Kampeerspullen en nog wat meer... Naast de programma-reizen per toeringcar nu ook vrije reizen Jachthavencapaciteit in Zeeland is tot een veelvoud toegenomen HOLLAERS VERBERKT Alle kampeernieuwtjes seizoen '63 TENTENSHOWS Maart 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ren ronkende primus, stro om op te slapen, houten harin gen met scheerlijnen, die een kleine legertent overeind hou den. Dat zijn een paar kenmer ken van het échte kamperen, zo als dat jaren en jaren al be staat. Nog steeds trekken voor al jongeren er met dit soort spullen op uit. Maar daarnaast zijn er de kampeerders, die ge bruik maken van moderne za ken, zoals kookbranders op gas, van luchtbedden en bijzonder moderne tenten. Mag men de winkeliers in kampeerbenodigd- heden geloven, dan is er wat minder belangstelling voor de „oude" kampeerartikelen, die zwaarder zijn dan de moderne zaken, waaronder plastic vooral een belangrijke plaats inneemt PLASTIC Plastic is lichter, wordt dus gemak kelijker vervoerd in rugzak of fietstas. Zoals bijvoorbeeld plastic „veldflessen", die meer gekocht wor den dan de aloude veldfles met hoes. Plastic is ook goedkoper, een goede veldfles van het traditionele soort kost zo'n zeven en een halve gulden, met draagriem omstreeks veertien gulden. Een plastic fles heeft men al voor een paar gulden, jerrycans kos ten een gulden of vjjf. Voor de vakantiebesteders met een caravan is vooral plastic een nuttige zaak: picnickkoffers, waarvan het on derste deel bestaat uit een draagem- mer en het deksel dienst doet als wasbak, plastic koppen en schotels, een thermosfles, bestek, van alles zit er in zo'n koffer, die in het bijzonder de belangstelling heeft van de „berm toeristen". Wat er ook hoe langer hoe meer in komt zijn de serviezen, vervaardigd uit een bijzonder soort plastic, licht, reukloos en smaakloos. Ze zien er precies uit als gewoon aar dewerk en de vakantiegangers ge bruiken het ook al na de vakantie, in het dagelijkse leven. De befaamde emaille kroes en het emaille bordje, die vroeger deel uit maakten van de kampeeruitrusting zijn er niet meer bij. Het is allemaal plastic geworden of aluminium. KUNSTVEZELS En het stro of de dekens? In geen enkele kampeerderstent zal men nog stro en dekens aantreffen, wel een donzen slaapzak of een luchtbed. Slaapzakken met kunstvezelvulling, terlenka, draion, leacril, noem maar op. Er zyn legio kunstvezelvullingen, die allemaal de kampeerder de nodige warmte en comfort geven. Konstve- zelvullingen zijn onbrandbaar, nemen geen vocht op, terwijl dons juist vocht aantrekt. Luchtbedden blijken ook veel gevraagd: dat omhulsel van het luchtbed is gemakkelijk tot een klein pakje op te vouwen. Als we nog even in de kampeer derstent blijven: pannen, een waterzak, een wasbakje, de primus, allemaal zaken, die er bij horen. De canvaswaterzak (met kraantje en houten handvaten) is nog steeds ver krijgbaar, maar daarnaast treft men in de winkels de jerrycans aan, door zichtig of niet. Overigens zullen deze meer mee gaan in de caravan. De echte kampeerder kan het wel zonder waterzak, maar de „semi", die het liefst per auto met caravan er ach ter opvouwbaar of niet naar vreemde oorden rijdt, heeft meer ruimte tot zijn beschikking en neemt graag iets dergelijks mee. Pannen: stapelpannen in ontelbare soorten en maten, wasbakjes zijn er van zeil doek of van hard plastic, doorzichtig en met opblaasbare rand om ze over eind te houden. TENTEN De tent'zelf: het aantal merken en soorten is bijzonder omvangrijk. Velen daarvan zyn goed, andere be slist minder. Het hangt van het be drag af, dat men er voor over heeft. Jongelui kopen in de winkels door gaans de goedkopere soorten tenten, maar de vakmensen achter de toon bank zullen er op wijzen, dat de iets duurdere tenten toch beslist beter zijn dan de goedkopere soorten. Goed koop kan wel eens een duurkoop blij ken te zijn Overigens zijn er in de tentensector vele nieuwigheden, die een buitenstaander niet direct zal herkennen als zodanig, maar de vak man wel: nieuwe methoden van stik sels bijvoorbeeld. De houten haringen zijn er wat uit, hoewel de werkelijke kampeerder deze zal prefereren bo ven de metalen. Als er een flinke storm langs de Walcherse kust staat, zo vertelde een Middelburgse winke lier, komen vele buitenlandse kam peerders naar de zaak om houten ha- i ringen te kopen. Die vertrouwen ze toch meer dan de metalen. Grondzei len zijn tegenwoordig ingebouwd in de tenten de zogenaamde kuip- grondzeilen maar losse zeilen zijn uit een oogpunt van hygiëne (schoon maken) beter. VERWARMING Verwarming in de tent is een nut tige zaak. verlichting is onont beerlijk. Er zijn tegenwoordig straal- kachels, die branden op gas- Een uit komst voor de caravannisten De goe de petroleumlamp „doet" het nog steeds, maar daarnaast zijn er de grote maten zaklantaarns, waarvan men er op een autoaccu kan aanslui ten. „De paden op, de lanen in" met een rugzak op de rug, overigens niet zo'n groot artikel meer in de zaken met kampeeruitrusting. De rugzakken worden voor het merendeel nog ver kocht aan bergtoeristen en aan de wandelaars in de lage landen. Maar weinigen gaan nog lopen: brommer, fiets, scooter en auto hebben de „benenwagen" vervangen. En daar aan komt de rugzak niet te pas, wel de fietstassen, een gewild artikel. Maar voor alles geldt: een plezierige vakantie is er alleen als men met de juiste zaken op pad gaat. Advertentie 'n weekend shirt I dat beter staat en prettiger zit vanaf ƒ8,95 I Vlissingen Middelburg 1 1 Walstraat 78 L. Noordstraat 35 1 J7EN REISGIDS is een veelzijdig boekwerkje, zorgvuldig samen gesteld naar de eisen en verlangens van de moderne en alle an dere toeristen en om een reis of reisje naar het bekendste of on bekendste plekje in Nederland of Europa uit te „dokteren" moet je er echt eens rustig voor gaan zitten. Vele Zeeuwen wachten al ver voor het vakantieseizoen met ongeduld op die reisgidsen, in het verband van dit verhaal op dergelijke wetenswaardige boekjes van vier Zeeuwse reisondernemingen: het Streekvervoer Walcheren te Middelburg, dat de honneurs waarneemt voor het reisbureau Cebu- to, de BreHe-tours te Middelburg, Krijger-tours te Goes en de Ge broeders Van Fraassen en Zonen uit VlisSingen (de „Pelikaan- cars"), zo verzekerden ons de directies van deze ondernemingen. En het is dan ook altijd weer met het grootste genoegen, dat ze de gidsen aan de reislustigen aanbieden. Ze mogen bepaald wel als experts aangemerkt worden, de mannen van de reisbureaus, die elk jaar weer, lang voordat de bussen hun neuzen naar de doelen in Europa richten, de reizen stuk voor stuk onder de loep nemen. Zorgvuldig zijn de routes be paald, nauwgezet de hotels uitge zocht en de prijzen zo gunstig moge lijk gecalculeerd. En altijd slagen ze er wel in om naast de traditionele en veelgevraagde reizen weer wat nieuws te brengen. VRIJE REIZEN Zo is gebleken, dat de naast de pro- grammareizen de individuele en vrije reizen meer en meer in de belang stelling komen. Dergelijke zoge naamde „road-tours" worden georga niseerd door het Cebuto-reisbureau: de bussen brengen de vakantiegan gers waar ze willen komen, zorgen er voor, dat het hen aan niets ont breekt, waarna de toeristen hun va kantie verder doorbrengen op de w(j- ze, zoals ze het zelf het prettigst vinden. Do specifieke Zeeuwse reisbureaus bieden overwegend, overeenkomstig de wens van hun klantenkring, de programma-reizen. En ook hier zijn weer nieuwe tochten te kiezen: de Pelikaan-bussen toeren dit jaar drie dagen naar Könlgswlnter-Rljn, zeven dagen in het gebied rond Valken burg (Zuid-Limburg, Duitsland, Lu xemburg), en eenzelfde periode naar Innsbruck, Mayerhofen en Vipiteno in Italië. LONDEN BreHe-tours en Krygers-tours bieden de Zeeuwen voor het eerst een 7- daagse reis naar Engeland met Lon den als standplaats. In en vanuit de Engelse hoofdstad worden vele ex cursies gemaakt, onder andere een dagtoer naar de tuin van Engeland, Kent. Met de fraaiste superlatieven (ove rigens heel terecht) weten de reis bureaus hun vakantiedoelen aan te prijzen. Reizen met een vrolijk of met een romantisch doel, reizen naar een stukje bergparadijs, naar een stadje, waar de tijd schynt te zyn (Advertentie) kunt U in WERKELIJKHEID zien op onze grote in GOES (van 1 t.m. 6 april, Schuttershof) en MIDDELBURG (van 9 t.m. 13 april, Soc. „De Vergenoeging") OOVERS-SPORT $•1 Miubul 24 Middelbiirj blijven stilstaan, naar een natuu met de allermooiste planten en bloe men en een grandioze kleurenwerelc kortom de reizen, die „lichaam ei f;eest verkwikken en waarmee d oerist de zo hoognodige rust vindt' De mogelijkheid voor de te kiezei relsduur is al even groot als die voo de vakantieplaatsen: één dag tot 2 dagen toeren de fraaiste toeringcar met hun gasten langs de beziens waardigheden van Nederland e: Europa. De eendaagse tochten strek ken zich uit over Nederland-binnen dagbereik, praktisch (vanuit Zee land) geheel Bclgic, Noord-Frank ryk, Luxemburg en het Duitse Eifel gebergte. Verder worden eendaags busreizen gemaakt met de toerister die in Zeeland hun vakantie door brengen en de provincie zelf of d trekpleisters in ue buurlanden wille: STEEDS GROTEF De belangstelling voor de dagtochtei wordt steeds groter en dat is even eens het geval voor de twee- of drie daagse tochten. Mogelijkheden zijl er te over: 2 dagen Belgische Arden nen, 2 dagen Eifel, Ahrdal en Rijr 2 dagen Nederland, 2 dagen Königs winter, dan 3 dagen Valkenburg, dagen Parijs, 3 dagen kris-kras Ar dennen-Luxemburg, 3 dagen Luxem burg-Duitsland, nog een dagje er by naar Harz, Bad Gandersheim. Maar men kan ook 5 dagen in Mooi- Nederland rondtoeren, 5 dagen naar Koblenz-Rjjn, naar Zwitserland en de Vogezen, 4 dagen naar Duitsland enz. Dan komen we aan de weekrei- zen van 6, 7 of 8 dagen. Naar Val kenburg, Bouillon-Ardennen-Luxem- burg, Normundië-Loire-Parys, Nec- kardal en Heidelberg, 7 dagen door de Franse Vogezen en Zwitserland, 8 dagen Zwltserland-Italië, 8 dagen Valkenburg, do Luxemburgse Ar dennen of Oostenrijk, Italië en Zwar te Woud, Duitsland, Oostenryk en Italië, of de speciale 9-daagse (in- plaats van 10 dagen voorheen) naar het Gardameor en Venetië van de Pe likaan-tours. TIEN EN MEER Tien (en ook 17 dagen) is men in de Dolomieten, in Italië, in Wenen en het Donaugebied, 11 dagen in Oos tenrijk, Worthersee en Klagenfurt, 14 (en 21 dagen) in Spanje de costa Brava. Het zijn allemaal reizen voor fijn proevers op het gebied van vakantie genoegens en ze hoeven bepaald niet alleen per bus gemaakt te worden. Vla Cebuto kan men ook 10- of 17- daagse reizen per trein maken naar het Inndal, naar het meer van Kon- stanz, naar de Dolomieten, het Gar- dameer, naar Tirol, Wenen of Span je en Joego-Slavië. En dan zijn jr nog de Pullmanreizen, de vliegreizen en de zogenaamde Joego-Slavië-ar- rangementen. Uiteraard was het weer een overi gens zeer aantrekkelijke greep uit het uitgebreide scala van program- mareizen, vrije reizen, jongerenreizen en andere reizen. Want er zijn dui zend-en-één mogelijkheden om een vakantiereis per bus, trein, vliegtuig of boot te maken. NIEUWTJES VOOR ZEEUWSE TOERISTEN Oct recreatiefront in Zeeland is de laatste jaren in beweging ge- komen en met name de watersport is aan een grootse opmars begonnen. Enkele jaren geleden telde Zeeland slechts een klein aantal jachthavens, waarvan de capaciteit vrij beperkt was. Wie aan de dag van vandaag een lijst opmaakt van bestaande jacht havens en jachthavens-in-aanleg komt tot een voor Zeeland respec tabel aantal. Gesteld kan worden, dat de jachthavencapaciteit in enkele jaren tijd tot een veelvoud is toegenomen. Niet alleen de ontwikkeling rond het Veerse Meer speelt hierin een belangrijke rol, maar ook in overig Zeeland schieten de jachthavens als padde stoelen uit de grond en er is bijkans geen gemeente, die aan het water is gelegen, die geen plannen heeft in deze richting. Het hoeft geen betoog, dat het Del taplan met name voor Zeeland wijdse perspectieven heeft geopend voor de watersport. Immers, zeeboe zems worden afgesloten, waardoor rustige binnenmeren ontstaan, die ccn grote aantrekkingskracht uitoe fenen op de watersportliefhebbers. Al is het Veerse Meer nog bij lange niet te vergelyken met de Loosdrechtse Plassen rasechte zeilers hopen, dat dit nooit het geval zijn zijn toch tekent zich hier langzamerhand de ontwikkeling af. Ondanks vele moeilijkheden, welke overwonnen moeten worden, is er in en rond het Veerse Meer toch al het een en ander bereikt. Zo heeft WOLPHAARTSDIJK, waar men drie jaar geleden slechts kon dromen over een vloot van jachten, nu al de beschikking over twee vrij i goed geoutilleerde jachthavens, ter wijl een derde haven in aanleg is. De twee jaar geleden opgerichte water sportvereniging „Wolphaartsdijk" telt nu al niet minder dan 250 leden, die over honderd jachten beschikken. Exclusief de Belgische Jachthaven voor de Royal Yachtclub de Belgique uit Antwerpen is er accommoda tie voor honderd jachten, terwijl in de in aanleg zijnde haven 70 a 80 pie- ziervaartuigen kunnen meren. De mogeiykheid bestaat deze nieuwe ha ven nog aanmerkelijk uit te breiden in de toekomst. Voor een bedrag van ruim twee ton wordt momenteel de sladshaven te VEERE geschikt gemaakt voor een tweehonderd grote en kleine jachten. Deze zomer al komt de haven gereed. Momenteel kunnen in de haven onge veer honderd jachten een ligplaats vinden, zodat de capaciteit das wordt verdubbeld. De jachtclub Veere, die al door de honderd leden heeft, mikt voorts op jachthavenaccommodatie tussen de Campveerse toren en de monding van het kanaal. Men zou graag zien, dat hier een stalen dam- wand werd geslagen, niet alleen om meergelegenneid te maken voor een veertigtal jachten, mnar tevens zou do daar ter plaatse zwakke oever af doende kunnen worden beschermd. KORTGENE ls, zoals bekend, een van de eerste gemeenten rond het Veerse Meer geweest, die een aantal jaren geleden al grootse jachthaven plannen aankondigde. Realisering van een jachthaven voor 500 jachten heeft echter jarenlang op zich laten wachten. Vorig jaar is eindelijk de de vissershaven en de Koopmansha ven voor jachten open te stellen. Maar zover is het nog niet. Lange tyd zijn de watersportliefheb bers uit MIDDELBURG lid geweest van de Vlissingse vereniging, maar sedert enige tijd heeft men een eigen vereniging gesticht, gezien de toe nemende belangstelling van de hoofd- stodclingen voor de watersport. De nieuwe vereniging „De Arne" te Mid delburg heeft een jachthaventje het „Balkengat", dat echter een geringe capaciteit heeft. Geen wonder, dat de Middelburgers naar andere mogeiyk- heden zoeken en zich gaarne mede gegadigden tonen voor de werkhaven in Vrouwenpolder. Veel Belgen Jachtcentra in Zeeuwsch-Vlaanderen zyn Breskens, de Braakman en Terneuzen. In BRESKENS heeft de Brusselse Royal Yachtèlub een thuis haven gevonden. Samen met de plaatselijke watersportvereniging „Breskens" beschikt men over een jachthaven met een capaciteit van rond 80 vaartuigen. Hier treft men uiteraard nogal wat zeevaren de jachten aan. De Bressiaanders en de Brusselaars kyken echter verlan gend uit naar uitbreiding van de ha venaccommodatie, want de huidige jachthaven is beslist te klein. Een nieuwe haven is echter voorlopig nog „toekomstmuziek", hoewel achter de schermen hard wordt gewerkt aan de verwezenlijking daarvan. Sedert de afsluiting van de BRAAK MAN is dit gebied met een kreek van 120 ha steeds meer in de belangstel ling gekomen van de recreatiezoeken den, onder wie vele bezitters nogal wat Belgen van jachten. In TERNEUZEN zetelt de Royal Bel gium Sailing Club uit Gent, die over een haven beschikt met een capaci teit van ruim honderd schepen. In middels is in deze stad een Neder landse watersportvereniging opge richt „Neuzen", die al bijna 70 leden telt, met ruim 20 schepen. De „Neu- zenaren" hebben nog geen eigen ha ven, maar zij stellen momenteel po gingen in het werk die op korte ter mijn te verkrijgen. Intiem In GOES heeft de jachtclub „De Werf" de beschikking over twee intieme haventjes, vlak by de stad met een capaciteit van 60 schepen. Het is er altyd druk. Mogelijk. aden tot uitbreiding zyn er ter plaatse vrij wel niet. Aan aanvragen voor lig plaatsen kan men helaas niet meer voldoen. Ook in Noord-Zeeland komt de water sport langzaam maar zeker op gang- ZEERIKZEE heeft plannen om in het havenkanaal bij het Luitje een jacht haven te maken. De zeil- en roeiver eniging „De Maas" uit Rotterdam heeft Zierikzee als thuishaven voor de Zeelandwedstrijden. De vluchtha- ven in ZIJPE zal wellicht deze zomer accommodatie krijgen voor 40 jach ten en ook in BRUINISSE en BROU WERSHAVEN heeft men het oog gericht op de watersport, hoewel de plannen van deze plaatsen wellicht pas over enkele jaren zullen worden gerealiseerd. Op het eiland Tholen is in de nieuwe haven te SETT-AN NA- LAND al accommodatie voor een tiental jachten. Mogelijk dit jaar zal men hier nog tot enige uitbreiding overgaan. Alles bijeen ziet de toekomst voor de watersportliefhebbers in Zeeland er bepaald optimistisch uit. Tot nu toe Is er al héél wat tot stand gekomen en met de verdere uitvoering van het Deltaplan zal de watersport in de Zeeuwse wateren een nog grotere vlucht nemen. Advertentie eerste dragline in actie gekomen en het ziet er naar uit, dat de haven deze zomer gereed zal komen, waar door de jachthavencapaciteit aan het Veerse Meer nagenoeg wordt verdub beld. Over KAMPERLAND heeft men kortgeleden kunnen lezen, dat de raad van de gemeente Wissenkerke akkoord is gegaan met het maken van jachthavenaccommodatie voor circa vijftien vaartuigen in de land- bouwhaven van Kamperland. Hoewel bescheiden, speelt ook de Noordbeve- landse badplaats een rol in de ont wikkeling van de watersport in het Veerse Meer. Ander project De werkhaven in VROUWENPOL DER is ook al een project, waar op de watersportliefhebbers begerige ogen hebben geslagen. Niet alleen de gemeente mikt op deze haven, maar ook de watersportverenigingen in Veere, Middelburg en Vlissingen. Be langstelling genoeg dus. Een „win naar" is er op dit ogenblik nog niet aan te wyzen. In VLISSINGEN beschikt de vereni ging voor watersporttoerisjne „De Schelde" over een haven capaci teit circa 75 schepen aan de Prins Hendrikweg. De Vlissingse vereni ging telt circa 250 leden, terwijl on geveer honderd leden over een vaar tuig beschikken. Deze club is volko men uit z|jn „vestje" gegroeid. Op de wachtlijst staan zelfs 22 leden, die graag een boot zouden willen meren in de jachthaven, maar er is daar eenvoudig geen plaats. Mogelijkheden tot uitbreiding zyn er ter plaatse niet. Redenen, waarom het actieve bestuur b|j b. en w. gevraagd heeft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 17