Restauratie van Zeeuws wandtapijt kwam gereed Sport en wedstrijden EXAMENS Zware shag tè zwaar neem dan Regering Antillen niet enthousiast over K.L.M.-plan MIRA FLORES-ABADESA HENKES JONGE DONDERDAG 28 MAART 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 Slag hij Haeck II terug naar Middelburg T}e werkplaats tot herstel van antieke textiel te Haarlem is gereedgekomen met de restau ratie van het wandtapijt, de Slag bij Haeck bij Veere H, dat eigendom is van de provincie Zeeland. Van donderdag 28 maart tot zondag 31 maart wordt dit tapijt nog geëxpo seerd in het Frans Halsmuseum te Haarlem, waarna het naar Middelburg wordt teruggezon den. De restauratie van dit ta pijt, waarvan de zijde geheel verteerd was, is in 1959 aange vangen. Eind december 1962 kwam men hiermee gereed. Het was een zeer tijdrovend en moeilijk werk, dat voor één per soon ongeveer twaalf jaar in be slag zou hebben genomen. Het wandtapijt, dat 3,94 hoog en 2,12 m breed is, maakt deel uit van een serie tapijten met voorstel lingen van zeeslagen in de zeventiger jaren van de 16e eeuw, waarbij de Zeeuwse vloot de Spaanse verslagen heeft. Deze serie was besteld door de Sta ten van Zeeland voor hun vergader zaal in het Abdijgebouw. De ontwer pen zijn gemaakt door de zeeschilder Hendrik Cornells Vroom. Het weven van de tapijten was aanvankelijk op gedragen aan de Antwerpse wever Frangols Spierinckx, die zich in Delft gevestigd had, maar na het tot stand komen van het eerste tapijt van de reeks, werd de uitvoering van de ove rige opgedragen aan de weversfami lie De Maocht, eveneens uit Vlaande ren afkomstig, die zich in Middelburg gevestigd had. Foto van het wandtapijt Haeck bij Veere" II. Slag De> serie omvat vijf w waarvan er één, de slag by Haeck, in twee delen is geweven, om ter weerszijden van de schouw te kunnen worden opgehangen. Totaal dus zes tapijten. Dq slag bij Haeck was hot laatste deel dat tot stand kwam: de gebroeders Hendrik en Laurens de Maeght leverden het af in 1603. Later is nog een schoor steenstuk met het wapen van Zee land en een portret van Willem van Oranje toegevoegd. Het tliAns gerestaureerde exemplaar is het rechtordeel van de slag bij Haeck. De restauratie van het genoemde schoorsteenstuk is in 1959 gereedge komen. l)e Slag bij Haeck II is het tweede tapijt, dat thans aan de eigen aar, de provincie Zeeland, wordt af geleverd. Tegelijkertijd wordt in het Frans Halsmuseum ook het gerestau reerde wandtapijt „Het Offer" voor enkele dagen geëxposeerd. Dit wand tapijt, hoog 4,10 m, breed 4,90 m, is een exemplaar uit een serie van zes met voorstellingen uit de geschiede nis van 'Aeneas en Dido, zoals deze verteld wordt door Vergilius. Deze tapijten zijn geweven in Antwerpen in de weverijen van Michiel Wauters in de zestiger jaren van de 17de eeuw naar ontwerpen van de Italiaanse schilder Giovanni Francesco Roma- nelli, wiens naam op „Het Offer" te lezen staat. Deze serie was aanwezig op het huis Palsterkamp bij Nijme gen, waar In 1678 de onderhandelin gen zijn gevoerd, die leidden tot de „Vrede van Nymegen" tussen Frank rijk en de Republiek. Nadien is zij in bezit gekomen van de gemeente Nij megen. De restauratie van „Het Offer" is begonnen in de loop van 1955 en is beëindigd in januari 1963. Voor één persoon zou do restauratie ongeveer 15 jaar geduurd hebben. Hiermee is de restauratie van de gehele serie, die meer dan 10 jaar in beslag heeft genomen, voltooid. Directieuitbreiding „Nederlandsche Bank" De directie en de raad van commissaris sen van de Nederlandsche Bank hebben in him gemeensehapDelijke vergadering van 5 maart 1963, met gebruikmaking van de bevoegdheid, vervat in het twee de lid van artikel 22 van de bankwet 1948, het besluit genomen het aantal di recteuren van de Nederlandsche Bank tijdelijk van drie op vier te brengen. In verband hiermede is, nadat overeen komstig artikel 23 van de bankwet een -oordracht was ingediend, bij Koninklijk Besluit van 21 maart 1963, no. 14, met ingang van 1 april 1963 a.s. tot directeur van de Nederlandsche Bank benoemd dr. G. A. Kessler, tot dusver onderdirec teur. „Krokodillenman" ter dood veroordeeld De 85-jarige Elard Chipandale, „de kro kodillenman" uit Nyasaland, is door een rechtbank in Blantyre ter dood veroor deeld, omdat hy is schuldig bevonden aan de moord op het achtjarige meisje Mponde Lyton in 1959. Hy had dit ge daan door, lange magische weg geïncar neerd in een krokodil, het meisje in een rivier te trekken, dood te steken en een arm te breken. Chipandale verklaarde tegenover de rechtbank dat hij het meisje met zijn tanden, „zo groot als de handen van een man", had gedood, en haar arm gebro ken had „met een krachtige slag van mijn staart". Hij had de moord gepleegd voor een bedrag van 4 pond 10 shilling, maar hij beweerde maar 10 shilling te hebben gekregen. Hij begon om deze re den een proces tegen zijn opdrachtgever, waardoor de moord aan het licht kwam. 0 Zochten de vroede vaderen van destijds naar iemand die hun stad van de ratten zou verlossen, het gemeentebestuur Kopenhagen ziet uit naar een geschikte persoon om als gemeentelijk kattenvanger aan te stellen daar het aantal zwerfkatten n om de Deense hoofdstad onrustbarend is toegenomen. Op de begroting per 1 april a.s. is voor deze nieuwe dienst een post van twintigduizend kronen uitgetrokken. De vanger zal per verschalkte kat uitbetaald worden. Aan dc vakschool voor meisjes te Goes slaagden voor de akte N XIX (land- bouwhuishouden) de volgende leerlin- fen: D. S. Bom tc Ycrseke; A. J. Dale- out te Ouwerkcrk: G. J. Dieleman te Watcrlandkcrkje: J. Glcrum te Vlissin gen; L. Haak te Zaamslag: H- W. A. Luyendijk te Kloetlnge; A. W. Nijsse te Goes. Afgewezen werden drie leerlingen. C.H.U.-FORUM VOOR STATENKRING THOLEN De statenkringTholen van de C.H.U. zal zaterdag een forummiddag houden in het „Holland Huis" te Scherpenisse. Dit forum zal bestaan uit de heren ir. M. A. Geuze lid van de Eerste Kamer, (voor zitter), C. F. van der Peyl, lid van de Tweede Kamer, K. J. Kaland, gedepu teerde en P. C. van Westen statenlid. Deze heren zullen vragen van het pu bliek over reginonale. nationale en inter nationale vraagstukken beantwoorden. Advertentie) lichter dan zwaar pittiger dan halfzwaar. Niemeyer garandeert de kwaliteit Naar het regeringsgezinde Antilliaanse dagblad Beurs- en Nieuwsberichten van bevoegde zijde verneemt, is door de K.L.M. een plan op tafel gelegd voor de totstandkoming van een Antilliaans luchtvaartbedrijf van deze maatschappij. Het zou een aparte maatschappij wor den doch binnen het geheel van de RX.M. en van zeer beperkte opzet. Het doel zou uitsluitend zyn de verbindin gen tussen de eilanden van de Neder landse Antillen te verzorgen. Het project is naar voren gekomen tij dens het recente overleg van minister president Jonckheer met de president commissaris van de K.L.M., dr. F. Q. den Hollander. Het plan heeft bij de Antilliaanse regering geen enkele geest drift gewekt, aldus het blad. De Antilliaanse regering streeft naar een geheel ander, wijder project, een luchtvaartmaatschappij met in meerder heid Antilliaans kapitaal, aldus „Beurs en Nieuwsberichten". Zij zou niet alleen het transport tussen Curagao, Aruba, Bonaire en St,-Maarten moeten ver zorgen, doch ook lijnen naar het buiten land exploiteren. Juist de verbindingen met het buitenland worden van groot belang geacht voor de ontwikkeling van het toerisme. De regering is van oor deel, zo schrijft het blad, dat een gunsti ge basis voor deze opzet te vinden is in het rapport van een deskundige en de belangstelling, die buitenlandse maat schappijen hebben getoond. Rus zat 21 jaar lang ondergedoken Een Rus, Peter Nikitin, die in 1942 na de aanval van de nazi's op de Sow- jet-Unie was gedeserteerd, en in een kleine bergruimte was ondergedoken, is onlangs voor het eerst sinds 21 jaar weer in de buitenlucht geweest, zo heeft het Russische dagblad „Soviets- kaya Rossiya" gemeld. Het blad schreef „de nu 44-jarige Peter Nikitin heeft zich 21 jaar lang schuil gehouden in een kleine bergruimte, waar hij verstoken was van liefde, gezinsleven en de vreugde van het werk". Nikitüi's enige contact met de buitenwereld was wat zijn godsdien stige zusters, bij wie hij zich schuil hield, hem vertelden. Gedurende die 21 jaar, aldus „Soviets- kaya Rossiya", bad Nikitin „dag in dag uit" als een „waanzinnige" om „een eeuwige zegen in de andere we reld". Volgens het dagblad had Nikitin al lang geleden vernomen dat dergelijke ge vallen van desertie werden vergeven, maar hij wilde dit niet geloven. Onlangs werd het de Rus echter toch te veel, en begaf hij zich naar de ge meenteraad van het dorpje „Klopt- sy"„ (in de omgeving van Lenin grad), teneinde onder meer werk te vragen. Volgens „Sovietskaya Ros- siay" liet Nikitins gezondheid veel te wensen over, en zag hij er uit als een „geraamte", maar nu, zo besluit het dagblad, woont hij zonder vrees in een huis, en knapt karweitjes op die hem worden bezorgd door het hoofd van het plaatselijke arbeidsbureau. LEZERS SCHRIJVEN NAVIGATIE IN HET NAUW VAN BATH KOOP LIEVER De voor zeevarenden ongetwijfeld zeer interessante verhandeling en betogen van diverse zijden, over de Catastrofale manoeuvre van de Mira Flores" en de „Ondulbare si tuatie in het Nauw \an Bath" zo de vetgedrukte koppen luiden, in de P.Z.C. van woensdag 27 fe bruari 1963, eindigen in enkele niet óf op zeer bijzondere wijze beant woorde vragen. De „strijder bij uitstek" voor de scheepvaartroute op Antwerpen geeft nl. 'geen rechtstreeks ja of nee op de hem gestelde eerste vraag: „Is het be slist noodzakelijk gigantische tan kers over de Westerschelde te stu ren?" en evenmin op de tweede lo gische vraag: „Kan er geen pijp leiding naar Antwerpen worden aangelegd?" Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan!toen begon hij heftig met het hoofd te schudden; „Wij zijn beslist tegen een pijpleiding etc. etc." enfin, leest U dit interessante slot van de kolommenlange ver handeling nog maar eens aandach tig over, er zit muziek genoeg in Laten we wel wezen, het zijn ook op z'n minst penibele vragen, om aan een Beneluxpartner te stellen. Natuurlijk kan er een pijpleiding naar Antwerpen worden aangelegd, dat wist de vragensteller maar al te goed; liever had hq moeten uitroepen: „Oh, Vlissin- Grote wandeltocht te Vlissingen Op 20 april organiseert de V.S.V. „De Vrolijke Tippelaars" te Vlissingen voor de 4e maal haar jaarlijkse wandeltocht. Dat dit evenement in Zeeland steeds meer bekendheid krijgt, blijkt uit het aantal deelnemers van de vorige jaren. Waren er in 1960 plm. 300, in 1961 plm. 600 en in 1962 plm. 1000 deelnemers, dit jaar wordt verwacht, dat er ongeveer 1200 wandelaars zich zullen aanmelden. De 25 km-lopers zullen zich naar Zoute- lande begeven, de 10 en 15 km richting Dishoek. Ook aan de kleintjes is ge dacht,'die 5 km zullen wandelen in de omgeving van Vlissingen. Aan het eind van de wandeling zal iedereen een her innering ontvangen. Ook dit jaar is de start weer op de bou levard, hoek Coosje Buskenstraat, des middags om half drie, vanwaar het eer ste gedeelte een drumband de wande laars zal voorafgaan. Dat de leden van „De Vrolijke Tippe laars" ook werkelijk wandelaars zijn, blijkt wel uit het bijzondere feit, dat één hunner, namelijk de heer De Bruin op 1, 2, 3 en 4 april zal deelnemen aan de vierdaagse wandeltocht in Israël, voorts nemen 6 wandelaars deel aan de nacht- tocht VlissingenBergen op Zoom op 25 mei, terwijl ook verschillenden de Vierdaagse in Nijmegen zeker niet zul len vergeten. Verder organiseert „De Vrolijke Tippelaars" de Vlissingse avondvierdaagse van de K.N.B.V.L.O- van 29 mei t/m 1 juni, een strandwan- deltocht op 10 augustus en een St.-Nico- laastocht op een nog nader te bepalefi datum. Jeugdtoernooi zaalhandbal in Goes De jeugdcommissie van de afdeling Zee land van het Nederlands Handbal Ver bond houdt zaterdagmiddag a-s. een groot zaalhandbaltoernooi, waaraan practisch alle verenigingen in Zeeland deelnemen. Bij de damesjunioren zal de strijd gaan tussen Hellas, Marathon, Olympus en Robur en bij de heren- junioren tussen Fortuna, Hellas, Tonïdo, Marathon, Olympus en S.I.O.S. Bjj de nieisjes-adspiranten hebben inge schreven Olympus, Robur A en B., Wal cheren, Marathon en Volharding. Bij de jongens-adspiranten wordt in twee leef tijdsgroepen gespeeld namelijk van 12-13 jaar Fortuna, Hellas, Marathon en S.I.O. S. en jongens van 14-15 jaar E.M.M., Fortuna, Tonido en Walcheren. De wedstrijden worden gespeeld in de nieuwe veiling te Goes aan de Fruitlaan, vangen aan om 13 uur cn zullen tot 19.30 uur duren. Er zal op twee speelvel den worden gespeeld. Opening wegseizoen in Nederland Nadat reeds geruime tijd op de buiten landse wegen Is gekoerst, Is zondag het Nederlandse wielerseizoen op de ners uit liet gehele land aan de start kwamen. Winnaar voor 4000 toeschou wers werd de Rotterdammer Piet Drost, die de snelste was in een groepje van acht man, dat de eindsprint uitvocht. Zijn tijd over de 100 km was 2 uur 22 min. 46 sec. de uitslag luidt: 1. P. Drost (Rotterdam); 2. G. de Wit (Dub beldam); 3. Nic. Luten ('s-Gravenland) 4. Arie den Hartog (Zuidland); 5. M. van der Lee (Drunen); 6. K. Leyten (Breda); 7. A. Jongejan (Rotterdam) 8. G. Deijkers (St. Willebrord). Organisatorische dag Zebra Onder auspciën van het Koninklijk Ne derlands Gymnastiek Verbond houdt de Zeeuws Brabantse Turnkring zaterdag а.s. in het „Schuttershof" te Goes voor bestuur- en commissieleden van de aan gesloten verenigingen een organisato rische dag. Het doel van deze dag is: het verruimen van inzicht op organisatorisch, speciaal en technisch gebied; Het verstevigen van de band tussen leden, kringbestuur en het verbond onderling; het uitwisselen van gedachten; het zich bezinnen op de taak van bestuur, vereniging, kring er verbond en het vergroten van het orga nisatorisch inzicht. Het programma is als volgt samenge steld: 2.302.45 ontvangst deelnemers; 2.452.50 opening door voorzitter Ze bra: 2.503.50 inleiding door de heer J. Spijker uit Hattum over de interne or ganisatie, secretariaat, archief, finan ciële administratie, notulering, jaarver slagen enz. 3.504.00 korte pauze met gelegenheid tot vragenstellen. 4.006.15 Kleurenfilm Olympische Spe len te Rome. б.15—7.00 koffiemaaltijd. 7.008.00 inleiding door de heer Schnull uit Amsterdam over de prestatie-gedach te en de daaraan verbonden1 gevaren, dit in aansluiting op de film. 8.008.15 gelegen tot het stellen var vragen. 8.15 sluiting. De trainingsgroepen heren van de Zeeuws Brabantse Turnkring zijn als volgt samepgesteld J. v. d. Sande-Astrow, B. Vermandei- Thor, J. de Wee-V.Z.O.S., P. Vermeersch- Thor, C. Meesters Udi-BoZoom, A. v. d. Berg Pr- Hendrik, L. Everse V.Z.O.S., A. Vervoort Pr. Hendrik, J. Piessens Udi Chr. v. d. Ven Udl-BoZ, S. v. d. Bemt Pr. Hendrik, F. Joossen Pr. Hendrik en B. Gent Pr. Hendrik Hoofdleider dhr. J. de Keyzer, leider C. Bennaars. Eerste kampioensrit „De Bevelanden" De M.A C. „De Bevelanden" hield za terdag de eerste kampioensrit van dit jaar. Start en finish waren bij café „De Goede Verwachting" te Lewedorp. Twee endertig deelnemers verschenen aan de start voor deze oriëntatierit. De heer G. Schout, lid van dc wedstrydcommis- sie, wees er voor de rit op, dat volgende week de eerste P.C C.-rit wordt ver reden. Hij hoopte dat, dat ook „De Be velanden" met vele rijders aan de start verschijnt. Deze eerste rit is zeer geslaagd. De heer M. van Oosten, voorzitter van de wed- strydcommissie bracht de organisatoren dank. De uitslag was als volgt: 1 Equipe M. C. Duirihouwer uit Kapelle, 6 strafpnt.; 2 echtpaar P. Vermaire uit Ovezande, 50 strafpnt.; 3 C. Korstanje uit Oudelande, 67 strafpnt.; 4 M. Oosten uit Goes, 80 strafpnt.; 5 Lamper uit Yerseke, 92 strafpnt.; 6 C. Kriekaart uit Goes, 108 strafpnt.; 7 J. Wirtsz uit Oudelande, 117 strafpnt.; 8 L. v. d. Zande uit Goes, 120 strafpnt.; 9 A. C. Stierman uit Kamperland, 122 strafpnt.; 10 J. Weststrate uit Kloe- tinge, 124 strafpnt. 9 In een verslug van de Zuidslavische re gering over haar werkzaamheid in 1962 wordt medegedeeld, dat dat jaar 145 spion nen en agenten, die naar Zuid-Slavlë waren gezonden, werden ontmaskerd en aangehou den. Gedurende de afgelopen vier jaar be droeg hun auntnl 1139, onder wie 84 Albane- EERSTE KAMER: Kritiek op lange wachttijd voor telefoonaansluiting (Van onze parlementsredactie) De Eerste Kamer heeft zich dins dag zonder hoofdelijke stemming ak koord verklaard met de begroting 1963 van de P.T.T., maar in het debat dat aan deze beslissing voorafging, is ern stige kritiek geuit op het groter worden van de afstand tussen het aantal vragen om een telefoontoestel, en het aantal aansluitingen. In 1960 was de achterstand 36.000, eind 1963 zal de achterstand naar schatting 119.000 bedragen. „Begin 1964 kunnen we wel automatisch met Londen bellen, maar het is haast ondoenlijk om van Amsterdam uit Amstelveen aan de Iqn te krngen", klaagde de heer Delpart (v.v.d.). Met de heren Tjalma (a.r.), Matser (k.v.p.) en prof. Mazure (p.v. d.a.) vroeg hij de minister van verkeer en waterstaat de P.T.T. in de gelegen heid te stellen meer geld in de tele- foonapparatuur te investeren. Prof. Mazure informeerde of wellicht te weinig arbeidskracht beschikbaar is om het aansluiten van nieuwe abonnees te versnellen. Minister Korthals antwoordde dat het personeelsprobleem geen overwegende rol speelt. Het is een kwestie van be leid. De regering moet ervoor waken dat de conjunctuur niet oververhit raakt en kan derhalve het investeringsbedrag voor nieuwe telefoonaansluitingen niet zonder meer verhogen. „Het vraagstuk zal in het prioriteitenschema worden be zien". Er wordt nu reeds vanaf 1946 gedok terd aan een wijziging van de status van de P.T.T. Gezocht wordt! naar een lossere binding met de overheid. De heer Tjalma vroeg of de P.T.T. dan, als elk particulier bedrijf, zal kunnen lenen om geld te hebben 'voor versnelde investe ringen. Ministers Korthals hield zich op de vlak te. Hij liet doorschemeren dat de P.T.T.. wanneer het bedrijf een andere status gekregen zal hebben, zich waarschijn lijk zal moeten blijven conformeren aan het investeringsbeleid van de overheid. Tom Manders ais Dorus en meneer Cor Steijnin een scène uit ,J£en avond in Saint Germain des Pres", het pro gramma dat zaterdagavond a.s. door de VAR A-televisie zal worden uitgezonden. De régie heeft Ben de Jong. voorkomen. Logische, menseiyke vragen, zeker niet bedoeld om wie dan ook te willen krenken of op enigerlei wijze te kort te willen doen, vragen slechts ge rechtvaardigd als natuurlijke reactie op de catastroxale gevolgen van deze aan varing, die zoveel mensenlevens eiste- Onvermy<Jielljk komt men dan behalve op het nauwe, bochtige vaarwater met z'n verraderlijke dwarsstromingen vanzelf op het punt van de in het Nauw van Bath gevoerde, gebruikelqke en/of voorgeschreven navigatie. Uiteraard kunnen de situatietekeningen in de P.Z.C. van dinsdag 26 en woensdag 27 februari, slechts een zeer globaal beeld geven van het vaarwater en zyn in dit verband ook de verhoudingen en afme tingen van de afgebeelde vaartuigen niet meer dan een ruwe schets, nochtans kan men zich een idee van de hoofdlijnen vormen. Voor een zeeman zal het zonder meer duidelijk zyn, dat in deze nauwe bochtige riviergedeelten de lengte, diep gang en manoeuvreerbaarheid van de schepen in samenspel met de heersende stroom en diepte van het vaarwater, in hoofdzaak de factoren zijn waarmee ge werkt moet worden. gen, Zeeland, Nederland hier liggen on gekende mogelijkheden voor de haven van Vlissingen! Wie grijpt deze kansen, waar blijft onze „strqder by uitstek" voor Vlissingen?" Maar laten we terugkeren tot d< v bq' Bath. Daar bovenge noemd dagbladrelaas begint en eindigt met te wijzen op de helaas te betreuren mensenlevens, had ik meer aandacht voor de beveiliging van mensenlevens verwacht, 'k Zou zó zeggen, dat als de veiligheid van de zeevarenden in het al gemeen en hier van de tankvaarders ir het bijzonder, zo'n pypleiding eist, dan moet deze er komen. De voor deze men sen levensgevaarlqke bocht van Bath, zou hen bespaard kunnen blijven. Om die reden ook zouden bovenaangehaalde vragen, behalve aan een schepen van de stad Antwerpen, zeker aan de Neder landse autoriteit, verantwoordelqk voor de Veiligheid van de zeevarenden, op Ne derlands terrein, gesteld dienen te wor den. De zoveelste catastrofale scheepsramp in het Nauw van Bath. Ja zeker! Vele krantekolommen met foto's en situatie tekeningen trachten ons een beeld te ge ven van de tragische toedracht van dit vreselijke ongeluk; deskundigen putten zich uit in verklaringen, er wordt ge sproken en geschreven over een onduld bare situatie in het Nauw van Bath. De navigatie Bq het lezen van dit alles zal menigeen zich met mij hebben afgevraagd hoe of zoiets onder gunstige weersomstandig heden, kalme zee, met flink doorstaande vloedstroom*, toch mogelijk was; of er niets aan gedaan kan en moet worden, om iets dergelqks in de toekomst te Een richting Het zal menig zeevarende ook niet zqn ontgaan en In niet geringe mate hebben verwonderd, dat men in de P.Z.C. van woensdag 27-2-'63, tweede blad, kolom 6, bovenste alinea, iemand tot de „voor de hand liggende oplossing van één richtingsverkeer ziet komen en dat een en ander „thans in onderzoek" zou zqn! 't Is om stil van te worden... een recht geaard Amsterdammer zou waarschijn lijk uitroepen: „Hoe bestaaaaaat het!" Dit is in zo'n vaarwater nu juist des poedels kern; de kranteschrijvers ver keren toch niet in de mening dat men in zeevaartkringen hiervan niet op de hoogte zou zijn? Sinds mensenheugenis is er voor rivierbochten, een (soort) één richtingsverkeer. Dit is niets meer of minder dan de meest elementaire wet voor de riviervaart in bochten. Voor zo ver mij bekend is het een soort klassieke regel, die instinctief toegepast wordt door inheemse rivierloodsen van diverse pluimage. De simpele gedachte die hier aan ten grondslag ligt is: bq ontmoeting van twee schepen in of nabij een bocht, geeft het schip dat het makkelqkst kan manoeuvreren voorrang en/of ruimte aan het schip dat minder gemakkelijk manoeuvreert. Ingevolge dit principe houden de vóór (met) stroom (mee) va rende schepen de buitenbocht (ruimte) en moeten de schepen die de bocht (knik) in de rivier van de andere kant (tegen stroom in) naderen, de binnen- bocht houden en het eventueel op be kwame afstand benedenstrooms gaande houden (wachten), totdat het vóór stroom varende schip is gepasseerd en/ of in een recht riviergedeelte veilig ge passeerd kan worden. Dit geldt ook voor meerdere achteréénvolgende schepen en voor alle rivieren, ook die waar getij- stroom loopt. Niet gewacht VOOR HEN DIE DE ÉCHTE WILLEN ^beurde en de situa- C. in dit licht, dan kan men helaas slechts tot de pqnlqke conclusie komen dat: Was door de „Abadesa" deze regel toegepast, dan zou zij nooit tegelqk met de „Mira Flores" op het fatale punt van de aanvaring zijn geweest, maar benedenstrooms hebben gewacht, totdat de „Mira Flores" door de gevaarlijke bocht heen was. De gevaars situatie, voor beide schepen, is ontstaan door het vóór (on) tijdig, tegenstrooms passeren van de bocht door de „Abade sa". De fatale ontmoeting met de „Mira Flores" moest daarna wel op het meest gevaariyke punt, van de dwarsstromin gen, vallen. Dit is des te meer te betreu ren, daar men elkaar kon zien naderen en men op beide schepen bekend was met het bestaan van de dwarsstromin gen. Men kon weten dat in deze situatie de „Mira Flores" in deze gevaarlqke bocht, bovendien nog de dubbele handi cap had van ten le. de gevaarlqke dwars- stroom en ten 2e. minder effectieve roerdruk ten gevolge van het vóór- strooms varen. De „Abadesa" daaren tegen had, tegenstrooms varende, extra- roereffect. Voor ingewqden is dit na tuurlijk allemaal geen nieuws, art. 42, sub 1 van het B.A.R. binnenaanvarings- reglement) zou hier ook heilzaam voor de veiligheid werken, mits dwingend voorgeschreven voor de Bocht van Bath! Ligt in dit B.A.R.-artikel het zwaarte punt op de nauwte van het vaarwater, de dwarsstromingen spelen hier wellicht een nóg gevaarlijker rol. Een eventuele verplicntstelling van art. 42, sub 1 B.A.R. voor de Bocht van Bath zou uiteraard samen moeten gaan met het ter plaatse buiten werking stellen van het sein.bedoeld in art. 5 van het Schel- dereglement; men komt dan automa- :ntenregel. Koerslijn Al geeft de situatieschets met pijlen, in de P.Z.C. van woensdag 27-2-'63 wel een treffend schrikbeeld van de verraderlqke dwarsstroming in combinatie met de vloedstroom, de gestippelde koerslqn van de „Mira Flores" lijkt minder waarschijn- lqk nl. deze loopt geheel aan de oostzijde van het vaarwater (wat in dit geval dus uitgesproken de binnenbocht zou zqn), terwijl ter plaatse een lichtenlijn aanwe zig is. Beziet men dit op zeekaart no. 1535, dan blqkt dat een te veel vasthou den aan die lichteniyn (juist in dit zuid westelijk gedeelte van de bocht), daar waar bij vloed de zystroming van om de west invalt, het gevaar in zich sluit niet dc buitenbocht te houden. Bij het wél volgen daarvan en wegdrukken van het voorschip door de zijstroom, heeft men aan stuurboord enige ruimte om een en ander op te (kunnen) vangen en daarna zelfs kans om hierbij hulp te krijgen van de vloedstroom. Zit men ter plaatse ech ter in of iets beoosten de lichtenlijn, dan ontbreekt zowel de ruimte als diepte om een neiging naar stuurboord op te kun nen vangen, met alle gevolgen van dien. Terwille van de veiligheid van de hierbij betrokken zeelieden Iqkt een waarschu wend woord gerechtvaardigd en is het wellicht niet ondienstig dat deze aspec ten eens van niet (meer) direct belang hebbende, maar wel geïnteresseerde zijde, onder de aandacht worden ge bracht. Vlissingen. Verbrugh.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 21