Kampeerspullen
en nog wat meer...
Naast de programma-reizen per
toeringcar nu ook vrije reizen
Jachthavencapaciteit
in Zeeland is tot een
veelvoud toegenomen
HOLLAERS
VERBERKT
Alle kampeernieuwtjes
seizoen '63
TENTENSHOWS
Maart 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ren ronkende primus, stro om
op te slapen, houten harin
gen met scheerlijnen, die een
kleine legertent overeind hou
den. Dat zijn een paar kenmer
ken van het échte kamperen, zo
als dat jaren en jaren al be
staat. Nog steeds trekken voor
al jongeren er met dit soort
spullen op uit. Maar daarnaast
zijn er de kampeerders, die ge
bruik maken van moderne za
ken, zoals kookbranders op gas,
van luchtbedden en bijzonder
moderne tenten. Mag men de
winkeliers in kampeerbenodigd-
heden geloven, dan is er wat
minder belangstelling voor de
„oude" kampeerartikelen, die
zwaarder zijn dan de moderne
zaken, waaronder plastic vooral
een belangrijke plaats inneemt
PLASTIC
Plastic is lichter, wordt dus gemak
kelijker vervoerd in rugzak of
fietstas. Zoals bijvoorbeeld plastic
„veldflessen", die meer gekocht wor
den dan de aloude veldfles met hoes.
Plastic is ook goedkoper, een goede
veldfles van het traditionele soort
kost zo'n zeven en een halve gulden,
met draagriem omstreeks veertien
gulden. Een plastic fles heeft men al
voor een paar gulden, jerrycans kos
ten een gulden of vjjf.
Voor de vakantiebesteders met een
caravan is vooral plastic een nuttige
zaak: picnickkoffers, waarvan het on
derste deel bestaat uit een draagem-
mer en het deksel dienst doet als
wasbak, plastic koppen en schotels,
een thermosfles, bestek, van alles zit
er in zo'n koffer, die in het bijzonder
de belangstelling heeft van de „berm
toeristen". Wat er ook hoe langer
hoe meer in komt zijn de serviezen,
vervaardigd uit een bijzonder soort
plastic, licht, reukloos en smaakloos.
Ze zien er precies uit als gewoon aar
dewerk en de vakantiegangers ge
bruiken het ook al na de vakantie, in
het dagelijkse leven.
De befaamde emaille kroes en het
emaille bordje, die vroeger deel uit
maakten van de kampeeruitrusting
zijn er niet meer bij. Het is allemaal
plastic geworden of aluminium.
KUNSTVEZELS
En het stro of de dekens? In geen
enkele kampeerderstent zal men
nog stro en dekens aantreffen, wel
een donzen slaapzak of een luchtbed.
Slaapzakken met kunstvezelvulling,
terlenka, draion, leacril, noem maar
op. Er zyn legio kunstvezelvullingen,
die allemaal de kampeerder de nodige
warmte en comfort geven. Konstve-
zelvullingen zijn onbrandbaar, nemen
geen vocht op, terwijl dons juist
vocht aantrekt. Luchtbedden blijken
ook veel gevraagd: dat omhulsel van
het luchtbed is gemakkelijk tot een
klein pakje op te vouwen.
Als we nog even in de kampeer
derstent blijven: pannen, een
waterzak, een wasbakje, de primus,
allemaal zaken, die er bij horen. De
canvaswaterzak (met kraantje en
houten handvaten) is nog steeds ver
krijgbaar, maar daarnaast treft men
in de winkels de jerrycans aan, door
zichtig of niet. Overigens zullen deze
meer mee gaan in de caravan. De
echte kampeerder kan het wel zonder
waterzak, maar de „semi", die het
liefst per auto met caravan er ach
ter opvouwbaar of niet naar
vreemde oorden rijdt, heeft meer
ruimte tot zijn beschikking en neemt
graag iets dergelijks mee. Pannen:
stapelpannen in ontelbare soorten en
maten, wasbakjes zijn er van zeil
doek of van hard plastic, doorzichtig
en met opblaasbare rand om ze over
eind te houden.
TENTEN
De tent'zelf: het aantal merken en
soorten is bijzonder omvangrijk.
Velen daarvan zyn goed, andere be
slist minder. Het hangt van het be
drag af, dat men er voor over heeft.
Jongelui kopen in de winkels door
gaans de goedkopere soorten tenten,
maar de vakmensen achter de toon
bank zullen er op wijzen, dat de iets
duurdere tenten toch beslist beter
zijn dan de goedkopere soorten. Goed
koop kan wel eens een duurkoop blij
ken te zijn Overigens zijn er in de
tentensector vele nieuwigheden, die
een buitenstaander niet direct zal
herkennen als zodanig, maar de vak
man wel: nieuwe methoden van stik
sels bijvoorbeeld. De houten haringen
zijn er wat uit, hoewel de werkelijke
kampeerder deze zal prefereren bo
ven de metalen. Als er een flinke
storm langs de Walcherse kust staat,
zo vertelde een Middelburgse winke
lier, komen vele buitenlandse kam
peerders naar de zaak om houten ha- i
ringen te kopen. Die vertrouwen ze
toch meer dan de metalen. Grondzei
len zijn tegenwoordig ingebouwd in
de tenten de zogenaamde kuip-
grondzeilen maar losse zeilen zijn
uit een oogpunt van hygiëne (schoon
maken) beter.
VERWARMING
Verwarming in de tent is een nut
tige zaak. verlichting is onont
beerlijk. Er zijn tegenwoordig straal-
kachels, die branden op gas- Een uit
komst voor de caravannisten De goe
de petroleumlamp „doet" het nog
steeds, maar daarnaast zijn er de
grote maten zaklantaarns, waarvan
men er op een autoaccu kan aanslui
ten.
„De paden op, de lanen in" met een
rugzak op de rug, overigens niet zo'n
groot artikel meer in de zaken met
kampeeruitrusting. De rugzakken
worden voor het merendeel nog ver
kocht aan bergtoeristen en aan de
wandelaars in de lage landen. Maar
weinigen gaan nog lopen: brommer,
fiets, scooter en auto hebben de
„benenwagen" vervangen. En daar
aan komt de rugzak niet te pas, wel
de fietstassen, een gewild artikel.
Maar voor alles geldt: een plezierige
vakantie is er alleen als men met de
juiste zaken op pad gaat.
Advertentie
'n
weekend
shirt
I dat beter staat en prettiger zit
vanaf
ƒ8,95
I Vlissingen Middelburg 1
1 Walstraat 78 L. Noordstraat 35 1
J7EN REISGIDS is een veelzijdig boekwerkje, zorgvuldig samen
gesteld naar de eisen en verlangens van de moderne en alle an
dere toeristen en om een reis of reisje naar het bekendste of on
bekendste plekje in Nederland of Europa uit te „dokteren" moet je
er echt eens rustig voor gaan zitten. Vele Zeeuwen wachten al ver
voor het vakantieseizoen met ongeduld op die reisgidsen, in het
verband van dit verhaal op dergelijke wetenswaardige boekjes van
vier Zeeuwse reisondernemingen: het Streekvervoer Walcheren te
Middelburg, dat de honneurs waarneemt voor het reisbureau Cebu-
to, de BreHe-tours te Middelburg, Krijger-tours te Goes en de Ge
broeders Van Fraassen en Zonen uit VlisSingen (de „Pelikaan-
cars"), zo verzekerden ons de directies van deze ondernemingen.
En het is dan ook altijd weer met het grootste genoegen, dat ze de
gidsen aan de reislustigen aanbieden.
Ze mogen bepaald wel als experts
aangemerkt worden, de mannen
van de reisbureaus, die elk jaar weer,
lang voordat de bussen hun neuzen
naar de doelen in Europa richten, de
reizen stuk voor stuk onder de loep
nemen. Zorgvuldig zijn de routes be
paald, nauwgezet de hotels uitge
zocht en de prijzen zo gunstig moge
lijk gecalculeerd. En altijd slagen ze
er wel in om naast de traditionele
en veelgevraagde reizen weer wat
nieuws te brengen.
VRIJE REIZEN
Zo is gebleken, dat de naast de pro-
grammareizen de individuele en vrije
reizen meer en meer in de belang
stelling komen. Dergelijke zoge
naamde „road-tours" worden georga
niseerd door het Cebuto-reisbureau:
de bussen brengen de vakantiegan
gers waar ze willen komen, zorgen
er voor, dat het hen aan niets ont
breekt, waarna de toeristen hun va
kantie verder doorbrengen op de w(j-
ze, zoals ze het zelf het prettigst
vinden.
Do specifieke Zeeuwse reisbureaus
bieden overwegend, overeenkomstig
de wens van hun klantenkring, de
programma-reizen. En ook hier zijn
weer nieuwe tochten te kiezen: de
Pelikaan-bussen toeren dit jaar drie
dagen naar Könlgswlnter-Rljn, zeven
dagen in het gebied rond Valken
burg (Zuid-Limburg, Duitsland, Lu
xemburg), en eenzelfde periode naar
Innsbruck, Mayerhofen en Vipiteno
in Italië.
LONDEN
BreHe-tours en Krygers-tours bieden
de Zeeuwen voor het eerst een 7-
daagse reis naar Engeland met Lon
den als standplaats. In en vanuit de
Engelse hoofdstad worden vele ex
cursies gemaakt, onder andere een
dagtoer naar de tuin van Engeland,
Kent.
Met de fraaiste superlatieven (ove
rigens heel terecht) weten de reis
bureaus hun vakantiedoelen aan te
prijzen. Reizen met een vrolijk of
met een romantisch doel, reizen naar
een stukje bergparadijs, naar een
stadje, waar de tijd schynt te zyn
(Advertentie)
kunt U in WERKELIJKHEID
zien op onze grote
in GOES (van 1 t.m. 6 april,
Schuttershof)
en MIDDELBURG
(van 9 t.m. 13 april,
Soc. „De Vergenoeging")
OOVERS-SPORT
$•1 Miubul 24 Middelbiirj
blijven stilstaan, naar een natuu
met de allermooiste planten en bloe
men en een grandioze kleurenwerelc
kortom de reizen, die „lichaam ei
f;eest verkwikken en waarmee d
oerist de zo hoognodige rust vindt'
De mogelijkheid voor de te kiezei
relsduur is al even groot als die voo
de vakantieplaatsen: één dag tot 2
dagen toeren de fraaiste toeringcar
met hun gasten langs de beziens
waardigheden van Nederland e:
Europa. De eendaagse tochten strek
ken zich uit over Nederland-binnen
dagbereik, praktisch (vanuit Zee
land) geheel Bclgic, Noord-Frank
ryk, Luxemburg en het Duitse Eifel
gebergte. Verder worden eendaags
busreizen gemaakt met de toerister
die in Zeeland hun vakantie door
brengen en de provincie zelf of d
trekpleisters in ue buurlanden wille:
STEEDS GROTEF
De belangstelling voor de dagtochtei
wordt steeds groter en dat is even
eens het geval voor de twee- of drie
daagse tochten. Mogelijkheden zijl
er te over: 2 dagen Belgische Arden
nen, 2 dagen Eifel, Ahrdal en Rijr
2 dagen Nederland, 2 dagen Königs
winter, dan 3 dagen Valkenburg,
dagen Parijs, 3 dagen kris-kras Ar
dennen-Luxemburg, 3 dagen Luxem
burg-Duitsland, nog een dagje er by
naar Harz, Bad Gandersheim.
Maar men kan ook 5 dagen in Mooi-
Nederland rondtoeren, 5 dagen naar
Koblenz-Rjjn, naar Zwitserland en de
Vogezen, 4 dagen naar Duitsland
enz. Dan komen we aan de weekrei-
zen van 6, 7 of 8 dagen. Naar Val
kenburg, Bouillon-Ardennen-Luxem-
burg, Normundië-Loire-Parys, Nec-
kardal en Heidelberg, 7 dagen door
de Franse Vogezen en Zwitserland,
8 dagen Zwltserland-Italië, 8 dagen
Valkenburg, do Luxemburgse Ar
dennen of Oostenrijk, Italië en Zwar
te Woud, Duitsland, Oostenryk en
Italië, of de speciale 9-daagse (in-
plaats van 10 dagen voorheen) naar
het Gardameor en Venetië van de Pe
likaan-tours.
TIEN EN MEER
Tien (en ook 17 dagen) is men in de
Dolomieten, in Italië, in Wenen en
het Donaugebied, 11 dagen in Oos
tenrijk, Worthersee en Klagenfurt,
14 (en 21 dagen) in Spanje de
costa Brava.
Het zijn allemaal reizen voor fijn
proevers op het gebied van vakantie
genoegens en ze hoeven bepaald niet
alleen per bus gemaakt te worden.
Vla Cebuto kan men ook 10- of 17-
daagse reizen per trein maken naar
het Inndal, naar het meer van Kon-
stanz, naar de Dolomieten, het Gar-
dameer, naar Tirol, Wenen of Span
je en Joego-Slavië. En dan zijn jr
nog de Pullmanreizen, de vliegreizen
en de zogenaamde Joego-Slavië-ar-
rangementen.
Uiteraard was het weer een overi
gens zeer aantrekkelijke greep uit
het uitgebreide scala van program-
mareizen, vrije reizen, jongerenreizen
en andere reizen. Want er zijn dui
zend-en-één mogelijkheden om een
vakantiereis per bus, trein, vliegtuig
of boot te maken.
NIEUWTJES VOOR ZEEUWSE TOERISTEN
Oct recreatiefront in Zeeland is de laatste jaren in beweging ge-
komen en met name de watersport is aan een grootse opmars
begonnen. Enkele jaren geleden telde Zeeland slechts een klein
aantal jachthavens, waarvan de capaciteit vrij beperkt was. Wie
aan de dag van vandaag een lijst opmaakt van bestaande jacht
havens en jachthavens-in-aanleg komt tot een voor Zeeland respec
tabel aantal. Gesteld kan worden, dat de jachthavencapaciteit in
enkele jaren tijd tot een veelvoud is toegenomen. Niet alleen de
ontwikkeling rond het Veerse Meer speelt hierin een belangrijke
rol, maar ook in overig Zeeland schieten de jachthavens als padde
stoelen uit de grond en er is bijkans geen gemeente, die aan het
water is gelegen, die geen plannen heeft in deze richting.
Het hoeft geen betoog, dat het Del
taplan met name voor Zeeland
wijdse perspectieven heeft geopend
voor de watersport. Immers, zeeboe
zems worden afgesloten, waardoor
rustige binnenmeren ontstaan, die
ccn grote aantrekkingskracht uitoe
fenen op de watersportliefhebbers. Al
is het Veerse Meer nog bij lange niet
te vergelyken met de Loosdrechtse
Plassen rasechte zeilers hopen,
dat dit nooit het geval zijn zijn
toch tekent zich hier langzamerhand
de ontwikkeling af. Ondanks vele
moeilijkheden, welke overwonnen
moeten worden, is er in en rond het
Veerse Meer toch al het een en ander
bereikt.
Zo heeft WOLPHAARTSDIJK, waar
men drie jaar geleden slechts kon
dromen over een vloot van jachten,
nu al de beschikking over twee vrij i
goed geoutilleerde jachthavens, ter
wijl een derde haven in aanleg is. De
twee jaar geleden opgerichte water
sportvereniging „Wolphaartsdijk"
telt nu al niet minder dan 250 leden,
die over honderd jachten beschikken.
Exclusief de Belgische Jachthaven
voor de Royal Yachtclub de Belgique
uit Antwerpen is er accommoda
tie voor honderd jachten, terwijl in
de in aanleg zijnde haven 70 a 80 pie-
ziervaartuigen kunnen meren. De
mogeiykheid bestaat deze nieuwe ha
ven nog aanmerkelijk uit te breiden
in de toekomst.
Voor een bedrag van ruim twee ton
wordt momenteel de sladshaven
te VEERE geschikt gemaakt voor een
tweehonderd grote en kleine jachten.
Deze zomer al komt de haven gereed.
Momenteel kunnen in de haven onge
veer honderd jachten een ligplaats
vinden, zodat de capaciteit das wordt
verdubbeld. De jachtclub Veere, die
al door de honderd leden heeft, mikt
voorts op jachthavenaccommodatie
tussen de Campveerse toren en de
monding van het kanaal. Men zou
graag zien, dat hier een stalen dam-
wand werd geslagen, niet alleen om
meergelegenneid te maken voor een
veertigtal jachten, mnar tevens zou
do daar ter plaatse zwakke oever af
doende kunnen worden beschermd.
KORTGENE ls, zoals bekend, een
van de eerste gemeenten rond het
Veerse Meer geweest, die een aantal
jaren geleden al grootse jachthaven
plannen aankondigde. Realisering
van een jachthaven voor 500 jachten
heeft echter jarenlang op zich laten
wachten. Vorig jaar is eindelijk de
de vissershaven en de Koopmansha
ven voor jachten open te stellen.
Maar zover is het nog niet.
Lange tyd zijn de watersportliefheb
bers uit MIDDELBURG lid geweest
van de Vlissingse vereniging, maar
sedert enige tijd heeft men een eigen
vereniging gesticht, gezien de toe
nemende belangstelling van de hoofd-
stodclingen voor de watersport. De
nieuwe vereniging „De Arne" te Mid
delburg heeft een jachthaventje het
„Balkengat", dat echter een geringe
capaciteit heeft. Geen wonder, dat de
Middelburgers naar andere mogeiyk-
heden zoeken en zich gaarne mede
gegadigden tonen voor de werkhaven
in Vrouwenpolder.
Veel Belgen
Jachtcentra in Zeeuwsch-Vlaanderen
zyn Breskens, de Braakman en
Terneuzen. In BRESKENS heeft de
Brusselse Royal Yachtèlub een thuis
haven gevonden. Samen met de
plaatselijke watersportvereniging
„Breskens" beschikt men over een
jachthaven met een capaciteit van
rond 80 vaartuigen. Hier treft men
uiteraard nogal wat zeevaren
de jachten aan. De Bressiaanders en
de Brusselaars kyken echter verlan
gend uit naar uitbreiding van de ha
venaccommodatie, want de huidige
jachthaven is beslist te klein. Een
nieuwe haven is echter voorlopig nog
„toekomstmuziek", hoewel achter de
schermen hard wordt gewerkt aan
de verwezenlijking daarvan.
Sedert de afsluiting van de BRAAK
MAN is dit gebied met een kreek van
120 ha steeds meer in de belangstel
ling gekomen van de recreatiezoeken
den, onder wie vele bezitters nogal
wat Belgen van jachten.
In TERNEUZEN zetelt de Royal Bel
gium Sailing Club uit Gent, die over
een haven beschikt met een capaci
teit van ruim honderd schepen. In
middels is in deze stad een Neder
landse watersportvereniging opge
richt „Neuzen", die al bijna 70 leden
telt, met ruim 20 schepen. De „Neu-
zenaren" hebben nog geen eigen ha
ven, maar zij stellen momenteel po
gingen in het werk die op korte ter
mijn te verkrijgen.
Intiem
In GOES heeft de jachtclub „De
Werf" de beschikking over twee
intieme haventjes, vlak by de stad
met een capaciteit van 60 schepen.
Het is er altyd druk. Mogelijk. aden
tot uitbreiding zyn er ter plaatse vrij
wel niet. Aan aanvragen voor lig
plaatsen kan men helaas niet meer
voldoen.
Ook in Noord-Zeeland komt de water
sport langzaam maar zeker op gang-
ZEERIKZEE heeft plannen om in het
havenkanaal bij het Luitje een jacht
haven te maken. De zeil- en roeiver
eniging „De Maas" uit Rotterdam
heeft Zierikzee als thuishaven voor
de Zeelandwedstrijden. De vluchtha-
ven in ZIJPE zal wellicht deze zomer
accommodatie krijgen voor 40 jach
ten en ook in BRUINISSE en BROU
WERSHAVEN heeft men het oog
gericht op de watersport, hoewel de
plannen van deze plaatsen wellicht
pas over enkele jaren zullen worden
gerealiseerd. Op het eiland Tholen is
in de nieuwe haven te SETT-AN NA-
LAND al accommodatie voor een
tiental jachten. Mogelijk dit jaar zal
men hier nog tot enige uitbreiding
overgaan.
Alles bijeen ziet de toekomst voor de
watersportliefhebbers in Zeeland er
bepaald optimistisch uit. Tot nu toe
Is er al héél wat tot stand gekomen
en met de verdere uitvoering van
het Deltaplan zal de watersport in de
Zeeuwse wateren een nog grotere
vlucht nemen.
Advertentie
eerste dragline in actie gekomen en
het ziet er naar uit, dat de haven
deze zomer gereed zal komen, waar
door de jachthavencapaciteit aan het
Veerse Meer nagenoeg wordt verdub
beld.
Over KAMPERLAND heeft men
kortgeleden kunnen lezen, dat de
raad van de gemeente Wissenkerke
akkoord is gegaan met het maken
van jachthavenaccommodatie voor
circa vijftien vaartuigen in de land-
bouwhaven van Kamperland. Hoewel
bescheiden, speelt ook de Noordbeve-
landse badplaats een rol in de ont
wikkeling van de watersport in het
Veerse Meer.
Ander project
De werkhaven in VROUWENPOL
DER is ook al een project, waar
op de watersportliefhebbers begerige
ogen hebben geslagen. Niet alleen de
gemeente mikt op deze haven, maar
ook de watersportverenigingen in
Veere, Middelburg en Vlissingen. Be
langstelling genoeg dus. Een „win
naar" is er op dit ogenblik nog niet
aan te wyzen.
In VLISSINGEN beschikt de vereni
ging voor watersporttoerisjne „De
Schelde" over een haven capaci
teit circa 75 schepen aan de Prins
Hendrikweg. De Vlissingse vereni
ging telt circa 250 leden, terwijl on
geveer honderd leden over een vaar
tuig beschikken. Deze club is volko
men uit z|jn „vestje" gegroeid. Op de
wachtlijst staan zelfs 22 leden, die
graag een boot zouden willen meren
in de jachthaven, maar er is daar
eenvoudig geen plaats. Mogelijkheden
tot uitbreiding zyn er ter plaatse
niet. Redenen, waarom het actieve
bestuur b|j b. en w. gevraagd heeft