PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
FRANSE MIJNWERKERS CAPITULEREN
Ben Bella
heeft lak
aan Evian
Toestand in
Argentinië
chaotisch
Veerboot „Prinses Beatrix" zes uur vast bij
Breskens
Werk wordt hervat na
staking van 34 dagen
Hartelijk welkom voor Mexicaanse
gasten
AANKOMST OP
VLIEGVELD
YPENBURG
Prinses Beatrix
genoot van echte
Japanse maaltijd
President niet
naar W.-Berlijn
Galadiner in
Huis ten Bosch
BRITSE BELASTINGVERZACHTING
ALS INJECTIE VOOR ECONOMIE
Begroting met
een recordtekort
Pover
ntlijn
Deel passagiers
overgestapt op
andere schepen
206e jaargang - no. 80
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok 4
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. f"
2911; Zierikzee; red. tel. 2425, adm. tel. 2094. 0 Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 x tarief'. Kleine adv. (max. 8 regeïs)'30 ct. p. regel (min."/' 1,50). „Brieven bur. i
a dit blad" 25 ct. n
Bureaus: Vlissingen:
red. tel. 2116, adm tel.
Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Donderdag 4 april 1963
Pseudo-vlieger
op drift
Pagina 10
AANVAARDE VOORSTELLEN WIJKEN WEINIG AF VAN
EERDER GEDANE REGERINGSAANBIEDINGEN
De koninklijke familie en de Me
xicaanse gasten luisteren naar het
spelen van de volksliederen.
De leiders van de Franse mijnwerkers en de raad voor de ge
nationaliseerde mijnen hebben gisteravond een akkoord gepara
feerd, waardoor praktisch een einde is gekomen aan de staking
van 34 dagen.
De raad voor de mijnen kondigde de gebeurtenis om half negen aan.
Men verwacht dat de leiders van de vier vakbonden de mijnwerkers
van de details van het akkoord op de hoogte zullen stellen alvorens
waarschijnlijk morgen het personeel aan te raden de arbeid te
hervatten.
Uit de inhoud van het akkoord
blijkt dat de mijnwerkers voor de
regering door de knieën zijn ge
gaan. Er was weinig verschil tus
sen de toegestane loonsverhogin
gen en het regeringsaanbod van 24
maart, dat door de mijnwerkers
werd verworpen.
Loonsverhoging
De volgende loonsverhogingen werden
toegestaan:
Een verhoging van 6% procent, die
op 1 april 1963 zou ingaan.
Deze verhoging zou worden opge
voerd tot 7ï4 en 8 procent respectie
velijk 1 juli en 1 oktober. De rege
ringscommissie van economische des
kundigen had twee weken geleden
toegegeven dat de lonen der mijn
werkers 8 procent lager waren dan
de salarissen die bij de particuliere
bedrijven werden verdiend.
De verhoging zou op 1 januari 1964
en 1 april 1964 worden opgevoerd tot
11 en 12% procent. De regering had
er reeds eerder in toegestemd de sa
larissen tussen 1 april 1963 en 1 apHl
1964 met 12% procent te verhogen,
maar de vakbonden der mijnwerkers
slaagden erin de loonsverhogingen te
bespoedigen, door een tussentijdse, op
1 januari in te stellen, verhoging.
In het akkoord was voorts beloofd
dat de lonen der mijnwerkers in sep-
De Algerijnse premier Ben Bella
heeft gisteren in een toespraak
verklaard dat hij er niet om geeft
dat de in beslagname van Frans
eigendom in Algerije in strijd is
met het destijds in Evian gesloten
Frans-Algerijnse akkoord.
Het betreft hier de inbeslagname van
69 hotels in en rond Algiers die dins
dag door de Algerijnse regering zijn
overgenomen en de zaterdag in beslag
genomen zes grote boerderijen die aan
Europeanen toebehoorden.
Volgens de Algerijnse regering z(jn de
boerderijen genationaliseerd omdat zij
door personen die zich tegen de revo
lutie hadden betoond, als „kleine ko
ninkrijken" werden beheerd-
Ben Bella deelde voorts nog mee dat
een diplomatiek Algerijnse delegatie op
het ogenblik door het Middenoosten
reist om ondersteuning te zoeken voor
de rebellen in h,et Portugese gebied An
gola.
In de salons van de veerboot
„Prinses Beatrix" bekortten de
wachtende passagiers al pratend
de tijd.
Foto P.Z.C.)
tember van dit jaar opnieuw zouden
worden herzien. De raad voor de mij
nen gaf de mijnwerkers de verzeke
ring dat zij twee dagen vakantie zou
den krijgen voor iedere maand die zij
in 1963 zouden hebben gewerkt.
In de overeenkomst was gezegd
dat de andere eisen der mijnwer
kers zouden worden besproken op
een „zo spoedig mogelijk" te beleg
den rondetafelconferentie, waar
op het vraagstuk van de toekomst
der mijnwerkers te berde zou wor
den gebracht.
„Maart is niet rond"
Russische astronomen hebben
vastgesteld, dat de maan niet hele
maal rond is. Zjj vertoont een
soort bult, die in de richting van
de aarde wijst, aldus meldt Tass.
Deze wetenschap is vastgesteld na
langdurige waarnemingen met be
hulp van een instrument, „helo-
meter" genaamd, die in Kazan
werden verricht.
Prinses Beatrix heeft gisteravond gedi
neerd ln het Tokiose restaurant Han-
nyaen dat bekend is door zijn zuiver
Japanse stijl en gerechten. Tot de
vele gerechten behoorden rauwe
schijven zeebrasem in sojasaus met
mierikswortel. De prinses prees de
bekende Japanse rijstwijn.
Na he diner zag de prinses een „Noh"
toneelspel, dat van Chinese oor
sprong is. Gisterochtend bracht prin
ses Beatrix in Tokio een onverwacht
bezoek aan het nationaal museum. In
het museum kreeg de prinses ook
voor het eerst voorwerpen te zien uit
de tijd, dat de eerste Nederlanders
zich in Japan vestigden. Er werd
haar een houten beeld van Erasmus
getoond, dat afkomstig was van het
eerste Nederlandse schip dat Japan
aandeed, „De Liefde". Dit schip
wierp in 1600 zijn anker uit in de
Beppoebaai.
De president van Mexico, Lopes Mateos,
die na z\jn bezoek aan Nederland een
bezoek zou brengen aan Bonn en West-
Berlyn, heeft West-Beriyn geschrapt
van zyn program, zo is door een woord-
voorder van de president meegedeeld.
'Hij weigerde het besluit van de presi
dent toe te lichten.
Waarnemers nemen er nota van dat het
besluit kenneljjk is gevallen na het be
zoek van Mateos aan Warschau. Moge
lijk wil hfl vermijden dat men hem een
militante houding ter zake van de
„muur der schande" toeschrijft.
Ongeveer zeventig personen heb
ben aangezeten aan het galadiner
dat gisteravond ter gelegenheid
van president en mevrouw Lopez
Mateos in de Oranjezaal van het
paleis Huis ten Bosch in Den Haag
is gehouden.
De koningin, die gekleed was in
een goudkleurig toilet van brokaat
met cape van georgette heette in
haar toespraak president en me
vrouw Lopez Mateos en hun doch
ter Aveeita welkom.
Na woorden van lof over het Mexicaan
se volk zei de koningin: „In het samen
spel der natiën begroeten wij met vreug
de en warme instemming uw bijdragen
op ieder gebied, ik denk in het bijzonder
aan uw strijd voor het internationaal
recht, uw inspanning voor ontwapening
en vrede, en de unieke kwaliteit van uw
bijdrage ten bate der ontwikkelingslan
den".
„Ook waarderen wij de goede samen
werking met Mexico in het kader van
de economische commissie voor Latijns
Amerika, belangrijk voor ons vanwege
de ligging van twee delen van het ko
ninkrijk op het westelijk halfrond". De
koningin herinnerde eraan dat de prins
intensief heeft meegewerkt aan de snelle
groei van de economische betrekkingen
tussen Nederland en Mexico.
Vrijhandelsland
„Met belangstelling volgen wij hier
de ontwikkeling van de Latijns-Ame
rikaanse vrijhandelsassociatie. Ne
derland is per definitie een vrijhan
delsland". Voor Nederland is het ves
tigen en versterken van handelsbe
trekkingen ook met landen die niet
bij de E.E.G. zijn aangesloten, van
groot belang.
Daarop bracht koningin Juliana een
heildronk uit op de president en me
vrouw Lopez Mateos en op heel het
Mexicaanse volk.
Onmiddellijk daarna sprak president Lo
pez Mateos.
„Het is voor mij een reden tot bijzondere
vreugde dat ik mij, op uitnodiging van
uwe majesteit in dit dappere land bevind,
dat niet alleen zelf een deel van het
eigen grondgebied heeft geschapen
verfraaid met een uitzonderlijke smaak
maar dit ook heeft verdedigd met
grote heldhaftigheid. Als bewonderens
waardig symbool van die verdediging
herdenken wij koningin Wilhelmina,
aan wier nagedachtenis het volk en de
regering van Mexico hier eer betuigen",
aldus o.m. de president.
Aankomst
De Mexicaanse gasten arriveerden
gisterochtend om vijf minuten over
elf per Caravelle uit Warschau op
het vliegveld Ypenburg, waar een
batterij luchtdoelartillerie 21 saluut
schoten afvuurde. Direct daarop
kwam een legioen vlugge Mexicaan
se persfotografen in actie, die overal
op en onder kropen en de marechaus
see handen vol werk gaf.
Van Ypenburg begaf het gezelschap
zich per auto naar het Rijswykseplein in
Den Haag, waar men overstapte in de
koninklijke calèches, nadat de kinderen
van twee Haagse wethouders bloemen
hadden aangeboden aan de koningin,
mevrouw Lopez Mateos, prinses Irene
en mejuffrouw Aveeita Ixjpez Mateos.
De eerste officiële daad van president
Lopez Mateos tijdens zijn bezoek aan
Nederland was het leggen van een krans
rode en witte tulpen bij het Nationaal
Monument op de Dam in Amsterdam.
Rijksmuseum
De Mexicaanse gasten bezochten 's mid
dags in gezelschap van koningin, prins
en prinses Irene het Rijksmuseum, dat
tydens dit bezoek niet voor het publiek
gesloten was. Dit doorgaan van het ge
wone bezoek trof de Mexicaanse gasten
zeer. In het Rubenskabinet van de ere
galerij werd de thee gebruikt.
Burgemeester en wethouders van Den
Haag boden gisteravond een gala-
concert aan, dat werd gegeven door het
Residentie-Orkest onder leiding van
Willem van Otterloo. Achtereenvolgens
werden het Concerto Grosso no. 1 in g
van Hellendaal, het Vioolconcert in c
(solist Willem Noske) van Haydn en de
Haffner-symfonie van Mozart ten ge
hore gebracht-
„Expansie zonder inflatie"
Gezonde expansie zonder inflatie zal
het pond sterling niet verzwakken maar
versterken. Dit is een taak voor de
hele natie, aldus de minister.
De Britse regering heeft gisteren
een begroting 1963-'64 ingediend
gericht op „expansie zonder infla
tie". De minister van financiën Re
ginald Maudling vertelde het La
gerhuis dat zijn begroting voorziet
in een groei van 4 procent on
geveer tweemaal het Britse tempo
van nu teneinde deze onder gro
te druk verkerende natie te helpen
haar „volledige rol in deze gevaar
lijke wereld" te spelen.
Minder belasting
De minister kondigde belastingverzach-
ting aan: „Schedule a", een bijzonder
impopulaire, bijzonder verwarrende hef
fing op onroerende goederen, welke
neerkwam op een dubbele bezitsbelas-
ting. werd opgeheven. Dit, zeide Maud
ling, zou de eigenaars/bewoners 48
miljoen pond besparen in het nieuwe be
lastingjaar. In ruil daarvoor dienen
eigenaars die hun bezit verhuren om er
winst mee te maken, een nieuwe be
lasting onder ogen te zien.
De minister zeide dat zijn begroting
Vliegtuigen van de regering hebben
gisteren aanvallen gedaan op de ma
rinebasis Punto Indio in de Platarivier,
waar de opstandelingen, die dinsdag
een greep naar de macht deden, zich
hadden verschanst-
In een communiqué werd gezegd, dat
de luchtaanvallen gevolgd werden door
een aanval met tanks. Volgens onbe
vestigde berichten is de basis, die zwa
re schade had opgelopen, zonder ge
vechten door tankeenheden van de re
geringsstrijdkrachten bezet. Men ge
looft dat de rebellen tijdig de wijk had
den genomen.
Intussen stoomt de vloot op volle kracht
naar Buenos Aires op. Men weet niet
aan welke zijde zij staat in deze, voor
namelijk door 'de Argentijnse marine ge-
inspireerde opstand.
Dat de toestand in het land nog niet
stabiel is, blijkt uit berichten, die mel
den, dat zich gisteren op verscheidene
plaatsen in het land gevechten voor
tleden. Zo zou in Cordoba en Bahia
Blanca nog aanhoudend worden gevoch
ten.
Vluchtelingen
In Montevideo landde gisteren een ma
rinevliegtuig met een aantal uitgewe
ken Argentijnse marineofficieren.
Generaal Rattenbach, de minister van
oorlog, maakte gistermiddag bekend,
dat de opstandelingen van de marine
hun verzet hadden gestaakt en dat de
opstand was afgelopen.
Van de andere zijde wordt echter ge
meld, dat de vloot, onder leiding van
de vroegere vice-president admiraal
Isaac Rojas, Buenos Aires nadert met
het voornemen de regeringsbasis te
bombarderen en de overgave van het
bestuur te eisen.
Gijzelaar
Radiostations van de opstandelingen
hebben bericht, dat ex-president Ar-
tnro Frondizi, die in het voorjaar van
1962 door Guido werd opgevolgd, door
de opstandelingen als gijzelaar gevan
gen is genomen.
Nieuwe Amerikaanse
Minutemanraket
in ontwikkeling
De Amerikaanse luchtmacht heeft me
degedeeld bezig te zijn met de ontwik
keling van een nieuw type intercontinen
tale Minutemanraket, dat vier maal zo
dodelijk is als de huidige types. Het wa
pen zal worden gebruikt tegen vijande
lijke ondergrondse raketbases.
ontwikkelende economie-
Het zakenleven wilde Maudling hel
pen door voor ondernemingen zowel
de inkomsten- als de winstbelasting
te verlagen.
Grootste tekort
De begroting was berekend op een
kort van 700 miljoen pond- Dit is het
grootste geprojecteerde tekort sedert
het eerste naoorlogse budget.
De uitgaven voor onderwijs zouden vol
gend jaar met 10 procent stijgen, zei
Maudling-
Wat -de werkloosheid betreft, trok
Maudling 10 miljoen pond uit voor scho
ling van arbeiders. De knelgebieden
krijgen voorrang. Bedrijven, die zich
vestigen in gebieden met grote werk
loosheid, krijgen bepaalde voorrechten.
Defensie
Maudling trekt 1.837.700.000 pond voor
de defensie uit, de grootste afzonder-
belastingen besnoeit tot een bedrag lijke post op de begroting. Defensie zal
van 250 miljoen pond, als een in- 31 procent van de uitgaven voor zich
jectie voor de zich minder gunstig opeisen.
SPANNENDE UREN VOOR PASSAGIERS
ZES UUR LANG heeft de veer
boot „Prinses Beatrix" niet aan
boord meer dan tweehonderd pas
sagiers, vijftig personenauto's en
twintig vrachtauto's woensdag
vast gezeten op een zandplaat bij
Breskens. De veerboot voer 's mid
dags om tien over twee omhoog en
pas 's avonds om rijf minuten over
half negen slaagden drie sleepbo
ten erin het hulpeloos vastgeklon
ken schip vlot te trekken. Intussen
was een deel van de passagiers
loor snel te hulp geschoten sche
ien van boord gehaald en naar
Breskens gebracht. Maar vele tien
tallen andere passagiers bijna
allen automobilisten bleven zes
spannende uren aan boord: dat be
tekende zes uur leven op erwten
soep, koffie en broodjes.
Tegen half tien was alle leed gele
den: omstreeks die tijd voer d(
„Prinses Beatrix" voorzichtig de ha
ven van Vlissingen binnen. „We heb
ben het schip onmiddellijk aan een
nauwgezet onderzoek onderworpen,
maar we konden geen schade consta
teren", vertelde ons gisteravond de
directeur van de Provinciale Stoom
bootdiensten in Zeeland, mr. J. L.
Nieuwenhuis. „De Beatrix" komt
vandaag weer normaal in de vaart.
De „Prinses Beatrix" was om tien voor
twee uit Vlissingen vertrokken. Het was
op dat moment aan de Vlissingse kant
goed zicht. Vlak voor de veerhaven van
Breskens raakte het schip in dichte
mist. Zeker veertig zeeboten lagen daar
voor anker.
„Er was niet doorheen te komen.
Daarom voeren we om een boot
heen, maar daar bleek het water
te zijn weggelopen (4% meter nog
maar). We kwamen vast te zitten
en kwamen niet. meer los", aldus het
relaas van de kapitein.
De volle boot met schooljeugd, die
zijn vrije woensdagmiddag tegemoet
ging en met bezoekers voor de
Oostburgse markt trachtte eerst
op eigen gelegenheid weer los te
komen- Maar dat bleek niet moge
lijk. Het wachten was op opkomend
water en sleepboothulp.
Drie sleepboten van de S-H.V. uit Vlis
singen, de „Van Woelderen", de „So
phia" eri de „Frederik Hendrik" slaag
den er 's avonds om vijf over half ne
gen in de veerboot los te trekken, na
dat zij daarmee om zeven uur waren
begonnen. Het was opkomend tij, met
4 meter diep water. B|e broodjes
waren op, koffie en erwtensoep was
er nog een beetje
Intussen had kapitein G. Gort van het
betonningsvaartuig „Terneuzen" van
het Nederlandse loodswezen de vleugel
lamme „Prinses Beatrix" op het radar
scherm opgemerkt. De „Terneuzen" was
onderweg naar het operatieterrein bij
de Spijkerplaat, had om 12 uur het
anker uitgegooid en dit om 1 uur weer
opgehaald, toen het gepraaid werd door
het vissersvaartuig „Breskens 10" van
schipper H. Vermeulen, die ook al was
vastgelopen. Schipper Vermeulen vroeg
assistentie van de reddingsboot „Pres.
J- V. Wierdsma" uit Breskens, maar
besloot te wachten op opkomend tij.
De reddingsboot zette nu koers naar
de veerboot en tevens kwam daar langs
zij de „Breskens 20" van schipper P.
de Baare. Deze drie te hulp gekomen
schepen namen totaal 120 passagiers
van de ferry over: de vissersboot 20,
de reddingsboot 60 en de tonnenlegger
40- Ook fietsen en lichte bromfietsen
werden overgenomen door de Breskense
vissersboot en de „Terneuzen"- De drie
schepen voeren door naar de oude veer
haven in Breskens, waar de opgeluchte
passagiers werden gelost.
Het overgaan van de veerboot op de
drie „helpers" ging vrij gemakkelijk.
De veerboot lag niet scheef en de pas
sagiers konden via de boorden aan de
achterkant het schip verlaten. De fiet
sen en bromfietsen werden overgereikt.
De „Terneuzen" ging langszij de „Prin
ses Beatrix", daarnaast lag schipper De
Baare met zijn vissersboot. De passa
giers gingen over via het voordek. Kort
daarna waren de passagiers zo in Bres
kens beland.
Urenlang wachtende passagiers had
den zicli 's morgens, toen enige
diensten moesten vervallen, afgevraagd
waarom de gereedliggende reserveboot
Met een zucht van verlichting en toch
ook weer met bezorgdheid zullen
velen de povere mededelingen hebben
felezen, welke te Brussel verstrekt wer
en na de grote ministersconferentie
van de zes E.E.G.-landen. Er zijn enke
le besluiten genomen, die evenzovele
tekenen van herleving zijn na het win-
terslaapje, dat volgde op het mislukte
contact met Engeland.
Maar over zaken, welke toch bepaald
dringend een regeling eisten hebben de
heren in Brussel geen overeenstemming
bereikt en dat geeft te denken.
Zoals bekend willen
de Amerikanen pra
ten over het verrui
men van de handel
met de Euromarkt,
maar daarbij staat
voorop, dat die Euromarktlanden dan
een gezamenlijke landbouwpolitiek moe
ten hebben, opdat er ook over land
bouwzaken gesproken kan worden tus
sen de vertegenwoordiging van de Eu
romarkt en die van de Verenigde Sta
ten.
Ondanks alle mooie plannen en idealis
tische woorden van de Duitse minister
Schroder tijdens de jongste besprekin
gen te Brussel, is van een Duitse ge
neigdheid om tot een verdergaande
landbouwintegratie te komen totaal
niets gebleken.
De landbouwkwesties, welke op de con
ferentieagenda stonden, zijn van de
agenda afgevoerd. Nu moeten de minis
ters van landbouw daarover nog eens
gaan praten op 20 en 21 mei.
Gevreesd moet worden, dat ook dan
geen overeenstemming zal worden be
reikt over bijvoorbeeld een zo belangrijk
onderwerp als de prijstoenadering van
de granen. In elk geval is het nu al ze
ker, dat er dit jaar niets zal komen van
een verdere landbouwintegratie en dat
dus het E.E.G.-program op dit punt
nog weer verder ten achter zal geraken
op het tijdschema dan het thans reeds
is.
Dat ziet er dus niet hoopvol uit, zomin
voor deze landbouwintegratie als voor
de E.E.G.-besprekingen met de Verenig
de Staten.
n dit verband moet men het achteraf
toejuichen, dat de besprekingen met
Engeland vorig jaar niet hebben geleid
tot het toetreden van Engeland, want
dan zou die landbouwkwestie nog veel
moeilijker hebben gelegen dan zij nu
reeds is.
Als men op dit ogenblik de wegen nog
wil openhouden voor de toetreding van
Engeland tot de E.E.G. dan zal men
weliswaar geen besluiten moeten ne
men, welke nieuwe moeilijkheden zou
den scheppen voor Engeland, maar dan
zal men toch wat de landbouwpolitiek
betreft een uitzondering moeten maken,
in die zin dat men met of zonder En
gelse instemming de landbouwinte
gratie zo snel mogelijk tot stand brengt,
omdat ze anders tot een welhaast on
bereikbaar ideaal wordt.
Hoewel er geen officieel communiqué
is verschenen na de besprekingen
in Brussel men kon het ook déér-
over niet eens worden wordt in be
paalde publikaties toch gesproken over
„nieuwe hoop op vooruitgang en af
wenden van een dreigende crisis".
Nu is „hoop op vooruitgang" altijd
goed, maar de crisisverschijnselen, wel-
:e zich op het gebied van de Euro-
markt voordoen zijn zeker niet verdwe
nen.
Er is een groter wantrouwen dan voor
heen tussen de zes landen, de houding
jegens elkaar is stugger geworden en
in dit verkilde klimaat doen zich econo
mische verschuivingen voor die wijzen
in de richting van verminderde winsten
en ook van prijsdaling.
Deze „trend" is niet gunstig voor in
stituten, zoals de E.E.G.-instituten, wel
ke ontstaan zijn in jaren van grote
winsten, grote vraag naar goederen enz.
Die instituten moeten dan namelijk hun
stabiliteit bewijzen en dan wil het wel
eens ergens kraken. Er is daarvan een
leerrijk voorbeeld, dat overigens niets
te maken heeft met de Euromarktbe-
sprekingen van deze week.
Het kraakt op dit ogenblik bij de Ko
len- en' Staalgemeenschap. Het was
reeds lang duidelijk, dat men met de
kolen in een slop was geraakt en, dat
er voor de Euromarktlanden een veel
wijdere regeling moest komen dan voor
de kolen alleen. Men zal een „energiebe
leid"' moeten vaststellen, waarin ook
andere energiebronnen meespelen dan
de kolen.
Dit betekent echter, dat men de Kolen-
en Staalgemeenschap op een geheel
niéuwe basis moei stellen. En nu is het
wel onprettig, dat het sedert enige tijd
ook al „kraakt" in de staalafdeling van
deze organisatie.
De staalafspraken werden gemaakt in
een tijd van grote vraag en goede prij
zen. Vandaag echter wordt de staal-
markt beheerst door aanbod en door
prijsdruk. Men meent de zaak nu nog
in handen te kunnen houden door een
stevige prijscontrole, maar vele deskun
digen menen, dat dit een hopeloze taak
zal blijken te zijn.
Men zal dus ook voor staal tot een ver
nieuwde opzet van de „Kolem en Staal
gemeenschap" moeten komen.
Dat zal echter moeten gebeuren in een
geheel ander politiek en econo
misch klimaat dan er bestond bij de op
richting van de gemeenschap.
West-Duitsland was destijds een uiterst
volgzame partner, maar het is zich nu
duidelijk bewust van zijn herstelde eco
nomische macht. Frankrijk wilde des
tijds wél supranationale bindingen aan
gaan, maar het wordt nü bestuurd door
een generaal die voor al wat suprana
tionaal is, een soort spokenvrees koes-
teil. Kortom: het zal thans veel moei
lijker zijn de deelnemende landen te ver
enigen op een nieuwe basis dan destijds
geschiedde op de oude basis.
Uiteraard mogen we de „hoop op voor
uitgang" in de E.E.G. nooit verliezen,
maar onbewolkt is haar toekomst stel
lig niet! Zomin wat de landbouw als
wat de energie- en staalproduktie be
treft, om dan nosr maar te zwijgen over
mogelijke uitbreiding van de E.E.G. met
Engeland c.s. en over de Amerikaanse
verlangens
„Prinses Irene" niet werd ingescha
keld. Mr. J- L. Nieuwenhuis, directeur
van de provinciale stoombootdiensten,
verklaarde daarover: „Aan de Bresken
se kant week de mist de gehele dag
niet. Er was dan ook een zeker risico
aan verbonden, dat echter nog juist
kon worden aanvaard. Maar als we een
tweede boot zouden inzetten, zouden we
het risico weer vergroten. Daarom heb
ben we het niet gedaan. Wél lag de re
serveboot voortdurend paraat om bij
het optrekken van de mist onmiddellyk
te gaan varen".
De eerste boot na de mislukte reis van
de „Prinses Beatrix" voer om tien voor
vijf 's middags: de „Prinses Irene". De
„Beatrix" voer 's avonds na aankomst
in Vlissingen om tien voor elf weer uit
en maakte nog een (laatste) reis te
rug.