VRIJ RUSTIG:
EXTRA-VAGANT
Nieuwe Duitse h
kreeg de naam TE
WOENSDAG 13 MAART 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
vrouwelijk, ja bijna idyllisch zomers plaatje. Gezellig iets drinken op een terras in de zon.
;e boulevard en kijken naar de schepen op de Schelde. Dit terrasplaatje van Britannia te
fleurig beeld van de zomermode. Een gekleed pakje, sportief pakje en een gezellige combinal
Meneer showt een modern pak met het langzaam maar zeker terugkerende vest.
ITALIAANSE MODE
D
(Van onze redactrice.)1
je tendens naar romantiek, die de toonaangevende modekonin
gen van Parijs eigenlijk het vorige jaar al hebben ingezet,
heeft zich zelfs in groter mate gehandhaafd.
Een leuk, maar strak ensemble krijgt als blikvanger een blouse,
waarvan de brede strook ruches langs knoopsluiting en hals de
meeste aandacht vraagt. Ruches ook aan een bolero van een uit-
gaansjaponnetje, vrolijke grote strikken aan het blousetje van de
trois-pièces en strikjes zelfs aan de ceintuur van een strakke rok
of jurk.
Balmain is de man, die' werkt met de strikken en Cardin toonde
op de voorjaarsshow de stroken en ruches. Een zeer vrouwelijke
mode dus. Gelukkig maar, want de Nederlandse vrouw heeft be
trekkelijk weinig aan extravagante modelijnen, die de hyper-
slanke Franse mannequins doorgaans met succes kunnen laten zien.
Dat neemt overigens niet weg, dat Parijs op de voorjaarsshows
ook wel heel veel volslagen onbruikbare dingen liet zien, maar
misschien is dat ergens wel de charme van de Parijse shows.
Kort en goed, voor ons ïs belang
rijk, dat de rokken niet langer of
korter zijn dan verleden jaar. Wel
zijn de meeste rokken strak aange
sloten, nauwer nog dan het vorige
jaar. Maar daarnaast handhaafden
zich de klokrok, de plooirok, de plisé-
rok en de gérende rok. Het huis Car
din lanceerde een variatie op de
twistrok door een rok te ontwerpen,
klokkend van zoom tot heuphoogte
met ingeperste plooien
Linnen favoriet
■f Ï7ilt U Parijs op de voet volgen,
W koop dan vooral veel kralen-
garneringen. In alle collecties wa
ren ze te vinden. Of op de kraag
van een avondjurk, of op de blouse
Voor speelse verrassingen zorgden
Italiaanse couturiers. Bijvoor
beeld de matrozenpakjes van witte
van een ensemble en zelfs in de
voering van korte jasjes.
Voor de gewone zomerjaponnetjes is
een stevig linnen bezig terrein te
veroveren. Ach, we weten allen, dat
het een kostelijk materiaal is. Een
goed linnen behoeft weinig garne
ring; een simpel linnen jurkje is
zichzelf genoeg. De natuurzijden en
dunne wollen materialen blijven aan
dacht vragen. Hiervan maakte Pa
rijs zeer fraaie middagjaponnetjes.
Voor de avondjaponnen werd nylon
cloqué, satin duchesse en veel kant
gebruikt.
De kleuren zijn eigenlijk niet aan
banden gelegd. Het zijn wel voorna
melijk zonnige kleuren, die Parijs
te zien gaf. Voor de geklede jurkjes
bleef zwart de belangrijkste kleur.
melijk
Het huis Glans ontwierp zelfs bij
deze pakjes zwarte pofbroeken en
beige jerseys, terwijl Valdit Vere
heel strakke broeken presenteerde,
die bij de enkels wijd uitliepen.
Forquet had het ook in de verras
singen gehouden. De rok van een
tailleur bleek een culotte te zijn. Zijn
rugdecolleté's voor avondjaponnen
begonnen in de taille-
In de afdeling vakantie- en vrije
tijdsbesteding liet Emilio Pucci bi
kini's zien met Zuidoostaziatische
patronen. De mannequins droegen
sarongs met Indonesische batikpatro
nen over haar bikini's. Verder wa
ren er korte jasjes van bedrukt chif
fon over katoenen bikini's en lange
hooggesloten zwemkostuums, waar
over tot op de grond reikende rok
ken met zwarte en witte patronen
bedrukt.
De Milanese ontwerpster Biki ten
slotte propageerde een langere rok,
ongeveer tot 2% centimeter onder
de knie. Biki schijnt niet veel ver
trouwen te hebben in de zomer, want
ze gebruikte veel bont om haar zo-
mercreaties te versieren. Zo had een
kort jasje van witte piqué, gedragen
over een bijpassende kokerjapon, een
kraag van luipaardvel. Een zomer
avondjapon van witte orgai
afgezet met nerts.
Zo liet Parjjs ditmaal duf
zins bruikbare r~
een nogal extft
De Nederlasr
voordeel, dij
standje karfj
en er uit kt® zoeki
figuur en
meest geschikt*
I s
D'
(e officiële Duitse kapselmode voor de komende lente en
heet TELSTAR. Deze naam wil de internationale strekking
van de mode symboliseren.
Het is een zeer vrouwelijk kapsel, elegant en modieus.
Het voorste hoofdhaar wordt uit het voorhoofd a-symetrisch naar
een opzij gelegen punt gevoerd. Daar wordt het met een versie
ring óf geheel onzichtbaar vastgehouden. Het bovenhoofdhaar
wordt tot het achterhoofd gekapt. Naar de nek toe is het haar
smal gehouden. Het nekhaar tenslotte wordt naar het gezicht toe
gekapt. Deze wijze van kappen is er één, die vele variaties moge
lijk maakt. Daardoor wordt het algehele beeld van het Telstar
kapsel niet aangetast. Het is een luchtig, jong kapsel.
Up and down
haar
Langnaar
Amerika lanceert onder meer voor
het komende seizoen de down
line en de up-line, de eerste voor
overdag en de tweede voor 's avonds.
De namen zeggen al wat er bedoeld
wordt: overdag loshangend haar en
voor de avonduren opgestoken haar.
Deze nieuwe Amerikaanse lijn open
baart zich in een luchtige soepele val
van het haar, waarbij de lok op het
gezicht niet mag ontbreken.
Het dagkapsel past uitstekend bij
tailleur of bij rok en pull-over of bij
het gezellige jurkje. Het voorhoofd
blijft onbedekt en het haar wordt a-
svmetrlsch gerangschikt. Een varia
tie voor heel jonge gezichten is het
kapsel, dat het hoofd omsluit als een
s gedraaide of naar binnen ge
rolde kuif als het ware de klep van
de pet vormt.
Kenmerkend voor de romantische
st\jl van deze nieuwe Amerikaanse
kapselmndo Is het feit, dat men het
er op aanstuurt de overdag werkende
vrouw 's avonds te veranderen in een
zeer elegante vrouw, van Assepoes
tot prinses dus. Want nu komt de up
line tot haar recht.
Van de nek uit wordt het haar in
grote golven en lokken omhoog ge
werkt. -ïe lok loopt van het oor tot
Je wang. Ook dit is een zeer geslaag
de modelijn.
De naar boven strevencfë"T!oiffureiy
voor middellang haar komt ook
uit Amerika. (De Franse modevoor
schriften voor
volgende maan<
Het haar
kanten naar b<
voorhoofd wort
teren gekamd,
schillende moj
haar lean wort
soepel vallende
kan in een v."
geborsteld en
vorm van een ht
gekapt.
it laatste kt
schikt als avont
midden in de
zonder gedistii
mooi resultaat
En ten slotte Is
weet hoe het zonder a
op te maken. En gelijk hebt Want
persoonlijkheid, die spreekt uit een
eigen smaak is altyd belangrijker,
dan nieuwe modelijnen. Maar heeft U
er wel eens aan gedacht uw kapper
te vragen om een variatie op uw
haardracht? Hy zal dat zeker willen
doen, met name voor een speciale
gelegenheid, als in groot gala uit
moet of wanneer U de bruid bent of
Voor de vier Zeeuwse foto's
poseerden de dames Renate de
Snap, beiden uit
TerneueéW**&ia Schrijver uit
Middelburg en de heer Jan de
Kok uit Goes.
D&^^éaMieskledina werd be-
sahikbaur gVuMd door het mo
dehuis Hooijdonk uit Vlissi7i-
y£ii en de herenkleding door
Maison van Westen uit Goes.
De hoeden waren van Dames
mode Houmes-le Cointre uit
Middelburg; Schoetienmagazijn
RoelseVlissingen, zorgde
voor de schoenen. De tassen
waren van heT Lederhuis
Byou Middelburg.
Woninginrichting Renaissan
ce te Vlissi7igen gaf 07is het
meubilair in briiikleen; het
terrasmeubilair was van Sport
artikelen en lederxoaren Roo-
versVlisse7i en het t.v.-appa-
7-aat va7i H. J. van der Meer
Zn.. G.V., Vlissingen.
Drie voorjaars-zomermodellen van
Tita Rossi uit Italië. Lï7ilcs een
avondjapon van oranje met zwart
bedrukte zijde. Op de rugzijde is de
rok omgeslagen en komt uit in een
grote roos tussen de schouderbladen.
Midden: een namiddage77semble van
groene crêpe. Rechts: een ochtend
ensemble.
MEDEWERKING
Pierre Cardin ontwierp deze frambozenrode mantelafgezet met vier knopen. Een typisch' voorbeeld van de Parijse modelijn. Een strakke avondjapon ge-
Er wordt een geel hoedje bij gedragen en bordeauxrode schoe7ien en hatid- garneerd met boeketjes vergeet-mij-niet, lelietjes van dalen en margrieten,
schoenen