Op zoek naar nieuwe
vormen van de modeshow
Tonny Waagemans ontwerpt
elegante en vrouwelijke mode
Grapje
uit Italië
WOENSDAG 13 MAART 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Op een regenachtige zaterdag blijft iedereen thuis. Gemakkelijke kleding is dan wel het parool. Voor de heer des huizes
een sporthemd, een wollen vest en een sportieve pantalon. Gemakkelijke jurken of een sportieve rok met blouse voor de
dames. Deze kamer is geënsceneerd in Britannia.
(Foto P.Z.C.)
Een modegrapje uit Italië: Het is
een voorjaarspakje van Glans uit
Parina. Het jasje valt tot beneden de
taille, de broekrok, die van hetzelfde
materiaal is gemaakt, sluit met
bandies onder de knie. Er worden ho
ge canvas laarsjes bij gedragen. Dit
ontwerp is bestemd voor uitvoer
naar Amerika
Een leuk deux-pièces van Jacques Hein in
zwart-witte ruiten van wol, met een zwart
satijnen koordceintuur.
I-Iet is weer de tijd van voorjaars- en zomer-modeshows. De agen
da's staan er vol van en de mode-minnende vrouwen hebben
het druk engezellig. Want wat is het heerlijk, om onder het
genot van een thé-complet beeldige mannequins voorbij te zien
zwaaien en draaien, terwijl het enige wat je te doen hebt (en
wat je niet eens wordt gevraagd) bestaat uit afkeurend of goed
keurend mompelen. Tussen een roomsoes en een chocolaatje zeg
gen: wat is dat snoezig en weten dat zoiets toch niet geschikt is
voor jezelf.
Het is zo langzamerhand een hete
eultu9 geworden: de modeshow.
Voor veel wouwen is het eerder
een gezellige praat-, Iqjk- en snoep-
middag, dan wat liet beoogt te zyn:
voorlichting. Véél van wat er zo'n
middag of avond getoond is, blijft
niet in de herinnering, want de aan
dacht van de modeshowbezoekster is
te veel verdeeld. En dat wét ge
showd wordt, is bovendien niet afge
stemd op degenen die komen kyken
Maar er hangt een verandering in de
lucht. Zo heeft men in Zeeland ken
nis kunnen maken met de modeshow
„Een uur couture met Eva". In de
„Prins van Oranje" te Goes en in
„Wöhler" te Middelburg waren de
zalen enkele weken geleden vol be
langstellenden. Dit leek ons nu in
derdaad een show, waarin met alle
tradities werd gebroken. Geen einde
loze rij mannequins met onnatuurlijke
gebaren, maar een indringende flits-
show van modellen, die couturiers
Dick Holthaus en Max Heymans
voor dit voorjaar en deze zomer ont
wierpen. De mannequins verschijnen
in deze creaties slechts heel kort op
het toneel, maar belichting, muziek
en bewegingen zijn zo gearrangeerd,
dat de toeschouwer in een flits een
duidelijk beeld krijgt van de creatie
Door werking met tegenlicht (zodat
kleuren en details niet meer te zien
zijn) krijgt de toeschouwer een beeld
van het silhouet, dat op de achter
grond blijft staan, wanneer een twee
de mannequin ten tonele verschijnt
Alles is er op afgestemd om de toe
schouwer te blijven boeien, de aan
dacht kan niet afgeleid worden van
de bewegende mannequins, die hun
verplichte figuren uitvoeren als in
een ballet. Die verplichte figuren zyn
zódanig, dat steeds de nadruk valt
op nieuwe details in de mode.
Nog afgezien van de „draagbare"
modellen die op deze show te zien
waren (ook maat 46 was vertegen
woordigd) is de hele opzet een groot
succes. Het idee is van de filmregis
seurs Fischer en Berkeley, Frits van
Praag en Menko Showman Hes. „Het
was een experiment", zegt de laatste
„maar een experiment, waarvan we
vrijwel zeker waren dat het slagen
De free-lance topmannequins zijn
zonder uitzondering enthousiast.
„Wat ons betreft mogen ze altijd zul
ke shows geven", vertelden ze ons.
„Het is dynamischer. Je bent niet
langer een etalagepop, die steeds
weer dezelfde bewegingen maakt",
vindt de een. „Veel gezelliger", zegt
een ander „want je bent tenminste
niet alleen op het toneel" De manne
quins zijn artiesten geworden, die een
„nummer" uitvoeren dat geschreven
is bij een bepaalde creatie. Er wordt
nu méér van hen geëist dan alleen
elegant en mooi zijn. Ook de lady
speaker Merel Laseur is vol lof over
deze doorbraak op modeshow-gebied.
„De korte, originele manier van scho-
wen maakt grote indruk. Je kunt
merken dat het publiek enthousiast
is", vertelt zij en ze voegt er dadelijk
waarschuwend aan toe: „Natunrlijk
moet men wel oppassen dat het ac
cent niet té veel op de originaliteit
en op effecten gelegd wordt, want
dan vervalt men in dezelfde fout van
sommige traditionele shows: dat de
mode bijzaak is".
Zuiver zijden shantung
in alle modetinten,
90 cm breed, 10,90 - 14,90 p. m.
Vogue, knippatronen
uit Parijs,
met de nieuwe
voorjaarsmodellen 1963,
van alle beroemde couturiers.
^AeZ
»GOE* LANGE KERKSTRAAT 44
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT6.I
„BASISJAPON MET ACCESSOIRES
ZOU EEN IDEAAL BEZIT ZIJN"
(Van onr-! redactrice)
Maar mijn mening koopt de Nederlandse vrouw eigenlijk te veel
goedkope dingen. Naar mijn mening zou het ideaal zijn als ie
dere vrouw een basis-japon zou hebben met tailleurjasje en
goede accessoires, zodat ze altijd en overal goed en correct gekleed
tevoorschijn kan komen!". Dit is een uitspraak van de Nederlandse
mode-ontwerpster, Tonny Waagemans te Amsterdam, officieel me
vrouw Korthals van Schooten-Waagemans. We hadden met haar
een gesprek over mode in het algemeen, over haar nieuwe collectie
en over de kleedgewoonten van de Nederlandse vrouw.
„Lang niet iedereen staat zwart", zo
zei mevrouw Waagemans verder,
„daarom heb ik in mijn nieuwe voor
jaarscollectie een aantai basis-japon
nen opgenomen in verschillende
kleuren. De japon, die ik bedoel,
heeft een even uitgesneden hals en
is als zodanig dus heel goed geschikt
als cocktailjurkje. Met een blouse
wordt het een sportief geheel, met
het bijbehorende jasje een gekleed
pakje. Om het helemaal compleet te
maken heeft mevrouw Waagemans
bij deze combinatie ook nog een rok
ontworpen.
„Een enkel mooi sieraad, een heel
mooie sjaal, mooie handschoenen,
tas en schoenen kunnen op deze ba
sis de indruk geven, dat de bezitster
van deze enkele combinatie voor ver
schillende gelegenheden zeer goed
gekleed gaat", zegi mevrouw Waa
gemans.
„Vooropgesteld dan wel, dat de
vrouw in kwestie zelf beschikt over
een goede smaak en fantasie, zodat
zij bijvoorzeeld met een paar losse
Eandjes uit de schouder van de
asis-jurk een |<lein avondtoilet kan
scheppen".
Boeiende persoonlijkheid
Mevrouw Waagemans is een heel
boeiende persoonlijkheid.
Op haar shows is ze de zeer elegante
en de charmante gastvrouw, aan wie
men zeker niet kan merken of ze al
dan niet ongerust is over het succes
van haar show.
Thuis, in haar bijzonder fraaie huis
aan de Keizersgracht, is ze even
zeer kunstenares, die liefkozend de
stoffen beziet, waarvan ze straks
haar creaties zal maken, als de
vrouw en moeder, die verschrikkelijk
graag over haar man en drie kinde
ren praat.
Mevrouw Waagemans geeft niet om
uïterlyke schijn. Van een talentvol
mode-ontwerpster, een sucesvolle za
kenvrouw, zou men licht een zeker
snobisme verwacaten. Het is haar
vreemd. Ze ontvangt even charmant
de vrouw van een vooraanstaand di
plomaat in haar couture-afdeling als
ze dat doet met de jonge kantoor-
secretaresse in haar boutique.
„Natuurlijn vind ik het leuk om een
luxe garderobe samen te stellen",
zegt ze en haar hand glijdt liefko
zend over een fraaie zwarte tailleur,
„maar ik heb minstens evenveel ge
noegen in het kleden van een dood
gewone mevrouw. Laatst kwam hier
een jonge jongen een japon afhalen
voor de vrouw van zijn directeur.
Later heeft hij tegen zyn moeder ge
zegd, dat ze naar mij moest komen,
als ze wat moois nodig had. En ze
heeft het gedaan. Kijk, dat is leuk".
Zwierige capes
Even later staan we boven in de
smaakvol ingerichte showroom.
Mevrouw Waagemans Iaat ons de
nieuwe exclusieve modellen zien uit
de couture-afdeling en een deel van
de collectie uit de boutique.
Mevrouw Waagemans neeft altijd
een zeer vrouwelijke mode gebracht.
Zwierige zomerjaponnetjes dit
voorjaar komt ze in haar boutique
met geestige linnen japonnetjes uit
Italië stijlvolle tailleurs, zwierige
zomerensembles en we herinneren ze
ons van vorige shows een weelde aan
avondtoiletten. Eén hing er klaar
voor de show die deze week in pre
miere gaat. Een avondjapon voor een
jong meisje, een stijlvol eenvoudig
ontwerp in een vrolyk streepdessin,
dat werd verzacht door een overrok
van witte nylon.
In het atelier zien we daarna de
cape, zoals mevrouw Waagemans die
gaat verwerken in haar nieuwe col
lectie. Speels, een tikje geraffineerd
ook, want van het oude model cape,
die van hals tot zoom in een vloeien
de lyn neervalt, is weinig over. Van
achteren lang en van voren kort of
andersom, dat ligt aan degene, voor
wie het kledingstuk is bestema. De
cape is dan onderdeel van een en
semble, dat met zwier dient te wor
den gedragen.
Veel uit Italië
Ook sieraden ontwerpt mevrouw
Waagemans zelf voorzover ze
die tenminste met uit Boulogne laat
komen. „Daar zitten uitstekende
handwerkmensen", zegt ze. „Ook een
deel van de boutiquecollectie komt
uit Italië, uit Turijn en Milaan. Het
is te moeilijk om hier de collectie te
laten maken. We hebben hier te wei
nig mensen om dit te doen".
Het ontwerpen en mouelleren van
hoeden ten slotte behoort ook tot de
favoriete werkzaamheden van me
vrouw Waagemans. In haar kantoor
lagen stapels geraamten en dozen
vol garneringsmateriaal ervoor,
voor de show" zegt ze vrolijk, alsof
„Er moet nog wel veel gebeuren
de première van de show niet al heel
dicht voor de deur staat.
Een ding is én oij onze vorige én by
deze ontmoeting met mevrouw Waa
gemans weer gebleken: ze heeft een
levendige belangstelling voor de
mensen om zich heen, ze werkt aan
een byzonder elegante en draagbare
mode en haar functies van zaken
vrouw. kunstenares en spil van haar
gezin weet ze op een lieftallige en
prettige wyze te verenigen.
f Advertentie J
Midden in Zeeland
midden in de mode
met HET STOFFENPALEIS
Zuiver zijden imprimés
in zeer aparte dessins,
90 cm breed, 12,90 -16,90 p. m.