Op zoek naar nieuwe vormen van de modeshow Tonny Waagemans ontwerpt elegante en vrouwelijke mode Grapje uit Italië WOENSDAG 13 MAART 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Op een regenachtige zaterdag blijft iedereen thuis. Gemakkelijke kleding is dan wel het parool. Voor de heer des huizes een sporthemd, een wollen vest en een sportieve pantalon. Gemakkelijke jurken of een sportieve rok met blouse voor de dames. Deze kamer is geënsceneerd in Britannia. (Foto P.Z.C.) Een modegrapje uit Italië: Het is een voorjaarspakje van Glans uit Parina. Het jasje valt tot beneden de taille, de broekrok, die van hetzelfde materiaal is gemaakt, sluit met bandies onder de knie. Er worden ho ge canvas laarsjes bij gedragen. Dit ontwerp is bestemd voor uitvoer naar Amerika Een leuk deux-pièces van Jacques Hein in zwart-witte ruiten van wol, met een zwart satijnen koordceintuur. I-Iet is weer de tijd van voorjaars- en zomer-modeshows. De agen da's staan er vol van en de mode-minnende vrouwen hebben het druk engezellig. Want wat is het heerlijk, om onder het genot van een thé-complet beeldige mannequins voorbij te zien zwaaien en draaien, terwijl het enige wat je te doen hebt (en wat je niet eens wordt gevraagd) bestaat uit afkeurend of goed keurend mompelen. Tussen een roomsoes en een chocolaatje zeg gen: wat is dat snoezig en weten dat zoiets toch niet geschikt is voor jezelf. Het is zo langzamerhand een hete eultu9 geworden: de modeshow. Voor veel wouwen is het eerder een gezellige praat-, Iqjk- en snoep- middag, dan wat liet beoogt te zyn: voorlichting. Véél van wat er zo'n middag of avond getoond is, blijft niet in de herinnering, want de aan dacht van de modeshowbezoekster is te veel verdeeld. En dat wét ge showd wordt, is bovendien niet afge stemd op degenen die komen kyken Maar er hangt een verandering in de lucht. Zo heeft men in Zeeland ken nis kunnen maken met de modeshow „Een uur couture met Eva". In de „Prins van Oranje" te Goes en in „Wöhler" te Middelburg waren de zalen enkele weken geleden vol be langstellenden. Dit leek ons nu in derdaad een show, waarin met alle tradities werd gebroken. Geen einde loze rij mannequins met onnatuurlijke gebaren, maar een indringende flits- show van modellen, die couturiers Dick Holthaus en Max Heymans voor dit voorjaar en deze zomer ont wierpen. De mannequins verschijnen in deze creaties slechts heel kort op het toneel, maar belichting, muziek en bewegingen zijn zo gearrangeerd, dat de toeschouwer in een flits een duidelijk beeld krijgt van de creatie Door werking met tegenlicht (zodat kleuren en details niet meer te zien zijn) krijgt de toeschouwer een beeld van het silhouet, dat op de achter grond blijft staan, wanneer een twee de mannequin ten tonele verschijnt Alles is er op afgestemd om de toe schouwer te blijven boeien, de aan dacht kan niet afgeleid worden van de bewegende mannequins, die hun verplichte figuren uitvoeren als in een ballet. Die verplichte figuren zyn zódanig, dat steeds de nadruk valt op nieuwe details in de mode. Nog afgezien van de „draagbare" modellen die op deze show te zien waren (ook maat 46 was vertegen woordigd) is de hele opzet een groot succes. Het idee is van de filmregis seurs Fischer en Berkeley, Frits van Praag en Menko Showman Hes. „Het was een experiment", zegt de laatste „maar een experiment, waarvan we vrijwel zeker waren dat het slagen De free-lance topmannequins zijn zonder uitzondering enthousiast. „Wat ons betreft mogen ze altijd zul ke shows geven", vertelden ze ons. „Het is dynamischer. Je bent niet langer een etalagepop, die steeds weer dezelfde bewegingen maakt", vindt de een. „Veel gezelliger", zegt een ander „want je bent tenminste niet alleen op het toneel" De manne quins zijn artiesten geworden, die een „nummer" uitvoeren dat geschreven is bij een bepaalde creatie. Er wordt nu méér van hen geëist dan alleen elegant en mooi zijn. Ook de lady speaker Merel Laseur is vol lof over deze doorbraak op modeshow-gebied. „De korte, originele manier van scho- wen maakt grote indruk. Je kunt merken dat het publiek enthousiast is", vertelt zij en ze voegt er dadelijk waarschuwend aan toe: „Natunrlijk moet men wel oppassen dat het ac cent niet té veel op de originaliteit en op effecten gelegd wordt, want dan vervalt men in dezelfde fout van sommige traditionele shows: dat de mode bijzaak is". Zuiver zijden shantung in alle modetinten, 90 cm breed, 10,90 - 14,90 p. m. Vogue, knippatronen uit Parijs, met de nieuwe voorjaarsmodellen 1963, van alle beroemde couturiers. ^AeZ »GOE* LANGE KERKSTRAAT 44 TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT6.I „BASISJAPON MET ACCESSOIRES ZOU EEN IDEAAL BEZIT ZIJN" (Van onr-! redactrice) Maar mijn mening koopt de Nederlandse vrouw eigenlijk te veel goedkope dingen. Naar mijn mening zou het ideaal zijn als ie dere vrouw een basis-japon zou hebben met tailleurjasje en goede accessoires, zodat ze altijd en overal goed en correct gekleed tevoorschijn kan komen!". Dit is een uitspraak van de Nederlandse mode-ontwerpster, Tonny Waagemans te Amsterdam, officieel me vrouw Korthals van Schooten-Waagemans. We hadden met haar een gesprek over mode in het algemeen, over haar nieuwe collectie en over de kleedgewoonten van de Nederlandse vrouw. „Lang niet iedereen staat zwart", zo zei mevrouw Waagemans verder, „daarom heb ik in mijn nieuwe voor jaarscollectie een aantai basis-japon nen opgenomen in verschillende kleuren. De japon, die ik bedoel, heeft een even uitgesneden hals en is als zodanig dus heel goed geschikt als cocktailjurkje. Met een blouse wordt het een sportief geheel, met het bijbehorende jasje een gekleed pakje. Om het helemaal compleet te maken heeft mevrouw Waagemans bij deze combinatie ook nog een rok ontworpen. „Een enkel mooi sieraad, een heel mooie sjaal, mooie handschoenen, tas en schoenen kunnen op deze ba sis de indruk geven, dat de bezitster van deze enkele combinatie voor ver schillende gelegenheden zeer goed gekleed gaat", zegi mevrouw Waa gemans. „Vooropgesteld dan wel, dat de vrouw in kwestie zelf beschikt over een goede smaak en fantasie, zodat zij bijvoorzeeld met een paar losse Eandjes uit de schouder van de asis-jurk een |<lein avondtoilet kan scheppen". Boeiende persoonlijkheid Mevrouw Waagemans is een heel boeiende persoonlijkheid. Op haar shows is ze de zeer elegante en de charmante gastvrouw, aan wie men zeker niet kan merken of ze al dan niet ongerust is over het succes van haar show. Thuis, in haar bijzonder fraaie huis aan de Keizersgracht, is ze even zeer kunstenares, die liefkozend de stoffen beziet, waarvan ze straks haar creaties zal maken, als de vrouw en moeder, die verschrikkelijk graag over haar man en drie kinde ren praat. Mevrouw Waagemans geeft niet om uïterlyke schijn. Van een talentvol mode-ontwerpster, een sucesvolle za kenvrouw, zou men licht een zeker snobisme verwacaten. Het is haar vreemd. Ze ontvangt even charmant de vrouw van een vooraanstaand di plomaat in haar couture-afdeling als ze dat doet met de jonge kantoor- secretaresse in haar boutique. „Natuurlijn vind ik het leuk om een luxe garderobe samen te stellen", zegt ze en haar hand glijdt liefko zend over een fraaie zwarte tailleur, „maar ik heb minstens evenveel ge noegen in het kleden van een dood gewone mevrouw. Laatst kwam hier een jonge jongen een japon afhalen voor de vrouw van zijn directeur. Later heeft hij tegen zyn moeder ge zegd, dat ze naar mij moest komen, als ze wat moois nodig had. En ze heeft het gedaan. Kijk, dat is leuk". Zwierige capes Even later staan we boven in de smaakvol ingerichte showroom. Mevrouw Waagemans Iaat ons de nieuwe exclusieve modellen zien uit de couture-afdeling en een deel van de collectie uit de boutique. Mevrouw Waagemans neeft altijd een zeer vrouwelijke mode gebracht. Zwierige zomerjaponnetjes dit voorjaar komt ze in haar boutique met geestige linnen japonnetjes uit Italië stijlvolle tailleurs, zwierige zomerensembles en we herinneren ze ons van vorige shows een weelde aan avondtoiletten. Eén hing er klaar voor de show die deze week in pre miere gaat. Een avondjapon voor een jong meisje, een stijlvol eenvoudig ontwerp in een vrolyk streepdessin, dat werd verzacht door een overrok van witte nylon. In het atelier zien we daarna de cape, zoals mevrouw Waagemans die gaat verwerken in haar nieuwe col lectie. Speels, een tikje geraffineerd ook, want van het oude model cape, die van hals tot zoom in een vloeien de lyn neervalt, is weinig over. Van achteren lang en van voren kort of andersom, dat ligt aan degene, voor wie het kledingstuk is bestema. De cape is dan onderdeel van een en semble, dat met zwier dient te wor den gedragen. Veel uit Italië Ook sieraden ontwerpt mevrouw Waagemans zelf voorzover ze die tenminste met uit Boulogne laat komen. „Daar zitten uitstekende handwerkmensen", zegt ze. „Ook een deel van de boutiquecollectie komt uit Italië, uit Turijn en Milaan. Het is te moeilijk om hier de collectie te laten maken. We hebben hier te wei nig mensen om dit te doen". Het ontwerpen en mouelleren van hoeden ten slotte behoort ook tot de favoriete werkzaamheden van me vrouw Waagemans. In haar kantoor lagen stapels geraamten en dozen vol garneringsmateriaal ervoor, voor de show" zegt ze vrolijk, alsof „Er moet nog wel veel gebeuren de première van de show niet al heel dicht voor de deur staat. Een ding is én oij onze vorige én by deze ontmoeting met mevrouw Waa gemans weer gebleken: ze heeft een levendige belangstelling voor de mensen om zich heen, ze werkt aan een byzonder elegante en draagbare mode en haar functies van zaken vrouw. kunstenares en spil van haar gezin weet ze op een lieftallige en prettige wyze te verenigen. f Advertentie J Midden in Zeeland midden in de mode met HET STOFFENPALEIS Zuiver zijden imprimés in zeer aparte dessins, 90 cm breed, 12,90 -16,90 p. m.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 11