IJs kanaal Zuid-Beveland gebroken
Marine brak ijswal
voor veerhaven Kats
K?"?Dampo
Snel zinkende „Alca"
nu in tweeën gebroken
■■■HPS
c"-\ i
ALMANAK
erszoon (14) in
Terneuzen
verdronken
HERSTEL SCHADE VEERBOTEN KAN
VEEL TIJD IN BESLAG NEMEN
Schippe
TERNEUZEN TELDE MEESTE
VERKEERSSLACHTOFFERS IN '62
J. Q. C. LENSHOEK IN KL0ETINGE
WOENSDAG TER AARDE BESTELD
Weer hoge prijzen
voor bouwland en
fruitnercelen
Ir. F. van Rossum
hoofdingenieur
bij kanaalwerken
INTERNAATBOUW
IN RAAD
WEMELDINGE
Voor modern
FOTOWERK
op elk eebied.
Foto Verschoore
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 14 FEBRUARI 1963
Woensdagmorgen hebben de sleep
boten „Betsy" en „Willem" van Mul
ler uit Terneuzen het jjs in het ka
naal door Zuid-Beveland gebroken.
Het was een byzonder zwaar karwei,
want het jjs was dikker en steviger
dan men had verwacht. Moeizaam
baanden de schepen zich een weg
door de ijslaag, waarvan de dikte va
rieerde van 35 tot 50 centimeter.
De sleepboten waren 's morgens uit
Terneuzen naar Hansweert gevaren.
Op het achterschip van de vaartui
gen lag een lading basaltblokken, om
het voorschip omhoog te brengen.
Daardoor werd bereikt, dat het voor
schip makkelijker over het ijs kon
flijden. Even na acht uur begonnen
e „Betsy" en de „Willem" een eindje
buiten de binnensluisdeuren te Hans-
weert te breken. Langzaam, maar
gestadig ploegden zij zich een weg
noordwaarts in de richting van We-
meldinge.
Een vaartje nemen en dan het ijs in.
Tien meter vooruit terwijl voor en
naast de schepen het ijs barst en ten
slotte in kleine en grote schotsen uit
elkaar scheurt. Dan weer vijftig me
ter achteruit, om opnieuw met flinke
vaart het ijs in te varen en weer een
meter of tien te winnen.
Zo kropen de sleepboten voort, stukje
na stukje. Woensdagavond om onge
veer half negen bereikten zij Wemel
dinge.
Vanmorgen, donderdag, zullen zjj het
ijs in de buitenhaven van Wemeldin-
ge breken. Wanneer de vaart door
het kanaal zal worden hervat is nog
niet bekend. Wel is de ijslaag gebro
ken, maar daarvoor in de plaats ligt
een massa zwaar drïjfïjs.
Op de foto de „Betsy" en de „Willem"
vlak voor de Vlakebrug.
(foto P.Z.C.)
(Slot van pag. 1)
Een tweede zwaardere lading werd ver
volgens geplaatst: 15 gaten, elk voor
zien van 3 kg springstof. Daarmee werd
het lot van de ijsreus bezegeld: onder
het geweld van de explosieve krachten
scheurde en brokkelde het ijs. De jjs-
dam was veroverd..» Vijfduizend ton
ijs verdween langzaam uit het zicht,
vér de Oosterschelde op.
Tol ponion
Wat daarna nog restte was nauwe
lijks meer dan een routinekwestie.
Een aantal springladingen scheurde
de dertig centimeter dikke ijsvloer
van de haven uiteen, waardoor tot
aan de aanlegponton een smalle geul
ontstond.
Deze geul zal vandaag door de sleep
boten „Willem" en „Betsie" van Muller
uit Terneuzen worden verbreed. Beide
slepers persten zich gisteren een weg
door het fis in het kanaal door Zuid-
Beveland. Gisteravond naderden zij We-
meldinge, waar het politievaartuig „R.
P. 18" het ijs van de sluis af tot aan
de Bonzijbrug inmiddels al had gebro
ken. Intussen zijn ook de twee in We-
meldlnge liggende Yersekse visserssche
pen „ontsnapt" uit de haven, hetgeen
betekent, dat het voor een sleepboot be
paald mogelijk moet zijn het spoor van
de vissersvaartuigen te volgen. De ver
wachting is derhalve gerechtvaardigd,
dat de beide sleepboten vanmorgen de
veerhaven van Kats zullen bereiken.
Daar zullen zij het ijs verder breken en
indien enigszins mogelijk dezelfde dag
nog naar Zierikzee vertrekken om daar
de „Emma" op te halen voor een proef
vaart tussen Zierikzee en Kats.
Wanneer de op de Oosterschelde drij
vende schotsen niet te veel vat op de
„Emma" krygen, zal deze veerboot, mo
gelijk aanvankelijk nog geassisteerd
door één of meer sleepboten, de dienst
Zierikzee-Kats hervatten. In elk geval
zullen de mannen van de marine mor
ren nog een oogje in het zeil houden,
lij zullen met de sleepboten meevaren
naar Zierikzee, om zonodig hun sterke
staaltjes van gisteren nog eens te her
halen midden op de Oosterschelde. Hoe
het ook zjj: voor Schouwen is het leed
bijna geleden!
f Advertentie)
Zeeuwse
Tripjes....
reisden, omdat autorijden met die
gladheid geen doen was, hadden
ze elkaar gauw gevonden En ter
wijl de trein Houand-waarts door
besneeuwd Zeeland gleed kabbel
de het gesprek natuurlijk voort
over de barre winter.
Je krijgt de gekste dingen",
merkte de lange meneer op, „wol
ven en wilde honden trekken,
vluchtend voor de kou dwars door
Europa en vallen in Italië on
schuldige wandelaars aan".
,JEn in Frankrijk dan", vulde de
tweede aan. ,/laai worden boeren
aangevallen door roofvogels uit de
bergen Kan je begrijpen als zo'n
roofvogel een malse Bourgondi
sche boer ziet lopen, duikt hij er
meteen op af!"
Ja, je krijgt de gekste dingen
met die winter", nam de derde
heer de conversatie over, „bij mi)
thuis bijvoorbeeld 's Avonds laat
zit ik graag nog wat te lezen en
dan hoor ik maar tripjes Als
maar tripjes Duizenden tripjes
en er komt geen eind aan Ben ik
gaan kijken en wat komt er langs
de plinten door gaatjes uit de
vloert Vreemde glanzende beest
jes met bolle kopjes. Nooit eerder
gezien. Als ze uit de vloer komen
gluren ze erg verstandig even
om zich heen en lopen weer ver
der. Ze doen eigenlijk niets an
ders als voorbijlopen. De laatste
weken zijn er zo al duizenden ge
passeerd. Waar ze precies naar
toe gaan weet ik niet. Typisch
beestjes die vluchten voor de
kou....."
Het is inderdaad een gekke win
ter, maar bij Rilland-Bath geloof
den de andere heren toch niets
meer van het verhaal.
En om eerlijk te zijn: wij ook
niet
Pittige vletten
vielen ijs aan in
Zierïkzees haven
Vier pittige vletten van de Delta
dienst van rijkswaterstaat hebben
zich gistermiddag in het langge
rekte Havenkanaal van Zierikzee
door het ijs gebeten. Als bokken
wierpen ze zich met hun volle ge
wicht op het midden van de ijs-
koek, die sinds weken de scheep
vaart naar de kade in het cen
trum van de stad onmogelijk heeft
gemaakt. Af en toe steigerden de
vletten omhoog, wanneer ze met
hun boeg tot over de helft op het
ys terecht kwamen- Het was een
aantrekkelijk kijkspel, dat tot laat
in de middag duurde. Toen meer
den de bootjes naast elkaar af
aan de ponton bij 't Luitje, waar
vroeger de provinciale boot naar
Katseveer zijn ligplaats had.
De vletten hadden tevoren de
veerhaven De Val hun
thuishaven tijdens de vorst
periode voor de provinciale
boot schoongeveegd. Na dit kar
wei stoomden ze op naar het
havenhoofd van Zierikzee, om een
geul in het ijs te hakken, die van
daag een kustvaarder voor een
vracht aardappelen de mogelijk
heid moet bieden om binnen te
lopen. Tot aan de keersluis in de
haven verliep het breken vlot,
maar toen de vletten „Zjjpe", „Zie
rikzee", „Krammer" en „Dorts-
man" deze vernauwing waren ge
passeerd, begon het gevecht tegen
net ijs pas goed. Op de havendyk
kwamen steeds meer wandelaars
een kijkje nemen en ook op de
ijsvloer in het kanaal liep de
jeugd met de vletten mee in de
richting van de Nieuwe Haven. Bij
't Luitje speelden overmoedige
kinderen scholsje springen in een
nog klein stuk open water. Met
de dooi in het vooruitzicht zongen
ze luidkeels „Als je het nu niet
doet, dan kun je het niet meer
Kortom het werd een gezellige
middag, daar langs de haven van
Zierikzee. Iedereen zag het einde
van de koude ellende en het ijs-
verdriet hier met eigen ogen na
deren
Het 14-jarig zoontje Joannes van schip
per Weyt uit Rotterdam, die met zijn
motorschip „John" in de oostelijke ka-
naalarm te Terneuzen lirt, is woensdag
middag, omstreeks half drie, verdronken.
De jongen speelde in een roeibootje, dat
hij met sneeuw had geladen. Hij voer
een eindje weg en kwam in de nabijheid
van het motorschip „Verandering".
De schipper hiervan Het plotseling de
schroef draaien, waardoor het roeiboot
je kapseisde. De jongen kon eerst na
een kwartier dreggen door de gemeente
politie en de omliggende schippers wor
den bovengehaald. Het slachtoffer was
het enige kind van het gezin. Hij was
een goede zwemmer, maar is waar
schijnlijk door de koude bevangen.
Vijf inleidingen op
graanoogstdag Goes
De afdeling Zeeland van de Boval houdt
vrijdag a.s. in „De Prins van Oranje"
te Goes een „graanoogstdag". Deze
Gedeputeerden antwoorden statenlid
NIET VOOR HET DRUKKE
SEIZOEN VAN 1963
Alle schepen van de provinciale
stoombootdiensten in Zeeland, die
in de vaart zijn gehouden tijdens
de vorstperiode, hebben schade op
gelopen. Dit geldt eveneens voor
de schepen van andere diensten,
zoals het loodswezen en de beton-
ningsdienst. Met name de schroef -
schade van deze schepen zal zo
spoedig mogelijk moeten worden
hersteld.
Reeds nu staat vast, dat dit
niet zal gelukken voor het begin
van het drukke seizoen 1963; de
noodzakelijke dokbeurten van de
schepen zullen voordien niet alle
hebben plaatsgehad.
Dit delen Gedeputeerde Staten
mee in antwoord op vragen van
het statenlid drs. Th. J. Wester
hout, die hij stelde op 8 februari
over de Zeeuwse veerverbindingen.
Met betrekking tot de veren over de
Westerschelde is alles verricht wat mo
gelijk en nodig was om de beide grote
wagenveren zo goed mogelijk in stand
te Houden. De redenen, waarom G.S. ge
meend hebben het veer Zierikzee-Kats
te staken, hebben zij aldus wordt opge
merkt, reeds op 18 januari aan de sta
ten meegedeeld.
Toen de moeilijkheden naar het oor
deel van gedeputeerden te groot
werden om Zierikzee-Kats in stand
te houden is overleg gepleegd om
Zijpe-Anna-Jacobapolder zo goed
mogelijk te doen blijven functione
ren. Want bij het uitvallen van Zijpe
Anna-Jacobapolder zou de bevoor
rading van Schouwen-Duiveland in
groot gevaar komen. Dit overleg
heeft er toe geleid, dat op kosten van
rijk, provincie en gemeenten reeds
Oudste inwoner 94 jaar
Vandaag, 14 februari hoopt de oudste
inwoner van Ouwerkerk de heer W. Bo-
lijn Lz., zijn ,94e verjaardag te vieren.
De heer Bolijn, die vroeger kantonnier
is geweest .is tot op heden nog uitste
kend gezond. Hij woont ten huize van
zijn zoon.
dadelijk een sleepboot ingezet is, la
ter een tweede; bovendien zorgt het
rijk voor het regelmatig breken van
het Ijs in beide veerhavens.
De verzorging van Schouwen-Duiveland,
zo betogen G.S. vervolgens, is door de
genomen maatregelen gewaarborgd ge
bleken. „Wjj zullen alles doen wat in ons
vermogen ligt om deze verzorging te
doen bestendigen", aldus merkt het col
lege op.
Advertentie
mogelijkheden bq de graanoogst nader
onder de loep te nemen. Het personeels
tekort komt in de landbouw steeds meer
naar voren, in het byzonder tijdens de
arbeidstoppen, zoals bijvoorbeeld de
graanoogst. Om deze oogst snel en goed
te doen verlopen is het noodzakelijk,
dat alle middelen worden benut. Voor
een goede oogst is een goede samen
hang tussen maaien (dorsen), transport
en ontvangst zeer belangrijk. Er moet
een samenwerking zijn tussen de boer,
de loonwerker, het transportbedrijf en
de graanhandel. Aan dit punt zal tij-'
dens de graanoogstdag bijzondere aan
dacht worden besteed. Vqf inleidinger
staan op het programma.
Dr. ir. C. W. C. van Beekom, hoofdinge
nieur directeur van de landbouwvoor
lichting in Zeeland, behandelt het on
derwerp „Van sikkel tot graantank".
De maaidorsmachines worden bespro
ken door de heer J. T. Andringa, werk
tuigenspecialist bij de riikslandbouw-
vooriichtingsdienst en de heer A. Re-
mijn, werktuigenspecialist bij deze
dienst te Axel voert het woord over
„Transportmiddelen".
In de middagvergadering behandelen
de heren M. Murre te Goes en J. Schee-
Ie te Axel, beiden bedrijfsdeskundige
bij de rijkslandbouwvoorlichtingsdiens*
respectievelijk de „Graanontvangst" en
de „Organisatie van de oogst". Daarna
is er gelegenheid voor een discussie.
Aanbesteding Prov. Waterstaat
Op de aanbesteding van de provinciale
waterstaat voor het aanbrengen van be
planting op twee prov. wegvakken van
Schouwen-Duiveland, n.l. Zierikzee-
Brouwershaven en Zierikzee-Seroosker-
ke-Haamstede, hebben drie firma's in
geschreven. De fa. Jacq. de Ruiter en
Zn. uit Noordgouwe voor 16.500,de
firma Max Janssen uit Maeshees (N.B.)
voor 11.700,en de fa. Alph. Prop
uit Hoogerheide voor 11.500,
KAJOTTERS ZONDAG TE
's-HEERENHOEK BIJEEN
De Kajotters in het district Vlissingen
zullen a.s. zondag te 's-Heerenhoek een
uitgestelde Wereld-Wijdviering kunnen
meemaken. Op de districtsdag zal tij
dens een feestelijke bijeenkomst het
eindbedrag van de uurloongelden wor
den overgedragen. De oud-nationaal
voorzitter van de K.A.J., de heer Huub
Larosch zal daarna het woord voeren.
Rector C. C. Kroon uit Vlissingen zal
ten slotte voor de deelnemers een plech
tige avondmis opdragen. „The Orphe-
ans" uit Bergen op Zoom zorgen op de
districtsdag *voor
ting.
zikale omlijs-
Onderzoek Temeuzens inspecteur
Verkeerscursus voor
Terneuzense bevolking
De inspecteur-korpschef van de ge
meentepolitie te Terneuzen, de heer D.
van Ooijen, heeft in een korte beschou
wing omtrent de verkeersveiligheid een
vergelijking gemaakt tussen de vier
grootste Zeeuwse steden, Vlissingen,
Middelburg, Terneuzen en Goes. Daar
uit blijkt, dat in 1962 de meeste ver
keersongevallen plaatsvonden in Mid
delburg (291), terwyl Missingen op
verkeersgebied de veiligste plaats was
(247). De meeste gewonden (inclusief
doden) vielen evenwel in Terneuzen
(72), tegen Middelburg 60, Vlissingen
58 en Goes 37.
In zijn beschouwend overzicht geeft in
specteur Van Ooijen de vergelijkende
cijfers over de afgelopen vier jaren. De
cijfers van het aantal verkeersongeval
len zijn als volgt:
Middelburg
Terneuzen
Goes
Vlissingen
291
272
254
247
1961
297
252
255
1960 1959
335 245
256 196
211 168
203 227
Uit deze cijfers blijkt, dat Terneuzen in
1962 weliswaar niet de meeste ver
keersongevallen kreeg te verwerken,
doch dat het aantal gewonden in deze
stad wel het grootst was. Bovendien
blijkt daaruit, dat het aantal ongevallen
in Goes en Terneuzen het sterkst is ge
stegen.
Inspecteur Van Ooijen bepaalt zich dan
in het korte overzicht verder op de
situatie in zijn gemeente. Een studie,
waarbij mede enkele essentiële gegevens
omtrent verkeersgedrag en kennis wer
den nagegaan, aldus de korpschef van
gemeentepolitie, wettigt de conclusie,
dat het grote aantal verkeersongeval
len in Terneuzen hoofdzakelijk een ge
volg is van: ten eerste onbekendheid
met de verkeersregels en ten tweede:
een zekere nonchalance ten aanzien van
de toepassing van deze regels. De stu
die heeft voorts uitgewezen, dat de
meeste verkeersongevallen worden ver-
Grote belangstelling
uit geheel Zeeland
Onder grote belangstelling Is
dagmiddag op de algemene
E laats te Kloetingc ter aarde besteld
et stoffelijk overschot van de heer J.
Q. C. Lenshoek, in leven wethouder van
de gemeente Kloetinge. De heer Lens
hoek was een vooraanstaande figuur in
de Zeeuwse landbouw, fruitteelt en
paardenfokkerij.
Onder de honderden die de overledene
de laatste eer bewezen waren de voor
zitter van de Koninklijke Vereniging
„Het Nederlandsche Trekpaard", dhr
J. A. Stols de heer Lenshoek was
voorzitter van de afdeling Zeeland
de secretaris en oud-secretaris van de
Zeeuwse afdeling, resp. de heren J. J.
Cappon en A. Cappon, alsmede talrijke
bestuursleden van „Het Nederlandsche
Lot van Fin na 24 uur bezegeld
Schip
Het Finse schip „Alca" is de aan
varing met de Zweed vafors",
de zware brand en het aan de
grond zetten in de Westerschelde
niet meer te boven gekomen:
woensdagmiddag brak het schip
in tweeën en rijkswaterstaat ver
klaarde de zeeboot tot wrak. Niet
temin bleef er gistermiddag een
drukte rond de' lea" gonzen.
Sleepboten bleven paraat en een
kraan laadde 400 ton polas over
in een binnenvaartschip. Juist
voor binnenvaartschepen moet de
„Alca" snel verdwijnen: de wrak
stukken liggen in de vaarroute
van deze schepen.
inmiddels tot
wrak verklaard
Nauwelijks 24 uur na de aanva
ring met de Zweedse ertstanker
.Avafors" heeft de 5483 bruto re
gister ton metende Finse zeeboot
,Alca" de strijd tegen de elemen
ten verloren: de werking van wa
ter en zand in de Schaar van de
Noord waren er de oorzaak van,
dat de Fin woensdagmiddag mid
scheeps in tweeën brak. De 32 kop
pen tellende bemanning heeft het
schip verlaten en is met sleepbo
ten naar Antwerpen gebracht. Het
schip is inmiddels door rijkswa
terstaat tot wrak verklaard.
Zoals gisteren reeds gemeld kwam de
„Alca" dinsdagavond even over half zes
in het Nauw van Bath In de Wester
schelde in aanvaring met de Zweedse
ertstanker „Avafors die zich met zijn
voorsteven diep in het achterschip, ter
hoogte van de manschappenverblijven
boorde. Niet alleen liep de „Alca" een
gapend gat op aan bakboordzijdo en
ontstond een enorme ravage, maar te
vens brak brand uit aan boord. De
brand kon echter na enkele uren wor
den geblust.
Teneinde zinken te voorkomen was de
„Alca" van het Nauw van Bath, de vaar
geul voor zeeschepen van en naar Ant
werpen, naar de Schaar van de Noord, de
route voor de binnenscheepvaart, ge-
manouevreerd. Daar werd het schip aan
~i grond gezet.
In de loop van de nacht en ochtend,
werd de positie van het schip pre
cair. Onflanks sleepboothulp kon niet
worden voorkomen, dat voor- en ach
terschip langzaam maar zeker in het
zand wegzakten. Het gevolg was,
dat het middenschip begon te werken
en zich scheuren vertoonden.
Voor de bemanning was het het sein
om de In 1938 gebouwde Fin te verlaten.
Omstreeks half zes stapten de opvaren
den aan boord van sleepboten, die hen
naar Antwerpen brachten. Het water
gutste toen al In grote hoeveelheden
naar binnen. Iedere minuut steeg het
water drie centimeter in de ruimen 4 en
5 en In de machinekamer. Luttele ogen
blikken later brak het schip in 'J_
Rijkswaterstaat heeft de „Alca" kort
daarna tot wrak verklaard, omdat men
het schip onmogelijk meer „heelhuids"
kon wegslepen. Over de berging van de
wrakstukken waren gisteravond onder
handelingen gaande met de „Union de
Remorquage et Sauvetage" te Antwer-
3.
De „Alca" ligt In de vaargeul van de
binnenscheepvaart, waardoor deze is
geblokkeerd. Mede in verband hier
mee is het zaak, dat het wrak zo
spoedig mogelijk wordt opgeruimd.
Pogingen worden momenteel In het
werk gesteld de lading te bergen. Gis
termiddag is 400 ton potas overgeslagen
op het binnenschip de „Aiwa". Een aan
tal andere binnenvaartuigen was gister
avond onderweg naar de plaats waar
het wrak is gelegen tussen boel 3 en
4 teneinde de lading over te nemen.
Trekpaard" en véle paardenfokkers:
voorts bestuursleden en directeuren van
enkele Zeeuwse veilingen, o.a. de direc
teur van de veiling Goes, de heer S.
G. Nooteboom, van welke veiling de
overledene voorzitter was.
Onder de vele belangstellenden waren
verder nog de heer P. J. J. Dekker,
dijkgraaf van het waterschap „De bre
de watering van Zuid-Beveland", de
hoofdingenieur-directeur van de land
bouwvoorlichting in Zeeland, dr. ir. C.
W. C. van Beekom, de rijkstuinbouw-
consulent ir. J. J. van Hennik, de rijks-
veeteeltconsulent, ir. W. L. Harmsen.
de secretaris van de gewestelijke raad
voor Zeeland van het landbouwschap, de
heer W. Goeman, vertegenwoordigers
van de landbouworganisaties en van
landarbeidersbonden, bestuursleden
de kring Zeeland van de Nederlandse
Fruitteeltorganisatie de heer Lens
hoek was oud-voorzitter van de N.F.O.
onder wie de voorzitter, de heer J.
Kakebeeke en de secretaris, de heer I.
Ph. F. van der Plassclie en vele andere.
Namens het gemeentebestuur van Kloe
tinge waren aanwezig burgemeester mr.
H. N. baron Schimmelpenninck van
der Oye en gemeentesecretaris J. A.
Hoste, alsmede leden van de raad.
Eveneens gaf van ziln belangstelling
blflk burgemeester mr. F. G. A. Huber
van Goes. Daarnaast bewezen ook en
kele vooraanstaande landelijke figuren
uit kringen van de landbouw en de
fruitteelt de overledene de laatste eer.
Het muziekgezelschap „ExcelBior".
waarvan de overledene beschermheer
was, bracht het Avondgezang ten geho
re. De baar was bedekt met enkele tien
tallen bloemstukken en kransen.
Aan de geopende groeve werd het
woord gevoerd door de heer I. J. Smal-
legange namens het personeel van de
verschillende bedrijven van de heer
Lenshoek. „De heer Lenshoek was een
hoogstaand mens. Hij had grote gaven
van geest en hart. Wij als personeel
hebben dat dagelijks ondervonden. Zijn
eenvoudig, vriendelijk en verstandig op
treden was voor ons een bron van in
spiratie", aldus de heer Smallegange.
Namens de familie sprak een zoon, de
heer W. F. K. Lenshoek, een dank
woord. In „Amlcitia" bestond daarna
gelegenheid tot condoleren.
Opnieuw hebben bij een openbare ver
koping op Zuid-Beveland fruitperce-
len hoge prijzen opgebracht. In to
taal 2,3 ha boomgaard bracht bijna
50.000 op, hetgeen gemiddeld nieer
dan 20.000 per ba is. Een stuk
bouwland van drievierde hectare
bracht ruim f 8000 op, hetgeen gere
kend per hectare 10.000 is. Deze
hoge prijzen zijn te danken aan het
niet verlengen van de wet op de ver
vreemding van landbouwgronden per
1 januari jl„ waardoor de grond ge
heel „vrij" kan worden verkocht.
De verkoping had onder grote belang
stelling plaats in het hervormde
jeugdgebouw te Wemeldinge. Op
verzoek van mevrouw P. H. Dekker-
Kosten te Wemeldinge verkocht no
taris J. C. Kram uit Kapellc een
tweetal boomgaarden, twee berg
plaatsen met erf en een stuk bouw
land. Voor de eerste boomgaard
(pruimen, appels en peren) van 1 ha
44 a 90 ca met schuur aan de Ruis-
weg was de hoogste inschrijver de
heer H. Dekker te Wemeldinge met
6123 per 39 a 24 ca. Koper werd de
heer J. Hoogesteger tc Wemeldinge
voor een bedrag van 26.033,26
(ƒ7050 per 39 a 24 ca).
De tweede boomgaard van 88 a 50 ca
(appels en peren) aan de Ruisweg
werd verkocht aan de heer J. Koole
te Wemeldinge voor een bedrag van
22.891,82 (ƒ10.150 per 39 a 24 ca).
De hoogste Inschrijver was hier de
heer K. Hollestello te Yerseke met
8889 per 39 a 24 ca.
Twee bergplaatsen met erf aan de Ruis
weg gingen voor 600 naar de hoer
C. Burger to Wemeldinge. De hoog
ste inschrijvers waren de heren J.
Schipper en M. Zuldwcg, beiden tc
Wemeldinge, voor 425. Het perceel
bouwland van 75 a 90 ca werd ver
kocht aan de heer W. A. G. Dekker te
Wemeldinge voor 8027.14, of 4150
per 39 a 24 ca. De heer L. Steiln te
Kattendyice was de hoogste inschrij
ver met 3590 per 39 a 24 ca.
oorzaakt door verkeersdeelnemers die in
Terneuzen of omgeving woonachtig zijn.
Zo bleek, dat in 1962 43,8 van de
verdachten afkomstig was uit Terneu
zen, 32,9 uit Zeeuwsch-Vlaanderen,
13,5 uit overig Nederland en 9,8
uit het buitenland.
Wat kan daartegen worden gedaan
heeft inspecteur Van Ooijen zich afge
vraagd. Het politiekorps in Terneuzen
ziet iu de gegevens een mogelijkheid
om tot vermindering van het aantal ver
keersongevallen te komen. Binnenkort
hoopt zij, in samenwerking met de afde
ling Terneuzen van het Verbond voor
Veilig Verkeer huis-aan-huis folders te
verspreiden met de uitnodiging een
korte verkeerscursus te volgen. In de
ze cursus zal niet alleen aandacht wor
den besteed aan de kennis van de ver
keersregels, doch vooral aan het gedrag
in het verkeer. Daarftaast zullen enkele
plaatselijke situaties onder de loep wor
den genomen.
Met ingang van 1 januari 1963 is be
noemd tot hoofdingenieur by het bouw
bureau werken kanaal van Terneuzen,
directie Zeeland van rijkswaterstaat, ir.
F. van Kossum. Ir. Van Rossum volgt
als zodanig ir. C. de VUeger op, die zo
als reeds gemeld de functie aanvaardde
by de waterleidingsmaatschappjj Gro
ningen.
Ir. Van Rossum is geboren te Amster
dam en bekleedde voor hij in dienst van
het rijk kwam diverse functies bij de
provinciale waterstaat van Zuid- en
Noord-Holland en de dienst openbare
werken van Amsterdam en Dordrecht.
Ook was ir. Van Rossum enige jaren als
wetenschappelijk hoofdambtenaar in de
algemene waterbouwkunde. Ir. Van
Rossum trad 1 mei 1959 in dienst van
Vlasroterij „Dreischor"
wordt verkocht
Sinds vele jaren was Dreischor zeer
nauw betrokken geweest bij de vlas
teelt en bewerking. Kunstmatige vezels
hadden het vlassersdorp echter al op
de knieën gedwongen voordat de Rus
sische vlasdumping van 1956 de gena-
destoot gaf. Ondanks de grote liefde
voor het vlas in Dreischor was er geen
redding meer mogelijk; het vlas was
reddeloos verloren en men moest op an
dere dingen overschakelen hetgeen
slechts moeizaam is gebeurd. Vlak by
Schuddebeurs staat nu verlaten de sta
tige „Vlasroterij Dreischor". Uit de
hoge schoorsteen van het fabriekscom
plex stijgt al in geen jaren meer een
witte of zwarte rookpluim omhoog ten
teken van activiteit binnen de fabrieks-
muren. De „Roterij", zoals men dit ge
bouw wel noemt in Dreischor, zal nu
worden verkocht.
De raad Wemeldinge is woensdagavond
na uitvoerige besprekingen akkoord ge
gaan met de aanschaf van een vracht
auto met een draagvermogen van 2 ton
met achterwaartse" kip, waarvoor een
bedrag van 12.500 zal worden uitge
trokken. De wagen zal medio april in
gebruik kunnen worden genomen. Bnr-
gemeester C. N. F. van Sas gnf daarna
een uitvoerige uiteenzetting over een
nieuw internaat voor schipperskinderen.
Hot stichtingsbestuur heeft door aller
lei acties een bedrag van f 9000 bijeen
gebracht. Om tijdig gereed te kunnen
zyn wil dit bestuur graag zo snoedig
mogelijk aan de architect opdracht ge
ven het plan aanbestedingsklaar te ma
ken, waarmee een bedrag van 23.000
gulden gemoeid zal zyn.
De raad besloot voorlopig een bedrag
van 15.000 voor te schieten door het
verlenen van een krediet In rekening
courant, waaruit dan naar behoefte kan
worden geput.
Voorts werd besloten een krediet van
105.000 tc verlenen voor het aanleg
gen van een riolering in de westelijke
kanaalweg, de Wilhelminastraat en de
Oranjeboomstraat. Aan de school voor
christelijk onderwijs aan schipperskinde
ren werd een voorschot op de exploita
tievergoeding voor 1963 verleend van
4526.67. Eveneens werd deze vergoe
ding toegekend aan de school voor
christelijk volksonderwijs ten bedrage
van 4904,39. Een voorstel medewer
king te verlenen aan het bestuur van de
christelijke school voor de aanschaffing
van een fietsenstalling werd goedge
keurd. De gemeente stelt zich garant
voor tijdige betaling van rente en af
lossing van een geldlening van 24.000
gulden, die door het burgerlijk armbe
stuur zal worden gesloten, bjj de N-V.
Bank voor Nederlandse Gemeenten.
Aan mcj. A. B. Midavaine uit Middel
burg werd eervol ontslag verleend als
kleuterleidster, in verband met haar
benoeming te Middelburg. B en w. zul
len de datum van ontslag nog nader
hepalen Voor het onderwijzend perso
neel zal het verplaatslngskostenbeslult
1962 van toepassing zjjn evenals voor
de leidsters der kleuterscholen. Het ge-
meentcpersoneel dat tijdens de koude-
neriode in de buitenlucht werkte, zal een
koudetoeslag ontvangen van 35.
(Advertentie/
Met veel genoegen zullen wij U
adviseren.
GOES - VLISSINGEN - KRUININGEN
ZUIDELIJKE WIND
In de ochtend nog enkele opklaringen
en lichte vorst. Later van het zuiden uit
toenemende bewolking met plaatselijk
wat regen. Tot matig or vrij krachtig
toenemende wind en geleidelijke styging
van de temperatuur tot enkele graden
boven het vriespunt.
ZON EN MAAN
15 februari
Zon op 7.57 onder 17.52
Maan op 0.12 onder 10.49