PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT HELSE VUURZEE OP WESTER SCHELDE VERMOEDELIJK ZES DODEN Engels schip boorde zich meters diep in geladen Panamese tanker CHAOS, PANIEK, VLAMMEN Er op af! Allemaal! Draaiboek' van ramp Ooggetuige op kustvaarder: „HET WAS OF ER EEN VULKAAN OPENBARSTTE" BEMANNING ,JMRA FLORES" SPRONG OVERBOORD Roger Carreel: 206e jaargang - no. 48 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: P. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 perkw.: franco per post 8.25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen: Walstraat 58-60, tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546. adv. 3647/3643), Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red tel. 2116, adm. tel. 2911: Zlerlkzee red tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p adv. /4.50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). ..Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C.. Middelburg. Dinsdag 26 februari '63 Ook in Goes gesaneerd brood Pagina 2 (Van onze verslaggevers) EEN gruwelijke scheepsramp op de Westerschei de bij Bath heeft maandag het leven gekost aan vermoedelijk zes opvarenden van de Panamese tanker „Mira Flores" (20.776 brt.), die in het Nauw van Bath midscheeps werd geramd door de Engelse tanker „Abadesa" (13.350 brt.). De ongeveer dertig geredden van de „Mira Flores" wisten ternauwernood aan een helse vlammen zee te ontkomen, waarin hun schip binnen luttele minuten was veranderd. Het Panamese schip met een Italiaanse bemanning werd midscheeps aangevaren en brandde vrijwel onmiddellijk als een fakkel. Huizenhoge vlammen spoten meer dan honderd meter de lucht in, terwijl enorme zwarte rookwolken tot in Vlissingen zichtbaar de plaats van de ramp markeerden. Dodelijke vlammenzee liet slechts één keus: ijskoude Scheldewater Aan boord van het schip brak een begin van paniek uit onder de bijna 40 koppen tellende bemanning, die in eerste aanzet tevergeefs tracht te de reddingsboten te strijken. Na enkele mislukte pogingen spron gen de opvarenden overboord. Achter hen loeide een dodelijke vlam menzee, die de Italiaanse zeelieden maar één keus liet: het ijskoude water van de Westerschelde. Wfevei. moment leek het alsof de ge hele rivier in brand stond, toen duizen den liters olie uit het ten ondergang ge doemde schip stroomden. Grote olievel den bedekten het water, waar de vlam men als een wervelwind overheen spoel den. Dichte rookwolken onttrokken by tijd en wijle het brandende schip aan het gezicht. In Iirulningen, Goes en in andere plaatsen werd de zon zelfs gedu rende een aantal minuten dooi de voor- bytrekkende roetzwarte wolken ver duisterd. Zelfs In Vlissingen kon men de enorme rookkolom boven de Schelde Deze tragische scheepsramp de der-, do binnen een maand op de wester de speelde zich gistermiddag kwart over vier af ln de onmiddellijke nabijheid van het wrak van het twee weken geleden gezonken Finse zeeschip „Alca". Hieraan is het te danken, dat ongeveer dertig drenkelingen konden worden gered vóórdat zjj door koude en vermoeidheid waren bevangen. Want i bergings- rzeling liet bedryt Vlissingen. Zonder aarzeling de schipper Evert van den Bosch de „Alca" In de steek om de in nood ver kerende Panamees hulp te verlenen. Toen de Italiaanse bemanning over boord sprong, slaagden de opvarenden van de „Arie" er in negenentwintig drenkelingen aan boord te nemen. De „Mira Flores" was van de Perzische Golf op weg naar Antwerpen met een lading ruwe olie van circa 30.000 ton. In het Nauw van Bath werd het schip door de sterke stroming uit zjjn koers geslagen en liep dwars over het vaarwater. Op dat fatale moment na derde de Engelse tanker „Abadesa" komende van Antwerpon. Het Engelse schip boorde zich midscheeps vele me ters diep in de „Mira Flores'', die onmid dellijk in brand stond. Het vuur snelde als het ware van voor naar achter en binnen een kwartier na de aanvaring was de Panamees in een loeiende, helse vuurzee veranderd. waarnemen. Ontploffing De brand op de „Mira Flores" ging vjjf maal gepaard met een doffe ontploffing. Van de wal af kon men echter niet zien of deze ontploffingen nog rampzalige gevolgen hadden. Lang nadat de beman ning het schip al had verlaten lekten de vlammen nog langs de bovenbouw van het schip. Hulpeloos vastgeketend aan ;ijn boeganker brandde het scl l schip geheel De opvarenden van de „Mira Flores' zonder kans te hebben gezien iets van hun persoonlijke bezittingen te redden en op 'n tiental drenkelingen na aan boora werden genomen van de „Arie' werden in Bath aan wal gezet. Dat ge beurde nadat enkelen van hen zo goed en zo kwaad als dat ging aan boord van het bergingsvaartuig van kleren Ook het Engelse schip liep zware averh op. De boeg van de „Abadesa" wera geheel opengereten, terwijl daar even eens brand ontstond. De bemanning van de „Abadesa" slaagde er met behulp van bluskanonnen ln het vuur tot het voorschip te beperken. Soms leek het er op, dut de Engelse zeelieden de vlam men hadden bedwongen, maar even la ter laaide het vuur weer op. In de loop van de avond werden ook de Engelsen fedwongen hun schip te verlaten, zjj het at zij zonder veel moeilijkheden op sleepboten konden overstappen. Inmiddels echter had het drama met de „Mira Flores" zich voltrokken ondör de TnieeAo hrnnrl I voorzien. De meeste van hen kwamen i weeae arana echter nQg ,n hun kletsnatte plunje in Bath aan, waar inmiddels een groot scheepse reddingsactie op gang was ge komen. Nauwelyks aan land gekomen werden de drenkelingen in dekens gehuld en het café „Land- en Scheldezicnt" van de heer F. Blok binnengebracht, waar zij door en door verkleumd met goede zor gen werden omringd. Inwoners van Bath hadden ln allerijl voor dekens, kleding en schoeisel gezorgd. In het ca fé konden do Italiaanse zeelieden zich van droge kleren voorzien.. Met particu liere auto's en met ambulances d( vliegbasis Wocnsdrecht en de leger- Ossendrccht hadden hun volledi- ogen van honderden inwoners uit Ril- ge rollende medische uitrusting naar de land-Bath, die van de zeedijk af de plaats van de ramp gedirigeerd wer- spcctnculuire brand gadesloegen. Op een|den de drenkelingen vervolgens naar het De scheepsramp op de Wester schelde bij Bath heeft vermoede lijk aan zes opvarenden van het Panamese schip „Mira Flores" het leven gekost. Zeker is dat echter niet, want vannacht was nog maar één slachtoffer geborgen. Het is de 51-jarige Francesco Bacchioni, die zwaar gewond aan boord van de kustvaarder „Vanda" werd ge nomen, maar daar korte tijd later overleed. Het totaal aantal opvarenden van de „Mira Flores" bedroeg 39: 35 beman ningsleden, twee vrouwen, een loods en een roerganger, de beide laatsten Bel gen. In totaal waren gisteravond laat 33 opvarenden gered. Onder hen bevon den zich de beide vrouwen, de loods en de roerganger. De kapitein van de „Mira Flores", Giacomo Verolda (59) uit Ge nua, en nog vier bemanningsleden wor den vermist. Vele uren lang hebben sleepboten en andere vaartuigen, de Westerschelde in de omgeving van Bath afgezocht naar doden; gisteravond laat eenter nog zonder resultaat. Achtentwintig geredden werden voor de nacht ondergebracht in het Dorpshuis te Rilland. De loods, die door de kust vaarder „Vanda" uit het water werd opgepikt, Is naar het ziekenhuis „St.- Joanna" te Goes overgebracht. Het aan boord van de „Vanda" overleden be manningslid is opgebaard in het lijken huisje te Kruiningen. Drie geredden liepen vrij ernstige brand wonden op. Zij zyn per legerambulance overgebracht naar een ziekenhuis in Bergen op Zoom. Eerste hulp werd ver leend door de artsen G, J. Noome uit Krabbendljke, P. Allewijn uit Kruinin gen en J. A. Kamps uit Rilland. De laat ste riep de hulp in van de legerplaats Ossendrecht en de vliegbasis Woens- drecht, die met zes ambulances naar de plaats van de ramp snelden. Dorpshuis In Rilland-Bath vervoerd. De gewonden meest brandwonden kregen eerste hulp van de doktoren Kamps, Allevvyn en Noome. Koffie en cognac In het Dorpshuis te Rilland waren de dames van het plaatselijke Rode Kruis onmiddellijk na net vernemen van eerste verontrustende berichten over de ramp in actie gekomen. Toen de dren kelingen daar tussen zes en zeven uur arriveerden onder hen waren vrouw van de kapitein en de vrouw van de le machinist van de „Mira Flores" stonden de koffie en dc cognac a! klaar. Later werden belegde broodjes en soep uitgedeeld. Inmiddels was ook de commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot gearriveerd die tevoren van de dijk bij Rilland af de Dorpshuis aanwezig. Hulp van alle kanten Vrijwel direct na het bekend worden van de ramp met de Panamees snelden uit alle richtingen sleepboten en andere schepen toe, die nog urenlang naar over levenden hebben gezocht. Zo kon de sleepboot „Zeearend" nog twee drenke lingen aan boord nemen, terwijl even eens twee man werden opgepikt door de kustvaarder „Vanda". Onder hen was de loods. De andere geredde, een be manningslid van de „Mira Flores", over leed kort nadat hij aan boord was geko men. De vaarroute van en naar Antwerpen is gestremd. Het inkomend scheep vaartverkeer gaat by Vlissingen voor anker, terwyi uit Antwerpen geen sche pen meer mogen vertrekken. Bij een uitwijkmanoeuvre is voorts nog de Panamese supertanker „George Li- varnos" aan de grond gelopen. Het schip neemt een gevaariyke positie in. Gisteravond omstreeks half tien is de bemanning van de sleepboot „Holland" van Muller uit Terneuzen er in geslaagd de brand aan boord van de „Mira Flores" te blussen met koolzuur. Alleen in de machinekamer moest nog worden nage blust. Het lag gisteravond in de bedoe ling het schip, dat midden in het vaar water ligt, ln de loop van de nacht naar de Marlemanseplaat te slepen. Slaagt De geredden van de „Mira Flores" heb ben In Rilland overnacht. De vliegbasis Woensdrecht stelde kribben beschik baar, die in de grote toneelzaal werden neergezet. (Van onze verslaggevers) CHAOS, PANIEK, VLAMMEN. Dat waren de schokkende indruk ken op de brug van het rampschip „Mira Flores" onmiddellijk na het fatale moment. Zij werden ons overgebracht in het hortend-en- stotend vertelde verhaal van een man, die op de brug van het ramp schip stond: Roger Carreel, 31 jaar, Belgische nationaliteit, roer ganger. Met de loods was hij in Vlissingen aan boord gestapt om het schip naar Antwerpen te bren gen. „De kentering in het springtij was juist ingetreden. Dat is altijd verraderlijk. Alles leek goed te gaan, totdat ik op een gegeven moment voelde, dat het schip door de stroom werd weggesla- (Van onze verslaggevers) Geen moment hebben de mannen van het bergingsbedrijf Van den Akker gisteren hun koelbloedig heid verloren: zij zagen de ramp voor hun ogen gebeuren. „Er op Allemaal"' Dat was het com mando, dat voor hen gold toen zij de bemanning uit de laaiende vlammenzee op de tanker „Mira Flores" in paniek naar de reling zagen lopen. „Er op af! Alle maal!" Dat gold ook voor de be manning van het directievaartuig van de rijkswaterstaat, de „Direc teur-generaal Harmsen" onder schipper Scheers- Hier moesten mensen worden gered uit een ware hel. En met alle middelen, die maar ter beschikking stonden, werd direct na de fatale aanvaring gepoogd zoveel mogelijk mensen te redden. r tut go ttuyGt uu/icct utt \rorit, ttt riet Dorpshuis te Rilland na zijn reading. (Foto P.Z.C jen. We liepen over het vaarwater in le richting van de „Abadesa". Een aanvaring was onvermijdelijk. Het schip trof ons midscheeps", vertelde Carreel. „Er ontstond direct brand aan boord, die aanvankelijk geen grote omvang aannam", vervolgde de Belgische roer ganger. „Het was onmiddellijk een grote chaos- Er brak zelfs een begin van paniek on der de bemanning uit. De mannen wa ren zo geschrokken, dat zij niet in staat bleken de reddingsboten over boord te zetten. Van het achterdek is toen de roeiboot, die wordt gebruikt bij het ver ven van het schip, gewoon in het water gegooid. Enkele opvarenden sprongen de boot onmiddeliyk achterna" Na enkele minuten was al duideiyk, dat het schip totaal verloren was. Roergan ger Carreel verliet Ijlings de stuurhut. Achtervolgd door de vlammen snelde hy naar de reling. Zonder zich te beden ken sprong hij in het ijskoude water. „Je staat er op zo'n mornet niet bij stil. Je handelt automatisch, gedreven door zelfbehoud", merkte hy op. „Myn petje af voor (le mannen van „Arie". Sjonge, wat hebben die zich 1VT"—velyks lag ik olie bedekte water „de koude voelde ik door de opwinding niet" of het bergingsvaar tuig kwam al aangevaren. „Dat is een staaltje, waarvoor die jongens echt een pluim hebben verdiend", voegde hy er aan toe. „Het was verschrikkelijk. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en ik hoop het ook niet meer mee te maken", verklaarde de roerganger, die diep on der de indruk van het gebeurde voor zich uit zat te staren. MANNEN VAN VAN DEN AKKER „Het was in één king. Uit de laai de tanker zag ik 5 in het één woord een verschri li- laaiende vlammenzee van zag ik schreeuwend en geba rend mensen over het schip hollen i heb ik water zien springen. We hebben gedaan wat we konden, maar helaas zyn enke le opvarenden onder onze ogen ver dronken". Dit is het relaas van Evert van den Bosch (26) uit Vlissingen, schipper van het bergingsvaartuig „Arie" van Van Akker, die als eerste te hulp snel de en 29 drenkelingen aan boord nam. ..Tk hoop nooit meer zoiets mee te ma ken. We kwamen bijkans handen tekort. Een paar zyn gewoon dopr mijn handen -jeglipt. Ik kón ze eenvoudig niet hou- len. Ze zaten onder de olie. Het is af schuwelijk mensen voor je ogen te zien verdrinken", vertelde de 22-jarige ma troos J- C. de Hamer uit Koudekerke, opvarende van de „Arie". Maar dank zy de opvarenden van de „Arie", die hun eigen leven riskeerden, konden 29 drenkelingen worden opge vist, van wie velen aan het eind van hun krachten waren. Sommige drenke lingen grepen zich in doodsangst vast aan de langs de boorden van het ber gingsvaartuig hangende autobanden, die meer dan ooit tevoren hun nut heb ben bewezen. Midden in de olie De „Arie" waagde zich midden in de olie, die in grote hoeveelheden uit het brandende schip stroomde. „Dat moes ten we wel, wilden we hulp kunnen ver lenen", zei schipper Van den Bosch. Ook de machinist van de „Arie", L. P. van Driel (35) uit Vlissingen heeft zyn aandeel in de redding geleverd. „We hebben gedaan wat we konden. We heb- wel wat geriskeerd, maar wie zou ben t dat niet hebben gedaan", vertelde hij. De bemanning van de „Arie" was ook ineens door zijn voorraad laarzen en kleding heen. De drenkelingen konden letterlijk alles gebruiken. „We hebben geluk gehad", was schip per Van den Bosch van mening. „Dank zy het feit, dat het hoog water was, konden we aan de steiger by Bath aan leggen. Geen ogenblik te vroeg, want even later lagen we al op het droge. We kunnen voorlopig niet meer uitva ren". „Aanvankelyk konden de vaartuigen wel tamelijk dicht bij de bulderende vlammen komen, de hitte werd tenslot te zo alles verterend, dat de huid van je gezicht op barsten stond. Maar wat dacht je misschien was de olielaag wel een meter dik. De brand was als ik het moet schatten, wel over een opper vlakte van vijfhonderd by vijfhonderd meter", aldus schipper Van den Bosch- Uitvoerder Preussers van Van de Ak ker en zijn mannen op de „Zeearend" gaven na het uitvaren naar de plaats van de ramp en het mobilofooncontact met de directeur van het bergingsbe drijf, de heer W. Mange, gehoor aan de opdracht met alle schepen bovenstrooms te gaan liggen, om de over boord ge sprongen bemanningsleden uit het wa ter te kunnen halen. Preussers heeft tij dens het reddingswerk laten weten, dat dikwijls de vaartuigen tot zeer dicht bij de enorm laaiende en zeer grote olie koek moesten komen, om de schepelin gen te pakken te kunnen krijgen. Ofschoon de vuurgloed ook gevaren in hield voor de „Zeearend" de „Arie" en de directeur-generaal Harmsen" en naar later bleek ook voor enkele Belgi sche sleepboten slaagden de bergers en de vijf mensen van de rijkswater staat erin hun vaartuigen buiten de kringelende en zich snel uitbreidende olie- en vuurzee te houden. Er moest zo 1 worden gehandeld, dat geen van de bergers gelegenheid kreeg om aan dacht te schenken aan andere zaken, dan de redding van mensen, die dreig den een gruwelijke dood in de vlammen en het water te ondergaan. Een macaber „draaiboek van de ramp" kon gisteravond Iaat worden opgesteld. Zo verliepen de ramp en de reddings werkzaamheden gisteren op en by de Westerschelde: 16.10: De tankschepen „Mira Flores" en „Abadesa" krygen elkaar ter hoogte van Rilland Bath in het zicht. De loodsen weten het: dit is de gevaarlijkste plaats van de Westerschelde, Op de bruggen van beide schepen heerst uiter ste waakzaamheid. Nog gaapt er een veilige ruimte tussen de tankers. Alles zal weer goed gaan, denkt een ieder, langer gehoorzamend aan het 16.13: Onhandelbaar, plotseling niet langer gehoorzamend aan het roer, zwenkt de „Mira Flores" naar bakboord. Onstuitbaar is de vaart van het volgeladen schip. Onafwendbaar glijdt de „Mira Flores" in de ïyn, die het „Abadesa" volgt. Onafwend baar ook is nu de ramp. Schu rend geraas van ankerkettingen verscheurt de stilte. 16.15: Met zinloze kracht boort de de uit zyn koers gelopen „Mira „Abadesa" zich midscheeps in Flores". Stalen huidplaten ver pulveren, een vonkenregen spuwt over de schepen, ruwe olie perst uit stukgeslagen volle tanks. 16.16: Vlammen lekken langs de „Mira Flores. Eerst nog ogenschijnlijk onschuldig. Maar plotseling is er een angstaanjagende explosie. Steekvlammen flitsen als blik semschichten rond het schip, mannen rennen op de rand van paniek naar achteren. 16.17: Een korte reeks van ontploffin gen plant zich voort over het schip. Het is alsog granaten op regelmatige afstand met ver woestend geweld in het schip slaan. Vuur grijpt razend om zich heen, vette, zwarte wolken braken uit de tanks. 16.20: Vertwijfelde mensen, gedreven door doodsangst, aarzelen niet en springen van de meters hoge verschansing in de kille golven. Veiligheid is nergens meer, want kokend en brandend vloeit, spuit soms, ruwe olie in het water. Mensen zwemmen voor hun le ven. 16.30: Op het uiterste vermogen van zijn motor schuimt het bergings vaartuig „Arie" van Van den Acker aan het werk by het gebroken Finse schip Alca naderbij. Het scheepje, een note- dop naast de reusachtige tanker, komt als een verlossing voor de drenkelingen, die vechten om uit de buurt van het vuur te blijven. 29 drenkelingen zullen redding vinden op de Arie. 16.31Inmiddels gonzen tientallen noodseinen door de ether. Uit Rilland-Bath. Terneuzen, Hans- weert, Antwerpen reppen zich schepen van allerlei type naar de plaats van het onheil. Dokter Kamps uit Rilland-Bath belt le gerplaats Ossendrecht en vlieg basis Woensdrecht om ambulan ces. 16.45' Aan boord van de Abadesa vecht dè bemanning (ongeveer 50 kop pen) tegen het voortwoekerende vuur. Het gevaar van explosies in sommige bijna lege tanks geeft reuzekracht. (Zie slot pag. 2 kol. 6 Italiaan overleed tijdens tocht naar Hansweert (Van een onzer verslaggevers) „HET WAS alsof er plotseling een vulkaan voor ons open barstte" vertelde ons de 20-jari- ge stuurman Henk A. Segerius uit Haarlem van de Groningse kustvaarder „Vanda"- Deze jonge stuurman zag de ramp van zeer dichtbij gebeuren, „want we voeren op enkele tien tallen meters schuin achter de Abadesa", zoals de 34-jarige Folkert Brouwer uit Groningen, kapitein van de Vanda, ons la ter verklaarde. Natuurlijk: onmiddellijk werd ook op dit Groningse schip groot alarm gegeven, 'want er was even knappe stuurmans kunst voor nodig om de twee veel grotere zeeschepen, die ruim een halve minuut in elkaar verstrengeld bleven liggen, te ontwijken. Het lukt" de 400 ton metende Vando beerde langs de twee zeereuzen, terwijl enkele dreunende explosies over de Westerschelde daverden. "De situatie was direct al volslagen onoverzichteiyk," vertelde kapitein Brouwer en hy bedoelde dat letter- ïyk en figuuriyk. „Want"', zo be schreef hy zyn ervaringen, „direct al werd een groot deel van 't schip aan het oog onttrokken door de dikke, zwarte rookwolken, die als het ware uit het schip spoten en die honderden meters boven het water hingen". Stuurman Segerius voegde er aan toe: „Bovendien hoorden we ontplof fing op ontploffing. Er moeten mins tens vijf explosies zijn geweest en bij iedere ontploffing sloegen de steek vlammen uit het schip, niet alleen omhoog, maar ook over het water". De opvarenden van de Vanda, die mei stukgoed van Antwerpen op weg was naar Duinkerken, verbaasden zich vooral over de snelheid waarmee hel vuur op het schip om zich heen greep. „Het ging zo snel, dat ik me goed kan voorstellen, dat men geen tijd meer had om reddingsboten te strij ken", zei kapitein Brouwer. En stuurman Segerius: „Steeds weer sprongen er mensen over boord". On dertussen straalde er een enorme hitte van het schip: „We konden er niet meer dichtbij blijven en later - toen iedereen ai aan boord van sche pen was genomen - voelden we, ter wijl we op een afstand van ongeveer 500 meter lagen nog de hitte", vertel de kapitein Brouwer. (Zie slot pag. 2 kol. 6) Luttele minuten voor de ramp wees niets op deze scheepscatastrofe. De „Mira Flores", op weg naar Antwerpen naderde Bath aan de ene kant van de vaarroute, terwijl aan de andere kant van de geul de „Abadesa", die van Antwerpen kwam, voer. Alles wees er op, dat de schepen elkaar op veilige af stand zouden passeren. Plotseling ech ter verliet de „Mira Flores" zijn koers zie stippellijn) en koerste in de vaar- lijn van de „Abadesa" Waarschijnlijk was het schip uit zijn roer gelopen en nu onbestuurbaar geworden.... Een ramp werd onafwendbaar en met geweld boorde de „Abadesa" zich midscheeps (zie tekening) in de „Mira Flores". Onmiddellijk lcwam de brand. Teneinde de twee gebotste schepen te ontwijken moest de Griekse tanker „George Liva- nos" de vaargeul verlaten: het schip liep aan de grond. De Nederlandse kust vaarder „Vandal', die enkele tientallen meters achter de frAbadesa" voer, wist met veel stuurmanskunst de botsing te ontwijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1