tvalsbasis Bretagne Baai met zandstrand en... meestal zomers weer Kaas-keus verhoogt het avontuur Pelgrimage langs schrijnen van moderne sacrale kunst Maart 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 Qt/tbsron COMMUNISTEN DECOREERDEN FRANSE KERK De romantisch, gestemde toerist van 1963 kan door het Fran se land een prachtige tocht maken langs de middeleeuwse kastelen bijvoorbeeld in het dal van de Loire. Hij, die de gotische bouwkunst van de middeleuwen vereert, kan een onver getelijke pelgrimage maken langs Frankrijks grote kathedralen (Reims en Chartres). Maar de moderne toerist kan ook een zeer leerzame pelgrimstocht maken langs enkele van de meest spreken de en progressieve voorbeelden van de moderne kerkbouw en ker kelijke kunst. Hij kan beginnen met de welbekende kerk van Ronchamp van de be roemde bouwmeester Le Corbusier, de kerk, die een revolutie in de kerk bouw van de twintigste eeuw heeft ingeluid en die als een nonnenkap een heuvel in de Franse Vogezen kroont. HU kan dan verder trekken naar de „Notre Dame de Toute Grace", een kerkje in Plateau d'Assy, vlak bjj de Mont Blanc in de Franse Alpen (Haute Savoie), waarin wer ken van de grootste Franse kunste naars van deze dagen eèn unieke plaats hebben gekregen. HU kan het pas geopende Dominicaner klooster van La Tourette by Lyon bewonde ren, een hypermodern, massief, be tonnen bouwwerk, eveneens van de Franse bouwmeester Le Corbusier. En hU kan mediteren in de kleine ka pel in het dorp Vence in de Provence, waarin de schilder Matisse als zyn laatste levenswerk gebrandschilder de ramen en wandschilderingen heeft aangebracht en al schilderende zijn geloof hervond. Het kerkje van Plateau d'Assy te gen de noordhelling van het Ar- vedal, waarvan het Mont Blanc-mas- sief de zuidzijde vormt, is een kost bare schrijn van moderne kerkelijke kunst. De bouw van de kerk, die in het bisdom van Annecy ligt, werd in 1935 begonnen en vlak na de oor log voltooid. De bouwpastoor, de Do minicaner kanunnik Devemy, zocht voor de versiering van de kerk con tact met de Dominicaan Pierre Cou turier, één van de grote voorvech ters van het brengen van moderne kunst in de kerk. „Alle grote kunstenaars van Frank rijk, Manet, Cézanne, Renoir, Matis se, Picasso en Braque staan buiten de kerk", zo meent Couturier. „Dat is mede de schuld van de kerk. De kerk moet uitgaan naar deze kun stenaars en hun werk in haar kerk gebouwen een plaats geven. De mo derne kunst past minstens zo goed in de kerk als het sensualisme van de renaissancekunst. Ook voor de ab stracte kunst moet er plaats zijn in de kerk, even goed als er plaats is voor de orgelmuziek van Bach." Couturier heeft zijn ideeën uitgedra gen in het blad „L'Art Sacrée". In de kerk van Plateau d'Assy kreeg hij zijn grote kans om zijn ideeën te rea liseren. Dat is op grandioze wyze gebeurd. De grootste kunstenaars van Frank rijk werden aangezocht en zy werden allen gegrepen door het idee. Het op- merkeiyke daarbij was, dat er slechts één rooms-katholiek onder hen was en dat de meesten „niets" waren en er zelfs enkele communisten onder hen zaten! Het wonderlijke was, dat zU nadat zU hun werk voor de kerk vol tooid hadden, van oordeel waren, dat dit het beste was, dat zij ooit hadden gemaakt. Ferdinand Léger, blij, dat hij einde lijk eens een groot vlak had om op te werken, maakte een mozaïek voor de voorgevel van de kerk: de maagd Ma ria boven de ingang en daarnaast de symbolische uitbeelding van enkele ti tels, die Maria in de Kerk van Ro me heeft: „Mystieke roos", „Morgen ster", „Gesloten tuin", „Ivoren toren" een uitbarsting van heldere, vrolij ke kleuren, die van verre roepen. In de kerk valt het eerst op het wand kleed van de beroemde Franse tapijt kunstenaar Lurcat, dat boven bet al taar is aangebracht. In dit tapijt is het visioen van de vrouw en de draak uit de Openbaringen van Johannes (Openb. 12: 1-10) symbolisch uitge beeld. Toen de communist Lurcat dit bybelgedeelte las, riep hij uit: „Bon Dieu, c' est écrit pour moï!", maar toen hoorde men maandenlang niets van hem, tot het wandkleed er plot seling was.... Op het altaar voor dit wandkleed stond aanvankelijk een bronzen cru cifix van de Duitse kunstenares Ger- maine Richier een zeer realistisch beeld, geïnspireerd op Jesaja 52 en 53. In dit crucifix is het lyden van Chris tus verstard tot een schreeuw van doodsnood. Vele gelovigen namen echter aanstoot aan dit kruisbeeld en om een einde te maken aan de be roering, die het verwekte heeft de bisschop van Annecy het laten ver wijderen; het heeft nu een plaats ge kregen in een nis, direct na de in gang links. Ook Joden De enkele jaren geleden overleden schilder Georges Roualt maakte enkele ramen, o.a. van Veronica en van de lydende Christus. Henri Ma tisse schilderde voor een zij-altaar Sint Dominicus. Georges Braque maakte de bronzen deur voor de ta bernakel, waarop hU het oud-christe- lUke symbool, de vis aanbracht. De joodse beeldhouwer Lipchitz schiep een prachtig bronzen beeld, dat de Maagd en de Heilige Geest uitbeeldt. Het beeld zou waarschijnlijk beter tot zyn recht komen op het plein vóór de kerk, maar Lipchitz wenste het in de kerk. Aan de achterkant van het beeld heeft hU deze inscriptie aange bracht: „Jacob Lipchitz, een jood, die trouw is aan het geloof van zijn va deren, heeft deze Maagd gemaakt voor de goede onderlinge verstand houding van de mensen op aarde, op dat de Geest regere". De doopkapel, na de ingang onmid- deliyk rechts, is geheel versierd door de jood Marc Chagall. Hg heeft op de wanden een groot, lichtend cera miek aangebracht, waarin de door tocht van het volk van Israël door de Rode Zee onder Mozes wordt uit gebeeld. De schilder Pierre Monnard bracht boven een zij-altaar de be schermheilige van het bisdom Anne cy, Sint Franciseus de Sales, aan. De Nederlandse toeristen, die de kerk van Plateau d'Assy bezoe ken, kunnen hier een Nederlandse do minicaner pater ontmoeten: pater Frits S. Willems, zelf kunstenaar, ge boren in Maastricht, maar al sinds zyn dertiende jaar in Frankryk. Pa ter Willems, die nog vloeiend Neder lands spreekt en die de totstandko ming van de kerk van Plateau d'As sy voor een groot deel heeft meege maakt, is ervan overtuigd, dat de meeste moderne kunstenaars dichter bij God staan dan zij zelf vermoeden en beseffen: door hun scheppingsga- ve. Zij zijn allen begonnen met te weigeren, toen hen gevraagd werd mee te doen, uit schroom, maar tij dens hun werk werden zij steeds meer gegrepen en voor velen van hen is het werk voor de kerk van Pla teau d'Assy niet hun laatste werk in dienst der kerk geweest. Betonnen klooster Een nieuw bouwwerk van Le Corbu sier is het klooster van La Touret te bij Lyon. Het is opgetrokken van beton en is van buiten geheel geslo ten. Het bevat honderd cellen voor de monniken en een groot ommuurd, plat dak, waarop de kloosterlingen met een wijd uitzicht over het Bour gondische land kunnen mediteren. In de kapel staan rechthoekige blokken, die de altaartafels vormen. Het licht valt van boven af door ronde ope ningen op het altaarpodium. De hel dere kleuren verlenen het koele beton warmte en geven het geheel een bij na dramatisch effect. Het klooster is één van de meest opmerkelijke voor beelden van de moderne kerkelijke bouwkunst van deze dagen. De schilder Henri Matisse, een agnos ticus, heeft enkele jaren voor zijn dood, op tachtigjarige leeftyd nog, wandschilderingen en gebrandschil derde ramen gemaakt voor een kapel in Vence in de Provence. „Deze kapel is mijn meesterwerk", zo zei hij in 1951. „Ik ben er vier jaar geleden mee begonnen en het resultaat is ge weest, dat ik nu weet, dat ik in God geloof". Tien tegen één, dat de Nederlander, die erover denkt zjjn vakantie in Bretagne door te brengen, te horen krijgt dat het daar altgd regent. Nu moge dat „altijd" wat overdreven zijn, het regent er inderdaad nogal eens. Maar de temperatuur ligt er gemiddeld toch altijd hoger dan op onze breedtegraad. En bovendien kan men nog kiezen tussen noordelijk en zuidelijk Bretagne; wie het zuiden neemt krijgt er enkele graden bij, plus een grotere waarschijnlijkheid op mooi weer. Het noorden oefent nog de grootste aantrekkingskracht uit op de toeristen, maar in slechte zomers zakken er toch steeds meer'mensen dwars door het schier eiland al naar het zuiden; vooral nu zovelen kamperen gaat het gemakkelij ker dan in het verleden. Het zuiden van Bretagne is een ideaal vakantieland. Neem bijvoorbeeld het schiereiland van Quiberon Dit schiereiland van zo'n vijftien kilometer lengte is vroeger een eiland geweest; in historische tyden is het vastgeslibd aan de wal, zodat men er nu over de weg en met de trein kan komen. Het steekt aan de ene kant in de Atlantische Oceaan en die kust is wild en ruig en heet niet voor niets de „Cöte sauvage". Het gloeiende land achter de rotsen is bar en verlaten, maar niet van toeristen. Men kan vrywel de hele „wilde kust" met de auto beryden Quiberon doet alles voor zUn bezoe kers. Aan de andere kant omsluit het twee tot drie km brede schiereiland de Baai van Quiberon, een rustige in ham zonder veel golfslag, waar het ideaal zwemmen en baden is. Achter het zandstrand langs de baai, hier en daar onderbroken door rotsen, rijen zich de kampeerterreinen aaneen. Wie geluk heeft, kan een plaats aan de zee vinden, op het duinenplateau, dat de gemeentelijke overheden met veel begrip voor de belangen van hun onderdanen voor de kampeer ders van heinde en ver beschikbaar stellen. Wennen aan sanitair De sanitaire voorzieningen z(jn niet overal aan de Nederlandse eisen aangepast, maar wie tegen hurk- w.c.'s geen bezwaar heeft en wie naar Frankrijk gaat moet zich wel schikken overwint ook de andere ongemakken. De wasplaatsen zijn gering in aantal, maar water is over al verkrijgbaar en praktisch alle Franse kampeerders hebben hun was plaats bij de tent: een hennepen wa terzak aan een driepoot. Een kleine raad op dit gebied aan de toeristen, die per auto reizen: ge bruik de benzine van de maatschap pijen, die zich specialiseren in sani tair comfort voor haar klanten. Wie in Frankrijk gaat kamperen, kan overal terecht. De terreinen missen wel eens de staat van volmaaktheid, die ze hier bezitten, en als men een Fransman aan het lachen wil bren gen, dan moet men hem vertellen, dat men in Nederland examens in het kamperen kent. Men mag zijn tent op ieder stuk land neerzetten, als de eigenaar er geen bezwaar te gen heelt. Dit „wilde" kamperen wordt tot de persoonlijke vrijheden gerekend (een uitspraak van de Con- seil d'État uit 1958!), al zijn er enke le beperkingen op toegelaten. Dat lijkt wel typerend voor het leven in Frankrijk: er is een aantal regels, waaraan streng de hand wordt ge houden de verkeersregels bijvoor beeld maar voor het overige staan vrUheid en blijheid hoog in ere. Qui beron en Bretagne maken daarop geen uitzondering. Eten zoeken De Fransen hebben voor hun maal tijden veel over; er bestaat zelfs een handboek voor de haute cuisine in de vakantie. Tot in de nacht ziet men hen zoeken aan het strand naar eetbare schelpdieren en op de rot sen naar garnalen, kreeften en krab ben. Maar men eet uiteraard niet alleen wat men zelf aan het strand bijeen weet te garen; overal in Bretagne kan men de „vruchten der zee" be stellen en heel wat Nederlandse gas ten, die er niet op verdacht waren, zijn gillende in de restaurants over eind geschoten wanneer een schelp dier op hun bord nog oen ommetje maakte. Het eten een toerist, die in Frankrijk is geweest, raakt daar niet over uitgepraat. De prijzen zijn aan de hoge Kant, door de band genomen een derde hoger dan in Nederland, en dan moet men nog met beleid zijn in kopen doen. Bretagne is een land van kostelijke zuivelprodukten, van hom pen boerenbotcr, van uitstekende melk, van Bulgaarse yoghurt (met smaakjes voor de kinderen) en van vele kazen uit een wijde omgeving. (Het is opvallend, hoeveel belangstel ling er voor de geïmporteerde Ne derlandse kaassoorten bestaat). Bre tagne is ook een land van groenten en vruchten: van artisjokken, perzi ken, abrikozen, kersen, aardbeien, pe ren, meloenen en dat alles van de overtreffende trap. En van plezieri ge wijnen, die niet zo zwaar op het budget drukken. En van de nog goed kopere cider. En van het brood. Wie uit Frankryk in Nederland te rugkomt, mist nog het allermeest het Franse brood in al zUn vormen en verrukkingen. De banketterige crois sant en de zachte brioche in de mor gen, de knapperige, dunne baguette, de sneden smakelUk wittebrood en alle andere variaties, die de Franse bakkeryen opleveren en smakelyk uitstallen. Herrinneringen Wie een vakantie doorbrengt op het schiereiland van Quiberon raakt er spoedig ingeburgerd. Men wordt begroet in de winkels en aan de stalletjes in de „Halles", de over dekte markt waar alles iets goedko per en vaak ook nog iets verser is. Men raakt een beetje thuis in de ge schiedenis van Quiberon, al was net alleen om te weten te komen wie toch de bronzen man is, die aan het haventje zo hardnekkig naar zee staat te turen. Dat blijkt dan de maarschalk Hoch te zijn, die in 1795 een legertje Franse emigranten, dat onder dekking van de Engelse vloot hier aan land ging, versloeg. Hun laatste tegenstand boden zij in het oude Fort Fenüüèvre. dat al eeuwen lang bij de landengte heeft moeten voorkomen dat Quiberon een Frans Gibraltar zou worden. Bij de overga ve werd hun lijfsbehoud beloofd. Pa rijs ging daar echter niet mee ak koord en de onderneming eindigde met een massa-executie in Auray. Achter de dikke muren van dit fort is meer ellende geleden. In 1945 scho ten de Duitsers er vijftig Franse jon gemannen neer; gewonden en doden werden te zamen ingemetseld in een van de gewelven. Men kan de kille, vochtige ruimte bezoeken. Er staan borden bij met teksten, die aan dui delijkheid niets te wensen overlaten; de Duitse toeristen, die hier verdwa len, ziet men er enigszins gegeneerd bij stilstaan. Eigen karakter Quiberon zelf is een druk plaatsje met zo'n vierduizend inwoners, die in meerderheid van het toerisme le ven. Er liggen nog een paar andere schilderachtige stadjes op het schier eiland. Het neeft een geschiedenis, die heel ver teruggaat en waaraan de menhirs herinneren (men is steen en hir is lang in het Bretons). Heel Bretagne is met steenmonumen ten bedekt: vlakbij in Carnac, vindt men de mysterieuze „alignements" een uitgestrekt veld met deze op staande stenen. In het eveneens na bije Locmariaquer is een geweldig hunebed te bezichtigen. En dan zijn er tientallen kerken in de omgeving, die op de een of andere manier van andere kerken verschillen, er zijn ge nezende bronnen en „calvaires", klei ne granieten beeldengroepen rondom een Christus aan het kruis, pardons of bedevaarten, die het kermisachtige karakter uit de middeleeuwen hebben behouden, klederdrachten voor de liefhebbers en nog veel meer. Dit alles heeft Bretagne al tientallen jaren tot een geliefd toeristisch ge bied gemaakt. Bretagne heeft van oudsher iets aparts behouden, iets dat het van de rest van Frankrijk onderscheidt en dat in allerlei historische, folkloris tische en landschappelijke merk waardigheden tot uiting komt. De toerist, die af en toe op verkenning wil uitgaan, vindt in Quiberon een voortreffelijke uitvalsbasis. Wie een goede gids wenst voor welk deel van Frankryk ook, moet de groene Michelins kopen. ZU geven voorlichting over letteriyk alles: ge schiedcnis, afstanden, gerechten, landschappen, bezienswaardigheden en gebruiken. Elke plants van toeristische beteke nis is er in opgenomen met de aan duidingen van wat men wel moet zien en wat men gevocglUk kan overslaan. Deze gidsen zijn ook in het Engels en het Duits verkrygbaar. Met vakantie in Frankrijk heeft vele charmes. Een ervan is: de kaas na de maaitijden. Het bepalen van de keus is vaak een probleem de Fransen hebben ook zovéél soorten en daarom zeggen een hoop Nederlanders zonder op de gro te variëteit te Ietten: geeft D my maar Camembert. Of, als ze wat moediger zyn en ginds in de vreemde wat minder afkerig van schimmel zyn dan thuis: mag ik een stukje Rocquefort van Weet U echter wel, dat het plezier van in Frankrijk te reizen is de kaas te eten van het gebied. Brie in Bre, Reblochon in de Haute Savoie, Comté uit Franche- Comlté. Frankrijk heeft honderd kaassoorten, maar die honderd hebben weer tweehonderd variëteiten, zodat U de keus heeft uit driehonderd verschil lende kazen, gemaakt uit koemelk, geitemelk of schapemelk. Elke kaas soort heeft zijn eigen karakter en elke kaasfamilie heeft weer haar eigen nakomelingen (een „cru"), die de kenmerken van het „ras" in zich hebben. Om U een indruk te geven van wat U waar vindt, hebben we een kaartje getekend, waarop U de voornaamste soorten geografisch vindt afgebeeld. Volledig is het niet: vraag dus steeds even naar de kaas van de streek; U doet er de mensen een reuze plezier mee en het ver hoogt uw avontuur. 1. Boulette d'Asvesnes: een specia liteit van Frans Vlaanderen. 2. Maroïlles: uit Thiérache en de Franse Ardennen. 3. Brie: dé kaas van Ile-de-France en Lotliaringen-Ghampagne; Metternich riep de Brie op het Congres van Wenen in 1815 uit tot de „koning der kazen". 'J/. Livarot; specialiteit uit het land van Auge. 5. Pont-l'Evêque: uit Boven-Nor- mandië. 6. Camembert: „de grote Norrnan- diër", die ook in Touraine, Champagne en andere streken ■wordt gemaakt en daar bijzon der populair is. 7. Port-Salud: populair in Bre tagne. 8. Nantais du Curé: een Bretonse specialiteit. 9. Sainte Maure: uit Touraine, een van de véle geitekazen. 10. Valencay: uit Berry, een geite kaas in pyramidevorm. 11. Bleus: uit het Centraal Massief. 12. Carré de l'Est: populair in het noordoosten, is er in véle varië teiten. 13. Munster: uit de Elzas, kaas van bijzonder karakter. lfi. Coulommiers: vette, fluweel zachte kaas uit het oosten. 15. Comté: verfijnde gruyère uit Franche-Comté. 16. Br esse Bleu: pittige kaas, even bekend als do klippen uit die streek. 17. Tommes de Savcie: kaas uit de Hoge Alpen. 18. Saint-Nectaire: van de vulkani sche grond van de Domes. 19. Saint-MarceTlin: uit de Dauphi- né. 20. Reblochon: de fine fleur van de Haute Savoie. 21. Cantal: edele kaassoort uit Bo ven- Auvergne. 22. Fourme Bleue: specialiteit uit dezelfde streek. 23. Selles-sur-Clier: geitekaas met wijnstokken-as. 2Jf. Roquefort: schapekaas, die men overal ter wereld herkent. 25. Saint-Paulin: kaas voor de mas- saproduktie. 26. Kleinere geitekazen, die men in vele delen van Frankrijk vindt. 27. Banon: de lekkernij uit de Pro vence. 28. Fondu aux Raisins: druivenkaas, om met de Fransen te spréken, „de natuurlijke alliantie van de kaas en de wijn". Wilt U meer weten omtrent de Fran se kaas: het Comité National de Pro- pagande des Produits Laitiers Fran sais (5 Rue Scribe, Paris 9e) is graag bereid U er alles van te ver tellen. De lange rijen menhirs bij het plaatsje Carnac. De betekenis van deze Keltische monumenten staat nog altijd niet vast; vermoedelijk zijn dit plaatsen, waar de eredienst werd gevierd. De beroemde kapel van Ronchamp in de Vogezen, schepping van Le Corbusier. Op de foto is te zien dat rechts tegen de muur een kansel en een altaar zijn aangebracht, die dienst doen op dagen, wanneer er veel pelgrims zijn, voor wie men dan de diëtisten in de icapel van La Notre Dame du Haut in de openlucht kan houden. Deze foto toont de kapel in het nieuwe klooster van de Dominicanen te La Tourette bij Lyon, gebouwd door Le Corbusier. De betonnen wanden en vlakken kregen ivarme kleuren mee. Door de ronde opening in het dale valt het licht op het altaarpodium.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 15