PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT FRANSE MIJNWERKERS CAPITULEREN Ben Bella heeft lak aan Evian Toestand in Argentinië chaotisch Veerboot „Prinses Beatrix" zes uur vast bij Breskens Werk wordt hervat na staking van 34 dagen Hartelijk welkom voor Mexicaanse gasten AANKOMST OP VLIEGVELD YPENBURG Prinses Beatrix genoot van echte Japanse maaltijd President niet naar W.-Berlijn Galadiner in Huis ten Bosch BRITSE BELASTINGVERZACHTING ALS INJECTIE VOOR ECONOMIE Begroting met een recordtekort Pover ntlijn Deel passagiers overgestapt op andere schepen 206e jaargang - no. 80 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok 4 Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. f" 2911; Zierikzee; red. tel. 2425, adm. tel. 2094. 0 Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 x tarief'. Kleine adv. (max. 8 regeïs)'30 ct. p. regel (min."/' 1,50). „Brieven bur. i a dit blad" 25 ct. n Bureaus: Vlissingen: red. tel. 2116, adm tel. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Donderdag 4 april 1963 Pseudo-vlieger op drift Pagina 10 AANVAARDE VOORSTELLEN WIJKEN WEINIG AF VAN EERDER GEDANE REGERINGSAANBIEDINGEN De koninklijke familie en de Me xicaanse gasten luisteren naar het spelen van de volksliederen. De leiders van de Franse mijnwerkers en de raad voor de ge nationaliseerde mijnen hebben gisteravond een akkoord gepara feerd, waardoor praktisch een einde is gekomen aan de staking van 34 dagen. De raad voor de mijnen kondigde de gebeurtenis om half negen aan. Men verwacht dat de leiders van de vier vakbonden de mijnwerkers van de details van het akkoord op de hoogte zullen stellen alvorens waarschijnlijk morgen het personeel aan te raden de arbeid te hervatten. Uit de inhoud van het akkoord blijkt dat de mijnwerkers voor de regering door de knieën zijn ge gaan. Er was weinig verschil tus sen de toegestane loonsverhogin gen en het regeringsaanbod van 24 maart, dat door de mijnwerkers werd verworpen. Loonsverhoging De volgende loonsverhogingen werden toegestaan: Een verhoging van 6% procent, die op 1 april 1963 zou ingaan. Deze verhoging zou worden opge voerd tot 7ï4 en 8 procent respectie velijk 1 juli en 1 oktober. De rege ringscommissie van economische des kundigen had twee weken geleden toegegeven dat de lonen der mijn werkers 8 procent lager waren dan de salarissen die bij de particuliere bedrijven werden verdiend. De verhoging zou op 1 januari 1964 en 1 april 1964 worden opgevoerd tot 11 en 12% procent. De regering had er reeds eerder in toegestemd de sa larissen tussen 1 april 1963 en 1 apHl 1964 met 12% procent te verhogen, maar de vakbonden der mijnwerkers slaagden erin de loonsverhogingen te bespoedigen, door een tussentijdse, op 1 januari in te stellen, verhoging. In het akkoord was voorts beloofd dat de lonen der mijnwerkers in sep- De Algerijnse premier Ben Bella heeft gisteren in een toespraak verklaard dat hij er niet om geeft dat de in beslagname van Frans eigendom in Algerije in strijd is met het destijds in Evian gesloten Frans-Algerijnse akkoord. Het betreft hier de inbeslagname van 69 hotels in en rond Algiers die dins dag door de Algerijnse regering zijn overgenomen en de zaterdag in beslag genomen zes grote boerderijen die aan Europeanen toebehoorden. Volgens de Algerijnse regering z(jn de boerderijen genationaliseerd omdat zij door personen die zich tegen de revo lutie hadden betoond, als „kleine ko ninkrijken" werden beheerd- Ben Bella deelde voorts nog mee dat een diplomatiek Algerijnse delegatie op het ogenblik door het Middenoosten reist om ondersteuning te zoeken voor de rebellen in h,et Portugese gebied An gola. In de salons van de veerboot „Prinses Beatrix" bekortten de wachtende passagiers al pratend de tijd. Foto P.Z.C.) tember van dit jaar opnieuw zouden worden herzien. De raad voor de mij nen gaf de mijnwerkers de verzeke ring dat zij twee dagen vakantie zou den krijgen voor iedere maand die zij in 1963 zouden hebben gewerkt. In de overeenkomst was gezegd dat de andere eisen der mijnwer kers zouden worden besproken op een „zo spoedig mogelijk" te beleg den rondetafelconferentie, waar op het vraagstuk van de toekomst der mijnwerkers te berde zou wor den gebracht. „Maart is niet rond" Russische astronomen hebben vastgesteld, dat de maan niet hele maal rond is. Zjj vertoont een soort bult, die in de richting van de aarde wijst, aldus meldt Tass. Deze wetenschap is vastgesteld na langdurige waarnemingen met be hulp van een instrument, „helo- meter" genaamd, die in Kazan werden verricht. Prinses Beatrix heeft gisteravond gedi neerd ln het Tokiose restaurant Han- nyaen dat bekend is door zijn zuiver Japanse stijl en gerechten. Tot de vele gerechten behoorden rauwe schijven zeebrasem in sojasaus met mierikswortel. De prinses prees de bekende Japanse rijstwijn. Na he diner zag de prinses een „Noh" toneelspel, dat van Chinese oor sprong is. Gisterochtend bracht prin ses Beatrix in Tokio een onverwacht bezoek aan het nationaal museum. In het museum kreeg de prinses ook voor het eerst voorwerpen te zien uit de tijd, dat de eerste Nederlanders zich in Japan vestigden. Er werd haar een houten beeld van Erasmus getoond, dat afkomstig was van het eerste Nederlandse schip dat Japan aandeed, „De Liefde". Dit schip wierp in 1600 zijn anker uit in de Beppoebaai. De president van Mexico, Lopes Mateos, die na z\jn bezoek aan Nederland een bezoek zou brengen aan Bonn en West- Berlyn, heeft West-Beriyn geschrapt van zyn program, zo is door een woord- voorder van de president meegedeeld. 'Hij weigerde het besluit van de presi dent toe te lichten. Waarnemers nemen er nota van dat het besluit kenneljjk is gevallen na het be zoek van Mateos aan Warschau. Moge lijk wil hfl vermijden dat men hem een militante houding ter zake van de „muur der schande" toeschrijft. Ongeveer zeventig personen heb ben aangezeten aan het galadiner dat gisteravond ter gelegenheid van president en mevrouw Lopez Mateos in de Oranjezaal van het paleis Huis ten Bosch in Den Haag is gehouden. De koningin, die gekleed was in een goudkleurig toilet van brokaat met cape van georgette heette in haar toespraak president en me vrouw Lopez Mateos en hun doch ter Aveeita welkom. Na woorden van lof over het Mexicaan se volk zei de koningin: „In het samen spel der natiën begroeten wij met vreug de en warme instemming uw bijdragen op ieder gebied, ik denk in het bijzonder aan uw strijd voor het internationaal recht, uw inspanning voor ontwapening en vrede, en de unieke kwaliteit van uw bijdrage ten bate der ontwikkelingslan den". „Ook waarderen wij de goede samen werking met Mexico in het kader van de economische commissie voor Latijns Amerika, belangrijk voor ons vanwege de ligging van twee delen van het ko ninkrijk op het westelijk halfrond". De koningin herinnerde eraan dat de prins intensief heeft meegewerkt aan de snelle groei van de economische betrekkingen tussen Nederland en Mexico. Vrijhandelsland „Met belangstelling volgen wij hier de ontwikkeling van de Latijns-Ame rikaanse vrijhandelsassociatie. Ne derland is per definitie een vrijhan delsland". Voor Nederland is het ves tigen en versterken van handelsbe trekkingen ook met landen die niet bij de E.E.G. zijn aangesloten, van groot belang. Daarop bracht koningin Juliana een heildronk uit op de president en me vrouw Lopez Mateos en op heel het Mexicaanse volk. Onmiddellijk daarna sprak president Lo pez Mateos. „Het is voor mij een reden tot bijzondere vreugde dat ik mij, op uitnodiging van uwe majesteit in dit dappere land bevind, dat niet alleen zelf een deel van het eigen grondgebied heeft geschapen verfraaid met een uitzonderlijke smaak maar dit ook heeft verdedigd met grote heldhaftigheid. Als bewonderens waardig symbool van die verdediging herdenken wij koningin Wilhelmina, aan wier nagedachtenis het volk en de regering van Mexico hier eer betuigen", aldus o.m. de president. Aankomst De Mexicaanse gasten arriveerden gisterochtend om vijf minuten over elf per Caravelle uit Warschau op het vliegveld Ypenburg, waar een batterij luchtdoelartillerie 21 saluut schoten afvuurde. Direct daarop kwam een legioen vlugge Mexicaan se persfotografen in actie, die overal op en onder kropen en de marechaus see handen vol werk gaf. Van Ypenburg begaf het gezelschap zich per auto naar het Rijswykseplein in Den Haag, waar men overstapte in de koninklijke calèches, nadat de kinderen van twee Haagse wethouders bloemen hadden aangeboden aan de koningin, mevrouw Lopez Mateos, prinses Irene en mejuffrouw Aveeita Ixjpez Mateos. De eerste officiële daad van president Lopez Mateos tijdens zijn bezoek aan Nederland was het leggen van een krans rode en witte tulpen bij het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam. Rijksmuseum De Mexicaanse gasten bezochten 's mid dags in gezelschap van koningin, prins en prinses Irene het Rijksmuseum, dat tydens dit bezoek niet voor het publiek gesloten was. Dit doorgaan van het ge wone bezoek trof de Mexicaanse gasten zeer. In het Rubenskabinet van de ere galerij werd de thee gebruikt. Burgemeester en wethouders van Den Haag boden gisteravond een gala- concert aan, dat werd gegeven door het Residentie-Orkest onder leiding van Willem van Otterloo. Achtereenvolgens werden het Concerto Grosso no. 1 in g van Hellendaal, het Vioolconcert in c (solist Willem Noske) van Haydn en de Haffner-symfonie van Mozart ten ge hore gebracht- „Expansie zonder inflatie" Gezonde expansie zonder inflatie zal het pond sterling niet verzwakken maar versterken. Dit is een taak voor de hele natie, aldus de minister. De Britse regering heeft gisteren een begroting 1963-'64 ingediend gericht op „expansie zonder infla tie". De minister van financiën Re ginald Maudling vertelde het La gerhuis dat zijn begroting voorziet in een groei van 4 procent on geveer tweemaal het Britse tempo van nu teneinde deze onder gro te druk verkerende natie te helpen haar „volledige rol in deze gevaar lijke wereld" te spelen. Minder belasting De minister kondigde belastingverzach- ting aan: „Schedule a", een bijzonder impopulaire, bijzonder verwarrende hef fing op onroerende goederen, welke neerkwam op een dubbele bezitsbelas- ting. werd opgeheven. Dit, zeide Maud ling, zou de eigenaars/bewoners 48 miljoen pond besparen in het nieuwe be lastingjaar. In ruil daarvoor dienen eigenaars die hun bezit verhuren om er winst mee te maken, een nieuwe be lasting onder ogen te zien. De minister zeide dat zijn begroting Vliegtuigen van de regering hebben gisteren aanvallen gedaan op de ma rinebasis Punto Indio in de Platarivier, waar de opstandelingen, die dinsdag een greep naar de macht deden, zich hadden verschanst- In een communiqué werd gezegd, dat de luchtaanvallen gevolgd werden door een aanval met tanks. Volgens onbe vestigde berichten is de basis, die zwa re schade had opgelopen, zonder ge vechten door tankeenheden van de re geringsstrijdkrachten bezet. Men ge looft dat de rebellen tijdig de wijk had den genomen. Intussen stoomt de vloot op volle kracht naar Buenos Aires op. Men weet niet aan welke zijde zij staat in deze, voor namelijk door 'de Argentijnse marine ge- inspireerde opstand. Dat de toestand in het land nog niet stabiel is, blijkt uit berichten, die mel den, dat zich gisteren op verscheidene plaatsen in het land gevechten voor tleden. Zo zou in Cordoba en Bahia Blanca nog aanhoudend worden gevoch ten. Vluchtelingen In Montevideo landde gisteren een ma rinevliegtuig met een aantal uitgewe ken Argentijnse marineofficieren. Generaal Rattenbach, de minister van oorlog, maakte gistermiddag bekend, dat de opstandelingen van de marine hun verzet hadden gestaakt en dat de opstand was afgelopen. Van de andere zijde wordt echter ge meld, dat de vloot, onder leiding van de vroegere vice-president admiraal Isaac Rojas, Buenos Aires nadert met het voornemen de regeringsbasis te bombarderen en de overgave van het bestuur te eisen. Gijzelaar Radiostations van de opstandelingen hebben bericht, dat ex-president Ar- tnro Frondizi, die in het voorjaar van 1962 door Guido werd opgevolgd, door de opstandelingen als gijzelaar gevan gen is genomen. Nieuwe Amerikaanse Minutemanraket in ontwikkeling De Amerikaanse luchtmacht heeft me degedeeld bezig te zijn met de ontwik keling van een nieuw type intercontinen tale Minutemanraket, dat vier maal zo dodelijk is als de huidige types. Het wa pen zal worden gebruikt tegen vijande lijke ondergrondse raketbases. ontwikkelende economie- Het zakenleven wilde Maudling hel pen door voor ondernemingen zowel de inkomsten- als de winstbelasting te verlagen. Grootste tekort De begroting was berekend op een kort van 700 miljoen pond- Dit is het grootste geprojecteerde tekort sedert het eerste naoorlogse budget. De uitgaven voor onderwijs zouden vol gend jaar met 10 procent stijgen, zei Maudling- Wat -de werkloosheid betreft, trok Maudling 10 miljoen pond uit voor scho ling van arbeiders. De knelgebieden krijgen voorrang. Bedrijven, die zich vestigen in gebieden met grote werk loosheid, krijgen bepaalde voorrechten. Defensie Maudling trekt 1.837.700.000 pond voor de defensie uit, de grootste afzonder- belastingen besnoeit tot een bedrag lijke post op de begroting. Defensie zal van 250 miljoen pond, als een in- 31 procent van de uitgaven voor zich jectie voor de zich minder gunstig opeisen. SPANNENDE UREN VOOR PASSAGIERS ZES UUR LANG heeft de veer boot „Prinses Beatrix" niet aan boord meer dan tweehonderd pas sagiers, vijftig personenauto's en twintig vrachtauto's woensdag vast gezeten op een zandplaat bij Breskens. De veerboot voer 's mid dags om tien over twee omhoog en pas 's avonds om rijf minuten over half negen slaagden drie sleepbo ten erin het hulpeloos vastgeklon ken schip vlot te trekken. Intussen was een deel van de passagiers loor snel te hulp geschoten sche ien van boord gehaald en naar Breskens gebracht. Maar vele tien tallen andere passagiers bijna allen automobilisten bleven zes spannende uren aan boord: dat be tekende zes uur leven op erwten soep, koffie en broodjes. Tegen half tien was alle leed gele den: omstreeks die tijd voer d( „Prinses Beatrix" voorzichtig de ha ven van Vlissingen binnen. „We heb ben het schip onmiddellijk aan een nauwgezet onderzoek onderworpen, maar we konden geen schade consta teren", vertelde ons gisteravond de directeur van de Provinciale Stoom bootdiensten in Zeeland, mr. J. L. Nieuwenhuis. „De Beatrix" komt vandaag weer normaal in de vaart. De „Prinses Beatrix" was om tien voor twee uit Vlissingen vertrokken. Het was op dat moment aan de Vlissingse kant goed zicht. Vlak voor de veerhaven van Breskens raakte het schip in dichte mist. Zeker veertig zeeboten lagen daar voor anker. „Er was niet doorheen te komen. Daarom voeren we om een boot heen, maar daar bleek het water te zijn weggelopen (4% meter nog maar). We kwamen vast te zitten en kwamen niet. meer los", aldus het relaas van de kapitein. De volle boot met schooljeugd, die zijn vrije woensdagmiddag tegemoet ging en met bezoekers voor de Oostburgse markt trachtte eerst op eigen gelegenheid weer los te komen- Maar dat bleek niet moge lijk. Het wachten was op opkomend water en sleepboothulp. Drie sleepboten van de S-H.V. uit Vlis singen, de „Van Woelderen", de „So phia" eri de „Frederik Hendrik" slaag den er 's avonds om vijf over half ne gen in de veerboot los te trekken, na dat zij daarmee om zeven uur waren begonnen. Het was opkomend tij, met 4 meter diep water. B|e broodjes waren op, koffie en erwtensoep was er nog een beetje Intussen had kapitein G. Gort van het betonningsvaartuig „Terneuzen" van het Nederlandse loodswezen de vleugel lamme „Prinses Beatrix" op het radar scherm opgemerkt. De „Terneuzen" was onderweg naar het operatieterrein bij de Spijkerplaat, had om 12 uur het anker uitgegooid en dit om 1 uur weer opgehaald, toen het gepraaid werd door het vissersvaartuig „Breskens 10" van schipper H. Vermeulen, die ook al was vastgelopen. Schipper Vermeulen vroeg assistentie van de reddingsboot „Pres. J- V. Wierdsma" uit Breskens, maar besloot te wachten op opkomend tij. De reddingsboot zette nu koers naar de veerboot en tevens kwam daar langs zij de „Breskens 20" van schipper P. de Baare. Deze drie te hulp gekomen schepen namen totaal 120 passagiers van de ferry over: de vissersboot 20, de reddingsboot 60 en de tonnenlegger 40- Ook fietsen en lichte bromfietsen werden overgenomen door de Breskense vissersboot en de „Terneuzen"- De drie schepen voeren door naar de oude veer haven in Breskens, waar de opgeluchte passagiers werden gelost. Het overgaan van de veerboot op de drie „helpers" ging vrij gemakkelijk. De veerboot lag niet scheef en de pas sagiers konden via de boorden aan de achterkant het schip verlaten. De fiet sen en bromfietsen werden overgereikt. De „Terneuzen" ging langszij de „Prin ses Beatrix", daarnaast lag schipper De Baare met zijn vissersboot. De passa giers gingen over via het voordek. Kort daarna waren de passagiers zo in Bres kens beland. Urenlang wachtende passagiers had den zicli 's morgens, toen enige diensten moesten vervallen, afgevraagd waarom de gereedliggende reserveboot Met een zucht van verlichting en toch ook weer met bezorgdheid zullen velen de povere mededelingen hebben felezen, welke te Brussel verstrekt wer en na de grote ministersconferentie van de zes E.E.G.-landen. Er zijn enke le besluiten genomen, die evenzovele tekenen van herleving zijn na het win- terslaapje, dat volgde op het mislukte contact met Engeland. Maar over zaken, welke toch bepaald dringend een regeling eisten hebben de heren in Brussel geen overeenstemming bereikt en dat geeft te denken. Zoals bekend willen de Amerikanen pra ten over het verrui men van de handel met de Euromarkt, maar daarbij staat voorop, dat die Euromarktlanden dan een gezamenlijke landbouwpolitiek moe ten hebben, opdat er ook over land bouwzaken gesproken kan worden tus sen de vertegenwoordiging van de Eu romarkt en die van de Verenigde Sta ten. Ondanks alle mooie plannen en idealis tische woorden van de Duitse minister Schroder tijdens de jongste besprekin gen te Brussel, is van een Duitse ge neigdheid om tot een verdergaande landbouwintegratie te komen totaal niets gebleken. De landbouwkwesties, welke op de con ferentieagenda stonden, zijn van de agenda afgevoerd. Nu moeten de minis ters van landbouw daarover nog eens gaan praten op 20 en 21 mei. Gevreesd moet worden, dat ook dan geen overeenstemming zal worden be reikt over bijvoorbeeld een zo belangrijk onderwerp als de prijstoenadering van de granen. In elk geval is het nu al ze ker, dat er dit jaar niets zal komen van een verdere landbouwintegratie en dat dus het E.E.G.-program op dit punt nog weer verder ten achter zal geraken op het tijdschema dan het thans reeds is. Dat ziet er dus niet hoopvol uit, zomin voor deze landbouwintegratie als voor de E.E.G.-besprekingen met de Verenig de Staten. n dit verband moet men het achteraf toejuichen, dat de besprekingen met Engeland vorig jaar niet hebben geleid tot het toetreden van Engeland, want dan zou die landbouwkwestie nog veel moeilijker hebben gelegen dan zij nu reeds is. Als men op dit ogenblik de wegen nog wil openhouden voor de toetreding van Engeland tot de E.E.G. dan zal men weliswaar geen besluiten moeten ne men, welke nieuwe moeilijkheden zou den scheppen voor Engeland, maar dan zal men toch wat de landbouwpolitiek betreft een uitzondering moeten maken, in die zin dat men met of zonder En gelse instemming de landbouwinte gratie zo snel mogelijk tot stand brengt, omdat ze anders tot een welhaast on bereikbaar ideaal wordt. Hoewel er geen officieel communiqué is verschenen na de besprekingen in Brussel men kon het ook déér- over niet eens worden wordt in be paalde publikaties toch gesproken over „nieuwe hoop op vooruitgang en af wenden van een dreigende crisis". Nu is „hoop op vooruitgang" altijd goed, maar de crisisverschijnselen, wel- :e zich op het gebied van de Euro- markt voordoen zijn zeker niet verdwe nen. Er is een groter wantrouwen dan voor heen tussen de zes landen, de houding jegens elkaar is stugger geworden en in dit verkilde klimaat doen zich econo mische verschuivingen voor die wijzen in de richting van verminderde winsten en ook van prijsdaling. Deze „trend" is niet gunstig voor in stituten, zoals de E.E.G.-instituten, wel ke ontstaan zijn in jaren van grote winsten, grote vraag naar goederen enz. Die instituten moeten dan namelijk hun stabiliteit bewijzen en dan wil het wel eens ergens kraken. Er is daarvan een leerrijk voorbeeld, dat overigens niets te maken heeft met de Euromarktbe- sprekingen van deze week. Het kraakt op dit ogenblik bij de Ko len- en' Staalgemeenschap. Het was reeds lang duidelijk, dat men met de kolen in een slop was geraakt en, dat er voor de Euromarktlanden een veel wijdere regeling moest komen dan voor de kolen alleen. Men zal een „energiebe leid"' moeten vaststellen, waarin ook andere energiebronnen meespelen dan de kolen. Dit betekent echter, dat men de Kolen- en Staalgemeenschap op een geheel niéuwe basis moei stellen. En nu is het wel onprettig, dat het sedert enige tijd ook al „kraakt" in de staalafdeling van deze organisatie. De staalafspraken werden gemaakt in een tijd van grote vraag en goede prij zen. Vandaag echter wordt de staal- markt beheerst door aanbod en door prijsdruk. Men meent de zaak nu nog in handen te kunnen houden door een stevige prijscontrole, maar vele deskun digen menen, dat dit een hopeloze taak zal blijken te zijn. Men zal dus ook voor staal tot een ver nieuwde opzet van de „Kolem en Staal gemeenschap" moeten komen. Dat zal echter moeten gebeuren in een geheel ander politiek en econo misch klimaat dan er bestond bij de op richting van de gemeenschap. West-Duitsland was destijds een uiterst volgzame partner, maar het is zich nu duidelijk bewust van zijn herstelde eco nomische macht. Frankrijk wilde des tijds wél supranationale bindingen aan gaan, maar het wordt nü bestuurd door een generaal die voor al wat suprana tionaal is, een soort spokenvrees koes- teil. Kortom: het zal thans veel moei lijker zijn de deelnemende landen te ver enigen op een nieuwe basis dan destijds geschiedde op de oude basis. Uiteraard mogen we de „hoop op voor uitgang" in de E.E.G. nooit verliezen, maar onbewolkt is haar toekomst stel lig niet! Zomin wat de landbouw als wat de energie- en staalproduktie be treft, om dan nosr maar te zwijgen over mogelijke uitbreiding van de E.E.G. met Engeland c.s. en over de Amerikaanse verlangens „Prinses Irene" niet werd ingescha keld. Mr. J- L. Nieuwenhuis, directeur van de provinciale stoombootdiensten, verklaarde daarover: „Aan de Bresken se kant week de mist de gehele dag niet. Er was dan ook een zeker risico aan verbonden, dat echter nog juist kon worden aanvaard. Maar als we een tweede boot zouden inzetten, zouden we het risico weer vergroten. Daarom heb ben we het niet gedaan. Wél lag de re serveboot voortdurend paraat om bij het optrekken van de mist onmiddellyk te gaan varen". De eerste boot na de mislukte reis van de „Prinses Beatrix" voer om tien voor vijf 's middags: de „Prinses Irene". De „Beatrix" voer 's avonds na aankomst in Vlissingen om tien voor elf weer uit en maakte nog een (laatste) reis te rug.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1