Fonstruita
Middelburgse wijken Griffioen II
en Zuid I in 10 jaar volgebouwd
Bouw Oosterscheldebrug
zomer '63 in volle gang
„Pontconducteur" Zijpe
doet kaartjeshoek dicht
Schade aan mosselen
door vorst valt mee
WETHOUDER W.P.J. BAARS MEENT
UITBREIDING:
2400 WONINGEN,
10.000 MENSEN
Villa':
Zeeuwse
ALMANAK
Middelburgse
vogels verslonden
25.224 kg voer
GROTE SCHOOMAAK HEERST IN
DE STRATEN VAN ZIERIKZEE
„Niemand van ons
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 13 MAART 1963
OVER DREE JAAR zullen in het
Middelburgse uitbreidingsplan
Zuid I (totaal 1500 woningen)
rond 600 woningen gebouwd zijn;
het gehele plan kan in rond 7 jaar
volgebouwd zijn, hetgeen een be
volkingsaanwas betekent van rond
6000 mensen. Enkele jaren later
kunnen er 900 nieuwe woningen
in de Griffioenuitbreiding II staan,
plaats biedend voor rond 3500 in
woners, zodat met andere uitbrei
dingen (o.a. Breeweg en Nassau-
laan) binnen een tijdsbestek van
tien jaar gerekend mag worden op
een bevolkingsgroei van ruwweg
geschat 10.000 mensen. Deze toe
komstvisie van de Zeeuwse hoofd
stad verkondigde wethouder W. P.
J. Baars gisteravond aan de leden
van de chr. middenstandsvereni
ging van Middelburg (waarvan de
heer Baars tevens voorzitter is),
die in de „Huifkar" him jaarverga
dering hielden.
De heer Baars veronderstelde, dat de
Middelburgers zelf hierin wellicht
nog niet zo direct geloven. Hij ver
zekerde echter, dat er buiten de
hoofdstad en ook buiten Zeeland
meer geloof in de Middelburgse zaak
bestaat dan bij de hoofdstedelingen
zelf. „Buiten de provincie staat men
te dringen om in Middelburg te bou
wen", betoogde wethouder Baars.
„Er is grote belangstelling voor plan
Zuid I, en voor de bugalowbouw in
de Griffioen II bestaat een enorme
interesse", voegde hij er aan toe.
Breeweg), lang-s de Seisweg komen 2
wonlngen-onder-één-kap, langs de L.
Stommesweg is bungalowbouw ge
dacht.
De stedebouwkundige heeft in die om
geving ook gedacht aan villa's voor
staffunctionarissen van in het Zuid-SIoe
te vestigen bedrijven, waarvoor een
riante gelegenheid met onder andere
vijvers geboden wordt.
Ten zuiden van de hoofdader in Zuid I
(van de Schroeweg naar de Oude Vlis-
singseweg) zyn woningwetwoningen ge
pland, voorts vrije sectorwoningen en
twee trossen bungalows.
Wethouder Baars betoogde, dat voor
de realisering van dit plan een super
visor is aangetrokken, een architect van
naam, die moet toezien, dat de architec
tuur van deze stadswijk aan hoog te
stellen eisen zal voldoen.
In deze stadswijk zijn ook voorzieningen
voor bejaarden geprojecteerd, onder
meer zogenaamde Patio-bouw (met bin-
nenpleintjes), alsmede 3 torenflats tot
maximum 10 hoog en vestigingsmoge
lijkheid voor winkels en openbare ge
bouwen.
Verbindingen
Het probleem van de verbindingen
tussen deze nieuwe wijk Zuid en de
binnenstad wordt thans besproken in
een ambtelijke studiecommissie,
waarin rijks- en provinciale water
staat en de gemeente te zamen zit
ting hebben. Daardoor is volgens de
heer Baars de hoop gewettigd, dat er
een eensluidend advies voor de nood
zakelijke betere verbindingen uit de
bus komt. „Eigenlijk is het een ei
van Columbus", aldus de wethouder,
„een goede, niet dure oplossing".
In zijn openingswoord had de11 heer
Baars als CMV-voorzitter gewe
zen op de goede verstandhouding tussen
de drie Middelburgse middenstandsorga
nisaties, .waardoor een belangrijke sti
mulans verkregen wordt bij het onder
nemen van belangrijke activiteiten. De
CMV-voorzitter dacht daarbij onder an
dere aan de besprekingen rond de win
kelsluiting, waarover de raad in april
een nieuw ontwerp voorgelegd zal wor
den, en de besprekingen rond het sane
ringsplan Dam. De bemiddelende rol
van de M.M.C. noemde de heer Baars
uniek in Nederland.
Opruimingen
Minder waardering had de heer Baars
voor de wijze, waarop de middenstan
ders zich in de opruimingen weren,
waarbij men met etalage-inrichting en
aanbiedingen (met grote prijskaarten
zonder de aanduiding opruiming) de
consument ongunstig wil beïnvloeden.
De heer Baars meende, dat de zakenlie-1
den meer zelfbeheersing moeten tonen j
en de eerlijke (concurrentie) verhoudin
gen in het oog moeten houden. Tot slotj
gaf hij de vergadering nog een vraag I
mee: „Wat moeten we doen met artlke-i
len, die voor reparatie worden aange
boden en die verkocht zijn door bedrij
ven, die ze als „branche-vreemd" tegen
zeer lage prijzen aangeboden hebben?"
De aftredende bestuursleden G. Keim en
als nieuw bestuurslid de heer i
man jr. gekozen werd.
Eerste spade
In een uiteenzetting over de beide uit
breidingsplannen zei de heer Baars on
der meer, dat volgende maand de eerste
spade de grond ingaat voor het bouw
rijp maken van een deel van de Grif
fioen-uitbreiding, dat in dezelfde maand
de raad besluiten moet nemen voor het
bouwrijp maken van een deel van plan
Zuid en dat omstreeks september-okto-
ber a.s. de nieuwbouw in deze Middel
burgse stadswijken moet beginnen.
Voor rekening van de Landbank N.V.
wordt in de Griffioen n een begin ge
maakt met de bouw van 100 vrije sec
torwoningen, er is een plan klaar voor
een torenflat (6 hoog) met winkels
(hoewel er weinig kans is dat dit jaar
nog de rijksgoedkeuring zal verleend
worden), terwijl in plan Zuid I even
eens rond september de eerste van de
300 woningen verrijzen, die volgens het
arbeidsbesparend Pronto-systeem in 3
jaar gebouwd worden, alsmede de eer
ste van de 50 verkoop- en 150 huursec
torhuizen van de Landbank.
Alle woningen in de Griffioen-uitbrei
ding zullen m de vrije sector ge
bouwd worden. Deze wijk wordt door
sneden door twee hoofdaders (de-
eerste door de Berkenlaan-van-for-
ser-karakter, die wordt doorgetrok
ken naar de Laurens Stommesweg,
de eerste zijweg van de Seisweg naar
de Breeweg: de andere van de Seis-
dwarsweg langs de chr. h.b.s naar de
Dragline reed via
zolderbak in haven
te Vlissingen
Een dragline van een Amsterdams be
drijf is dinsdagmorgen via een zolder-
bak in de Vlissingse binnenhaven ge
reden. De dragline was verkocht door
een Vlissingse metaalhandel en zou op
de zolderbak worden vervoerd.
De graafmachine reed aan dc andere
zijde van de bak er weer af.
De drijvende bok „Grutto II" van het
N.V. bergings- en transportbedrijf V.
d. Akker zal trachten donderdagmor
gen de dragline te lichten. Daarvoor is
de „Grutto" dinsdag uit Rotterdam ver
trokken. De andere bokken van v. d.
Akker zijn momenteel in bedrijf in het
Nauw van Bath voor het lichten van
het uitgebrande schip „Alca".
De dragline weegt omstreeks 45 ton.
(Advertentie)
Wie?
„Wie kan voor een hengelsport-
zaak in Scheveningen zagers leve
ren?". vraagt een advertentie in
ons blad van gisteren zonder blik
ken of blozen.
Zoiets geeft te denken.
Want wat wil die hengelsportzagk
nu precies7 Vast en zeker zelf te
bang om de kastanjes uit het ge
vaarlijke Zeeuwse vuurtje te ha
len en dan maar net doen alsof
de neus bloedt. Zo van: vooruit
man, ga toch zagers spitten. Wat
let je? Laat je toch niet intimide
ren door mensen die zeggen dat
het verboden of gevaarlijk is. Dat
is geklets in de ruimte. Spit voor
ons maar rustig een zagertje, de
oesterpercelen liggen er voor
klaar.. En laat je zeker niet van
de wijs brengen door de rijkspo
litie. Die zoekt altijd spijkers op
laag water. En trek je er ook
maar niks van aan dat er zo vaak
zagerspitters voor een poosje het
gevang in moeten.
Nee, zulke advertenties moesten
verboden worden, daar komt al
leen maar narigheid van. Laten
die Scheveningse hengelsportza-
f&nlieden zelf maar komen spit
ten als ze daar aan die ene grote
pier nóg niet genoeg hebben
(Slot van pag. 1)
loswal, teneinde onmiddellijk de bo
schikking te hebben over de hier
aangevoerde voorraden zand en
grind.
Bekisting
Speciaal geconstrueerde vrachtauto's
vervoeren de beton naar de stort
plaatsen in het centrum van het
werkterrein. In stalen bekisting, die
van enige afstand veel overeenstem
ming vertoont met een olieopslag
tank, worden de voor de brugbouw
benodigde palen gemaakt. De palen,
die variëren van 30 tot 50 meter,
zullen uit verschillende stukken be
staan. Deze zijn elk zes meter lang
en hebben een gewicht van circa 60
ton. De paalelementen worden ge
maakt in de 6 meter hoge stalen
bekisting. Alvorens zij uit hun stalen
omhulsel worden verwijderd, worden
de paalelementen „gestoomd", met
als gevolg, dat zij in een korte span
ne tijds drogen. Aldus klaargemaakt
worden de paalelementen op het
naastgelegen opslagterrein opgesla
gen.
Naar gelang de lengte van de
palen, waarvan er drie nodig zijn
voor één pijler, worden de ele
menten aan elkaar verhonden en
nog eens extra verstevigd met
stalen voorspan kabels. Pas dan
kunnen de twee 300 ton zware
portaalkranen in werking komen
om de zware palen via een tra
verse op speciale schepen te de
poneren, die hun kostbare last
naar de brug-in-aanbouw zullen
voeren.
ter staande constructie gevaren. Ten
slotte volgen de in gewicht van 176
tot 260 ton variërende brugstukken,
die met behulp van een 200 meter
lange verplaatsbare brug tussen de
pijlers worden aangebracht.
Al deze elementen en brugstukken
worden door middel van voorspan
kabels buigingsvast aan elkaar ver
bonden.
NIEUWE AMBACHTSHEER
'S-HEER-ABTSKERKE
's-Heer-Abtskerké heeft sinds het begin
van deze maand een nieuwe ambachts
heer. Het is de heer F. T. Roeters van
Lennep te Wassenaar. De vorige, am
bachtsheer van 's-Heer-Abtskerke
Noord-Beveland
Beton en staal
Onvoorstelbare hoeveelheden be
ton en staal zijn nodig voor de
bouw van de Oosterscheldebrug.
Ruw geschat zal de betoncentrale
120.000 kubieke meter beton moe
ten leveren gedurende de komen
de jaren, terwijl men voorts 2700
ton staaldraad in de brug zal ver
werken. Dat is ongeveer 3000 km
staaldraad, bijna de afstand Am
sterdam-Cairo
Voorts moet ook een respectabele af
stand aan palen worden gemaakt. De
brug komt namelijk te rusten op 54
pijlers, elk bestaande uit drie palen.
Aan elkaar gekoppeld overbruggen
deze palen gemakkelijk de Ooster-
schelde: 5900 metei.
De bouwers van de Oosterscheldebrug
kijken bepaald niet op een paar ton
nen. De palen, waarop de brugcon-
struetie komt te rusten variëren in
gewicht van 275 tot 544 ton, de cais
sons, die als een kap over drie bij
elkaar behorende palen worden ge
legd, zijn 400 ton zwaar, terwijl de op
de caissons te plaatsen pijlerpotën
om en nabij de 450 ton wegen. Ten
slotte volgen dan de zogenaamde ha
merstukken, die een gewicht hebben
van bijna 600 ton. Van al deze stuk
ken heeft men er tientallen nodig.
De bouw van de Oosterscheldebrug
wordt begonnen aan de kant van
Noord-Beveland. Als de vorst uit de
grond is, zal hier binnenkort een aan
vang worden gemaakt met het ma
ken van het landhoofd. Volgend jaar
komt Schouwen-Duiveland aan de
beurt. De doorvaarhoogte van de
brug bedraagt 15 meter bij N.A.P.
(gemiddelde zeespiegel). De brug
gaat op een hoogte van 10 meter
N.A.P. over de dijk en reikt dan nog
ongeveer 30 meter het land in. Daar
geeft zij aansluiting op het land
hoofd.
Inmiddels is men op het werkterrein
begonnen met het treffen van voor
zieningen voor de arbeiders, die de
gehele week blijven. Er zijn al vier
schaftlokalen gebouwd, terwijl de
„manschappenverblijven" binnenkort
zullen worden opgetrokken. Wat be
treft de personeelsvoorziening ver
wacht men geen moeilijkheden. Het
aantal van honderd man zal spoedig
zijn uitgegroeid tot een legertje wer
kers van circa 501) man. Daaronder
zijn o.a. 55 timmerlieden en 52 beton-
vlechters, aan wie naast tientallert
andere specialisten een belangrijk
stuk werk zal worden toevertrouwd.
De bouw van de Oosterscheldebrug
belooft dan ook een gigantisch kar
wei te worden, dat een trekpleister
zal zijn voor het toerisme op Noord-
Evenals in de strenge winter van
1956 heeft de gemeentepolitie te Mid
delburg dit jaar gezorgd voor de voe
dering van de talrijke vogels, die
zich bevonden op het Kanaal door
Walcheren en in de weilanden langs
de Veerseweg binnen deze gemeen
te. Grote troepen meerkoeten, een
den, meeuwen en andere watervo
gels hielden zich voortdurend op bij
de voederplaatsen, die de politie met
toestemming van de betrokken land
eigenaren had aangelegd.
Van alle kanten kreeg de politie hier
bij hulp; de hele gemeente trok zich
het lot van de dieren aan. Om maar
enkele te noemen: grote fabrieken
stelden geld en voer beschikbaar,
leerlingen van de bakkerijklas aan
de technische school bakten geduren
de januari en februari extra brood en
verkochten dit tegen grondstofprij-
zen. Ook de Middelburgse padvinderij
verleende alle medewerking, door ge
durende vijf weken achtereen, elke
zaterdagmiddag brood in te zamelen
bij inwoners van Middelburg. Totaal
„bedelden" zij op deze manier 1000
kilogram brood bijeen. Ook bij het
vervoer kreeg de politie vrijwillige
hulp van landbouwers en landbouw-
knechten:
De cijfers over het uitgestrooide
voedsel tonen wel aan hoeveel werk
men gehad moet hebben met inza
melen, vervoeren en verspreiden.
Het totaal bedroeg 25.224 kilogram,
waarvan 6666 kilogram brood. Om
gerekend betekent dit dat ruim 8300
broden door de vogels werden ver
slonden. Ook groenvoer, appelen
(6500 kilo), stro, tarwe en vlees-
afval dienden als vogelmaaltyd.
Al met al hebben deze enorme hoe
veelheden voedsel ertoe bijgedragen
dat het sterftecijfer van vogels in de
omgeving van Middelburg deze win
ter niet veel hoger lag dan in „nor
male winters". Van de naar schat
ting 3000 watervogels die werden ver
zorgd, is er nauwelijks drie procent
de winter niet doorgekomen. Als
men weet dat de sterfte doorgaans
twee procent is, dan kan men zeggen
dat de gemeente Middelburg, politie
en inwoners, een enorme prestatie
hebben geleverd.
de heer M. Trimpe Burger uit Kloetin-
ge. De heer Roeters van Lennep werd
in 1919 geboren.
Jan Bossers gaat met pensioen
,,'t Leek een lange tocht,
maar het was zo gebeurd"
IN AL DIE 37 jaar bij „de tram"
heeft conducteur Jan Bossers uit
Siut-Philipsland veel zwarte en ook
veel wite sneeuw gezien. Wanneer
hij beide op de ouae enkele spoor
baan tussen Anna-Jacobapolder en
Steenbergen vond, dan waren het de
kwaaïste dagen. Vandaag over een
maand, zaterdag voor Pasen, wordt
hij 65 jaar. Dan gaat de conducteur,
die sinds 1952 op de R.T.M.-pont van
Zijpe naar A.J.-polder op en neer
vaart, met pensioen.
„Als je er tegenaan kijkt lijkt het
een lange tocht: bijna veertig jaar.
Maar eigenlijk was het zo gebeurd".
Voor de Fliplandse conducteur
eerst 26 jaar op de tram en daarna
op de pont was de loopbaan een
lange rij van duizend-en-een kleine
stukjes. Ritten in de soms schomme
lende tram en overtochten op de
tochtige pont in het soms spook
achtige Zijpe.
Jan Bossers doet nu voorgoed de
stalen kaartjesklapper dicht en hy
bergt de geldtas in de kast. Hoeveel
enkele reisjes en retourtjes hij heeft
verkocht sinds hij in 1930 op de pas-
sagierslijn naar Steenbergen kwam?
Hij telt ze liever maar niet. Belang
rijker is dat het publiek in Jan Bos
sers altijd een behulpzaam man vond
en de R.T.M.-direetie een betrouw
baar en hard werkend personeelslid.
In zijn woning aan de Hengelose
straat heeft hij ons gistermiddag zijn
conducteursbaan met fragmenten,
stukjes en beetjes uit een overvloed
van gebeurtenissen, verteld. Jan Bos
sers begon in .het dorp als schoen
maker in de zaak van zijn vader.
Maar er zat in de twintiger jaren
voor hem weinig toekomst in dit vak.
Ook niet toen hij besloot met zijn
broer „de boer op te gaan". Daarom
trad hij op 5 januari in dienst bij de
Rotterdamsche Tramweg Maat
schappij. Daar is hij in de loop van
tientallen jaren opgeklommen van
hulpconducteur tot conducteur eer
ste klas. Bossers vatte zijn taak
plichtsgetrouw op en heeft bergen
werk verzet.
„Tukjein de wagon..."
In 1926 stapte hy op de goederen
tram van Zijpe naar Burgh en toen
heeft hy vier jaar in Brouwershaven
gewoond. Aan deze periode kwam op
30 maart 1930 een eind, toen hij als
LICHTPUNT VOOR YERSEKE
Omvang oesterschade
in mei pas bekend
Hoewel de strenge winter cata
strofaal is geweest voor de oester-
cultuur, is er tocli nog een licht
puntje voor Yerseke: de mosselen
zijn de winter over het algemeen
goed doorgekomen. Weliswaar zijn
op de ver waterplaatsen bij Yerse
ke, die bij laag water bloot komen,
vrij veel mosselen gestorven, maar
op de dieper gelegen percelen, zo
wel op de Waddenzee als in de
Zeeuwse wateren, is het sterfte
percentage vrij laag.
Gigantische bok
Zeer uegrypelijk dus, dat geen enkele
bok in Nederland in staat is te assis
teren by de brugbouw. Maar ook
daar hebben de brugbouwers wat
op gevonden. Op de scheepswerf
boele te Bolnes is momenteel een
gigantische paalindryfinrichting
een drijvende bok dus in aan
bouw, die de Middelburgse Lange
Jan in hoogte naar de kroon
steekt. Met zijn 500 ton hefvermogen
stelt dit drijvende gevaarte alle an
dere bestaande bokKen in Nederland
ver in de schaduw.
De drijvende bok is een belangrijk
stuk werk toegemeten bij de bouw
van de Üosterscneldebrug. Hij zal de
30 tot 50 meter lange palen op hun
plaats moeten brengen. Wanneer de
bok op deze wijze drie palen bij elk
aar heeft geplaatst, krijgt hij als
taak de caissons omgekeerde be
tonnen dozen op de palen te zet
ten en vervolgens de pijlerpoten aan
te brengen.
Voor de hamerstukken die op hun
beurt op de pijlerpoten komen te lig
gen, behoeft de drijvende bok geen
assistentie te verlenen. De hamer-
stukken worden bij hoog water een
voudig over de dan reeds in het wa-
Reünie oud-leerlingen
Zaterdag a.s. houdt de Bond van Oud
leerlingen van de Sint-Willibrordus-
school te Hulst de Jaarlijkse réunie in
de benedenzalen van het Sint-Joseph Pa
tronaat. Ook dit jaar zullen er weer
prijskampen worden gehouden in pieren,
pieken en kaarten.
Dc eerste Zeeuwse mosselvissers, die
na de vorstperiode de reis naai' de Wad
den weer hebben ondernomen, zijn
maandag in het noorden van Noord-Hol
land aangekomen: namelijk twee uit
Bruinisse en een uit Yerseke. Uit Den
Oever, waar het ijs in de haven maan
dag is losgemaakt, vertrokken dinsdag
morgen de negen mosselvissers van
Wieringen en de drie Zeeuwen naar de
Waddenzee. In Harlingen was de grote
uittocht maandag en dinsdag, een enke
ling ging vorige week al. Harlingen
heeft zelf om en bij de twintig mossel-
vissers en verleent gastvrijheid aan on-
Het is de laatste dagen grote schoon
maak in de straten van Zierikzee. De
mannen van gemeentewerken heb
ben schop en bezem voor de dag ge
haald om het plaveisel te ontdoen
van een bijna egale laag zand, die-
uit de gesmolten, gore sneeuw
massa's is tevoorschijn gekomen. En
al is er dan al heel wat van de aan
vankelijke hoeveelheid zand in de
rioolputten verdwenen, er bleef toch
nog wel zoveel liggen, dat een
vrachtwagen af en aan moest r(jden
om de her en der bijeen geveegde
hopen zand af te voeren. Gemeente
werken van Zierikzee heeft nu een
„flinke voorraad achter de hand om
nog eens een gat te stoppen.
De zandstrooier heeft namelijk sinds
december vorig jaar een record aan
tal draai-uren gemaakt. Om de glad
heid te bestrijden en de straten in
en wegen rondom de stad begaan
baar te maken en te houden heeft dc
gemeente in totaal 180 kubieke me
ter zand over het plaveisel geslin
gerd. Wie een kubieke meter dan be
cijfert op ruim 1300 kilo en dit om
slaat op de 7000 inwoners van Zierik
zee ziet dat er niet met karige hand
is gestrooid. Nu de sneeuw voor de
zon is verdwenen en de straatvegers
druk in de weer zijn kan dat even
goed zichtbaar worden vastgesteld.
(Foto P.Z.C.)
Een verklaring hiervoor kan worden ge
vonden in het feit, dat de mosselen veel
beter tegen de koude kunnen dan de
oesters. Overigens is er wel een schade
post in de mosSelsector, omdat een deel
van het seizoen de aanvoer en de handel
vrijwel stil hebben gelegen ten gevolge
van de strenge vorst. Van een ramp is
in deze sector van de schelpdierencul
tuur echter geen sprake.
„Ten opzichte van de oesters vormen
de mosselen een gunstige uitzonde
ring", aldus verklaarde ons prof. dr.
P. Korringa, directeur van het rijks
instituut voor visserijonderzoek in
IJmuiden. „De kwaliteit is goed'
voegde hij eraan toe.
Inmiddels zijn Zeeuwse, Friese e
Noordhollandse mosselvissers op d
Waddenzee begonnen met het herstel
van de door het ijs beschadigde afbake
ning op hun percelen. Deze of de vol
gende week /verwacht men de mosselen
naar de verwaterplaatsen in Zeeland te
kunnen brengen.
Naar Waddenzee
te daar t
i overwinterd.
De ocsterkwekers kunnen nu geleideljjk
hun percelen weer af gaan bakenen.
.Men verwacht dat liet wel Pasen zal
worden voor men weer aan het werk
kan gaan. Volgens prof. Korringa
op een betrouwbare inventarisatie nog
enige tijd gewacht moeten worden: een
juiste bepaling van de schade kan pas
worden gemaakt, als de nog levende oes
ters weer normaal actief z(jn geworden
daarvoor is een watertemperatuur
tien graden nodig. Het kan wel mei
worden voor het zover is.
Voorlichting
„Smecoma"
Een klein aantal Zeeuwse leden van de
Sectie Landbouw Mechanlsatiebedrjjven
(Smecoma) heeft dinsdagmiddag in „De
Prins van Oranje" te Goes een voorlich
tingsbijeenkomst van deze organisatie
:ewoond. Aan de hand van dia's werd
kostenvraagstuk besproken. De he
ren J. van der Brul, inspecteur van de
„Smecoma" en J. Smulders, werkzaam
by de rijksnl|verheidsdienst zorgden
voor de toelichting op de dia's.
Benoeming burgemeester
mr. H. Rijpstra
Burgemeester mr. H. Rijpstra van Ter-
neuzen is benoemd tot vice-voorzittcr van
de landelijke vereniging van de „Ned.
herv. stichtingen voor zenuw- en gees
teszieken". Mr. Rypstra volgt als zo
danig op dr. J. v. d. Spek.
Het Is dus niet juist, dat mr. Rypstra
werd benoemd tot lid van het dagelijks
bestuur van genoemde vereniging, zoals
glsterèn abusievelijk werd gemeld. Hij
maakt namelijk reeds enige jaren deel
uit van het dagelijks bestuur.
conducteur op de lijn A.J.-polder-
Steenbergen begon te rijden. Hij
keerde terug in zijn vroegere woon-
K laats. En op dit R.T.M.-traject heeft
ij veel mensen Ieren kennen. An
dersom leerden veel reizigers de nu
64-jarige Bossers waarderen.
Acht jaar heeft hy bijzonder ener
verende nachtdiensten „gedraaid".
,,'s Avonds om negen uur stapte je
dan op de laatste tram naar Steen
bergen. Daar was het dan in de
nacht ramen wassen en lampen poet
sen. En als je dan klaar was deed je
samen met de postconducteur nog
een tukje op een van de banken in
de wagons om 's morgens de eerste
passagiers langs de lijn op te pikken
en af te leveren". Nieuw-Vossemeer,
Sint-Philipsland. het dorp Anria-Ja-
cobapolder... Het waren stopplaatsen
waar iedereen Jan Bossers kende.
Dat is in 1951 wel gebleken, toen
hem in het gemeentehuis van Nieuw-
Vossemeer bij zijn zilveren jubileum
een grootse hulde ten deel viel met
een daverend feest achterop. Maar in
1952 vloog de tram in de buurt van
Sint-Philipsland In brand. Dat be
tekende het einde van de tochten
heen en weer, toen inmiddels de
B.B.A.-bus de dienst had overgeno
men. Jan Bossers ging naar de pont
aan Zype. Eerst als walconducteur
bq de oude zyiandingsboot „Greve-
lingen" en later als kaartjesverkoper
op de „Zijpe" en de „Krammer".
De nu gepensioneerd rakende con
ducteur heeft heel wat auto's op de
pont geloodst. H|j zette de marken
van de toeristen om met het geniak
van een grensvvlsselkantoorhedlen-
de. Kortom, hU was steeds paraat en
op x|jn post- Maar op 12 april aan
staande is hot voorby. Jan Bossers
stopt ermee. H(J r|jdt niet meer op
de tram, vaart niet meer op de pont,
maar zal vast en zeker nog af en toe
eens de fiets pakken om bij zijn oude
vrienden te gaan kijken.
Automobilist uit
Vlissingen door
politie achtervolgd
De Vlissinger P. K. is in de nacht van
maandag op dinsdag In de buurt van
Bergen op Zoom aangehouden, toen hij
zyn auto onder invloed bestuurde. Ilij
is in het politiebureau te Bergen op
Zoom opgesloten.
In dc nacht van maandag op dinsdag
zagen agenten van politie van Bergen
op Zoom, die met hun dienstwagen sur
veilleerden op de Wouwsestraalwcg een
auto slingerend over de weg rijden, De
wagen reed in de richting centrum Ber
gen op Zoom, De agenten zetten de
achtervolging in en toen de bestuurder
bevolen werd te stoppen, keerde hy zyn
wagen en reed met hoge snelheid terug
in de richting naar Roosendaal.
De politie van Roosendaal werd ge
waarschuwd en deze ging direct op
pad. Het gevolg was dat de politie
wagens uit Bergen op Zoom en Roosen
daal elkaar ontmoetten, maar de be
stuurder met de slingerende auto was
verdwenen. Even later ontdekten de
politiemannen dezelfde auto weer, die
uit een zijweg de grote verkeersweg
kwam opgereden. Inmiddels was eert
Kunst
Nieuw Rotterdams Toneel,
Britannia, Vlissingen
„Niemand van ons" van de Duitser
Siegfried Lenz is een niet makkelijk te
classificeren stuk. Het eenvoudigste is
het om het maar een „praatstuk" te
noemen: er wordt namelijk oneindig
veel in gepraat en er wordt bijna niets
gedaan. Maar tevens is het een soort
moderne moraliteit, voorts heeft het
elementen van de thriller, er zijn situa
ties die op de parabel wijzen, het heeft
tenslotte ook accenten van het melo
drama. Afgezien van dit alles is het wel
een heel erg Duits stuk: de volzinnen
vliegen eruit, welgebouwd en filosofisch
gewogen.
Praatstuk en moraliteit: het is niet
erg als dit de voornaamste karakter
trekken van een toneelspel zijn, mits er
maar voortdurend aansluiting bestaat
met de realiteit en derhalve de toneel
figuren psychologisch volkomen aan
vaardbaar zijn. Maar dat nu is in dit
werk dunkt ons niet altijd het geval en
dat brengt ons tevens op de melodrama
tische effecten: er zyn enkele scènes op
het kantje van het larmoyante, nog on
derstreept door een nadrukkelijke re
gie. Op sommige ogenblikken staan de
heren acteurs een nummertje weg te
geven met bijbehorend geluidsvolume,
dat echt wel over de schreef gaafc
Waarom? Vermoedelyk omdat de theo
retische constructie van het stuk op die
momenten inderdaad geen aansluiting
met de werkelykheid geeft, hetgeen de
spelers willen of moeten camoufleren.
Het is ook een soort thriller. Want
ondanks alle problematiek zit de hele
zaal bijna twee bedrijven lang zich af
te vragen wie de „moord-in-de-cel" heeft
gepleegd en het laatste bedrijf is zelfs
een soort informele rechtzitting om
daar achter te komen. Men komt er niet
achter, want daarvoor is het weer een
probleemstuk... Maar goed, laten we
dit werk nemen zoals het ons werd voor
gezet, d.w.z. als een stuk waarin stelling
wordt genomen tegen diegenen, die zich
trachten te onttrekken aan de verant
woordelijkheid voor de daden, die om
hen heen en indirect met hun hulp wor
den gepleegd. Welnu, hier heeft men
inderdaad het boeiendste aspect van dit
stuk. In het eerste bedrijf bijvoorbeeld
heeft de schryver aannemelijk weten te
maken hoe negen totaal verschillende
mannen reageren op een situatie, waar
mee zy niets te maken willen hebben,
waarvoor zij geen verantwoording wil
len dragen. Zij reageren uit hun eigen
typische achtergronden, waarbij de
auteur slaagt in een duidelyke, systema
tische opbouw van zijn stuk: ieder van
zijn sujetten wordt gedwongen op zyn
manier kleur te bekennen, al is het dan
meestal maar een vaal tintje. In het
tweede bedryf heeft men een parallelle
situatie, maar nu onder een ander be
wind. Was eerst de opgave een verzets
man aan het praten te krijgen dan wol
hem onschadelijk te maken, de tweede
taak is uit te maken wie tijdens de eer
ste situatie deze verzetsman heeft ver
moord. Het is een vernuftig gevonden
thema, het is bovendien knap verwerkt.
Dat neemt echter niet weg, dat wy
schreven het reeds het stuk zwakke
Slekken heeft, zwakheden die gecamou-
eerd moeten worden. En dat nu was
aan de spelers van het Nieuw Rotter
dams Toneel, bleek gisteravond, over
het algemeen (behoudens enkele on
mogelijke scènes) wel toevertrouwd. Het
toneel was voor deze gelegenheid de
zaal ingebouwd, daarmee het betrokken-
zyn van publiek bij het spel nadrukkelijk
suggererend. In de regie was van dit
extra-toneel (door de mogelykheid van
op de zaal-spelen) op gepaste wijze ge
bruik gemaakt. Hans Tiemeyer speelde
een grandioze consul, een wijsgerige fi
guur die echter evenmin aan een alge
meen démasqué ontkomt: hy blijkt mor-
finist te zijn (van overigens gezonde af
metingen!), Pieter Lutz was een ruige
chauffeur cn Bemhard Droog zorgde
voor een ontwapenende creatie van een
boer, Sacco van der Made, Robert So-
bels, Lo van Hensbergen en Wim Hod-
des waren stuk voor stuk expressieve
vertolkers van diverse facetten van het
egocentrisch denken en handelen. Johan
Schmits als arts bleek nog de meeste
beheersing te kunnen opbrengen in de
taferelen met felle dramatiek en Eric
Schneider gaf verdienstelijk gestalte
aan een van de moeilijkste rollen: van
student, die later rechter is. Tenslotte
dient met grote waardering te worden
vermeld het overtuigende spel van Plet
van der Meulen als de verzetsman Sa-
son. Johan Greter tekende voor de zeer
suggestieve decors. Het is deze con
clusie tot slot geen geringe ver
dienste van deze acteurs en hun regis
seur. dat zij kans zagen om met dit
merkwaardige (en ondanks alle ver
diensten gekunsteld ideologisch rede-
neer-)8tuk een avond lang een publiek
geboeid weten te houden. Er was dan
óok lang en verdiend applaus aan het
slot. Deze avond werd gegeven onder
ausDlelën van het Nutsdepartement en
de Z.V.U.
De K.
Collecte
De te 's-Heer-Abtskerke gehouden col
lecte voor het Leger des Hells heeft op
gebracht 65,70.
(Advertentie)
tweede wagen van de politie van Ber
gen op Zoom in de richting van Roo
sendaal gereden om te traenten de ge
vaarlijke rijder op t.e vangen. De politie
wagen wist de achtervolgde auto klem
te rHden.
Dc bestuurder bleek P: K. uit Vlissin
gen. Hy werd niet in staat geacht
een auto naar behoren te kunnen be
sturen. Zyn rybcwys werd afgenomen.
Onderscheidingen
voor bemanning
„Pres. Wierdsma"
lingboc
;rtfgt
twee
Dc bemanning van de Breskense red
dingboot „President J. V. Wierdsma"
zaterdagmiddag om kwart over
in hotel Valk te Breskens
een onderscheiding van de Koninklijke
ZuidMollandse Maatschappij tot Redding
van Schipbreukelingen te Rotterdam.
Dit geschiedt uit erkentelijkheid voor
het feit, dat de bemanning van de red
dingboot op 16 december vier opvaren
den van het in nood verkerende Belgi
sche radioschip „Tlil Uilenspiegel" heeft
gehaald. Dit was ue meest gevaarvolle
redding van 1962 bij de K.Z.H.R.M.
Schipper Willem van de Broecke ont
vangt zaterdagmiddag dt kleine zilve
ren medaille van de K.Z.H.R.M. en de
zes bemanningsleden de kleine bronzen
medaille. Enkele directieleden van de
reddlngmaatachappy zullen aanwezig
zijn bij de uitreiking.
Ei van 125 gram
Onder de kippen van de heer J. L.
Bodbijl aan de Bogerdweg in Droi-
schor bevindt zien een kip welke
uitstekend de kunst van het ele-
renlcggen verstaat. Dezer dagen
ontdekte de heer Bodbijl tussen de
andere eieren een exemplaar van
abnormale grootte. Het ei bleek
bij weging 125 gram zwaar te
OPKLARINGEN.
Aanvankelijk zwaar bewolkt met plaat
selijk enige regen, motregen of sneeuw.
Later opklaringen. Tot matig of zwak
afnemende noordwestelijke wind,
krimpend naar west of zuidwest. Iets
hogere temperaturen,
ZON EN MAAN
rt
Zon 6.59 o
Maan op 23.06 o