Tendens naar zwart en
zachtgekleurd ondergoed
Dure kleding is zinloos, als
onderkleding niet juist is
Hoed hoed iwee
WOENSDAG 13 MAART 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DEURkoop is
DUURkoop
A Is u iets schrijft over on-
derkleding, zegt u dan
vooral, dat deurverkoop van
korsetten en b.h.'s in bijna alle
gevallen een teleurstellende
zaak is voor de koopsters, zo
hoorden wij van verschillende
zakenlieden bij wie wij ons licht
opstaken over de juiste onder-
kleding.
Uit België wordt in Zeeland
druk geopereerd met korsetten.
Een verkoopster in verpleeg
stersuniform komt aan de deur.
Als deze verkoopster de kans
schoon ziet, probeert ze bijvoor
beeld de vrouw des huizes aan
te praten, dat juist dit korset
gekocht moet worden, wil me
vrouw niet het risico lopen bin
nen twee jaar op bed te liggen.
De kwaal, die mevrouw onder
de leden heeft, kan dus verhol
pen worden met dit speciale
korset!
Er is al oneindig vaak gewaar
schuwd tegen deze deurverkoop.
Deze trucjes lijken zo onvoorstelbaar
goedkoop, dat men zich bijna niet
kan voorstellen, dat ze nog steeds
succes hebben. Maar er worden kor
setten op gekocht, vooral ln de wat
afgelegen gebieden, waar de huis
vrouw er met een-twee-drie even uit
kan gaan om tijdrovende boodschap
pen te gaan doen.
Mevrouw wordt overrompeld en eer
ze het weet heeft haar gewiekste be
zoekster haar een papiertje laten
tekenen en is de koop gesloten. Maar
met maatkorsetten heeft het korset,
dat ze later thuis krijgt en dat ze
moet betalen (want ze heeft immers
Eetekend) weinig of niets te maken.
ieze aankopen kosten meer dan
dubbel geld. Want de kwaliteit is
doorgaans niet te best en de pas
vorm slecht.
Kleur en kant
Terug nu naar de foundation uit
vertrouwde zaken in eigen om
geving. We hoorden, dat; zware on
derkleding iets meer wordt gevraagd
de laatste tijd. Er is ook een kleine
tendens naar zachte pasteltinten,
maar over het geheel laat de Neder
landse vrouw zich maar moeilijk tot
gekleurde onderkleding overhalen,
tenm' .iste waar het corsetten en
b.h.'s betreft.
Steeds fraaier worden de garnerin
gen. Wie meent, dat deze verfraai
ingen gaan ten koste van de dege
lijkheid van gaine of korset vergist
zich. De nieuwe materialen maken
bloem- en kantversieringen nu een
maal gemakkelijker.
Een heel plezierig nieuw materiaal
is Lycra. Dit is een elastiek, die geen
rubber bevat. Lycra wordt niet aan
getast door transpiratie of huidzu-
ren, het verliest de rek lang niet zo
snel ais het elastiek met rubber, het
blijft wit en het is veel lichter in
gewicht.
Veel wassen
Ten slotte dan nog een paar tips
over het gebruik van founda
tion. Het is een heel normale zaak
dat nylon kousen, onderjurken en
broekjes regelmatig (als het goed is
zelfs elke dag) worden uitgewassen.
Ze zijn immers in een wip droog.
Korsetten en b.h.'s verdragen door
gaans geen kookbeurt. Maar zelfs
als ze dat wel zouden doen, dan nog
is het noodzakelijk om juist deze kle
dingstukken, die heel belangrijk zijn
voor figuurcorrecties, regelmatig te
wassen.
Het lijkt wel even een hele uitgaaf
twee korsetten tegelijk te kopen
maar het betekent in wezen een be
sparing. Want de ene rust, terwijl de
ander gedragen wordt.
Elastiek is een levend materiaal. Het
moet worden gewassen en het moet
„rusten" om de oorspronkelijke vorm
terug te vinden. Dan heeft men er
het meeste rendement van, nog afge
zien van het feit, dat hygiëne een
voorwaarde is voor ons aller gezond
heid. Maar dat zult U zelf wel we
ten.
Wéér speelt de cape een hoofdrol in de voorjaarscollectie van Nina Ricci. Maar Een loollen pakje in roodzwart en grijze ruiten van
thans in een nieuwe versie, zoals bij dit ensemble van witte wol. Een kort, van Carren.
voren dichtgeknoopt jasje zonder revers en kraag met op de rug een wijde cape,
waarvan de punt bijna de rokzoom raakt.
Deze combinatiefoto toont een japon van wit en geel bedrukte zijde met bijbe
horende mantel van abrikoos-gele ivol. De mantel met de opvallende losse flap
pen is gevoerd met dezelfde stof, welke voor de japon is gebruikt.
Ontwerp Tita Rossi.
1»i geen tijden is de mode aan zo weinig banden gebonden als juist in de
laatste paar seizoenen. Met name geldt dat eigenlijk voor de hoeden.
Eigenlijk kan de afgelopen winter helemaal niet worden meegeteld, want
tijdens de heel koude maanden trok bijna niemand zich meer iets aan van
wat modern was of niet. Men zocht het voornamelijk in warme bonten of
anderszins harige hoofddeksels. Die waren toeii toevallig ivel ,,en voque
maar er kan toch niet gezegd worden, dat ze iedere vrouw flatteerden.
En dat is nu iets, waar we het met U over wilden hebben.
Het nieuwe seizoen biedt ons een overvloed aan modellen, materialen en
garneringen. „Gemakkelijk!", verzucht U?
Jazeker, voor de vrouw, die precies weet wat ze dragen kan, is het zeker
gemakkelijk. Maar dat is niet voor de vrouw, die het kopen van een hoed
onderbrengt in de afdeling „moeilijke bezigheden".
Lang niet iedere vrouw vindt het plezierig of gemakkelijk om een hoed te
dragen. Liever lopen diegenen met onbedekt hoofd of ze knopen een vlot
doekje om. En we kunnen ons dat levendig voorstellen.
„Ik heb geen hoofd voor een hoed", zeggen ze.
„Mijn man vindt een hoed niet leuk", is ook een argument.
We hadden hierover een gesprek met de Amsterdamse mode-ontwerpster
Tonny Waagemans, nadat we ons ook een dergelijke opmerking hadden
laten ontvallen.
„Hoed en hoed is t\vee", zei ze. „Noem zoiets dan ook hoofdbedekking.
Ook al heeft een vrouw een hekel aan een hoed, bij bijzondere gelegenheden
zal ze er niet buiten kunnen. En dan is het zaait voor haar iets gezelligs
te vinden, iets, waarmee ze zich niet „opgeprikt" voelt. Een heel klein
dingsigheidje, bijvoorbeeld van een bloemgarnering met voile. Geen enkele
vrouw moet zo maar een hoed kopen. Ze moet letten op de bestemde gelegen
heid, op de kleren, die ze draagt en op haar type. En dat is de kunst".
Hoedjes kopen is dus een kunst. U weet het nu en wij ook. En kunstjes moet
men leren.
Nog wel even wat algemene tips, die we voor uw en ons eigen plezier hier
en daar hebben opgediept.
De voorjaars- en zomerkleuren zijn licht en fleurig. De modellen passen
zich daar bij aan. Bloemversiering en lintgarnering zijn zeer gewild evenals
nylontule-verwerkingen. Lichte materialen: ziedaar het nieuwe seizoenbeeld
van de hoedenmode. Waarlijk, we kunnen er alle kanten mee uit.
(Van onze redactrice.)
"Toen we een dezer dagen terug kwamen van een modeshow in
Amsterdam, kwam in de trein tegenover ons een mevrouw
te zitten. Een niet meer zo heel jonge mevrouw. Ze hing met veel
zorg een bijzonder fraaie bontmantel aan een haakje. Een fraaie
sjaal kwam er achter aan. U begrijpt al, waar we in eerste instan
tie heen willen: de mevrouw droeg heel mooie en zo te zien
heel dure kleren. Schoenen, tas en handschoenen waren er met
veel smaak bij gekozen.
We zouden deze mevrouw zeker niet bij u ten tonele hebben ge
voerd, ware het niet, dat mevrouw heel duidelijk een punt van
haar overigens zeer verzorgde kleding over het hoofd had gezien,
namelijk de onderkleding.
Dit is een punt, waar met name de
wat zwaardere figuren doorgaans te
weinig aandacht aan besteden. Men
denkt gauw (en graag) helemaal
correct gekleed te zijn, als de japon
past bij de gelegenheid, de hoed,
handschoenen, tas en schoenen pas-
sen bij elkaar en de japon. Er wordt
grif een boel geld uitgegeven aan
deze zaken en men begrijpt niet
waarom de overbuurvrouw er in een
zelfde soort jurkje wel helemaal cor
rect uitziet.
Wel, die overbuurvrouw zal founda
tion hebben gekocht met dezelfde
zorg, als waarmede ze haar pakje of
haar jurk kocht en terecht.
We willen zeker niet een lans breken
voor dure foundation, maar wel voor
een goed passende. Het is belangrijk
tijd en zorg te besteden aan het ko
pen van een goede en doelmatige
b.h. en een korset. In de meeste
foundationzaken (het Engelse woord
foundation betekent eigenlijk grond
slag en men gebruikt dit woord voor
b.h. en korset samen, maar ook wel
voor de onderkleding als geheel) zijn
tegenwoordig speciaal opgeleide ver
koopsters, die het een normale zaak
vinden de dames te helpen en te ad
viseren bij haar aankopen.
Steunen en corrigeren
Wat is nu de taak van een juiste
foundation? Eigenlijk niet eens
in de eerste plaats de juiste grond
slag vormen van de bovenkleding. De
belangrijkste taak van een goede
foundation is het ten dele overnemen
van de taak van de verslapte spie
ren. Als het U nog niet duidelijk
mocht zijn waarom de juiste foun
dation zo belangrijk is, dan zal dat
nu wel duidelijk zijn. Als die taak
van b.h. en korset naa- behoren
wordt vervuld worden automatisch
figuurcorrecties aangebracht. Als U
nu de vereiste aandacht hebt ge
schonken aan deze twee kledingstuk
ken, zult U dat natuurlijk ook gaan
doen aan de rest van de onderkle
ding.
Het wil namelijk nog wel eens ge
beuren, dat een vrij ruim zittende
onderjurk wordt gedragen onder een
strakke rok. Dat moet natuurlijk
niet. Daaronder hoort een strakke
onderjurk. En onder een wijde rok
hoort een vrjj wijde onderjurk. Het
staat niet zo erg verzorgd, als men
door de dunne stof van het zomer
jurkje of door de dunne stof van het
plooirokje in het licht of de zon de
onderrok laat zien.
En wat tenslotte de kousen betreft:
ach, U ziet toch zelf wel, dat bij het
donkergroene winterpakje niet de
zelfde kousen kunnen worden gedra
gen als bij het lichtblauwe zomer-
rokje? En U weet toch ook wel, dat
een zwarte schoen een andere kleur
kous vraagt, dan een licht beige?
Had U daar niet aan gedacht? Let
er dan eens op.
Visitekaartje
Uw kleding is een van uw heel be
langrijke visitekaartjes. Nie
mand zal zeggen: „Gunst, wat had
zij een goedkoop jurkje aan!", maar
wel: „Jammer van dat leuke pakje;
ze droeg het als een hobbezak!" Let
daarom niet alleen op het zichtbare
gedeelte van uw kleding, maar be
steedt vooral heel veel zorg aan alle
onderkleding.
Het viertal wilde naar het golfterrein, maar het werd verjaagd door een hevige regenbui. Ach, dat zal ons allemaal nog wel
een keer gebeuren deze zomer. Maar dat is geen reden om geen fleurige en sportieve kledingstukken in de garderobe op
te nemen. Een trui van heel dikke wol voor de jongste dochter, een jumper van soepele dunne wol voor de oudste, beide op
helancapantalons in een effen kleur. De middelste jonge dochter (op de trap) laat een vest zien op een gestreepte pantalon.
Een gebreid wollen vest leek meneer een goede bescherming tegen de wind.
(Foto P.Z.C.)
De spichtige lijn, die Mare Bolian voor het modehuis
Dior heft gecreëerd, komt ondermeer tot uitdrukking in
deze sluike robe-manteau vati grijze wol.
Een japon voor de namiddag in marine blau
we wol. De brede ceintuur accentueert de nieu
we Parijse lijn. Ontwerp Grès.