Jongeren actief in jeugddiensten Confrontatie van de kerken in het westen met 't communisme Sennocol Verheugend lekker en gezond Praten Brood en broodheer Nieuws van overal wèg... verstopping Zaterdag 16 februari 1963 F\e jeugddiensten, zoals die sinds een tweetal jaren in de Middelburgse Koorkerk wor den gehouden, mogen ongetwij feld als „ingeslagen" worden beschouwd. Het zij verre van ons en ook van de jeugd zelf te beweren, dat de hoofdste delijke jongens en meisjes „ker- kelijker" zijn dan bijvoorbeeld die in Goes, Sittard, Groningen of Haarlem, maar het feit, dat Middelburgse jongeren in de leeftijd van 16 tot rond 30 jaar elke maand een zondag in een verheugend groot aantal zo'n 300 bij elkaar naar de Koor kerk blijven komen betekent, dat deze jeugddienst wat zegt. En niet alleen voor de hervorm de jongeren; ook komen er ge reformeerde jongens en meis jes, alsmede een aantal buiten kerkelijken. Hoe komt dat? Er zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen, maar de belangrijkste daarvan is de sfeer, die deze jeugddienst meegekregen heeft. Het hoofdaccent is gelegd op de acti vering van de jongelui tydens de dienst. Men probeert en met suc ces een gemeenschappelijke bele venis te maken van wat deze dienst is of zou moeten zijn. Dat gebeurt door op een zo duidelijk mogelijke manier in te gaan op vragen, die de jongelui zelf naar voren brengen. Dat bereikt men en dat is de zin van deze jeugddiensten door het evangelie als het ware te vertalen, duidelijk te maken voor de jeugd zelf. IN MIDDELBURG: INGESLAGEN Deze conclusies trokken we na een gesprek met een aantal wille keurige jeugddienstbezoekers, die te vens actief bij de „organisatie" er van betrokken zijn. Het voorberei dend werk namens de jongere bezoe kers wordt thans onder meer verricht door Mar ja Huysse (16) en Hendrik- Jan ter Bals (19); Lex van Selms (19) vertegenwoordigde in deze groep de muzikale medewerkers, ter wijl van de werkgroep, die de alge hele verzorging op zich genomen heeft, Nel Davidse (21), Levien de Nood (25), Jan Antheunisse (26), Leo de Vlieger (27) en Walter Geu- kes (29) hun bijdrage aan de discus sie leverden. In vele gemeenten ging het (Middel burg was daar ook bij) en gaat het echt niet zo best met die jeugddien sten. De kerk staat momenteel min of meer buiten de werkelijkheid van het alledaagse-leven. De jeugd stond evenmin te dringen om binnen de kerk te komen, de jeugddiensten kre gen de belangstelling van de jonge ren niet. De voorganger, die ze leid de, moest min of meer vaak een „one-manshow" opvoeren. Tocli gingen vele gemeenten met die jeugddiensten door. Vele malen werd er naar een „verfrissing" gezocht. Er moest immers iets meer gezegd worden dan de vele zaken, die nu in het leven vun alledag te horen zijn. Dat „meerdere" is het evangelie, ech ter zo'n steeds maar herhaalde kreet, dip in de kakofonie van geluiden van dc huidige maatschappij verlo ren ging. Er moet geprobeerd wor den om liet evangelie te vertalen voor de jeugd zelf en dat is het hoofdmotief geweest waarmee twee jaar terug de Middelburgse jeugd diensten in een nieuwe gedaante ge start z(jn. De „motor" er van was en is wika A. Jansen. Wanneer we hier over voorbereiding spreken, vereist dat wel enige ver duidelijking. Want de jongeren heb ben bij deze diensten een belangrijk aandeel in dc voorbereiding: reeds 14 dagen van tevoren begint de vijf man sterke werkgroep er mee Zij zet in grote Innen de „plannen" voor de volgende dienst uit: welk onder werp behandeld zal worden, de litur gie, de psalmen en gezangen enz., waarbij gestreefd wordt naar een zo breed mogelijke schakering van on derwerpen en zo mogelijk steeds een andere opzet voor de dienst. „Dan is het vaak wel mogelijk een aansluiting te vinden op vragen en ideeën, waar je op kerkelijk gebied over denkt", vult Hendrik Jan ter Bals aan. De grote lijnen van de kleine groep worden tenslotte nader uitgewerkt door de grote werkgroep tijdens een bijeenkomst, waarbij ook de voorgan ger aanwezig is. Het verheugende van deze nieuwe opzet voor de jeugddiensten is, dat de voorganger van de jongeren groep op krijgt welk onderwerp be handeld zal worden, wat er gezongen wordt, welke schriftgedeelten er be handeld moeten worden. Het is dus niet de voorganger, die alleen de ge hele dienst moet verzorgen; het aan deel van de jeugd is even belangrijk, het is een gemeenschappelijke bele venis geworden. Bijzonder lofwaardig vindt de groep de medewerking van de plaatselijke voorgangers, die al het mogelijke doen om aan deze op zet gestalte te geven. De preek vormt bij dit alles bepaald niet het belangrijkste element. Want er gebeurt meer, dóór de jongeren verzorgd. „Met een Klankbeeld wordt het on derwerp benadrukt", vertelt Marja Huysse. „Soms komt het negatieve daarin naar voren, waarna in de preek het positieve en goede tot uit drukking gebracht wordt". Voorts verzorgen de jongeren de col lecte en vanzelfsprekend wordt er gezongen. Veel gezongen „De liederen zijn helemaal niet saai, zoals vaak beweerd wordt", betoogt Nel Davidse. „Meestal zingen we on bekende liederen 5 minuten door en dan is het verheugend te constate ren, dat echt wel b(jna iedereen ze meezingt". De zang wordt begeleid met een pia no, soms met een gitaar, een blok fluit, een trompet, soms met een vol tallige band: sax, sologitaar, slaggi taar, drumstel en bas. „Nieuwe kerkliederen worden er ook gezongen, moderne bijvoorbeeld van ds. De Bruine", aldus Hendrik-Jan ter Bals. „De liederen zQn allemaal prachtig", meent Lex van Selms, „maar wc moeten oppassen, dat de jeugd niet alleen voor de zang naar de jeugd dienst komt". Nel Davidse vindt dat zo verschrik kelijk niet. „Als zo'n lied je nu bij blijft, is er al veel gewonnen", meent (Advertentie) Z.W.O -SUBSlDIt VOOR UIJGAVE VAN MIDDELNEDERLANDSE BIJBELTEKSTEN De Nederlandse Organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onder zoek hemt prof. dr. C. C- de Bruin, hoogleraar in de geschiedenis van het christendom aan de rijksuniversiteit in Lelden, een subsidie verleend om voorbereidingen te treffen voor een integrale uitgave van de belangrijk ste mlddelnederlandse bijbelteksten. Door deze subsidie heeft de hoog leraar een drietal medewerkers kun nen aantrekken, die deze arbeid on der y.iii' supervisie zullen verrichten De bewuste manuscripten enige tientallen bevinden zich in België. Duitsland. Engeland en Frankrijk. De hoogleraar zal een aantal desbe treffende handschriften alsnog zelf in ogenschouw gaan nemen om vast te stellen, welke teksten voor uitgave in aanmerking komen, waarna hij er foto's on microfilms van zal bestel len. Het spreekt vanzelf dat voor de ze editie alleen betrouwbare afschrif ten vervaardigd zullen worden, geba seerd op dc beste codices. Reeds in vroeger jaren heeft prot De Bruin een begin met de transcrip tie gemaakt door eigenhandig twee volledige vertalingen van het Nieuwe Testament te kopiëren. Een afzonder lijke vertaling van de vier evange liën. twee evangeliën-harmonieën, een vertaling van de psalmen en een bundel epistclen en evangeliën. Het Wij willen het gehele gezin weer naar de kerk roepen. „In de grote dienst doet de dominee het alleen, wrj doen het echter alle maal samen", vult Levien de Nood aan. „Een voorbeeld, dat ook de „grote kerk" zal moeten navolgen. Ook de ouderen moeten mét de predikant ac tief zijn, een kerkdienst voorberei den", meent Leo de Vlieger. „In de kerkeraad zouden dus ook jonge mensen opgenomen moeten worden, bijvoorbeeld in de toekomst bezoekers van deze jeugddiensten", voegt Walter Geukes er aan toe. „Inderdaad", besluit Lex van Selms, „op somige punten komt de kerk wat achteraan. Er is te laat ingezien, dat er jeugddiensten moesten komen." Opmerkingen en gedachten van jon geren, die ongetwijfeld tot nadenken stemmen. Jongeren, die een oplossing proberen te zoeken en die daarvoor bereid zijn te werken. Want ook in de kerk moet gewerkt worden! Er zijn resultaten: een volle kerk trok nog niet zo heel lang geleden be paald geen 300 jongeren, thans zitten er in de Koorkerk minstens 90 pro cent jongeren! Mogelijk gelijke rechten voor protestantse kerken in Spanje De Spaanse protestanten zullen bin nenkort waarschijnlijk dezelfde -rech ten kragen als de rooms-katholieken in dit land, aldus een mededeling van zegslieden in Madrid. Op de jaarlijkse conferentie van Spaanse bisschoppen heeft de rooms- katholieke clerus besloten een „wet van protestantse gelijkschakeling" te aanvaarden. Deze wet was eerder opgesteld door de Spaanse minister van buitenlandse zaken, Fernando Maria Castiella. De aartsbisschop van Zaragoza dr. Casimiro Moreillo, is dezer dagen naar Rome vertrokken om het Vati- caan op de hoogte te brengen van de voorgenomen emancipatie. De wet zal niet worden toegepast, alvorens de Heilige Stoel zijn fiat heeft gegeven. sten. Met de predikant, die na de bijeenkomst achter in de kerk vragen van belangstellenden graag wil aan horen; dat lukt nog niet zo, maar on der elkaar en ook op school gebeurt het vaak. De ene maal zijn de jonge ren opgetogen over de preek, de an dere keer vinden ze „er niks aan", maar hoe dan ook, ze zijn in dit op zicht actief. En kritisch Belangrijke aandacht wordt besteed aan de publiciteit... Via affiches, ad vertenties en via bioscoopplaatjes. Elke filmbezoeker weet, dat er één zondag per maand een jeugddienst is in de Koorkerk en publiciteitsman Levien de Nood ziet deze „stap in de goede richting" als een „klem suc cesje". Is er nog wat vergeten Ja. meent de groep, de voorbede. Gebeurt door de predikant of door ieder die daar maar behoefte aan heeft, soms via de microfoon. En de jonge kerkgangers vinden het „helemaal niet gek", dat één van hen de bijzondere aandacht vraagt voor de nood van andere men sen. De Middelburgse jeugddiensten „doen het dus best", wanneer we deze populaire uitdrukking mogen gebruiken. En daarom klinkt het wel licht wat paradoxaal, wanneer Jan Antheunisse opmerkt, dat die jeugd diensten er eigenlijk niet zouden moeten z(jn, een opmerking, waar mee de voltallige groep instemt. „Eigenlijk", zo verduidelijkt Jan. „is de jeugddienst een noodoplossing. Als de wet wordt aangenomen, zullen de protestanten hun eigen scholen mogen hebben waarop zij bijbels kunnen verspreiden. Sinds het einde van de Spaanse burger oorlog was de verspreiding van protestantse bijbels verboden. Ook zullen de protestanten staatsrech telijk worden gelijkgeschakeld, iets wat heeft ontbroken sinds Spanje een republiek werd. Het enige voorbehoud in de wet ligt in het verbod dat de protes tanten zullen proberen bekerin gen te maken onder katholieken. Verdraagzaamheid Algemeen wordt aangenomen dat de beweging voor eenheid onder de chris tenen en verdraagzaamheid de grote drijfveer is geweest bij de totstand koming van de wet. Er zijn in Span je ongeveer 30.000 protestanten, ver deeld over de Spaanse Hervormde Kerk, de Broeders van Plymouth, de Spaanse Evangelische Kerk en de Evangelisch Doopsgezinde Unie. Deze richtingen hebben totaal 119 kerken, 117 geestelijken, een seminarium, een weeshuis en verschillende scholen. Hoewel de protestanten in theorie de zelfde rechten genieten als de rooms- katholieken, hebben leden van andere christelijke, niet katholieke kerken, altijd moeite gehad om in de regering of in het leger te komen. Dit in te genstelling tot de joodse gemeente in Spanje die altijd een grote bescher ming van de Spaanse regering heeft ondervonden. De joodse kolonie in Madrid bijvoorbeeld, heeft een syna goge in het centrum van de stad. Er zijn ongeveer 4500 joden in Spanje. Leger des Heils verkeerd begrepen JVan een correspondent) De winter was lang en streng. Daarom besloot het Leger des Heils in Montreal een inzameling van warme kleding te organise ren. Zo geschiedde. De pullovers, jassen, sokken en broeken stroom den binnen. Er werd met milde Canadese hand gegeven. Toen echter de voorraad uitgesor teerd ging worden, kwamen enige zaken aan de dag, die wat moei lijk bij de warme kleding te ru briceren waren. Een mitrailleur met twintig banden munitie, een geweer, vier revolvers en enige kisten patronen. Gevraagd naar de mogelijke be doelingen van de goede gevers, haastte de plaatselijke comman dant, kapitein Howard Nicholl, zich te verklaren: „er kan geen twijfel over bestaan, dat er men sen zijn, die het doel van onze or= ganisatie niet helemaal hebben begrepen Johannes 6. Als God Zich aan ons openbaart als Eén die ons zonder moeite brood in overvloed kan geven, dan verdringen zich de vele volge lingen om Hem heen: fleer, we zullen V volgen; geef ons altijd dit brood". En als wij helemaal niets meer hebben, onze laatste kansen ver keken zijn en God misschien onze alletrlaatste kans is, dan wellicht verdringen zich wéér joelen om Hem meen: fleer, we zullen U vol gen, geef ons brood". Als evenwél blijkt dat God niet wenst de Baal uit te hangen; niet wenst gediend te worden terwille van de voordelen die 0N8 dan ter vrije beschikking zouden komen, maar als blijkt dat „God dienen" betekent: HEM de vrije beschikking geven over ons én ons brood, en /laarvoor in de plaats" alleen Hemzelf ontvangen, dan keren we ons om: wat verbeeldt God zich wel dat Hij anders wil zijn dan rcij wensen; Hij ia er immers voor ons mensen T! En als God ons dan toont dat Hij dat inderdaad wil zijn, maar al léén als die mensen er voor God willen zitjn, d.wz:. Hemzelf verlangen te hebben als de bron zonder Wien alle overvloed ophoudt werkelijk rijkdom te zijn, en mét Wien zelfs tirmoede geen verlies is, dan luidt ons commentaar: „da's al te fcnxs gezegd, deze rede is hard; wie zal zich daarmee kunnen verstaan, 't is niet om aan te horen". Neen, inderdaad niet om aan te horen tenzij de Geest des Vaders ons de ogen opent en ons doet zien, dat alle overvloed, alle brood slechts een TEKEN is, slechts dén waarde heeft als 't ons vermag te verwijzen naar hét Brood dat hét Leven is: ziet, Hij is het. Zonder Hem is noch brood noch leven van wezenlijk belang. Vindt U dat te kras gezegd? Geef dan een EERLIJK antwoord op Jezus' vraag: „gij wilt toch niet óók weggaan Noordgouwe. G. F. H. Kelling. Deze P.Z.C.-foto geeft een indruk van het interieur der Koorkerk in Middelburg. In dit kerkgebouw ko men geregeld jongeren bijeen in de jeugddiensten. Voor het eerst sinds jaren hebben Indonesische instanties een re-entry- permit verstrekt aan drie zendings arbeiders van de Gereformeerde Ker ken. Zij kunnen daardoor met verlof komen en weer naar Indonesië terug keren. Het zijn: mej. A. Hoeksema, die jarenlang werkzaam was aan de opleidingsschool voor vrouwen en meisjes in Magelang, mej. R. van Netten, betrokken bij het kaderwerk van de Javaanse Christelijke Kerk op Midden-Java en de arts. L. Hoor weg, verbonden aan het christelijk ziekenhuis „Bethesda" in Djokjakar ta. De meeste zendingsarbeiders werken al veel langer in Indonesië dan zij contractueel waren verplicht. Op uitnodiging van de Evangeli sche Alliantie zal de Amerikaanse evangelist Billy Graham in juni naar Duitsland komen, om te beginnen in Berlijn. Op 8 en 9 juni zijn er samen komsten georganiseerd in de Deutsch- landhalle. In 1954 hoorden ruim 100.000 mensen hem spreken in het Olympiastadion, in 1960 sprak hij voor ruim 150.000 mensen op het plein voor het oude rijksdaggebouw dichtbij de sectorgrens. Omdat Graham maar kort kan blij ven en ook in verband met de ruimte in de Deutschlandhalle, zal worden afgezien van een oproepen van de toehoorders om in het openbaar hun geloof te belijden. Men wil de contac ten op een andere manier zien te leg gen en te bestendigen. Als voorbe reiding van deze evangelisatiecam pagne worden op vele plaatsen (in gemeenten, scholen e.d.) filmverto ningen georganiseerd. Klankbeeld van Zeeuwse kerke'ijke leven .Luctor et Emergo" heet een klankbeeld, dat het I.K.O.R. zondagavond morgen 17 februari uitzendt. Het klank beeld handelt over de ontwik keling van het kerkelijk leven na de watersnoodramp in 1953 in Zeeland. Samensteller van het klankbeeld is Erik Bos- huijzen. Het programma wordt uitgezonden van tien over half zeven tot zeven uur over Hil versum H. voorbereidend werk zal naar schat ting, vier jaar in beslag nemen. Ons land, zo heeft prof. De Bruin in een oinvderhoud meegedeeld, heeft niet ten onrechte de naam van het klassieke land der bijbelverspreiding. Het heeft echter een aanmerkelijke achterstand in te halen bij Duitsland Engeland en by Frankryk. Een integrale uitgave van de be langrijkste mlddelnederlandse bij belteksten. aldus de hoogleraar, ont leent haar betekenis allereerst aan dc stimulerende werking, die een bron nenpublicatie op velerlei beoefening van wetenschap zal hdbben: de mld delnederlandse evangeliën-harmonieën op de tekstkritiek van het Nieuwe Testament hun voorgeschiedenis reikt terug tot in de, tweede eeuw de andere bijbelvertalingen op hel onderzoek van de ontwikkelingsgang van de Nederlandse taal- en letter kunde en evenzeer op de bestudering van haar kerkhistorische achtergron den. Ten aanzien van de taalgeschie denis wees prot. De Bruin op de be tekenis die schriftteksten hebben ge had voor de vorming van de bijbeltaal in het bijzonder en van het Neder lands in het algemeen. Wanneer de uitgave in de toekomst van de pers zal zijn gekomen, zal zij de omvang van de twee gewone bijbels hebben. Het is lang onzeker geweest of er waarnemers van de Russisch Orthodoxe Kerk op het con cilie in Rome zouden komen. Daarvoor was nog nodig een extra reis van Mgr. Willebrands naar Moskou en wanneer hij gegaan is, zal dit wel ge weest zyn op speciaal verlangen van paus Johannes We twijfelen er aan of zyn voorganger zich ook zoveel moeite zon hebben getroost om de. Russen aldaar te krjjgen en we zijn er haast, zeker van dal de Russisch Orthodoxe Kerk toen niet op de uit nodiging zou zyn ingegaan. In het bericht waarin werd medegedeeld dat het patriarchaat van Moskou alsnog waarnemers zou zenden, stond ook dat men eerst dc opening van het concilie heeft willen af wachten om te weten in welke geest de paus in zijn eerste woorden liet concilie heeft willen bezielen. Het zou mogelyk geweest zjjn dat daarin een aanval op het communisme werd gedaan. Toen het een rede bleek te zyn die naar alle kanten verzoenings gezind was, had men in Moskou blijkbaar geen overwegende bezwaren meer en maakte men on middellijk bekend welke leden van de Russische Kerk naar Rome zouden worden gezonden. Blijk baar was alles toch reeds tevoren klaar gemaakt. Sinds in 1961 bijna alle oosterse orthodoxe kerken achter het IJzeren Gordijn lid zijn geworden van de Wereldraad der Kerken, heeft men hier ernstig rekening te houden met het christendom dat leeft in communistische landen. Trouwens voordien waren er reeds enkele kerken uit die landen (Tsjecho-Slowakije, Hongarije) lid en toen stond men voor dezelfde vragen. Nu kan men zeggen dat de meeste kerken (in ons land bijv.) niets te maken hebben met het communisme. Dit is slechts schijn. De kerken uit de communistisch geregeerde landen hebben er wel mee te maken en als zodanig hebben wij er ook mee te maken wanneer onze kerken lid zijn van de Wereldraad der Kerken. Doch ook buitendien wordt de wereld waarin wij leven be roerd door de communistische gedachtengang, het zij dat men er zich fel tegen verzet, hetzij dat men deze (gedeeltelijk) aanvaardt. Dat communisme is niet meer weg te denken uit onze samenleving. En ook al zouden alle communistisch geregeerde landen omzwaaien, dan nog zouden we met deze gedachtenwereld te maken biyven hebben. Er is nu eenmaal een confrontatie met het communisme Ook op" het Vaticaan weet men dit. Als wereld kerk komt men er mee in aanraking. Denk aan een land als Polen. En in Italië zit de grootste communistische partij, die meer leden telt dan die van Rusland zelf. Zo moet men, of men wil of niet, er zich wel mee bezig houden. Het is nu eenmaal een maatschappelijk stelsel naast andere. Het wil echter ook meer zijn dan een maatschappelijk stel sel. Het heeft ook iets te maken met levens- en wereldbeschouwing en daarin zitten nu juist de ergste punten van conflict. Dit nu is het conflict dat de kerken achter het IJzeren Gordijn in veel sterkere mate kennen dan de kerken in niet-com- munistisch geregeerde landen. Zij staan hier mid denin. Wij kunnen het nog van een afstand be schouwen; zij moeten er in en er onder leven. Wie de geschiedenis van de laatste veertig jaren ge volgd heeft, moet nu tot zijn verbazing, misschien beter gezegd tot zijn beschaming, constateren dat deze kerken niet zijn tenonder gegaan. Sinds 1961 kennen we de beweging die het meest bekend is ondier de naam „Praagse Christelijke Vredesconferentie", waaraan een 700 mensen uit landen vóór en achter het IJzeren Gordijn hebben deelgenomen. Voor ons land heeft prof. dr. A. J. Rasker uit Leiden zitting in het werkcomité dat de conferentie heeft voortbereid en dat voortdurend bezig is met de centrale vragen hoe vanuit de opdracht die Christus in de Evangeliën gegeven heeft, de problemen van onze tijd, die zozeer door de tegenstelling tussen Oost en West worden ge markeerd" moeten worden verstaan. Of „heeft de politiek al zulk een invloed op ons christen-zijn uitgeoefend, dat ons christen-zijn geen betekenis meer heeft voor de politiek"? We mogen ons niet blijven opsluiten „binnen een bepaalde politieke constellatie of sociaal economische structuur" alsof deze de enig juiste was. Moet de kerk de vragen van onze aardse werkelijkheid niet durven op nemen Ze heeft er toch mee te maken en ze is er aan verbonden. ferentie is de hoogleraar in die stad Hromadka. Hij is predikant bij de Evangelische Kerk der Tsjechische Broeders geweest voordat hrj hoogleraar werd in de dogmatiek. Hij tracht een positieve houding tussen kerk en staat in zyn land te bevorderen. Hij is lid geweest van het Centrale Comité van de Wereldraad der Kerken en juist daarom lanceerde de I.C.C.C. menige aanval op de Oecumene, die beschuldigd werd van crypo-com munisme. Deze Hromadka is een van de belang wekkendste kerkelijke figuren van onze tijd. Da een figuur als deze hoogleraar uit Bohemen komt is niet toevallig. De kerk waar hij predikant is ge weest, heeft een merkwaardige geschiedenis. Z< dateert al vanaf 1467, dus van voor de Kerkher vorming. Ze sloot zich later bij de Kerkhervorming aan, maar bleef toch eigen kenmerken houder, door de soberheid in wijze van leven en in de ere dienst en ook door een strenge tucht. Toen reeds kenden deze Boheemse of Moravische Broeders een zeker communisme. Een gedeelte van hun nako melingen kennen we beter als de Hernhutters. Het is dus waarlijk niet toevallig dat uit deze kerk een figuur als Hromadka is voortgekomen. Dat men er in de kerken steeds meer mee bezig is om een eigen houding te bepalen tussen de poli tieke tegenstellingen die de wereld beheersen en die ons doen leven in vrees voor een allesverterende wereldbrand, is te begrijpen. En eveneens is het te verstaan dat in tijdschriften en weekbladen men telkens weer bezig is met de vragen die hier opdoe men. „In de Waagschaal" had in zijn laatste num mer een artikel van F. G. de Groot: „Het probleem van te leren leven met het communisme". Wy in het Westen, zullen moeten komen tot een ontmoe ting met het communisme. „We raken het goedkope gezeur over de tegenstelling communisme-christen- dom kwyt. Het zwart-wit schema doet het echt niet meer". Doch dit gaat uiterst langzaam. Wy hebben onze verhouding tot het communisme te bepalen met het oog op de verschrikkelijke drei gingen waaronder de ganse mensheid gedrukt gaat. „In wezen verarmen wij het Evangelie als het dienst moet doen in de concurrente problema tiek tussen Evangelie en maatschappelyke en hu manistische stromingen". Aldus de heer de Groot. In het laatste nummer van het r.-k.weekblad „De Bazuin" stond een artikel van de dominicaan Karl Derksen: „Spreken met communisten". Het is geschreven mede na een ontmoeting met „de in het Westen veelomstreden" prof. Hromadka „Hromadka behoort tot diegenen gelukkig neemt hun aantal toe die niet ïyden aan de dikwijls voorkomende dwang-neurose van het anti-commu- nisme". De kerk heeft een priesterlijke taak, ook in een communistisch land". Zy zal zich solidair moeten weten met allen die gebukt gaan onder dezelfde last". Zij mag niet vluchten. Hromadka heeft de schrijver verder duidelijk gemaakt dat men met communisten kan spreken. Dat is moge lijk op het vlak van het geloof. Dit eist van de christen een zeer nauwkeurig zelfonderzoek, want ..de communisten hebben een zeer fyn gevoel voor echtheid en onechtheid in het geloof". Verder is met hen te spreken „op het vlak van christelyk bestaan". „Gedragen we ons in ons bestaan van edere dag werkelyk christelijk?" „Wij moeten com munisten laten zien dat hun opvattingen over onze ■godsdienst fout waren". In de derde plaats is er 3en gesprek mogelijk „op het vlak van de geschie- ienis van het menseiyk denken". Bij communisten /eranderen de gedachten over de mens. „Men komt namelyk tot de ontdekking dat er in ieder mensen- 'even noodzakelyk iets heiligs moet zyn". Deze dominicaan is nog al onder de indruk gekomen van Hromadka, die hem ten slotte verzekerde „dat de gelovigen van Tsjecho-Slowaky'e vurig bidden, dat de Westerse christenen niet onder mogen gaan in hun materialisme". H. Tot planetarium is bestemd de in 1961 gesloten orthodoxe kathedraal van Riga. De kathedraal is van zijn gouden kruis ontdaan en het gebouw zal veranderd worden in een weten schappelijk centrum. Er komt een filmzaal, die evenals het planetarium 290 zitplaatsen krijgt. Verder een leeszaal, een buffet en een laborato rium. Sinds 1961 is ook de kerk van de baptisten in Riga gesloten. Daarin is nu een televisiestation gevestigd. De rooms-katholieke dom van Riga doet 's winters dienst als concertge bouw en 's zomers als tentoonstel lingsruimte. Een oecumenisch jongerencontact Zuid-Holland is onlangs opgericht. Het O.J-C. wil een contact c.q. samenwerkingsorgaan zijn tussen de plaatselijke oecumenische jeugdraden en interkerkelyke jeugdgroeperingen, een „oefenplaats in getuigenis en dienst op weg naar de eenheid". De oecumenische jeugdraad Rotterdam heeft instemming betuigd met het nieuwe orgaan, waarin vooral sa menwerken jongeren uit Den Haag, Lekkerkerk, Schiedam en Vlaardin- Het Zweedse toeristenblad wekt de toeristen op vooral de. talrijke oude Zweedse dorpskerkjes te bezichtigen, waar veelal fraaie middeleeuwse muurschilderingen te vinden zyn be nevens andere uitingen van kerke lijke kunst. Het blad heeft aan de Zweedse aartsbisschop Dr. Hultgren gevraagd of toeristen welkom zyn in ae kerken. „Zyn weetgierige toeristen, die door de kerken lopen, een profa natie voor het huis van God, doordat zy daar alleen maar als toeristen ko men, of zou juist de kerkelijke kunst de toeschouwer tot nadenken stem men?" werd gevraagd. De aartsbis schop antwoordde, dat iedereen wel kom is in de kerken van Zweden, hetzij hij alleen de bezienswaardighe den in ogenschouw komt nemen, het- zy hy deel wenst te nemen aan de godsdienstoefening. Christelyke sym bolen, bybelse afbeeldingen en ker kelijke architectuur zijn iets „funda menteels", d.w.z„ aldus onderstreepte de bisschop, dat zij een boodschap te verkondigen hebben; en deze func tie is niet gebonden aan de momenten waarop de godsdienstoefeningen of kerkeiyke plechtigheden plaatsvinden. In de zomer zullen voorts talrijke Zweedse kerken voorzien worden van z.g. „draadloze toeristengidsen", waarby de toeristen zich kunnen voorzien van koptelefoon en tydens hun rondgang door de kerk worden voorgelicht. Advertentie) Zonder kramp, op natuurlijke wijze heipt Sennocol u van deze hinder lijke darmstoornis af. Sennocol is een nieuw natuurproduct, vervaar digd uit gestandaardiseerdextract van Sennapeulen. Sennocol geeft u opnieuw een natuurlijke stofwisse ling, een gezonde darmfunctie die uw werklust, energie en humeur gunstig beïnvloedt. Sennocol is goed, ook voor bejaarden, mensen met gevoelige ingewanden en in hardnekkige gevallen. Sennocol werkt ongewenste gewoóntevor- ming niet in de hand. dragees herstellen uw /f\ natuurlijke stofwisseling OLD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9