VEER ZIERIKZEE-KATS weer op gang na geslaagde proeftocht Opdracht verstrekt voor plan Drieprovinciëndam Vogelwaarde: conflict tussen twee wethouders Zijpe ditmaal enige „uitlaatklep" voor ijs WYBERT IJsbrekers in volle actie Zeeuwse ALMANAK 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 15 FEBRUARI 1963 VOORLOPIG ALLEEN OVERDAG Hofmeester zette erwtensoep weer op de kachel MET EEN SIERLIJKE BOOG schoof de veerboot „Koningin Emma" donderdagmorgen, even over half twaalf, langs de stei ger in de haven van Kats. Kapi tein H. M. van der Doe, liet de telegraaf naar beneden rinkelen en knikte toen tevreden naar de directeur van de Provinciale Stoombootdienst, mr. J. L. Nieu- wenhuis: „Er is niets meer in de weg". De proefvaart van de veerdienst Zierikzee-Kats, na bijna vijf weken gedwongen stremming door het ijs. was ge smeerd verlopen: de marine mannen aan boord van de „Em ma" zagen met welgevallen, hoe de boot het pad volgde, dat zij met springladingen in de ijs- koek hadden gebroken. Het college van Gedeputeerde Sta ten kreeg een telefoontje, dat het ex periment zonder enige strubbeling was uitgevoerd. Om één uur 's mid dags werd daarop de officiële eerste reis uit de haven De Val te Zierikzee gemaakt. Schouwen-Dniveland heeft zyn verbinding met Midden-Zeeland terug. Zolang de betonning in de Oosterschelde nog niet is gelegd, zul len bij de duisternis nog drie vaarten bomen te vervallen. De eerste vaart wordt 's morgens om zeven uur van uit Zierikzee gemaakt en de laatste reis begint om zes uur 's avonds van uit de veerhaven van Kats. In de don- AMSTERDAM Gooien Het zonnetje mag gisteren dan vrolijk geschenen hebben, het heeft de lieve jeugd er niet van weerhouden om krachtig met sneeuwballen te gooien.... Nou ja, sneeuwballen. Eigenlijk dooibal- len, van die kille klodders. En ge loof maar dat er naar hartelust gegooid werd. Zo van: vlug nog eentje gooien voordat 'ie weg- dooit. En zoals gewoonlijk doet het er niet eens zoveel toe waarop ge gooid wordt. Bij voorkeur op be wegende doelen als voorbijfiet- sende meisjes of herenal dan niet met hoed. Maar bij gebrek aan beter blijken ook auto's of doodgewone muren het altijd uit stekend te doen. Op het Goese perron beperkten schooljochies zich zeker niet tot muren, hetgeen een bijzonder nijdige meneer de uitroep ontlok te: gooi op de mensen, maar niet op mij!" Kijk, zoiets getuigt nu van zelf kennis. Schooljongens in Middelburg kon den er geen genoeg van krijgen. Vrolijk kneedden ze hun balletjes en krachtig wierpen ze deze ver volgens weg Hoog tegen de muur van de Nieuwe Kerk spatte er een druipend uit elkaar. ,fLéker hoog", riep het jochie trots. „Ik gooi nog hogersnoefde zijn sneeuwbalknedend vriendje. „Ik gooi als het moet nóg hoger" riep de eerste, „heus wel tegen de Lange Jan. Tegen de bellen van het carillon, als het moet". ,Jiom op dan", smaalde het an dere jongetje, „gooi dan eens een Cis....," kere morgenuren vervalt dus een overtocht en 's avonds zal de boot voorlopig ook nog buiten bedrijf zyn. Het leek gistermorgen aan de beide veerhavens of alles uit zijn winter slaap ontwaakte, toen de „Koningin Emma" in beweging kwam. De man nen in hun blauwe truien ec hun dik ke bonkers wreven zich de kou uit de handen en strekten de stijve be nen na vijf weken van kleine, min of meer overbodige karweitjes. De eer ste overtocht was een soort ontdek kingsreis. In het stuurhuis hebben we de reis meegemaakt. De kapitein en de overige bemanningsleden tuur de de watervlakte van de Ooster schelde af en ontmoetten hier en daar nog dichte ys velden. SCHOTSJES BREKEN Handig manoeuvreerde de stuurman de „Emma" of en toe tussen een opening in de langgerekte ijsslierten door. Enkele honderden meters voor hem uit, maakte de met stenen ver zwaarde sleepboot „Willem" van de sleepdienst „Muller" uit Terneuzen ruim baan. Kapitein M Flikweert had er plezier in, dat hfl zijn vroegere woonplaats Zierikzee van een hele boel ellende kon verlossen. Eerst veegde zjjn „Willem" 's morgens in de haven van Kats de zaak nog even aan en toen vertrok hij met de dy- nam(iet)ische marinemannen en de directeur van de P.S.D- naar Zierik zee om de veerboot „op te halen". De gedraaide wind had daar sinds de dag te voren weer wat meer drijfijs naar binnen gestuwd, maar na een kwar tiertje schotsjes breken, bestonden er geen onoverkomelijke moeilijkheden meer. De opvarenden van de sleep boot kwamen nog even langszij de veerboot om in de kajuit een kop koffie te drinken en een directie-si gaartje op te steken. Het duurde toen niet lang meer, of de machines lieten de schroef door het water draaien en de proeftocht begon Nauwelijks bui ten de haven „De Val" zette de hof meester zijn eerste pan erwtensoep weer op het gas. De in heel Zeeland bekende „snertboot" begon weer met nieuwe moed. Na vijf weken van gedwongen rust is gistermorgen de provin ciale veerboot ,J£oningin Emma" op de lijn ZierikzeeKats weer in de vaart gebracht. Aan het eind van de morgen werd een ge slaagde proefvaart naar de veer haven van Kats gemaakt. Toen de boot daar arriveerde verdrong een groepje nieuwsgierigen zich voor de loopplank aan de steiger. (Foto P.Z.C IETS VERANDERD Met marine-officier l.t.z. II o.c. J. van Hulzen zocht kapitein Van der Doe de Oostersclieldeplas af. Hier en daar doemde nog een stevig ijsveld op, maar de veerboot had er nu nog maar weinig hinder van. Toch was er iets veranderd op het water. De paal- boeien en de tonnetjes, vaste oriën tatiepunten voor kapitein en stuur man, waren op een enkele na verdwe nen. Van der Doe miste ze direct. De marinemannen hadden er 's morgens nog een gezien, maar die verdween bij vloed ook onder de waterspiegel. Na een dik half uur varen de nor male tijdsduur voor de overtocht stevende de „Koningin Emma" tus sen de havenhoofden van Kats naar binnen. Een keurig pad leidde naar de steiger, waarvan de palen nog met dikke ijskorsten waren afgezet. Een groepje mannen stond op de brug klaar om aan boord te springen, zo dra de loopplanken waren uitgetrok ken. En zowaar: de eerste auto stond al op het veerplein te wachten. De Kloetingse vertegenwoordiger W. Witt, had de P.Z.C. 's morgens goed gelezen. „Een proefvaart? Laat ik maar een kansje wagen". Hij werd de eerste passagier. Overigens is het deze eerste dag nog niet druk ge weest. Maar dat zal wel veranderen, zodra het bericht van de hervatting van de veerdienst algemeen bekend is. Voorrang aan Zijpe nu geheel opgeheven De veerdienst ZijpeAnna Jaco- bapolder functioneert momenteel overdag zo frequent en de wacht tijden voor het autoverkeer zijn al zover teruggelopen, dat met ingang van vandaag (vrijdag) de voorrangsregeling voor de ver schillende categoriën bevoorra dingstransporten in haar geheel kan worden ingetrokken. Sinds enige weken genoten auto's met kolen en vloeibare brandstoffen voorrang op de kopladingboten der R.Ï\M. Ook de afvoer van melk was op deze wijze dagelijks verzekerd. Bovendien gold een dergelijk privilege sinds ander halve week voor de regelmatige bodediensten van en naar het eiland. Nu de urgentie van dit alles dank zij een meer regelma tig pontverkeer is afgenomen, achten de gezamenlijke gemeen tebesturen van het eiland het niet langer verantwoord ten opzichte van het andere verkeer om deze voorrangsmaatregelen nog te be stendigen. wwwww isoxn atesn en keeC meest doeltreffend Lezing over Israël voor Genootsch. Nederl.-Frankrijk Woensdagavond hield Père Callens in het Polderhuis te Middelburg een voor dracht voor het Genootschap Nederland- Frankrijk. Met lichtbeelden en liturgi sche muziek schetste hij de vele aanwe zigen „Le visage dTsraël". Spreker ver telde van het wonder der verbondenheid tussen de joden, die zelfs als ze elkaar nooit eerder gesproken of gezien heb ben, elkaar perfect begrijpen en eensge zind samenwerken. Met behulp van prachtige kleurendia's werd een reis ge maakt door dit boeiende land met zijn indrukwekkende rotsformaties, de kale woestijn van Négeb, de industriestad Haifa, het oude Jeruzalem en Nazareth en de wellicht oudste haven van de we reld, Jaffa. Duideiyk kwam aan de orde dat het grootste probleem voor Israël is, om aan water voor irrigatie te ko men. De avond besloot met een serie kleurrijke bloemenopnamen en enkele portretten van Israëlieten, waaruit vol gens de spreker de vastbeslotenheid, de wilskracht en heldhaftigheid van het joodse volk blijkt. Rond Haringvliet en Grevelingen Veertien gemeenten werken samen De commissie samenwerkende gemeen- „Drieprovinciëndam", heeft aan de ebouwliundige bureaus Prof. Wie- ger Bruin te Amsterdam en ir. W. F. Schut te Rotterdam opdracht gegeven tot het vervaardigen van een structuur- „Drieprovinciëndam". Is bekend hebben veertien gemeen- in het gebied grenzende aan het Haringvliet, het Hollands Diep, het Vol- erak en de Krammer, waaronder ook :ruinisse en St.-Philipsland, een com missie gevormd om de structuele pro blemen rond de bouw van de Haring vlietbrug, Volkerakdam en Grevelingen- te bestuderen. e gemeentebesturen zijn na onder- beraad tot het inzicht gekomen, de totstandkoming van de Greve- lingendam en de brug over het Haring vliet (in 1964) en vervolgens van de Zoomweg (1967-69) grote invloed zal uitoefenen op de ontwikkeling van het ehele omringende bovendien door .elangrijke scheepvaartwegen doorsne den gebied. In aanmerking genomen, dat dit gebied tot dusverre ten opzichte van andere landsdelen structureel achter is geble ven en reeds uit dien hoofde bijzondere impulsen behoeft, wordt het, voor het slagen van een verantwoorde ont wikkeling, van primair belang geacht, dat wordt samengewerkt tussen de plaatselijke besturen onderling en tu sen plaatselijke en centrale overheid. Ten einde daaraan een grondslag te verschaffen werd dooi de samenwer kende gemeenten besloten gezamenlijk opdracht te verstrekken tot het ver vaardigen van een structuurplan, dat bij voorbaat en gemakshalve wordt ge noemd „Structuurplan Drieprovinclen- i". Medewerking medewerking tot het welslagen daarvan is ingeroepen van vele instan ties, o.a. de ministeries van binnenland se zaken, van landbouw, van verkeer en waterstaat, van economische zaken, van financiën, van volkshuisvesting en bouwnijverheid, van sociale zaken en volksgezondheid, van onderwijs, kunsten en wetenschapen en vele onder deze ministeries ressorterende bureaus. Ver der aan de Vereniging van Ned. Ge meenten, Gedeputeerde Staten van Zuid- Holland, Noora-Brabant en Zeeland, de hoofdingenieur-directeur provinciale waterstaat in deze provincies, de Unie van waterschapsbonden en meer an dere. Daar het vaststaat, dat het toekomstige overleg alleen dan de beste resultaten kunnen opleveren, wanneer het structuurplan een weergave is van het optimaal bereikbare, zullen de stede- bouwkundige adviseurs uiteraard be hoefte hebben aan grondige documenta tie. Deze zullen zij Tn vele gevallen niet door zelfstandig onderzoek Kunnen ver krijgen. Het ligt daarom voor de hand, dat zij zich daartoe tot de verschillende diensten zullen wenden. Een en ander zal veel tijd vergen, doch de commissie stelt zich voor alle daar voor in aanmerking komende instanties in het nader overleg te betrekken zodra het ontwerp-structuurplan daartoe vol doende houvast oplevert. De commissie samenwerkende gemeen ten „Drieprovinciëndam", waarvan het domicilie is gevestigd op het raadhuis :gensplaat. wordt gevormd door de heren w. M. van der Harst, burge meester van Ooltgensplaat; mr. H. Pop, burgemeester van Dinteloord en Prin senland en C. H. v. d. Linde, burge meester van Bruinisse. Onbekenden drukten in Vlissingen etalageruit in Onbekenden hebben donderdagavond omstreeks half elf bij de firma M. in de Walstraat te Vlissingen een etalage ruit ingedrukt. Voorbijgangers, die op het schervengerinkel in de onverlichte etalagehal afkwamen, zagen een jong paartje de Lange Zelke invluchten. De tentoongestelde artikelen liepen geen schade op. Er werd niets vermist. Overstekend knaapje 10) door bus aangereden Het tienjarige knaapje A. B. uit Vlis singen is donderdagmorgen in de Bloe- menlaan te Vlissingen gegrepen door een büs Hij liep daarbij enige schram men op. Het ongeluk gebeurde om streeks half tien ter hoogte van de Oranjeschool. Het knaapje stak plotse ling, viak voor de juist passerende bus van Streekvervoer Walcheren, die be stuurd werd door de heer J. V- uit Vlis singen, de straat over. Dokter D. C. Bom onderzocht de lon gen ter plaatse en constateerde enkele lichte schrammen. Hij liet het kind voor een verder onderzoek overbrengen naar „Bethesda", waar men het enige tijd later liet vertrekken. EXAMENS Aan de technische hogeschool te Eindho ven slaagden voor het kandidaatsexa men scheikundige technologie de heren M. Drijdijk uit Driewegen en de heer N. J. J. Huige uit Goes. Dezer dagen slaagde de heer N. van Aartse te Middelburg voor het examen M.BA..V GESPREK VAN DE DAG... Geportretteerd als sneeuwpoppen Loco-burgemeester F. A. Bakker van Vogelwaarde heeft het bepaald niet kunnen voorzien dat zijn op 10 de cember 1962 uitgesproken woorden, ter gelegenheid van de installatie van burgemeester P. J. G. Molthoff, zo spoedig zouden worden bewaarheid. Wethouder De Bakker wees de nieu we burgemeester toen op het feit dat het besturen van een vierling gemeente (Vogelwaarde wordt ge vormd door de dorpen Boschkapelle, Hengstdijk, Ossenisse en Stoppeldijk) Seen eenvoudige zaak is. „Al deze orpen hebben hun eigen bloedsom loop", zo zei de heer De Bakker in zyn installatierede. „Hun harten kun nen soms heftig kloppen en als één van het kwartet denkt misdeeld te zijn, zelfs wel eens in opstand ko men Eén van het viertal is in opstand gekomen: Boschkapelle. De persoon, die het ïydend voorwerp in een on verkwikkelijke affaire dreigt te wor den, is loco-burgemeester De Bak ker! Iedere inwoner van de vier tot Vo gelwaarde behorende dorpen weet dat in de gemeenteraad een gezags crisis is ontstaan tussen de wethou ders F. A. de Bakker en A. J. B. Serrarens. Iedereen weet voorts te vertellen dat er een motie gereed Het conflict tussen twee wethouders in de gemeente Vogelwaarde wordt zelfs weerspiegeld in deze sneeuwpoppen. De „aanhangers" van beide partijen heb ben hun mening niet onder stoelen of banken gestoken, maar gebruik ge maakt van deze winter met veel sneeuw. (Foto P.Z.C.) „De motie is afkomstig van Ser rarens c.s. en zal worden onder steund door acht van de elf raads leden. Daarna zal wethouder De Bakker worden ontslagen en de lieer Serrarens worden benoemd tot eerste wethouder en loco-bur- gemeester", aldus weet men in Vogelwaarde niet grote zekerheid te zeggen. Waarom (Slot van pag. 1) afgesloten. Tegelijk kwam men toen tot de ontdekking, dat alle ijs in zui delijke richting moest worden ge transporteerd. Het Hellegat, de aan loop naar het Volkerak zat propvol. Met de vloedstroom mee kwam het ijs in die dagen zelfs uit zuidelijke richting het Hollandsch Diep weer binnen. Voor de eilanden Goeree-Overflak- kee en Schotfwen-Duiveland zyn het de kwaadste dagen geweest. De veerboot van Dintelsas naar Oolt gensplaat (Sluishavcn) is toen tas sen een ijsveld bekneld geraakt en heeft voor de overtocht bijna een volle nacht nodig gehad. Aan Zyne en Anna Jacobapolder kwamen ae langste wachttijden voor, omdat de R.T.M,-veerpont: niet verder kwam dan vier of vüf vaarten per etmaal. Do logge pont moest zicli een weg knagen door echte ijsvelden van hon derden meters In het rond. Die weinig rooskleurige situatie is de stoot geweest tot een driedaagse „oorlog" van de ysbrekers tegen de Ijsvloer voor Numansdorp. Met kop pige aanvallen lukte het ten slotte het opstropende ijs te breken en een geul te trekken naar het Haring vliet. Dat heeft wat ontlasting ge bracht voor de situatie ln de Zeeuw se wateren. „Overigens werd het beeld kort daarop weer vertroebeld doordat ijsvelden op de zandplaten loskwamen. We zijn ook van zoveel factoren afhankelijk Als hoopvolle mededeling voor ieder, die nu naar dooi verlangt kon de heer Van Hiele aan deze situatiete kening toevoegen, dat de kwaliteit van het ijs sterk achteruit gaat. Het is bros en zit vol modder. Hier en daar heeft het een zwarte kleur. Nu de dooi zich al een beetje laat voelen schuurt het ijs van onderen af en verslapt. De Rijn in Duitsland heeft al een temperatuur van twee graden boven nul. Dat geeft moed. En wie b(J doorzettende dooi nog vreest voor een langdurige ellen de vanwege het loskomende ijs kan men in Dordrecht dit verze keren: „Binnen enkele dagen is alles weg Met de naderende dooi in do weerberichten is de laatste dagen in de Zeeuwse wateren en havens een ijsbrekende activiteit ont staan. In en om de Oosterschelde is donderdag weer menige ijsbrok in stukken „geknipt". Dit had tot gevolg, dat er zelfs weer enige scheepvaart van Zijpe ln de rich ting wemeldinge op gang kon ko men. Rond één uur 's middags trok een konvooi van vier Franse sche pen door dit vaarwater de Oos terschelde op. Met veel bekyks op de kant is ook de vluchthaven van Zype donderdagmiddag schoongeveegd. Rond twee uur verscheen daar de Franse sleep boot „Cavangard" van de C.N.F.R. uit Dordrecht. Dit schip had de opdracht om het motor schip „Medoc" uit het ijsisolement van de haven te verlossen. Korte tyd later kon het vaartuig als eerste de vjuchthaven verlaten. Het vertrok naar Wemeldinge. In het kielzog draalden het Belgi sche motorschip „Poolster" en de motorspits „Pelgor" mee. Een half uur later kwamen twee krachtige ysbrekers van rijkswa terstaat directie beneden-rivieren uit Dordrecht het Krammer af zakken. De vluchthaven van Zijpe ressorteert onder het territoir van deze waterstaatsdirectie. In korte tyd maakten de „Brunings" en de „Jan Blankert" korte met ten met het ys in de vluchthaven. zy voeren de 50 centimeter dikke laag finaal stuk. In het havenka naal van Zierikzee hebben de vier vletten van de Deltadienst van rijkswaterstaat na hun kranige prestatie van woensdagmiddag gisteren opnieuw een geul in het ijs gebroken. De scheepjes voeren in de loop van de middag een keer van hun ligplaats Het Luitje op en neer en zorgden er voor, dat het voor krachtige schepen moge lijk is om de haven binnen te lo pen. Donderdag is de scheepvaart door het Kanaal door Zuid-Beveland aervat, nadat de ysbrekers „Wil lem" en „Betsie" het ys gebroken hadden in het kanaal en in de bui tenhaven van Wemeldinge. Als eerste schip maakte de coas ter „Columbus die in Yerscke „overwinterd" had de tocht door het kanaal. De „Columbus" is naar Antwerpen gevaren. Ook het scheepvaartverkeer op de route van Wemeldinge naar Dordrecht komt weer op gang. Vandaag vrydag vertrekken tien tankers van Phs. van Ommeren, die in Wemeldinge in het ijs hebben ge zeten, in konvooi in de richting van Dordrecht. Opdooimaatregelen nog van kracht In Zeeuwsch-Vlaandcren vallen steeds meer gemeentelijke en polderwegen on der de opdooimaatregelen. In West- Zeeuwsch-Vlaanderen hebben deze on der meer tot gevolg, dat enkele plaatsen niet meer per autobus zijn te bereiken. Zo heeft de S.B.M. de lijndienst op Re- tranchement moeten laten vervallen, terwijl ook Cndzand-haven niet meer is te bereiken. Wel rijdt de bus op deze lUn tot aan café Boone te Cadzand-bad. De verbindingswegen tussen Breskens- veerhaven en dorp zijn eveneens voor zwaar verkeer gesloten, waardoor de autobussen het dorp alleen via een om weg kunnen bereiken. Ook kunnen de buspassagiers op de provinciale weg ln- en uitstappen. Sinds donderdagmorgen ls de kom van Aardenburg voor zwaar verkeer afgesloten. De S.B.M. vervoert zijn passagiers door de kom met een busje. De Z.V.T.M. heeft de iyn Biervllet- Hoofdplaat-Breskens v.v. voor onbepaal- 'Jjd gestaakt. Vanaf vandaag vry- zal ook de dienst Zuiddorpe- Westdorpe-Sas van Gent niet meer wor den gereden. De bestuurders van zware voertuigen dienen er rekening mee te houden, dat in West-Zeeuwsch-Vlaande- ren alle wegen van het waterschap Het Vrye van Sluis wegens opdool zyn sloten. Hetzelfde geldt nu reeds voor grootste deel van de ruim 110 polders van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Wat de wegen op Walcheren betreft is de situatie nog vrywel ongewijzigd. Alle B-wegen zyn afgesloten en de bus- Vraagt men echter waarom wethou der De Bakker het vertrouwen van het achttal niet meer geniet en wat deze man aan fouten heeft misdaan, dan zwijgt iedereen als het graf. Zij, die het kunnen weten is zwijgplicht opgelegd. De raadsleden en Betrok kenen weigeren eveneens over deze onverkwikkelijke zaak te spreken. In Boschkapelle, de woonplaats van wethouder De Bakker, werd slechts een tipje van de sluier opgelicht. „Wethouder De Bakker is gekozen dóór en de vertegenwoordiger v&n de arbeiders", zo zegt men daar. „Wet houder Serrarens uit Ossenisse is door de boeren in de raad gebracht. LaatstgenG0pden zint het niet dat een verteg.'v.voordlger van de arbei ders eerstJ wethouder en waarne mend burf/^neester is geworden". Aldus de b olking van Boschkapelle, die als éégfman achter de heer De Bakker sti.it. De aanhangers van wethouder Serra rens beweren dat de heer De Bakker tijdens het burgemeesterloze tijdperk enkele bestuursfouten heeft gemaakt. Voorts werd hem verweten dat hy bij de eerste kennismaking met bur gemeester Molthoff over vetes tus sen de dorpen zou hebben gesproken. „Die zijn er ook, al meer dan hon derd jaar", zegt men in Boschkapelle. Onmiddellijk begon men dan over het voetbalveld, dat in Stoppeldijk zal worden aangelegd, terwijl de voet- balcub van Boschkapelle is. Overi gens draagt de club de naam „Vogel waarde" Sneeuwpoppen De bevolking van Boschkapelle zit de zaak byzonder hoog. De affaire is het gesprek van de dag. Uitgevro- ren bouwvakarbeiders hebben in de Bossestraat twee sneeuwpoppen op gebouwd, die de beide wethouders moeten voorstellen. De grote met hoed en sigaar beeldt wethouder Ser rarens uit, de kleine met pet en si garet moet hun eigen man, wethou der De Bakker voorstellen. De op schriften „Weg met Serrarens" en „Leve De Bakker" zeggen de voor- byganger genoeg. Eerst blokkeerden de sneeuwpoppen een zijstraat zodat de politie opdracht gaf ze daar te verwijderen. Nu staan ze op het trot toir, overigens broederlyk naast elkaar. Bewoners van Boschkapelle houden er de wacht bij van 's mor gens vroeg tot 's avonds laat. „Een van de tegenparty heeft al getracht de poppen met een auto omver te ry- den zo werd ons verteld. Als men de tijdelijk werklozen van Boschkapelle mag geloven, dan zal aan het begin van de eerstvolgende raadsvergadering te Vogelwaarde waarin dan de motie ter tafel zou moeten komen een protestmars met spandoeken naar het gemeente huis worden ondernomen kracht. Schouwen-Duivelands wegen zijn nog steeds te berijden. De A.M.Z. heeft donderdag na 8 uur 's morgens de ïyndienst op Borssele moeten staken: het dorp is voor het zwaardere verkeer meer dan 1,2 ton druk per as .geïsoleerd, omdat de opdooimaatregelen donderdag ook van jassing zijn verklaard op de 's Hee- loeksedyk. De A.M.Z. kan daardoor niet verder rijden dan tot aan 's Hee- renhoek. Er kon geen ontheffing wor den verkregen. De in de garage te Bors sele gestalde autobussen ongeveer 15 stuks zijn „geëvacueerd" naar de Ëarage aan de Zuldvl Ietstraat te Goes. <e dienst op Borssele kan niet worden gereden zolangs de opdooimaatregelen gelden. VERWACHT. OPLOPENDE TEMPERATUREN. Aanvankelijk nog weinig bewolking, Ia- ter geleidelijk toenemende bewolking met in het zuiden en westen plaatselijk of sneeuw. In de ochtend plaatse lijk nog matige vorst, elders lichte dooi, maar in do middag temperaturen op lopend tot even boven het vriespunt. Matige wind tussen zuidoost en oost. ZON EN MAAN 16 februari Zon op 7.55 onder 17.54 Maan op 1.17 onder 11.12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2