PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
HELSE VUURZEE OP WESTER SCHELDE
VERMOEDELIJK ZES
DODEN
Engels schip boorde zich meters
diep in geladen Panamese tanker
CHAOS,
PANIEK,
VLAMMEN
Er op af! Allemaal!
Draaiboek'
van ramp
Ooggetuige op kustvaarder: „HET WAS OF
ER EEN VULKAAN OPENBARSTTE"
BEMANNING ,JMRA FLORES" SPRONG OVERBOORD
Roger Carreel:
206e jaargang - no. 48
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: P. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 perkw.: franco per post 8.25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
Walstraat 58-60, tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546. adv. 3647/3643), Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red tel. 2116, adm. tel.
2911: Zlerlkzee red tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p adv. /4.50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). ..Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Dinsdag 26 februari '63
Ook in Goes
gesaneerd brood
Pagina 2
(Van onze verslaggevers)
EEN gruwelijke scheepsramp op de Westerschei de bij Bath heeft maandag het leven gekost aan
vermoedelijk zes opvarenden van de Panamese tanker „Mira Flores" (20.776 brt.), die in het
Nauw van Bath midscheeps werd geramd door de Engelse tanker „Abadesa" (13.350 brt.). De
ongeveer dertig geredden van de „Mira Flores" wisten ternauwernood aan een helse vlammen
zee te ontkomen, waarin hun schip binnen luttele minuten was veranderd. Het Panamese schip
met een Italiaanse bemanning werd midscheeps aangevaren en brandde vrijwel onmiddellijk als
een fakkel. Huizenhoge vlammen spoten meer dan honderd meter de lucht in, terwijl enorme
zwarte rookwolken tot in Vlissingen zichtbaar de plaats van de ramp markeerden.
Dodelijke vlammenzee liet slechts
één keus: ijskoude Scheldewater
Aan boord van het schip brak een begin van paniek uit onder de bijna
40 koppen tellende bemanning, die in eerste aanzet tevergeefs tracht
te de reddingsboten te strijken. Na enkele mislukte pogingen spron
gen de opvarenden overboord. Achter hen loeide een dodelijke vlam
menzee, die de Italiaanse zeelieden maar één keus liet: het ijskoude
water van de Westerschelde.
Wfevei. moment leek het alsof de ge
hele rivier in brand stond, toen duizen
den liters olie uit het ten ondergang ge
doemde schip stroomden. Grote olievel
den bedekten het water, waar de vlam
men als een wervelwind overheen spoel
den. Dichte rookwolken onttrokken by
tijd en wijle het brandende schip aan
het gezicht. In Iirulningen, Goes en in
andere plaatsen werd de zon zelfs gedu
rende een aantal minuten dooi de voor-
bytrekkende roetzwarte wolken ver
duisterd. Zelfs In Vlissingen kon men de
enorme rookkolom boven de Schelde
Deze tragische scheepsramp de der-,
do binnen een maand op de wester
de speelde zich gistermiddag
kwart over vier af ln de onmiddellijke
nabijheid van het wrak van het twee
weken geleden gezonken Finse zeeschip
„Alca". Hieraan is het te danken, dat
ongeveer dertig drenkelingen konden
worden gered vóórdat zjj door koude en
vermoeidheid waren bevangen. Want
i bergings-
rzeling liet
bedryt Vlissingen. Zonder aarzeling
de schipper Evert van den Bosch de
„Alca" In de steek om de in nood ver
kerende Panamees hulp te verlenen.
Toen de Italiaanse bemanning over
boord sprong, slaagden de opvarenden
van de „Arie" er in negenentwintig
drenkelingen aan boord te nemen.
De „Mira Flores" was van de Perzische
Golf op weg naar Antwerpen met
een lading ruwe olie van circa 30.000
ton. In het Nauw van Bath werd het
schip door de sterke stroming uit zjjn
koers geslagen en liep dwars over het
vaarwater. Op dat fatale moment na
derde de Engelse tanker „Abadesa"
komende van Antwerpon. Het Engelse
schip boorde zich midscheeps vele me
ters diep in de „Mira Flores'', die onmid
dellijk in brand stond. Het vuur snelde
als het ware van voor naar achter en
binnen een kwartier na de aanvaring
was de Panamees in een loeiende, helse
vuurzee veranderd.
waarnemen.
Ontploffing
De brand op de „Mira Flores" ging vjjf
maal gepaard met een doffe ontploffing.
Van de wal af kon men echter niet zien
of deze ontploffingen nog rampzalige
gevolgen hadden. Lang nadat de beman
ning het schip al had verlaten lekten de
vlammen nog langs de bovenbouw van
het schip. Hulpeloos vastgeketend aan
;ijn boeganker brandde het scl
l schip geheel
De opvarenden van de „Mira Flores'
zonder kans te hebben gezien iets van
hun persoonlijke bezittingen te redden
en op 'n tiental drenkelingen na aan
boora werden genomen van de „Arie'
werden in Bath aan wal gezet. Dat ge
beurde nadat enkelen van hen zo goed en
zo kwaad als dat ging aan boord van het
bergingsvaartuig van kleren
Ook het Engelse schip liep zware averh
op. De boeg van de „Abadesa" wera
geheel opengereten, terwijl daar even
eens brand ontstond. De bemanning van
de „Abadesa" slaagde er met behulp
van bluskanonnen ln het vuur tot het
voorschip te beperken. Soms leek het
er op, dut de Engelse zeelieden de vlam
men hadden bedwongen, maar even la
ter laaide het vuur weer op. In de loop
van de avond werden ook de Engelsen
fedwongen hun schip te verlaten, zjj het
at zij zonder veel moeilijkheden op
sleepboten konden overstappen.
Inmiddels echter had het drama met de
„Mira Flores" zich voltrokken ondör de
TnieeAo hrnnrl I voorzien. De meeste van hen kwamen
i weeae arana echter nQg ,n hun kletsnatte plunje in
Bath aan, waar inmiddels een groot
scheepse reddingsactie op gang was ge
komen.
Nauwelyks aan land gekomen werden
de drenkelingen in dekens gehuld en het
café „Land- en Scheldezicnt" van de
heer F. Blok binnengebracht, waar zij
door en door verkleumd met goede zor
gen werden omringd. Inwoners van
Bath hadden ln allerijl voor dekens,
kleding en schoeisel gezorgd. In het ca
fé konden do Italiaanse zeelieden zich
van droge kleren voorzien.. Met particu
liere auto's en met ambulances d(
vliegbasis Wocnsdrecht en de leger-
Ossendrccht hadden hun volledi-
ogen van honderden inwoners uit Ril- ge rollende medische uitrusting naar de
land-Bath, die van de zeedijk af de plaats van de ramp gedirigeerd wer-
spcctnculuire brand gadesloegen. Op een|den de drenkelingen vervolgens naar het
De scheepsramp op de Wester
schelde bij Bath heeft vermoede
lijk aan zes opvarenden van het
Panamese schip „Mira Flores" het
leven gekost. Zeker is dat echter
niet, want vannacht was nog maar
één slachtoffer geborgen. Het is
de 51-jarige Francesco Bacchioni,
die zwaar gewond aan boord van
de kustvaarder „Vanda" werd ge
nomen, maar daar korte tijd later
overleed.
Het totaal aantal opvarenden van de
„Mira Flores" bedroeg 39: 35 beman
ningsleden, twee vrouwen, een loods en
een roerganger, de beide laatsten Bel
gen. In totaal waren gisteravond laat
33 opvarenden gered. Onder hen bevon
den zich de beide vrouwen, de loods en
de roerganger. De kapitein van de „Mira
Flores", Giacomo Verolda (59) uit Ge
nua, en nog vier bemanningsleden wor
den vermist. Vele uren lang hebben
sleepboten en andere vaartuigen, de
Westerschelde in de omgeving van Bath
afgezocht naar doden; gisteravond laat
eenter nog zonder resultaat.
Achtentwintig geredden werden voor de
nacht ondergebracht in het Dorpshuis
te Rilland. De loods, die door de kust
vaarder „Vanda" uit het water werd
opgepikt, Is naar het ziekenhuis „St.-
Joanna" te Goes overgebracht. Het aan
boord van de „Vanda" overleden be
manningslid is opgebaard in het lijken
huisje te Kruiningen.
Drie geredden liepen vrij ernstige brand
wonden op. Zij zyn per legerambulance
overgebracht naar een ziekenhuis in
Bergen op Zoom. Eerste hulp werd ver
leend door de artsen G, J. Noome uit
Krabbendljke, P. Allewijn uit Kruinin
gen en J. A. Kamps uit Rilland. De laat
ste riep de hulp in van de legerplaats
Ossendrecht en de vliegbasis Woens-
drecht, die met zes ambulances naar de
plaats van de ramp snelden.
Dorpshuis In Rilland-Bath vervoerd. De
gewonden meest brandwonden
kregen eerste hulp van de doktoren
Kamps, Allevvyn en Noome.
Koffie en cognac
In het Dorpshuis te Rilland waren de
dames van het plaatselijke Rode Kruis
onmiddellijk na net vernemen van
eerste verontrustende berichten over de
ramp in actie gekomen. Toen de dren
kelingen daar tussen zes en zeven uur
arriveerden onder hen waren
vrouw van de kapitein en de vrouw van
de le machinist van de „Mira Flores"
stonden de koffie en dc cognac a!
klaar. Later werden belegde broodjes en
soep uitgedeeld.
Inmiddels was ook de commissaris der
koningin in de provincie Zeeland, jhr.
mr. A. F. C. de Casembroot gearriveerd
die tevoren van de dijk bij Rilland af de
Dorpshuis aanwezig.
Hulp van alle kanten
Vrijwel direct na het bekend worden
van de ramp met de Panamees snelden
uit alle richtingen sleepboten en andere
schepen toe, die nog urenlang naar over
levenden hebben gezocht. Zo kon de
sleepboot „Zeearend" nog twee drenke
lingen aan boord nemen, terwijl even
eens twee man werden opgepikt door de
kustvaarder „Vanda". Onder hen was
de loods. De andere geredde, een be
manningslid van de „Mira Flores", over
leed kort nadat hij aan boord was geko
men.
De vaarroute van en naar Antwerpen
is gestremd. Het inkomend scheep
vaartverkeer gaat by Vlissingen voor
anker, terwyi uit Antwerpen geen sche
pen meer mogen vertrekken.
Bij een uitwijkmanoeuvre is voorts nog
de Panamese supertanker „George Li-
varnos" aan de grond gelopen. Het
schip neemt een gevaariyke positie in.
Gisteravond omstreeks half tien is de
bemanning van de sleepboot „Holland"
van Muller uit Terneuzen er in geslaagd
de brand aan boord van de „Mira Flores"
te blussen met koolzuur. Alleen in de
machinekamer moest nog worden nage
blust. Het lag gisteravond in de bedoe
ling het schip, dat midden in het vaar
water ligt, ln de loop van de nacht naar
de Marlemanseplaat te slepen. Slaagt
De geredden van de „Mira Flores" heb
ben In Rilland overnacht. De vliegbasis
Woensdrecht stelde kribben beschik
baar, die in de grote toneelzaal werden
neergezet.
(Van onze verslaggevers)
CHAOS, PANIEK, VLAMMEN.
Dat waren de schokkende indruk
ken op de brug van het rampschip
„Mira Flores" onmiddellijk na het
fatale moment. Zij werden ons
overgebracht in het hortend-en-
stotend vertelde verhaal van een
man, die op de brug van het ramp
schip stond: Roger Carreel, 31
jaar, Belgische nationaliteit, roer
ganger. Met de loods was hij in
Vlissingen aan boord gestapt om
het schip naar Antwerpen te bren
gen.
„De kentering in het springtij was juist
ingetreden. Dat is altijd verraderlijk.
Alles leek goed te gaan, totdat ik op
een gegeven moment voelde, dat het
schip door de stroom werd weggesla-
(Van onze verslaggevers)
Geen moment hebben de mannen
van het bergingsbedrijf Van den
Akker gisteren hun koelbloedig
heid verloren: zij zagen de ramp
voor hun ogen gebeuren. „Er op
Allemaal"' Dat was het com
mando, dat voor hen gold toen zij
de bemanning uit de laaiende
vlammenzee op de tanker „Mira
Flores" in paniek naar de reling
zagen lopen. „Er op af! Alle
maal!" Dat gold ook voor de be
manning van het directievaartuig
van de rijkswaterstaat, de „Direc
teur-generaal Harmsen" onder
schipper Scheers- Hier moesten
mensen worden gered uit een ware
hel. En met alle middelen, die
maar ter beschikking stonden,
werd direct na de fatale aanvaring
gepoogd zoveel mogelijk mensen
te redden.
r tut go ttuyGt uu/icct utt \rorit, ttt riet
Dorpshuis te Rilland na zijn reading.
(Foto P.Z.C
jen. We liepen over het vaarwater in
le richting van de „Abadesa". Een
aanvaring was onvermijdelijk. Het schip
trof ons midscheeps", vertelde Carreel.
„Er ontstond direct brand aan boord,
die aanvankelijk geen grote omvang
aannam", vervolgde de Belgische roer
ganger.
„Het was onmiddellijk een grote chaos-
Er brak zelfs een begin van paniek on
der de bemanning uit. De mannen wa
ren zo geschrokken, dat zij niet in staat
bleken de reddingsboten over boord te
zetten. Van het achterdek is toen de
roeiboot, die wordt gebruikt bij het ver
ven van het schip, gewoon in het water
gegooid. Enkele opvarenden sprongen
de boot onmiddeliyk achterna"
Na enkele minuten was al duideiyk, dat
het schip totaal verloren was. Roergan
ger Carreel verliet Ijlings de stuurhut.
Achtervolgd door de vlammen snelde hy
naar de reling. Zonder zich te beden
ken sprong hij in het ijskoude water.
„Je staat er op zo'n mornet niet bij stil.
Je handelt automatisch, gedreven door
zelfbehoud", merkte hy op.
„Myn petje af voor (le mannen van
„Arie". Sjonge, wat hebben die zich
1VT"—velyks lag ik
olie bedekte
water „de koude voelde ik door de
opwinding niet" of het bergingsvaar
tuig kwam al aangevaren. „Dat is een
staaltje, waarvoor die jongens echt een
pluim hebben verdiend", voegde hy er
aan toe. „Het was verschrikkelijk. Ik
heb zoiets nog nooit meegemaakt en ik
hoop het ook niet meer mee te maken",
verklaarde de roerganger, die diep on
der de indruk van het gebeurde voor
zich uit zat te staren.
MANNEN VAN VAN DEN AKKER
„Het was in één
king. Uit de laai
de tanker zag ik
5 in het
één woord een verschri li-
laaiende vlammenzee van
zag ik schreeuwend en geba
rend mensen over het schip hollen
i heb ik
water zien springen. We hebben gedaan
wat we konden, maar helaas zyn enke
le opvarenden onder onze ogen ver
dronken".
Dit is het relaas van Evert van den
Bosch (26) uit Vlissingen, schipper van
het bergingsvaartuig „Arie" van Van
Akker, die als eerste te hulp snel
de en 29 drenkelingen aan boord nam.
..Tk hoop nooit meer zoiets mee te ma
ken. We kwamen bijkans handen tekort.
Een paar zyn gewoon dopr mijn handen
-jeglipt. Ik kón ze eenvoudig niet hou-
len. Ze zaten onder de olie. Het is af
schuwelijk mensen voor je ogen te zien
verdrinken", vertelde de 22-jarige ma
troos J- C. de Hamer uit Koudekerke,
opvarende van de „Arie".
Maar dank zy de opvarenden van de
„Arie", die hun eigen leven riskeerden,
konden 29 drenkelingen worden opge
vist, van wie velen aan het eind van
hun krachten waren. Sommige drenke
lingen grepen zich in doodsangst vast
aan de langs de boorden van het ber
gingsvaartuig hangende autobanden,
die meer dan ooit tevoren hun nut heb
ben bewezen.
Midden in de olie
De „Arie" waagde zich midden in de
olie, die in grote hoeveelheden uit het
brandende schip stroomde. „Dat moes
ten we wel, wilden we hulp kunnen ver
lenen", zei schipper Van den Bosch.
Ook de machinist van de „Arie", L. P.
van Driel (35) uit Vlissingen heeft zyn
aandeel in de redding geleverd. „We
hebben gedaan wat we konden. We heb-
wel wat geriskeerd, maar wie zou
ben t
dat niet hebben gedaan", vertelde hij.
De bemanning van de „Arie" was ook
ineens door zijn voorraad laarzen en
kleding heen. De drenkelingen konden
letterlijk alles gebruiken.
„We hebben geluk gehad", was schip
per Van den Bosch van mening. „Dank
zy het feit, dat het hoog water was,
konden we aan de steiger by Bath aan
leggen. Geen ogenblik te vroeg, want
even later lagen we al op het droge.
We kunnen voorlopig niet meer uitva
ren".
„Aanvankelyk konden de vaartuigen
wel tamelijk dicht bij de bulderende
vlammen komen, de hitte werd tenslot
te zo alles verterend, dat de huid van
je gezicht op barsten stond. Maar wat
dacht je misschien was de olielaag wel
een meter dik. De brand was als ik het
moet schatten, wel over een opper
vlakte van vijfhonderd by vijfhonderd
meter", aldus schipper Van den Bosch-
Uitvoerder Preussers van Van de Ak
ker en zijn mannen op de „Zeearend"
gaven na het uitvaren naar de plaats
van de ramp en het mobilofooncontact
met de directeur van het bergingsbe
drijf, de heer W. Mange, gehoor aan de
opdracht met alle schepen bovenstrooms
te gaan liggen, om de over boord ge
sprongen bemanningsleden uit het wa
ter te kunnen halen. Preussers heeft tij
dens het reddingswerk laten weten, dat
dikwijls de vaartuigen tot zeer dicht
bij de enorm laaiende en zeer grote olie
koek moesten komen, om de schepelin
gen te pakken te kunnen krijgen.
Ofschoon de vuurgloed ook gevaren in
hield voor de „Zeearend" de „Arie" en
de directeur-generaal Harmsen" en
naar later bleek ook voor enkele Belgi
sche sleepboten slaagden de bergers
en de vijf mensen van de rijkswater
staat erin hun vaartuigen buiten de
kringelende en zich snel uitbreidende
olie- en vuurzee te houden. Er moest zo
1 worden gehandeld, dat geen van de
bergers gelegenheid kreeg om aan
dacht te schenken aan andere zaken,
dan de redding van mensen, die dreig
den een gruwelijke dood in de vlammen
en het water te ondergaan.
Een macaber „draaiboek van de ramp"
kon gisteravond Iaat worden opgesteld.
Zo verliepen de ramp en de reddings
werkzaamheden gisteren op en by de
Westerschelde:
16.10: De tankschepen „Mira Flores"
en „Abadesa" krygen elkaar ter
hoogte van Rilland Bath in het
zicht. De loodsen weten het: dit
is de gevaarlijkste plaats van de
Westerschelde, Op de bruggen
van beide schepen heerst uiter
ste waakzaamheid. Nog gaapt
er een veilige ruimte tussen de
tankers. Alles zal weer goed
gaan, denkt een ieder,
langer gehoorzamend aan het
16.13: Onhandelbaar, plotseling niet
langer gehoorzamend aan het
roer, zwenkt de „Mira Flores"
naar bakboord. Onstuitbaar is
de vaart van het volgeladen
schip. Onafwendbaar glijdt de
„Mira Flores" in de ïyn, die het
„Abadesa" volgt. Onafwend
baar ook is nu de ramp. Schu
rend geraas van ankerkettingen
verscheurt de stilte.
16.15: Met zinloze kracht boort de
de uit zyn koers gelopen „Mira
„Abadesa" zich midscheeps in
Flores". Stalen huidplaten ver
pulveren, een vonkenregen
spuwt over de schepen, ruwe
olie perst uit stukgeslagen volle
tanks.
16.16: Vlammen lekken langs de „Mira
Flores. Eerst nog ogenschijnlijk
onschuldig. Maar plotseling is er
een angstaanjagende explosie.
Steekvlammen flitsen als blik
semschichten rond het schip,
mannen rennen op de rand van
paniek naar achteren.
16.17: Een korte reeks van ontploffin
gen plant zich voort over het
schip. Het is alsog granaten op
regelmatige afstand met ver
woestend geweld in het schip
slaan. Vuur grijpt razend om
zich heen, vette, zwarte wolken
braken uit de tanks.
16.20: Vertwijfelde mensen, gedreven
door doodsangst, aarzelen niet en
springen van de meters hoge
verschansing in de kille golven.
Veiligheid is nergens meer, want
kokend en brandend vloeit, spuit
soms, ruwe olie in het water.
Mensen zwemmen voor hun le
ven.
16.30: Op het uiterste vermogen van
zijn motor schuimt het bergings
vaartuig „Arie" van Van den
Acker aan het werk by het
gebroken Finse schip Alca
naderbij. Het scheepje, een note-
dop naast de reusachtige tanker,
komt als een verlossing voor de
drenkelingen, die vechten om uit
de buurt van het vuur te blijven.
29 drenkelingen zullen redding
vinden op de Arie.
16.31Inmiddels gonzen tientallen
noodseinen door de ether. Uit
Rilland-Bath. Terneuzen, Hans-
weert, Antwerpen reppen zich
schepen van allerlei type naar de
plaats van het onheil. Dokter
Kamps uit Rilland-Bath belt le
gerplaats Ossendrecht en vlieg
basis Woensdrecht om ambulan
ces.
16.45' Aan boord van de Abadesa vecht
dè bemanning (ongeveer 50 kop
pen) tegen het voortwoekerende
vuur. Het gevaar van explosies
in sommige bijna lege tanks
geeft reuzekracht.
(Zie slot pag. 2 kol. 6
Italiaan overleed
tijdens tocht
naar Hansweert
(Van een onzer verslaggevers)
„HET WAS alsof er plotseling
een vulkaan voor ons open
barstte" vertelde ons de 20-jari-
ge stuurman Henk A. Segerius
uit Haarlem van de Groningse
kustvaarder „Vanda"- Deze
jonge stuurman zag de ramp
van zeer dichtbij gebeuren,
„want we voeren op enkele tien
tallen meters schuin achter de
Abadesa", zoals de 34-jarige
Folkert Brouwer uit Groningen,
kapitein van de Vanda, ons la
ter verklaarde.
Natuurlijk: onmiddellijk werd
ook op dit Groningse schip
groot alarm gegeven, 'want er
was even knappe stuurmans
kunst voor nodig om de twee
veel grotere zeeschepen, die
ruim een halve minuut in elkaar
verstrengeld bleven liggen, te
ontwijken. Het lukt" de 400
ton metende Vando beerde
langs de twee zeereuzen, terwijl
enkele dreunende explosies over
de Westerschelde daverden.
"De situatie was direct al volslagen
onoverzichteiyk," vertelde kapitein
Brouwer en hy bedoelde dat letter-
ïyk en figuuriyk. „Want"', zo be
schreef hy zyn ervaringen, „direct al
werd een groot deel van 't schip aan
het oog onttrokken door de dikke,
zwarte rookwolken, die als het ware
uit het schip spoten en die honderden
meters boven het water hingen".
Stuurman Segerius voegde er aan
toe: „Bovendien hoorden we ontplof
fing op ontploffing. Er moeten mins
tens vijf explosies zijn geweest en bij
iedere ontploffing sloegen de steek
vlammen uit het schip, niet alleen
omhoog, maar ook over het water".
De opvarenden van de Vanda, die mei
stukgoed van Antwerpen op weg was
naar Duinkerken, verbaasden zich
vooral over de snelheid waarmee hel
vuur op het schip om zich heen greep.
„Het ging zo snel, dat ik me goed
kan voorstellen, dat men geen tijd
meer had om reddingsboten te strij
ken", zei kapitein Brouwer.
En stuurman Segerius: „Steeds weer
sprongen er mensen over boord". On
dertussen straalde er een enorme
hitte van het schip: „We konden er
niet meer dichtbij blijven en later -
toen iedereen ai aan boord van sche
pen was genomen - voelden we, ter
wijl we op een afstand van ongeveer
500 meter lagen nog de hitte", vertel
de kapitein Brouwer.
(Zie slot pag. 2 kol. 6)
Luttele minuten voor de ramp wees
niets op deze scheepscatastrofe. De
„Mira Flores", op weg naar Antwerpen
naderde Bath aan de ene kant van de
vaarroute, terwijl aan de andere kant
van de geul de „Abadesa", die van
Antwerpen kwam, voer. Alles wees er
op, dat de schepen elkaar op veilige af
stand zouden passeren. Plotseling ech
ter verliet de „Mira Flores" zijn koers
zie stippellijn) en koerste in de vaar-
lijn van de „Abadesa" Waarschijnlijk
was het schip uit zijn roer gelopen en
nu onbestuurbaar geworden.... Een ramp
werd onafwendbaar en met geweld
boorde de „Abadesa" zich midscheeps
(zie tekening) in de „Mira Flores".
Onmiddellijk lcwam de brand. Teneinde
de twee gebotste schepen te ontwijken
moest de Griekse tanker „George Liva-
nos" de vaargeul verlaten: het schip
liep aan de grond. De Nederlandse kust
vaarder „Vandal', die enkele tientallen
meters achter de frAbadesa" voer, wist
met veel stuurmanskunst de botsing te
ontwijken.