.
Het bureau voor inlichtingen en onder
zoo!: a.s het ministerie, ;:e: in een jaar
verslag over het lidmaatschap van de
communistische partijen In de wereld,
dat aan het begin van dit jaar naar
schatting 60.000 Cubanen lid waren van
een communistische party, terwijl het
aantal partijleden het voorgaande jaar
op 27.000 had gestaan.
In het rapport werd gezegd dat er in
90 landen tussen 'de 40.000.000 en
41.000.000 partijleden waren. In novem
ber 1962 was in het Russische blad
„Prawda" verklaard, dat er, over de ge
hele wereld 42.500.000 partijleden wa
ren.
Algemeen gesproken hadden zich geen
frote wijzigingen voorgedaan in het le-
ental der communistische partijen, al
dus het verslag. Het ledental der com
munistische partijen in Chili. Peru en
Venezuela was toegenomen, terwijl de
communistische partijen in Paraguay
en India leden hadden verloren, zo werd
gezegd.