IJs kanaal Zuid-Beveland gebroken Marine brak ijswal voor veerhaven Kats K?"?Dampo Snel zinkende „Alca" nu in tweeën gebroken ■■■HPS c"-\ i ALMANAK erszoon (14) in Terneuzen verdronken HERSTEL SCHADE VEERBOTEN KAN VEEL TIJD IN BESLAG NEMEN Schippe TERNEUZEN TELDE MEESTE VERKEERSSLACHTOFFERS IN '62 J. Q. C. LENSHOEK IN KL0ETINGE WOENSDAG TER AARDE BESTELD Weer hoge prijzen voor bouwland en fruitnercelen Ir. F. van Rossum hoofdingenieur bij kanaalwerken INTERNAATBOUW IN RAAD WEMELDINGE Voor modern FOTOWERK op elk eebied. Foto Verschoore 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 14 FEBRUARI 1963 Woensdagmorgen hebben de sleep boten „Betsy" en „Willem" van Mul ler uit Terneuzen het jjs in het ka naal door Zuid-Beveland gebroken. Het was een byzonder zwaar karwei, want het jjs was dikker en steviger dan men had verwacht. Moeizaam baanden de schepen zich een weg door de ijslaag, waarvan de dikte va rieerde van 35 tot 50 centimeter. De sleepboten waren 's morgens uit Terneuzen naar Hansweert gevaren. Op het achterschip van de vaartui gen lag een lading basaltblokken, om het voorschip omhoog te brengen. Daardoor werd bereikt, dat het voor schip makkelijker over het ijs kon flijden. Even na acht uur begonnen e „Betsy" en de „Willem" een eindje buiten de binnensluisdeuren te Hans- weert te breken. Langzaam, maar gestadig ploegden zij zich een weg noordwaarts in de richting van We- meldinge. Een vaartje nemen en dan het ijs in. Tien meter vooruit terwijl voor en naast de schepen het ijs barst en ten slotte in kleine en grote schotsen uit elkaar scheurt. Dan weer vijftig me ter achteruit, om opnieuw met flinke vaart het ijs in te varen en weer een meter of tien te winnen. Zo kropen de sleepboten voort, stukje na stukje. Woensdagavond om onge veer half negen bereikten zij Wemel dinge. Vanmorgen, donderdag, zullen zjj het ijs in de buitenhaven van Wemeldin- ge breken. Wanneer de vaart door het kanaal zal worden hervat is nog niet bekend. Wel is de ijslaag gebro ken, maar daarvoor in de plaats ligt een massa zwaar drïjfïjs. Op de foto de „Betsy" en de „Willem" vlak voor de Vlakebrug. (foto P.Z.C.) (Slot van pag. 1) Een tweede zwaardere lading werd ver volgens geplaatst: 15 gaten, elk voor zien van 3 kg springstof. Daarmee werd het lot van de ijsreus bezegeld: onder het geweld van de explosieve krachten scheurde en brokkelde het ijs. De jjs- dam was veroverd..» Vijfduizend ton ijs verdween langzaam uit het zicht, vér de Oosterschelde op. Tol ponion Wat daarna nog restte was nauwe lijks meer dan een routinekwestie. Een aantal springladingen scheurde de dertig centimeter dikke ijsvloer van de haven uiteen, waardoor tot aan de aanlegponton een smalle geul ontstond. Deze geul zal vandaag door de sleep boten „Willem" en „Betsie" van Muller uit Terneuzen worden verbreed. Beide slepers persten zich gisteren een weg door het fis in het kanaal door Zuid- Beveland. Gisteravond naderden zij We- meldinge, waar het politievaartuig „R. P. 18" het ijs van de sluis af tot aan de Bonzijbrug inmiddels al had gebro ken. Intussen zijn ook de twee in We- meldlnge liggende Yersekse visserssche pen „ontsnapt" uit de haven, hetgeen betekent, dat het voor een sleepboot be paald mogelijk moet zijn het spoor van de vissersvaartuigen te volgen. De ver wachting is derhalve gerechtvaardigd, dat de beide sleepboten vanmorgen de veerhaven van Kats zullen bereiken. Daar zullen zij het ijs verder breken en indien enigszins mogelijk dezelfde dag nog naar Zierikzee vertrekken om daar de „Emma" op te halen voor een proef vaart tussen Zierikzee en Kats. Wanneer de op de Oosterschelde drij vende schotsen niet te veel vat op de „Emma" krygen, zal deze veerboot, mo gelijk aanvankelijk nog geassisteerd door één of meer sleepboten, de dienst Zierikzee-Kats hervatten. In elk geval zullen de mannen van de marine mor ren nog een oogje in het zeil houden, lij zullen met de sleepboten meevaren naar Zierikzee, om zonodig hun sterke staaltjes van gisteren nog eens te her halen midden op de Oosterschelde. Hoe het ook zjj: voor Schouwen is het leed bijna geleden! f Advertentie) Zeeuwse Tripjes.... reisden, omdat autorijden met die gladheid geen doen was, hadden ze elkaar gauw gevonden En ter wijl de trein Houand-waarts door besneeuwd Zeeland gleed kabbel de het gesprek natuurlijk voort over de barre winter. Je krijgt de gekste dingen", merkte de lange meneer op, „wol ven en wilde honden trekken, vluchtend voor de kou dwars door Europa en vallen in Italië on schuldige wandelaars aan". ,JEn in Frankrijk dan", vulde de tweede aan. ,/laai worden boeren aangevallen door roofvogels uit de bergen Kan je begrijpen als zo'n roofvogel een malse Bourgondi sche boer ziet lopen, duikt hij er meteen op af!" Ja, je krijgt de gekste dingen met die winter", nam de derde heer de conversatie over, „bij mi) thuis bijvoorbeeld 's Avonds laat zit ik graag nog wat te lezen en dan hoor ik maar tripjes Als maar tripjes Duizenden tripjes en er komt geen eind aan Ben ik gaan kijken en wat komt er langs de plinten door gaatjes uit de vloert Vreemde glanzende beest jes met bolle kopjes. Nooit eerder gezien. Als ze uit de vloer komen gluren ze erg verstandig even om zich heen en lopen weer ver der. Ze doen eigenlijk niets an ders als voorbijlopen. De laatste weken zijn er zo al duizenden ge passeerd. Waar ze precies naar toe gaan weet ik niet. Typisch beestjes die vluchten voor de kou....." Het is inderdaad een gekke win ter, maar bij Rilland-Bath geloof den de andere heren toch niets meer van het verhaal. En om eerlijk te zijn: wij ook niet Pittige vletten vielen ijs aan in Zierïkzees haven Vier pittige vletten van de Delta dienst van rijkswaterstaat hebben zich gistermiddag in het langge rekte Havenkanaal van Zierikzee door het ijs gebeten. Als bokken wierpen ze zich met hun volle ge wicht op het midden van de ijs- koek, die sinds weken de scheep vaart naar de kade in het cen trum van de stad onmogelijk heeft gemaakt. Af en toe steigerden de vletten omhoog, wanneer ze met hun boeg tot over de helft op het ys terecht kwamen- Het was een aantrekkelijk kijkspel, dat tot laat in de middag duurde. Toen meer den de bootjes naast elkaar af aan de ponton bij 't Luitje, waar vroeger de provinciale boot naar Katseveer zijn ligplaats had. De vletten hadden tevoren de veerhaven De Val hun thuishaven tijdens de vorst periode voor de provinciale boot schoongeveegd. Na dit kar wei stoomden ze op naar het havenhoofd van Zierikzee, om een geul in het ijs te hakken, die van daag een kustvaarder voor een vracht aardappelen de mogelijk heid moet bieden om binnen te lopen. Tot aan de keersluis in de haven verliep het breken vlot, maar toen de vletten „Zjjpe", „Zie rikzee", „Krammer" en „Dorts- man" deze vernauwing waren ge passeerd, begon het gevecht tegen net ijs pas goed. Op de havendyk kwamen steeds meer wandelaars een kijkje nemen en ook op de ijsvloer in het kanaal liep de jeugd met de vletten mee in de richting van de Nieuwe Haven. Bij 't Luitje speelden overmoedige kinderen scholsje springen in een nog klein stuk open water. Met de dooi in het vooruitzicht zongen ze luidkeels „Als je het nu niet doet, dan kun je het niet meer Kortom het werd een gezellige middag, daar langs de haven van Zierikzee. Iedereen zag het einde van de koude ellende en het ijs- verdriet hier met eigen ogen na deren Het 14-jarig zoontje Joannes van schip per Weyt uit Rotterdam, die met zijn motorschip „John" in de oostelijke ka- naalarm te Terneuzen lirt, is woensdag middag, omstreeks half drie, verdronken. De jongen speelde in een roeibootje, dat hij met sneeuw had geladen. Hij voer een eindje weg en kwam in de nabijheid van het motorschip „Verandering". De schipper hiervan Het plotseling de schroef draaien, waardoor het roeiboot je kapseisde. De jongen kon eerst na een kwartier dreggen door de gemeente politie en de omliggende schippers wor den bovengehaald. Het slachtoffer was het enige kind van het gezin. Hij was een goede zwemmer, maar is waar schijnlijk door de koude bevangen. Vijf inleidingen op graanoogstdag Goes De afdeling Zeeland van de Boval houdt vrijdag a.s. in „De Prins van Oranje" te Goes een „graanoogstdag". Deze Gedeputeerden antwoorden statenlid NIET VOOR HET DRUKKE SEIZOEN VAN 1963 Alle schepen van de provinciale stoombootdiensten in Zeeland, die in de vaart zijn gehouden tijdens de vorstperiode, hebben schade op gelopen. Dit geldt eveneens voor de schepen van andere diensten, zoals het loodswezen en de beton- ningsdienst. Met name de schroef - schade van deze schepen zal zo spoedig mogelijk moeten worden hersteld. Reeds nu staat vast, dat dit niet zal gelukken voor het begin van het drukke seizoen 1963; de noodzakelijke dokbeurten van de schepen zullen voordien niet alle hebben plaatsgehad. Dit delen Gedeputeerde Staten mee in antwoord op vragen van het statenlid drs. Th. J. Wester hout, die hij stelde op 8 februari over de Zeeuwse veerverbindingen. Met betrekking tot de veren over de Westerschelde is alles verricht wat mo gelijk en nodig was om de beide grote wagenveren zo goed mogelijk in stand te Houden. De redenen, waarom G.S. ge meend hebben het veer Zierikzee-Kats te staken, hebben zij aldus wordt opge merkt, reeds op 18 januari aan de sta ten meegedeeld. Toen de moeilijkheden naar het oor deel van gedeputeerden te groot werden om Zierikzee-Kats in stand te houden is overleg gepleegd om Zijpe-Anna-Jacobapolder zo goed mogelijk te doen blijven functione ren. Want bij het uitvallen van Zijpe Anna-Jacobapolder zou de bevoor rading van Schouwen-Duiveland in groot gevaar komen. Dit overleg heeft er toe geleid, dat op kosten van rijk, provincie en gemeenten reeds Oudste inwoner 94 jaar Vandaag, 14 februari hoopt de oudste inwoner van Ouwerkerk de heer W. Bo- lijn Lz., zijn ,94e verjaardag te vieren. De heer Bolijn, die vroeger kantonnier is geweest .is tot op heden nog uitste kend gezond. Hij woont ten huize van zijn zoon. dadelijk een sleepboot ingezet is, la ter een tweede; bovendien zorgt het rijk voor het regelmatig breken van het Ijs in beide veerhavens. De verzorging van Schouwen-Duiveland, zo betogen G.S. vervolgens, is door de genomen maatregelen gewaarborgd ge bleken. „Wjj zullen alles doen wat in ons vermogen ligt om deze verzorging te doen bestendigen", aldus merkt het col lege op. Advertentie mogelijkheden bq de graanoogst nader onder de loep te nemen. Het personeels tekort komt in de landbouw steeds meer naar voren, in het byzonder tijdens de arbeidstoppen, zoals bijvoorbeeld de graanoogst. Om deze oogst snel en goed te doen verlopen is het noodzakelijk, dat alle middelen worden benut. Voor een goede oogst is een goede samen hang tussen maaien (dorsen), transport en ontvangst zeer belangrijk. Er moet een samenwerking zijn tussen de boer, de loonwerker, het transportbedrijf en de graanhandel. Aan dit punt zal tij-' dens de graanoogstdag bijzondere aan dacht worden besteed. Vqf inleidinger staan op het programma. Dr. ir. C. W. C. van Beekom, hoofdinge nieur directeur van de landbouwvoor lichting in Zeeland, behandelt het on derwerp „Van sikkel tot graantank". De maaidorsmachines worden bespro ken door de heer J. T. Andringa, werk tuigenspecialist bij de riikslandbouw- vooriichtingsdienst en de heer A. Re- mijn, werktuigenspecialist bij deze dienst te Axel voert het woord over „Transportmiddelen". In de middagvergadering behandelen de heren M. Murre te Goes en J. Schee- Ie te Axel, beiden bedrijfsdeskundige bij de rijkslandbouwvoorlichtingsdiens* respectievelijk de „Graanontvangst" en de „Organisatie van de oogst". Daarna is er gelegenheid voor een discussie. Aanbesteding Prov. Waterstaat Op de aanbesteding van de provinciale waterstaat voor het aanbrengen van be planting op twee prov. wegvakken van Schouwen-Duiveland, n.l. Zierikzee- Brouwershaven en Zierikzee-Seroosker- ke-Haamstede, hebben drie firma's in geschreven. De fa. Jacq. de Ruiter en Zn. uit Noordgouwe voor 16.500,de firma Max Janssen uit Maeshees (N.B.) voor 11.700,en de fa. Alph. Prop uit Hoogerheide voor 11.500, KAJOTTERS ZONDAG TE 's-HEERENHOEK BIJEEN De Kajotters in het district Vlissingen zullen a.s. zondag te 's-Heerenhoek een uitgestelde Wereld-Wijdviering kunnen meemaken. Op de districtsdag zal tij dens een feestelijke bijeenkomst het eindbedrag van de uurloongelden wor den overgedragen. De oud-nationaal voorzitter van de K.A.J., de heer Huub Larosch zal daarna het woord voeren. Rector C. C. Kroon uit Vlissingen zal ten slotte voor de deelnemers een plech tige avondmis opdragen. „The Orphe- ans" uit Bergen op Zoom zorgen op de districtsdag *voor ting. zikale omlijs- Onderzoek Temeuzens inspecteur Verkeerscursus voor Terneuzense bevolking De inspecteur-korpschef van de ge meentepolitie te Terneuzen, de heer D. van Ooijen, heeft in een korte beschou wing omtrent de verkeersveiligheid een vergelijking gemaakt tussen de vier grootste Zeeuwse steden, Vlissingen, Middelburg, Terneuzen en Goes. Daar uit blijkt, dat in 1962 de meeste ver keersongevallen plaatsvonden in Mid delburg (291), terwyl Missingen op verkeersgebied de veiligste plaats was (247). De meeste gewonden (inclusief doden) vielen evenwel in Terneuzen (72), tegen Middelburg 60, Vlissingen 58 en Goes 37. In zijn beschouwend overzicht geeft in specteur Van Ooijen de vergelijkende cijfers over de afgelopen vier jaren. De cijfers van het aantal verkeersongeval len zijn als volgt: Middelburg Terneuzen Goes Vlissingen 291 272 254 247 1961 297 252 255 1960 1959 335 245 256 196 211 168 203 227 Uit deze cijfers blijkt, dat Terneuzen in 1962 weliswaar niet de meeste ver keersongevallen kreeg te verwerken, doch dat het aantal gewonden in deze stad wel het grootst was. Bovendien blijkt daaruit, dat het aantal ongevallen in Goes en Terneuzen het sterkst is ge stegen. Inspecteur Van Ooijen bepaalt zich dan in het korte overzicht verder op de situatie in zijn gemeente. Een studie, waarbij mede enkele essentiële gegevens omtrent verkeersgedrag en kennis wer den nagegaan, aldus de korpschef van gemeentepolitie, wettigt de conclusie, dat het grote aantal verkeersongeval len in Terneuzen hoofdzakelijk een ge volg is van: ten eerste onbekendheid met de verkeersregels en ten tweede: een zekere nonchalance ten aanzien van de toepassing van deze regels. De stu die heeft voorts uitgewezen, dat de meeste verkeersongevallen worden ver- Grote belangstelling uit geheel Zeeland Onder grote belangstelling Is dagmiddag op de algemene E laats te Kloetingc ter aarde besteld et stoffelijk overschot van de heer J. Q. C. Lenshoek, in leven wethouder van de gemeente Kloetinge. De heer Lens hoek was een vooraanstaande figuur in de Zeeuwse landbouw, fruitteelt en paardenfokkerij. Onder de honderden die de overledene de laatste eer bewezen waren de voor zitter van de Koninklijke Vereniging „Het Nederlandsche Trekpaard", dhr J. A. Stols de heer Lenshoek was voorzitter van de afdeling Zeeland de secretaris en oud-secretaris van de Zeeuwse afdeling, resp. de heren J. J. Cappon en A. Cappon, alsmede talrijke bestuursleden van „Het Nederlandsche Lot van Fin na 24 uur bezegeld Schip Het Finse schip „Alca" is de aan varing met de Zweed vafors", de zware brand en het aan de grond zetten in de Westerschelde niet meer te boven gekomen: woensdagmiddag brak het schip in tweeën en rijkswaterstaat ver klaarde de zeeboot tot wrak. Niet temin bleef er gistermiddag een drukte rond de' lea" gonzen. Sleepboten bleven paraat en een kraan laadde 400 ton polas over in een binnenvaartschip. Juist voor binnenvaartschepen moet de „Alca" snel verdwijnen: de wrak stukken liggen in de vaarroute van deze schepen. inmiddels tot wrak verklaard Nauwelijks 24 uur na de aanva ring met de Zweedse ertstanker .Avafors" heeft de 5483 bruto re gister ton metende Finse zeeboot ,Alca" de strijd tegen de elemen ten verloren: de werking van wa ter en zand in de Schaar van de Noord waren er de oorzaak van, dat de Fin woensdagmiddag mid scheeps in tweeën brak. De 32 kop pen tellende bemanning heeft het schip verlaten en is met sleepbo ten naar Antwerpen gebracht. Het schip is inmiddels door rijkswa terstaat tot wrak verklaard. Zoals gisteren reeds gemeld kwam de „Alca" dinsdagavond even over half zes in het Nauw van Bath In de Wester schelde in aanvaring met de Zweedse ertstanker „Avafors die zich met zijn voorsteven diep in het achterschip, ter hoogte van de manschappenverblijven boorde. Niet alleen liep de „Alca" een gapend gat op aan bakboordzijdo en ontstond een enorme ravage, maar te vens brak brand uit aan boord. De brand kon echter na enkele uren wor den geblust. Teneinde zinken te voorkomen was de „Alca" van het Nauw van Bath, de vaar geul voor zeeschepen van en naar Ant werpen, naar de Schaar van de Noord, de route voor de binnenscheepvaart, ge- manouevreerd. Daar werd het schip aan ~i grond gezet. In de loop van de nacht en ochtend, werd de positie van het schip pre cair. Onflanks sleepboothulp kon niet worden voorkomen, dat voor- en ach terschip langzaam maar zeker in het zand wegzakten. Het gevolg was, dat het middenschip begon te werken en zich scheuren vertoonden. Voor de bemanning was het het sein om de In 1938 gebouwde Fin te verlaten. Omstreeks half zes stapten de opvaren den aan boord van sleepboten, die hen naar Antwerpen brachten. Het water gutste toen al In grote hoeveelheden naar binnen. Iedere minuut steeg het water drie centimeter in de ruimen 4 en 5 en In de machinekamer. Luttele ogen blikken later brak het schip in 'J_ Rijkswaterstaat heeft de „Alca" kort daarna tot wrak verklaard, omdat men het schip onmogelijk meer „heelhuids" kon wegslepen. Over de berging van de wrakstukken waren gisteravond onder handelingen gaande met de „Union de Remorquage et Sauvetage" te Antwer- 3. De „Alca" ligt In de vaargeul van de binnenscheepvaart, waardoor deze is geblokkeerd. Mede in verband hier mee is het zaak, dat het wrak zo spoedig mogelijk wordt opgeruimd. Pogingen worden momenteel In het werk gesteld de lading te bergen. Gis termiddag is 400 ton potas overgeslagen op het binnenschip de „Aiwa". Een aan tal andere binnenvaartuigen was gister avond onderweg naar de plaats waar het wrak is gelegen tussen boel 3 en 4 teneinde de lading over te nemen. Trekpaard" en véle paardenfokkers: voorts bestuursleden en directeuren van enkele Zeeuwse veilingen, o.a. de direc teur van de veiling Goes, de heer S. G. Nooteboom, van welke veiling de overledene voorzitter was. Onder de vele belangstellenden waren verder nog de heer P. J. J. Dekker, dijkgraaf van het waterschap „De bre de watering van Zuid-Beveland", de hoofdingenieur-directeur van de land bouwvoorlichting in Zeeland, dr. ir. C. W. C. van Beekom, de rijkstuinbouw- consulent ir. J. J. van Hennik, de rijks- veeteeltconsulent, ir. W. L. Harmsen. de secretaris van de gewestelijke raad voor Zeeland van het landbouwschap, de heer W. Goeman, vertegenwoordigers van de landbouworganisaties en van landarbeidersbonden, bestuursleden de kring Zeeland van de Nederlandse Fruitteeltorganisatie de heer Lens hoek was oud-voorzitter van de N.F.O. onder wie de voorzitter, de heer J. Kakebeeke en de secretaris, de heer I. Ph. F. van der Plassclie en vele andere. Namens het gemeentebestuur van Kloe tinge waren aanwezig burgemeester mr. H. N. baron Schimmelpenninck van der Oye en gemeentesecretaris J. A. Hoste, alsmede leden van de raad. Eveneens gaf van ziln belangstelling blflk burgemeester mr. F. G. A. Huber van Goes. Daarnaast bewezen ook en kele vooraanstaande landelijke figuren uit kringen van de landbouw en de fruitteelt de overledene de laatste eer. Het muziekgezelschap „ExcelBior". waarvan de overledene beschermheer was, bracht het Avondgezang ten geho re. De baar was bedekt met enkele tien tallen bloemstukken en kransen. Aan de geopende groeve werd het woord gevoerd door de heer I. J. Smal- legange namens het personeel van de verschillende bedrijven van de heer Lenshoek. „De heer Lenshoek was een hoogstaand mens. Hij had grote gaven van geest en hart. Wij als personeel hebben dat dagelijks ondervonden. Zijn eenvoudig, vriendelijk en verstandig op treden was voor ons een bron van in spiratie", aldus de heer Smallegange. Namens de familie sprak een zoon, de heer W. F. K. Lenshoek, een dank woord. In „Amlcitia" bestond daarna gelegenheid tot condoleren. Opnieuw hebben bij een openbare ver koping op Zuid-Beveland fruitperce- len hoge prijzen opgebracht. In to taal 2,3 ha boomgaard bracht bijna 50.000 op, hetgeen gemiddeld nieer dan 20.000 per ba is. Een stuk bouwland van drievierde hectare bracht ruim f 8000 op, hetgeen gere kend per hectare 10.000 is. Deze hoge prijzen zijn te danken aan het niet verlengen van de wet op de ver vreemding van landbouwgronden per 1 januari jl„ waardoor de grond ge heel „vrij" kan worden verkocht. De verkoping had onder grote belang stelling plaats in het hervormde jeugdgebouw te Wemeldinge. Op verzoek van mevrouw P. H. Dekker- Kosten te Wemeldinge verkocht no taris J. C. Kram uit Kapellc een tweetal boomgaarden, twee berg plaatsen met erf en een stuk bouw land. Voor de eerste boomgaard (pruimen, appels en peren) van 1 ha 44 a 90 ca met schuur aan de Ruis- weg was de hoogste inschrijver de heer H. Dekker te Wemeldinge met 6123 per 39 a 24 ca. Koper werd de heer J. Hoogesteger tc Wemeldinge voor een bedrag van 26.033,26 (ƒ7050 per 39 a 24 ca). De tweede boomgaard van 88 a 50 ca (appels en peren) aan de Ruisweg werd verkocht aan de heer J. Koole te Wemeldinge voor een bedrag van 22.891,82 (ƒ10.150 per 39 a 24 ca). De hoogste Inschrijver was hier de heer K. Hollestello te Yerseke met 8889 per 39 a 24 ca. Twee bergplaatsen met erf aan de Ruis weg gingen voor 600 naar de hoer C. Burger to Wemeldinge. De hoog ste inschrijvers waren de heren J. Schipper en M. Zuldwcg, beiden tc Wemeldinge, voor 425. Het perceel bouwland van 75 a 90 ca werd ver kocht aan de heer W. A. G. Dekker te Wemeldinge voor 8027.14, of 4150 per 39 a 24 ca. De heer L. Steiln te Kattendyice was de hoogste inschrij ver met 3590 per 39 a 24 ca. oorzaakt door verkeersdeelnemers die in Terneuzen of omgeving woonachtig zijn. Zo bleek, dat in 1962 43,8 van de verdachten afkomstig was uit Terneu zen, 32,9 uit Zeeuwsch-Vlaanderen, 13,5 uit overig Nederland en 9,8 uit het buitenland. Wat kan daartegen worden gedaan heeft inspecteur Van Ooijen zich afge vraagd. Het politiekorps in Terneuzen ziet iu de gegevens een mogelijkheid om tot vermindering van het aantal ver keersongevallen te komen. Binnenkort hoopt zij, in samenwerking met de afde ling Terneuzen van het Verbond voor Veilig Verkeer huis-aan-huis folders te verspreiden met de uitnodiging een korte verkeerscursus te volgen. In de ze cursus zal niet alleen aandacht wor den besteed aan de kennis van de ver keersregels, doch vooral aan het gedrag in het verkeer. Daarftaast zullen enkele plaatselijke situaties onder de loep wor den genomen. Met ingang van 1 januari 1963 is be noemd tot hoofdingenieur by het bouw bureau werken kanaal van Terneuzen, directie Zeeland van rijkswaterstaat, ir. F. van Kossum. Ir. Van Rossum volgt als zodanig ir. C. de VUeger op, die zo als reeds gemeld de functie aanvaardde by de waterleidingsmaatschappjj Gro ningen. Ir. Van Rossum is geboren te Amster dam en bekleedde voor hij in dienst van het rijk kwam diverse functies bij de provinciale waterstaat van Zuid- en Noord-Holland en de dienst openbare werken van Amsterdam en Dordrecht. Ook was ir. Van Rossum enige jaren als wetenschappelijk hoofdambtenaar in de algemene waterbouwkunde. Ir. Van Rossum trad 1 mei 1959 in dienst van Vlasroterij „Dreischor" wordt verkocht Sinds vele jaren was Dreischor zeer nauw betrokken geweest bij de vlas teelt en bewerking. Kunstmatige vezels hadden het vlassersdorp echter al op de knieën gedwongen voordat de Rus sische vlasdumping van 1956 de gena- destoot gaf. Ondanks de grote liefde voor het vlas in Dreischor was er geen redding meer mogelijk; het vlas was reddeloos verloren en men moest op an dere dingen overschakelen hetgeen slechts moeizaam is gebeurd. Vlak by Schuddebeurs staat nu verlaten de sta tige „Vlasroterij Dreischor". Uit de hoge schoorsteen van het fabriekscom plex stijgt al in geen jaren meer een witte of zwarte rookpluim omhoog ten teken van activiteit binnen de fabrieks- muren. De „Roterij", zoals men dit ge bouw wel noemt in Dreischor, zal nu worden verkocht. De raad Wemeldinge is woensdagavond na uitvoerige besprekingen akkoord ge gaan met de aanschaf van een vracht auto met een draagvermogen van 2 ton met achterwaartse" kip, waarvoor een bedrag van 12.500 zal worden uitge trokken. De wagen zal medio april in gebruik kunnen worden genomen. Bnr- gemeester C. N. F. van Sas gnf daarna een uitvoerige uiteenzetting over een nieuw internaat voor schipperskinderen. Hot stichtingsbestuur heeft door aller lei acties een bedrag van f 9000 bijeen gebracht. Om tijdig gereed te kunnen zyn wil dit bestuur graag zo snoedig mogelijk aan de architect opdracht ge ven het plan aanbestedingsklaar te ma ken, waarmee een bedrag van 23.000 gulden gemoeid zal zyn. De raad besloot voorlopig een bedrag van 15.000 voor te schieten door het verlenen van een krediet In rekening courant, waaruit dan naar behoefte kan worden geput. Voorts werd besloten een krediet van 105.000 tc verlenen voor het aanleg gen van een riolering in de westelijke kanaalweg, de Wilhelminastraat en de Oranjeboomstraat. Aan de school voor christelijk onderwijs aan schipperskinde ren werd een voorschot op de exploita tievergoeding voor 1963 verleend van 4526.67. Eveneens werd deze vergoe ding toegekend aan de school voor christelijk volksonderwijs ten bedrage van 4904,39. Een voorstel medewer king te verlenen aan het bestuur van de christelijke school voor de aanschaffing van een fietsenstalling werd goedge keurd. De gemeente stelt zich garant voor tijdige betaling van rente en af lossing van een geldlening van 24.000 gulden, die door het burgerlijk armbe stuur zal worden gesloten, bjj de N-V. Bank voor Nederlandse Gemeenten. Aan mcj. A. B. Midavaine uit Middel burg werd eervol ontslag verleend als kleuterleidster, in verband met haar benoeming te Middelburg. B en w. zul len de datum van ontslag nog nader hepalen Voor het onderwijzend perso neel zal het verplaatslngskostenbeslult 1962 van toepassing zjjn evenals voor de leidsters der kleuterscholen. Het ge- meentcpersoneel dat tijdens de koude- neriode in de buitenlucht werkte, zal een koudetoeslag ontvangen van 35. (Advertentie/ Met veel genoegen zullen wij U adviseren. GOES - VLISSINGEN - KRUININGEN ZUIDELIJKE WIND In de ochtend nog enkele opklaringen en lichte vorst. Later van het zuiden uit toenemende bewolking met plaatselijk wat regen. Tot matig or vrij krachtig toenemende wind en geleidelijke styging van de temperatuur tot enkele graden boven het vriespunt. ZON EN MAAN 15 februari Zon op 7.57 onder 17.52 Maan op 0.12 onder 10.49

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2