VRIJ RUSTIG: EXTRA-VAGANT Nieuwe Duitse h kreeg de naam TE WOENSDAG 13 MAART 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT vrouwelijk, ja bijna idyllisch zomers plaatje. Gezellig iets drinken op een terras in de zon. ;e boulevard en kijken naar de schepen op de Schelde. Dit terrasplaatje van Britannia te fleurig beeld van de zomermode. Een gekleed pakje, sportief pakje en een gezellige combinal Meneer showt een modern pak met het langzaam maar zeker terugkerende vest. ITALIAANSE MODE D (Van onze redactrice.)1 je tendens naar romantiek, die de toonaangevende modekonin gen van Parijs eigenlijk het vorige jaar al hebben ingezet, heeft zich zelfs in groter mate gehandhaafd. Een leuk, maar strak ensemble krijgt als blikvanger een blouse, waarvan de brede strook ruches langs knoopsluiting en hals de meeste aandacht vraagt. Ruches ook aan een bolero van een uit- gaansjaponnetje, vrolijke grote strikken aan het blousetje van de trois-pièces en strikjes zelfs aan de ceintuur van een strakke rok of jurk. Balmain is de man, die' werkt met de strikken en Cardin toonde op de voorjaarsshow de stroken en ruches. Een zeer vrouwelijke mode dus. Gelukkig maar, want de Nederlandse vrouw heeft be trekkelijk weinig aan extravagante modelijnen, die de hyper- slanke Franse mannequins doorgaans met succes kunnen laten zien. Dat neemt overigens niet weg, dat Parijs op de voorjaarsshows ook wel heel veel volslagen onbruikbare dingen liet zien, maar misschien is dat ergens wel de charme van de Parijse shows. Kort en goed, voor ons ïs belang rijk, dat de rokken niet langer of korter zijn dan verleden jaar. Wel zijn de meeste rokken strak aange sloten, nauwer nog dan het vorige jaar. Maar daarnaast handhaafden zich de klokrok, de plooirok, de plisé- rok en de gérende rok. Het huis Car din lanceerde een variatie op de twistrok door een rok te ontwerpen, klokkend van zoom tot heuphoogte met ingeperste plooien Linnen favoriet ■f Ï7ilt U Parijs op de voet volgen, W koop dan vooral veel kralen- garneringen. In alle collecties wa ren ze te vinden. Of op de kraag van een avondjurk, of op de blouse Voor speelse verrassingen zorgden Italiaanse couturiers. Bijvoor beeld de matrozenpakjes van witte van een ensemble en zelfs in de voering van korte jasjes. Voor de gewone zomerjaponnetjes is een stevig linnen bezig terrein te veroveren. Ach, we weten allen, dat het een kostelijk materiaal is. Een goed linnen behoeft weinig garne ring; een simpel linnen jurkje is zichzelf genoeg. De natuurzijden en dunne wollen materialen blijven aan dacht vragen. Hiervan maakte Pa rijs zeer fraaie middagjaponnetjes. Voor de avondjaponnen werd nylon cloqué, satin duchesse en veel kant gebruikt. De kleuren zijn eigenlijk niet aan banden gelegd. Het zijn wel voorna melijk zonnige kleuren, die Parijs te zien gaf. Voor de geklede jurkjes bleef zwart de belangrijkste kleur. melijk Het huis Glans ontwierp zelfs bij deze pakjes zwarte pofbroeken en beige jerseys, terwijl Valdit Vere heel strakke broeken presenteerde, die bij de enkels wijd uitliepen. Forquet had het ook in de verras singen gehouden. De rok van een tailleur bleek een culotte te zijn. Zijn rugdecolleté's voor avondjaponnen begonnen in de taille- In de afdeling vakantie- en vrije tijdsbesteding liet Emilio Pucci bi kini's zien met Zuidoostaziatische patronen. De mannequins droegen sarongs met Indonesische batikpatro nen over haar bikini's. Verder wa ren er korte jasjes van bedrukt chif fon over katoenen bikini's en lange hooggesloten zwemkostuums, waar over tot op de grond reikende rok ken met zwarte en witte patronen bedrukt. De Milanese ontwerpster Biki ten slotte propageerde een langere rok, ongeveer tot 2% centimeter onder de knie. Biki schijnt niet veel ver trouwen te hebben in de zomer, want ze gebruikte veel bont om haar zo- mercreaties te versieren. Zo had een kort jasje van witte piqué, gedragen over een bijpassende kokerjapon, een kraag van luipaardvel. Een zomer avondjapon van witte orgai afgezet met nerts. Zo liet Parjjs ditmaal duf zins bruikbare r~ een nogal extft De Nederlasr voordeel, dij standje karfj en er uit kt® zoeki figuur en meest geschikt* I s D' (e officiële Duitse kapselmode voor de komende lente en heet TELSTAR. Deze naam wil de internationale strekking van de mode symboliseren. Het is een zeer vrouwelijk kapsel, elegant en modieus. Het voorste hoofdhaar wordt uit het voorhoofd a-symetrisch naar een opzij gelegen punt gevoerd. Daar wordt het met een versie ring óf geheel onzichtbaar vastgehouden. Het bovenhoofdhaar wordt tot het achterhoofd gekapt. Naar de nek toe is het haar smal gehouden. Het nekhaar tenslotte wordt naar het gezicht toe gekapt. Deze wijze van kappen is er één, die vele variaties moge lijk maakt. Daardoor wordt het algehele beeld van het Telstar kapsel niet aangetast. Het is een luchtig, jong kapsel. Up and down haar Langnaar Amerika lanceert onder meer voor het komende seizoen de down line en de up-line, de eerste voor overdag en de tweede voor 's avonds. De namen zeggen al wat er bedoeld wordt: overdag loshangend haar en voor de avonduren opgestoken haar. Deze nieuwe Amerikaanse lijn open baart zich in een luchtige soepele val van het haar, waarbij de lok op het gezicht niet mag ontbreken. Het dagkapsel past uitstekend bij tailleur of bij rok en pull-over of bij het gezellige jurkje. Het voorhoofd blijft onbedekt en het haar wordt a- svmetrlsch gerangschikt. Een varia tie voor heel jonge gezichten is het kapsel, dat het hoofd omsluit als een s gedraaide of naar binnen ge rolde kuif als het ware de klep van de pet vormt. Kenmerkend voor de romantische st\jl van deze nieuwe Amerikaanse kapselmndo Is het feit, dat men het er op aanstuurt de overdag werkende vrouw 's avonds te veranderen in een zeer elegante vrouw, van Assepoes tot prinses dus. Want nu komt de up line tot haar recht. Van de nek uit wordt het haar in grote golven en lokken omhoog ge werkt. -ïe lok loopt van het oor tot Je wang. Ook dit is een zeer geslaag de modelijn. De naar boven strevencfë"T!oiffureiy voor middellang haar komt ook uit Amerika. (De Franse modevoor schriften voor volgende maan< Het haar kanten naar b< voorhoofd wort teren gekamd, schillende moj haar lean wort soepel vallende kan in een v." geborsteld en vorm van een ht gekapt. it laatste kt schikt als avont midden in de zonder gedistii mooi resultaat En ten slotte Is weet hoe het zonder a op te maken. En gelijk hebt Want persoonlijkheid, die spreekt uit een eigen smaak is altyd belangrijker, dan nieuwe modelijnen. Maar heeft U er wel eens aan gedacht uw kapper te vragen om een variatie op uw haardracht? Hy zal dat zeker willen doen, met name voor een speciale gelegenheid, als in groot gala uit moet of wanneer U de bruid bent of Voor de vier Zeeuwse foto's poseerden de dames Renate de Snap, beiden uit TerneueéW**&ia Schrijver uit Middelburg en de heer Jan de Kok uit Goes. D&^^éaMieskledina werd be- sahikbaur gVuMd door het mo dehuis Hooijdonk uit Vlissi7i- y£ii en de herenkleding door Maison van Westen uit Goes. De hoeden waren van Dames mode Houmes-le Cointre uit Middelburg; Schoetienmagazijn RoelseVlissingen, zorgde voor de schoenen. De tassen waren van heT Lederhuis Byou Middelburg. Woninginrichting Renaissan ce te Vlissi7igen gaf 07is het meubilair in briiikleen; het terrasmeubilair was van Sport artikelen en lederxoaren Roo- versVlisse7i en het t.v.-appa- 7-aat va7i H. J. van der Meer Zn.. G.V., Vlissingen. Drie voorjaars-zomermodellen van Tita Rossi uit Italië. Lï7ilcs een avondjapon van oranje met zwart bedrukte zijde. Op de rugzijde is de rok omgeslagen en komt uit in een grote roos tussen de schouderbladen. Midden: een namiddage77semble van groene crêpe. Rechts: een ochtend ensemble. MEDEWERKING Pierre Cardin ontwierp deze frambozenrode mantelafgezet met vier knopen. Een typisch' voorbeeld van de Parijse modelijn. Een strakke avondjapon ge- Er wordt een geel hoedje bij gedragen en bordeauxrode schoe7ien en hatid- garneerd met boeketjes vergeet-mij-niet, lelietjes van dalen en margrieten, schoenen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9