Ol MODERNSTE INSCHEPINGSSTATION TER WERELD zaterdagnummer Zaterdag 23 februari 1963 ge hebben gegeven op zijn investering van rond 20 miljoen. De vroede vaderen hadden er echter niet op gerekend, dat de bouw door tal van factoren (inclusief stakingen) bijna twee jaar zou worden vertraagd. Het schijnt dat er toen een dikke streep door de budgettaire rekening is gekomen. Maar de New Yorkse belastingbetaler is er zich nauwelijks van bewust, dat hij alweer het kind van de rekening is geworden. Veel waar schijnlijker is, dat New Yorkers ter gelegenheid van de offi ciële opening in drommen naar de wonder-vlonder komen staren. Want dat is tenslotte wat Pier 40 is geworden. Hij biedt faciliteiten en efficiency, die vrijwel overal elders ont breken. De gewone „pieren" in New York steken als een vinger de ri vier in. Op het havenhoofd staat een loodsenkwarfier, waar aan de tand des tijds meestal heeft geknaagd. De reiziger, op het punt de Atlantische oversteek te maken moet er honder den meters door heen lopen, de geur van wat er aan vracht staat opgestapeld verwerken, het risico lopen een kou op "te doen of door een vorkheftruck van de sokken te worden ge reden. Hij verheft zich pas uit deze sloppentocht wanneer hij eenmaal de loopplank van zijn schip heeft betreden. De pier aan de voet van de 5e straat in Hoboken, centrum van de H. A.L.-activiteiten, bood wel wat meer verfijning, doch was gro tendeels toch comform dit sombere beeld. Enorme vlonder J_Jet concept voor de vierkante, beton-en-stalen „vlonder"- van-drie-verdiepingen rustende op 3460 stalen pijlers die van 26 tot 60 meter diep in het Hudson-bed zijn gedreven en door een speciaal ontworpen kathodisch-beschermingssy- steem tegen alle vormen van roestafzetting zijn gevrijwaard is aangepast aan de behoeften van-de H.A.L. Men kan ver schillende schepen tegelijkertijd behandelen; het komt vaak voor dat meer dan één van de zeven transatlantische passa giersschepen en nog een van de 28 vrachtschepen gelijktijdig in New York binnenlopen. In Hoboken was snelle afhandeling uitgesloten. Aan Pier 40 is zij niet alleen mogelijk geworden. Maar er kunnen zelfs theoretisch vier schepen tegelijkertijd langszij komen, het vlaggeschip Rotterdam of de Nieuw-Am- sterdam aan de Noordkant van de vlonder, de Statendam, Maasdam, Rijndam, Noordam of Westerdam parallel met de stroom van de Hudson, terwijl de zuidkant van de pier met een 40 meter is verlengd om zodoende aan twee vrachtsche pen tegelijk plaats te bieden. Ruimte is het sleutelwoord! De onderste verdieping („dek" heet het in scheepsjar- gon) is uitsluitend gereserveerd voor vrachtopslag en de aan- en afvoer per truck. Op het „vrachtauto-binnenhof" dat ruim 1 '/2 ha oppervlakte heeft, en dat dus groter is dan hef speelveld van het Amsterdamse stadion kunnen 350 vracht auto's tegelijkertijd staan, hetgeen verkeersopstoppingen aan de havenkant voorkomt. Van de 350 vrachtauto's kunnen er 90 tegelijkertijd laden of lossen. In totaal kunnen per dag tus sen de 400 en 500 zware trucks „afgewerkt" worden. Pier 40 heeft omstreeks 3 ha aan vrachtloodsen. Terwijl hef vrachtbedrijf beneden onophoudelijk doordraait, gaat deze drukte aan de passagiers voorbij. Bij vertrek voor de Atlantische oversteek, of een cruise naar de Caraïbische Zee, komen zij in eigen auto of taxi via een brede oprit naar het eerste-, of passagiersdek. Vrijwel bij de loopplank kun nen zij in een verwarmde of gekoelde hal uitstappen, hun ba gage toevertrouwen aan het scheepspersoneel en zich aan boord begeven. Er bestaat gelegenheid om een 600 tal auto's van opvarenden op dit dek te parkeren. Bij terugkeer behoe ven zij dan hun auto slechts op te halen en even de vereen voudigde douane-procedure te volgen om zich daarna huis waarts te begeven. Parkeerdek en afzonderlijke opgang leidt van de straat naar het parkeerdek, geheel bovenin de pier, een publieke par keerplaats, die in wezen geen verband houdt met het haven bedrijf als zodanig, doch die men daar heeft ingericht tenein de zowel de beschikbare ruimte te benutten als in de nijpende behoefte van het publiek aan parkeergelegenheid te voorzien. Van de parkeergelden kan, volgens het contract met de stad New York, de Nederlandse maatschappij de eerste 5 200.000 incasseren. Daarboven ontvangt de gemeente 40 cent van ie dere ontvangen dollar. De Holland Amerika Lijn heeft zich verplicht het pand tegen alle vormen van schade te verzekeren (inclusief brandschade) en alle baggerwerk voor haar rekening te nemen om voldoen de diepgang langs de Pier te garanderen. Het simpele feit. dat zij straks over deze faciliteiten in New York zal beschikken heeft de Nederlandse onderneming bij haar werving van passagiers en vracht een nieuw verkoopar gument gegeven. De Amerikaan is geïmponeerd door elk nieuwtje. Uit een oogpunt van passagierscomfort is het nieuw tje van Pier 40 uniek. Nu een omweg Jn het haastloze tijdperk, dat achter ons ligt, was dit niet zo schadelijk. Hoboken had toen economisch wel menig streepje voor op New York. Maar in de naoorlogse periode heeft New York zich niet alleen ontwikkeld tot het vrachtver- voerscentrum bij uitnemendheid, maar tevens tot het vertrek punt voor Europa waaraan de Amerikaanse reiziger verreweg de voorkeur geeft. !nA het hartje van Manhaften kon hij zich immers inschepen aan boord van de machtige Queens van de Cunard Line, de France, de schepen van de grote Italiaanse en Amerikaanse maatschappijen. Hoboken betekende dus een hinderlijke „omweg", waarbij men eerst het stadsverkeer moest trotseren, door de tunnel onder de Hudson naar New Jersey moest rijden, de bonnetjes-uitdelende verkeerspolitie van Hoboken in het oog moest houden om tenslotte over een in geen jaren vernieuwd plaveisel van het havencomplex aan de voet van de 5e straat voort te hobbelen, waar de Rotter dam, Nieuw Amsterdam en hun zusterschepen tot dusver zijn gearriveerd. Er bestaat daar echter geen gelegenheid voor de transatlantische zomervakantieganger zijn auto te laten staan tot de tijd, dat hij weer terugkomt. Een taxi naar Manhaften is duur en de gratis bus die de Holland-Amerika Lijn laat lopen doet er te lang^jver. Kortom, de verhuizing van de ver keerde naar de goede kant van de Hudson zal de bedrijfsre sultaten van de Nederlandse maatschappij gunstig beïnvloé- den. Het plan hiertoe, dateert reeds van 1957. Zowel de stad New York, die naar een middel zocht om de vervallen haven kant zo goedkoop mogelijk te moderniseren, als de Port Au thority, een havenautoriteit, die een aantal havencomplexen in New York exploiteert en naar machtsuitbreiding streeft, zochten naar middelen om de H.A.L. aan te trekken. De moor dende concurrentiestrijd tussen deze beide instanties vertegen woordigt overigens een boekwerk op zichzelf. Voorstel J^e stad kwam met een voorstel, waarop de bedrijfsleiding van de H.A.L. inging, nl. om voor een aanvangsperiode van twintig jaar, met een optie op nog eens tien jaar, huurster te worden van nieuwe havenfaciliteiten, die de stad New York zou doen verrijzen in een poging het aspect en de efficiency van de „havenkant" te verbeteren. De huurprijs van 5 1.250.0000 per jaar voor de eerste 20 jaar, en 5000 meer voor de navolgende tien jaar, zou de stad een mild percenta Zo ligt Pier 40 van de Holland Amerika Lijn (foto links) in de Hud- sonrivier aan de „goede zijde". Dit hypermoderne havenbedrijf, dat nog deze maand in gebruik wordt genomen, slaat alles wat tot dusver in New York aan vracht- en passagiersafhandeling vertoond werd. Het bedrijf zal de H.A.L. een goede troef in New York geven. De foto hierboven toont het oude waterfront, met de pieren 37 tot 41. Deze pieren zijn nu opgeruimd, Pier 40 kwam er voor in de plaats. ^VWVVVWVVVWVVVVVVWWVWWWWX/WWVWWVWWVWVVUWWVVVWWWNA/VVWNO/VVVVWVVWVWVVWVWWVVVVVVWWWVVWtA/VVWVWVWVVWWWVVVVVVVVVVVWVWWVVWWl Februari, 1963. In tegenstelling tof de spoorweg- en luchivaanpassagier, is soms de schepeling, zelfs al be geeft hij zich op een reis rond de wereld, bij het pro ces der inscheping en ontscheping van vele gemakken versto ken. Havens zijn niet altijd een trekpleister voor hen, die „in comfort" willen reizen. Dat het echter niet primitief hoeft te gaan, en dat zelfs de transatlantische scheepspassagier in de watten kan worden gelegd, wordt eind dezer maand in New York aangetoond, wanneer de Holland-Amerika Lijn haar nieuwe faciliteiten aan de New Yorkse havenkant in huurbe- zit zal nemen. J7r is heel wat aan en om te doen geweest voordat de 90- jarige onderneming in New York nu qua landoutillage kan concurreren (en hoe!) met Grand Central Station en Id- lewild vliegveld. Maar wanneer het gehele bedrijf, van scheepsoperaties tot kantooradministratie, in de gigantische van staal en voorgespannen beton vervaardigde, zes hectare grote „vlonder over de Hudson", zal zijn ondergebracht, zal een der grote internationale vervoersmaatschappijen op tast bare wijze haar vertrouwen hebben uitgesproken in de toe komst van het passagiers- en vrachtvervoer ter zee. Deze Pier 40, in de plaats gekomen voor de oude pieren 37- 41, is ongetwijfeld het eerste en enige havenstation ter we reld, dat de varensgast hartelijk verwelkomt en op een pret tige wijze afscheid van hem neemt, waar zijn auto desnoods een paar maanden lang geparkeerd kan blijven, en waar hij alle drukte van het scheepsbedrijf ten spijt er zorgvul dig tegen gevrijwaard wordt in de stroom van at- en aanrij dende colonnes vrachtauto's verwikkeld te raken. En dit alles, terwijl de behandeling van vracht tegelijkertijd vereenvou digd. versneld en verbeterd is. De economische betekenis van de nieuwe Pier 40 in Manhaf- tan voor de stad New York kan men van velerlei gezichtshoe ken bezien. Stadseconomen hebben uitgerekend, dat er alleen al 5 2 miljoen aan lonen voor havenarbeiders mee gemoeid zal zijn. De economische voordelen voor de Holland-Amerika Lijn, die. nu eindelijk op aankomsten en afvaarten naar het hartje van New York kan bogen, zullen de lezer duidelijk worden, indien hij weet hoe de situatie tot dusverre was. Gedurende de afge lopen veertig jaar is er, naar ons weten, niet één Holland- Amerikaschip ooit in de stad New York aangekomen of er uit vertrokken. De maatschappij beschikte namelijk slechts over een uitgestrekt, doch verouderd, havencomplex in Hoboken, aan de overkant van de Hudson dat, ten opzjchte van New York evenzeer aan de „verkeerde" kant van de rivier ligt als IJselmonde tegenover Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 5