VEER ZIERIKZEE-KATS weer
op gang na geslaagde proeftocht
Opdracht verstrekt voor
plan Drieprovinciëndam
Vogelwaarde: conflict
tussen twee wethouders
Zijpe ditmaal enige
„uitlaatklep" voor ijs
WYBERT
IJsbrekers in volle actie
Zeeuwse
ALMANAK
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 15 FEBRUARI 1963
VOORLOPIG ALLEEN OVERDAG
Hofmeester zette
erwtensoep weer
op de kachel
MET EEN SIERLIJKE BOOG
schoof de veerboot „Koningin
Emma" donderdagmorgen, even
over half twaalf, langs de stei
ger in de haven van Kats. Kapi
tein H. M. van der Doe, liet de
telegraaf naar beneden rinkelen
en knikte toen tevreden naar de
directeur van de Provinciale
Stoombootdienst, mr. J. L. Nieu-
wenhuis: „Er is niets meer in de
weg". De proefvaart van de
veerdienst Zierikzee-Kats, na
bijna vijf weken gedwongen
stremming door het ijs. was ge
smeerd verlopen: de marine
mannen aan boord van de „Em
ma" zagen met welgevallen, hoe
de boot het pad volgde, dat zij
met springladingen in de ijs-
koek hadden gebroken.
Het college van Gedeputeerde Sta
ten kreeg een telefoontje, dat het ex
periment zonder enige strubbeling
was uitgevoerd. Om één uur 's mid
dags werd daarop de officiële eerste
reis uit de haven De Val te Zierikzee
gemaakt. Schouwen-Dniveland heeft
zyn verbinding met Midden-Zeeland
terug. Zolang de betonning in de
Oosterschelde nog niet is gelegd, zul
len bij de duisternis nog drie vaarten
bomen te vervallen. De eerste vaart
wordt 's morgens om zeven uur van
uit Zierikzee gemaakt en de laatste
reis begint om zes uur 's avonds van
uit de veerhaven van Kats. In de don-
AMSTERDAM
Gooien
Het zonnetje mag gisteren dan
vrolijk geschenen hebben, het
heeft de lieve jeugd er niet van
weerhouden om krachtig met
sneeuwballen te gooien.... Nou ja,
sneeuwballen. Eigenlijk dooibal-
len, van die kille klodders. En ge
loof maar dat er naar hartelust
gegooid werd. Zo van: vlug nog
eentje gooien voordat 'ie weg-
dooit.
En zoals gewoonlijk doet het er
niet eens zoveel toe waarop ge
gooid wordt. Bij voorkeur op be
wegende doelen als voorbijfiet-
sende meisjes of herenal dan
niet met hoed. Maar bij gebrek
aan beter blijken ook auto's of
doodgewone muren het altijd uit
stekend te doen.
Op het Goese perron beperkten
schooljochies zich zeker niet tot
muren, hetgeen een bijzonder
nijdige meneer de uitroep ontlok
te: gooi op de mensen, maar niet
op mij!"
Kijk, zoiets getuigt nu van zelf
kennis.
Schooljongens in Middelburg kon
den er geen genoeg van krijgen.
Vrolijk kneedden ze hun balletjes
en krachtig wierpen ze deze ver
volgens weg Hoog tegen de muur
van de Nieuwe Kerk spatte er
een druipend uit elkaar.
,fLéker hoog", riep het jochie
trots.
„Ik gooi nog hogersnoefde zijn
sneeuwbalknedend vriendje.
„Ik gooi als het moet nóg hoger"
riep de eerste, „heus wel tegen de
Lange Jan. Tegen de bellen van
het carillon, als het moet".
,Jiom op dan", smaalde het an
dere jongetje, „gooi dan eens een
Cis....,"
kere morgenuren vervalt dus een
overtocht en 's avonds zal de boot
voorlopig ook nog buiten bedrijf zyn.
Het leek gistermorgen aan de beide
veerhavens of alles uit zijn winter
slaap ontwaakte, toen de „Koningin
Emma" in beweging kwam. De man
nen in hun blauwe truien ec hun dik
ke bonkers wreven zich de kou uit
de handen en strekten de stijve be
nen na vijf weken van kleine, min of
meer overbodige karweitjes. De eer
ste overtocht was een soort ontdek
kingsreis. In het stuurhuis hebben
we de reis meegemaakt. De kapitein
en de overige bemanningsleden tuur
de de watervlakte van de Ooster
schelde af en ontmoetten hier en daar
nog dichte ys velden.
SCHOTSJES BREKEN
Handig manoeuvreerde de stuurman
de „Emma" of en toe tussen een
opening in de langgerekte ijsslierten
door. Enkele honderden meters voor
hem uit, maakte de met stenen ver
zwaarde sleepboot „Willem" van de
sleepdienst „Muller" uit Terneuzen
ruim baan. Kapitein M Flikweert
had er plezier in, dat hfl zijn vroegere
woonplaats Zierikzee van een hele
boel ellende kon verlossen. Eerst
veegde zjjn „Willem" 's morgens in
de haven van Kats de zaak nog even
aan en toen vertrok hij met de dy-
nam(iet)ische marinemannen en de
directeur van de P.S.D- naar Zierik
zee om de veerboot „op te halen". De
gedraaide wind had daar sinds de dag
te voren weer wat meer drijfijs naar
binnen gestuwd, maar na een kwar
tiertje schotsjes breken, bestonden er
geen onoverkomelijke moeilijkheden
meer. De opvarenden van de sleep
boot kwamen nog even langszij de
veerboot om in de kajuit een kop
koffie te drinken en een directie-si
gaartje op te steken. Het duurde toen
niet lang meer, of de machines lieten
de schroef door het water draaien en
de proeftocht begon Nauwelijks bui
ten de haven „De Val" zette de hof
meester zijn eerste pan erwtensoep
weer op het gas. De in heel Zeeland
bekende „snertboot" begon weer met
nieuwe moed.
Na vijf weken van gedwongen
rust is gistermorgen de provin
ciale veerboot ,J£oningin Emma"
op de lijn ZierikzeeKats weer
in de vaart gebracht. Aan het
eind van de morgen werd een ge
slaagde proefvaart naar de veer
haven van Kats gemaakt. Toen
de boot daar arriveerde verdrong
een groepje nieuwsgierigen zich
voor de loopplank aan de steiger.
(Foto P.Z.C
IETS VERANDERD
Met marine-officier l.t.z. II o.c. J.
van Hulzen zocht kapitein Van der
Doe de Oostersclieldeplas af. Hier en
daar doemde nog een stevig ijsveld
op, maar de veerboot had er nu nog
maar weinig hinder van. Toch was er
iets veranderd op het water. De paal-
boeien en de tonnetjes, vaste oriën
tatiepunten voor kapitein en stuur
man, waren op een enkele na verdwe
nen. Van der Doe miste ze direct. De
marinemannen hadden er 's morgens
nog een gezien, maar die verdween
bij vloed ook onder de waterspiegel.
Na een dik half uur varen de nor
male tijdsduur voor de overtocht
stevende de „Koningin Emma" tus
sen de havenhoofden van Kats naar
binnen. Een keurig pad leidde naar
de steiger, waarvan de palen nog met
dikke ijskorsten waren afgezet. Een
groepje mannen stond op de brug
klaar om aan boord te springen, zo
dra de loopplanken waren uitgetrok
ken. En zowaar: de eerste auto stond
al op het veerplein te wachten. De
Kloetingse vertegenwoordiger W.
Witt, had de P.Z.C. 's morgens goed
gelezen. „Een proefvaart? Laat ik
maar een kansje wagen". Hij werd
de eerste passagier. Overigens is het
deze eerste dag nog niet druk ge
weest. Maar dat zal wel veranderen,
zodra het bericht van de hervatting
van de veerdienst algemeen bekend
is.
Voorrang aan Zijpe
nu geheel opgeheven
De veerdienst ZijpeAnna Jaco-
bapolder functioneert momenteel
overdag zo frequent en de wacht
tijden voor het autoverkeer zijn
al zover teruggelopen, dat met
ingang van vandaag (vrijdag) de
voorrangsregeling voor de ver
schillende categoriën bevoorra
dingstransporten in haar geheel
kan worden ingetrokken. Sinds
enige weken genoten auto's met
kolen en vloeibare brandstoffen
voorrang op de kopladingboten
der R.Ï\M. Ook de afvoer van
melk was op deze wijze dagelijks
verzekerd. Bovendien gold een
dergelijk privilege sinds ander
halve week voor de regelmatige
bodediensten van en naar het
eiland. Nu de urgentie van dit
alles dank zij een meer regelma
tig pontverkeer is afgenomen,
achten de gezamenlijke gemeen
tebesturen van het eiland het niet
langer verantwoord ten opzichte
van het andere verkeer om deze
voorrangsmaatregelen nog te be
stendigen.
wwwww
isoxn atesn en keeC
meest doeltreffend
Lezing over Israël voor
Genootsch. Nederl.-Frankrijk
Woensdagavond hield Père Callens in
het Polderhuis te Middelburg een voor
dracht voor het Genootschap Nederland-
Frankrijk. Met lichtbeelden en liturgi
sche muziek schetste hij de vele aanwe
zigen „Le visage dTsraël". Spreker ver
telde van het wonder der verbondenheid
tussen de joden, die zelfs als ze elkaar
nooit eerder gesproken of gezien heb
ben, elkaar perfect begrijpen en eensge
zind samenwerken. Met behulp van
prachtige kleurendia's werd een reis ge
maakt door dit boeiende land met zijn
indrukwekkende rotsformaties, de kale
woestijn van Négeb, de industriestad
Haifa, het oude Jeruzalem en Nazareth
en de wellicht oudste haven van de we
reld, Jaffa. Duideiyk kwam aan de orde
dat het grootste probleem voor Israël
is, om aan water voor irrigatie te ko
men. De avond besloot met een serie
kleurrijke bloemenopnamen en enkele
portretten van Israëlieten, waaruit vol
gens de spreker de vastbeslotenheid, de
wilskracht en heldhaftigheid van het
joodse volk blijkt.
Rond Haringvliet en Grevelingen
Veertien gemeenten
werken samen
De commissie samenwerkende gemeen-
„Drieprovinciëndam", heeft aan de
ebouwliundige bureaus Prof. Wie-
ger Bruin te Amsterdam en ir. W. F.
Schut te Rotterdam opdracht gegeven
tot het vervaardigen van een structuur-
„Drieprovinciëndam".
Is bekend hebben veertien gemeen-
in het gebied grenzende aan het
Haringvliet, het Hollands Diep, het Vol-
erak en de Krammer, waaronder ook
:ruinisse en St.-Philipsland, een com
missie gevormd om de structuele pro
blemen rond de bouw van de Haring
vlietbrug, Volkerakdam en Grevelingen-
te bestuderen.
e gemeentebesturen zijn na onder-
beraad tot het inzicht gekomen,
de totstandkoming van de Greve-
lingendam en de brug over het Haring
vliet (in 1964) en vervolgens van de
Zoomweg (1967-69) grote invloed zal
uitoefenen op de ontwikkeling van het
ehele omringende bovendien door
.elangrijke scheepvaartwegen doorsne
den gebied.
In aanmerking genomen, dat dit gebied
tot dusverre ten opzichte van andere
landsdelen structureel achter is geble
ven en reeds uit dien hoofde bijzondere
impulsen behoeft, wordt het, voor het
slagen van een verantwoorde ont
wikkeling, van primair belang geacht,
dat wordt samengewerkt tussen de
plaatselijke besturen onderling en tu
sen plaatselijke en centrale overheid.
Ten einde daaraan een grondslag te
verschaffen werd dooi de samenwer
kende gemeenten besloten gezamenlijk
opdracht te verstrekken tot het ver
vaardigen van een structuurplan, dat
bij voorbaat en gemakshalve wordt ge
noemd „Structuurplan Drieprovinclen-
i".
Medewerking
medewerking tot het welslagen
daarvan is ingeroepen van vele instan
ties, o.a. de ministeries van binnenland
se zaken, van landbouw, van verkeer en
waterstaat, van economische zaken, van
financiën, van volkshuisvesting en
bouwnijverheid, van sociale zaken en
volksgezondheid, van onderwijs, kunsten
en wetenschapen en vele onder deze
ministeries ressorterende bureaus. Ver
der aan de Vereniging van Ned. Ge
meenten, Gedeputeerde Staten van Zuid-
Holland, Noora-Brabant en Zeeland, de
hoofdingenieur-directeur provinciale
waterstaat in deze provincies, de Unie
van waterschapsbonden en meer an
dere.
Daar het vaststaat, dat het toekomstige
overleg alleen dan de beste resultaten
kunnen opleveren, wanneer het
structuurplan een weergave is van het
optimaal bereikbare, zullen de stede-
bouwkundige adviseurs uiteraard be
hoefte hebben aan grondige documenta
tie. Deze zullen zij Tn vele gevallen niet
door zelfstandig onderzoek Kunnen ver
krijgen. Het ligt daarom voor de hand,
dat zij zich daartoe tot de verschillende
diensten zullen wenden.
Een en ander zal veel tijd vergen, doch
de commissie stelt zich voor alle daar
voor in aanmerking komende instanties
in het nader overleg te betrekken zodra
het ontwerp-structuurplan daartoe vol
doende houvast oplevert.
De commissie samenwerkende gemeen
ten „Drieprovinciëndam", waarvan het
domicilie is gevestigd op het raadhuis
:gensplaat. wordt gevormd door
de heren w. M. van der Harst, burge
meester van Ooltgensplaat; mr. H. Pop,
burgemeester van Dinteloord en Prin
senland en C. H. v. d. Linde, burge
meester van Bruinisse.
Onbekenden drukten
in Vlissingen
etalageruit in
Onbekenden hebben donderdagavond
omstreeks half elf bij de firma M. in
de Walstraat te Vlissingen een etalage
ruit ingedrukt. Voorbijgangers, die op
het schervengerinkel in de onverlichte
etalagehal afkwamen, zagen een jong
paartje de Lange Zelke invluchten. De
tentoongestelde artikelen liepen geen
schade op. Er werd niets vermist.
Overstekend knaapje
10) door bus aangereden
Het tienjarige knaapje A. B. uit Vlis
singen is donderdagmorgen in de Bloe-
menlaan te Vlissingen gegrepen door
een büs Hij liep daarbij enige schram
men op. Het ongeluk gebeurde om
streeks half tien ter hoogte van de
Oranjeschool. Het knaapje stak plotse
ling, viak voor de juist passerende bus
van Streekvervoer Walcheren, die be
stuurd werd door de heer J. V- uit Vlis
singen, de straat over.
Dokter D. C. Bom onderzocht de lon
gen ter plaatse en constateerde enkele
lichte schrammen. Hij liet het kind
voor een verder onderzoek overbrengen
naar „Bethesda", waar men het enige
tijd later liet vertrekken.
EXAMENS
Aan de technische hogeschool te Eindho
ven slaagden voor het kandidaatsexa
men scheikundige technologie de heren
M. Drijdijk uit Driewegen en de heer N.
J. J. Huige uit Goes.
Dezer dagen slaagde de heer N. van
Aartse te Middelburg voor het examen
M.BA..V
GESPREK VAN DE DAG...
Geportretteerd als
sneeuwpoppen
Loco-burgemeester F. A. Bakker van
Vogelwaarde heeft het bepaald niet
kunnen voorzien dat zijn op 10 de
cember 1962 uitgesproken woorden,
ter gelegenheid van de installatie van
burgemeester P. J. G. Molthoff, zo
spoedig zouden worden bewaarheid.
Wethouder De Bakker wees de nieu
we burgemeester toen op het feit
dat het besturen van een vierling
gemeente (Vogelwaarde wordt ge
vormd door de dorpen Boschkapelle,
Hengstdijk, Ossenisse en Stoppeldijk)
Seen eenvoudige zaak is. „Al deze
orpen hebben hun eigen bloedsom
loop", zo zei de heer De Bakker in
zyn installatierede. „Hun harten kun
nen soms heftig kloppen en als één
van het kwartet denkt misdeeld te
zijn, zelfs wel eens in opstand ko
men
Eén van het viertal is in opstand
gekomen: Boschkapelle. De persoon,
die het ïydend voorwerp in een on
verkwikkelijke affaire dreigt te wor
den, is loco-burgemeester De Bak
ker!
Iedere inwoner van de vier tot Vo
gelwaarde behorende dorpen weet
dat in de gemeenteraad een gezags
crisis is ontstaan tussen de wethou
ders F. A. de Bakker en A. J. B.
Serrarens. Iedereen weet voorts te
vertellen dat er een motie gereed
Het conflict tussen twee wethouders in
de gemeente Vogelwaarde wordt zelfs
weerspiegeld in deze sneeuwpoppen. De
„aanhangers" van beide partijen heb
ben hun mening niet onder stoelen of
banken gestoken, maar gebruik ge
maakt van deze winter met veel sneeuw.
(Foto P.Z.C.)
„De motie is afkomstig van Ser
rarens c.s. en zal worden onder
steund door acht van de elf raads
leden. Daarna zal wethouder De
Bakker worden ontslagen en de
lieer Serrarens worden benoemd
tot eerste wethouder en loco-bur-
gemeester", aldus weet men in
Vogelwaarde niet grote zekerheid
te zeggen.
Waarom
(Slot van pag. 1)
afgesloten. Tegelijk kwam men toen
tot de ontdekking, dat alle ijs in zui
delijke richting moest worden ge
transporteerd. Het Hellegat, de aan
loop naar het Volkerak zat propvol.
Met de vloedstroom mee kwam het
ijs in die dagen zelfs uit zuidelijke
richting het Hollandsch Diep weer
binnen.
Voor de eilanden Goeree-Overflak-
kee en Schotfwen-Duiveland zyn het
de kwaadste dagen geweest. De
veerboot van Dintelsas naar Oolt
gensplaat (Sluishavcn) is toen tas
sen een ijsveld bekneld geraakt en
heeft voor de overtocht bijna een
volle nacht nodig gehad. Aan Zyne
en Anna Jacobapolder kwamen ae
langste wachttijden voor, omdat de
R.T.M,-veerpont: niet verder kwam
dan vier of vüf vaarten per etmaal.
Do logge pont moest zicli een weg
knagen door echte ijsvelden van hon
derden meters In het rond.
Die weinig rooskleurige situatie is
de stoot geweest tot een driedaagse
„oorlog" van de ysbrekers tegen de
Ijsvloer voor Numansdorp. Met kop
pige aanvallen lukte het ten slotte
het opstropende ijs te breken en een
geul te trekken naar het Haring
vliet. Dat heeft wat ontlasting ge
bracht voor de situatie ln de Zeeuw
se wateren. „Overigens werd het
beeld kort daarop weer vertroebeld
doordat ijsvelden op de zandplaten
loskwamen. We zijn ook van zoveel
factoren afhankelijk
Als hoopvolle mededeling voor ieder,
die nu naar dooi verlangt kon de
heer Van Hiele aan deze situatiete
kening toevoegen, dat de kwaliteit
van het ijs sterk achteruit gaat. Het
is bros en zit vol modder. Hier en
daar heeft het een zwarte kleur. Nu
de dooi zich al een beetje laat voelen
schuurt het ijs van onderen af en
verslapt.
De Rijn in Duitsland heeft al een
temperatuur van twee graden
boven nul. Dat geeft moed. En
wie b(J doorzettende dooi nog
vreest voor een langdurige ellen
de vanwege het loskomende ijs
kan men in Dordrecht dit verze
keren: „Binnen enkele dagen is
alles weg
Met de naderende dooi in do
weerberichten is de laatste dagen
in de Zeeuwse wateren en havens
een ijsbrekende activiteit ont
staan. In en om de Oosterschelde
is donderdag weer menige ijsbrok
in stukken „geknipt". Dit had tot
gevolg, dat er zelfs weer enige
scheepvaart van Zijpe ln de rich
ting wemeldinge op gang kon ko
men.
Rond één uur 's middags trok
een konvooi van vier Franse sche
pen door dit vaarwater de Oos
terschelde op. Met veel bekyks
op de kant is ook de vluchthaven
van Zype donderdagmiddag
schoongeveegd. Rond twee uur
verscheen daar de Franse sleep
boot „Cavangard" van de
C.N.F.R. uit Dordrecht. Dit schip
had de opdracht om het motor
schip „Medoc" uit het ijsisolement
van de haven te verlossen. Korte
tyd later kon het vaartuig als
eerste de vjuchthaven verlaten.
Het vertrok naar Wemeldinge. In
het kielzog draalden het Belgi
sche motorschip „Poolster" en de
motorspits „Pelgor" mee. Een
half uur later kwamen twee
krachtige ysbrekers van rijkswa
terstaat directie beneden-rivieren
uit Dordrecht het Krammer af
zakken. De vluchthaven van Zijpe
ressorteert onder het territoir
van deze waterstaatsdirectie. In
korte tyd maakten de „Brunings"
en de „Jan Blankert" korte met
ten met het ys in de vluchthaven.
zy voeren de 50 centimeter dikke
laag finaal stuk. In het havenka
naal van Zierikzee hebben de vier
vletten van de Deltadienst van
rijkswaterstaat na hun kranige
prestatie van woensdagmiddag
gisteren opnieuw een geul in het
ijs gebroken. De scheepjes voeren
in de loop van de middag een keer
van hun ligplaats Het Luitje op
en neer en zorgden er voor, dat
het voor krachtige schepen moge
lijk is om de haven binnen te lo
pen.
Donderdag is de scheepvaart door
het Kanaal door Zuid-Beveland
aervat, nadat de ysbrekers „Wil
lem" en „Betsie" het ys gebroken
hadden in het kanaal en in de bui
tenhaven van Wemeldinge.
Als eerste schip maakte de coas
ter „Columbus die in Yerscke
„overwinterd" had de tocht door
het kanaal. De „Columbus" is
naar Antwerpen gevaren. Ook het
scheepvaartverkeer op de route
van Wemeldinge naar Dordrecht
komt weer op gang. Vandaag
vrydag vertrekken tien tankers
van Phs. van Ommeren, die in
Wemeldinge in het ijs hebben ge
zeten, in konvooi in de richting
van Dordrecht.
Opdooimaatregelen
nog van kracht
In Zeeuwsch-Vlaandcren vallen steeds
meer gemeentelijke en polderwegen on
der de opdooimaatregelen. In West-
Zeeuwsch-Vlaanderen hebben deze on
der meer tot gevolg, dat enkele plaatsen
niet meer per autobus zijn te bereiken.
Zo heeft de S.B.M. de lijndienst op Re-
tranchement moeten laten vervallen,
terwijl ook Cndzand-haven niet meer
is te bereiken. Wel rijdt de bus op deze
lUn tot aan café Boone te Cadzand-bad.
De verbindingswegen tussen Breskens-
veerhaven en dorp zijn eveneens voor
zwaar verkeer gesloten, waardoor de
autobussen het dorp alleen via een om
weg kunnen bereiken. Ook kunnen de
buspassagiers op de provinciale weg ln-
en uitstappen. Sinds donderdagmorgen
ls de kom van Aardenburg voor zwaar
verkeer afgesloten. De S.B.M. vervoert
zijn passagiers door de kom met een
busje. De Z.V.T.M. heeft de iyn Biervllet-
Hoofdplaat-Breskens v.v. voor onbepaal-
'Jjd gestaakt. Vanaf vandaag vry-
zal ook de dienst Zuiddorpe-
Westdorpe-Sas van Gent niet meer wor
den gereden. De bestuurders van zware
voertuigen dienen er rekening mee te
houden, dat in West-Zeeuwsch-Vlaande-
ren alle wegen van het waterschap Het
Vrye van Sluis wegens opdool zyn
sloten. Hetzelfde geldt nu reeds voor
grootste deel van de ruim 110 polders
van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen.
Wat de wegen op Walcheren betreft
is de situatie nog vrywel ongewijzigd.
Alle B-wegen zyn afgesloten en de bus-
Vraagt men echter waarom wethou
der De Bakker het vertrouwen van
het achttal niet meer geniet en wat
deze man aan fouten heeft misdaan,
dan zwijgt iedereen als het graf. Zij,
die het kunnen weten is zwijgplicht
opgelegd. De raadsleden en Betrok
kenen weigeren eveneens over deze
onverkwikkelijke zaak te spreken.
In Boschkapelle, de woonplaats van
wethouder De Bakker, werd slechts
een tipje van de sluier opgelicht.
„Wethouder De Bakker is gekozen
dóór en de vertegenwoordiger v&n de
arbeiders", zo zegt men daar. „Wet
houder Serrarens uit Ossenisse is
door de boeren in de raad gebracht.
LaatstgenG0pden zint het niet dat
een verteg.'v.voordlger van de arbei
ders eerstJ wethouder en waarne
mend burf/^neester is geworden".
Aldus de b olking van Boschkapelle,
die als éégfman achter de heer De
Bakker sti.it.
De aanhangers van wethouder Serra
rens beweren dat de heer De Bakker
tijdens het burgemeesterloze tijdperk
enkele bestuursfouten heeft gemaakt.
Voorts werd hem verweten dat hy
bij de eerste kennismaking met bur
gemeester Molthoff over vetes tus
sen de dorpen zou hebben gesproken.
„Die zijn er ook, al meer dan hon
derd jaar", zegt men in Boschkapelle.
Onmiddellijk begon men dan over het
voetbalveld, dat in Stoppeldijk zal
worden aangelegd, terwijl de voet-
balcub van Boschkapelle is. Overi
gens draagt de club de naam „Vogel
waarde"
Sneeuwpoppen
De bevolking van Boschkapelle zit
de zaak byzonder hoog. De affaire
is het gesprek van de dag. Uitgevro-
ren bouwvakarbeiders hebben in de
Bossestraat twee sneeuwpoppen op
gebouwd, die de beide wethouders
moeten voorstellen. De grote met
hoed en sigaar beeldt wethouder Ser
rarens uit, de kleine met pet en si
garet moet hun eigen man, wethou
der De Bakker voorstellen. De op
schriften „Weg met Serrarens" en
„Leve De Bakker" zeggen de voor-
byganger genoeg. Eerst blokkeerden
de sneeuwpoppen een zijstraat zodat
de politie opdracht gaf ze daar te
verwijderen. Nu staan ze op het trot
toir, overigens broederlyk naast
elkaar. Bewoners van Boschkapelle
houden er de wacht bij van 's mor
gens vroeg tot 's avonds laat. „Een
van de tegenparty heeft al getracht
de poppen met een auto omver te ry-
den zo werd ons verteld.
Als men de tijdelijk werklozen van
Boschkapelle mag geloven, dan zal
aan het begin van de eerstvolgende
raadsvergadering te Vogelwaarde
waarin dan de motie ter tafel zou
moeten komen een protestmars
met spandoeken naar het gemeente
huis worden ondernomen
kracht. Schouwen-Duivelands wegen zijn
nog steeds te berijden.
De A.M.Z. heeft donderdag na 8 uur
's morgens de ïyndienst op Borssele
moeten staken: het dorp is voor het
zwaardere verkeer meer dan 1,2 ton
druk per as .geïsoleerd, omdat de
opdooimaatregelen donderdag ook van
jassing zijn verklaard op de 's Hee-
loeksedyk. De A.M.Z. kan daardoor
niet verder rijden dan tot aan 's Hee-
renhoek. Er kon geen ontheffing wor
den verkregen. De in de garage te Bors
sele gestalde autobussen ongeveer
15 stuks zijn „geëvacueerd" naar de
Ëarage aan de Zuldvl Ietstraat te Goes.
<e dienst op Borssele kan niet worden
gereden zolangs de opdooimaatregelen
gelden.
VERWACHT.
OPLOPENDE TEMPERATUREN.
Aanvankelijk nog weinig bewolking, Ia-
ter geleidelijk toenemende bewolking
met in het zuiden en westen plaatselijk
of sneeuw. In de ochtend plaatse
lijk nog matige vorst, elders lichte dooi,
maar in do middag temperaturen op
lopend tot even boven het vriespunt.
Matige wind tussen zuidoost en oost.
ZON EN MAAN
16 februari
Zon op 7.55 onder 17.54
Maan op 1.17 onder 11.12