Eén maart: dag van gebed der vrouwen S Conflicten over de leer in de kerk zijn pjjnljjke zaken V rouwenwereldgebedsdag 75 jaar samen bidden Twee waarheden Nieuws van overal Zaterdag 23 februari 1963 SJ Lf s 8j8S=5l EN DE J^onderden Zeeuwse vrouwen zullen volgende week vrij dag, 1 maart, de eerste vrijdag in de lijdensweken 's middags of 's avonds in vele gemeenten bij eenkomen in een willekeurig, centraal gelegen kerkgebouw. Ze zijn afkomstig uit diverse kerkgenootschappen. Zij komen samen op de Vrouwen wereldge bedsdag. Een dag, waarop vrou wen van allerlei kerken overal ter wereld samenkomen, om te bidden, te zingen, te lezen uit de Bijbel. De liturgie is overal ter wereld dezelfde: „Meer dan overwinnaars" (Rom. 8 37) is dit jaar het thema. Mannen werken mee De Vrouwenwereldgebedsdag is iets specifieks vrouwelijks waaraan mannen meewerken: or ganisten, kosters, de predikanten of kerkeraadsleden. Organisten en kosters verlenen dikwijls be langeloos medewerking in de Zeeuwse gemeenten. Predikanten vermelden vanaf de kansel de ge bedsure en de kerkeraden verle nen toestemming voor gebruik van het kerkgebouw. Zelfs zijn er mannen, die met hun echtgenote meegaan naar dr gebedsbijeen komst of mannen, aie thuis achter de schermen hun vrouw assisteren bij de administratieve organisatie, zoals bij het becijfe ren van de onkosten. Andere voorbeelden: winkeliers, die raambiljetten over de bijeen komst ophangen. „EENHEID OVERAL TER WERELD" Van Cadzand tot Anna Jacobapolder, van Terneuzen tot Zierikzee, zullen de vrouwen in dit gewest samenko men. De Vrouwenwereldgebedsdag trekt een behoorlijke belangstelling in Zeeland. Het is vooral de gedachte aan de gemeenschap, aan het zich verbonden weten met elkaar, die de vrouwen naar de kerken doet ko men. De „muren" tussen de verschil lende kerkgenootschappen zgn weg gevallen en het maakt niet uit in welk kerkgebouw men samenkomt. Het éne jaar komt men in het éne kerkgebouw bijeen, een volgend jaar waarschijnlijk in een ander. Ook de leiding van de bijeenkomsten berust steeds bij dames uit een ander kerk genootschap. De organisatie berust, zoals ook elders in ons land in de Zeeuwse gemeenten bij comlté's, waarin dames van verschillende ker kelijke richting zitting hebben. Ze zijn afkomstig uit verschillende vrou wengroepen, verenigingen en organi saties. Uit informaties van diverse zijden bleek ons, dat vooral de N.C.V. B., de Ned. Christelijke Vrouwenbond zich in Zeeland met de organisatie van de vrouwenwereldgebedsdag heeft belast. Zonder de andere vrou wenverenigingen tekort doen: de N.C.V.B. was veel de organisatie, die plaatselijk met het bijeenroepen van de vrouwen begon. Omdat de N.C.V .B. niet aan een be paald kerkgenootschap is gebonden is dit temeer een pluspunt gebleken. De NiC.V.B.-leden zijn uit verschil lende kerken afkomstig: ze zijn her vormd, gereformeerd of christelijk gereformeerd, men treft er dames aan uit de Oud-Geref. Gemeente en uit de Gereformeerde Gemeenten. Is het, dat „officieel" een enkel kerkge nootschap niet deelneemt aan de vrouwenwereldgebedsdag, „officieus" treft men ook uit dié kringen dames aan. die mee ter kerke gaan op de vrouwenwereldgebedsdag. Deze afbeelding treft men aan ,op dc voorzijde van de liturgie voor de Vrouwemoereldgebedsdag. Het is het embleem van 't Nederlandse comité Dit beeld is de „Christus van de An des", dat op verzoek van een Argen tijnse christen werd gegoten uit het brons der kanonnen van Argentinië en Chili, die oorspronkelijk waren bestemd om elkaar te vernietigen. Op de bronzen plaat aan het voet stuk staan de woorden „Eerder zul len deze bergen tot stof vergaan, dan dat Argentijnen en Chiienen dc vrede zullen breken, die zij gezworen hebben aan de voeten van Christus, de Verlosser". wereldgebedsdag R De liturgie voor dc Vrouwenwe reldgebedsdag wordt elk jaar in een ander land samengesteld. Dit Jaar door enige vrouwen op Ko rea, onder leiding van een dame, die in Canada cn de V.S. studeerde en die zich specialiseerde op liet terrein van de christelijke opvoeding. Dit Jaar bevat de liturgie ook een verhaal uit Korea, ten tijde van de Koreuanse oorlog, een verhaal met oen diepere strekking en een illustratie van het thema van dit jaar: „Meer dan over winnaars" (Rom. 8:37). Do opbrengst van de collecte tijdens de gebedsstonde Is bestemd voor de zending van de deelnemende kerken. Zo gingen giften naar: Ned. Her vormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Chr. Gereformeerde Kerk, de Oud-Katholieke en Luther se Kerk, de Doopsgezinde Broeder schap en de Remonstrantse Kerk. de Vrije Evangelische gemeenten, de Unie van Baptisten en de Vergade ring der Gelovigen „Philadelfia", ..Oegstgeest" (samenwerkende zen- dingscorpornties)de Suriname- en de Nieuw-Guinea-zendlng. Steun werd o.m. verleend aan het Ned. By- belgenootschap, het Prot. Interker kelijk thuisfront, de Anti-Honger actie. de evangelisatie in Israël en het Leger des Heils. De rooms-katholiekc vrouwen doen ide plaatsen in ons land paar jaar óf voor het eerst mee aan de vrouwenwereldge bedsdag. Dit is mede een resultaat van het Vaticaanse concilie. uim 75 jaar geleden, in 1887 zag een Amerikaanse vrouw, die de kracht van het gemeenschappe lijk- gebed kende, als in een visioen, een beweging die ln deze eeuw het getuigenis is geworden van de gehe le christelijke kerk. Zij droomde van oen gebedsdag voor de zending, van een dag, die de christelijke vrouwen uit de gehele wereld zou bijeenbren gen om te bidden voor het zendings werk. Zo ontstond de gebedsdag ln Ameri ka, later in Canuda en andere delen van het Britse rijk. De vrouwenwe reldgebedsdag verbreidde zich steeds verder, ovr Azië, Australië, Europa, Afrika. Thans zijn er op dezelfde dag. de le vrijdag in de lijaensweken, dit jaar, volgende week vrijdag 1 maart, gebedsdiensten in 145 landen en land streken en in talloze talen, door miljoenen vrouwen. Voor ons land nam mevrouw Van Boetzelaer van DubbeldamVan der Hoop van Slochteren het initiatief, nadat zij in 1928 in Jeruzalem met de gebedsdag ln aanraking was ge komen. Sinds 1929 nemen ook vrou wen uit diverse kerken van Neder land deel. Het aantal deelneemsters was voor 1940 in ons land gemiddeld 3000, nu zijn het cr meer dan 120.000 en haar aantal stijgt voortdurend. De hoofdorganisatie van de wereld gebedsdag berust bij een comité in New York; in Nederland is een lan delijk comité Vrouwen-wereldge bedsdag. Verder kent men plaatse lijke comité's. Anna Jacobapolder, Bruinisse, Tho- len, Zierikzee. De gereformeerde predikantsvrouwe van Zierikzee: „het is het geloven ln de kracht van het gebed, het samen bidden: de een heid onder de christenen demonstre ren. De oecumene moet groeien in het klein: elkaar kennen, elkaar waarderen". Die waardering voor elkaar opbrengen doen hier vrouwen uit hervormde, gereformeerde, chris telijk gereformeerde en Leger des Heilskring. In Middelburg zullen N.C.V.B.-da- mes volgende week in het rusthuis „De Griffioen" voor de bewoners daar de liturgie lezen, geljjk met de gebedsuren in twee kerken. Ook op aat moment zullen in het Gasthuis en in het gereformeerde rusthuis de aanwezigen de gebedsstonde kunnen meebeleven via een ringlgn. Behal ve de al meer genoemde kerken heb ben ook in het comité zitting dames uit de Evang. Lutherse Kerk en van de Doopsgezinde Kerkgemeente. Vlissingen: „jammer, dat wij nog geen contact hebben met de r.-k. da mes", aldus een doopsgezind comité lid. En wordt wel over gedacht, want „het is toch voor iedereen, voor alle vrouwen". Het is iets dat iedereen raakt. Het is heel mooi, dat vrouwen van diverse kerken een een eenheid vormen", aldus de reactie van de N.C.V.B.-secretaresse In Goes. Daar werken samen gereformeerde en hervormde (ook vrijzinnige) da mes, leden van het Leger des Heils, de Vrije Engelische Gemeente en van de Doopsgezinde Broederschap. „Het is iets. dat we hier in Zeeland heb ben moeten leren en nog moeten le ren, maar de belangstelling is ver heugend". Cadzand: de echtgenote van de her vormde predikant: „een versterking van het gemeenschapsgevoel, ontzet tend mooi". Bij de organisatie in Cadzand treffen dames uit de her vormde kerk en van de VrQe Evan gelische Gemeente elkaar aan. Gapin- ge: de president van de N.C.V.B.: het Is erg fQn". Hervormden en ge reformeerden komen in de organisa tie samen. Terneuzen heeft waarschjjnljjk voor Zeeland de primeur in samenwerking met de Rooms-Katholieke Kerk. Het Is een weerslag van de resultaten van het Vaticaanse concilie, eerste fase. Elders in ons land werd al sa mengewerkt met rooms-kathollekc vrouwen bij de organisatie van de vrouwenwereldgebedsdag, en dit is uitgebreid. Groningen, Roosendaal, Schiedam om enkele plaatsen te noe men. Dit jaar voor het eerst ook Ter neuzen. In één kerk zullen nu onder meer hervormde, gereformeerde en r.-k. wouwen met Leger des Heils- dame.N samenkomen in de gebedsure. „Als het geen zin had, zou deze vrouwenwereldgebedsdag al lang zijn verdwenen", aldus een hervormde prèdlkantsvrouwe uit Kapelle. „Dit alles samen doen, zonder dat proble men aan de orde komen, de eenheid beleven, je voelt dat de nood en de problemen waarmee de mensen kam pen hetzelfde zijn. De moeilijkheden breng je samen voor Gods aange zicht. Als je dit vasthoudt, beleef je het veel intenser. Dit gebedsuur geeft ook ondergrond, je hebt minder weerstand ook daarna wanneer er ander mogelijkheden zijn van iets samen doen, want: je hebt al eens bij elkaar gezeten, je hebt al eens samen gepraat. Je hebt elkaar al vertrouwen geschonken". Ook kinderdiensten op 1 maart Behalve een Vrouwenwereldgebeds dag is er nu ook op dezelfde dag een kinderdienst, waarvoor van uit het Nederlandse comité voor de vrouwenwereldgebedsdag een com missie voor de kinderliturgie is sa mengesteld. In verscheidene plaatsen in ons land komen kinderen al by elkaar op de eerste vrjjdag in de Lij denswegen. De dienst is bedoeld voor kinderen van 9 tot 12 of 14 jaar. In Zeeland worden deze diensten voor zover bekend nog niet georganiseerd. Een oproep tot gebed voor de Anti-Hongeractie heeft gedaan dr. W. A. Visser 't Hooft, secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken. De oproep is gericht tot de 201 aangesloten kerken ln 80 landen en is bedoeld voor zondag 17 maart, aan het begin van de internationale week ter bestrijding van de honger, welke week wordt georganiseerd door de F.A.O., de wereldvoedselor ganisatie. Dr. Martin Niemöller heeft voor die zondag een speciaal gebed geschreven. „Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om Zich te laten die nen, maar om te dienen en zijn le ven te geven als losprijs voor velen". Marcus 10 45. Wij houden het ervoor, dat het eerste, wat God van ons vraagt, is: Hem dienen. Zo verstaan we het woord „godsdienst". Ik zou niet graag beweren: het ia niet waar, dat wij God kunnen die nen. Tóch is het niet de enige waarheid of de eerste waarheid. De bijbel leert ons iets anders. Gelukkig maar. Jezus, die zich cfe Zoon des mensen noemt, zegt, dat Hij niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen. Dat is dus de bedoeling van zijn komst ln de wereld. Wat dat dienen van Jezus inhoudt, vertellen ons de evangeliën. Zijn leven, lijden en sterven is niet een lot, dat over Hem komt. Het is louter dienst aan ons. Hij doet dit alles ten behoeve van anderen. Dit is nu de eerste waarheid: Jezus is gekomen om U en mij te die nen. Hij heeft zichzelf gegeven om ons te kunnen bevrijden van iets, waarvan wij onszelf nooit vrij kunnen maken: van onze schuld. Hij betaalde de losprijs voor de bevrijding van zondaren. Geloven is, dat wij deze eerste waarheid de waarheid voor óns la ten zijn. We mogen het echt aanvaarden met vreugde. Wij hebben er niet om gevraagd, dat Jezus ons zou dienen. Ook zagen we hele- maal niet in, dat dit nodig was. Als we eenmaal geloven, gaan we pas iets ontdekken van de diepe afgrond waaruit we gered zijn. Wat een geluk, dat Jezus ons heeft willen dienen. Dan pas kan de tweede waarheid aan bod komen: dat wij Gód die nen. We zijn immers van Hem, die in Jezus ons kwam redden. Wat het inhoudt, dat Jezus kwam om ons te dienen, zullen we nooit vol komen doorgronden. Maar in ieder geval: het is heerlijk waar. Daarover verblijden we ons, ook in de komende belijdenisweken, met eerbiedige verwondering. O.- EN W.-80UBÜRG. J- A. VAN DUYNE. In Goes komt men op de Vrouwen wereldgebedsdag bijeen in het kerk gebouw van de Vrije Evangelische Gemeente. Deze kerk biedt plaats aan omstreeks £50 personen. Het ge bouw werd in 1952 bij het honderd jarig bestaan van de gemeente in Goes in gebruik genomen. Toen werd ook een nieuw orgel in ge bruik genomen. De Vrije Evangeli sche Gemeente in Goes telt meer dan 200 belijdende leden. De gemeente leden zijn verspreid over Goes en verscheidene omliggende dorpen. (Foto P.Z.C.). Advertentie TWEEDE BOEKJE VAN „DE ACHTTIEN" Het aangekondigde tweede boekje van het door de „Achttien" aan gevatte hervormd-gereformeerd ge sprek is verschenen. Het is getiteld ..Aanvaardt elkander" en is nummer twee in de reeks „Van kerken tot kerk". In dit boekje (Carillonreeks no. 26, uitgave Ten Have, Amster dam) staat een verslag van het her vormd-gereformeerd congres van mei 1962 in Utrecht, het geeft de tekst van de daar uitgesproken redes en de oproep van het congres. Verder treft men er „bemoedigende lektuur" in aan, alsmede nieuw materiaal voor plaatselijk hervormd-gerefor- meerde gesprekken: zes bijbelstudies. Het boekje is zowel voor persoonlijk gebruik als voor gesprekskringen be stemd. Voor vijftig jonge lichamelijk ge handicapten, in de leeftijd van 16 tot 40 jaar, organiseert de Hervormde Jeugdraad (afdeling kampen, Suri- namestraat 4, Den Haag) in samen werking met enkele jeugdorganisa ties, een bootreis langs de Rijn Da tum: 22 april tot 1 mei 1963, over het traject Arnhem-Rüdesheim v.v. Doel is, hen, die daartoe niet zelf in staat zijn, de gelegenheid te geven tot een buitenlandse vakantie. Een uitgebreide staf gaat voor verzor ging mee op het hotelschip „Prinses Irene" van rederij Ketel, Zutphen. Plaatsing geschiedt na overleg met kampleiding en kamparts. Kosten 160,en 5, inschrijfgeld. Zak geld: 35 40 mark. Inlichtingen en opgaven aan bovengenoemd adres. Een tentoonstelling van Griekse en vroeg-Russische ikonen is tot 15 april in het r.-k. Aartsbisschoppe lijk museum, Agnietenstraat 1, Utrecht, te bekijken. De ikonen zijn uit de Zwitserse verzameling Am- berg, de grootste privécollectie op dit gebied in West-Europa. Iedere dinsdagavond zijn er vanaf acht uur rondleidingen en op een paar an dere dinsdagen zijn er 's avonds in leidingen. Vijfentwintig jaar bestaat 2 april de Bond Zonder Naam, een r.-k. or ganisatie, die zich op sociaal gebied beweegt. De bond is destijds ge ïnaugureerd door pater Henri de Greeve. De bond wil geen feest, maar alleen bijdragen om van 25 ernstige noodgevallen de zorg op zich te nemen. Daarvoor is een giro nummer in Haarlem opengesteld. Geweigerd is in de Presbyteriaan se kerk van de Ver. Staten een over heidssubsidie van 350.000 dollar, de helft van de uitbreidingskosten van een ziekenhuis. Het bedrag was toe gezegd aan het presbyterie van Phi ladelphia door de federale instan ties en aangevraagd door het zieken huisbestuur. Het presbyterie weiger de de subsidie en deed tegelijkertijd een beroep op zijn' 198 gemeenten om de nodige fondsen bijeen te bren gen. De weigering is bedoeld als te ken van onafhankelijkheid der kerk in de verhouding kerk en staat. In de laatste drie nummers van het „Gerefor meerd Weekblad" heeft prof. dr. G. C. Berk- houwer geschreven over mensen die met hun kerk ln conflict zijn gekomen. Deze drie stukken zyn nog al historisch van opzet. Als voorbeelden van mensen, die door de opvattingen die zjj er op na hielden met hun kerk in conflict kwamen, noemt hy Berengarius van Tours, Johannes Hus, Maarten Luther, Galilei en Alfred Loisy. Berengarius (10001088) leefde in de tijd toen de avondmaalsleer van de transsubstantiatie de gestalte kreeg die deze in de R.-K. Kerk nog heeft. Toen Berengarius de wezensverandering van brood en wijn door de zegening van de priester bleef ontkennen, is hij op het concilie van Poi tiers veroordeeld. Hij onderwierp zich en had verder een eenzame levensavond. Johannes Hus (13721415) bestreed allerlei dat hy zag als misstand ln de kerk. Op het concilie van Con- stanz herriep hy niet, werd veroordeeld en is in 1415 aldaar verbrand. Maarten Luther (1483 1546) heeft heel wat in de kerk aangetast. Maar in de eerste jaren na 1517 kon eigenlijk niemand vermoeden dat de reformatie er uit voort zou ko men. Luther herriep niet. Galilei (15641642) was nu eens geen theoloog, maar een wiskundige en sterrenkundige. Hij kwam in conflict met de' kerk omdat hij niet meer het geijkte wereldbeeld van die dagen kon aanvaarden. Hij werd door het H. Officie tot gevangenisstraf veroordeeld. Hij herriep, maar uit zijn latere geschriften blijkt dat hy bij zijn vroegere mening is gebleven. Alfred Loisy (18571940) was een van de mannen van de r.-k. modernisten, hoogleraar aan het Institut Catholique in Parijs. Toen het H.-Officle vijf van zyn boeken veroordeelde, onderwierp hij zich, maar omdat hy inneriyk niet achter zyn herroe ping stond, werd hij geëxcommuniceerd. Toen volgde cr een definitieve breuk met zijn kerk. Wat een spanningen die zich achter de namen van deze vyf mannen verbergen. En welk een pijnlijke kanten hebben hieraan niet gezeten voor degenen die er direct bij betrokken zijn ge weest. Conflicten met de kerk, waaraan men toch hangt niettegenstaande alles wat er gebeurt, zijn mede van de meest pijnlijke zaken die wij ons kunnen Indenken. Nu heeft prof. Berkhouwer vijf figuren uit het verleden gekozen, zy het dan ook dat het laatste geval zibh In deze onze eeuw heeft afgespeeld. Het zijn alle figuren die met de R.-K. Kerk in bot sing kwamen omdat hun denkbeeldenop sommi ge punten niet waren die, welke in hun kerk de meest gangbare waren. Maar prof. B. zou zijn artikel niet hebben geschreven wanneer hij ach ter deze niet andere op het oog had gehad. Door alle tijden heen, tot op onze tijd toe, zijn er die naren der kerk geweest die op een of andere ma nier met hun kerk in conflict zyn gekomen om dat zij meningen en gedachten hadden die niet gelijk waren aan een bepaald stuk van de leer der kerk of die ingingen tegen wat zo algemeen werd aangenomen. Soms hebben zij zelf de con clusie getrokken en zijn heengegaan. Indien men dit niet deed, brak er gewoonlijk een conflict uit, waarvan het eind was óf herroeping óf afzetting. Professor Berkhouwer stelt nu de vraag of men in zulke situaties het probleem kan oplossen door herroeping. Is dat een uitweg? De geschie denis leert ons dat dit niet zo eenvoudig is en dan gaat hij verder door dit te illustreren met het geval Maarten Luther. Hg doet dan allerlei aanhalingen uit het „waardevolle pocketboek" dat zyn hervormde collega J. N. Bakhuizen van den Brink heeft uitgegeven: „Protestantse plei dooien". Het kost slechts f 1,50. Welke spannin gen zyn ook daar niet geweest! Voor ons, die van verre afstand de dingen kunnen bezien, ligt er een geregeld voortgaande lijn. Die is er ook wel, maar het is toch goed wanneer wij ons in „alle factoren en motieven" verdiepen, om daaruit te zien dat het alles toch niet zo glad en vanzelf sprekend is verlopen als wij gewoon zijn te den ken. Prof. Berkhouwer haalt uit het genoemde boekje aan met welk een deemoed Luther in 1519 nog buigt voor de kerk en de paus. Er is echter een grens aan zyn bereidwilligheid en die grens ligt in het Evangelie. Ook daar, waar men herroepen heeft, zien we dikwijls „dat een herroe ping later toch weer gevolgd wordt door een nieuw conflict". Het was niet werkelijk opgelost. We moeten ook niet vergeten „dat levende men sen met hun gebreken en eigenaardigheden in zulke conflicten een rol spelen". „Er kan een sfeer van wantrouwen ontstaan en men kan elkaar wederzqds gaan zien als eigenwijs, als niet vatbaar voor argumenten. Men krQgt geen vat meer op elkaar en steeds geringer wordt het perspectief". En dan kan het gebeuren dat het eigenlijke punt dat in het geding was, helemaal niet meer zo belangrijk is in de zaak. Allerlei an dere dingen komen er bij of worden er bij ge sleept en dan wordt ln de kerk wel eens verge ten dat de enkeling niet altijd ongelijk heeft. In protestantse kerken kunnen we in geen geval uitgaan van de stelling dat tegenover de enke ling de kerk altyd gelyk heeft. In zyn laatste artikel noemt prof. B. even, zon der er verder op in te gaan, het „kerkelijk vraagstuk" rondom ds. B. Telder, emeritus-pre dikant van de vrygemaakte gereformeerde kerk van Breda. Het vraagstuk van het leven na dit leven heeft hem jarenlang bezig gehouden. Hij heeft daarover bepaalde inzichten die afwijken van hetgeen er in de kerken zo in het algemeen wordt gedacht, zyn gedachten nu heeft hij neer gelegd in een boek: Sterven en dan? Ik kan me zo indenken dat hy een zucht van verlichting heeft geslaakt toen het boek klaar was en hg op een wijze die hem bevredigde zijn inzichten voor een breder publiek bekend had gemaakt dan zgn vroegere gemeente, die deze geluiden allang ken de. Maar in zgn eigen kerken bleek men nu niet zo blij met dit boek te zgn. De Particuliere Sy node van Zeeland, Brabant en Limburg van de ze kerken was van oordeel dat ds. Telder de eenheid in de leer der kerk had verbroken. De kerkeraad te Breda kreeg ook een schrobbering en werd opgeroepen „haastig weer te keren tot het onderwijs en de troost van het Woord van God". Zowel de emerituspredikant als de kerke raad van Breda moeten schriftelijk hun leedwe zen aan de volgende particuliere synode betui gen. Nu gaat het er verder helemaal niet meer om of wy het eens zijn met die predikant of niet. Herroepen of niet, is de vraag geworden. En als ds. Telder 'nu niet herroept? En wanneer de kerkeraad te Breda zijn leedwezen nu niet be tuigt? Dan hebben we weer eens een kerkelijk conflict. En dat, terwyi het gaat over een zaak waarover de Schrift slechts vaag en meestal in beeldspraak spreekt. Dr. J. J. Buskes zegt in het laatste nummer van „Tyd en Taak" ook iets over dit geval. Hij kan er met meer recht over spreken, omdat hr' zelf, nu een kleine 40 jaar geleden ook bij een conflict betrokken is geweest. Hij schrijft oh- der andere. „Het vraagstuk van de kerkelijke leertucht is bepaald geen eenvoudig vraagstuk. Dat de kerk verantwoordelijk is voor wat in haar naam en opdracht gepredikt wordt, zal nie mand ontkennen, nok niet, dat de kerk om haar karakter te bewaren in bepaalde situaties zal "moeten weren wat haar belijden weerspreekt". Als een predikant byvoorbeeld antisemitisme op de Icansel zou gaan propageren, zou dr. Buskes zeggen: Liever geen kerk dan zo'n kerk. Daar gaat het om het hart van het Evangelie. En dan gaat hij voort dat men de kerk tot een secte maakt wanneer er op deze wijze leertucht wordt geoefend. We zullen moeten onderscheiden wat de fundamenten van de kerk zgn. Daar is een heid noodzakeiyk. Hij is bang dat er „Vrijge- maakter Gereformeerde Kerken" zullen komen. Op de weg die men nu is ingeslagen Is geen stil staan mogeiyk. We lezen zo nu en dan van conflicten over de leer der kerk. Gewoonlyb horen we er pas van wanneer het al een hele tijd ondergronds ge smeuld heeft. Dit keer kunnen wy het van 't be gin af aan volgen, 't Is te hopen dat het geen lange tocht mag zyn en dat een broederlyke be spreking alsnog mogelyk zal blyken, hoewel de particuliere synode dit nu niet bepaald gemak- kelyk heeft gemaakt. Samenwerking van protestanten en rooms-katholieken is in Den Haag in de actie „Een goed woord voor Den Haag", die de moderne mens nader in aanraking wil brengen met het Evangelie. Voor het hele gebied van Den Haag begint 8 maart een actie, waarvoor zich al 2000 mede werkers hebben gemeld om in de avonduren 200.000 exemplaren van de brochure „Waarom de Bqbel huis aan huis te verspreiden. In die brochure wordt verder mel ding gemaakt van de verschillende instanties tot wie men zich kan rich ten indien men nader contact wenst te behouden. De actie is voorbereid door een werkgroep, bestaande uit ds. J. H. Baas, gereformeerd predi kant, pastoor J. H. Remmer, rooms- katholiek, en ds. H. Sondorp, her vormd jeugdpredlkant. Ter inleiding van de actie zullen zy 5 maart bur gemeester Kolfschoten de brochure en een bgbel aanbieden. Een paar weken lang zullen in openbare ver voermiddelen en voor duizenden ra men aanplakbiljetten de aandacht op de actie vestigen. Een comité van aanbeveling met tal van klinkende namen steunt de actie, die 30.000,- kost. Het initiatief tot de actie ging uit van het Ned. Bybelgenootschap en de Bijbelstichting. In verband met een nieuwe wet geving in Zuid-Afrika moeten alle protestantse kerken de theologische opleiding van him predikanten aan passen. Dank zy hulp van het fonds voor de thelogische opleidingen van de Wereldraad van Kerken konden 8 kerken en zendingsinstanties sa men besluiten tot oprichting van een theologisch studiecentrum by de Universiteit van Fort Hare. Dit zijn de Presbyteriaanse Bantoe-kerk, de Presbyteriaanse (Europese) kerk van Zuid-Af rika, de Anglicaanse kerk, de Methodistische kerk, de Congregationalistische unie, de Ame rikaanse zending, de Schotse zending en de London Missionary Society. De nieuwe faculteit heet Theologische Bondsfaculteit van Zuid-Afrika. De bouw is al begonnen op door de Schotse zending beschikbaar gestel de grond. De colleges zullen voor 90 procent voor ^lle kerken gezamen- lyk worden gegeven. De faculteit wordt opgezet op een aantal van 200 studenten, waarby geen onderscheid naar ras wordt gemaakt. Dit laatste met goedvinden van de r5 Lutherse radiozender in vijftien talen Dinsdag a.s. begint vanuit Addis Abeba (Ethiopië) de lutherse radiozender „De stem van het evan- f elie" uit te zenden. In 15 talen met wee kilowatt kortegolfzenders en één middengolfzender. Het lutherse station is daarmee één van de sterk ste radiostations in dienst der kerken. Éénderde van de programma's be staat uit godsdienstige uitzendingen. De rest is bestemd voor culturele en opvoedende programma's, die ge schikt zijn voor de te „bewerken" landen. De programma's worden gereedge maakt in de landen, waarvoor ze zijn bestemd. Daarom zijn er al studio's in Ethiopië, Tanganyika, Madagas car, Zuid-Afrika, Libanon, aan de Perzische Golf, in Iran, West-Afrika en India. De zender wordt na drie jaar van voorbereiding ingewyd. Op de alge mene vergadering van de Lutherse Wereldbond, 1957 Minneapolis, werd het plan geopperd. In 1958 besloot de commissie voor de wereldzending' vergaderd in de Zweedse plaats Sig- tuna tot de bouw van een zender voor Afrika. In 1960 volgde rege ringstoestemming in Ethiopië. In tal van landen zgn inzamelingen gehou den ten behoeve van opbouw en ex- filoitatie. n het leidinggevend comité van de zender zgn vertegenwoordigd de Christenraad voor het Nabije Oosten, de Algemene Afrikaanse Kerkencon- ferentie, de Oost-Azië Christeiyke Conferentie en de commissie voor Wereldzending van de Wereldraad van Kerken met de Lutherse Wereld federatie. Directeur is de Noorse pre dikant Sigurd Aske. De „Stem van het evangelie" zendt uit op de 31-en-49-meterband. Van de N.C.R.V.-radio is by de ingebruik neming aanwezig de heer A. J. van Duist, assistent programma-leider. Hij zal in Ethiopië namens N.C.R.V. en Wereldomroep met de zenderstaf besprekingen voeren over program ma-uitwisseling. Vrijdag 8 maart zendt de N.C.R.V. een klankbeeld over dit nieuwe radiostation uit: in het programam „Wijd als de wereld" 's avonds tien over half elf. Advertentie Geslaagddank zij RESA-HILVERSUM (Nederlands Talencentrum) - TeL 45432 Vraag» ons prospectus lalen: Ned„ Frans. Dulls Engels LO. en M.O.A.-OnderwIjxersalcte-WiskundeLO. en M.O.A - MULO A-B., H.B.S. en Gymn. PraktijkexamensBoekh., Ned.. Frans. Duits. Engels en Hooidcorrespondent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9